kmf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:59:
[...]
Even door chatgtp jouw stukje met cijfers laten uitleggen geeft het volgende:
Stap 1: Signaal van FE
FE stuurt een signaal: "Ontlaad 10 kW gedurende 5 minuten."
code:
1
| Ontladen = 10 kW × (5/60 uur) = 0,833 kWh |
Stap 2: Controle via de State of Charge (SoC)
De batterijcontroller meet of de State of Charge (SoC) met het juiste percentage afneemt.
code:
1
| Bij een batterijcapaciteit van 10 kWh: SoC-daling = (0,833 / 10) × 100 = 8,33% |
Stap 3: Vergoeding voor onbalans
De onbalansmarkt geeft een vergoeding afhankelijk van de netstatus.
code:
1
2
| Onbalansvergoeding = €50 per MWh = €0,05 per kWh
Vergoeding voor 0,833 kWh = 0,833 × €0,05 = €0,04165 (ongeveer 4 cent) |
Stap 4: Afrekening via dynamisch contract
Je slimme meter meet je werkelijke afname/teruglevering van het net tegen EPEX-tarieven.
code:
1
2
| EPEX-tarief = €0,10 per kWh
Afrekening voor 0,833 kWh = 0,833 × €0,10 = €0,0833 |
Stap 5: EPEX-correctie
Om te zorgen dat je batterij neutraal blijft op je energierekening, wordt een correctie toegepast.
code:
1
| Verschil tussen EPEX (€0,0833) en onbalansvergoeding (€0,04165) wordt geneutraliseerd. |
Samenvatting:
- Ontlading: 0,833 kWh
- Onbalansvergoeding: €0,04165
- EPEX-tarief: €0,0833
- Correctie: Het verschil wordt gecompenseerd, zodat je batterij neutraal is.
dit klinkt wel logisch. maar.... die 0,833 kWh is niet afgevoerd van het net als er thuis ook verbruik is, dus stel de helft is opgesnoept 0,4kWh. dan moet er dus 0,43kWh*EPEXprijs voor dat uur afgerekend worden.
dus dat wordt bedoeld met : Het verschil wordt gecompenseerd, zodat je batterij neutraal is.
Ik heb hier menigmaal contact over gehad met FE, ben er nog niet helemaal uit hoe het zit maar ik kwam vaak op andere getallen uit dan de correctie op de factuur. Moet er nog weer eens induiken.
Dit is ter info laatste deel van de discussie met FE:
Mijn stelling was:
Stel een zomermaand. Sessy’s laden 500 kWh en ontladen 420 kWh. Totaal die maand door meter gemeten 700 kWh afname en 1020 kWh terugleveren. De zonnepanelen brachten 800 kWh op, een gedeelte is door zelfgebruik opgenomen en een gedeelte in de batterij, maar dit is verder niet na te gaan.
1. Epex verrekening. Stel in deze maand koste de 500 kWh laden €60,50 (gemiddelde EPEX kWh prijs €0,10 + btw = €0,121/kWh) en het ontladen van 420 kWh leverde €81,31 (gemiddelde EPEX kWh prijs €0,16 + btw = €0,1936/kWh). Dit is dan onderdeel via de reguliere maandfactuur en maak ik 81,31-60,50=€20,81 extra winst. Dit wordt dan als kostenpost op de kortingsfactuur.
2. slim handelen korting. Is korting van de inkoopvergoeding die door de batterij is gegaan. Dus laden 500 kWh x 0,01815 = €9,075 ex btw = €10,98 inc btw. Voor ontladen 420 kWh x 0,0351 = €14,74 ex btw = €17,83 inc btw.
3. Energiebelasting. Per saldo laad ik 80 kWh meer op dan ontladen, dus daar betaal ik uiteindelijk EB+btw over. EB+btw is 0,1316, dus 80 x 0,1316= €10,52 wat ik per maand extra zal betalen. Dat symmetrisch laden/ontladen wat je stelt ben ik het dus niet mee eens, 84% RTE geldt voor de Sessy’s.
Hoge inkoopvergoeding voor terugleveren: Frank Energie heeft een relatief hoge inkoopvergoeding voor terugleveren, en in plaats van terug krijgen zoals bij Tibber en ZP betaal ik dit dus bij Frank. Dus een (fictieve) kostenpost. Terugleveren voor het deel waar de korting niet geldt: 600 x 0,0351 = €21,06 ex btw = €25,48 inc btw. Ter vergelijk bij Tibber bijv zou ik terugkrijgen: 600 x 0,0248 = 14,88 inc btw. Dit is een totaal verschil van €40,36. Ik weet dat dit alleen voor de zomermaanden geldt, maar vindt dit best een fors verschil.
Dus de EB en hoge inkoopkosten bij terugleveren romen best veel af van de initiële opbrengsten. Concrete vraag is of ik op het lagere inkoopvergoeding voor terugleveren van €0,0127 kan worden gezet.
antwoord van FrankEnergie:
Het klopt bijna helemaal.
1. De EPEX correctie kijkt puur naar de marktprijs en BTW, niet naar Energiebelasting (we nemen aan dat je battery zo goed als symmetrisch laadt en ontlaadt, wat zo goed als geen effect heeft op je EB).
2. Dit klopt.
3. Dit klopt niet helemaal. Dat je een kleiner ontlaadvermogen hebt dan je laadvermogen, neemt niet weg dat je ongeveer symmetrische volumes laadt en ontlaadt. We gaan er vanuit dat je hetzelfde in volume laadt als ontlaadt, en dit staat los van het vermogen. Het duurt alleen gemiddeld wat langer voordat je 100% ontladen hebt.
Je mag prima over op de nieuwe propositie. Dit zal in werking gaan vanaf december.
Met die stelling 3 ben ik het dus niet eens omdat er volgens mij wel degelijk meer geladen wordt dan ontladen, dus over dat verschil betalen we EB. Heb hier nog geen cijfers van berekend.
Wat er volgens mij ook gebeurt is dat er per 15 minuten gekeken wordt, dus stel er wordt in de 15 min geladen en ontladen door RT2 dan zag ik vaak dat de batterij bijv op 83% begon, naar 81% ontladen en dan weer naar 83% geladen. Door omvormer verliezen laadt de batterij dan altijd meer kWh dan er ontladen is, maar volgens de app is er dan niks gebeurd, terwijl er per saldo meer kWh in de batterij zijn gegaan. Nu is de RT2 enorm afgenomen merk ik en komt dit laden en ontladen in het kwartier bijna niet meer voor.