Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:48

HeroS

SmartHome Nerd

sperwer51 schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:27:
Ik ben nieuw in dit forum. Vanaf medio oktober heb ik een dynamisch energiecontract van Frank. Ben me nog aan het verdiepen op de thuisbatterij. Lees veel over Sessy en Bliq. De k aan een 20kW unit. Qua aanschaf is de Bliq dan serieus goedkoper, langere garantie/cycles, hogere capaciteit omvormer. Wat zouden redenen zijn om voor de Sessy of de Bliq te kiezen? Alvast bedankt voor jullie adviezen.
De Sessy kun jezelf aansturen via de Homey en Home Assistant.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:14
En voor de mensen die minder technisch zijn is er de app my home battery.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESsuUNeZJD8aivk40BE5JdpXW88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFICmo8ajj6F1VmlYrj7ccYY.jpg?f=fotoalbum_large

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LudivandenBergh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-10-2024
Even een vraag van een andere orde, eind september wordt er een Sigenstor bij mij geplaatst 24KW. Zelf heb ik zonnepanelen met nu nog een aparte omvormer. Is het verstandig om deze bestaande omvormer er tussenuit te halen en alles via de Sigenstor omvormer te laten lopen? en 2e vraag als ik ga handelen op de onbalansmarkt gaat dan de opgewekte stroom eerst via mijn batterij of gaat deze direct het net op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:40
Ik weet niet helemaal of er nog andere specifieke voordelen zijn, maar van je zonnepanelen direct naar de accu heb je minder verliezen bij (je mist de DC-->AC-->DC stap).

Of het de vraag is of het 't waard is om je huidige setup om te bouwen weet ik niet, als het naast elkaar komt te hangen zou ik het waarschijnlijk wel doen ja, maar als je hiervoor nog hele kabels moet trekken door je huis omdat je batterij en omvormer niet bij elkaar in de buurt staan weet ik niet of het het waard is.

Ander iets om rekening mee te houden is dat je het dan natuurlijk allemaal over 1 groep laat gaan, ik weet niet hoe het daar mee zit en of je tegen grenzen aan loopt als de zon het goed doet en de batterij op volle kracht wil ontladen?

EDIT: Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met DC of AC bij jou battery en inverter, volgens mij verwacht mijn Sessy sowieso ook weer AC van de inverter dus dan is mijn eerste verhaal over DC naar AC conversie irrelevant. Voor onbalanshandelen weet ik dan niet of het interessant is, misschien kan je toch beter wachten op reacties van anderen sorry

[ Voor 37% gewijzigd door smiba op 09-09-2024 22:30 . Reden: Even vermelden dat het een armchair reactie is en niet van een expert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-05 22:48

Pbr

sperwer51 schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:27:
Ik ben nieuw in dit forum. Vanaf medio oktober heb ik een dynamisch energiecontract van Frank. Ben me nog aan het verdiepen op de thuisbatterij. Lees veel over Sessy en Bliq. De k aan een 20kW unit. Qua aanschaf is de Bliq dan serieus goedkoper, langere garantie/cycles, hogere capaciteit omvormer. Wat zouden redenen zijn om voor de Sessy of de Bliq te kiezen? Alvast bedankt voor jullie adviezen.
De redenen die je noemt, hebben bij mij de doorslag gegeven, daarnaast de gerapporteerde warmte afdracht en het geluid wat door de Sessy wordt geproduceerd.
Een positief achter af was ook het vakwerk van de Bliq installateur, hoewel dat natuurlijk ook wat geluk is, de ene installateur is de andere niet. En als laatste ik heb gekozen voor de 25 KWH met Sessy had ik dan 5 batterijen hangen, nu heb ik een mooi torentje staan van pakweg 180 cm hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-05 16:01
LudivandenBergh schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:16:
Even een vraag van een andere orde, eind september wordt er een Sigenstor bij mij geplaatst 24KW. Zelf heb ik zonnepanelen met nu nog een aparte omvormer. Is het verstandig om deze bestaande omvormer er tussenuit te halen en alles via de Sigenstor omvormer te laten lopen? en 2e vraag als ik ga handelen op de onbalansmarkt gaat dan de opgewekte stroom eerst via mijn batterij of gaat deze direct het net op?
Als je panelen met optimizers (SolarEdge) hebt of panelen met microomvormers dan zal je ze niet DC kunnen koppelen. Als het een gewone stringomvormer is die nabij de batterij staat zal dat wel kunnen denk ik.
Wat betreft je tweede vraag: ik kan me niet herinneren dat Frank Energy ergens een voorbehoud maakt voor deze situatie. Het handelen op de onbalans zou in theorie gewoon kunnen werken maar de SOC zal niet alleen het gevolg zijn van handel op de onbalans en daarmee sub-optimaal voor handel op de onbalans lijkt me.
Je zou je panelen ook kunnen koppelen met de batterij wanneer je niet meer handelt op de onbalans, bijvoorbeeld na einde saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-05 17:20
LudivandenBergh schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:16:
Ik heb mij net geregistreerd op Tweakers om mee te kunnen praten op dit voor mij nu interessante forum, want er is gisteren een Sigenstor systeem bij mij geïnstalleerd: 10 kW capaciteit en 5 kW omvormer. Ik heb zonnepanelen met optimizers en een Solaredge omvormer. Bij mij zouden in eerste instantie de zonnepanelen direct gekoppeld worden aan de thuisbatterij, dus de Soleredge omvormer kon dan op Marktplaats 😉, ook omdat er was gezegd dat de optimizers zouden blijven werken, maar dat ik dan niet meer via de app van Solaredge de status van de afzonderlijke panelen zou kunnen aflezen. Dat nam ik op de koop toe. MAAR toen ging de installateur aan de slag en als eerste probeerde hij de optimizers uit te schakelen zodat de zonnepanelen een seriële string zouden worden. Maar dat lukte na eindeloos proberen niet en uiteindelijk besloot ik om dan maar het oorspronkelijke zonnepanneelsysteem intact te laten en dan de zonnepanelen koppelen aan de thuisbatterij via een omweg (DC->AC (solaredge), AC->DC (koppeling aan thuisbatterij). Dit geeft wel omvormingsverlies, zo'n 7% volgens de installateur. Ook moest er daardoor een aparte groep komen voor de thuisbatterij met als gevolg een (dikke) kabel vanaf de zolderverdieping, waar de thuisbatterij staat, trekken naar de meterkast op de begane grond. Dat had overigens ook nogal wat voeten in de aarde, maar is uiteindelijk gelukt.

Wat je 2e vraag betreft. Ik heb dat ook gevraagd en volgens de installateur is het mogelijk om de batterij te laden met zonneenergie en die energie vervolgens te verhandelen. Maar ik moet dat nog zien en wrsch is dat afhankelijk van de mogelijkheden die Frank Energie op dit vlak aanbiedt of nog gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

bylefjild schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:58:
[...]

[.......] Maar ik moet dat nog zien en wrsch is dat afhankelijk van de mogelijkheden die Frank Energie op dit vlak aanbiedt of nog gaat ontwikkelen.
Bij mij loopt de PV over de omvormer van de batterij. Frank kijkt alleen naar de SOC van de batterij, waar de evt. laadstroom vandaan komt is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
PradoPrius schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:06:
[...]

Bij mij loopt de PV over de omvormer van de batterij. Frank kijkt alleen naar de SOC van de batterij, waar de evt. laadstroom vandaan komt is niet relevant.
Ah, goed om te weten en eigenlijk ook wel logisch! Dank.

• bylefjild
Ik heb van FE een aanbod gekregen om de gasprijs voor de winter vast te zetten. Heeft iemand daar al ervaring mee? Is het profijtelijk?

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 00:13
Als het tegen 2euro de kuub is dan is het niet profijtelijk denk ik :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb aangegeven dat ze een aanbod mogen doen, kan er altijd voor kiezen om er niet op in te gaan.

• azutphen
  • Laatst online: 12-05 16:16

azutphen

Energie blijft altijd behouden

bylefjild schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:58:
[...]

Ik heb mij net geregistreerd op Tweakers om mee te kunnen praten op dit voor mij nu interessante forum, want er is gisteren een Sigenstor systeem bij mij geïnstalleerd: 10 kW capaciteit en 5 kW omvormer. Ik heb zonnepanelen met optimizers en een Solaredge omvormer. Bij mij zouden in eerste instantie de zonnepanelen direct gekoppeld worden aan de thuisbatterij, dus de Soleredge omvormer kon dan op Marktplaats 😉, ook omdat er was gezegd dat de optimizers zouden blijven werken, maar dat ik dan niet meer via de app van Solaredge de status van de afzonderlijke panelen zou kunnen aflezen. Dat nam ik op de koop toe. MAAR toen ging de installateur aan de slag en als eerste probeerde hij de optimizers uit te schakelen zodat de zonnepanelen een seriële string zouden worden. Maar dat lukte na eindeloos proberen niet en uiteindelijk besloot ik om dan maar het oorspronkelijke zonnepanneelsysteem intact te laten en dan de zonnepanelen koppelen aan de thuisbatterij via een omweg (DC->AC (solaredge), AC->DC (koppeling aan thuisbatterij). Dit geeft wel omvormingsverlies, zo'n 7% volgens de installateur. Ook moest er daardoor een aparte groep komen voor de thuisbatterij met als gevolg een (dikke) kabel vanaf de zolderverdieping, waar de thuisbatterij staat, trekken naar de meterkast op de begane grond. Dat had overigens ook nogal wat voeten in de aarde, maar is uiteindelijk gelukt.

Wat je 2e vraag betreft. Ik heb dat ook gevraagd en volgens de installateur is het mogelijk om de batterij te laden met zonneenergie en die energie vervolgens te verhandelen. Maar ik moet dat nog zien en wrsch is dat afhankelijk van de mogelijkheden die Frank Energie op dit vlak aanbiedt of nog gaat ontwikkelen.
Bij mij kwam de installateur voor de verkoop hier al mee, de solaredge optimizers werken schijnbaar niet zonder edge omvormer. enige optie is dan om optimizers te verwijderen maar dat is ook een beetje jammer.

Heb er toen over nagedacht en vondt het eigenlijk niet zo erg, nu heb ik in ieder geval 2 separte omvormer en omdat ik automatisch nu de omvormer van mijn pv panelen op 0% zet als de stroomprijs negatief is vermijd ik in ieder geval dat ik teruglever als de stroom negatief is of zonnestroom gebruik wanneer ik geld bij krijg om netstroom te gebruiken.
Buiten het rendementsverlies bij AC gekoppeld kon ik eigenlijk niet echt andere voordelen of nadelen bedenken.

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• bylefjild
azutphen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:43:
[...]

... omdat ik automatisch nu de omvormer van mijn pv panelen op 0% zet als de stroomprijs negatief is vermijd ik in ieder geval dat ik teruglever als de stroom negatief is of zonnestroom gebruik wanneer ik geld bij krijg om netstroom te gebruiken...
Hoe zet je automatisch de omvormer op 0%?

• mj_smit
In de app. Kijk maar eens op Youtube bij Ketelklets; die laat het zien.
YouTube: SolarEdge: Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs

[ Voor 51% gewijzigd door mj_smit op 12-09-2024 17:40 ]

• azutphen

azutphen

bylefjild schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:02:
[...]

Hoe zet je automatisch de omvormer op 0%?
Wel wat moeite voor moeten doen :)
Ik heb de omvormer met modbus aan lhomey pro 2023 gekoppeld en lees met homey de energieprijzen in. en als ze inclusief btw en energie belasting negatief zijn stuurt hij de omvormer naar 0%.

Tegelijkertijd geeft homey tijdens 5 voordeligste uren van de dag een signaal naar het smart grid contact van mijn warmtepomp en warmtepomp boiler op die uren gaat van beiden het setpoint omhoog zodat ik bijna alle energie voor tapwater en verwarming in de goedkoopste uren verbruik.
Mijn vrouw heeft lichamelijke problemen en kan niet tegen koude en zo is het bij mij in huis goedkoop 24/7 altijd 22 graden of iets warmer.

Mijn auto's laad ik slim met Frank en voorheen Tibber.

Ik vind het een uitdaging om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van dynamische tarieven maar ik moet er geen omkijken naar hebben dus alles wat automatisch kan doe ik automatisch en verder kijk ik nergens naar want daar wordt je alleen onrustig van.

[ Voor 16% gewijzigd door azutphen op 13-09-2024 09:07 ]

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
ErnstH schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:21:
Ik heb aangegeven dat ze een aanbod mogen doen, kan er altijd voor kiezen om er niet op in te gaan.
Dat heb ik ook gedaan, maar ik heb (nog) geen idee wat een goede prijs is. Ik kom van een vast 3-jarig contract, dus met een gasprijs van 3 jaar terug en die was toen natuurlijk behoorlijk laag vergeleken met nu. Ik zal mij moeten verdiepen in de prijsontwikkeling van gas van het laatste jaar, bijvoorbeeld. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
azutphen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:43:
[...]

Wel wat moeite voor moeten doen :)
Ik heb de omvormer met modbus aan lhomey pro 2023 gekoppeld en lees met homey de energieprijzen in. en als ze inclusief btw en energie belasting negatief zijn stuurt hij de omvormer naar 0%.

Tegelijkertijd geeft homey tijdens 5 voordeligste uren van de dag een signaal naar het smart grid contact van mijn warmtepomp en warmtepomp boiler op die uren gaat van beiden het setpoint omhoog zodat ik bijna alle energie voor tapwater en verwarming in de goedkoopste uren verbruik.
Mijn vrouw heeft lichamelijke problemen en kan niet tegen koude en zo is het bij mij in huis goedkoop 24/7 altijd 22 graden of iets warmer.

Mijn auto's laad ik slim met Frank en voorheen Tibber.

Ik vind het een uitdaging om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van dynamische tarieven maar ik moet er geen omkijken naar hebben dus alles wat automatisch kan doe ik automatisch en verder kijk ik nergens naar want daar wordt je alleen onrustig van.
Ah, dat klinkt al behoorlijk geavanceerd! Ik ben net bezig met home automation en ga mij zeker de komende tijd verdiepen in het soort toepassingen die jij beschrijft. Bij de installatie van thuisbatterij zijn er ook twee SDM230 modbussen geïnstalleerd, dus wie weet kan ik daar iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
Interessant verhaal! Zeer bedankt voor de link. In de Solaredge app heb ik idd de mogelijkheid gevonden waar hij het in de video over heeft, maar ik verander het voorlopig even niet. Op het eind gaat hij namelijk in op de mogelijkheden van een intelligente thuisbatterij en volgens mij (en de installateurj is de SigenStor die ik heb slim door AI en dus wordt de batterij bijvoorbeeld geladen met de zonnenergie wanneer die optimaal is qua aanbod en kosten. Tenminste dat heb ik begrepen, maar ik moet nog veel ontdekken en bestuderen op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
ErnstH schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:21:
Dinsdag sturen ze een aanbod wat tot donderdag geldig is, vertelden ze zojuist per e-mail.

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:04
Algemene info over de mogelijkheden en aanbevelingen wat je wel of beter niet kunt doen:
https://doe-duurzaam.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/

Specifiek voor de SolarEdge omvormer, via APP of Modbus:
https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/

De APP mode is handig als je geen gedoe wilt hebben configueren of als je geen home automation voorziening hebt, zoals een Homey of Home Assistant.

Voor mijn SE7k omvormer gebruik ik voor Homey de SolarEdge + Growatt TCP Modbus APP, en voor de HA variant de SolarEdge Modbus Multi HACS integratie.

Ik heb voor zowel Homey als HA een aantal flows gemaakt die het vermogen aansturen op de percentages 0, 20, 50, 100. Met andere woorden, ik probeer zo dicht mogelijk tegen de nul op de meter te komen, naar gelang de energie behoefte en de mate van het negatieve stroomtarief.

Let wel: Zowel aansturing via APP als ook de Modbus wil niet heb ik gemerkt, omdat wanneer de APP mode actief is, SolarEdge de door jouw gezettee waarde voor de Active Power Mode weer gaat overrulen naar 100%.
Wil je switchen of lukt het de eerste keer niet via de Modbus dan kan het zijn dat je de uitgangssituatie moet herstellen. Wat bij mij althans schijnt te helpen is om in de bestuurders interface van je Solaredge (zie alternatieve methode 172.16.0.1) een Load Defaults uit te voeren in het Power Control Menu.

[ Voor 30% gewijzigd door azaden op 14-09-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:14
[
Je hebt een P.M.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wat vinden jullie van dit onderzoek:
https://ce.nl/wp-content/...n_buurtbatterijen_Def.pdf

Hieruit blijkt dat in geen enkel geval een thuisbatterij geld oplevert. Aan gezien de meest na 15 jaar zijn afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Komt niet overeen met mijn eigen ervaringen het afgelopen half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

ErnstH schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:44:
Komt niet overeen met mijn eigen ervaringen het afgelopen half jaar.
En ook totaal niet wat zonneplan, Frank Energie, etc roepen. Dus die liegen allemaal en dat mag blijkbaar ook gewoon. Of dit buro weet totaal niet wat hij aan het doen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

HeroS schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:56:
[...]

En ook totaal niet wat zonneplan, Frank Energie, etc roepen. Dus die liegen allemaal en dat mag blijkbaar ook gewoon. Of dit buro weet totaal niet wat hij aan het doen is?
Niks te maken met liegen, ten eerste wordt er uit gegaan van 5 a 10 kwh batterijen. Er wordt ook uit gegaan van de langere termijn. Op dit moment is het leuk verdienen met onbelans handelen maar na 1 jan 2027 is dat natuurlijk een ander verhaal. Dit onderzoek is een moment opname en ieder moet voor zich zelf weten wat ze er mee doen, om nu als leek te constateren dat ze niet weten wat ze doen....is nogal kort door de bocht. Ik zelf heb ondanks dit raport een 25 kwh batterij gekocht, in de hoop dat ik een gedeelte terug verdiend hebt voor 1 jan 2027

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als ik de afgelopen maanden de opbrengsten van de onbalans handel zie dan denk ik dat ik mijn Sessy's binnen 5 jaar heb terug verdiend. Maar dit is op dit moment...

Wat er in de toekomst gaat gebeuren is vrij onzeker. als je ziet hoeveel grote batterijparken er in de komende jaren bijkomen denk ik dat de onbalansmarkt vrij snel minder gaat opleveren. Dan komt het einde van de salderingsregeling ook in zicht... of dan thuis batterijen zich ooit zullen terug verdienen? Geen idee. Ik hoop tegen die tijd een groot gedeelte van de kosten van mijn Sessy's terug te hebben verdiend. En misschien is er tegen die tijd wel een compleet nieuw verdienmodel met de congestie markt of iets anders... Het positieve van FrankEnergie, maar ook Sessy en ik verwacht ook andere merken die samenwerken met FrankEnergie is dat zij zich vrij snel aanpassen aan de markt en de nieuwe kansen vrij snel oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Pbr schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:52:
[...]

Niks te maken met liegen, ten eerste wordt er uit gegaan van 5 a 10 kwh batterijen. Er wordt ook uit gegaan van de langere termijn. Op dit moment is het leuk verdienen met onbelans handelen maar na 1 jan 2027 is dat natuurlijk een ander verhaal. Dit onderzoek is een moment opname en ieder moet voor zich zelf weten wat ze er mee doen, om nu als leek te constateren dat ze niet weten wat ze doen....is nogal kort door de bocht. Ik zelf heb ondanks dit raport een 25 kwh batterij gekocht, in de hoop dat ik een gedeelte terug verdiend hebt voor 1 jan 2027
Ik breng dit juist kort door de bocht omdat ik graag een discussie wil.

Uiteraard weet dit buro wat ze doen (gezien hun trackrecord) en brengen partijen het allemaal rooskleuriger dan het is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-05 13:37

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Resultaten uit het verleden… enzovoort. Ja ik weet het, maar heb geen glazen bol 😉.

Ik zit nu (sinds mei dit jaar) met Sessy en Frank op gemiddeld € 1,35 per Sessy per dag.

Als ik de BTW teruggave meereken heb ik mijn Sessy’s in 5 jaar en een paar maanden terugverdiend. Dat is niet voor 2027, maar ben dan wel een eind op weg.

In komende periode en uiterlijk 2027 wil ik het gebruik van mijn Sessy’s gaan verschuiven naar PV opslag. Ik heb nu nog geen dak op het noorden, maar met een aanstaande verbouwing kan ik wel een aantal zonnepanelen kwijt in O-W en Z opstelling.

Gelukkig is terugverdienen nooit mijn doel geweest. Natuurlijk zou dat mooi zijn om in ieder geval quitte te spelen, maar een stukje bijdragen aan de energietransitie en een stukje hobby mag ook wat kosten.

Ik begin me alleen steeds meer te beseffen dat handelen op de onbalansmarkt wellicht niet per se de beste bijdrage aan de energietransitie is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:54
vanenkelen schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:21:
Resultaten uit het verleden… enzovoort. Ja ik weet het, maar heb geen glazen bol 😉.

Ik zit nu (sinds mei dit jaar) met Sessy en Frank op gemiddeld € 1,35 per Sessy per dag.

Als ik de BTW teruggave meereken heb ik mijn Sessy’s in 5 jaar en een paar maanden terugverdiend. Dat is niet voor 2027, maar ben dan wel een eind op weg.

In komende periode en uiterlijk 2027 wil ik het gebruik van mijn Sessy’s gaan verschuiven naar PV opslag. Ik heb nu nog geen dak op het noorden, maar met een aanstaande verbouwing kan ik wel een aantal zonnepanelen kwijt in O-W en Z opstelling.

Gelukkig is terugverdienen nooit mijn doel geweest. Natuurlijk zou dat mooi zijn om in ieder geval quitte te spelen, maar een stukje bijdragen aan de energietransitie en een stukje hobby mag ook wat kosten.

Ik begin me alleen steeds meer te beseffen dat handelen op de onbalansmarkt wellicht niet per se de beste bijdrage aan de energietransitie is.
Heb je dan rekening gehouden met o.a.:

- 1 malige belasting forfait van 300 euro
- iedere cyclus kost geld (afschrijving)
- standby en omzettingsverlies kosten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Devke schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:32:
[...]

Heb je dan rekening gehouden met o.a.:

- 1 malige belasting forfait van 300 euro
- iedere cyclus kost geld (afschrijving)
- standby en omzettingsverlies kosten?
Hmmm, laat mij nou even lekker door mijn zonnebril kijken 😂.

Eerlijk is eerlijk, goede en terechte punten.

1. Dat van dat eenmalige forfait is me tot nu toe ontgaan. Net nog even gezocht, maar kan het zo snel ook niet vinden. Leestips?

2. Afschrijving zit er wel in.

3. Standby en omzettingsverlies kosten, ja die moeten er nog bij.

Dus dan gaat het eerder naar 6-7 jaar.
Gelukkig was terugverdienen niet mijn primaire doel en ben ik nog steeds blij met hoe alles werkt en wat het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
vanenkelen schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:09:
[...]

Hmmm, laat mij nou even lekker door mijn zonnebril kijken 😂.

Eerlijk is eerlijk, goede en terechte punten.

1. Dat van dat eenmalige forfait is me tot nu toe ontgaan. Net nog even gezocht, maar kan het zo snel ook niet vinden. Leestips?

2. Afschrijving zit er wel in.

3. Standby en omzettingsverlies kosten, ja die moeten er nog bij.

Dus dan gaat het eerder naar 6-7 jaar.
Gelukkig was terugverdienen niet mijn primaire doel en ben ik nog steeds blij met hoe alles werkt en wat het oplevert.
1e weet ik toevallig omdat ik op het punt in stond paar maanden terug een Nexus te bestellen. Uiteindelijk niet gedaan. Als je de BTW terugvraagd betaal je die 300 euro dus. Verder als je in de KOR zit dus vrijstelling hebt betaal je geen kosten.

Hoe heb je de afschrijving berekend?

Ben benieuwd naar je hele plaatje. In de tussentijd ff genieten dan van de roze bril 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

HeroS schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:17:

Hieruit blijkt dat in geen enkel geval een thuisbatterij geld oplevert. Aan gezien de meest na 15 jaar zijn afgeschreven.
CE is over het algemeen redelijk kritisch wanneer ze rapporten opstellen.
Denk wel dat de beloftes van Frank, zonneplan etc. berusten op huidige stand en kennis.

Wat gebeurd er bijvoorbeeld in 2027 als salderen stopt, komt er dan een aparte regeling voor energiebelasting van batterijen of niet ?
Wat zullen de consumenten met zonnepanelen doen in 2027, zetten ze massaal de panelen uit ? of kopen ze zonnestroomboilers ?
Hoe snel zal het gaan met commercieele gigabatterijen ?
Voor mij de reden geweest om nu snel in te stappen.

Als de verdiensten tot 2027 doorlopen zoals nu dan heb ik in ieder geval in de eerste 2,5 jaar zeker de helft van mijn batterij terugverdient en dan kan ik daarna met Epex makkelijk in 5 of 6 jaar de rest terugverdienen maar het blijft toch een beetje gokken want harde garanties kan niemand geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Devke schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:10:
[...]

1e weet ik toevallig omdat ik op het punt in stond paar maanden terug een Nexus te bestellen. Uiteindelijk niet gedaan. Als je de BTW terugvraagd betaal je die 300 euro dus. Verder als je in de KOR zit dus vrijstelling hebt betaal je geen kosten.

Hoe heb je de afschrijving berekend?

Ben benieuwd naar je hele plaatje. In de tussentijd ff genieten dan van de roze bril 😂
Het forfait is meen ik 15 EUR per kWh, dus voor een 20 kWh Nexus is dat 300 EUR; voor één Sessy dus 75 EUR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Dit is hoe ik het voor mezelf de terugverdientijd bepaalt heb:
Ik heb een Sigenstor 24 kWh accu met 12 kW omvormer

Wanneer ik aan btw terug krijg wat de BTW centrale voorspeld heeft dan heb ik netto ca € 12.600 betaalt
Ik hoop hem in 8 jaar terug te verdienen en reken met 5% rente, doordat ik nu veel terugverdien en later minder zal het terug verdienen niet lineair zijn maar met mijn berekening ga ik daar wel vanuit en is mijn investering gemiddeld € 6.300,-

5% van € 6.300,- = € 315,- per jaar, om het goed te doen zou je nog rente over rente moeten tellen maar tegelijkertijd zit ik met 5% al hoog dus vind ik het zo wel prima.

8 jaar x € 315,- = € 2.520,-
Totaal zou ik in 8 jaar dus € 15.120 willen terugverdienen.
Zit tot nu toe gemiddeld op krappe € 8 per dag dus dat is tot 2027 nog 835 dagen dus als ik op dit gemiddelde blijf verdien ik tot 2027 € 6.680,- en moet de resterende € 8.440 dan nog in 5,5 jaar terug verdienen en dat is € 1.490 per jaar of € 4,- per dag.

Ik denk dat dus veel afhangt van wat er na 2027 gebeurt, misschien is de stroom overdag dan super goedkoop doordat energiemaatschappijen veel minder hoeven te betalen voor zonnestroom of worden er voordelen ingevoerd voor balanshandel

Of wellicht verdien je dan wat minder met onbalans maar nog steeds genoeg.

Tegelijk heb ik 2 elektrische auto’s en die staan overdag niet altijd thuis dus als ik overdag goedkoop mijn accu laad kan ik hem snachts altijd wel in een van de auto’s overstorten.

Of 8 jaar lukt weet ik dus niet maar ga er vanuit dat het in 10 jaar waarschijnlijk lukt en dan zou de batterij volgens de garantie nog op 70% moeten zitten. En lukt het niet dan wordt het 12 jaar en dan heb je nog steeds geen heel slecht rendement gehad.

Daarnaast heb ik nu ook een extra kWh meter op mijn batterij geplaatst om het eigen verbruik van de batterij te monitoren, ik denk omdat hij bij mij in de schuur staat de buitentemperatuur veel invloed heeft.

Mijn batterij geeft in zijn app nu een RTE van 96,2% en dat is natuurlijk heel goed maar wel exclusief eigen verbruik voor koeling etc.
Ik ben bang dat ik er nog ca 10% vanaf moet tellen voor koeling etc, de batterij heeft echter ook verwarming in de winter dus moet denk ik een jaartje draaien voordat ik hier iets zinnigs over kan zeggen. Misschien moet ik hem in de winter een jasje aantrekken 😊

Feitelijk moet je dit verbruik wel meenemen en kan dat ook zo maar nog een paar honderd euro per jaar kosten.
Het zou dus heel mooi zijn als het lukt maar denk dat die 4-6 jaar die zonneplan en Frank geven wel heel erg optimistisch zijn.

Ik vind het echter nog steeds een interessante materie en denk dat ik goed bezig ben voor de leveringszekerheid en het milieu dus het geld is niet het aller belangrijkste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild

Ben één en ander nog aan het bestuderen en veel is van toepassing op mijn systeem: 5 kW omvormer en 10kW capaciteit plus PV en warmtepomp, maar geen electrische auto. Lijkt wel een gedegen onderzoek, maar met veel slagen om de arm. Wat mij opvalt/tegenvalt is het negatieve effect van het verdwijnen van de salderingsregeling op de inkomsten. Dat was nl mede een reden om een thuisbatterij aan te schaffen. Vraag: verwijnt de salderingsregeling nu helemaal in 2027? Ik dacht dat het stapsgewijs zou gaan tot 2030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
azutphen schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:28:
Dit is hoe ik het voor mezelf de terugverdientijd bepaalt heb:
Ik heb een Sigenstor 24 kWh accu met 12 kW omvormer

Wanneer ik aan btw terug krijg wat de BTW centrale voorspeld heeft dan heb ik netto ca € 12.600 betaalt
Ik hoop hem in 8 jaar terug te verdienen en reken met 5% rente, doordat ik nu veel terugverdien en later minder zal het terug verdienen niet lineair zijn maar met mijn berekening ga ik daar wel vanuit en is mijn investering gemiddeld € 6.300,-

5% van € 6.300,- = € 315,- per jaar, om het goed te doen zou je nog rente over rente moeten tellen maar tegelijkertijd zit ik met 5% al hoog dus vind ik het zo wel prima.

8 jaar x € 315,- = € 2.520,-
Totaal zou ik in 8 jaar dus € 15.120 willen terugverdienen.
Zit tot nu toe gemiddeld op krappe € 8 per dag dus dat is tot 2027 nog 835 dagen dus als ik op dit gemiddelde blijf verdien ik tot 2027 € 6.680,- en moet de resterende € 8.440 dan nog in 5,5 jaar terug verdienen en dat is € 1.490 per jaar of € 4,- per dag.

Ik denk dat dus veel afhangt van wat er na 2027 gebeurt, misschien is de stroom overdag dan super goedkoop doordat energiemaatschappijen veel minder hoeven te betalen voor zonnestroom of worden er voordelen ingevoerd voor balanshandel

Of wellicht verdien je dan wat minder met onbalans maar nog steeds genoeg.

Tegelijk heb ik 2 elektrische auto’s en die staan overdag niet altijd thuis dus als ik overdag goedkoop mijn accu laad kan ik hem snachts altijd wel in een van de auto’s overstorten.

Of 8 jaar lukt weet ik dus niet maar ga er vanuit dat het in 10 jaar waarschijnlijk lukt en dan zou de batterij volgens de garantie nog op 70% moeten zitten. En lukt het niet dan wordt het 12 jaar en dan heb je nog steeds geen heel slecht rendement gehad.

Daarnaast heb ik nu ook een extra kWh meter op mijn batterij geplaatst om het eigen verbruik van de batterij te monitoren, ik denk omdat hij bij mij in de schuur staat de buitentemperatuur veel invloed heeft.

Mijn batterij geeft in zijn app nu een RTE van 96,2% en dat is natuurlijk heel goed maar wel exclusief eigen verbruik voor koeling etc.
Ik ben bang dat ik er nog ca 10% vanaf moet tellen voor koeling etc, de batterij heeft echter ook verwarming in de winter dus moet denk ik een jaartje draaien voordat ik hier iets zinnigs over kan zeggen. Misschien moet ik hem in de winter een jasje aantrekken 😊

Feitelijk moet je dit verbruik wel meenemen en kan dat ook zo maar nog een paar honderd euro per jaar kosten.
Het zou dus heel mooi zijn als het lukt maar denk dat die 4-6 jaar die zonneplan en Frank geven wel heel erg optimistisch zijn.

Ik vind het echter nog steeds een interessante materie en denk dat ik goed bezig ben voor de leveringszekerheid en het milieu dus het geld is niet het aller belangrijkste
Je hebt het over een gemiddelde investering van 6300 euro. Waar komt die vandaan? Daarna raak je me wat kwijt in je berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
bylefjild schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:17:
[...]

Ben één en ander nog aan het bestuderen en veel is van toepassing op mijn systeem: 5 kW omvormer en 10kW capaciteit plus PV en warmtepomp, maar geen electrische auto. Lijkt wel een gedegen onderzoek, maar met veel slagen om de arm. Wat mij opvalt/tegenvalt is het negatieve effect van het verdwijnen van de salderingsregeling op de inkomsten. Dat was nl mede een reden om een thuisbatterij aan te schaffen. Vraag: verwijnt de salderingsregeling nu helemaal in 2027? Ik dacht dat het stapsgewijs zou gaan tot 2030.
Plan is direct in 2027 een einde aan saldering. Dat afbouwen is alweer teruggedraaid door de zittende wanorde. Het moet nog wel eerst door de eerste kamer heen. Daar heeft de bende van ellende op dit moment geen meerderheid. Die zal gezocht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Devke schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:40:
[...]

Je hebt het over een gemiddelde investering van 6300 euro. Waar komt die vandaan? Daarna raak je me wat kwijt in je berekening.
Als mijn volledige investering € 12.600 is en ik hem in 8 jaar terugverdien dan zou dat als het terug verdienen lineair gaat na 4 jaar de helft van mijn investering terug in mijn portemonnee zijn.

In jaar 0 is mijn investering dus 100%, na 4 jaar op de helft van de terugverdientijd nog 50% en na 8 jaar heb ik mijn volledige investering terug en is mijn investering 0%

Gemiddeld over de hele looptijd heb je dan dus een investering van € 6.300,- wat de helft is van het totaal.
Om over de volledige looptijd met rentelasten over de volledige investering te rekenen zou dus overdreven zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door azutphen op 16-09-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
azutphen schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:27:
[...]

Als mijn volledige investering € 12.600 is en ik hem in 8 jaar terugverdien dan zou dat als het terug verdienen lineair gaat na 4 jaar de helft van mijn investering terug in mijn portemonnee zijn.

In jaar 0 is mijn investering dus 100%, na 4 jaar op de helft van de terugverdientijd nog 50% en na 8 jaar heb ik mijn volledige investering terug en is mijn investering 0%

Gemiddeld over de hele looptijd heb je dan dus een investering van € 6.300,- wat de helft is van het totaal.
Om over de volledige looptijd met rentelasten over de volledige investering te rekenen zou dus overdreven zijn.
Afschrijving 8 jaar. Vergeet je daarnaast niet bv standby en omzettingsverliezen? Dit is extra stroomverbruik die je erin stopt om je investering terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Devke schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:39:
[...]

Afschrijving 8 jaar. Vergeet je daarnaast niet bv standby en omzettingsverliezen? Dit is extra stroomverbruik die je erin stopt om je investering terug te verdienen.
Mee eens, maar die heb ik nu nog niet in beeld, maar had ik wel in mijn verhaal meegenomen.
Heb vorige week een extra kWH meter geplaatst waar alleen mijn battery achter staat zodat ik over tijdje precies kan zien wat mijn verliezen zijn geweest.

kWh meter zit er pas paar dagen maar zou me niet verbazen als dat ca 1.000 kWh per jaar verlies zou zijn.
Als dat inderdaad zo is dan duurt het terugverdienen nog een jaartje langer.
Ik begin nu aan de eerste volledige week met mijn kWh bemetering en zal volgende week maandag resultaat 1e week delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bylefjild
Devke schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:42:
[...]

... de zittende wanorde ... de bende van ellende ...
Mooi geformuleerd 😉 en bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
azutphen schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:43:
[...]

Mee eens, maar die heb ik nu nog niet in beeld, maar had ik wel in mijn verhaal meegenomen.
Heb vorige week een extra kWH meter geplaatst waar alleen mijn battery achter staat zodat ik over tijdje precies kan zien wat mijn verliezen zijn geweest.

kWh meter zit er pas paar dagen maar zou me niet verbazen als dat ca 1.000 kWh per jaar verlies zou zijn.
Als dat inderdaad zo is dan duurt het terugverdienen nog een jaartje langer.
Ik begin nu aan de eerste volledige week met mijn kWh bemetering en zal volgende week maandag resultaat 1e week delen
Oke. Handig. Ik ben benieuwd. Heb hier simulaties lopen in HA. RTE van 80%. Dan kost het net allemaal wat geld. Misschien ben ik te pessimistisch. Ben erg benieuwd. Onbalanshandel deed jij toch als ik het goed begreep? Hoeveel cycli geven ze aan bij dit systeem? 6k? 10k?

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 16-09-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Devke schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:47:
[...]

Oke. Handig. Ik ben benieuwd. Heb hier simulaties lopen in HA. RTE van 80%. Dan kost het net allemaal wat geld. Misschien ben ik te pessimistisch. Ben erg benieuwd. Onbalanshandel deed jij toch als ik het goed begreep? Hoeveel cycli geven ze aan bij dit systeem? 6k? 10k?
Ja, doe onbalans idd.
Bij sigenstor doen ze het anders en geven ze een garantie obv de throughput, ik heb 8 kWh batterijen en die garanderen ze voor een throughput van 23,77 mWh .
Dat zouden volgens mij ca 3.000 cycli zijn, volgens de installateur 6.000, is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Vond het sluipverbruik vd batterij te lastig om in kaart te brengen zonder dat ik de aansluiting van mijn batterij bemeterde heb dus uiteindelijk maar besloten om er nog een keer € 150 tegenaan te gooien en een wifi kWh meter van homewizard te plaatsen waar alleen mijn batterij achter zit.

Als het goed is kan ik de data van mijn batterij en van Homewizard geautomatiseerd naar google sheets exporteren maar dat doe ik pas als ik een keer heel veel zin en tijd heb, tot die tijd houd ik de apps gewoon langs elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door azutphen op 16-09-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Om de onoverzichtelijkheid nog wat te vergroten.
Net even de eerste 4 dagen dat van mijn kWh meter naast mijn kWh waarden van mijn batterij gelegd.

Dat de stroomafname van het net meer is als wat volgens mijn batterij geladen heeft is logisch.
Nu valt het mij ook op dat wat ik teruglever aan het net ook minder is dan wat de app van de batterij aangeeft, waarschijnlijk gebruikt de batterij hier een deel van zelf voor koeling waardoor het het net niet bereikt.
Omdat er niets anders achter deze kWh meter zit moet het wel door de batterij geconsumeerd worden.

kWh meter afname 141 kWh en terug leveren 119 kWh
Batterij app afname 130 kWh en batterij app terug leveren 126 kWh

Omdat ik 141 kWh moet betalen en Frank mij voor 126 kWh betaald zou je dit als commercieele RTE van 89,3% kunnen zien.

Reel is om met 141 kWh afname en 119 kWh terug lever te rekenen en dan is het 84,3%.

Voordeel is wel dat door de warmte mijn gereedschap nu roestvrij blijft :)

Waarschijnlijk is het ook zo dat in de winter de RTE beter wordt doordat er minder mechanische koeling nodig is maar ook dat gaan we beleven.

[ Voor 12% gewijzigd door azutphen op 16-09-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
azutphen schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:54:
[...]

Ja, doe onbalans idd.
Bij sigenstor doen ze het anders en geven ze een garantie obv de throughput, ik heb 8 kWh batterijen en die garanderen ze voor een throughput van 23,77 mWh .
Dat zouden volgens mij ca 3.000 cycli zijn, volgens de installateur 6.000, is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Vond het sluipverbruik vd batterij te lastig om in kaart te brengen zonder dat ik de aansluiting van mijn batterij bemeterde heb dus uiteindelijk maar besloten om er nog een keer € 150 tegenaan te gooien en een wifi kWh meter van homewizard te plaatsen waar alleen mijn batterij achter zit.

Als het goed is kan ik de data van mijn batterij en van Homewizard geautomatiseerd naar google sheets exporteren maar dat doe ik pas als ik een keer heel veel zin en tijd heb, tot die tijd houd ik de apps gewoon langs elkaar.
In mijn belevenis is dit ook 3000 cycli. Een keer opladen en ontladen is 1 cyclus. Dat zijn dan wel hele dure cycli. Als je daarop gaat rekenen met afschrijving dan kun je wel eens veel hoger uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Frank heeft al vijf uur geen data meer doorgekregen van mijn Sessy. Iemand iets vergelijkbaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36

Dat onderzoek was al achterhaalt toen de inkt nog niet droog was.
Is niet de eerste keer dat CE Delft de plank gruwelijk mis slaat.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 08:46
Energycoach schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:55:
[...]

Dat onderzoek was al achterhaalt toen de inkt nog niet droog was.
Is niet de eerste keer dat CE Delft de plank gruwelijk mis slaat.
De kuststof aardgasleiding heeft ruime bochten waar de kabel gemakkelijk door heen te trekken is. bij de koperen bochten word dat lastiger. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

ErnstH schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:28:
Frank heeft al vijf uur geen data meer doorgekregen van mijn Sessy. Iemand iets vergelijkbaars?
Hier ook iets geks.

1 van mijn Sessy is wel geüpdatet t/m gisteren in de Frank app, de andere sinds 13 september al niet meer. Beide Sessy’s staan zonder storing gewoon te wachten op commando’s. Ook een reboot heeft de verbinding met Frank nog niet teruggebracht voor 1 van de 2.

Sessy portal en Homey zien beiden wel en kan ze ook allebei handmatig aansturen.

Zou dat vergelijkbaar zijn met jouw probleem? Is toch gek dat 1 van de 2 het wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Ik heb m geupdate naar 1.7.1 en toen werkte het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErnstH schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:28:
Hier hebben de Sessy’s gewoon gewerkt. Ook in de app staan geen onderbrekingen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

ErnstH schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:25:
Ik heb m geupdate naar 1.7.1 en toen werkte het weer.
Hmm, de Sessy die gewoon is blijven werken had 1.7.1 op dongle en accu. De Sessy die 5 dagen geen contact heeft gehad, had alleen 1.7.1 op de dongle, maar nog steeds 1.7.0 op de accu.

Zou dat een verklaring kunnen zijn?

• bylefjild
Ik heb vanochtend de e-mail van FE gekregen met het wintervast aanbod gasprijs. Komt neer op €1,28 per m3 plus €5 vaste leveringkosten per maand en de energieblasting 2025 nog onbekend. Na een heel vluchtige internetzoekactie over toekomstverwachtingen gasprijs concludeer ik HEEL voorzichtig dat deze prijs aan de lage kant zit van de prijsspreiding bij de verwachtingen. Wat is jullie mening?

• RBBRT123
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 11:28
bylefjild schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:43:
Ik heb vanochtend de e-mail van FE gekregen met het wintervast aanbod gasprijs. Komt neer op €1,28 per m3 plus €5 vaste leveringkosten per maand en de energieblasting 2025 nog onbekend. Na een heel vluchtige internetzoekactie over toekomstverwachtingen gasprijs concludeer ik HEEL voorzichtig dat deze prijs aan de lage kant zit van de prijsspreiding bij de verwachtingen. Wat is jullie mening?
Ik heb dit aanbod ook gekregen, maar leek mij aan de hoge kant. heb mij nog niet verdiept in de verwachtingen. Ben benieuwd naar meningen op dit forum.

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:04
RBBRT123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:50:
[...]

Ik heb dit aanbod ook gekregen, maar leek mij aan de hoge kant. heb mij nog niet verdiept in de verwachtingen. Ben benieuwd naar meningen op dit forum.
Is mijn eerste indruk ook. Afgaande op wat een vast contract nu kost bij diverse partijen, de lagere volatiliteit van de gasmarkt ten opzichte van vorig jaar (nu al 90% voorraad) en prognose zoals bijvoorbeeld te lezen bij gaslicht.com.

• bylefjild
Een vraag over de BTW teruggave. Ik krijg wrsch de rekening voor de installatie van mijn thuisbatterij in september, deze maand dus en voor mij gaat de KOR in per 1 oktober. Moet ik nu vragen of de rekening in oktober verstuurd kan worden, dus als ik gebruik maak van de KOR?

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Leuk om te zien, maar heb nu sinds het handelen meer dan 1000 euro verdient met de Sessy's.
Zit nu sinds het begin gemiddeld op 1,17 euro per Sessy per dag.

• bylefjild
bylefjild schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:24:
Een vraag over de BTW teruggave. Ik krijg wrsch de rekening voor de installatie van mijn thuisbatterij in september, deze maand dus en voor mij gaat de KOR in per 1 oktober. Moet ik nu vragen of de rekening in oktober verstuurd kan worden, dus als ik gebruik maak van de KOR?
Is er op dit forum mss iemand die de BTW heeft teruggekregen en mijn vraag zou kunnen beantwoorden? Alvast mijn dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-05 19:06
bylefjild schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:08:
[...]

Is er op dit forum mss iemand die de BTW heeft teruggekregen en mijn vraag zou kunnen beantwoorden? Alvast mijn dank!
Lijkt mij niet een vraag voor dit topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
Zijn er al Wallbox eigenaren die gebruik maken van Slim Laden van Frank Energie i.c.m. Slim Handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
Novalin schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:18:
[...]

Kennelijk 😉. Ik zal contact opnemen met de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
bylefjild schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:28:
[...]

Kennelijk 😉. Ik zal contact opnemen met de belastingdienst.
In het Nexus forum zag ik dat iemand de BTW al terug had. Ik dacht dat zijn systeem in april geplaatst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 15:51
Novalin schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:19:
Zijn er al Wallbox eigenaren die gebruik maken van Slim Laden van Frank Energie i.c.m. Slim Handelen?
Ik hopelijk binnen twee weken. Dit weekend de offerte geaccepteerd van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
ManiNL schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:40:
[...]

Ik hopelijk binnen twee weken. Dit weekend de offerte geaccepteerd van de installateur.
Ben benieuwd of jij de WallBox wel werkend krijgt binnen hun omgeving. Ik ben al 4 weken aan het mailen; Frank verwijst telkens naar hun platform provider en geeft te kennen dat het bij een onverklaarbaar aantal niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 15:51
Novalin schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:10:
[...]

Ben benieuwd of jij de WallBox wel werkend krijgt binnen hun omgeving. Ik ben al 4 weken aan het mailen; Frank verwijst telkens naar hun platform provider en geeft te kennen dat het bij een onverklaarbaar aantal niet werkt...
Aj, dat is geen goed nieuws. Ik zal laten weten of het hier werkt, zodra de laadpaal hier geïnstalleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

sinds 23 augustus de Bliq 25 kwh en vanaf 11 september onbalans handelen bij Frank, het is natuurlijk kort dag maar twee dingen vallen mij op,

op de eerste plaats wordt de batterij op een dag na (17 september) nooit meer opgeladen dan 85/86%. Ondanks dat ik met mijn 39 panelen regelmatig meer dan 8 kwh terug lever.

ten tweede de opbrengst gemiddeld euro 4.71 per dag, met uitschieters van euro 13.39 op 11 september en euro 1.02 op 20 september.

waar ik mij het meeste over verbaast is het op laden tot die 85% ontladen houd op bij 10%

Wat is jullie ervaring??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 09:45
Pbr schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:11:
... waar ik mij het meeste over verbaast is het op laden tot die 85% ontladen houd op bij 10%

Wat is jullie ervaring??
Mijn ervaring is dezelfde: de batterij wordt niet altijd volledig geladen of ontladen. Soms wel trouwens: gaat naar 100% of 0%, meestal bij goede onbalans opbrengsten.
Ik denk dat er twee redenen zijn van 85/10%: Minder slijtage van je batterij en betere laad/ontlaad efficiëntie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

ReconE schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:30:
[...]

Mijn ervaring is dezelfde: de batterij wordt niet altijd volledig geladen of ontladen. Soms wel trouwens: gaat naar 100% of 0%, meestal bij goede onbalans opbrengsten.
Ik denk dat er twee redenen zijn van 85/10%: Minder slijtage van je batterij en betere laad/ontlaad efficiëntie.
En marge houden voor extreme prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

ReconE schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:30:
[...]Mijn ervaring is dezelfde: de batterij wordt niet altijd volledig geladen of ontladen. Soms wel trouwens: gaat naar 100% of 0%, meestal bij goede onbalans opbrengsten.
Het is van groot belang dat de batterij ongeveer 1x/ week volledig worden geladen: LiFePo batterijen hebben dit nodig voor een betrouwbare SOC. Dit komt doordat de batterijspanning en SOC niet lineair lopen, maar voor een groot deel nagenoeg vlak zijn (Een groot verschil met de Li-ion batterijen). Daarbuiten is het inderdaad goed om tussen het bereik 10-85 te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-05 21:05
Is hier iemand die de nieuwe 'Frank slim korting' begrijpt?

aankondeging va FE:
Als slimme handelaar ontvang je bovenop het handelsresultaat nog een Frank Slim korting. Het idee is dat je met die korting uitkomt op de kale EPEX-beursprijs. Het verschil tussen je gecontracteerde inkoopvergoedingen en de kale EPEX-beursprijs bepaalt de hoogte van je Frank Slim korting. Een fair-use-policy is van toepassing.

Fair-use-policy Frank Slim korting:

De korting geldt over je hele maandelijkse verbruik met als maximum het totaal van de slim opgeladen kilowatturen van je batterij in die maand, waarbij “slim” in dit kader betekent dat de batterij in die periode door ons werd aangestuurd.
De korting geldt over je hele maandelijkse teruglevering met als maximum het totaal van de slim ontladen kilowatturen van je batterij in die maand, waarbij “slim” in dit kader betekent dat de batterij in die periode door ons werd aangestuurd.
Ik snap al niks van de zin "Het verschil tussen je gecontracteerde inkoopvergoedingen en de kale EPEX-beursprijs"

Ik heb FE om een uitleg met een proefberekening gevraagd, kijken of ik het dan snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

fraserboer schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:16:
Is hier iemand die de nieuwe 'Frank slim korting' begrijpt?

aankondeging va FE:

[...]

Ik snap al niks van de zin "Het verschil tussen je gecontracteerde inkoopvergoedingen en de kale EPEX-beursprijs"

Ik heb FE om een uitleg met een proefberekening gevraagd, kijken of ik het dan snap.
De inkoopvergoeding is € 0,018 voor inkoop / € 0,035 voor teruglevering. Dit krijg je terug over het verbruik van je batterij. Volgens mij wordt dit berekend met de SOC als leidraad: dat betekent dat het verlies van de batterij + omvormer voor eigen rekening is. :'(
In mijn geval is het verlies van de batterij zo’n 2x mijn eigen verbruik/dag, dat is dus serieus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
PradoPrius schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:39:
[...]

De inkoopvergoeding is € 0,018 voor inkoop / € 0,035 voor teruglevering. Dit krijg je terug over het verbruik van je batterij. Volgens mij wordt dit berekend met de SOC als leidraad: dat betekent dat het verlies van de batterij + omvormer voor eigen rekening is. :'(
In mijn geval is het verlies van de batterij zo’n 2x mijn eigen verbruik/dag, dat is dus serieus geld.
Maar je wint wat als je stroom van je zonnepanelen gebruikt om op te laden, of zelf de stroom gebruikt bij ontladen. Het is dus best voordelig.

Als voorbeeld: in augustus was onze import/export over de meter 301 en 307 kWh, zonnepanelen produceerden 253 kWh, en eigen huisverbruik was 212 kWh, terwijl de Sessy 236 kWh heeft geladen en 200 ontladen. Dat betekent dat dus best veel extra is gecompenseerd dat nooit over de meter is gegaan.

[ Voor 18% gewijzigd door ErnstH op 24-09-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Nu mijn eerste volledige week gedraaid met een extra kWh meter over mijn Sigenstor zodat ik kan zien wat er echt mijn batterij in en uitgaat.

Sigenstor week 38 in app 243,56 kwh laden en 230,81 kwh ontladen = RTE 94,7%

Op externe kWh meter week 38 264 kWh opgenomen en 216 kWh afgegeven = RTE 81,8%

Omdat Frank de ontladen kWh van de SOC vd batterij betaald is de commercieele RTE 230,81/264 = 87%

Ik ben overigens wel benieuwd wat er gebeurt als het kouder is, mijn batterij staat in een schuur en heeft dan veel minder koeling nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
azutphen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:00:
Nu mijn eerste volledige week gedraaid met een extra kWh meter over mijn Sigenstor zodat ik kan zien wat er echt mijn batterij in en uitgaat.

Omdat Frank de ontladen kWh van de SOC vd batterij betaald is de commercieele RTE 230,81/264 = 87%

Ik ben overigens wel benieuwd wat er gebeurt als het kouder is, mijn batterij staat in een schuur en heeft dan veel minder koeling nodig.
Laatste week is qua opbrengst wel om te huilen :( hoop dat dit de komende weken wel weer gaat aantrekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

@azutphen heb jij zelf nog wat moeten instellen in mySigen om te handelen met Frank? Bij mij lijkt de verbinding niet goed, geeft in Frank app verkeerd batterij percentage aan en handelt niet. Frank zegt dat ze opnieuw verbinding hebben gemaakt maar lijkt niet te helpen en nu hebben ze geescaleerd naar Sigenergy.

Developer

• Pbr

Pbr

DJP! schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:11:
[...]

Laatste week is qua opbrengst wel om te huilen :( hoop dat dit de komende weken wel weer gaat aantrekken..
met een 25 kwh batterij gisteren 71 cent verdiend op 24 september, sinds activeren op 11 september nu gemiddeld 4.28 per dag.... dankzij 2 uitschieters boven de 10 euro.

• azutphen

azutphen

HENNESSY schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:15:
@azutphen heb jij zelf nog wat moeten instellen in mySigen om te handelen met Frank? Bij mij lijkt de verbinding niet goed, geeft in Frank app verkeerd batterij percentage aan en handelt niet. Frank zegt dat ze opnieuw verbinding hebben gemaakt maar lijkt niet te helpen en nu hebben ze geescaleerd naar Sigenergy.
Hai @HENNESSY
Eigenlijk niets in hoeven stellen, Frank heeft met de gegevens van de batterij contact opgenomen met SIgen en die hebben op mijn batterij VPP modus geactiveerd.

Daarna werkte hij, af en toe is het nog wel dat hij even geen contact heeft en de SOC niet uitgelezen kan worden maar dat komt de laatste weken nauwelijks meer voor.

Ik denk dat Frank en SIgen het samen op moeten lossen en er dus iets niet goed is gegaan met de activering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Vandaag de batterij volledig geladen: de SOC bleek er 12% naast te zitten (bij 20KWh nog 2,5KWh er bij). Vermoedelijk zal Frank nu minder vaak onjuiste SOC-waardes melden. Tot een maand geleden laadde Frank elke 1,5 week volledig, nu gebeurt dat om een of andere reden niet meer. Bij mij werd steeds vaker aangegeven dat de SOC niet juist was.

• mj_smit
Blijkbaar is het mogelijk om bij installatie van de Sigenstor aan te geven dat een deel wordt gereserveerd voor eigen gebruik en een ander deel wordt bestemd voor slim handelen met Frank Energie. Aldus mijn installateur die net een product cursus heeft gevolgd. Er wordt dan aangeraden om een extra power sensor te plaatsen voor het meten van de eigen zonnestroom opwekt.
Heeft iemand ervaring het opdelen van de batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:40
mj_smit schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:05:
Blijkbaar is het mogelijk om bij installatie van de Sigenstor aan te geven dat een deel wordt gereserveerd voor eigen gebruik en een ander deel wordt bestemd voor slim handelen met Frank Energie. Aldus mijn installateur die net een product cursus heeft gevolgd. Er wordt dan aangeraden om een extra power sensor te plaatsen voor het meten van de eigen zonnestroom opwekt.
Het is volgens mij in alle calculaties gebleken dat dit je alleen maar meer geld kost, als je doel is je investering zo snel mogelijk terugverdienen. Je batterijcapaciteit compleet inzetten op de onbalansmarkt is het meest winstgevende, boven alles zelf gebruiken.

Hoe het compleet zet met opladen via zonnepanelen weet ik niet though, misschien weet iemand anders beter wat de situatie daar mee is. Mijn panelen zijn niet door mijn batterij heen gelust. (ook een beetje omdat ik geen praktische manier had om dit te doen)

[ Voor 13% gewijzigd door smiba op 29-09-2024 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

smiba schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:47:
[...]

Het is volgens mij in alle calculaties gebleken dat dit je alleen maar meer geld kost, als je doel is je investering zo snel mogelijk terugverdienen. Je batterijcapaciteit compleet inzetten op de onbalansmarkt is het meest winstgevende, boven alles zelf gebruiken.

Hoe het compleet zet met opladen via zonnepanelen weet ik niet though, misschien weet iemand anders beter wat de situatie daar mee is. Mijn panelen zijn niet door mijn batterij heen gelust. (ook een beetje omdat ik geen praktische manier had om dit te doen)
Heb hier wel naar gekeken en je batterij opladen met alleen PV kost voorlopig geld.

Zie hier met een Sessy:
https://www.hellosmarthome.nl/post/review-sessy/

FF naar beneden scrollen > NOM gedeelte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Ik kreeg vorige week de melding van Stedin (netwerkbeheerder) dat mijn - in juli nieuw geplaatste - meter verkeerd was aangesloten. Ik kreeg bij contact met Stedin geen reden te horen van deze constatering.
Nu gebruik ik Home Assistant en Homewizard, dus kan ik zelf constateren dat er niets aan de hand is met de meter.
Vanmorgen zijn er 2 monteurs gekomen om de meter goed aan te sluiten: ik vertelde over de thuisbatterij, maar dat deed geen lampje branden bij de heren. Toen ik de batterij (die terugleverde) uitschakelde, begrepen zij pas wat er loos was.
De meter bleek goed aangesloten te zijn.
Volgens de klantenservice kan Stedin niet zien dat ik een thuisbatterij heb, die netjes aangemeld is bij energieleveren.nl.
Bij dezen een waarschuwing aan allen: je gaat hoogstwaarschijnlijk hetzelfde meemaken als ik (en voor niets een vrije ochtend/middag opnemen), omdat Stedin:
- niet met klanten wil communiceren
- een fout algoritme gebruikt voor fraude
- geen benul heeft van thuisbatterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

azutphen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:00:

Sigenstor week 39 in app 261,02 kwh laden en 263,3 kwh ontladen = RTE >100% ??

Op externe kWh meter week 39 282 kWh opgenomen en 246 kWh afgegeven = RTE 87,2%

Omdat Frank de ontladen kWh van de SOC vd batterij betaald is de commercieele RTE 246/261 = 94%

Het wordt kouder in mijn schuur en dat heeft duidelijk zijn invloed op het vermogen wat hij gebruikt voor koeling.
Misschien is een week wel te kort om te meten omdat het ontladen deze week hoger is als het laden wat normaliter niet zou kunnen. Ik blijf het bijhouden en wekelijks aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PradoPrius schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:29:
Ik kreeg vorige week de melding van Stedin (netwerkbeheerder) dat mijn - in juli nieuw geplaatste - meter verkeerd was aangesloten. Ik kreeg bij contact met Stedin geen reden te horen van deze constatering.
Nu gebruik ik Home Assistant en Homewizard, dus kan ik zelf constateren dat er niets aan de hand is met de meter.
Vanmorgen zijn er 2 monteurs gekomen om de meter goed aan te sluiten: ik vertelde over de thuisbatterij, maar dat deed geen lampje branden bij de heren. Toen ik de batterij (die terugleverde) uitschakelde, begrepen zij pas wat er loos was.
De meter bleek goed aangesloten te zijn.
Volgens de klantenservice kan Stedin niet zien dat ik een thuisbatterij heb, die netjes aangemeld is bij energieleveren.nl.
Bij dezen een waarschuwing aan allen: je gaat hoogstwaarschijnlijk hetzelfde meemaken als ik (en voor niets een vrije ochtend/middag opnemen), omdat Stedin:
- niet met klanten wil communiceren
- een fout algoritme gebruikt voor fraude
- geen benul heeft van thuisbatterijen
Je moet de batterij op energieleveren.nl toch juist aanmelden zodat de netbeheerders weten dat jij een batterij hebt? :?

Aan de andere kant zouden ze bij mij de meter mogen vervangen, heb nog een oude slimme meter die maar eens in de 10 seconden een vrij beperkte update geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

mj_smit schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:05:
Bij mij heeft de installateur zelf besloten de powersensors aan te bieden en te plaatsen.
1x voor zonnepanelen zodat deze in de sigenstor app zichtbaar zijn
1x voor de hoofdaansluiting zodat je kunt zien wat je uitwisseling met het net is.

Op eigen gebruik zonnepanelen sturen is op dit moment niet interessant, bij Frank krijg je toch de actuele prijs voor je zonnestroom en afhankelijk van de orientatie van je panelen lever je ook wel eens terug als de prijs hoog is.

Als je al geen onbalans zou willen doen dan zou je voor EPEX moeten kiezen want alleen zonnepanelen stroom opslaan voor eigen gebruik levert helemaal relatief weinig op.

Hiermee kun je echter ook niet verdienen wat je op dit moment met onbalans doet. Aanvullend is de accu niet selectief welke stroom hij pakt, vind Frank dat je accu moet laden en je zonnepanelen zijn op dat moment aan het leveren dan blijft die stroom achter de meter en gaat direct je batterij in. Wat hij aan vermogen tekort komt haalt hij van het net.

Had in augustus met Sigenstor 24 kWh/12 kw excl de slim handelen korting en vergoedingen een opbrengst van € 295,- en in september eindig ik denk ik op zo'n 183 euro.
Denk dat je dat met EPEX of eigen stroom opslaan nooit kunt halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Ze hadden bij mij de verkeerde batterij gekoppeld maar dat is inmiddels verholpen, ik ga kijken wat het nu doet en hoe werkt, tot nu toe kan ik de logica van het "slim" handelen/laden nog niet achterhalen, ik heb namelijk vandaag ook het Slim laden voor de auto geactiveerd en om dit moment doet de thuisbatterij het tegenovergestelde van de auto.

Auto: 75% - laden
Thuisbatterij: 75% - ontladen

Dus die werken elkaar tegen in het kader van handelen.

Update: net terwijl ik dit wil posten is de auto gestopt op 76% en is de thuisbatterij nog steeds aan het ontladen, dus lijkt het goed, misschien net een verkeerde moment opname terwijl die nog aan het omschakelen was.

Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:37
HENNESSY schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:41:
Ze hadden bij mij de verkeerde batterij gekoppeld maar dat is inmiddels verholpen, ik ga kijken wat het nu doet en hoe werkt, tot nu toe kan ik de logica van het "slim" handelen/laden nog niet achterhalen, ik heb namelijk vandaag ook het Slim laden voor de auto geactiveerd en om dit moment doet de thuisbatterij het tegenovergestelde van de auto.

Auto: 75% - laden
Thuisbatterij: 75% - ontladen

Dus die werken elkaar tegen in het kader van handelen.

Update: net terwijl ik dit wil posten is de auto gestopt op 76% en is de thuisbatterij nog steeds aan het ontladen, dus lijkt het goed, misschien net een verkeerde moment opname terwijl die nog aan het omschakelen was.
Bedenk je ook dat het inderdaad kan lijken of ze elkaar tegenwerken. Frank probeert een inschatting te maken wanneer laden het meest voordelig is. Stel dat de goedkoopste uren dicht bij je vertrektijd liggen dan gaat de auto gewoon laden ondanks dat er kostbare onbalans is (voor Frank). Dan hebben ze gegokt en verloren.
De Slim Laden vergoeding snap ik zelf de ballen van want die zou veel meer in mijn voordeel moeten zijn als ik kijk naar wanneer geladen wordt. EPEX 5 ct en onbalans -7ct en dan krijg ik 1ct vergoed per kWh ongeveer.. Als ik zo een beetje een inschatting maak dan krijg je max 20% van de kosten terug en mikken ze erop dat je altijd het goedkoopste EPEX tarief betaalt in je geplande oplaadduur.
Ik heb het zelfs eens gehad dat er €-1,00 onbalans was toen de auto laadde. Ik dacht dat ik dan wel gratis zou laden maar kreeg gewoon de 10-20% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:37
azutphen schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:21:
[...]

Sigenstor week 39 in app 261,02 kwh laden en 263,3 kwh ontladen = RTE >100% ??

Op externe kWh meter week 39 282 kWh opgenomen en 246 kWh afgegeven = RTE 87,2%

Omdat Frank de ontladen kWh van de SOC vd batterij betaald is de commercieele RTE 246/261 = 94%

Het wordt kouder in mijn schuur en dat heeft duidelijk zijn invloed op het vermogen wat hij gebruikt voor koeling.
Misschien is een week wel te kort om te meten omdat het ontladen deze week hoger is als het laden wat normaliter niet zou kunnen. Ik blijf het bijhouden en wekelijks aanvullen.
Wekelijks is denk ik te kort qua duur. Als je accu op 14% de week begint en op 85% eindigt kun je wel raden dat je meer verbruik hebt dan terug leveren. Omgekeerd kan ook en die situatie had je in afgelopen week denk ik. :)
Als je het over een maand bekijkt kan er max 24 kWh verschil zitten tussen laden en ontladen. Dat is op de ongeveer 2k kWh (laden + ontladen) veel minder dan in 1 week dus procentueel is de afwijking wekelijks dus groter (tenzij start en stop percentage gelijk zijn aan elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
Novalin schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:18:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Het rendement van mijn thuisbatterij?

Bij het handelen op de onbalans markt worden mooie rendementen voorgespiegeld. Wat ik daarbij mis zijn de verliezen in de thuisbatterij/omvormer combo.
Mijn thuisbatterij heeft 26,4KWh nodig om 20KWh te kunnen leveren (gemeten verbruik). Dit betekent bij 1 cyclus/dag een extra verbruik van 6,4KWh/dag.
Bij FE geef je een verbruik- en levering/jaar op: ben ik de enige die vergeten heeft het verbruik van de batterij daarin mee te nemen? Mijn eigen verbruik is door het energieverlies van de thuisbatterij meer dan verdubbeld!

Wie heeft al berekend wat de kosten/jaar bedragen van de thuisbatterij (incl. rente+afschrijving)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Vraag over het Algoritme

Als ik naar de dagelijkse grafieken kijk, zie ik eigenlijk alleen behoorlijke opbrengsten bij Ontladen. Als dat klopt dan is een heel ander laad/ontlaadgedrag nodig dan momenteel wordt toegepast door het algoritme. Vanwege de hoge energieveriezen in de thuisbatterij (bij mij 6,4KWh/20KWh) zou dan veel meer op goedkoop laden moeten worden gestuurd.
Wie heeft hier meer info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
PradoPrius schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:17:
Het rendement van mijn thuisbatterij?

Bij het handelen op de onbalans markt worden mooie rendementen voorgespiegeld. Wat ik daarbij mis zijn de verliezen in de thuisbatterij/omvormer combo.
Mijn thuisbatterij heeft 26,4KWh nodig om 20KWh te kunnen leveren (gemeten verbruik). Dit betekent bij 1 cyclus/dag een extra verbruik van 6,4KWh/dag.
Bij FE geef je een verbruik- en levering/jaar op: ben ik de enige die vergeten heeft het verbruik van de batterij daarin mee te nemen? Mijn eigen verbruik is door het energieverlies van de thuisbatterij meer dan verdubbeld!

Wie heeft al berekend wat de kosten/jaar bedragen van de thuisbatterij (incl. rente+afschrijving)?
Ik heb een tijd terug de vraag gesteld voor wie de kosten van omzettingsverlies waren bij Frank. Ik kreeg het volgende antwoord :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxMFxeUTHYT-oDcpoGBlyQ5OV60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBEFNuNGSCAccsyFhLtgE4mE.jpg?f=fotoalbum_large

Dus je rendement zou dus moeten liggen op de voorspelling plus de omzettingskosten. Eerlijk gezegd heb ik daar wel mijn twijfels bij. Niet alleen bij Frank. Je zal dus een paar honderd euro meer rendement dan moeten hebben dan ze voorspellen. Valt totaal lager uit dan is er altijd een mogelijkheid om als bedrijf je te verschuilen achter "ja er stond te weinig wind of er was dit jaar minder zon dus daarom prognose niet gehaald". Ik vind dat je gewoon transparant daarin moet zijn. Ik ken de factuur van Frank niet.

Dit is waarom ik me (nog) niet waag aan onbalans. Je zonnepanelen liggen dan op dak om een verlies (lees meer verbruik) te gaan afdekken. Ik zou graag zien dat de kosten werkelijk voor in dit geval dan voor Frank zijn en niet voor de eindgebruiker. Transparantie dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 04-10-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:14:
[...]
..... Dit is waarom ik me (nog) niet waag aan onbalans....
Heb je een thuisbatterij waarmee je de opbrengst van je zonnepanelen mee optimaliseert?
We vieren graag ons succes over slimme beslissingen. Mijn aanschaf van zonnepanelen 13 jaar geleden was er zo een. Met de aanschaf van een thuisbatterij vrees ik echter een héle domme aanschaf gedaan te hebben: dat draait dan volledig om het hoge energieverlies, dat helpt elk verdienmodel om zeep.
En jouw opmerking klopt: mijn zonnepanelen zijn alleen nog goed om een deel van het verlies op te vangen.

[ Voor 8% gewijzigd door PradoPrius op 04-10-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:17
PradoPrius schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Heb je een thuisbatterij waarmee je de opbrengst van je zonnepanelen mee optimaliseert?
We vieren graag ons succes over slimme beslissingen. Mijn aanschaf van zonnepanelen 13 jaar geleden was er zo een. Met de aanschaf van een thuisbatterij vrees ik echter een héle domme aanschaf gedaan te hebben: dat draait dan volledig om het hoge energieverlies, dat helpt elk verdienmodel om zeep.
En jouw opmerking klopt: mijn zonnepanelen zijn alleen nog goed om een deel van het verlies op te vangen.
Over 7-13 jaar weet je pas of je er goed aan hebt gedaan. Er is nu zoveel marktbeweging in aantallen, volume en gedoe in de politiek met o.a. de salderingsregel dat het simpelweg niet te voorspellen is.
Je moet het nu vieren over het afgelopen jaar als die goed verlopen is, volgend jaar is al twijfel..... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Zoals ik al eerder meldde: de omzettingsverliezen in een thuisbatterij zijn fors. Als je dat meeneemt in een besluit dat leidt tot aanschaf dan is er niets aan de hand. Ik heb me op dit onderwerp zeer behoorlijk ingelezen, maar ik kwam dit nergens tegen. Dus ging ik er stom genoeg van uit dat het in dezelfde orde grootte lag als bij zonnepanelen. De grootste fout die ik gemaakt heb: voor 1 KWh ontlaadde energie heb je 2x omzettingsverlies. Voor elke KWh die je gebruikt om te laden krijg je 750Wh terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PradoPrius schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:57:
Zoals ik al eerder meldde: de omzettingsverliezen in een thuisbatterij zijn fors. Als je dat meeneemt in een besluit dat leidt tot aanschaf dan is er niets aan de hand. Ik heb me op dit onderwerp zeer behoorlijk ingelezen, maar ik kwam dit nergens tegen. Dus ging ik er stom genoeg van uit dat het in dezelfde orde grootte lag als bij zonnepanelen. De grootste fout die ik gemaakt heb: voor 1 KWh ontlaadde energie heb je 2x omzettingsverlies. Voor elke KWh die je gebruikt om te laden krijg je 750Wh terug.
Je meet dit met een externe kWh meter? een RTE (round trip efficieny) van 75% is niet al te best. Zeker niet voor onbalans handel. Heb je toevallig een efficientie curve van je omvormer? Misschien dat een limiet van 90% op je uitgangsvermogen helpt om de RTE omhoog te krijgen.

Zelf ervaar ik juist het omgekeerde met de Sessy, sinds ik met FE op onbalans stuurt is de RTE bij mij juist omhoog gegaan. Soms tik ik nu 86% aan (gemeten met een MID kWH meter). Met alleen nul op de meter draaien was de RTE rond de 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
PradoPrius schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Nee ik heb nog geen thuisbatterij. Als het goed is komt volgende maand de HW thuisbatterij. Ik maak even een tussenstap. Leer model. Redelijke instapkosten. Makkelijk aan te sluiten. Alleen inzet opvang zonneopwek (voorkomen terugleverboete). Ga ik hem terugverdienen. Nee. Niet alleen om de boete te besparen. Puur ter lering en vermaak nu. Er zijn nog genoeg onzekerheden. De coalitie is alles behalve stabiel omdat we ons druk maken over de onderwerpen die mijn inziens niet de hoogste prio hebben. Maar goed. Dat los hiervan. Wel een onzekere factor. Gaat deze coalitie overleven? Nee? Hoe denkt de nieuwe club hierover etc. Je kunt het wel bedenken zelf.

Gaat saldering eraf. Ja dan wordt het verschil groter en dus wel terugverdienen. Zoals nu de vlag erbij hangt.

Ik neem dus bewust een gokje om iig de boete te besparen de komende jaren. Nogmaal lering en vermaak. Niet meer. Niet minder. Het liefst plak ik ook een batterij hier in huis met meer capaciteit. Doe dat bewust nog heel even niet.

Onbalanshandel leuk. Maar het is niet allemaal hossana. Wie betaald de omzettings en standby kosten..ik denk de eigenaar van de accu. Leuke extra businesscase dus voor de energieboer. Uitvallende dongels bij de Nexus. Te weinig transparantie (eigen woning verbruik is niet / moeilijk) te achterhalen. Voor mij een no go dus.

Ik heb wel een simulatie lopen in HA. Die is al gepost. Die bevestigd eigenlijk het verhaal. November gaan we kijken wat er van klopt 😊.

Mag ik vragen wat je dan hebt aangeschaft? Als het gevoel niet goed is kun je nog cancellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Nu online

PradoPrius

Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:31:
[...]
Mag ik vragen wat je dan hebt aangeschaft? Als het gevoel niet goed is kun je nog cancellen?
Ik heb sinds juni een AlphaESS, 20KWh / 5KW. Ik hoopte tot einde saldering 30% terug te verdienen met onbalanshandel, dit op basis van een opbrengst van €1800/jaar. Mijn renteverlies is €350/jaar plus bijkomende kosten: die blijken veel meer dan gedacht. De batterij slurpt minimaal 2,5MWh/jaar aan omzettingsverliezen, dat kost me €800/jaar.
Het levert dus niet veel meer op. Ik heb de batterij ook voor fun, mijn uiteindelijke doel is zo'n 10 maanden nul-op-de-meter. Ik overweeg nu te stoppen met de onbalansmarkt vanwege de lage opbrengst (die €1800/jaar gaan we absoluut niet halen).
Waar ik van baal, is dat de batterij een energie-slurper is: dat zie je nergens vermeld. Uiteraard mijn eigen dommigheid, ik heb er gewoon niet bij stilgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
PradoPrius schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Ik heb sinds juni een AlphaESS, 20KWh / 5KW. Ik hoopte tot einde saldering 30% terug te verdienen met onbalanshandel, dit op basis van een opbrengst van €1800/jaar. Mijn renteverlies is €350/jaar plus bijkomende kosten: die blijken veel meer dan gedacht. De batterij slurpt minimaal 2,5MWh/jaar aan omzettingsverliezen, dat kost me €800/jaar.
Het levert dus niet veel meer op. Ik heb de batterij ook voor fun, mijn uiteindelijke doel is zo'n 10 maanden nul-op-de-meter. Ik overweeg nu te stoppen met de onbalansmarkt vanwege de lage opbrengst (die €1800/jaar gaan we absoluut niet halen).
Waar ik van baal, is dat de batterij een energie-slurper is: dat zie je nergens vermeld. Uiteraard mijn eigen dommigheid, ik heb er gewoon niet bij stilgestaan.
Het siert je door je eigen inschatting te evalueren en er kritsich op te zijn. Dit is niet voor iedereen weggelegd. Waren er maar eens wat meer mensen zo.

Maar goed daar heb je nu niks aan. Alphaess is een mooi uitziend systeem. Ik heb hem bij Frank o.a. zien staan. Vlgs mij zag ik daar een efficiëntie van max 97% staan. Bij volle bak laden en ontladen zou dit dus daar toch in de buurt moeten komen dan mijn inziens. Dan houd ik mn hart een beetje vast wat er gebeurd als je tegen lagere waardes gaat ontladen. Weliicht kun je de specs van de omvormer en batterij er eens bijzoeken? Was het daarin al te zien of is er iets anders mis?
Dit al eens bij Alphaess neergelegd? Of je installateur?

Renteverlies moet je idd meetellen naast evt meterkast aanpassingen. Die 2500 kWh per jaar is dus een mooi inkomstenpotje voor Frank. Ik persoonlijk vond AlphaEss ook wel een mooi systeem maar schrik hier wel van. Hoewel dit systeem te zwaar is voor mijn plannen. Onbalans is niet transparant.

3 maanden in onbalanshandel dus nu. Ga je het met NOM dan wel sneller terugpakken? Ik gok dat je omzettingsverliezen dan iets groter worden. Alleen qua kWh's die dan door de batterij heen gaan zal wrs minder zijn.

Zijn er niet meer mensen met dit systeem in dit topic? Zelfde issue?

Ik reken vaak dingen uit. Omzettingsverlies. Standbyverlies. Moet je rekening meehouden net als jezelf ook al benoemd renteverlies etc. Frank ik altijd wel duidelijk geweest dit betaal je zelf. Zie screenshot eerdere post. Zonneplan vind ik er schimmig over doen. Ik ben (nog) niet overtuigd dat hun die kosten betalen.

Balen dit. Aan de andere kant een schrale troost. Wellicht kun je vullen met goedkope en gratis energie (zonneopwek) en dan er zelf maximaal gebruik van maken. Je denkt ook aan het milieu. Ik snap je frustratie maar niet alles is verkeerd.
Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste