Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:37
Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:49:
[...]

Ik heb dan feitelijk hetzelfde gemaakt: ik schakel de toegang van FE uit in de router, laad/ontlaad naar behoefte en geef FE weer toegang. Ik moet alleen de Ziggo router nog zien te besturen vanuit HA, dan kan het allemaal automatisch op prijsverschillen gestuurd worden.
==> of afwachten waar FE mee komt, maar zelf knutselen is uiteindelijk het leukste. Enige eis is dat het unattended kan draaien, af en toe eens gluren naar de resultaten moet afdoende zijn.
heb je er geen last van dat als je zelf controle neemt voor een paar uur, dan de controle weer teruggeeft aan FE het een paar uur kan duren voordat FE weer gaat sturen?

Dat zie ik namelijk bij mijn Sessy's wel... als ik die een tijdje op de hand zet dan duurt het daarna best een tijd voordat er weer een stuursignaal van FE komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJP! schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:55:
[...]

heb je er geen last van dat als je zelf controle neemt voor een paar uur, dan de controle weer teruggeeft aan FE het een paar uur kan duren voordat FE weer gaat sturen?

Dat zie ik namelijk bij mijn Sessy's wel... als ik die een tijdje op de hand zet dan duurt het daarna best een tijd voordat er weer een stuursignaal van FE komt.
Ik ben na een paar minuten weer online bij FE, gebaseerd op een keer of 5 naar eigen beheer en weer terug. Hoe schakel jij de besturing van FE uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:59:
[...]

Ik ben na een paar minuten weer online bij FE, gebaseerd op een keer of 5 naar eigen beheer en weer terug. Hoe schakel jij de besturing van FE uit?
ik kan de Sessy vrij makkelijk in een andere modus zetten, bijvoorbeeld nul op de meter of complete zelf aansturing. Omdat de Sessy een open API heeft kun je dit ook vrij gemakkelijk automatiseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-10 16:03
Hier werkt onbalans handelen nog steeds niet met m'n Bliq, dus gisteren het slim handelen in de Frank app gedeactiveerd in de hoop dat batterij nu op zelfconsumptie overgaat, maar vooralsnog geen resultaat. Iemand enig idee hoe lang het normaliter duurt voordat Frank de switch heeft verwerkt (met een Bliq)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:46
Als je in de BLIQ app kijkt zie je dat je voor de 20ste van de maand kunt wisselen. Daarbij neem ik aan dat die wijziging voor de aanstaande maand zal gelden.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
MuadDib007 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:21:
Als je in de BLIQ app kijkt zie je dat je voor de 20ste van de maand kunt wisselen. Daarbij neem ik aan dat die wijziging voor de aanstaande maand zal gelden.
Hoopte eigenlijk dat dat louter ziet op de abonnementsvorm van Bliq en niet zozeer de modus waar de batterij in opereert -nadat slim handelen is gedeactiveerd bij Frank-.

Tot op dit moment gebeurt er iig nog niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Ik hoop persoonlijk toch ook op wat meer variatie in de aansturingsmogelijkheden, het liefst automatisch.

Idealiter een reservering van bijv 45% voor eigen verbruik op zonnige dagen voor een hoge zelf consumptie met de rest voor onbalans handel.
Indien er geen tot weinig zon is die 45% inzetten voor EPEX handel bij ver uiteenlopende tarieven of zo.
En bij stabiele tarieven zonder zon op onbalans gooien of zo.

Ben benieuwd wat de toekomst nog brengt qua mogelijkheden.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-09 11:28
Dave Macleod schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:28:
En net bericht gehad van FE, ze blijven positief. maar of ze het voor de kerst afkrijgen...... ik betwijfel het.

"Er zijn al meerdere tekstuele en visuele updates publiekelijk beschikbaar, maar de 'echte' Release 2 wordt momenteel getest. Verwachting is de test nog in december af te ronden. Als alles er goed uitziet maken we de nieuwe release voor de Kerst beschikbaar. Mocht het nog een beetje wankel zijn en we daardoor veel klantvragen krijgen (die we dan tijdens de Kerst moeten beantwoorden) dan stellen we het uit tot in het nieuwe jaar. Dus op z'n laatst in januari zal de nieuwe release beschikbaar zijn. "
Ik ben uitgenodigd om de test release te proberen (sinds 20 dec). Ik heb 3 Sessy’s draaien. Alles wat hier staat is er in verwerkt:https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelen

De onbalans handel met aggressieve modus werkt en levert iets meer op. De zelfconsumptie plus werkt tot nog toe bij mij niet en heb nu al 4 dagen helemaal geen actie op de batterijen dus na de kerstdagen maar eens zien wat er aan de hand is.
De zichtbaarheid van RT2 is handig. En ook de dagelijks resultaat met epex correctie.
Vind het jammer dat 3 Sessy’s nog steeds als losse batterijen worden weergegeven, je blijft dan heen en weer klikken tussen de batterijen en mist het totaaloverzicht van het handels resultaat. Ook moet je dan per batterij de modus instellen.

tbc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
fraserboer schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:55:
[...]

Ik ben uitgenodigd om de test release te proberen (sinds 20 dec). Ik heb 3 Sessy’s draaien. Alles wat hier staat is er in verwerkt:https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelen

De onbalans handel met aggressieve modus werkt en levert iets meer op. De zelfconsumptie plus werkt tot nog toe bij mij niet en heb nu al 4 dagen helemaal geen actie op de batterijen dus na de kerstdagen maar eens zien wat er aan de hand is.
De zichtbaarheid van RT2 is handig. En ook de dagelijks resultaat met epex correctie.
Vind het jammer dat 3 Sessy’s nog steeds als losse batterijen worden weergegeven, je blijft dan heen en weer klikken tussen de batterijen en mist het totaaloverzicht van het handels resultaat. Ook moet je dan per batterij de modus instellen.

tbc!
Gaaf dat je mee doet aan de Beta! Heb je jezelf daarvoor aangemeld? Lijkt me ook wel leuk om mee te doen :D

Heb je enig idee hoe ze de zelfconsumptie plus modus gaan regelen? Kun/mag je eens wat screenshots posten van de EPEX correctie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

fraserboer schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:55:
[...]

tbc!
Leuk dat je mee doet!
Ik zie nu sinds kort wel het complete resultaat van al mijn sessy's in de app bovenaan staan. Zie screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgG3LF5Obk2IZQijDZl7kyUfrEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJCte7XQaHmSFUZfG8z5JpCJ.jpg?f=fotoalbum_large

• fraserboer
DJP! schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:13:
[...]

Gaaf dat je mee doet aan de Beta! Heb je jezelf daarvoor aangemeld? Lijkt me ook wel leuk om mee te doen :D

Heb je enig idee hoe ze de zelfconsumptie plus modus gaan regelen? Kun/mag je eens wat screenshots posten van de EPEX correctie?
Ze hadden mij gevraagd, regelmatig contact met ze gehad sinds begin omdat ik alles wou begrijpen etc. Dus paste misschien in hun test criteria, geen idee.
Kan verder nog niks delen, hij doet nu al 5 dagen helemaal niks meer, geen enkel handel in welke modus dan ook. Test over de kerst periode was misschien niet de handigste tijd.

• fraserboer
Mister I schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:21:
[...]

Leuk dat je mee doet!
Ik zie nu sinds kort wel het complete resultaat van al mijn sessy's in de app bovenaan staan. Zie screenshot hieronder.

[Afbeelding]
Ja klopt, maar dat vind ik wel een heel magere oplossing. Geen overzicht overzicht per maand oid maar allen een getal over het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:41
Sinds afgelopen nacht geen communicatie meer tussen m’n 3 Sessy’s en Frank Energie.
Het vreemde is dat tussen 01.00 - 03.00 uur ze wel zijn ontladen tot 0%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sqawt2ZGxeypPslCZRjjQQA_8UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3WGhsEDVihtuXSVQjaz9Mmg.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EngbertT
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-07 21:57
Ook bij mij tussen 1:00 en 3:00 ontladen tot 0%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EngbertT
Ook bij mij tussen 1:00 en 3:00 ontladen tot 0%.
Laatste update van FE: 466 minuten geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkie25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-09 21:38
Hier ook. geen contact tussen FE en de batterij. AlphaESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
Ik denk dat het dan wel duidelijk is dat er iets niet goed gaat bij Frank Energie en dat we niet hoeven te zoeken naar individuele oorzaken.

Edit:
Inmiddels zijn de Sessy’s weer online bij Frank Energie.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennis25 op 27-12-2024 09:50 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier ook geen verbinding meer. Lijkt wel alsof het laatste commando wat gestuurd is is blijven hangen en daardoor batterij naar 0% is gegaan. Had eigenlijk wel iets van een time-out verwacht dat als er een communicatie storing is het setpoint naar 0 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EngbertT
Vanaf 9:45 wordt weer geladen …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 20:13
DJP! schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:35:
Hier ook geen verbinding meer. Lijkt wel alsof het laatste commando wat gestuurd is is blijven hangen en daardoor batterij naar 0% is gegaan. Had eigenlijk wel iets van een time-out verwacht dat als er een communicatie storing is het setpoint naar 0 gaat.
Ja helaas zitten er geen timeouts op, niet bij de Sessy tenminste.

Heb ook wel eens gehad dat mijn internet uitviel en dat ie daarna lekker tijdens een dure nacht de batterij compleet heeft opgeladen omdat dat het laatste commando was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:26
Maar als je internet er uit ligt en je weet dat kan je wel via wifi de app van my Home battery gebruiken. Die gaat lokaal.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Leoniq schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:35:
Maar als je internet er uit ligt en je weet dat kan je wel via wifi de app van my Home battery gebruiken. Die gaat lokaal.
Klopt, lokaal kun je de Sessy's altijd bedienen. Het lijkt mij alleen handig dat een commando vanuit FE maar bijvoorbeeld 5 min geldig is en dat binnen die 5 minuten weer een nieuw commando gestuurd moet worden, als dat commando dan niet aankomt kan de Sessy na 5 minuten naar 0 gaan. Dan loopt de Sessy in wedergeval niet onbedoeld leeg of vol...

@fraserboer Hoe gaat het met de zelfconsumptie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-10 12:38

Pbr

Ik ben met de 25 kwh Bliq in december overgestapt van onbalans naar dynamisch resultaat is lastig te berekenen, maar ik schat dat ik zo'n 50 euro bruto 38 euro netto (bliq rekent 12 euro per maand) 'verdiend" hebt met de thuis batterij (50 euro resultaat na aftrek 15 % laadverlies)

Dus dat schiet niet op

Hoeveel is er verdiend in december ex bonus met de onbalans met vergelijkbare capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-10 22:22

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Vandaag eindelijk de BTW terug ontvangen.
Aanvraag is half Juli gedaan via de BTW centrale.

Zij hebben prima hun best gedaan alleen de belastingdienst had naar wat ik begreep de methodiek voor de thuisbatterij nog niet ingericht waardoor de BTW centrale pas in December de werkelijke aangifte kon verwerken.
De Btw centrale had me hierin Juli ook al vrij snel over geinformeerd.

€ 2.483 BTW betaald, inclusief de btw over de dienst van de BTW centrale
Af te dragen BTW op opbrengsten vastgesteld op € 360 en deze wordt in 1 keer met de aangifte verrekend.

Terug ontvangen bedrag dus € 2.123,-

Hier gaat dan de vergoeding voor de BTW centrale van € 120,- vanaf dus netto houd ik € 2.003 over.

Ik ben overigens blij dat die € 120 niet zelf heb proberen te regelen want dan was ik bijna zeker in een paar valkuilen gelopen.
Ondertussen sinds Juli ongeveer € 1.000 verdient met onbalans dus nu nog een goede € 11.000,- te gaan en dan heb ik de batterij volledig terug.

Het moet dan wel wat beter gaan als de afgelopen 2 maanden.
Het is denk ik echter logisch dat op dit moment de verdiensten minder zijn, door het bewolkte en windstille weer is er veel minder aanbod van wind en zon dus veel minder fluctuaties en omdat de prijzen hoger zijn is het ook interessanter om gascentrales of andere opwekkers bij te laten komen.

Weet iemand wellicht wat de opbrengst van de Zonnepland demo was van vorig jaar december ?

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omotto
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-05 10:25
Pbr schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:44:
Ik ben met de 25 kwh Bliq in december overgestapt van onbalans naar dynamisch resultaat is lastig te berekenen, maar ik schat dat ik zo'n 50 euro bruto 38 euro netto (bliq rekent 12 euro per maand) 'verdiend" hebt met de thuis batterij (50 euro resultaat na aftrek 15 % laadverlies)

Dus dat schiet niet op

Hoeveel is er verdiend in december ex bonus met de onbalans met vergelijkbare capaciteit?
Ik heb ook 25 kWh maar dan via FE, opbrengst december tot nu toe 83 euro, dus ook niet om over naar huis te schrijven. Denk dat de batterij via onbalanshandel zwaarder wordt belast dan via epex..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007

Dus dat schiet niet op

100,92 euro.
Betreft een 30 kWh batterij met 7kW inverter van Growatt, via BLIQ EMS.
Draait op FE voor de onbalans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook een maand uit de onbalans gestapt, maar met weinig PV is er.maar weinig te verdienen met EPEX. Daarbij liep ik ook tegen de capaciteit van mijn batterij aan: met 20KWh/5KW doe je niet veel als je het eigen verbruik er ook uit wil halen.
Als ik het opnieuw zou doen, dan zou ik minimaal 30KWh/10KW neerzetten. Je moet het op pieken en dalen verdienen, dan heb je zoveel mogelijk vermogen nodig. Probleem is dan wel om de kosten eruit te halen.
Met de onbalanshandel hoef je nergens naar om te kijken en krijg je netto geld toe voor je energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

op de valreepn nog een offerte voor een thuisbatterij getekend. eind januari wordt een 15kWh AlphaESS geinstalleerd hier, ik ben alvast overgestapt op Frank Energie vanuit Tibber. Enigszinds vind ik dat jammer. Tibber werkte prima. de integratie met Home assistant ook., hoe dat met Frank gaat weet ik (nog) niet...

Ik vraag me wel af hoe snel ik met Frank kan handelen, gelijk op de dag dat mijn batterij is aangesloten of een tijdje later?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-09 21:38

Dus dat schiet niet op

128,65 over december met een 24,6 / 10kw AlphaEss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-10 08:02
kmf schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:50:
op de valreepn nog een offerte voor een thuisbatterij getekend. eind januari wordt een 15kWh AlphaESS geinstalleerd hier, ik ben alvast overgestapt op Frank Energie vanuit Tibber. Enigszinds vind ik dat jammer. Tibber werkte prima. de integratie met Home assistant ook., hoe dat met Frank gaat weet ik (nog) niet...

Ik vraag me wel af hoe snel ik met Frank kan handelen, gelijk op de dag dat mijn batterij is aangesloten of een tijdje later?
Toen mijn AlphaESS in de ochtend was aangesloten was een mailtje naar FE genoeg om in de middag al in de onbalans handel te zitten. In eerste instantie kreeg ik nog een mailtje van ze dat ze op gegevens van Alpha moesten wachten, maar die gegevens kon ik ze zelf geven, en dat was goed genoeg voor ze. FE is zeer snel met antwoorden vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omotto
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-05 10:25
Takkie25 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 07:18:
[...]

128,65 over december met een 24,6 / 10kw AlphaEss
Dat is alweer een stuk meer in de richting. Apart dat batterijen met dezelfde capaciteit/vermogen bij dezelfde aanbieder zoveel verschil in rendement opleveren. Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sperwer51
  • Laatst online: 06-10 21:37
€78 in de maand December met Bliq 20kWh / 8kW op FE onbalans.

Dus dat schiet niet op

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Wat me opvalt is dat mensen inzetten op flinke opslag en omvormingsvermogen. 10 Kw. Nu is salderen afgeschaft. Verdienmodel onbalans gaat dus op de schop.

Dan maar naar zelfconsumptie verhogen. Dan is een 20 kWh batterij en 10 kW omvormer toch een overkill. Gemiddeld huishouden draait helemaal niet zulke hoge vermogens. Omzettingsverliezen nemen dan toe door een lager "toerental" van de omvormer. Een batterij die wrs niet meer vol of leeg komt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Devke schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:56:
Wat me opvalt is dat mensen inzetten op flinke opslag en omvormingsvermogen. 10 Kw. Nu is salderen afgeschaft. Verdienmodel onbalans gaat dus op de schop.

Dan maar naar zelfconsumptie verhogen. Dan is een 20 kWh batterij en 10 kW omvormer toch een overkill. Gemiddeld huishouden draait helemaal niet zulke hoge vermogens. Omzettingsverliezen nemen dan toe door een lager "toerental" van de omvormer. Een batterij die wrs niet meer vol of leeg komt.
naja. overkill valt mee toch? 10kW op 3 fase is 3,33 per fase. Een all-electric house (en dat zijn er steeds meer) kan dat prima gebruiken. mijn huis is niet gemiddeld, maar de warmtepomp, doorstroomverwarmer hebbne wel flinke pieken soms, die mijn toekomstige alpha prima kan compenseren.

ik heb mijn 15kWh 10kW alpha ess ook eerder gekozen voor zelfconsumptie. tot en met 2027 mag ie wel zsm "terugverdienen", maar daarna zal ik eerder kiezen voor zelfconsumptie/peak shaving. Tegen die tijd zal ik waarschijnlijk ook een EV hebben.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:26:
[...]

naja. overkill valt mee toch? 10kW op 3 fase is 3,33 per fase. Een all-electric house (en dat zijn er steeds meer) kan dat prima gebruiken. mijn huis is niet gemiddeld, maar de warmtepomp, doorstroomverwarmer hebbne wel flinke pieken soms, die mijn toekomstige alpha prima kan compenseren.

ik heb mijn 15kWh 10kW alpha ess ook eerder gekozen voor zelfconsumptie. tot en met 2027 mag ie wel zsm "terugverdienen", maar daarna zal ik eerder kiezen voor zelfconsumptie/peak shaving. Tegen die tijd zal ik waarschijnlijk ook een EV hebben.
Je schrijft het al. Pieken. In een dag zit 24 uur. Kijk eens hoelang je echt op een piek draait. Ons huis heeft geen gas. De piek is hier de wasmachine, vaatwasser of electrisch koken. Daarna zal het gemiddeld op 300 watt hangen ofzo? Vlgs HW ligt mijn standby verbruik op de dag op 2.1 kWh. Het dagverbruik zal een 8 kWh zijn gemiddeld.

Edit. Bedoel dit uiteraard niet verwijtend he. Ik snap alleen niet dat iemand kiest voor 10 kW omvormer als dit pieken zijn. Waarom niet efficienter dan met minder verlies?

Ik heb wel eens een test gedaan bij de omvormer van mij zonnepanelen. 3 kW. SMA. Maar bij lage vermogens loopt dat verlies al rap richting de 40%. Als je daar de hele dag opdraaid 🤔

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 02-01-2025 08:58 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:52:
[...]

Je schrijft het al. Pieken. In een dag zit 24 uur. Kijk eens hoelang je echt op een piek draait. Ons huis heeft geen gas. De piek is hier de wasmachine, vaatwasser of electrisch koken. Daarna zal het gemiddeld op 300 watt hangen ofzo? Vlgs HW ligt mijn standby verbruik op de dag op 2.1 kWh. Het dagverbruik zal een 8 kWh zijn gemiddeld.

Edit. Bedoel dit uiteraard niet verwijtend he. Ik snap alleen niet dat iemand kiest voor 10 kW omvormer als dit pieken zijn. Waarom niet efficienter dan met minder verlies?

Ik heb wel eens een test gedaan bij de omvormer van mij zonnepanelen. 3 kW. SMA. Maar bij lage vermogens loopt dat verlies al rap richting de 40%. Als je daar de hele dag opdraaid 🤔
mijn huis standaard verbruik is 500W, in de avond 750. En dat is alleen als we zuinig en bewust omgaan.

maar 10kW is ook een must voor mij omdat ik mijn espressomachine en waterkoker ook wil kunnen gebruiken bij stroomuitval (ja, ik weet dat dat ook incidenteel was, afgelopen november maar 4x gebeurd) die trekken pieken van 3k en dat kon mijn powerstatoins niet aan, dus 10kW =3,5kW per fase zal dat dus wel kunnen faciliteren. tot dat moment is het beter inzetbaar voor slim handelen is me verteld. geen idee wat de toekomst brengt, maar ik heb wel geleerd dat je beter voor meer vermogen kan kiezen als je dat kan, want dat kan je later niet meer uitbreiden.

voor de efficientie en dagelijks verbruik heb ik ook 2 DIY accu's die ieder 650W kunnen leveren met een capaciteit van 10kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kmf schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:02:
[...]

mijn huis standaard verbruik is 500W, in de avond 750. En dat is alleen als we zuinig en bewust omgaan.

maar 10kW is ook een must voor mij omdat ik mijn espressomachine en waterkoker ook wil kunnen gebruiken bij stroomuitval (ja, ik weet dat dat ook incidenteel was, afgelopen november maar 4x gebeurd) die trekken pieken van 3k en dat kon mijn powerstatoins niet aan, dus 10kW =3,5kW per fase zal dat dus wel kunnen faciliteren. tot dat moment is het beter inzetbaar voor slim handelen is me verteld. geen idee wat de toekomst brengt, maar ik heb wel geleerd dat je beter voor meer vermogen kan kiezen als je dat kan, want dat kan je later niet meer uitbreiden.

voor de efficientie en dagelijks verbruik heb ik ook 2 DIY accu's die ieder 650W kunnen leveren met een capaciteit van 10kWh.
Oke iedereen maakt zijn eigen keuze's. Gelukkig ook maar. Persoonlijk vind ik het teveel vermogen. Op de expressomachine die een korte piek zal laten zien en zeg 700 watt dan gemiddeld. Dan gebruik je maar 7% capaciteit van de omvormer.

Dat andere systeem is puur voor de efficiency?

Waar heb je dan het zeg maar grotere systeem voor ingezet? Ik probeer het ff te snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Oke iedereen maakt zijn eigen keuze's. Gelukkig ook maar. Persoonlijk vind ik het teveel vermogen. Op de expressomachine die een korte piek zal laten zien en zeg 700 watt dan gemiddeld. Dan gebruik je maar 7% capaciteit van de omvormer.

Dat andere systeem is puur voor de efficiency?

Waar heb je dan het zeg maar grotere systeem voor ingezet? Ik probeer het ff te snappen.
dat andere DIY-systeem had ik vorig jaaar gebouwd. ik was er zo tevreden over dat ik een grotere wou hebben, maar dat is complexer vanwege bouwkundige aanpassingen. Dus even naar commerciele gekeken wat dus qua prijs meeviel.
En daarbij werd 10kW aanbevolen omdat dat meer meeweegt in de onbalansmarkt. En mijn snelle redenering qua piekvermogen deed me besluiten deze ook goed te vinden.
Het gaat ook om dat de accu van de alphaESS ook binnen een korte tijd volgeladen wilt hebben tbv dynamische tarieven. (dan kan ik bv binnen 1 uur de Alpha volgeladen hebben om de rest van de goedkope uren dat ander systeem op te laden welke dus maar met 2.2kW gaat)

die 10kWh dat ik nu heb is dus niet afdoende in de winter, vandaar de grotere. samen een capaciteit van 25kWh (ik hoop iop de onbalansmarkt dus zo'n 10kWh van de 15kWh te verbruiken en dat er wat overblijft voor zelfconsumptie. maar peakshaving vind ik belangrijker.)

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 02-01-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is juist de lage RTE bij nachtelijk verbruik die er voor zorgt dat je méér opslag nodig hebt. Het opladen doe je met PV dus dan maakt dat lage rendement niet uit. Je moet, voor een gezonde batterij-cyclus, rekenen op ca. 60% benutbare energieopslag. De 12KWh die je dan over hebt is niet bepaald "overkill", zeker als je veel dagen onvoldoende opwek hebt om het dagelijks verbruik te dekken. Het vermogen van 10KW is wel te hoog, behálve als je wilt handelen op EPEX: dan wil je in 1 uur zoveel mogelijk laden/ontladen. Mijn 5KW is daar niet geschikt voor, heb ik ontdekt.
Grote disclaimers zijn natuurlijk de uiteindelijke "best practices" vwb laad/ontlaad cycli van de batterij: voor LFP batterijen beginnen cijfers naar buiten te komen over aanmerkelijk lagere degradatie en langere levensduur dan voorspeld. Daarbij opgeteld komt het eigen verbruik dat voor iedereen anders is (ik ben bijvoorbeeld gasloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-10 22:22

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Hier 24 KWh accu en 12 kW omvormer.
Om 2 redenen gekozen voor een grote omvormer.
1. Om de komende jaren zo agressief mogelijk te kunnen reageren op onbalans markt.
2. Ik heb 2 electrische autos en wil als onbalans niet meer loont op epex gaan handelen en mijn autos kunnen laden.

Met deze combi kan ik altijd de 2 goedkoopste uren vd dag laden en kan ik als ik wil mijn auto laden zonder het net nodig te hebben.

Wat ik wel zie is dat de batterij conditionering veel meer energie kost dan het omvormerverlies dus over het verlies vd omvormer maak ik menie zo druk

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
60% benutbaar. 40% extra betaald. Niet gebruikt. Zonde. Zo lees ik het. Correct me if i am wrong.

Als onbalans weg valt dan is epex ook niet meer rendabel toch. Letop ik ga uit van de situatie met saldering eraf.

Dat het verlies met zonne opwek dan niet echt belangrijk is ben ik niet met je eens. Alles wat je de prullenbak ingooid moet elders ingekocht worden. Stel ik gooi 100 kWh weg door omzetting, dan kan ik daar hier geen 100 uur warm voor zitten. Ik stook de te salderen kWh's op. Dat betekent dus extra stadwarmte inkopen in de winter. Verlies moet je zo klein mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporkeh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-01 15:28
ik gooi 100 kWh weg door omzetting, dan kan ik daar hier geen 100 uur warm voor zitten. Ik stook de te salderen kWh's op. Dat betekent dus extra stadwarmte inkopen in de winter. Verlies moet je zo klein mogelijk houden.
Omzettingsverlies is warmte, in de winter is dit niet zo heel erg mits je de ESS op een plek hebt waar je de BTUs wel kan gebruiken. En in de zomer hebben we bijna allemaal een overschot aan PV hier dus dan zijn de verliezen wat minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:15:
(A) 60% benutbaar. 40% extra betaald. Niet gebruikt. Zonde. Zo lees ik het. Correct me if i am wrong.

(C) Als onbalans weg valt dan is epex ook niet meer rendabel toch. Letop ik ga uit van de situatie met saldering eraf.

(B) Dat het verlies met zonne opwek dan niet echt belangrijk is ben ik niet met je eens. Alles wat je de prullenbak ingooid moet elders ingekocht worden. Stel ik gooi 100 kWh weg door omzetting, dan kan ik daar hier geen 100 uur warm voor zitten. Ik stook de te salderen kWh's op. Dat betekent dus extra stadwarmte inkopen in de winter. Verlies moet je zo klein mogelijk houden.
A: een batterij-cyclus van 0 naar 100 en terug zal echt niemand doen: killing voor de levensduur. Probleem is dat niemand jou (en mij....) dat vantevoren verteld heeft, jammer dan. Die 60% benutbaar is een gegeven uit de praktijk.
B: dat verlies is niet belangrijk, omdat ik veel meer opwek dan ik kwijt kan gedurende een groot deel van het jaar. Dus of ik nu de omvormer afknijp of opwek als RTE verlies weggooi is om het even.
C: in de maanden met weinig opwek haal ik bij laag verbruik soms gewoon de energie uit het grid ipv de batterij: dan is het een rekensom van de inkoopprijs versus verkoop en verliezen. Handelen op EPEX is een rekensom: er zijn soms dagen dat er een verschil is tussen in- en verkoop van €1, dan is handel écht wel interessant. Die verschillen zijn 's-zomers groter dan in de winter (in de ochtend en avond). Je kunt dat alleen weten als je de tarieven volgt en goed ziet wat er gebeurt. Dit is geen mening maar ervaringsfeit.

Ik baseer mijn mening op mijn eigen praktink ervaring: toen ik aan mijn batterij avontuur begon stond ik er net zo in als jij. De harde praktijk heeft mij gewoon het een en ander geleerd. Daar kun je iets mee doen of niet, dat is aan jou zelf.
Bovenstaande is allemaal gebaseerd op de situatie ná 2026 (einde saldering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb nog wat moeite om het concept van handelen te begrijpen.
welk verbruik wordt nou gemeten? aan de slimme meter kan je niet zien of iets van de accu komt of thuisgebruik, dus hoe wordt dat gescheiden?

Stel, 1 thuisaaccu van 10kW en x kWh.
FE zget laden en de thuisaccu gaat laden 10kW. maar daarnaast is er thuis nog een verbruik van 5kW. dit voor een uur
hoeveel wordt er nu "verbruikt voor onbalanshandel"? 10kWh of 15 kWh

of in de zomer.
er moet ontladen worden terwijl er ook 5kW aan PV wordt teruggeleverd. is het dan 10 of 15 kWh?
of er moet geladen worden. wordt er dan 5 kWh afgerekend ipv 10kWh omdat er maar 5kWh van het net wordt binnengehaald?

oftewel, moet je je zelfconsumptie ook aanpassen op de onbalansprijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 20:13
kmf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:44:
welk verbruik wordt nou gemeten? aan de slimme meter kan je niet zien of iets van de accu komt of thuisgebruik, dus hoe wordt dat gescheiden?
Ze hebben wel een idee hoe veel er uit je accu komt (of in gaat), als ze je accu vertellen om met 3000W (3kW) te ontladen, en dit duurt 30 minuten, kunnen ze dus met redelijke zekerheid weten dat er ongeveer 1.5kWh uit je accu is geweest. Dit is waar mee gehandeld is

Als je 3kW uit je accu laat gaan, maar je gebruikt zelf 3kW (waardoor je gebruik op de meter ~0W is), handel je nog steeds met 3kW op dat moment.

Op je eindfactuur word hier rekening mee gehouden trouwens, frank haalt het gebruik van het onbalanshandelen er af.

Let op: De inefficientie van je omvormer is wel enigszins voor eigenrekening. Al zou de "Frank Slim Korting" bonus dit voldoende moeten compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:44:

Stel, 1 thuisaaccu van 10kW en x kWh.
FE zget laden en de thuisaccu gaat laden 10kW. maar daarnaast is er thuis nog een verbruik van 5kW. dit voor een uur
hoeveel wordt er nu "verbruikt voor onbalanshandel"? 10kWh of 15 kWh

of in de zomer.
er moet ontladen worden terwijl er ook 5kW aan PV wordt teruggeleverd. is het dan 10 of 15 kWh?
of er moet geladen worden. wordt er dan 5 kWh afgerekend ipv 10kWh omdat er maar 5kWh van het net wordt binnengehaald?

oftewel, moet je je zelfconsumptie ook aanpassen op de onbalansprijzen?
De verwarring ontstaat omdat er op dit (en soortgelijke) forums nog steeds leden zijn die denken dat FE en Zonneplan afrekenen op meterstanden bij de onbalanshandel, terwijl dit toch echt gebeurd op basis van SOC-waarden en capaciteit. Let maar eens op: zodra je batterij inconsistente SOC heeft, dan wordt gesteld dat de batterij geen verbinding heeft.
De energieleverancier krijgt dus data van de netbeheerder vwb meterstanden en SOC-data van de batterij voor onbalanshandel. Ik vermoed dat de leveranciers niet aan de grote klok willen hangen dat de SOC-data gebruikt worden.
Wie zich verdiept in de thuisbatterij, die weet namelijk ook dat de netbeheerders géén mogelijkheid zien om de energie stromen van de batterij te onderscheiden van de overige stromen. Vandaar dat er bijvoorbeeld vooralsnog geen uitzondering komt vwb de energiebelasting voor batterijen. De SOC is namelijk geen gecertificeerde meeteenheid, maar een benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:11:
[...]

De verwarring ontstaat omdat er op dit (en soortgelijke) forums nog steeds leden zijn die denken dat FE en Zonneplan afrekenen op meterstanden bij de onbalanshandel, terwijl dit toch echt gebeurd op basis van SOC-waarden en capaciteit. Let maar eens op: zodra je batterij inconsistente SOC heeft, dan wordt gesteld dat de batterij geen verbinding heeft.
De energieleverancier krijgt dus data van de netbeheerder vwb meterstanden en SOC-data van de batterij voor onbalanshandel. Ik vermoed dat de leveranciers niet aan de grote klok willen hangen dat de SOC-data gebruikt worden.
Wie zich verdiept in de thuisbatterij, die weet namelijk ook dat de netbeheerders géén mogelijkheid zien om de energie stromen van de batterij te onderscheiden van de overige stromen. Vandaar dat er bijvoorbeeld vooralsnog geen uitzondering komt vwb de energiebelasting voor batterijen. De SOC is namelijk geen gecertificeerde meeteenheid, maar een benadering.
Of zit er wellicht een gecertificeerde (mid)meter in de omvormer die ze op afstand uitlezen en de verrekening op basis van de meter in de omvormer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bylefjild
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-09 09:07
Als je de grafiek van de SOC over een bepaalde tijd bekijkt, zie je dat FE "probeert" te ontladen (en dus jouw stroom gebruikt op de markt) als de prijs hoog is. Dat proberen komt door het algoritme, wat er ook naast kan zitten. Dus dan zie je ontladen op vreemde momenten. Het laden/ontladen heeft volgens mij voorrang op je eigen thuisgebruik. Daar heb je impliciet FE toestemming voor gegeven. Mijn Sigenstor kan ik trouwens zo instellen dat FE maar een deel kan gebruiken voor de handel, zodat je de rest voor eigen gebruik kan inzetten. Zo zie ik het, maar ik kan er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

smiba schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:53:
[...]

Ze hebben wel een idee hoe veel er uit je accu komt (of in gaat), als ze je accu vertellen om met 3000W (3kW) te ontladen, en dit duurt 30 minuten, kunnen ze dus met redelijke zekerheid weten dat er ongeveer 1.5kWh uit je accu is geweest. Dit is waar mee gehandeld is

Als je 3kW uit je accu laat gaan, maar je gebruikt zelf 3kW (waardoor je gebruik op de meter ~0W is), handel je nog steeds met 3kW op dat moment.

Op je eindfactuur word hier rekening mee gehouden trouwens, frank haalt het gebruik van het onbalanshandelen er af.
bylefjild schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:49:
Als je de grafiek van de SOC over een bepaalde tijd bekijkt, zie je dat FE "probeert" te ontladen (en dus jouw stroom gebruikt op de markt) als de prijs hoog is. Dat proberen komt door het algoritme, wat er ook naast kan zitten. Dus dan zie je ontladen op vreemde momenten.
Betekent dat eigenlijk niet impliciet dat je thuisverbruik op dat moment "gratis" is immers, de batterij ontlaad, en als je die stroom opsnoept in huis, dan komt het het net niet op, terwijl dat administratief als "handelen" wordt gezien en van je verbruik wordt afgesnoept. (zo ja, dan gaat er hier een lampje branden :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 17:52
kmf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:24:
[...]

[...]

Betekent dat eigenlijk niet impliciet dat je thuisverbruik op dat moment "gratis" is immers, de batterij ontlaad, en als je die stroom opsnoept in huis, dan komt het het net niet op, terwijl dat administratief als "handelen" wordt gezien en van je verbruik wordt afgesnoept. (zo ja, dan gaat er hier een lampje branden :P )
Als de bewering klopt dat je op de SOC van je accu word afgerekend. Kun je volgens mij gratis je EV opladen uit je accu 🤫
Daarom denk dat je niet word afgerekend op de SoC van de Accu. 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
kmf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:24:
[...]

[...]

Volgens mij werkt het niet helemaal zo :)

FE stuurt een signaal na de batterij, bijvoorbeeld 10kW ontladen voor 5 minuten, als FE dan de SoC ziet zakken met het correcte percentage weet FE dat er een x hoeveelheid kWh ontladen is. Dit wordt verkend tegen de onbalans tarieven. Dit is de onbalans vergoeding. Via je slimme meter wordt je afgerekend met EPEX tarieven (je hebt immers een dynamisch contract). Om te zorgen dat je batterij geen winst/verlies geeft krijg je ook nog een EPEX correctie zodat theoretisch gezien je batterij neutraal is op je energie rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

DJP! schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Volgens mij werkt het niet helemaal zo :)

FE stuurt een signaal na de batterij, bijvoorbeeld 10kW ontladen voor 5 minuten, als FE dan de SoC ziet zakken met het correcte percentage weet FE dat er een x hoeveelheid kWh ontladen is. Dit wordt verkend tegen de onbalans tarieven. Dit is de onbalans vergoeding. Via je slimme meter wordt je afgerekend met EPEX tarieven (je hebt immers een dynamisch contract). Om te zorgen dat je batterij geen winst/verlies geeft krijg je ook nog een EPEX correctie zodat theoretisch gezien je batterij neutraal is op je energie rekening.
Even door chatgtp jouw stukje met cijfers laten uitleggen geeft het volgende:

Stap 1: Signaal van FE

FE stuurt een signaal: "Ontlaad 10 kW gedurende 5 minuten."
code:
1
Ontladen = 10 kW × (5/60 uur) = 0,833 kWh

Stap 2: Controle via de State of Charge (SoC)
De batterijcontroller meet of de State of Charge (SoC) met het juiste percentage afneemt.
code:
1
Bij een batterijcapaciteit van 10 kWh: SoC-daling = (0,833 / 10) × 100 = 8,33%

Stap 3: Vergoeding voor onbalans
De onbalansmarkt geeft een vergoeding afhankelijk van de netstatus.
code:
1
2
Onbalansvergoeding = €50 per MWh = €0,05 per kWh
Vergoeding voor 0,833 kWh = 0,833 × €0,05 = €0,04165 (ongeveer 4 cent)

Stap 4: Afrekening via dynamisch contract
Je slimme meter meet je werkelijke afname/teruglevering van het net tegen EPEX-tarieven.
code:
1
2
EPEX-tarief = €0,10 per kWh
Afrekening voor 0,833 kWh = 0,833 × €0,10 = €0,0833

Stap 5: EPEX-correctie
Om te zorgen dat je batterij neutraal blijft op je energierekening, wordt een correctie toegepast.
code:
1
Verschil tussen EPEX (€0,0833) en onbalansvergoeding (€0,04165) wordt geneutraliseerd.

Samenvatting:
- Ontlading: 0,833 kWh
- Onbalansvergoeding: €0,04165
- EPEX-tarief: €0,0833
- Correctie: Het verschil wordt gecompenseerd, zodat je batterij neutraal is.

dit klinkt wel logisch. maar.... die 0,833 kWh is niet afgevoerd van het net als er thuis ook verbruik is, dus stel de helft is opgesnoept 0,4kWh. dan moet er dus 0,43kWh*EPEXprijs voor dat uur afgerekend worden.

dus dat wordt bedoeld met : Het verschil wordt gecompenseerd, zodat je batterij neutraal is.

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 03-01-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Dit is wat ik tot nu toe in Home Assistant aan besturing heb: (its a lot)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
misschien heb ik het gemist, maar hoe heb je je Alpha geintegreerd in HA? met modbus of gebruik je de cloud-api?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:25:
[...]
misschien heb ik het gemist, maar hoe heb je je Alpha geintegreerd in HA? met modbus of gebruik je de cloud-api?
Aanvankelijk met een cloud-api en daarna modbus via tcp. De laatste geeft volledige controle over de inverter, je kunt dan ook de connectie naar de AlphaESS cloud er uit gooien (dat doe ik mss als de salderingsregeling stopt). Daar heb ik wel zelf veel code voor moeten schrijven, maar de basis is beschikbaar op Reddit.
Samen met de EPEX-tarieven die ik automatisch binnenhaal van Entso-e kun je alles automatiseren en algoritmes draaien voor profitable handel op EPEX. Voor nu (na proefdraaien om te zien of alles werkt) zit ik weer op onbalans: daar kun je niet tegen op met EPEX handel. Bij uitzonderlijke tarieven blokkeer ik de toegang van FE en handel ik een paar uur, maar dat is echt uitzondering (en spielerei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peterhardenberg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Als de bewering klopt dat je op de SOC van je accu word afgerekend. Kun je volgens mij gratis je EV opladen uit je accu 🤫
Daarom denk dat je niet word afgerekend op de SoC van de Accu. 🤷
Als de batterij ontlaadt op onbalans dan maakt het totaal niet uit wat je daarmee doet, terugleveren aan het grid of zelf gebruiken. Vanwege de Slim-korting kun je tegen het geldende uurtarief terugleveren of afnemen, daar is niets gratis aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars2020 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Of zit er wellicht een gecertificeerde (mid)meter in de omvormer die ze op afstand uitlezen en de verrekening op basis van de meter in de omvormer doen?
In de omvormer zit geen gecertificeerde meter. Daarbij komt dat afrekening op SOC je laadverliezen vergoed: via een meter zou je alleen de daadwerkelijke geleverde/afgenomen energie vergoed krijgen. Het is buitengewoon slim gedaan door de energieleveranciers (in jouw voordeel dus). Doe je het niet op SOC dan lever je 15 à 20% rendement in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-10 19:15
En hoe denken jullie dan dat de SOC wordt bepaald met LFP batterijen?
Serieus, voor mij een vreemde discussie.
Zonder goede stroommeter geen goede SOC waarde.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
In mijn situatie worden in ieder geval door BLIQ ook de Modbus registers van mijn omvormer uitgelezen die bijhouden hoeveel stroom er in en uit de batterijen is gegaan.
Ik mag aannemen dat de ingebouwde meters van een omvormer wel enigsinds betrouwbaar zijn.
Of FE er daadwerkelijk wat mee doet is uiteraard de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
kmf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Even door chatgtp jouw stukje met cijfers laten uitleggen geeft het volgende:

Stap 1: Signaal van FE

FE stuurt een signaal: "Ontlaad 10 kW gedurende 5 minuten."
code:
1
Ontladen = 10 kW × (5/60 uur) = 0,833 kWh

Stap 2: Controle via de State of Charge (SoC)
De batterijcontroller meet of de State of Charge (SoC) met het juiste percentage afneemt.
code:
1
Bij een batterijcapaciteit van 10 kWh: SoC-daling = (0,833 / 10) × 100 = 8,33%

Stap 3: Vergoeding voor onbalans
De onbalansmarkt geeft een vergoeding afhankelijk van de netstatus.
code:
1
2
Onbalansvergoeding = €50 per MWh = €0,05 per kWh
Vergoeding voor 0,833 kWh = 0,833 × €0,05 = €0,04165 (ongeveer 4 cent)

Stap 4: Afrekening via dynamisch contract
Je slimme meter meet je werkelijke afname/teruglevering van het net tegen EPEX-tarieven.
code:
1
2
EPEX-tarief = €0,10 per kWh
Afrekening voor 0,833 kWh = 0,833 × €0,10 = €0,0833

Stap 5: EPEX-correctie
Om te zorgen dat je batterij neutraal blijft op je energierekening, wordt een correctie toegepast.
code:
1
Verschil tussen EPEX (€0,0833) en onbalansvergoeding (€0,04165) wordt geneutraliseerd.

Samenvatting:
- Ontlading: 0,833 kWh
- Onbalansvergoeding: €0,04165
- EPEX-tarief: €0,0833
- Correctie: Het verschil wordt gecompenseerd, zodat je batterij neutraal is.

dit klinkt wel logisch. maar.... die 0,833 kWh is niet afgevoerd van het net als er thuis ook verbruik is, dus stel de helft is opgesnoept 0,4kWh. dan moet er dus 0,43kWh*EPEXprijs voor dat uur afgerekend worden.

dus dat wordt bedoeld met : Het verschil wordt gecompenseerd, zodat je batterij neutraal is.
Ik heb hier menigmaal contact over gehad met FE, ben er nog niet helemaal uit hoe het zit maar ik kwam vaak op andere getallen uit dan de correctie op de factuur. Moet er nog weer eens induiken.
Dit is ter info laatste deel van de discussie met FE:

Mijn stelling was:
Stel een zomermaand. Sessy’s laden 500 kWh en ontladen 420 kWh. Totaal die maand door meter gemeten 700 kWh afname en 1020 kWh terugleveren. De zonnepanelen brachten 800 kWh op, een gedeelte is door zelfgebruik opgenomen en een gedeelte in de batterij, maar dit is verder niet na te gaan.

1. Epex verrekening. Stel in deze maand koste de 500 kWh laden €60,50 (gemiddelde EPEX kWh prijs €0,10 + btw = €0,121/kWh) en het ontladen van 420 kWh leverde €81,31 (gemiddelde EPEX kWh prijs €0,16 + btw = €0,1936/kWh). Dit is dan onderdeel via de reguliere maandfactuur en maak ik 81,31-60,50=€20,81 extra winst. Dit wordt dan als kostenpost op de kortingsfactuur.
2. slim handelen korting. Is korting van de inkoopvergoeding die door de batterij is gegaan. Dus laden 500 kWh x 0,01815 = €9,075 ex btw = €10,98 inc btw. Voor ontladen 420 kWh x 0,0351 = €14,74 ex btw = €17,83 inc btw.
3. Energiebelasting. Per saldo laad ik 80 kWh meer op dan ontladen, dus daar betaal ik uiteindelijk EB+btw over. EB+btw is 0,1316, dus 80 x 0,1316= €10,52 wat ik per maand extra zal betalen. Dat symmetrisch laden/ontladen wat je stelt ben ik het dus niet mee eens, 84% RTE geldt voor de Sessy’s.

Hoge inkoopvergoeding voor terugleveren: Frank Energie heeft een relatief hoge inkoopvergoeding voor terugleveren, en in plaats van terug krijgen zoals bij Tibber en ZP betaal ik dit dus bij Frank. Dus een (fictieve) kostenpost. Terugleveren voor het deel waar de korting niet geldt: 600 x 0,0351 = €21,06 ex btw = €25,48 inc btw.  Ter vergelijk bij Tibber bijv zou ik terugkrijgen: 600 x 0,0248 = 14,88 inc btw. Dit is een totaal verschil van €40,36. Ik weet dat dit alleen voor de zomermaanden geldt, maar vindt dit best een fors verschil.

Dus de EB en hoge inkoopkosten bij terugleveren romen best veel af van de initiële opbrengsten. Concrete vraag is of ik op het lagere inkoopvergoeding voor terugleveren van €0,0127 kan worden gezet.
antwoord van FrankEnergie:
Het klopt bijna helemaal.

1. De EPEX correctie kijkt puur naar de marktprijs en BTW, niet naar Energiebelasting (we nemen aan dat je battery zo goed als symmetrisch laadt en ontlaadt, wat zo goed als geen effect heeft op je EB).
2. Dit klopt.
3. Dit klopt niet helemaal. Dat je een kleiner ontlaadvermogen hebt dan je laadvermogen, neemt niet weg dat je ongeveer symmetrische volumes laadt en ontlaadt. We gaan er vanuit dat je hetzelfde in volume laadt als ontlaadt, en dit staat los van het vermogen. Het duurt alleen gemiddeld wat langer voordat je 100% ontladen hebt.

Je mag prima over op de nieuwe propositie. Dit zal in werking gaan vanaf december.
Met die stelling 3 ben ik het dus niet eens omdat er volgens mij wel degelijk meer geladen wordt dan ontladen, dus over dat verschil betalen we EB. Heb hier nog geen cijfers van berekend.

Wat er volgens mij ook gebeurt is dat er per 15 minuten gekeken wordt, dus stel er wordt in de 15 min geladen en ontladen door RT2 dan zag ik vaak dat de batterij bijv op 83% begon, naar 81% ontladen en dan weer naar 83% geladen. Door omvormer verliezen laadt de batterij dan altijd meer kWh dan er ontladen is, maar volgens de app is er dan niks gebeurd, terwijl er per saldo meer kWh in de batterij zijn gegaan. Nu is de RT2 enorm afgenomen merk ik en komt dit laden en ontladen in het kwartier bijna niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 10:25
Als het goed is heb je ietsje meer profijt van de manier waarop de Slim Korting berekend wordt. Volgens mij gaat het allemaal om de batterij. Dat betekent dat je dus 520 kWh laad maar er bijv. slechts 500 de batterij in gaat. Dat is 500 x opslag opladen = x. Daarna kijken ze alleen naar dat die 500 kWh uit de batterij gaan en dat daar slechts 480 van het net op gaat is inderdaad 'ons' verlies in de vorm van EB maar de Slim Korting zou over 500 kWh moeten gaan en niet de 480.
Ik sta wel versteld van de hoge teruglever 'boete' van FE als het ruim 3 ct is. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je opbrengst gekort wordt met 1,27 ct. Jij hebt ze gevraagd om terug te gaan op de oude 'propositie'. Heb ik iets gemist daaraan? De website vind ik nogal slecht ingericht waardoor je al die nuttige artikelen niet kan vinden op de site.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fraserboer
Op basis van een script van Tweaker 'Erdebee' https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80989724 heb ik deze nu ook voor HomeAssistant omgebouwd met NodeRed. Erdebee's script is voor een Homey systeem om de data van de onbalansresultaten van Frank binnen te halen en op de webiste https://onbalansmarkt.com/ te publiceren naast alle Nexus batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL-637RZDT6Wqf04wwDjpAfe4_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zcHMGCe0cAtqWP31nCI2GkDe.png?f=fotoalbum_large

Voor degene die geinteresseerd zijn om dit ook te doen:
(bijkomend voordeel is dat je de handelsresultaten in HomeAssistant kan krijgen!

https://github.com/harryb...-Onbalansmarkt.com-for-HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feFJ5sUN6uFAUgbVSTpk3bB4pnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FT3DXX3vBPAAYDOtHPO7SpHG.png?f=fotoalbum_large

Hoop dat de NodeRed flow en uitleg universeel zijn. Ik ben geen programmeur dus veel met ChatGPT gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
Werkt bij meer mensen de slim laden functie niet meer in de app van FE? Mijn auto is er uit gegooid en kan deze momenteel niet toevoegen...

Update: werkt weer

[ Voor 7% gewijzigd door ManiNL op 06-01-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin januari zouden we met de slim laden app verschillende strategieën kunnen volgen, maar er gebeurt weer helemaal niets. Iemand enig idee of het ooit nog gaat gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:04:
Begin januari zouden we met de slim laden app verschillende strategieën kunnen volgen, maar er gebeurt weer helemaal niets. Iemand enig idee of het ooit nog gaat gebeuren?
Ze hebben recent nog aangegeven dat het iets langer gaat duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fraserboer
De test loopt nog, ben daar ook 1 van, ook al werkt de aansturing van mijn Sessy’s al 2 weken niet en valt er weinig te testen. Maar morgen willen ze graag onze feedback ontvangen zodat ze dan zsm de release kunnen vrijgeven als ze de test als succesvol beschouwen.

Hier de content pagina als je die nog niet gezien hebt: https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelen

Ik heb de agressievere onbalanshandel wel kort kunnen testen, en het verschil tussen de beide modi was wel te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24Yj6avPpn4pZxfh3u8gchSleRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y1FUOoHMTlo5xbIqEvwnjo9d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0oAk1Tr935xtft9jPfnJJznt-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7fTxkSg0RdOpLfY4isupgHJj.png?f=fotoalbum_large

De zelfconsumptie plus werkte niet met de Sessy’s en daar gingen ze aan een oplossing werken. Dus ja het duurt allemaal wel lang, sinds de zomer hebben ze er al over meende ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Ik heb zojuist de Node-Red flow van @fraserboer geïnstalleerd en aangepast voor mijn installatie (Kleine leercurve aangezien dit mijn eerste ervaring met Node-Red is.
Helaas lijken de inloggegevens voor Frank niet in orde te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yd7axpuQqZEM3_5jy74nHGT5AiY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YMfPv1K0fy40kYbVj2lzm3Bd.png?f=user_large

De zelfde melding krijg ik van de Frank Energie integratie in Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q3_moI_-BwhM0i-CmWI9pH0du4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Djda84VlJNgG90wOGrIgwVAa.png?f=user_large

Mocht iemand een tip hebben om dit werkend te krijgen.....
Ik gebruik de zelfde credentials als in de Frank app.
Daar heb ik zelfs een keer mijn wachtwoord gewijzigd om te kijken of dat verschil maakt.

Of heeft het feit dat mijn batterij door BLIQ wordt aangestuurd er mee te maken?
Dat loopt verder geheel via FrankEnergie bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
fraserboer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:23:
De test loopt nog, ben daar ook 1 van, ook al werkt de aansturing van mijn Sessy’s al 2 weken niet en valt er weinig te testen. Maar morgen willen ze graag onze feedback ontvangen zodat ze dan zsm de release kunnen vrijgeven als ze de test als succesvol beschouwen.

Hier de content pagina als je die nog niet gezien hebt: https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelen

Ik heb de agressievere onbalanshandel wel kort kunnen testen, en het verschil tussen de beide modi was wel te zien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De zelfconsumptie plus werkte niet met de Sessy’s en daar gingen ze aan een oplossing werken. Dus ja het duurt allemaal wel lang, sinds de zomer hebben ze er al over meende ik.
Jammer dat de zelfconsumptie voor de Sessy's nog niet werkt. Volgens mij zou dit namelijk redelijk makkelijk moeten zijn, volgens mij heeft Sessy namelijk met GridEase al geïmplementeerd, met GridEase krijgt FE de status van de batterij door en kan ingrijpen bij onbalans, je bent alleen zelf in control over de modus waarin de Sessy draait :)

ps Hoe ben je achter de FE API gekomen? is hier ergens een document van? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:56:
[...]

Jammer dat de zelfconsumptie voor de Sessy's nog niet werkt. Volgens mij zou dit namelijk redelijk makkelijk moeten zijn, volgens mij heeft Sessy namelijk met GridEase al geïmplementeerd, met GridEase krijgt FE de status van de batterij door en kan ingrijpen bij onbalans, je bent alleen zelf in control over de modus waarin de Sessy draait :)

Ik heb zelf geen API document maar ik heb het script gebruikt van tweaker ‘Erdebee’ https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80989724. Dus misschien dat hij je meer kan vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
MuadDib007 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:30:
Ik heb zojuist de Node-Red flow van @fraserboer geïnstalleerd en aangepast voor mijn installatie (Kleine leercurve aangezien dit mijn eerste ervaring met Node-Red is.
Helaas lijken de inloggegevens voor Frank niet in orde te zijn:

[Afbeelding]

De zelfde melding krijg ik van de Frank Energie integratie in Home Assistant:

[Afbeelding]

Mocht iemand een tip hebben om dit werkend te krijgen.....
Ik gebruik de zelfde credentials als in de Frank app.
Daar heb ik zelfs een keer mijn wachtwoord gewijzigd om te kijken of dat verschil maakt.

Of heeft het feit dat mijn batterij door BLIQ wordt aangestuurd er mee te maken?
Dat loopt verder geheel via FrankEnergie bij mijn weten.
Kan jouw HA misschien geen websites/http benaderen? Heb je ‘http:’ in configuration.yaml staan? Kan het proberen.

Als je een debug node zet op de nodes waar het mis gaat krijg je nog wat additionele informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door fraserboer op 08-01-2025 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-10 18:33
Ik probeer ook live de onbalans resultaten te delen. Ik gebruik hiervoor het script van website in Homey pro. Ik krijg de volgende foutmelding: kwhCharged is not defined.

Weet iemand hoe ik dit op moet lossen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8YV9Jjb-3Bp5R0kGhmaI8A8xbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ZqTQvs6VVJvr5bB2OgFmuTa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 10:25
Tveen90 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:00:
Ik probeer ook live de onbalans resultaten te delen. Ik gebruik hiervoor het script van website in Homey pro. Ik krijg de volgende foutmelding: kwhCharged is not defined.

Weet iemand hoe ik dit op moet lossen?[Afbeelding]
Erdebee heeft ook ergens een link naar zn script op GIT. Die is denk ik iets recenter dan degene op de onbalans website.
kwhCharged ga je denk ik niet kunnen programmeren met je Homey want dan moet je data ontvangen van je Batterij systeem. Ik haal alle gegevens binnen via modbus met Home Assistant en met het script van FraserBoer werd ik op weg geholpen om via Node-Red weer de data uit Home Assistant te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fraserboer
Hier is de link naar Erdebee’s script op Github https://gist.github.com/e...d2a28ba3b2eb5dba4d01b168f

[ Voor 27% gewijzigd door fraserboer op 09-01-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-10 18:33
Gelukt, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-10 20:57
Het is maar rustig gisteren en vandaag. Eergisteren was een top dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Novalin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:51:
Het is maar rustig gisteren en vandaag. Eergisteren was een top dag.
Mijn zoon zou zeggen : "Je kunt niet altijd 6 gooien." 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:56:
[...]

De zelfconsumptie plus lijkt nu wel te werken. Dit is hoe het er bijvoorbeeld op 12 jan uitzag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-e3JG-hBg9BbaZmAEF3e6mcf4Dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9e3i6qE0iUNbHKRY7vlZ1hRW.jpg?f=fotoalbum_large

Op goedkopere momenten wordt de batterij opgeladen en op duurdere momenten wordt er NOM gedraaid. En de onbalans eind van de middag wordt ook meegenomen.

Wat ik nu begrijp is dat via de sessy portal (of kan ook via HA integratie of ‘my home battery’ app) je NOM kiest en dan in Frank app ‘Zelfconsumptie plus’ en dan werkt het. De verrekening vindt dan de hele tijd via de onbalans prijzen plaats, wat volgens FE gunstiger moet zijn. Op 12 jan was de onbalansvergoeding voor 1 Sessy €1,68.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CHEBsCbHlOa_7XtVfpVhPjTKOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlEh9KwOE8dsMX9XxY34wxls.jpg?f=fotoalbum_large

Wat de grenswaarde doet die je kunt kiezen is me nog niet duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5g9PYyVa_9nFrpMj5XE97uppL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tR6HiPayGtvzzkbpvCmdGkgV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
fraserboer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:37:
[...]

De zelfconsumptie plus lijkt nu wel te werken. Dit is hoe het er bijvoorbeeld op 12 jan uitzag.

[Afbeelding]

Op goedkopere momenten wordt de batterij opgeladen en op duurdere momenten wordt er NOM gedraaid. En de onbalans eind van de middag wordt ook meegenomen.

Wat ik nu begrijp is dat via de sessy portal (of kan ook via HA integratie of ‘my home battery’ app) je NOM kiest en dan in Frank app ‘Zelfconsumptie plus’ en dan werkt het. De verrekening vindt dan de hele tijd via de onbalans prijzen plaats, wat volgens FE gunstiger moet zijn. Op 12 jan was de onbalansvergoeding voor 1 Sessy €1,68.

[Afbeelding]

Wat de grenswaarde doet die je kunt kiezen is me nog niet duidelijk.
[Afbeelding]
Mooi dat het werkt! Hopelijk rollen ze het heel snel uit :D Maar nu hebben ze dus wel altijd controle over de Sessy's... Nu kan ik namelijk de Sessy in NOM (of een andere modus dan SessyConnect) en dan heeft FE geen controle meer over de Sessy. Straks dus wel...

Ben wel heel erg blij dat het via de Sessy NOM modus werkt want dit werkt gewoon goed.. andere optie was om dit via FE zelf te regelen maar dan krijg je maar eens per 15min een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:58:
[...]

Mooi dat het werkt! Hopelijk rollen ze het heel snel uit :D Maar nu hebben ze dus wel altijd controle over de Sessy's... Nu kan ik namelijk de Sessy in NOM (of een andere modus dan SessyConnect) en dan heeft FE geen controle meer over de Sessy. Straks dus wel...
Die vraag heb ik nog uitstaan bij FE inderdaad.

Vind het wel een mooie modus zo, want dan heb je dat vele laden & ontladen voor die ene cent ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
fraserboer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:31:
[...]

Die vraag heb ik nog uitstaan bij FE inderdaad.

Vind het wel een mooie modus zo, want dan heb je dat vele laden & ontladen voor die ene cent ook niet meer
Heb je toevallig niet het vinkje "GridEase" aanstaan? Dit kun je in het portal aan en uitzetten. Door dit vinkje kunnen de energie leveranciers die het supporter namelijk je batterij aansturen om het net te stabiliseren, maar het zou ook voor onbalans gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Heb je toevallig niet het vinkje "GridEase" aanstaan? Dit kun je in het portal aan en uitzetten. Door dit vinkje kunnen de energie leveranciers die het supporter namelijk je batterij aansturen om het net te stabiliseren, maar het zou ook voor onbalans gebruikt kunnen worden.
Ik zie dat de Sessy Portal is aangepast, zo kun je het nu aan en uitzetten denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3QPBRFto7PwusFGiHS3hNB2izg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VUAaU1jTQUaH00hMilkbpfDn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fraserboer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:37:
………..De verrekening vindt dan de hele tijd via de onbalans prijzen plaats, wat volgens FE gunstiger moet zijn…….
Is de verrekening via EPEX niet veel interessanter? Vandaag in ieder geval wel.
Wie weet of er bij een verbroken verbinding met de batterij verrekend wordt met EPEX? Dat kan mi namelijk niet met de Onbalans prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Is de verrekening via EPEX niet veel interessanter? Vandaag in ieder geval wel.
Wie weet of er bij een verbroken verbinding met de batterij verrekend wordt met EPEX? Dat kan mi namelijk niet met de Onbalans prijs.
Voor eigen gebruik is onbalans meer aantrekkelijk, omdat je dan in het algemeen goedkoper kunt laden dan via EPEX. Het mooie is dat je met die nieuwe modus alsnog ook de pieken kunt meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Bij mij is de nieuwe update nu live, heb hem zojuist op Zelfconsumptie+ gezet. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
Ik zie dat de update van FE is uitgerold, maar helaas heeft mijn batterij al enkele uren geen verbinding met FE. Hebben meerdere mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
ManiNL schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:52:
Ik zie dat de update van FE is uitgerold, maar helaas heeft mijn batterij al enkele uren geen verbinding met FE. Hebben meerdere mensen hier last van?
Nee, hier wel verbinding. Maar er gebeurt vooralsnog niks op de onbalansmarkt (de hele dag tussen 8-19c).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier werkt de zelfconsumptie plus modus nu ook met de Sessy's! werkt de zelfconsumptie modus ook met andere merken thuisbatterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
DJP! schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:13:
Hier werkt de zelfconsumptie plus modus nu ook met de Sessy's! werkt de zelfconsumptie modus ook met andere merken thuisbatterijen?
M'n Bliq doet momenteel helemaal niks, geen verbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
DJP! schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:13:
Hier ook ingesteld, met 3 Sessy’s.
Tot nu toe nog niet gezien dat er ook zelfconsumptie is, terwijl er wel gebruik was. Ik heb de limiet in de FE app ingesteld op 25 cent, wellicht kan ik het dan beter op 40 cent zetten?
We hebben nu bv een verbruik van 2300w (wasmachine) maar de accu’s grijpen niet in voor zelfconsumptie.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis25 op 16-01-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Hier staat de Sessy ook op zelf consumptie (en doet niks). Ik vermoed dat ze tussen 1200-1500 zijn ingesteld om te "laden", aangezien dat "goedkope zonne uren" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
ErnstH schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:34:
Hier staat de Sessy ook op zelf consumptie (en doet niks). Ik vermoed dat ze tussen 1200-1500 zijn ingesteld om te "laden", aangezien dat "goedkope zonne uren" zijn.
Ah ja dat zou kunnen inderdaad.
We gaan het even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Dennis25 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Ah ja dat zou kunnen inderdaad.
We gaan het even in de gaten houden.
Staat ook netjes in de App wat er gebeurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKeR0vvxPquQ_sH1xFYZSHQGjAQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Yv0eZwgjbgosG2lx5icOAOM7.png?f=fotoalbum_small

Ik had alleen wel verwacht dat die nu zou starten met ontladen... Morgen maar eens gaan experimenteren met die euro/kWh slider...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
DJP! schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Staat ook netjes in de App wat er gebeurd:
[Afbeelding]

Ik had alleen wel verwacht dat die nu zou starten met ontladen... Morgen maar eens gaan experimenteren met die euro/kWh slider...
Ik heb die slider nu op 40 cent gezet, als ik het goed lees heeft zelfconsumptie dan voorrang tot die 40 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn AlphaESS op zelfconsumptie gezet, na een paar uur werkte het. Heeft iemand een idee hoe lang de reactietijd is bij wijzigen van de instelling?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Binnenkort krijg ik hier een 32.2kWh accu op een Victron systeem. 8 februari loopt mijn vaste energiecontract af. Nu geeft Frank Energie natuurlijk de grootste "winst" om te kunnen handelen op de markt. Nu wordt Victron (nog) niet ondersteund, in de toekomst wil Bliq dit wel gaan doen. Ik heb Bliq eens een e-mail gestuurd om te vragen hoever ze daarmee zijn. Tot dusver nog niets van gehoord.

Nu zou ik natuurlijk met bijvoorbeeld Home Assistant, deze plugin; https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie en bijvoorbeeld NodeRed of iets anders automatiseringen kunnen maken om in te kopen en te verkopen. Hoe zijn de ervaringen daarmee? Ik zie hier wel eens staan dat er geen verbinding is met FE of bijvoorbeeld iets niet helemaal duidelijk is waarom het algoritme iets doet. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met een Victron systeem + Frank Energie. Googlen leverde niets op en dit topic zoeken op Victron ook niet.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
Dennis25 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Ik heb die slider nu op 40 cent gezet, als ik het goed lees heeft zelfconsumptie dan voorrang tot die 40 cent.
Hier werkt het nu, accu’s doen mee met zelfconsumptie.
Op dit moment staat die slider op 40 cent, zal het morgen eens een stapje lager zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kecin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:01:
Binnenkort krijg ik hier een 32.2kWh accu op een Victron systeem. 8 februari loopt mijn vaste energiecontract af. Nu geeft Frank Energie natuurlijk de grootste "winst" om te kunnen handelen op de markt. Nu wordt Victron (nog) niet ondersteund, in de toekomst wil Bliq dit wel gaan doen. Ik heb Bliq eens een e-mail gestuurd om te vragen hoever ze daarmee zijn. Tot dusver nog niets van gehoord.

Nu zou ik natuurlijk met bijvoorbeeld Home Assistant, deze plugin; https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie en bijvoorbeeld NodeRed of iets anders automatiseringen kunnen maken om in te kopen en te verkopen. Hoe zijn de ervaringen daarmee? Ik zie hier wel eens staan dat er geen verbinding is met FE of bijvoorbeeld iets niet helemaal duidelijk is waarom het algoritme iets doet. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met een Victron systeem + Frank Energie. Googlen leverde niets op en dit topic zoeken op Victron ook niet.
Je kunt niet op onbalans handelen zolang FE je batterij niet kan aansturen. Je kunt wel met EPEX tarieven (plus opslag) handelen bij FE. Je moet dan een eigen algoritme maken om op zelfconsumptie, Laden of ontladen te sturen. Aangenomen dat je de batterij met Home Assistant oid kunt aansturen. Voor de goede orde: FE stuurt dan je batterij dus niet aan, dat moet je zelf doen. Ik heb een AlphaESS systeem, dus ik kan je niet aan software helpen. Mijn ervaring met handelen op EPEX met eigen algoritme zijn positief, echter is het rendement laag. Zelf handel ik dus na een tijdje EPEX bij FE weer op onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis25 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:12:
[...]Hier werkt het nu, accu’s doen mee met zelfconsumptie.
Op dit moment staat die slider op 40 cent, zal het morgen eens een stapje lager zetten.
Ik ben benieuwd of je batterij dan naar grid gaat ontladen op die prijs.
Kun jij zelf instellen wanneer de batterij moet gaan laden? Dat doe je normaal gesproken 's-nachts rond 3 uur bij lage tarieven (althans in de wintermaanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Ik ben benieuwd of je batterij dan naar grid gaat ontladen op die prijs.
Kun jij zelf instellen wanneer de batterij moet gaan laden? Dat doe je normaal gesproken 's-nachts rond 3 uur bij lage tarieven (althans in de wintermaanden).
Volgens mij is die 40 cent niet het bedrag waarmee de accu’s gaan ontladen maar wanneer zelfconsumptie overgaat op onbalans handel.
Accu’s zijn nu aan het ontladen op basis van NOM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyD4wn
  • Registratie: November 2007
Mijn AlphaESS 10 kW op Zelf consumptie plus gezet, deze ging inderdaad ook naar 100% vanmiddag. Maar nu heeft deze een -32 kW dispatch commando gekregen en lijkt deze in de NOM modus te zitten. Waarschijnlijk een trucje om het werkend te maken van AlphaESS/FE. Ik heb het op 40 cent gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Zoals ik het nu begrijp is de slider bij welke onbalansprijs van zelfconsumptie naar handel over wordt gegaan. Ik had 2 Sessy’s op 0,2 staan en 3e op 0,4. Hieronder wat ik in HA zag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ICWOZu2zdBKiICnCjZj0covvBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KVzpJpV93qsglWtjxb1ImFP.jpg?f=fotoalbum_large
Voor 12u ontladen met NOM, om 12u omslag naar laden vanwege lage EPEX prijs. Toen kwam de hoge onbalans piek en de 1e twee Sessy’s gingen al sneller over op ontladen om de onbalans alsnog te benutten. De 3e Sessy was later (rode lijntje).na dit kwartier gingen ze alledrie weer laden vanwege de lage EPEX. De onbalans was toch nog boven de 0,2 en dus greep FE algoritme in en gingen de 1e 2 Sessy weer ontladen en bleef de 3e Sessy laden omdat de onbalans niet boven de 0,4 kwam. Doordat de 3e Sessy eigenlijk te laat ging corrigeren bij de piek was dat wel een behoorlijk negatief effect op de opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kAgjx5Ri3v8TeYE1GQ5kT39slM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/trLdzIyR9qMViphrKdrfgUuB.jpg?f=user_large
Te hoog kan dus ook negatief uitpakken, ik heb ze nu alledrie op 0,3 gezet.

Dit is mijn analyse tot dusver, ik blijf het monitoren.
Pagina: 1 ... 15 ... 41 Laatste