Ik heb ondertussen de zelfgebouwde 48v accu, ap systems ez1 omvormer en lader aan de gang in home assistent. Moet het nog finetunen maar het werkt. Alleen nu het volgende, hoe kan ik nu het makkelijkst monitoren hoe vol de batterij nog is. Er zit een jk bms in en deze is via Bluetooth uit te lezen maar de afstand is te ver om daar met het homeassistant kastje mee te communiceren.
zit er geen uart aansluitingen op de BMS? dan zou je ze met iets arduino/ESP achtig ofzo op wifi kunnen zetten en dat home assitant ze daaruit uitleest?
Dit kan met Esphome, ik gebruik het voor 2 batterijen en werkt perfect:Keni87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:06:
Alleen nu het volgende, hoe kan ik nu het makkelijkst monitoren hoe vol de batterij nog is. Er zit een jk bms in en deze is via Bluetooth uit te lezen maar de afstand is te ver om daar met het homeassistant kastje mee te communiceren.
https://community.home-assistant.io/t/ble-battery-management-systems-custom-integration/728506
ik doe het met een Shelly Uni en lees dan het voltage van de accu's ik denk dat dat minder exact is als de bus uitlezen dus een apparaat wat de bluetooth gegevens omzet naar je netwerk zou ook kunnen
Ik lees de batterijspanning uit via mijn Deye omvormer. Die update de spanning wel slechts om de paar minuten, maar dat is goed genoeg voor mij.Keni87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:06:
Ik heb ondertussen de zelfgebouwde 48v accu, ap systems ez1 omvormer en lader aan de gang in home assistent. Moet het nog finetunen maar het werkt. Alleen nu het volgende, hoe kan ik nu het makkelijkst monitoren hoe vol de batterij nog is. Er zit een jk bms in en deze is via Bluetooth uit te lezen maar de afstand is te ver om daar met het homeassistant kastje mee te communiceren.
Misschien kun je via jouw EZ1 de batterijspanning ook uitlezen?
Beware met JK BMS Soc: het percentage gaat fout lopen, als je de batterij niet telkens volledig oplaad. Heb zo eens een drop gehad van 21% naar 0, na onderzoek was dit door door low cell voltage protection. Alle cellen zaten op 2.6V. Ik stuur nu aan via de avg cell voltage.Keni87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:06:
Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!
Ontladen op 2000W kost tot ongeveer 10%, aan de ontlaad kant vallen de verliezen wel mee. Met laden moet je meer opletten om niet teveel te verliezen, dat is deze maanden met een overvloed aan zon tegen erg lage prijzen misschien een non issue, zodra de prijzen stijgen en vooral wanneer de zon minder bijdraagt wordt dat anders.PASware schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:11:
[...]
Ah zo, ja dat is niet gek. Op 3000w zal de MP-3000 minder efficient zijn dan de MP-5000, want op 100% (wat die MP-3000 dan draait) is de efficientie altijd lager dan rond de 50-50%
De vraag is inderdaad wat de gemiddelde belasting is, en ik vermoed dat die ruim onder de 2000w ligt. Vergeet ook niet dat de DIY setups hier vaak nog geen eens de 1000w halen, dan is een MP-3000 sowieso al een enorm stap vooruit qua max vermogen.
De MP-3000 GX kost nog geen € 600 en als je dezelfde specificaties wilt bereiken met powerstreams en losse laders dan zul je die € 600 ook kwijt zijn en dat is lastiger aan te sturen.
*dit gaat dus vooral om energie handel. Je huisverbruik compenseren met 200 watt of minder is niet heel gunstig qua verliezen met de 3000, met een 5000 kan je dat naar mijn idee misschien beter helemaal laten.
[ Voor 8% gewijzigd door Vdvmark op 19-08-2025 07:12 ]
Vdvmark schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:09:
[...]
Ontladen op 2000W kost tot ongeveer 10%, aan de ontlaad kant vallen de verliezen wel mee. Met laden moet je meer opletten om niet teveel te verliezen, dat is deze maanden met een overvloed aan zon tegen erg lage prijzen misschien een non issue, zodra de prijzen stijgen en vooral wanneer de zon minder bijdraagt wordt dat anders.
*dit gaat dus vooral om energie handel. Je huisverbruik compenseren met 200 watt of minder is niet heel gunstig qua verliezen met de 3000, met een 5000 kan je dat naar mijn idee misschien beter helemaal laten.
/f/image/SszARhITaC1o2ydxDr0tax6A.png?f=fotoalbum_large)
De MP-3000 en MP-5000 ontlopen elkaar niet zoveel in de 0-500 W range [bron]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Snap de grafiek niet, deze zou betekenen dat een MPII 3000 ook 4000 en 5000W zou kunnen leveren, lijkt me een foutieve extrapolatieBravo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:07:
[...]
[Afbeelding]
De MP-3000 en MP-5000 ontlopen elkaar niet zoveel in de 0-500 W range [bron]
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Dat is geen foutieve extrapolatie. Een MPII-3000 kan langdurig 3000 VA bij 25 C leveren, en dit neemt af als de temperatuur toeneemt. Maar heeft ook een (kortdurend) piekvermogen van 5500 W.__Erik__ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Snap de grafiek niet, deze zou betekenen dat een MPII 3000 ook 4000 en 5000W zou kunnen leveren, lijkt me een foutieve extrapolatie
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Vreemde uitleg, uit dezelfde grafiek zou dan juist blijken dat de Multiplus II 5000 totaal geen enkele piek verdraagt want die scheit er al mee uit bij 5150 VA... en dat is natuurlijk absoluut niet het geval.Bravo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:03:
[...]
Dat is geen foutieve extrapolatie. Een MPII-3000 kan langdurig 3000 VA bij 25 C leveren, en dit neemt af als de temperatuur toeneemt. Maar heeft ook een (kortdurend) piekvermogen van 5500 W.
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf
En de grafiek ziet er een heel stuk beter uit dan in de tekst wordt gesuggereerd. Bij 200 VA wordt nog ruim boven de 90% rendement gescoord, dat is gedaald tot exact 90% bij 100 VA, waarna het keihard omlaag gaat. Maar bij 100 VA levering zit je dus nog prima. Dat zijn TOP cijfers voor 3000 VA / 5000 VA omvormers!
[ Voor 20% gewijzigd door Maartentux op 19-08-2025 17:19 ]
Als je de bron bekijkt weet je ook waarom er voor de MPII 3000 meer efficientie data beschikbaar is dan voor de MPII 5000.Maartentux schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:14:
[...]
Vreemde uitleg, uit dezelfde grafiek zou dan juist blijken dat de Multiplus II 5000 totaal geen enkele piek verdraagt want die scheit er al mee uit bij 5150 VA... en dat is natuurlijk absoluut niet het geval.
De MPII 3000 data is ooit een keer door victron opgesteld, onder gecontroleerde omstandigheden.
De MPII 5000 data is door een enthousiasteling zelf gemeten en gepubliceerd, dat geldt ook voor de RS Solar 6000 die in deze grafiek is opgenomen (Bravo in "Het grote Victron ontwerp topic"). Bij het belasten voor de metingen van de omvormer wordt deze warm, waardoor het piekvermogen niet (lang) kan worden geleverd en er geen meetgegevens beschikbaar zijn. Tenzij je alle tijd van de wereld hebt om de omvormer weer af te laten koelen tot 25 graden om een nieuwe meting te doen.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Ja dat klinkt goed. Maar mijn homeassistant kastje staat niet binnen bluetooth bereik van de batterij. Daar moet ik dan een Bluetooth versterker tussen zetten denk ik (als die bestaan)Luc Degrande schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:39:
[...]
Dit kan met Esphome, ik gebruik het voor 2 batterijen en werkt perfect:
https://community.home-assistant.io/t/ble-battery-management-systems-custom-integration/728506
Helaas kan ik met de ez1 geen spanning uitlezen met homeassistant..SusV schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:13:
[...]
Ik lees de batterijspanning uit via mijn Deye omvormer. Die update de spanning wel slechts om de paar minuten, maar dat is goed genoeg voor mij.
Misschien kun je via jouw EZ1 de batterijspanning ook uitlezen?
Daar heb ik helaas helemaal geen verstand van, vind homeassistant al moeilijk genoeg haha..fcapri schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:43:
zit er geen uart aansluitingen op de BMS? dan zou je ze met iets arduino/ESP achtig ofzo op wifi kunnen zetten en dat home assitant ze daaruit uitleest?
iets met bluetooth proxy misschien
Ik gebruik deze ook, maar hij verliest continue verbinding terwijl de bluetooth proxy ernaast hangt.Luc Degrande schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:39:
[...]
Dit kan met Esphome, ik gebruik het voor 2 batterijen en werkt perfect:
Het is een ESP bordje dat naast de batterij zit en verbonden is met het netwerk. Met ESPHome worden de batterij gegevens doorgestuurd via het netwerk naar Home Assistant.Keni87 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:04:
[...]
Ja dat klinkt goed. Maar mijn homeassistant kastje staat niet binnen bluetooth bereik van de batterij. Daar moet ik dan een Bluetooth versterker tussen zetten denk ik (als die bestaan)
Dit gebruik ik: https://www.tinytronics.n...-bluetooth-bottom-headers
Welke ESP gebruik je? Die van mij is in gebruik sedert April zonder problemen.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:25:
[...]
Ik gebruik deze ook, maar hij verliest continue verbinding terwijl de bluetooth proxy ernaast hangt.
Er staan hier enkele oplossingen voor verbindingsproblemen: https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA
[ Voor 4% gewijzigd door Luc Degrande op 22-08-2025 09:28 ]
Ik heb even de parameter met Signal strength aangezet en zag dat deze rond de -100 dBm was. Dus het bereik was gewoon slecht dus. Ik heb de positie wat veranderd en nu zit hij rond de -75 dBm.Luc Degrande schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:22:
[...]
Het is een ESP bordje dat naast de batterij zit en verbonden is met het netwerk. Met ESPHome worden de batterij gegevens doorgestuurd via het netwerk naar Home Assistant.
[...]
Welke ESP gebruik je? Die van mij is in gebruik sedert April zonder problemen.
Er staan hier enkele oplossingen voor verbindingsproblemen: https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA
Wellicht was dat het probleem. Even aankijken of het nu opgelost is.
Hier ook even aangezet en is -71 dBm.
Waarschijnlijk zal het bij jou nu opgelost zijn tenzij er storingsbronnen in de nabijheid zijn.
Waarschijnlijk zal het bij jou nu opgelost zijn tenzij er storingsbronnen in de nabijheid zijn.
Ok, in plaats van een gare chinese accu of een accu die net niet past onder de bestuurdersstoel toch de keuze gemaakt zelf wat te bouwen. Ben nu bezig met een multiplex kist waar 8 x de eve lf230 in komt met een JK BMS. Die verbind ik dan naar een kastje voor zekeringen en de minus op het frame van mijn camperbus.
De cellen onderling verbind ik met bijgeleverde busbars, weet iemand hoe ik de cellen het beste verbind aan de BMS en wat ik het beste kan gebruiken als aansluitblok op de batterij? (Die dan doorgaat naar de zekeringkast)
De cellen onderling verbind ik met bijgeleverde busbars, weet iemand hoe ik de cellen het beste verbind aan de BMS en wat ik het beste kan gebruiken als aansluitblok op de batterij? (Die dan doorgaat naar de zekeringkast)
[quote]Luc Degrande schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:22:
[...]
Het is een ESP bordje dat naast de batterij zit en verbonden is met het netwerk. Met ESPHome worden de batterij gegevens doorgestuurd via het netwerk naar Home Assistant.
Ja dat is wat ik nodig heb, Thanks! Ik ga er een bestellen
Zou het uit maken als de omvormer +/- 5m vanaf de batterij hangt? De ap systems ez-1 omvormer heeft een heel slecht WiFi bereik dus wil ik die iets dichterbij hangen op een plek waar WiFi wel goed bereikbaar is. Maar zou dat veel verlies opleveren? In een situatie dat de omvormers op het dak liggen zijn de kabels vaak ook wat langer toch?
[...]
Ja dat is wat ik nodig heb, Thanks! Ik ga er een bestellen
Zou het uit maken als de omvormer +/- 5m vanaf de batterij hangt? De ap systems ez-1 omvormer heeft een heel slecht WiFi bereik dus wil ik die iets dichterbij hangen op een plek waar WiFi wel goed bereikbaar is. Maar zou dat veel verlies opleveren? In een situatie dat de omvormers op het dak liggen zijn de kabels vaak ook wat langer toch?
de balance kabels zijn dunne draden, die zou je kunnen solderen aan de busbars of met een oogje aan 1 van de schroefjes.warcow schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:54:
Ok, in plaats van een gare chinese accu of een accu die net niet past onder de bestuurdersstoel toch de keuze gemaakt zelf wat te bouwen. Ben nu bezig met een multiplex kist waar 8 x de eve lf230 in komt met een JK BMS. Die verbind ik dan naar een kastje voor zekeringen en de minus op het frame van mijn camperbus.
ik zou de kabeltjes ook fysiek vastlijmen zodat ze niet kunnen afbreken. als een balance kabel breekt, gaat de BMS direct alles uitschakelen.
de hoofdkabels moet je bepalen naar gelang de stroom die kan lopen en de spanningsval die acceptabel is.
stel bv dat je accu 12V is, en de omvormer uitschakelt op 11V dan moet je bij maximale stroom onder de 1V spanningsval blijven.
stel bv 100A. en 1V spanningsval over een draad van 1meter (rode en zwarte kabel samen rekenen).
dan heb je max 0,01ohm.
1meter kabel met 0,01 ohm is 1ohm/100m en komt overeen met 2mm² draad. dan heb je natuurlijk wel 100W dat je verstookt in die 1meter kabel en die wordt heet en valt de omvormer direct uit bij vollast.
wil je de spanningsval beperken tot 0,2V bij 100A zit je al op 10mm² draad en produceert die kabel 20W aan hitte.
zet je 2x 10mm² parallel heb je nog 10W verlies (5W per kabel) en verlies je 0,1V
vind ik ook, ik krijg mijn home assistant niet aan de praat. de software draait op mijn raspberry, maar krijg iets simpel als mijn SMA omvormer er al niet in.Keni87 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:04:
Daar heb ik helaas helemaal geen verstand van, vind homeassistant al moeilijk genoeg haha..
in mijn eigen systeem werkt wel alles. P1 meter, zonnepanelen, huis verbruik, thuis accu... alles communiceert met elkaar. maar die HA.... lukt me niet
[ Voor 13% gewijzigd door fcapri op 24-08-2025 09:31 ]
Ik maak hier wat bezwaar tegen. De berekeningen kloppen an sich wel, maar houden geen rekening met vette kortsluiting, enkel met overbelasting. En dat is fout en gevaarlijk! Bovendien bestaan er gewoon tabellen voor de benodigde draaddikte. Ik heb ze nu niet 1-2-3 bij de hand maar voor een accu die op vollast 100A kan leveren moet je dacht ik minimaal 16mm2 nemen, 10mm2 is aan de krappe kant IIRC. Als je spreekt over kabel van meerdere meters dan zou je zelfs aan 25mm2 moeten gaan denken. Vanaf je zekeringkast kun je dan verder met draaddiktes die behoren bij die zekeringwaarde.fcapri schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:28:
[...]
de balance kabels zijn dunne draden, die zou je kunnen solderen aan de busbars of met een oogje aan 1 van de schroefjes.
ik zou de kabeltjes ook fysiek vastlijmen zodat ze niet kunnen afbreken. als een balance kabel breekt, gaat de BMS direct alles uitschakelen.
de hoofdkabels moet je bepalen naar gelang de stroom die kan lopen en de spanningsval die acceptabel is.
stel bv dat je accu 12V is, en de omvormer uitschakelt op 11V dan moet je bij maximale stroom onder de 1V spanningsval blijven.
stel bv 100A. en 1V spanningsval over een draad van 1meter (rode en zwarte kabel samen rekenen).
dan heb je max 0,01ohm.
1meter kabel met 0,01 ohm is 1ohm/100m en komt overeen met 2mm² draad. dan heb je natuurlijk wel 100W dat je verstookt in die 1meter kabel en die wordt heet en valt de omvormer direct uit bij vollast.
wil je de spanningsval beperken tot 0,2V bij 100A zit je al op 10mm² draad en produceert die kabel 20W aan hitte.
zet je 2x 10mm² parallel heb je nog 10W verlies (5W per kabel) en verlies je 0,1V
Als je nog nooit met accupacks hebt gewerkt zou ik aanraden eerst wat youtube filmpjes te bekijken. Will Prowse is een bekende en betrouwbare. Ik kan alle adviezen niet even kort samenvatten, maar gezien het in een voertuig komt en niet in een garage moet je absoluut EXTRA aandacht besteden aan maatregelen tegen trillingen. Gebruik dus zeker veerringen bij alle stroomvoerende schroefverbindingen! Veerringen altijd tegen de moer aan, dus nooit tussen de twee contacten. Gebruik bij voorkeur een moer met nylon lock, maar gebruik géén loctite, want dat spul kan zelf weer isolerend werken.
[ Voor 10% gewijzigd door Maartentux op 25-08-2025 18:37 . Reden: extra tips ]
1 set accu's had ik de lader parallel aangesloten (dus + p de + van accu1, - op de min van accu2, en +,- van beide aan elkaar gesloten)
als beide gebalnceerd waren werkte dat goed, maar ik heb gemerkt dat het ui tbalans raakte en dan accu1 eerst wordt geladen en later accu2. (moest in de bluetooth app kijken)
Ik heb dus toch maar een busbar genomen en beide accu's echt parallel aangesloten op de busbar, de lader ook op de busbar, zo ook de mc4 stekkers voor de powerstream. nu zijn ze echt goed gebalanceerd, net als de andere sets
als beide gebalnceerd waren werkte dat goed, maar ik heb gemerkt dat het ui tbalans raakte en dan accu1 eerst wordt geladen en later accu2. (moest in de bluetooth app kijken)
Ik heb dus toch maar een busbar genomen en beide accu's echt parallel aangesloten op de busbar, de lader ook op de busbar, zo ook de mc4 stekkers voor de powerstream. nu zijn ze echt goed gebalanceerd, net als de andere sets
[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 26-08-2025 09:15 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Mijn 2 batterijen zijn ook parallel aangesloten zoals jouw 1ste manier.kmf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:08:
1 set accu's had ik de lader parallel aangesloten (dus + p de + van accu1, - op de min van accu2, en +,- van beide aan elkaar gesloten)
Het zijn 'domme' batterijen, dus ik kan het BMS niet uitlezen.
Het verbaast me echter dat het zó veel verschil kan uitmaken. Mijn batterijkabels zijn allemaal AWG 2 (~35 mm2 draaddoorsnede) en de verbindingskabels tussen de batterijen zijn maar 20 cm lang. Dan zou je toch verwachten dat beide batterijen evenveel belast (en geladen) worden.
Zijn jouw batterijen regelmatig opgeladen tot 100%, en laat je dan de laders ook nog lang genoeg aangesloten?
Dat is bij mij wel het geval. Zo krijgen de BMS'en ook lang genoeg de kans om hun cellen te balanceren ....
Maar nogmaals: ik heb geen idee in hoeverre de 2 nog goed uitgebalanceerd zijn ....
bij mij zijn de kabels awg 6, de andersonkabel van de lader heb ik de bijgeleverde gebruikt, die is maar AWG 12.SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:31:
[...]
Mijn 2 batterijen zijn ook parallel aangesloten zoals jouw 1ste manier.
Het zijn 'domme' batterijen, dus ik kan het BMS niet uitlezen.
Het verbaast me echter dat het zó veel verschil kan uitmaken. Mijn batterijkabels zijn allemaal AWG 2 (~35 mm2 draaddoorsnede) en de verbindingskabels tussen de batterijen zijn maar 20 cm lang. Dan zou je toch verwachten dat beide batterijen evenveel belast (en geladen) worden.
Zijn jouw batterijen regelmatig opgeladen tot 100%, en laat je dan de laders ook nog lang genoeg aangesloten?
Dat is bij mij wel het geval. Zo krijgen de BMS'en ook lang genoeg de kans om hun cellen te balanceren ....
Maar nogmaals: ik heb geen idee in hoeverre de 2 nog goed uitgebalanceerd zijn ....
maar nee, ik laad de accu's niet regelmatig individueel op tot 100%. ik had dat wel gedaan in het begin, en hield het in het begin dus wel in de gaten wel volledig geladen met die enkele parallelle lader. en dat gebeurt dus dagelijks tot 100%.in het begin werkte het zoals verwacht.
, Maar nu wou ik even checken, puur seizoenscheck, en zag dus die rare verdeling, eerst werd accu1 geladen met 20A en accu2 stond in standby, pas bij 90-100% ging accu2 laden. de accus verschillen qua cycles ook nauwelijks. 10 of zo.
met een busbar worden ze dus wel ieder met 10A tegelijkertijd opgeladen. (zo werken de andere 2 sets van 2 dus wel, ook na een paar maanden)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Welke capaciteit van batterijen heb je? Ik heb 2x 48 V / 100 Ah.kmf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:47:
[...]
bij mij zijn de kabels awg 6, de andersonkabel van de lader heb ik de bijgeleverde gebruikt, die is maar AWG 12.
maar nee, ik laad de accu's niet regelmatig individueel op tot 100%. ik had dat wel gedaan in het begin, en hield het in het begin dus wel in de gaten wel volledig geladen met die enkele parallelle lader. en dat gebeurt dus dagelijks tot 100%.in het begin werkte het zoals verwacht.
, Maar nu wou ik even checken, puur seizoenscheck, en zag dus die rare verdeling, eerst werd accu1 geladen met 20A en accu2 stond in standby, pas bij 90-100% ging accu2 laden. de accus verschillen qua cycles ook nauwelijks. 10 of zo.
met een busbar worden ze dus wel ieder met 10A tegelijkertijd opgeladen. (zo werken de andere 2 sets van 2 dus wel, ook na een paar maanden)
Mijn ervaring is dat de kabels die je meegeleverd krijgt, vaak aan de (te) dunne kant zijn. Voor mijn 3000 W inverter was AWG 6 meegeleverd, heb AWG 2 gebruikt daarvoor. Mijn 20 A Noeifevo lader heeft een verloopstuk: Anderson stekker naar M8 klemmen. Die draden zijn te dun naar mijn zin, en worden ook echt warm bij het laden.
Ik had al gedacht om dit eens te melden bij Noeifevo. In het beste geval sturen ze me zwaardere ... Heel waarschijnlijk echter niet ....
ik heb 2x24/100ah (x3). mijn kabels blijven allemaal koel (heb ik met ir-camera gemeten), dus ik vind het wel goed. met een busbar zijn de connecties eenvoudiger en duidelijker. ik ga later nog wat anderson kabels zelf persen. dan kan ik makkelijker de accu's aansluiten en afsluiten indien nodig.SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:53:
[...]
Welke capaciteit van batterijen heb je? Ik heb 2x 48 V / 100 Ah.
Mijn ervaring is dat de kabels die je meegeleverd krijgt, vaak aan de (te) dunne kant zijn. Voor mijn 3000 W inverter was AWG 6 meegeleverd, heb AWG 2 gebruikt daarvoor. Mijn 20 A Noeifevo lader heeft een verloopstuk: Anderson stekker naar M8 klemmen. Die draden zijn te dun naar mijn zin, en worden ook echt warm bij het laden.
Ik had al gedacht om dit eens te melden bij Noeifevo. In het beste geval sturen ze me zwaardere ... Heel waarschijnlijk echter niet ....
ik heb nu 1 Powerqueen lader over, die ga ik later misschien direct op 1 accu aan te sluiten om deze later sneller te laden laden.
Huuh. Je gebruikt het woord 'parallel', maar je beschrijving van de connecties duidt een serieschakeling van de accus aan. Maar later geef je weer aan dat de ene accu eerst laadt, en dan pas de tweede, wat weer duidt op parallel, want in serie is dat niet mogelijk omdat de stroom door beide accus gaat. Ik ben het spoor bijster.kmf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:08:
Nee. Hij bedoelt gewoon dit. Batterijen parallel schakelen, maar de belasting aftakken op de + van de ene batterij en op de - van de andere batterij.Maartentux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:28:
[...]
Huuh. Je gebruikt het woord 'parallel', maar je beschrijving van de connecties duidt een serieschakeling van de accus aan. Maar later geef je weer aan dat de ene accu eerst laadt, en dan pas de tweede, wat weer duidt op parallel, want in serie is dat niet mogelijk omdat de stroom door beide accus gaat. Ik ben het spoor bijster.
Maar hoe die dan uit balans kunnen raken is mij toch ook niet zo duidelijk .....
:strip_exif()/f/image/9uwiblhRSrBk1tfzyesdqBss.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door SusV op 26-08-2025 13:40 ]
wat @SusV zegt dus, ik had moeten verduidelijken dat de + + - - van beide accu's ook aaan elkaar zijn aangesloten zoals op de tekening staatMaartentux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:28:
[...]
Huuh. Je gebruikt het woord 'parallel', maar je beschrijving van de connecties duidt een serieschakeling van de accus aan. Maar later geef je weer aan dat de ene accu eerst laadt, en dan pas de tweede, wat weer duidt op parallel, want in serie is dat niet mogelijk omdat de stroom door beide accus gaat. Ik ben het spoor bijster.
ik had de powerstream mc4 op de oude manier aangesloten op de 2 accu's dus accu1 is pv1 accu2 pv2. dat veroorzaakte toch onbalans denk ik, maar waarom ze elkaar dan niet balanceren en waarom ze 1 voor 1 opgeladen worden begrijp ik ook niet.SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
ng aftakken op de + van de ene batterij en op de - van de andere batterij.
Maar hoe die dan uit balans kunnen raken is mij toch ook niet zo duidelijk .....
maar hoe dan ook, met busbars werkt het wel goed, zonder load zie ik ook dat ze elkaar balanceren (met 5A of zo), dus dat is helemaal goed
Aha! Dat verklaart al meer. Dus in feite belastte je beide accu's niet even zwaar. Ik merk ook dat de 2 MPPT's (in dezelfde omvormer) zich niet altijd hetzelfde gedragen. Ik heb de 2 MPPT's (PV1 en PV2) voor de omvormer aan mekaar gekoppeld (in parallel). Vervolgens verbind ik ze (met 1 + kabel en 1 - kabel) aan de accu zoals op de foto van mijn vorige post hier. Je moet zorgen dat je accu-combinatie (je 2 accu's in parallel) allebei dezelfde belasting 'zien'.kmf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:22:
[...]
ik had de powerstream mc4 op de oude manier aangesloten op de 2 accu's dus accu1 is pv1 accu2 pv2. dat veroorzaakte toch onbalans denk ik, maar waarom ze elkaar dan niet balanceren en waarom ze 1 voor 1 opgeladen worden begrijp ik ook niet.
maar hoe dan ook, met busbars werkt het wel goed, zonder load zie ik ook dat ze elkaar balanceren (met 5A of zo), dus dat is helemaal goed
Anders kun je inderdaad onbalansen krijgen.
Ah, gelukkig maar. Hmtja, ik heb ook zulke problemen. Ik heb twee parallele 24V 100Ah identieke PowerQueen accus die niet goed 'in de pas' lopen. Nu zegt de een 68% charged te zijn, de ander claimt 66%. Beide rapporteren ze 26,7V. Soms is het verschil wel 3%, vandaag niet. Ik weet niet wat ik er aan kan veranderen.SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
Nee. Hij bedoelt gewoon dit. Batterijen parallel schakelen, maar de belasting aftakken op de + van de ene batterij en op de - van de andere batterij.
Haha, ik snap het blijkbaar nog steeds niet hoor. Want een busbar is toch niets anders dan een heule dikke 'kabel' ? Ik bedoel wat is het verschil tussen een 200mm2 kabel en een busbar? Nouja de kabel is rond en de busbar rechthoekig, maar...kmf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:22:
[...]
Volgens mij mag je 66% en 68% SOC bij LiFePO4 beschouwen als 'gelijk'. Dan zit je net in het vlakke gedeelte van de Spanning/SOC-curve. Daar is het zeer moeilijk om exact de SOC te bepalen.Maartentux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:21:
[...]
Ah, gelukkig maar. Hmtja, ik heb ook zulke problemen. Ik heb twee parallele 24V 100Ah identieke PowerQueen accus die niet goed 'in de pas' lopen. Nu zegt de een 68% charged te zijn, de ander claimt 66%. Beide rapporteren ze 26,7V. Soms is het verschil wel 3%, vandaag niet. Ik weet niet wat ik er aan kan veranderen.
Ik heb net ook nog eens de spanningsval gemeten over de 2 parallelle verbindingskabels tussen beide batterijen. Dat is hoop en al 0.1 V in rusttoestand. Niks om mij zorgen over te maken.
Een busbar heeft over het algemeen een (veel) grotere doorsnede dan een kabel. Dus een hele kleine weerstand. Dat is in wezen het enige verschil.Maartentux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:25:
[...]
Haha, ik snap het blijkbaar nog steeds niet hoor. Want een busbar is toch niets anders dan een heule dikke 'kabel' ? Ik bedoel wat is het verschil tussen een 200mm2 kabel en een busbar? Nouja de kabel is rond en de busbar rechthoekig, maar...
Maar @kmf had zijn belasting ongelijk verdeeld over de 2 batterijen (PV1 - accu1, PV2 - accu2, accu1 in parallel met accu2). Dat was de verklaring van de onbalans, zo lijkt mij. Nu met zijn busbar 'zien' beide accu's dezelfde belasting.
Mja. Het hangt totaal af van de stroom die er loopt. Ik kan me vrijwel niet voorstellen dat er een wezenlijk verschil is tussen een busbar en een 35mm2 kabel. De weerstand van 40cm 35mm2 koper is 1,4 milliohm. Zelfs als daar volle 100A doorheen gaat is de spanningsval slechts 0,14 volt. Bijna verwaarloosbaar.SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:30:
[...]
Een busbar heeft over het algemeen een (veel) grotere doorsnede dan een kabel. Dus een hele kleine weerstand. Dat is in wezen het enige verschil.
Maar @kmf had zijn belasting ongelijk verdeeld over de 2 batterijen (PV1 - accu1, PV2 - accu2, accu1 in parallel met accu2). Dat was de verklaring van de onbalans, zo lijkt mij. Nu met zijn busbar 'zien' beide accu's dezelfde belasting.
En tuurlijk, als je niet een 35mm2 maar 6mm2 kabel gebruikte wordt alles anders.
(in de praktijk zal de overgangsweerstand bij de klemmen waarschijnlijk groter zijn dan van het materiaal)
alles hangt van de toegelaten spanningsval af.Maartentux schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:10:
Ik maak hier wat bezwaar tegen. De berekeningen kloppen an sich wel, maar houden geen rekening met vette kortsluiting, enkel met overbelasting. En dat is fout en gevaarlijk! Bovendien bestaan er gewoon tabellen voor de benodigde draaddikte.
als ik 10A op 230V ga aansluiten ga ik dunnere kabels gebruiken dan wanneer ik 10A op 12V systemen ga aansluiten.
en dan zie je ook direct bij zonnepanelen.
als jij een 2000W wasmachine 25meter verder in een washok gaat zetten is 2,5mm² prima.
als jij 2000W aan zonnepanelen/inverter in je tuin op 25meter zal zetten is 2,5mm² absoluut te weinig. nogthans dezelfde stroom.
bij je wasmachine boeit het weinig of daar nu 230V of 220V aankomt.
bij je omvormer is het WEL van belang of die 245V of 255V moet opwekken om aan straat terug te leveren.
het 2de punt ga ik ook niet mee akkoord. kabels dienen niet als kortsluitbeveiliging, daar dienen zekeringen voor. en die zekering moet berekend zijn voor de aangesloten kabel en dan vooral ook de lengte van de kabel.
die getallen dat ik eerder gaf waren dan ook voorbeeldwaardes om mijn punt duidelijk te maken. niemand gaat 2,5mm² gebruiken voor 100A.
maar in een auto gaan ze wel 25mm² gebruiken terwijl er stromen van 500-1000A kunnen lopen naar de starter. omdat ook daar het geen probleem is als de starter maar 9V krijgt. de kabel is daar een beetje stroombegrenzer als de motor een beetje vastzit
Die tabellen waar ik op doelde zijn dan ook globale richtlijnen, je eigen specifieke omstandigheden blijven altijd leidend natuurlijk.fcapri schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:38:
[...]
alles hangt van de toegelaten spanningsval af.
als ik 10A op 230V ga aansluiten ga ik dunnere kabels gebruiken dan wanneer ik 10A op 12V systemen ga aansluiten.
en dan zie je ook direct bij zonnepanelen.
als jij een 2000W wasmachine 25meter verder in een washok gaat zetten is 2,5mm² prima.
als jij 2000W aan zonnepanelen/inverter in je tuin op 25meter zal zetten is 2,5mm² absoluut te weinig. nogthans dezelfde stroom.
bij je wasmachine boeit het weinig of daar nu 230V of 220V aankomt.
bij je omvormer is het WEL van belang of die 245V of 255V moet opwekken om aan straat terug te leveren.
het 2de punt ga ik ook niet mee akkoord. kabels dienen niet als kortsluitbeveiliging, daar dienen zekeringen voor. en die zekering moet berekend zijn voor de aangesloten kabel en dan vooral ook de lengte van de kabel.
die getallen dat ik eerder gaf waren dan ook voorbeeldwaardes om mijn punt duidelijk te maken. niemand gaat 2,5mm² gebruiken voor 100A.
maar in een auto gaan ze wel 25mm² gebruiken terwijl er stromen van 500-1000A kunnen lopen naar de starter. omdat ook daar het geen probleem is als de starter maar 9V krijgt. de kabel is daar een beetje stroombegrenzer als de motor een beetje vastzit
De 2,5mm2 kabel van je voorbeeld heeft een weerstand van 0,35Ω (heen en terug is 50m!). Bij 16A valt daar 5,5V over. Inderdaad is dan meteen voor iedereen duidelijk dat die spanningsval verwaarloosbaar is bij de wasmachine, maar absoluut niet bij een 12V of 24V accu. Bij een PV installatie hangt het ervan af. Ik heb zelf nooooit afschakeling dus maakt het voor mij niet uit, maar voor een ander misschien wel.
Ik denk dat je mijn tweede punt niet begrijpt. De eisen die aan de kabels gesteld worden zijn
1) Dat ze niet mogen doorbranden vóórdat de (smelt?)veiligheid ingrijpt
2) Dat ze zodanig gedimensioneerd zijn dat bij kortsluiting de kortsluitstroom hoog genoeg is om de (smelt?)veiligheid voldoende snel te laten ingrijpen.
Concreter: In een 12V circuit met een beveiliging van 100A mag de totale kabel incl. contactweerstanden maximaal* 0,12Ω zijn, zoniet zal er bij kortsluiting minder dan 100A lopen en zal de veiligheid derhalve nimmer aanspreken. (* in de praktijk nog aanzienlijk lager, want zie de bekende A/B/C/D karakteristieken)
/f/image/DVWcBuhLZToU1S7XvRX6pnqa.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 27-08-2025 17:54 . Reden: nog een berekening toegevoegd ]
Mijn thuisaccu voor de camper is denk ik eind deze week wel klaar. Heel handig ook om dingen te 3d printen.
Qua omvormer was ik nog op zoek naar een mooie oplossing, de multiplus vind ik wat te duur en zwaar voor mijn toepassing. We zijn circa 2 kW nodig op 230v en gaan ook een zonnepaneel plaatsen (ik denk een gewoon 450-500 wp paneel voor op daken met wat aanpassingen). Laden op walstroom is handig maar geen eis.
Zou deze renogy all in one een beetje geschikt zijn? Over hun omvormers hoor ik positieve verhalen, helaas is hun 24v omvormer momenteel uitverkocht.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009577840926.html
Edit: aangezien ik waarschijnlijk toch liever de zonnepaneel mppt lader los heb (victron) valt de renogy all in one af. Dan moet ik op zoek naar een losse omvormer of toch een zware multiplus.
Qua omvormer was ik nog op zoek naar een mooie oplossing, de multiplus vind ik wat te duur en zwaar voor mijn toepassing. We zijn circa 2 kW nodig op 230v en gaan ook een zonnepaneel plaatsen (ik denk een gewoon 450-500 wp paneel voor op daken met wat aanpassingen). Laden op walstroom is handig maar geen eis.
Zou deze renogy all in one een beetje geschikt zijn? Over hun omvormers hoor ik positieve verhalen, helaas is hun 24v omvormer momenteel uitverkocht.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009577840926.html
Edit: aangezien ik waarschijnlijk toch liever de zonnepaneel mppt lader los heb (victron) valt de renogy all in one af. Dan moet ik op zoek naar een losse omvormer of toch een zware multiplus.
[ Voor 13% gewijzigd door warcow op 02-09-2025 11:54 ]
Je wilt ook wat qua betrouwbaarheid neem ik aan.
Ik zou wel de accu aansluiten op walstroom, zeker in een camper, indien mogelijk. 450Wp is alleen leuk als de zon schijnt.
Ik zou wel de accu aansluiten op walstroom, zeker in een camper, indien mogelijk. 450Wp is alleen leuk als de zon schijnt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Tja, maar het verschil (in gerapporteerde SoC, bij exact gelijke spanning) loopt flink uit de pas, het wordt soms wel 5% of 6%. Bij identieke batterijen.SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:26:
[...]
Volgens mij mag je 66% en 68% SOC bij LiFePO4 beschouwen als 'gelijk'. Dan zit je net in het vlakke gedeelte van de Spanning/SOC-curve. Daar is het zeer moeilijk om exact de SOC te bepalen.
Ik heb net ook nog eens de spanningsval gemeten over de 2 parallelle verbindingskabels tussen beide batterijen. Dat is hoop en al 0.1 V in rusttoestand. Niks om mij zorgen over te maken.
[
:strip_exif()/f/image/iyrXACITkK04DW5IpukGxLGR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 73% gewijzigd door Maartentux op 03-09-2025 12:57 ]
Het is al weer even geleden dat ik wat postte over hoe het gaat met mijn thuisbatterijen, want er valt eigenlijk niet veel te melden. Soms zijn er issues, zoals met Bluetooth, Wifi of een nieuwe Jinja-macroversie (Cheapest Energy Hours) waar even een bug in is gekropen (binnen een dag opgelost door de ontwikkelaar!) Toch wil ik laten weten dat ik nog steeds blij ben om te zien dat de toepassing (zowel de hardware als de software incl. Home Assistant dashboard) goed draait. In de zomer wordt ongeveer de helft van de opslagcapaciteit gebruikt voor nul-op-de-meter 's avonds en 's nachts. Dat zal binnenkort langzaamaan meer gaan worden.
/f/image/5vGcMULczTp9dkVMHv8ataos.png?f=fotoalbum_large)
voor het gemak van onderhoud heb ik besloten om mijn accu's met anderson connectoren te verbinden aan de busbars.
hierin kan ik de zekeringen ook netjes integegreren, ipv de zekeringen direct op de accu.
hierin kan ik de zekeringen ook netjes integegreren, ipv de zekeringen direct op de accu.

Ik ben ook gecharmeerd door Anderson-connectoren. Bvb door het feit dat er geen mannelijke en vrouwelijke connectoren zijn. Er is slechts 1 'gender' en die passen op mekaar.kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:07:
voor het gemak van onderhoud heb ik besloten om mijn accu's met anderson connectoren te verbinden aan de busbars.
[Afbeelding]
Voor aansluiting rechtstreeks op de batterij, wel de stroomsterkte in de gaten houden. De meestgebruikte Andersons zijn 50 A. Er zijn ook zwaardere types.
de accu's worden maar met max 20A opgeladen (parallel aangesloten,dus zelfs maar 10A), dus zelf de kleine anderson zullen wel lukken. Maar ik gebruik gewoon de veelgebruikte 50A connectoren zodat ze ook passen op de acculaders zelf. (voor als ik om wat voor reden een accu direct wilt laden)SusV schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:47:
[...]
Ik ben ook gecharmeerd door Anderson-connectoren. Bvb door het feit dat er geen mannelijke en vrouwelijke connectoren zijn. Er is slechts 1 'gender' en die passen op mekaar.
Voor aansluiting rechtstreeks op de batterij, wel de stroomsterkte in de gaten houden. De meestgebruikte Andersons zijn 50 A. Er zijn ook zwaardere types.
Had er van 50A zitten, maar aan 35A werden die eigenlijk al +10 graden warmer dan de omgevingstemperatuur... Dan maar de 150A versie gekocht op Ali, die blijven mooi koel.SusV schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:47:
[...]
Ik ben ook gecharmeerd door Anderson-connectoren. Bvb door het feit dat er geen mannelijke en vrouwelijke connectoren zijn. Er is slechts 1 'gender' en die passen op mekaar.
Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!
Tja ik vind al die connectors en krimpcontacten en bouten en zekeringen inplaats van een busbar eigenlijk niet heel verstandig, al die punten vormen single points of failure en ze verhogen de weerstand aanmerkelijk (ten opzichte van een busbar). Als er ooit kortsluiting optreedt tussen de polen/busbars vertrouw ik op het BMS; ik plaats geen zekeringen tussen de accus zelf. Wel tussen de accu(s) en de laders en inverters natuurlijk. Met één uitzondering: mijn 3000W(6000 piek) offgrid inverter is óók rechtstreeks aangesloten. Ik zie eigenlijk geen meerwaarde in een 200A of 300A zekering hier en ik wil ook geen volt verliezen. Om het de inverter zo makkelijk mogelijk te maken om 200+ ampere te trekken heb ik ook 16mm² kabels van elke accu apart naar de inverter geleid, de accus hebben dus zelf geen busbar; accu 1 zit aan accu 2 aangesloten via de 16mm² 'lus' naar de zware 3000W inverter input.kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:19:
[...]
de accu's worden maar met max 20A opgeladen (parallel aangesloten,dus zelfs maar 10A), dus zelf de kleine anderson zullen wel lukken. Maar ik gebruik gewoon de veelgebruikte 50A connectoren zodat ze ook passen op de acculaders zelf. (voor als ik om wat voor reden een accu direct wilt laden)
En euh... @kmf ik vind die draadjes aan de zekeringen en Anderson connectors in je foto er wel erg dun uitzien. Misschien is het gezichtsbedrog maar dat ziet eruit als 4mm² of 6mm². Ik kan me amper voorstellen dat dat 10 of 16mm² is... of vergis ik mij?
(Edit: na uitvergroten foto zie ik '10 AWG' staan, 6mm² dus. Het is jouw systeem, maar dat lijkt me wat te dun...)
[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 04-09-2025 16:59 . Reden: laatste regel toegevoegd ]
en hoe verbind je die kabels met de busbars? ook met dezelfde krimpcontractenMaartentux schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:50:
[...]
Tja ik vind al die connectors en krimpcontacten en bouten en zekeringen inplaats van een busbar eigenlijk niet heel verstandig, al die punten vormen single points of failure en ze verhogen de weerstand aanmerkelijk (ten opzichte van een busbar).
geschikt voor 40-50A, dat is meer dan de stromen die er doorheen gaan. de kabel van de 20A laders zijn dunner. misschien dat ik ooit nog update, maar voor de 24V systemen vind ik voldoende. elke kabel is ook max 40cm lang(Edit: na uitvergroten foto zie ik '10 AWG' staan, 6mm² dus. Het is jouw systeem, maar dat lijkt me wat te dun...)
Het gaat er niet om dat een krimpverbinding slecht is, het gaat om het aantal verbindingen van het ene materiaal met het andere materiaal. Bij een busbar is dat meestal <5. Van accupool naar busbar, van busbar naar oogje, van oogje naar koperen kabel. Da's drie overgangen. Met zekeringen en een Anderson ga je ruim voorbij de 10. Tel maar mee: van accupool naar oogje, van oogje naar koper, van koper naar Anderson-1, van Anderson-1 naar Anderson-2, van Anderson-2 naar koper, van koper naar oogje, van oogje naar zekeringhouder, van zekeringhouder naar zekering, enz. Elke overgang is gemiddeld misschien maar 50mΩ. of 15 mΩ, weet ik veel. Maar het telt wel bij elkaar op.kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:16:
[...]
en hoe verbind je die kabels met de busbars? ook met dezelfde krimpcontracten
[...]
geschikt voor 40-50A, dat is meer dan de stromen die er doorheen gaan. de kabel van de 20A laders zijn dunner. misschien dat ik ooit nog update, maar voor de 24V systemen vind ik voldoende. elke kabel is ook max 40cm lang
Over die kabeldiktes: vanuit die lader gezien is zijn geringe kabeldikte in orde; want als je 'm kortsluit loopt er circa 20A. En vanuit de accu gezien: als jij een zekering gebruikt van 20A of 40A kun je na die zekering verder met kabel die geschikt is voor 20 resp. 40A. Maar tot aan die zekering geldt dat de kabel de kortsluitstroom moet kunnen weerstaan van de ACCU (!) En die is vele vele malen hoger. Minimaal 100A als het BMS op 100A beveiligt en héél erg snel ingrijpt. Als het BMS wat minder snel ingrijpt loopt er al snel 1000A of meer. Kortstondig ja, maar toch.
Anyway, het is jouw systeem. Dit zijn gewoon adviezen en/of theorie. Volledig vrijblijvend.
Oh, wordt zeker gewaardeerd hoor, beargumenteerde adviezen. ik zal het ook meenemen bij mijn komende upgrade/herziening van mijn systeem.Maartentux schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:10:
[...]
Anyway, het is jouw systeem. Dit zijn gewoon adviezen en/of theorie. Volledig vrijblijvend.
naar mijn insziens is er "maar" 2 tussenverbinden bijgekomen, namens die voor de parallelle ANL zekering. de anderson had ik sowieso al genomen voor onderhoudsgemak.
Ik had eerst ook zo 2 dikke zekeringen in de batterijkabels staan. Er kwamen op den duur daar een beetje veel kabels tesamen, dus heb ik die zekeringen vervangen door dit:kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:07:
[Afbeelding]
Heb ik wat meer contactpunten en kan ik de zekeringen wat meer 'fine-tunen' per apparaat.
De grote Mega-zekering is voor de 3000 W inverter. De kleinere Midi-zekeringen zijn voor de laders en micro-omvormer.
:strip_exif()/f/image/8Eb57o8vozaUTKw3rdnJKLDZ.png?f=user_large)
Ik begrijp niet helemaal hoe je die mini-busbar(want dat is het lijkt me?) moet aansluiten? kan je een foto van jouw aansluitingen maken? of een mini-schema?SusV schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:29:
[...]
Ik had eerst ook zo 2 dikke zekeringen in de batterijkabels staan. Er kwamen op den duur daar een beetje veel kabels tesamen, dus heb ik die zekeringen vervangen door dit:
Heb ik wat meer contactpunten en kan ik de zekeringen wat meer 'fine-tunen' per apparaat.
De grote Mega-zekering is voor de 3000 W inverter. De kleinere Midi-zekeringen zijn voor de laders en micro-omvormer.
[Afbeelding]
Foto is moeilijk want het zit momenteel helemaal ingebouwd.kmf schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:23:
[...]
Ik begrijp niet helemaal hoe je die mini-busbar(want dat is het lijkt me?) moet aansluiten? kan je een foto van jouw aansluitingen maken? of een mini-schema?
Heb een schema'tje gemaakt. Dit is een foto van het internet, dus van die 2 rode (Midi-)zekeringen zitten er bij mij 4 naast mekaar ipv 2.
- De groene pijl is de kabel die van de batterij komt. AWG 2 (~35 mm2)
- De rode pijl is de kabel naar mijn inverter (3000 W). Ook AWG 2
- De 3 oranje pijlen is de kabelverbinding met mijn 3 laders. Weet niet precies welke kabeldikte dat is.
- De blauwe pijl is de kabel naar mijn micro-omvormer (800 W). AWG 6.
Dus de batterij komt inderdaad toe op de L-vormige "busbar", via de zekeringen gaat de verbinding naar de diverse apparaten.
Ik heb 2 keer dit. Een keer voor de + en 1 keer voor de - pool.
Is dit wat duidelijker zo?
:strip_exif()/f/image/m63QR1yo0qhmPlK9qrFy0zA4.png?f=user_large)
wat voor accu heb jij dan?SusV schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:44:
[...]
Foto is moeilijk want het zit momenteel helemaal ingebouwd.
Heb een schema'tje gemaakt. Dit is een foto van het internet, dus van die 2 rode (Midi-)zekeringen zitten er bij mij 4 naast mekaar ipv 2.
- De groene pijl is de kabel die van de batterij komt. AWG 2 (~35 mm2)
- De rode pijl is de kabel naar mijn inverter (3000 W). Ook AWG 2
- De 3 oranje pijlen is de kabelverbinding met mijn 3 laders. Weet niet precies welke kabeldikte dat is.
- De blauwe pijl is de kabel naar mijn micro-omvormer (800 W). AWG 6.
Dus de batterij komt inderdaad toe op de L-vormige "busbar", via de zekeringen gaat de verbinding naar de diverse apparaten.
Is dit wat duidelijker zo?
[Afbeelding]
ja, dan heb je wel wat andere configuraties nodig dan voor een 24V systeemSusV schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:49:
[...]
2 accu's van 48 V (15S) 100Ah in parallel. Dus totaal 48 V, 200Ah of 9.6 kWh.
Van deze dus twee...
Een opmerking en een waarschuwing.SusV schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:44:
[...]
De opmerking: Daar is 1x voldoende. Je hoeft nooit in beide aders (+ en -) veiligheden op te nemen. Alle 5 de oogjes met 1 dikke bout erdoorheen was ook goed geweest. Of metalen strips in plaats van de zekeringen gebruiken. Maar dit is wel netjes en kan geen kwaad.
De waarschuwing: Het verschil tussen DC 24V en 48V qua vlamboog-risico is best flink. Niet voor niets zijn die fuses vaak maar rated voor 30V of 32V DC. Onderschat dit niet! Als je zekering doorslaat wegens overbelasting maar in plaats daarvan trekt -ie een vlamboog, dan is de kans dat je brand krijgt 99%.
Wat 'wel veilig' is en wat 'niet veilig', daar waag ik mij niet aan. Maar wees je bewust van zulke risico's.
Er staan spectaculaire filmpjes op youtube van laagvoltage DC vlambogen. Deze is erg summier, geen uitleg, alleen een 30 sec demo. Maar wel spektakel. YouTube: Verschil tussen AC en DC vlamboog
[ Voor 8% gewijzigd door Maartentux op 05-09-2025 18:18 . Reden: yt linkje toegevoegd ]
Over:Maartentux schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:10:
[...]
Een opmerking en een waarschuwing.![]()
De opmerking: Daar is 1x voldoende. Je hoeft nooit in beide aders (+ en -) veiligheden op te nemen. Alle 5 de oogjes met 1 dikke bout erdoorheen was ook goed geweest. Of metalen strips in plaats van de zekeringen gebruiken. Maar dit is wel netjes en kan geen kwaad.
De waarschuwing: Het verschil tussen DC 24V en 48V qua vlamboog-risico is best flink. Niet voor niets zijn die fuses vaak maar rated voor 30V of 32V DC. Onderschat dit niet! Als je zekering doorslaat wegens overbelasting maar in plaats daarvan trekt -ie een vlamboog, dan is de kans dat je brand krijgt 99%.
Wat 'wel veilig' is en wat 'niet veilig', daar waag ik mij niet aan. Maar wees je bewust van zulke risico's.
Er staan spectaculaire filmpjes op youtube van laagvoltage DC vlambogen. Deze is erg summier, geen uitleg, alleen een 30 sec demo. Maar wel spektakel. YouTube: Verschil tussen AC en DC vlamboog
- de waarschuwing:
Die is terecht. En ik denk inderdaad dat veel mensen enkel focussen op de stroomsterkte (van een zekering) en minder op de spanning. Een zekering moet inderdaad smelten bij een bepaalde stroom, maar ze moet ook de daarbij ontstaande vlamboog kunnen doven.
Wat mijn toepassing betreft kan ik u geruststellen. De toelaatbare gebruiksspanning van de zekeringen, en van de behuizing is minstens 58 VDC.
Ik heb daar speciaal op gelet bij de selectie van de componenten.
- de opmerking:
Ja, inderdaad. Ik heb me dat ook al vaker afgevraagd. Waarom 2 zekeringen in 1 circuit. Maar met deze hoge stromen .. ach, waarom niet...
Iets anders, wat ik me al vaker afgevraagd heb: Je leest vaak dat de kabels (+ en -) tussen accu en belasting 'even lang' moeten zijn ....
Dit is een 'regel' die mijn verstand en logica te boven gaat. Waarom in hemelsnaam? De accu 'ziet' enkel de belasting op haar klemmen. Hoe die belasting verdeeld is (kleine R van de kabel + grote R van de belasting + NOG kleinere R van de kabel) .. dat maakt die accu toch geen bal uit ...? Toch?
Dit lijkt mij een 'regel' te zijn die ontstaan is uit onwetendheid ...
Of zie ik iets heel elementair over het hoofd?
Ik doe liever geen uitspraken op gebied waar ik niet goed thuis ben. Dus ik laat het even in het midden. Bij hoge frequenties -waar hier dus uberhaupt geen sprake van kan zijn- moet je zorgen dat alle 'datalijnen' op een motherboard even lang zijn omdat anders de bits niet gelijktijdig aankomen, en da's trouble. Bij middellage frequenties -waar hier dus uberhaupt geen sprake van kan zijn- moet je ervoor zorgen dat geluid van verschillende bronnen dezelfde lengte aflegt naar het oor, omdat je anders faseverschuivingen krijgt. Maar dit is DC. DC is tamelijk eenvoudig. Ik ken persoonlijk geen scenario met de situatie die je schetst. Maar ik ben totaal niet thuis in sterkstroomtechniek, dus misschien leer ik nog eens wat. Maar ik ben voorlopig skeptisch.SusV schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:44:
[...]
Iets anders, wat ik me al vaker afgevraagd heb: Je leest vaak dat de kabels (+ en -) tussen accu en belasting 'even lang' moeten zijn ....
Dit is een 'regel' die mijn verstand en logica te boven gaat. Waarom in hemelsnaam? De accu 'ziet' enkel de belasting op haar klemmen. Hoe die belasting verdeeld is (kleine R van de kabel + grote R van de belasting + NOG kleinere R van de kabel) .. dat maakt die accu toch geen bal uit ...? Toch?
Dit lijkt mij een 'regel' te zijn die ontstaan is uit onwetendheid ...
Of zie ik iets heel elementair over het hoofd?
Op forums voor audiofielen kun je de wildste verhalen lezen die compleet aan de fantasie van de auteur zijn ontsproten, zoals dat je geluidskwaliteit hoorbaar verbetert als je super hoge kwaliteit netwerkkabels gebruikt tussen je NAS en je DAC, wat volkomen lariekoek is; 0101110010100011 blijft 0101110010100011 of het nu door een netwerkkabel gaat van €1,30 of een van €229,64 met titanium sevenfold-braided QIFP shielding en platina-plated high-duranium interconnects die persoonlijk door de CTO gekalibreerd zijn.

Of mensen die beweren in de muziek het verschil te horen tussen verschillende 230V stekkerblokken.

Maar omgekeerd zijn er ook zaken die wel degelijk bestaan en een serieus hardnekkig probleem kunnen vormen, denk bijv. aan een aardlus (dit speelt bij audio, niet bij accu's),
Uit de accuwereld ken ik zulke stories nog niet, maar die komen vast wel. Immers, waar grof geld is te verdienen komen de oplichters vanzelf ook.
[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 06-09-2025 03:21 ]
over die zekeringen daar wordt zeker tegen gezondigd.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/88NbvoBpBN2kYw4orC3C94Cr.jpg?f=user_large)
ik kom deze vaak tegen in ebikes van 36V (volgeladen dus 42V) echter zijn die maar voorzien tot max 32V.
dat zijn dus al VEEEEEL fabrikanten die daar tegen zondigen
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/88NbvoBpBN2kYw4orC3C94Cr.jpg?f=user_large)
ik kom deze vaak tegen in ebikes van 36V (volgeladen dus 42V) echter zijn die maar voorzien tot max 32V.
Ja, je zou toch hopen dat daar zandgevulde zekeringen worden toegepast. Maar ja, zoals met alle risicodingen, het gaat natuurlijk 99 van de 100 keer goed. In mijn Hewlett Packard 60/72V UPS zat zo'n zandgevulde 6x32mm glaszekering. Nu ben ik geen expert op zekeringengebied, maar dat zand helpt wel echt tegen vlambogen (onttrekt warmte). Ik heb 'm alsnog vervangen door een speciale DC automaat toen ik 'm modificeerde met grotere (lood)accus.fcapri schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:51:
over die zekeringen daar wordt zeker tegen gezondigd.
[Afbeelding]
Edit: toen ik zocht op zandgevulde zekering kwam ik deze post tegen op een hifi forum. Nou, je ziet het al, precies dus wat ik in mijn vorige post schreef over oplichters en sterke verhalen.

:strip_exif()/f/image/54HyAdz9kRColbZWNvtoCrrq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Maartentux op 06-09-2025 17:12 ]
[quote]Luc Degrande schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:22:
[...]
[...]
Is dat het enige apparaatje wat je nodig hebt? Levert hij stroom door de ethernet kabel vanuit de bms?
[...]
[...]
Is dat het enige apparaatje wat je nodig hebt? Levert hij stroom door de ethernet kabel vanuit de bms?
Ondertussen het esp32 bordje binnen. Maar zo te zien heb ik een 5v voeding nodig of aansluiten met een usbc. Alleen die zit er niet op want het is een ethernet port. Mijn laptop leest hem niet uit.
Ik ga er nu vanuit dat ik dus meer componenten nodig heb dan alleen dat bordje en een ethernet kabel..
Ik ga er nu vanuit dat ik dus meer componenten nodig heb dan alleen dat bordje en een ethernet kabel..
Het vergt natuurlijk wel enig inzicht, en soldeerkunst, maar je kunt uit elke oude USB charger +5V halen.Keni87 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:36:
Ondertussen het esp32 bordje binnen. Maar zo te zien heb ik een 5v voeding nodig of aansluiten met een usbc. Alleen die zit er niet op want het is een ethernet port. Mijn laptop leest hem niet uit.
Als je de charger ongemoeid wilt laten knip dan een ouwe USB kabel doormidden en strip de draadjes daarin. Het zijn er waarschijnlijk 4. Plug de USB stekker in de adapter en de adapter in een wandcontactdoos. Je zult nu tussen twee draden 5 V meten. Als de draden kleuren hebben dan zijn rood en zwart de meest voor de hand liggende exemplaren. Wit kan ook nog.
De allermodernste USB3/USB-C chargers zou ik juist vermijden, daar is de spanning niet per se 5V. Bovendien zijn het daar veel meer draden.
Succes!
Bedankt voor je antwoord. Heb nu inderdaad stroom op de esp32 maar ik kan er helaas niets mee want er moet eerst esp home op geflasht worden en dat kan alleen met usb of een soort van usb naar uart module. En dan die draden solderen naar tx en rx.Maartentux schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:59:
[...]
Het vergt natuurlijk wel enig inzicht, en soldeerkunst, maar je kunt uit elke oude USB charger +5V halen.
Als je de charger ongemoeid wilt laten knip dan een ouwe USB kabel doormidden en strip de draadjes daarin. Het zijn er waarschijnlijk 4. Plug de USB stekker in de adapter en de adapter in een wandcontactdoos. Je zult nu tussen twee draden 5 V meten. Als de draden kleuren hebben dan zijn rood en zwart de meest voor de hand liggende exemplaren. Wit kan ook nog.
De allermodernste USB3/USB-C chargers zou ik juist vermijden, daar is de spanning niet per se 5V. Bovendien zijn het daar veel meer draden.
Succes!
Ik ga dus een ander esp32 bordje bestellen met usbc aansluiting. Hopelijk krijg ik die wel aan de praat met de bms.
Voor nu heb ik een beveiliging voor de laders van de zelfbouw accu in homeassistant gezet. Mocht de accu vol zijn dan registreert de smartplug van de lader geen stroom voor een aantal seconden. En wordt de smartplug uitgezet en pas om middernacht weer gereset.
Ik weet dat de bms ook blokkeert bij een volle accu maar omdat de lader vaak aan en uit gaat (bewolking) vond ik dit een betere oplossing
Nog een tip voor mensen met een apsystems ez1. Bij mij hangt hij in de schuur en de verbinding viel steeds weg. Dan komen de sensoren op unavailable te staan in homeassistant. Ik heb mijn 2,4g wifi netwerk veranderd naar kanaal 1. Ik weet niet waarom maar heb daardoor geen verbindingsproblemen meer. Ik las op internet dat meerdere mensen daar last van hadden.
Ikke niet, al vond ik de vonken tijdens het parallel aansluiten zo eng dat ik de accu's los van elkaar heb aangesloten....xbeam schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:55:
Wie o wie is dit hier ;-)
https://nieuwsuitkollum.n...akket-vat-vlam-in-woning/

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley
Alvorens parallelle accu's met mekaar te verbinden met een korte dikke kabel, verbind ze eerst een tijdje via een weerstandje, of via een lange dunne kabel. Ik had een gloeilamp (geen LED-lamp!) gebruikt als weerstand.MvdO79 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:54:
[...]
Ikke niet, al vond ik de vonken tijdens het parallel aansluiten zo eng dat ik de accu's los van elkaar heb aangesloten....
Dan werk je enig spanningsverschil langzaam en gecontroleerd weg en trek je minder forse vonken bij het aansluiten van de dikke (definitieve) kabels.
Nope, ik nietxbeam schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:55:
Ik verwacht dat dit de komende jaren steeds vaker gaat gebeuren nu salderen wordt afgeschaft. Men gaat toch zoeken om geld te besparen en komen er potentieel gevaarlijke situaties.
Een foutje is zo gemaakt.
De titel van het artikel is (bewust?) wat misleidend of alleszins onvolledig.xbeam schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:55:
Deze paragraaf in het artikel verklaart veel:
"De bewoner was op het moment van het uitbreken van de brand aan het knutselen met de accu’s. Dat ging om één of andere manier mis en binnen enkele ogenblikken stond de woonkamer vol met rook."
Heel waarschijnlijk kortsluiting gemaakt en 1000 A door een kabeltje gejaagd ....
Een leek miskijkt zich vaak op de betrekkelijk lage batterijspanning en ziet de (potentieel) hoge stromen over het hoofd .....
[ Voor 9% gewijzigd door SusV op 18-09-2025 08:55 ]
Heb ik gedaan, alsnog een vonk, maar was te creepy voor mij...SusV schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:33:
[...]
Alvorens parallelle accu's met mekaar te verbinden met een korte dikke kabel, verbind ze eerst een tijdje via een weerstandje, of via een lange dunne kabel. Ik had een gloeilamp (geen LED-lamp!) gebruikt als weerstand.
Dan werk je enig spanningsverschil langzaam en gecontroleerd weg en trek je minder forse vonken bij het aansluiten van de dikke (definitieve) kabels.
“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley
De accu als dit in forum onderwerp Eenvoudige thuisaccu samenstellen is in basis gewoon veilig als je er andere dingen van gaat prutsen ......
Dus niet te vergelijken met het zelfbouwer van accu's
Dus niet te vergelijken met het zelfbouwer van accu's
Een gloeilamp (ik gebruik een 24V halogeen steekvoet lampje) werkt perfect om vonken te vermijden bij het aansluiten van inverters etc. met hun grote capacitors. Maar bij het aansluiten van twee accus werkt dat niet goed omdat je dat bij een accu niet een paar seconden moet doen, maar tientallen minuten. En als er 0,3V over staat (ondanks dat er flinke stroom loopt) zal de lamp helemaal geen licht geven, dus je hebt geen visuele indicatie, in tegenstelling tot bij een inverter etc. Het spanningsverschil is gewoon veel te klein. Eventueel kun je dat deels oplossen met een 1,5 V volt lampje, als je dat kunt vinden.MvdO79 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:30:
[...]
Heb ik gedaan, alsnog een vonk, maar was te creepy voor mij...
Beste methode blijft toch om ze pas te verbinden als ze volgens een multimeter precies dezelfde spanning hebben, bijv. 27,23 V en 27,25 V
Ik heb nu een accu en de powerstream daaraan hangen
Maar zit te knoeien met de instellingen
Wil eerst gewoon simpel vanaf 23:00 , 6 uren 150w uit de accu trekken.
Maar geen idee hoe dit in te stellen in de ecoflow app
Kan met een tijdschakelaar, maar ik doe dat met home assistant en een shelly Pro 4pm https://amzn.to/3VAl82aArjen34 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:01:
Ik heb nu een accu en de powerstream daaraan hangen
Het uitgang vermogen is in de powerstream app is minimaal 400 watt
Dat is meer als de door jou opgegeven 150 Watt.
ik gebruik een shelly 3PM pro https://amzn.to/3VAl82a in mijn meterkast om exact mijn huisverbruik televeren met de accu.
[ Voor 5% gewijzigd door Aengineering op 27-09-2025 19:22 ]
In de app bij automatisering kan dat, tik op 'nieuwe automatisering' dan zie je dit:Arjen34 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:01:
...Wil eerst gewoon simpel vanaf 23:00 , 6 uren 150w uit de accu trekken.
:strip_exif()/f/image/wfPTNArj7h5HAdBKaHa0RWyS.jpg?f=fotoalbum_large)
Eindelijk krijg ik wat meer dingen aan de praat, voor mij als leek met home assistant nu een werkend dashboard met de omvormer en lader automatiseringen. De output van de ez1 is trouwens wel een flink stuk hoger dan dat hij werkelijk geeft. Maar na vele uren uitzoeken en nu met een slimme regeling wordt dit allemaal per minuut geregeld zodat p1 rond de 0 bl
ijft.
:strip_exif()/f/image/HVIAa5WH4XCPU6Dcqlu6bQCk.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt daar zat ik ook al naar te kijken.H.W.R schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:49:
[...]
In de app bij automatisering kan dat, tik op 'nieuwe automatisering' dan zie je dit:
[Afbeelding]
Maar ik denk dat ik een dommere fout gemaakt heb 😆
Zag in de buurt een lifepo4 accu te koop 12v 100ah en dacht dat die wel geschikt was voor mijn testje.
Omdat de powerstream vanaf 11v ging.
Maar zoals ik het nu lees heb ik toch minimaal iets van 18v opstart spanning nodig.
Dus deze accu moet eerst maar weer in de verkoop 🙈
De Derde Wet van Kirchhoff in de praktijk dus: 'Daar waar de schakeling rookt is de stroom het grootst'SusV schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:53:
[...]
De titel van het artikel is (bewust?) wat misleidend of alleszins onvolledig.
Deze paragraaf in het artikel verklaart veel:
"De bewoner was op het moment van het uitbreken van de brand aan het knutselen met de accu’s. Dat ging om één of andere manier mis en binnen enkele ogenblikken stond de woonkamer vol met rook."
Heel waarschijnlijk kortsluiting gemaakt en 1000 A door een kabeltje gejaagd ....
Een leek miskijkt zich vaak op de betrekkelijk lage batterijspanning en ziet de (potentieel) hoge stromen over het hoofd .....
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
s/stroom/spanningsval/daemonix schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:23:
[...]
De Derde Wet van Kirchhoff in de praktijk dus: 'Daar waar de schakeling rookt is de stroom het grootst'
De Ecoflow Powerstream is niet meer te krijgen (behalve 2ehands). Heeft iemand ervaring met een APsystems EZ1-M 800W WiFi & Bluetooth Microom Converter?
De input voltage lijkt OK en er is een lokale api. De vraag is alleen of deze accu ipv. solar spanning accepteert.
De input voltage lijkt OK en er is een lokale api. De vraag is alleen of deze accu ipv. solar spanning accepteert.
@ronald75
Al gezocht in dit topic? Is al wel e.e.a. over geschreven. 24V is volgens mij te laag en er is een speciale batterij firmware nodig, dacht ik.
Al gezocht in dit topic? Is al wel e.e.a. over geschreven. 24V is volgens mij te laag en er is een speciale batterij firmware nodig, dacht ik.
ik ben tevreden met mijn zelfbouw accu maar inmiddels zijn er zo veel kleine plugin accu's te koop dat de zin er wel van af is niet?
behalve het tweaker gehalte misschien
Volgens mij is er toch nog altijd het prijsvoordeel bij zelfbouw.Aengineering schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:00:
ik ben tevreden met mijn zelfbouw accu maar inmiddels zijn er zo veel kleine plugin accu's te koop dat de zin er wel van af is niet?
Ik heb een 9.6 kWh batterij gebouwd voor ~2700 EUR. Daar kun je geen commerciële van die capaciteit voor kopen denk ik.
Plus, ik laat hem exact functioneren zoals IK wil.
En, er is uiteraard het hobby-aspect. Als je geen techneut bent, begin je er best niet aan ...
Ik zou zelf geen zelfbouw meer overwegen met wat er nu op de markt is.Aengineering schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:00:
Dat denk ik soms ook maar dan is de fun er toch wel een beetje vanafAengineering schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:00:
Wat ik me ook afvraag is in hoeverre zijn die plugin accus afhankelijk van de cloud/internet? Is het niet zo dat als straks de eerste leveranciers failliiet gaan (kijk naar sommige zonnepanelen omvormer fabrikanten) deze plugins "onbestuurbaar" worden?
Hier ook tevreden met de laatst gebouwde set, bestaande uit 16 Eve 280A cellen, JK 150A BMS, 2x PS, 4x lader:Aengineering schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:00:
:strip_exif()/f/image/IzItfUxZigqINmOYOVfDARHP.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch nog een stuk goedkoper dan een kant en klare accu. En heb later evt. nog mogelijkheden (door JK BMS) om over te stappen op een Victron of hybride PV omvormer.
Eh... Waar is de CO en H2 beveiliging in een commerciele plugin accu?daemonix schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:20:
Waar is de CO en H2 beveiliging?
LiFePo4 gedraagt zich compleet anders dan Lithium-ion of LiPo accus, dat ontbrandt niet zomaar.
Ziet er goed uit!H.W.R schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:05:
[...]
Hier ook tevreden met de laatst gebouwde set, bestaande uit 16 Eve 280A cellen, JK 150A BMS, 2x PS, 4x lader:
[Afbeelding]
Toch nog een stuk goedkoper dan een kant en klare accu. En heb later evt. nog mogelijkheden (door JK BMS) om over te stappen op een Victron of hybride PV omvormer.
Ben benieuwd naar je schema, wil je dat hier delen? Met alle componenten zoals op de foto?
Dank!
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Precies, LFP gedraagt zich anders en gaat CO en H2 spuien en niet ontbranden maar ontploffen of je vergiftigen voor de ontploffing. Lees maar eens terug in dit draadje, staat uitgebreid beschreven. Mijn accu staat niet voor niets buiten. De keuze is tussen brand (gewone accu's zoals NMC) en een explosie (LFP).Maartentux schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:16:
[...]
Eh... Waar is de CO en H2 beveiliging in een commerciele plugin accu?
LiFePo4 gedraagt zich compleet anders dan Lithium-ion of LiPo accus, dat ontbrandt niet zomaar.
Ik zou weleens bronnen daarvoor willen zien, ik ben dat nog niet tegengekomen. In tegenstelling tot NMC wat een thermal runaway kan/zal hebben is dit bij LiFePo4 pertinent ONmogelijk. Je kunt ze kortsluiten, er een gat doorheen boren, en nog zullen ze niet ontbranden.daemonix schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:07:
[...]
Precies, LFP gedraagt zich anders en gaat CO en H2 spuien en niet ontbranden maar ontploffen of je vergiftigen voor de ontploffing. Lees maar eens terug in dit draadje, staat uitgebreid beschreven. Mijn accu staat niet voor niets buiten. De keuze is tussen brand (gewone accu's zoals NMC) en een explosie (LFP).
Echter, als er iets anders in de fik vliegt (al dan niet veroorzaakt door kortsluiting/electrische stroom uit deze accu) dan zal ook een LiFePo4 accu uiteindelijk gaan branden; het spul is niet onbrandbaar. En daar komen inderdaad heel vervelende gassen bij vrij, maar brandend hout of plastic doet dat ook. Ook die rook is dodelijk voor je.
Merk op dat in dit artikel met geen woord gesproken wordt over hydrogen, noch over carbon monoxide, laat staan over dat explosiegevaar. (het woord 'explo*' komt wel vijf keer voor, maar niet in die context). Ook in geen van de andere artikelen die ik heb geraadpleegd. Dus ik vermoed een broodje aap verhaal, met alle respect.
(Oh ja en again: waar zitten die maatregelen in de commerciele plugin accus? Of moet zelfbouw opeens aan hogere eisen voldoen dan commercieel spul?)
https://www.pretapower.co...re-what-you-need-to-know/
YouTube: LFP Battery Fire Safety: What You NEED to Know
:strip_exif()/f/image/zs8z1JIklMZ6dSR6LQZx565L.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 06-10-2025 21:27 ]
In Duitsland is er al eens een woning geëxplodeerd nadat een accu heeft staan ontgassen.Maartentux schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:24:
[...]
Ik zou weleens bronnen daarvoor willen zien, ik ben dat nog niet tegengekomen. In tegenstelling tot NMC wat een thermal runaway kan/zal hebben is dit bij LiFePo4 pertinent ONmogelijk. Je kunt ze kortsluiten, er een gat doorheen boren, en nog zullen ze niet ontbranden.
Echter, als er iets anders in de fik vliegt (al dan niet veroorzaakt door kortsluiting/electrische stroom uit deze accu) dan zal ook een LiFePo4 accu uiteindelijk gaan branden; het spul is niet onbrandbaar. En daar komen inderdaad heel vervelende gassen bij vrij, maar brandend hout of plastic doet dat ook. Ook die rook is dodelijk voor je.
Merk op dat in dit artikel met geen woord gesproken wordt over hydrogen, noch over carbon monoxide, laat staan over dat explosiegevaar. (het woord 'explo*' komt wel vijf keer voor, maar niet in die context). Ook in geen van de andere artikelen die ik heb geraadpleegd. Dus ik vermoed een broodje aap verhaal, met alle respect.
(Oh ja en again: waar zitten die maatregelen in de commerciele plugin accus? Of moet zelfbouw opeens aan hogere eisen voldoen dan commercieel spul?)
https://www.pretapower.co...re-what-you-need-to-know/
YouTube: LFP Battery Fire Safety: What You NEED to Know
[Afbeelding]
https://www.pv-magazine-i...ery-explosion-in-germany/
Het is geen onzin.
Hier is het probleem geweest dat het geen geventileerde ruimte was. Als een accu ontgast en het bereik een niveau waarop de gassen kunnen exploderen dan is het schakelen van een lichtschakelaar genoeg.
Net als met een aardgaslek, ja.Psycho_Mantis schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:41:
[...]
In Duitsland is er al eens een woning geëxplodeerd nadat een accu heeft staan ontgassen.
https://www.pv-magazine-i...ery-explosion-in-germany/
Het is geen onzin.
Hier is het probleem geweest dat het geen geventileerde ruimte was. Als een accu ontgast en het bereik een niveau waarop de gassen kunnen exploderen dan is het schakelen van een lichtschakelaar genoeg.
De titel van het artikel zegt het eigenlijk al he: investigators-still-uncertain-about-cause
Het artikel sluit af met "The safety of these systems is evident in the low number of accidents reported among more than 1 million home battery storage installations in Germany". Merk ook op dat niemand in het artikel echt durft te gissen naar de werkelijke oorzaak. Ze willen alleen (terecht!) ook niets uitsluiten.
Ik blijf bij mijn standpunt: De kans dat je huis in lichterlaaie gaat door de accu van je E-bike of drone of accugereedschap of laptop of smartphone of massager is groter dan dat het door je (LifePo4) thuisaccu komt.
@Maartentux Ik schrijf helemaal nergens dat er brand ontstaat. Het is echter wel bekend dat er H2 en CO vrijkomt als de batterij gaat uitzetten, en dat moet worden afgegast.
De keuze is NMC (brand) of LFP (explosie). Volgens de brandweer is het eerste minder erg omdat je kans hebt om weg te komen. Ik heb LFP die buiten staat.
De keuze is NMC (brand) of LFP (explosie). Volgens de brandweer is het eerste minder erg omdat je kans hebt om weg te komen. Ik heb LFP die buiten staat.
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 07-10-2025 13:05 ]
Nou, ik heb 10+ bronnen bekeken, maar niet één enkele bron noemt explosiegevaar. Maar zelfs als dat er zou zijn áls de batterij begint op te zwellen hou je daarmee nog geen rekening met de káns daarop. Immers risico berekeningen houden niet enkel rekening met de ernst van een gebeurtenis, maar ook met de kans dat die optreedt. Als we alleen naar de ernst keken dan bestonden er nu geen kerncentrales, bijvoorbeeld.daemonix schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:56:
@Maartentux Ik schrijf helemaal nergens dat er brand ontstaat. Het is echter wel bekend dat er H2 en CO vrijkomt als de batterij gaat uitzetten, en dat moet worden afgegast.
En de kans op dat het misloopt bij LiFePo4 is bijzonder klein.
Kun je een bron geven voor je boude uitspraak over wat de brandweer zou hebben gezegd over NMC vs LiFePo4 ? Tellen ze het aantal levend verbrande slachtoffers in Tesla's mee?
Bij mij staat er 10 kWh binnenshuis, en 5 kWh in de schuur, trouwens.
Maar om dit woordspelletje eens om te draaien, wanneer ga jíj een antwoord formuleren op míjn vraag:
Oh ja en again: waar zitten die maatregelen in de commerciele plugin accus? Of moet zelfbouw opeens aan hogere eisen voldoen dan commercieel spul?
Omdat het externe maatregelen betreft is de installateur verantwoordelijk voor afdoende veiligheidsmaatregelen. Helaas weten de meeste installateurs niet dat dit speelt, net als zelfbouwers. Toen ik een installateur er op wees heeft hij als een haas de veiligheidsmaatregelen genomen. Maar heb je het draadje al terug gelezen?
Edit: Lees dit draadje eens: Veiligheid Energy Storage System (ESS)
Edit: Lees dit draadje eens: Veiligheid Energy Storage System (ESS)
[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 07-10-2025 14:43 ]
Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).