• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:00
Is de onbalans markt nu zoveel beter deze maand of is het algorimte van FE nou zoveel beter geworden? Ik zit nu al bijna op hetzelfde bedrag als heel Juli... en dan hebben we nog een halve maand te gaan :D

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:58

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Hier hetzelfde: al enkele dagen >€10, een paar records. Dan komen de beloofde opbrengsten er mss toch nog. Al 2 weken, dus voorzichtig positief.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 19:54
Veel meer en lucratievere onbalans deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
Zijn er al mensen hier die meer dan 4 maanden met Frank Energie onbalans benutten? In het zonneplan topic lees ik meermaals enthousiaste resultaten en vraag me af of dit net zo is bij Frank Energie.

Werd gesproken over 740,- in 4 maanden. Moet je natuurlijk wel vergelijken met een 20kwh en 10kw vermogen batterij. Hier mensen met vergelijkbare batterijen en resultaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Seroendeng schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:14:
Zijn er al mensen hier die meer dan 4 maanden met Frank Energie onbalans benutten? In het zonneplan topic lees ik meermaals enthousiaste resultaten en vraag me af of dit net zo is bij Frank Energie.

Werd gesproken over 740,- in 4 maanden. Moet je natuurlijk wel vergelijken met een 20kwh en 10kw vermogen batterij. Hier mensen met vergelijkbare batterijen en resultaten?
Frank Energie is begin Mei gestart met de onbalans handel. Volgens mij zijn ze getart met de Sessy's en zijn daar later ook andere merken bijgekomen.

Een Sessy kun je niet 1 op 1 vergelijken met een Nexus er zal iets van een omrekenfactor nodig zijn maar volgens mij zijn de resultaten redelijk vergelijkbaar tussen FE en ZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:04

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Nu net iets minder dan 3 maanden met 2 Sessy’s bij Frank Energie. Daarin nog een ruime week door een storing (in mijn meterkast) niet kunnen draaien.

Resultaat is iets meer dan 210 euro.

105 euro per Sessy (80 dagen)
1,31 euro per Sessy per dag.

Juli was een slechte maand (70 cent gemiddeld per Sessy per dag) augustus tot nu toe heel goed (iets meer dan 2 euro gemiddeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Seroendeng schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:14:

Als ik dan een hele snelle bierviltje berekening doe, zitten mijn Sessy's vrijwel op het zelfde niveau/resultaat als de Zonneplan Nexus.

740 euro in 4 maanden = 6,06 per dag voor 20 kWh aan capaciteit (= ~4 Sessy's).
Dat is dan ongeveer 1,52 per dag voor 5 kWh (= ~1 Sessy)

En dan heeft de Nexus dus het vermogen om met 10 kW te (ont-)laden en 4 Sessy's met maximaal 8 kW.

80% van 1,52 = 1,22 per dag. Dat zit er erg dichtbij.

Edit: excuus voor de dubbele post, dacht dat mijn reactie wel in mijn vorige bericht geplakt zou worden.

[ Voor 5% gewijzigd door vanenkelen op 18-08-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:39
Wij hebben sinds deze week het aantal Sessy’s uitgebreid naar 3, we hadden er eerst 1.
Momenteel draaien ze allerdrie op Sessyconnect/Feank Energie.
Omdat we niet goed weten wat de temperatuur ontwikkeling zal zijn bij ons in de berging hebben we de Sessy’s nu allerdrie op een maximaal vermogen van 2000W gezet ipv op vol vermogen

Weet iemand of dit veel verschil maakt voor de opbrengsten met slim handelen vergeleken met draaien op vol vermogen van 2200W?
Ik weet niet precies hoe FE uitrekent wat het rendement is met een lagere maximale stand, aangezien ze dit niet uitlezen vanaf d P1 meter.

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Dennis25 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:19:
Wij hebben sinds deze week het aantal Sessy’s uitgebreid naar 3, we hadden er eerst 1.
Omdat we niet goed weten wat de temperatuur ontwikkeling zal zijn bij ons in de berging hebben we de Sessy’s nu allerdrie op een maximaal vermogen van 2000W gezet ipv op vol vermogen

Weet iemand of dit veel verschil maakt voor de opbrengsten met slim handelen vergeleken met draaien op vol vermogen van 2200W?
Ik weet niet precies hoe FE uitrekent wat het rendement is met een lagere maximale stand, aangezien ze dit niet uitlezen vanaf d P1 meter.
Geen antwoord op je rendements vraag, maar wel een bevestiging dat 2 Sessy's op vol vermogen in een berging erg veel warmte genereren.

Onze geïsoleerde en aan 2 kanten tegen het huis aan gebouwde garage is ongeveer 12 m2 en 32m3 groot. Normaal bleef de temperatuur in de garage een paar graden lager dan de temperatuur in ons huis. Nu met 2 Sessy's in Sessy Connect modus wordt het daar duidelijk warmer dan in ons huis (op dit moment 26,1 graden in de garage, 24 graden in ons huis en 21 graden buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
vanenkelen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:25:
[...]

Geen antwoord op je rendements vraag, maar wel een bevestiging dat 2 Sessy's op vol vermogen in een berging erg veel warmte genereren.

Onze geïsoleerde en aan 2 kanten tegen het huis aan gebouwde garage is ongeveer 12 m2 en 32m3 groot. Normaal bleef de temperatuur in de garage een paar graden lager dan de temperatuur in ons huis. Nu met 2 Sessy's in Sessy Connect modus wordt het daar duidelijk warmer dan in ons huis (op dit moment 26,1 graden in de garage, 24 graden in ons huis en 21 graden buiten).
Dank voor de info, ik heb vanmiddag ook 27 graden gemeten in de berging, met de 3 Sessy’s op 2000W, maar dat was wel met de zon op de berging.
Berging is ook bij ons aan het huis aangebouwd, maar aan de zijkant is het niet geïsoleerd en van hout., is niet zo heel groot, zo’n 15 m3.
Ik zal morgen eens kijken wat de opbrengst van bv vandaag was op vermogen 2000W.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis25 op 18-08-2024 17:58 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Dennis25 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:19:

FE krijgt van Sessy de SoC en het vermogen van de Sessy door. Als je Sessy beperkt is qua vermogen zien ze dat dus wel terugkomen in het gerealiseerde vermogen. Daarnaast lezen ze je P1 meter ook uit alleen volgens mij kunnen ze dat niet gebruiken voor de rendementsberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:16
vanenkelen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:25:
[...]

Leuke plek om van de winter de was te drogen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ik ben best benieuwd hoe het onbalans algoritme werkt. Zie dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AH70t0ZJeLlj8oxVd0_2Z4S8mY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sJagtF80i3It8G6N2nCVWh00.png?f=fotoalbum_medium

Het gele lijntje is het vermogen van de Sessy, elke paar seconden gemeten.
Het groene lijntje is de dispatch van Tennet, deze haal ik elke minuut op
Oranje lijntje is de prijs van Tennet, ook deze haal ik elke minuut op.
Het witte lijntje is de EPEX prijs

De Sessy begint al met ontladen voordat er beweging in de prijs zit. Er zit een vrij kleine verandering in de dispatch maar dit zie je wel vaker zonder dat de Sessy hier op reageert.

Op welke data anticipeert het FE algoritme naast de Tennet data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Wie heeft het energieverlies in zijn/haar thuisbatterij bepaald? Ik heb de harde cijfers van mijn installatie inmiddels. Ik ben vast niet de enige die dit totáál onderschat.
Omdat ik geen manier heb om het specifieke verbruik van de batterij rechtstreeks te meten, heb ik alle verbruikers in mijn huis van energiemeters voorzien. Ik was oorspronkelijk totaal in de war over het resultaat van de berekening (Laden / Ontladen / PV / Huisverbruikers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:16
PradoPrius schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 06:44:
Wie heeft het energieverlies in zijn/haar thuisbatterij bepaald? Ik heb de harde cijfers van mijn installatie inmiddels. Ik ben vast niet de enige die dit totáál onderschat.
Omdat ik geen manier heb om het specifieke verbruik van de batterij rechtstreeks te meten, heb ik alle verbruikers in mijn huis van energiemeters voorzien. Ik was oorspronkelijk totaal in de war over het resultaat van de berekening (Laden / Ontladen / PV / Huisverbruikers).
Wil je ze delen? Heb geen Sessy maar volg dit systeem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:02

HeroS

SmartHome Nerd

Kun je hier vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79866146
(van sessy)

Rond de 15% dus.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Een verlies van ~15% is redelijk in lijn met de verwachtingen volgens mij (zie in het Sessy of thuisbatterij topic). Wat waren jouw eigen verwachtingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
Dennis25 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:34:
[...]

Dank voor de info, ik heb vanmiddag ook 27 graden gemeten in de berging, met de 3 Sessy’s op 2000W, maar dat was wel met de zon op de berging.
Berging is ook bij ons aan het huis aangebouwd, maar aan de zijkant is het niet geïsoleerd en van hout., is niet zo heel groot, zo’n 15 m3.
Ik zal morgen eens kijken wat de opbrengst van bv vandaag was op vermogen 2000W.
Opbrengst gisteren was 99 cent per accu, met laadvermogen op max 2000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-06 16:21

Pbr

Bij mij wordt deze week een Bliq 25 kwh geplaatst In dit forum wordt gesproken over een Ferrarismeter, om het laadverlies bij te houden, via Google begrijp ik dat dit een slimme energie meter is, heeft dit veel zin? Zoja zijn er alternatieven ? Of moet je leven met 15% verlies met een thuisbatterij? En is daar niets aan te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:02

HeroS

SmartHome Nerd

Pbr schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:44:
Bij mij wordt deze week een Bliq 25 kwh geplaatst In dit forum wordt gesproken over een Ferrarismeter, om het laadverlies bij te houden, via Google begrijp ik dat dit een slimme energie meter is, heeft dit veel zin? Zoja zijn er alternatieven ? Of moet je leven met 15% verlies met een thuisbatterij? En is daar niets aan te doen
Heeft naar mijn idee geen zin. Je weet dat het ergens rond de 15% is dus zou je hiermee kunnen rekenen.

Tenzij je een data freak bent dan kun je dit wel bijhouden.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
HeroS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:00:
[...]

Heeft naar mijn idee geen zin. Je weet dat het ergens rond de 15% is dus zou je hiermee kunnen rekenen.

Tenzij je een data freak bent dan kun je dit wel bijhouden.
Hier zit er een SDM72D Modbus meter tussen, deze meter is gekoppeld met Home Assistant. Het is inderdaad een beetje overkill...

Het is wel leuk om te zien dat handelen op de onbalansmarkt efficienter is dan bijvoorbeeld nul op de meter draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Ik was netto leverancier met mijn PV, 1,5 MWh/jaar. Door de verliezen in de batterij ben ik dit kwijt! Ik moet nu panelen bijplaatsen om geen energiebelasting te gaan betalen. Of worden die verliezen gecompenseerd door FE?
Wat het meteen betreft: hoewel ik met HA alles kan meten, weet ik niet hoe ik de verliezen in de batterij moet meten/berekenen. Als ik een volledige cyclus op een dag zou draaien dan is dat te doen, maar dat is in werkelijkheid nooit zo.

[ Voor 34% gewijzigd door PradoPrius op 19-08-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Ik begrijp niet goed waarom Frank Energie jou zou moeten compenseren, ik neem aan dat jij zelf die batterij hebt aangekocht? Vergeet ook niet dat dit jaar de opbrengst van zonnepanelen door het slechte weer veel lager is, ik heb in ieder geval dit jaar de laagste PV productie in 4 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Ik heb begrepen dat ZP de batterijverliezen compenseert, het is immers een kostenpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 14:59
PradoPrius schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:37:
Ik heb begrepen dat ZP de batterijverliezen compenseert, het is immers een kostenpost.
Dat is een misverstand. bij ZP verrekend elke kWh die door je meter gaat, en betaald een powerplay vergoeding uit. verder vinden er geen verrekening plaats.
Laad/ontlaad verliezen zijn ook daar voor eigen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
PradoPrius schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:16:
Ik was netto leverancier met mijn PV, 1,5 MWh/jaar. Door de verliezen in de batterij ben ik dit kwijt! Ik moet nu panelen bijplaatsen om geen energiebelasting te gaan betalen. Of worden die verliezen gecompenseerd door FE?
Wat het meteen betreft: hoewel ik met HA alles kan meten, weet ik niet hoe ik de verliezen in de batterij moet meten/berekenen. Als ik een volledige cyclus op een dag zou draaien dan is dat te doen, maar dat is in werkelijkheid nooit zo.
Volgens mij zit er toch iets van een ModBus link bij die batterij? Zitten daar geen totaal kWh metingen bij? Die zou je namelijk aan dag/maand/jaar utility meters kunnen koppelen in HA. Dan weet je per dag/maand/jaar wat er in en uit de batterij gaat en kun je een beetje kijken wat de verliezen zijn.

PS dit jaar is de PV opwek echt slecht, ik mis alleen voor dit lopende jaar al bijna 750kWh ten opzichte van voorgaande jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !Aho
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-06 07:33
Even een checkvraag:
sinds een paar dagen heb ik 3 sessy's aan Frank gekoppeld. Op 17 aug had ik een resultaat van €0,58 en op 18 aug had ik een resultaat van €0,94.

Ik twijfel of een en ander wel goed gekoppeld is, of dat Frank maar 1 batterij aanstuurt. Wat hebben anderen als resultaat voor die twee dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

!Aho schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:59:
Even een checkvraag:
sinds een paar dagen heb ik 3 sessy's aan Frank gekoppeld. Op 17 aug had ik een resultaat van €0,58 en op 18 aug had ik een resultaat van €0,94.

Ik twijfel of een en ander wel goed gekoppeld is, of dat Frank maar 1 batterij aanstuurt. Wat hebben anderen als resultaat voor die twee dagen?
Ik heb per Sessy 0,59 en 0,92 voor die 2 dagen.

Als het goed is zie je op het tabblad “Slim Huis” in de Frank app iedere Sessy afzonderlijk staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !Aho
Duidelijk, dan is er maar één gekoppeld, want ik heb ook niet meerdere tabbladen. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
!Aho schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:13:
Duidelijk, dan is er maar één gekoppeld, want ik heb ook niet meerdere tabbladen. Dank!
Zo ziet het “slim huis” tabblad er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWPJRQlapi4c-cK3GtjZjCqB9uU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rsfCS4hBudEO0jeBUITGXX3.jpg?f=fotoalbum_medium

1 tabblad met daarop dus meerdere batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !Aho
1 tabblad met daarop dus meerdere batterijen.
Heb een setting veranderd in de app, en nu zie ik ze allemaal. Geen idee of dat met die setting te maken heeft of dat ik gewoon niet goed keek. Ik verwachtte ze in elk geval niet apart.

Maar het lijkt nu helemaal te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

DJP! schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:41:
[...]

Volgens mij zit er toch iets van een ModBus link bij die batterij? ....
PS dit jaar is de PV opwek echt slecht, ik mis alleen voor dit lopende jaar al bijna 750kWh ten opzichte van voorgaande jaren. bij mij uiteraard idem dito
Via de modbus heb ik alle data, maar uit de totale laad/ontlaad cijfers blijkt amper verlies: dat kan dus niet kloppen. Ik ga een KWh-meter in de batterij-groep plaatsen en daar eens mee rekenen. Het verlies haal ik nu uit de nagenoeg verdubbelde verbruikte energie van mijn huishouden. Daar ga je dan met alle energiebesparende ingrepen 😫.
Over de Sessie's hoor ik 15% verlies: is dat over een cyclus of een enkele lading (dat scheelt de helft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
PradoPrius schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

Via de modbus heb ik alle data, maar uit de totale laad/ontlaad cijfers blijkt amper verlies: dat kan dus niet kloppen. Ik ga een KWh-meter in de batterij-groep plaatsen en daar eens mee rekenen. Het verlies haal ik nu uit de nagenoeg verdubbelde verbruikte energie van mijn huishouden. Daar ga je dan met alle energiebesparende ingrepen 😫.
Over de Sessie's hoor ik 15% verlies: is dat over een cyclus of een enkele lading (dat scheelt de helft).
15% is over een hele cycle.

Ik mis het overzicht ook een beetje... Toen de Sessy's nog nul op de meter draaiden was ik altijd wel aan het spelen om zo min mogelijk stroom van het net af te nemen. Overdag wassen, vaatwasser tussen de middag draaien etc. Nu ik dat overzicht niet meer heb (het Energy dashboard van HA is vrij nutteloos nu) merk ik dat ik ook minder met de energie thuis bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 17:48

Ik mis het overzicht ook een beetje... Toen de Sessy's nog nul op de meter draaiden was ik altijd wel aan het spelen om zo min mogelijk stroom van het net af te nemen. Overdag wassen, vaatwasser tussen de middag draaien etc. Nu ik dat overzicht niet meer heb (het Energy dashboard van HA is vrij nutteloos nu) merk ik dat ik ook minder met de energie thuis bezig ben.
Ik laat waarschijnlijk in oktober een Sigenstor thuisbatterij installeren in combinatie met een Eigen EV AC lader. Deze 2 producten staan in contact met een Sigen Power sensor in de meterkast en vermoedelijk kan ik data van batterij en de lader uitlezen in de Sigen app. Plan is om de batterij voorlopig in te zetten op de onbalansmarkt met Frank Energie.
Tot heden heb ik inzicht in mijn energieverbruik en opwek middels de HomeWizard app. Ik vraag me af of het zinvol is voor de nieuwe situatie om ook nog HomeWizard meters toe te voegen in de meterkast. De power sensor meet daar immers ook al. Wat denken jullie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFg6CaupSle5vQ09Yn_y0O0tEaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7gNu0NtfAGQcApuXAONhIhiV.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiwQpV2Ylw3mw65TyhMDXuGhDRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qPAZBoTISQWE9u3gJ8OUxTyw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen
  • Laatst online: 07-06 21:07

azutphen

Energie blijft altijd behouden

mj_smit schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

Ik laat waarschijnlijk in oktober een Sigenstor thuisbatterij installeren in combinatie met een Eigen EV AC lader. Deze 2 producten staan in contact met een Sigen Power sensor in de meterkast en vermoedelijk kan ik data van batterij en de lader uitlezen in de Sigen app. Plan is om de batterij voorlopig in te zetten op de onbalansmarkt met Frank Energie.
Tot heden heb ik inzicht in mijn energieverbruik en opwek middels de HomeWizard app. Ik vraag me af of het zinvol is voor de nieuwe situatie om ook nog HomeWizard meters toe te voegen in de meterkast. De power sensor meet daar immers ook al. Wat denken jullie?[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou nog een apparte meter voor de batterij plaatsen om de efficiency van de batterij te weten.
Ik heb ook een sigenstor en doordat de powersensor meteen na je eigen meter komt en dus het volledige gebruik / teruglevering van je huis pakt heb je geen overzicht van alleen de batterij.
Ik denk dat ik bij die bij mij dus nog toevoeg.

I

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Zie ook onderstaande screenshots, de RTE lijkt me hier wat onwaarschijnlijk en ook hoor ik regelmatig koelventilatoren blazen en die gebruiken natuurlijk ook energie

Een extra kwh meter lijkt me dus een goede toevoeging.

Ik heb trouwens mijn batterij in de garage staan en ben daar achteraf best blij mee want als hij flink staat te werken maakt hij best wel wat geluid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EnJ1rAyIwPPgU35OGuhkQmShEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HMEOYn1Llh9eKqy7RP7pFhR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPKY3-Ki91bbdGqCt3dO0Zoq46Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kp2BKgr3UwYrxV8Gxih1mGBj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door azutphen op 20-08-2024 20:06 ]

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 19:56
PradoPrius schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

Is dat je installateur vragen om die Modus setting in de app aan te zetten? Zelf heb ik die instelling niet staan in de app namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mj_smit
Dank @azutphen voor je reactie. Roept bij mij wel vervolgvragen op maar is misschien niet "on-topic" met slim handelen Frank energie en switch zonodig naar persoonlijk bericht.
Ik vraag me toch af hoe die powersensor goed kan meten als je zoals ik 3 PV-systemen AC gekoppeld heb en straks dus ook nog die 11kW AC lader. Ik denk dat ik met m'n installateur toch maar probeer die HW meters toe te voegen zodat ik via die app goed overzicht blijf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

mj_smit schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:45:
Dank @azutphen voor je reactie. Roept bij mij wel vervolgvragen op maar is misschien niet "on-topic" met slim handelen Frank energie en switch zonodig naar persoonlijk bericht.
Ik vraag me toch af hoe die powersensor goed kan meten als je zoals ik 3 PV-systemen AC gekoppeld heb en straks dus ook nog die 11kW AC lader. Ik denk dat ik met m'n installateur toch maar probeer die HW meters toe te voegen zodat ik via die app goed overzicht blijf houden.
Ik zou de groep van de batterij absoluut vzv een meter, dan krijg je inzicht in de verliezen in de batterij. Ik had nog een KWh-meter liggen van Homewizard, die zet ik op de batterij groep. Mijn AlphaESS geeft geen rendement aan vwb batterijen en omvormer (mijn PV is DC-gekoppelt met de batterijen). Het rendement van de PV interesseert me niet, van de batterij wél: dat zijn serieuze KWh's die je er zelf in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

stefan1512 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:28:
[...]Is dat je installateur vragen om die Modus setting in de app aan te zetten? Zelf heb ik die instelling niet staan in de app namelijk.
Je kunt dit niet uit de app halen, je zult aan de slag moeten met (bv) Home Assistant, daarvoor zijn een paar oplossingen beschikbaar. Daarmee kun je - als je zou stoppen met de onbalansmarkt - de batterij in eigen beheer nemen (niet meer web-based via de AlphaESS app in de cloud). Ik vindt het geen fijne gedachte dat derden meekijken in de batterij bms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

DJP! schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

Bij mij zou dat neerkomen op een verlies van 6 KWh pd.
Ik zou met de warmte van het koelblok in de omvormer mijn hele huis kunnen verwarmen inclusief warm water. Die hele industrie is helaas redelijk achterlijk op dit gebied. Ik ga zelf maar eens kijken of ik het koelblok watergekoeld kan maken en daarmee in ieder geval de boiler verwarmen.
In de winter zet ik de afzuiger van mijn wtw-installatie op zolder helemaal open, zodat ik de warmte op zolder benut voor de rest van het huis.

• azutphen

azutphen

@PradoPrius Jij hebt toch ook een sigenstor als ik het goed begrepen heb ?
Is dan 6 kW per dag niet erg veel ?
Anderzijds, ik hoor bij mij de ventilator ook regelmatig draaien, bij mij staat hij in een natuurlijk geventileerde schuur dus wellicht warmt die wat minder op als jouw zolder.

@mj_smit Bij mij zit er een powersensor op de groep van de PV panelen en die is dus ook ac gekoppeld en ik heb een Sensor op de hoofdaansluiting.
Ik denk dat je omdat deze sensoren via modbus werken ook wel 3 solar installaties AC kunt koppelen door ze allemaal een separate sensor te geven, of ze moeten op 1 separate onderverdeler zitten maar dan weet je het niet per pv installatie.

Net in de app gekeken en volgens mij kun je nog extra sensoren toeven maar zou dat voor de zekerheid aan je instalallateur vragen, bij mij is het door de sensoren en meetspoelen wel aardig druk geworden in mijn meterkast.

Ik ga zelf nog een kWh meter op mij batterij groep plaatsen maar doe dat denk ik bij de werkschakelaar omdat mijn meterkast te vol wordt

[ Voor 12% gewijzigd door azutphen op 22-08-2024 18:43 ]

• PradoPrius

PradoPrius

Wat ik uit mijn verbruikscijfers afleid is een verlies van 4KWh, dat is 10% verlies op een cyclus (2*20KWh). Maar dat zou erg laag zijn, vermoedelijk zit er een stuk PV nog bij, dat zie ik natuurlijk niet in mijn HA cijfers.
Ik heb trouwens een AlphaESS batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
We hebben nog een week te gaan maar het is al de beste maand sinds de start van FE op de onbalans markt! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

DJP! schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:54:
We hebben nog een week te gaan maar het is al de beste maand sinds de start van FE op de onbalans markt!*O*
wat betekend dat in euro? en aangezien ik pas vanaf september start met een Bliq 25 kwh, is mijn nieuwsgierigheid groot :) hoe groot is jouw thuisbatterij trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-06 20:55
Pbr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

wat betekend dat in euro? en aangezien ik pas vanaf september start met een Bliq 25 kwh, is mijn nieuwsgierigheid groot :) hoe groot is jouw thuisbatterij trouwens?
Ik zit deze maand tm gisteren op EUR 169 met een Bliq 25kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Ik zit op €120 met AlphaESS 20KWh / 5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier net iest meer dan 40 euro per Sessy...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkie25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-05 11:52
Bij mij ruim € 207 met AlphaESS 24,4KWh/10KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

198,38 met een sigenstor 24 kwh 12 kw omvormer maar heeft wel een zondag geen soc gezien.

Overig wel typisch, had verwacht dat de opbrengsten wel beetje lineair samen zouden hangen met capaciteit omvormer maar dat lijkt niet te kloppen.

Wat ik wel zie ik dat ik relatief veel op 85% of 15% lading zit, wellicht dat bij mij door de relatief grote omvormer de batterij agressiever reageert en eerder aan zijn reserve zit

[ Voor 65% gewijzigd door azutphen op 23-08-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Het algoritme lijkt 2 scenario's te kennen: laden (SOC 15%), of ontladen (SOC 85%). Dat zou echter af moeten hangen van de capaciteit en het vermogen van de batterij. Er valt zelden meer dan 2 kwartier, soms 3, wat te verdienen met de onbalans. Bij mijn batterij (20/5) zou dan vaker naar 50% geregeld moeten worden. Voor de Sessy's zou hetzelfde gelden. Een 24/12 batterij heeft meer aan vol/leeg.

Wel zie ik het vermogen van de batterijen duidelijk terug in de opbrengsten, maar niet lineair. Dat zal allicht te maken hebben met regeltoestand 2, waarbij met hoger vermogen de boete hoger is.

[ Voor 19% gewijzigd door PradoPrius op 23-08-2024 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

@PradoPrius
Bij mij zie ik hetzelfde, heb al keer vraag gesteld of FE onderscheid in strategie per batterij maakt maar dat doen ze nog niet.
Ik denk namelijk dat de verhoudingbatterij/omvormer ook mee speelt in optimale strategie en bij een relatief grote omvormer als bij mij die de helft van batterijnhoud is zou een 25% - 75% SOC beter zijn.
Ik kan namelijk 12,5% per kwartier laden.
Vaak zie je dat wanneer het gunstig is om te ontladen ik al op 15% zit en dan maar 15 minuten mee kan doen.

In mijn geval zou het dus beter zijn om een groter veilige range aan te houden om echt te kunnen profiteren van de pieken maar bij een batterij met kleinere omvormer zou dat weer contraproductief werken.
Ik begrijp wel waarom FE dat op dit moment niet doet want 1 strategie lijkt me al moeilijk genoeg.
Wellicht dat in de toekomst met personalisatie van de handelsstrategie mogelijk is.

Anderzijds ben ik prima tevreden met hoe het nu gaat want als de huidige resultaten zo blijven ga ik al naar een tvt < 5 jaar.
Wel benieuwd wat er in 2027 gebeurd met afschaffen salderen. Ik kan me niet voorstellen dat er geen speciale regeling komt voor de onbalanshandel, doen ze dit namelijk niet dan zullen er veel partijen afhaken en wordt de onbalans opheffen nog veel kostbaarder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Als er energiebelasting betaald moet gaan worden bij terugleveren, dan gaan er een hoop PV installaties uit. Dan komt boven water dat de energiebedrijven wel degelijk profijt hebben van al die zonnestroom. De energietarieven gaan dan flink stijgen vermoed ik. Dat is exact de reden dat ik een thuisbatterij heb aangeschaft: we kunnen in 2 jaar een deel van de aanschaf terugverdienen, daarna gaan we voor 9 maanden naar 0 op de meter. Op die manier is er met zonnepanelen icm met opslag een aardig rendement te halen, al is voor mij de autonomie nog belangrijker. Ik schaf nog meer panelen aan (de prijzen zijn ernaar), om in de wintermaanden meer opbrengst te hebben. Onbalans hoeft voor mij dan niet meer, dan klooit er niemand meer met mijn apparatuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-06 18:28
PradoPrius schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:36:
Als er energiebelasting betaald moet gaan worden bij terugleveren, dan gaan er een hoop PV installaties uit. Dan komt boven water dat de energiebedrijven wel degelijk profijt hebben van al die zonnestroom. De energietarieven gaan dan flink stijgen vermoed ik. Dat is exact de reden dat ik een thuisbatterij heb aangeschaft: we kunnen in 2 jaar een deel van de aanschaf terugverdienen, daarna gaan we voor 9 maanden naar 0 op de meter. Op die manier is er met zonnepanelen icm met opslag een aardig rendement te halen, al is voor mij de autonomie nog belangrijker. Ik schaf nog meer panelen aan (de prijzen zijn ernaar), om in de wintermaanden meer opbrengst te hebben. Onbalans hoeft voor mij dan niet meer, dan klooit er niemand meer met mijn apparatuur.
Wat hoop negativiteit in één post. Er hoeft ook na salderen door de producent (jij) geen energiebelasting betaald te worden over terugleveren, alleen over afname. Het afschaffen van salderen zorgt er wel voor dat je bij een dynamisch contract voortaan voor teruglevering naar de prijs exclusief energiebelasting moet kijken (net als je dat nu moet doen indien je boven je jaarlijkse salderingsgrens uitkomt) om af te wegen of je nog wil produceren.

Gaan de energietarieven omhoog? Als je dynamische tarieven hebt, dan maakt het voor de leverancier niet uit, alle risico's worden doorgezet. Voor vast en variabel wordt het juist voordeliger; waar de leverancier nu nog wordt gedwongen om de variabele of vast leveringsprijs uit te betalen aan je, terwijl hij het ook op de markt had met geld toe had kunnen krijgen. Als jij niet langer de prikkel krijgt om dat te doen, dan zijn de kosten van de leverancier lager, en vertaalt zich dat in lagere tarieven. Zelfs als daardoor negatieve prijzen minder voorkomen, zal het verschil tussen vergoeding richting klant en marktprijs afnemen, en dus nog steeds de tarieven voor levering lager worden dan nu (voor vast en variabel).

Autonomie is prachtig natuurlijk, maar de meesten zal puur gaan opbrengsten versus kosten. Tenslotte; klooien met apparatuur? Jij geeft ze zelf toestemming om je thuisbatterij aan te sturen, tegen betaling, wat vervolgens gebeurt volgens de ingestelde normen op de apparatuur. Dat is dan toch volgens afspraak, en conform verwachting?

• azutphen

azutphen

https://giga-storage.com/...irst-time-bound-contract/

Las vandaag bovenstaand, ben bang dat zo'n gigantische batterijen niet goed zijn voor ons verdien potentieel.
Anderzijds, zij zien er dan denk ik nog steeds geld in, anders zetten ze niet zo'n grote batterij neer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
Voor degene die Sigenergy icm Frank Energie overwegen, hierbij een kleine waarschuwing/mijn ervaring.

Laatste tijd valt de verbinding erg vaak weg, 'toevallig' ook op de momenten dat er onbalans is maar gek genoeg lijkt de batterij nog wel wat commandos te ontvangen want ik zie soms laden en ontladen binnen het kwartier. Frank krijgt geen SoC data dus er komt geen vergoeding.
Daarover heb ik ze gemaild en kennelijk heeft Sigenergy de API vernieuwd en is Frank daar na mijn klacht achter gekomen las ik in hun reactie op de mail. Altijd fijn die goede communicatie...
Voor de twijfelaars zou ik persoonlijk nog even wachten, ik was er ook al door verrast (niet positief) dat mijn installateur vol trots vertelde dat ik de 2e was waar ze de installatie neerzette omdat het nog zo nieuw was. Het moge duidelijk zijn dat er nog wel wat kinderziektes bij zitten.. dat is altijd iets wat ik zelf liever vermijdt.

Voor de geïnteresseerden, 'als het werkt' dan werkt het wel goed want gisteren een dagrecord van ruim €23. Nu maar hopen dat het stabieler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
stefan1512 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:21:
Voor degene die Sigenergy icm Frank Energie overwegen, hierbij een kleine waarschuwing/mijn ervaring.

Laatste tijd valt de verbinding erg vaak weg, 'toevallig' ook op de momenten dat er onbalans is maar gek genoeg lijkt de batterij nog wel wat commandos te ontvangen want ik zie soms laden en ontladen binnen het kwartier. Frank krijgt geen SoC data dus er komt geen vergoeding.
Tsja, Ik heb net van alles in beweging gezet om die in oktober te laten installeren 🤷‍♂️
Ik ga er wel van uit dat de samenwerking en afstemming tussen Sigenergy en Frank Energie verder ontwikkeld zal worden dus....
Zet ik het project thuisbatterij + 11kW AC lader + nieuwe meterkast toch maar door.
Ik ben ook erg benieuwd hoe eea zal uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

stefan1512 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:21:

Daarover heb ik ze gemaild en kennelijk heeft Sigenergy de API vernieuwd en is Frank daar na mijn klacht achter gekomen las ik in hun reactie op de mail. Altijd fijn die goede communicatie...
Voor de twijfelaars zou ik persoonlijk nog even wachten, ik was er ook al door verrast (niet positief) dat mijn installateur vol trots vertelde dat ik de 2e was waar ze de installatie neerzette omdat het nog zo nieuw was. Het moge duidelijk zijn dat er nog wel wat kinderziektes bij zitten.. dat is altijd iets wat ik zelf liever vermijdt.

Voor de geïnteresseerden, 'als het werkt' dan werkt het wel goed want gisteren een dagrecord van ruim €23. Nu maar hopen dat het stabieler wordt.
Hoi Stefan,
Hier ook een sigenstor 24 kW met 12 kWh omvormer, in het begin heb ik wel eens op zondag gehad dat de SOC een paar uur geen verbinding had, lijkt erop dat Sigenergy op dat moment zijn VPP aan het updaten was of zoiets,
Even nagekeken en deze maand op 2 dagen blokken van ca 4 uur geen soc gehad en daarnaast misschien 5 dagen met blokjes van een kwartier of zo, mijn batterij is via wifi verbonden dus de kleine blokjes kan ook met de verbinding te maken hebben.
De maand is nog niet voorbij maar heb in augustus tot nu 281,47 aan voorlopige verdiensten en ben dus erg tevreden want als dit zo doorgaat kom ik op een TVT< 4 jaar.
Niemand kan echter in de toekomst kijken en met de investeringen in Giga batterijen en over 2 jaar het afschaffen van salderen kan het nog alle kanten op gaan,
Kunnen we dit echter tot 2027 volhouden dan heb ik alvast een flinke buit binnen.

De grafieken in de app vind ik sowieso onduidelijk dus daar kijk ik maar niet te vaak naar, bij mij is hij zo klein dat ik niet eens kan zien of hij in een kwartier tegelijk laad en ontlaad :)

[ Voor 12% gewijzigd door azutphen op 30-08-2024 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:47
Hier een AlphaESS en daar heb ik het probleem ook gehad met "Geen verbinding" en inderdaad op de momenten dat er juist veel wordt geladen of ontladen. In mijn geval heeft het niks met verbinding te maken. Ik heb hier uitgebreid contact over gehad met Frank en AlphaESS, het "probleem" zit hem in de calibratie van de batterij. Het zit zo..... Stel je hebt een 10Kw batterij met een 5kw omvormer en die wordt aangestuurd om maximaal te ontladen, en deze ontlaadtijd is precies 30 minuten. dan kan er maar maximaal 2,5 kw ontaden zijn. Maar als de batterij niet goed is gekalibreerd dan zou hij aan kunnen geven dat hij in die tijd van 100% naar 70% is gegaan. Dan klopt dat niet want dit moet 75% zijn. Frank energie vertaald dat naar dat de ontvangen gegevens niet correct zijn en is zichtbaar als "geen verbinding" in de app. AlphaESS heeft hier in samenwerking met Frank aan gewerkt, maar vooral AlphaESS heeft mijn batterij gekalibreerd. Sindsdien is deze melding nog wel eens zichtbaar, maar bijna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Augustus was een leuke maand, 108 euro met 2 Sessy's... beste maand tot nu toe. ben benieuwd of we dit kunnen vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Bij mij de maand augustus 295,89 euro met zes Sessy's
Totaal staat de teller nu op 869,21 euro.

Zeker niet ontevreden over het resultaat tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Dave Macleod schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:25:
Hier een AlphaESS en daar heb ik het probleem ook gehad met "Geen verbinding" en inderdaad op de momenten dat er juist veel wordt geladen of ontladen. In mijn geval heeft het niks met verbinding te maken. [......]
Ik heb hetzelfde probleem, ik krijg dezelfde melding zeker 2x per dag. Ik heb met jouw info direct een melding gedaan bij AlphaESS. Bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DJP! schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:59:
Augustus was een leuke maand, 108 euro met 2 Sessy's... beste maand tot nu toe. ben benieuwd of we dit kunnen vasthouden.
En september begint ook leuk met €2,25 per Sessy per dag.

Augustus kwam bij mij neer op €1,76 per Sessy per dag, €109,20 totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
PradoPrius schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:47:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, ik krijg dezelfde melding zeker 2x per dag. Ik heb met jouw info direct een melding gedaan bij AlphaESS. Bedankt voor het delen!
Tot voor kort had mijn Bliq slechts 1x per dag steeds om 0215 geen verbinding, maar gisteren was het zo'n beetje de halve dag raak. Daarnaast, in de Frank app is 3 september nog niet begonnen, dus geen idee wat er aan de hand is bij Frank en of Bliq...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-05 11:52
PradoPrius schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:47:
[...]

Ik heb een berichtje van Frank, heb zelf ook een paar keer last gehad van geen SoC data. Toch zonde, net wanneer er veel onbalans is. Korte termijn oplossing is vragen om een kalibratie bij AlphaESS zodat de data betrouwbaarder wordt. En Frank gaf aan dat ze bezig zijn met verbeteringen omtrent de data-uitwisseling van SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
Vandaag heeft m'n Bliq de hele dag geen verbinding gehad tot 1630... Hoop dat whatever aan de hand was wel is opgelost nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Dat is apart, ik had vandaag dit probleem niet met mijn Bliq, ik zag daarnaast in Bliq dat de opbrengst gister, mijn eerste dag, 13 euro was, kennelijk werkt het systeem door, ondanks dat de app grote deels niet functioneerden op 2 september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 18:30
azutphen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

Hoi Stefan,
Hier ook een sigenstor 24 kW met 12 kWh omvormer, in het begin heb ik wel eens op zondag gehad dat de SOC een paar uur geen verbinding had, lijkt erop dat Sigenergy op dat moment zijn VPP aan het updaten was of zoiets,
Even nagekeken en deze maand op 2 dagen blokken van ca 4 uur geen soc gehad en daarnaast misschien 5 dagen met blokjes van een kwartier of zo, mijn batterij is via wifi verbonden dus de kleine blokjes kan ook met de verbinding te maken hebben.
De maand is nog niet voorbij maar heb in augustus tot nu 281,47 aan voorlopige verdiensten en ben dus erg tevreden want als dit zo doorgaat kom ik op een TVT< 4 jaar.
Niemand kan echter in de toekomst kijken en met de investeringen in Giga batterijen en over 2 jaar het afschaffen van salderen kan het nog alle kanten op gaan,
Kunnen we dit echter tot 2027 volhouden dan heb ik alvast een flinke buit binnen.

De grafieken in de app vind ik sowieso onduidelijk dus daar kijk ik maar niet te vaak naar, bij mij is hij zo klein dat ik niet eens kan zien of hij in een kwartier tegelijk laad en ontlaad :)
Effe voor de duidelijkheid je kan gebruik maken van de sigen als je kiest voor Frank icm onbalans toch. Je huis gebruikt geen batterij en laad ook niet op via de zp enzo?

Hij staat standby voor de onbalans markt toch?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
Heeft iemand hier al ervaring met de BTW teruggave en de belastingaangifte daarvoor? Het klinkt mij vooral veel gedoe als je straks elk kwartaal aangifte moet doen en ook nog moet uitzoeken hoeveel je zelf hebt gebruikt en hoeveel je gehandeld hebt. Valt dit mee of is dit een vervelende klus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Seroendeng schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:48:
Heeft iemand hier al ervaring met de BTW teruggave en de belastingaangifte daarvoor? Het klinkt mij vooral veel gedoe als je straks elk kwartaal aangifte moet doen en ook nog moet uitzoeken hoeveel je zelf hebt gebruikt en hoeveel je gehandeld hebt. Valt dit mee of is dit een vervelende klus?
Vooralsnog wacht ik al bijna een half jaar op de verwerking en terugbetaling van de BTW. Via De Centrale geregeld, maar vooralsnog geen voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
vanenkelen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:54:
[...]

Vooralsnog wacht ik al bijna een half jaar op de verwerking en terugbetaling van de BTW. Via De Centrale geregeld, maar vooralsnog geen voortgang.
Poeh, had niet in de gaten dat het zolang kon duren. Ik wacht inmiddels meer dan een maand. Verzoek ook door De Centrale laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

ManiNL schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:01:
[...]

Poeh, had niet in de gaten dat het zolang kon duren. Ik wacht inmiddels meer dan een maand. Verzoek ook door De Centrale laten doen.
Alweer tijdje geleden update gevraagd aan De Centrale en die gaven volgens mij aan dat de belastingdienst een aanpassing in proces/systeem heeft doorgevoerd waardoor alle aanvragen tijdelijk (minimaal 1 kwartaal) hebben stilgelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
Bschnitz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:43:
[...]

Effe voor de duidelijkheid je kan gebruik maken van de sigen als je kiest voor Frank icm onbalans toch. Je huis gebruikt geen batterij en laad ook niet op via de zp enzo?

Ik heb inderdaad een Sigenergy systeem welke met de Onbalansmarkt van Frank Energie werkt. Augustus was de eerste volle maand met 320,- verdiensten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
stefan1512 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:03:
[...]

Ik heb inderdaad een Sigenergy systeem welke met de Onbalansmarkt van Frank Energie werkt. Augustus was de eerste volle maand met 320,- verdiensten _/-\o_
Netjes, maar is het zoals bij zonneplan dat de accu in een block stand zit en je dus niet zelf gebruik kan maken van de accu?

Of gebruikt je huis alles + onbalans?

Je kan daar 1x per 4 uur kiezen tussen onbalans en eigen verbruik en vraag me dus af of sigen dat automatisch doet zeg maar.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
Bschnitz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:08:
[...]

Netjes, maar is het zoals bij zonneplan dat de accu in een block stand zit en je dus niet zelf gebruik kan maken van de accu?

Of gebruikt je huis alles + onbalans?

Je kan daar 1x per 4 uur kiezen tussen onbalans en eigen verbruik en vraag me dus af of sigen dat automatisch doet zeg maar.
Ah zo bedoel je. Hij staat wel vast inderdaad. Als de accu ontlaad ivm hoge onbalansvergoeding dan gebruik je zelf die stroom maar anders is de batterij inderdaad los van je huis. Je bent uiteraard wel in staat om uit de VPP stand te gaan maar dan zal Frank je denk ik weer opnieuw moeten aanmelden denk ik. Je zult begrijpen dat ik dat nog niet zelf getest heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 13:58

Tazzios

..

Met de Sessy kun je de stand ongestraft zelf wisselen tussen eigen aansturing en frank.

Gister avond met 56cent even zelf op ontladen gezet bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Tazzios schreef op woensdag 4 september 2024 @ 06:32:
Met de Sessy kun je de stand ongestraft zelf wisselen tussen eigen aansturing en frank.

Gister avond met 56cent even zelf op ontladen gezet bijvoorbeeld.
Dat is niet hetzelfde als onbalans.

Dat zijn gewoon day ahead dingen. Dat kan altijd.

Wat bij de opbrengst van onbalans vaak vergeten wordt is het verschil tussen tussen zelf verbruik en day ahead handelen.

Omdat je de accu niet kan gebruiken tijdens onbalans zal je dus stroom moeten betalen die je anders gratis uit de accu had kunnen trekken.

Vraag me dus af hoeveel van die 320€ hij sowieso had bespaart en verdiend had met day ahead.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@Bschnitz nee, ik switch hem soms van "sessyconnect"(=onbalans) even naar "API".

Dynamisch is ook geen aansturing van Frank.

[ Voor 22% gewijzigd door Tazzios op 04-09-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Dat kan wel impact hebben op de Frank Slim Korting meen ik (en dat is een best groot deel van de opbrengst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
Bschnitz schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:57:
[...]

Dat is niet hetzelfde als onbalans.

Dat zijn gewoon day ahead dingen. Dat kan altijd.

Wat bij de opbrengst van onbalans vaak vergeten wordt is het verschil tussen tussen zelf verbruik en day ahead handelen.

Omdat je de accu niet kan gebruiken tijdens onbalans zal je dus stroom moeten betalen die je anders gratis uit de accu had kunnen trekken.

Vraag me dus af hoeveel van die 320€ hij sowieso had bespaart en verdiend had met day ahead.
Volgens mij zijn daar wel schattingen van. Day Ahead is iets rond de €1000 en onbalans zou rond de €2500 moeten zitten. Ruwweg had het me dus zo'n 130,- opgeleverd met Day Ahead. Bedenk je wel dat EPEX prijzen vaak niet meer dan 15-20 ct verschilt tussen min en max. Onbalans heeft soms wel €1,825 p/kWh bonus.
Daarentegen heb ik met Onbalans wel dagen dat de EPEX markt me meer opgeleverd had. Die worden echter vaak weer snel weggestreept als ik een dag met bijna 20,- verdiend heb op Onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

ErnstH schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:09:
Dat kan wel impact hebben op de Frank Slim Korting meen ik (en dat is een best groot deel van de opbrengst).
Op de Frank site staat:
"Als slimme handelaar ontvang je bovenop het handelsresultaat een Frank Slim korting. Met die korting
betaal of krijg je de kale inkoopprijzen voor je verbruik of teruglevering.
"
https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-handelen

Dat gaat volgens mij dus om de opslag van 1,815 cent die voor de onbalans kWh wordt verlaagd. Het betreft dus niet een bonus voor het beschikbaar stellen.
Ik vraag mij verder ook af of dat bedrag wel opbrengst is of dat je die eerst heb betaald via je maand factuur en vervolgens terug krijgt onbalans factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
stefan1512 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:18:
[...]

Volgens mij zijn daar wel schattingen van. Day Ahead is iets rond de €1000 en onbalans zou rond de €2500 moeten zitten. Ruwweg had het me dus zo'n 130,- opgeleverd met Day Ahead. Bedenk je wel dat EPEX prijzen vaak niet meer dan 15-20 ct verschilt tussen min en max. Onbalans heeft soms wel €1,825 p/kWh bonus.
Daarentegen heb ik met Onbalans wel dagen dat de EPEX markt me meer opgeleverd had. Die worden echter vaak weer snel weggestreept als ik een dag met bijna 20,- verdiend heb op Onbalans.
Dat klopt, die ken ik ook. Maar dat is dus puur verkoop.

In de winter kan je 50% goedkoper inkopen en dat gebruiken. Dit zie ik nergens terug.

Voor mensen die in de winter gas gebruiken totaal niet belangrijk. Maar voor mij met een WP welke in die 3 wintermaanden flink kWh verbruikt een heel andere rekensom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

In theorie, betekend dit voor mij dus, (geen gas aansluiting meer) zou het beste zijn, onbelans markt buiten het stookseizoen, dynamisch in het stookseizoen?
Het bleek trouwens dat frank energie mij nog niet op onbelans had gezet, dus volgens Bliq heb ik 14 euro verdiend in 2 dagen met dynamisch, waar ik toch wel van stond te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Bschnitz schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:50:
[...]

Dat klopt, die ken ik ook. Maar dat is dus puur verkoop.

In de winter kan je 50% goedkoper inkopen en dat gebruiken. Dit zie ik nergens terug.

Voor mensen die in de winter gas gebruiken totaal niet belangrijk. Maar voor mij met een WP welke in die 3 wintermaanden flink kWh verbruikt een heel andere rekensom.
Misschien beredeneer ik verkeerd maar verkopen of zelf gebruiken maakt niet echt uit toch? Als je het goedkoop inkoopt en duur verkoopt levert het je zeg 6,- op maar als je ervoor kiest om het zelf goedkoop in te kopen en dan de hele dag gebruik van te maken bespaart het je waarschijnlijk minder dan 6,-. Je gebruikt dan de stroom ook als het qua verkoop minder interessant is dus de besparing is dan ook minder lijkt mij.
Verschil is of je geld verdient met je batterij om dan de stroom van te betalen die je buiten de accu om gebruikt hebt, of dat je wilt showen dat je minder per kWh betaalt voor stroom dan je familie en vrienden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Tazzios schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:49:
[...]

Op de Frank site staat:
"Als slimme handelaar ontvang je bovenop het handelsresultaat een Frank Slim korting. Met die korting
betaal of krijg je de kale inkoopprijzen voor je verbruik of teruglevering.
"
https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-handelen

Dat gaat volgens mij dus om de opslag van 1,815 cent die voor de onbalans kWh wordt verlaagd. Het betreft dus niet een bonus voor het beschikbaar stellen.
Ik vraag mij verder ook af of dat bedrag wel opbrengst is of dat je die eerst heb betaald via je maand factuur en vervolgens terug krijgt onbalans factuur.
Ik doelde meer op een eerder gestuurde e-mail van Frank Energie, waar ze hierop hintten:
1. Wijziging commerciële voorwaarden

In de update van onze voorwaarden, waarin we in ruil voor de Frank Slim korting een bonus per slim verhandelde batterij-volumes toekennen, was het ons doel om een prikkel toe te voegen om je batterij gekoppeld te houden aan onze dienst en niet heen-en-weer te schakelen tussen verschillende modes. Achtergrond is dat dit verstorend werkt en een suboptimaal resultaat oplevert (zie eerdere e-mails/contentpagina's).

Maar die voorwaarden zijn nu al zo vaak veranderd dat ik niet precies weet wat ze nu doen. :)

• azutphen

azutphen

Bschnitz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:43:
[...]

Je stelt hem volledig tot frank zijn beschikking voor de onbalansmarkt, behalve er naar kijken kun je er verder niets mee doen. Eind september komt frank ook metbde optie dat je wel kan schakelen tussen eigen gebruik of onbalans. Maar met eigen gebruik of epex haalnje nooit se verdiensten van onbalans. Tenminste, dat is mijn mening.

• azutphen

azutphen

Seroendeng schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:48:
Ook via de centrale en nu ca 2 maanden onderweg. Hoop op einde dit jaar :)

• azutphen

azutphen

Pbr schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:11:
In theorie, betekend dit voor mij dus, (geen gas aansluiting meer) zou het beste zijn, onbelans markt buiten het stookseizoen, dynamisch in het stookseizoen?
Het bleek trouwens dat frank energie mij nog niet op onbelans had gezet, dus volgens Bliq heb ik 14 euro verdiend in 2 dagen met dynamisch, waar ik toch wel van stond te kijken!
Of je stuurt de warmtepomp aan op day ahead prijzen, doe ik ook, op de goedkoopste uren gaat thermostaat warmtepomp en warmtepomp boiler automatisch wat hoger zodat je in de dure uren bijna niets gebruikt.
Een daikin warmtepomp heeft hier een standaard contact voor. Doe dit met een homey die de epex prijzen inneemt en op basis hiervan de 5 voordeligste uren een signaal geeft .

• azutphen

azutphen

stefan1512 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:34:
[...]

Misschien beredeneer ik verkeerd maar verkopen of zelf gebruiken maakt niet echt uit toch? Als je het goedkoop inkoopt en duur verkoopt levert het je zeg 6,- op maar als je ervoor kiest om het zelf goedkoop in te kopen en dan de hele dag gebruik van te maken bespaart het je waarschijnlijk minder dan 6,-. Je gebruikt dan de stroom ook als het qua verkoop minder interessant is dus de besparing is dan ook minder lijkt mij.
Verschil is of je geld verdient met je batterij om dan de stroom van te betalen die je buiten de accu om gebruikt hebt, of dat je wilt showen dat je minder per kWh betaalt voor stroom dan je familie en vrienden :P
Bij eigen gebruik is je opbrengst gelimiteerd door je verbruik, bij handel kun je elke dag je batterij volledig verhandelen

• Bschnitz
azutphen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:11:
[...]

Je stelt hem volledig tot frank zijn beschikking voor de onbalansmarkt, behalve er naar kijken kun je er verder niets mee doen. Eind september komt frank ook metbde optie dat je wel kan schakelen tussen eigen gebruik of onbalans. Maar met eigen gebruik of epex haalnje nooit se verdiensten van onbalans. Tenminste, dat is mijn mening.
Dat hangt dus echt af van je verbruik. Mooi dat ze daarmee komen. Zijn zeker maanden waar ik liever zelf mijn stroom gebruik.

Gebruik gemiddeld 15kwh per dag. Dus voor mij loont dat wel.

Betaal in de winter liever niets of 15-20cent per kWh dan 30+.

Krijg in oktober de sigen en ga per januari om op tibber of Frank afhankelijk van of ik kan switchen.

• Tazzios

Tazzios

..

azutphen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:11:
[...]

Je stelt hem volledig tot frank zijn beschikking voor de onbalansmarkt, behalve er naar kijken kun je er verder niets mee doen. Eind september komt frank ook met de optie dat je wel kan schakelen tussen eigen gebruik of onbalans. Maar met eigen gebruik of epex haalnje nooit se verdiensten van onbalans. Tenminste, dat is mijn mening.
Ik verwacht eerder een optie eigen gebruik EN tegelijk bijspringen op de onbalansmarkt bij grote verschillen. Schakelen kan nu ook gewoon.

Edit: ow je had het specifek over sigensn en niet pver sessy O-) hoe dat zit met schakelen weet ik helemaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 05-09-2024 22:18 ]

• mj_smit
Bschnitz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:37:
[...]

Krijg in oktober de sigen en ga per januari om op tibber of Frank afhankelijk van of ik kan switchen.
Wat betreft jouw planning: Als je BTW wil terugvragen van de Sigenstor, zorg dan dat je op dag van installatie al een dynamisch energiecontract hebt.

Ik heb trouwens ook de installatie van de Sigenstor in oktober gepland en ga per 1 oktober over naar Frank Energie.

• Bschnitz
mj_smit schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:23:
[...]
Wat betreft jouw planning: Als je BTW wil terugvragen van de Sigenstor, zorg dan dat je op dag van installatie al een dynamisch energiecontract hebt.

Ik heb trouwens ook de installatie van de Sigenstor in oktober gepland en ga per 1 oktober over naar Frank Energie.
Yea dat btw gedoe komt wel goed.

Frank zou ik dus alleen doe als ik kan switchen. Dan doe ik de winter tijd 3/4 maanden zelfvoorzienend en de rest van het jaar handelen maar.

De rest van de tijd kan ik prima uit de weg met mijn zp, dan kom ik uit op 2-4kwh per dag van het net met 30-80kwh per dag terugleveren, afhankelijk van periode en zon.

12kwh omvormer met 24kwh opslag moet ik een heel eind komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Gister wel weer eem top dag! 10,12 Euro voor 2 Sessy's. Dit is de beste dag tot nu toe sinds de start van FE op de onbalans markt met de Sessy's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Nu met gisteren is de score voor september ook wel weer okee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Vandaag voor mijn Sigenstor een extra kWh meter besteld.
Had al een MID meter op mijn hoofdaansluiting en zonnepanelen en kan beide in de app van Sigen zien

Nu sinds kleine 2 maanden in gebruik en geeft de app aan dat hij 1,85MWh geladen en 1,77 MWh ontladen heeft en dat is dus een efficiency van en 95,6 % wat best goed is denk ik.

Ik kan echter nergens zien wat het eigen gebruik is voor koelventilatoren etc en weet ook niet hoe nauwkeurig de interne meter van de Sigenstor is.

Onder het motto vertrouwen is goed maar controleren is .... hang ik de batterij nog achter een separate MID gecertificeerde kWh meter.

Ben benieuwd hoe de totaal balans dan uitvalt en of het eigen gebruik verwaarloosbaar of een significant aandeel is.
Wordt vervolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

azutphen schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:57:

Ik kan echter nergens zien wat het eigen gebruik is voor koelventilatoren etc
Ik heb pas sinds 23 augustus mijn thuisbatterij (Bliq 25 kwh) en kom op dit forum, de sessy en zonneplan forum regelmatig de opmerkingen tegen inzake geluid en warmte productie.

Het vreemde is, maar gelukkig ook maar, de Bliq produceert geen of nauwelijks hoorbaar geluid en wat warmte betreft, wel wat, maar niet dat ik denk dat het nodig zou zijn om aan ventilatie etc te denken.

Mijn contract voor de onbelans markt gaat pas in op 1 oktober, dus voorlopig is het alleen eigen gebruik, geen idee of dit de reden is ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:47
Pbr schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:13:
[...]

Mijn contract voor de onbelans markt gaat pas in op 1 oktober, dus voorlopig is het alleen eigen gebruik, geen idee of dit de reden is ???
Je zou hem eens hand matig op voluit (max) aden kunnen zetten voor een 15 a 20 minuten
En daar na eens een keer op voluit (max) ontladen (ook voor 15 a 20 minuten)

Kijk je dan eens of hij nog steeds stil is, de Sessy' maken op standby en NOM gebruik ook maar weinig geluid.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

psdata schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:22:
[...]

Je zou hem eens hand matig op voluit (max) aden kunnen zetten voor een 15 a 20 minuten
En daar na eens een keer op voluit (max) ontladen (ook voor 15 a 20 minuten)

Kijk je dan eens of hij nog steeds stil is, de Sessy' maken op standby en NOM gebruik ook maar weinig geluid.
Ik kan die optie niet vinden in de BLIQ app....Ik wacht maar even tot 1 oktober, echt veel aan veranderen kan ik toch niet meer, volgens de monteur zou het geluid niet noemend waardig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sperwer51
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:35
Ik ben nieuw in dit forum. Vanaf medio oktober heb ik een dynamisch energiecontract van Frank. Ben me nog aan het verdiepen op de thuisbatterij. Lees veel over Sessy en Bliq. De k aan een 20kW unit. Qua aanschaf is de Bliq dan serieus goedkoper, langere garantie/cycles, hogere capaciteit omvormer. Wat zouden redenen zijn om voor de Sessy of de Bliq te kiezen? Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Pagina: 1 ... 9 ... 29 Laatste