Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azizar
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-07 05:35
Te hoog kan dus ook negatief uitpakken, ik heb ze nu alledrie op 0,3 gezet.
Is 30 ct nu de sweetspot?

Ik zie trouwens ook dat de batterij zich tot 100% oplaadt met zelfconsumptie+. Dat is/was met 'handelen' volgens mij anders. Is het voor de levensduur dan niet beter om hem toch op onbalanshandelen te zetten?

[ Voor 113% gewijzigd door Azizar op 17-01-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:48

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Azizar schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Ik zie trouwens ook dat de batterij zich tot 100% oplaad met zelfconsumptie+. Dat is/was met 'handelen' volgens mij anders. Is het voor de levensduur dan niet beter om hem toch op onbalanshandelen te zetten?
Toen ik vanmorgen op Zelfconsumptie schakelde werd niet opgeladen naar 100%.
('s-nachts is mijn verbruik laag en het inverterverlies hoog, tevens lage EPEX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-07 23:03
Heb m sinds gisteren eigenlijk niets zien doen op zelfcomsumptie, wanneer schakelt dat in? Telt de berekening daar voor ook mee met het geconfigureerde 0,20ct limiet?

[ Voor 113% gewijzigd door smiba op 17-01-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azizar
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-07 05:35
Toen ik vanmorgen op Zelfconsumptie schakelde werd niet opgeladen naar 100%.
('s-nachts is mijn verbruik laag en het inverterverlies hoog, tevens lage EPEX)
Mijn batterij nu (12:56) Edit: die gekke blauwe lijn is door mijn brak getimde screenshot) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7IVik-O4a_QW4VXAhZMfoLYYCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckVZKHKiXFECS8qukLtPeQKw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Azizar op 17-01-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Zie trouwens nu dat ie leuk op EPEX heeft zitten laden zonet ala 0,126ct/kWh maar de onbalans dip op 0,08ct/kWh eerder vandaag heeft ie niets mee gedaan.

Misschien zag het algoritme het anders natuurlijk (omdat onbalans pas net erna bekend is), maar ik vind 0,126ct/kWh nou ook niet bepaald interessant genoeg. Frank blijkbaar wel want het heeft me batterij naar 96% getakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:46
Hier werkt het met twee Sessy's eigenlijk best goed! Je ziet duidelijk dat bij goedkope uren wordt opgeladen en op de duurdere uren de zelfconsumptie ook goed werkt. Omdat met dit weer de warmtepomp ook redelijk constant bezig is scheelt dat best in de kosten.

Zoals ik het nu zie is de 20cent/kWh een absolute waarde. Dus als de onbalans prijs meer dan 20 cent is krijgt dit voorhang. Het lijkt mij eigenlijk veel makkelijk om die prijs ten op zichte van de EPEX prijs in te stellen. Dus als de onbalans meer dan X is ten opzichte van de EPEX prijs dan pas voorhang aan onbalans handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-07 10:21
Met de nieuwe release laten ze beter zien wat het werkelijke rendement is exclusief verliezen uitgedrukt in kWh stroom. Ze presenteren echter de EPEX correctie nog steeds niet als onderdeel van het handelsresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjE7hTuMB-AQ79MToBrqgi--VH0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dEJCoXl1EdDehYl2vUQ6NDEX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-06 13:36
Azizar schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Ik zie trouwens ook dat de batterij zich tot 100% oplaadt met zelfconsumptie+. Dat is/was met 'handelen' volgens mij anders. Is het voor de levensduur dan niet beter om hem toch op onbalanshandelen te zetten?
Ik weet het nog niet, zak ook persoonlijke keuze zijn. Nog niet genoeg voorbeelden, gister was pas 1e keer dat ik onbalans zag tegenovergestelde van wat de batterij aan het doen was. Het wou laden voor zelfconsumptie terwijl voor onbalans ontladen gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Tveen90 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:44:
Met de nieuwe release laten ze beter zien wat het werkelijke rendement is exclusief verliezen uitgedrukt in kWh stroom. Ze presenteren echter de EPEX correctie nog steeds niet als onderdeel van het handelsresultaat.

[Afbeelding]
Het meest positieve getal wordt weergegeven, ook richting Onbalansmarkt.com wordt inc de korting gerapporteerd terwijl de ZP dit niet heeft, eigenlijk zouden we hiervoor puur het ‘onbalanseesultaat’ moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
smiba schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:57:
Zie trouwens nu dat ie leuk op EPEX heeft zitten laden zonet ala 0,126ct/kWh maar de onbalans dip op 0,08ct/kWh eerder vandaag heeft ie niets mee gedaan.

Misschien zag het algoritme het anders natuurlijk (omdat onbalans pas net erna bekend is), maar ik vind 0,126ct/kWh nou ook niet bepaald interessant genoeg. Frank blijkbaar wel want het heeft me batterij naar 96% getakeld.
Ik weet niet wat voor batterij je hebt, maar bij Sessy is het zo dat Sessy de NOM regelt en dat FE algoritme gaat overnemen als de grenswaarde van 0,2 €/kWh (of wat je maar hebt ingesteld) is overschreden. Vandaar dat er bij 0,08 of 0,126 geen onderscheid in wordt gemaakt, onder de grenswaarde geldt zelfconsumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Bij mij werkt het nu zo, dit was gister: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwOZg166NpYw1JD9G1ja7wB-xDY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8aV45fpsB4rsf0ryL5LbKsW0.jpg?f=user_large
Laden goedkopere uren, dan NOM op duurdere en vanwege warmtepomp gaat er dus veel kWh doorheen. Dit is van 1 Sessy, soms gaat ie met NOM over op andere Sessy (vandaar soms horizontale lijntjes bij ontladen) of meerdere Sessy’s indien nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door fraserboer op 17-01-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
fraserboer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Ik weet niet wat voor batterij je hebt, maar bij Sessy is het zo dat Sessy de NOM regelt en dat FE algoritme gaat overnemen als de grenswaarde van 0,2 €/kWh (of wat je maar hebt ingesteld) is overschreden. Vandaar dat er bij 0,08 of 0,126 geen onderscheid in wordt gemaakt, onder de grenswaarde geldt zelfconsumptie.
Ik heb een Sessy, maar bij mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9qB7YXuEEdlluxePzNFESI5i7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ojaEsUU8UcQoOvdFIMsWWxLZ.png?f=fotoalbum_large

Moet ik nog wat doen op de Sessy zelf? Heb deze nu nog op SessyConnect staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
smiba schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]

Je moet in het portal zorgen dat het schuifje dat FrankEnergie controle heeft aanzetten. Daarna kun je de Sessy’s zelf op NOM zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
smiba schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]

Wat DJP ook al aangeeft, op Sessy Portal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xEVye6l3JsGc7iRCDPjth0SF3c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T0tH4mBqzKVYZZpuHlUA547S.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcdRKLTmp_VYM9whvEbYEE-3vnE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hLuDvCvOXpByxhz8A3JL95in.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
[

[ Voor 99% gewijzigd door fraserboer op 17-01-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Thanks, duidelijk! Weet iemand of ik ook de strategie op Dynamisch kan zetten, om zo van evt. significante EPEX verschillen te kunnen profiteren? Vaak valt er niet heel veel de halen op de onbalansmarkt op zulke dagen is me opgevallen, maar dan zijn de pieken natuurlijk wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
smiba schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:53:
Thanks, duidelijk! Weet iemand of ik ook de strategie op Dynamisch kan zetten, om zo van evt. significante EPEX verschillen te kunnen profiteren? Vaak valt er niet heel veel de halen op de onbalansmarkt op zulke dagen is me opgevallen, maar dan zijn de pieken natuurlijk wel interessant.
Volgens mij kun elke strategie kiezen die je wilt :D

Lees ook even https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelen door, hier staat ook het en en ander hoe het afgerekend gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Mijn AlphaESS wordt niet goed aangestuurd: vanmiddag bij hoog tarief plotseling naar 100% laden, daarna niet meer op zelfconsumptie geweest. De schuif is niet van Zelfconsumptie af geweest.
Erg teleurstellend al met al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyD4wn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 08:45
PradoPrius schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:13:
Mijn AlphaESS wordt niet goed aangestuurd: vanmiddag bij hoog tarief plotseling naar 100% laden, daarna niet meer op zelfconsumptie geweest. De schuif is niet van Zelfconsumptie af geweest.
Erg teleurstellend al met al.
Ik heb er ook last van, maar ik vind het vooral raar dat ie dan bij 100% blijft voor uren lang en dan vanaf 1700 uur weer op nom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnAdv5ifHGOX20OmzNaD6eeXEGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5Nk6UdsdWQV7QmrhLnuryE1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Ik heb gemerkt dat mijn AlphaESS systeem van Dispatchmode 3 naar 2 gaat zodra mijn PV gaat leveren. Dan komt mijn energie gewoon van het grid. Ik heb FE een email gestuurd, zodat ze hier naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

FlyD4wn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Ik heb er ook last van, maar ik vind het vooral raar dat ie dan bij 100% blijft voor uren lang en dan vanaf 1700 uur weer op nom.
[Afbeelding]
Bij jou gebeurt hetzelfde als bij mij: er wordt juist bij hóge Onbalans-tarieven geladen, die ook nog eens boven de EPEX leggen. Dat het vanaf 17u00 weer op nom gaat heeft vermoedelijk met je opwek te maken.
Mijn advies: Zelfconsumptie+ niet gebruiken totdat het algoritme doet wat het beloofd. Je bent nu namelijk duurder uit.

[ Voor 5% gewijzigd door PradoPrius op 18-01-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankweijs88
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-07 18:10
Ik zet hem nu eens aan als de epex prijzen Hoog zijn en ik de onbalans laag is (of gok ik dan) om bijvoorbeeld even wat te gebruiken voor bijvoorbeeld een wasmachine of even koken.

Zelf snap ik niet helemaal hoe hij het rekent maar tot zover geeft hij een positieve epex correctie.

Vraag mij af hoe hij het uitrekend wat dan de kw prijs is. De huidige prijs of hoe hij het in heeft gekocht.

Heb een synergie batterij dus weinig keuze in modus behalve in de FE app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Ik heb mijn klacht over zelfconsumptie+ bij FE neergelegd. Daar heb ik inmiddels antwoord op. Helaas is klachtenafhandeling niet hun sterke punt, het antwoord gaat totáál niet in op het gesignaleerde probleem. Het blijft bij een ronkend reclamepraatje dat volledig losgezongen is van de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Hier werkt het eigenlijk verrassend goed met de Sessy's! Als ik de stroomprijzen voor morgen zie ben ik ook blij dat het goed werkt :D

Tijdens de goedkope uren laden ze netjes tot 100% op, en tijdens de dure uren staat de meter netjes op 0 :D. Echt testen met de euro/kWh slider zit er met deze onbalans nu niet in maar voor nu heb ik deze ook op 30 cent gezet. Toen deze nog op 20 cent stond zag ik al wel een paar keer dat er van NOM naar onbalans werd gewisseld dus dat werkt ook goed.

Lijkt me wel een leuke verbetering als we zelf kunnen aangeven op hoeveel goedkoopste uren er geladen mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
DJP! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:40:
Lijkt me wel een leuke verbetering als we zelf kunnen aangeven op hoeveel goedkoopste uren er geladen mag worden.
In theorie het enige wat dit vereist is gewoon de Sessy in API mode gooien en zelf aansturen als ik het begrijp O+

Zit er ook al naar te kijken om iets te maken wat net iets slimmer is dan de aansturing van sessy zelf (Lijk toe erg interessant om bij dure EPEX prijzen de batterij leeg te dumpen, en dan evt. op goedkopere onbalans prijzen weer op te laden). Ben heel benieuwd naar alle mogelijkheden die ik nu heb en wat ik er mee gedaan kan krijgen de komende weken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
smiba schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:10:
[...]

In theorie het enige wat dit vereist is gewoon de Sessy in API mode gooien en zelf aansturen als ik het begrijp O+

Zit er ook al naar te kijken om iets te maken wat net iets slimmer is dan de aansturing van sessy zelf (Lijk toe erg interessant om bij dure EPEX prijzen de batterij leeg te dumpen, en dan evt. op goedkopere onbalans prijzen weer op te laden). Ben heel benieuwd naar alle mogelijkheden die ik nu heb en wat ik er mee gedaan kan krijgen de komende weken
Volgens mij zou je de dynamische modus hiervoor ook kunnen gebruiken :) zolang je via het portal de besturing door FE aanlaat staan kunnen ze voor onbalans altijd nog ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ja dat is hoe ik het nu heb, maar zou eigenlijk graag een top een een bodem willen overlaten voor onbalans.

Ook werkt die modus niet helemaal perfect, want hij berekent soms 3 uren waar op geladen moet worden maar houd geen rekening met de staat van mijn accu. Hierdoor laad ie soms van 80->100% EPEX terwijl ie beter nog even kon wachten

Het algoritme gaat dan uit van dynamische modus met 100->0-->100

Daarom zou ik idealiter even iets zelf in elkaar gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
smiba schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:10:
[...]

De vraag is of bij API modus Frank dan nog wel kan overnemen als er onbalans komt, leuk om een keer te testen als er weer eens significante onbalans is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
fraserboer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:08:
[...]

De vraag is of bij API modus Frank dan nog wel kan overnemen als er onbalans komt, leuk om een keer te testen als er weer eens significante onbalans is.
Hier draai ik nu sinds donderdag in de zelfconsumptie plus modus. De Sessy's staan daarbij in NOM. Nu heb ik hier zelf via Node-Red wat dingen geautomatiseerd. een van die dingen is dat als de auto oplaad de Sessy's naar de modus idle(off) gaan. Toen de Sessy's op Idle stonden heeft FE ze alsnog kunnen opladen :) Nu is dat op dit moment niet erg maar straks in de zomer lijkt me dit niet de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Fijn dat het bij de Sessy werkt. Bij AlphaESS werkt het niet: bij 10W PV opbrengst gaat het systeem op net-consumptie. De FE app zegt echter dat je nog steeds op zelfconsumptie staat.
Zelfconsumptie is momenteel alleen overdag aantrekkelijk, maar dan is er altijd PV opwek.
Kortom:Zelfconsumptie+ werkt NIET op een AlphaESS installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:31
DJP! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:14:
[...]

Hier draai ik nu sinds donderdag in de zelfconsumptie plus modus. De Sessy's staan daarbij in NOM. Nu heb ik hier zelf via Node-Red wat dingen geautomatiseerd. een van die dingen is dat als de auto oplaad de Sessy's naar de modus idle(off) gaan. Toen de Sessy's op Idle stonden heeft FE ze alsnog kunnen opladen :) Nu is dat op dit moment niet erg maar straks in de zomer lijkt me dit niet de bedoeling...
Wellicht met je eigen besturing (node red) het vinkje van FE uit zetten ten tijde van het laden van je Auto. Die optie zal ook bij andere implementatie's geupdate worden (wanneer het in de API komt)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
fraserboer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Ik verwacht van wel, op Dynamische modus werkte het ook en ik zie het verschil niet heel erg verder.

Ik ga het vandaag proberen, want ik vind het Dynamische schedule te vroeg beginnen. Die wil namelijk ook 16:00 - 17:00 er bij pakken en die wil ik niet, ik wil alleen de 2 uur van 17:00 - 19:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
smiba schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Ik verwacht van wel, op Dynamische modus werkte het ook en ik zie het verschil niet heel erg verder.

Ik ga het vandaag proberen, want ik vind het Dynamische schedule te vroeg beginnen. Die wil namelijk ook 16:00 - 17:00 er bij pakken en die wil ik niet, ik wil alleen de 2 uur van 17:00 - 19:00.
Ben benieuwd naar je bevindingen! Waarom ik denk dat het wellicht niet werkt is dat er dan door 2 kanten het setpoint kan worden ingesteld, terwijl dat bij dynamische modus, NOM, Connect niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:14:
[...]

Dat is sowieso nog eel een dingetje voor Sessy denk ik. Hier had ik dit weekend dat 1 vd fases naar 32A ging (3x25A aansluiting). WP aan, nog wat grootverbruikers en de Sessy die volke bak ging laden. Gelukkig een trage zekering…
Sessy heeft P1 data en je aansluiting gegevens dus zou dan niet moeten gaan laden met die Sessy als 1 van de fases al tegen de 25A. Zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:31
Sessy's eigen besturing NOM, ECO of ROI houd het toch zelf in de gaten met z'n eigen instelling en besturing?
Maar als je in de API mode draaid en de besturing zelf verzorgt kijkt Sessy verder niet naar je P1, dat moet je beveiliging zelf regelen/doen met je eigen besturing dmv oa Homey, HA of Domotics.
Of heb ik dat verkeerd gelezen / gehoord

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
psdata schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:38:
Sessy's eigen besturing NOM, ECO of ROI houd het toch zelf in de gaten met z'n eigen instelling en besturing?
Maar als je in de API mode draaid en de besturing zelf verzorgt kijkt Sessy verder niet naar je P1, dat moet je beveiliging zelf regelen/doen met je eigen besturing dmv oa Homey, HA of Domotics.
Of heb ik dat verkeerd gelezen / gehoord
de Sessy’s staan op NOM/Consumptie+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrsjonnie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-05 19:43
Ik vind de uitleg op frank energie niet erg verhelderend, dus toch maar eens hier de vraag. Heeft iemand een overzichtje met hoe de kortingstructuur werkt bij FE?
mijn aannames zijn hier:

1. Bonusvergoeding Slim Laden
Dit is alleen als ik een autolader heb neem ik aan. Nvt voor mij.

2. Bonusvergoeding Slim Handelen
Dit is het “handelsresultaat” neem ik aan, het verschil tussen epex prijs en onbalans prijs in een bepaald kwartier. Maal de verwerkte kwh in de kwartier.
Dit lijkt interessant, maar als de onbalans prijs nog steeds hoger is dan de dal tarieven op een dag is dit niet per definitie een voordeel toch?

3. Frank Slim korting
Contractueel betaal ik FE een toeslag voor afname en levering van energie. Ik neem aan dat hier de toeslag gecompenseerd wordt, maar dan alleen voor de batterij laad en ontlaad kw uren.

4. Correctie handelseffect EPEX
Deze begrijp ik niet helemaal, dit is neem ik aan het probleem als boven beschreven bij 2. Ik betaal toch voor de onbalans, niet de epex?

5. Verder zie ik nog vreemde handelsresultaten
A. (minimale) winsten in tijden van RT2, RT is toch dat er altijd betaald moet worden?
B (minimale) resultaten, terwijl er “geen actie is ondernomen omdat de markt rustig is”
C negatieve resultaten terwijl er geen RT2 is

6. En dan is nog de mogelijkheid voor zelfconsumptie plus. De keuze voor het aantal cent vanaf wanneer weer gehandeld wordt is me ook onduidelijk. Ik heb vandaag met een tarief van 70ct toch maar de batterij voor eigen gebeuikt even aangezet. Het algoritme doet dat niet…

Wie het snapt mag het zeggen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:20
Nou lekker dan. Vandaag zou het een uitstekende dag worden met een flinke verdienste omdat de prijs verhouden hoog/laag weer extreem is.

Nou, niet bij Frank. Prijs staat op zijn hoogste punt en mijn batterij ontlaad NIET! WtF.

Opbrengst: minder dan een euro op onbalans. Dat had met EPEX ruim boven een tientje gezeten. Wat een deceptie is dit. Maar snel afstappen van die onbalans wat dit is waarschijnlijk heel leuk voor Frank Energie maar niet voor mij! :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkC2Kd71LwOgAL-MWgY4M_Fo99k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqUZGnqhsakbmg7pj78uPpJv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Darth_Fedor op 20-01-2025 19:19 ]

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
lijkt te ontladen in de grafiek maar staat op standby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:17
Darth_Fedor schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:07:
Nou lekker dan. Vandaag zou het een uitstekende dag worden met een flinke verdienste omdat de prijs verhouden hoog/laag weer extreem is.

Nou, niet bij Frank. Prijs staat op zijn hoogste punt en mijn batterij ontlaad NIET! WtF.

Opbrengst: minder dan een euro op onbalans. Dat had met EPEX ruim boven een tientje gezeten. Wat een deceptie is dit. Maar snel afstappen van die onbalans wat dit is waarschijnlijk heel leuk voor Frank Energie maar niet voor mij! :(
[Afbeelding]
Ik snap je gedachte/gevoel maar zo werkt het 'helaas' niet. FE regelt de onbalans op een simpelere manier, Onbalansprijs < EPEX = laden & Onbalansprijs > EPEX = ontladen.
Door de idiote prijs p/kwh wilt niemand stroom gebruiken (figuurlijk gesproken) en daardoor is er een overschot, of er is meer wind/zon en daardoor een overschot.

Zelf zou ik ook graag zien dat er op een prijs delta gehandeld wordt want dan pak je op dit soort dagen ook meer opbrengst. Op de onbalansmarkt site staat wel iemand van FE hoog bovenaan, Tvdv90. Ben benieuwd hoe die dat gerealiseerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
fraserboer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Ben benieuwd naar je bevindingen! Waarom ik denk dat het wellicht niet werkt is dat er dan door 2 kanten het setpoint kan worden ingesteld, terwijl dat bij dynamische modus, NOM, Connect niet kan.
Nou ik dacht lekker bezig te zijn, maar volgens mij juist niet :(

Ik snap het allemaal niet meer, want blijkbaar heb ik wel 1,18 EUR verdiend (wat al lager is dan de ~4kWh die ik er uit heb gestuurd voor 70ct/kWh), maar onder de streep heeft het me zelfs geld gekost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VYdvS987gnjB6cfY03cCqD3wwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fMDdPGSfT7jAPV73wwenNhrl.png?f=fotoalbum_large

Denk dat we toch nog de truc van gewoon de verbinding met Frank er uit trekken tijdens zulke momenten moeten gebruiken zodat we EPEX prijzen kunnen gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
smiba schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:31:
[...]

Nou ik dacht lekker bezig te zijn, maar volgens mij juist niet :(

Ik snap het allemaal niet meer, want blijkbaar heb ik wel 1,18 EUR verdiend (wat al lager is dan de ~4kWh die ik er uit heb gestuurd voor 70ct/kWh), maar onder de streep heeft het me zelfs geld gekost?

[Afbeelding]

Denk dat we toch nog de truc van gewoon de verbinding met Frank er uit trekken tijdens zulke momenten moeten gebruiken zodat we EPEX prijzen kunnen gebruiken
Volgens mij wordt alles tegen de onbalanstarieven verhandeld. Dus als de batterijen opladen betaal je de onbalansprijs maar dit is ook voor het ontladen... Hierover gaat dan nog de EPEX correctie. Dit staat ook zo op hun site. Volgens de simulaties zou dit voordeliger zijn voor ons. Ik ga het in wedergeval wel in de gaten houden om te kijken of het echt voordeliger is.

Vooral in de zomer lijkt het mij raar dat je met je eigen PV, je eigen batterij oplaad, deze stroom gaat dus niet langs de slimmemeter! maar je moet hier weel een onbalansvergoeding voor betalen??! en een paar uur later ontlaad je de batterijen weer met de nul op de meter regeling en dan krijg je een onbalans vergoeding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

DJP! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Volgens mij wordt alles tegen de onbalanstarieven verhandeld. Dus als de batterijen opladen betaal je de onbalansprijs maar dit is ook voor het ontladen... Hierover gaat dan nog de EPEX correctie. Dit staat ook zo op hun site. Volgens de simulaties zou dit voordeliger zijn voor ons. Ik ga het in wedergeval wel in de gaten houden om te kijken of het echt voordeliger is.

Vooral in de zomer lijkt het mij raar dat je met je eigen PV, je eigen batterij oplaad, deze stroom gaat dus niet langs de slimmemeter! maar je moet hier weel een onbalansvergoeding voor betalen??! en een paar uur later ontlaad je de batterijen weer met de nul op de meter regeling en dan krijg je een onbalans vergoeding?
Dat is een heel goede gevolgtrekking: FE berekent alles met de SOC (dit heeft FE mij schriftelijk bevestigd). Dus betaal je bij laden vanuit PV het Onbalans-tarief aan FE. Dat is een leuke vraag om aan FE te stellen.

[ Voor 16% gewijzigd door PradoPrius op 20-01-2025 23:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• byjove
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 08:39
Dag allemaal,

Ik heb sinds kort een SigEnergy (10 kW/16 kWh) en zit ook bij FE waarbij ik gisteren rond 07:00 dacht, ivm de hoge EPEX prijzen de Zelfconsumptiemode beter te kunnen gebruiken. Maar ik zie daar iets raars wat ik niet had verwacht; het lijkt erop dat FE EPEX gebruikt om te laden en de OB prijzen negeert terwijl daar wel op wordt afgerekend.

Dit is het handelsresultaat van gisteren waarbij in het rode blok is geladen (EPEX was toen het laagste, OB was hoger en het roze waar de zelfconsumptie grotendeels heeft plaatsgevonden. Bij het laden staat de OB prijs veel hoger dan de EPEX.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-X0H1Y_UTP2ha8yEss8dEF9_BI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eEx7VNWAr1GLfWqvorRgGhWA.png?f=user_large

Het handelsresultaat is als volgt waarbij de OB wel wat heeft opgeleverd maar er een relatief fikse negatieve correctie op de EPEX plaatsvindt met een negatief resultaat van 1,17 euro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q08ig1KqVe6IAQQTmSKEvC-YydE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0bNaUwaPF7EnUgAFI64fZizW.png?f=user_large

Het totale stroomverbruik (van de laadsessie) heeft 1,68 (all in) gekost (EPEX) en daar kom die 1,17 dan nog bij, dus die laadstrategie is erg slecht voor de resultaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFcHAAqBf5mARAl2TgLIE64sQJ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4pvsGuCwjg1E69D2TPAd95Qx.png?f=user_large

Met alleen de EPEX te gebruiken (en nog even te wachten met het laden van de accu) was ik veel goedkoper uitgeweest. Maar die optie heeft FE niet zo te zien (voor SigEnergie gebruikers iig).

Dus als dat zo is dan is die Zelfconsumptie Plus mode een wassen neus op zijn zachts gezegd, temeer omdat iedere kWh uit de accu nog extra kosten heeft van ~6ct/kWh voor RTE en afschrijving.
Het totale resultaat van deze maand tot nu toe is 1,58 ... dus dan kost een accu je alleen maar geld ... (hoewel het weer nu natuurlijk ook niet echt meewerkt).

Hoe is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_32
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-07 20:24
Ook van mijn kant de nodige vraagtekens. Sinds eind December ook in bezit van een SigEnergy, 48kW met 15 kW omvormer, Gateway én 20x440Wp zonnepanelen (met een 3-fase HW meter tussen batterij en Gateway).

Vanwege huidige prijzen dacht ik slim te zijn. De batterijmodus in FE heb ik op onbalanshandel laten staan.
De gateway van mijn installatie heb ik via de app van SigEnergy op Off-Grid gezet. Zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bv-H0O3qsIwG4C37CJpexWqS-ZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPydeZ3ZhK57afs5QJaR0ewv.jpg?f=fotoalbum_large

In de HomeWizard app is duidelijk te zien dat ons hele huis Autonoom draait (Verbruik zakte tussen de beide schermafbeeldingen, vandaar het verschil 1,2kW/700W):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIcSR5DlhF-AgHSXfpWkbmNparw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4AGe1fbfen95vcI5kltQqZt.jpg?f=fotoalbum_large

Maar volgens de FE handelsresultaten handel ik alsnog op de onbalans (met een negatief resultaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnhP7z5CJXVTxU_sHibsDkg3qIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcoBPl0qnYrs9lcKWIjZlxfw.jpg?f=fotoalbum_large

Dus 's nachts laden op onbalans, en dan overdag zelf gebruiken via batterij levert geen voordeel op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

@marcel_32 een aantal posts eerder hebben we geconcludeerd dat je betaald voor het laden door PV. Dit komt omdat FE niet via een telwerk afrekent, maar op SOC. FE zal daar een oplossing voor moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_32
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-07 20:24
Ik las het net inderdaad :(
Hopelijk komen ze snel met een oplossing, want dit is natuurlijk niet grappig. Dan kost het alleen maar geld en kan je beter weer terug naar dynamisch/EPEX gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
PradoPrius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:08:
@marcel_32 een aantal posts eerder hebben we geconcludeerd dat je betaald voor het laden door PV. Dit komt omdat FE niet via een telwerk afrekent, maar op SOC. FE zal daar een oplossing voor moeten zoeken.
Ik denk dat dit misschien wat kort door de bocht is... FE rekent twee dingen af.
  • Ze reken de kWh's af met je slimmemeter en EPEX prijzen.
  • En je krijgt/betaalt een onbalans vergoeding. Deze onbalans vergoeding is gebaseerd op het afgegeven vermogen en de SoC van je batterij. Hier zit nog een EPEX correctie bij zodat je geen winst/verlies hebt tov de EPEX prijzen.
De vraag is echt of dit bij zelfconsumptie/nul op de meter draaien terecht is. Nu valt het nog wel te verdedigen denk ik maar in de zomer met eigen PV opwek wordt het een ander verhaal.

Maar we hebben wel gezien dat FE vrij snel reageert op de markt, het zal mij dus ook niet verbazen als ze een update geven hoe het nou precies werkt en waarom er zo wordt afgerekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Ik heb eea uiteraard voorgelegd aan FE. Zodra ik antwoord heb zal ik dat hier delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• byjove
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 08:39
Wat mij ook opviel; ik zag dat het laden van PV in de accu plaatsvindt vóór het thuisgebruik (alle PV wordt in de accu opgeslagen terwijl de woning stroom van het net haalt). Dus als de accu idd op SOC wordt afgerekend is dan met PV dan lijkt me dat erg ongunstig.... maar ik ben benieuwd naar de uitleg van FE.

Bestaat er wellicht al iets van vergelijking hoe de verschillende leveranciers hiermee omgaan?

NB: ik bedenk me dat dit misschien iets is wat door SigEnergy wordt geregeld en niet door FE. Dat ga ik daar even navragen

[ Voor 13% gewijzigd door byjove op 21-01-2025 13:15 . Reden: wellicht doet FE dit niet maar SigEnergy zelf ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
  • Laatst online: 00:17
byjove schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:31:
Wat mij ook opviel; ik zag dat het laden van PV in de accu plaatsvindt vóór het thuisgebruik (alle PV wordt in de accu opgeslagen terwijl de woning stroom van het net haalt). Dus als de accu idd op SOC wordt afgerekend is dan met PV dan lijkt me dat erg ongunstig.... maar ik ben benieuwd naar de uitleg van FE.

Bestaat er wellicht al iets van vergelijking hoe de verschillende leveranciers hiermee omgaan?

NB: ik bedenk me dat dit misschien iets is wat door SigEnergy wordt geregeld en niet door FE. Dat ga ik daar even navragen
Ik heb dit enkele weken geleden aangegeven bij FE en die hebben met SigEnergy contact. Er zou een update hebben plaatst gevonden maar deze leek nog niet te werken concludeerde ik laatst toen er toch nog een dagje zon was. Als het goed is zijn ze weer aan de gang om het te verhelpen.
Je laad nu wel goedkoop op en verkoopt het voor meer dus levert het je meer op dan wanneer het via EPEX verrekend zou worden (lijkt mij). Wanneer er meer stroom voorspeld is dan er berekend was laad je op voor meer dan de EPEX en dan is het verhaal anders.

[ Voor 8% gewijzigd door stefan1512 op 21-01-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Zover ik nu weet, heb je met SygEnergy en Sessy nog aansturing mogelijkheden als door FE wordt gestuurd.
Bij AlphaESS heb je totaal geen eigen contrôle meer. Ik gebruik dan een sluiproute door in mijn internet router de toegang van buiten naar de Inverter te blokkeren. Dat werkt natuurlijk alleen als je zelf via modbus op TCP aanstuurt. Wanneer je de cloud nodig hebt, dan kun je niet meer zelf sturen. Dat vind ik echt een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-07 09:40
PradoPrius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:08:
Voor zover ik het weet, laad de batterij niet op op PV in onbalansmodus. Dus dan heb je het hier over Zelfconsumptiemodus? Kan je dit bevestigen dat dit zo werkt? Lijkt me heel gek als het zo gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Julianvvz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Voor zover ik het weet, laad de batterij niet op op PV in onbalansmodus. Dus dan heb je het hier over Zelfconsumptiemodus? Kan je dit bevestigen dat dit zo werkt? Lijkt me heel gek als het zo gaat werken.
Het gaat hier inderdaad over Zelfconsumptie+ modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
stefan1512 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:21:
[...]

Ik snap je gedachte/gevoel maar zo werkt het 'helaas' niet. FE regelt de onbalans op een simpelere manier, Onbalansprijs < EPEX = laden & Onbalansprijs > EPEX = ontladen.
Door de idiote prijs p/kwh wilt niemand stroom gebruiken (figuurlijk gesproken) en daardoor is er een overschot, of er is meer wind/zon en daardoor een overschot.

Zelf zou ik ook graag zien dat er op een prijs delta gehandeld wordt want dan pak je op dit soort dagen ook meer opbrengst. Op de onbalansmarkt site staat wel iemand van FE hoog bovenaan, Tvdv90. Ben benieuwd hoe die dat gerealiseerd heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhuwbnjREI3gspBgqzdw2xqATe0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MdekZmbuPb1ovvHKJQvCp6t5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t65HZtOO6nFes-pRpL0xJzyAV6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Odo7ckXJ5twRJnTPSQEd0h2m.png?f=fotoalbum_large

Ik had hem halverwege de dag op zelfconsumptie +20 gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tveen90
Ik zou graag het handelsresultaat inclusief EPEX correctie gepresenteerd krijgen als standaard.

Hoe denken jullie daarover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Off-Grid Centrum brengt onder de naam Solum Energy een “kastje” uit waarmee je met een Victron systeem ook kan handelen op de onbalansmarkt bij Frank Energie (FE). Volgens mij zijn ze daarmee de enige en de eerste?

Bij deze het “promotie” en uitleg filmpje.
599 euro voor het kastje, 10 euro per maand OF 100 euro per jaar voor een abonnement.

Komt er op neer dat ze volgens mij een Pi achtig apparaat hebben die de Cerbo API en de Frank Energie API bij elkaar brengen om zo status laden en ontladen te regelen. Ben benieuwd en heb er serieuze interesse in.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Ook bij de Sigenergy heeft FE de hele controle over de batterij. Ik kan daar dus niets aanpassen.

Het enige dat klaarblijkelijk kan is de reserve voorraad batterijcapaciteit instellen. Heb ik op 10% staan en de batterij is daar nog niet onder geweest. Deze capaciteit reserveer ik voor het geval dat het net wegvalt en mijn batterij "leeg" is. Zal je net zien, dure gateway voor off-grid en als je die dan echt nodig hebt is je batterij leeg! 8)7
PradoPrius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:00:
Zover ik nu weet, heb je met SygEnergy en Sessy nog aansturing mogelijkheden als door FE wordt gestuurd.
Bij AlphaESS heb je totaal geen eigen contrôle meer. Ik gebruik dan een sluiproute door in mijn internet router de toegang van buiten naar de Inverter te blokkeren. Dat werkt natuurlijk alleen als je zelf via modbus op TCP aanstuurt. Wanneer je de cloud nodig hebt, dan kun je niet meer zelf sturen. Dat vind ik echt een nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Tveen90 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:33:
Ik zou graag het handelsresultaat inclusief EPEX correctie gepresenteerd krijgen als standaard.

Hoe denken jullie daarover?
Wat nog mooier zou zijn: het handelsresultaat + volledig EPEX resultaat. Nu zie je alleen de EPEX-correctie, dat is maar een deel van het resultaat (dat overigens in de winter altijd negatief zal zijn). Natuurlijk wel aardig om te zien dat je met EPEX ook geld kunt verdienen, maar dat is helaas wél afhankelijk van de inkoopprijs van de bewuste batterij lading: die correctie is dus ook nog maar een deel van het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
Heeft iemand eigenlijk al gezien of je de EPEX-correctie of 'totaal kortingsfactuur' ook uit te Frank API kunt aflezen? Ik heb vooral het handelsresultaat in code gebruikt zien worden maar dat geeft maar een deel van het plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn.2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-07 15:13
Kecin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:06:
Off-Grid Centrum brengt onder de naam Solum Energy een “kastje” uit waarmee je met een Victron systeem ook kan handelen op de onbalansmarkt bij Frank Energie.
Bij deze het “promotie” en uitleg filmpje.
599 euro voor het kastje, 10 euro per maand OF 100 euro per jaar voor een abonnement.

Komt er op neer dat ze volgens mij een Pi achtig apparaat hebben die de Cerbo API en de Frank Energie API bij elkaar brengen om zo status laden en ontladen te regelen. Ben benieuwd en heb er serieuze interesse in.
Heb het filmpje gezien, maar wat mij onduidelijk is, welke prijzen betaal ja/krijg je terug? Staat dit los van salderen (nu nog inclusief energiebelasting) bijvoorbeeld? Zijn de behaalde winsten op de genoemde website pure markttarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoDrenthe
  • Niet online
Wat ik niet snap is dat FE een terugverdientijd geeft van 4 tot 7 jaar waarbij ik als klant kennelijk bij de onbalansmarkt 85% van de opbrengst mag houden en dat zonneplan het over 7 jaar heeft en ze niet transparant zijn over de opbrengsten vanuit de onbalansmarkt maar je online kun vinden dat ze kennelijk maar 30% teruggeven aan de klant. En bij Tibber kan ik al helemaal niet vinden welk deel naar de klant gaat. Wie is nu de aangewezen partij om een contract mee af te sluiten?

Ro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Darth_Fedor schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:51:
Ook bij de Sigenergy heeft FE de hele controle over de batterij. Ik kan daar dus niets aanpassen.

Het enige dat klaarblijkelijk kan is de reserve voorraad batterijcapaciteit instellen. Heb ik op 10% staan en de batterij is daar nog niet onder geweest. Deze capaciteit reserveer ik voor het geval dat het net wegvalt en mijn batterij "leeg" is. Zal je net zien, dure gateway voor off-grid en als je die dan echt nodig hebt is je batterij leeg! 8)7

[...]
Als FE de volledige controle heeft, hoe kan je dan je accu laten ontladen in offgrid mode?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tveen90
Als het alleen om handelen gaat met de batterij zou ik zeggen Zonneplan. Als je echter ook slim wilt autoladen en behoefte hebt aan noodstroom, dan zou ik voor Frank kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Tveen90 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:02:
Als het alleen om handelen gaat met de batterij zou ik zeggen Zonneplan. Als je echter ook slim wilt autoladen en behoefte hebt aan noodstroom, dan zou ik voor Frank kiezen.
heb je nog argumenten of uitleg?

Als het alleen om handelen gaat met de batterij zou ik zeggen Tibber. Als je echter ook slim wilt autoladen en behoefte hebt aan noodstroom, dan zou ik voor ANWB kiezen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
kmf schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:03:
[...]

heb je nog argumenten of uitleg?

Als het alleen om handelen gaat met de batterij zou ik zeggen Tibber. Als je echter ook slim wilt autoladen en behoefte hebt aan noodstroom, dan zou ik voor ANWB kiezen.
Ik zou Zonneplan kiezen vanwege de verhouding tussen prijs en specificaties van de batterij/omvormer. Die is naar mijn idee een stuk beter dan bij Tibber.

De nadelen bij Zonneplan zijn dat je de laadpaal van Zonneplan moet kopen voor optimaal autoladen. Daarnaast kan de batterij van Zonneplan geen noodstroomvoorziening zijn.

ANWB wist ik niet dat die ook onbalanshandel aanbied.
Bieden zij iets beters dan Frank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Tveen90 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:10:
[...]

Ik zou Zonneplan kiezen vanwege de verhouding tussen prijs en specificaties van de batterij/omvormer. Die is naar mijn idee een stuk beter dan bij Tibber.

De nadelen bij Zonneplan zijn dat je de laadpaal van Zonneplan moet kopen voor optimaal autoladen. Daarnaast kan de batterij van Zonneplan geen noodstroomvoorziening zijn.

ANWB wist ik niet dat die ook onbalanshandel aanbied.
Bieden zij iets beters dan Frank?
Ik denk dat het belangrijker is om te kijken naar die batterij, heb je al een batterij ja of nee? Tibber en Zonneplan ondersteunen alleen hun eigen batterij, FE ondersteund allerlei soorten batterijen.

Sommige batterijen hebben een hele grote omvormer, dit is handig voor de onbalans maar minder efficient om alleen je thuisverbruik te compenseren (de meeste huizen hebben maar een paar honderd Watt sluimerverbuik) Bij andere batterijen is het weer precies omgedraaid, die hebben een kleinere omvormer. ideaal voor thuisverbruik maar minder rendabel op de onbalans markt.

Sommige batterijen ondersteunen eilandbedrijf andere hebben altijd het net nodig.

Ik denk daarom dat je moet kijken wat je nou verwacht van een thuisbatterij en dan kijken wat de mogelijkheden zijn en welke energieleverancier daarbij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

DJP! schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Ik denk dat het belangrijker is om te kijken naar die batterij, heb je al een batterij ja of nee? Tibber en Zonneplan ondersteunen alleen hun eigen batterij, FE ondersteund allerlei soorten batterijen.

Sommige batterijen hebben een hele grote omvormer, dit is handig voor de onbalans maar minder efficient om alleen je thuisverbruik te compenseren (de meeste huizen hebben maar een paar honderd Watt sluimerverbuik) Bij andere batterijen is het weer precies omgedraaid, die hebben een kleinere omvormer. ideaal voor thuisverbruik maar minder rendabel op de onbalans markt.

Sommige batterijen ondersteunen eilandbedrijf andere hebben altijd het net nodig.

Ik denk daarom dat je moet kijken wat je nou verwacht van een thuisbatterij en dan kijken wat de mogelijkheden zijn en welke energieleverancier daarbij past.
Dit dus sowieso. Ik krijg een 32.2kWh accu op basis van een 3 fase Victron systeem. Daarbij alles op noodstroom behalve de laadpaal (van ac naar dc naar ac naar dc is nogal, tja, inefficiënt (en scheelt een cycle van de accu’s).
Frank Energie wordt hem dus voor mij en ik probeer het kastje van Off-Grid centrum eens met FE. Voor mij de uitgekozen kandidaat gezien de aansturing, maximale lading en ontlading. Ben zeer benieuwd of ze bijvoorbeeld deze url gebruiken (wel even je variabelen aanpassen naar de huidige dag enzo)
https://mijn.easyenergy.c...%3A00%3A00.000Z&grouping=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
PradoPrius schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Wat nog mooier zou zijn: het handelsresultaat + volledig EPEX resultaat. Nu zie je alleen de EPEX-correctie, dat is maar een deel van het resultaat (dat overigens in de winter altijd negatief zal zijn). Natuurlijk wel aardig om te zien dat je met EPEX ook geld kunt verdienen, maar dat is helaas wél afhankelijk van de inkoopprijs van de bewuste batterij lading: die correctie is dus ook nog maar een deel van het verhaal.
Bedoel je met volledig EPEX resultaat inclusief belastingen? Of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Sinds vandaag ook een Signergy in gebruik genomen. Momenteel staat hij nog op Sigen AI.

Heeft iemand een idee waar deze setting voor dient en hoe dat ingesteld moet worden?

Ben nog een beetje huiverig om hem aan FE te koppelen dus ga het topic nog eens goed doorlezen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4gNNKlRZ_45SaXa5R8fpvk2qeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5l065ckv6xuUny1EY36459l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

PradoPrius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:04:
Ik heb eea uiteraard voorgelegd aan FE. Zodra ik antwoord heb zal ik dat hier delen.
Nog wat over gehoord? Want ik had de discussie even gemist. Met het Victron 3 fase 32.2 kWh systeem wil natuurlijk wel opladen met mijn pv (5400wp), en niet steeds over betalen als het de woning niet verlaat! Ik gebruik al veel opgewekte zon zelf, maar dannog... Heel vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-07 10:05
DJP! schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Wat bedoel je met "ondersteunen"? Ik heb Tibber en een zelf gebouwde accu van 75 kWh, waarmee ik gewoon kan handelen op de dynamische markt.

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
vaursechs schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Wat bedoel je met "ondersteunen"? Ik heb Tibber en een zelf gebouwde accu van 75 kWh, waarmee ik gewoon kan handelen op de dynamische markt.
En kan Tibber die ook aansturen voor handel op de onbalansmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-07 14:52
Jay-v schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:07:
Sinds vandaag ook een Signergy in gebruik genomen. Momenteel staat hij nog op Sigen AI.

....
[Afbeelding]
Je kunt daarmee epex energieprijs (die hij van Tennet uitleest) aanpassen naar jouw persoonlijke prijs.
Eerste hokje zorg voor vermenigvuldiging (kun je de BTW inzetten bijvoorbeeld) en de tweede een vaste toevoeging (zoals de vatse inkoopvergoeding per kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Pistoletje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Je kunt daarmee epex energieprijs (die hij van Tennet uitleest) aanpassen naar jouw persoonlijke prijs.
Eerste hokje zorg voor vermenigvuldiging (kun je de BTW inzetten bijvoorbeeld) en de tweede een vaste toevoeging (zoals de vatse inkoopvergoeding per kWh)
Begrijp ik dan dat het zo is voor Frank?:

1.21 * price + 0.0182
1.00 * price + 0,01271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
DJP! schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:58:
[...]

En kan Tibber die ook aansturen voor handel op de onbalansmarkt?
Nee gelukkig niet, Victron Dynamic ESS is veel winstgevender dan handelen op de onbalansmarkt met allerlei ogen en haken waarbij de leverancier je accu "bestuurd".

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vaursechs schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Nee gelukkig niet, Victron Dynamic ESS is veel winstgevender dan handelen op de onbalansmarkt met allerlei ogen en haken waarbij de leverancier je accu "bestuurd".
Op sommige dagen zal EPEX handel inderdaad meer winst opleveren dan de onbalansmarkt maar er zijn ook best wat dagen dat dit omgekeerd is. En ik denk dat over een langere periode de onbalanshandel meer oplevert dan EPEX handel. Maar dit heeft ook met het type batterij (vermogen omvormer etc) te maken.

Wat wel steeds beter wordt is de manier hoe FE de batterijen aanstuurd je hebt steeds meer keus in hoe je de batterij (laat) aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistoletje
Jay-v schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Begrijp ik dan dat het zo is voor Frank?:

1.21 * price + 0.0182
1.00 * price + 0,01271
bijna, maar (denk ik)
- je moet de opslag bij verkoop negatief maken
- btw moet je beide kanten op tellen, of beide niet (want iets met salderen)

Ik had zelf niet de btw ingevuld maar een factor om omzetverlies of zo te tellen. Zo kun je
deze waardes dus ook gebruiken om te zorgen dat hij niet in verkoopmodus gaat voor een marginale winst.
(Dan kloppen dat resultaat cijfers in de sigen app niet precies meer. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
DJP! schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Op sommige dagen zal EPEX handel inderdaad meer winst opleveren dan de onbalansmarkt maar er zijn ook best wat dagen dat dit omgekeerd is. En ik denk dat over een langere periode de onbalanshandel meer oplevert dan EPEX handel. Maar dit heeft ook met het type batterij (vermogen omvormer etc) te maken.

Wat wel steeds beter wordt is de manier hoe FE de batterijen aanstuurd je hebt steeds meer keus in hoe je de batterij (laat) aansturen.
Wacht maar eens totdat het salderen volledig afgeschaft is en je zonne opwek alleen voor de bruto stroomprijs kan terugleveren. Op dat moment is het veel belangrijker om je zonne opwek zoveel mogelijk in een accu op te kunnen slaan om vervolgens voor de hoogste prijs terug te leveren. Ter info, op een zonnige dag wek ik circa 110 kWh op. Als ik mijn accu beheer aan tibber of FE over zou laten, dan zou ik hier veel minder profijt van hebben.

Overigens is bij handelen op de onbalans het laad- en ontlaadvermogen de limiterende factor. Met een standaard 3x25A aansluiting zit je dus altijd gelimiteerd aan 17kW. Bij het handelen op de dynamische markt is de grote van de accu een veel belangrijkere factor.

Met mijn 75kWh accu kan ik 's nachts de accu volledig opladen voor laag tarief (bijvoorbeeld 22 cent per kwh). Dus volledige lading kost dan € 16,50. Als ik dit tijdens de piekuren weer teruglever, bijvoorbeeld tegen een tarief van 35 cent per kwh, dan levert dit € 26,25 op. Dat is dus een winst van ongeveer € 10,- per dag (300 euro per maand) en dan heb ik het nog niet over extreme tarieven zoals 70+ cent per kwh.

[ Voor 25% gewijzigd door vaursechs op 23-01-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
vaursechs schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Wacht maar eens totdat het salderen volledig afgeschaft is en je zonne opwek alleen voor de bruto stroomprijs kan terugleveren. Op dat moment is het veel belangrijker om je zonne opwek zoveel mogelijk in een accu op te kunnen slaan om vervolgens voor de hoogste prijs terug te leveren. Ter info, op een zonnige dag wek ik circa 110 kWh op. Als ik mijn accu beheer aan tibber of FE over zou laten, dan zou ik hier veel minder profijt van hebben.

Overigens is bij handelen op de onbalans het laad- en ontlaadvermogen de limiterende factor. Met een standaard 3x25A aansluiting zit je dus altijd gelimiteerd aan 17kW. Bij het handelen op de dynamische markt is de grote van de accu een veel belangrijkere factor.

Met mijn 75kWh accu kan ik 's nachts de accu volledig opladen voor laag tarief (bijvoorbeeld 22 cent per kwh). Dus volledige lading kost dan € 16,50. Als ik dit tijdens de piekuren weer teruglever, bijvoorbeeld tegen een tarief van 35 cent per kwh, dan levert dit € 26,25 op. Dat is dus een winst van ongeveer € 10,- per dag (300 euro per maand) en dan heb ik het nog niet over extreme tarieven zoals 70+ cent per kwh.
Interessant, heb je dan ook een heel zware netaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Tveen90 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Interessant, heb je dan ook een heel zware netaansluiting?
Gewoon standaard 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
Kan je de stroom dan wel snel genoeg kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Tveen90 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:51:
[...]

Kan je de stroom dan wel snel genoeg kwijt?
Ik kan 14kw per uur ontladen en in tegenstelling tot de onbalansmarkt, heeft de kwh prijs bij dynamisch handelen meestal 2 pieken van een paar uur achter elkaar.
Voorbeeld: afgelopen dinsdag tussen 08:00 en 11:00 en later op de dag tussen 16:00 en 20:00. Dat zijn totaal dus 7 uur met een relatief hoge prijs, in 7 uur tijd kan ik 98kWh terugleveren met alleen de accu (icm zonne opwek nog meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
kmf schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:01:
[...]

Als FE de volledige controle heeft, hoe kan je dan je accu laten ontladen in offgrid mode?
ik ga ervanuit dat als het net wegvalt de batterij automatisch gaat ontladen. Handelen kan dan toch niet dus valt de verbinding met FE weg. Ga ik eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
vaursechs schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:00:
[...]

Ik kan 14kw per uur ontladen en in tegenstelling tot de onbalansmarkt, heeft de kwh prijs bij dynamisch handelen meestal 2 pieken van een paar uur achter elkaar.
Voorbeeld: afgelopen dinsdag tussen 08:00 en 11:00 en later op de dag tussen 16:00 en 20:00. Dat zijn totaal dus 7 uur met een relatief hoge prijs, in 7 uur tijd kan ik 98kWh terugleveren met alleen de accu (icm zonne opwek nog meer).
Dat is een brute installatie. Mag ik vragen wat dat gekost heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:56
Het wordt een goede dag in de onbalans handel voor BLIQ gebruikers.... Blame the DNS. Ze zijn totaal offline.

Reactie van BLIQ:
Hallo,

We werken hard aan het optimaliseren van onze systemen en ondervinden daardoor momenteel een tijdelijke storing die invloed heeft op de app, website en batterijaansturing. Onze excuses voor het ongemak. We verwachten dat alles maandag weer optimaal functioneert. We waarderen je geduld en begrip enorm.

Tip: Verplaats je stroomverbruik waar mogelijk naar de nacht, of overdag tussen 11u en 16u, om van de laagste prijzen gebruik te maken.

[ Voor 69% gewijzigd door MuadDib007 op 24-01-2025 09:38 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:03
MuadDib007 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:19:
Het wordt een goede dag in de onbalans handel voor BLIQ gebruikers.... Blame the DNS. Ze zijn totaal offline.

Reactie van BLIQ:

[...]
Word het niet een keer tijd dat we voor dit soort taferelen de kosten van hun abbo over moeten beginnen? Zo veel storingen en wel steeds €12 per maand vragen terwijl de opbrengst al zeer minimaal is in deze maanden.

IT Guru :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vaursechs
Tveen90 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 06:55:
[...]

Dat is een brute installatie. Mag ik vragen wat dat gekost heeft?
Alles bij elkaar om en nabij de 12.000 euro. Let wel, dit gaat alleen om de kosten van de onderdelen, de installatie heb ik volledig zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekste
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-06 23:31
Iemand nog meer last van wegvallende verbinding tussen batterij en FE sinds midden nacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistoletje
Niekste schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:57:
Iemand nog meer last van wegvallende verbinding tussen batterij en FE sinds midden nacht?
Ik wel, de handel-grafiek laat tot nu toe al 7 gaten zien.
(heb het per mail aan frank gemeld.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:34
Niekste schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:57:
Ja hier ook hetzelfde probleem, met 3 Sessy’s.
Heb het per mail en per whatsapp gemeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis25 op 24-01-2025 12:07 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Leftblank schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:16:
Heeft iemand eigenlijk al gezien of je de EPEX-correctie of 'totaal kortingsfactuur' ook uit te Frank API kunt aflezen? Ik heb vooral het handelsresultaat in code gebruikt zien worden maar dat geeft maar een deel van het plaatje.
Hier was ook benieuwd naar en ben er inmiddels achter, via via:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
query SmartBatterySessions($startDate: String!, $endDate: String!, $deviceId: String!) {
    smartBatterySessions(
        startDate: $startDate
        endDate: $endDate
        deviceId: $deviceId
    ) {
        deviceId
        fairUsePolicyVerified
        periodEndDate
        periodEpexResult
        periodFrankSlim
        periodImbalanceResult
        periodStartDate
        periodTotalResult
        periodTradeIndex
        periodTradingResult
        sessions {
            cumulativeResult
            date
            result
            status
            tradeIndex
        }
    }
}

Ik heb hier destijds de NodeRed flow voor HA gedeeld, zal deze ook gaan updaten, kan nu in HA alle details van EPEX correctie etc weergeven. Helemaal top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuadDib007
BJD1997 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Word het niet een keer tijd dat we voor dit soort taferelen de kosten van hun abbo over moeten beginnen? Zo veel storingen en wel steeds €12 per maand vragen terwijl de opbrengst al zeer minimaal is in deze maanden.
Zojuist een mail mogen ontvangen dat ze komende periode geen abonnementsgeld rekenen.

Maar gezien de rest van de inhoud van de mail hadden ze deze enkele dagen eerder mogen versturen:
white large-1
Hallo ,
Belangrijke update over de geplande migratie Bliq dataplaform!

In december 2024 is Bliq onderdeel geworden van The Sharing Group, de groep achter deelbedrijven zoals MijnDomein, MyWheels en EnergyZero. Hiermee hebben we nóg meer slagkracht gekregen om een impact te maken op een duurzamere toekomst. We kunnen immers samenwerken aan The People’s Powerplant: een virtuele energiecentrale van iedereen, voor iedereen.

Dit weekend: migratie Bliq dataplatform
Vrijdag 24 t/m zondag 26 januari Bliq app mogelijk niet beschikbaar

Vandaag starten we met het migreren van alle dataplatformen van onze Microsoft services naar het nieuwste platform. We werken dit weekend dag en nacht door om alles correct over te zetten, te testen en daarmee te zorgen dat jij weer goed gebruik kunt maken van jou Bliq Powerflow aansturing. Hierdoor is het mogelijk dat jouw Bliq app en/of jouw aansturing tijdelijk niet beschikbaar is. Dit is een niet te vermijden onderdeel van de overgang naar onze nieuwe omgeving.

Gratis maand Bliq Powerflow aansturing
Gezien de geplande downtime zullen we geen factuur sturen deze maand

Normaal schrijven we ééns per maand jouw Bliq Powerflow af via automatisch incasso of domiciliëring. Deze maand krijg je de aansturing gratis! Dit door de geplande downtime.

Eind volgende week: livegang Bliq app versie 5.9 (!)
Bliq 💙 privacy: daarom kunnen we je wachtwoord niet mee migreren
In de week na de migratie gaat ook allernieuwste Bliq app versie 5.9 live
Deze wordt eind volgende week automatisch gepusht naar de app stores
Open de nieuwe app en klik op 'wachtwoord vergeten', volg daarna alle stappen
We 💙 privacy, daarom is dit een noodzakelijke stap na de backend migratie
We vragen daar ook een nieuwe machtiging automatische incasso (domiciliëring)
Hierna kun je weer inloggen in de Bliq app en zie je alle historische resultaten!
Wat mag je nog meer verwachten?
Wij blijven doorontwikkelen aan slimme sturing van jouw energiehuishouden
We werken hard door aan nieuwe functionaliteiten, zoals 'Auto Slim Laden'
We hebben besloten om 'Geoptimaliseerd laden' in-house te gaan ontwikkelen
Voor onze installateurs bouwen we momenteel een nieuwe webshop
We werken aan Bliq EMS v3.0 - de allernieuwste versie van de energiemanager
Alle tips zijn welkom voor toekomstige ontwikkelingen door het Bliq development team!

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
vaursechs schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Alles bij elkaar om en nabij de 12.000 euro. Let wel, dit gaat alleen om de kosten van de onderdelen, de installatie heb ik volledig zelf gedaan.
Dat is een zeer goede prijs!
Goed geregeld. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Kecin schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Nog wat over gehoord? Want ik had de discussie even gemist. Met het Victron 3 fase 32.2 kWh systeem wil natuurlijk wel opladen met mijn pv (5400wp), en niet steeds over betalen als het de woning niet verlaat! Ik gebruik al veel opgewekte zon zelf, maar dannog... Heel vreemd!
Ik heb screenshots gestuurd met uitleg, maar bij FE zit helaas iemand die er niet veel van begrijpt. Bij mij werkt in ieder geval Zelfconsumptie+ alleen als ik niet aan het net lever met PV (dus alleen na zonsondergang). Zodra dat gebeurd ben ik van Zelfconsumptie af, ook als mijn PV vermogen weer onder eigen verbruik zakt. Bij FE sta ik dan helaas niet op onbalanshandel. Ook wordt soms de batterij geladen met PV, dat is niet de bedoeling natuurlijk: dan moet je daarvoor betalen obv SOC.
Ik weet niet of ik hier nog energie in wil steken. Zelfconsumptie is matig interessant, en afhankelijk van de inkoopprijs van de batterij lading. Er zijn helaas maar weinig mensen die snappen dat handelen op EPEX (want dat IS zelfconsumptie) totaal niet rendabel is wegens RTE-verleizen en in- en verkoop kosten. Alleen bij zelfopgewekte lading heb je iets aan zelfconsumptie.
Voor mij dus alleen nog onbalanshandel, en bij hoge tarieven afkoppelen van FE en NOM draaien. Waarbij je dan kunt laden op lage tarieven: dat doet FE óók al niet (ze zeggen wel te laden bij lage onbalans, maar dat klopt niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

vaursechs schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Dat is een superaccu, zeg. Een RTE van 100% en ook nog eens geen in- en verkoopkosten.
Ik neem echter aan dat je niet uit praktijkervaring spreekt. Bij onbalans met 17KW bij een tarief van tegen €2,-: dát is pas verdienen. EPEX is peanuts vergeleken met Onbalans, en dan moet je ook nog eens een héél goed algoritme hebben. Gerommel met centjes. Misschien is het in de zomer renadabel, dat heb ik nog niet uitgetest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
PradoPrius schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Dat is een superaccu, zeg. Een RTE van 100% en ook nog eens geen in- en verkoopkosten.
Ik neem echter aan dat je niet uit praktijkervaring spreekt. Bij onbalans met 17KW bij een tarief van tegen €2,-: dát is pas verdienen. EPEX is peanuts vergeleken met Onbalans, en dan moet je ook nog eens een héél goed algoritme hebben. Gerommel met centjes. Misschien is het in de zomer renadabel, dat heb ik nog niet uitgetest.
Ik heb de omzetverliezen inderdaad niet meegenomen, maar die heb je met onbalans net zo goed.
Ik spreek echter wel uit praktijk ervaring, mijn systeem draait inmiddels 2 maanden en de factuur van Tibber liegt er niet om. Die 2 euro bij onbalans is natuurlijk erg mooi, maar dat houd geen uren aan ;)
Buiten het feit dat onbalans handelen voor particulieren wel eens verboden/afgeschaft kan worden, is het voor mij niet interessant aangezien ik 9 van de 12 maanden een gigantisch PV overschot heb (69 zonnepanelen), welke ik met day-ahead handelen voor een hogere prijs kan verkopen dan de onbalansmarkt me kan bieden.

Overigens zijn de in en verkooptarieven bij Tibber gelijk, in tegenstelling tot Frank Energie waar je 4 cent per kwh verliest wanneer je stroom teruglevert.

[ Voor 6% gewijzigd door vaursechs op 25-01-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sperwer51
  • Laatst online: 05-07 11:11
Is er al iemand bij wie de BLIQ / FE connectie weer online is? Bij mij nu 36u offline. Kan ook niet inloggen op BLiQ app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
sperwer51 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:31:
Is er al iemand bij wie de BLIQ / FE connectie weer online is? Bij mij nu 36u offline. Kan ook niet inloggen op BLiQ app.
Nope, zie eerder bericht, rustig wachten tot maandag, dan zal het vast weer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Even een vraagje aan de mensen met een Sessy, zijn ze vannacht opgeladen?
Pagina: 1 ... 16 ... 29 Laatste