Dag allemaal,
Ik heb sinds kort een SigEnergy (10 kW/16 kWh) en zit ook bij FE waarbij ik gisteren rond 07:00 dacht, ivm de hoge EPEX prijzen de Zelfconsumptiemode beter te kunnen gebruiken. Maar ik zie daar iets raars wat ik niet had verwacht; het lijkt erop dat FE EPEX gebruikt om te laden en de OB prijzen negeert terwijl daar wel op wordt afgerekend.
Dit is het handelsresultaat van gisteren waarbij in het rode blok is geladen (EPEX was toen het laagste, OB was hoger en het roze waar de zelfconsumptie grotendeels heeft plaatsgevonden. Bij het laden staat de OB prijs veel hoger dan de EPEX.
Het handelsresultaat is als volgt waarbij de OB wel wat heeft opgeleverd maar er een relatief fikse negatieve correctie op de EPEX plaatsvindt met een negatief resultaat van 1,17 euro
Het totale stroomverbruik (van de laadsessie) heeft 1,68 (all in) gekost (EPEX) en daar kom die 1,17 dan nog bij, dus die laadstrategie is erg slecht voor de resultaten.
Met alleen de EPEX te gebruiken (en nog even te wachten met het laden van de accu) was ik veel goedkoper uitgeweest. Maar die optie heeft FE niet zo te zien (voor SigEnergie gebruikers iig).
Dus als dat zo is dan is die Zelfconsumptie Plus mode een wassen neus op zijn zachts gezegd, temeer omdat iedere kWh uit de accu nog extra kosten heeft van ~6ct/kWh voor RTE en afschrijving.
Het totale resultaat van deze
maand tot nu toe is 1,58 ... dus dan kost een accu je alleen maar geld ... (hoewel het weer nu natuurlijk ook niet echt meewerkt).
Hoe is jullie ervaring hiermee?