Heb zelf geen gat qua verbinding, maar je hebt niet veel gemist hoor. Heb de batterij die ik eerder voor 0,09ct/kWh heb volgeladen in die tijd ontladen voor wel een hele 5ct/kWh verschil!mj_smit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:55:
Is het bovenstaande beeld van vanmiddag herkenbaar bij jullie? De batterij heeft wel verbinding met het internet maar lijkt niet in verbinding met FrankEnergie.
BLIQ heeft aangegeven dat de aansturing door zou gaan, ondanks de huidige situatie en dat de batterij anders in zelf verbruik wordt gezet.
Echter lijkt gisteren de aansturing al te haperen en vandaag blijft de accu op 10% hangen.
*Nevermind, vandaag lijkt hij ineens weer te laden en ontladen
Echter lijkt gisteren de aansturing al te haperen en vandaag blijft de accu op 10% hangen.
[ Voor 51% gewijzigd door MuadDib007 op 16-11-2024 07:55 ]
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Nee, gisteren toevallig een keer geen uitval gehad. Maar bijna dagelijks last van, in meer of mindere mate. Ik heb al meerdere mailtjes gestuurd naar de leverancier van de batterijen (Frank zegt dat het daar ligt). Die erkennen de problemen en in een mail van een week geleden is aangegeven dat ze bezig zijn met een oplossing. Wat mij opvalt is dat het vaak voorkomt wanneer de onbalansprijs hoog is. Hierdoor heb ik echt al wat opbrengsten misgelopen. Gaat mij in eerste instantie niet om het geld.. ze verkopen een systeem, dan moet het ook werken. En als het een keer misgaat, ok dan kan ik daar mee leven. Maar het is van het begin af aan (heb de batterij nu 6 maanden) al aan de gang..mj_smit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:55:
[Afbeelding]
Is het bovenstaande beeld van vanmiddag herkenbaar bij jullie? De batterij heeft wel verbinding met het internet maar lijkt niet in verbinding met FrankEnergie.
[Afbeelding]
In de gearceerde periode is de batterij aan het ontladen en compenseert het thuisgebruik van elektriciteit.
Zijn er ook mensen hier die gebruik maken van Slim Laden i.c.m. een WallBox?
Ojee, dat belooft niet veel goedsTakkie25 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:12:
[...]
Nee, gisteren toevallig een keer geen uitval gehad. Maar bijna dagelijks last van, in meer of mindere mate. Ik heb al meerdere mailtjes gestuurd naar de leverancier van de batterijen (Frank zegt dat het daar ligt). Die erkennen de problemen en in een mail van een week geleden is aangegeven dat ze bezig zijn met een oplossing. Wat mij opvalt is dat het vaak voorkomt wanneer de onbalansprijs hoog is. Hierdoor heb ik echt al wat opbrengsten misgelopen. Gaat mij in eerste instantie niet om het geld.. ze verkopen een systeem, dan moet het ook werken. En als het een keer misgaat, ok dan kan ik daar mee leven. Maar het is van het begin af aan (heb de batterij nu 6 maanden) al aan de gang..
Mijn batterij ligt er al twee dagen uit met het slim handelen bij Frank Energie. Omdat op vrijdag na 15:00 het bedrijf niet meer telefonisch bereikbaar is, heb ik per Whatsapp de situatie gemeld. Op zaterdag kreeg ik een antwoord, waaruit blijkt dat de behandelaar het gearceerde deel in de grafiek niet eens heeft opgemerkt en dus helemaal niet door had wat er aan de had was. Daarop heb ik kort gereageerd met wat meer ondersteunende beelden en nu op zondag wordt erkent dat er iets niet in orde is en dat de casus wordt doorgestuurd voor afhandeling. Ik ben benieuwd.
En doet hij weer mee in de onbalans of acteert de batterij op opgewekte zonnestroom en verbruik van stroom in de woning?MuadDib007 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:26:
BLIQ heeft aangegeven dat de aansturing door zou gaan, ondanks de huidige situatie en dat de batterij anders in zelf verbruik wordt gezet.
Anoniem: 503963
Ik heb via HA nu volledige controle. Omdat de batterij nu weinig nut heeft (weinig opwek) en handel niet interessant is (verschil in- en verkoop 4 ct, RTE-verlies 15%) stap ik weer in de onbalanshandel va maandag 18-11. Ik heb feitelijk geconcludeerd dat de batterij pas nut heeft als de salderingsregeling stopt, de komende 2 jaar dus een beetje terughalen van de aanschaf + btw.bylefjild schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:25:
[...]....... Het is wel zo dat de volgende update van de FE-app meer zelfstandigheid van de gebruiker belooft op het vlak van zelf consumptie. Mss even afwachten hoe dat uitpakt.
De onbelans handel is bedroevend in november t/m zaterdag 46 euro met een 25 kwh batterij, ook een hoop dagen met een hoop ontladen, laden en een dag winst van een paar dubbeltjes, als ik daar ook nog mijn 15% laad, ontladen verlies van moet af trekken, verlies ik er dik geld op, het resultaat tot nu toe is 2 dagen met gemiddelt 10 euro 14 dagen met gemiddelde van 1.95 of zoiets....brutoAnoniem: 503963 schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:48:
[...]
Ik heb via HA nu volledige controle. Omdat de batterij nu weinig nut heeft (weinig opwek) en handel niet interessant is (verschil in- en verkoop 4 ct, RTE-verlies 15%) stap ik weer in de onbalanshandel va maandag 18-11. Ik heb feitelijk geconcludeerd dat de batterij pas nut heeft als de salderingsregeling stopt, de komende 2 jaar dus een beetje terughalen van de aanschaf + btw.
Hij deed weer mee in de onbalans.mj_smit schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:26:
[...]
En doet hij weer mee in de onbalans of acteert de batterij op opgewekte zonnestroom en verbruik van stroom in de woning?
Nu lijkt er weer een probleem te zijn.
Volgens BLIQ zijn alle systemen operationeel maar de app zegt wat anders:
:strip_exif()/f/image/lt7gOpvKAixnAN5uQkm6BUAl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook Frank geeft aan al ruim 2 uur geen gegevens te hebben ontvangen.
Nu het kastje van BLIQ maar eens herstarten en duimen dat alles weer werkt.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ook ik heb weer een probleem met de Bliq app.......zelfde verhaalMuadDib007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:36:
[...]
Hij deed weer mee in de onbalans.
Nu lijkt er weer een probleem te zijn.
Volgens BLIQ zijn alle systemen operationeel maar de app zegt wat anders:
[Afbeelding]
Ook Frank geeft aan al ruim 2 uur geen gegevens te hebben ontvangen.
Nu het kastje van BLIQ maar eens herstarten en duimen dat alles weer werkt.
:strip_exif()/f/image/ltQhotWULsCi3lK4OXM4FhRN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Pbr op 17-11-2024 19:57 ]
Hier zelfde probleem ook met Bliq. Zal de voorwaarden van die Powerflow service eens dor gaan nemen. Want eur 12 per maand voor bijna iedere dag wel een periode van geen connectie wordt me toch te gek.Pbr schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:56:
[...]
Ook ik heb weer een probleem met de Bliq app.......zelfde verhaal
[Afbeelding]
Jep, heb/doe ik, maar heb een plugin hybride met 25 kwh accu, dus zet geen zoden aan de dijk...Novalin schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:51:
Zijn er ook mensen hier die gebruik maken van Slim Laden i.c.m. een WallBox?
Helemaal niets. Hier ook vanaf 17:00 niets meer.sperwer51 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:36:
Hier ook sinds 1700 geen activiteit meer met de Bliq. Zover ik kan ontdekken gaat het om een communicatie fout met BMS. Iemand een idee wat je hier zelf aan kunt doen?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een Growatt batterij dus mijn idee is dat de backend van Bliq wellicht storing ondervindt / iemand de stekker er uit heeft getrokken.
Daar kun je zelf helemaal niets aan doen.
Zelfde configuratie hier, Growatt omvormer met DIY batterij en Bliq energiemanager.MuadDib007 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:46:
[...]
Helemaal niets. Hier ook vanaf 17:00 niets meer.
Ik heb een Growatt batterij dus mijn idee is dat de backend van Bliq wellicht storing ondervindt / iemand de stekker er uit heeft getrokken.
Daar kun je zelf helemaal niets aan doen.
Huidige storing ligt aan Bliq backend servers, niet aan de individuele installaties.
Hier werkt de aansturing van de Sessy's goed! Hopelijk wordt dat Bliq probleem snel en goed opgelost. Kun je de batterijen zonder de Bliq aansturing nog handmatig aansturen?
Wel jammer dat de communicatie werkt, sinds 1700 al een paar leuke pieken gehad...
Wel jammer dat de communicatie werkt, sinds 1700 al een paar leuke pieken gehad...
[ Voor 19% gewijzigd door DJP! op 17-11-2024 22:08 ]
Weet iemand of dit mogelijk is en hoe?DJP! schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:05:
. Kun je de batterijen zonder de Bliq aansturing nog handmatig aansturen?
Laad jouw wallbox dan volle bak? Of zie je vermogensregeling.ManiNL schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:29:
[...]
Jep, heb/doe ik, maar heb een plugin hybride met 25 kwh accu, dus zet geen zoden aan de dijk...
Hier altijd max vermogen of niets..
Hier niet altijd max., maar vermoedde dat dat werd gemanaged door loadbalancer. Daarnaast heb ik in de wallbox app momenteel de max van 16A op 12A gezet, zodat het laden langer duurt en er meer kans is om goedkopere momenten mee te pakkenNovalin schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:22:
[...]
Laad jouw wallbox dan volle bak? Of zie je vermogensregeling.
Hier altijd max vermogen of niets..
Loadbalancer grijpt hier niet in. Veelal ook laden op epex terwijl onbalans voordeliger is op dat moment. Dus ik zie vooral het voordeel voor Frank Energie t.o.v. ons voordeel.ManiNL schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:52:
[...]
Hier niet altijd max., maar vermoedde dat dat werd gemanaged door loadbalancer. Daarnaast heb ik in de wallbox app momenteel de max van 16A op 12A gezet, zodat het laden langer duurt en er meer kans is om goedkopere momenten mee te pakken
Voorbeeld; epex 0,10 en onbalans 0,02. 'Er is geladen op epex'
Terwijl enkele uren later onbalans 0,05 is 'er is geladen op onbalans, je krijgt een bonus'
Zucht.
Binnenkort gaat mijn Enphase 10,5kwh batterij op de sturing komen. Ben benieuwd.
Nu maar hopen dat Bliq snel een doorstart kan maken (of wordt overgenomen door bv Frank of Zonneplan), anders is het gedaan met onze onbalans handels sessies….ntram schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:16:
Voor hen die overwegen om een Bliq oplossing (thuisbatterij of energiemanager) aan te schaffen om via Frank Energie te handelen, wellicht goed om te weten dat Bliq ook onder de Solarclarity Group valt welke eergisteren faillissement heeft aangevraagd. Daarmee is de toekomst van Bliq ook wat onzeker, en wellicht reden om nog even af te wachten hoe dat uitspeelt (doorstart, overname, of stoppen).
Zover ik getest heb niet heel veel aan te doen helaas.sperwer51 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:36:
Hier ook sinds 1700 geen activiteit meer met de Bliq. Zover ik kan ontdekken gaat het om een communicatie fout met BMS. Iemand een idee wat je hier zelf aan kunt doen?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt de status van de batterij uitlezen via de Elekeeper app (is van SAJ)
Eventueel realtime info in te zien via de eSolar O&M app
Kies hier voor local connect met wachtwoord: 123456
Hierna kun je de live status volgen.
De Bliq Vanger verbind via de COM poort en dit lijkt (bij mijn installatie) te werken alleen de communicatie bij Bliq lijkt stuk te zijn.
Via de Bliq Qonnect app is wel te zien dat de BliqVanger ook daadwerkelijk verbinding heeft met de batterij via de COM poort en dat er een verbinding is naar de Bliq servers.
Helaas niet veel wat we kunnen doen behalve wachten…
IT Guru :)
Ik heb voordat ik BLIQ had een Wemos D1 mini met Esphome aan de modbus poort van mijn Growatt geknoopt om zo eea te regelen.
Als Bliq er zometeen een tijdje uit ligt ga ik dat maar weer doen.
Helaas kun je dan niet meedoen op de onbalans markt, alleen EPEX en eigen verbruik optimaliseren.
Als Bliq er zometeen een tijdje uit ligt ga ik dat maar weer doen.
Helaas kun je dan niet meedoen op de onbalans markt, alleen EPEX en eigen verbruik optimaliseren.
Sinds vannacht 03:30 lijkt de communicatie weer op gang te zijn.
Fingers crossed dat hij blijft lopen
Fingers crossed dat hij blijft lopen
Bjd
Ik heb de elekeeper app nu, maar zie geen optie om mijn thuis batterij toe te voegen, welke van de 4 beschikbare opties moet ik nemen???
Alleen de batterij is van saj
Ik heb de elekeeper app nu, maar zie geen optie om mijn thuis batterij toe te voegen, welke van de 4 beschikbare opties moet ik nemen???
Ik vermoed dat je de omvormer moet hebben.Pbr schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:17:
Bjd
Heb zelf het account aangemaakt via de eerdere eSolar Air app. Deze is overgegaan naar Elekeeper. Als ik in de oude app een nieuwe installatie wil toevoegen moet in het “inverter SN” invullen.
Edit:
@sperwer51 nu ik jou foto zo bekijk lijkt er naast de aansturings problemen van gisteren een ander issue ook te spelen namelijk de BMS connectie.
Als je mijn eerdere bericht hebt gevolgd kun je via eSolar O&M app de status details van je omvormer inzien met daarin ook meer info over de BMS connectie.
[ Voor 23% gewijzigd door BJD1997 op 18-11-2024 12:48 . Reden: additionele info ]
IT Guru :)
Ik lees dat er veel problemen zijn met de communicatie met Bliq, maar ook met mijn Sigenstor heb ik opeens de laatste 5 dagen! voortdurend het bericht dat ze (FE) data missen. Sinds de aanschaf kreeg ik al een aantal keren dit bericht, maar zo vaak als nu, elke dag, nog niet. Toeval of is er iets aan de hand bij FE?
Kan het zijn dat je SoC niet goed gecalibreerd is? Ale je SoC te snel stijgt of daalt in combinatie met het gevraagde vermogen dan neemt FE dit niet mee en lijkt het op een communicatie storing. Meestal raadt een accu fabrikant ook aan om de accu's een keer per zoveel tijd helemaal op te laden en daarna helemaal te ontladen. Dit gebeurt nu niet omdat FE tussen de 15% en 85% stuurt...bylefjild schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:30:
Ik lees dat er veel problemen zijn met de communicatie met Bliq, maar ook met mijn Sigenstor heb ik opeens de laatste 5 dagen! voortdurend het bericht dat ze (FE) data missen. Sinds de aanschaf kreeg ik al een aantal keren dit bericht, maar zo vaak als nu, elke dag, nog niet. Toeval of is er iets aan de hand bij FE?
11 November is de laatste dag dat er bij mij uitval was. Toen was er kennelijk een update van API van Sigenergy.bylefjild schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:30:
Ik heb zelf ondervonden dat de specs van Sigenergy anders geïnterpreteerd worden. Ik weet niet precies op welk niveau FE de instroom van kWh's meet en de kW maar ik zou ze even een berichtje doen dan om het aan te laten passen. Je omvormer gebruikt namelijk 12,6 kW om te laden en je batterij wordt leeggezogen met 12,9 kW. Als FE dus met 12 meet (wat Sigenergy aangeeft) dan heb je al vrij snel een verschil te pakken. Dat verschil resulteert in Geen SoC data ontvangen. Die melding klopt dus ook niet want ze ontvangen wel data maar die correspondeert niet met wat ze verwachten. Sigenergy lijkt de specs als volgt te hebben:
Omvormer - Batterij
12,6 kW --> 12 kW
12 kW <---- 12,9 kW
Sinds ze het aangepast hebben moet ik toegeven alleen nog met API updates uitval te ervaren (en die API updates gebeuren nog zeker maandelijks)
Vandaag contact gezocht met Frank Energie wegens een batterij die niets leek te doen.
Sinds laat in de middag lijkt er weer leven in te zitten.
Hoe is het verloop bij anderen vandaag geweest?
Even om te controleren of het aan de aansturing ligt of aan mij 😅
Sinds laat in de middag lijkt er weer leven in te zitten.
Hoe is het verloop bij anderen vandaag geweest?
Even om te controleren of het aan de aansturing ligt of aan mij 😅
:strip_exif()/f/image/ZwrK3JZzlMIlgZfPoKQ1qqeP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat de batterij leeg was kwam door eerdere dagen waarbij er ook totaal geen laad en ontlaadt acties waren.Pbr schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:08:
[Afbeelding]
Zover ik kan zien was je batterij praktisch leeg, bij mij op 85% maar geen reactie op de beweging, ook niet toen de prijs naar min 28 ging. Ik heb het maar op 1 december overgezet naar dynamisch, een batterij laden en ontladen (25.4 kwh) voor een opbrengst van minder dan 1 euro schiet niet op
Wellicht dat er bij Frank toch iets mis was met de koppeling naar BLIQ gebruikers toe.
De komende dagen maar weer goed in de gaten houden.
Kontakt gehad met Bliq, zij hadden de storing niet FrankMuadDib007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:15:
[...]
Dat de batterij leeg was kwam door eerdere dagen waarbij er ook totaal geen laad en ontlaadt acties waren.
Wellicht dat er bij Frank toch iets mis was met de koppeling naar BLIQ gebruikers toe.
De komende dagen maar weer goed in de gaten houden.
Ik zou niet weten hoe ik dat 100% ontladen en laden zelf in gang moet zetten. Nu heeft FE volledig controle over de batterij, maar zelfs als ze dat niet zouden hebben kan ik, bij mijn weten, niks zelf doen. Alles wordt door Sigen "AI" geregeld... Maar alle tips om dit voorelkaar te krijgen zijn welkom!DJP! schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:41:
[...]
Kan het zijn dat je SoC niet goed gecalibreerd is? Ale je SoC te snel stijgt of daalt in combinatie met het gevraagde vermogen dan neemt FE dit niet mee en lijkt het op een communicatie storing. Meestal raadt een accu fabrikant ook aan om de accu's een keer per zoveel tijd helemaal op te laden en daarna helemaal te ontladen. Dit gebeurt nu niet omdat FE tussen de 15% en 85% stuurt...
De specs van de accu's kan ik vinden, die zijn bij mijn batterij 2 x 5,38 kWh, dus totaal 10,76, iets meer dan de opgegeven 10 kWh, maar van de 5 kW omvormer kan ik ze niet vinden. Bovendien is het tot afgelopen donderdag goed gegaan en nu opeens elke dag ontbrekende data. Ik heb FE en ook de installateur al een e-mail gestuurd hierover en wacht op hun antwoord.stefan1512 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:28:
[...]
11 November is de laatste dag dat er bij mij uitval was. Toen was er kennelijk een update van API van Sigenergy.
Ik heb zelf ondervonden dat de specs van Sigenergy anders geïnterpreteerd worden. Ik weet niet precies op welk niveau FE de instroom van kWh's meet en de kW maar ik zou ze even een berichtje doen dan om het aan te laten passen. Je omvormer gebruikt namelijk 12,6 kW om te laden en je batterij wordt leeggezogen met 12,9 kW. Als FE dus met 12 meet (wat Sigenergy aangeeft) dan heb je al vrij snel een verschil te pakken. Dat verschil resulteert in Geen SoC data ontvangen. Die melding klopt dus ook niet want ze ontvangen wel data maar die correspondeert niet met wat ze verwachten. Sigenergy lijkt de specs als volgt te hebben:
Omvormer - Batterij
12,6 kW --> 12 kW
12 kW <---- 12,9 kW
Sinds ze het aangepast hebben moet ik toegeven alleen nog met API updates uitval te ervaren (en die API updates gebeuren nog zeker maandelijks)
Die specs heb je ook niet nodig want je kan ze in de mySigen app bekijken. Specsheet is theorie, app is praktijk. Even in de gaten houden wanneer je batterij vol aan het laden is en dan bij Apparaat —> Omvormer kijken wat er bij Actief Vermogen staat. Je batterij laad dan met 5 kW maar er zal iets van 5,35 kW in gaan. Ontladen is makkelijker want dan kijk je bij m’n screenshot. Max 12,96 kW eruit en die 960 W zal verloren gaan want de omvormer spuugt dan 12 kW eruit. Die data even aan FE communiceren en dan ben ik benieuwd of je nog vaak uitval ervaart.bylefjild schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:51:
[...]
De specs van de accu's kan ik vinden, die zijn bij mijn batterij 2 x 5,38 kWh, dus totaal 10,76, iets meer dan de opgegeven 10 kWh, maar van de 5 kW omvormer kan ik ze niet vinden. Bovendien is het tot afgelopen donderdag goed gegaan en nu opeens elke dag ontbrekende data. Ik heb FE en ook de installateur al een e-mail gestuurd hierover en wacht op hun antwoord.
En als je zelf wat meer sturing wilt geven heb ik nog wel een tip. Stuur maar een DM.
/f/image/SMT0m7QZJCwQZhbKWw3VUWeK.png?f=fotoalbum_large)
Wat voor capaciteit accu en omvormer betreft dit?mj_smit schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:37:
Na een aantal heel stille weken en 4 dgn offline maakte de batterij gisteren toch een mooie klapper
[Afbeelding]
Zelf zat ik die dag op ruim 17 euro met 30 kWh op een 7 kW omvormer
Ik zat ook op ruim 17 euro, met een 25 kwh en 8 kw omvormerMuadDib007 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:44:
[...]
Wat voor capaciteit accu en omvormer betreft dit?
Zelf zat ik die dag op ruim 17 euro met 30 kWh op een 7 kW omvormer
Hier idem, dus dat ligt niet aan jou thuis.Pbr schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:02:
[Afbeelding]
Het went nooit, precies op het moment dat onbelans naar 1.86 springt, leg ik er weer uit.....
Bij mij precies hetzelfde met Bliq...Pbr schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:02:
[Afbeelding]
Het went nooit, precies op het moment dat onbelans naar 1.86 springt, leg ik er weer uit.....
Balen.Pbr schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:02:
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 503963 op 22-11-2024 20:26 ]
Bedankt voor de aanwijzingen. Ik heb idd het (ont)laadvermogen kunnen destilleren uit de grafiek en het blijkt dat de max 5,5 kW is i.p.v. 5 kW. Dit doorgegeven aan FE en ze hebben dit aangepast. Het blijkt trouwens dat ze op dit moment sowieso druk bezig zijn met het verbeteren van de gegevensstroom, omdat er te veel storingen zijn. De "live" opbrengst en ook het opvullen van de "gaten" in de SoC data, waardoor het lijkt dat er geen storingen zijn geweest, schijnt in dit kader dan ook voorlopig te zijn.stefan1512 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:10:
[...]
Die specs heb je ook niet nodig want je kan ze in de mySigen app bekijken. Specsheet is theorie, app is praktijk. Even in de gaten houden wanneer je batterij vol aan het laden is en dan bij Apparaat —> Omvormer kijken wat er bij Actief Vermogen staat. Je batterij laad dan met 5 kW maar er zal iets van 5,35 kW in gaan. Ontladen is makkelijker want dan kijk je bij m’n screenshot. Max 12,96 kW eruit en die 960 W zal verloren gaan want de omvormer spuugt dan 12 kW eruit. Die data even aan FE communiceren en dan ben ik benieuwd of je nog vaak uitval ervaart.
En als je zelf wat meer sturing wilt geven heb ik nog wel een tip. Stuur maar een DM.
[Afbeelding]
En vandaag weer het zelfde verhaal, op het moment dat de onbelans 1.85 was, lag ik er opnieuw uit. Je zou er achterdochtig van kunnen worden.....
Ik ga in ieder geval voorlopig terug naar dynamisch per 1 december. Tussen al dat laden en ontladen gebruik ik 15% minimaal meer kwh per cycle, en de opbrengsten zijn minimaal in oktober en tot nu toe in november
Ik heb ook mijn bedenkingen gehad en ben een maand naar dynamisch gegaan. Nu weer terug naar slim: met dynamisch is héél weinig te verdienen, omdat je geen (of amper) PV opwek hebt in deze maanden. Met slim heb je er helemaal geen omkijken naar. Mijn problemen met de verbinding zijn voorbij, wsl omdat ik onder "eigen bewind" een paar keer max. geladen en ontladen heb. Vooral de SOC van 100% is denk ik belangrijk: die bereik je de 1e x pas na langere tijd. Frank laadt niet boven de 80% (zover ik kan zien), dat is voor een Lifepo4 batterij niet de beste strategie: de spanning tussen 40%-90% loopt nauwelijks op. Calibratie is dus belangrijk en dat doe je door zo'n elke 2 weken helemaal vol te laden. Disclaimer: dit baseer ik op eigen ervaring en de nodige tips op YouTubeen internet.Pbr schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:54:
[...]
En vandaag weer het zelfde verhaal, op het moment dat de onbelans 1.85 was, lag ik er opnieuw uit. Je zou er achterdochtig van kunnen worden.....
Ik ga in ieder geval voorlopig terug naar dynamisch per 1 december. Tussen al dat laden en ontladen gebruik ik 15% minimaal meer kwh per cycle, en de opbrengsten zijn minimaal in oktober en tot nu toe in november
Van belang is, dat je beseft dat Frank (en Zonneplan & cs) zich volledig verlaten op de SOC, die dus niet inconsistent mag zijn.
Door de Slim-korting haal je trouwens ook wat terug van de RTE-verliezen.
Nog een bewustwording van mijn kant: 's-nachts is batterij verbruik voor eigen consumptie totáál oninteressant als de batterij niet door PV geladen wordt. De verliezen bij laag vermogen zijn domweg te hoog, en de in- en verkoop toeslagen helpen ook niet mee.
Ik voorzie in de toekomst, wanneer de salderingsregeling stopt, feitelijk alleen een nuttig gebruik van de batterij als je voldoende PV opwek hebt. Dus maart - september batterij in eigen beheer en daarbuiten Onbalansmarkt.
Ik moet bij Bliq voor de 20 van de maand eventuele aanpassingen doorgeven, dus ik heb nu vanaf 1 dec tot 20 december de tijd om dynamisch te ervaren.Anoniem: 503963 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:13:
[...]
Ik heb ook mijn bedenkingen gehad en ben een maand naar dynamisch gegaan. Nu weer terug naar slim: met dynamisch is héél weinig te verdienen, omdat je geen (of amper) PV opwek hebt in deze maanden. Met slim heb je er helemaal geen omkijken naar. Mijn problemen met de verbinding zijn voorbij, wsl omdat ik onder "eigen bewind" een paar keer max. geladen en ontladen heb. Vooral de SOC van 100% is denk ik belangrijk: die bereik je de 1e x pas na langere tijd. Frank laadt niet boven de 80% (zover ik kan zien), dat is voor een Lifepo4 batterij niet de beste strategie: de spanning tussen 40%-90% loopt nauwelijks op. Calibratie is dus belangrijk en dat doe je door zo'n elke 2 weken helemaal vol te laden. Disclaimer: dit baseer ik op eigen ervaring en de nodige tips op YouTubeen internet.
Van belang is, dat je beseft dat Frank (en Zonneplan & cs) zich volledig verlaten op de SOC, die dus niet inconsistent mag zijn.
Door de Slim-korting haal je trouwens ook wat terug van de RTE-verliezen.
Nog een bewustwording van mijn kant: 's-nachts is batterij verbruik voor eigen consumptie totáál oninteressant als de batterij niet door PV geladen wordt. De verliezen bij laag vermogen zijn domweg te hoog, en de in- en verkoop toeslagen helpen ook niet mee.
Ik voorzie in de toekomst, wanneer de salderingsregeling stopt, feitelijk alleen een nuttig gebruik van de batterij als je voldoende PV opwek hebt. Dus maart - september batterij in eigen beheer en daarbuiten Onbalansmarkt.
Ik heb misschien wat te impulsief gereageerd op de onbelans markt op basis van frustratie SOC en de lage opbrengsten.
Ik heb helaas niet jou kennis om op "eigen bewind" te gaan. Bij mij wordt de batterij trouwens op enkele uitzonderingen daar gelaten tot 85% geladen.
Wat PV betreft ik heb er 39 op het dak met een totaal van 13 kWp (3 omvormers)
Ik verwarm trouwens alleen via een warmtepomp daarnaast een hybride auto en wij zijn afgesloten van het gas netwerk, dus de combinatie van warmte boiler, warmtepomp en hybride zorgt ervoor dat ik in de nacht behoorlijk wat gebruik in kWh
Met een thuisbatterij kun je eigenlijk niet zonder slimme aansturing op basis van verbruik/opwek en energieprijzen. Ik kan je adviseren je eens te verdiepen in Home Assistant, daar kun je dat allemaal mee doen. Nadeel is dat je wel aardigheid moet hebben in home-automation, anders kan het een tijdvretende hobby worden. Ik heb de aanschaf van mijn batterij ook gedaan op basis van besturing in eigen beheer. Dat is bij de Zonneplan batterij bijvoorbeeld vooralsnog niet mogelijk.Pbr schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:54:
[...]
Ik moet bij Bliq voor de 20 van de maand eventuele aanpassingen doorgeven, dus ik heb nu vanaf 1 dec tot 20 december de tijd om dynamisch te ervaren.
Ik heb misschien wat te impulsief gereageerd op de onbelans markt op basis van frustratie SOC en de lage opbrengsten.
Ik heb helaas niet jou kennis om op "eigen bewind" te gaan. Bij mij wordt de batterij trouwens op enkele uitzonderingen daar gelaten tot 85% geladen.
Wat PV betreft ik heb er 39 op het dak met een totaal van 13 kWp (3 omvormers)
Ik verwarm trouwens alleen via een warmtepomp daarnaast een hybride auto en wij zijn afgesloten van het gas netwerk, dus de combinatie van warmte boiler, warmtepomp en hybride zorgt ervoor dat ik in de nacht behoorlijk wat gebruik in kWh
Maar zoals in mijn vorige post gezegd: vooralsnog is de onbalansmarkt de way-to-go, hoewel met jouw grote opwek (13KWP!) momenteel nog zo'n 3-8KWh/dag te halen is blijft het peanuts.
De slimme besturing wordt gedaan via Bliq, de leverancier van de thuis batterij, ik weet niet, als ik de kennis zou hebben, of ik die besturing kan overnemen. Ik betaal nu 12 euro per maand voor deze service.Anoniem: 503963 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:40:
[...]
Met een thuisbatterij kun je eigenlijk niet zonder slimme aansturing op basis van verbruik/opwek en energieprijzen. Ik kan je adviseren je eens te verdiepen in Home Assistant, daar kun je dat allemaal mee doen. Nadeel is dat je wel aardigheid moet hebben in home-automation, anders kan het een tijdvretende hobby worden. Ik heb de aanschaf van mijn batterij ook gedaan op basis van besturing in eigen beheer. Dat is bij de Zonneplan batterij bijvoorbeeld vooralsnog niet mogelijk.
Maar zoals in mijn vorige post gezegd: vooralsnog is de onbalansmarkt de way-to-go, hoewel met jouw grote opwek (13KWP!) momenteel nog zo'n 3-8KWh/dag te halen is blijft het peanuts.
Ik ben een tijdje bezig geweest met Home Assistant,

Aansturing door Bliq is zeer onzeker ivm het faillissement van BliqPbr schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:20:
[...]
De slimme besturing wordt gedaan via Bliq, de leverancier van de thuis batterij, ik weet niet, als ik de kennis zou hebben, of ik die besturing kan overnemen. Ik betaal nu 12 euro per maand voor deze service.
Ik ben een tijdje bezig geweest met Home Assistant,het is een facinerende wereld de home automation en mijn pet af voor wat jij gezien je voorgaande postings hebt neergezet. Helaas ben ik met mijn 71 jaren een stuk minder handig en heb de moed opgegeven om zelf zoiets te programeren.
Ja, ik had dat ook gelezen, bij Bliq hopen ze op een doorstart, zo niet dan zit ik en andere Bliq gebruikers met een groot probleem, en ik zelf heb geen idee wat dan te doen als het zover komt.....Peterhardenberg schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:39:
[...]
Aansturing door Bliq is zeer onzeker ivm het faillissement van Bliq
Ondertussen vaststelling BTW plicht ontvangen, BTW centrale kan nu ook echt concreet aangifte doen en dat gebeurd deze week.azutphen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:41:
Vandaag na 5 maanden mijn btw nummer gekregen.
Als goed is komen vlgns de btw centrale binnen 10 dagen de aangifte papieren en dan kunnen ze eindelijk de btw aangifte doen.
Volgens BTW centrale kan het opvolgend max 10 weken duren voordat ik de btw terug krijg.
Er lijkt dus langzaam schot in te komen.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Ik heb de volgende email naar Frank Energie gestuurd, maar vraag mij af maak ik hier een denk fout??
>>Beste Frank energie
Op 24 november tussen 15.45 en 16.00 wordt via onbalans handelen mijn batterij ontladen omdat de prijs 2.5 cent was ......
Ik begrijp dat het algoritme zijn eigen beslissingen maakt, maar zou het niet handig zijn om een onder grens in te stellen?
Ik zie ook wel dat de batterij is geladen voor tussen de -0.051 en -0.01 maar voor 3 cent verschil met een verlies van 15% voor laden/ontladen blijft er zeer weinig over.
Dus het lijkt mij dat de sop de kool niet waard is.
Daarnaast betalen we ook nog 2 cent per kWh
Ik ben uiteraard benieuwd of in die 'binnenkort beschikbare handelsstrategie' er een mogelijkheid komt om het handelen onder een ondergrens te limiteren, of de mogelijkheid komt om een minimaal verschil tussen inkoop en verkoop in te stellen.
In mijn geval van een 25 kWh thuis batterij waarvan doorgaans 70 procent van wordt gebruikt (laden tot 85% ontladen tot 15%)betekend 3 cent verschil VOOR kosten een brutowinst van 52.5 cent voor 70% ontladen<<<
>>Beste Frank energie
Op 24 november tussen 15.45 en 16.00 wordt via onbalans handelen mijn batterij ontladen omdat de prijs 2.5 cent was ......
Ik begrijp dat het algoritme zijn eigen beslissingen maakt, maar zou het niet handig zijn om een onder grens in te stellen?
Ik zie ook wel dat de batterij is geladen voor tussen de -0.051 en -0.01 maar voor 3 cent verschil met een verlies van 15% voor laden/ontladen blijft er zeer weinig over.
Dus het lijkt mij dat de sop de kool niet waard is.
Daarnaast betalen we ook nog 2 cent per kWh
Ik ben uiteraard benieuwd of in die 'binnenkort beschikbare handelsstrategie' er een mogelijkheid komt om het handelen onder een ondergrens te limiteren, of de mogelijkheid komt om een minimaal verschil tussen inkoop en verkoop in te stellen.
In mijn geval van een 25 kWh thuis batterij waarvan doorgaans 70 procent van wordt gebruikt (laden tot 85% ontladen tot 15%)betekend 3 cent verschil VOOR kosten een brutowinst van 52.5 cent voor 70% ontladen<<<
Jij denkt in een RoI model wat gebasseerd is op inkoop verkoop voor jou.
Het kan maar zo zo dat FE op dat moment in een "onbalans" zat dat er meer verbruikt werd dan dat ze ingekocht hadden op de markt. (dus voor die rest MWh een enorme prijs moesten gaan betalen. Dat is de onbalans markt.
Het kan maar zo zo dat FE op dat moment in een "onbalans" zat dat er meer verbruikt werd dan dat ze ingekocht hadden op de markt. (dus voor die rest MWh een enorme prijs moesten gaan betalen. Dat is de onbalans markt.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Het zal mij niets verbazen dat ik inderdaad iets niet begrijpt, maar jij zegt dat Frank misschien een enorme prijs moest betalen, omdat zij misschien te weinig hadden ingekocht, ik dacht dus dat wij via Frank op de onbelansmarkt handelen, dus in realiteit zouden wij die enorme prijs moeten ontvangen, wat jij hier zegt volgens mij dat onze thuis batterij wordt gebruikt door Frank als backup voor hun eigen in/verkoop? Dat is niet iets wat ik lees bij Frank energie slim handelenpsdata schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:16:
Jij denk in een RoI model wat gebasseerd is op inkoop verkoop voor jou.
Het kan maar zo zo dat FE op dat moment in een "onbalans" zat dat er meer verbruikt werd dan dat ze ingekocht hadden op de markt. (dus voor die rest MWh een enorme prijs mosten gan betalen. Dat is de onbalans markt.
Het heet niet voor niets "Frank slim handelen" en niet klanten van frank slim handelenPbr schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:40:
[...]
Het zal mij niets verbazen dat ik inderdaad iets niet begrijpt, maar jij zegt dat Frank misschien een enorme prijs moest betalen, omdat zij misschien te weinig hadden ingekocht, ik dacht dus dat wij via Frank op de onbelansmarkt handelen, dus in realiteit zouden wij die enorme prijs moeten ontvangen, wat jij hier zegt volgens mij dat onze thuis batterij wordt gebruikt door Frank als backup voor hun eigen in/verkoop? Dat is niet iets wat ik lees bij Frank energie slim handelen
We schelen niet veel, ik ben 68. Weliswaar 3 cruciale jaren, mijn technische opleidingen (mts+hts)waren de begintijd van micro-processoren (aim-65 ed) en programeren in Algol 60.Pbr schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:20:
[...]….. Helaas ben ik met mijn 71 jaren een stuk minder handig en heb de moed opgegeven om zelf zoiets te programeren.
(Sorry, off-topic. Kon het niet laten. 🙏)
antwoord van Frank Energie vandaag:Pbr schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:34:
Ik heb de volgende email naar Frank Energie gestuurd,
"We zijn aan het testen met een verbetering waarin we naar de gemiddelde prijs op verschillende markten kijken in de toekomst en dat als benchmark hanteren om te handelen of niet. We snappen dat de marginale verschillen nu vrij klein zijn om echt effectief te handelen."
Nog even aanhakend op je originele post: je hebt toch de slim- korting, waardoor je de epex prijs betaald? (Dan dus geen toeslag van 2 ct)Pbr schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:35:
[...]
antwoord van Frank Energie vandaag:
"We zijn aan het testen met een verbetering waarin we naar de gemiddelde prijs op verschillende markten kijken in de toekomst en dat als benchmark hanteren om te handelen of niet. We snappen dat de marginale verschillen nu vrij klein zijn om echt effectief te handelen."
Klopt, ik ben natuurlijk pas op 2 september begonnen, dus pas een keer gekregen, ik begin mij wel af te vragen of het wel zo slim was om van onbelans naar dynamisch te gaan, ik kan het echter bij Bliq alleen omzetten voor de 20 van de maand,Anoniem: 503963 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:44:
[...]
Nog even aanhakend op je originele post: je hebt toch de slim- korting, waardoor je de epex prijs betaald? (Dan dus geen toeslag van 2 ct)
ps mijn achtergrond als oud textiel handelaar helpt natuurlijk ook niet bij home assistant
Nog een maatregel met negatieve impact op onbalanshandel
https://www.rtl.nl/nieuws...jen-lastiger-na-ingrijpen
Interessant. Benieuwd naar de impact. Er wordt ook gewerkt aan andere 'long-term measures' in Q1 2025. Ik hoop vooral dat ze met elkaar slimmer gaan samenwerken. De toegevoegde waarde van gedistribueerde batterijcapaciteit lijkt me iets wat omarmt moet én kan worden.ManiNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:15:
Nog een maatregel met negatieve impact op onbalanshandel
The 5-minute delay will be implemented starting from 3 December 2024 at 9:00 AM. This is a temporary measure, and the goal is to return to the current delay as soon as possible. However, the imbalance oscillations need to be contained. Additionally, efforts will be made to increase the accessibility of the aFRR product to support the system's balance.
<snip>
The delay will be reviewed after six months, with other actions to improve frequency quality also being explored in collaboration with stakeholders. TenneT is also working on long-term measures, including changes of the ramping requirements, with a target for Q1 2025. You can find earlier communication around this topic below here on our website.
Source: https://www.tennet.eu/markets/market-news
TenneT heeft op de onbalansmarkt jarenlang kunnen profiteren van 'passief balanceren', maar nu is dat op. Je ziet nu een aantal noodmaatregelen, maar die zullen naar mijn mening weinig effectief zijn. De huidige manier van onbalansprijzen bepalen per kwartier lijkt me de grote boosdoener, dat zorgt voor verstorende prikkels bij onbalansbatterijen. De indicatoren op zich zijn meer de aanleiding dan de oorzaak.Julianvvz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:54:
[...]
Interessant. Benieuwd naar de impact. Er wordt ook gewerkt aan andere 'long-term measures' in Q1 2025. Ik hoop vooral dat ze met elkaar slimmer gaan samenwerken. De toegevoegde waarde van gedistribueerde batterijcapaciteit lijkt me iets wat omarmt moet én kan worden.
[...]
De gewenste prikkel die in de onbalansprijzen zit voor regeltoestand 2 (afwijkende prijzen voor positief of negatief afwijken) wordt bovendien gedempt omdat je je verschillen als BRP post-hoc weg kan handelen sinds kort.
Als je in het eerste deel van een kwartier verkeerd gegokt hebt qua onbalans (op basis van de indicatoren) dan kun je in de rest van het kwartier dat vlot trekken op vol de andere kant op te sturen. Dat heeft maatschappelijke negatieve gevolgen en is een verergeren de factor.
Je moet batterijen die centraal worden aangestuurd (lees: die op onbalans handelen) de prikkel ontnemen om onproductief te handelen. Als in; gewenst gedrag belonen, maar ongewenst gedrag niet. De meest voor de hand liggende manier hiervoor is die batterijen verplicht via een BSP hun capaciteit te laten aanbieden aan Tennet (zie artikel Energeia, helaas achter paywall), plus een verbod op hoog frequente laad en ontlaadacties richting het net, anders dan voor die BSP transacties.
Andere maatregelen zijn ook denkbaar: verbod op post-hoc weg handelen regeltoestand 2. Aanpassen onbalansverrekeningsperiode naar 5 minuten is ook een idee, maar niet op korte termijn in te regelen. Toch zou dat op lange termijn wel kunnen helpen. Of onbalans handelende batterijen verplichten om hoog frequente meetdata aan te leveren, om zo te kunnen monitoren en specifiek voor de groep anders onbalans te verrekenen.
Voor de duidelijkheid, dan is er zeker nog geld te verdienen, echter met minder ongewenste bijeffecten.
Want inderdaad, we hebben die thuisbatterijen keihard nodig de komende jaren. Het zou jammer zijn dat door dit rumoer er minder geïnvesteerd zou worden hier in en er over een paar jaar concluderen dat we juist hierdoor nog langer vast zitten in congestieproblematiek. Uiteraard moeten er dan wel de juiste en intelligente prikkels voor het bijdragen in de congestie problematiek ingeregeld worden.
[ Voor 8% gewijzigd door ntram op 26-11-2024 21:28 ]
Ik heb precies het zelfde.sperwer51 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:51:
Sinds gisteravond can 18:00 heb ik geen onbalansprijzen meer zichtbaar in FE app. Hebben anderen dat ook? Enig idee waardoor dit komt?[Afbeelding]
Daarvoor heb ik een mailtje aan frank gestuurd.
De site waar ik voorheen keek (Tenergy of zo) krijg ik niet meer gevonden.
Wellicht maakte Frank daar gebruik van?
https://powerhouse.net/marktprijzen/ staan nog wel gegevens
[ Voor 17% gewijzigd door MuadDib007 op 27-11-2024 07:19 ]
Ik bekijk de prijzen ook op de volgende website
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Daar zijn de onbalansprijzen ook niet meer in te zien. Als Frank geen data meer krijgt dan kunnen ze ook de batterij niet meer aansturen. Hopelijk is dit tijdelijk. Zoniet dan heeft men ons een verkeerde voorstelling van zaken gegeven mbt de aanschaf van een batterij.
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Daar zijn de onbalansprijzen ook niet meer in te zien. Als Frank geen data meer krijgt dan kunnen ze ook de batterij niet meer aansturen. Hopelijk is dit tijdelijk. Zoniet dan heeft men ons een verkeerde voorstelling van zaken gegeven mbt de aanschaf van een batterij.
/f/image/WKq6tfmYVIPjYr9w6tXbvyTC.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij gaat de onbalans handel gewoon door als je kijkt naar https://www.tennet.eu/mar...lands/balance-delta#18200
Volgens mij werkt de API niet meer waardoor wat websites en FrankEnergie hier last van hebben. Hopelijk lossen ze het snel op!
Volgens mij werkt de API niet meer waardoor wat websites en FrankEnergie hier last van hebben. Hopelijk lossen ze het snel op!
artikel niet meer achter de paywall via deze link:ntram schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:06:
[...]
TenneT heeft op de onbalansmarkt jarenlang kunnen profiteren van 'passief balanceren', maar nu is dat op. Je ziet nu een aantal noodmaatregelen, maar die zullen naar mijn mening weinig effectief zijn. De huidige manier van onbalansprijzen bepalen per kwartier lijkt me de grote boosdoener, dat zorgt voor verstorende prikkels bij onbalansbatterijen. De indicatoren op zich zijn meer de aanleiding dan de oorzaak.
De gewenste prikkel die in de onbalansprijzen zit voor regeltoestand 2 (afwijkende prijzen voor positief of negatief afwijken) wordt bovendien gedempt omdat je je verschillen als BRP post-hoc weg kan handelen sinds kort.
Als je in het eerste deel van een kwartier verkeerd gegokt hebt qua onbalans (op basis van de indicatoren) dan kun je in de rest van het kwartier dat vlot trekken op vol de andere kant op te sturen. Dat heeft maatschappelijke negatieve gevolgen en is een verergeren de factor.
Je moet batterijen die centraal worden aangestuurd (lees: die op onbalans handelen) de prikkel ontnemen om onproductief te handelen. Als in; gewenst gedrag belonen, maar ongewenst gedrag niet. De meest voor de hand liggende manier hiervoor is die batterijen verplicht via een BSP hun capaciteit te laten aanbieden aan Tennet (zie artikel Energeia, helaas achter paywall), plus een verbod op hoog frequente laad en ontlaadacties richting het net, anders dan voor die BSP transacties.
Andere maatregelen zijn ook denkbaar: verbod op post-hoc weg handelen regeltoestand 2. Aanpassen onbalansverrekeningsperiode naar 5 minuten is ook een idee, maar niet op korte termijn in te regelen. Toch zou dat op lange termijn wel kunnen helpen. Of onbalans handelende batterijen verplichten om hoog frequente meetdata aan te leveren, om zo te kunnen monitoren en specifiek voor de groep anders onbalans te verrekenen.
Voor de duidelijkheid, dan is er zeker nog geld te verdienen, echter met minder ongewenste bijeffecten.
Want inderdaad, we hebben die thuisbatterijen keihard nodig de komende jaren. Het zou jammer zijn dat door dit rumoer er minder geïnvesteerd zou worden hier in en er over een paar jaar concluderen dat we juist hierdoor nog langer vast zitten in congestieproblematiek. Uiteraard moeten er dan wel de juiste en intelligente prikkels voor het bijdragen in de congestie problematiek ingeregeld worden.
https://archive.is/SgX4n
artiekel is zo te zien al een paar maanden oud (maart 2024).
Het zou wel een beetje suf zijn als ze niet op tijd gemigreerd hebben naar de nieuwe api, is al tijden bekend dat de oude per 1 dec off line gaat, misschien een paar dagen eerder dus.DJP! schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:44:
Volgens mij gaat de onbalans handel gewoon door als je kijkt naar https://www.tennet.eu/mar...lands/balance-delta#18200
Helaas is dat nog steeds achter een pay wall.tcw82 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:08:
[...]
artikel niet meer achter de paywall via deze link:
https://archive.is/SgX4n
artiekel is zo te zien al een paar maanden oud (maart 2024).
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
geinig, ik kon het gewoon lezen.Gerardus1956 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:42:
[...]
Helaas is dat nog steeds achter een pay wall.
wel jammer, was vast een heel zinnig artikel uit maart van dit jaar.
[ Voor 14% gewijzigd door tcw82 op 27-11-2024 14:25 ]
Ik heb zelf even bij Frank nagvraagd over de handel op de onbalans markt en ze zeggen:
Dat klopt inderdaad. TenneT is gisterenavond vroegtijdig gestopt met het publiceren van onbalansprijzen via de methodiek die tot 1 december live zou zijn. Hierdoor kunnen we niet via de 'normale' manier de prijzen ophalen, en kunnen we de onbalansprijzen ook niet weergeven onder Slim Huis. Er wordt hard gewerkt aan een fix en we vermoeden dat het vandaag nog opgelost wordt. De resultaten zullen met terugwerkende kracht berekend worden als de fix dat toe laat. Excuses voor het ongemak.
Dat klopt inderdaad. TenneT is gisterenavond vroegtijdig gestopt met het publiceren van onbalansprijzen via de methodiek die tot 1 december live zou zijn. Hierdoor kunnen we niet via de 'normale' manier de prijzen ophalen, en kunnen we de onbalansprijzen ook niet weergeven onder Slim Huis. Er wordt hard gewerkt aan een fix en we vermoeden dat het vandaag nog opgelost wordt. De resultaten zullen met terugwerkende kracht berekend worden als de fix dat toe laat. Excuses voor het ongemak.
De fix is volgens Frank actiefjpdijkshoorn schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:07:
Ik heb zelf even bij Frank nagvraagd over de handel op de onbalans markt en ze zeggen:
Hier wat achtergrond van de genomen maatregel door TenneT:
https://www.zelfenergiepr...ijen-meer-dan-verdubbeld/
Als de wet van vraag en aanbod blijft gelden denk ik dat we nog wel een tijdje geld verdienen met balanceren.
Als de wet van vraag en aanbod blijft gelden denk ik dat we nog wel een tijdje geld verdienen met balanceren.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Soms is een paar posts teruglezen een goed idee, daar is precies hetzelfde artikel gelinkt.sperwer51 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:50:
Hier wat achtergrond van de genomen maatregel door TenneT:
[ Voor 8% gewijzigd door ntram op 29-11-2024 00:36 ]
In dit artikel wordt vermeld dat er al een hybride modus voor eigen gebruik en onbalans handelen actief is. Bij mij is dat iig nog niet het geval, bij iemand van jullie wel?
https://solarmagazine.nl/...a-inkomsten-thuisbatterij
In de mail die vandaag verzonden is staat dat de nieuwe modus op dit moment getest wordt en volgende maand ergens voor de gebruikers beschikbaar komt. Ben erg benieuwd hoe dit straks gaat werken!ManiNL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:35:
In dit artikel wordt vermeld dat er al een hybride modus voor eigen gebruik en onbalans handelen actief is. Bij mij is dat iig nog niet het geval, bij iemand van jullie wel?
Ik zag in die mail van FE ook iets over btw afdracht en een factuur correctie ivm btw.DJP! schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:15:
[...]
In de mail die vandaag verzonden is staat dat de nieuwe modus op dit moment getest wordt en volgende maand ergens voor de gebruikers beschikbaar komt. Ben erg benieuwd hoe dit straks gaat werken!
Ik ben niet zo thuis in die materie, ga het morgen nog eens op m’n gemak doornemen.
XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.
Laat het even weten wat de uitkomst isDennis25 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:15:
[...]
Ik zag in die mail van FE ook iets over btw afdracht en een factuur correctie ivm btw.
Ik ben niet zo thuis in die materie, ga het morgen nog eens op m’n gemak doornemen.
Voor zover ik dacht te weten hebben we bij de btw teruggave van de Sessy accu een forfait bedrag van (volgens mij) 15 euro/kwh betaald juist om verder geen btw gedoe meer te hebben, maar het lijkt erop dat het nu toch anders is.DJP! schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:03:
[...]
Laat het even weten wat de uitkomst is. ik ben ook niet zo ster in belasting zaken...
EDIT
Onderstaande text heb ik terug kunnen vinden in een mail van ‘de centrale’, die hadden de btw teruggave voor ons geregeld.
“Het eerste jaar dient ook eenmalig BTW worden betaald over de opbrengst met de verhandelde energie. De opbrengst dienen we van te voren in te schatten, we schatten voorzichtig in dat er € 15,- per kWh opslagcapaciteit aan BTW afgedragen dient te worden. De opslagcapaciteit van de batterij is (15 kWh). De af te dragen BTW bedraagt dan € 225. Dit bedrag zal in de eerste aangifte Omzetbelasting worden aangegeven.”
[ Voor 37% gewijzigd door Dennis25 op 29-11-2024 20:40 ]
XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.
Toevallig ben ik fiscalist (maar weet weinig van btw). Er wordt beroep gedaan op de kleine ondernemersregeling voor de btw, als gevolg waarvan er een eenmalig compliance verplichting is (die de Centrale doet) en daarna niet meer, mits aan de voorwaarden blijft worden voldaan.Dennis25 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:06:
[...]
Voor zover ik dacht te weten hebben we bij de btw teruggave van de Sessy accu een forfait bedrag van (volgens mij) 15 euro/kwh betaald juist om verder geen btw gedoe meer te hebben, maar het lijkt erop dat het nu toch anders is.
EDIT
Onderstaande text heb ik terug kunnen vinden in een mail van ‘de centrale’, die hadden de btw teruggave voor ons geregeld.
“Het eerste jaar dient ook eenmalig BTW worden betaald over de opbrengst met de verhandelde energie. De opbrengst dienen we van te voren in te schatten, we schatten voorzichtig in dat er € 15,- per kWh opslagcapaciteit aan BTW afgedragen dient te worden. De opslagcapaciteit van de batterij is (15 kWh). De af te dragen BTW bedraagt dan € 225. Dit bedrag zal in de eerste aangifte Omzetbelasting worden aangegeven.”
Zie ook:
https://www.belastingdien...GPl0SMhwzz9RoCkkIQAvD_BwE
Jeetje, wat weer een gezeik. Ik kreeg ook al geen BTW terug omdat ik al ZZPer ben. Dus heb ik dat ding gewoon als particulier gekocht. Kan ik die nieuwe BTW minibedragjes elke maand niet gewoon wegstrepen tegen dat aanzienlijke BTW-bedrag wat ik ook niet heb teruggekregen?
Ik wil niet mijn zakelijke BTW-boekhouding vervuilen met onze particuliere nuts-voorziening.
Ik wil niet mijn zakelijke BTW-boekhouding vervuilen met onze particuliere nuts-voorziening.
[ Voor 15% gewijzigd door Sando op 30-11-2024 01:45 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Er viel al bijna niks mee te verdienen, dus het gaat lekker weer uit en de accus gaan gewoon weer in NOM modus hier..
Scheelt ook nogeens overmatige slijtage
Scheelt ook nogeens overmatige slijtage
Tesla Model 3 RWD (2023)
Dank voor de opheldering.ManiNL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:36:
[...]
Toevallig ben ik fiscalist (maar weet weinig van btw). Er wordt beroep gedaan op de kleine ondernemersregeling voor de btw, als gevolg waarvan er een eenmalig compliance verplichting is (die de Centrale doet) en daarna niet meer, mits aan de voorwaarden blijft worden voldaan.
Ik heb zojuist contact gehad met de belastingdienst over de mail van Frank.
Die stellen dat je geen Btw-aangifte hoeft te doen als je meedoet aan de KOR, ook als je die al vanuit je Zonnepanelen hebt aangevraagd, mits je natuurlijk onder de 20.000 omzet per jaar blijft. Ze gaven wel aan dat het vanuit Frank belangrijk is dat dit duidelijk op het self-billing factuur komt te staan. Nu staat dit volgens mij niet op het maandelijkse factuur, dus dat gaat nog niet lekker aan hun kant.
Ik heb dit bij Frank neergelegd en die hebben het doorgezet aan het Slimhandelen team. To be continued.
Die stellen dat je geen Btw-aangifte hoeft te doen als je meedoet aan de KOR, ook als je die al vanuit je Zonnepanelen hebt aangevraagd, mits je natuurlijk onder de 20.000 omzet per jaar blijft. Ze gaven wel aan dat het vanuit Frank belangrijk is dat dit duidelijk op het self-billing factuur komt te staan. Nu staat dit volgens mij niet op het maandelijkse factuur, dus dat gaat nog niet lekker aan hun kant.
Ik heb dit bij Frank neergelegd en die hebben het doorgezet aan het Slimhandelen team. To be continued.
Ik heb in de Frank app ongeveer elke nacht tussen 01:15-01:30 dat er geen SOC data wordt doorgegeven door Bliq batterij aan FE. Hebben meerdere daar last van, of al een reden achterhaald?
Deze vraag heb ik aan BLIQ gesteld en daar kwam het volgende antwoord op:sperwer51 schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:16:
Ik heb in de Frank app ongeveer elke nacht tussen 01:15-01:30 dat er geen SOC data wordt doorgegeven door Bliq batterij aan FE. Hebben meerdere daar last van, of al een reden achterhaald?
Dit heb ik ook bij Frank aangekaart die het weer naar de afdeling Slim Handelen hebben gezet.We hebben dit onlangs uitgezocht. Het blijkt dat gedurende een kwartier per dag in de nacht Frank moeite heeft om de data goed uit te lezen. Op dat moment is er een synchronisatie in ons systeem. Dit betreft 1% van de tijd op een dag, maar genoeg om iedere dag dus een automatisch bericht te genereren dat er "gedurende deze periode" geen resultaat kan worden berekend. Frank kan de benodigde data ook op een andere manier ophalen uit ons systeem, dat hebben we ze ook gemeld.
tw
Er zijn hier vast meer mensen die geen BTW konden terugvragen omdat ze al ZZPer zijn. Die zullen waarschijnlijk met de zelfde vraag zitten.
Maar als je überhaupt geen O bent (en dus geen BTW terug hebt gevraagd) dan ben je volgens Frank wel O voor de BTW?berendhaan schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:38:
Ik heb zojuist contact gehad met de belastingdienst over de mail van Frank.
Die stellen dat je geen Btw-aangifte hoeft te doen als je meedoet aan de KOR
Er zijn hier vast meer mensen die geen BTW konden terugvragen omdat ze al ZZPer zijn. Die zullen waarschijnlijk met de zelfde vraag zitten.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Dan vermoed ik wel dat je de btw moet afdragen, de belastingdienst ziet het namelijk als dienst die je levert aan de energiemaatschappij, hoe gek dat misschien ook klinkt.Sando schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 02:18:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe andere maatschappijen hier mee omgaan, bijvoorbeeld Zonneplan met hun Nexus batterij. Klanten van hun zouden tegen het zelfde 'probleem' moeten aanlopen.
Het klinkt niet gek. Je verkoopt en koopt energie in van de energieleverancier. Dan wordt je gezien als ondernemer (je verkoopt een groot deel van het jaar). Met name dat verkopen van energie. Als het ook inkoop zou zijn dan wordt iedere Nederlander als ondernemer gezien. Dat is natuurlijk niet het geval.berendhaan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:40:
[...]
Dan vermoed ik wel dat je de btw moet afdragen, de belastingdienst ziet het namelijk als dienst die je levert aan de energiemaatschappij, hoe gek dat misschien ook klinkt.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe andere maatschappijen hier mee omgaan, bijvoorbeeld Zonneplan met hun Nexus batterij. Klanten van hun zouden tegen het zelfde 'probleem' moeten aanlopen.
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Nou het antwoord van Frank is ook 3x niks, gewoon een herhaling van hun (gebrekkige) mailcommunicatie...
Hoe ziet jullie opbrengst er uit nu de laatste dagen?
30 kWh Growatt APX HVNovalin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:31:
7 kW Growatt MOD7000TL3-XHBP
BLIQ EMS
:strip_exif()/f/image/NtETANyK64tQKtGtB4emRCH1.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijzonder dat ik met een 10,5kwh nagenoeg gelijke waardes heb. Soms zelfs meer.
Hoe kan dat?
Hoe kan dat?
Wellicht gelijk vermogen,Novalin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:57:
Bijzonder dat ik met een 10,5kwh nagenoeg gelijke waardes heb. Soms zelfs meer.
Hoe kan dat?
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Novalin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:31:
:strip_exif()/f/image/WeJNCCo4IX0S9xX6CGEMXgIx.png?f=user_large)
Developer