Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 23:31
Ik heb nu in 3 maanden tijd €600 met de sigenenergy 24kWh/12kW. En dan lag de API verbinding met Frank er nog vaak uit op aantrekkelijke tijden (vind ik zelf). De dagen die het meeste tegenvallen zijn de dagen die we als Hollander kunnen waarderen, zonnig en weinig wind :P
De dagen waarop de batterij hard aan het werk is zijn de dagen met veel wind en of bewolking, ik denk zelf dat er nu dus wel interessante maanden aankomen, of hoop ik in ieder geval.
Het standby verbruik van de Sigenergy is wel exceptioneel vrees ik. Als de batterij ligt te snoezen zie ik 136W aan verbruik. Dat wil ik wel even laten controleren want Sigenergy heeft dat waarschijnlijk 'vergeten te vermelden' in zijn brochure. Voor mij ook een leermomentje...
Ten aanzien van het algoritme, bedenk je ook dat dit allemaal nog in de kinderschoenen staat. Als er straks meer concurrenten komen voor Frank zullen ze toch echt wat aan efficiëntie moeten doen anders kan het zo zijn dat mensen gaan overstappen. Het blijft allemaal koffiedik kijken maar wellicht dat daar nog wat verbeteringen in gaan komen. Ik heb zelf geen kWh meter en met de Gateway (noodstroomvoorziening) is het bij mij alles behalve overzichtelijk om een RTE te vinden/berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-06 09:43

Pbr

PradoPrius schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Ik heb sinds juni een AlphaESS, 20KWh / 5KW. Ik hoopte tot einde saldering 30% terug te verdienen met onbalanshandel, dit op basis van een opbrengst van €1800/jaar. Mijn renteverlies is €350/jaar
Geen idee, wat je hebt betaald voor die Alpha, maar met een ruimhartig rente verlies van 2% per jaar, kom ik voor het eerste jaar op basis van 350 euro op een aanschaf van 17,500 ex btw! Dat is behoorlijk fors aan de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:13

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

In het topic "Thuisbatterij: al interessant (voor mij)?" heb ik om cijfers gevraagd, daar zitten al wat interessante ervaringscijfers bij (met verliezen tot 50%). Mijn verlies is 32%. Een efficiëntie van 97% is onmogelijk. Met de omvormer van AlphaESS verwarm ik mijn zolder, je kunt er een ei op bakken.
Net als jij reken ik graag, soms zie je wat over het hoofd. Bij PV is het verlies niet zo van belang, bij EV feitelijk ook niet: de kosten zijn verhuld. Een batterij zie je als spaarpot, helaas een waar je €1,00 in stopt en maar €0,70 terugkrijgt.
Als je geen Home Assistant draait en alles meet, is het heel moeilijk om inzicht te krijgen in het verbruik van de accu. Ook in HA is het trouwens onoverzichtelijk. Het heeft maanden geduurd voor ik in de gaten had wat er eigenlijk gebeurde.
Ik kan wel voorspellen dat mensen zich na 1 jaar rotschrikken: je gaat een flink deel van de korting op de energiebelasting terug moeten betalen. Ik ga contact opnemen met FE om mijn eigen verbruik met 2,3MWh / jaar te verhogen, zo heb ik wat beter overzicht over de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Pbr schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Geen idee, wat je hebt betaald voor die Alpha, maar met een ruimhartig rente verlies van 2% per jaar, kom ik voor het eerste jaar op basis van 350 euro op een aanschaf van 17,500 ex btw! Dat is behoorlijk fors aan de prijs
€10K, rente 3,5% bij Bunq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

stefan1512 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:35:
Ik heb nu in 3 maanden tijd €600 met de sigenenergy 24kWh/12kW. En dan lag de API verbinding met Frank er nog vaak uit op aantrekkelijke tijden (vind ik zelf). De dagen die het meeste tegenvallen zijn de dagen die we als Hollander kunnen waarderen, zonnig en weinig wind :P
De dagen waarop de batterij hard aan het werk is zijn de dagen met veel wind en of bewolking, ik denk zelf dat er nu dus wel interessante maanden aankomen, of hoop ik in ieder geval.
Het standby verbruik van de Sigenergy is wel exceptioneel vrees ik. Als de batterij ligt te snoezen zie ik 136W aan verbruik. Dat wil ik wel even laten controleren want Sigenergy heeft dat waarschijnlijk 'vergeten te vermelden' in zijn brochure. Voor mij ook een leermomentje...
Ten aanzien van het algoritme, bedenk je ook dat dit allemaal nog in de kinderschoenen staat. Als er straks meer concurrenten komen voor Frank zullen ze toch echt wat aan efficiëntie moeten doen anders kan het zo zijn dat mensen gaan overstappen. Het blijft allemaal koffiedik kijken maar wellicht dat daar nog wat verbeteringen in gaan komen. Ik heb zelf geen kWh meter en met de Gateway (noodstroomvoorziening) is het bij mij alles behalve overzichtelijk om een RTE te vinden/berekenen.
Dat is de valkuil, je gaat schrikken na 1 jaar. Je standby verbruik zal 30% zijn van de totale verliezen. Wat je wel kunt doen: pak je verbruik van het voorgaande jaar er bij, dan kun je een schatting doen. En geef Frank door dat je eigen verbruik verdubbeld is: dan krijg je minder energiebelasting terug per maand, maar dan hoef je niet na 1 jaar €500 af te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:38

Het standby verbruik van de Sigenergy is wel exceptioneel vrees ik. Als de batterij ligt te snoezen zie ik 136W aan verbruik.
Dit vind ik interessant. Mag ik vragen hoe je die 136 W meet of berekent?

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:34
Het word steeds duidelijker,
Als je aan onbalans handel wilt doen, is het wel verstandig om een kWh meter te plaatsen die import en export kan meten.
Ook de juiste manier om het stand-by verbruik te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is toch een 1200 kWh alleen al aan standby per jaar 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
afgeplitst van "Frank Energie Slim Handelen"
Gerardus1956 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Dit vind ik interessant. Mag ik vragen hoe je die 136 W meet of berekent?
Ik haal het (voor wat het waard is) uit de Sigenergy app. Als de batterij 'niks' doet dan ontlaad de accu met dat wattage. Dat kan alleen maar verbruik zijn lijkt mij want mijn SoC daalt ook gedurende de uren dat de batterij niks aan het doen is. Na 3-4 uur is er 2% af ofzo. Het was in ieder geval zo dat het overeenkwam met het standby verbruik van ongeveer 136W. Op dat moment is de Inverter Power 0 kW, om aan te geven dat er geen stroom het net op gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLmrp-NZMSfgWRKQG0_cMO7wffc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NKEM2Ur7nGcIJgMrWjO7LVtR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:13:
Het word steeds duidelijker,
Als je aan onbalans handel wilt doen, is het wel verstandig om een kWh meter te plaatsen die import en export kan meten.
Ook de juiste manier om het stand-by verbruik te meten.
Ik denk dat daarnaast nog iets meer nodig is. Onbalans moet transparanter. Dit is een verdienmodel voor de Energieboeren. 1 ze handelen via jouw aangeschafte systeem en krijgen daar een fee van mee. Bij Frank 15% bij Zonneplan???? Daarnaast garanderen ze zich ook nog van extra stroomverkoop door de omzettingsverliezen en standby kosten die bij de eigenaar komen te liggen. Dubbel op dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Devke schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat daarnaast nog iets meer nodig is. Onbalans moet transparanter. Dit is een verdienmodel voor de Energieboeren. 1 ze handelen via jouw aangeschafte systeem en krijgen daar een fee van mee. Bij Frank 15% bij Zonneplan???? Daarnaast garanderen ze zich ook nog van extra stroomverkoop door de omzettingsverliezen en standby kosten die bij de eigenaar komen te liggen. Dubbel op dus.
Dit heb ik vaker hier gelezen dat er een vaste fee is van 15%.
Ik heb dit gelezen als " het bedrag dat word ingehouden van de verwachte opbrengst is ongeveer 15%"
( nooit gelezen dat dit een vast percentage is )
Daarom heb ik daar mijn twijfels bij of het een vast percentage van de opbrengst is,
of dat eerst de kosten voor Frank en ZP worden ingehouden plus een evt percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
Ik weet niet of iemand al een rekenmethode heeft gevonden om de Slim Handelen korting te controleren? Volgens mij had ik ergens gelezen dat iemand zei dat je geen FE opslag hoeft te betalen over de kWh die in en uit de batterij komen. Echter had ik vorige maand 100,- bij die post staan en als ik alle kWh (import & export) bij elkaar op tel en x 0,01825 doe (volgens mij was dat de inkoopkosten toeslag van FE), kom ik nog niet eens halverwege (46,- ongeveer). Als ik de auto laden meereken dan komt er ongeveer 8,- bij.
Is dat een soort van tegemoetkoming voor de standby kosten en verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Om een en ander nog wat complexer te maken, FE rekent af op SOC: daardoor haal je weer wat winst omdat bij ontladen van 10% SOC gedaan wordt alsof dit overeenkomt met 10% batterij capaciteit. In werkelijkheid gaat daar nog het ontlaad-verlies af (Bij mij 16%).
Bij de berekening van de totale omzettingsverliezen van mijn batterij (32%) heb ik nog geen rekening gehouden met het standby-verlies :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 21:07

azutphen

Energie blijft altijd behouden

stefan1512 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Ik haal het (voor wat het waard is) uit de Sigenergy app. Als de batterij 'niks' doet dan ontlaad de accu met dat wattage. Dat kan alleen maar verbruik zijn lijkt mij want mijn SoC daalt ook gedurende de uren dat de batterij niks aan het doen is. Na 3-4 uur is er 2% af ofzo. Het was in ieder geval zo dat het overeenkwam met het standby verbruik van ongeveer 136W. Op dat moment is de Inverter Power 0 kW, om aan te geven dat er geen stroom het net op gaat.

[Afbeelding]
Hoi Stefan,
Ik heb mijn sigenstor 24 kwh/ 12 kw batterij paar weken terug achter een mid kWh meter gezet maar nog niet naar het sluipverbruik gekeken. net even gecheckt. Wanneer de omvormer niets aan het doen is meet ik een standby verbruik van 120 watt.

Vind ik best veel voor een apparaat wat eigenlijk niets aan het doen is.

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
azutphen schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:37:
[...]

Hoi Stefan,
Ik heb mijn sigenstor 24 kwh/ 12 kw batterij paar weken terug achter een mid kWh meter gezet maar nog niet naar het sluipverbruik gekeken. net even gecheckt. Wanneer de omvormer niets aan het doen is meet ik een standby verbruik van 120 watt.

Vind ik best veel voor een apparaat wat eigenlijk niets aan het doen is.
Ah fijn om het iets preciezer te weten inderdaad, bedankt daarvoor. Ik vind het idioot veel inderdaad en baal behoorlijk dat ik er niet naar heb gezocht 8)7 . Heb de specs wel doorgekeken maar daar stond dit 'toevallig' niet in... Ik las in het Zonneplan forum dat hun omvormer rond de 40W zou moeten zijn dus dat is wel erg jammer voor de Sigenstor eigenaren. Wellicht een goede waarschuwing voor degene die nog aan een dergelijke batterij denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Ben benieuwd hoeveel watt daarvan door de fan komt. Laatste feature update uit de app: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4BWVn9Pj5Y0TbJn6wOpVei3yWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sksAGpHeOH1vnrCYbxQ5j7UL.jpg?f=fotoalbum_large

Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Wat ik apart vind en nog niet snap is het volgende de Sessy's en Sigenergy produceren kennelijk een hoop warmte en geluid. Dus toen ik mijn bliq 25 kwh geïnstalleerd kreeg vroeg ik de installateur naar dit probleem, hij had er nog nooit van gehoord, na 7 weken draaien blijkt het enigste geluid te horen is als ik mijn oor er tegen aanhoud, warmte production nauwelijks. Zo hoe is dit te verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Pbr schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:13:
Wat ik apart vind en nog niet snap is het volgende de Sessy's en Sigenergy produceren kennelijk een hoop warmte en geluid. Dus toen ik mijn bliq 25 kwh geïnstalleerd kreeg vroeg ik de installateur naar dit probleem, hij had er nog nooit van gehoord, na 7 weken draaien blijkt het enigste geluid te horen is als ik mijn oor er tegen aanhoud, warmte production nauwelijks. Zo hoe is dit te verklaren?
We gaan wat basistheorie behandelen.
Een thuisbatterij verbruikt energie: dit produceert warmte.
Om de efficiëntie te verhogen kun je geforceerd (met ventilator) koelen, dit produceert geluid.
Als je slim geforceerd koelt, dan draait de ventilator harder naarmate meer energie verbruikt wordt.

Als jij een thuisbatterij koopt, wil je er niet een hebben die lawaai maakt. Het geluid dat een thuisbatterij produceert valt onmiddellijk op en dat is niet fijn. Dat is dus slechte reclame.

Gelukkig (voor de verkoper) zijn de meeste mensen niet in staat het energieverlies van de batterij te bepalen, je krijgt (anders dan bij PV) geen efficiëntie cijfers te zien. Je levert dus een batterij zonder geluid, die alleen flink warmte produceert bij laden/ontladen. Standby is er ook warmte, maar dat is niet opvallend veel.

Een tip van de sluier: dat beetje warmte bij standby is equivalent met een vermogensverlies van ca. 120W (om over de rest maar te zwijgen).

We hebben hier te maken met "law of physics": je kunt er niet omheen. Behálve als je hierover zwijgt als verkoper, dan lijkt het net alsof het niet bestaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

@he doe: die ventilator heeft een functie, namelijk het verhogen van de efficiëntie van de omvormer. Een verlaging van de snelheid kóst altijd energie, het geeft alleen een cosmetisch (akoestische) voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

PradoPrius,
Klinkt logisch allemaal, mijn omvormer is 8 kwh, en volgens home wizzard levert hij ook echt 8 kwh aan het net regelmatig.
Echter het gebruik van de thuis batterij kan ik op dit moment niet meten wat inderdaad een groot min punt is. Ik zal Bliq eens hier naar vragen of dat kan worden weergeven in de app. De thuisbatterij heb ik zelf trouwens aangeschaft, meer vanwege idealisme en nieuwsgierigheid dan als inkomsten bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
Wat PradoPrius wilt zeggen is dat de omvormer extra stroom verbruikt door omzettingsverlies en koeling. Bij mij wordt er ook gewoon 12 kW teruggeleverd maar uit de batterij gaat zelfs 12,9 kW of 12,6kW. De een is met opladen de ander is met ontladen. Best wel wat verlies dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

@Pbr je omvormer heeft denk ik een vermogen van 8kW. Energie is een vermogen per tijdseenheid en wordt (omgerekend naar uren) uitgedrukt in Wh / kWh / mWh.
=> Wijziging eenheden op advies @MacD007 😀

[ Voor 15% gewijzigd door PradoPrius op 06-10-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PradoPrius schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:43:
@Pbr je omvormer heeft denk ik een vermogen van 8KW. Energie is een vermogen per tijdseenheid en wordt (omgerekend naar uren) uitgedrukt in Wh / KWh / MWh.
Ik denk dat je kW en kWh bedoeld, de kleine k staat namelijk voor kilo (1000).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PradoPrius schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:54:
[...]

We gaan wat basistheorie behandelen.
Een thuisbatterij verbruikt energie: dit produceert warmte.
Om de efficiëntie te verhogen kun je geforceerd (met ventilator) koelen, dit produceert geluid.
Als je slim geforceerd koelt, dan draait de ventilator harder naarmate meer energie verbruikt wordt.

Als jij een thuisbatterij koopt, wil je er niet een hebben die lawaai maakt. Het geluid dat een thuisbatterij produceert valt onmiddellijk op en dat is niet fijn. Dat is dus slechte reclame.

Gelukkig (voor de verkoper) zijn de meeste mensen niet in staat het energieverlies van de batterij te bepalen, je krijgt (anders dan bij PV) geen efficiëntie cijfers te zien. Je levert dus een batterij zonder geluid, die alleen flink warmte produceert bij laden/ontladen. Standby is er ook warmte, maar dat is niet opvallend veel.

Een tip van de sluier: dat beetje warmte bij standby is equivalent met een vermogensverlies van ca. 120W (om over de rest maar te zwijgen).

We hebben hier te maken met "law of physics": je kunt er niet omheen. Behálve als je hierover zwijgt als verkoper, dan lijkt het net alsof het niet bestaat :)
Even een kleine toelichting cq toevoeging op bovenstaand.
Wat hierboven namelijk vergeten wordt is de echte basistheorie, het laden en ontladen is namelijk een chemische reactie waarbij het laden een extothermische reactie betreft, hier ontstaat dus ook warmte, mn bij snelladen ontstaat meer warmte, daarnaast ontstaat er door oa de weerstand ook nog extra warmte in het electrische circuit ( oa omzetten AC naar DC ).
Hier is een link waar nog dieper op de materie wordt ingegaan. https://www-recurrentauto...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq
Te warm is echter ook weer nadelig voor zowel de elektrische regeling alsmede voor de chemische reactie in de batterij zelf ( juist deze warmte is een behoorlijk deel van je verlies, je effectieve batterijlading is dus altijd een stukje lager dan wat je er in stopt. , bij het ontladen speelt dit ten dele ook nog een rol.

Afhankelijk van de eigenschappen van de accu en laadsysteem zul je dus moeten koelen ( of juist verwarmen, daarom hebben batterijsystemen die buiten staan veelal ook een batterij verwarming ingebouwd, bij auto’s (EV) zie je vaker dit door een warmtepomp ( die dus beide kan ) gebeuren.

Mn zelfbouw batterijsystemen missen dit ook omdat het geheel een samenspel van diverse onderdelen is, veelal wordt dit deels opgelost door een meer open constructie of men voegt koeling later toe omdat men tegen problemen aan gaat lopen.
Voor kant en klare producten dient dit uiteraard vooraf bepaald te worden. Goedkopere oplossingen betekenen veelal ook luidruchtige apparatuur omdat geluidsreductie op zich een best duur aspect tijdens een ontwerp betekend.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 06-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

@MacD007 Mooie theoretische onderbouwing! Gratis ritjes bestaan niet, je zult toch met me eens zijn dat alle geproduceerde warmte zich vertaalt in verbruikte energie. Uiteraard is er een optimum temperatuur voor de omzetting, het bereiken daarvan kóst energie maar lévert minder energieverlies. Het aardige is dat de benodigde koeling cq verwarming voor het optimale rendement aangestuurd kan worden door een temperatuursensor.

[ Voor 18% gewijzigd door PradoPrius op 06-10-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PradoPrius schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:46:
@MacD007 Mooie theoretische onderbouwing! Gratis ritjes bestaan niet, je zult toch met me eens zijn dat alle geproduceerde warmte zich vertaalt in verbruikte energie. Uiteraard is er een optimum temperatuur voor de omzetting, het bereiken daarvan kóst energie maar lévert minder energieverlies. Het aardige is dat de benodigde koeling cq verwarming voor het optimale rendement aangestuurd kan worden door een temperatuursensor.
Dat heb ik ook nooit beweerd, het was ook meer een onderbouwing van je eigen verhaal.
En ja, door een goede koeling kun je de verliezen mogelijk iets beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

@MacD007 Wat zou het mooi zijn als jouw theoretische onderbouwing opgenomen wordt in de topic-start: een stukje bewustwording van de werking van een thuisbatterij is heel hard nodig 👍👏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Om er nog even op verder te boorduren voor we of topic gaan.

Heb nu eens even voor langere tijd gekeken naar wat mijn kWh meter registreerd en hij meet ook regelmatig voor uren een verbruik van 0 kWh en gaat dan 1 uur ca 120 watt gebruiken.
Het lijkt er op dat na het ontladen er op de meter niets gebeurt en na het opladen wel.
Je zou dus kunnen concluderen dat de laatste modus bepaalt of hij stroom uit de batterij of van het net pakt.
Dit zou een mooie theorie zijn echter zie ik ook dat na 2 uur niets verbruik te hebben de omvormer 120 watt gaat gebruiken zonder dat de batterij geladen of ontladen heeft.

Vandaag heeft volgens de app en de kWh meter de batterij tussen 8 en 10 niets gedaan hebben.
Dat betekend dat er in die tijd echt niets verbruikt is of dat het verbruik in de batterij niet geregistreerd is.
Zou dat af en toe die calibratie verschillen veroorzaken ?

Ga denk ik eens kijken of ik de waarden van de batterij en van de kWh naar excel kan exporteren en dan langs elkaar kan leggen.
Heeft iemand al zijn modbus verbinding met de sigenstor al operationeel gekregen ?

De stand van de kWh meter na 3 volle weken 819 kWh opgenomen - 678 kWh terug geleverd
De stand van de batterij na 3 volle weken 755 kWh opgenomen - 728 kWh terug geleverd.
Ik ga er vanuit dat geregistreerd wordt wat de batterij in of uitgaat en hier het verlies van de omvormer nog af/bij gaat. Ik ga er vanuit dat het verlies er bij zowel laden als ontladen.
755 kWh zou dus feitelijk 755/0,97 = 778 moeten zijn en
728 kWh zou dus 728*0.97= 706 kWh moeten zijn.
In dat geval zou het extra verbruik in 3 weken 69 kWh zijn en dat is gemiddeld 136 watt per uur.

Maar een hoop aannames en zoals ik net gezien heb gebruikt hij ook wel eens 0 kW maar dat kan feitelijk ook niet want hij moet altijd iets gebruiken.

Ik kan me herinneren dat Sigen een chatgtp helpdesk had maar ik kan deze in de app niet vinden.
Anders had ik die de vraag eens gesteld :-)

Denk dat ik binnenkort toch installateur maar eens vraag om bij sigenstor na te vragen hoe eea nu eigenlijk werkt. Wellicht hangt het wel samen met de VPP mode of zo en dat die er voor zorgt dat de batterij altijd geconditioneerd klaar moet staan,

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

azutphen schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:20:
Ik kan me herinneren dat Sigen een chatgtp helpdesk had maar ik kan deze in de app niet vinden.
Anders had ik die de vraag eens gesteld :-)
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar ik zie in de app dat je het hier aan kan zetten: Setting -> App Setting -> Lab -> Sigen AI

Developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

@azutphen Als je wilt weten wat je thuisbatterij echt verbruikt, dan is de enige oplossing de energie te meten die naar je batterij gaat. Via de meter van de netbeheerder is dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eea afgesplitst naar Sigen Sigenstor thuisaccu
oeps, niet van toepassing.

[ Voor 62% gewijzigd door Proton_ op 08-10-2024 13:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:28
PradoPrius schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:12:
@azutphen Als je wilt weten wat je thuisbatterij echt verbruikt, dan is de enige oplossing de energie te meten die naar je batterij gaat. Via de meter van de netbeheerder is dat niet te doen.
Helemaal juist gewoon voor je thuisaccu een extra tussenmeter plaatsen bv die van home wizzard zowel in een 1 fase als 3-fase uitvoering te verkrijgen.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

En binnen hun APP, of binnen Homey, HA of anders home auto systeem te gebruiken.

Dan lees je echt verbruiks cijfers en weet je dat een thuisaccu ook z'n verlies heeft, je stopt er 10Kw in maar je haald er echt minder uit, dat is je verlies

Als jer ook nog een tussenmeter tusen je PV plaatst en je leest je P1 uit weet je je echte verbruik van je huis. Het is allemaal plussen en minnen en dan heb je je eigen gebruik en de efficentie van je systeem.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psdata schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Helemaal juist gewoon voor je thuisaccu een extra tussenmeter plaatsen bv die van home wizzard zowel in een 1 fase als 3-fase uitvoering te verkrijgen.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

En binnen hun APP, of binnen Homey, HA of anders home auto systeem te gebruiken.

Dan lees je echt verbruiks cijfers en weet je dat een thuisaccu ook z'n verlies heeft, je stopt er 10Kw in maar je haald er echt minder uit, dat is je verlies

Als jer ook nog een tussenmeter tusen je PV plaatst en je leest je P1 uit weet je je echte verbruik van je huis. Het is allemaal plussen en minnen en dan heb je je eigen gebruik en de efficentie van je systeem.
Een kleine aanvulling op bovenstaande post, de hier genoemde kWh meters van HW meten beide kanten op.
Dus je ziet wat je er instopt en ook wat (later) je weer terugleverd in je huis cq het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Pbr schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:56:

Echter het gebruik van de thuis batterij kan ik op dit moment niet meten wat inderdaad een groot min punt is. Ik zal Bliq eens hier naar vragen of dat kan worden weergeven in de app. De thuisbatterij heb ik zelf trouwens aangeschaft, meer vanwege idealisme en nieuwsgierigheid dan als inkomsten bron
Blijkt na overleg met BLIQ dat die gegevens wel in de app staan, in mijn geval in de maand september
Opladen 673.44 kWh
Ontladen 591.46 kWh
verschil/verlies in kWh 81.98 (12.2%)
verschil/verlies in euro 7.95
prijs is kale marktprijs plus inkoopvergoeding Frank energie en inclusief BTW in september 0.097 euro/kWh

September is mijn eerste volle maand van de thuisbatterij, onbelans handelen sinds 11 september opbrengst euro 4.83 per dag met 25 kWh thuisbatterij, eigenlijk minder want die 7.95 moet er ook nog vanaf!
Het is nog vroeg dag maar valt mij tegen

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 08-10-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 08-10-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 08-10-2024 06:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

oeps, de splitsing was wat te enthousiast, ongedaan gemaakt.
Excuses voor het ongemak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Pbr schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:41:
[...]

Blijkt na overleg met BLIQ dat die gegevens wel in de app staan, in mijn geval in de maand september
Opladen 673.44 kWh
Ontladen 591.46 kWh
verschil/verlies in kWh 81.98 (12.2%)
(even samengevoegd)
Voor een helemaal correcte berekening van de RTE trek je bij Opladen ook nog de huidige acculading af.

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 08-10-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Proton, ik heb dat niet gedaan omdat de huisbatterij op 23 augustus was geplaatst, en vol was op 1 september.

Ik laat het oplaadpercentage achterwege aan het einde van de maand, want aangezien ik van plan ben om dit per maand bij te houden wassen de verschillende oplaadpercentages weg op den duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

PradoPrius schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:12:
Hi Prado,

Doe ik ook niet, heb voor de batterij een mid kwh meter gezet die alleen de stroom naar en van de batterij meet.
Daarnaast heb ik er nog een op de hoofdaansluiting en 1 op mijn omvormer van mijn pv dus alles perfect in beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:33
Benieuwd of we hier op termijn nog iets van gaan merken:

https://solarmagazine.nl/...markt-noodmaatregel-nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-06 11:01
Dit bericht had ik al lang eens verwacht. Als netbeheerder zou ik absoluut niet blij zijn met al die batterijen die op random momenten gaan laden en ontladen. Daar heb je helemaal geen controle op maar je zit wel met de impact ervan.
De hoeveelheid zonnestroom kun je nog redelijk inschatten en berekenen simpel door naar buiten te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

BobvdW schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:10:
Dit bericht had ik al lang eens verwacht. Als netbeheerder zou ik absoluut niet blij zijn met al die batterijen die op random momenten gaan laden en ontladen. Daar heb je helemaal geen controle op maar je zit wel met de impact ervan.
De hoeveelheid zonnestroom kun je nog redelijk inschatten en berekenen simpel door naar buiten te kijken.
In een ideale wereld zou de netbeheerder toegang moeten hebben tot de thuis batterij in plaats van de energie leverancier, technisch lijkt mij dat onmogelijk, maar meer samenwerking tussen energie leverancier en net beheerder, moet toch te organiseren zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:16
Volgens mij ligt het probleem meer in het feit dat we handelen op een landellijke onbalans markt. Als er in Groniningen een centrale uitgevallen is heeft het volgens mij niet veel zin om in Maastricht je accu te ontladen... echter door in Maastricht je accu te ontladen creeer je wel druk op het lokale net in Maastricht.

Ik denk dat de oplossing meer een lokale onbalans markt zou zijn. Dus in plaats van 1 onbalans markt voor Nederland misschien wel 12 kleine markten of misschien nog wel meer en kleinere om zo het lokale net te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-06 11:01
Handel gaat nog puur op prijs en is een spel van vraag en aanbod. Echter heb je totaal geen zicht op of er lokaal sprake is van congestie of niet. Ik heb geen idee hoe dat dat er in mijn wijk uit ziet. Zou ik daar meer zicht op hebben dan zou ik kunnen helpen met op welke momenten ik mijn EV laad en/of thuisbatterij laad en ontlaad. De netbeheerder zou dit dan ook per 'wijkcentrale' moeten kunnen aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 22:01

Tazzios

..

Is dat niet simpel te herleiden aan de netspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:37
DJP! schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:44:
Volgens mij ligt het probleem meer in het feit dat we handelen op een landellijke onbalans markt. Als er in Groniningen een centrale uitgevallen is heeft het volgens mij niet veel zin om in Maastricht je accu te ontladen... echter door in Maastricht je accu te ontladen creeer je wel druk op het lokale net in Maastricht.
Ja en nee, want het onbalans handelen gaat volgens mij ook heel erg om de frequentie van het net te bewaken. Dat het voltage oploopt in buurten omdat het niet snel genoeg afgevoerd kan worden is een ander probleem dan dat de frequentie van het net buiten specificatie valt

Dat misschien een van de handigere plekken om dit te doen op het hoogspanningsnet is ipv. het laagspanningsnet is een ander verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Frank Energie gaat ook SolarEdge ondersteunen: https://solarmagazine.nl/...werking-met-frank-energie

Ze gaan dus de batterijen inzetten op de onbalans markt maar ook eventueel de PV afschakelen als dat gunstiger is…

Hopelijk gaan ze de oudere SolardEdge omvormers ook ondersteunen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

DJP! schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:21:

Hopelijk gaan ze de oudere SolardEdge omvormers ook ondersteunen!
Ik heb 3 omvormers van solar Edge, ook de oudste, van 2017 kan je zelf programeren om automatisch af te schakelen, bij negative prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Pbr schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb 3 omvormers van solar Edge, ook de oudste, van 2017 kan je zelf programeren om automatisch af te schakelen, bij negative prijzen
Ja dat gebeurt hier ook :) Maar ik zou het ook wel leuk vinden als ze aangestuurd worden door FE op negatieve onbalans prijzen. Dat levert nog meer op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwuMvRnUlY-VLR5WMHCP55P_UcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9kXw5uX2GhHcdzvFQSIRby8.jpg?f=fotoalbum_large

En precies op het moment dat de vergoeding hoog is, valt de verbinding uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:33
Pbr schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:29:
[Afbeelding]

Bij mij idem (ook bliq)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Geen probleem, hier 3,16 EUR met 1 Sessy gekregen.

(Sessy, Ziggo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-06 23:07
Hoe zit het met de sessy gebruikers en standby verbruik? Ligt dat ook zo hoog als laatst over de Sigenstor werd gemeld? Dacht rond de 125W continue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Seroendeng schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:36:
Hoe zit het met de sessy gebruikers en standby verbruik? Ligt dat ook zo hoog als laatst over de Sigenstor werd gemeld? Dacht rond de 125W continue?
Volgens mijn power meter gebruikt mijn Sessy 0W idle, maar ik ben bang dat ie misschien gewoon direct op de batterij werkt en ik dus niet zie wat ie daadwerkelijk gebruikt.

Kan nooit >100W zijn, want niet alleen word de Sessy niet warm idle, ik zie ook niet dat na een dag bijna niets doen er een noemenswaardige reductie in capaciteit is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik meet per Sessy ongeveer 4 Watt standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Pbr schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:29:
[Afbeelding]

Balen! En precies op dat moment, maakt wel een (verdacht) groot verschil. Bij mij tot nu toe, komt niet vaak voor 18 euro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjZIFD3DeCDluli_lQJUbbIB34Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnI7ZT2Sq4yMkdIIsClwj2ct.jpg?f=fotoalbum_large

Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

@hennesy.au
Wat een opmerkelijk verschil met mijn resultaten, hie groot is jouw thuisbatterij?
Ik heb een Bliq staan van 25.4 kwh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9uJPuc_pfBtjpv8vs1QQIoLcnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85P2N2KK54Y2M4CuODRq805b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Pbr schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:39:
@hennesy.au
Wat een opmerkelijk verschil met mijn resultaten, hie groot is jouw thuisbatterij?
[Afbeelding]
SigenStor 24 kWh

Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik zou voornamelijk even kijken naar de vermogens van de systemen. Want die bepalen voornamelijk het rendement. Capaciteit ook wel deels natuurlijk, maar zeker die korte momenten met pieken is het vermogen bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Mister I schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:43:
Ik zou voornamelijk even kijken naar de vermogens van de systemen. Want die bepalen voornamelijk het rendement. Capaciteit ook wel deels natuurlijk, maar zeker die korte momenten met pieken is het vermogen bepalend.
Je hebt gelijk, de Bliq heeft een omvormer van 8 kw, wat relatieve laag is vergeleken met veel andere omvormers. De Sigenstor komt dacht ik met 12 KW omvormer?

Daarnaast heb ik ook 39 PV dus mijn meterkast kan niet veel meer hebben dan die 8 KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pbr schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:39:
@hennesy.au
[Afbeelding]
Nu ben ik wel benieuwd hoeveel kWh dit netto gekost heeft. Die betaal je namelijk zelf bij Frank en die moet dus van de winst af toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Typisch, hier ook sigenstor 24 kWh/12 kw en ik heb op 10 oktober 15,06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Denk heel erg temperatuur afhankelijk, vandaag is het kouder in mijn schuur en heeft mijn sigenstor zowel op de accu als op de voeding naar de omvormer geen idle verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotse
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-05 19:18
ik zit te denken om een batterij aan te schaffen voor Frank slim handelen.
Zoiezo een 10 kW model, want dat loont het meest. De vraag is even welke capaciteit.
Op de website van Frank kan je een prognose berekenen van de jaaropbrengst.
het verschil in opbrengst tussen een 5, 10 of 15 kWh batterij (van 10 kW) bedraagt € 2004, 2097 of 2190,--.
Ofwel erg kleine verschillen. Is er een reden om een grotere dan 5 kWh accu te nemen?

Per 5 kWh komt er zon € 2.000,-- aanschafkosten bij. Blijkbaar gaat het bij die handel niet om veel kWh maar alleen snel wisselende korte perioden van laden en ontladen zoals ik het zie.

Mocht de handel in de toekomst opdrogen, dan zie ik ook het nut van een grotere accus dan 5 kWh eigenlijk niet zo in. Mijn nachtverbruik is in de zomer vrijwel nooit meer dan 5 kWh en in de winter leveren de zonnenpanelen weer te weinig op om veel meer te laden.

Iemand ervaring met de midea batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wotse schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:22:
ik zit te denken om een batterij aan te schaffen voor Frank slim handelen.
Zoiezo een 10 kW model, want dat loont het meest. De vraag is even welke capaciteit.
Op de website van Frank kan je een prognose berekenen van de jaaropbrengst.
het verschil in opbrengst tussen een 5, 10 of 15 kWh batterij (van 10 kW) bedraagt € 2004, 2097 of 2190,--.
Ofwel erg kleine verschillen. Is er een reden om een grotere dan 5 kWh accu te nemen?

Per 5 kWh komt er zon € 2.000,-- aanschafkosten bij. Blijkbaar gaat het bij die handel niet om veel kWh maar alleen snel wisselende korte perioden van laden en ontladen zoals ik het zie.

Mocht de handel in de toekomst opdrogen, dan zie ik ook het nut van een grotere accus dan 5 kWh eigenlijk niet zo in. Mijn nachtverbruik is in de zomer vrijwel nooit meer dan 5 kWh en in de winter leveren de zonnenpanelen weer te weinig op om veel meer te laden.

Iemand ervaring met de midea batterijen?
Als je dat laatste niet nodig hebt omdat jezelf weinig verbruikt waarom ga je dan ook een grote omvormer van minimaal 10kW erbij willen hebben? Ik zou dan de specs van de omvormer ook eens goed doorlezen. Doorgaans zijn de verliezen bij lage vermogen best groot. Nu verdien je dan wat geld straks gooi je kWh's weg omdat je omvormer oversized is voor als de handel weg is. Misschien kun je hier ook iets mee.

Daarnaast al het omzettingverlies in kWh's bij de handel is sws al voor eigen rekening.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 13-10-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bylefjild
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-05 17:20
Heb dit artikel gelezen en wordt een beetje kwaad. Volgens mij zijn wij de eigenaren van thuisbatterijen niet het probleem, het probleem is de infrastructuur van het electriciteitsnet, m.a.w. te weinig kabels om het aanbod en de vraag naar energie te faciliteren. Het lijkt een trend te worden: zonnepanelen te populair, saldering afschaffen. Warmtepompen te populair, subsidie afschaffen, thuisbatterijen te populair, handel beperken. Correct me if I'm wrong!

[ Voor 1% gewijzigd door bylefjild op 15-10-2024 10:28 . Reden: correctie zonnepanelen en beperking. is geworden: afschaffen saldering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

bylefjild schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

Heb dit artikel gelezen en wordt een beetje kwaad. Volgens mij zijn wij de eigenaren van thuisbatterijen niet het probleem, het probleem is de infrastructuur van het electriciteitsnet, m.a.w. te weinig kabels om het aanbod en de vraag naar energie te faciliteren. Het lijkt een trend te worden: zonnenpanelen te populair, beperken. Warmtepompen te populair, subsidie afschaffen, thuisbatterijen te populair, handel beperken. Correct me if I'm wrong!
Eens, vond het ook een vreemd stuk, lijkt mij als je de onbalans oplost in de "haarvaten van het netwerk" zoals zij het zo mooi noemen, de transport leidingen minder belast worden omdat de stroom in de buurt van de gebruikers wordt geïnjecteerd. Sowieso is ondertussen mijn ervaring dat de onbalans het grootst is bij stroom tekort.
Ze zullen er bij enexis best voor geleerd hebben maar vond het maar een vreemd stuk.

Ik geloof overigens niet dat het politiek getint was en denk dat we met onze onbalans handel sowieso wat opportunistisch bezig zijn omdat niemand kan voorspellen wat de eerste jaren gaat gebeuren.

Zolang er genoeg onbalans is zullen we waarschijnlijk geld verdienen maar vind wel dat alle leveranciers door korte terugverdientijd te beloven een hele grote broek aantrekken.
Ik zie de onbalanshandel zelf dus als hobby en een gokje wat goed of duur uit kan vallen

[ Voor 19% gewijzigd door azutphen op 13-10-2024 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Waar het de afgelopen dagen niet heel veel was gaat het nu even hard met de onbalans!

Ben wel benieuwd wat er aan de hand is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7142rTuYmjU-sGMlH7_4M3dAZxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AseddM2FZSEeGVMfuA1ayDdK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
DJP! schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:24:
Waar het de afgelopen dagen niet heel veel was gaat het nu even hard met de onbalans!

Ben wel benieuwd wat er aan de hand is...

[Afbeelding]
Gisteren inderdaad een nieuw record: 5,39 EUR met een enkele Sessy. _/-\o_ Mocht ook wel weer eens, oktober was nog niet echt geweldig tot dusver.

Ongerelateerd, ik heb ook de indruk dat Tennet een nieuw proces heeft voor de dagelijkse verrekenprijzen (https://www.tennet.org/be.../xml_verrekenprijzen.aspx). Deze worden sinds een paar dagen steeds om 5 uur 's ochtends gepubliceerd, waardoor Frank ook eerder het dagresultaat kan laten zien.
(of ze hebben een nieuwe stagiair/e)

[ Voor 23% gewijzigd door ErnstH op 15-10-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Ik heb gisteren bij FE de handel in onbalans stopgezet. Hopelijk heb ik snel weer de controle over mijn batterij in eigen hand. De opbrengsten zijn te laag en mijn salderings ruimte verdwijnt door de lage RTE, waardoor ik energiebelasting terug moet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
PradoPrius schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:01:
Ik heb gisteren bij FE de handel in onbalans stopgezet. Hopelijk heb ik snel weer de controle over mijn batterij in eigen hand. De opbrengsten zijn te laag en mijn salderings ruimte verdwijnt door de lage RTE, waardoor ik energiebelasting terug moet gaan betalen.
Betekent dit voor jou dat je meer kan verdienen met zelf bepalen wanneer je je batterij laadt en ontlaadt, waarbij ik dan onder ontladen versta dat je de batterij helemaal voor je eigen energievoorziening gebruikt? Waar staat RTE eigenlijk voor in deze context?

[ Voor 3% gewijzigd door bylefjild op 15-10-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

bylefjild schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:34:
[...]Betekent dit voor jou dat je meer kan verdienen met zelf bepalen wanneer je je batterij laadt en ontlaadt, waarbij ik dan onder ontladen versta dat je de batterij helemaal voor je eigen energievoorziening gebruikt? Waar staat RTE eigenlijk voor in deze context?
Round Trip Efficiency: bijv. 20kWh laden => 18kWh ontladen is een RTE van 90%.
Ik verwacht niet veel minder inkomsten in eigen beheer, zoveel mogelijk NOM. Belangrijkste reden voor mij: het is me allemaal te ondoorzichtig. Waarbij ik bedenk: waarom kopen FE/ZP niet zelf batterijen als dat winstgevend is?
Mijn energiehuishouding is nu een rommeltje, ondanks dat ik met HA alles registreer. Het gaat mij rust geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefan1512
PradoPrius schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:01:
Ik heb nu sinds 15 juli, dus in zo’n 3 maanden, €700 verdiend. 7,23 mWh import + export. Met een RTE van 80% (vleugje nattevingerwerk ivm ontbreken van kWh meter) is dat dan 480 kWh per maand aan omzettingsverlies en vooral ook het absurde stand-by verbruik van de Sigenstor (yup, I’m not amused…). Gemiddelde stroomprijs zat dacht ik rond de 0,25€ wat me een verlies geeft van €120. Dan nog steeds heb ik €580 verdiend in 3 maanden wat neer zou ‘kunnen’ komen op €2300.
Voor iedereen die twijfelt:
Je zou dan een ruime €6 per dag moeten verdienen met EPEX day ahead wat neerkomt op een verschil van €0,26 per kWh (tussen dal en piek) om dat te verdienen.
Maar als je inderdaad op NOM wilt mikken dan heb je totaal geen baat bij onbalanshandel.

MAND versie: niet blij met het hoge verbruik van de Sigenstor, wel blij met de (huidige) verdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh: Hier in 4 ruim maanden €468. Daar gaat vanaf: €40 pm= €160. Tevens zou ik einde contract-jaar de energiebelasting terug moeten betalen, €40 pm = €160. Netto dus tot zover €148 (€38/maand) verdiend, met de donkere maanden op komst. Op eigen kracht haal ik ca.€80/maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
ErnstH schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Gisteren inderdaad een nieuw record: 5,39 EUR met een enkele Sessy. _/-\o_ Mocht ook wel weer eens, oktober was nog niet echt geweldig tot dusver.

Ongerelateerd, ik heb ook de indruk dat Tennet een nieuw proces heeft voor de dagelijkse verrekenprijzen (https://www.tennet.org/be.../xml_verrekenprijzen.aspx). Deze worden sinds een paar dagen steeds om 5 uur 's ochtends gepubliceerd, waardoor Frank ook eerder het dagresultaat kan laten zien.
(of ze hebben een nieuwe stagiair/e)
Hier zelfs 6.01 euro voor 1 Sessy :) hoogste dagtotaal tot nu toe.

@PradoPrius Hier met 2 Sessy's sinds de start van het handelen op de onbalans rond de 430 euro... dat is per Sessy 1,40 euro per dag. Dat haal ik zelf niet met dynamische prijzen of opslaan van je PV stroom. Ja er zitten nadelen aan, je mist een beetje het overzicht over je energie huishouding, en ik mis het "spelen/NOM" draaien ook een beetje.. Aan de andere kant heb ik nu zo iets van tot 2027 zoveel mogelijk terug verdienen. Hopelijk is dan al een groot gedeelte van de Sessy'sterug verdient en dan kijken ter zijner tijd wel wat het meest optimale is om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
Zo zie ik het ook inderdaad. Ik gebruik hem zo lang het rendabel is voor de onbalansmarkt om zo m'n batterij als het ware met korting te krijgen. Met een beetje mazzel heb ik dan wanneer de saldering eraf gaat, en er geen goede regeling komt voor dit soort zaken, mijn batterij met 50% korting 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
DJP! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:10:
[...]
Als we dan toch allemaal een beetje opscheppen, ik heb €6,11 :P

Nog niet eerder zo veel gehad, mag wel vaker voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdlNFH0R5HR_JVxwK7inJxk3p_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LcehO6omdttOCPU47lRTnANa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
smiba schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Als we dan toch allemaal een beetje opscheppen, ik heb €6,11 :P

Nog niet eerder zo veel gehad, mag wel vaker voorkomen.

[Afbeelding]
En dan met een Sessy... :D ben benieuwd wat de grotere accu systemen gedaan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
DJP! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

En dan met een Sessy... :D ben benieuwd wat de grotere accu systemen gedaan hebben...
Zonneplan nexus is meestal x5, dus dat zal rond de 30 EUR zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 21:28

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DJP! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Mmmm, gek… ik heb 2x 2,5 euro opgehaald gisteren met 2 Sessy’s. En toch is alles 100% beschikbaar geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

DJP! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

Hier € 30,23 met SigenStor 24 kWh

Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Benieuwd wat jullie resultaat was op 11 oktober? Dat was bij veel Nexus gebruikers een dag met negatieve opbrengst van 1 euro ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vanenkelen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

Mmmm, gek… ik heb 2x 2,5 euro opgehaald gisteren met 2 Sessy’s. En toch is alles 100% beschikbaar geweest.
Hele dag ook een goede verbinding gehad? Gen rare dingen op je overzichtje van die dag in de FE app?

@kazuka hier 0,30 cent per Sessy winst op de 11e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 21:28

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DJP! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Hele dag ook een goede verbinding gehad? Gen rare dingen op je overzichtje van die dag in de FE app?

@kazuka hier 0,30 cent per Sessy winst op de 11e
Hmmm nu ineens wel. Ik zou zweren dat ik mooie grafieken zag toen ik eerder keek. Maar nu ineens een aantal verschillende hickups in de verbinding op de 14e… wat irritant :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PradoPrius schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:38:
AlphaESS 5KW/20KWh: Hier in 4 ruim maanden €468. Daar gaat vanaf: €40 pm= €160. Tevens zou ik einde contract-jaar de energiebelasting terug moeten betalen, €40 pm = €160. Netto dus tot zover €148 (€38/maand) verdiend, met de donkere maanden op komst. Op eigen kracht haal ik ca.€80/maand.
Ik denk dat jij goed in de gaten hebt wat onbalans oplevert maar ook zeer zeker wat het kost. Mensen staar je niet blind op de opbrengst alleen. Je batterij heeft een standby verbruik (dat is verbruik en iemand moet dat betalen, gok Frank niet). Daarnaast zijn de omzettingsverliezen sws al voor jezelf. Daar is Frank duidelijk in. Ook deze kosten moet je dus van je winst halen. Daarnaast iedere accu heeft cyclus kosten. Evn voor het gemak.... Sessy aanschaf 3000 euro. 6000 cycli. Is de 50 ct per cycli. Wat houdt je nu werkelijk over in bv een maand als je dit alles mee neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 10:13
stefan1512 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:36:
Zo zie ik het ook inderdaad. Ik gebruik hem zo lang het rendabel is voor de onbalansmarkt om zo m'n batterij als het ware met korting te krijgen. Met een beetje mazzel heb ik dan wanneer de saldering eraf gaat, en er geen goede regeling komt voor dit soort zaken, mijn batterij met 50% korting 😁
Weet je toevallig welk merk je batterij is ivm garantievoorwaarden? Stel je verkrijgt het straks door te 'handelen' met bijv. 50% korting, maar je garantie en of batterij voldoet in het geheel niet meer door intensief gebruik?? Ik hoop voor iedereen dat de degradatie meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Tony71 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:23:
[...]

Weet je toevallig welk merk je batterij is ivm garantievoorwaarden? Stel je verkrijgt het straks door te 'handelen' met bijv. 50% korting, maar je garantie en of batterij voldoet in het geheel niet meer door intensief gebruik?? Ik hoop voor iedereen dat de degradatie meevalt.
Ergens een aantal berichtjes eerder had ik het over m’n stand-by verbruik van de ‘Sigenstor’. Deze heeft als positief punt de garantie (zoals ik het lees) geven ze na 10 jaar 70% als ondergrens. Geen cycli benoemd dus als FE de agressievere aanpak aanbied zou ik die wel even proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Devke schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:00:
[...]

Ik denk dat jij goed in de gaten hebt wat onbalans oplevert maar ook zeer zeker wat het kost. Mensen staar je niet blind op de opbrengst alleen. Je batterij heeft een standby verbruik (dat is verbruik en iemand moet dat betalen, gok Frank niet). Daarnaast zijn de omzettingsverliezen sws al voor jezelf. Daar is Frank duidelijk in. Ook deze kosten moet je dus van je winst halen. Daarnaast iedere accu heeft cyclus kosten. Evn voor het gemak.... Sessy aanschaf 3000 euro. 6000 cycli. Is de 50 ct per cycli. Wat houdt je nu werkelijk over in bv een maand als je dit alles mee neemt?
Als ik naar mijn Sessy's kijk dan heb ik een RTE van 85%, dus voor elke 10kWh laden gaat er 1,5kWh de "lucht" in als warmte. Standby verliezen zijn lastig te bepalen omdat de omvormer van het net gaat en de interne electronica op de batterijnen draait. Gebaseerd op wat ervaringen van Tweakers hier en op informatie van Sessy zelf ga ik er vanuit dat de stanby verliezen liggen tussen de 3 en 4 watt... Dit is te verwaarlozen. De RTE tussen dynamisch handelen en handelen op de onbalans markt verschilt niet veel omdat dit beide met grotere vermogen gebeurt. De stand-by verliezen zijn ook gelijk bij onbalans vs dynamisch handelen.

Vanaf de start van het slimhandelen hebben de Sessy's 165 cycles gehad, 165 cycles x 0,50 euro * 2 Sessy's is 165 euro :) Misschien had je door alleen te handelen op de dynamshce markt wat minder cycles gemaakt (of misschien wel meer) maar dat is nu vrij lastig te bepalen. Ik denk dat het voor de cycles weinig uitmaakt of je handelt met dynamische prijzen of op de onbalans markt...

Dus als ik alleen naar mijn Sessy's kijk verdien ik op de onbalans markt meer dan op de dynamische markt.

Bij nul op de meter is dit lastiger te bepalen. Als ik na mijn eigen situatie kijk dan is de RTE bij alleen NOM draaien rond de 81%, dit komt omdat de omvormer op een lager vermogen werkt wat minder goed is voor de efficientie. Je slaat meer PV stroom op en daardoor heb je minder stroom van het net nodig. Om dit verschil exact te berekenen is vrij lastig voor mij. Mijn onderbuik gevoel zegt wel dat het op dit moment minder oplevert dan op de onbalans markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
Weet iemand hoe ik de RTE van Sigenstor's kan aflezen/afleiden evenals het aantal cycli? (Ter lering en vermaak, met 10 kWh vermogen en 5kWh omvormer op 14 oktober 12,68 "verdiend")

[ Voor 34% gewijzigd door bylefjild op 16-10-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
stefan1512 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:40:
[...]

Ergens een aantal berichtjes eerder had ik het over m’n stand-by verbruik van de ‘Sigenstor’. Deze heeft als positief punt de garantie (zoals ik het lees) geven ze na 10 jaar 70% als ondergrens. Geen cycli benoemd dus als FE de agressievere aanpak aanbied zou ik die wel even proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bb7hRjgO2JBjKBP7z4OCiYt1VU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UF8hqNPAEw9iZztf0gROEmRC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Ik onderzoek ook de mogelijkheden met 'handelen' in onbalans. Maar kom hier en daar zaken tegen die mij nog weerhouden om er voor te gaan. Doelende op garanties, omdat je aanpassingen maakt aan de 'accu' waar de fabrikant nadrukkelijk verbiedt. Bovenstaande vond ik mbt 'SIGENERGY' batterij.

Ik heb begrepen dan sommige fabrikanten hun omvormers aanpassen voor een dergelijk systeem. Solis, en Growatt zijn er al mee bezig. Kijk dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Tony71 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:51:
Ik onderzoek ook de mogelijkheden met 'handelen' in onbalans. Maar kom hier en daar zaken tegen die mij nog weerhouden om er voor te gaan. Doelende op garanties, omdat je aanpassingen maakt aan de 'accu' waar de fabrikant nadrukkelijk verbiedt. Bovenstaande vond ik mbt 'SIGENERGY' batterij.

Ik heb begrepen dan sommige fabrikanten hun omvormers aanpassen voor een dergelijk systeem. Solis, en Growatt zijn er al mee bezig. Kijk dan wordt het een ander verhaal.
Ik lees hier geen gekke zaken moet ik zeggen. Als voorbeeld: wanneer je de sigenstor batterijen combineert met een Solis omvormer, weigeren ze je garantie 'als blijkt' dat er daardoor schade is ontstaan.

Je installateur zal alles van Sigenergy hebben dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Verder staat de optie om een VPP mode te gebruiken niet standaard aan. Frank Energie vraagt daar toestemming voor bij Sigenergy. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
stefan1512 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Ik lees hier geen gekke zaken moet ik zeggen. Als voorbeeld: wanneer je de sigenstor batterijen combineert met een Solis omvormer, weigeren ze je garantie 'als blijkt' dat er daardoor schade is ontstaan.

Je installateur zal alles van Sigenergy hebben dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Verder staat de optie om een VPP mode te gebruiken niet standaard aan. Frank Energie vraagt daar toestemming voor bij Sigenergy. :)
Ik snap wat je zegt, maar wat daar vermeld staat dienen we wel te begrijpen. Even over een andere boeg...wat zou de reden zijn dat de omvormerfabrikanten zelf nog niet een dergelijke simpel apparaatje van bliq (het is amper meer dan een routertje) inbouwen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Growatt en Solis zijn er mee bezig, maar ze brengen het nog niet op de markt vanwege...kwaliteit?! Ik denk dat enkel tibber aan de garantie eisen kan voldoen met hun homevolt, omdat hier alles is ingebouwd en dus als package complete wordt geinstalleerd. Wat zonneplan en Bliq etc. doen is in mijn eigen niet garantie VEILIG, zeker wanneer er straks over een x aantal jaar gebruikers gaan claimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Tijdens mijn zoektocht vandaag in de specs kom ik nog iets tegen...
Het standby-verbruik! Getallen tussen de 80 en 150 kW voor de genoemde batterijsystemen op Frank energy. De Sigenstor is hier de uitschieter naar boven. Vreemd want er zijn wel batterijsystemen due hier wel zuinig in zijn: de Homewizard batterij met slechts 1kW standbye.

En de dag cycli vind ik aan de hoge kant om inkomsten te genereren, wat absoluut de batterij binnen 5-6 jaar de das om gaat doen, volgens mijn berekeningen dan. Ook hier scoort de Sigenstor volgens de specs het minst tov rest en de Sessy die het beter doet op dit gedeelte.

Eigelijk kun je wel stellen dat hoe warmer de omvormer wordt des te lager de prestaties. Zegt gelijk iets over de omvormers. Misschien eens kijken met warmtebeeldcamera wat het doet?!

Opgelet er zijn ook omvormers met koelribben en zonder gedwonge koeling middels ventilator, alleen schakelen deze uit bij temp. boven bijv. 50 graden.

Wat dat betreft zijn micro omvormers vele malen beter dan deze grote jongens. Hoe groter de omvormer des te groter de verliezen. En dat geldt helaas ook voor de batterij:(

Handelen in onbalans kan niet uit voor nu.....

Maar als straks in 2027 de TLV niet meer bestaat en je boetes krijgt wanneer je stroom teruglevert, zullen veel pv bezitters hun systeem 'dimmen' of uitzetten. Dit betekent dat het voorspellen van opwek nog moeilijker wordt voor de 'cowboys' en dit de de spread van de EPEX zal vergroten...zo heeft Cruijf weer gelijk: Elk nadeel heeft zijn voordeel.

De plug and play batterijen zijn ook leuk en dan vooral Zendure https://eu.zendure.com/pr...00?variant=49317553668434

Persoonlijk wacht ik nog even af tot na 2026. Ik heb nu al NOM. Maar het emmertje is nooit vol dus wie weet:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Tony71 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:20:
Het standby-verbruik! Getallen tussen de

80 en 150 kW

voor de genoemde batterijsystemen op Frank energy. De Sigenstor is hier de uitschieter naar boven. Vreemd want er zijn wel batterijsystemen due hier wel zuinig in zijn: de Homewizard batterij met slechts

1kW standbye

.

En de dag cycli vind ik aan de hoge kant om inkomsten te genereren, wat absoluut de batterij binnen 5-6 jaar de das om gaat doen, volgens mijn berekeningen dan. Ook hier scoort de Sigenstor volgens de specs het minst tov rest en de Sessy die het beter doet op dit gedeelte.

Eigelijk kun je wel stellen dat hoe warmer de omvormer wordt des te lager de prestaties. Zegt gelijk iets over de omvormers. Misschien eens kijken met warmtebeeldcamera wat het doet?!

Opgelet er zijn ook omvormers met koelribben en zonder gedwonge koeling middels ventilator, alleen schakelen deze uit bij temp. boven bijv. 50 graden.

Wat dat betreft zijn micro omvormers vele malen beter dan deze grote jongens. Hoe groter de omvormer des te groter de verliezen. En dat geldt helaas ook voor de batterij:(

Maar als straks in 2027 de TLV niet meer bestaat en je boetes krijgt wanneer je stroom teruglevert, zullen veel pv bezitters hun systeem 'dimmen' of uitzetten. Dit betekent dat het voorspellen van opwek nog moeilijker wordt voor de 'cowboys' en dit de de spread van de EPEX zal vergroten...zo heeft Cruijf weer gelijk: Elk nadeel heeft zijn voordeel.

De plug and play batterijen zijn ook leuk en dan vooral Zendure https://eu.zendure.com/pr...00?variant=49317553668434

Persoonlijk wacht ik nog even af tot na 2026. Ik heb nu al NOM. Maar het emmertje is nooit vol dus wie weet:)
80 tot 150kW stand-by verbruik?? kan je zekering dat aan?
HW 1kW stand-by. (dan is die binnen 3 uur leeg. :?

Misschien moet het Watt zijn ipv kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:25
Tony71 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:20:
Het standby-verbruik! Getallen tussen de 80 en 150 kW voor de genoemde batterijsystemen op Frank energy. De Sigenstor is hier de uitschieter naar boven. Vreemd want er zijn wel batterijsystemen due hier wel zuinig in zijn: de Homewizard batterij met slechts 1kW standbye.

Die sigenstore gebruik ongeacht gebruik +- hetzelfde.

Afhankelijk van de opbouw, verder is het niet helemaal eerlijk om dit te vergelijken. Er zitten veel meer technische snufjes in de sigenstore. Er zit zelf een brandblus systeem in etc.

Afhankelijk van de setup is dit het gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9iF_tNcLA4JT-qH6TWgc9JWsh8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eEBF3Q2yzN1zLPEPvl1a2rL2.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
Peterhardenberg schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:56:
[...]

80 tot 150kW stand-by verbruik?? kan je zekering dat aan?
HW 1kW stand-by. (dan is die binnen 3 uur leeg. :?

Misschien moet het Watt zijn ipv kW
Schrijffoutje idd. kW=W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Bschnitz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Die sigenstore gebruik ongeacht gebruik +- hetzelfde.

Afhankelijk van de opbouw, verder is het niet helemaal eerlijk om dit te vergelijken. Er zitten veel meer technische snufjes in de sigenstore. Er zit zelf een brandblus systeem in etc.

Afhankelijk van de setup is dit het gebruik.

[Afbeelding]
Snap ik, de verkopers schetsen een onjuist beeld voor. Het vinden van alle specs over de systemen, was ook een gepuzzel en soms incompleet. Ik vermoed dat ze ons proberen over te halen door...Enkel de lusten, maar niet de lasten voor te spiegelen. Er zijn nml. best veel mensen die het lucratieve gedeelte met extreem hoge TLV hebben gemist en denken dat dit weer een (geld)trein is die langskomt waar ze op moeten stappen. In die vorige trein zat ik met mijn hele gezin;)
Pagina: 1 ... 11 ... 29 Laatste