Kecin schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:12:
[...]
Ja klopt. Een handleiding was er niet. Moest wachten op 2 firmware updates. Facturen met dubbele btw. Etc. Maargoed, het is nieuw en ze doen hun best. Maar voor de aantal YT video’s die ze maken had er voor dat bedrag wel een kleine installatiehandleiding bij kunnen zitten. Heb hun webinar gebruikt voor de settings, eigenlijk makkelijk. Maar een deel van het doosje kan ook andere zaken zoals HomeWizard plugs schakelen enzo. Documentatie daarover is ook bij Eniris erg summier.
Als het eenmaal goed werkt dan prima, je zou er geen omkijken meer naar moeten hebben. Heb bijvoorbeeld mijn laadpaal toegevoegd (die is dom) maar kan ik wel sturen door de 3 fase HomeWizard meter (lijkt het!). Wees daarnaast bewust dat serienummer.remote.eniris.be je boxje openzet naar de hele wereld. Heb al op een paar kunnen inloggen. Helaas nu ziek met 40c dus moet ik ze later de documenten maar van sturen.
Ben in ieder geval blij dat Off-Grid Centrum de oplossing aanbiedt. Het zal voor hun ook nog leren zijn omdat ze zelf niet aan de knoppen kunnen zitten. Als mijn schoonvader (best wel technisch) dit had moeten aansluiten dan was werking niet gelukt bijvoorbeeld. Hun telefoonlijn was ook goed druk en je word geholpen op first come, first served. Als de nieuwigheid ervanaf is dan denk ik dat Offgrid Centrum genoeg kennis heeft. Maar voor 100 euro per jaar betatester zijn voelt wel gek. De box heeft zoveel meer instellingen (en weggehaalde aansluitingen) die ik zou willen gebruiken. Dat is ook wel jammer. Het is niet even duidelijk wat wat is.
Heb je overigens de Smartgrid One X app al?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja over beveliging hoorde ik eerder ook al wat. Ben hier niet heel handig in dus heb hem in een los virtueel netwerk gezet met de Victron spullen zodat iig niet de sonos ineens vreemde geluiden gaat maken

.
Mijn Expertise zit meer in de vermogenselectronica en hardware componenten, software besteed ik uit.
Ja ik zag dat t boxje veel meer kan, en moet zeggen dat de heren van Offgridcenter echt wel hun best doen. Maar ze hebben zich hierin denk ik wel vergist, wil ze ook niet aan de schandpaal nagelen maar het was wel even frustrerend. Heb er inderdaad vertrouwen in dat het goed komt, maar het is een lange weg.
Ik had bijvoorbeeld de volgende opstelling:
Victron grid meter --> Ac in & Laadpaal (32A, mobiele lader) --> Ac out --> Meterkast.
Werkte prima met Dess, echter werkt load balancing niet met de solum energy box. Die ging gewoon laden met 4KW terwijl ik ook 7Kw aan het laden was. hoofdaansluiting van 35A dus pats. Gelukkig had ik een 32A b automaat voor de HZ zitten die ik weer kon aanzetten.
Hier wordt overigens aan gewerkt en zal volgens OG centrum eind deze week draaien.
Ik had wel de volgende constateringen:
Wanneer ik veel energie gebruik (9KW, peak load shaving) en de zon schijnt zal de Frank de accus willen laden met het grid (onbalans). in deze situatie zal afhankelijk van de zon de accu energie leveren aan de verbruikers. Ik ga in dit geval betalen voor de 'teruggeleverde' energie (die ik zelf verbuik). Dit vind ik vreemd en vraag me af of jullie dit ook zo merken (eventueel ook bij andere merken)
Blijkbaar wordt er voor het berekenen van het onbalans resultaat gebruik gemaakt van het DC vermogen van de accu. Dit is in mijn geval een Smartshunt die de accu stroom meet. De Omvormer en de Mppt zijn hier op aangelsoten.
Wanneer er veel zon schijnt, en er wordt stroom geleverd aan het net i.v.m. onbalans wordt de som van het Mppt en Inverter vermogen als onbalans resultaat berekend.
Dit kan betekenene:
5KWh vermogen leveren aan het net, 2Kwh uit de zon, 3KWh uit de accu --> 3KWh onbalans resultaat.
Accu SOC blijft behoorlijk hoog, ik had verwacht dat deze ook af en toe wat lager zou komen.
Andere mensen ook deze ervaring?
Ik ben beniewd en vooral geintereseerd in het systeem en de functionaliteit. Verder heb ik het druk met veel andere dingen dus helaas niet genoeg tijd om er heel veel mee bezig te zijn. Gelukkig is de ondersteuning van OG centrum prima