Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:08
Uiteindelijk is dit toch wat je wilt? Overdag laden van de batterij vanuit pv en in de avond gebruiken. Nu niet, maar in 2027 wel... als, mits enz.

Het viel mij al op dat de pv opbrengst niet in de batterij terecht komt, gaat die direct het net op dan? Kan er nog steeds niet echt goed sinds uit worden.
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Dat lijkt een foute aansturing. Bij mijn AlphaESS systeem wordt niet geladen vanaf PV, je moet dan namelijk betálen (behalve bij negatieve onbalansprijs).
Toen pas met ZC+ kon worden gestuurd, laadde mijn batterij wél vanuit PV, ik heb toen een klacht neergelegd bij FE, ik wil niet betalen voor mijn eigen opwek. :?
Dat is toen goed opgepakt door FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

kliffen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Als je batterij door Frank wordt aangestuurd om 10kW te ontladen naar het net en een DC gekoppelde PV vult de batterij tegelijkertijd met 4kW, dan heb je in de praktijk in een uur tijd 10kWh aan het net geleverd, maar Frank rekent 6kWh met je af, want dat is dan het batterij ladingsverschil.
Als je batterij door Frank wordt aangestuurd om 10kW te ontladen naar het net en een losse AC omvormer levert je 4kWh direct aan het net dan heb je in de praktijk in een uur tijd 14kWh aan het net geleverd, maar Frank rekent 10kWh met je af, want dat is dan het batterij ladingsverschil. In dezelfde tijdspanne van 1 uur heb je dan over 10kWh handelsresultaat verdient i.p.v. over 6kWh.
Omgekeerd betekent dat dan niet dat als je accu aan het ontladen is en je op dat moment je verbruikers aanzet, dat je dan in principe geen verbruikskosten heb, immers soc gaat nog steeds omlaag met 4kWH bv

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
stefan1512 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:35:
[...]

In onderstaand voorbeeld betaal je voor je eigen opwek, als in: de onbalans is hoger dan de EPEX dus de kans dat je dat nog winst maakt met de verkoop is klein(er).

[Afbeelding]
Het gaat on het gemiddelde, vandaag maak ik dat bv weer goed. Als de onbalansprijs gemiddeld gezien lager is dan de epex gaat het goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BakEQJUdsBMcspQWVUIY_7Vub6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ye4JaugaaqCZYomFfvazRpkc.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:31:
[...]

Hoe hebben zij het opgelost dan? Is het een permanente oplossing voor iedereen of moeten we allemaal een klacht in dienen?
Bij mij word er een "override" gedaan van ZC+: momenteel van 8-17 uur. In de app sta ik dan op ZC+, maar dan levert mijn batterij niet aan house-load. ==>> óók niet bij te weinig PV, hoog verbruik en hoge tarieven. Daar ben ik uiteraard niet blij mee. Mijn systeem kan worden gestuurd op niet laden vanaf PV, en ontladen naar house-load bij tekort PV.
Uit andere reacties maak ik op dat FE blijkbaar bij andere systemen anders aanstuurt. Dat is vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Danzare schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:43:
Uiteindelijk is dit toch wat je wilt? Overdag laden van de batterij vanuit pv en in de avond gebruiken. Nu niet, maar in 2027 wel... als, mits enz.

Het viel mij al op dat de pv opbrengst niet in de batterij terecht komt, gaat die direct het net op dan? Kan er nog steeds niet echt goed wijs uit worden.
[...]
PV wordt naar het huis en grid geleverd. Bij tekort PV levert het grid: dat wil ik uiteraard niet.
Ik kan het allemaal live volgen met mijn Home Assistant set-up. Als ik zelf aanstuur kan ik dat doen op ZC, en kiezen of PV aan het huis levert of batterij laadt. Waarom ik wil dat PV aan het net levert?: de prijzen zijn hoger als de laagste EPEX. (Meestal 's-nachts rond 01 uur). 'S-zomers is dat uiteraard een ander verhaal.

Verwijderd

kliffen schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Het gaat on het gemiddelde, vandaag maak ik dat bv weer goed. Als de onbalansprijs gemiddeld gezien lager is dan de epex gaat het goed.
[Afbeelding]
Bij een negatieve onbalansprijs heb je een positief handelsresultaat, andersom heb je toch echt een negatief resultaat.
Kun je eens bij het (voorlopige) handelsresultaat kijken of dit misschien gecompenseerd wordt?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2025 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-09 11:28
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Bij een negatieve onbalansprijs heb je een positief handelsresultaat, andersom heb je toch echt een negatief resultaat.
Kun je eens bij het (voorlopige) handelsresultaat kijken of dit misschien gecompenseerd wordt?
Dit is hoe het er bij mij vandaag uitziet in ZC+ modus. Onbalansprijzen zijn zoals je ziet nooit negatief geweest. Vannacht de accu opgeladen bij lage epex, maar wordt afegrekend op onbalans en handelsresultaat daalt dan dus. Dan in de ochtend gaat ie bij de hogere EPEX op NOM draaien en stijgt handelsresultaat (meer dan in waar ie in de nacht mee daalde, ook gecorrigeerd naar verschil in volume), dan bij lage EPEX rond middaguur weer laden en bij de avondpiek weer NOM. Over de hele dag neem het handelsresultaat dus toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tejFPspS3xrjIiH3Zw3oe1uN4BY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NwiWlCIbfAtDzv0SCKpswpmB.png?f=fotoalbum_large

Het laden rond het middaguur ging dus grotendeels op de zon, dan daalt het handelsresultaat omdat er wordt afgerekend op de dan geldende onbalansprijs, maar de EPEX correctie stijgt harder (omdat de EPEX hoger is dan de onbalansprijs) en deze stroom is niet langs de meter gegaan dus volgens mij per saldo krijg ik € voor die kWh uit de panelen. Ik weet alleen niet wat de vergoeding was geweest als ik deze stroom teruggeleverd had aan het net ipv in de accu. Maar omdat ik de stroom later weer uit de accu kan gebruiken bij hogere prijzen in de avondpiek denk ik dat het al met al voordeliger is, zie ook het handelsresultaat dat hoger is aan het eind vd dag. Maar alles zal afhangen van hoe de onbalansprijzen op de dag zich ontwikkelen.

Blijf het ingewikkelde materie vinden

• fraserboer
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Het is niet rooskleuriger, het is juist je exacte handelsresultaat, een deel daarvan zit uiteraard in je EPEX factuur. Daarom is het bedrag op de kortingsfactuur een verrekening daarmee.
Het geeft je dus een mooi inzicht in de opbrengst van je batterij.
Hier heb je wel een punt inderdaad! Het handelsresultaat is overigens niet geheel zuiver omdat er de Frank Slim korting (compensatie inkoopvergoeding) al wel in zit.
En als je van de zonnepanelen laad is het handelsresultaat ook niet het hele verhaal omdat je wel een EPEX correctie krijgt terwijl dit niet op de EPEX factuur komt (niet langs de meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:22:
[...]

In het voorlopig handelsresultaat wordt dit gecompenseerd door de EPEX correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Kloppen jullie soc vandaag allemaal nog? Plots ziet Frank een soc van 8068% ( gewoon soc keer tien dus) vraag is of die aan alpha of aan Frank ligt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
kmf schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:35:
Kloppen jullie soc vandaag allemaal nog? Plots ziet Frank een soc van 8068% ( gewoon soc keer tien dus) vraag is of die aan alpha of aan Frank ligt.
Hier bij m'n Sessy's geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Nu online
Niets geks bij mijn Sigenstor vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkie25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-09 21:38
bij mij hetzelfde. Daarna zie ik de grijze lijn van de batterij in de app niets meer doen. Via de AlphaEss-cloud zie ik nog wel gewoon na dat moment dat de batterij op 86% staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Takkie25 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:24:
[...]

bij mij hetzelfde. Daarna zie ik de grijze lijn van de batterij in de app niets meer doen. Via de AlphaEss-cloud zie ik nog wel gewoon na dat moment dat de batterij op 86% staat.
Ja. Mijn home assistent krijgt ook de juiste soc door. Wel blij dat ik niet de enige ben

In de app van Frank staat dat de verbinding met de batterij is verbroken

- Frank zegt dat ze met alpha aan het testen waren. Nu weer opgelost

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 28-02-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 18:51

HenkS

Da_king alias HenkS

Hi
Ik heb sindskort een sigenergy batterij. 32kw en 15kw omvormer
Sinds vandaag ook bij frankenergy
Ik kan mijn batterij dan aanmelden
Maar zonder aanmelden gebruik ik de sigen ai modus met smart handelen.
Als ik hem aanmeldt schiet hij in de sigen naar de vpp modus en dan gaat Frank het handelen aansturen
Wat is het verschil en wat is beter ? (Vanuit financieel oogpunt) en moet ik persd via frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:49:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd na de invloed van de zelfconsumptie plus modus op de onbalans handel. Zou iemand met een Sessy die alleen onbalans doet eens de resultaten van afgelopen week willen posten?

Dit zijn mijn resultaten van afgelopen week met volledig in de zelfconsumptie plus modus:

27-Jan € 0.40
28-Jan € 0.28
29-Jan € 0.50
30-Jan € 0.31
31-Jan € 0.66
01-Feb € 0.44
02-Feb € 0.38

Volgens mij hebben we afgelopen week geen grote onbalans gehad, zoals gezegd de Sessy heeft dus alleen op zelfconsumptie modus gestaan waarbij er goedkoop geladen is en de rest van de tijd dus nul op de meter. Omdat er geen grote onbalans was zijn bovenstaande bedragen dus een extratje...
Niet dezelfde periode als hierboven maar dit is bij mijn 3 Sessy's de afgelopen (bijna) 2 weken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGZHa5wSrM70zEfaeVcioNy6RAk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U96GUU7bIXPyeW4FBWGguy7D.png?f=user_large
Het werkt bij mij nu wel goed, aansturing en omschakelen als er grotere onbalans is. Ik heb de slider nu op €0.2 staan, maar zou mooier zijn als het gerelateerd zou zijn aan de EPEX / onbalans prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:28
fraserboer schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Niet dezelfde periode als hierboven maar dit is bij mijn 3 Sessy's de afgelopen (bijna) 2 weken:
[Afbeelding]
Het werkt bij mij nu wel goed, aansturing en omschakelen als er grotere onbalans is. Ik heb de slider nu op €0.2 staan, maar zou mooier zijn als het gerelateerd zou zijn aan de EPEX / onbalans prijsverschil.
Die slider ten opzichte van de EPEX prijs lijkt mij ook een aardige verbetering! Ik merk nu ook dat de accu's de laatste tijd aardig vol zitten. Ze zon schijnt harder, de warmtepomp hoeft minder te doen. Maar de hoeveelheid uren dat de batterijen aan het bijladen zijn vanwege goedkope EPEX prijzen zakt niet...

Zou mooi zijn als we een zelfconsumptie modus krijgen waarbij we zelf kunnen bepalen hoe vaak de batterijen opgeladen worden.

Dat grafiekje ziet er leuk uit! zijn dat meerdere Sessy's bij elkaar opgeteld? Zelf hou ik nu sinds een tijdje de totale dag opbrengt bij per Sessy. Dus de waarde zoals ze die ook gaan gebruiken op de kortingsfactuur. Toch leuk dat ze een API hebben :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ad1diH7sn3wfAzAfdXMjd9Efh4s=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/L6Au8o3b7tTNAssHnvxl3bzs.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
  • Nu online
HenkS schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:47:
Hi
Ik heb sindskort een sigenergy batterij. 32kw en 15kw omvormer
Sinds vandaag ook bij frankenergy
Ik kan mijn batterij dan aanmelden
Maar zonder aanmelden gebruik ik de sigen ai modus met smart handelen.
Als ik hem aanmeldt schiet hij in de sigen naar de vpp modus en dan gaat Frank het handelen aansturen
Wat is het verschil en wat is beter ? (Vanuit financieel oogpunt) en moet ik persd via frank
Onbalans handel levert duidelijk meer op, maar je kunt dan zelf niets meer spelen. Ik heb nu 2 maanden een Sigenstor. Ben van plan 2 jaar onbalans te doen en als de saldering weg is naar de zelfconsumptie AI van Sigen. Op zich functioneerde die wel met goedkoop inkopen en in dure tijden te gebruiken/verkopen, maar ik heb nog niet getest met fatsoenlijke PV opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik hoop/denk dat Frank energie tegen die tijd een slimmere zc+++ modus heeft die rekening houdt met einde saldering en laden via pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Ik vind bij de ZC+ modus de hoeveelheid zelfconsumptie tegenvallen.
Er wordt maar een paar uur per dag uit de batterij geconsumeerd als de (epex?)prijzen echt op het hoogst zijn. En regelmatig heb ik juist veel stroom verbruik (vanuit de keuken) net voor de avond-piek. Waardoor ik alsnog relatief dure netstroom verbruik en de goedkope opgeslagen stroom niet gebruikt wordt.

Naar mijn idee zou ik dus meer kunnen 'profiteren' als de prijsdrempel waarop hij voor zelfconsumptie kiest ipv netstroom lager zou liggen. Het algoritme houdt wat dat betreft weinig rekening met de persoonlijke capaciteit, verbruik en verbruiksmomenten. Ik heb dat begin deze maand aangekaart en kreeg daarom letterlijk dit terug;
Het zou mooi zijn als we in de toekomst de klant hier zelf voor kunnen laten kiezen, maar die mogelijkheid is er momenteel nog niet. Wel bedankt voor de tip, we nemen dit zeker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Pistoletje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:23:
Er wordt maar een paar uur per dag uit de batterij geconsumeerd als de (epex?)prijzen echt op het hoogst zijn. En regelmatig heb ik juist veel stroom verbruik (vanuit de keuken) net voor de avond-piek. Waardoor ik alsnog relatief dure netstroom verbruik en de goedkope opgeslagen stroom niet gebruikt wordt.

Naar mijn idee zou ik dus meer kunnen 'profiteren' als de prijsdrempel waarop hij voor zelfconsumptie kiest ipv netstroom lager zou liggen. Het algoritme houdt wat dat betreft weinig rekening met de persoonlijke capaciteit, verbruik en verbruiksmomenten. Ik heb dat begin deze maand aangekaart en kreeg daarom letterlijk dit terug;

[...]
Een ander dingetje wat mij opvalt is dat op de laagste EPEX uren gaat de batterij laden. Maar de minder lage uren daarom heen doet de batterij niks, setpoint is 0 en en geforceerd door FE. Op die momenten gaat mijn PV naar het net, maar door de inkoopvergoeding levert het mij dan alsnog minder op dan als het in de batterij zou gaan die door nul op de meter via de PV aan het opladen is.

PS iemand al een creditfactuur gezien voor Januari? Dit gebeurt normaal toch in de laatste week van de volgende maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Die slider ten opzichte van de EPEX prijs lijkt mij ook een aardige verbetering! Ik merk nu ook dat de accu's de laatste tijd aardig vol zitten. Ze zon schijnt harder, de warmtepomp hoeft minder te doen. Maar de hoeveelheid uren dat de batterijen aan het bijladen zijn vanwege goedkope EPEX prijzen zakt niet...

Zou mooi zijn als we een zelfconsumptie modus krijgen waarbij we zelf kunnen bepalen hoe vaak de batterijen opgeladen worden.

Dat grafiekje ziet er leuk uit! zijn dat meerdere Sessy's bij elkaar opgeteld? Zelf hou ik nu sinds een tijdje de totale dag opbrengt bij per Sessy. Dus de waarde zoals ze die ook gaan gebruiken op de kortingsfactuur. Toch leuk dat ze een API hebben :D

[Afbeelding]
Inderdaad, die API is super. Mijn overzicht is inderdaad van de 3 Sessy’s, handelsresultaat. Na wat @Verwijderd zei over EPEX correctie kijk ik toch maar weer naar handelsresultaat.
Bij mij zie ik toch wel minder laden/ontladen, dit is SoC verloop deze maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4C_JEb4V0vNzG0AnpvZZ9ynU2ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMxYn2Wb5KcO7ohthyrUv5Ln.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:16
Pistoletje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:23:

[...]
De Sigenstore (claimt) heeft een mooie AI optie welke je thuisgebruik en de opbrengst van je PV leert en daar dan slim mee aan de gang gaat. Icm goedkoop inkopen en duur terugleveren.
Helaas ben je die optie kwijt als je de batterij aan Frank geeft. Als in de toekomst het handelen weinig opbrengt laat ik het de Sigenstore zelf regelen.

Iemand enig idee of de belastingdienst kan controleren of je de batterij wel voor handelen gebruikt als je de btw teruggekregen hebt? Ik wacht nog steeds vanaf december op teruggaven.

"May The Force be with me"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik blijf het rare materie vinden. Maak amper winst op de onbalansmarkt (sterker nog, vandaag verlies). Dat met de Solum Box, 32.2 kWh op 12kWh laden/ontladen...

Verder; zijn er mensen die hun Vitron systeem al via HomeAssistant gekoppeld hebben aan OnbalansMarkt.com? Ik zou graag die data delen, maar ben momenteel te ziek om er wat aan te doen, en mijn setupjes lopen steeds op niets uit :'(.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Joris.
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-03 18:02
Kecin schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:02:
Ik blijf het rare materie vinden. Maak amper winst op de onbalansmarkt (sterker nog, vandaag verlies). Dat met de Solum Box, 32.2 kWh op 12kWh laden/ontladen...

Verder; zijn er mensen die hun Vitron systeem al via HomeAssistant gekoppeld hebben aan OnbalansMarkt.com? Ik zou graag die data delen, maar ben momenteel te ziek om er wat aan te doen, en mijn setupjes lopen steeds op niets uit :'(.
Sinds Solum Energy de Eniris box heeft uitgeleverd draait Frank Energy Slim Handelen bij mij ook.

Lekker gaat dat tot op heden niet. Bij het aansturen van de batterij met handsturing komt de batterij nooit op setpoint. Verder kan ik nergens zien wat het gewenste setpoint dan wel is van Frank Energy naar de Eniris box... Maar ik kan me niet voorstellen dat dat setpoint dan wel juist overgenomen wordt.. Daarnaast staat in de app mijn net aansluiting geregeld op "33kw" of zelfs hoger, omdat er om de een of andere manier een optelling wordt gedaan van verschillende getallen. De P1 meter geeft op dat moment gelukkig geen 33 kw aan, want met 3x25A zou er dan binnen no time iets mis gaan.. ;)

De Handelsindex in de Frank App staat ook bijzonder laag, ik heb er zelfs dagen bij zitten met een Handelsindex van -9.

Wanneer ik de API koppeling uitschakel in de interface van Eniris, blijft de batterij toch sturing krijgen.

Ik ben de laatste weken per mail in contact met Solum Energy, per mail geven ze zelf ook aan dat ze het de developer van Eniris nog niet helemaal duidelijk krijgen hoe het Victron ESS systeem aangestuurd moet worden.

Kortom, ik denk dat het handelsresultaat met een Solum Energy box nog niet helemaal op niveau kan komen vanwege de huidige status van de software integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

.Joris. schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Sinds Solum Energy de Eniris box heeft uitgeleverd draait Frank Energy Slim Handelen bij mij ook.

Lekker gaat dat tot op heden niet. Bij het aansturen van de batterij met handsturing komt de batterij nooit op setpoint. Verder kan ik nergens zien wat het gewenste setpoint dan wel is van Frank Energy naar de Eniris box... Maar ik kan me niet voorstellen dat dat setpoint dan wel juist overgenomen wordt.. Daarnaast staat in de app mijn net aansluiting geregeld op "33kw" of zelfs hoger, omdat er om de een of andere manier een optelling wordt gedaan van verschillende getallen. De P1 meter geeft op dat moment gelukkig geen 33 kw aan, want met 3x25A zou er dan binnen no time iets mis gaan.. ;)

De Handelsindex in de Frank App staat ook bijzonder laag, ik heb er zelfs dagen bij zitten met een Handelsindex van -9.

Wanneer ik de API koppeling uitschakel in de interface van Eniris, blijft de batterij toch sturing krijgen.

Ik ben de laatste weken per mail in contact met Solum Energy, per mail geven ze zelf ook aan dat ze het de developer van Eniris nog niet helemaal duidelijk krijgen hoe het Victron ESS systeem aangestuurd moet worden.

Kortom, ik denk dat het handelsresultaat met een Solum Energy box nog niet helemaal op niveau kan komen vanwege de huidige status van de software integratie.
Dank voor het delen van je ervaring. Ik ben er nog niet supergelukkig mee. Ik geloof dat ik op de Day Ahead meer pak... Hierzo zit ik vast en is inloggen niet mogelijk na het instellen van 2FA. (Via via kan ik er nog in, maar dannog). Ook hierzo krijgt de batterij nog aansturing en geen idee hoe...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-10 21:10
Kecin schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:20:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring. Ik ben er nog niet supergelukkig mee. Ik geloof dat ik op de Day Ahead meer pak... Hierzo zit ik vast en is inloggen niet mogelijk na het instellen van 2FA. (Via via kan ik er nog in, maar dannog). Ook hierzo krijgt de batterij nog aansturing en geen idee hoe...
Hier ook een van de(nog) ongelukkige met een Solum box. Heb nu net een update gedaan (kun je zelf inde portal doen) en nu houd ie in iedergeval rekening met de maximaal ingestelde SOC. Load balancing moet ik nog testen maar nog geen zininin.

Resultaat valt voor mij ook tegen, maar moet wel zeggen dat het er op onbalansmarkt.com ook niet heel goed uit ziet. markt is wellicht rustig.

Wel viel mij op dat frank erg sloom reageert op de markt, terwijl ze snel moeten reageren wat slecht resultaat geeft.
je kan op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices De prijzen live zien.
Na 5 minuten negatieve prijs begint de solum wakker te worden en worden de accu's geladen.

Zou echt zonde zijn van de 500 euro als ze dit niet beter gaan krijgen.

Wel leuk dat meerdere mensen dit kastje hebben, dan kun je het er nog met iemand over hebben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Larsdedj schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Hier ook een van de(nog) ongelukkige met een Solum box. Heb nu net een update gedaan (kun je zelf inde portal doen) en nu houd ie in iedergeval rekening met de maximaal ingestelde SOC. Load balancing moet ik nog testen maar nog geen zininin.

Resultaat valt voor mij ook tegen, maar moet wel zeggen dat het er op onbalansmarkt.com ook niet heel goed uit ziet. markt is wellicht rustig.

Wel viel mij op dat frank erg sloom reageert op de markt, terwijl ze snel moeten reageren wat slecht resultaat geeft.
je kan op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices De prijzen live zien.
Na 5 minuten negatieve prijs begint de solum wakker te worden en worden de accu's geladen.

Wel leuk dat meerdere mensen dit kastje hebben, dan kun je het er nog met iemand over hebben 8)
Oh een update ja? Ik kreeg mailtjes die bedoeld waren voor een B2B klant, geen die waarom. Maar niets over een update.
649+99 euro :'(
Vandaag negatieve stroomprijzen, werkelijk weinig van gemerkt qua laden enzo... Dus dan maar handmatig.
Wat versta je onder load-balancing?

Edit zit wel op andere software; Software version: beta-1.16.0.1
Dit was eerst "Victron", toen "Victron-Solum".

[ Voor 4% gewijzigd door Kecin op 02-03-2025 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Larsdedj schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Je weet dat er een 5 min vertraging zit in het publiceren van de onbalans prijzen van Tennet, dus FE kan dan pas reageren en heeft dan nog 10 min tot het kwartier voorbij is. Dit heeft Tennet met opzet gedaan omdat veel passieve onbalanshandelaren (oa ZP en FE) zich niet aan de op en afregel instructies houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 09:39
vaursechs schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Alles bij elkaar om en nabij de 12.000 euro. Let wel, dit gaat alleen om de kosten van de onderdelen, de installatie heb ik volledig zelf gedaan.
Interessant! Ik kon in de vorige reacties niet terugvinden waar de installatie in zijn geheel uit bestaat. Welke accu's heb je er aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Nu online
Lekker dan deze ochtend😬
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/np7QWTOzNa4iXT7HFFZfrPS-ZwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FZnFH3y2sMSjRx36KO83QAYn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM65jWgQ3jXibNfpZBFgvLxZAew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/16s5ww3hm1CersBP8nT4JmG6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:00
Wij hebben hier hetzelfde, met 3 Sessy’s en dan bij iedere Sessy -0,47 euro. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHF0oNyAxeg4NUsuL6Y5_UmG7zU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FF1WT6Mv86JuT6UVg8y8NL6X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Dennis25 op 03-03-2025 10:36 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
  • Nu online
Reply van Frank:
De batterij lijkt inderdaad onverwacht gedrag te vertonen, en daarmee lijkt de app ook onlogische actieredenen weer te geven. Dat zit als volgt:
Heel kort door de bocht betekent de detectie van twee onbalansprijzen (dus twee aparte prijzen voor het afnemen én injecteren van energie) binnen één interval Regeltoestand 2, behalve bij specifieke uitzonderingen, zoals vanochtend tweemaal achter elkaar gebeurde.

Die uitzondering geldt wanneer het onbalanssignaal dat door TenneT gepubliceerd wordt continue stijgt, of continue daalt (met of zonder constante waarden). In zulke gevallen wordt er geen regeltoestand 2 verwacht, dus wordt de ‘normale’ prijsvorming gehanteerd, die voor die intervallen dus ook ongunstig uitvalt (want je betaalt relatief veel voor zowel afname als injectie).
Dan is het in die intervallen ook nog eens zo dat de eerste onbalanssignalen enorm gunstig zijn, waardoor we direct actie ondernemen, en de prijzen continue ongunstiger worden zonder Regeltoestand 2 te detecteren. Wat er dus gebeurt is dat het algoritme de eerste minuten (ont)laadt, en vervolgens in rustmodus gaat omdat de onbalanssignalen ongunstig zijn. Zo wordt er wél een netto volume gecreëerd, tegen een ongunstige verrekenprijs.
Om dit te verbeteren kunnen we bij het vaststellen van twee onbalansprijzen (ongeacht of RT2 verwacht wordt) sturen op een netto volume van dicht mogelijk bij 0, maar die verdere impact analyses moeten nog gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Gretver. Onbalans handelen is niet handig met zonnepanelen (direct aan de batterij). Ding staat al de hele dag op 100%

Maar eens op ZC+ zetten......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CFSO-ja_XeqXex7RzVmpDyNbFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jN2khJs3bGxHjv2F8bIWRRW6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVts69XiW4-V7Wim08GjsBJ7qQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcYZsf3cLB09V7SZQfGZarMp.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna ook nog twee keer... Ik heb de vraag ook gesteld maar nog geen reactie. Mooi kl*te zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU0MaCOqyxhD456m_89iFSdBsS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCWx36L2JoMPwAqIYFSVA58G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
kliffen schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:16:
Reply van Frank:
De batterij lijkt inderdaad onverwacht gedrag te vertonen, en daarmee lijkt de app ook onlogische actieredenen weer te geven. Dat zit als volgt:
Heel kort door de bocht betekent de detectie van twee onbalansprijzen (dus twee aparte prijzen voor het afnemen én injecteren van energie) binnen één interval Regeltoestand 2, behalve bij specifieke uitzonderingen, zoals vanochtend tweemaal achter elkaar gebeurde.

Die uitzondering geldt wanneer het onbalanssignaal dat door TenneT gepubliceerd wordt continue stijgt, of continue daalt (met of zonder constante waarden). In zulke gevallen wordt er geen regeltoestand 2 verwacht, dus wordt de ‘normale’ prijsvorming gehanteerd, die voor die intervallen dus ook ongunstig uitvalt (want je betaalt relatief veel voor zowel afname als injectie).
Dan is het in die intervallen ook nog eens zo dat de eerste onbalanssignalen enorm gunstig zijn, waardoor we direct actie ondernemen, en de prijzen continue ongunstiger worden zonder Regeltoestand 2 te detecteren. Wat er dus gebeurt is dat het algoritme de eerste minuten (ont)laadt, en vervolgens in rustmodus gaat omdat de onbalanssignalen ongunstig zijn. Zo wordt er wél een netto volume gecreëerd, tegen een ongunstige verrekenprijs.
Om dit te verbeteren kunnen we bij het vaststellen van twee onbalansprijzen (ongeacht of RT2 verwacht wordt) sturen op een netto volume van dicht mogelijk bij 0, maar die verdere impact analyses moeten nog gedaan worden.
Ik heb precies hetzelfde antwoord gekregen vanuit FE.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-10 21:10
Mij was het ook al opgevallen dat de accu raar deed, ik sta nu op -0.01 vandaag. Had een stuk meer kunnen zijn.

Ik wist niet dat zij 5 min vertraging krijgen. Wel gek dat ik ze zelf live kan zien dan...
Ik zit pas sinds 2 weken op de onbalans markt, maar het is tot nu toe niet veel soeps.

Zijn er onbalans veteranen die zeggen dat de afgelopen 2 weken slecht waren en daarvoor beter? of is dit business as usual?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachellejanssen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-10 10:47
Ik zit er nu iets meer dan een maand op, en februari was inderdaad niet veel soeps. Ik heb zelf een Enphase 3T (2de generatie 3,5 kwh). Ik had liever een 5P (3de generatie 5 kwh) gehad maar dat is een ander verhaal.

Ik kan de grafiek even niet meer vinden, maar blijkbaar is februari naar verwachting een van de slechtste maanden van onbalans handelen. Mijn handels resultaten van februari zijn 10,46 met een index van 39.

Gisteren en eergisteren was er, ondanks het koude weer, heel veel zon, terwijl de batterij vol was en niks deed omdat de prijzen niet gunstig waren. Via mijn homewizard zag ik dat ik 5.8 kwh van de 8.9 kwh heb geëxporteerd.

Al met al zal het wel meevallen en zal er heus wel ergens wat meer euros in zitten dan dat de app laat zien, maar een fijn gevoel is het in ieder geval niet... gelukkig heb ik de BTW inmiddels terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:15

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik mag sinds gisteravond ook eindelijk meedoen :9

Het was een wat langere weg dan gepland. Eind oktober accu zelf geïnstalleerd: Growatt ARK 10 kWh VH accu met MIN-6000TL-XH omvormer en SYN backup box. Het idee was om deze aan te sturen met Bliq PowerFlow. Maar zoals iedereen weet, ging de moeder failliet. Dus het was wachten op een alternatief, of een doorstart. Dat gebeurde dat daadwerkelijk ook eindelijk, en na een lang traject om eindelijk zo'n kastje te krijgen, kon ik dat eindelijk van start :)

Ondertussen heeft Growatt ook zelf een "ai" aansturing om voor EPEX prijzen to optimaliseren. Helaas werkt deze niet met mijn SYN box samen, en vloog regelmatig de stroom er uit 8)7

De Bliq aansturing is tot nu toe probleemloos.

Heb vandaag toch 40 hele centen verdiend :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-10 14:48
fraserboer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:10:
[...]

Dit is hoe het er bij mij vandaag uitziet in ZC+ modus. Onbalansprijzen zijn zoals je ziet nooit negatief geweest. Vannacht de accu opgeladen bij lage epex, maar wordt afegrekend op onbalans en handelsresultaat daalt dan dus. Dan in de ochtend gaat ie bij de hogere EPEX op NOM draaien en stijgt handelsresultaat (meer dan in waar ie in de nacht mee daalde, ook gecorrigeerd naar verschil in volume), dan bij lage EPEX rond middaguur weer laden en bij de avondpiek weer NOM. Over de hele dag neem het handelsresultaat dus toe.

[Afbeelding]

Het laden rond het middaguur ging dus grotendeels op de zon, dan daalt het handelsresultaat omdat er wordt afgerekend op de dan geldende onbalansprijs, maar de EPEX correctie stijgt harder (omdat de EPEX hoger is dan de onbalansprijs) en deze stroom is niet langs de meter gegaan dus volgens mij per saldo krijg ik € voor die kWh uit de panelen. Ik weet alleen niet wat de vergoeding was geweest als ik deze stroom teruggeleverd had aan het net ipv in de accu. Maar omdat ik de stroom later weer uit de accu kan gebruiken bij hogere prijzen in de avondpiek denk ik dat het al met al voordeliger is, zie ook het handelsresultaat dat hoger is aan het eind vd dag. Maar alles zal afhangen van hoe de onbalansprijzen op de dag zich ontwikkelen.

Blijf het ingewikkelde materie vinden
Hoe kom je aan die live data van het handelsresultaat, EPEX correctie, e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Dennis25 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:10:
[...]
Vandaag weer... Dit schiet toch niet op zo. Hoop wel dat dit incidenten zijn die met hoge prio opgepakt worden maar aan de standaard reactie van Frank te zien (ik heb dezelfde gehad) lijkt het niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZWFl5dpbqe6WN-LpXqEKX6mMtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTxGV49sQ6nHYWCvsd4MYbhl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjg93VI9LEsAH15on53e3MGy6G4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2tlIeOUzqv6clBKLKPGfg0A.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb precies hetzelfde antwoord gekregen vanuit FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:05
Ik draai hier met een BliQ van 20Kwh in ZC+ en zie hier totaal geen reactie op de hoge onbalans prijzen van vandaag en gisteren. Accu word ‘s nachts geladen tot 100%

Daarna overdag met de hoge onbalans “je batterij is vol, er kan niet worden geladen” terwijl je zou zeggen dat er een ontlaad commando gegeven moet worden ipv laden.

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:41
Het is ook jammer dat de regelstrategieen die BLIQ zelf aanbiedt slechts 1 keer per maand kunnen worden gewisseld.

Met dit soort zonnige dagen zou ik de accu willen inzetten voor mn eigen verbruik aangezien de zonnepanelen 35-40 kWh opleveren op zo'n dag en dat ik er ook rustig 25-30 zelf weer van opslurp.

Zeker met de lage prijzen voor teruglevering op de zonnigste uren.

Hopelijk komen er nog andere slimmere algoritmes die meer rekening houdt met eigen zonne-productie.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BJD1997 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:27:
Ik draai hier met een BliQ van 20Kwh in ZC+ en zie hier totaal geen reactie op de hoge onbalans prijzen van vandaag en gisteren. Accu word ‘s nachts geladen tot 100%

Daarna overdag met de hoge onbalans “je batterij is vol, er kan niet worden geladen” terwijl je zou zeggen dat er een ontlaad commando gegeven moet worden ipv laden.
Inderdaad merkwaardig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMND8Q267c9MtMKaVSAaBOwKU-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WoAE0G5Wn2U6gKXPBv3sQN5c.png?f=fotoalbum_large
|:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Julianvvz schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Hoe kom je aan die live data van het handelsresultaat, EPEX correctie, e.d.?
Ik heb een koppeling in HomeAssistant met NodeRed gemaakt op basis van een Erdebee's Homey script, zie ook hier voor meer info, hier kun je link naar GitHub ook vinden:

https://onbalansmarkt.com/help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Larsdedj schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:12:
Mij was het ook al opgevallen dat de accu raar deed, ik sta nu op -0.01 vandaag. Had een stuk meer kunnen zijn.

Ik wist niet dat zij 5 min vertraging krijgen. Wel gek dat ik ze zelf live kan zien dan...
Ik zit pas sinds 2 weken op de onbalans markt, maar het is tot nu toe niet veel soeps.
Kijk maar eens goed naar de tijd die je bij die 'live' data ziet, zal ook van 5 min ervoor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Nou, voor mij is onbalans handelen dus voorbij nu de zon doorkomt.
Kan dus alleen nog verder op ZC+

Frank weet niet dat de zon de batterijen vult. Blijft maar vanuit het net laden ipv vanuit de batterij. Ja, dan zit die op een gegeven moment vol dus.

Jammer dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLlx_K_HvPBQjYJ5jAerhBWdNwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrjKRrGVQ8lymLpdQea0bhTd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
rachellejanssen schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:29:
Ik zit er nu iets meer dan een maand op, en februari was inderdaad niet veel soeps. Ik heb zelf een Enphase 3T (2de generatie 3,5 kwh). Ik had liever een 5P (3de generatie 5 kwh) gehad maar dat is een ander verhaal.

Ik kan de grafiek even niet meer vinden, maar blijkbaar is februari naar verwachting een van de slechtste maanden van onbalans handelen. Mijn handels resultaten van februari zijn 10,46 met een index van 39.

Gisteren en eergisteren was er, ondanks het koude weer, heel veel zon, terwijl de batterij vol was en niks deed omdat de prijzen niet gunstig waren. Via mijn homewizard zag ik dat ik 5.8 kwh van de 8.9 kwh heb geëxporteerd.

Al met al zal het wel meevallen en zal er heus wel ergens wat meer euros in zitten dan dat de app laat zien, maar een fijn gevoel is het in ieder geval niet... gelukkig heb ik de BTW inmiddels terug.
Hier ook kansloos op onbalans. Zit dus op ZC+ ivm de zonnepanelen.
Mag im vragen hoelang het heeft geduurd voordat je je btw teruggekregen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachellejanssen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-10 10:47
Darth_Fedor schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Hier ook kansloos op onbalans. Zit dus op ZC+ ivm de zonnepanelen.
Mag im vragen hoelang het heeft geduurd voordat je je btw teruggekregen hebt?
Ongeveer 3 a 4 maanden

Bij mij is hij aan het ontladen terwijl de zon schijnt... :/ bah bah, volgens mij zijn grote en kleine batterijen echt een edge case die niet goed afgehandeld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0l9Ss2O3evCk3rFf1gUTuDSls_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5giS7xnQjyDBsiEXrdBZwsVW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 20:13
Volgens mij is het hele batterijen product op het moment erg fragiel en slecht geregeld. Nu is het natuurlijk puur een gevoel, maar het lijkt bijna alsof sinds de update waar ze zelf consumptie geïntroduceerd hebben het voor geen meter meer werkt allemaal. Aansturing die defect raakt, rare keuzes qua laden, ZC+ die Frank zelf volgens mij niet eens helemaal snapt.

De opbrengsten zijn sindsdien laag, en ik twijfel soms of het niet gewoon beter is om met EPEX te werken, helemaal nu het zonnige weer er weer aankomt.

De Sessy zijn EPEX handelsopties zijn ook niet heel goed though, het liefste zie ik een soort van EPEX+Zelf Consumptie, waar ie zorgt dat je gebruik 0W blijft en alleen actief is tijdens (bijvoorbeeld) de 8 "duurste" uren.
Idealiter zou ie zelfs inschatten wat je dagelijkse gebruik is en zo slim omgaan met wanneer en niet, maar een hardcoded aantal uren kan ik ook al mee leven. Dit allemaal om teruglevering kosten te voorkomen

Misschien zelf eens wat opspinnen, volgens mij was er nog een gaaf project voor home assistant, maar ben de naam er van vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
@smiba wellicht heb je PredBat in je hoofd? Die kan diverse merken batterijen slim aansturen rekening houdend met tarieven, zelf consumptie, opbrengst zonnepanelen, vanuit Home Assistant.

Mocht onbalans echt einde oefening zijn overweeg ik daar mee aan de slag te gaan.
Of in mijn situatie zou ik kunnen kiezen voor de intelligente aansturing door Growatt.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Meer nosense:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUMP90n2iDoq-nNdyk_6Dipcijs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NIklYH2MzCa37qbXXyM4KhUh.png?f=fotoalbum_large

Met negatieve prijzen een advies voor zelfconsumptie |:( En dat doet ie ook niet eens, ik heb nog steeds een positief vermogen uit het net. En waarom niet meer dan 86% volladen? Zeker met zulke prijzen kun je prima wel eens naar 90+% gaan. Bliq deed dat in EPEX modus wel prima. Daar leverde het de afgelopen weken prima rond de euro per dag op met niet al te hoge prijsschommelingen. Met onblans ben ik daar de afgelopen dagen nog lang niet aan gekomen. Ik ga maar eens ff mailen...

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 05-03-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MuadDib007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:30:
Of in mijn situatie zou ik kunnen kiezen voor de intelligente aansturing door Growatt.
Dat was dus voor mijn een totaal fiasco :/ Het lijkt allemaal nog erg Beta software, die de have tijd niet reageert. Dit is nog niet zo'n drama als je het dan uiteindelijk hebt kunnen inschakelen. Maar binnen enkele uren vloog de SYN box eruit, en kom ik een factory reset op de omvormer doen om hem weer tot level te wekken. Wellicht werkt het prima zonder SYN box...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
voodooless schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:34:
Meer nosense:

[Afbeelding]

Met negatieve prijzen een advies voor zelfconsumptie |:( En dat doet ie ook niet eens, ik heb nog steeds een positief vermogen uit het net. En waarom niet meer dan 86% volladen? Zeker met zulke prijzen kun je prima wel eens naar 90+% gaan. Bliq deed dat in EPEX modus wel prima. Daar leverde het de afgelopen weken prima rond de euro per dag op met niet al te hoge prijsschommelingen. Met onblans ben ik daar de afgelopen dagen nog lang niet aan gekomen. Ik ga maar eens ff mailen...
Zover ik zie komt dit toch door Regeltoestand 2 wat in de screenshot staat?

Uitleg Frank:
In die situatie moet voor elke onbalansdelta (dus een batterijvolume opgeladen of ontladen) betaald worden.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
smiba schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:16:
Volgens mij is het hele batterijen product op het moment erg fragiel en slecht geregeld. Nu is het natuurlijk puur een gevoel, maar het lijkt bijna alsof sinds de update waar ze zelf consumptie geïntroduceerd hebben het voor geen meter meer werkt allemaal. Aansturing die defect raakt, rare keuzes qua laden, ZC+ die Frank zelf volgens mij niet eens helemaal snapt.

De opbrengsten zijn sindsdien laag, en ik twijfel soms of het niet gewoon beter is om met EPEX te werken, helemaal nu het zonnige weer er weer aankomt.

De Sessy zijn EPEX handelsopties zijn ook niet heel goed though, het liefste zie ik een soort van EPEX+Zelf Consumptie, waar ie zorgt dat je gebruik 0W blijft en alleen actief is tijdens (bijvoorbeeld) de 8 "duurste" uren.
Idealiter zou ie zelfs inschatten wat je dagelijkse gebruik is en zo slim omgaan met wanneer en niet, maar een hardcoded aantal uren kan ik ook al mee leven. Dit allemaal om teruglevering kosten te voorkomen

Misschien zelf eens wat opspinnen, volgens mij was er nog een gaaf project voor home assistant, maar ben de naam er van vergeten.
Day ahead optimizer bedoel je denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
ErnstH schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:09:
[...]
Day ahead optimizer bedoel je denk ik.
Die had ik inderdaad in mijn hoofd, maar ik zie nu de reactie van @MuadDib007 over PredBat en die vind ik eigenlijk ook wel heel interessant, dus misschien daar maar eens naar kijken...

Als ik me verveel dit weekend, denk dat ik eens kijk of ik het kan opzetten. Zit nu tijdens goedkope uren energie van mijn panelen het net op te sturen, terwijl ik gewoon een batterij thuis heb die het kan opvangen. Denk dat ik echt centen mis loop met hoe het er nu de laatste maand(en) ging op de onbalansmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Nu online
Vanmorgen vroeg heb ik het op ZC+ gezet om de batterij leger te maken (tot 50%) en daarna terug naar onbalans. Frank doet niet veel, maar nu was er wel ruimte voor de PV in ieder geval. Is natuurlijk niet iets om handmatig elke dag te doen😉.
Handelsresultaat een paar kwartjes en Epex correctie van een oaar kwartjes daarvan af. Totale opbrengst 0,0 😃
Wel voorkom je hiermee dure stroom in de ochtend te kopen en goedkope stroom ‘s middags terug te leveren. Dat scheelt 10cent x. Batterij inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:35
zojuist update 1.85
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

Bug fixes
Verbeterde stabiliteit regeling - (alleen van toepassing op Sessy's uit de eerste batch van 2023) Door een wijziging in de compiler kon het vermogen bij deze Sessy's niet meer stabiel worden geregeld, wat resulteerde in oscillaties. Dit probleem is opgelost, en het vermogen wordt nu weer nauwkeurig en zonder schommelingen geregeld.

Had er zelf geen last van, maar zojuist de update geplaatst en De sessy's draaien nog steeds zoals ik verwachte
Deze update werd onlangs al door @Twan_V aangekondiged Lof voor de engineer.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kliffen schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:18:
Vanmorgen vroeg heb ik het op ZC+ gezet om de batterij leger te maken (tot 50%) en daarna terug naar onbalans. Frank doet niet veel, maar nu was er wel ruimte voor de PV in ieder geval. Is natuurlijk niet iets om handmatig elke dag te doen😉.
ik had het verzoek om een api-call mogelijkheid om de modus aan te passen. "wordt meegenomen"... Dus als je ook een verzoek stuurt? misschien nemen ze het dan wat serieuzer
Handelsresultaat een paar kwartjes en Epex correctie van een oaar kwartjes daarvan af. Totale opbrengst 0,0 😃
ik heb gelukkig nog 1,15 opbrengst. maar mijn score voor deze maand is voorlopig 17
Wel voorkom je hiermee dure stroom in de ochtend te kopen en goedkope stroom ‘s middags terug te leveren. Dat scheelt 10cent x. Batterij inhoud.
gelukkig heb ik dan wel weer mijn zelfbouwaccu's die ik gebruik om mijn pv af te laten snoepen. die gebruik ik in de nacht weer voor nom. in de avond zet ik de ZC+ aan zodat mijn AlphaESS tenminste het thuisgekook en gedouche tenminste ondersteunt en in de ochtend toch wat leger is voor handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
@voodooless wat ik van Growatt begrijp is het systeem nog niet geschikt voor gebruikers van een SYN box.
Dus die laat ik hier ook nog maar ff op de plank liggen, al wil ik die uiteindelijk graag aankoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-10 13:03

Pbr

kliffen schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:18:
Bij mij precies hetzelfde, battery wordt snachts voor 10 cent per kwh 100% opgeladen, hij zat nog vol voor 70%, en later op de dag lever ik aan het net ( PV) voor 2 cent of minder
Ik had Frank Energy gevraagd hoe dit kan, opladen op ongunstige uren, volgens Frank energy is mijn batterij te groot (25 kWh) ten opzichte van mijn gebruik.....ik zit nu op zc+ maar dit schiet niet op natuurlijk. Ik dacht dat Frank Energy via AI op de goedkoopste uren een laad commando geeft, niet standaard na 12 uur snachts, opbrengst onbalans bij mij minimaal ook als ik de battery op 100% onbalans zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Pbr schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Ik had Frank Energy gevraagd hoe dit kan, opladen op ongunstige uren, volgens Frank energy is mijn batterij te groot (25 kWh) ten opzichte van mijn gebruik.....
waarom zou dat een punt zijn? ik kan echt niet bedenken waarom. of zit je altijd op ZC+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

kmf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:16:
[...]

waarom zou dat een punt zijn? ik kan echt niet bedenken waarom. of zit je altijd op ZC+?
Nee ik wissel tussen onbalans en ZC+ waarom het vermogen van de batterij een punt is, snap ik ook niet. Volgens Bliq geeft Frank Energy te veel laad commando's ik had dat ook doorgeven aan FE....ik heb ook FE gevraagd of het vermogen van mijn batterij wel goed in het systeem zit, wat werd bevestigd, maar het antwoord blijft dat mijn batterij tov mijn gebruik te hoog is, ik zelf snap er niets van.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CigQVveH7olLaoKS_sR-6wJUUuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAIbQagOTMzbY4EW4h2nDXkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_OR-SloezD9ljb3JqQ2qj4qbnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VynQ4oZTnETfmOOucjvkgQIx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Pbr op 06-03-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Pbr schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Nee ik wissel tussen onbalans en ZC+ waarom het vermogen van de batterij een punt is, snap ik ook niet. Volgens Bliq geeft Frank Energy te veel laad commando's ik had dat ook doorgeven aan FE....ik heb ook FE gevraagd of het vermogen van mijn batterij wel goed in het systeem zit, wat werd bevestigd, maar het antwoord blijft dat mijn batterij tov mijn gebruik te hoog is, ik zelf snap er niets van.....
Ze verwachten dat je batterij maximaal voor een dag vermogen geeft. De meeste batterijen nu zijn echter veel groter dan wat je op een dag verbruikt.
Verkeerde aanname dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevenski
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hi allen,

Tot zover mijn experiment met Zelfconsumptie Plus; ik heb voor nu mijn Sessy's maar weer terug op 'Dynamische modus' gezet vanuit de Sessy portal, aangestuurd door Charged zelf.

Mijn logica is dat, op dermate zonnige dagen zoals we nu hebben, je met Dynamische modus makkelijk >20 cent/kWh kunt verdienen, terwijl bij ZC+ de Sessy's 's nachts zich helemaal volladen, een klein beetje gebruiken in de ochtend, en nauwelijk iets van mijn zonnepaneel-overschot kunnen laden.
Al met al mag je blij zijn als je een cent per kWh verdient. Tevens valt Onbalans tegen de laatste tijd (wellicht door de TenneT maatregelen?).

Ik ben nog een beetje een n00b op het gebied van zelf aansturen van de Sessy's maar heb wel een idee hoe een goede aansturing van Onbalans + Dynamisch eruit kan zien (ipv Onbalans + Zelfcomsumptie, wat Frank nu aanbiedt):

* Onbalans handelen (bijv. boven de 20 cent/kWh): Sessy's laten ontladen, zoals nu bij ZC+ al mogelijk is (maar vaak niet zo goed werkt), plus

* Indien donker dag voor de boeg --> 's nachts laden (rest van de dag profiteren van goedkope stroom, eventueel overdag verkopen als delta weer e.g., 20 cent/kWh is), of:

* Indien zonnige dag voor de boeg --> 's middags laden (eigen PV stroom voor eigen gebruik + verkoop tijdens de avond-piek - anders dus dan ECO modus, wat enkel eigen verbruik afdekt begrijp ik)

Denk ik nu te simpel wat betreft bovenstaande logica? En zou dit bijv. met Home Assistant of Homey uit te voeren zijn?
Andere optie is dat Frank Energie zelf met een 'Dynamische Modus Plus' komt (ter aanvulling op ZC+) - ik zal dit eens bij ze opwerpen.

Alvast dank voor jullie gedachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Nu online
Ik zet nu aan het eind van de dag de max soc op 70%. ‘S ochtend zet ik het op 100%. Kan Frank in ieder geval ‘s nachts niet laden en blijft er ruimte voor de PV.
Blijft behelpen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

kliffen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:16:
Ik zet nu aan het eind van de dag de max soc op 70%. ‘S ochtend zet ik het op 100%. Kan Frank in ieder geval ‘s nachts niet laden en blijft er ruimte voor de PV.
Blijft behelpen….
Geen idee hoe ik dat zou moeten doen, de vraag blijft natuurlijk waarom ze blijven laden snachts, zelf bij een kleine battery als Sessy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

kliffen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:16:
Blijft behelpen….
Dit. Ik zit rond 19:00 s'avonds met 90% SoC op 32.2 kWh. Ik zou die graag s'nachts verbruiken en de volgende dag met eigen PV weer opladen. Alle pieken en dalen laden/ontladen vervolgens. Klinkt niet als rocket-science zou je denken... Ook interesseert me de accu-cycli me niet zoveel gezien het <90€ per kWh is om te vervangen. Voordat die eens 6.000/8.000/10.000 cycles heeft gedaan hoort die ook nog niet stuk te zijn, maar minder efficiënt. Ik had blijkbaar meer verwacht van een thuis-accu (eigen opwek opslaan en gebruiken, grootte van de accu gebruiken voor buffers op de onbalansmarkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Ik ben benieuwd wat er bij mij gaat gebeuren met de opbrengsten.

Het AC vermogen van mijn omvormer is 7kWh maar het DC (PV) vermogen is 14 kWh.
Daarbij is het DC vermogen naar de Accu weer 10 kWh voor het gemak

Als het zonnig is en Frank zegt laadt maar, gaat er 3kWh van het net en 7kWh van de zonnepanelen mn accu in.

Bij ontladen tijdens een zonnige dag kan het best zijn dat mn accu niets kwijt kan omdat de zonnepanelen voorrang hebben het net op.

Wegens dit probleem twijfel ik of een extra omvormer zinvol is om batterij en zonnepanelen te scheiden.

Is iemand daar al eens in gedoken?

Frank heeft aangegeven nu aanpassingen gemaakt te hebben i.o.m. Bliq maar wat daar het effect van is is maar de vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door MuadDib007 op 06-03-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Danzare schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Ze verwachten dat je batterij maximaal voor een dag vermogen geeft. De meeste batterijen nu zijn echter veel groter dan wat je op een dag verbruikt.
waarom zullen ze die aanname aannemen? als onbalans wordt gedaan, dan wordt de accu toch niet onthouden voor gebruik in huis (bij mij in ieder geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_32
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-07 23:09
Ik weet niet wat FE allemaal aan het doen is, maar ik heb gisteren zelf maar mijn Gateway op off-grid gezet en de batterij leeggetrokken, voldoende overlatend voor de nacht. Nu off-grid weer uitgeschakeld zodat er volle bak vanaf het net geladen kan worden. En de PV gaat ook rechtstreeks de batterij in. Nu is er in ieder geval ruimte ipv dat de batterij al voor 85% vol is nog vóórdat er ook maar 1 zonnestraaltje te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSC6wDl5DOeGHgAGo8qtjRt-s94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpvPtwsBnTBfOCA6KtLHqTt2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

marcel_32 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:37:
Ik weet niet wat FE allemaal aan het doen is, maar ik heb gisteren zelf maar mijn Gateway op off-grid gezet
je hebt dus je systeem van het grid afgehaald puur om zelfverbruik te forceren?

waarom niet gewoon ZC+? Bij mijn Alpha gaat ie de avond dan egwoon ontladen voor e load in huis.

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 07-03-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ben ik abuis, maar wordt op ZC+ niet geladen/ontladen op de onbalansprijs? Ik zie dat velen denken dat dit gebeurd met EPEX-prijzen. Bij mij wordt regelmatig geladen bij negatieve onbalansprijs, dan wordt gecompenseerd voor EPEX: per saldo wordt je dan betaald voor het laden.

Trouwens vandaag weer een ouderwets onbalans resultaat in een kort tijdsbestek.😀

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Holy flips!

Ik zeg die Frank lui lezen mee! Huidige situatie op ZC+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDjq7_5OVsA_KE3gPxjMO4zV6I8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPlkZdnZTwHPY0cS71L06Cby.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Darth_Fedor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:38:
Holy flips!

Ik zeg die Frank lui lezen mee! Huidige situatie op ZC+
[Afbeelding]
jouw accu was vol door je zonnepanelen.

op onbalans werd mijn accu maar tot 86% geladen waardoor ik mindere resultaten heb

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sJstH6m5/DCD72043-F64-D-4-DE6-8-B6-D-86397-FBFA234-4-5005-c.jpg

morgen zet ik hem eens op zc+, kijken wat het gedrag is met veel zon.

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 07-03-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_32
kmf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:19:
[...]

je hebt dus je systeem van het grid afgehaald puur om zelfverbruik te forceren?

waarom niet gewoon ZC+? Bij mijn Alpha gaat ie de avond dan egwoon ontladen voor e load in huis.
En wat doet hij 's nachts dan? Bij mij weer opladen, en dat wil ik uiteraard op toekomstige zonnige dagen niet.

Nu een schitterende grafiek vandaag met een mooi resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-MQ2ge8Cd0LghD_QYANP9vtpxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htcetmvIm6DNDaLPp98t8D2T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV0bJvSY05Wn0Zu75F_r-C02Udo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKuTEW0OP7eBZ0oQrGA5yij8.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik niet snap is waarom Frank bij mij oplaad commando's geeft vanaf 23.00 uur, zoals je ziet in de grafiek, wat een verschil met de grafiek nan Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

marcel_32 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:21:
[...]

En wat doet hij 's nachts dan? Bij mij weer opladen, en dat wil ik uiteraard op toekomstige zonnige dagen niet.
bij mij ging ie in de nacht tm 1:00 gewoon ontladen tot er 10% over is (dat is de soc cutoff voor de ups functie). maar ik zet het in de nact voordat ik ga slapen het geheel weer op onbalans. dus de hele nacht door heb ik nooit meegemaakt. gaat ie bij jou niet opladen omdat de prijzen gunstig waren, wat het geval was in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Pbr schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:27:
[Afbeelding]
Wat ik niet snap is waarom Frank bij mij oplaad commando's geeft vanaf 23.00 uur, zoals je ziet in de grafiek, wat een verschil met de grafiek nan Marcel
hoe bedoel je? in je plaatje stata nog niks van 23:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_32
Precies. En daarom haal ik de boel van de grid af dus. Laden uit het net+pv terwijl de zon schijnt en iedereen teruglevert lijkt mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

kmf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:48:
[...]

hoe bedoel je? in je plaatje stata nog niks van 23:00?
De dag daarvoor, ik ging er vanuit dat het niet nodig was om 6 maart erbij te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_32
kmf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:47:
[...]

bij mij ging ie in de nacht tm 1:00 gewoon ontladen tot er 10% over is (dat is de soc cutoff voor de ups functie). maar ik zet het in de nact voordat ik ga slapen het geheel weer op onbalans. dus de hele nacht door heb ik nooit meegemaakt. gaat ie bij jou niet opladen omdat de prijzen gunstig waren, wat het geval was in de winter?
Zou kunnen idd. Ik zal um nu eens weer op ZC+ zetten. Kijken wat hij doet.
Het is ook geen doen om elke dag handmatig min soc, max soc of on-/off grid aan te passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Mijn aansluiting oscilleert nog steeds erg, hierom denk ik gemakkelijk 25% misgelopen van de opbrengsten van de (nog steeds) mooie piek vanavond

Hebben andere gebruikers dit ook nog steeds? Moet ik me inmiddels zorgen maken of de relais naar de omvormer niet ooit door zijn cycles heen gaat met dit gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG3Qt_hva2CETA25Y3iJlb-tyGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oySJJv7LNNpsntO8S2TiUI1Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_32
Weet iemand hoelang het duurt voordat de wijziging van Onbalans naar ZC+ verstuurd/verwerkt wordt? Na een half uur zie ik nog steeds dat mijn verbruik uit het net komt.

Edit: na ruim 1,5 uur wachten lijkt ZC+ niet te werken met Sigenstor. 0 zelfconsumptie bij een soc van 42,7%. Dan maar weer offgrid..

Edit2: De gateway wilde ook niet naar off-grid switchen. Visueel leek de Sigenstor uit.
In de app van Sigenstor vervolgens de Verbeterde spaarstand uitgezet, et voila: zelfconsumptie!

[ Voor 59% gewijzigd door marcel_32 op 08-03-2025 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

marcel_32 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:36:
Weet iemand hoelang het duurt voordat de wijziging van Onbalans naar ZC+ verstuurd/verwerkt wordt? Na een half uur zie ik nog steeds dat mijn verbruik uit het net komt.
Het lijkt ook op basis van 15 minuten, dus 4x per uur dat het omschakelt bij mij (al zei Frank dat het direct zal werken). in de praktijk zag ik effect dus van een paar minuten tot wel 3 kwartier.
Edit: na ruim 1,5 uur wachten lijkt ZC+ niet te werken met Sigenstor. 0 zelfconsumptie bij een soc van 42,7%. Dan maar weer offgrid..

Edit2: De gateway wilde ook niet naar off-grid switchen. Visueel leek de Sigenstor uit.
In de app van Sigenstor vervolgens de Verbeterde spaarstand uitgezet, et voila: zelfconsumptie!
wacht even, je hebt je hoofdaansluiting uitgedaan dus en je gateway reageerde niet? of is er bij sigenstor een softwarematige offgridmogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
De Sigenstore zelf kan niet offgrid, maar de gateway (aparte unit) kan dat wel. Ook softwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rUlGHwBTs_xSzKew85AYXjgNlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lwim9R51GJUgYqnTs8hAInTy.jpg?f=fotoalbum_large
"kleine gateway (niet afsluitbaar, handig voor binnen)"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COV8KippBuabfVD7mfatTnObf0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2Irqd7mnKTOgIx2ZGkzMxXt.jpg?f=fotoalbum_large
"grote gateway (afsluitbaar met slot)"

Bij het plaatsen van mijn battery en gateway bleek achteraf het verkeerde type gateway geplaatst.
Een mailtje met de foto naar BeSolar en binnen een week werd hij omgeruild zonder enig probleem of tegensputteren! Fouten worden nou eenmaal gemaakt maar hoe je deze oplost laat zien hoe goed een bedrijf is. Een hele vette pluim voor BeSolar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAOHc_JvjIJHE0vXkKy69I1Q038=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEKLDNhzZXYhp6E9tscektoa.jpg?f=fotoalbum_large

Softwarematig offgrid mogelijk.
Kan met beide type gateways.

[ Voor 3% gewijzigd door Darth_Fedor op 08-03-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_32
Darth_Fedor schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:58:
[Afbeelding]

Softwarematig offgrid mogelijk.
Kan met beide type gateways.
Jeetje, die spanning per fase... is dat op dit moment?
Zie hier die van mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjbK9MtplKwJqdFmjeihrmShP7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6n3JqnknFj1N8R6CXDioTw5u.jpg?f=fotoalbum_large

Maar idd, softwarematig switchen gaf een foutmelding na een timeout van een minuut ofzo. De Sigenstor kwam niet uit de slaapstand op de 1 of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Bij ons is idd het voltage wat(t) hoog. Al een tijdje, vandaar dat ik ook meteen voor een gateway ben gegaan.
Is natuurlijk zonde als Liander mijn systeem steeds uitzet.

De extra slaapstand is idd niet mogelijk icm actieve aansturing.
Het is wel heel jammer dat de AI functie niet kan samenwerken met Frank handelen! Dan zouden de zonnepanelen en goedkoop laden beter geregeld kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Bij jullie ook dat vandaag het batterij percentage niet correct bij Frank is binnengekomen, en je daardoor niets krijgt? Deze middag heeft ie aardig zitten bouncen.

Via de locale API van de Sessy is het gewoon correct gerapporteerd geweest, dus het moet wel ergens aan Frank of SessyConnect liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFoHn2jvlW5cJo_3SL3I5cEuepc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cK6dNLww2z5uQxS8ie9eqQ6d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4udPC_cKXRAQLaKMQol0y1fkaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GgwkFyhV5K9OGnG8s7nIZxzY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:05
Iemand hier een soortgelijke situatie gehad?

Gezien de ZC+ sturing van Frank steeds ‘s nachts oplaad en dan overdag niks meer kan laden van de PV (ruim 30 Kw opwek deze dagen) heb ik gisteren na 23:00 de aansturing van Bliq ontkoppeld zodat hij ‘s nachts niet gaat laden.

Vervolgens de de koppeling van Bliq vanochtend weer aangesloten zodat er van de PV geladen word (wat vervolgens niet gebeurd) ook nog eens de onbalans resultaten van gisteren kwijt geraakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tUJEOp2gq_kT7JXwg5QPFwxHz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iC27hgsQeNKHr3CoZhSZ4znN.png?f=fotoalbum_large
Resultaat zoals gisteren weergegeven in de app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlLI1qwcKuQJuVafAfq_OEiws-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7rIKY14HG2LAV9K7S8eTRdVH.png?f=fotoalbum_large

Resultaat van gisteren na het aansluiten van de Bliq aansturing vanochtend.

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
smiba schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:57:
Bij jullie ook dat vandaag het batterij percentage niet correct bij Frank is binnengekomen, en je daardoor niets krijgt? Deze middag heeft ie aardig zitten bouncen.

Via de locale API van de Sessy is het gewoon correct gerapporteerd geweest, dus het moet wel ergens aan Frank of SessyConnect liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja hier ook inderdaad, Sessy's vanaf 13:00 al vol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZYk17l8cf2mfiyzzk_ffOFWjb0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VkgVkznU9SpfczutbCqJQ8AO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier ook, wel apart dat het maar 1 van de 3 Sessy’s is die een rare SoC in de FE app heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkuokW3g-uIxV7Y4Li5UfXQYqIw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eIaYItEStEQAOWdnZJkfeBQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier zie je de SoC via de lokale API van de Sessy en via de API van FE
(Let niet op de tijden, ik zit in een andere tijdzone)

[ Voor 4% gewijzigd door DJP! op 08-03-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
smiba schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:22:
Mijn aansluiting oscilleert nog steeds erg, hierom denk ik gemakkelijk 25% misgelopen van de opbrengsten van de (nog steeds) mooie piek vanavond

Hebben andere gebruikers dit ook nog steeds? Moet ik me inmiddels zorgen maken of de relais naar de omvormer niet ooit door zijn cycles heen gaat met dit gedrag?

[Afbeelding]
Deze aansturing komt vanwege de 5 minuten vertraging van onbalansdelta van Tennet. De 1e 5 minuten weet FE niet of het iets moet gaan doen, dan pas ontladen in de laatste 10 minutenvan het kwartier en hopen dat het geen RT2 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hoe zijn de resultaten van vandaag met onbalansmodus?

ik heb het vandaag op zc+ gehouden om een beetje te kijken hoe de batterij reageert met zonopwek.
De accu heeft eigenlijk enkel geladen op basis van lage onbalansprijzen. bij een paar piekjes was ie niet gestopt... gelukkig waren de piekjes kort:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QvF0tTt2/IMG-4503.png

ik weet nog niet wat ik van moet denken. op dit moment is ie ook aan het ontladen, terwijl er geen stroomvrag in huis is (omdat de zonnepanelen nog 2kW opwekken)

*nee toch niet. de accu is nu 100% vol, dus gaat ie 1 minuut ontladen om weer 1 minuut te laden?? 8)7 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xSwsm0Hj/Schermafbeelding-2025-03-08-om-17-27-38.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 08-03-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

fraserboer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Deze aansturing komt vanwege de 5 minuten vertraging van onbalansdelta van Tennet. De 1e 5 minuten weet FE niet of het iets moet gaan doen, dan pas ontladen in de laatste 10 minutenvan het kwartier en hopen dat het geen RT2 wordt.
is dat nog wel zo. Tennet zou dat maar voor 3 maanden doen. dit was vanaf november vorig jaar, dus nu toch wel afgelopen?

oh nee. het was toch 6 maanden https://solarmagazine.nl/...-nu-lange-tijd-in-de-mist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

BJD1997 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:53:
Iemand hier een soortgelijke situatie gehad?

Gezien de ZC+ sturing van Frank steeds ‘s nachts oplaad en dan overdag niks meer kan laden van de PV (ruim 30 Kw opwek deze dagen) heb ik gisteren na 23:00 de aansturing van Bliq ontkoppeld zodat hij ‘s nachts niet gaat laden.

Vervolgens de de koppeling van Bliq vanochtend weer aangesloten zodat er van de PV geladen word (wat vervolgens niet gebeurd) ook nog eens de onbalans resultaten van gisteren
Ik heb gister een klacht ingediend bij Frank, inzake het snachts vol laden van de batterij a 10 cent, en overdag de opbrengst van de zonnepanelen voor 0 of 2 cent verkocht, omdat de batterij vol zit.
Ik heb het hier ook met Bliq overgehad, die kunnen zien dat er continue laadopdrachten worden gegeven, Bliq zou contact opnemen met Frank, Frank had een paar weken geleden bij een eerdere klacht gereageerd dat mijn batterij te groot is, 25 kWh.....wat natuurlijk pure onzin is. Op mijn nieuwe klacht heb ik nog geen antwoord gehad, Bliq rade mij wel af om snachts de verbinding te verbreken, aangezien ze niet wisten wat daar de consequenties van zouden zijn voor de volgende dag wat registratie betreft. Er schijnen trouwens een hoop klachten hierover te zijn. Het helpt natuurlijk wel als iedereen met dit probleem een klacht indienen bij Frank

[ Voor 12% gewijzigd door Pbr op 08-03-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
fraserboer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Ja hier ook inderdaad, Sessy's vanaf 13:00 al vol.
[Afbeelding]
Hier hetzelfde probleem, de accu’s lijken wel te laden/ontladen op basis van onbalans maar ik weet niet hoe FE dit gaat verrekenen.

Edit :
Het lijkt erop dat ze aan de de kan van FE wel ergens het accu percentage kunnen zien/bijhouden want de laden is gestopt op 85%. (Terwijll het in de FE app 45% was)

[ Voor 14% gewijzigd door Dennis25 op 08-03-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFedFgtrfJRnuouQfJZWZpwPCXw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gonvIbDpzhkA9JgicbuDuWqx.jpg?f=user_large
Ze zijn er mee bezig denk ik.
Pagina: 1 ... 19 ... 41 Laatste