Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-05 08:50
Nee, 3.8kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Novalin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:57:
Bijzonder dat ik met een 10,5kwh nagenoeg gelijke waardes heb. Soms zelfs meer.
Hoe kan dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffaHICPR0Bi0zYSoH96L1oaYBsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emEx1maJmUK80n06fN864xDK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een 5KW, dat is de belangrijkste graadmeter voor de opbrengst: hoeveel KWh kun je wegpompen in zo kort mogelijke tijd. 10KW is natuurlijk veel beter voor de opbrengst, ik heb gekozen voor 5KW omdat ik een langere levensduur belangrijker vind. Ook omdat ik met de onbalanshandel gelijk met einde salderen stop, dan is de opslagcapaciteit het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:39
Met 16,2 kwh accu en 10kwh omvormer niet veel beter. AlphaESS met EMS van Frank Energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlDfpaP6KRwGHswZRXe1dXj8d8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdqPQEGj6C6yZjJADh54zzEP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

SigenStor 24 kWh met 12 kW omvormer

Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44pje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-05 18:39
Is er iemand die SolarEdge batterijen heeft en waarbij het goed werkt?

Ik heb 2x 4.6 kWh op een 7kW home hub en kan 5kW laden en ontladen.

2 weken geleden gestart bij FE met lege batterijen. De eerste dag van 0% naar 80% geladen in 3 uur, sindsdien hangt hij tussen de 75% en 100%.

Laden en ontladen gebeurt met 200-300W met een sporadische uitschieter naar 1kW.

FE geeft aan dat het probleem bij SolarEdge zit en heeft het een week geleden naar SE geëscaleerd, maar nog geen reactie.

Ik ben van Tibber, waar ik erg tevreden over was, overgestapt naar FE specifiek omdat zij SE ondersteunen, maar ben nog niet heel enthousiast. Vandaar dus de vraag of er iemand is waarbij het wel goed werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-05 09:15
Ja hier Solaredge SE10K Storedge eigenaar ivm 20 kWH BYD batterijen. Hier werkt het naar behoren, bijna altijd met 5kW laden en ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-05 13:18
Is bij iemand anders ook de aansturing zo erg aan het oscilleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCl-zY5rWuvRQGNvuIcVTp1mxQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K2pirGG9clGDKUfVghSTeB6F.png?f=fotoalbum_large

De aansturing is al dagen lang met iets van een 50/50% duty cycle aan het werken. Het is niet eens een situatie zoals regeltoestand 2 waar die direct weer de energie probeert te dumpen, maar hij switched gewoon constant tussen full power en idle

EDIT: het is bijna exact 10 minuten actief, 5 minuten idle.

[ Voor 4% gewijzigd door smiba op 11-12-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:56
smiba schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:22:
Is bij iemand anders ook de aansturing zo erg aan het oscilleren?

[Afbeelding]

De aansturing is al dagen lang met iets van een 50/50% duty cycle aan het werken. Het is niet eens een situatie zoals regeltoestand 2 waar die direct weer de energie probeert te dumpen, maar hij switched gewoon constant tussen full power en idle

EDIT: het is bijna exact 10 minuten actief, 5 minuten idle.
Ja hier met de Sessy's hetzelfde gedrag... Dit speelt volgens mij al sinds de invoering van de vertraging door Tennet... Lijkt er op dat FE sneller afschaald door de vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 10:10
Hier inderdaad hetzelfde beeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhqRqz4LWG9zvB0PmktT00RlM3E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iiiIa8sP2mnm9u1tIM0RcB2P.png?f=user_large

Bliq accu 20 Kwh met 3 fase 8Kw omvormer (met uiteraard de Bliq EMS)

IT Guru :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 07:35
Morgen EPEX prijs van

€1,27/kWh

tussen 17:00-18:00!

Vandaag ook heftige EPEX prijzen en een onbalans van nog hoger. Vandaag al met 16 kWh zo'n €14 'verdiend' en helemaal leeg.

Morgen kan hij dus minimaal 1€ per kWh batterijcapaciteit gaan verdienen. Kijken wat hij doet.

Helaas zijn dan ook de kosten van de warmtepomp dramatisch hoog.

Interessante dagen!

Iemand enig idee waarom de prijzen zo extreem zijn deze dagen?

[ Voor 8% gewijzigd door Julianvvz op 11-12-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:25
Markman85 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:27:
Ja hier Solaredge SE10K Storedge eigenaar ivm 20 kWH BYD batterijen. Hier werkt het naar behoren, bijna altijd met 5kW laden en ontladen
Hoeveel rendement heb je tot nu toe en over welke periode? Wij overwegen bovenstaande opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 18:08
Scheelt de prijs tussen Zonneplan en Frank Energie 6 cent?? Morgen bij Zonneplan 120,79 cent.
Dat is beide veel, maar nog een vet groot verschil zeg.
Valt me op nu ik dat lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
SidewalkSuper schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:19:
Scheelt de prijs tussen Zonneplan en Frank Energie 6 cent?? Morgen bij Zonneplan 120,79 cent.
Dat is beide veel, maar nog een vet groot verschil zeg.
Valt me op nu ik dat lees.
Epex altijd gelijk!! Dus de een zegt met en de andere zonder toeslag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJD1997
@Julianvvz

De hoge prijzen schijnt te maken te (onder andere) hebben met te weinig wind energie.
Kreeg onderstaande doorgestuurd vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-6V0U7uBYitcZN5ujYk_1QvpEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bKQ6LEDqx1QdKyWZYr0qkKnA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Novalin schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:37:
[...]

Epex altijd gelijk!! Dus de een zegt met en de andere zonder toeslag
Zonneplan en Frank hebben allebei de toeslagen al in de prijs in de app verwerkt.
Er zit daadwerkelijk 6cent per kWh tussen als Frank 1,27 rekent.
Frank zal substantieel meer opslag rekenen ergens.

[ Voor 6% gewijzigd door SidewalkSuper op 11-12-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

HENNESSY schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:23:
[...]

SigenStor 24 kWh met 12 kW omvormer
Nog tevreden mee? Ik heb de knoop doorgehakt, hier wordt dezelfde geplaatst in Januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
SidewalkSuper schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:56:
[...]

Zonneplan en Frank hebben allebei de toeslagen al in de prijs in de app verwerkt.
Er zit daadwerkelijk 6cent per kWh tussen als Frank 1,27 rekent.
Frank zal substantieel meer opslag rekenen ergens.
Niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
lol, bewijs dan aub? :+
Bij de Zonneplan prijs komt in ieder geval niets meer bovenop. Eindprijs per kWh is morgen tussen 17u en 18u 120,79 cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
SidewalkSuper schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:29:
[...]

lol, bewijs dan aub? :+
Bij de Zonneplan prijs komt in ieder geval niets meer bovenop. Eindprijs per kWh is morgen tussen 17u en 18u 120,79 cent
Dan is FrankEnergie zelfs goedkoper :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZDiWqBLK8Nso6Em4maEYgMGfWM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8CVmrrUCzJktMCe5MVA2Nbw.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Hierboven staat 1,27 daarom sloeg ik er ook op aan. Ik dacht dat het elkaar nauwelijks ontliep :D Blij dat dat opgehelderd is dan!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 16:16

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Bij mij ligt het batterij gedeelte van de app eruit.
Nog anderen met hetzelfde probleem ?

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:31
azutphen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:56:
Bij mij ligt het batterij gedeelte van de app eruit.
Nog anderen met hetzelfde probleem ?
Jep, hier hetzelfde. Lijkt alsof er werk gaande is tav de app, want ook het slim laden is momenteel niet beschikbaar.

• azutphen

azutphen

ManiNL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:03:
[...]

Jep, hier hetzelfde. Lijkt alsof er werk gaande is tav de app, want ook het slim laden is momenteel niet beschikbaar.
Hij doet het ondertussen weer

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• azutphen

azutphen

Jay-v schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:02:
[...]

Nog tevreden mee? Ik heb de knoop doorgehakt, hier wordt dezelfde geplaatst in Januari.
Heb ook de Sigenstor 24 kWh-12 kW
Werkt prima, enige minpunt is dat standby verbruik best hoog is.

Ik heb er een externe kWh meter op zitten die alles registreerd wat er in en uit gaat en ik kom op een RTE van ca 83%.

Voornaamste reden hiervan is de actieve koeling dus ben bang dat hier weinig aan te doen is
Of misschien een aircotje in mijn schuur hangen :)

• DanielJvdBerg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-02 12:11
Julianvvz schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:38:
Helaas zijn dan ook de kosten van de warmtepomp dramatisch hoog.

Interessante dagen!

Iemand enig idee waarom de prijzen zo extreem zijn deze dagen?
Juist daarom is de hybride-warmtepomp route een betere optie. In dit soort tijden geeft de mogelijkheid tot het switchen van energiebron mogelijkheden, zowel persoonlijk als voor de gehele economie.

Er werd hierboven al even aangestipt dat er inderdaad weinig hernieuwbare energie beschikbaar is. Maar het is ook een capaciteitsprobleem (meer vraag dan aanbod), wat zich niet alleen beperkt tot Nederland maar heel West-Europa. Problematisch. De hoge kosten per kWh zijn nog niet eens door de kosten van de aardgascentrales, maar meer om de vraag te temperen omdat er niet meer is.

Fair enough, dat biedt mogelijkheden voor de thuisaccu's ;) Gisteren 6x SESSY á 5 kWh in totaal z'n €40 verdient. Voor de ochtendpiek (handmatig) laten vollopen tot 100%. Met de ochtendpiek onbalans, tussentijds op volle snelheid weer naar 100% op dynamisch en dan einde middag weer op onbalans.

• PradoPrius

PradoPrius

Ik heb mijn batterij gisterenmiddag losgekoppeld van FE. Vannacht volgeladen en vanmiddag cashen plus het eigen verbruik uit de batterij. Het kan zijn dat ik verkeerd gok en beter af was geweest met de onbalans, wie niet waagt..... Als het morgen weer "normaal" is qua prijzen sluit ik weer aan.

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-05 09:15
aschja schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:22:
[...]

Hoeveel rendement heb je tot nu toe en over welke periode? Wij overwegen bovenstaande opstelling.
Tot nu toe hebben we 96 euro opbrengst vanaf 11 november. Er zitten dagen bij dat het net aan 1 euro is en een aantal dagen zoals gisteren dat het 13 euro oplevert. Oftewel grillig, maar tot nu toe niet ontevreden

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 00:19
PradoPrius schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:58:
Ik heb mijn batterij gisterenmiddag losgekoppeld van FE. Vannacht volgeladen en vanmiddag cashen plus het eigen verbruik uit de batterij. Het kan zijn dat ik verkeerd gok en beter af was geweest met de onbalans, wie niet waagt..... Als het morgen weer "normaal" is qua prijzen sluit ik weer aan.
Hoe koppel je dat los? Laat je dit FE elke keer doen? Dan zullen ze dat snel zat zijn toch?

• Julianvvz
SidewalkSuper schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:36:
Hierboven staat 1,27 daarom sloeg ik er ook op aan. Ik dacht dat het elkaar nauwelijks ontliep :D Blij dat dat opgehelderd is dan!
Oeps, moest idd 1,20 zijn. Excuus. Alsnog flink maar in lijn met Zonneplan?

• azutphen

azutphen

PradoPrius schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:58:
Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden vanmiddag, normaliter lijkt het de strategie te zijn dat Frank begint te ontladen als de onbalansprijs hoger is als de EPEXprijs en te laden als de onbalansprijs lager als Epex is.
As we speak is de onbalans € 0,447 en mijn accu staat nog steeds niets te doen.

• PradoPrius

PradoPrius

Mijn plan is helaas mislukt. Na loskoppelen van FE kon ik eerder met zelf geschreven code de batterij aansturen, de app van AlphaESS werkt al 2 maanden niet goed. Ditmaal krijg ik de boel niet meer aan de praat: alleen opladen vanaf grid en ontladen voor thuisverbruik werkt.
Zijn er meer Tweakers met slechte ervaringen met AlphaESS?

• PradoPrius

PradoPrius

Dave Macleod schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:11:
[...]

Hoe koppel je dat los? Laat je dit FE elke keer doen? Dan zullen ze dat snel zat zijn toch?
Ik heb eerst een mail naar FE gestuurd om te vragen of dit een probleem is. Volgens hun een kwestie van ontkoppelen in de app en later weer aanmelden met een email.

Ik heb zojuist bericht gehad op een vraag van mij of dat ontkoppelen wel goed gaat op deze manier: het blijkt dus van niet. Ik was niet ontkoppeld, waardoor ik niet zelf kon aansturen. (Tegelijkertijd handel ik momenteel niet op onbalans :?)
Dat loskoppelen op deze manier doe ik dus niet meer.

De app van AlphaESS werkt niet, daarom heb ik zelf de nodige code geschreven in Home Assistant om zelf te kunnen sturen met een mooi algoritme.

• Dave Macleod
PradoPrius schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:34:
Mijn plan is helaas mislukt. Na loskoppelen van FE kon ik eerder met zelf geschreven code de batterij aansturen, de app van AlphaESS werkt al 2 maanden niet goed. Ditmaal krijg ik de boel niet meer aan de praat: alleen opladen vanaf grid en ontladen voor thuisverbruik werkt.
Zijn er meer Tweakers met slechte ervaringen met AlphaESS?
Ik ben ook al een maand losgekoppeld van FE en wacht op de update van hen. Maar dat doen we al 5 maanden met z'n allen. Vandaag ook via de app zelf aangestuurd, maar duurde ff voordat ik het in de gaten had. aansturen op handmatige prijs invullen gaat wel en werkt ook. Maar slechts 1 waarde per uur.

• DJP!
Dave Macleod schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:06:
[...]

Ik ben ook al een maand losgekoppeld van FE en wacht op de update van hen. Maar dat doen we al 5 maanden met z'n allen. Vandaag ook via de app zelf aangestuurd, maar duurde ff voordat ik het in de gaten had. aansturen op handmatige prijs invullen gaat wel en werkt ook. Maar slechts 1 waarde per uur.
Via de app van FE zelf aangestuurd?

• Dave Macleod
DJP! schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:14:
[...]

Via de app van FE zelf aangestuurd?
Ja, maar losgekoppeld van FE. Ik ben nu met 5Kw aan het dischargen tot aan 19:00 en vannacht maar weer opladen voor morgen. Wat ik nu terugverkoop tegen een mooie prijs had ik afgelopen nacht geladen.

[ Voor 31% gewijzigd door Dave Macleod op 12-12-2024 18:20 ]

• DJP!
Maar dan kun je dus via de app van FrankEnergie zelf je batterij aansturen?

• PradoPrius

PradoPrius

Dave Macleod schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:06:
[...]

Ik stuur op de modbus met Home Assistant, dan kun je alles automatiseren.

Lukt het jou om met de AlphaESS app te ontladen? Bij mij ontlaadt de batterij dan alleen voor zelfconsumptie.

Vandaar had ik €15 kunnen pakken op de hoge EPEX van vanmiddag, helaas niet gelukt.

• PradoPrius

PradoPrius

DJP! schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:21:
[...]

Maar dan kun je dus via de app van FrankEnergie zelf je batterij aansturen?
Nee, zo werkt dat niet helaas. Binnenkort wel, staat er al sinds juni in de app. :X

• Dave Macleod
PradoPrius schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:27:
[...]

Nee, zo werkt dat niet helaas. Binnenkort wel, staat er al sinds juni in de app. :X
Lukt toch echt wel bij mij. tenminste via de alpha app niet via de Frank app

[ Voor 9% gewijzigd door Dave Macleod op 12-12-2024 18:32 ]

• Dave Macleod
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HTrRj5P3yze8x0ngnJAkYLkP98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMeZeFa8a4mkcES5egqPLcXl.jpg?f=fotoalbum_large
Hier heb ik de manuele waarde op 90 cent gezet en de discharge value op 32 cent tussen 18:00 en 19:00 dan gaat hij vol ontladen. MAAR..... zoals ik het zie kijkt hij 1 keer per uur naar de waarde die je hier hebt ingevoerd. Als je dit om 18:30 invoert dan doet hij niks dan wacht hij tot 19:00 en kijkt dan wat de waarde is. EN hij kijkt op het hele uur ook naar de minimale SOC waarde die je ergens anders hebt opgegeven tot waar hij mag ontladen. Dus in het kort.... kijkt hij 1 keer per uur en haalt die waardens op en daar doet hij het de rest van het uur mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Dave Macleod schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:31:
[...]

Lukt toch echt wel bij mij. tenminste via de alpha app niet via de Frank app
Ik krijg dagelijks de EPEX via EntsoE, daar heb ik wat automatisering aan gehangen, laagste/hoogste prijs dingetjes. Dat zijn (uiteraard) ook uurprijzen. Je moet vanavond bedenken wat je vannacht doet bij lage prijs en morgenmiddag met hoge prijs. Ik had Laden/ontladen ingesteld in de laad/ontlaad instellingen op afgelopen vannacht vanaf 1 uur volladen, vanaf 15h00 volledig ontladen. => in de app omdat mijn systeem niet ontkoppeld bleek.
Ik heb wel ontdekt dat een goed algoritme schrijven om de donder niet meevalt, rekening houdend met spread/RTE/verbruikers ed. Dat was de voornaamste reden voor mij om voorlopig weer SlimHandelen te doen: ik heb geen zin om elke dag naar de cijfers te kijken wat vandáág weer het slimste is om te doen. Ik heb mezelf minimaal een jaar gegeven om in alle rust wat moois te bouwen.

Mijn belangrijkste les voor de onbezorgde batterij bezitter: koop een zo groot mogelijke batterij. Ik heb 20KWh, maar had toch liever het dubbele gehad. Als ik de adviezen die je in de media leest had gevolgd dan had ik er een gehad van 8KWh.

[ Voor 14% gewijzigd door PradoPrius op 12-12-2024 19:01 ]

• BJD1997
PradoPrius schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:55:
[...]

Ik krijg dagelijks de EPEX via EntsoE, daar heb ik wat automatisering aan gehangen, laagste/hoogste prijs dingetjes. Dat zijn (uiteraard) ook uurprijzen. Je moet vanavond bedenken wat je vannacht doet bij lage prijs en morgenmiddag met hoge prijs. Ik had Laden/ontladen ingesteld in de laad/ontlaad instellingen op afgelopen vannacht vanaf 1 uur volladen, vanaf 15h00 volledig ontladen. => in de app omdat mijn systeem niet ontkoppeld bleek.
Ik heb wel ontdekt dat een goed algoritme schrijven om de donder niet meevalt, rekening houdend met spread/RTE/verbruikers ed. Dat was de voornaamste reden voor mij om voorlopig weer SlimHandelen te doen: ik heb geen zin om elke dag naar de cijfers te kijken wat vandáág weer het slimste is om te doen. Ik heb mezelf minimaal een jaar gegeven om in alle rust wat moois te bouwen.

Mijn belangrijkste les voor de onbezorgde batterij bezitter: koop een zo groot mogelijke batterij. Ik heb 20KWh, maar had toch liever het dubbele gehad. Als ik de adviezen die je in de media leest had gevolgd dan had ik er een gehad van 8KWh.
Klinkt interessant.
Zit zelf ook al even te kijken of ik iets kan doen met de Bliq Accu mochten ze ermee stoppen of geen doorstart maken.

Qua algoritme kwam ik dit tegen: https://github.com/corneel27/day-ahead

Krijg het alleen nog niet echt lekker aan de praat

De accu lees ik momenteel uit via deze integratie: https://github.com/stanus74/home-assistant-saj-h2-modbus

Heb alleen (nog) geen ervaring met modbus. :?

• PradoPrius

PradoPrius

BJD1997 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:14:
[...]
De accu lees ik momenteel uit via deze integratie: https://github.com/stanus74/home-assistant-saj-h2-modbus

Heb alleen (nog) geen ervaring met modbus. :?
Staan in de code geen routines om te laden/ontladen? Het lijkt me toch dat het meer doet als alleen uitlezen.

Die Day-ahead applicatie ga ik bekijken, kan best wat zijn.

Haal je de Day-ahead tarieven al bij EntsoE? Dat is het eerste begin om iets te kunnen doen met prijzen. Staat in Hacs, met goede uitleg. Je kunt er zelfs 2 sets van maken: inkoop en verkoop. Entso geeft de tijden van het laagste en hoogste tarief, dat is super handig. Je kunt er ook de factuur van FE mee controleren 8)

• PradoPrius

PradoPrius

Dave Macleod schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:41:
[Afbeelding]
Hier heb ik de manuele waarde op 90 cent gezet en de discharge value op 32 cent tussen 18:00 en 19:00 dan gaat hij vol ontladen. MAAR..... zoals ik het zie kijkt hij 1 keer per uur naar de waarde die je hier hebt ingevoerd. Als je dit om 18:30 invoert dan doet hij niks dan wacht hij tot 19:00 en kijkt dan wat de waarde is. EN hij kijkt op het hele uur ook naar de minimale SOC waarde die je ergens anders hebt opgegeven tot waar hij mag ontladen. Dus in het kort.... kijkt hij 1 keer per uur en haalt die waardens op en daar doet hij het de rest van het uur mee.
Pfffff, en ik maar instellen bij laden/ontladen. Nu zie ik dus dat je voor ontladen bij de dynamische prijzen moet zijn. Die logica is aan mij dus niet besteed.

• BJD1997
PradoPrius schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:33:
[...]

Staan in de code geen routines om te laden/ontladen? Het lijkt me toch dat het meer doet als alleen uitlezen.
Nee die integratie leest alleen uit. Op de bijbehorende Github Repo is een zip file met daarin een PDF bijgevoegd met alle beschikbare registers.
[...]

Haal je de Day-ahead tarieven al bij EntsoE? Dat is het eerste begin om iets te kunnen doen met prijzen. Staat in Hacs, met goede uitleg. Je kunt er zelfs 2 sets van maken: inkoop en verkoop. Entso geeft de tijden van het laagste en hoogste tarief, dat is super handig. Je kunt er ook de factuur van FE mee controleren 8)
Nee deze haal ik momenteel op met een custom integratie van FE waarin ook de gemaakte kosten worden weergegeven, deze geeft ook de hoogste en laagste prijzen op een dag weer (eigenlijk net zoals de FE app zelf)

De Day-Ahead-Optimizer haalt z'n eigen prijzen op bij Nord pool

[ Voor 1% gewijzigd door BJD1997 op 12-12-2024 21:13 . Reden: kleine toevoeging. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:30

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Heb met de prijzen van gisteren het onbalans handelen even uitgezet op mijn 2 Sessy’s en gekozen voor dynamisch, dus laden tegen 0,27 euro en ontladen tegen gemiddeld 1,10 euro. Dat heeft dus pak hem beet 7,5 euro opgeleverd.

Stiekem benieuwd naar de onbalans resultaten van gisteren. Iemand met Sessy’s die zijn/haar resultaten van gisteren wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

vanenkelen schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:51:
Heb met de prijzen van gisteren het onbalans handelen even uitgezet op mijn 2 Sessy’s en gekozen voor dynamisch, dus laden tegen 0,27 euro en ontladen tegen gemiddeld 1,10 euro. Dat heeft dus pak hem beet 7,5 euro opgeleverd.

Stiekem benieuwd naar de onbalans resultaten van gisteren. Iemand met Sessy’s die zijn/haar resultaten van gisteren wil delen?
Hoe zet jij SlimHandelen kortstondig uit en weer aan? Bij mij gaat uitzetten snel, weer aanzetten is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

PradoPrius schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:57:
[...]

Hoe zet jij SlimHandelen kortstondig uit en weer aan? Bij mij gaat uitzetten snel, weer aanzetten is een ander verhaal.
Dat kan via de portal van Sessy en daarmee ook via zelf aangemaakte knoppen in mijn Homey installatie.

Portal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgE-o6E7gORvKau8WCySyAOi3WE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BeSElPy8kme0J5qVOYysLIVt.png?f=fotoalbum_large

En Homey:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUVjavI8adN7aveVaVB8xX5Qye4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s8s9PolBHSe65g2bMGfBI6ZC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:49
vanenkelen schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:51:

Onbalans prijzen lagen de hele dag ver onder EPEX. tot 16:00 heb ik met een volle sessy geduldig gewacht tot er iets gebeurde, maar Frank zag afgezien van een piekje in de ochtend geen reden om te ontladen. Ben om 16:00 ook overgeschakeld op API om met maximale capaciteit terug te leveren. Dagresultaat Frank 0,- , bespaard met teruglevering 3 à 4,-.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qm41Ct9EIk2QzqSWSonpz5QvqmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9zq4wNccQgMZExZxP9SgiFp.jpg?f=fotoalbum_large

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

vanenkelen schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:07:
[...]

Dat kan via de portal van Sessy en daarmee ook via zelf aangemaakte knoppen in mijn Homey installatie.......
Dat is bij AlphaESS dus niet mogelijk helaas. Ik vindt het behoorlijk frustrerend dat AlphaESS de toegang tot de API regelt, ik wil dat net als bij Sessy gewoon zelf kunnen doen. Dan kun je onafhankelijk van FE je eigen strategie bepalen.
Ik moet in de FE app ontkoppelen, na een dag of 2 is de API pas vrij. Vervolgens moet ik om Slimhandelen weer aan te zetten FE een email sturen om aangesloten te worden, dat duurt ook weerAl-met-al een proces van een week. Dit lijkt mij goed om te weten voor toekomstige batterij bezitters om mee te nemen in de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

vanenkelen schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:07:
[...]

Dat kan via de portal van Sessy en daarmee ook via zelf aangemaakte knoppen in mijn Homey installatie.......
Dat is bij AlphaESS dus niet mogelijk helaas. Ik vindt het behoorlijk frustrerend dat AlphaESS de toegang tot de API regelt, ik wil dat net als bij Sessy gewoon zelf kunnen doen. Dan kun je onafhankelijk van FE je eigen strategie bepalen.

Ik moet in de FE app ontkoppelen, na een dag of 2 is de API pas vrij. Vervolgens moet ik om Slimhandelen weer aan te zetten FE een email sturen om aangesloten te worden, dat duurt ook weer een paar dagen. (En in het weekeinde gebeurd er niets).

Al-met-al een proces van een week. Dit lijkt mij goed om te weten voor toekomstige batterij bezitters om mee te nemen in de beslissing: welk merk batterij neem je, bij wie ga je handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

mjvdkolk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:46:
[...]

Onbalans prijzen lagen de hele dag ver onder EPEX. tot 16:00 heb ik met een volle sessy geduldig gewacht tot er iets gebeurde, maar Frank zag afgezien van een piekje in de ochtend geen reden om te ontladen. Ben om 16:00 ook overgeschakeld op API om met maximale capaciteit terug te leveren. Dagresultaat Frank 0,- , bespaard met teruglevering 3 à 4,-.

[Afbeelding]
Thanks! Goed gegokt dus *O* .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

PradoPrius schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:37:
[...]

Ik moet in de FE app ontkoppelen, na een dag of 2 is de API pas vrij. Vervolgens moet ik om Slimhandelen weer aan te zetten FE een email sturen om aangesloten te worden, dat duurt ook weer een paar dagen. (En in het weekeinde gebeurd er niets).

Al-met-al een proces van een week. Dit lijkt mij goed om te weten voor toekomstige batterij bezitters om mee te nemen in de beslissing: welk merk batterij neem je, bij wie ga je handelen.
Oei dat is inderdaad niet heel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
Ik had de aanname dat ‘slim handelen’ ook inhield dat hij op de hoge EPEX prijzen zou gaan ontladen. Niet dus. 100% alleen Onbalans blijkbaar. Komt dat er nog eens aan? Want had met een volle batterij 15x€1,20 verwacht… maar helaas pindakaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:17
@Julianvvz
Ik denk dat FE alleen stuurd op voornamelijk eigen belang (onbalans).
Dat daar dan zo nu en dan ook wat voor hun afnemers in zit is mee genomen
Dayahead prijzen zijn voor hun van minder belang
Just my opinion

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
Julianvvz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:27:
Ik had de aanname dat ‘slim handelen’ ook inhield dat hij op de hoge EPEX prijzen zou gaan ontladen. Niet dus. 100% alleen Onbalans blijkbaar. Komt dat er nog eens aan? Want had met een volle batterij 15x€1,20 verwacht… maar helaas pindakaas
Staat op de roadmap maar voorlopig niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julianvvz
Novalin schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:25:
[...]

Staat op de roadmap maar voorlopig niet..
Goed om te weten. Waar kan ik die vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novalin
Julianvvz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:47:
[...]

Goed om te weten. Waar kan ik die vinden?
Insiders information😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Als je internet toegang blokkeert naar je batterij, is dat dan een simpele manier om de onbalanshandel tijdelijk te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:57
PradoPrius schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:39:
Als je internet toegang blokkeert naar je batterij, is dat dan een simpele manier om de onbalanshandel tijdelijk te stoppen?
Ligt denk ik aan je batterij. De sigenstor heeft een 4G module bij mij dus ik denk dat dat de backup wordt dan. Meeste batterijen hebben volgens mij ook iets in de garantie voorwaarden dat er niet langer dan x aantal uur geen internet mag zijn om de garantie te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44pje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-05 18:39
44pje schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:59:
Is er iemand die SolarEdge batterijen heeft en waarbij het goed werkt?

Ik heb 2x 4.6 kWh op een 7kW home hub en kan 5kW laden en ontladen.

2 weken geleden gestart bij FE met lege batterijen. De eerste dag van 0% naar 80% geladen in 3 uur, sindsdien hangt hij tussen de 75% en 100%.

Laden en ontladen gebeurt met 200-300W met een sporadische uitschieter naar 1kW.

FE geeft aan dat het probleem bij SolarEdge zit en heeft het een week geleden naar SE geëscaleerd, maar nog geen reactie.
Markman85 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:27:
Bedankt voor je reactie.

Inmiddels uitgevonden dat mijn batterij alleen mijn thuisverbruik pakt bij het ontladen, zonder export naar het net. Foutje in de aansturing bij SE denk ik.

Vorige week ook aan FE doorgegeven maar nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
En, hoe is jullie rendement laatste dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
Novalin schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:01:
Tussen de 2 en 4 euro met 25kwh Bliq en nu al bijna twee uur geen connectie, dus vandaag komt ie niet over 1 euro heen...

Batterij overigens ook tot 100% opgeladen vandaag, voor het eerst in heel lange tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door ManiNL op 16-12-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Novalin schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:01:
Niet heel spannend, 12,18 euro deze maand zo ver met 1 Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
Kortom; loont de handel? Ik denk het niet.

Aanschaf verdien je zo niet terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-05 20:45
Ik zit na bijna op de kop af 6 maanden handelen op een terugverdientijd van 5,98 jaar. Eigenlijk nog steeds wat ik gehoopt /verwacht had. 24,4 kWh / 10kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

.

[ Voor 191% gewijzigd door PradoPrius op 17-12-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

.

[ Voor 98% gewijzigd door PradoPrius op 17-12-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
Volgens is er weer gerommel Frank... Van de sturing op zelfverbruik, zie ik overigens weinig terecht komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCuNcwTZpAEiQRVf56Wc4ugOlsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jX6Y1rlARYVX2zD5gqmjiOpq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ManiNL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:54:
Volgens is er weer gerommel Frank... Van de sturing op zelfverbruik, zie ik overigens weinig terecht komen.

[Afbeelding]
Hier zijn die knoppen voor sturing op zelfverbruik ook verdwenen sinds de software update van gister. Batterijen worden wel goed aangestuurd, geen last van een storing.

Werkt je batterij nu ook echt in een zelfconsumptie modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
DJP! schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:04:
[...]

Hier zijn die knoppen voor sturing op zelfverbruik ook verdwenen sinds de software update van gister. Batterijen worden wel goed aangestuurd, geen last van een storing.

Werkt je batterij nu ook echt in een zelfconsumptie modus?
Dat is precies het punt, batterij doet helemaal niks. Hoop niet dat dit een voorbode is voor de nieuwe strategieën die beschikbaar zouden komen. En misschien dat er iets in connectie met Bliq zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:02

Pbr

ManiNL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:17:
[...]

Dat is precies het punt, batterij doet helemaal niks. Hoop niet dat dit een voorbode is voor de nieuwe strategieën die beschikbaar zouden komen. En misschien dat er iets in connectie met Bliq zit.
Ik denk het niet wat Bliq betreft, mijn Bliq werkt prima, hoewel ik wel ben over gegaan naar dynamisch sinds 1 december. Wat eigenlijk best wel een verrassend resultaat geeft, daarnaast ook veel minder cyclus. Sinds ik dynamisch sta, zie ik bijna elke dag grote verschillen tussen laagste en hoogste prijzen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8E36JHlG1ISBrWfjnccJ2QuUMhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ion8T0eBGtXMSkYR9rXj6Ln0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:02

Pbr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emkWjzMazMExLr2ycA1IV4pdZGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9OZ4d9dZ3KNLo52XgzirRgK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Pbr op 18-12-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
Als de nieuwe software goed werkt, dan hoor ik het graag, vooralsnog blijf ik nog op zelfconsumptie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

In 2010 hebben wij zonnepanelen aangeschaft, en daarmee kregen wij tot vorig jaar voor onze energie (incl. Gas) elk jaar geld toe. Die panelen hebben zich dubbel en dwars terugverdiend. Nu een batterij en ziedaar: we krijgen maandelijks weer geld toe. Dit gaat zichzelf gewoon terugverdienen en dat doet me beseffen dat we onze handen dicht mogen knijpen. Het mooie is dat we er niets voor hoeven te doen, dus ik piep niet meer over alternatieven. Voor die panelen hebben we meer betaald dan voor de batterij, met inflatie erbij feitelijk het dubbele. Toen 10K, nu 8,5K. Toen early adopter, nu early adopter.

• DJP!
Bij meer mensen dat de batterij opeens tot 90% wordt geladen ipv 85%?

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Hier gewoon gisteren en vandaag tot 85%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiNL
Hier al paar dagen op 100% met eigenlijk geen handel...

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:14
DJP! schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:24:
Bij meer mensen dat de batterij opeens tot 90% wordt geladen ipv 85%?
Ja dat heb ik ook sinds vanmiddag.

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

• BJD1997
Hier de hele dag aan het schommelen tussen de 79% en 87%

Momenteel is hij vol aan het ontladen op een zeer minimale 'winst'...

• Niekste
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-05 07:43
Goede dag vandaag: 11,21,-
23 kWh/10kwh omvormer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManiNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Goed nieuws voor de bezitters van een Bliq batterij 👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:39
Dennis25 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:39:
[...]

Ja dat heb ik ook sinds vanmiddag.
Hier geen wijziging (AlphaESS icm Frank). Maximum is 88%. Wel iets uitgebreidere meldingen in de FE app. Ook wanneer er onder de 15% wordt ontladen bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_X0pBubtzcD6svvmPmRFWo0F6_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOtZWBMimTpLl3uoMKc1ENbn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Snap Frank's algoritme nog steeds niet helemaal na al die maanden.

Zit ie de hele tijd op te laden voor miezerige verschillen, maar nu die de 88% (voorheen 85%) aantikt en de prijs -254 eur/MWh is wil die nog steeds niet laden.

Ik vind de bovenste 12% gebruiken maar een verschil met de "normale prijs" van meer dan 30 cent interessanter dan die 5 cent verschillen. Ja mijn batterij slijt sneller, maar dit zijn tenminste echte bedragen :)

Misschien regelgeving 2 op het moment? Weet niet helemaal meer waar ik dat op kon zoeken, maar anders snap ik m niet helemaal hoor

[ Voor 13% gewijzigd door smiba op 20-12-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Ik denk dat ze alles van boven de 85-88% alleen doen met uitschieters boven de -500 eur/MWh of zelfs -1000 eur/MWh

Verder helemaal met je eens, de ene keer dat het daadwerkelijk zo laag is kan ik ermee leven geen capaciteit meer te hebben omdat hij met -250 is gaan laden...

[ Voor 41% gewijzigd door stefan1512 op 20-12-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:14
Danzare schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:22:
[...]

Hier geen wijziging (AlphaESS icm Frank). Maximum is 88%. Wel iets uitgebreidere meldingen in de FE app. Ook wanneer er onder de 15% wordt ontladen bijvoorbeeld.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3x_R8q1_5QlKe4J90VLtdcy6eBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQAVvucldMUEUeKqPgOBjXHC.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen zijn ze geladen tot 89-90%, daarna weinig actie met laden/ontladen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis25 op 20-12-2024 16:20 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Dennis25 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:19:
Vanmorgen zijn ze geladen tot 89-90%, daarna weinig actie met laden/ontladen.
Grappig, bij mij 86/87% op AlphaESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Vraag me niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb (zit nu in de penarie om het weer terug bij af te krijgen) maar ik kan zelf de batterij aansturen MET onbalansvergoeding.
Zodoende ben ik dus in staat om te laden als EPEX > Onbalans en heb ik zelf bedacht dat ik alleen de batterij wil gebruiken wanneer er 20 ct verschil zit tussen EPEX en Onbalans. Dit alles binnen dezelfde bandbreedte als FE dus van 15% tot 85% zodat ik nog wat over heb voor de extra hoge vergoedingen. De rest van de momenten gaat de batterij op standby.
Aangekomen in Walhalla? Nou,.. niet bepaald want hetgeen de opbrengsten om zeep helpt is de Regeltoestand 2. Is er iemand die mij kan helpen met code om weer naar 0 op/afname te sturen ingeval van RT2 en hoe ik RT2 kan definiëren? Ik gebruik Home Assistant hiervoor en heb deze situatie voor elkaar gekregen met een SigEnergy batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:09
stefan1512 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:55:
Vraag me niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb (zit nu in de penarie om het weer terug bij af te krijgen) maar ik kan zelf de batterij aansturen MET onbalansvergoeding.
Zodoende ben ik dus in staat om te laden als EPEX > Onbalans en heb ik zelf bedacht dat ik alleen de batterij wil gebruiken wanneer er 20 ct verschil zit tussen EPEX en Onbalans. Dit alles binnen dezelfde bandbreedte als FE dus van 15% tot 85% zodat ik nog wat over heb voor de extra hoge vergoedingen. De rest van de momenten gaat de batterij op standby.
Aangekomen in Walhalla? Nou,.. niet bepaald want hetgeen de opbrengsten om zeep helpt is de Regeltoestand 2. Is er iemand die mij kan helpen met code om weer naar 0 op/afname te sturen ingeval van RT2 en hoe ik RT2 kan definiëren? Ik gebruik Home Assistant hiervoor en heb deze situatie voor elkaar gekregen met een SigEnergy batterij.
Dat word een beetje lastig om te sturen omdat regel toestand 2 pas achteraf kan worden vastgesteld.
Of iemand moet een goede glazenbol hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
FE en ZP hebben in hun algoritme de 0 sturing zitten. Is het niet zo dat er elk kwartier dan zowel op- als afgeschaald moet worden?
Ik dacht zelf iets in de trant van begin van kwartier de SoC in een variable te gooien, dan te controleren of in die 15 minuten de vergoeding van positief naar negatief gaat, of andersom. Zo ja, dan weer op/ontladen tot de SOC die het begin van het kwartier had.

Maar of dat juist is weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:30
stefan1512 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:05:
FE en ZP hebben in hun algoritme de 0 sturing zitten. Is het niet zo dat er elk kwartier dan zowel op- als afgeschaald moet worden?
Ik dacht zelf iets in de trant van begin van kwartier de SoC in een variable te gooien, dan te controleren of in die 15 minuten de vergoeding van positief naar negatief gaat, of andersom. Zo ja, dan weer op/ontladen tot de SOC die het begin van het kwartier had.

Maar of dat juist is weet ik niet :)
Was die R2 15 minuten niet een voortschrijdende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:09
Gisteren meer dan 25% van de tijd.

Regel toestand. 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
We kunnen dus bijna wel concluderen dat de 3 minuten vertraging niet echt helpt om het stabieler te maken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

stefan1512 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:55:
Je BMS blijft dan verbonden met FE neem ik aan. Ik kan ook zelf aansturen, maar FE maakt dat binnen een paar minuten ongedaan. Ik kan wel de aansturing van FE blokkeren via de Router, maar dan krijgt FE geen SOC- data. Wat heb jij uitgevogeld? Het lijkt mij dat je de uitgaande verbinding voor FE in stand houdt en inkomend blokkeert?

[ Voor 7% gewijzigd door PradoPrius op 24-12-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
En net bericht gehad van FE, ze blijven positief. maar of ze het voor de kerst afkrijgen...... ik betwijfel het.

"Er zijn al meerdere tekstuele en visuele updates publiekelijk beschikbaar, maar de 'echte' Release 2 wordt momenteel getest. Verwachting is de test nog in december af te ronden. Als alles er goed uitziet maken we de nieuwe release voor de Kerst beschikbaar. Mocht het nog een beetje wankel zijn en we daardoor veel klantvragen krijgen (die we dan tijdens de Kerst moeten beantwoorden) dan stellen we het uit tot in het nieuwe jaar. Dus op z'n laatst in januari zal de nieuwe release beschikbaar zijn. "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Dave Macleod schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:28:
En net bericht gehad van FE, ze blijven positief. maar of ze het voor de kerst afkrijgen...... ik betwijfel het.

"Er zijn al meerdere tekstuele en visuele updates publiekelijk beschikbaar, maar de 'echte' Release 2 wordt momenteel getest. Verwachting is de test nog in december af te ronden. Als alles er goed uitziet maken we de nieuwe release voor de Kerst beschikbaar. Mocht het nog een beetje wankel zijn en we daardoor veel klantvragen krijgen (die we dan tijdens de Kerst moeten beantwoorden) dan stellen we het uit tot in het nieuwe jaar. Dus op z'n laatst in januari zal de nieuwe release beschikbaar zijn. "
Ben benieuwd wat er allemaal in de release zit! Ik ben vooral benieuwd hoe de zelfconsumptie plus modus werkt. Ook het zetten van een minimum prijs voor de onbalans lijkt me ook wel jhhandig, denkt datet dit een. hoop cycles gaat schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
PradoPrius schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:18:
[...]

Je BMS blijft dan verbonden met FE neem ik aan. Ik kan ook zelf aansturen, maar FE maakt dat binnen een paar minuten ongedaan. Ik kan wel de aansturing van FE blokkeren via de Router, maar dan krijgt FE geen SOC- data. Wat heb jij uitgevogeld? Het lijkt mij dat je de uitgaande verbinding voor FE in stand houdt en inkomend blokkeert?
Wat er gebeurd is is het volgende:
Ik heb op HA een plugin voor Sigenergy geïnstalleerd en deze stelt me in staat om de batterij middels modbus op Remote-EMS te zetten. Dat gaat buiten de app om dus wellicht dat er daardoor een verbinding verbroken wordt. De SoC kan nog steeds worden uitgelezen door FE zo lijkt het idd. Ik ben dan echter wel zelf in staat te laden / ontladen voor de onbalansmarkt.

Inmiddels hebben ze het na contact met Sigenergy weer werkend kunnen maken voor me (ging stuk sneller dan de week waar je het zelf over had, wellicht omdat dit geen 'bewuste' keuze was). Mijn idee was even snel opladen buiten onbalansmarkt om en dan weer snel verkopen voor de hoge bedragen van eergisteren. Leuk idee, uitwerking ging echter anders 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

stefan1512 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:49:
[...] Mijn idee was even snel opladen buiten onbalansmarkt om en dan weer snel verkopen voor de hoge bedragen van eergisteren. Leuk idee, uitwerking ging echter anders......
Ik heb dan feitelijk hetzelfde gemaakt: ik schakel de toegang van FE uit in de router, laad/ontlaad naar behoefte en geef FE weer toegang. Ik moet alleen de Ziggo router nog zien te besturen vanuit HA, dan kan het allemaal automatisch op prijsverschillen gestuurd worden.
==> of afwachten waar FE mee komt, maar zelf knutselen is uiteindelijk het leukste. Enige eis is dat het unattended kan draaien, af en toe eens gluren naar de resultaten moet afdoende zijn.
Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste