Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 10:13
Bschnitz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Die sigenstore gebruik ongeacht gebruik +- hetzelfde.

Afhankelijk van de opbouw, verder is het niet helemaal eerlijk om dit te vergelijken. Er zitten veel meer technische snufjes in de sigenstore. Er zit zelf een brandblus systeem in etc.

Afhankelijk van de setup is dit het gebruik.

[Afbeelding]
Leuk lijstje overigens...
Blijkbaar zijn de cijfers nog veel hoger dan ik had berekend. Het verbruik in standbye is hoger dan mijn warmtepomp gebruikt....niet normaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 22:29
Bschnitz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Die sigenstore gebruik ongeacht gebruik +- hetzelfde.

Afhankelijk van de opbouw, verder is het niet helemaal eerlijk om dit te vergelijken. Er zitten veel meer technische snufjes in de sigenstore. Er zit zelf een brandblus systeem in etc.

Afhankelijk van de setup is dit het gebruik.

[Afbeelding]
Knap gevonden dat lijstje! Dat hebben ze waarschijnlijk 'vergeten' toe te voegen aan de brochure. Anyways, ik ben er goed ingetuind 8)7 . Hopelijk verdiend het verschil zich enigszins terug door de sterkere omvormer tov andere fabrikanten. Bliq heeft maar 8 kW en Zonneplan zit met 10 kW nog wel in de buurt.
Tony71 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:20:
Tijdens mijn zoektocht vandaag in de specs kom ik nog iets tegen...
Het standby-verbruik! Getallen tussen de 80 en 150 kW voor de genoemde batterijsystemen op Frank energy. De Sigenstor is hier de uitschieter naar boven. Vreemd want er zijn wel batterijsystemen due hier wel zuinig in zijn: de Homewizard batterij met slechts 1kW standbye.

En de dag cycli vind ik aan de hoge kant om inkomsten te genereren, wat absoluut de batterij binnen 5-6 jaar de das om gaat doen, volgens mijn berekeningen dan. Ook hier scoort de Sigenstor volgens de specs het minst tov rest en de Sessy die het beter doet op dit gedeelte.

Eigelijk kun je wel stellen dat hoe warmer de omvormer wordt des te lager de prestaties. Zegt gelijk iets over de omvormers. Misschien eens kijken met warmtebeeldcamera wat het doet?!

Opgelet er zijn ook omvormers met koelribben en zonder gedwonge koeling middels ventilator, alleen schakelen deze uit bij temp. boven bijv. 50 graden.

Wat dat betreft zijn micro omvormers vele malen beter dan deze grote jongens. Hoe groter de omvormer des te groter de verliezen. En dat geldt helaas ook voor de batterij:(

Handelen in onbalans kan niet uit voor nu.....

Maar als straks in 2027 de TLV niet meer bestaat en je boetes krijgt wanneer je stroom teruglevert, zullen veel pv bezitters hun systeem 'dimmen' of uitzetten. Dit betekent dat het voorspellen van opwek nog moeilijker wordt voor de 'cowboys' en dit de de spread van de EPEX zal vergroten...zo heeft Cruijf weer gelijk: Elk nadeel heeft zijn voordeel.

De plug and play batterijen zijn ook leuk en dan vooral Zendure https://eu.zendure.com/pr...00?variant=49317553668434

Persoonlijk wacht ik nog even af tot na 2026. Ik heb nu al NOM. Maar het emmertje is nooit vol dus wie weet:)
Je hebt best een paar sterke punten maar gezien mijn eigen ervaringen waar ik daadwerkelijk getallen van heb ben ik het met je oneens qua onbalanshandel.

Wellicht vergeet ik zaken dus als iemand verkeerde getallen of berekeningen constateert laat dat dan vooral weten...
Ik heb mijn verbruik waar dat kon vergeleken met vorig jaar en de elektrische auto ook bij de vergelijking gehaald. Het blijft een beetje bierviltje berekening want wellicht draaide de warmtepomp meer of minder maar procentueel zal het geen wereld van verschil maken (denk ik). Het bedrag bij winst is negatief omdat ik het terugkrijg van Frank. De kosten van de batterij rekenen met de energiebelasting erbij dus niet met de 7 tot 10 cent die in het sheet vermeld wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PJXN2Evhhc41IyrCBhdmyFqck4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VoTMcWUkjj2ogP2l4Bydn2oy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
stefan1512 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Knap gevonden dat lijstje! Dat hebben ze waarschijnlijk 'vergeten' toe te voegen aan de brochure. Anyways, ik ben er goed ingetuind 8)7 . Hopelijk verdiend het verschil zich enigszins terug door de sterkere omvormer tov andere fabrikanten. Bliq heeft maar 8 kW en Zonneplan zit met 10 kW nog wel in de buurt.

[...]

Je hebt best een paar sterke punten maar gezien mijn eigen ervaringen waar ik daadwerkelijk getallen van heb ben ik het met je oneens qua onbalanshandel.

Wellicht vergeet ik zaken dus als iemand verkeerde getallen of berekeningen constateert laat dat dan vooral weten...
Ik heb mijn verbruik waar dat kon vergeleken met vorig jaar en de elektrische auto ook bij de vergelijking gehaald. Het blijft een beetje bierviltje berekening want wellicht draaide de warmtepomp meer of minder maar procentueel zal het geen wereld van verschil maken (denk ik). Het bedrag bij winst is negatief omdat ik het terugkrijg van Frank. De kosten van de batterij rekenen met de energiebelasting erbij dus niet met de 7 tot 10 cent die in het sheet vermeld wordt.

[Afbeelding]
Wij draaien 100% elektrisch + EV. Onze PV wekt 10-11KW op. Zitten op het moment bij Tibber en onze kosten zijn op jaarbasis 8,80 euro te betalen inclusief laden EV.

Thuisbatterij zou wel iets kunnen doen, maar ik krijg er niet meer uit dan ca. 400 euro op jaarbasis met dynamische tarieven. Dat weegt niet op tegen de investering. Dus ben ik aan het kijken of ik extra kan opwekken met PV systeem op het westen. Om zo een hogere vergoeding te krijgen van Tibber tijdens piekuren en winterperiode. Met mijn 3 x16 in de meterkast zit ik al op de max van PV, dus kijk ik naar balkon installatie principe zoals Zendure die ook kan terugleveren en plu and play is. Een 9kW systeem zit op een kleine investering die ik waarschijnlijk wel terug kan verdienen binnen 6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Ah oke dan snap ik je. De terugverdientijd van de batterij zal inderdaad wel ietsje meer zijn dan de voorgeschotelde 5-6 jaar. Voor mij is het puur de batterij gedeeltelijk terugverdienen en zo als het ware de aanschafprijs te verlagen voor wanneer Den Haag weer met 'goeie ideeën' komt om de energie transitie te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:12
Tony71 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

Leuk lijstje overigens...
Blijkbaar zijn de cijfers nog veel hoger dan ik had berekend. Het verbruik in standbye is hoger dan mijn warmtepomp gebruikt....niet normaal toch?
Ik heb de 1+3+TP max versie en mijn gebruik is bij elkaar 120w in het echt, ongeacht gebruik. Dus iets lager dan in de tabel.

Eigenlijk is het niet echt standby, het apparaat doet echt veel meer dan andere batterijen.

Het spul wordt ook 24/7 op een goede temperatuur gehouden inclusief alle veiligheids zooi eromheen.

Het is inderdaad iets hoger dan andere, maar die hebben ook al deze spullen niet.

Mijn warmtepomp en wtw gebruiken bij elkaar in standby exact net zoveel, mits ze niks doen dan.

Mijn theorie is ook dat een deel van de stroom gaat om het ontladen verder tegen te gaan. Ik had hem als test op 10% gezet als minimale behoud. Uiteindelijk was een batterij 9.9% en in de ochtend 10.1%. Dat terwijl het "standby verbruik" ook nog steeds 120w was.

Tijdens het ontladen en laden veranderd dat ook niet.

Je moet dat ding dus 24/7 gebruiken dan is er niks aan de hand.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Bschnitz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Ik heb de 1+3+TP max versie en mijn gebruik is bij elkaar 120w in het echt, ongeacht gebruik. Dus iets lager dan in de tabel.

Eigenlijk is het niet echt standby, het apparaat doet echt veel meer dan andere batterijen.

Het spul wordt ook 24/7 op een goede temperatuur gehouden inclusief alle veiligheids zooi eromheen.

Het is inderdaad iets hoger dan andere, maar die hebben ook al deze spullen niet.

Mijn warmtepomp en wtw gebruiken bij elkaar in standby exact net zoveel, mits ze niks doen dan.

Mijn theorie is ook dat een deel van de stroom gaat om het ontladen verder tegen te gaan. Ik had hem als test op 10% gezet als minimale behoud. Uiteindelijk was een batterij 9.9% en in de ochtend 10.1%. Dat terwijl het "standby verbruik" ook nog steeds 120w was.

Tijdens het ontladen en laden veranderd dat ook niet.

Je moet dat ding dus 24/7 gebruiken dan is er niks aan de hand.
Het zelfverbruik in het document is toch per uur weergegeven in Wattage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:11
Dit is toch minimaal 1000 kWh per jaar extra. 200 euro? Dan heb je de omzettingsverliezen erbij. Cycluskosten. Als je dat allemaal bijelkaar gaat tellen dan tikt de stroomrekening aardig op. Eerlijk gezegd vraag ik me af of je dan a de batterij gaat terug verdienen of b dat je wel duurzaam bent met zo'n batterij.

Voor mij wel een eye opener dat je dit goed uitgezocht moet hebben. Met dit soort getallen kan ik alleen aan standby 1/3 deel van de zonneopwek al daaraan spenderen. Die gebruik ik liever voor in huis.

Toch goed dat we dit soort dingen hier bespreken! 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Tony71 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:15:
[...]

Het zelfverbruik in het document is toch per uur weergegeven in Wattage?
Klopt maar het verandert ook niet ongeacht gebruik!

Bij andere batterijen schiet het verbruik omhoog maar zie je dat wellicht niet.

Bovendien is deze Sigen veel veiliger dan andere batterijen.

Je TV zoek je ook niet uit op stroomverbruik.

Ja het verbruik is hoog maar ik vraag me toch af hoeveel hoger dan andere, ik denk dat dit inclusief verbruik toch wel meevalt.

Bovendien wil ik juist dat mijn batterij bezig is met iets, ik heb deze niet om standby te draaien.

Een apparaat wat ik elk uur gebruik mag ook stroom kosten.

Verder ben je ook de omvormer kwijt van je zonnepanelen als je het goed doet, die gebruikt ook stroom kan ik je vertellen. Mijn SolarEdge gebruikt iets van 40/50w of meer als die bezig is maar dat zie je slecht omdat die het direct van de oplevering afhaalt.

Het is dus niet zo zwart wit zoals nu gedaan wordt hier.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Ben ook van mening dat het verbruik wat aan de hoge kant is. Ik 'denk' dat FE ons als batterij eigenaar in dat opzicht ergens wel een voordeeltje geeft. De EPEX correctie zorgt ervoor dat alle stroom in en uit de batterij verrekend is naar onbalans prijzen. De batterij laad over het algemeen alleen op wanneer de onbalansprijs lager is dan EPEX prijs. Verder is de Sigenstor zo geprogrammeerd dat hij stroom uit de batterij haalt ipv uit het net (tegen EPEX prijzen). Het verlies aan winst door standby en omzetting is waarschijnlijk dan ook lager dan ik in mijn sheet heb staan.
Ik weet niet of bij andere batterijen de programmering zo is dat het wel via AC verbruikt wordt maar de Sigenstor gebruikt onbalans stroom om zichzelf draaiende te houden en dat zou onderaan de streep wel voordeliger moeten zijn dan tegen EPEX prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
Bschnitz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Klopt maar het verandert ook niet ongeacht gebruik!

Bij andere batterijen schiet het verbruik omhoog maar zie je dat wellicht niet.

Bovendien is deze Sigen veel veiliger dan andere batterijen.

Je TV zoek je ook niet uit op stroomverbruik.

Ja het verbruik is hoog maar ik vraag me toch af hoeveel hoger dan andere, ik denk dat dit inclusief verbruik toch wel meevalt.

Bovendien wil ik juist dat mijn batterij bezig is met iets, ik heb deze niet om standby te draaien.

Een apparaat wat ik elk uur gebruik mag ook stroom kosten.

Verder ben je ook de omvormer kwijt van je zonnepanelen als je het goed doet, die gebruikt ook stroom kan ik je vertellen. Mijn SolarEdge gebruikt iets van 40/50w of meer als die bezig is maar dat zie je slecht omdat die het direct van de oplevering afhaalt.

Het is dus niet zo zwart wit zoals nu gedaan wordt hier.
Ik zet hier er maar even bij voor de mensen die dit is ontgaan of het niet kunnen of willen begrijpen...

Uitgaande van een gemiddeld standbye verbruik van 150W. Dat betekent dat je per jaar 150 x 24 uur x 365 dagen : 1000 = 1314 kW kwijt bent. Dat is ongeveer het verbruik van 10 koelkasten staandmodel!

De omvormer gebruikt nog veel meer per jaar en zeker geen 40/50W als het bezig is. Dan gaat het eerder naar 100-250W.

Dan heb je nog de conversieverliezen...

Ik denk dat batterijen zeker niet bijdrage aan verduurzaming. Tenzij je er gratis stroom in op kunt slaan via PV, maar alleen omdat dit gratis is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefan1512
Tony71 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Ik zet hier er maar even bij voor de mensen die dit is ontgaan of het niet kunnen of willen begrijpen...

Uitgaande van een gemiddeld standbye verbruik van 150W. Dat betekent dat je per jaar 150 x 24 uur x 365 dagen : 1000 = 1314 kW kwijt bent. Dat is ongeveer het verbruik van 10 koelkasten staandmodel!

De omvormer gebruikt nog veel meer per jaar en zeker geen 40/50W als het bezig is. Dan gaat het eerder naar 100-250W.

Ik denk dat batterijen zeker niet bijdrage aan verduurzaming. Tenzij je er gratis stroom in op kunt slaan via PV, maar alleen omdat dit gratis is
Toch ben ik dan heel benieuwd welke koelkasten voor mij geld kunnen verdienen. Eerlijk is eerlijk, met een koelkast bespaar je wel op boodschappen natuurlijk want anders kun je alles na een dag weggooien.

Ik blijf van mening dat het lastig is een gegronde berekening te maken maar zo makkelijk als je het aan de kant schuift is ook niet juist onderbouwd.
Ik heb nog wel wat meer getallen voor een onderbouwing mocht je die willen:
Opladen: 12,6 kW in de omvormer is 12 kW in de batterij (dus nog wel wat hoger dan je aangaf)
Ontladen: 12,9 uit de batterij en 12 kW door de omvormer
Dat zou een efficiency moeten geven van 95% bij opladen en 92,8% bij ontladen. RTE lijkt me dan 87,8%? (correct me if I'm wrong)
Frank zegt gemiddeld 1,4 cycle te doen per dag. Dat is 4 kWh verlies per dag en dus 1460 per jaar. Standby wil ik er eventueel wel bij rekenen maar dat is dan eigenlijk voor een deel dubbel want dat zit al in bij de verliezen. Dat komt op 1130 kWh bij 130W. Totaal dus 2600 kWh om een batterij een jaar lang draaiende te houden. Yep, dat is een flinke hoeveelheid... :X Gelukkig staan daar wel opbrengsten tegenover, iets wat de koelkast bij mij niet weet te doen.
Zoals eerder gezegd gaat het standby verbruik van de batterij af dus ik denk dat ik met €0,25 p/kWh nogal hoog zit. De kosten zitten dan incl. belastingen €650. Wederom iets wat inderdaad weinig mensen voorgeschoteld krijgen bij de brochure van de installateur en fabrikant. :+
Als ik per kwartaal €700 blijf verdienen maakt dat 2800 in een jaar en na de kostenaftrek dus €2150,- winst, niet verlies. In mijn geval zou dat een TVT geven van 5,5 jaar.

Hoe kom jij erbij dat het dan niet terug te verdienen is? Ik ben oprecht heel benieuwd waar ik mis ga met mijn berekening. Uiteraard wordt het erg lastig berekenen na de saldering maar voor nu kom ik op deze getallen. Met PV wordt terugleveren ook al beboet en na 2027 zit je dan met hetzelfde probleem als de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Tony71 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Dat klopt, je moet wel flink zonnepanelen hebben om het zinvol te maken. De rekensom kan veel makkelijker.

Ik zou ca. €150 per maand kwijt zijn zonder zonnepanelen en batterij.

Met batterijen en zonnepanelen zou ik ca. €100 per maand krijgen en dat is zeer conservatieve inschatting, zou ook makkelijk meer kunnen worden afhankelijk van de situaties in Nederland en de wereld.

Dan zit ik op €250 verschil per maand! Dat is €3.000 per jaar, oftewel 30K in 10 jaar tijd. De kosten voor een dergelijke systeem zijn de helft en gaan tussen de 15-20 jaar mee.

Zo plat heb ik het voor mezelf geslagen, anders blijft je rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tony71
Bschnitz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Dat klopt, je moet wel flink zonnepanelen hebben om het zinvol te maken. De rekensom kan veel makkelijker.

Ik zou ca. €150 per maand kwijt zijn zonder zonnepanelen en batterij.

Met batterijen en zonnepanelen zou ik ca. €100 per maand krijgen en dat is zeer conservatieve inschatting, zou ook makkelijk meer kunnen worden afhankelijk van de situaties in Nederland en de wereld.

Dan zit ik op €250 verschil per maand! Dat is €3.000 per jaar, oftewel 30K in 10 jaar tijd. De kosten voor een dergelijke systeem zijn de helft en gaan tussen de 15-20 jaar mee.

Zo plat heb ik het voor mezelf geslagen, anders blijft je rekenen.
Ik heb geen batterij anders dan in mijn telefoon ed. Maar wel 10kW aan pv. Deze liggen alle op het zuiden met enphase IQ7+. Ik heb warmtepomp CTC614M, elektrische boiler 175 Liter, inductie kookplaat, Zappi laadpaal en BMWi3 (+BMW r1250GS voor hobby;)) Het hele huis draait op Tibber en wordt slim aangestuurd met hier en daar eenvoudige homewizard sockets (boiler).
Totaal ben ik ongeveer evenveel kwijt als ik vebruik inc. auto laden. Prijskaartje per jaar is ca. 8,80 euro.

Hierdoor heb ik een besparing gerealiseerd van ca. 300 per maand toen we op gas ons huis verwarmden en geen pv susteem hadden ed.

Het voordeel tov de batterij is dat wat ik hier in huis heb, gemakkelijk 20-25 jaar zal draaien en besparen. Ik heb wel een gelukje gekent met de gekke stroomprijzen van 2 jaar geleden, waardoor ik een terugleververgoeding had bedongen bij Innova van maarliefst 0,97 ct per kW. En omdat we er toen een sport van maakte, doordat mijn vrouw gratis kon laden bij de Lidl, we in twee jaar bijna 7000 euro terug kregen van Innova.

Terugkomende op de batterijen....

Ik snap heel goed dat iedereen zoekende is naar kansen...Wat ik niet snap is dat men zich alleen laat leiden door een verdienmodel ipv bespaarmodel. Zo ook met de keuze van velen door een batterij te nemen bij bijvoorbeeld Frank of zonneplan...van maarliefst 20kW en 10kW omvormer. Waarom 20kW batterij? Voor de handel heb je een dergelijk capaciteit helemaal niet nodig omdat het 'kwartieren' zijn. Kijk een grote omvormer is voor de handel wel belangrijk. M.a.w. Koop zelf een goede omvormer die compatibel is met Bliq en een accuutje van 10kW. Veel goedkoper en dus sneller terugverdient. Maar goed ik ben geen voorstander van op deze manier van 'verdienen' omdat het en niet duurzaam is, maar belangrijker nog risicovol is, omdat je niet 'vrij' bent en nu komt inzicht hebt in je verbruik en kosten. Omdat de cowboys jou investering gebruiken voor eigen gewin.

Zo ie zo is het batterij-verhaal moeilijk...En dus kijk ik om me heen waar ik wat kan verdienen zonder al te veel moeite. Mezelf 'inlezen' hier op tweakers ontspant me en kost dus geen moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Tony71 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Ik heb geen batterij anders dan in mijn telefoon ed. Maar wel 10kW aan pv. Deze liggen alle op het zuiden met enphase IQ7+. Ik heb warmtepomp CTC614M, elektrische boiler 175 Liter, inductie kookplaat, Zappi laadpaal en BMWi3 (+BMW r1250GS voor hobby;)) Het hele huis draait op Tibber en wordt slim aangestuurd met hier en daar eenvoudige homewizard sockets (boiler).
Totaal ben ik ongeveer evenveel kwijt als ik vebruik inc. auto laden. Prijskaartje per jaar is ca. 8,80 euro.

Hierdoor heb ik een besparing gerealiseerd van ca. 300 per maand toen we op gas ons huis verwarmden en geen pv susteem hadden ed.

Het voordeel tov de batterij is dat wat ik hier in huis heb, gemakkelijk 20-25 jaar zal draaien en besparen. Ik heb wel een gelukje gekent met de gekke stroomprijzen van 2 jaar geleden, waardoor ik een terugleververgoeding had bedongen bij Innova van maarliefst 0,97 ct per kW. En omdat we er toen een sport van maakte, doordat mijn vrouw gratis kon laden bij de Lidl, we in twee jaar bijna 7000 euro terug kregen van Innova.

Terugkomende op de batterijen....

Ik snap heel goed dat iedereen zoekende is naar kansen...Wat ik niet snap is dat men zich alleen laat leiden door een verdienmodel ipv bespaarmodel. Zo ook met de keuze van velen door een batterij te nemen bij bijvoorbeeld Frank of zonneplan...van maarliefst 20kW en 10kW omvormer. Waarom 20kW batterij? Voor de handel heb je een dergelijk capaciteit helemaal niet nodig omdat het 'kwartieren' zijn. Kijk een grote omvormer is voor de handel wel belangrijk. M.a.w. Koop zelf een goede omvormer die compatibel is met Bliq en een accuutje van 10kW. Veel goedkoper en dus sneller terugverdient. Maar goed ik ben geen voorstander van op deze manier van 'verdienen' omdat het en niet duurzaam is, maar belangrijker nog risicovol is, omdat je niet 'vrij' bent en nu komt inzicht hebt in je verbruik en kosten. Omdat de cowboys jou investering gebruiken voor eigen gewin.

Zo ie zo is het batterij-verhaal moeilijk...En dus kijk ik om me heen waar ik wat kan verdienen zonder al te veel moeite. Mezelf 'inlezen' hier op tweakers ontspant me en kost dus geen moeite.
Klopt maar ik reken ook niet met onbalans, mee eens want dan moet je op eens je eigen gebruik betalen wat niemand meerekent.

In mijn geval wil ik ook off-grid kunnen en dat kan ik nu. Met 24kwh kan ik 2 dagen offline als het moet. Verder kunnen mijn zonnepanelen altijd laden ongeacht net storingen.

In principe zou ik van de 12 maanden nu 8 off-grid kunnen. Maybe 9 afhankelijk van het weer.

Waarschijnlijk ga ik ook naar tibber omdat Frank terug laden belast met inkoop vergoeding, wat belachelijk is.

Vanacht heeft de batterij 12kwh geladen voor 16cent per kwh om 4 uurs snachts. Daar kan ik 1 dag gebruik van maken, beter dan 38cent rond 6 uur betalen om te kunnen koken etc.

Straks in de zomer kan ik mijn overtollige stroom snachts verkopen ipv dat het niks oplevert omdat salderen eraf gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
Bschnitz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

Klopt maar ik reken ook niet met onbalans, mee eens want dan moet je op eens je eigen gebruik betalen wat niemand meerekent.

In mijn geval wil ik ook off-grid kunnen en dat kan ik nu. Met 24kwh kan ik 2 dagen offline als het moet. Verder kunnen mijn zonnepanelen altijd laden ongeacht net storingen.

In principe zou ik van de 12 maanden nu 8 off-grid kunnen. Maybe 9 afhankelijk van het weer.

Waarschijnlijk ga ik ook naar tibber omdat Frank terug laden belast met inkoop vergoeding, wat belachelijk is.

Vanacht heeft de batterij 12kwh geladen voor 16cent per kwh om 4 uurs snachts. Daar kan ik 1 dag gebruik van maken, beter dan 38cent rond 6 uur betalen om te kunnen koken etc.

Straks in de zomer kan ik mijn overtollige stroom snachts verkopen ipv dat het niks oplevert omdat salderen eraf gaat.
Inderdaad....door te handelen met de batterij, koop je dus altijd duur in voor eigen gebruik. Dat stukje dien je ook nog mee te tellen met de werkelijke inkomsten. Met andere woorden, verdienen met onbalans is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Wel een leuk stukje, wat mij aan het denken zet....https://www.youtube.com/watch?v=jCpkq8D3WJM

390 uur negatieve prijzen 2024 x gemiddelde prijs van -0,021 euroct. Met een 5kW omvormer en 10 kW accu kun je ca.1950kW in deze periode opslaan. Hiervoor betaal je - 40,95 euro. Als je dit dan dezelfde dag verkoopt voor ca. 0,25ct. ontvang je 1950 x 0,25 ct = 487,50 = Totale winst 528,45. Opgelet dit is enkel met neagtieve prijzen, dus bij een ruimere hantering van inkoopprijzen is de winst vele malen groter en zonder dat zonneplan, frank of tibber controle hebben. Spieleij machen:)

[ Voor 3% gewijzigd door Tony71 op 18-10-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:01
Tony71 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:36:
Wel een leuk stukje, wat mij aan het denken zet....https://www.youtube.com/watch?v=jCpkq8D3WJM

390 uur negatieve prijzen 2024 x gemiddelde prijs van -0,021 euroct. Met een 5kW omvormer en 10 kW accu kun je ca.1950kW in deze periode opslaan. Hiervoor betaal je - 40,95 euro. Als je dit dan dezelfde dag verkoopt voor ca. 0,25ct. ontvang je 1950 x 0,25 ct = 487,50 = Totale winst 528,45. Opgelet dit is enkel met neagtieve prijzen, dus bij een ruimere hantering van inkoopprijzen is de winst vele malen groter en zonder dat zonneplan, frank of tibber controle hebben. Spieleij machen:)
Hoe je wel rekening met de energie belasting en BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
DJP! schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Hoe je wel rekening met de energie belasting en BTW?
Maar het gaat even om het idee. 2 broeken voor de prijs van 1 zie ik als winst van 1 broek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik zie niet in wat deze discussie met Frank energie te maken heeft. Voor algemeen batterij gebruik zijn er andere topics. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-06 07:22

Pbr

Pas sinds 11 september j.l. begonnen met onbelans, op de eerste plaats vallen de opbrensten nogal tegen van mijn thuisbatterij 25.4 kwh/8 kw omvormer.
Resultaat deze maand t/m 20 oktober 98,99

Wanneer betaald Frank energie het resultaat uit?
Ik kan dat niet ontdekken op hun site, daarnaast heb ik ergens op tweaker gelezen dat er ook nog een bonus slim handelen wordt uitbetaald, wanneer is dat en hoe wordt dat bepaald ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Pbr schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:11:
Pas sinds 11 september j.l. begonnen met onbelans, op de eerste plaats vallen de opbrensten nogal tegen van mijn thuisbatterij 25.4 kwh/8 kw omvormer.
Resultaat deze maand t/m 20 oktober 98,99

Wanneer betaald Frank energie het resultaat uit?
Ik kan dat niet ontdekken op hun site, daarnaast heb ik ergens op tweaker gelezen dat er ook nog een bonus slim handelen wordt uitbetaald, wanneer is dat en hoe wordt dat bepaald ?
In de laatste week van de maand krijg je de credit nota van de maand er voor. De bonus vergoedingen worden op die credit nota weergegeven. Hoe die berekend worden is (nog) niet bekend.

Later dit jaar gaat FrankEnergie een update uitrollen waarin de bonus vergoedingen realtime worden getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 21:07

azutphen

Energie blijft altijd behouden

kazuka schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:12:
Benieuwd wat jullie resultaat was op 11 oktober? Dat was bij veel Nexus gebruikers een dag met negatieve opbrengst van 1 euro ongeveer.
€ 1,23 met sigenstor 24 kWh/12 kw
14 oktober € 27,49

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

@Tony71 @Bschnitz @stefan1512

Inderdaad een leuk lijstje met standby verbruiken, had er al naar gezocht op internet maar niet kunnen vinden.
Ik heb sinds 12 september mijn batterij achter een gecertificeerde meter staan omdat ik ook graag wou weten wat het standby verbruik is.
Ik zie tijdens standby niet altijd een afname van ca 120 watt en heb de periodes dat tijdens standby er geen standby verbruik is ook langs mijn batterij capaciteit gelegd en zie tijdens die periodes ook niet altijd afname van de batterij soc.
Zover ik kan zien is het standby verbruik er dus niet altijd en heeft het voornamelijk te maken met nakoelen na laden/ontladen.

Mijn batterij heeft op de stroomaansluiting sinds 12 september 1.627 kWh geimporteerd en 1.358 kWh geexporteerd.

Dat is dus een gemeten RTE inclusief alle verliezen van 83,4%
De meeste RTE's die je in dit forum ziet van bijvoorbeeld sessys liggen tussen de 81% en 85% dus ondanks de hoge standby verliezen is dit dus nog eens niet zo gek.

In oktober tot op nu was het op de meter 887 kWh/732 kWh en op de batterij 831/786 kWh.
Dit betekend echter ook dat niet alle stroom die je ontlaad ook het net bereikt en een deel direct voor koeling gebruikt wordt.

Ik vind het daarom ook lastig om te stellen dat ik in de laatste 38 dagen 1627-1358 kWh = 269 kWh ben verloren.

Heb alleen nog maar van Augustus een volledige maandfactuur gehad en daarop had ik een slim korting van 81,66

Reken je met 0,25 per kWh dan zou dat genoeg zijn om per maand 326 kWh verlies te compenseren.
Ik denk dus dat wanneer je de slimkorting ziet als compensatie voor je verlies je jezef zeker niet tekort doet.

Ik verwacht ook dat het met het koudere weer wel koeler in mijn schuur wordt en er minder koeling nodig zal zijn. Ik weet nu in ieder geval wel zeker dat mijn gereedschap niet roest, dat is ook een voordeel :-)

Ik wil opvolgend nog een temperatuur meter in mijn schuur hangen en daarna nog een keer alles via mijn homey koppelen aan een spreadsheet zodat je alles met alle variabelen kan analyseren.

Mocht het standby verbruik dan duidelijk correlatie hebben met de schuur temperatuur dan wil ik er ook een paar koelventilatoren mee schakelen die voor extra koude lucht toevoer in mijn schuur zorgen want nu is hij vrij dicht.

Zal waarschijnlijk een hobby projectje worden voor de kerst vakantie.

wordt vervolgt

[ Voor 3% gewijzigd door azutphen op 21-10-2024 21:02 ]

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Nog kleine toevoeging:
vandaag van 0:15 tot 7:00 op meter geen verbruik of ontladen

De volledige tijd heeft mijn batterij op een soc van 85% gestaan
Het laad en ontlaad vermogen van mijn batterij heeft eigenlijk ook de hele periode op 0 gestaan.

Het lijkt dus dat er in die uren ook echt helemaal niets gebeurt is en er nauwelijks standby verbruik was.
Zou het standby verbruik altijd 120 watt zijn dan zou mijn batterij ongeveel 3,5% kwijtgeraakt moeten zijn maar dat zie ik niet terug in de SOC

Of het zou moeten zijn dat hij dat niet goed registreerd omdat het niet langs de omvormer gaat, dat kan natuurlijk ook zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-05 17:20
bylefjild schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:33:
Weet iemand hoe ik de RTE van Sigenstor's kan aflezen/afleiden evenals het aantal cycli?
Nog maar een keertje mijn vraag voor de Sigenstor eigenaren en mySigen app gebruikers, zie quote. Ik snap echt niks van de grafieken en gegevens die de app toont...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Hebben de andere Sigenstor eigenaren momenteel ook een heel raar getal bij SoC staan? Met heeeeel raar bedoel bijvoorbeeld 433%. De verbinding heeft er vandaag ook een aantal keer uit gelegen dus ik krijg het vermoeden dat Sigenenergy weer een wijzing heeft doorgevoerd. Mijn SoC is namelijk 4,3% dus ik vermoed dat ze de code aan moeten passen naar X / 100..
bylefjild schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Nog maar een keertje mijn vraag voor de Sigenstor eigenaren en mySigen app gebruikers, zie quote. Ik snap echt niks van de grafieken en gegevens die de app toont...
Geen idee waar je het aantal Cycli kan zien. Ik kan het uitlezen via Modbus maar daar krijg ik die data ook niet door. RTE is volgens mij al een paar keer naar voren gekomen, je zal dan een losse kWh meter nodig hebben om het exact te kunnen bepalen. Zelf heb ik in mijn betoog met een rekensom laten zien waar ik op uit kom. Dat is alleen meer een bierviltje berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
@stefan1512 Bedankt voor je reactie. Ik zal nog eens in mySigen app duiken, want daar schijn je dus de hoeveelheid geladen en ontladen energie te kunnen zien en daarmee de RTE uitrekenen.
Hierbij een screenshot van vandaag van de FE app, ben dus opeens een rijk man 🤪.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkjaGB5vDY1-DQ5b8GaRuEa5_Wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sexl2WVQ462Rv7f8mtL0VOlp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
bylefjild schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:35:
@stefan1512 Bedankt voor je reactie. Ik zal nog eens in mySigen app duiken, want daar schijn je dus de hoeveelheid geladen en ontladen energie te kunnen zien en daarmee de RTE uitrekenen.
Hierbij een screenshot van vandaag van de FE app, ben dus opeens een rijk man 🤪.

[Afbeelding]
Baas boven baas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XUL9HTQNMe0Ooed_XrTvDW63hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EU0boD6aURqxo83w41HnXpvW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
je kunt je baan opzeggen bij Frank Energie zo te zien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 16:29
stefan1512 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:08:
Hebben de andere Sigenstor eigenaren momenteel ook een heel raar getal bij SoC staan? Met heeeeel raar bedoel bijvoorbeeld 433%. De verbinding heeft er vandaag ook een aantal keer uit gelegen dus ik krijg het vermoeden dat Sigenenergy weer een wijzing heeft doorgevoerd. Mijn SoC is namelijk 4,3% dus ik vermoed dat ze de code aan moeten passen naar X / 100..

[...]

Geen idee waar je het aantal Cycli kan zien. Ik kan het uitlezen via Modbus maar daar krijg ik die data ook niet door. RTE is volgens mij al een paar keer naar voren gekomen, je zal dan een losse kWh meter nodig hebben om het exact te kunnen bepalen. Zelf heb ik in mijn betoog met een rekensom laten zien waar ik op uit kom. Dat is alleen meer een bierviltje berekening.
Bij mij stond hij op 1014% SOC, en is mijn theorie dat hij niet ging opladen, ondanks dat de prijs negatief was, omdat hij dacht dat hij vol zou zitten. Had een mooie dag kunnen zijn.

Verder wel een tegenvaller dat hij best wat lawaai maakt, warmte produceert én best wat sluipverbruik heeft zoals in dit forum benoemd is. Dat hadden de verkopers én de brochure er wel bij mogen zetten. In geen van de ontvangen materialen stonden deze waarden vermeld. Ik had het via het internet al enigszins door dat het een ding zou zijn. Mijn zolder blijft zo in de winter wel warm :*) . Van gemiddeld ~19 naar 21,5 graden nu in een best grote ruimte. Benieuwd naar de temperatuur in de zomer. Ook hoor ik hem in mijn slaapkamer (zit een deur tussen en een verdieping). Blijf er gelukkig nog niet wakker van, anders moet er een afdichting extra bijkomen. Let daar dus op als je een lichte slaper bent en je overweegt hem dicht bij je slaapplek neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Is er iets gebeurd op de onbalans markt? In de afgelopen week is er maar 1x een piekje boven de 1 euro/kWh geweest…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
DJP! schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:14:
Is er iets gebeurd op de onbalans markt? In de afgelopen week is er maar 1x een piekje boven de 1 euro/kWh geweest…
Nederland is aangesloten bij Picasso.
https://solarmagazine.nl/...anceringskosten-stroomnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ik hoopte een beetje dat het aan het grijze weer zou liggen maar als het aan PICASSO ligt dan is dat wel een dingetje :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
DJP! schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Ik hoopte een beetje dat het aan het grijze weer zou liggen maar als het aan PICASSO ligt dan is dat wel een dingetje :(
Of het weer het is of picasso? Zal zich de komende tijd even moeten bewijzen. Had dit gelezen erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

vond hier ook nog stukje over Picasso, zoals ik begrijp zou het Nederlandse systeem voor bepalen van onbalansprijs nog steeds hetzelfde blijven, verwachting is wel dat onbalans minder groot zal zijn en dat heeft natuurlijk ook zijn invloed op de prijs.

Tegelijkertijd zeggen ze dat wanneer omliggende landen ook onbalans hebben het ook een onbalans opdrijvende werking kan hebben, denk dat de tijd het uit zal wijzen.

https://dexterenergy.ai/n...casso-in-the-netherlands/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:12
azutphen schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:39:
vond hier ook nog stukje over Picasso, zoals ik begrijp zou het Nederlandse systeem voor bepalen van onbalansprijs nog steeds hetzelfde blijven, verwachting is wel dat onbalans minder groot zal zijn en dat heeft natuurlijk ook zijn invloed op de prijs.

Tegelijkertijd zeggen ze dat wanneer omliggende landen ook onbalans hebben het ook een onbalans opdrijvende werking kan hebben, denk dat de tijd het uit zal wijzen.

https://dexterenergy.ai/n...casso-in-the-netherlands/
De belangrijke vraag waarom is Tennet Europees is gaan samenwerken via PICASSO is niet meer of minder onbalans,
PICASSO moet er voor zorgen dat de kosten van onbalans naar beneden gaan.
En dat lijkt me niet gunstig voor onbalans verdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-02 20:40
Ook ik heb met laten "verleiden" tot de aanschaf van een thuisbatterij t.w. een Sigenergy met een 12 kWh omvormer en een 16 kW batterij.
Waarom 12 omvormer ? Had eigenlijk de 10 gewild omdat deze 3 strings heeft en mijn zonnepanelen hebben 3 strings maar de 12 kwam de verkoper iets beter uit zonder meerprijs.

In deze topic veel gelezen. Ben zeker geen nerd dus zal niet met extra tools/meters werken.

Maar als ik het goed begrijp dan moet je van het voorgestelde voordeel bij Frank Slim handelen (ca € 1800 p.jr berekend op basis van 8 kWh omvormer omdat max batterijen 50% is (van 16)) nog wel kosten aftrekken voor verlies en standby.

Vooral het vermogensverlies van ca 15 % zou hierbij een grote rol spelen.

Even aannemende dat er met een 16 kW batterij ca 20 kWh per dag wordt geladen en ontladen is dit 7300 kWh
15% is dan 1095 kWh. Reken even € 0,30 per kWh = € 329. M.i. zit hier dan toch de energiebelasting al in ?

Standby kom ik niet helemaal uit vwb eenheid. Denk 116 W maar is dat per uur of per dag. Wie kan mij daar in helpen ?

Bedoeling is plaatsing in een berghok met een kleine deur naar de wasruimte. Omvormer heeft actieve koeling dus dat zou goed moeten komen ook vwb. geluid. Of wordt deze echt zo warm dat je er een ei op kunt bakken ?

2e vraag, zou het rendement van een 10 kWh omvormer beter zijn dan een 12 ? Heb 3000 + 2000 Wp (max omvormers) aan zonnepanelen (W+O). Misschien iets meer omdat de bruto WP is 3300 + 2400 Wp.

De schouw is a.s. woensdag, mochten er meerkosten zijn dan kan ik er theoretisch vanaf. Hoef het ook niet in 5 jaar terug te verdienen, 6 of 7 is ook goed. Probeer dus nog (zeer) waardevolle informatie te krijgen om een (betere) overweging te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 16:29
snarfkreb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:22:
Ook ik heb met laten "verleiden" tot de aanschaf van een thuisbatterij t.w. een Sigenergy met een 12 kWh omvormer en een 16 kW batterij.
Waarom 12 omvormer ? Had eigenlijk de 10 gewild omdat deze 3 strings heeft en mijn zonnepanelen hebben 3 strings maar de 12 kwam de verkoper iets beter uit zonder meerprijs.

In deze topic veel gelezen. Ben zeker geen nerd dus zal niet met extra tools/meters werken.

Maar als ik het goed begrijp dan moet je van het voorgestelde voordeel bij Frank Slim handelen (ca € 1800 p.jr berekend op basis van 8 kWh omvormer omdat max batterijen 50% is (van 16)) nog wel kosten aftrekken voor verlies en standby.

Vooral het vermogensverlies van ca 15 % zou hierbij een grote rol spelen.

Even aannemende dat er met een 16 kW batterij ca 20 kWh per dag wordt geladen en ontladen is dit 7300 kWh
15% is dan 1095 kWh. Reken even € 0,30 per kWh = € 329. M.i. zit hier dan toch de energiebelasting al in ?

Standby kom ik niet helemaal uit vwb eenheid. Denk 116 W maar is dat per uur of per dag. Wie kan mij daar in helpen ?

Bedoeling is plaatsing in een berghok met een kleine deur naar de wasruimte. Omvormer heeft actieve koeling dus dat zou goed moeten komen ook vwb. geluid. Of wordt deze echt zo warm dat je er een ei op kunt bakken ?

2e vraag, zou het rendement van een 10 kWh omvormer beter zijn dan een 12 ? Heb 3000 + 2000 Wp (max omvormers) aan zonnepanelen (W+O). Misschien iets meer omdat de bruto WP is 3300 + 2400 Wp.

De schouw is a.s. woensdag, mochten er meerkosten zijn dan kan ik er theoretisch vanaf. Hoef het ook niet in 5 jaar terug te verdienen, 6 of 7 is ook goed. Probeer dus nog (zeer) waardevolle informatie te krijgen om een (betere) overweging te kunnen maken.
Mijn impressie is dat hoe hoger het vermogen (kW), hoe hoger het rendement. En dit veel significanter is per € geïnvesteerd dan de capaciteit van je batterij (in kWh). Je kan namelijk 'harder' handelen op de onbalans markt op momenten dat de opbrengsten het extreemst zijn. Met 12 kW kan je in 5 min meer pakken, dan met 8 kW. Ongeacht de grootte van je batterij. Want in die 5 min kan hij hem toch niet vol of leeg pompen. De momenten van groot onbalans zijn simpelweg niet zo groot? Maar ik heb mn batterij nog maar 10 dagen, dus weet niet of dit historisch klopt.

Mijn vermoeden is dat als je het puur om handel resultaat doet, je een lagere terugverdien tijd haalt met een 12 kW omvormer met 8 kWh batterij dan een combi van 8 kW omvormer met 24 kWh batterij. Correct me if I'm wrong though.

Dus ik denk niet dat je 50% minder opbrengsten zal hebben. Je verliezen zijn wel wat stabieler ongeacht de capaciteit van je batterij. Maar of het significant is?

En het verschil wat je nogal verward (maar absoluut niet erg is, want zelfs techneuten doen dat nog zo vaak):
- Omvormers hebben een vermogen uitgedrukt in kW = kilo Watt = 1000 W = 1000 Joule / Seconde
- Batterijen hebben capaciteit uitgedrukt in kWh = kilo Watt hour = hoeveelheid energie je heb als je een uur op vol vermogen van 1 kilo Watt zit = 3600 seconden * 1000 Watt = 3600 S * 1000 Joule / Seconde

In je batterij van 16 kWh zit dus 16*3600000 Joule = 57.600.000 Joule.

Daar kan een lampje van 1 Watt (= 1 Joule / seconde) precies 57.600.000 seconden mee aan staan.

De ene is dus zoveel 'energie' per seconde. En de laatste een hoeveelheid aan energie. Vergelijking met een auto:
kW = verbruik van een auto = vergelijkbaar met omvormer = 10 Liter per 100 kilometer = 0.1L/km = 1 op 10.
kWh = Inhoud van je tank = vergelijkbaar met de capaciteit van je batterij = 50 Liter = 50 L
Dus met een verbruik van 1 op 10 kan je met een volle tank van 50 Liter dus 500 km rijden.

Je neemt aan dat verloren energie gemiddeld €0,30 / kWh zijn. Dat is wel hoog. 15% verlies ook wel denk ik.

Met ~6000 Wp zit je goed met 10kW omvormer.

Het ding maakt wel flink geluid, vergelijkbaar met een koelkast die max aan het koelen is.

En er komt ook wel wat warmte vanaf. Heerlijk om tegenaan te staan. Zeker niet zo warm om een ei op te bakken. Mijn washok is ~2-3 graden warmer :). Handig voor het opdrogen van de was. En in de winter maakt het het aangenaam. Ben btje bang voor de zomer :P. Een vriend van mij heeft de Nexus van Zonneplan en zijn onverwarmde aangelegen hal is nu ook wat aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
Thx [@Julianvvz]

Allereest excuses dat ik de eenheden van omvormer en batterij heb verwisselt. Ga het proberen vanaf nu goed te doen.

Wanneer ik je antwoord lees vermoed ik dat je ook een Sigenenergy (of Sigenstore) hebt. Juist ? Welke configuratie ?

Vwb snelheid handelen in relatie tot capaciteit omvormer heb je helemaal gelijk en is mij bekend.
Echter is er bij Sigenenergy een beperking t.w. de batterij. De heeft een max doorvoercapaciteit van 50 %.
Dus bij 2 x 8 kWh is de max doorvoersnelheid 8 kW. Zou dus ook met een 8 kW omvormer kunnen volstaan maar daar kunnen maar 2 strings op. En heb er 3. Vanaf 10 kW heeft deze er 3.

Voor allen :

Maar is mijn berekening vwb verlies op zich juist ? Ben van cycli uitgegaan dat is in en uit. Maar het verlies in kWh = totaal 20. Hiervan 15 % = 3 kWh. Als de 20 verdeeld is over 10.81 laden en 9,19 ontladen = 1,62 kWh. Dat scheelt dan bijna de helft... 1,62 kWh p.d. * 365 * € 0,30 = dan € 178. Dat scheelt al weer wat (indien juist),

Vwb verschil omvormer 10 of 12 kW is mijn vraag welke beter zal reageren op lage input van de zonnepanelen. Daarom worden/werden bij stringomvormers de capaciteit altijd iets onder de max Wp gedaan omdat de winst van sneller "aangaan" meer is dan de incidentele pieken boven de max van de omvormer....

Oke klein beetje verwarmen is niet zo erg, het berghok heeft zelf geen ventilatie maar kan de deur naar het washok open houden. Deze (schuine) zijde is op het oosten, zal 's zomers wel warmer worden maar minder dan op W.

Rest nog de energie van standby die aangegeven wordt als 116 W.
Is dit per uur of per dag ? Dat is nogal een verschil ?

Nog andere negatieve zaken samenhangend met Slim handelen via FE om rekening mee te houden ?

Alle input is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-06 23:51

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

snarfkreb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:44:
Thx [@Julianvvz]
116W is het standby-verlies per uur. Dat zou heel redelijk zijn. Een RTE van 85% zou heel mooi zijn. Zelf heb ik een AlphaESS die meer richting RTE 80% zit, standby 150Wh. Door de hoge verliezen ben ik voorlopig gestopt met FE-slim handelen, ook omdat de beloofde mogelijkheid om dit naar eigen inzicht aan of uit te zetten maar niet wordt doorgevoerd. Verder was mijn energiehuishouding totaal onoverzichtelijk geworden, hoewel ik met Home Assistant alle cijfertjes heb. Mijn opbrengst zou (met mijn 5KW) maar zo'n €500/jaar worden, dat vind ik het niet waard om de besturing uit handen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
snarfkreb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:44:
Thx [@Julianvvz]

Allereest excuses dat ik de eenheden van omvormer en batterij heb verwisselt. Ga het proberen vanaf nu goed te doen.

Wanneer ik je antwoord lees vermoed ik dat je ook een Sigenenergy (of Sigenstore) hebt. Juist ? Welke configuratie ?

Vwb snelheid handelen in relatie tot capaciteit omvormer heb je helemaal gelijk en is mij bekend.
Echter is er bij Sigenenergy een beperking t.w. de batterij. De heeft een max doorvoercapaciteit van 50 %.
Dus bij 2 x 8 kWh is de max doorvoersnelheid 8 kW. Zou dus ook met een 8 kW omvormer kunnen volstaan maar daar kunnen maar 2 strings op. En heb er 3. Vanaf 10 kW heeft deze er 3.

Voor allen :

Maar is mijn berekening vwb verlies op zich juist ? Ben van cycli uitgegaan dat is in en uit. Maar het verlies in kWh = totaal 20. Hiervan 15 % = 3 kWh. Als de 20 verdeeld is over 10.81 laden en 9,19 ontladen = 1,62 kWh. Dat scheelt dan bijna de helft... 1,62 kWh p.d. * 365 * € 0,30 = dan € 178. Dat scheelt al weer wat (indien juist),

Vwb verschil omvormer 10 of 12 kW is mijn vraag welke beter zal reageren op lage input van de zonnepanelen. Daarom worden/werden bij stringomvormers de capaciteit altijd iets onder de max Wp gedaan omdat de winst van sneller "aangaan" meer is dan de incidentele pieken boven de max van de omvormer....

Oke klein beetje verwarmen is niet zo erg, het berghok heeft zelf geen ventilatie maar kan de deur naar het washok open houden. Deze (schuine) zijde is op het oosten, zal 's zomers wel warmer worden maar minder dan op W.

Nog andere negatieve zaken samenhangend met Slim handelen via FE om rekening mee te houden ?

Alle input is welkom.
Verlies berekenen. Uitgangspunt je batterij is leeg. Systeem gaat laden. Batterij pikt 10 kWh op. Nu is de vraag als de batterij weer volledig ontlaad hoeveel kWh eruit de batterij komt. Als dit er bv 8 kWh zijn dan ben je er 2 kwijt. Dat x 30 ct. Dus 60 ct is verloren gegaan.

116 watt zal verwacht ik per uur zijn. Ik vind dat fors. Dat is net 1000 kWh per jaar. Daar zal het systeem ook de nodige tijd actief voor zijn maar ook iedere kWh die je daar hebt is verlies

Daarnaast wat is je hoogste verbruik in huis en voor hoelang continue? Een omvormer van deze grootes heeft nogal wat verlies in % als je met lage vermogens gaat ontladen in huis. Zeker straks na saldering als handel wegvalt.

Mijn zonnepanelen omvormer pakt max 3000 Watt. Ik denk dat ik met de aanschaf van een batterij daarop ga aansluiten. Zal dan 0 richting net gaan. De pieken in huis liggen bij elkaar 1 uur per dag op 2.5 kW of hoger. De rest rond de paar 100 watt.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 02-11-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Laatst online: 06-06 12:21
snarfkreb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:22:
Ook ik heb met laten "verleiden" tot de aanschaf van een thuisbatterij t.w. een Sigenergy met een 12 kWh omvormer.

Sinds een dag of 10 doe ik mee met slim handelen van Frank Energie met eveneens een Sigenstor met een 12 kW omvormer.
Op aanraden van mensen in dit forum heb ik bij installatie direct home wizard meters laten plaatsen op de kabel naar de batterij en de laadpaal. Nog bedankt voor die tip 👍🏻
Home Wizard laat geen continu verbruik van 116 Watt zien. Als de batterij standby is, is het verbruik nul volgens Home Wizard.
Tenzij dit verbruik uit de batterij zelf komt natuurlijk 🤔
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kqh8_g1Q8ST5TOZceN69sVmp-ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0KnbRUi4QUGX8m2ghmTc5MW6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5M8i8QemEAHkYXOMvY8GtEyA_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hcTwbwtzroGofOMPpmL0FhxA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
Ik vrees dat die 116 W p/u toch wel uit de batterij zelf zal komen.

@Devke Oke, kan dus beter een kleinere omvormer nemen (10 ipv 12) Max piekverbruik zit tegen de 3 kWh aan meestal rond etenstijd (inductie koken).

Heb je de strings van de zonnepanelen rechtstreeks op de SIgenstore aan kunnen sluiten ?
Dat is wel mijn plan om kosten voor vervanging van de Good-We's te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
snarfkreb schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:48:
Ik vrees dat die 116 W p/u toch wel uit de batterij zelf zal komen.

@Devke Oke, kan dus beter een kleinere omvormer nemen (10 ipv 12) Max piekverbruik zit tegen de 3 kWh aan meestal rond etenstijd (inductie koken).

Heb je de strings van de zonnepanelen rechtstreeks op de SIgenstore aan kunnen sluiten ?
Dat is wel mijn plan om kosten voor vervanging van de Good-We's te besparen.
Ik vraag me af of je idd wel zo'n groot systeem moet aanschaffen. Straks als de onbalanshandel wegvalt dan is koken je enige piek. Ik heb er zelf ook zo ingezeten totdat iemand anders me wees op de omzettingsverliezen die ontstaan. Daarnaast tik je denk ik snel een 10k weg? Verkopers hebben altijd mooie praatjes. Ik ben geen expert maar verdiep me er inmidels al wel zolang in dat ik zie dat sommige dingen toch wat mooier voorgesteld worden dan zijn. Ligt ook een beetje aan je doel(en). Rijk ga je er niet mee worden. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
De prijsverschillen van de omvormers tussen 8 en 12 kW zijn niet erg groot.
Normaal zou ik een 8 genomen hebben maar die heeft maar 2 mppt's. De 10 (en 12) hebben er 3.
Heb nu ook 3 strings, vandaar.

Bedoel je dat de omzetverliezen bij het toenemen van het vermogen groter worden ?

Iemand de zonnepanelen rechtstreeks aan kunnen sluiten op de Sigenstore omvormer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
snarfkreb schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:46:
De prijsverschillen van de omvormers tussen 8 en 12 kW zijn niet erg groot.
Normaal zou ik een 8 genomen hebben maar die heeft maar 2 mppt's. De 10 (en 12) hebben er 3.
Heb nu ook 3 strings, vandaar.

Bedoel je dat de omzetverliezen bij het toenemen van het vermogen groter worden ?

Iemand de zonnepanelen rechtstreeks aan kunnen sluiten op de Sigenstore omvormer ?
Nee ze nemen toe als je minder vermogen afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
snarfkreb schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:46:
....

in eerste instantie zouden mijn panelen direct op de Sigenstor worden aangesloten. Het lukte de installateur echter niet om de optimizers uit te zetten. Als dat wel was gelukt, dan waren mijn zonnepanelen minder efficient geweest omdat er af en toe een paar in de schaduw liggen en de optimizers zorgen dan voor, jawel, optimalisatie! Bovendien zou ik met de Solaredge app (ik heb een Solaredge omvormer) niet meer het functioneren van mijn afzonderlijke panelen kunnen bekijken. Uiteindelijk noodgedwongen besloten om de panelen niet rechtstreeks te koppelen. Daardoor heb ik wel omzettingsverlies, DC naar AC (zonne-energie panelen naar meterkast) en vervolgens AC naar DC (zonne-energie van meterkast naar Sigenstor), maar heb ik wel de optimizers behouden plus blijvend inzicht in het functioneren van de panelen. Maar ik weet niet wat het beste is, omdat ik niet weet hoe groot het verlies is als de optimizers uitgeschakeld zijn. Het extra omzettingsverlies werd door de installateur geschat op, geloof ik, 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Mijn ervaring tot nu toe, is dat AC naar DC en visa versa tussen de 13 en 15% kost toaal.
Dit is bij een bliq thuis batterij, mijn batterij heeft geen active koeling, warmte productie is geen issue, als je batterij wel een actieve koeling systeem heeft, dan zal je dat erbij op moeten tellen

[ Voor 40% gewijzigd door Pbr op 04-11-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
bylefjild schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:05:
[...]

in eerste instantie zouden mijn panelen direct op de Sigenstor worden aangesloten. Het lukte de installateur echter niet om de optimizers uit te zetten. Als dat wel was gelukt, dan waren mijn zonnepanelen minder efficient geweest omdat er af en toe een paar in de schaduw liggen en de optimizers zorgen dan voor, jawel, optimalisatie! Bovendien zou ik met de Solaredge app (ik heb een Solaredge omvormer) niet meer het functioneren van mijn afzonderlijke panelen kunnen bekijken. Uiteindelijk noodgedwongen besloten om de panelen niet rechtstreeks te koppelen. Daardoor heb ik wel omzettingsverlies, DC naar AC (zonne-energie panelen naar meterkast) en vervolgens AC naar DC (zonne-energie van meterkast naar Sigenstor), maar heb ik wel de optimizers behouden plus blijvend inzicht in het functioneren van de panelen. Maar ik weet niet wat het beste is, omdat ik niet weet hoe groot het verlies is als de optimizers uitgeschakeld zijn. Het extra omzettingsverlies werd door de installateur geschat op, geloof ik, 5%.
Dank voor je input. Ik heb geen optimizers maar 3 strings. Dus die belemmering heb ik niet. Dus hoop ik maar dat ze wel rechtstreeks kunnen, scheelt dan toch weer 5 % (of meer). En met laden/ontladen verlies en standby kosten zijn er toch al meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

mj_smit schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:01:
[...]

Sinds een dag of 10 doe ik mee met slim handelen van Frank Energie met eveneens een Sigenstor met een 12 kW omvormer.
Op aanraden van mensen in dit forum heb ik bij installatie direct home wizard meters laten plaatsen op de kabel naar de batterij en de laadpaal. Nog bedankt voor die tip 👍🏻
Home Wizard laat geen continu verbruik van 116 Watt zien. Als de batterij standby is, is het verbruik nul volgens Home Wizard.
Tenzij dit verbruik uit de batterij zelf komt natuurlijk 🤔
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn ervaring is ondertussen dat het standby verbruik er niet altijd is en er ook situaties zijn dat er geen standby verbruik op de meter en ook geen ontlading vd batterij is.

Wat betreft de actieve koeling, die werkt natuurlijk wel een stuk beter als hij in een koele omgeving staat. Die van mij staat in de schuur maar die is nog te dicht, dus ga ik met een paar pc koelers met thermostaat als de temperatuur te hoog wordt wat extra ventilatie verzorgen..
Ik denk dat dat de uren dat de batterij koeling nodig heeft fors minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03xW1_t7-AVrOLRZjBfit7B5CFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJdUyUO8cY8N4KnuV9huClbc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Ondertussen op de meter voor de batterij tot nu toe ca 83% rte inclusief standby verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 14:20
Vanavond op de EPEX prijzen best wel een forse piek te zien

Vraag me af of het strategisch is om de accu even uit Frank's modus te halen hiervoor, historisch heb ik nou niet echt geweldige resultaten op de onbalansmarkt gezien voor zulke pieken die al in de day-ahead bepaald zijn, en kan je dan volgens mij veel beter gewoon voor EPEX prijzen terugsturen.

[ Voor 11% gewijzigd door smiba op 05-11-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
smiba schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:53:
Vanavond op de EPEX prijzen best wel een forse piek te zien

Vraag me af of het strategisch is om de accu even uit Frank's modus te halen hiervoor, historisch heb ik nou niet echt geweldige resultaten op de onbalansmarkt gezien voor zulke pieken die al in de day-ahead bepaald zijn, en kan je dan volgens mij veel beter gewoon voor EPEX prijzen terugsturen.
Ik zat hier inderdaad ook over te twijfelen. Denk dat ik vandaag als generale repetitie zie voor morgen (dan zijn de prijzen nog hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ErnstH schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:46:
[...]

Ik zat hier inderdaad ook over te twijfelen. Denk dat ik vandaag als generale repetitie zie voor morgen (dan zijn de prijzen nog hoger).
Sinds Picasso is het wel een stuk minder geworden :(

Ik denk dat ik de Sessy's ook even vol ga ontladen, mocht er veel (en grote) onbalans zijn dan schakel ik ze wel weer terug.

Ik ben heel benieuwd hoe "zelfconsumptie plus" gaat werken. Dit is aangekondigd in de mail afgelopen week als BETA functie. Ik ben benieuwd in hoever je controle hebt over het laden/ontladen van de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Ik ben halverwege oktober gestopt met Onbalanshandel bij FE. Momenteel ben ik aangenaam verrast met de EPEX tarieven, vandaag en morgen een mooi rendement.
Kun je in de app al switchen? Dan stap ik in onbalans bij vlakkere EPEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Nou mijn Sessy is zonet volgeladen en staat weer voor vandaag op Dynamische modus (EPEX, dus zonder Frank). Zou Frank vast niet heel geweldig vinden, maar ik verwacht eigenlijk weinig profijt anders.

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rch-3A_fEVxCFDe0A2c7-mUogEc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DEsvewQ0jvFG2SbeEK6eKrqD.png?f=fotoalbum_large
Hier is de batterij ontladen op 10% juist voor een piek van €1,85 in de onbalansmarkt. Het kan verkeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddo4all
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-06 20:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtbcaQXpu4cc6UaSzhmJZiTjoFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38eHpX6EESoaIa0xBH7vLoSO.jpg?f=fotoalbum_large

Die van mij was gelukkig wel grotendeels in die piek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Wat ik gedurende 4 maanden gezien heb is dat de verdiensten voornamelijk bij ontladen de moeite waard zijn. Dat heeft een rol gespeeld bij mijn besluit te stoppen met de onbalanshandel: wat je in de voorgaande 2 replys ziet gebeurd heel vaak: op niets af ontladen. De reden laat ik maar in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
PradoPrius schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:11:
Wat ik gedurende 4 maanden gezien heb is dat de verdiensten voornamelijk bij ontladen de moeite waard zijn. Dat heeft een rol gespeeld bij mijn besluit te stoppen met de onbalanshandel: wat je in de voorgaande 2 replys ziet gebeurd heel vaak: op niets af ontladen. De reden laat ik maar in het midden.
Naar mijn idee zou je enige overweging moeten zijn, is dit winstgevend? Of ik nou winst maak op het laden of het ontladen maakt me niet heel veel uit

Gisteren nog wel ok geweest, al als het een uurtje of twee opgeschoven was, was het waarschijnlijk de beste dag tot nu toe geweest helaas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_45nGuDMf6dpAUAWVOncVX_TYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VDKTQNRDJJAdH7uSF4DR7qwB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Gisteren is echt een flater van het algoritme van Frank... Ben er zelf ook erg ontevreden over. Voor iedereen die zich afvraagt of Frank Energie en Zonneplan hetzelfde algoritme gebruiken mag het duidelijk zijn dat dat niet het geval is (30+ vs 6+ euro in mijn geval).
In de recente mail van FE hadden ze het over tests en dat het huidige algoritme weinig extra oplevert tov hun 'agressievere' variant. Ik heb zelf het idee dat ze wat aangepast hebben want er wordt geladen tegen 8-9 ct en gerust verkocht voor 13 ct.. Dat is geen winst dat is verlies creëren omdat de omzettingsverliezen groter zijn. Over het algemeen lijken mijn resultaten wel een tikkeltje beter dan Zonneplan maar dat kan ook aan de 12 kW omvormer liggen die krachtiger is dan de 10 kW van Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RL7NJbPQo0Qe3oGU4QkI2QynEW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppAtFN1TlXVENCgUoVVABsu9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat je werkt met een 5 kwh thuisbatterij? Bovenstaande is met een 25 kwh, vergeet niet dat je ook nog een bonus krijgt!

[ Voor 17% gewijzigd door Pbr op 09-11-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Pbr schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:27:
[Afbeelding]

Ik denk dat je werkt met een 5 kwh thuisbatterij? Bovenstaande is met een 25 kwh, vergeet niet dat je ook nog een bonus krijgt!
Ik heb een Sigenstor 12 kW omvormer met 24 kWh accu pakket. Mijn opbrengst was €6,30 omdat het 'slimme algoritme' de accu tot 14% leeggepompt had wanneer de onbalans piek begon... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77pfbQIAmAWaO8rkJX1XKIXJPSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ROx8gBFZosjTTWzyzyBV8Vql.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door stefan1512 op 09-11-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

stefan1512 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:30:
[...]

Ik heb een Sigenstor 12 kW omvormer met 24 kWh accu pakket. Mijn opbrengst was €6,30 omdat het 'slimme algoritme' de accu tot 14% leeggepompt had wanneer de onbalans piek begon... 8)7
Ik heb een bliq 25.4 kwh plomvormer van 8 kw, dus die kleinere omvormer heeft mij " gered"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Die van mij ook helemaal leeg getrokken tegen weinig winst voordat de piek begon, echt slecht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6IOFf_oK6oltctT8KQswp9ebdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eLPjEJGhMXYpTQkC9ASVkUbO.png?f=fotoalbum_large

Developer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 21:40
'Foei, de sigarenboer heeft me geen winnend lot verkocht!'

Dit soort post-hoc verhalen kijkend naar grafieken die vooraf niet bekend zijn en alle kanten op hadden kunnen gaan. Zucht, laten mensen die onbalans niet begrijpen alsjeblieft niet een contract of product kiezen dat er op handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
ntram schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:48:
'Foei, de sigarenboer heeft me geen winnend lot verkocht!'

Dit soort post-hoc verhalen kijkend naar grafieken die vooraf niet bekend zijn en alle kanten op hadden kunnen gaan. Zucht, laten mensen die onbalans niet begrijpen alsjeblieft niet een contract of product kiezen dat er op handelt.
Doe mij jouw sigarenboer dan maar, als ik daar terwijl de lotto nummers worden uitgesproken meteen kan zeggen dat ik dat nummer op m’n lot wil.

Ze kunnen de afweging maken op basis van inkoop en verkoop. Dat niet alles vantevoren bekend is begrijp ik maar het is de laatste paar dagen al dat de afweging door FE slechter gemaakt wordt dan ZP.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:12
Beste mensen,
Als onbalans echt voorspeld kon worden, dan was er geen onbalans meer. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
HENNESSY schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:14:
Die van mij ook helemaal leeg getrokken tegen weinig winst voordat de piek begon, echt slecht.[Afbeelding]
Ik snap het niet (of wel?). Volgens de grafiek heeft FE je accu leeggetrokken op het moment dat de prijs het hoogst was, toch? Je ziet namelijk dat dan de accu leeg is, dus alle energie het net opgestuurd.

Gek genoeg heeft die dag voor mij 1,85 opgeleverd met een Sigenstor van 10 kw en omvormer van 5 kw, dus de opbrengst eigenlijk niet helemaal in verhouding met die van jou. Maar mss is een kleiner systeem minder efficiënt. Dat is namelijk wat ook op dit forum lees.

[ Voor 5% gewijzigd door bylefjild op 10-11-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

[...]

[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde, hier ook Sigenstor 24/12
Heb een tijdje geleden aan Frank de vraag gesteld of zij bij hun algoritme ook rekening houden met de verhouding opslagcapaciteit/omvormercapaciteit en het antwoord was nee. ze gebruiken maar 1 Algoritme.

Ik zie vaak namelijk ook hetzelfde, voordat het echt interessant wordt is de accu vaak al leeg doordat bij kleine onbalans en het hoge vermogen van de omvormer de accu al leeg was.

Ik heb dus het idee dat het algoritme vooral is afgestemd op een andere verhouding omvormer.

Heb vraag gesteld of ze bij de "snelle omvormers" een bandbreedte in kunnen stellen waarbij er pas gehandeld wordt als de onbalansprijs hoger als X is.
Of bij de aangekondigde update je zelf drempelwaardes in kan stellen.

Dus bijvoorbeeld voor normaal gebruik tussen de 30% en 80% soc blijven en pas <30% ontladen als de prijs hoger als € 0,50 en >80% laden als de prijs lager is als € -0,20.

Heb namelijk in de laatste maanden ook best wel wat interessante pieken gemist omdat accu leeg of vol was.
Ze vonden het een interessant idee en gingen er naar kijken.

Sowieso heb ik de laatste maanden gezien dat de maand gemaakt of gebroken wordt door een paar extreme dagen, ik gebruik dus liever mijn batterij in tussentijd wat minder intensief om op de echte leuke dagen zo hard mogelijk te kunnen profiteren.

Zit ook te denken, misschien kan ik het vermogen van mijn omvormer wat begrenzen zodat ik wat meer binnen hun algoritme kom, dat kan natuurlijk ook.

Ben benieuwd naar de update

[ Voor 7% gewijzigd door azutphen op 11-11-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

[...]Ik heb een Sigenstor 12 kW omvormer met 24 kWh accu pakket. Mijn opbrengst was €6,30 omdat het 'slimme algoritme' de accu tot 14% leeggepompt had wanneer de onbalans piek begon...
Wat ik niet begrijp: de grote verdiensten zijn altijd met ONT-laden. Waarom wordt de batterij dan ontladen als er niets te verdienen valt? Dit geeft mij het idee dat dit geen vergissing is, maar een verdienmodel van FE. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
PradoPrius schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:26:
[...]

Wat ik niet begrijp: de grote verdiensten zijn altijd met ONT-laden. Waarom wordt de batterij dan ontladen als er niets te verdienen valt? Dit geeft mij het idee dat dit geen vergissing is, maar een verdienmodel van FE. Of mis ik iets?
Het ding is dat je niet van te voren weet wat de prijzen zijn (vergeleken met EPEX/Day Ahead), en Frank gelimiteerd is met hoe veel % van de kracht ze per minuut mogen opschalen. Vandaar dat er een algoritme achter zit, wat meer is dan if $price > 0.35 { exportPower(); }

De accu begint dus al (zover mogelijk) voor de pieken, zodat je deze niet mist. Omdat dit een gecalculeerde gok is, is het soms helaas fout.

[ Voor 12% gewijzigd door smiba op 11-11-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Heb namelijk in de laatste maanden ook best wel wat interessante pieken gemist omdat accu leeg of vol was.
Ze vonden het een interessant idee en gingen er naar kijken.

>>>>Sowieso heb ik de laatste maanden gezien dat de maand gemaakt of gebroken wordt door een paar extreme dagen, ik gebruik dus liever mijn batterij in tussentijd wat minder intensief om op de echte leuke dagen zo hard mogelijk te kunnen profiteren<<<<<

Voor mijn gevoel moet Frank energie snel bovenstaande aanpassingen maken, continu laden en ontladen voor een paar cent, verkort de levensduur en levert niets of bijna niets op.
Voor mijzelf, ik kijk het nog even aan en wacht die update af, als dat tegenvalt stop ik met de onbdlans functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-06 23:39
Helaas, Ik ga het niet meer afwachten. FE beloofd al maanden dat er een update komt, en die is er nog steeds niet. Het is precies wat de meeste zeggen...... continue opladen en ontladen op een prijs die bijna gelijk is. Dit is niet goed voor de batterij, en volgens mij is dit geen kleine winst, maar zelfs verlies. Zojuist FE gevraagd om mij los te koppelen. Ik hou het hier wel in de gaten of er een nuttige update komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smiba
Tja day-ahead is gisteren en vandaag nou ook niet bepaald interessant, dus geen idee wat ik op dagen zoals dit met de accu zou doen als het niet de onbalansmarkt was.

Heb het idee dat Frank's algoritme toch wel moeite heeft met de veranderingen door Picasso waardoor het gewoon niet de meest ideale keuzes maakt op het moment. Geen idee of ze het na een tijdje als het genoeg weken aan data beschikbaar is ze hier een verbeterd algoritme op kunnen trainen, zou verwachten op een moment van wel.

Zou idd voor nu misschien liever willen hebben dat het algoritme iets voorzichtigere keuzes maakt, want het voelt wel echt alsof ik cycles aan het verbranden ben op het moment :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
PradoPrius schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:26:
[...]

Nee hoor, je kan ook verdienen met OP-laden. Alleen die situatie is wel ietsje unieker en als ik terugkijk vooral van toepassing in de zomer wanneer er veel wind en PV opwerk is. Ik heb wel eens een piek van -€1,00 euro gezien.
Verder is het algoritme nog niet echt intelligent te noemen inderdaad. Ze hebben wel wat parameters maar als ik kijk naar de uitleg wordt er opgeladen wanneer de prijs onder EPEX is en ontladen wanneer die erboven zit. Ik mag dus hopen dat er iets meer intelligentie bij komt kijken want anders ga je dus als EPEX prijs 10 cent is, laden bij 8 ct & ontladen bij 12 ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd naar de Zelfconsumptie Plus mode waarbij je zelf kunt instellen wanneer je mee wilt doen aan onbalanshandel. Dat lijkt me eigenlijk wel ideaal, vooral omdat je dan ook minder te maken hebt met de dure leveringskosten per kWh bij Frank Energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Weet iemand of ik ergens realtime de onbalansprijzen in kan lezen zodat ik ze kan gebruiken in een homey pro ?

Kan ik daar over beschikken dan ga ik denk ik eens kijken of ik mijn omvormer van mijn batterij net als die van mijn zonnepanelen op capaciteit kan regelen.

is de onbalansprijs klein dan begrens ik de omvormer capaciteit en is de onbalans groot dan mag hij 100% capaciteit hebben.
Dat zou voor mij de problemen met een te argressieve omvormer oplossen waardoor mijn batterij beter bij het algoritme past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:50

HeroS

SmartHome Nerd

azutphen schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:49:
Weet iemand of ik ergens realtime de onbalansprijzen in kan lezen zodat ik ze kan gebruiken in een homey pro ?

Kan ik daar over beschikken dan ga ik denk ik eens kijken of ik mijn omvormer van mijn batterij net als die van mijn zonnepanelen op capaciteit kan regelen.

is de onbalansprijs klein dan begrens ik de omvormer capaciteit en is de onbalans groot dan mag hij 100% capaciteit hebben.
Dat zou voor mij de problemen met een te argressieve omvormer oplossen waardoor mijn batterij beter bij het algoritme past.
Ja, met de power by hour app.

https://homey.app/nl-nl/a...erhour/Power-by-the-Hour/

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512

Ik ben bang dat dat niet gaat werken. Ik heb datzelfde idee gehad maar concludeer dit uit mail verkeer met Frank Energie.
Een aantal keer ligt de API er weer eens uit maar laatst vroeg ik waar het probleem nu weer zat en kreeg toen een ander antwoord. Dit maal ging het over de SoC die ze ontvingen en die kwam niet overeen met wat de batterij maximaal kan laden of ontladen. Waarom weet ik niet, maar ze kijken dus naar SoC ipv kWh wat door de batterij heen gaat. Als je zelf dus de omvormer gaat knijpen klopt je data niet meer met hun berekening en dan wordt het kwartier verdiensten ongedaan gemaakt:

"We passen nu al een coulance van 120% toe, dus in jouw geval (met een geregistreerde 12kW, zou in een half uur 6kWh*120% = 7.2kWh geladen 'mogen' worden, maar nu zelfs dat overschreden wordt negeren we het kwartier."

Als toch besluit om de gok te wagen ben ik erg benieuwd of het lukt of dat je opeens veel gearceerde vlakken in je grafiek ziet die aangeven dat er geen SoC data is ontvangen (eigenlijk dus onlogische data). Anders heb ik zelf ook in een mum wat in elkaar geflanst bij Home Assistant. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Zou fijn zijn als Frank dit zelf zou aansturen via hun algoritme, kan waarschijnlijk wel want toen ze in het begin mijn batterij verkeerd aangemeld hadden deed hij maar 10 kW, na wat mailtjes heen en weer hadden ze het opnieuw gekoppeld met 12 kW.

Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ErnstH schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:43:
Ik ben erg benieuwd naar de Zelfconsumptie Plus mode waarbij je zelf kunt instellen wanneer je mee wilt doen aan onbalanshandel. Dat lijkt me eigenlijk wel ideaal, vooral omdat je dan ook minder te maken hebt met de dure leveringskosten per kWh bij Frank Energie.
Hier ben ik dus ook benieuwd naar, vooral hoe ze dat technisch gaan oplossen. Zelf heb ik een paar Sessy's, deze hebben alles al aanbood om nul op de meter te kunnen draaien. Zou mooi zijn als FE dit op een of andere manier kan gebruiken.

Ik denk dat de andere merken batterijen dit ook wel op een of andere manier lokaal ondersteunen.

Als het niet lokaal gebeurt zou het via de P1 data moeten gaan, maar die krijgt FE maar 1 keer per 15 minuten, dan wordt de regeling niet heel precies :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfmhRLeoOgWWPKoAVSGMwYyJa0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vU2VL0ISWH89PN2cJ3cY6R8V.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn huidige setup voor handelen op EPEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

HENNESSY schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:05:
[...]

Zou fijn zijn als Frank dit zelf zou aansturen via hun algoritme, kan waarschijnlijk wel want toen ze in het begin mijn batterij verkeerd aangemeld hadden deed hij maar 10 kW, na wat mailtjes heen en weer hadden ze het opnieuw gekoppeld met 12 kW.
Dan zou ik in theorie Frank dus ook kunnen vragen om hem als een 10 of 8 kW zodat hij wat minder agressief handelt.

Of had jij op het moment dat hij verkeerd aangemeld was problemen met de SOC die niet klopte met hun verwachting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
PradoPrius schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:50:
[Afbeelding]
Mijn huidige setup voor handelen op EPEX.
Zeer interessant! Mss heb je het al ergens beschreven, maar mag ik vragen wat je totale setup is, met name van je hardware. Eventueel via een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
Ik heb van de koop afgezien (Sygenergy Sigenstore 10 kW omvormer, 16 kWh batterij, kwamen nog wat extra kosten bij voor de aanleg.
Dit opgeteld bij de vermoedelijke mindere opbrengst, rendementsverlies, standby kosten maar vooral omdat de buis via de voorkant van het huis moest wat zeker niet fraai zou zijn.

Toch ook wel beetje jammer want vond het wel iets hebben.

Blijf de topic wel volgen want er kan nog veel veranderen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

bylefjild schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:43:
[...]

Zeer interessant! Mss heb je het al ergens beschreven, maar mag ik vragen wat je totale setup is, met name van je hardware. Eventueel via een PB.
Ik heb een AlphaESS systeem (Smile-G3-S5) enkel fase 5KW / 20KWh, 5KWP PV dc-gekoppeld. Besturing (zie afbeelding) met Home Assistant OS op RasPi 4. Hiermee kan ik de modbus van de AlphaESS via TCP direct aansturen. Ik gebruik (gemodificeerde) python-scripts die ik van internet heb geplukt. Sinds een aantal weken weg van de onbalanshandel bij FE, om proef te draaien voor de situatie in 2027 (als de salderingsregeling stopt). Met de onbalanshandel verlies je werkelijk vollédig het overzicht over je eigen verbruik, eerst maar eens zien of via EPEX wat te verdienen valt (De verliezen in de batterij/dag zijn ook nog eens hoger dan mijn totale eigen verbruik). Het geeft sowieso een hoop rust, controle en overzicht. Mijn reden voor aanschaf is gestuurd door de wens zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van de grid. Het verdienmodel met onbalanshandel past me niet zo eigenlijk. Een energierekening van €0/jaar ben ik al 14 jaar gewend en dat wil ik eigenlijk zo houden.

[ Voor 3% gewijzigd door PradoPrius op 12-11-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

azutphen schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:33:
[...]

Dan zou ik in theorie Frank dus ook kunnen vragen om hem als een 10 of 8 kW zodat hij wat minder agressief handelt.

Of had jij op het moment dat hij verkeerd aangemeld was problemen met de SOC die niet klopte met hun verwachting ?
Toen hij in het begin verkeerd aangemeld was kreeg ik SOC waarden te zien die niet klopte en nadat dat ze hem opnieuw aangemeld hadden kreeg ik de juiste waarden te zien maar stond de omvormer nog steeds op 10 kW in de app van Frank, in de app van Sigen kon ik zien dat hij ook werkelijk niet meer dan 10 kW deed, dit heb ik aangegeven aan Frank en daarna hebben ze hem opnieuw ingesteld op 12 kW.

Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

HENNESSY schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:40:
[...]

Toen hij in het begin verkeerd aangemeld was kreeg ik SOC waarden te zien die niet klopte en nadat dat ze hem opnieuw aangemeld hadden kreeg ik de juiste waarden te zien maar stond de omvormer nog steeds op 10 kW in de app van Frank, in de app van Sigen kon ik zien dat hij ook werkelijk niet meer dan 10 kW deed, dit heb ik aangegeven aan Frank en daarna hebben ze hem opnieuw ingesteld op 12 kW.
Dus feitelijk zou frank hem dus als 10kW omvormer aan kunnen sturen en toch de juiste SOC waarden zien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

azutphen schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:45:
[...]Dus feitelijk zou frank hem dus als 10kW omvormer aan kunnen sturen en toch de juiste SOC waarden zien ?
Zolang de SOC klopt met tijd x vermogen af/toename is alles OK. Alleen als FE met 10KW denkt te sturen en er in werkelijkheid 12KW vermogen gebruikt wordt, klopt de SOC-berekening niet. De SOC is namelijk het enige meetinstrument dat gebruikt wordt voor energie berekeningen (en de vergoeding die je krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Het levertarief is (dacht ik) €0,015 , wie weet wat het teruglevertarief van FE is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 21:40
Voor hen die overwegen om een Bliq oplossing (thuisbatterij of energiemanager) aan te schaffen om via Frank Energie te handelen, wellicht goed om te weten dat Bliq ook onder de Solarclarity Group valt welke eergisteren faillissement heeft aangevraagd. Daarmee is de toekomst van Bliq ook wat onzeker, en wellicht reden om nog even af te wachten hoe dat uitspeelt (doorstart, overname, of stoppen).

[ Voor 3% gewijzigd door ntram op 14-11-2024 11:19 ]

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:08
ntram schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:16:
Voor hen die overwegen om een Bliq oplossing (thuisbatterij of energiemanager) aan te schaffen om via Frank Energie te handelen, wellicht goed om te weten dat Bliq ook onder de Solarclarity Group valt welke eergisteren faillissement heeft aangevraagd. Daarmee is de toekomst van Bliq ook wat onzeker, en wellicht reden om nog even af te wachten hoe dat uitspeelt (doorstart, overname, of stoppen).
Dank hiervoor. Heb al een Bliq batterij staan, maar ze moeten nog steeds de backup module komen installeren, dus zal hier eens even wat druk op gaan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

smiba schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:10:
Tja day-ahead is gisteren en vandaag nou ook niet bepaald interessant, dus geen idee wat ik op dagen zoals dit met de accu zou doen als het niet de onbalansmarkt was.

Heb het idee dat Frank's algoritme toch wel moeite heeft met de veranderingen door Picasso waardoor het gewoon niet de meest ideale keuzes maakt op het moment. Geen idee of ze het na een tijdje als het genoeg weken aan data beschikbaar is ze hier een verbeterd algoritme op kunnen trainen, zou verwachten op een moment van wel.

Zou idd voor nu misschien liever willen hebben dat het algoritme iets voorzichtigere keuzes maakt, want het voelt wel echt alsof ik cycles aan het verbranden ben op het moment :p
Zit me af te vragen, Picasso zal best zijn invloed hebben maar is het niet dat de Duisterluwte waar je ook een en ander over leest een behoorlijke invloed heeft.

Er is al een week of 2 nauwelijks zon of wind volgens mij en omdat een groot gedeelte van de productie van stroom nu uit fossiele bronnen komt is het natuurlijk veel makkelijker om balans te houden waardoor de echte uitschieters qua onbalans er veel minder zijn.

https://www.rtl.nl/nieuws...wte-gebrek-aan-wind-zorgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
PradoPrius schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:43:
[...]

Ik heb een AlphaESS systeem (Smile-G3-S5) enkel fase 5KW / 20KWh, 5KWP PV dc-gekoppeld. Besturing (zie afbeelding) met Home Assistant OS op RasPi 4. Hiermee kan ik de modbus van de AlphaESS via TCP direct aansturen. Ik gebruik (gemodificeerde) python-scripts die ik van internet heb geplukt. Sinds een aantal weken weg van de onbalanshandel bij FE, om proef te draaien voor de situatie in 2027 (als de salderingsregeling stopt). Met de onbalanshandel verlies je werkelijk vollédig het overzicht over je eigen verbruik, eerst maar eens zien of via EPEX wat te verdienen valt (De verliezen in de batterij/dag zijn ook nog eens hoger dan mijn totale eigen verbruik). Het geeft sowieso een hoop rust, controle en overzicht. Mijn reden voor aanschaf is gestuurd door de wens zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van de grid. Het verdienmodel met onbalanshandel past me niet zo eigenlijk. Een energierekening van €0/jaar ben ik al 14 jaar gewend en dat wil ik eigenlijk zo houden.
Zeer bedankt voor deze informatie. Je ideeën sluiten aan bij die van mij. In feite heb ik de thuisbatterij niet aangeschaft om 'm uitsluitend te gebruiken voor de handel. Natuurlijk is het mooi meegenomen dat ik de aanschaf op den duur terugverdien, maar ik heb ook het gevoel dat ik te weinig controle heb. Als ik de grafieken bekijk van het funtioneren van de batterij snap ik daar geen bal van. Het verloop is enorm grillig. Ik zal mij eens verdiepen in de wereld van de Home Assistant. Heeft die ook hardware componenten? Het is wel zo dat de volgende update van de FE-app meer zelfstandigheid van de gebruiker belooft op het vlak van zelf consumptie. Mss even afwachten hoe dat uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

Vandaag na 5 maanden mijn btw nummer gekregen.
Als goed is komen vlgns de btw centrale binnen 10 dagen de aangifte papieren en dan kunnen ze eindelijk de btw aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:08
azutphen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:41:
Vandaag na 5 maanden mijn btw nummer gekregen.
Als goed is komen vlgns de btw centrale binnen 10 dagen de aangifte papieren en dan kunnen ze eindelijk de btw aangifte doen.
Dank voor de update! Dan ben ik bang dat ik nog een paar maanden geduld moet hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeHF5r_oJIb5LpCn8B89AITOx10=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gr9nRDoRIRbb3NtCZPHcLcmN.png?f=fotoalbum_large
Is het bovenstaande beeld van vanmiddag herkenbaar bij jullie? De batterij heeft wel verbinding met het internet maar lijkt niet in verbinding met FrankEnergie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocL4Z7lRSk94kL7GeOThkbWdOoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z7CKoJFxX2pF6XVtnjEp9ffm.png?f=fotoalbum_large
In de gearceerde periode is de batterij aan het ontladen en compenseert het thuisgebruik van elektriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

ManiNL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:49:
[...]

Dank voor de update! Dan ben ik bang dat ik nog een paar maanden geduld moet hebben...
Dat is niet zeker , volgens mij heeft het zo lang geduurd omdat ze voor de thuisbatterij nog een werkwijze op moesten tuigen. Nu dat deze er is kan het voor latere aanvragers best wel eens sneller gaan

Pagina: 1 ... 12 ... 29 Laatste