• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:08
Ik weet niet hoe dat bij Alpha werkt, maar bij mijn Sigenstor is er loadbalancing op de hoofdaansluiting. Die werkt erg goed en zorgt ervoor dat er geen overbelasting kan plaatsvinden. Dat gebeurt zelfs per fase, dus soms wordt er via 1 of 2 fasen tijdelijk wat minder geladen als er 1 over de max gaat.
Als je moet overstappen naar 3x35A is de winst wel weg, dat is ongeveer €1500 per jaar.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:08:
[...]

Als ZC+ aan staat bij FE, dan komt mijn verbruik gewoon uit de grid. Dus zet ik overdag ZC+ uit.
Ik heb mijn 3 fasen netjes verdeeld, een fase heb ik gereserveerd voor de batterij.
Je kunt in jouw situatie alleen begrenzen op 5KW als je aan FE doorgeeft dat dit het max vermogen van je batterij is. Belangrijker is dat je je vermogen goed over de fasen verdeeld, ik neem aan dat je batterij over 3 fasen staat? Je hebt dan per fase (bij 3x25A) nog maar de helft beschikbaar. Je zult dan echt naar 3x35A moeten, jammer maar helaas. Ik heb om die reden ook gekozen voor een 5kWH batterij ipv 10kWh, plus de langere levensduur van de batterij die daaruit voortkomt.
Wel vreemd dat de installateur jou dat niet verteld heeft.
De installateur zei dat de accu wel aan load nbalancing doet, hoewel ik al flink twijfel aan hun kennis nu ze leggen alles voor aan Alpha.

Ik had juist een thuisaccu genomen voor peakshaving.... niet om zorgen over te maken zo... dus naar 3x35A is geen optie. gaat daar de winst van de thuisaccu....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Bjj ZC+ (handige afkorting, die hou ik er in👍) heeft FE nog steeds de controle.
ZC+ gebruikt FE zelf.
Ik heb ZC+ nog niet lang uitgeprobeerd, ik wou vooral checken dat de accu wel PV-overschot in de accu gaat stoppen, maar dat is moeilijk testen met dit weer en prijzen...

vanochtend was ie een paar keer het uis aan het bedienen op accu, maar ging regelmatig toch vol laden aangezien de onbalansprijs weer gunstig is t.o.v. epex. de exacte berekening begrijp ik nog niet

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Mijn PV is DC-gekoppeld met de batterij. Dat lijkt goed, maar ik besef nu pas dat ik bij hoge PV-opbrengst amper of niet op de onbalansmarkt kan handelen! Als mijn PV 5 KW levert dan kan mijn batterij niet meer ontladen. Dan gaat een groot deel van mijn verdienste op onbalans verloren. Daarstraks had ik 1,5KW PV, en nog maar 3,5KW uit de batterij voor onbalans. Doei rendement.

• kliffen
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:33:
Mijn PV is DC-gekoppeld met de batterij. Dat lijkt goed, maar ik besef nu pas dat ik bij hoge PV-opbrengst amper of niet op de onbalansmarkt kan handelen! Als mijn PV 5 KW levert dan kan mijn batterij niet meer ontladen. Dan gaat een groot deel van mijn verdienste op onbalans verloren. Daarstraks had ik 1,5KW PV, en nog maar 3,5KW uit de batterij voor onbalans. Doei rendement.
Dat schreef ik ook een paar postjes terug. Andersom werkt het ook. Bij laden heb je extra rendement. De vraag is alleen wanneer de meeste opbrengsten zijn bij de onbalanshandel. Het lijkt erop dat ontladen het meest oplevert en ja dan zijn we met direct aangesloten PV de klos.
Het zure is ook nog eens dat je op dat moment wel degelijk de volle mep (van in jouw geval 5kW) aan het net levert, maar omdat Frank met SOC rekent zien ze alleen de 3,5kW.

[ Voor 10% gewijzigd door kliffen op 13-02-2025 14:25 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:33: Als mijn PV 5 KW levert dan kan mijn batterij niet meer ontladen.
kan je dat uitleggen? (ik probeer mijn systeem nog te begrijpen. ik heb een AC coupled systeem, en er wordt gewoon altijd naar het net geleverd nu, de accu laadt niet op hiervan.

• kliffen
kmf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:34:
[...]

kan je dat uitleggen? (ik probeer mijn systeem nog te begrijpen. ik heb een AC coupled systeem, en er wordt gewoon altijd naar het net geleverd nu, de accu laadt iet op hiervan.
Bij DC aangesloten panelen kan de accu nog steeds ontladen, maar omdat Frank met SOC rekent levert het niets op. Bij AC aangesloten panelen is dat probleem er niet.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:47
kliffen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Bij DC aangesloten panelen kan de accu nog steeds ontladen, maar omdat Frank met SOC rekent levert het niets op. Bij AC aangesloten panelen is dat probleem er niet.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij kijkt FE ook naar het vermogen, ze sturen immers op vermogen en niet op SoC. Volgens mij wordt de SoC als een controle gebruikt om de geleverde energie te checken. Maar dat maakt het verhaal van de DC aangesloten panelen er niet makkelijker op.

• kliffen
DJP! schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:46:
[...]

Ik weet het niet zeker maar volgens mij kijkt FE ook naar het vermogen, ze sturen immers op vermogen en niet op SoC. Volgens mij wordt de SoC als een controle gebruikt om de geleverde energie te checken. Maar dat maakt het verhaal van de DC aangesloten panelen er niet makkelijker op.
Frank vertelde me dat ze sturen op vermogen, maar meten/afrekenen op SOC waarden. Op zich wel vreemd dat ze de PV opbrengst niet meenemen, want dat is ook een waarde die ze zo uit de batterij kunnen aflezen.
Allemaal nog erg kinderschoenen werk.

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:38
kmf schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:43:
[...]

hoe bedoel je dan met het werkt niet overdag? geeft Frank niks door en doet je alpha niks meer? spirng je van zelfcnsumptie naar onbalans? of blij jij de hele dag op zelfconsumptie?

is er bij jou wel een beveiliging ingebouwd dat je hoodfzekering niet worden overbelast, ik kan die instelling nergens vinden. gisteren ging ie vrolijk met 10kW opladen terwijl de warmtepomp en doorstroomverwarmer aan stonden. 35A over de fases heen ()ik heb maar 25A) gelukkig nog niks gesprongen....
Ik heb die instelling niet nodig, maar die is er volgens mij wel. Bij settings/other Settings/ Kan je de maximale stroom voor elke fase instellen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMwFoEf3_j5VMypn6_VfomdZjXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehpDsuHNERONw57MRtq37AVp.jpg?f=fotoalbum_large

• kmf
  • Niet online

kmf

Dave Macleod schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:45:
[...]

Ik heb die instelling niet nodig, maar die is er volgens mij wel. Bij settings/other Settings/ Kan je de maximale stroom voor elke fase instellen.[Afbeelding]
hmm.. die settings heb ik niet.... llijkt me inderdaad de juiste.
ekker handig van Alpha, om zoveel settings te verbergen..

kan je een screenshots van jouw mogelijke settings posten? dan kan ik zien wat ik mis.

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 13-02-2025 15:53 ]

Verwijderd

kmf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:34:
[...]

kan je dat uitleggen? (ik probeer mijn systeem nog te begrijpen. ik heb een AC coupled systeem, en er wordt gewoon altijd naar het net geleverd nu, de accu laadt niet op hiervan.
Bij mij wordt, door de DC koppeling, de batterij geladen door PV bij overschot. Dat is voor mij nadelig omdat ik dan (door de SOC-meting) via de kortingsfactuur moet betalen voor mijn zelf opgewekte stroom. Dit gebeurd gelukkig alléén bij ZC+, dus schakelmik het overdag niet meer in.

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:17:
[...]

Bij mij wordt, door de DC koppeling, de batterij geladen door PV bij overschot. Dat is voor mij nadelig omdat ik dan (door de SOC-meting) via de kortingsfactuur moet betalen voor mijn zelf opgewekte stroom. Dit gebeurd gelukkig alléén bij ZC+, dus schakelmik het overdag niet meer in.
je bedoelt dat jouw alpha bij DC zowel kan opladen als ontladen en daarom de SOC gelijk blijft?

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 12:26
Ik blijf het erg vreemd vinden dat er op basis van niet geijkte apparatuur een factuur opgemaakt wordt. Dat mag toch helemaal niet? Iets met MID keurmerk of zo?
Of mis ik iets?

• Dave Macleod
kmf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:52:
[...]

hmm.. die settings heb ik niet.... llijkt me inderdaad de juiste.
ekker handig van Alpha, om zoveel settings te verbergen..

kan je een screenshots van jouw mogelijke settings posten? dan kan ik zien wat ik mis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjTCu5ebMRb9_4p1nIEzs0LZkqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrDFmLctBsDtHp6o2ljH6kw8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is versie 6.2.4

• kmf
  • Niet online

kmf

lekker dan:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kgShzhyk/6-FEA5-F85-B28-E-4695-9329-EF469-F34-DC1-E-4-5005-c.jpg

heb je nog wat ingesteld bij electricity prices settings. Met dynamisch werkt het niet denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 13-02-2025 17:24 ]

• Dave Macleod
Nee dan werkt het niet, Geen idee wat Pradoprius heeft maar ik vermoed hetzelfde als ik. ff de versie checken???

• kmf
  • Niet online

kmf

sowieso is het moelijk om nu mijn kosten bij te houden. ten eerste wordt er nu gewerkt met onbalansprijzen, en alpha is ook niet goed geintegreerd in home asisistant of whatever, ik heb dan ook totaal geen overzicht/verwachtingen van stroomkosten. zeker als er geladen/ontladen wordt op volle kracht. En dan komt PV ook nog eens om de hoek kijken

hoe gaan jullie ermee om?

• frankweijs88
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-08 22:05
Rondom zelf consumptie had ik ook de vraag gesteld hoe er nou eigenlijk geteld werd.

Maar je verbruik zou op basis van het huidige onbalans zijn. Dus snachts goedkoop opladen geeft voordeel aan FE ipv de klant.
Dus slider laag als er geen mooi weer is lijkt mij dan verstandig. (Zeker weten doe ik het niet)

Hoe er gerekend wordt met PV ben ik zeer benieuwd naar. En of hij rekening gaat houden met productie van de dag of dat de batterij zoals eerder gewoon vol wordt gegooid begin van de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:16
Pbr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:49:
[Afbeelding]

Is dit niet vreemd? Een resultaat van niets en een hoge onbalans vergoeding, voor wel een korte periode uit eindelijk, maar slechts 5 cent....?
Heel vreemd. Mijn Sig (24 kW/12 controller) deed het juist prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7TAh_BtHYep9zSbSTQ2sOEdY24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pWymM8qXHMNr0ohCqpFu48K.jpg?f=fotoalbum_large

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is wat FE zegt over ZC+ overdag:
"Als de batterij in zelfconsumptie staat wordt de batterij geladen met PV opwek. Echter, als de PV opwek niet voldoende is om in de vraag te voorzien, wordt er ook stroom uit het net getrokken. Zo is het algoritme in ieder geval ontworpen. Als de prijzen ‘medium’ zijn, dan krijgt de batterij een doe niets commando, omdat het financieel voordeliger is om tijdens die uren stroom uit het net te halen voor zelfconsumptie en de batterij vol te hebben als de echte piekuren eraan komen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dave Macleod schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:29:
Nee dan werkt het niet, Geen idee wat Pradoprius heeft maar ik vermoed hetzelfde als ik. ff de versie checken???
Bij mij is er ook een 3-fase KWh-meter geïnstalleerd bij het plaatsen van de batterij, deze zorgt dat de fase(n) waar de batterij op staat niet boven het vermogen van de omvormer uitkomt. Simpel en doeltreffend. De instelling van de app ken ik, maar die gebruik ik niet: als FE de batterij stuurt functioneert de app niet als aansturing. Als ik zelf via modbus aanstuur, dan verbreek ik de verbinding met de app én met FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:23:
[...]je bedoelt dat jouw alpha bij DC zowel kan opladen als ontladen en daarom de SOC gelijk blijft?
Uiteraard niet, de SOC geeft keurig de ladingsgraad aan. Als iemand dat zou hacken dan is het gedaan met de onbalanshandel voor particulieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Turrican schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:00:
Ik blijf het erg vreemd vinden dat er op basis van niet geijkte apparatuur een factuur opgemaakt wordt. Dat mag toch helemaal niet? Iets met MID keurmerk of zo?
Of mis ik iets?
De SOC is een extra controle: FE geeft in de laad/ontlaad opdracht naar de batterij het vermogen op, obv de verandering van SOC wordt dit gecheckt. Klopt de SOC niet met de berekening dan zie je dat FE vervolgens aangeeft dat de verbinding met de batterij verbroken is. Bijv. 15 minuten 10KW ontladen geeft een SOC vermindering bij een 10kWh batterij van 25%. Er wordt uiteraard een kleine marge aangehouden , maar als je SOC 30% lager aangeeft na dat kwartier dan is de SOC niet betrouwbaar en ligt je batterij er uit.
Het is voor FE en Zonneplan (en anderen) de enige manier om eea te kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:08
kmf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:22:
[...]

lekker dan:
[Afbeelding]

heb je nog wat ingesteld bij electricity prices settings. Met dynamisch werkt het niet denk ik?
Hier ook de other niet met combi ALPHAESS en FE.

Fijn dat er bij jullie wel nagedacht is over de belasting van de verschillende fasen. Hier kan door het laden van de auto overbelasting ontstaan (als het huis veel vraagt, bv quooker, inductie, vaatwasser wasmachine). Dat is wel op te lossen door een optie in de app, intelligent mode..die houdt rekening met verbruik in huis en geeft de rest aan de ev-lader. Maar soms wil je gewoon maximaal laden.

Het is nog erg stoeien met instellingen, want bij ZC+ wordt de auto soms weer niet geladen (Eco-modus dus alleen laden vanaf batterij... en als die <10% komt staat ie niet meer af aan de auto). Kortom alles moet echt precies goed staan.

Ik dacht slim te zijn door ook een laadpaal van AlphaESS te nemen. Alles van één merk, werkt het tenminste samen. Maar die laadpaal kan dan weer niet aangestuurd worden door FE. En dat zit er ook nog niet aan te komen volgens de helpdesk. Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:45:
[...]

De SOC is een extra controle: FE geeft in de laad/ontlaad opdracht naar de batterij het vermogen op, obv de verandering van SOC wordt dit gecheckt. Klopt de SOC niet met de berekening dan zie je dat FE vervolgens aangeeft dat de verbinding met de batterij verbroken is. Bijv. 15 minuten 10KW ontladen geeft een SOC vermindering bij een 10kWh batterij van 25%. Er wordt uiteraard een kleine marge aangehouden , maar als je SOC 30% lager aangeeft na dat kwartier dan is de SOC niet betrouwbaar en ligt je batterij er uit.
Het is voor FE en Zonneplan (en anderen) de enige manier om eea te kunnen controleren.
Als dat inderdaad zo werkt, weet je dan wat er gebeurt als de PV tegelijkertijd aan het laden is? Dan kan het zelfs zijn dat als Frank opdracht geeft om 5 kW te ontladen en de PV er 6 kW bijpompt de SOC na een kwartier hoger is dan tijdens de start van het ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-10 19:55
Weet iemand of het onbalans accu laad signaal gelijktijdig het laden van de auto tegen onbalans vergoeding activeert? Overlapt dit altijd 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:52
dev-random schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:31:
Weet iemand of het onbalans accu laad signaal gelijktijdig het laden van de auto tegen onbalans vergoeding activeert? Overlapt dit altijd 100%?
Ik zie beide tegelijk laden op de lage epex uren.
Om overbelasting van de hoofdaansluiting te voorkomen heb ik daarom de laadpaal Zaptec) begrensd op 9A (per fase, dus ~6kW).

Als ik de loadbalancer van de laadpaal (zaptec sense) gebruik kan Frank niet meer slim laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-10 19:55
EPEX had ik wel verwacht. Maar ik heb nog geen super goed beeld bij de onbalans sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Pistoletje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:40:
[...]

Ik zie beide tegelijk laden op de lage epex uren.
Om overbelasting van de hoofdaansluiting te voorkomen heb ik daarom de laadpaal Zaptec) begrensd op 9A (per fase, dus ~6kW).

Als ik de loadbalancer van de laadpaal (zaptec sense) gebruik kan Frank niet meer slim laden.
Heb je de laadpaal of de auto gekoppeld aan Frank slim laden?
Ik heb de auto gekoppeld met Frank en de laadpaal load balancing is daarnaast ook actief. Dat werkt prima met Frank slim laden. Het laadproces gaat soms wat langzamer door de loadbalancing, maar gaat wel door en de bonusvergoeding telt ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
kliffen schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:58:
[...]

Heb je de laadpaal of de auto gekoppeld aan Frank slim laden?
Ik heb de auto gekoppeld met Frank en de laadpaal load balancing is daarnaast ook actief. Dat werkt prima met Frank slim laden. Het laadproces gaat soms wat langzamer door de loadbalancing, maar gaat wel door en de bonusvergoeding telt ook op.
Mijn auto wordt niet ondersteund dus heb de laadpaal moeten koppelen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-09 11:28
Laatst vroeg hier iemand hoe FE de handelsresultaat ed berekent. Daar was ik ook al een tijdje mee bezig om te achterhalen. Ben er nu wel achter.
Er zijn verschillende termen die FE gebruikt:
  • Onbalansresultaat: kWh in/uit batterij van het kwartier x onbalansprijs van dat kwartier. Hier wordt 15% marge vanaf gehaald wat FE zelf houdt. Bij laden is dit negatief getal en bij ontladen positief.
  • Frank Slim Korting: kWh x inkoopvergoeding leveren of inkoopvergoeding terugleveren ex BTW. afhankelijk van of de batterij aan het laden of ontladen is wordt een of andere inkoopvergoeding gebruikt.
  • Handelsresultaat: Obalansresultaat + Frank slim korting
  • EPEX correctie: kWh in/uit batterij x kale markt prijs (dus zonder belastingen ed) Bij laden is dit positief getal en bij ontladen negatief.
  • Kortingsfactuur: Handelsresultaat + EPEX correctie.
Met de data die ik nu via het script in HA kan krijgen kan het exact narekenen. Wat lastig is met welk volume FE rekent. Wat ik zie is dat dit nog wel eens afwijkt van wat ik zelf in HA meet. Als ik de EPEX prijs weet en de EPEX correctie dan kan ik het volume waar FE mee rekent terugrekenen.

Om te simuleren wat er in bepaalde situaties gebeurt heb ik een excel gemaakt waar ik de kosten/opbrengsten mee kan berekenen. Het simuleert dus 1 kwartier laden en 1 kwartier ontladen. Gegevens die ik invul zijn kWh prijzen EPEX en onbalans, volume. Dus bijvoorbeeld in Zelfconsumptie+ wordt de batterij s'nachts opgeladen in een kwartier met 0,5kWh tegen een bepaald EPEX en onbalans en later die dag wordt die weer ontladen tegen een andere EPEX en onbalans (minus de omzetverliezen, RTE). Wat is dan de opbrengst van dat 0,5kWh. Zo kun je dan ook kijken naar wat als de stroom van de zonnepanelen komt, wat voor effect heeft dat op resultaat, omdat dit dan niet via de meter gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYF-gniUKqXfEy-fwRWbWs7j5Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndSr9PhMrl6G3XckEuzS7OAM.png?f=fotoalbum_large

Zo kun je dan verschillende scenarios maken.

Als iemand geïnteresseerd is in de Excel sheet stuur maar een dm.

De Energiebelasting vind ik nog wel een dingetje, FE zegt dus dat de batterijen qua volumes symetrisch laden en ontladen en dat ze daarom niet aan de EB hoeven te rekenen. Daar ben ik het dus nog steeds niet mee eens. Vorig jaar had ik zo'n 600 kWh meer geladen als ontladen (sinds juni, sinds toen pas goed gemeten). 3600 kWh geladen en 3000 kWh ontladen. dus 600 x 0,132 is ong €80 extra kosten die ik maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:52

vanenkelen

uhmmm.....speechless

fraserboer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 01:21:
Laatst vroeg hier iemand hoe FE de handelsresultaat ed berekent. Daar was ik ook al een tijdje mee bezig om te achterhalen. Ben er nu wel achter.
Er zijn verschillende termen die FE gebruikt:
  • Onbalansresultaat: kWh in/uit batterij van het kwartier x onbalansprijs van dat kwartier. Hier wordt 15% marge vanaf gehaald wat FE zelf houdt. Bij laden is dit negatief getal en bij ontladen positief.
  • Frank Slim Korting: kWh x inkoopvergoeding leveren of inkoopvergoeding terugleveren ex BTW. afhankelijk van of de batterij aan het laden of ontladen is wordt een of andere inkoopvergoeding gebruikt.
  • EPEX correctie: kWh in/uit batterij x kale markt prijs (dus zonder belastingen ed) Bij laden is dit positief getal en bij ontladen negatief.
  • Kortingsfactuur: Handelsresultaat + EPEX correctie.
Met de data die ik nu via het script in HA kan krijgen kan het exact narekenen. Wat lastig is met welk volume FE rekent. Wat ik zie is dat dit nog wel eens afwijkt van wat ik zelf in HA meet. Als ik de EPEX prijs weet en de EPEX correctie dan kan ik het volume waar FE mee rekent terugrekenen.

Om te simuleren wat er in bepaalde situaties gebeurt heb ik een excel gemaakt waar ik de kosten/opbrengsten mee kan berekenen. Het simuleert dus 1 kwartier laden en 1 kwartier ontladen. Gegevens die ik invul zijn kWh prijzen EPEX en onbalans, volume. Dus bijvoorbeeld in Zelfconsumptie+ wordt de batterij s'nachts opgeladen in een kwartier met 0,5kWh tegen een bepaald EPEX en onbalans en later die dag wordt die weer ontladen tegen een andere EPEX en onbalans (minus de omzetverliezen, RTE). Wat is dan de opbrengst van dat 0,5kWh. Zo kun je dan ook kijken naar wat als de stroom van de zonnepanelen komt, wat voor effect heeft dat op resultaat, omdat dit dan niet via de meter gaat.

[Afbeelding]

Zo kun je dan verschillende scenarios maken.

Als iemand geïnteresseerd is in de Excel sheet stuur maar een dm.

De Energiebelasting vind ik nog wel een dingetje, FE zegt dus dat de batterijen qua volumes symetrisch laden en ontladen en dat ze daarom niet aan de EB hoeven te rekenen. Daar ben ik het dus nog steeds niet mee eens. Vorig jaar had ik zo'n 600 kWh meer geladen als ontladen (sinds juni, sinds toen pas goed gemeten). 3600 kWh geladen en 3000 kWh ontladen. dus 600 x 0,132 is ong €80 extra kosten die ik maak.
Thanks, mooi overzicht (dm gestuurd).

Neem aan dat jij bij de Frank Slim Korting ook rekent met de kWh in/uit batterij? Dat is de enige bullet waar je dat niet expliciet noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:06:
Off-Grid Centrum brengt onder de naam Solum Energy een “kastje” uit waarmee je met een Victron systeem ook kan handelen op de onbalansmarkt bij Frank Energie (FE). Volgens mij zijn ze daarmee de enige en de eerste?
[Video: Breaking: Je Victron-systeem Werkt Nu met de Onbalansmarkt!]
Bij deze het “promotie” en uitleg filmpje.
599 euro voor het kastje, 10 euro per maand OF 100 euro per jaar voor een abonnement.

Komt er op neer dat ze volgens mij een Pi achtig apparaat hebben die de Cerbo API en de Frank Energie API bij elkaar brengen om zo status laden en ontladen te regelen. Ben benieuwd en heb er serieuze interesse in.
Gisteren de Solum Energy box aangesloten op een 3 fase Victron systeem met 12kWh laden en 10 ontladen op totaal 32.2 kWh batterij (meer info Kecin in "Het grote Victron ontwerp topic" ). Nu nog even wachten op de inloggegevens om de box het abonnement te laten activeren met eniris.io, een Belgisch bedrijf waarmee Frank Energie de samenwerking is aangegaan. De box die ertussen zit pakt modbus over tcp/ip om zodoende informatie over het Victron systeem te krijgen en aan te passen naar laden/ontladen/idle etc.

De manier om gewoon een mailtje te sturen via de FE app is een beetje vreemd. Ze vragen om de volgende zaken, maar ik ben benieuwd of ze dan snappen wat ik bedoel? Dingen zoals batterij ID's, die heb ik zelf gebouwd en de BMSsen van beide hebben wel een soort generiek ID, geen idee of ze er wat mee kunnen. Ben benieuwd dus :). Eerst maar eens hopen dat ze eens die login sturen, database dump uit het kastje liet me al verder inloggen dan nodig :X O-)

Paar foto's van het ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8AEAW91NqfigjJjmOIr7c8ubuw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cZRLBXL2Wxm7cfEWFlC66vqG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3q7hdDCZmAFyyXe90CTsNb9ZwQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mDcLqPbJEhGuNTlvsp6AfCzL.png?f=fotoalbum_tile

Meer info over het boxje; https://solum.energy/product/solum-indi-energy-box/

[ Voor 18% gewijzigd door Kecin op 18-02-2025 07:50 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fraserboer
vanenkelen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:31:
[...]

Thanks, mooi overzicht (dm gestuurd).

Neem aan dat jij bij de Frank Slim Korting ook rekent met de kWh in/uit batterij? Dat is de enige bullet waar je dat niet expliciet noemt.
Ja klopt, Frank Slim Korting rekent met de kWh in/uit batterij. Ben nog wel 1 ding vergeten, de kortingsfactuur wordt nu inc BTW verrekend, dus heb nog een regel toegevoegd aan de excel om de BTW erbij te doen.

Voor de volledigheid:
  • Frank Slim Korting: kWh in batterij x inkoopvergoeding leveren (ex BTW) óf kWh uit batterij x inkoopvergoeding terugleveren (ex BTW). Afhankelijk van of de batterij aan het laden of ontladen is wordt de een of andere inkoopvergoeding gebruikt.
  • Kortingsfactuur: Handelsresultaat + EPEX correctie. Dit is ex BTW, op de kortingfactuur die we elke maand krijgen wordt nog wel de BTW erbij gerekend, dus krijgen we een hoger bedrag uitgekeerd van FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fraserboer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 01:21:
Zonneplan gaat uit van een verlies van 1500KWh bij een 20KWh/10KW batterij. Zij vergoeden energiebelasting als je minder dan 1500KWh netto levert, anders zou je energiebelasting terug moeten betalen einde boekjaar. FE doet dat niet, dat wordt voor een flink aantal klanten een onaangename verrassing. Voor mij niet, ik hou er al rekening mee.🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-10 22:22

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:30:
[...]

Zonneplan gaat uit van een verlies van 1500KWh bij een 20KWh/10KW batterij. Zij vergoeden energiebelasting als je minder dan 1500KWh netto levert, anders zou je energiebelasting terug moeten betalen einde boekjaar. FE doet dat niet, dat wordt voor een flink aantal klanten een onaangename verrassing. Voor mij niet, ik hou er al rekening mee.🥴
In principe zou je die energiebelasting dan toch al elke maand met je energie rekening betalen omdat het opgenomen vermogen van de omvormer door verliezen al altijd groter zijn dan het afgegeven vermogen.

Ik ben het eens dat veel mensen dit niet meenemen alsook de standby kosten niet maar in principe betaal je de extra opgenomen energie om het verlies te dekken toch al maandelijk met je energie rekeningen en kan het nooit een verrassing achteraf zijn. ?

Ik heb een Mid kWh meter voor mijn omvormer gezet en vanaf midden augustus 5.496 kWh geimporteerd en 4.470 Kwh geexporteerd.
Totaal verlies dus 1.026 kWh in ca 5 maanden.
Ik heb wel gezien dat omdat de laatste maanden het erg rustig is het verlies relatief wat groter is.

Er schijnt voor de Sigenstor een eco modus te zijn waardoor hij minder standby kosten heeft maar ook iets trager reageerd als hij koud is. Mijn installateur is in overleg met Frank of dat dit ook werkt icm Onbalans.
Ik zou het wel fijn vinden want vaak zie ik nu dat wanneer het echt interressant wordt door de hoge omvormercapaciteit mijn accu al leeg is, iets trager opstarten zou dus alleen maar een pre zijn

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:30:
[...]

Het ging mij met name om dat het volgens FE symmetrisch geladen en ontladen wordt en dat is dus niet zo. Ga ze toch nog maar weer een berichtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
azutphen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:54:
[...]

In principe zou je die energiebelasting dan toch al elke maand met je energie rekening betalen omdat het opgenomen vermogen van de omvormer door verliezen al altijd groter zijn dan het afgegeven vermogen.
Bij FE betaal je de EB als een vast bedrag per maand op basis van vooraf geschat verbruik. Kijk maar eens op je termijnfactuur. De EB staat bij het vaste deel. Het is wat omslachtig allemaal bij FE. Aan het eind vh ‘contract’ jaar komt dan de afrekening van de werkelijke EB.

• kmf
  • Niet online

kmf

Is het bij FE mogelijk om via een API call de handelsmodus te veranderen? ik wil de handelsmodus in de avond van onbalans naar ZC+ automatisch veranderen van 19:00 t/m 23:59.

• kliffen
azutphen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Er schijnt voor de Sigenstor een eco modus te zijn waardoor hij minder standby kosten heeft maar ook iets trager reageerd als hij koud is. Mijn installateur is in overleg met Frank of dat dit ook werkt icm Onbalans.
Ik zou het wel fijn vinden want vaak zie ik nu dat wanneer het echt interressant wordt door de hoge omvormercapaciteit mijn accu al leeg is, iets trager opstarten zou dus alleen maar een pre zijn
Dat kun je zelf instellen en lijkt bij mij ook te werken met Frank onbalans.
Bij de instellingen op de 3 puntjes klikken naast het huis en dan naar geavanceerde instellingen. Ik heb de drempelwaarde op 100 gezet, maar bij andere waarden zie ik verder geen verschil in bedrijfsvoering. Standby power is dan 45W, gemeten via losse kWh meter. Soms even extra gebruik als de omgevingstemperatuur onder de 5 graden zakt, waarschijnlijk voor de batterij verwarmer. Ik zie het standby gebruik helaas niet in de Sigen app.

Overigens schijnt het zo te zijn dat als een omvormer op max capaciteit werkt het verlies een paar % groter is dan als de omvormer op 90% werkt. Ik heb Frank daarom gevraagd om het omvormervermogen 1kW lager in te stellen, dat kunnen ze simpel regelen blijkbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door kliffen op 20-02-2025 09:57 ]

• azutphen

azutphen

kliffen schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:52:
[...]

Dat kun je zelf instellen en lijkt bij mij ook te werken met Frank onbalans.
Bij de instellingen op de 3 puntjes klikken naast het huis en dan naar geavanceerde instellingen. Ik heb de drempelwaarde op 100 gezet, maar bij andere waarden zie ik verder geen verschil in bedrijfsvoering. Standby power is dan 45W, gemeten via losse kWh meter. Soms even extra gebruik als de omgevingstemperatuur onder de 5 graden zakt, waarschijnlijk voor de batterij verwarmer. Ik zie het standby gebruik helaas niet in de Sigen app.

Overigens schijnt het zo te zijn dat als een omvormer op max capaciteit werkt het verlies een paar % groter is dan als de omvormer op 90% werkt. Ik heb Frank daarom gevraagd om het omvormervermogen 1kW lager in te stellen, dat kunnen ze simpel regelen blijkbaar.
Dank, ik heb de instelling nu gevonden en op 1 kW gezet, ik heb een losse gecertificeerde kWh meter voor mijn batterij gezet dus meet alles wat er in of uitgaat en kan daardoor het standby gebruik zien.

Heb vandaag in mijn agenda gezet dat ik de eco stand geactiveerd heb en zal over een maandje checken of dat het standby verbruik beter word en jullie informeren.

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• kliffen
fraserboer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Ja klopt, Frank Slim Korting rekent met de kWh in/uit batterij. Ben nog wel 1 ding vergeten, de kortingsfactuur wordt nu inc BTW verrekend, dus heb nog een regel toegevoegd aan de excel om de BTW erbij te doen.

Voor de volledigheid:
  • Frank Slim Korting: kWh in batterij x inkoopvergoeding leveren (ex BTW) óf kWh uit batterij x inkoopvergoeding terugleveren (ex BTW). Afhankelijk van of de batterij aan het laden of ontladen is wordt de een of andere inkoopvergoeding gebruikt.
  • Kortingsfactuur: Handelsresultaat + EPEX correctie. Dit is ex BTW, op de kortingfactuur die we elke maand krijgen wordt nog wel de BTW erbij gerekend, dus krijgen we een hoger bedrag uitgekeerd van FE
In januari was er bij mij op het totale resultaat een negatieve EPEX correctie. Is dat niet vreemd als je ervan uitgaat dat er door het omvormer verlies altijd meer wordt geladen dan ontladen en bij laden een positieve correctie zou moeten zijn?

• fraserboer
kliffen schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:37:
[...]

In januari was er bij mij op het totale resultaat een negatieve EPEX correctie. Is dat niet vreemd als je ervan uitgaat dat er door het omvormer verlies altijd meer wordt geladen dan ontladen en bij laden een positieve correctie zou moeten zijn?
Nee dat is wel te verklaren. Bij Zelfconsumptieplus bijv wordt er geladen bij lage prijzen en ontladen bij hogere prijzen. Die correctie bij ontladen is negatief (op je normale factuur krijg je geld voor teruggeleverde stroom, dus correctie is negatief getal) en tikt dus harder aan en maakt het totaal negatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

zijn er nog anderen die door Frank Energie gemaild zijn met de vraag om een promo filmpje te laten maken om je ervaring te delen?

• fraserboer
kmf schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:33:
zijn er nog anderen die door Frank Energie gemaild zijn met de vraag om een promo filmpje te laten maken om je ervaring te delen?
yep

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:41
Yup

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:47:
[...]

Gisteren de Solum Energy box aangesloten op een 3 fase Victron systeem met 12kWh laden en 10 ontladen op totaal 32.2 kWh batterij (meer info Kecin in "Het grote Victron ontwerp topic" ). Nu nog even wachten op de inloggegevens om de box het abonnement te laten activeren met eniris.io, een Belgisch bedrijf waarmee Frank Energie de samenwerking is aangegaan. De box die ertussen zit pakt modbus over tcp/ip om zodoende informatie over het Victron systeem te krijgen en aan te passen naar laden/ontladen/idle etc.

De manier om gewoon een mailtje te sturen via de FE app is een beetje vreemd. Ze vragen om de volgende zaken, maar ik ben benieuwd of ze dan snappen wat ik bedoel? Dingen zoals batterij ID's, die heb ik zelf gebouwd en de BMSsen van beide hebben wel een soort generiek ID, geen idee of ze er wat mee kunnen. Ben benieuwd dus :). Eerst maar eens hopen dat ze eens die login sturen, database dump uit het kastje liet me al verder inloggen dan nodig :X O-)

Paar foto's van het ding:
[Afbeelding]

Meer info over het boxje; https://solum.energy/product/solum-indi-energy-box/
Wellicht mensen die het interessant vinden om meer te horen over de Eneris / Solum Indi Box;
Sinds gisteravond 17:00 is die eindelijk actief geworden bij Frank-Energie, er was een probleem met de mod-bus koppeling waardoor de accu's niet extern konden worden aangestuurd. Inmiddels is dat verholpen (sinds maandag!)

De eerste instructies zijn verstuurd en heb hem gelijk op aggresief gezet, ik was benieuwd wat die zou doen. In een minuut 5 cent "winst", later werd dit -20 cent "winst". Geen idee waarom. Ik ga het eens even aankijken.

Probleempje dat ik zelf in de zelfbouw BMS (JK-BMS) had gemaakt was de Ah van de accu's maar de helft ingevuld, dus de accu's werden maar half gebruikt. Vannacht laten balanceren en sinds 7u vanmorgen pompt die de accu leeg met 11.5 kW en is nog bezig.

Voordat alles werkt moet je groepen aanmaken wat binnen de slimme meter valt, maar je kan ook extra zaken toevoegen en laten sturen door de box (zoals laadpaal, HomeWizard sockets, etc) en zelfs warmtepompen.
Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5PRPLDNNbKrK6pjX6-y_4eKcBY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DnHdl6cJ4nND2Unccy5Wz8rH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDTCwGRNu8gcI6abdhBZAhmN_ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuRnf4WyCmGByTbwYlyYerqn.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al voelt de software wel een beetje "buggy" aan, functionaliteiten werken nu, maar er is veel in de broncode te vinden, alsof ik een betatester ben voor een boxje van 650 euro excl. 10 euro per maand aan abonnementskosten. Als het wat op gaat leveren dan prima, maar heel veel vertrouwen heb ik nu (nog) niet. Mocht dit wijzigen dan laat ik het hier even weten.

Dit is hoe die in de Frank Energie app voorkomt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwy7J6QRoDXcTwhC-KCi2geb0eY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vyNgjPbzWweaDyiPKIWuoAxE.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5GGdPMRIcOCPWyhsa2FA2I0_Qo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gnKUHdud6vp005QILWPhTdMr.png?f=user_large

Mochten er vragen wezen, doe even een reactie of een DM.
Info over het boxje; https://solum.energy/sp/solum-indi-onbalans-energy-box/
Handleiding van Eneris (wat je wel/niet kan koppelen) https://integrations.eniris.be/nl/

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 21-02-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
azutphen schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Dank, ik heb de instelling nu gevonden en op 1 kW gezet, ik heb een losse gecertificeerde kWh meter voor mijn batterij gezet dus meet alles wat er in of uitgaat en kan daardoor het standby gebruik zien.

Heb vandaag in mijn agenda gezet dat ik de eco stand geactiveerd heb en zal over een maandje checken of dat het standby verbruik beter word en jullie informeren.
Ik had deze instelling ook al ooit gevonden. stond bij mij uit en heb het zo gelaten omdat ik niet heb kunnen vinden wat die doet en wat een zinnige waarde ervoor zou zijn.

Is de input een verbruik-grens? waarboven (of onder?) hij in spaarstand gaat?
en wat is het verschil met en zonder spaarstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Pistoletje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Ik had deze instelling ook al ooit gevonden. stond bij mij uit en heb het zo gelaten omdat ik niet heb kunnen vinden wat die doet en wat een zinnige waarde ervoor zou zijn.

Is de input een verbruik-grens? waarboven (of onder?) hij in spaarstand gaat?
en wat is het verschil met en zonder spaarstand?
Geen idee of het werkt zoals gehoopt. Ik heb het ingesteld toen ik de Sigen AI modus gebruikte. In die stand zag ik dat ook in rust het verbruik ongeveer 180W was. Na inschakelen van deze spaarstand zakte dat naar 45W.
Echter in de Frank onbalans stand is het verbruik in rust 45W en dat is ongeacht of deze spaarstand aan of uit staat. Zelfconsumptie + heb ik nog niet geprobeerd.
De grens is inderdaad een gebruiksgrens begrijp ik uit de chatbot. Het systeem blijft actief als er meer dan de ingestelde waarde wordt gebruikt. Dat is bedoeld om in geval van een stroomstoring zonder onderbreking stroom te leveren. Vanuit de spaarstand duurt dat even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Kecin schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:42:
[...]

Wellicht mensen die het interessant vinden om meer te horen over de Eneris / Solum Indi Box;
Sinds gisteravond 17:00 is die eindelijk actief geworden bij Frank-Energie, er was een probleem met de mod-bus koppeling waardoor de accu's niet extern konden worden aangestuurd. Inmiddels is dat verholpen (sinds maandag!)

De eerste instructies zijn verstuurd en heb hem gelijk op aggresief gezet, ik was benieuwd wat die zou doen. In een minuut 5 cent "winst", later werd dit -20 cent "winst". Geen idee waarom. Ik ga het eens even aankijken.

Probleempje dat ik zelf in de zelfbouw BMS (JK-BMS) had gemaakt was de Ah van de accu's maar de helft ingevuld, dus de accu's werden maar half gebruikt. Vannacht laten balanceren en sinds 7u vanmorgen pompt die de accu leeg met 11.5 kW en is nog bezig.

Voordat alles werkt moet je groepen aanmaken wat binnen de slimme meter valt, maar je kan ook extra zaken toevoegen en laten sturen door de box (zoals laadpaal, HomeWizard sockets, etc) en zelfs warmtepompen.
Voorbeeldje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al voelt de software wel een beetje "buggy" aan, functionaliteiten werken nu, maar er is veel in de broncode te vinden, alsof ik een betatester ben voor een boxje van 650 euro excl. 10 euro per maand aan abonnementskosten. Als het wat op gaat leveren dan prima, maar heel veel vertrouwen heb ik nu (nog) niet. Mocht dit wijzigen dan laat ik het hier even weten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Handleiding van Eneris (wat je wel/niet kan koppelen) https://integrations.eniris.be/nl/
Eigenlijk best een hoop geld voor een boxje wat ModBus vertaalt naar de API van FrankEnergie. Zou mooi zijn als FrankEnergie de API opensource maakt zodat we zelf zoiets kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
[...]

Voorbeeldje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Mooi dat het nu werkt. Kijk vooral naar de waarde die bij ‘kortingsfactuur’ staat door op de ‘i’ te klikken, dit is namelijk wat je werkelijk krijgt (of betaald in ongunstig geval). Het ‘handelsresultaat’ wat in de app wordt getoond is vaak rooskleuriger dan wat er uiteindelijk op de kortingsfactuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

fraserboer schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:51:
[...]

Mooi dat het nu werkt. Kijk vooral naar de waarde die bij ‘kortingsfactuur’ staat door op de ‘i’ te klikken, dit is namelijk wat je werkelijk krijgt (of betaald in ongunstig geval). Het ‘handelsresultaat’ wat in de app wordt getoond is vaak rooskleuriger dan wat er uiteindelijk op de kortingsfactuur komt.
Dank voor de tip. Zit er nu nog maar kort bij en heb alleen al deze maand 2x 300+ euro betaald aan verwachte termijnfactuur. Normaal houd ik ervan dat ik weet waar ik aan toe ben. Dat is nu dus wel even wennen.
DJP! schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:30:
[...]

Eigenlijk best een hoop geld voor een boxje wat ModBus vertaalt naar de API van FrankEnergie. Zou mooi zijn als FrankEnergie de API opensource maakt zodat we zelf zoiets kunnen maken.
Ja klopt. Frank Energie is met Eneris de koppeling aangegaan om hun data naar hun te extracten. Zal wel geld achter zitten, want waarom de API niet openbaar. Als FE meer klanten heeft met onbalans dan verdienen ze zelf toch ook meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Kecin schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:38:

Ja klopt. Frank Energie is met Eneris de koppeling aangegaan om hun data naar hun te extracten. Zal wel geld achter zitten, want waarom de API niet openbaar. Als FE meer klanten heeft met onbalans dan verdienen ze zelf toch ook meer?
Maar als je zelf toch iets van een Raspberry pi er tussen kunt zetten (of Home Assistant ofzo) dit direct met FE laat praten dan scheelt dat wel 100 euro per jaar abbonementskosten. en je bent niet afhankelijk van een tussenpartij.

@all die in zelfconsumptie plus modus draaien, is het setpoint bij jullie ook al de hele dag in override?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:41
DJP! schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:28:
[...]

Maar als je zelf toch iets van een Raspberry pi er tussen kunt zetten (of Home Assistant ofzo) dit direct met FE laat praten dan scheelt dat wel 100 euro per jaar abbonementskosten. en je bent niet afhankelijk van een tussenpartij.

@all die in zelfconsumptie plus modus draaien, is het setpoint bij jullie ook al de hele dag in override?
Dat is natuurlijk het verdienmodel van dit soort partijen, net als BLIQ.

Ik zou ook graag de afhankelijkheid van een abonnementsvorm / 3rd party kwijt zijn maar daarvoor is het landschap van batterij systeem te divers lijkt me.

Daarnaast rekent Frank op jou capaciteit en vermogen en rekenen ze je financieel met je af op je verplaatste kWh door je meter en SoC waarden.

Wie borgt de betrouwbaarheid daar van bij een open source model?

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

DJP! schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:28:
[...]

Klopt helemaal en zou in principe ook kunnen. Het probleem is dat Frank Energie dan de batterij niet wil aanmelden. De Belgische partij Eneris stuurt FE weer een mailtje dat ze mijn batterij moeten koppelen. Heb op het boxje al best wel wat beveiligingsproblemen gevonden (dus draait nu in een VLAN met de Multiplus en PV). Die bevindingen gooi ik daar ook over de schutting.

Op de lijst van Slimme Batterijen op FE website staat de Eneris er ook niet bij, op een FAQ pagina echter wel als je via de app een batterij wil toevoegen: https://www.frankenergie....producten/thuisbatterijen

Edit: hier het stukje in de FAQ:
https://klantenservice.fr...k-mijn-batterij-aansturen
Kan Frank mijn batterij aansturen?

Frank kan de batterijen aansturen die aangeboden worden op onze productpagina. Zie hier onze productpagina.

Ook kunnen we andere merken via een EMS kastje aansturen. Zo heeft Bliq de energiemanager die verschillende batterijen kan verbinden aan onze Slim Handelen dienst. Zie de merken hier.

En Eniris heeft de Smart Grid One. Dat kastje kan deze batterijen aansturen: https://integrations.enir...rid-and-battery-inverters

Voor het aanmelden van je batterij via de Smart Grid One kun je je installateur contacteren.
En deze pagina: https://klantenservice.fr...meld-ik-mijn-batterij-aan
Eniris: Voor het aanmelden van je batterij via de Smart Grid One van Eniris kun je je installateur contacteren. Zij kunnen voor jou jouw batterij aanmelden.

[ Voor 33% gewijzigd door Kecin op 22-02-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fraserboer schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:51:
[...]

Het is niet rooskleuriger, het is juist je exacte handelsresultaat, een deel daarvan zit uiteraard in je EPEX factuur. Daarom is het bedrag op de kortingsfactuur een verrekening daarmee.
Het geeft je dus een mooi inzicht in de opbrengst van je batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:07
Geen idee of dit het juiste forum is maar ik kon geen "Frank Energie ervaringen topic" vinden dus maar hier de vraag.

Ik heb sinds een paar weken Frank Energie en dacht dat het handig was om mijn Tesla te koppelen via mijn thuislader. Maar ik zie dat de auto niet meer gaat slapen en dus constant energie verbruikt. Afgelopen zondag hem gekoppeld en toen aangeven dat ik 4 dagen later om 700 uur zou moeten vertrekken (was niet zo gelukkig maar om het een beetje te testen). In mijn charge level zie ik dat hij in twee dagen (zondag ochtend tot maandag 17:00) van 25% naar 68% gaat. Dat lijkt prima. Daarna gebeurt er niets meer. Wel zie ik dat auto constant online is. Dit verbruikt natuurlijk energie dus ik dacht op dinsdag maar eens de stekker eruit te halen zodat hij misschien weer ging slapen. Echter dat gebeurt tot op heden niet. En nu staat de lading weer op 32%. Effectief in een week tijd dus van 25% naar 32 % geladen en dat heeft me 41 kw gekost. Wel zie ik dat ik 1 euro bonus krijg..:-)

Dit lijkt me allemaal niet efficiënt of hebben jullie andere ervaringen / ideeen? Ik rijd heel weinig (1 keer in week kleine stukken, soms wat langer). Het liefst ontkoppel ik gelijk de auto in de app om de ontlading tegen te gaan maar ontkoppelen lukt ook niet? Moet ik de stekker maar altijd erin laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DJP! schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:28:@all die in zelfconsumptie plus modus draaien, is het setpoint bij jullie ook al de hele dag in override?
De uren dat er opbrengst is van de PV wordt zelfconsumptie uitgeschakeld, omdat anders je batterij wordt geladen vanuit PV: omdat FE afrekent op SOC, zou je in dat geval moeten betalen voor het laden van je batterij.
In de beginfase werd de override niet gedaan, ik heb toen direct contact gezocht met FE om deze ommisie aan te kaarten.
Voor mij is dit wel reden om niet meer in ZC+ te draaien, 's-nachts is er (in mijn huishouden) weinig verbruik met een hoog verlies in de omvormer tot gevolg.
In mijn AlphaESS is er een modus waarbij de batterij niet wordt geladen vanuit PV, maar wel wordt ontladen als PV<huisverbruik. Helaas gebruikt (of kent) FE deze instelling niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
tomdh76 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:04:
Geen idee of dit het juiste forum is maar ik kon geen "Frank Energie ervaringen topic" vinden dus maar hier de vraag.

Ik heb sinds een paar weken Frank Energie en dacht dat het handig was om mijn Tesla te koppelen via mijn thuislader. Maar ik zie dat de auto niet meer gaat slapen en dus constant energie verbruikt. Afgelopen zondag hem gekoppeld en toen aangeven dat ik 4 dagen later om 700 uur zou moeten vertrekken (was niet zo gelukkig maar om het een beetje te testen). In mijn charge level zie ik dat hij in twee dagen (zondag ochtend tot maandag 17:00) van 25% naar 68% gaat. Dat lijkt prima. Daarna gebeurt er niets meer. Wel zie ik dat auto constant online is. Dit verbruikt natuurlijk energie dus ik dacht op dinsdag maar eens de stekker eruit te halen zodat hij misschien weer ging slapen. Echter dat gebeurt tot op heden niet. En nu staat de lading weer op 32%. Effectief in een week tijd dus van 25% naar 32 % geladen en dat heeft me 41 kw gekost. Wel zie ik dat ik 1 euro bonus krijg..:-)

Dit lijkt me allemaal niet efficiënt of hebben jullie andere ervaringen / ideeen? Ik rijd heel weinig (1 keer in week kleine stukken, soms wat langer). Het liefst ontkoppel ik gelijk de auto in de app om de ontlading tegen te gaan maar ontkoppelen lukt ook niet? Moet ik de stekker maar altijd erin laten?
Ik heb zelf een elektrische auto, en wil deze ook gaan laden via slim laden van Frank energie. Ik heb dit dus nog niet ingeregeld, komt nog. Misschien kun je beter de klantenservice van Frank energie bellen of mailen met dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

kliffen schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:49:
[...]

Geen idee of het werkt zoals gehoopt. Ik heb het ingesteld toen ik de Sigen AI modus gebruikte. In die stand zag ik dat ook in rust het verbruik ongeveer 180W was. Na inschakelen van deze spaarstand zakte dat naar 45W.
Echter in de Frank onbalans stand is het verbruik in rust 45W en dat is ongeacht of deze spaarstand aan of uit staat. Zelfconsumptie + heb ik nog niet geprobeerd.
De grens is inderdaad een gebruiksgrens begrijp ik uit de chatbot. Het systeem blijft actief als er meer dan de ingestelde waarde wordt gebruikt. Dat is bedoeld om in geval van een stroomstoring zonder onderbreking stroom te leveren. Vanuit de spaarstand duurt dat even.
Volgens mij was voorheen het gemeten standby verbruik bij onbalans handel rond de 170 Watt.

Tenminste, wanneer ik over langere periode naar de RTE van de Sigen App keek en vervolgens dit vergeleek met het werkelijke gebruik op mijn MID KWh meter. Het verschil wat in realiteit meer gebruikt heb kwam overeen met ca 170 Watt per uur.

Het lastige is dat het op korte termijn bijna niet te zien is want het standby verbruik wordt ook wel eens vanuit de accu gebruikt.

Eerst ging mijn batterij bijna nooit in slaapstand en nu ik de drempelwaarde op 1.000 watt heb staan frequenter, heb nog even goed gekeken en de drempelwaarde in de app spreekt van "huishoudelijke belasting" ik ga er dus vanuit dat wanneer het energieverbruik van mijn huis > de ingestelde waarde ligt de batterij uit slaapstand wordt gehouden.

Dit betekend dus ook wanneer mijn electrische auto's geladen worden of andere zaken actief zijn.
Heb de drempelwaarde dus nu op 6.000 watt gezet om te kijken wat er gebeurt.
Als de onbalans aansturing nog steeds werkt ga ik hem op 12.000 zetten zodat de batterij ook niet actief wordt gehouden als mijn auto's geladen worden.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 10:25
tomdh76 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:04:

Ik heb ook een Tesla en heb deze ervaring niet. Ik ervaar wel dat de Tesla meer kWh geladen heeft in een sessie dan dat FE zegt. Bij mij is het verlies echter niet meer dan een paar % maximaal. Verder gaat de auto bij mij ook gerust in slaapstand. Misschien even ontkoppelen en weer opnieuw koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
stefan1512 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Ik heb ook een Tesla en heb deze ervaring niet. Ik ervaar wel dat de Tesla meer kWh geladen heeft in een sessie dan dat FE zegt. Bij mij is het verlies echter niet meer dan een paar % maximaal. Verder gaat de auto bij mij ook gerust in slaapstand. Misschien even ontkoppelen en weer opnieuw koppelen?
Fijn te horen dat de Frank niet constant de tesla aan het pollen is / wakker houden. Ik zou hem best opnieuw willen koppelen maar ik zie in de app geen mogelijkheid uberhaupt te ontkoppelen, maar misschien zie ik het niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
tomdh76 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Fijn te horen dat de Frank niet constant de tesla aan het pollen is / wakker houden. Ik zou hem best opnieuw willen koppelen maar ik zie in de app geen mogelijkheid uberhaupt te ontkoppelen, maar misschien zie ik het niet goed.
Edit: ontkoppelen zie ik nog steeds niet maar heb nu een nieuwe sessie gedaan met als virtuele vertrektijd morgen om 700 uur. Na ook een update van de Tesla ging hij nu in slaap /offline. Misschien dat FE niet om kan gaan met vertrek over een paar dagen. Wel zou ik nog willen dat ik hem kan ontkoppelen in de app mocht er weer een slaap issue ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomdh76 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Edit: ontkoppelen zie ik nog steeds niet maar heb nu een nieuwe sessie gedaan met als virtuele vertrektijd morgen om 700 uur. Na ook een update van de Tesla ging hij nu in slaap /offline. Misschien dat FE niet om kan gaan met vertrek over een paar dagen. Wel zou ik nog willen dat ik hem kan ontkoppelen in de app mocht er weer een slaap issue ontstaan.
Je kunt FE in je router (mac-filtering) loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:13:
[...]

Je kunt FE in je router (mac-filtering) loskoppelen.
Kun je dit meer uitleggen? Mijn tesla maakt toch gewoon verbinding via 4g, daar komt geen router aan te pas volgens mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-10 21:10
[...]

Voorbeeldje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heb inderdaad ook dit boxje.
Volgens de verkoper: Alleen in je netwerk hangen en dan werkt t.

Dat is dus niet zo, ze zijn al ruim een week bezig en t werkt nog steeds sub optimaal.

@kliffen , hoe zit het bij jou met de DC stroom? Bij mij 'meet' hij deze stroom als accu stroom. Dit is wel correct. echter als mijn Mppt's werken, en ik lever deze energie direct weer door, dan blijft deze waarde op 0 staan. terwijl ik wel aan het grid lever.

Vreemd geval die indibox. had er voor dat bedrag wel meer van verwacht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Larsdedj schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:33:
[...]

Dat is dus niet zo, ze zijn al ruim een week bezig en t werkt nog steeds sub optimaal.

@kliffen , hoe zit het bij jou met de DC stroom? Bij mij 'meet' hij deze stroom als accu stroom. Dit is wel correct. echter als mijn Mppt's werken, en ik lever deze energie direct weer door, dan blijft deze waarde op 0 staan. terwijl ik wel aan het grid lever.

Ja klopt. Een handleiding was er niet. Moest wachten op 2 firmware updates. Facturen met dubbele btw. Etc. Maargoed, het is nieuw en ze doen hun best. Maar voor de aantal YT video’s die ze maken had er voor dat bedrag wel een kleine installatiehandleiding bij kunnen zitten. Heb hun webinar gebruikt voor de settings, eigenlijk makkelijk. Maar een deel van het doosje kan ook andere zaken zoals HomeWizard plugs schakelen enzo. Documentatie daarover is ook bij Eniris erg summier.

Als het eenmaal goed werkt dan prima, je zou er geen omkijken meer naar moeten hebben. Heb bijvoorbeeld mijn laadpaal toegevoegd (die is dom) maar kan ik wel sturen door de 3 fase HomeWizard meter (lijkt het!). Wees daarnaast bewust dat serienummer.remote.eniris.be je boxje openzet naar de hele wereld. Heb al op een paar kunnen inloggen. Helaas nu ziek met 40c dus moet ik ze later de documenten maar van sturen.

Ben in ieder geval blij dat Off-Grid Centrum de oplossing aanbiedt. Het zal voor hun ook nog leren zijn omdat ze zelf niet aan de knoppen kunnen zitten. Als mijn schoonvader (best wel technisch) dit had moeten aansluiten dan was werking niet gelukt bijvoorbeeld. Hun telefoonlijn was ook goed druk en je word geholpen op first come, first served. Als de nieuwigheid ervanaf is dan denk ik dat Offgrid Centrum genoeg kennis heeft. Maar voor 100 euro per jaar betatester zijn voelt wel gek. De box heeft zoveel meer instellingen (en weggehaalde aansluitingen) die ik zou willen gebruiken. Dat is ook wel jammer. Het is niet even duidelijk wat wat is.

Heb je overigens de Smartgrid One X app al?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozNujrZO3JX_OGmyLFZy9uNaGlY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Ojektq76lAFC1PyzeKVnnWj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz1MATExtEUlWJGUruVRM0Dnqmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FPb8USVkUMP8TdDq2BVN4nv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2wNRxsZx0_IE826CW3jKEviOkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WTW8axBeKc3TZe6AeXsq84Lk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
tomdh76 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Ik heb ook een keer last gehad van een niet meer in slaap te sussen Tesla. Oplossing van Tesla die heeft geholpen: wachtwoord van je Tesla account wijzigen en daarna de auto hard resetten. Dan zijn alle bestaande koppelingen verdwenen. Moet je natuurlijk wel weer koppelen met Frank daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
azutphen schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Volgens mij was voorheen het gemeten standby verbruik bij onbalans handel rond de 170 Watt.

Tenminste, wanneer ik over langere periode naar de RTE van de Sigen App keek en vervolgens dit vergeleek met het werkelijke gebruik op mijn MID KWh meter. Het verschil wat in realiteit meer gebruikt heb kwam overeen met ca 170 Watt per uur.

Het lastige is dat het op korte termijn bijna niet te zien is want het standby verbruik wordt ook wel eens vanuit de accu gebruikt.

Eerst ging mijn batterij bijna nooit in slaapstand en nu ik de drempelwaarde op 1.000 watt heb staan frequenter, heb nog even goed gekeken en de drempelwaarde in de app spreekt van "huishoudelijke belasting" ik ga er dus vanuit dat wanneer het energieverbruik van mijn huis > de ingestelde waarde ligt de batterij uit slaapstand wordt gehouden.

Dit betekend dus ook wanneer mijn electrische auto's geladen worden of andere zaken actief zijn.
Heb de drempelwaarde dus nu op 6.000 watt gezet om te kijken wat er gebeurt.
Als de onbalans aansturing nog steeds werkt ga ik hem op 12.000 zetten zodat de batterij ook niet actief wordt gehouden als mijn auto's geladen worden.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen
Die 170W zie ik inderdaad ook tijdens de Frank onbalanshandel aansturing helaas en dan wordt deze door de batterij geleverd. Dat was me eerder niet opgevallen. Toen ik de Sigen AI modus gebruikte werd die 170W meestal door de omvormer geleverd vanuit het net. Waarom is me een raadsel.
Los van dit verbruik vanuit de batterij, zie ik ook nog een gebruik van 45W vanuit het net naar mijn batterij stromen (via kwh meter), maar die zie ik totaal niet terug in alle metingen die de batterij laat zien.
Al met al bijna ondoenlijk om het verlies precies te meten.
Gemiddeld kost het me ongeveer 5kWh per dag (op een batterij van 24kWh, dat is het totaal inclusief de omvormerverliezen door de handel van Frank.
Aan of uitzetten van de spaarstand levert geen resultaat vrees ik. Was alleen optische verschuiving van omvormergebruik naar batterij gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door kliffen op 24-02-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azutphen

azutphen

kliffen schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:37:
[...]

Die 170W zie ik inderdaad ook tijdens de Frank onbalanshandel aansturing helaas en dan wordt deze door de batterij geleverd. Dat was me eerder niet opgevallen. Toen ik de Sigen AI modus gebruikte werd die 170W meestal door de omvormer geleverd vanuit het net. Waarom is me een raadsel.
Los van dit verbruik vanuit de batterij, zie ik ook nog een gebruik van 45W vanuit het net naar mijn batterij stromen (via kwh meter), maar die zie ik totaal niet terug in alle metingen die de batterij laat zien.
Al met al bijna ondoenlijk om het verlies precies te meten.
Gemiddeld kost het me ongeveer 5kWh per dag (op een batterij van 24kWh, dat is het totaal inclusief de omvormerverliezen door de handel van Frank.
Aan of uitzetten van de spaarstand levert geen resultaat vrees ik. Was alleen optische verschuiving van omvormergebruik naar batterij gebruik.
Dat is in principe gunstig want het ontladen van de batterij wordt door Frank betaald.
Ben wel met je eens dat het totaal niet te volgen is wat het rendement nu echt is. Dat kun je alleen over langere tijd met de kWh meter zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Larsdedj schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:33:
[...]

De DC stroom staat in de Sigen App niet op 0 bij mij. Zowel bij laden als ontladen niet.
Het actief vermogen, dat de omvormer van en naar het net stuurt is de som van PV vermogen en batterij op- ont-laad vermogen.

[ Voor 31% gewijzigd door kliffen op 24-02-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Misschien is het eerder gevraagd maar ik kan het niet vinden. Ik heb alles op onbalans agressief. Echter nu koop ik het grotendeel van mijn stroom in terwijl ik zo’n 27kWh standby heb staan. Betaal ik met deze onbalans regeling mijn afgenomen stroom? Want waarom zou ik inkopen als ik nog meer dan genoeg heb. De Zelfconsumptie + optie doet echt helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novalin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-10 20:57
Kecin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:29:
Misschien is het eerder gevraagd maar ik kan het niet vinden. Ik heb alles op onbalans agressief. Echter nu koop ik het grotendeel van mijn stroom in terwijl ik zo’n 27kWh standby heb staan. Betaal ik met deze onbalans regeling mijn afgenomen stroom? Want waarom zou ik inkopen als ik nog meer dan genoeg heb. De Zelfconsumptie + optie doet echt helemaal niets.
Wat jij wilt is zelfconsumptie..punt. zonder sturing.

Onbalans = puur sturing op onbalans.

Voor het rendement hoef je dat echt niet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-10 21:10
Kecin schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:12:
[...]

Ja klopt. Een handleiding was er niet. Moest wachten op 2 firmware updates. Facturen met dubbele btw. Etc. Maargoed, het is nieuw en ze doen hun best. Maar voor de aantal YT video’s die ze maken had er voor dat bedrag wel een kleine installatiehandleiding bij kunnen zitten. Heb hun webinar gebruikt voor de settings, eigenlijk makkelijk. Maar een deel van het doosje kan ook andere zaken zoals HomeWizard plugs schakelen enzo. Documentatie daarover is ook bij Eniris erg summier.

Als het eenmaal goed werkt dan prima, je zou er geen omkijken meer naar moeten hebben. Heb bijvoorbeeld mijn laadpaal toegevoegd (die is dom) maar kan ik wel sturen door de 3 fase HomeWizard meter (lijkt het!). Wees daarnaast bewust dat serienummer.remote.eniris.be je boxje openzet naar de hele wereld. Heb al op een paar kunnen inloggen. Helaas nu ziek met 40c dus moet ik ze later de documenten maar van sturen.

Ben in ieder geval blij dat Off-Grid Centrum de oplossing aanbiedt. Het zal voor hun ook nog leren zijn omdat ze zelf niet aan de knoppen kunnen zitten. Als mijn schoonvader (best wel technisch) dit had moeten aansluiten dan was werking niet gelukt bijvoorbeeld. Hun telefoonlijn was ook goed druk en je word geholpen op first come, first served. Als de nieuwigheid ervanaf is dan denk ik dat Offgrid Centrum genoeg kennis heeft. Maar voor 100 euro per jaar betatester zijn voelt wel gek. De box heeft zoveel meer instellingen (en weggehaalde aansluitingen) die ik zou willen gebruiken. Dat is ook wel jammer. Het is niet even duidelijk wat wat is.

Heb je overigens de Smartgrid One X app al?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja over beveliging hoorde ik eerder ook al wat. Ben hier niet heel handig in dus heb hem in een los virtueel netwerk gezet met de Victron spullen zodat iig niet de sonos ineens vreemde geluiden gaat maken :9~ .
Mijn Expertise zit meer in de vermogenselectronica en hardware componenten, software besteed ik uit.

Ja ik zag dat t boxje veel meer kan, en moet zeggen dat de heren van Offgridcenter echt wel hun best doen. Maar ze hebben zich hierin denk ik wel vergist, wil ze ook niet aan de schandpaal nagelen maar het was wel even frustrerend. Heb er inderdaad vertrouwen in dat het goed komt, maar het is een lange weg.

Ik had bijvoorbeeld de volgende opstelling:

Victron grid meter --> Ac in & Laadpaal (32A, mobiele lader) --> Ac out --> Meterkast.
Werkte prima met Dess, echter werkt load balancing niet met de solum energy box. Die ging gewoon laden met 4KW terwijl ik ook 7Kw aan het laden was. hoofdaansluiting van 35A dus pats. Gelukkig had ik een 32A b automaat voor de HZ zitten die ik weer kon aanzetten.
Hier wordt overigens aan gewerkt en zal volgens OG centrum eind deze week draaien.

Ik had wel de volgende constateringen:

Wanneer ik veel energie gebruik (9KW, peak load shaving) en de zon schijnt zal de Frank de accus willen laden met het grid (onbalans). in deze situatie zal afhankelijk van de zon de accu energie leveren aan de verbruikers. Ik ga in dit geval betalen voor de 'teruggeleverde' energie (die ik zelf verbuik). Dit vind ik vreemd en vraag me af of jullie dit ook zo merken (eventueel ook bij andere merken)

Blijkbaar wordt er voor het berekenen van het onbalans resultaat gebruik gemaakt van het DC vermogen van de accu. Dit is in mijn geval een Smartshunt die de accu stroom meet. De Omvormer en de Mppt zijn hier op aangelsoten.
Wanneer er veel zon schijnt, en er wordt stroom geleverd aan het net i.v.m. onbalans wordt de som van het Mppt en Inverter vermogen als onbalans resultaat berekend.
Dit kan betekenene:

5KWh vermogen leveren aan het net, 2Kwh uit de zon, 3KWh uit de accu --> 3KWh onbalans resultaat.

Accu SOC blijft behoorlijk hoog, ik had verwacht dat deze ook af en toe wat lager zou komen.
Andere mensen ook deze ervaring?

Ik ben beniewd en vooral geintereseerd in het systeem en de functionaliteit. Verder heb ik het druk met veel andere dingen dus helaas niet genoeg tijd om er heel veel mee bezig te zijn. Gelukkig is de ondersteuning van OG centrum prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Novalin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:25:
[...]

Wat jij wilt is zelfconsumptie..punt. zonder sturing.

Onbalans = puur sturing op onbalans.

Voor het rendement hoef je dat echt niet te doen.
Voor het rendement niet nuttig om gewoon huisgebruik daar van te pakken? Zoals gisteren was ik aan het wassen, drogen en de vaatwasser aan. Alles uit het grid en de accu stond op 94%. Volgens de day ahead waren de prijzen redelijk hoger dan de rest van de dag.

Of geldt er een andere energieprijs op de ombalansmarkt?
En hoe zou ik zelf kunnen sturen (of wel de onbalans even uitzetten), de app van Frank Energie geeft me die optie (zelfconsumptie+) maar dan gebeurt er eigenlijk niets. Ik zou eigenlijk dubbelop willen. 40% voor onbalans, 40% eigen verbruik naar 0 strepen en 20% soc over voor noodstroom. Dat is denk ik teveel gevraagd :+?

[ Voor 9% gewijzigd door Kecin op 25-02-2025 04:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Larsdedj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:28:
[...]

Ja over beveliging hoorde ik eerder ook al wat. Ben hier niet heel handig in dus heb hem in een los virtueel netwerk gezet met de Victron spullen zodat iig niet de sonos ineens vreemde geluiden gaat maken :9~ .
Mijn Expertise zit meer in de vermogenselectronica en hardware componenten, software besteed ik uit.

Ja ik zag dat t boxje veel meer kan, en moet zeggen dat de heren van Offgridcenter echt wel hun best doen. Maar ze hebben zich hierin denk ik wel vergist, wil ze ook niet aan de schandpaal nagelen maar het was wel even frustrerend. Heb er inderdaad vertrouwen in dat het goed komt, maar het is een lange weg.

Ik had bijvoorbeeld de volgende opstelling:

Victron grid meter --> Ac in & Laadpaal (32A, mobiele lader) --> Ac out --> Meterkast.
Werkte prima met Dess, echter werkt load balancing niet met de solum energy box. Die ging gewoon laden met 4KW terwijl ik ook 7Kw aan het laden was. hoofdaansluiting van 35A dus pats. Gelukkig had ik een 32A b automaat voor de HZ zitten die ik weer kon aanzetten.
Hier wordt overigens aan gewerkt en zal volgens OG centrum eind deze week draaien.

Ik had wel de volgende constateringen:

Wanneer ik veel energie gebruik (9KW, peak load shaving) en de zon schijnt zal de Frank de accus willen laden met het grid (onbalans). in deze situatie zal afhankelijk van de zon de accu energie leveren aan de verbruikers. Ik ga in dit geval betalen voor de 'teruggeleverde' energie (die ik zelf verbuik). Dit vind ik vreemd en vraag me af of jullie dit ook zo merken (eventueel ook bij andere merken)

Blijkbaar wordt er voor het berekenen van het onbalans resultaat gebruik gemaakt van het DC vermogen van de accu. Dit is in mijn geval een Smartshunt die de accu stroom meet. De Omvormer en de Mppt zijn hier op aangelsoten.
Wanneer er veel zon schijnt, en er wordt stroom geleverd aan het net i.v.m. onbalans wordt de som van het Mppt en Inverter vermogen als onbalans resultaat berekend.
Dit kan betekenene:

5KWh vermogen leveren aan het net, 2Kwh uit de zon, 3KWh uit de accu --> 3KWh onbalans resultaat.

Accu SOC blijft behoorlijk hoog, ik had verwacht dat deze ook af en toe wat lager zou komen.
Andere mensen ook deze ervaring?

Ik ben beniewd en vooral geintereseerd in het systeem en de functionaliteit. Verder heb ik het druk met veel andere dingen dus helaas niet genoeg tijd om er heel veel mee bezig te zijn. Gelukkig is de ondersteuning van OG centrum prima :)
Meen je, dat is balen. Laadpaal is hier al wel afgezekerd + loadbalancer (voor de Victron, enige gewone ac out die geen noodstroom gebruikt) dus dat gelukkig niet meegemaakt.

Off-Grid Centrum / Solum Energy doen inderdaad hun best. Heb nu een ticket lopen omdat ik de box niet meer inkan na het activeren van 2FA. Dat is nu doorgezet naar Eniris. Maar ik zie weinig onbalansmarkt, maar als ik onbalansmarkt.com checkt lijkt dat wel te kloppen.

De berekening van PV is ook raar op de onbalansmarkt. Nog beter uitzetten lijkt het wel :’) boxje is trouwens een Odroid met de rs-*** poorten eraf gehaald maar wel mogelijk aan te solderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 25-02-2025 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Algemene vraag hier trouwens; hebben jullie met onbalans peak-shaving aan of uit en is daar een logische reden voor om het aan of uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kecin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 04:09:
[...]

Voor het rendement niet nuttig om gewoon huisgebruik daar van te pakken? Zoals gisteren was ik aan het wassen, drogen en de vaatwasser aan. Alles uit het grid en de accu stond op 94%. Volgens de day ahead waren de prijzen redelijk hoger dan de rest van de dag.

Of geldt er een andere energieprijs op de ombalansmarkt?
En hoe zou ik zelf kunnen sturen (of wel de onbalans even uitzetten), de app van Frank Energie geeft me die optie (zelfconsumptie+) maar dan gebeurt er eigenlijk niets. Ik zou eigenlijk dubbelop willen. 40% voor onbalans, 40% eigen verbruik naar 0 strepen en 20% soc over voor noodstroom. Dat is denk ik teveel gevraagd :+?
FE werkt voor de onbalanshandel met de SOC van je batterij: je kunt de batterij dus niet voor meerdere doeleinden tegelijk gebruiken. Ik kan je verzekeren dat de onbalanshandel by far het meeste opbrengt. Handel op EPEX tarieven is absoluut niet interessant, mede doordat er een gat van €0,04 zit tussen afname en levering. Daarbij komt dan nog het verlies vanuit RTE en stand-by. Je hebt daarbij ook nog een geweldig goed algoritme nodig dat ook nog eens de EPEX-tarieven altijd minimaal 1 dag vooruit kan zien.
Zodra de salderingsregeling stopt wordt het interessant om PV op te slaan en aan het net te leveren bij hoge tarieven. Ook dan zit handel op EPEX er helaas niet in: vooralsnog ga je dan namelijk energiebelasting betalen bij laden en ontladen vanuit grid.
Wat mij betreft stopt deze discussie, hierover is op dit forum al héél veel gezegd. Zoek even terug, ook bij Zonneplan en andere fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Toch lijkt mij de zelf consumptie modus (dus zonder plus) ook wel aantrekkelijk! Zeker nu de zon wat meer gaat schijnen en het wat warmer wordt heeft mijn huis minder stroom nodig en kan ik het op sommige dagen eigenlijk al wel redden van de PV en accu's. En als er dan een piek op de onbalansmarkt dan kan FE ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn PV is DC gekoppeld met mijn batterij. Nu besef ik me dat ik de PV beter een eigen omvormer kan geven (in dit geval de oude, goedwerkende, omvormer). Bij de onbalanshandel wordt immers totaal geen gebruik gemaakt van PV, terwijl ik bij het ontladen van de batterij niet op vol vermogen kan. (Ivm het momentane PV-vermogen). Ik speel met het idee 2 wissel-schakelaars te gaan gebruiken voor beide stringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Ik heb dezelfde opstelling en ga inderdaad de omvormer weer terugplaatsen en de PV op aansluiten. Sigenergy heeft kennelijk de fix klaar maar de definitieve oplossing kan pas ergens in maart doorgevoerd worden aldus FE. De negatieve onbalansprijzen mis ik nu soms omdat de batterij volgepompt is met PV stroom. Het lagere verlies van DC naar DC zal daar niet tegenop wegen denk ik...
Verder maar eens de vraag gesteld waar FE zijn waardes vandaan haalt, de kWh's die de batterij in de app weergeeft of alleen de SoC want dan ben je mooi het bokkie wanneer je PV 8 kW opwekt en de batterij niet meer dan 4 kW kan leveren (omvormer van 12 kW) maar je wel afgerekend wordt op SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
stefan1512 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:52:
Ik heb dezelfde opstelling en ga inderdaad de omvormer weer terugplaatsen en de PV op aansluiten. Sigenergy heeft kennelijk de fix klaar maar de definitieve oplossing kan pas ergens in maart doorgevoerd worden aldus FE. De negatieve onbalansprijzen mis ik nu soms omdat de batterij volgepompt is met PV stroom. Het lagere verlies van DC naar DC zal daar niet tegenop wegen denk ik...
Verder maar eens de vraag gesteld waar FE zijn waardes vandaan haalt, de kWh's die de batterij in de app weergeeft of alleen de SoC want dan ben je mooi het bokkie wanneer je PV 8 kW opwekt en de batterij niet meer dan 4 kW kan leveren (omvormer van 12 kW) maar je wel afgerekend wordt op SoC.
Wat voor fix heeft Sigenergy bedacht, weet je dat?
Als het in maart kan worden doorgevoerd en werkbaar is dan ga ik nog even wachten met het herinstalleren van de oude omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
Dit is het antwoord van FE wat ik kreeg. Voor mij zijn het 8 schroeven en een muurbeugel om de omvormer weer op te hangen. Dat kost me maximaal 10 minuten en dan heb ik zekerheid dat het geen opbrengsten kost tot het moment dat de fix 'doorgevoerd' èn 'werkend' is... Noem mij pessimistisch maar ik ben na 8 maanden FE en Sigenergy overgestapt op 'eerst zien dan geloven'.
Dag Stefan,

Bedankt voor je bericht. Van Sigenergy heb ik net gehoord dat ze dit al een tijdje geleden hebben opgelost, maar dat het uitbrengen van de fix een grotere release vereist. Deze zullen ze naar verwachting mid Maart uitbrengen. Vanaf dan zal PV energie enkel tijdens lage en medium prijzen (of bij een laadcommando) in de batterij opgeslagen moeten worden, en bij hoge prijzen zou het PV overschot teruggeleverd moeten worden.
Ik ben ook nog in afwachting van een antwoord over hoe de verrekening dan gaat bij onbalans als je PV teruglevert via de omvormer. Zoals Prado meermaals aangaf wordt er gekeken naar SoC. Ik ben er zelf niet van overtuigd dat er goed verrekend gaat worden dus vandaar dat ik terug naar de oude opstelling ga.

[ Voor 15% gewijzigd door stefan1512 op 25-02-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Inmiddels na wat over en weer mailen m’n punt duidelijk gekregen bij FE. Heb hetzelfde voorbeeld gebruikt als 3 berichten hierboven.
Het antwoord valt me helaas erg tegen…
Ah, in dat voorbeeld krijg je voor de 4kW die uit de batterij komt de onbalansvergoeding.
PV opbrengst gaat dus ten koste van je onbalans resultaat

[ Voor 9% gewijzigd door stefan1512 op 25-02-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
stefan1512 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:32:
Inmiddels na wat over en weer mailen m’n punt duidelijk gekregen bij FE. Heb hetzelfde voorbeeld gebruikt als 3 berichten hierboven.
Het antwoord valt me helaas erg tegen…

[...]

PV opbrengst gaat dus ten koste van je onbalans resultaat
Daar staat tegenover dat tijdens onbalans laden de PV opbrengst extra onbalans resultaat oplevert. Daar komt bij dat je tijdens laden ook EPEX correctie bijgeteld krijgt over je PV opbrengst terwijl je geen EPEX kosten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Dat van de EPEX kosten is me niet duidelijk wat je bedoeld.
Onbalans is inderdaad een punt. Ik heb echter situaties gehad waarin de onbalans hoger was dan de EPEX. Dan betaal je extra voor het laden. Het kan zijn dat je over een heel jaar er voordeel van hebt maar dat is niet te meten. Ik heb dan liever duidelijk wat ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
stefan1512 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:31:
Dat van de EPEX kosten is me niet duidelijk wat je bedoeld.
Onbalans is inderdaad een punt. Ik heb echter situaties gehad waarin de onbalans hoger was dan de EPEX. Dan betaal je extra voor het laden. Het kan zijn dat je over een heel jaar er voordeel van hebt maar dat is niet te meten. Ik heb dan liever duidelijk wat ik heb.
In je handelsresultaat zit een EPEX correctie. Frank berekent alle onbalanshandel met onbalansprijzen. Je resultaat wordt gecorrigeerd met de EPEX prijs aangezien je die op je normale maandfactuur betaald/ontvangt. Tijdens laden betaal je dus de onbalansprijs en krijg je de EPEXprijs gecorrigeerd. Over de stroom die je PV levert betaal je dus onbalansprijs (die is natuurlijk vaak laag of zelfs negatief) en krijg je de EPEX prijs gecorrigeerd (die betaal je echter zelf niet omdat de PV die levert).
Je hebt helemaal gelijk dat het niet goed te overzien is welke van de 2 (laden of ontladen) de overhand heeft in opbrengst/kosten en of je op jaarbasis verlies maakt met je PV stroom of niet. Dus voor zekerheid is aparte omvormer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kliffen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:42:
[...]
Dus voor zekerheid is aparte omvormer beter.
Waarom is dat beter dan?. ook met een aparte omvormer dempt de opwek je laad/ontlaadvermogen. als je AC-coupled omvormer 4 kW opwekt, terwijl je thuisbatterij 10kW oplaad, komt nog steeds maar 6k van het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
kmf schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Waarom is dat beter dan?. ook met een aparte omvormer dempt de opwek je laad/ontlaadvermogen. als je AC-coupled omvormer 4 kW opwekt, terwijl je thuisbatterij 10kW oplaad, komt nog steeds maar 6k van het net?
Het maakt niet uit wat er van en naar het net gaat. Frank rekent af op basis van de laadtoestand van je batterij. Die telt dus 10kWh in jouw voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kliffen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:53:
[...]

Het maakt niet uit wat er van en naar het net gaat. Frank rekent af op basis van de laadtoestand van je batterij. Die telt dus 10kWh in jouw voorbeeld.
dan zal een dc gekoppeld systeem toch ook niks uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
kmf schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:55:
[...]

dan zal een dc gekoppeld systeem toch ook niks uitmaken?
Als je batterij door Frank wordt aangestuurd om 10kW te ontladen naar het net en een DC gekoppelde PV vult de batterij tegelijkertijd met 4kW, dan heb je in de praktijk in een uur tijd 10kWh aan het net geleverd, maar Frank rekent 6kWh met je af, want dat is dan het batterij ladingsverschil.
Als je batterij door Frank wordt aangestuurd om 10kW te ontladen naar het net en een losse AC omvormer levert je 4kWh direct aan het net dan heb je in de praktijk in een uur tijd 14kWh aan het net geleverd, maar Frank rekent 10kWh met je af, want dat is dan het batterij ladingsverschil. In dezelfde tijdspanne van 1 uur heb je dan over 10kWh handelsresultaat verdient i.p.v. over 6kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
kliffen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:42:
[...]

In je handelsresultaat zit een EPEX correctie. Frank berekent alle onbalanshandel met onbalansprijzen. Je resultaat wordt gecorrigeerd met de EPEX prijs aangezien je die op je normale maandfactuur betaald/ontvangt. Tijdens laden betaal je dus de onbalansprijs en krijg je de EPEXprijs gecorrigeerd. Over de stroom die je PV levert betaal je dus onbalansprijs (die is natuurlijk vaak laag of zelfs negatief) en krijg je de EPEX prijs gecorrigeerd (die betaal je echter zelf niet omdat de PV die levert).
Je hebt helemaal gelijk dat het niet goed te overzien is welke van de 2 (laden of ontladen) de overhand heeft in opbrengst/kosten en of je op jaarbasis verlies maakt met je PV stroom of niet. Dus voor zekerheid is aparte omvormer beter.
Hoe precies levert dit me meer op in je voorbeeld? Je laad op de lage prijs momenten en ontladen geschied meestal rond de dure uren. Ten opzichte van laden vanuit het net zie ik dan geen verschil. Het is inderdaad wel zo dat àls de tarieven negatief zijn je dubbel eraan kan verdienen maar dat is alleen als je oplaad zonder commando van FE want anders had je dat toch wel gedaan maar van het net/PV.
Mijn PV heeft een 8k Wp dus met 24 kWh batterij ben ik uitgehandeld rond 12:00. Als je dan -€0,40 p/kwh krijgt om 13:00 mis ik die inkomsten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
stefan1512 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Hoe precies levert dit me meer op in je voorbeeld? Je laad op de lage prijs momenten en ontladen geschied meestal rond de dure uren. Ten opzichte van laden vanuit het net zie ik dan geen verschil. Het is inderdaad wel zo dat àls de tarieven negatief zijn je dubbel eraan kan verdienen maar dat is alleen als je oplaad zonder commando van FE want anders had je dat toch wel gedaan maar van het net/PV.
Mijn PV heeft een 8k Wp dus met 24 kWh batterij ben ik uitgehandeld rond 12:00. Als je dan -€0,40 p/kwh krijgt om 13:00 mis ik die inkomsten…
Dat is helaas niet te voorspellen. Met de lading van PV handel je tijdens laden heel snel en als de prijs dan goed is ben je spekkoper. Alleen als de prijs daarna gunstiger wordt is inderdaad je batterij al vol en kun je niet profiteren. Anderzijds als de prijs in de ochtend het gunstigste is profiteer je daar snel optimaal van en handel je niet verder als de prijs weer lager is. Niet te voorspellen wat mij betreft wat uiteindelijk beter uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Misschien interessant in alle overwegingen? Ik zie nu dat als Frank geen opdracht geeft om te laden (bv. als mijn SOC =>85%), maar de PV vult de batterij dat dat dan ook optelt in het onbalansresultaat. Zou in theorie kunnen gebeuren bij lage onbalans prijs (mooi!), maar ook bij hoge onbalansprijs (niet zo mooi😉).
Het lijkt er dus op dat Frank continue het verschil in SOC met je afrekent of er nu wel of niet door Frank opdracht wordt gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kliffen schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:59:
Misschien interessant in alle overwegingen? Ik zie nu dat als Frank geen opdracht geeft om te laden (bv. als mijn SOC =>85%), maar de PV vult de batterij dat dat dan ook optelt in het onbalansresultaat. Zou in theorie kunnen gebeuren bij lage onbalans prijs (mooi!), maar ook bij hoge onbalansprijs (niet zo mooi😉).
Het lijkt er dus op dat Frank continue het verschil in SOC met je afrekent of er nu wel of niet door Frank opdracht wordt gegeven.
Dat lijkt een foute aansturing. Bij mijn AlphaESS systeem wordt niet geladen vanaf PV, je moet dan namelijk betálen (behalve bij negatieve onbalansprijs).
Toen pas met ZC+ kon worden gestuurd, laadde mijn batterij wél vanuit PV, ik heb toen een klacht neergelegd bij FE, ik wil niet betalen voor mijn eigen opwek. :?
Dat is toen goed opgepakt door FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Dat lijkt een foute aansturing. Bij mijn AlphaESS systeem wordt niet geladen vanaf PV, je moet dan namelijk betálen (behalve bij negatieve onbalansprijs).
Toen pas met ZC+ kon worden gestuurd, laadde mijn batterij wél vanuit PV, ik heb toen een klacht neergelegd bij FE, ik wil niet betalen voor mijn eigen opwek. :?
Ik probeer nog te doorgronden wanneer ik nu zou moeten betalen voor mijn eigen opwek.
Ik heb wel eens gelezen dat de gemiddelde onbalansprijs meestal lager is dan de EPEX prijs.
Maar stel dat onbalansprijs gelijk is aan de EPEX prijs.
Dan betaal ik x cent, krijg ik Frank slim korting en ik krijg EPEX correctie van x cent. In dit scenario ontvang ik voor mijn PV stroom die de batterij ingaat de Frank slimkorting
Als later deze stroom weer wordt meegeexporteerd tijdens ontladen, ontvang ik onbalansprijs-epex prijs en betaal ik de Frank Slimkorting.
Als we ervan uitgaan dat bij exporteren de onbalansprijs altijd hoger is dan de epex prijs, dan ontvang ik voor mijn PV stroom altijd iets, toch?
Dat is in de zomermaanden als de EPEX prijs negatief is, zelfs een voordeel t.o.v. direct de PV het net opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Hoe hebben zij het opgelost dan? Is het een permanente oplossing voor iedereen of moeten we allemaal een klacht in dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
[...]

Dat is het ook. Vandaar de fix die nog even op zich laat wachten. Een fix waarvan mij in nov of dec verteld was dat ie al actief was maar kennelijk niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
kliffen schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Ik probeer nog te doorgronden wanneer ik nu zou moeten betalen voor mijn eigen opwek.
Ik heb wel eens gelezen dat de gemiddelde onbalansprijs meestal lager is dan de EPEX prijs.
Maar stel dat onbalansprijs gelijk is aan de EPEX prijs.
Dan betaal ik x cent, krijg ik Frank slim korting en ik krijg EPEX correctie van x cent. In dit scenario ontvang ik voor mijn PV stroom die de batterij ingaat de Frank slimkorting
Als later deze stroom weer wordt meegeexporteerd tijdens ontladen, ontvang ik onbalansprijs-epex prijs en betaal ik de Frank Slimkorting.
Als we ervan uitgaan dat bij exporteren de onbalansprijs altijd hoger is dan de epex prijs, dan ontvang ik voor mijn PV stroom altijd iets, toch?
Dat is in de zomermaanden als de EPEX prijs negatief is, zelfs een voordeel t.o.v. direct de PV het net opsturen.
In onderstaand voorbeeld betaal je voor je eigen opwek, als in: de onbalans is hoger dan de EPEX dus de kans dat je dat nog winst maakt met de verkoop is klein(er).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8cghghIHvD8Xkv_Nt_SFXSO6Xk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Ue0vFeHpJ3mpt1GgLMvdW8y.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 18 ... 41 Laatste