One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Bij bol nog gewoon te koop.kmf schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:23:
hebben jullie ook gemerkt dat de powerstream niet meer te koop is bij ecoflow? ik heb maar op de valreep een 2ehandse gekocht. voor mijn 3e systeem die ik later wil toevoegen. op de laatste fase die nog niet voorzien is.
https://www.ecoflow.nl/pr...-800w-micro-omvormer.html
80 euro duurder dan voorheen, kan je net zo goed de opvolger nemen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
€136 , toen ik ze Kocht waren ze €141kmf schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:48:
[...]
80 euro duurder dan voorheen, kan je net zo goed de opvolger nemen.
MPPT-kanalen: 2
Max. ingangsvermogen per kanaal: 600W
Max ingangsspanning: 65V
Opstartspanning: 20V
MPPT Spanningsbereik: 16-60V
Maximale stroom per MPPT: 16A
Kortsluitstroom per MPPT: 16A
Meer A per MPPT en ook hogere tolerantie.
Dus met 24V kom je dichter bij de 800W en ook een 48V batterij is binnen de spec.
Denk ook dat ze de koeling beter op orde hebben, oogt als metaal met uitstekende wifi antenne.
Lijkt wel een hele andere productlijn. Ze gaan hier ook Ecoflow Stream AC batterijen verkopen.rvee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:44:
zo te zien wordt de ps opgevolgd door de stream.
https://www.ecoflow.nl/pr...-800w-micro-omvormer.html
999 euro voor 2kWh

Dat wordt inderdaad wel interessant, dat is niet enkel een accu van (net geen) 2kwh maar als ik het goed lees zit er een stevige batterijlader bij die tot 1000W kan laden + een inverter die 800W kan terugleveren. Dat is iets meer extra kost voor met op sommige vlakken betere specs dan zelfbouw... Want als je 2 laders gaat aanschafffen om hogere laadsnelheid te halen (want 1000W overschot zit je toch snel met wat zonnepanelen), moet je ook nog eens een extra smartplug rekenen om die in te schakelen + extra logica te programmeren + ik moet nu een behuizing maken om de hele thuisaccu veilig in op te bergen (kindjes thuis die overal aan zitten waar ze niet moeten zijn), ik zit met mijn zelfbouwproject ondertussen boven de 1000 eur... en dat is 2.4kwh, maar de batterij was maar de helft van de kostprijs van het hele project.Lijkt wel een hele andere productlijn. Ze gaan hier ook Ecoflow Stream AC batterijen verkopen.
999 euro voor 2kWh
Qua kindje ed ben ik het met je eens, zelf geen last meer van ;-)Valkske schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:32:
[...]
Dat wordt inderdaad wel interessant, dat is niet enkel een accu van (net geen) 2kwh maar als ik het goed lees zit er een stevige batterijlader bij die tot 1000W kan laden + een inverter die 800W kan terugleveren. Dat is iets meer extra kost voor met op sommige vlakken betere specs dan zelfbouw... Want als je 2 laders gaat aanschafffen om hogere laadsnelheid te halen (want 1000W overschot zit je toch snel met wat zonnepanelen), moet je ook nog eens een extra smartplug rekenen om die in te schakelen + extra logica te programmeren + ik moet nu een behuizing maken om de hele thuisaccu veilig in op te bergen (kindjes thuis die overal aan zitten waar ze niet moeten zijn), ik zit met mijn zelfbouwproject ondertussen boven de 1000 eur... en dat is 2.4kwh, maar de batterij was maar de helft van de kostprijs van het hele project.
Tja en geen gelikt kast maar domweg tegen de muur, maar ach het is in de garage.
Okay okay, ontladen kan nu met max 1200w maar is voldoende hier.
Als je er van houd is extra logica programmeren best een leuk tijd verdrijf.
Op dit moment mijn scripts compleet aan het herschrijven dat voor extra hardware niet alles opnieuw hoeft worden schreven.
Voorbeeld:
Stel ik plaats een nieuwe lader bij dan is alleen aangeven in de config file dat ik een extra lader hebt a x Watt en de rest gaat vanzelf.
En de beste combinatie laders qua overschot voor meerdere laders word door het script zelf geregeld en hoeft je niks voor te doen.
Maar die prijs? ik zit nu op €2100 voor twee omvormers, klein materiaal, 7,5kWh batterijen, drie laders (1300w) en pluggen om te schakelen.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub
Maar goed, ik zit op 4000,- voor 2x14kWh en 2xVictron MP2 en daar laat ik het bij. Ben wel even klaar met deze hobby
Ik kan mij daarom voorstellen dat je een kant en klare oplossing koopt.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
4000 euro voor 28kWh opslag vind ik ook wel een erg goede prijs, care to share?peter123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:11:
Achteraf had ik aan een kleine thuisbatterij ook voldoende, maar ik ben wat groter gegaan. Vooral omdat ik graag de pieken op -0,07 wilde laden en niet de zonnepanelen uit zetten. Maar die paar zondagen per jaar zijn eigenlijk de moeite niet waard.
Maar goed, ik zit op 4000,- voor 2x14kWh en 2xVictron MP2 en daar laat ik het bij. Ben wel even klaar met deze hobbyGaat veel tijd in zitten.
Ik kan mij daarom voorstellen dat je een kant en klare oplossing koopt.
Zelf een powerwall bouwen
ipv triplex: Er zijn tegenwoordig ook betaalbare kasten waar je de cellen netjes in kunt wegwerken.
[ Voor 16% gewijzigd door peter123 op 24-04-2025 14:26 ]
Batterij 1,92 kWh is wel echt weinig. Is dat bruto? Daar moet dan nog 10% in blijven zitten, DC-> AC verliezen. Kan maar 1,5kWh afgeven aan je verbruikers?Valkske schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:32:
[...]
Dat wordt inderdaad wel interessant, dat is niet enkel een accu van (net geen) 2kwh maar als ik het goed lees zit er een stevige batterijlader bij die tot 1000W kan laden + een inverter die 800W kan terugleveren. Dat is iets meer extra kost voor met op sommige vlakken betere specs dan zelfbouw... Want als je 2 laders gaat aanschafffen om hogere laadsnelheid te halen (want 1000W overschot zit je toch snel met wat zonnepanelen), moet je ook nog eens een extra smartplug rekenen om die in te schakelen + extra logica te programmeren + ik moet nu een behuizing maken om de hele thuisaccu veilig in op te bergen (kindjes thuis die overal aan zitten waar ze niet moeten zijn), ik zit met mijn zelfbouwproject ondertussen boven de 1000 eur... en dat is 2.4kwh, maar de batterij was maar de helft van de kostprijs van het hele project.
Ik vind het een vorm van shrinkflation: telkens maar kleinere capaciteit, "maar je kan ze wel stacken hoor"
Dat is een goede reden om zelf te bouwen.vinneke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:33:
[...]
Batterij 1,92 kWh is wel echt weinig. Is dat bruto? Daar moet dan nog 10% in blijven zitten, DC-> AC verliezen. Kan maar 1,5kWh afgeven aan je verbruikers?
Ik vind het een vorm van shrinkflation: telkens maar kleinere capaciteit, "maar je kan ze wel stacken hoor"Sure, dan kosten ze ook het dubbele natuurlijk
Of is er altijd een tussenkomst van bv HA nodig?
Deze van marstek mss?
https://marstek-power.eu/...V9HP5OFWJfOxoC6lEQAvD_BwE
Het bouwen op zich is geen probleem maar programmering is nieuw voor mij zoals HA.
Dat kan met een homewizard plug of de plug van Ecostream zelfrabero1985 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:31:
Is er eigenlijk een micro inverter die gestuurd kan worden door een P1 of bv een Shelly rechtstreeks.
Deze van marstek mss?
Het bouwen op zich is geen probleem maar programmering is nieuw voor mij zoals HA.
Rechtstreeks koppelen weet ik niet. Maar sommige inverters zijn erg eenvoudig aan te sturen. Bvb. de APS EZ1-M d.m.v. lokale API.rabero1985 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:31:
Is er eigenlijk een micro inverter die gestuurd kan worden door een P1 of bv een Shelly rechtstreeks.
Deze van marstek mss?
En een HomeWizard P1 Dongle heeft ook een lokale API.
Je moet er dan nog iets tussenzetten qua bindmiddel bvb. Node-RED, maar dat is easy. En zo kan je ineens zelf beslissen wat er wanneer moet gebeuren.
En P1 Dongle is 100% correct, real-time en frequent geupdate. In mijn ogen superieur aan al die klem-spullen. Je bent niets aan het meten. Je leest gewoon de meter uit, dé bron.
[ Voor 3% gewijzigd door vinneke op 24-04-2025 18:37 ]
Dat klopt, zolang EcoFlow dit niet ondersteund zul er wat tussen moeten hebben die me de HW p1 communiceert.rabero1985 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:47:
Ja heb een HW P1 meter en al hun andere dingen behalve de pib maar die is ook nog niet verkrijgbaar in België. Met de HW plug kan je idd in en uitschakelen maar bedoelde meer dat je dit mee varieert met de vraag zoals een 'normale' aangekochte batterij zou doen. Dus p1 meet 300w verbruik dat de inverter dan ook 300w levert ipv gwn aan en de volle 800 levert.Ja je kan dit wat instellen met de HW plug maar nooit zoals de P1.
Hier dus gewoon een Raspberry draaien en losse php script.
Trekt de data uit de HW API van P1-meter en kWh-Meter, doet wat calculaties en geeft die uitslag door aan de API van de EcoFlow.
Niks geen tussenkomst van HA, werkt als een tierelier.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub
zonder programmering kan je denk ik wel starten. Heb je voor het laden van batterij (ac-dc) heb je sturing nodig vanuit bijv. homewizard met p1 en energysocket. Ecoflow powerstream (dc-ac) kan je bijv. gebruik maken van shelly pro. Inbouw meterkast en koppelen in de ecoflow app met de powerstream.vinneke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:36:
[...]
Rechtstreeks koppelen weet ik niet. Maar sommige inverters zijn erg eenvoudig aan te sturen. Bvb. de APS EZ1-M d.m.v. lokale API.
En een HomeWizard P1 Dongle heeft ook een lokale API.
Je moet er dan nog iets tussenzetten qua bindmiddel bvb. Node-RED, maar dat is easy. En zo kan je ineens zelf beslissen wat er wanneer moet gebeuren.
En P1 Dongle is 100% correct, real-time en frequent geupdate. In mijn ogen superieur aan al die klem-spullen. Je bent niets aan het meten. Je leest gewoon de meter uit, dé bron.
Meer flexibiteit, dan kan je HA of php gebruiken om eenvoudig te beginnen en langzaamaan meer naar eigen behoefte te sturen. Zelf ook in Okt2024 begonnen als rookie met HA. Als je beetje programmeer kennis hebt valt dat prima te doen en voldoende voorbeelden hier te vinden.
Yep, Aug24 was mijn start.rvee schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:02:
[...]
zonder programmering kan je denk ik wel starten. Heb je voor het laden van batterij (ac-dc) heb je sturing nodig vanuit bijv. homewizard met p1 en energysocket. Ecoflow powerstream (dc-ac) kan je bijv. gebruik maken van shelly pro. Inbouw meterkast en koppelen in de ecoflow app met de powerstream.
Meer flexibiteit, dan kan je HA of php gebruiken om eenvoudig te beginnen en langzaamaan meer naar eigen behoefte te sturen. Zelf ook in Okt2024 begonnen als rookie met HA. Als je beetje programmeer kennis hebt valt dat prima te doen en voldoende voorbeelden hier te vinden.
Mijn GitHub is niet up te date, maar mijn scripts blijven maar groeien
Mooiste stukje die ik nu aan testen ben is de overschot waardes die aan hardcoded lader waardes waren gekoppeld dynamisch te schakelen.
Script kiest nu zelf welke lader het beste is dus echt dynamisch schakelen.
Van die aansturing via lokale API, heb je daar toevallig ergens een document of link van?vinneke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:36:
[...]
Rechtstreeks koppelen weet ik niet. Maar sommige inverters zijn erg eenvoudig aan te sturen. Bvb. de APS EZ1-M d.m.v. lokale API.
Ik heb al een tiental documenten op de website doorzocht maar vind er nergens een verwijzing naar ...
/Toegevoegd/
Ik had elders moeten kijken:
https://cdn.shopify.com/s...-pv_2023.pdf?v=1738824569
[ Voor 16% gewijzigd door SusV op 24-04-2025 21:15 ]
De Powerstream van Ecoflow werkt ook direct met Shelly pro, hoe het werkt moet ik nog achter komen want de Shelly net deze week binnen gekregen.rabero1985 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:31:
Deze van marstek mss?
Dat is de zelfde Shelly als die je kan gebruiken met Zendure
Zo doe ik het ook, en ook nog sturing op een losse Shelly PM op mijn Marstek zodat ik niet mijn accubank aan het dumpen ben in de Marstek die P1 gestuurd is. Zit wel wat finetuning in goed te krijgen, maar werkt goed. BIjna NOM. rond de 3W rond de nul.Siewert308SW schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:51:
[...]
Dat klopt, zolang EcoFlow dit niet ondersteund zul er wat tussen moeten hebben die me de HW p1 communiceert.
Hier dus gewoon een Raspberry draaien en losse php script.
Trekt de data uit de HW API van P1-meter en kWh-Meter, doet wat calculaties en geeft die uitslag door aan de API van de EcoFlow.
Niks geen tussenkomst van HA, werkt als een tierelier.
met papier mache kun je alles maken!!
Dat bleek voor mij DE gedroomde micro-omvormer te zijn waar ik al weken naar op zoek ben: nl. betaalbaar EN aanstuurbaar via de 'lokale API' via HTTP-commando's. En deze functionaliteit is ook nog eens officieel ondersteund door de fabrikant. Voor zover ik momenteel weet, de enige in zijn soort. (maar ik weet ook niet alles natuurlijk).
Helaas was mijn extase van korte duur. Vinneke wist me te zeggen dat hij er al eentje opgeblazen had door hem te voeden met een batterijspanning van 48 VDC.
Een spanning waarvan je nochtans zou vermoeden dat de omvormer die zou moeten aankunnen:
- DC Operating Voltage Range: 26V-60V
- DC Maximum Input Voltage: 60V
Ik heb dus even geïnformeerd bij APSystems naar de achtergrond/verklaring hiervan. Heel snel antwoord gekregen.
Het blijkt dat, simpel gezegd, de omvormer een IV (stroom/spanning)-curve verwacht zoals die geproduceerd wordt door een zonnepaneel. Dat is een soort van omgekeerde "V", waarbij de MPPT de top van de omgekeerde V opzoekt als werkingsgebied.
Een batterij heeft een gans andere IV-curve, nl (met de stroom als X-as) een zo goed als lineaire horizontaal aflopende curve.
De MPPT gaat daarop zoeken naar een top, die hij hoogstwaarschijnlijk niet vindt, maar waarbij hij wel volledig uit zijn 'comfortzone' raakt en zichzelf opblaast. Alhoewel, ik dat 'opblazen' een constructiefout van de omvormer vind. Als tenminste de spanning binnen de spec's ligt, zou de omvormer zich uit die situatie moeten kunnen redden ...
Er is wel dit:
APSystems werkt samen met Anker, Sunlit en Zendure. Als je een batterij van dit merkt hebt, en je hun app gebruikt, dan kun je de EZ1 in hun app registreren. Bijgevolg downloadt de EZ1 dan een andere firmware versie voor zichzelf, waardoor hij ook kan werken met de betreffende batterijen. Hij verwacht dan geen ZP meer aan de PV-ingang, maar een batterij ...
Jammer dat je dit ook niet gewoon via de lokale API kunt instellen ....
Maar .... vermoedelijk vertonen veel van de andere micro-omvormers (Ecoflow, enz) ditzelfde gedrag.
Ik vermoed (en dit is ook niet meer dan een vermoeden) komen de meeste gebruikers/misbruikers ermee weg omdat ze de batterijspanning laag genoeg nemen (24V).
48V is er waarschijnlijk nét teveel aan .......
https://www.amazon.com.be...nguage=nl_BE&gad_source=1
Kan gwn op een batterij aangesloten worden volgens de info en netgekoppeld.
Nog eentje op bol
https://www.bol.com/be/nl...n59eBe3573a0aAtziEALw_wcB
[ Voor 26% gewijzigd door rabero1985 op 26-04-2025 07:45 ]
[ Voor 8% gewijzigd door peter123 op 26-04-2025 07:55 ]
Hieronder een screenshot van mijn terminal.
Op zich is die wel duidelijk maar wat zien wij hier van boven naar beneden.
Laders:
Lader welke zijn ingeschakeld en hoeveel deze verbruiken.
Batterij:
Batterij stats en omdat ik domme batterijen heb zelf een calculatie moeten maken wat de SoC is.
EcoFlow Omvormers:
Omvormer stats met status van de door mij zelf extra aangebrachte koeling.
Schakeltijd:
- Schakeltijd, hier kan staan een tijd van/tot of niks, hangt van de instelling af of je voor continue bijspringen hebt gekozen.
- En of er aangestuurd op NOM of peak-shaving en dat hangt af van je in de config hebt aangegeven.
- Bij peakshaving word er in de avond en nacht op NOM aangestuurd en overdag alleen de pieken boven een zelf gekozen Wattage.
- Fase waarop de laders zitten word bewaakt, indien de fase boven een zelf gekozen vermogen uitkomt worden de laders direct uitgeschakeld.
- Laadpauze, zelf te kiezen maar houd in dat als de batterij vol is er pas weer geladen word als deze beneden de x% uitkomt.
- Lader Timeout wil zeggen als er geschakeld moet worden het script even wacht en de volgende run kijkt of de situatie nog het zelfde is, dit om flip/flips te voorkomen.
- Wijst zich zelf wel, wat vermogens stats.
- Overschot t.b.v laders is het netto vermogen wat er beschikbaar is voor de laders.
- Stroom vraag is een verwijzing of er te weinig vermogen is en zou op true staan als de omvormer bij moet leveren.
Is ook wel duidelijk denk ik.
Niet meer niet minder dan de huidige output en berekende nieuwe baseload.
En of hij is/wordt geupdated.
Scripts actief:
Aangezien de debug log voor twee scripts hier word hier aan gegeven welk script nu actief is.
DebugMsg:
Extra debug berichten.
Concreet:
- Verder is het kiezen van de beste lader helemaal dynamisch.
- Beste lader combinatie wordt gekozen om basis van overschot met een zelf te kiezen master, dus 1 lader is de master en zal altijd als eerste worden kozen en als laatste weer uit uit.
- Heb het zo inelkaar geflanst dat als er meerdere laders zouden bijkomen er in de config alleen maar een nieuwe lader moeten worden toegevoegd zonder het hele script opnieuw door te lopen.
- Ben er nog lang niet maar al heel eind ;-)
- Leest live data uit via de lokale API van HomeWizard P1 meter en zonnepanelen en energy-sockets.
- Beslist of batterijen geladen moeten worden of ontladen
- Schakelt HomeWizard energie-sockets automatisch aan/uit voor laders of omvormers
- Gebruikt hysterese om onnodige lader schakelingen te voorkomen
- Ondersteunt pauzes bij snelle wisselingen (bijvoorbeeld wolkdips)
- Houdt data bij in JSON-bestanden om tussen cronjobs status te onthouden
- Baseload word aangestuurd op NOM
- Ondersteunt debug-weergave en taalwissel (Nederlands/Engels)
- Optimaliseert het eigen verbruik op basis van dag/nacht, zonne-energie, en laadstrategieën
En lekker dynamisch zonder hardcoded variables.
Zal als ik dit allemaal getest heb mij GitHub ook eens ff updaten.
/f/image/TOYdGjtlgdygCIxEpXuWpH0s.png?f=fotoalbum_large)
Prachtig werk, en mooi gedaan!Siewert308SW schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:09:
Voor diegene die nieuwsgierig was waar ik mee bezig was qua scripts.
Hieronder een screenshot van mijn terminal.
....
Waarschijnlijk vrijwel onbetaalbaar qua gespendeerde werktijd ...
Maar superleuk om te doen natuurlijk.
Ik wil ook ongeveer die kant opgaan, maar niet zo ver als jij.
Ik heb al een begin gemaakt met mijn proportioneel-gestuurde elektrische boiler (via Arduino en Homewizard P1-meter en Energy Sockets). Dit weekend eens enkele Power Queen batterijen bestellen en dan kan ik er tegenaan gaan ....
Thx... Komt vanzelf wel ;-)SusV schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:49:
[...]
Prachtig werk, en mooi gedaan!
Waarschijnlijk vrijwel onbetaalbaar qua gespendeerde werktijd ...![]()
Maar superleuk om te doen natuurlijk.
Ik wil ook ongeveer die kant opgaan, maar niet zo ver als jij.
Ik heb al een begin gemaakt met mijn proportioneel-gestuurde elektrische boiler (via Arduino en Homewizard P1-meter en Energy Sockets). Dit weekend eens enkele Power Queen batterijen bestellen en dan kan ik er tegenaan gaan ....
Ik was het ook niet van plan maar mettertijd loop je te zaken waarvan je denk "Dat moet/kan anders"
Boiler hier is ook zon gestuurd, Simpel Domoticz, HW p1/pv-data, HW water data en een z-wave module.
Op een gegeven moment moet je beslissen: is dit iets wat ik op een redelijke termijn wil terugverdienen, of is dit gewoon een hobbyproject waarbij ik gewoon een goed gevoel eraan wil overhouden.Siewert308SW schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:36:
[...]
Thx... Komt vanzelf wel ;-)
Ik was het ook niet van plan maar mettertijd loop je te zaken waarvan je denk "Dat moet/kan anders"
Boiler hier is ook zon gestuurd, Simpel Domoticz, HW p1/pv-data, HW water data en een z-wave module.
Voor de meeste mensen is het het 2de geval.
Ook voor degenen die een commerciële thuisbatterij kopen. Alleen beseffen zij het meestal niet op de moment van aankoop. Veel mensen 'rekenen zich rijk'.....
Een eyeopener was direct al dat ik gister de batterij 20% opgeladen had en later weer 20% ontladen, het was een bewolkte dag, dus het verschil in prijs was niet heel veel. En de eindscore? Het heeft me 3 cent aan stroom GEKOST. Kansloos dus.
Vandaag. Nieuwe kans, ik heb de accu overdag helemaal volgeladen voor 1,17 euro. Eens kijken wat het me vanavond oplevert met terugleveren.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ik heb dit ook wel eens geprobeerd, maar is mij niet gelukt.geerttttt schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:17:
Nou ik heb eindelijk eens een nieuwe functie gebouwd in mijn home assistant zodat ik bijhoud hoeveel euro ik nu winst of verlies heb gemaakt op mijn accu. Dus hij meet het aantal kWh ontladen of opgeladen is het afgelopen uur, en doet dat * de huidige stroomprijs van tibber van dat uur. En dan kan ik nu eindelijk zien hoeveel ik nu echt verdien met mijn accu, inclusief alle verliezen onderweg, etcetera.
Een eyeopener was direct al dat ik gister de batterij 20% opgeladen had en later weer 20% ontladen, het was een bewolkte dag, dus het verschil in prijs was niet heel veel. En de eindscore? Het heeft me 3 cent aan stroom GEKOST. Kansloos dus.
Vandaag. Nieuwe kans, ik heb de accu overdag helemaal volgeladen voor 1,17 euro. Eens kijken wat het me vanavond oplevert met terugleveren.
Dus ik ben nu heel benieuwd hoe je dit berekend.
Ik gebruik wel deze custom template om de accu aan te sturen.
Laden bij CHEAP, VERY_CHEAP
Ontladen bij EXPENSIVE, VERY_EXPENSIVE
Bij NORMAL niets dus.
En dat werkt best goed. Bij Tibber is de zon helemaal niet relevant, je wilt laden met goedkope stroom. Soms is de stroom ook in de nacht goedkoop als het waait, dan wil je die ochtend piek juist weer uit de accu hebben.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| {% set price_cur = states('sensor.electricity_price_straat_1') | float(0) %} {% set price_avg = state_attr('sensor.electricity_price_straat_1', 'avg_price') | float(0) %} {% if price_cur == 0 or price_avg == 0 %} unknown {% else %} {% set price_ratio = (price_cur / price_avg) %} {% if price_ratio >= 1.4 %} VERY_EXPENSIVE {% elif price_ratio >= 1.15 %} EXPENSIVE {% elif price_ratio <= 0.6 %} VERY_CHEAP {% elif price_ratio <= 0.9 %} CHEAP {% else %} NORMAL {% endif %} {% endif %} |
Bij het laden/ontladen moet je niet voor niets met spread tussen inkoop en verkoop, laad- en ontlaadverliezen en eigenlijk ook nog afschrijving rekening houden. Dat laatste alleen als je het voor het financiële plaatje doet.geerttttt schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:17:
Nou ik heb eindelijk eens een nieuwe functie gebouwd in mijn home assistant zodat ik bijhoud hoeveel euro ik nu winst of verlies heb gemaakt op mijn accu. Dus hij meet het aantal kWh ontladen of opgeladen is het afgelopen uur, en doet dat * de huidige stroomprijs van tibber van dat uur. En dan kan ik nu eindelijk zien hoeveel ik nu echt verdien met mijn accu, inclusief alle verliezen onderweg, etcetera.
Maken meer rendement op extra panelen bijplaatsen dan extra kWh's opslag bijplaatsen. Gelukkig hier wel winst per kWh ipv verlies.
Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Ik hanteer de volgende strategie die tot nu toe gemiddeld gezien winst oplevert:Psycho_Mantis schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:24:
[...]
En dat werkt best goed. Bij Tibber is de zon helemaal niet relevant, je wilt laden met goedkope stroom. Soms is de stroom ook in de nacht goedkoop als het waait, dan wil je die ochtend piek juist weer uit de accu hebben.
- 3 duurste uren in de avond ontladen met 66% vermogen
- 2 duurste uren in de ochtend ontladen met 66% vermogen
- 5 goedkoopste uren (split) per dag opladen
- Onder de 20 cent en niet de 5 goedkoopste uren: Idle
- Overige uren NOM
- Wel/niet 5 goedkoopste uren laden
- Wel/niet in de duurste uren ontladen
- Wel/niet NOM draaien
- Wel/niet onder 20 cent laden
Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Gemiddelde dag prijs is de basis.
uurprijs > dan nom ontladen
uurprijs < nom laden
Begonnen met kleine plus/min op de uurprijs staan en daartussen idle. Maar deze vereenvoudiging werkt eigenlijk prima.
verder om 16u berekenen duurste uren tussen 16u en 10u ochtend op basis van de soc waarde (hoeveel uren kunnen er max teruggeleverd worden).
Binaire helper schakelt hierop aan/uit en automatisering overrult dan de basis nom.
Voor het laden ongeacht zonnestroom ook binaire helper die kijkt naar huidige uurprijs. Is deze lager dan (gemiddelde dagprijs * rte -5ct) is deze aan en overrult met auromatisering en gaat dan max laden.
Bedankt voor de tips!rabero1985 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:42:
Waarom word er niet met dit soort gewerkt?
https://www.amazon.com.be...nguage=nl_BE&gad_source=1
Kan gwn op een batterij aangesloten worden volgens de info en netgekoppeld.
Nog eentje op bol
https://www.bol.com/be/nl...n59eBe3573a0aAtziEALw_wcB
Zijn er wel van slechts 500 W, maar ik kan eens zoeken of er zwaardere zijn.
Maar de grote charme van de APS EZ1-M is dat hij eenvoudig, qua vermogen, kan aangestuurd worden. En deze functie is door de fabrikant ondersteund. Dat vind je maar bij heel weinig micro-omvormers.
Nou ja elk uur doe ik het verschil tussen de begin en eindstand van de kWh meter van de accu * de huidige stroomprijs. En zo krijg je precies de kosten of winst. En daar maak ik dan weer overzicht jes van per dag, week maand, jaar, etc.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:24:
[...]
Ik heb dit ook wel eens geprobeerd, maar is mij niet gelukt.
Dus ik ben nu heel benieuwd hoe je dit berekend.
Ik gebruik wel deze custom template om de accu aan te sturen.
Laden bij CHEAP, VERY_CHEAP
Ontladen bij EXPENSIVE, VERY_EXPENSIVE
Bij NORMAL niets dus.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 {% set price_cur = states('sensor.electricity_price_straat_1') | float(0) %} {% set price_avg = state_attr('sensor.electricity_price_straat_1', 'avg_price') | float(0) %} {% if price_cur == 0 or price_avg == 0 %} unknown {% else %} {% set price_ratio = (price_cur / price_avg) %} {% if price_ratio >= 1.4 %} VERY_EXPENSIVE {% elif price_ratio >= 1.15 %} EXPENSIVE {% elif price_ratio <= 0.6 %} VERY_CHEAP {% elif price_ratio <= 0.9 %} CHEAP {% else %} NORMAL {% endif %} {% endif %}
Afschrijving neem ik niet zo mee. Ik heb weinig investeringskosten gehad, in totaal 250 euro ofzo. Hopelijk komt er een moment dat ik dat bedrag aantik, dan is het echt winst daarna.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ondersteuning in HA is ook echt een pre. Als ik je eerdere reactie @SusV lees zou je dus wel 36v kunnen doen, al is 24v+24v niet zo fijn voor de conditie van accu's.SusV schreef op zondag 27 april 2025 @ 00:09:
[...]
Bedankt voor de tips!
Zijn er wel van slechts 500 W, maar ik kan eens zoeken of er zwaardere zijn.
Maar de grote charme van de APS EZ1-M is dat hij eenvoudig, qua vermogen, kan aangestuurd worden. En deze functie is door de fabrikant ondersteund. Dat vind je maar bij heel weinig micro-omvormers.
zag het vanmiddag. handmatig herladen lost dit op.peter123 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:33:
Zijn er meer mensen bij wie de Nordpool data nog niet is geupdate in Home Assistant?
De Shelly werkt mooi, draai nu NOM met de Shelly en de Powerstream800 icm een Delta Pro.rabero1985 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:10:
Interessant. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Heb 4 x 300wp panelen direct op de Delta Pro aangesloten. Deze kan ik niet allemaal op de powerstream aansluiten aangezien die maar 55v max accepteert waar de Delta Pro 150v max accepteert.
Nadeel is dat de Delta Pro maar max 635 Watt naar de powerstream toe kan gooien dus ik kan met max 635 Watt terug het huis in voeden vanaf de accu.
Die Powerstream800 is dus alleen interesant als je er zonnepanelen (of een accu aan de zonnekant) op aansluit, pas dan haal je de volle 800 Watt.
Verbruik ik dus meer dan 635 Watt dan trek ik dat uit de accu en alles daarboven alsnog uit het net.
Terugleveren is nagenoeg 0 Watt, die Shelly reageert echt heel snel op veranderingen.
Dit is eigenlijk een POC voor later. Ik ben aan het kijken naar Zendure en dan met name de 2400 AC.
POC lijkt geslaagt want Shelly kan prima NOM draaien en de Zendure kan straks 2400 Watt invoeden waar ik eigenlijk bijna nooit boven kom.
De Delta Pro had ik al, die hebben we gebruikt om off-grid in de caravan in de tuin te leven toen we vorig jaar zomer tijdelijk niet in huis konden wonen. We zijn met een grote verbouwing bezig.
De Delta Pro gaat weg. De Powerstream hou ik denk ik voor de hobby, wil nog met accu's gaan spelen icm de powerstream. Uiteindelijk zal die ook wel weg gaan. De Shelly blijft zitten waar die zit. Die kan ik straks icm Zendure ook gebruiken.
De HACS variant? Ja die was hier ook weer stuk.. Gaat naar mijn idee elke keer stuk als ik HA update. Ik was er klaar mee en ben mijn grafiekjes aan het ombouwen naar de officiele Nordpool variant en als dat gelukt is neem ik afscheid van de HACS variant.peter123 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:33:
Zijn er meer mensen bij wie de Nordpool data nog niet is geupdate in Home Assistant?
Edit: Nevermind, ik zit aan de HACS variant vast want de officiele heeft geen Today attribuut waar ik mijn grafiek op maak..
[ Voor 3% gewijzigd door Acidrain op 28-04-2025 14:05 ]
Zit zelf te wachten op de lancering van de zendure P1 icm ac2400. Maar vind dit ook interessant om nog eventueel als extra te doen.
Nee, niet helemaal automatisch maar ook niet heel lastig.rabero1985 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:52:
En word de shelly dan automatisch in de ecoflow app herkend of moet je nog iets van tussenstappen doen?
Zit zelf te wachten op de lancering van de zendure P1 icm ac2400. Maar vind dit ook interessant om nog eventueel als extra te doen.
Mijn bevindingen:
In HA kreeg ik een melding dat de Shelly in het netwerk discoverd was. Next next finish en hij zat er in. Zonder enige beveiliging. Dat vond ik tegelijk makkelijk maar ook raar. Als iemand dus buiten mij om een HA in mijn netwerk prikt kan hij de shelly zomaar uitlezen. (Alleen sensoren dus bedienen is er niet bij. Wel evt firmware updaten) De P1 meter van Homewizard heeft overigens het zelfde gedrag.
Ik heb de Shelly via de Shelly app toegevoegd aan de ShellyCloud (incl account aanmaken).
Ik ben in de Ecoflow app naar de Powerstream system gegaan (dus niet naar de powerstream device zelf) en binnen System naar Settings>>Huishuidelijke Stroomvraag.
Daar gekozen voor Slimme meter ipv Slimme stekker, het schuifje van 0-800 verdwijnt dan en je kan uit een hele zooi merken kiezen voor een slimme meter.
Daar de Shelly geselecteerd en de juiste meter (Pro 3em). Ik moest op enig moment de credentials van Shelly cloud invullen en dan ben je klaar.
NOM werkt met de combi Shelly - Powerstream alleen als je de in de Shelly als Device profile Triphase selecteerd (is de default).
Ik heb thuis nog enkelfase maar al wel voorbereid op 3 fase en daar ging ik stuk.
Ik had in eerste instantie de 3 klemmen om de 3 fase kabels gedaan (waarvan alleen fase 1 spanning heeft) en ik had alleen een bruine kabel op C aangesloten. Dat is tegelijk spanning meten op fase C en power voor de Shelly zelf.
Op A zag ik de Amps aangegeven worden, op C zag ik het Voltage maar overall was het vermogen 0.
Dat blijkt een rekensom van Amps en Voltage te zijn..
Shelly op monophase gezet, dan staat het binnen de Shelly app allemaal correct (optelsom gaat dan over alle 3 de klemmen heen) maar toen zag ik niets in de Ecoflow app aan waardes.
Dus uiteindelijk klem A en klem B voorlopig verwijderd en klem C om de actieve fase gedaan.
Je kunt de klemmen overigens open en dicht klikken dus je hoeft hiervoor geen kabels los te halen en weer vast te maken. De klemmen zijn wel lomp dus je moet wel genoeg ruimte hebben.
(En alsnog de stroom er af gooien want het plaatsen van de klemmen is wel een gepriegel als je net niet genoeg ruimte op je kabels hebt. Je kan dus zo wat los trekken als je niet oppast.. Zo, veiligheids praatje weer gehouden
Toen werd alles correct weergegeven.
Straks als ik 3 fase heb. (Als de Enexis ooit een wakker wordt) dan moet ik een bruine draad vanaf Fase 1 naar de Shelly trekken, een bruine (of zwarte) draad vanaf Fase 2 naar de Shelly en een bruine (of grijze) draad vanaf Fase 3. Daarnaast moet je dus de 3 klemmen op de Shelly aansluiten op de juiste volgorde en op de juiste manier (volg het pijltje) om de kabel.
Volg je het pijltje verkeerd kun je dit in de Shelly app softwarenatig corrigeren.
En ik heb een netwerkkabel op de Shelly aangesloten.
Al met al moet je dus genoeg ruimte om de Shelly hebben! Qua breedte een enkel slot maar boven en onder de Shelly is het nogal druk met kabels.
[ Voor 6% gewijzigd door Acidrain op 28-04-2025 14:38 ]
Vanwege die lokale API wil ik hem gaan gebruiken. Maar mijn (bestelde) batterijen zijn 48V. En naar ik lees, blaas je de EZ1 dan op. 36V zou hij WEL lusten.
Dus ik zit manieren te verzinnen om 36V te bekomen. Liefst vanuit mijn 48V batterijen.
De (theoretisch) voor de hand liggende manier is om een DC-DC-converter te gebruiken.
Zijn er mensen die dit al eens geprobeerd hebben? In principe zou dat moeten werken, als de converter zwaar genoeg is (+1000W). Maar zo'n converter heeft altijd wat rimpel op zijn uitgangsspanning. ZP hebben dat uiteraard niet, dus ik weet niet of de micro-omvormer zich daar eventueel in zou kunnen verslikken.
Mogelijke DC-DC kandidaten die ik voorlopig gevonden heb:
- Riden RD6030 DC-DC converter - 1800W
- Rui Deng DPS5020 DC-DC converter - 1000W
Beiden verkrijgbaar bij AliExpress, en allebei ook heel wat tests en reviews op Youtube. Overwegend positief.
@Valkske @RvP @RudolfR @PJKs @Aengineering @markdejong @Taro @g00gle @vinneke
Ik heb mijn APS EZ1-M doorverkocht toen 24V niet voldoende bleek. Bij de Powerstream gebleven.
Het bestaat geheel uit Ali onderdelen.
- 5x 14S4P 18650
- DC-AC Soyosource GTN-1200LIM48
- AC-DC Huawei R4850
- BMS JK-BD6A20S10P
- Controller 2xCAN 3xRS485
De Soyosource zou 1200W kunnen maar die kan ik in het menu niet hoger dan 900W instellen. Deze heeft een eurostekker en galvanisch gescheiden RS485, niet wat op de verkoop site stond. Beter! Eerst had ik 12S maar de drempel spanning is 44V en die was te snel gehaald.
De bedrading is 4mm2 en met max 20A = 1kW gaat dat prima.
De voeding zou 3kW kunnen laden maar 1kW is genoeg. Ook deze heeft een galvanisch gescheiden CAN bus.
Ook de BMS heeft een externe galvanisch gescheiden RS485 bus. Wel belangrijk, de eerste BMS ging in rook op toen de beveiliging in kwam. De dikke draden heb ik vervangen voor 4mm2.
De set neemt 5W op bij niets doen.
:strip_exif()/f/image/nVA8eUcqSGte4uiVHnqFM4Th.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door MarkV6 op 29-04-2025 19:15 ]
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Ongeveer €400, de batterijen kwamen zomaar uit de lucht vallen. Printjes bij JLC laten maken.peter123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:17:
Leuk! Wat heeft de set je ongeveer gekost?
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Hele leuke setup!!MarkV6 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:59:
Hier mijn 3kWh opslag systeem.
Het bestaat geheel uit Ali onderdelen.Via de CAN bus komen iedere seconde DSM berichten produce en consume binnen en kan ik de meter vrijwel op nul houden tot de batterij vol of leeg is.
- 5x 14S4P 18650
- DC-AC Soyosource GTN-1200LIM48
- AC-DC Huawei R4850
- BMS JK-BD6A20S10P
- Controller 2xCAN 3xRS485
De Soyosource zou 1200W kunnen maar die kan ik in het menu niet hoger dan 900W instellen. Deze heeft een eurostekker en galvanisch gescheiden RS485, niet wat op de verkoop site stond. Beter! Eerst had ik 12S maar de drempel spanning is 44V en die was te snel gehaald.
De bedrading is 4mm2 en met max 20A = 1kW gaat dat prima.
De voeding zou 3kW kunnen laden maar 1kW is genoeg. Ook deze heeft een galvanisch gescheiden CAN bus.
Ook de BMS heeft een externe galvanisch gescheiden RS485 bus. Wel belangrijk, de eerste BMS ging in rook op toen de beveiliging in kwam. De dikke draden heb ik vervangen voor 4mm2.
De set neemt 5W op bij niets doen.
[Afbeelding]
Van die Soyosource GTN-1200LIM48, heb je daar ergens een beschrijving gevonden van de RS485 commando's, en de precieze aansluiting? Die Chinezen zijn meestal nogal karig met documentatie ...
Of werkt de RS485 'vanzelf' samen met die controller..?
De BMS heb ik op protocol 9 modbus gezet, de register zijn ook online te vinden.
De controller heb ik zelf gemaakt, het is een processortje met een stukje C code.
[ Voor 14% gewijzigd door MarkV6 op 30-04-2025 08:37 ]
Je moet een email sturen aan APS:
diy_support.emea@apsystems.com
Met je serienummer en huidige firmware versie en vriendelijk verzoeken of ze je inverter willen upgraden.
Zij schakelen dan de update vrij die vervolgens automatisch geïnstallerd wordt.
Gevonden op: https://community.home-as...itoring/603132/140?page=7
In Dld zijn ze al wat langer bezig met dit soort zaken.
Succes
Met wat voor batterijen werkt die dan juist beter door deze update? Met 24V batterijen (te lage spanning dacht ik) of met 48V?ewf schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:04:
Even over de APS-Z1 inverter, het klopt dat die standaard niet lekker werkt met batterijen maar kan eenvoudig ge-upgrade worden naar versie 2.x_b, de batterijversie van de firmware.
Met je serienummer en huidige firmware versie en vriendelijk verzoeken of ze je inverter willen upgraden.
Succes
Paar pagina's terug heeft een dappere persoon zijn APS EZ1-M opgeofferd om te testen met een 48V, en daarna was één MPPT stuk.
Ow! Dat is wel interessant!ewf schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:04:
Even over de APS-Z1 inverter, het klopt dat die standaard niet lekker werkt met batterijen maar kan eenvoudig ge-upgrade worden naar versie 2.x_b, de batterijversie van de firmware.
Succes
Ik weet inderdaad van Emea / APSystems dat die EZ1's hardwarematig evengoed met een batterij als met PV kunnen werken. Alleen hebben ze (zoals jij zegt) andere firmware nodig.
Als je een batterij hebt van Anker, Zendure en Sunlit kun je via die app de EZ1 koppelen aan je batterij, en dan gebeurt de firmware update automatisch.
Dus ik vrees een beetje dat ze je hierbij enkel gaan helpen als je een batterij van de genoemde merken hebt. Met een Power Queen of No-Name batterij gaan ze je vermoedelijk niet helpen.
Ik heb bij Emea een feature request ingediend dat de gebruiker zelf (via de app of API) kan kiezen of de DC voorzien wordt door PV of batterij.
[ Voor 7% gewijzigd door SusV op 30-04-2025 14:25 ]
:strip_exif()/f/image/L9O5YHfnnCKCuTvrlbH5IDyf.jpg?f=fotoalbum_large)
met de hogere temp. gaat de ecoflow ook sneller warm worden. Nog steeds passief gekoeld. Wel op basis van temp beginnen op 600w en langzaam terug naar 400w. 5u lang zonder uitval.
18-23u 600-400w
nacht nom (100-450, vanaf 400w 50/50 over 2 ecoflows)
[ Voor 6% gewijzigd door rvee op 01-05-2025 17:22 ]
Moie... Wat word die van jouw ja loeiheet..🙈rvee schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:19:
[Afbeelding]
met de hogere temp. gaat de ecoflow ook sneller warm worden. Nog steeds passief gekoeld. Wel op basis van temp beginnen op 600w en langzaam terug naar 400w. 5u lang zonder uitval.
18-23u 600-400w
nacht nom (100-450, vanaf 400w 50/50 over 2 ecoflows)
Hier mij temperaturen.
Hoogste is 50,5c op op 600w output.
Temperatuur in de garage was op dat moment 26c.
Ik draai dus op 24v en met coolingdeck en extra koeling bovenop.
:strip_exif()/f/image/xgsk46dA2E5PzwfjGTgd4NE3.jpg?f=fotoalbum_large)

v&a aangeboden: Eenvoudige thuisaccu 2,5 kWh
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Het geluid lijkt uit de Ecoflow te komen, morrelen aan de kabels geeft geen verandering. Het geluid is er niet in idle-modus, wel bij het vragen van vermogen (en zowel bij meer als bij minder dan 300W)
Spanning op de 2e input is goed (gelijk aan input 1), en ook het vermogen kan nu hoger dan 300W. Uiteraard heb ik ook de PV1 en PV2 inputs omgedraaid op de aansluitingen op de batterij, dat maakt ook geen verschil. Wel viel me op dat het gebruiken van alleen PV2 niet mogelijk is. De ecoflow gaat dan helemaal niet aan.
Kan natuurlijk alsnog een 'normaal' geluid zijn, maar dan hoor ik dat graag van een andere gebruiker dat dat zo is.
[ Voor 5% gewijzigd door Aiolos op 03-05-2025 16:14 ]
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
5022 posten geleden (ofzo) kan ik me berichten herinneren dat af-fabriek er een aantal exemplaren zijn afgeleverd, waarbij plus en min van de connectoren/kabels waren omgedraaid (plus op zwart etc), zitten ze bij jou op zeker goed?Aiolos schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:11:
Ik wilde vandaag eens de 2e PV input van de Ecoflow aansluiten op mijn batterij om meer vermogen te kunnen gebruiken, maar nadat ik dat doe vind ik dat de Ecoflow een beetje een vreemd geluid maakt. Net alsof er iets 'knettert'. Een kleine zoem was er altijd wel, maar dit klinkt vreemd. Alle connectoren zitten goed (meermaals in- en uitgeplugd), ook mooi blanke connectoren, geen zichtbare vonkschade ofzo.
Het geluid lijkt uit de Ecoflow te komen, morrelen aan de kabels geeft geen verandering. Het geluid is er niet in idle-modus, wel bij het vragen van vermogen (en zowel bij meer als bij minder dan 300W)
Spanning op de 2e input is goed (gelijk aan input 1), en ook het vermogen kan nu hoger dan 300W. Uiteraard heb ik ook de PV1 en PV2 inputs omgedraaid op de aansluitingen op de batterij, dat maakt ook geen verschil. Wel viel me op dat het gebruiken van alleen PV2 niet mogelijk is. De ecoflow gaat dan helemaal niet aan.
Kan natuurlijk alsnog een 'normaal' geluid zijn, maar dan hoor ik dat graag van een andere gebruiker dat dat zo is.
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Vermogen is wel hoger dan het was (maar ik ben niet hoger gegaan dan 450W). Dat is wel duidelijk meer dan mogelijk was, dus ook dat duidt er op dat het wel gewoon werkt.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Wat gaat hiervoor in de plaats komen?Thijsmans schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:36:
Wie uitbreiding overweegt van zijn huidige setup, of een eenvoudige instap wil: zie deze advertentie![]()
v&a aangeboden: Eenvoudige thuisaccu 2,5 kWh
Ook zeer benieuwd
“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley
Ze upgraden de firmware voor iedereen die het vraagt, niet enkel voor erkende batterijen dus. Spanning hoort wel tussen de 28-45 volt te zitten.
Dear Customer,
Thank you for your message!
We generally do not recommend using unauthorized - especially self-made - battery storage systems. We cannot guarantee that a DIY battery storage system won't damage the inverter or even pose a fire hazard, which could threaten your personal safety - your safety is always our top priority.
If you still wish to proceed with a self-built battery storage system, please make sure to keep the input voltage of each PV (MPPT) channel within 28–45V and as stable as possible.
Kindly provide us with your inverter's serial number and keep the inverter online, so we can perform an OTA update to switch your device to the battery-optimized firmware.
Have a nice evening!
Best regards
APsystems Customer Service
Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!
Wel apart, de accu's van Anker en Zendure werken hier toch ook mee en dat zijn 48V accu's!Tiepfoud schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:35:
Wat meer uitleg gevraagd over de APsystems EZ1-M
Ze upgraden de firmware voor iedereen die het vraagt, niet enkel voor erkende batterijen dus. Spanning hoort wel tussen de 28-45 volt te zitten.
[...]
Dit spanningsbereik zou betekenen dat zowel de 24V als de 48V setups er niets aan hebben....
Jammer.
Na het lezen dat iemand (weliswaar met mppt firmware) deze vernield heeft, durf ik het toch niet proberen.ewf schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:54:
[...]
Wel apart, de accu's van Anker en Zendure werken hier toch ook mee en dat zijn 48V accu's!
Dit spanningsbereik zou betekenen dat zowel de 24V als de 48V setups er niets aan hebben....
Jammer.
Zou wel raar zijn dat die accu's hun spanning verlagen...
Ik heb een paar opties in gedachten. Kan iemand zijn licht laten schijnen over welke het beste is voor mij.
Ik heb serieus overschot elk jaar van 22x385w panelen. Ik heb nog 2 aps ds3-l omvormers ongebruikt liggen.
Ik wil graag aan de slag met opslag, zelfbouw kan maar moet niet. Ik vind HA automatiseringen niet makkelijk, maar als er serieus meerwaarde aan zit wil ik het alsnog wel doen. Opties:
1x24v100a accu op twee aps ds3-l aansluiten. Sturen kan dan per omvormer met ~300 tot ~600w of 300 tot 900w en kosten zijn erg laag omdat omvormers er al zijn. (~550). Sturing in stappen van 300w zijn wel grof.
2x24v100a accus kopen en op de aps ds3-l aansluiten. Sturen kan dan per omvormer. Ontladen met 300w per omvormer via HA en slimme stekkers. Kosten zijn dan laag. (~1000)
3x24v100a accus, zelfde als eerdere maar aangevuld met powerstream. De powerstream zou ik dan variabel regelen via HA en de aps omvormers bijschakelen waarde powerstream tekortkomt. Kosten middel (~1600).
Marstek 5.12kwh: kost 1350 ex, maar is wellicht veel eenvoudiger?
Ik heb al een HA installatie draaien waarin de zonnepanelen op basis van prijzen in en uit kunnen schakelen. Maximale prijzen en minimale prijzen vinden en condities maken op basis van verbruik en prijzen zou nog nodig zijn. Kan moeilijk inschatten hoe moeilijk dat gaat zijn voor me. Fysieke installatie lukt me voor al deze opties prima.
[ Voor 8% gewijzigd door DualDevil op 05-05-2025 11:39 ]
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Dat kan technisch niet denk ik? Neem een 48V batterij als voorbeeld. Die gaat van 42V tot 54V. Daar kan een BMS of omvormer volgens mij niet veel aan sturen. De SOC van de cellen bepaalt het voltage.Tiepfoud schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:50:
[...]
Na het lezen dat iemand (weliswaar met mppt firmware) deze vernield heeft, durf ik het toch niet proberen.
Zou wel raar zijn dat die accu's hun spanning verlagen...
Volgens APS spec sheet is operating voltage range van de EZ1-M 26V-60V. Het voltage van een 48V batterij, en zelfs een 51.2V, liggen daarbinnen.
Ik vermoed dat de firmware iets wijzigt aan de manier dat de MPPT werkt, en dat die minder probeert iets aan te sturen, maar gewoon zijn spanning iets lager zet dan de batterij zodat er stroom flowt van de batterij naar de EZ1-M?
Peak Power Tracking Voltage is idd <45V, maar die moet niets tracken in deze
:strip_exif()/f/image/gkc1BLlHD9ZpFlS6ofaezLue.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door vinneke op 05-05-2025 11:44 ]
Bedankt om dit na te vragen en om het ons te laten weten!Tiepfoud schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:35:
Wat meer uitleg gevraagd over de APsystems EZ1-M
[...]
28 en 45V zijn inderdaad 'vervelende' spanningen voor gebruik met batterijen.
Je zou op den duur nog gaan denken dat ze dat bereik bewust zo gekozen hebben om batterij-knutselaars wat af te schrikken.
Zoals gezegd, de erkende merken van batterijen werken toch ook met 48V.....
Ik zat al te denken om met een DC-DC converter de 48V wat omlaag te halen, om toch ruim lager dan die 45V terecht te komen. Maar dat is dan alweer een (AliExpress?)-module die erbij komt ..... en als het niet écht nodig is, na het upgraden van de firmware(!), dan liever niet natuurlijk ...
De batterij-firmware zal een ander algoritme bevatten dan de MPPT-versie.vinneke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:41:
[...]
Dat kan technisch niet denk ik? Neem een 48V batterij als voorbeeld. Die gaat van 42V tot 54V. Daar kan een BMS of omvormer volgens mij niet veel aan sturen. De SOC van de cellen bepaalt het voltage.
Volgens APS spec sheet is operating voltage range van de EZ1-M 26V-60V. Het voltage van een 48V batterij, en zelfs een 51.2V, liggen daarbinnen.
Ik vermoed dat de firmware iets wijzigt aan de manier dat de MPPT werkt, en dat die minder probeert iets aan te sturen, maar gewoon zijn spanning iets lager zet dan de batterij zodat er stroom flowt van de batterij naar de EZ1-M?
Peak Power Tracking Voltage is idd <45V, maar die moet niets tracken in deze
[Afbeelding]
De MPPT gaat die vermogenpiek opzoeken, die zo typisch is voor PV.
Vermoedelijk doet hij dat door de stroom op te voeren, tot de (zonnepanelen)-spanning door de knieën gaat. Dát is dan zijn optimale werkingspunt.
Bij een batterij bestaat dat punt (waarbij de spanning 'opeens' door de knieën gaat) niet. Dus hij blijft de stroom opvoeren tot ...... hij stuk gaat.
De batterij-versie van de firmware gaat waarschijnlijk niet zoeken naar die spanningsdrop, maar stopt met het opvoeren van de stroom van zodra hij genoeg vermogen heeft.
Tenminste, dat is mijn vermoeden.
/f/image/qiIZZSB2XqIPddSXEMfexmwH.png?f=fotoalbum_large)
Wat is uw batterijspanning? 24V vermoedelijk, en geen 48V?Aiolos schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:11:
Ik wilde vandaag eens de 2e PV input van de Ecoflow aansluiten op mijn batterij om meer vermogen te kunnen gebruiken, maar nadat ik dat doe vind ik dat de Ecoflow een beetje een vreemd geluid maakt. Net alsof er iets 'knettert'. Een kleine zoem was er altijd wel, maar dit klinkt vreemd. Alle connectoren zitten goed (meermaals in- en uitgeplugd), ook mooi blanke connectoren, geen zichtbare vonkschade ofzo.
24V inderdaad, ‘gewoon’ 1 Powerqueen 100Ah accu.SusV schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:57:
[...]
Wat is uw batterijspanning? 24V vermoedelijk, en geen 48V?
Heb deze bij een PV setje + een hekel aan cloudoplossingen.SusV schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:46:
[...]
Bedankt om dit na te vragen en om het ons te laten weten!
28 en 45V zijn inderdaad 'vervelende' spanningen voor gebruik met batterijen.
Je zou op den duur nog gaan denken dat ze dat bereik bewust zo gekozen hebben om batterij-knutselaars wat af te schrikken.
Zoals gezegd, de erkende merken van batterijen werken toch ook met 48V.....
Ik zat al te denken om met een DC-DC converter de 48V wat omlaag te halen, om toch ruim lager dan die 45V terecht te komen. Maar dat is dan alweer een (AliExpress?)-module die erbij komt ..... en als het niet écht nodig is, na het upgraden van de firmware(!), dan liever niet natuurlijk ...
Heb beslist om zelf een 3KW 36V lfp batterij te bouwen met losse cellen, en deze besteld, plan is 3 440wp panelen -> smartsolar 150/35 -> 36V 88ah batterij -> EZ1-M. En zo heb ik weer een projectje
Edit: m'n brein zegt dat het gaat werken met 48V en de firmware, maar durf het niet proberen
[ Voor 4% gewijzigd door Tiepfoud op 05-05-2025 22:52 ]
Mijn twee bestelde Power Queen 48V / 100 Ah batterijen moeten eerdaags geleverd worden. Ik wil eerst een off-grid systeem bouwen. De FCHAO 48V / 3000W inverter daarvoor heb ik al. Batterijen gaan geladen worden met een 5A en een 20A NOEIFEVO lader (om op 2 snelheden te kunnen laden via Homewizard plugs met een 'zonnetaak').Tiepfoud schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:47:
[...]
Heb deze bij een PV setje + een hekel aan cloudoplossingen.
Heb beslist om zelf een 3KW 36V lfp batterij te bouwen met losse cellen, en deze besteld, plan is 3 440wp panelen -> smartsolar 150/35 -> 36V 88ah batterij -> EZ1-M. En zo heb ik weer een projectje
Edit: m'n brein zegt dat het gaat werken met 48V en de firmware, maar durf het niet proberen
Als dit eenmaal loopt, dan wil ik er nog een 'on-grid' module aan toevoegen. Heel waarschijnlijk ook met een APS EZ1-M (en vermoedelijk een DC-DC convertor ervoor om de 48V te verlagen).
Ik weet nu al dat mijn 12U 19"-rack te klein gaat zijn dan .....

Wie durft er nog eens 150 EUR aan riskeren.....?Tiepfoud schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:47:
Ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken.Vdvmark schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:09:
....Wat was de reden voor de fascinatie met die APS ?
Hoofdreden voor mij is dat de APS EZ1-M een 'lokale API' heeft die werkt met HTTP-commando's. EN die API wordt door de fabrikant ondersteund.
Vooral dat laatste vindt je niet gauw. Bij de meeste andere (micro-)omvormers, die toch door gebruikers kunnen aangestuurd worden, is de oplossing vaak 'iets' dat gebruikers zelf uitgevlooid hebben. Dat is allemaal prima, maar 'dat werkt zolang het werkt'. Als de fabrikant in de volgende versie van de omvormer iets wijzigt, kan het zijn dat het niet meer werkt. Dan zal een of andere enthousiasteling daar ook wel weer een mouw aan passen, maar daar gaat dan weer wat tijd overheen.
Ik heb liever een oplossing die ondersteund en gedocumenteerd wordt door de fabrikant zelf. Dat biedt toch wat meer zekerheid en stabiliteit (vermoed en hoop ik).
De APS EZ1-M heeft ook een grote schare fans en supporters. Vooral in Duitsland. Als ik goed begrepen heb, is die 'lokale API' van de APS EZ1-M er gekomen onder druk van hen (vertegenwoordigd door een Youtuber/influencer waarvan ik enkel de voornaam nog herinner (Leo)).
En waarom dat belang van die 'lokale' API. Lokaal betekent in dit geval dat de communicatie niet via internetservers gaat. Je communicatie gaat enkel via uw eigen Wifi-netwerk. Dat resulteert toch in een wat hogere snelheid en bedrijfszekerheid. Net zoals je de produkten van bvb Homewizard ook (optioneel) lokaal kunt aanspreken.
En dan die 'HTTP-commando's '. Tja, dat is ook weer een voorkeur van mezelf. Ik ben meer thuis in gebruik van HTTP-commando's dan bvb PHP-scripts.
HTTP-commando's kun je sturen van bijna eender wat: pc, Arduino, iPad, Raspberry Pi.
PHP-scripts waarschijnlijk ook wel. Dus dit is eerder een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ja, voor zover ik weet geen lokale API, en geen door de fabrikant gepubliceerd protocol.Vdvmark schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:21:
Geldt dat ook voor wat lijkt de Anker versie, Solix Mi80 ?
Er zit wel iets op Github meende ik. Maar dat is ook 'maar' iets (met alle respect) wat door gebruikers uitgezocht en gemaakt is.
Heb je een link naar zo'n test? Zou kunnen natuurlijk, maar eerste wat ik er van hoor.Vdvmark schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:09:
Als ze niet direct kapot gaan, maar wel blijven werken, dan lijkt de efficientie in tests van die APS ook lager dan van anderen. Wat was de reden voor de fascinatie met die APS ?
Heb zelf twee APS EZ1-M. Ik heb die ook maar gekocht omdat ik er toch moest kopen, en de lokale API sprak me aan. Omwille van eigen redenen wil ik mijn injectie beperkt houden. Ik gebruik nu Node-RED en ik lees elke seconde de HW P1 meter uit. Op basis van een berekening stel ik dan de max power in van de APS. Instant.
Voordeel van allemaal lokaal is dat dit dus allemaal op één seconde gebeurt. Piekverbruikers vang ik zo direct op. Als de APS volledig dichtgeknepen zijn duurt het wel enkele seconden voor ze zich hebben aangepast. Dit geldt evengoed voor andere omvormers.
En natuurlijk maakt dit allemaal niet zo veel uit, maar het is maar wat je belangrijk vindt
Off-topic, maar ik durf het daar niet te zeggen in het HW topîc. Wat ik echt niet snap is die fascinatie bvb met HomeWizard PIB. €1400 voor 2.5kwh? Er is echt geen enkel scenario waar dat een TVT heeft onder de 10J. En dan zijn er mensen die er twee, drie, zelfs vier kopen? Daar moeten dan allerlei smart meters bij om dat aan de praat te krijgen.
Ik dacht dat de Anker Mi80=APS EZ1-M ? Behalve die batterij firmware ? Die er ook voor zorgt dat de Anker bij zonnig weer net als Hoymiles/Deye/Tsun etc etc efficienter is als de APS versie, de APS versie is efficienter bij shaduw, lagere voltages maar vooral dus wisselende voltages, het tegenovergestelde van LiFePO4 batterij gedrag
De Zendure accu's werken in dit geval icm de HUB2000 omvormer, die vervolgens via de EZ1-M de stroom op het net zet. De HUB2000 zal de 48V dus wel downscalen voordat het de EZ1-M in gaat.ewf schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:54:
[...]
Wel apart, de accu's van Anker en Zendure werken hier toch ook mee en dat zijn 48V accu's!
Jammer.
Hier de opstelling die ik had staan, waarbij de zonnepanelen in de HUB2000 binnenkomen, dan 48V richting de accu via een DC-kabel. Stroom uit de accu's gaat eerst weer naar de HUB2000, die zet het daarna door richting APS EZ1-M.
:strip_exif()/f/image/9PKY7QnfGIhCDr236CXsNqqj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VIIim1jhyk7PkDLzQRZuaBZU.jpg?f=fotoalbum_large)
Destijds dus ook 2x Ecostream in huis gehaald, krimptangen, etc. maar uiteindelijk besloten niet voor 100% zelfbouw te gaan en tevreden met deze oplossing.
Volgens mij gaat Ecoflow met de Stream ook deze richting op?
:strip_exif()/f/image/zHt6ge12w7AvzP0XcDeYk21Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LCwegc929TNajwxUf7bEkru8.jpg?f=fotoalbum_large)
Normaal zou ik zeggen: Meten is weten.Taro schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:55:
[...]
De Zendure accu's werken in dit geval icm de HUB2000 omvormer, die vervolgens via de EZ1-M de stroom op het net zet. De HUB2000 zal de 48V dus wel downscalen voordat het de EZ1-M in gaat.
Maar geloof niet dat je hier ergens eenvoudig je voltmeter tussen kan prikken.
Klopt, de specs van de HUB2000 zeggen:Psycho_Mantis schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:32:
[...]
Normaal zou ik zeggen: Meten is weten.
Maar geloof niet dat je hier ergens eenvoudig je voltmeter tussen kan prikken.
:strip_exif()/f/image/sczepH1iaEogfOh9a6DlBb6z.png?f=user_large)
In de App moet je merk en type omvormer aangeven en de EZ1-M die ik had was Zendure compatible en communiceerde ook met de Zendure App. Dus vermoedelijk past de HUB2000 het uitgangsvoltage aan aan de aangesloten micro-omvormer en daarom werkt het daar wel met 48V (en dus iets minder aan het eind van de keten).
Dan zit er gewoon een DC-DC converter in die HUB2000.Taro schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:05:
[...]
Klopt, de specs van de HUB2000 zeggen:
[Afbeelding]
In de App moet je merk en type omvormer aangeven en de EZ1-M die ik had was Zendure compatible en communiceerde ook met de Zendure App. Dus vermoedelijk past de HUB2000 het uitgangsvoltage aan aan de aangesloten micro-omvormer en daarom werkt het daar wel met 48V (en dus iets minder aan het eind van de keten).
Voor de zelfbouw wellicht op te lossen door zoiets voor de EZ1-M te zetten:
https://www.alibaba.com/p...p-Down_1600332428476.html
Wellicht ook geschikt voor de Ecoflow die net iets te hoog voltage krijgt als je 2 accu's in serie zet.
Heb je de 2x SF800 omvormers op 1 fase aangesloten of beide apart op een fase?Taro schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:06:
Heb hier overigens nu 2x Zendure SF800 micro-omvormers in gebruik ipv HUB2000 icm EZ1-M. Op die SF800 kan je dus direct via DC 1 of meerdere 2 kWh accu's aansluiten. Die kan zowel AC laden als AC ontladen via dezelfde 230V stekker én DC laden via de zonnepanelen. Icm de Zendure App werkt dat heel makkelijk icm dynamische tarieven, laadtaken, Shelly Plug of Shelly 3EM voor NOM. Kan ook zonder panelen worden gebruikt.
Destijds dus ook 2x Ecostream in huis gehaald, krimptangen, etc. maar uiteindelijk besloten niet voor 100% zelfbouw te gaan en tevreden met deze oplossing.
Volgens mij gaat Ecoflow met de Stream ook deze richting op?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die DC-DC converter converteert 72 V naar 48V. Je zou nog lager moeten kunnen raken in spanning.Psycho_Mantis schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:01:
[...]
Dan zit er gewoon een DC-DC converter in die HUB2000.
Voor de zelfbouw wellicht op te lossen door zoiets voor de EZ1-M te zetten:
https://www.alibaba.com/p...p-Down_1600332428476.html
Wellicht ook geschikt voor de Ecoflow die net iets te hoog voltage krijgt als je 2 accu's in serie zet.
Deze had ik gevonden bij AliExpress, de RD6030 . Had ik al goede reviews en tests van gevonden op Youtube:
Ingangsspanningsbereik: 7-70V
Uitgangsspanningsbereik: 0-60V
Uitgangsstroombereik: 0-30A
Uitgangsvermogensbereik: 0-1800 W
https://tinyurl.com/4vkdxbyd
Herladen geeft eenmalig weer de status door. Schijnt bekend probleem te zijn. Link hieronder hoe op te lossen.
https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud/issues/453
Ik heb een vrij complex en uitgebreid systeem_AcS_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:41:
[...]
Heb je de 2x SF800 omvormers op 1 fase aangesloten of beide apart op een fase?
Bedankt voor de uitleg, ik ben mij nog aan het oriënteren en dit leek mij een leuke set om mee te beginnen.Taro schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:06:
[...]
Ik heb een vrij complex en uitgebreid systeemIedere SF800 inderdaad op een andere fase, maar ook nog een Hyper 2000 buiten op een andere fase, dus 3x2 panelen buiten staan, ieder op een eigen omvormer en fase. En dan binnen in de garage nog een onderverdeelkast met een groep per fase en daarop nog 5x zwaardere omvormers en veel meer accu's zitten.
Heb jij ook de panelen van Zendure?
Ik heb zonnepanelen via Zendure ontvangen, maar dat zijn o.a. Jinko panelen, dus niet die flexibele van Zendure zelf als je dat bedoelt. Die wil ik nog wel een keer proberen._AcS_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:10:
[...]
Bedankt voor de uitleg, ik ben mij nog aan het oriënteren en dit leek mij een leuke set om mee te beginnen.
Heb jij ook de panelen van Zendure?
Pas op, het is wel verslavend:
/f/image/nLONCgaI6eZv6Pi1h5d1hcfp.png?f=fotoalbum_large)
Een hele mooie setTaro schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:15:
[...]
Ik heb zonnepanelen via Zendure ontvangen, maar dat zijn o.a. Jinko panelen, dus niet die flexibele van Zendure zelf als je dat bedoelt. Die wil ik nog wel een keer proberen.
Pas op, het is wel verslavend:
[Afbeelding]
Ik zag net dat er een apart topic over Zendure is. Ik zal daar verder kijken.
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).