snarfkreb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:22:
Ook ik heb met laten "verleiden" tot de aanschaf van een thuisbatterij t.w. een Sigenergy met een 12 kWh omvormer en een 16 kW batterij.
Waarom 12 omvormer ? Had eigenlijk de 10 gewild omdat deze 3 strings heeft en mijn zonnepanelen hebben 3 strings maar de 12 kwam de verkoper iets beter uit zonder meerprijs.
In deze topic veel gelezen. Ben zeker geen nerd dus zal niet met extra tools/meters werken.
Maar als ik het goed begrijp dan moet je van het voorgestelde voordeel bij Frank Slim handelen (ca € 1800 p.jr berekend op basis van 8 kWh omvormer omdat max batterijen 50% is (van 16)) nog wel kosten aftrekken voor verlies en standby.
Vooral het vermogensverlies van ca 15 % zou hierbij een grote rol spelen.
Even aannemende dat er met een 16 kW batterij ca 20 kWh per dag wordt geladen en ontladen is dit 7300 kWh
15% is dan 1095 kWh. Reken even € 0,30 per kWh = € 329. M.i. zit hier dan toch de energiebelasting al in ?
Standby kom ik niet helemaal uit vwb eenheid. Denk 116 W maar is dat per uur of per dag. Wie kan mij daar in helpen ?
Bedoeling is plaatsing in een berghok met een kleine deur naar de wasruimte. Omvormer heeft actieve koeling dus dat zou goed moeten komen ook vwb. geluid. Of wordt deze echt zo warm dat je er een ei op kunt bakken ?
2e vraag, zou het rendement van een 10 kWh omvormer beter zijn dan een 12 ? Heb 3000 + 2000 Wp (max omvormers) aan zonnepanelen (W+O). Misschien iets meer omdat de bruto WP is 3300 + 2400 Wp.
De schouw is a.s. woensdag, mochten er meerkosten zijn dan kan ik er theoretisch vanaf. Hoef het ook niet in 5 jaar terug te verdienen, 6 of 7 is ook goed. Probeer dus nog (zeer) waardevolle informatie te krijgen om een (betere) overweging te kunnen maken.
Mijn impressie is dat hoe hoger het vermogen (kW), hoe hoger het rendement. En dit veel significanter is per € geïnvesteerd dan de capaciteit van je batterij (in kWh). Je kan namelijk 'harder' handelen op de onbalans markt op momenten dat de opbrengsten het extreemst zijn. Met 12 kW kan je in 5 min meer pakken, dan met 8 kW. Ongeacht de grootte van je batterij. Want in die 5 min kan hij hem toch niet vol of leeg pompen. De momenten van groot onbalans zijn simpelweg niet zo groot? Maar ik heb mn batterij nog maar 10 dagen, dus weet niet of dit historisch klopt.
Mijn vermoeden is dat als je het puur om handel resultaat doet, je een lagere terugverdien tijd haalt met een 12 kW omvormer met 8 kWh batterij dan een combi van 8 kW omvormer met 24 kWh batterij. Correct me if I'm wrong though.
Dus ik denk niet dat je 50% minder opbrengsten zal hebben. Je verliezen zijn wel wat stabieler ongeacht de capaciteit van je batterij. Maar of het significant is?
En het verschil wat je nogal verward (maar absoluut niet erg is, want zelfs techneuten doen dat nog zo vaak):
- Omvormers hebben een vermogen uitgedrukt in kW = kilo Watt = 1000 W = 1000 Joule / Seconde
- Batterijen hebben capaciteit uitgedrukt in kWh = kilo Watt hour = hoeveelheid energie je heb als je een uur op vol vermogen van 1 kilo Watt zit = 3600 seconden * 1000 Watt = 3600 S * 1000 Joule / Seconde
In je batterij van 16 kWh zit dus 16*3600000 Joule = 57.600.000 Joule.
Daar kan een lampje van 1 Watt (= 1 Joule / seconde) precies 57.600.000 seconden mee aan staan.
De ene is dus zoveel 'energie' per seconde. En de laatste een hoeveelheid aan energie. Vergelijking met een auto:
kW = verbruik van een auto = vergelijkbaar met omvormer = 10 Liter per 100 kilometer = 0.1L/km = 1 op 10.
kWh = Inhoud van je tank = vergelijkbaar met de capaciteit van je batterij = 50 Liter = 50 L
Dus met een verbruik van 1 op 10 kan je met een volle tank van 50 Liter dus 500 km rijden.
Je neemt aan dat verloren energie gemiddeld €0,30 / kWh zijn. Dat is wel hoog. 15% verlies ook wel denk ik.
Met ~6000 Wp zit je goed met 10kW omvormer.
Het ding maakt wel flink geluid, vergelijkbaar met een koelkast die max aan het koelen is.
En er komt ook wel wat warmte vanaf. Heerlijk om tegenaan te staan. Zeker niet zo warm om een ei op te bakken. Mijn washok is ~2-3 graden warmer

. Handig voor het opdrogen van de was. En in de winter maakt het het aangenaam. Ben btje bang voor de zomer

. Een vriend van mij heeft de Nexus van Zonneplan en zijn onverwarmde aangelegen hal is nu ook wat aangenamer.