azutphen schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:28:
Dit is hoe ik het voor mezelf de terugverdientijd bepaalt heb:
Ik heb een Sigenstor 24 kWh accu met 12 kW omvormer
Wanneer ik aan btw terug krijg wat de BTW centrale voorspeld heeft dan heb ik netto ca € 12.600 betaalt
Ik hoop hem in 8 jaar terug te verdienen en reken met 5% rente, doordat ik nu veel terugverdien en later minder zal het terug verdienen niet lineair zijn maar met mijn berekening ga ik daar wel vanuit en is mijn investering gemiddeld € 6.300,-
5% van € 6.300,- = € 315,- per jaar, om het goed te doen zou je nog rente over rente moeten tellen maar tegelijkertijd zit ik met 5% al hoog dus vind ik het zo wel prima.
8 jaar x € 315,- = € 2.520,-
Totaal zou ik in 8 jaar dus € 15.120 willen terugverdienen.
Zit tot nu toe gemiddeld op krappe € 8 per dag dus dat is tot 2027 nog 835 dagen dus als ik op dit gemiddelde blijf verdien ik tot 2027 € 6.680,- en moet de resterende € 8.440 dan nog in 5,5 jaar terug verdienen en dat is € 1.490 per jaar of € 4,- per dag.
Ik denk dat dus veel afhangt van wat er na 2027 gebeurt, misschien is de stroom overdag dan super goedkoop doordat energiemaatschappijen veel minder hoeven te betalen voor zonnestroom of worden er voordelen ingevoerd voor balanshandel
Of wellicht verdien je dan wat minder met onbalans maar nog steeds genoeg.
Tegelijk heb ik 2 elektrische auto’s en die staan overdag niet altijd thuis dus als ik overdag goedkoop mijn accu laad kan ik hem snachts altijd wel in een van de auto’s overstorten.
Of 8 jaar lukt weet ik dus niet maar ga er vanuit dat het in 10 jaar waarschijnlijk lukt en dan zou de batterij volgens de garantie nog op 70% moeten zitten. En lukt het niet dan wordt het 12 jaar en dan heb je nog steeds geen heel slecht rendement gehad.
Daarnaast heb ik nu ook een extra kWh meter op mijn batterij geplaatst om het eigen verbruik van de batterij te monitoren, ik denk omdat hij bij mij in de schuur staat de buitentemperatuur veel invloed heeft.
Mijn batterij geeft in zijn app nu een RTE van 96,2% en dat is natuurlijk heel goed maar wel exclusief eigen verbruik voor koeling etc.
Ik ben bang dat ik er nog ca 10% vanaf moet tellen voor koeling etc, de batterij heeft echter ook verwarming in de winter dus moet denk ik een jaartje draaien voordat ik hier iets zinnigs over kan zeggen. Misschien moet ik hem in de winter een jasje aantrekken 😊
Feitelijk moet je dit verbruik wel meenemen en kan dat ook zo maar nog een paar honderd euro per jaar kosten.
Het zou dus heel mooi zijn als het lukt maar denk dat die 4-6 jaar die zonneplan en Frank geven wel heel erg optimistisch zijn.
Ik vind het echter nog steeds een interessante materie en denk dat ik goed bezig ben voor de leveringszekerheid en het milieu dus het geld is niet het aller belangrijkste