Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:33
DJP! schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:00:
Even een vraagje aan de mensen met een Sessy, zijn ze vannacht opgeladen?
Nee niet opgeladen omdat het prijsverschil te klein is.
Als je ze toch wilt opladen gebruik dan de eco modus, die hanteert een kleiner prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 20:13
DJP! schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:00:
Even een vraagje aan de mensen met een Sessy, zijn ze vannacht opgeladen?
Nee want ze vonden het niet "profitabel" genoeg

Heeft ook best wel een paar minuten aangehouden dus ik snap m niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG2u6EnxyNnCghtlxlHqx8b2RWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Us5vzvjm01Yt8eTIimwbDfxn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door smiba op 25-01-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-09 11:28
smiba schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Nee want ze vonden het niet "profitabel" genoeg

Heeft ook best wel een paar minuten aangehouden dus ik snap m niet

[Afbeelding]
Ik zag ook dat er niet geladen word met die uitzonderlijke lage prijzen. Bij jou staat ie op onbalans neem ik aan, niet op zelfconsumptie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
fraserboer schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Ik zag ook dat er niet geladen word met die uitzonderlijke lage prijzen. Bij jou staat ie op onbalans neem ik aan, niet op zelfconsumptie toch?
Klopt, na een paar dagen gedoe te hebben gehad met zelf consumptie ben ik al een paar dagen weer terug op onbalans. Wel op de normale mode, niet op de opportunistische die er sinds de laatste update bijgekomen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 12:21
Darth_Fedor schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:25:
[...]

ik ga ervanuit dat als het net wegvalt de batterij automatisch gaat ontladen. Handelen kan dan toch niet dus valt de verbinding met FE weg. Ga ik eens testen.
Net getest. kan gewoon off-grid gaan en dan neemt de batterij alles gewoon over. Blijkt ie ook te doen als de netspanning te hoog wordt en de PV uitgeschakeld dreigt te worden (zie de video van Laurens, the green guys https://youtu.be/nS57LxPsL3o?si=7C1ugO70MnjKngPM)

[ Voor 5% gewijzigd door Darth_Fedor op 26-01-2025 14:29 ]

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

smiba schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Klopt, na een paar dagen gedoe te hebben gehad met zelf consumptie ben ik al een paar dagen weer terug op onbalans. Wel op de normale mode, niet op de opportunistische die er sinds de laatste update bijgekomen is
Ik begrijp zelfconsumptie ook niet heel goed. Vandaag zie ik de energie van PV het net op gaan in plaats van de batterij in. Kom ik te kort dan consumeer ik van het net ipv van mijn batterij 🤷‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6k1V-FC514AaNBo93MItDc8TN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBuCrSCBlKlYGkirar8HW0GY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kijk het nog even aan, mocht het niet lukken ga ik de Sigen AI functies maar eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Ik heb het idee dat als de batterij 85% vol zit FE het restant bewaard voor extreme onbalans situaties. Je ziet dat je zonnestroom direct het huis ingaat en het restant wordt aangevuld van het net.
Ik zie bij mij dat de zonnestroom gebruikt wordt voor het huis, maar het overtollige gewoon de battery ingaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Vhf3LbWFDAq8B0OEhu0IWfRacg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaN3LOalcCjW5JhwRdi3lGxe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Darth_Fedor op 26-01-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:19
Ik weet het niet zeker, en ik weet ook niet precies hoed dit te controleren, maar afgelopen kwartier zouden m’n 3 Sessy’s moeten gaan ontladen, maar dat hebben ze niet gedaan, dus het lijkt erop dat er iets niet helemaal goed gaat bij FE met het laden/ontladen op basis van onbalans.

Alle instellingen staan, voor zover ik na kan gaan, goed ingesteld, vanmorgen vroeg tussen 08.00 en 09.30 uur is er ook ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nC4rrwlxx0YOF8bBP9T967ZxmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK4wzm5qzRIN6LnayE8oK4iD.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Mijn Sessy heeft ook niets gedaan, wat een chaos dit toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 10:25
Jay-v schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:04:
[...]

Ik begrijp zelfconsumptie ook niet heel goed. Vandaag zie ik de energie van PV het net op gaan in plaats van de batterij in. Kom ik te kort dan consumeer ik van het net ipv van mijn batterij 🤷‍♂️

[Afbeelding]

Ik kijk het nog even aan, mocht het niet lukken ga ik de Sigen AI functies maar eens testen.
Bijzonder dat het bij jou wel goed lijkt te werken, voor onbalanshandel. Bij mij wordt gewoon de accu opgeladen. Bij onbalans lijkt hij dus te laden vanuit de PV en bij Zelfconsumptie gaat het wel zoals het hoort, het net op. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Bij mij lijkt het gewerkt te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNqU2-XSWVvUImQhsQCp03CUDgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHBClLJtpecl1rjBzu6TXz3k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Het enige wat ie bij mij gedaan heeft is uren lang de batterij leeg zitten pompen voor een miezerig bedrag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7nhJNxCCWNh3pSCeZxrn5buGZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oIEpBIBmUUVWTJsjzeOfRSym.png?f=fotoalbum_large

Voor mijn gevoel is het sinds de update echt ver achteruit gegaan, snap er ook echt niets van. De prijs was bijna de hele dag gewoon verder stabiel en niet bepaald hoog, wat het algoritme dacht te zien ontgaat me compleet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-10 16:03
Voor de mede-Bliqqers, hier werkt de Bliq app weer, maar de verbinding met Frank is nog niet hersteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:54
ManiNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:41:
Voor de mede-Bliqqers, hier werkt de Bliq app weer, maar de verbinding met Frank is nog niet hersteld
Hier exact hetzelfde, zie ook dat m'n verbruik van voorgaande maanden nog niet weer terug is.
Ze zullen nog wel bezig zijn met database imports vermoed ik.

Hopelijk word de connectie met FE ook weer hersteld wellicht dat ze hier nog een mailtje over sturen mochten ze dit niet geautomatiseerd kunnen herstellen.

Update: bij mij is de Bliq Batterij weer online bij FE! :D

[ Voor 5% gewijzigd door BJD1997 op 27-01-2025 10:53 . Reden: Bliq online ]

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had we verwacht dat vanacht de Sessy's door FE opgeladen zouden worden gezien het prijsverschil... En nu ook op de onbalansmarkt negative prijzen maar geen aansturing door FE... Ligt het aan mij, de Sessy's of aan FE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjed
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-10 14:18
Ze geven aan dat de batterij laad of juist ontlaad, alleen er gebeurt niets op de momenten dat het juist flink wat kan opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IUj3PrtPY3u7NAUTc87t8pvSkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ydFLnd6TpoOieJZ7jNtelh0S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25Gj-2Jhccx5eUy_uPVGYRAY88E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WKuwE43OcyHkX6BUhD1AKe70.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Darth_Fedor schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:35:
Ik heb het idee dat als de batterij 85% vol zit FE het restant bewaard voor extreme onbalans situaties. Je ziet dat je zonnestroom direct het huis ingaat en het restant wordt aangevuld van het net.
Ik zie bij mij dat de zonnestroom gebruikt wordt voor het huis, maar het overtollige gewoon de battery ingaat.

[Afbeelding]
Bij zelfconsumptie plus duwt hij hem bij mij afgelopen nacht helemaal vol op het goedkoopste moment, echter is er zon voorspelt en de zonenergie gaat vervolgens voor een (veel) lager tarief terug het net op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB-nIxdONnM-peJtnEGzTtT3o9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTXc4hfvhIQ4PuGU9nFH4iTr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag binnenkort Sigen AI proberen maar dat kan ik nu zelf niet meer instellen. Moet ik eerst Frank benaderen om mijn batterij te ontkoppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
DJP! schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:38:
Ik had we verwacht dat vanacht de Sessy's door FE opgeladen zouden worden gezien het prijsverschil... En nu ook op de onbalansmarkt negative prijzen maar geen aansturing door FE... Ligt het aan mij, de Sessy's of aan FE?
Zelfde hier, het is alsof de complete code aan Frank's kant voor laden bij gunstige onbalans stuk is. Iedere keer als het goed dipt qua prijs word er niet op geacteerd.

De batterij was voortdurend begin van de ochtend bezig, is er ineens wat interessants valt het compleet stil 8)7

EDIT: Heb m nu maar op de "agressieve" (opportunistische) modus gezet. Misschien dat de batterij dan daadwerkelijk iets nuttigs gaat doen. Lijkt nu vooral cycles te verbranden voor een paar cent om daarna echt niets te doen als het om hele euros gaat

[ Voor 17% gewijzigd door smiba op 27-01-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jay-v schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Ik wil graag binnenkort Sigen AI proberen maar dat kan ik nu zelf niet meer instellen. Moet ik eerst Frank benaderen om mijn batterij te ontkoppelen?
Je kunt in je router het verkeer van buiten blokkeren, dan is FE de verbinding kwijt. Je kunt dan rustig testen.
Je kunt ook de batterij loskoppelen in de app, maar weer aansluiten kan dan een dag duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
DJP! schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:38:
Ik heb hier hetzelfde probleem, heb zojuist mail en app gestuurd om te vragen waarom dit nu zo gaat en of ik er vanaf mijn kant iets aan kan doen om het te verbeteren.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis25 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Ik heb hier hetzelfde probleem, heb zojuist mail en app gestuurd om te vragen waarom dit nu zo gaat en of ik er vanaf mijn kant iets aan kan doen om het te verbeteren.
Klinkt stom maar mooi! dan weet ik in wedergeval dat het niet aan mijn Sessy's ligt :) ik had vanmorgen ook al een mai gestuurd, ben benieuwd naar het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:38
Hier met AlphaESS al de gehele dag laden en ontladen op het juiste moment op de onbalans, gaat goed met mooi resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
Dave Macleod schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:19:
Hier met AlphaESS al de gehele dag laden en ontladen op het juiste moment op de onbalans, gaat goed met mooi resultaat.
Gelukkig werkt het bij jou wel, dan lijkt het een FE/Sessy issue te zijn.
In de FE app staat netjes wanneer de accu’s zouden moeten laden/ontladen, het lijkt erop dat het daadwerkelijke commando vanuit FE om te gaan laden/ontladen niet bij Sessy doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
Dennis25 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Gelukkig werkt het bij jou wel, dan lijkt het een FE/Sessy issue te zijn.
In de FE app staat netjes wanneer de accu’s zouden moeten laden/ontladen, het lijkt erop dat het daadwerkelijke commando vanuit FE om te gaan laden/ontladen niet bij Sessy doorkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WKPQ7MDEKcpSFAFiNBVYF5nln8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVzP3mEkZBOREt6CAca9tlee.jpg?f=fotoalbum_large
Zou goed kunnen want mijn grafiek van gisteren ziet er anders uit dan bij Patjed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09
Dave Macleod schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:19:
Resultaat was hier niet heel bijzonder met ALPHAESS 16kWh batterij. Vind het sowieso tegenvallen, 400 euro opbrengst sinds begin oktober. Is dat bij jou anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ExFjXZjxMpjJRN2KK0xJGKzetA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgbPdgWqm9QNfOBxvEafapbK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danzare schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Resultaat was hier niet heel bijzonder met ALPHAESS 16kWh batterij. Vind het sowieso tegenvallen, 400 euro opbrengst sinds begin oktober. Is dat bij jou anders?

[Afbeelding]
Volgens mij is de onbalansmarkt de laatste maanden inderdaad vrij mager.. soms zit er wel een leuke dag tussen maar afgelopen zomer was het een stuk beter. Daarom ben ik ook wel blij met de zelfconsumptie + modus. Je draait zoveel mogelijk op eigen opgewekte stroom, en anders goedkope stroom. En als er onbalans is kun je dat alsnog meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09
DJP! schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Volgens mij is de onbalansmarkt de laatste maanden inderdaad vrij mager.. soms zit er wel een leuke dag tussen maar afgelopen zomer was het een stuk beter. Daarom ben ik ook wel blij met de zelfconsumptie + modus. Je draait zoveel mogelijk op eigen opgewekte stroom, en anders goedkope stroom. En als er onbalans is kun je dat alsnog meepakken.
Ik wil die even met een volledige maand proberen dus ga de 1e omzetten. Hier al iemand die de gouden waarde tussen 20 en 40 cent gevonden heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22

Tazzios

..

DJP! schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:12:
[...]
Volgens mij is de onbalansmarkt de laatste maanden inderdaad vrij mager...
...
Volgens Tennet ook: (sind half november door hun aanpassing.)
https://solarmagazine.nl/...maar-is-nog-niet-tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
DJP! schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Klinkt stom maar mooi! dan weet ik in wedergeval dat het niet aan mijn Sessy's ligt :) ik had vanmorgen ook al een mai gestuurd, ben benieuwd naar het antwoord.
Het leek gistermiddag/gisteravond even goed te werken, accu’s gingen in elk geval (ont)laden.
Ik zie nu dat er vanaf vanmorgen 01.00 uur geen activiteit meer is geweest, terwijl in de FE app meerdere momenten waren dat de accu’s aan het laden/ontladen zou zijn.

Ik heb nog niets gehoord op m’n emails van gisteren, hopelijk krijg ik vandaag antwoord en meer duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-10 18:33
Danzare schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:17:
[...]

Ik wil die even met een volledige maand proberen dus ga de 1e omzetten. Hier al iemand die de gouden waarde tussen 20 en 40 cent gevonden heeft?
Ik denk dat er een vrij grote dataset nodig is om dat te bepalen.

Zelf ben ik weer terug gegaan naar onbalans. Belangrijke reden is dat hij daar de accu niet helemaal vol of leeg laadt. Alleen in geval van extreme prijzen.

Bij zelfconsumptie is mijn bevinding dat hij iedere dag naar 100% en 0% SOC gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave Macleod
Nee, zeker niet beter, Maar het is bekend dat de herfst en winter maanden minder op zullen leveren. In Augustus was mijn opbrengst 3x zo veel als in Oktober, We zullen nog ff geduld moeten hebben denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Weet iemand waarom de aansturing nog steeds zo oscilleert? Hebben andere gebruikers dit ook op niet-Sessy's?

Lijkt alsof in een periode van 15 minuten Frank nooit meer dan 10 minuten actief wil zijn, mogelijk om RT2 minder schadelijk te maken? Maar hierdoor verlies je bij definitie ook gewoon 33.3% van de tijd op een goed moment

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDTq8ORpy4Q63iGNiIWAHv_ag0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ppxn0OSby9QnYeadpwpin1H.png?f=fotoalbum_large

Snap echt niet wat Frank aan het doen is de laatste weken, had hier nog een email over gestuurd maar geen reactie op gehad 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smiba schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:23:
Weet iemand waarom de aansturing nog steeds zo oscilleert? Hebben andere gebruikers dit ook op niet-Sessy's?

Lijkt alsof in een periode van 15 minuten Frank nooit meer dan 10 minuten actief wil zijn, mogelijk om RT2 minder schadelijk te maken? Maar hierdoor verlies je bij definitie ook gewoon 33.3% van de tijd op een goed moment

[Afbeelding]

Snap echt niet wat Frank aan het doen is de laatste weken, had hier nog een email over gestuurd maar geen reactie op gehad 8)7
ik draai hier op zelfcosumptie + in de FE app en NOM in de Sessy app en ik zie dat de batterijen helemaal niet meer worden aangestuurd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
DJP! schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:11:
[...]

ik draai hier op zelfcosumptie + in de FE app en NOM in de Sessy app en ik zie dat de batterijen helemaal niet meer worden aangestuurd :(
Ik was ook van onbalans overgestapt naar zelfconsumptie om te kijken of het dan beter gaat maar loop tegen dezelfde problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fraserboer
smiba schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:23:

[Afbeelding]

Dit is al sinds Tennet de tijdvertraging in publicatie van de onbalansprijzen 2min naar 5min heeft gebracht. Dus dan is er nog 10min over van het kwartier. Dus vandaar dat je de 10min blokken ziet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fraserboer
Ik heb nu in HA een eigen dashboard gemaakt met de FrankEnergie gegevens die ik nu in HomeAssistant heb kunnen krijgen. Ik kan nu beter bekijken wat er gebeurd met de opbrengsten. Ik draai nu weer op 'gewone' onbalans. Ik krijg de indruk dat zelfconsumptie soms best onvoordelig kan zijn. Zag bijv een winst verdampen door het het missen van onbalans handelen en de batterij was het tegenovergestelde aan het doen vanwege zelfconsumptie. Ook kan door de EPEX correctie het ook nog wel eens heel anders uitpakken, meer dan bij 'gewone' onbalans instelling. Ik ga dit eens een paar dagen zo doen en dan eens vergelijken met zelfconsumptie modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGqVuJbXP23NEqm8SFoT33xl0-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jmtmEXlMFSrwMwkJweqztzyH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW2Px0BkTKfepXoVd2RcqvnAqUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOP9FViHqNm0c7GGJXIrZJAO.png?f=fotoalbum_large

PS. voor de geïnteresseerden heb ik de NodeRED flow voor HomeAssistant aangepast om de EPEX correctie, Slim handelen korting en Onbalansresultaat ook binnen te kunnen halen. Je kunt dan zelf het Kortingsfactuurbedrag uitrekenen.
https://github.com/harryb...-Onbalansmarkt.com-for-HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

[...]

Bij zelfconsumptie plus duwt hij hem bij mij afgelopen nacht helemaal vol op het goedkoopste moment, echter is er zon voorspelt en de zonenergie gaat vervolgens voor een (veel) lager tarief terug het net op.

[Afbeelding]

Reactie van Frank ontvangen dat ze inderdaad geen rekening houden met zonnepanelen of het weer:
Omdat het algoritme geen inzicht heeft in de (verwachte) zonnepanelen opwek verwachten we dat tijdens de laagste EPEX uren overdag je PV systeem zonne-energie opwekt. Tijdens die uren wordt er dan dus ook geladen. Het kan zijn dat als je PV systeem vóór of ná die goedkope EPEX uren zonnestroom opwekt dat inderdaad wordt teruggeleverd, maar dan vang je dan meer geld voor dan wanneer je dit op dat moment zou opslaan in de batterij en later tegen lagere EPEX tarieven zou terugleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patjed
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-10 14:18
Qua amper meer werken van de Sessy. Contact gehad met FE. Zij hebben mij een overzicht gestuurd met de commando’s die naar de batterij zijn gestuurd (geel) en de reactie van de batterij (paars). De batterij reageert niet meer op alle commando’s. FE heeft dit neergelegd bij Sessy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWGoMjLkEgVQy3YsL6HwlCwsRW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NnN8xz7wIyE2NmjK4XaygdYX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:52

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik heb het idee dat er sinds de knop “aansturing door Frank Energie” is geïntroduceerd er iets niet goed meer loopt in aansturing van de Sessy’s.

Volgens Sessy zou je het knopje “aansturing door Frank” op nee kunnen zetten en de strategie op “SessyConnect” en dan zou het moeten werken. Maar bij mij is er dan geen aansturing door Frank meer.

Andersom, als ik aansturing op “Ja” zet en de strategie op Zelfsturing via de API, dan komen mijn lokale commando’s niet goed aan of worden genegeerd.

En het schakelen tussen aansturing door Frank Ja of Nee vraagt handmatig invullen van klantnummer en adresgegevens, wat weer niet via de api te doen is.

Kortom, ik denk dat Sessy een paar goede nieuwe features heeft geïmplementeerd. Ik vind zaken als GridEase/Zelfconsumptie+ echt waardevolle toevoegingen, maar de implementatie laat helaas echt te wensen over.

Hopelijk trekken ze dit snel weer recht in een volgende firmware update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
Er zit inderdaad een communicatie fout tussen de systemen van Sessy en Frank Energie, dat heb ik als antwoord op m’n mail gekregen.
Wat ik ook heb gemerkt is dat ik bij mij een verkeerde instelling had in de Sessy portal.
Bij ‘onbalans’ had ik de laadstrategie op ‘Sessyconnect’ staan in de Sessy portal.
Bij ‘zelf consumptie plus’. Had ik de laadstrategie op ‘NOM’ staan in de Sessy portal.
En daarbij dan ook de juiste keuze in de FE app.

Ik heb zojuist vernomen dat de laadstrategie in de Sessy portal in beide gevallen op “NOM’ dient te staan, en dat we dan in de FE app kunnen switchen tussen ‘onbalans’ en ‘zelf consumptie’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
[...]

[Afbeelding]

Je kunt in de FE app zelf de controle over de batterij weer claimen. Als je later weer wilt handelen dan zal je weer een mailtje naar FE moeten sturen om de controle weer bij hen onder te brengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fv5oaDCswWRSp0iehHzQLK-9Lko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvNr0BVbpqATPQwQErik9ilZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:47
44pje schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:13:
[...]

[...]

Bedankt voor je reactie.

Inmiddels uitgevonden dat mijn batterij alleen mijn thuisverbruik pakt bij het ontladen, zonder export naar het net. Foutje in de aansturing bij SE denk ik.

Vorige week ook aan FE doorgegeven maar nog geen reactie.
Is dit inmiddels opgelost?

Wij zijn voornemens om een SolarEdge 10kw omvormer met 20kwh BYD batterijpakket aan te schaffen. Zijn er eigenlijk andere mogelijkheden naast Frank Energie?

[ Voor 16% gewijzigd door aschja op 29-01-2025 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zie dat mijn Sessy’s weer worden aangestuurd :D heb ik veel onbalans gemist de afgelopen dagen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Markman85 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:27:
Ja hier Solaredge SE10K Storedge eigenaar ivm 20 kWH BYD batterijen. Hier werkt het naar behoren, bijna altijd met 5kW laden en ontladen
Heb hier sinds kort ook zo'n ding, maar als ik het goed zie, is er geen preset die slim handelen ondersteunt in de software. Hoe is die van jou geconfigureerd?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:21
StevenK schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Heb hier sinds kort ook zo'n ding, maar als ik het goed zie, is er geen preset die slim handelen ondersteunt in de software. Hoe is die van jou geconfigureerd?
Heb je Frank Energie al gemaild met je Solaredge site id? Die hadden ze bij mij nodig waarna zij hem in hun systeem hebben toegevoegd waarmee ze de controle overnemen. Ik ben nu dus niet meer zelf in staat om de batterij aan te sturen afgezien van de keuze zelfbalans en onbalanshandel die Frank Energie aanbied. Of je moet hem in de app van Frank Energie los koppelen uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Darth_Fedor schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Je kunt in de FE app zelf de controle over de batterij weer claimen. Als je later weer wilt handelen dan zal je weer een mailtje naar FE moeten sturen om de controle weer bij hen onder te brengen.
[Afbeelding]
Gisteren gedaan, maar nog geen controle terug over mijn batterij. Staat sindsdien gewoon in standby en laad niet. Heb maar een ticket geopend bij Sigen.

Daarna even hun AI proberen, dat lijkt wel rekening te houden met energie prijzen en zon volgens hun docs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjrvhshU3H_H9vLaONBuMRpi8rQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M8nRVBognHNBLc1fL0qh5s98.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:52
Ik heb in december de sigen-AI modus gebruikt.
Met de laden/zelfconsumptie/ontladen die sigen-ai heeft gedaan, kwam mijn rekening die maand net negatief uit.

Vooralsnog een stuk betere opbrengst dan de zelfconsumptie-plus modus nu lijkt te behalen. :X

Frank inzicht over de maand met Sigen-AI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ILaB1VBgFVrlT_0-ldG1wUaLB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQvl6PAVKEQAV9ZjxUeVUlKF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44pje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-10 12:03
aschja schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Is dit inmiddels opgelost?

Wij zijn voornemens om een SolarEdge 10kw omvormer met 20kwh BYD batterijpakket aan te schaffen. Zijn er eigenlijk andere mogelijkheden naast Frank Energie?
Sinds een week of twee werkt het. Er stond een instelling fout bij SE.

Geen idee of het alleen bij mijn site zo was, maar Frank weet nu iig hoe het is op te lossen.

Ik heb nog geen andere dan Frank gevonden die met SE om kan gaan.

[ Voor 190% gewijzigd door 44pje op 31-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 10:25
Zitten de andere Sigenergy gebruikers ook zonder verbinding met Frank Energie? Lekker PV opladen tegen onbalans en dan vervolgens tegen EPEX afgerekend gaan worden omdat ze geen bereik hebben zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO3e3oO5V-NQjk2BRIkH2FkvABc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V9ShAUv6uwtgcRCXJvDdJDN8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
Pistoletje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:08:
Ik heb in december de sigen-AI modus gebruikt.
Met de laden/zelfconsumptie/ontladen die sigen-ai heeft gedaan, kwam mijn rekening die maand net negatief uit.

Vooralsnog een stuk betere opbrengst dan de zelfconsumptie-plus modus nu lijkt te behalen. :X

Frank inzicht over de maand met Sigen-AI:
[Afbeelding]
Interessant! Is dit beter dan onbalans handel denk je? Of misschien in de maanden met weinig onbalans?

Dit is puur spelen met de EPEX toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
stefan1512 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:10:
Zitten de andere Sigenergy gebruikers ook zonder verbinding met Frank Energie? Lekker PV opladen tegen onbalans en dan vervolgens tegen EPEX afgerekend gaan worden omdat ze geen bereik hebben zeker.
Ik denk dat de storing bij Sigen lag vanmiddag. Ik kreeg veel verbindingsprobleeem meldingen in de sigenergy app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
Tveen90 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:21:
[...]

Interessant! Is dit beter dan onbalans handel denk je? Of misschien in de maanden met weinig onbalans?

Dit is puur spelen met de EPEX toch?
Dat was idd op epex inderdaad. Heb zelf nog nauwelijks ervaring met de onbalans. Op saaie onbalans dagen kan epex meer brengen.

Maar dat weet je pas achteraf...

En misschien zijn de dagen met flinke epex verschillen, ook wel de dagen met meer onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tveen90
Pistoletje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:52:
[...]

Dat was idd op epex inderdaad. Heb zelf nog nauwelijks ervaring met de onbalans. Op saaie onbalans dagen kan epex meer brengen.

Maar dat weet je pas achteraf...

En misschien zijn de dagen met flinke epex verschillen, ook wel de dagen met meer onbalans.
Doet de Sigen AI handelen op de EPEX? Of alleen op het goedkoopste moment laden en dan zelfconsumptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
Tveen90 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:54:
[...]

Doet de Sigen AI handelen op de EPEX? Of alleen op het goedkoopste moment laden en dan zelfconsumptie?
Hij ging ook ontladen als de prijzen hoog zijn (tov de lage dagprijs). Daarbij probeert hij rekening te houden met je voorspelde verbruik en PV opbrengst.
Hij ging dus bijvoorbeeld niet alles verkopen in het eerste dure uur als je in het tweede zelf de stroom nodig hebt.

Ik vond in eerste instantie de marge die hij aanhield om te gaan verkopen te mager. Daarom had ik de prijs-configuratie wat aangepast zodat de inkoop hoger was en verkoop lager was dan de werkelijkheid. (±8%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sperwer51
  • Laatst online: 06-10 21:37
Sinds ik de batterij gebruik op zelfconsumptie plus komt het met regelmaat voor dat mijn auto, die gekoppeld is via slim laden, niet meer is opgeladen op gewenste tijdstip en dat ik zie dat de Bliq batterij wordt leeggetrokken om de auto op te laden. Betreft het hier algoritme fouten? Iemand soortgelijke ervaring? Ik denk dat ik het laden van de thuisbatterij maar weer op het oude algoritme zit, of heb heeft iemand een ander advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd na de invloed van de zelfconsumptie plus modus op de onbalans handel. Zou iemand met een Sessy die alleen onbalans doet eens de resultaten van afgelopen week willen posten?

Dit zijn mijn resultaten van afgelopen week met volledig in de zelfconsumptie plus modus:

27-Jan € 0.40
28-Jan € 0.28
29-Jan € 0.50
30-Jan € 0.31
31-Jan € 0.66
01-Feb € 0.44
02-Feb € 0.38

Volgens mij hebben we afgelopen week geen grote onbalans gehad, zoals gezegd de Sessy heeft dus alleen op zelfconsumptie modus gestaan waarbij er goedkoop geladen is en de rest van de tijd dus nul op de meter. Omdat er geen grote onbalans was zijn bovenstaande bedragen dus een extratje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
DJP! schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:49:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd na de invloed van de zelfconsumptie plus modus op de onbalans handel. Zou iemand met een Sessy die alleen onbalans doet eens de resultaten van afgelopen week willen posten?

Dit zijn mijn resultaten van afgelopen week met volledig in de zelfconsumptie plus modus:

27-Jan € 0.40
28-Jan € 0.28
29-Jan € 0.50
30-Jan € 0.31
31-Jan € 0.66
01-Feb € 0.44
02-Feb € 0.38

Volgens mij hebben we afgelopen week geen grote onbalans gehad, zoals gezegd de Sessy heeft dus alleen op zelfconsumptie modus gestaan waarbij er goedkoop geladen is en de rest van de tijd dus nul op de meter. Omdat er geen grote onbalans was zijn bovenstaande bedragen dus een extratje...
Ik heb de cijfers even niet paraat, maar ik heb het hier vanaf het begin op ‘onbalans’ staan maar het valt me op dat de accu’s alsnog regelmatig op NOM draaien op sommige uren.
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet meetbaar is welke van de 2 varianten het beste is, wat mij betreft ontloopt het elkaar weinig, ik weet eerlijk gezegd ook niet precies hoe alles precies uit te rekenen, er zijn teveel variabelen met ‘wat als ik andere strategie had gehad’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Op onbalanshandel ("Agressief"):

01-28: €0,47
01-29: -€0,02
01-30: €0,01
01-31: €0,11
02-01: €0,26
02-02: €0,12

Loopt niet echt warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-10 02:10

27-Jan € 0.40
28-Jan € 0.28
29-Jan € 0.50
30-Jan € 0.31
31-Jan € 0.66
01-Feb € 0.44
02-Feb € 0.38

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu-q_kCQvXWc0rytPXvCqfJiP7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0K0UPdQOvddQ4HJtMvF563x6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGQbDRRkqETjnHNDEZlYYHUPSiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zD1Sw9D5PVYriNDcClEoYuQv.jpg?f=fotoalbum_large

Sessy op onbalanshandel bij FE.

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
sperwer51 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:54:
Sinds ik de batterij gebruik op zelfconsumptie plus komt het met regelmaat voor dat mijn auto, die gekoppeld is via slim laden, niet meer is opgeladen op gewenste tijdstip en dat ik zie dat de Bliq batterij wordt leeggetrokken om de auto op te laden. Betreft het hier algoritme fouten? Iemand soortgelijke ervaring? Ik denk dat ik het laden van de thuisbatterij maar weer op het oude algoritme zit, of heb heeft iemand een ander advies?
Ik ervaar hetzelfde, ook met Bliq en slim laden. Heb het idee dat de load balancer het laden van de auto afkapt zodra er veel oplaadvermogen door de batterij wordt gevraagd. Heb daarom de powerlimiet in de wallbox app van 16A naar 12A gezet en dat scheelt al een hoop. Nog steeds wel momenten dat het laden van de auto op storing springt, maar dit wordt meestal later weer hervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@smiba @mjvdkolk Dank voor de info! dan doet die zelfconsumptie plus modus het nog helemaal zo gek nog niet :) Ben benieuwd hoe het werkt als er straks wel normale onbalans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
Ik heb vergelijkbare kleine opbrengst op zelfconsumptie+.

Helaas gaat er dan ook nog de EPEX-correctie over waardoor er echt bijna niks over blijft op de kortingsfactuur. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekste
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-08 21:21
DJP! schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:26:
@smiba @mjvdkolk Dank voor de info! dan doet die zelfconsumptie plus modus het nog helemaal zo gek nog niet :) Ben benieuwd hoe het werkt als er straks wel normale onbalans is.
Welke treshold gebruik je voor zelfconsumptie +? 30 cent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niekste schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:10:
[...]

Welke treshold gebruik je voor zelfconsumptie +? 30 cent?
Ja ik heb het voor nu op 30 cent/kWh ingesteld. Nu is de onbalansmarkt de afgelopen weken wel erg slap. Als die straks beter wordt misschien dat het dan weer aan pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sperwer51
  • Laatst online: 06-10 21:37
Van FE krijg ik onderstaand antwoord. Snap dit niet goed omdat eea wel prima werkte met Slim laden auto voordat Zelfconsumptie werd geïntroduceerd.

======
Dit komt doordat tijdens zelfconsumptie plus, wij op duurdere momenten de batterij gebruiken om de rest van het huis, inclusief de auto, te voorzien van stroom i.p.v. stroom uit het net en op goedkopere momenten de batterij dan weer opladen.

Dat de auto niet meer vol is, heeft te maken met load balancing. Wij passen dit momenteel niet toe tijdens het aansturen van je verbonden assets. We geven simpelweg laad, ontlaad of doe-niets commando's en gaan ervan uit dat de hardware technische instellingen zo geconfigureerd staan dat load balancing automatisch toegepast wordt om kortsluiting te vermijden. Deze loadbalancer houdt op ieder moment uw hoofdaansluiting in de gaten en zal apparaten afschakelen als de maximale capaciteit overschreden dreigt te worden. Welk apparaat voorrang krijgt, is een kwestie van instellen/installatie. Vaak krijgt de autolader voorrang boven de batterij in verband met comfort. Installateurs van batterijen en laadpalen verkopen vaak ook dergelijke loadbalancers.

Wellicht kun je je installateur vragen naar deze instellingen te kijken. Als dat niet zo is kunnen we het vermogen waarmee we proberen te (ont)laden met je batterij wijzigen, maar dan zal die te allen tijde met dat vermogen proberen te (ont)laden. Ook wanneer er meer vermogen mogelijk is. Wellicht kun je je installateur vragen naar deze instellingen te kijken.

[/quote]
quote]ManiNL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:35:
[...]

Ik ervaar hetzelfde, ook met Bliq en slim laden. Heb het idee dat de load balancer het laden van de auto afkapt zodra er veel oplaadvermogen door de batterij wordt gevraagd. Heb daarom de powerlimiet in de wallbox app van 16A naar 12A gezet en dat scheelt al een hoop. Nog steeds wel momenten dat het laden van de auto op storing springt, maar dit wordt meestal later weer hervat.
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:19
Ik heb drie sessy's hangen en handel via Frank op onbalans.
Nu is zoals in dit topic al eerder benoemd de onbalans markt behoorlijk slap momenteel.
Daarom probeer ik zelfconsumptie plus beter te begrijpen om te bepalen of dit op dit moment beter passend zou zijn.
Ik denk dat ik in grote lijnen wel begrijp wat deze modus doet. Echter snap ik nog niet helemaal hoe het zit met "Onbalans toestaan vanaf".
Stel ik hier de geldende Apex prijs in vanaf wanneer er op onbalans gehandeld mag worden? en is dat dan het ingestelde bedrag en lager? of het ingestelde bedrag en hoger?
Of gaat het hier om de op dat moment geldende onbalans vergoeding? (en hoger)
En bedoelen ze met "handelen op onbalans" in deze modus alleen ontladen of ook laden?

Alvast dank voor het meedenken,

Martijn.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:54
martinisoft schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:10:
Ik heb drie sessy's hangen en handel via Frank op onbalans.
Nu is zoals in dit topic al eerder benoemd de onbalans markt behoorlijk slap momenteel.
Daarom probeer ik zelfconsumptie plus beter te begrijpen om te bepalen of dit op dit moment beter passend zou zijn.
Ik denk dat ik in grote lijnen wel begrijp wat deze modus doet. Echter snap ik nog niet helemaal hoe het zit met "Onbalans toestaan vanaf".
Stel ik hier de geldende Apex prijs in vanaf wanneer er op onbalans gehandeld mag worden? en is dat dan het ingestelde bedrag en lager? of het ingestelde bedrag en hoger?
Of gaat het hier om de op dat moment geldende onbalans vergoeding? (en hoger)
En bedoelen ze met "handelen op onbalans" in deze modus alleen ontladen of ook laden?

Alvast dank voor het meedenken,

Martijn.
Ik heb dit ook even zitten te bekijken heb een BLIQ accu staan met 20kWh en 8kW omvormer

Heb deze sinds release op zelfconsumtpie+ staan met €0,25 staan voor onbalans handel.

Zover ik het heb waargenomen lijkt het alsof hij gaat ontladen bij een onbalans prijs van €0,25 (of meer)

Ik vermoed dat deze ook gaat opladen bij €-0,25 maar dit heb ik nog niet zien gebeuren.

Wat ik wel jammer vind is dat er zeer weinig rekening word gehouden met OV opwek. Hij gaat in de goedkope uren volledig opladen om vervolgens rond de piek van de PV opwek alweer volledig vol te zitten (slechts 10 a 20% op te laden zodra er PV opwek is).

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
BJD1997 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:17:
[...]

Ik heb dit ook even zitten te bekijken heb een BLIQ accu staan met 20kWh en 8kW omvormer

Heb deze sinds release op zelfconsumtpie+ staan met €0,25 staan voor onbalans handel.

Zover ik het heb waargenomen lijkt het alsof hij gaat ontladen bij een onbalans prijs van €0,25 (of meer)

Ik vermoed dat deze ook gaat opladen bij €-0,25 maar dit heb ik nog niet zien gebeuren.

Wat ik wel jammer vind is dat er zeer weinig rekening word gehouden met OV opwek. Hij gaat in de goedkope uren volledig opladen om vervolgens rond de piek van de PV opwek alweer volledig vol te zitten (slechts 10 a 20% op te laden zodra er PV opwek is).
Helder, dank voor de snelle reactie. Voor wat het PV verhaal betreft... Die lijkt me (puur financieel gezien) dan op zich wel weer logisch. Zolang we mogen salderen kun je je PV opwek beter het net op gooien dan zelf gebruiken als de prijs op moment van opwek hoger is dan het laagste moment van de dag. Dus als bijvoorbeeld de Epex prijs tussen 00:00 de ochtend lager is dan overdag dan is het financieel gunstiger om dan de batterij al vol te gooien.

Ik zou wat dat betreft zelfs liever een "Epex plus" modus zien waarbij er niet alleen geladen wordt tegen lage Epex tarieven maar ook geleverd wordt vanuit de batterij bij hoge tarieven. Dit waarbij er ook ruimte wordt gelaten voor onbalans handel op het moment dat dit opportuun is. Dan haal je echt het onderste uit de kan lijkt me..

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martinisoft schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:49:
[...]

Helder, dank voor de snelle reactie. Voor wat het PV verhaal betreft... Die lijkt me (puur financieel gezien) dan op zich wel weer logisch. Zolang we mogen salderen kun je je PV opwek beter het net op gooien dan zelf gebruiken als de prijs op moment van opwek hoger is dan het laagste moment van de dag. Dus als bijvoorbeeld de Epex prijs tussen 00:00 de ochtend lager is dan overdag dan is het financieel gunstiger om dan de batterij al vol te gooien.

Ik zou wat dat betreft zelfs liever een "Epex plus" modus zien waarbij er niet alleen geladen wordt tegen lage Epex tarieven maar ook geleverd wordt vanuit de batterij bij hoge tarieven. Dit waarbij er ook ruimte wordt gelaten voor onbalans handel op het moment dat dit opportuun is. Dan haal je echt het onderste uit de kan lijkt me..
Volgens mij zit het nog iets complexer in elkaar... de kWh die door je accu's gaan worden nog steeds tegen de onbalans tarieven afgerekend. Daardoor kun je volgens mij niet optimaal van de EPEX prijzen profiteren omdat daar weer EPEX correctie voor gerekend wordt. Volgens de simulaties van FE, en dat zie ik zelf ook de afgelopen week een beetje is dit wel voordeliger...

Wat mij nog wel een zeer goede aanvulling voor de app lijkt is dat je zelf kan aangeven hoeveel uur per dag de batterijen bijgeladen mogen worden uit het net. In de winter zal dit voor mij bijvoorbeeld veel meer zijn dan in de zomer. In de zomer zou ik de hele dag NOM kunnen draaien zonder bij te laden uit het net. Ik zou dan graag in de app willen aangeven dat ik niet hoef bij te laden uit het net. In de winter wil ik juist wel bijladen uit het net mits het prijsverschil natuurlijk groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
DJP! schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Volgens mij zit het nog iets complexer in elkaar... de kWh die door je accu's gaan worden nog steeds tegen de onbalans tarieven afgerekend. Daardoor kun je volgens mij niet optimaal van de EPEX prijzen profiteren omdat daar weer EPEX correctie voor gerekend wordt. Volgens de simulaties van FE, en dat zie ik zelf ook de afgelopen week een beetje is dit wel voordeliger...

Wat mij nog wel een zeer goede aanvulling voor de app lijkt is dat je zelf kan aangeven hoeveel uur per dag de batterijen bijgeladen mogen worden uit het net. In de winter zal dit voor mij bijvoorbeeld veel meer zijn dan in de zomer. In de zomer zou ik de hele dag NOM kunnen draaien zonder bij te laden uit het net. Ik zou dan graag in de app willen aangeven dat ik niet hoef bij te laden uit het net. In de winter wil ik juist wel bijladen uit het net mits het prijsverschil natuurlijk groot genoeg is.
Ach ja inderdaad die Epex correctie.. ook eentje waar ik me nog onvoldoende op ingelezen heb.. ga ik ook maar eens doen. Je zou bijna geneigd zijn om al die slimme sturing uit te zetten en weer zelf (of via Charged) puur op Apex te gaan sturen zodat het voor jezelf maar ook voor je wederhelft weer te snappen is wat hier gebeurd.. Hoe vaak ik hier niet de vraag krijg waarom de batterijen niet volle bak aan het ontladen zijn op het duurste moment van de dag... Maar goed, eerst zelf helemaal proberen te snappen en dan nog overbrengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 13:47
Gisteren een offerte gehad voor een thuisaccu. 12k incl btw voor 21kw van deye met een tvt van 4 jaar.

Is dat correct of is die tijd veel langer?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:03

Pbr

maartentmm schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:25:
Gisteren een offerte gehad voor een thuisaccu. 12k incl btw voor 21kw van deye met een tvt van 4 jaar.

ik heb 12000 incl btw betaald voor een Bliq 25 kWh, die 4 jaar terug verdien tijd, is nonsens, je mag in je handen knijpen als het 6 jaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartentmm schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:25:

Kunnen ze onderbouwen hoe ze aan de 4 jaar komen? Volgens mij is het na 2026 (afschaffen salderingregeling) koffiedik kijken... Ook zie je beste grote veranderingen op de onbalansmarkt, hopelijk trekt die bij maar sinds de introductie van PICASSO zijn de prijspieken aardig in aantal afgenomen.

Een thuisbatterij is leuk maar kijk ook wat je er na 2026 mee gaat doen. Als je NOM wil draaien is misschien een kleinere omvormer wel efficiënter dan een grote omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 13:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6pgtc4jBEn8EChBhsqZK_2P0OU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9ZYQnB7AsVhBlmroucJSYAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen 4jaar terugverdiend

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dave Macleod
Ik zou gelijk die offerte in de vuilnisbak gooien als ze met dit soort cijfers komen. Wat een onzin ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byjove
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 08:39
Dag allemaal, ik heb sinds kort een SigEnergy systeem en ben aangemeld bij FE maar het (b)lijkt dat FE wel contact maakt mijn thuisbatterij maar deze niet (goed) kan sturen; er wordt wel geladen op EPEX tijden maar bij onbalans gebeurt er (vrijwel) niets (en dus ook geen opbrengsten. Ze zouden dit navragen bij Sig en ook mijn leverancier gaat het na wat er mis kan zijn maar ik vroeg me af of iemand anders hier al eens tegenaan is gelopen danwel een idee heeft hoe dit zou kunnen komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hu9dX0pFco9TLJ4u17WKK7OJuj8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VgkD0UdPJ2ZxnhhF9Dot62lD.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:32
byjove schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:45:
Dag allemaal, ik heb sinds kort een SigEnergy systeem en ben aangemeld bij FE maar het (b)lijkt dat FE wel contact maakt mijn thuisbatterij maar deze niet (goed) kan sturen; er wordt wel geladen op EPEX tijden maar bij onbalans gebeurt er (vrijwel) niets (en dus ook geen opbrengsten. Ze zouden dit navragen bij Sig en ook mijn leverancier gaat het na wat er mis kan zijn maar ik vroeg me af of iemand anders hier al eens tegenaan is gelopen danwel een idee heeft hoe dit zou kunnen komen?
Ik heb hetzelfde probleem als jij met twee sessy batterijen. Er zijn problemen bij Frank energie die ze niet snel opgelost krijgen. Wordt aan gewerkt.
Beste is om dit voor te leggen via email: slimhandelen@frankenergie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorlopig slecht nieuws voor 2027: vooralsnog dubbele energiebelasting voor verkeer van grid-batterij. Boekhoudkundig niet te doen voor kleinverbruikers, dus helaas......
(Digit 2e kamer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:27:
Voorlopig slecht nieuws voor 2027: vooralsnog dubbele energiebelasting voor verkeer van grid-batterij. Boekhoudkundig niet te doen voor kleinverbruikers, dus helaas......
(Digit 2e kamer)
Had je wat anders verwacht van de overheid dan?

Dus tot 2027 zoveel mogelijk zien te verdienen met de onbalans, en eventueel andere markten. En na 2027 zoveel mogelijk sturen op eigengebruik met goedkoop laden als dat nodig is en alleen bij grote onbalans handelen op die markt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat de onbalanshandel momenteel toch vrij effectief de nek omgedraaid wordt, is de aanschaf van een thuisbatterij buitengewoon onverstandig. Vanaf 2027 heeft alleen het eigen verbruik opslaan nog zin, handelen niet bij dubbele energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byjove
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 08:39
ReconE schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:47:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem als jij met twee sessy batterijen. Er zijn problemen bij Frank energie die ze niet snel opgelost krijgen. Wordt aan gewerkt.
Beste is om dit voor te leggen via email: slimhandelen@frankenergie.nl
Nee, dat was het niet; mijn Sig systeem bleek in "anti-reflux" mode te staan waardoor er niet vanuit de accu werd teruggeleverd (en dat was in het gebruikers-overzicht helaas niet zichtbaar). Mijn installateur heeft het aangepast en nu werkt het gelukkig wel. Wellicht voor toekomstige SigEnergy gebruikers iets om in de gaten te houden (als je een P1 meter hebt kun je de teruglevermomenten vergelijken met de afgegeven vermogens in de SigApp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:32
byjove schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Nee, dat was het niet; mijn Sig systeem bleek in "anti-reflux" mode te staan waardoor er niet vanuit de accu werd teruggeleverd (en dat was in het gebruikers-overzicht helaas niet zichtbaar). Mijn installateur heeft het aangepast en nu werkt het gelukkig wel. Wellicht voor toekomstige SigEnergy gebruikers iets om in de gaten te houden (als je een P1 meter hebt kun je de teruglevermomenten vergelijken met de afgegeven vermogens in de SigApp).
Oké, goed om te weten. Gisteren 10-2 heeft Frank energie, waarschijnlijk i.s.m. Charged (de Sessy fabrikant), het probleem opgelost wat ik aangaf. Dus ook ik ben weer happy. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

wat gebeurt er bij jullie als jullie zelfconsumptie plus kiezen?
ik wil weten hoe het in de praktijk aan toe gaat en kijken of mijn verwachtingen kloppen:

gaat de batterij direct (of na 15 minuten) direct proberen 0 op de meter te werken? dus ontladen naar load in huis en bij solar overschot opladen?

Mijn AlphaESS werkt sinds gisteren eindelijk, maar ik begrijp de werking nog niet helemaal. Hij laad/ontlaad volgens Frank aanwijzingen, maar op zelfconsumptie modus gebeurt er niet veel... gaat gewoon van het net invoeden, en bij zonoverschot: terugleveren.....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

is er een api van frank om te zien welke commando's er worden gestuurd naar de accu's? dit zodat ik deze kan loggen en vergelijken met het gedrag van de accu?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-10 14:48
Verwijderd schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:27:
(Digit 2e kamer)
Heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:08
Goedemiddag,
Ik heb eind vorig jaar een Sigenstor aangeschaft en handel met FE op de onbalansmarkt. Veel van bovenstaande is zeer herkenbaar. Ik heb Frank ook bevraagd over het energieverlies, maar dat wordt niet gecomperseerd. Zij hanteren het "principe" dat de batterijen symetrisch op- en ont-laden.
De voorgespiegelde winst van €1800 per jaar wordt dan zo'n €600 lager en 10 jaar terugverdientijd ipv 6 jaar.
Frank predikt transparantie, maar makkelijk lezen vind ik hun voorwaarden niet echt. Ook qua duurzaamheid is het niet echt lekker denk ik.
Veel beter om de batterij in te zetten op zelfgebruik wat dat betreft.

Er werd hierboven vaak genoemd dat de Sigenstor een verbruik weergeeft van 130W als er ogenschijnlijk pauze is. Dat is bij mij ook zo als ik de Sigenstor instellingen gebruik, maar als de Frank onbalanshandel is geselecteerd is het verbruik wel 0 tijdens de pauzes. Hopelijk kan Sigenergy dat in de toekomst ook organiseren in zijn eigen software.
Overigens meet ik met meetspoeltjes dan nog een verbruik van 50W, dat eerder dus 180W was.

Voor jullie heb ik een denkertje over de rekensommetjes van Frank. Zij zeggen af te rekenen op batterijvolumes. Nu heb ik de PV direct aangesloten op de SIgenstor. Frank geeft dan opdracht om 10kW te laden of ontladen, maar ingeval van ontladen en tegelijk PV productie van 10kW dan rekent Frank 0 terwijl er wel degelijk 10kW wordt geleverd aan het net. Andersom natuurlijk ook. Bij laden van 10kW en PV van 10kW rekent Frank 20kW en neem ik maar 10kW af. Ben benieuwd of dat op de lange termijn een verschil in opbrengst met zich meebrengt en ten gunste van welke partij??

Overigens een teleurstellende opbrengt moet ik zeggen met de onbalans de afgelopen 1,5 maand. Moet wel heel mooi gaan in de zomer om de voorgespiegelde resultaten te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:16:
wat gebeurt er bij jullie als jullie zelfconsumptie plus kiezen?
ik wil weten hoe het in de praktijk aan toe gaat en kijken of mijn verwachtingen kloppen:

gaat de batterij direct (of na 15 minuten) direct proberen 0 op de meter te werken? dus ontladen naar load in huis en bij solar overschot opladen?

Mijn AlphaESS werkt sinds gisteren eindelijk, maar ik begrijp de werking nog niet helemaal. Hij laad/ontlaad volgens Frank aanwijzingen, maar op zelfconsumptie modus gebeurt er niet veel... gaat gewoon van het net invoeden, en bij zonoverschot: terugleveren.....
Ik heb ook AlphaESS, bij mij werkt Zelfconsumptie+ alleen vanaf een uur of 5 pm. Overdag werkt het niet.
Het is mij niet gelukt om FE te laten begrijpen waar het in mijn geval foutloopt, ondanks een flink aantal screenshots. Ik heb de moed opgegeven. Toch ben ik evengoed wel positief over Zelfconsumptie+: je betaalt feitelijk niet meer voor je verbruik en krijgt via de kortingsfacruur geld toe (waar af en toe wat onbalanshandel bij zit).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:08:
[...]

Ik heb ook AlphaESS, bij mij werkt Zelfconsumptie+ alleen vanaf een uur of 5 pm. Overdag werkt het niet.
Het is mij niet gelukt om FE te laten begrijpen waar het in mijn geval foutloopt, ondanks een flink aantal screenshots. Ik heb de moed opgegeven. Toch ben ik evengoed wel positief over Zelfconsumptie+: je betaalt feitelijk niet meer voor je verbruik en krijgt via de kortingsfacruur geld toe (waar af en toe wat onbalanshandel bij zit).
hoe bedoel je dan met het werkt niet overdag? geeft Frank niks door en doet je alpha niks meer? spirng je van zelfcnsumptie naar onbalans? of blij jij de hele dag op zelfconsumptie?

is er bij jou wel een beveiliging ingebouwd dat je hoodfzekering niet worden overbelast, ik kan die instelling nergens vinden. gisteren ging ie vrolijk met 10kW opladen terwijl de warmtepomp en doorstroomverwarmer aan stonden. 35A over de fases heen ()ik heb maar 25A) gelukkig nog niks gesprongen....

[ Voor 26% gewijzigd door kmf op 12-02-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVmgl39NGyzX6gHOnz6Nqc7_h70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQZVxXSWfglZ6medB5ilp0Wu.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit niet vreemd? Een resultaat van niets en een hoge onbalans vergoeding, voor wel een korte periode uit eindelijk, maar slechts 5 cent....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:08
Dat is heel vreemd. Lijkt niet ontladen te hebben tijdens de hoge prijzen. Bij mijn Sigenstor wel en nu een €5 opbrengst vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jC7Rou3n-p4oRUaaGO2LTx-VHcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMhMDA4lcfy3AfHluE9OHLdU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door kliffen op 12-02-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

kliffen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:53:
Dat is heel vreemd. Lijkt niet ontladen te hebben tijdens de hoge prijzen. Bij mijn Sigenstor wel e
Maar even een berichtje gestuurd naar Bliq, want dit is vreemd natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Pbr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:49:
[Afbeelding]

Is dit niet vreemd? Een resultaat van niets en een hoge onbalans vergoeding, voor wel een korte periode uit eindelijk, maar slechts 5 cent....?
lijkt niet helmaal te kloppen:
wat zie je als je de graph volgt? jouw batterij lijkt helmaal niet geladen of ontladen te worden.

mijn resultaten,
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/m5yYZW5b/51818549-38-CE-4-C82-828-A-C8-CFDFC8-C5-B7-4-5005-c.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 12-02-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

kmf schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:09:
[...]

lijkt niet helmaal te kloppen:
wat zie je als je de graph volgt? jouw batterij lijkt helmaal niet geladen of ontladen te worden.
Hij heeft snachts tot 4 uur zich helemaal opgeladen, en tot nu toe geen problemen gehad, even de reactie maar afwachten van mijn WhatsApp naar Bliq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:00:
Zover ik nu weet, heb je met SygEnergy en Sessy nog aansturing mogelijkheden als door FE wordt gestuurd.
Bij AlphaESS heb je totaal geen eigen contrôle meer. Ik gebruik dan een sluiproute door in mijn internet router de toegang van buiten naar de Inverter te blokkeren. Dat werkt natuurlijk alleen als je zelf via modbus op TCP aanstuurt. Wanneer je de cloud nodig hebt, dan kun je niet meer zelf sturen. Dat vind ik echt een nadeel.
is dit echt het geval? is dat ook zo bij Zelfconsumptie+ ? ik dacht altijd dat ZC+ een "backoff FE"-optie was, en dat je dan alles weer zelf in handen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
Pbr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Hij heeft snachts tot 4 uur zich helemaal opgeladen, en tot nu toe geen problemen gehad, even de reactie maar afwachten van mijn WhatsApp naar Bliq
Had hier hetzelfde met Bliq. Volgens mij heeft de connectie met FE niet goed gewerkt vanochtend. Later op de dag wel weer, dus heb geen contact meer opgenomen met ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdUdIYH07XJzDBiu7DTMsJ0Vj84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gd5fwL4SrsWyPzgWbLZM6enB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg dit antwoord van Bliq, geen idee wat het precies inhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:13:
[...]

is dit echt het geval? is dat ook zo bij Zelfconsumptie+ ? ik dacht altijd dat ZC+ een "backoff FE"-optie was, en dat je dan alles weer zelf in handen neemt.
Bjj ZC+ (handige afkorting, die hou ik er in👍) heeft FE nog steeds de controle.

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:43:
[...]

hoe bedoel je dan met het werkt niet overdag? geeft Frank niks door en doet je alpha niks meer? spirng je van zelfcnsumptie naar onbalans? of blij jij de hele dag op zelfconsumptie?

is er bij jou wel een beveiliging ingebouwd dat je hoodfzekering niet worden overbelast, ik kan die instelling nergens vinden. gisteren ging ie vrolijk met 10kW opladen terwijl de warmtepomp en doorstroomverwarmer aan stonden. 35A over de fases heen ()ik heb maar 25A) gelukkig nog niks gesprongen....
Als ZC+ aan staat bij FE, dan komt mijn verbruik gewoon uit de grid. Dus zet ik overdag ZC+ uit.
Ik heb mijn 3 fasen netjes verdeeld, een fase heb ik gereserveerd voor de batterij.
Je kunt in jouw situatie alleen begrenzen op 5KW als je aan FE doorgeeft dat dit het max vermogen van je batterij is. Belangrijker is dat je je vermogen goed over de fasen verdeeld, ik neem aan dat je batterij over 3 fasen staat? Je hebt dan per fase (bij 3x25A) nog maar de helft beschikbaar. Je zult dan echt naar 3x35A moeten, jammer maar helaas. Ik heb om die reden ook gekozen voor een 5kWH batterij ipv 10kWh, plus de langere levensduur van de batterij die daaruit voortkomt.
Wel vreemd dat de installateur jou dat niet verteld heeft.
Pagina: 1 ... 17 ... 41 Laatste