Eenvoudige thuisaccu samenstellen

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZand
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-05 01:31
Acidrain schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:43:
[...]

Heb je al gekeken om Home Assistant te gebruiken? Daar kun je heel veel platforms aan vast knopen incl p1 meter en ecoflow etc.
Daarin zijn ook redelijk simpel automatiseringen te maken en met een zigbee dongle kun je ook zigbee stekkers pakken om vermogen te meten. Die zijn een stuk goedkoper te vinden.
En zigbee werkt beter dan al die gare wifi of bt meuk.

Hier op het forum is ook genoeg te vinden over Home Assistant. Voor hier in dit topic alleen redelijk offtopic.
Ik wil niet de beperkingen van voorgebakken algoritmes en hun structuren.
Maar je hebt gelijk: met Home Assistant kun je via API's alles benaderen en besturen wat in Home Assistant is aangemeld. En dat is vrij veel. Goed idee dus! Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZand
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-05 01:31
Batilan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Zoals @Acidrain al schrijft lijkt Home Assistant een prima platform om al je wensen te realiseren. Het is open source, biedt veel functies die je nodig hebt en stelt je in staat om zelf extensies toe ..........
Je hebt gelijk Home Assistant is slim om diverse devices standaard aan te sturen.
Een oude Dell PC met 15W processor, draait in laag vermogen met max. 10W of zo. En een std. PC is gewoon veel praktischer.
Systemen als Rod-ned zijn idd. voor de handige DIY-er, maar kunnen geen echt ingewikkelde zaken aan. Ze zijn begrensd door hun concept. Heb je mijn algoritme gezien? Volgens mij kan dat helemaal niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:21
JZand schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:41:
[...]

Je hebt gelijk Home Assistant is slim om diverse devices standaard aan te sturen.
Een oude Dell PC met 15W processor, draait in laag vermogen met max. 10W of zo. En een std. PC is gewoon veel praktischer.
Systemen als Rod-ned zijn idd. voor de handige DIY-er, maar kunnen geen echt ingewikkelde zaken aan. Ze zijn begrensd door hun concept. Heb je mijn algoritme gezien? Volgens mij kan dat helemaal niet....
Nee, ik heb je algoritme nog niet gezien, ik zie bij je punt 5 wel een aantal uitganspunten waaraan je algoritme moet voldoen >:)
Als je het algoritme hebt uitgewerkt kunnen we zien of het in Node red uitgevoerd kan worden.

Vooralsnog zie ik nog geen beperkingen. Je hebt een aantal (min of meer onafhankelijke) parallelle inputs, een aantal bewerkingen en gewenst gedrag van het systeem wat je in output nodes kunt realiseren, middels join nodes of context storage kun je ook gegevens gebruiken die op verschillende momenten binnen komen en aan de hand daarvan je outputs aansturen, met timeouts of inject nodes kun je zaken prima tijdgestuurd uitvoeren. Of node-red het meest aangwezen mechanisme is laat ik even in het midden.

Maar mooi dat je een zuinige PC kunt gebruiken, anders is dat weer jammer voor je terugverdientijd (y)

Heb je dit topic ook al gezien? Hoewel het platform anders is zul je waarschijnlijk vergelijkbare zaken gaan doen.
EDIT: Ook het werk van KC27 kun je als inspiratie gebruiken, hij is ruim 3 jaar geleden begonnen :) maar dit is de eigenlijke start post.

[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 15-05-2025 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vandaag mijn laatste fase ook voorzien van een DIY batterijset Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zWQcH48H/27179209-41-BB-4-FAD-B021-DEDE4930-ABF2.jpg

in de fietsenberging. Ja, de kabels moet ik nog netjes managen, maar het systeen werkt.
Pas als ik mijn busbars binnen heb, ga ik het netjes ordenen
De accu's zijn parallel aan elkaar verbonden.

Nu heb ik op elke fase een set van 5kWh, totalling 15kWh

de sets draaien NOM op elke fase onder leiding van home assistant. (met speling van 11W)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
variables:
  attic_current: "{{ states('number.powerstream_attic_custom_load_power_settings') | float }}"
  garage_current: "{{ states('number.powerstream_garage_custom_load_power_settings') | float }}"
  bikeshed_current: "{{ states('number.ps_bikeshed_custom_load_power_settings') | float }}"
  phase_2: "{{ states('sensor.phase_2_power') | float }}"
  phase_3: "{{ states('sensor.phase_3_power') | float }}"
  phase_1: "{{ states('sensor.phase_1_power') | float }}"
  attic_new: |-
    {% if 0 < phase_2 < 100 %}
      {{ [attic_current + phase_2, 600] | min }}
    {% elif phase_2 < 0 %}
      {{ [attic_current + phase_2, 160] | max }}
    {% else %}
      {{ [ [phase_2 - 15, 600] | min, 150 ] | max }}
    {% endif %}
  garage_new: |-
    {% if 0 < phase_3 < 100 %}
      {{ [garage_current + phase_3, 600] | min }}
    {% elif phase_3 < 0 %}
      {{ [garage_current + phase_3, 160] | max }}
    {% else %}
      {{ [ [phase_3 - 15, 600] | min, 150 ] | max }}
    {% endif %}
  bikeshed_new: |-
    {% if 0 < phase_1 < 100 %}
      {{ [bikeshed_current + phase_1, 600] | min }}
    {% elif phase_1 < 0 %}
      {{ [bikeshed_current + phase_1, 150] | max }}
    {% else %}
      {{ [ [ phase_1 + bikeshed_current- 11, 600] | min, 150 ] | max }}
    {% endif %}
  attic_total: "{{ attic_new | round(0) }}"
  garage_total: "{{ garage_new | round(0) }}"
  bikeshed_total: "{{ bikeshed_new | round(0) }}"

[code]

en de berekende fase wordt toegekend aan de desbetreffende powerstream

code:
1
2
3
4
5
6
target:
  entity_id: number.powerstream_attic_custom_load_power_settings
data:
  value: "{{ attic_total }}"
action: number.set_value
enabled: true

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 16-05-2025 17:07 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-05 20:07
De powerstreams lijkt wat minder leverbaatr iemand al ervaring met een stream?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37
kmf schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:42:
Vandaag mijn laatste fase ook voorzien van een DIY batterijset [Afbeelding]

in de fietsenberging. Ja, de kabels moet ik nog netjes managen, maar het systeen werkt.
Pas als ik mijn busbars binnen heb, ga ik het netjes ordenen
De accu's zijn parallel aan elkaar verbonden.

Nu heb ik op elke fase een set van 5kWh, totalling 15kWh

de sets draaien NOM op elke fase onder leiding van home assistant. (met speling van 11W)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
variables:
  attic_current: "{{ states('number.powerstream_attic_custom_load_power_settings') | float }}"
  garage_current: "{{ states('number.powerstream_garage_custom_load_power_settings') | float }}"
  bikeshed_current: "{{ states('number.ps_bikeshed_custom_load_power_settings') | float }}"
  phase_2: "{{ states('sensor.phase_2_power') | float }}"
  phase_3: "{{ states('sensor.phase_3_power') | float }}"
  phase_1: "{{ states('sensor.phase_1_power') | float }}"
  attic_new: |-
    {% if 0 < phase_2 < 100 %}
      {{ [attic_current + phase_2, 600] | min }}
    {% elif phase_2 < 0 %}
      {{ [attic_current + phase_2, 160] | max }}
    {% else %}
      {{ [ [phase_2 - 15, 600] | min, 150 ] | max }}
    {% endif %}
  garage_new: |-
    {% if 0 < phase_3 < 100 %}
      {{ [garage_current + phase_3, 600] | min }}
    {% elif phase_3 < 0 %}
      {{ [garage_current + phase_3, 160] | max }}
    {% else %}
      {{ [ [phase_3 - 15, 600] | min, 150 ] | max }}
    {% endif %}
  bikeshed_new: |-
    {% if 0 < phase_1 < 100 %}
      {{ [bikeshed_current + phase_1, 600] | min }}
    {% elif phase_1 < 0 %}
      {{ [bikeshed_current + phase_1, 150] | max }}
    {% else %}
      {{ [ [ phase_1 + bikeshed_current- 11, 600] | min, 150 ] | max }}
    {% endif %}
  attic_total: "{{ attic_new | round(0) }}"
  garage_total: "{{ garage_new | round(0) }}"
  bikeshed_total: "{{ bikeshed_new | round(0) }}"
Waarom zou je een NOM op elke fase willen als de slimme meter het toch verrekent met de andere fasen? 3 sets op één na fase is toch hetzelfde als 1 set voor iedere fase? Economisch gezien dan. Verdeling van de wattage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

fuzzyduck schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:07:
[...]

Waarom zou je een NOM op elke fase willen als de slimme meter het toch verrekend met de andere fasen? 3 sets op één na fase is toch hetzelfde als 1 set voor iedere fase? Economisch gezien dan. Verdeling van de wattage?
omdat ik nog een "echte" AlphaESS thuisaccu heb, en als die detecteert dat er teruglevering is op 1 fase, kan die niet goed in NOM werken. als de diy accu's nom op de fase zit, dan "ziet" de alpha dat niet en zal er geen verstoring in zijn algoritme hebben.

(ik had eerst 2 sets aan diy acc's, daarna kwam de alpha, en nu de 3e set). In totaal heb ik 30kWh aan thuisaccucapaciteit in huis. (35kWh als je de powerstations en UPSsen meerekent.)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Ik gebruik de powerstream op dit moment uitsluitend als micro omvormer (er zijn plannen voor een thuisbatterij ergens volgend jaar, in ieder geval voor 2027).

Ik zie de laatste weken wat vervelend gedrag van de powerstream, aangezien hier veel ervaring is met dit apparaat stel ik de vraag even in dit topic. Ik zie nu op bijna alle dagen dat er zonneschijn is dat de powerstream geen energie levert van ca. 11 tot 17 uur. Nu weet ik dankzij dit forum van de problemen als de PS inverter hard moet werken, dat de temperatuur op kan lopen en de PS dan uitschakelt (althans de inverter).
Ik dacht ook last te hebben van dit verschijnsel omdat het nu ook wat warmer is dan in maart april toen de PS ook al een vergelijkbaar of hoger vermogen leverde.

Omdat de temperatuur niet in de app wordt weergegeven heb ik maar de HA extensie Ecoflow-cloud geïnstalleerd. Nu was het vandaag natuurlijk bepaald niet warm (althans hier in het noorden werd het max 15 graden), toch viel de PS vandaag ook weer uit. Ik zag ook in de monitoring dat de Solar1 temperatuur slechts 22 C was en de LLC temperatuur 21 C, dat zijn niet echt waarden waarom een inverter ermee zou stoppen lijkt me?

Volgende verdachte is dan het Net voltage, en inderdaad zie ik bij "Inverter Op Potential" een getal staan van 250,4 V. Nog steeds onder de max van 253 V waarop de inverter echt uit zou moeten schakelen.

De P1 meter geeft maximaal 247V aan, natuurlijk kan er wat spanningsopbouw zijn vanwege de leidingen, maar een APS omvormer die op dezelfde plaats op dezelfde fase zit gaat vrolijk door met produceren.
Wat overigens vreemd is: bovengenoemde waardes veranderen geheel niet, terwijl het geproduceerd vermogen netjes werd weergegeven (eerst 0W en nadat de spanning wat verder terugliep vanaf ca 14:40 te verwachten waardes (het was inmiddels bewolkt geraakt).

Hieronder wat plaatjes van vandaag, herkent iemand dit gedrag, en zit de oorzaak mogelijk in een (volgens de Powerstream) te hoge netspanning?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZK1QMetgaTXvUG6t9zbqAY3ajc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7AQbZj2phc3dkSyz0aAL7art.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-j14EqnsP0u1ljE2lmdI3838O8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b3FAp5l0jugCOvHPF4v3keoC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8mvk8rfd3_pCxP9h7Ppkq_I2XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qw9lZoAhPQdOLCv8y6T5lBL2.png?f=fotoalbum_large

Je kunt mooi zien dat vanaf ca 14:40 als de spanning wat verder zakt, de PS weer gaat produceren. De temperatuur kan haast niet het probleem zijn geweest lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:48
Batilan schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 00:10:
Ik gebruik de powerstream op dit moment uitsluitend als micro omvormer (er zijn plannen voor een thuisbatterij ergens volgend jaar, in ieder geval voor 2027).

Ik zie de laatste weken wat vervelend gedrag van de powerstream, aangezien hier veel ervaring is met dit apparaat stel ik de vraag even in dit topic. Ik zie nu op bijna alle dagen dat er zonneschijn is dat de powerstream geen energie levert van ca. 11 tot 17 uur. Nu weet ik dankzij dit forum van de problemen als de PS inverter hard moet werken, dat de temperatuur op kan lopen en de PS dan uitschakelt (althans de inverter).
Ik dacht ook last te hebben van dit verschijnsel omdat het nu ook wat warmer is dan in maart april toen de PS ook al een vergelijkbaar of hoger vermogen leverde.

Omdat de temperatuur niet in de app wordt weergegeven heb ik maar de HA extensie Ecoflow-cloud geïnstalleerd. Nu was het vandaag natuurlijk bepaald niet warm (althans hier in het noorden werd het max 15 graden), toch viel de PS vandaag ook weer uit. Ik zag ook in de monitoring dat de Solar1 temperatuur slechts 22 C was en de LLC temperatuur 21 C, dat zijn niet echt waarden waarom een inverter ermee zou stoppen lijkt me?

Volgende verdachte is dan het Net voltage, en inderdaad zie ik bij "Inverter Op Potential" een getal staan van 250,4 V. Nog steeds onder de max van 253 V waarop de inverter echt uit zou moeten schakelen.

De P1 meter geeft maximaal 247V aan, natuurlijk kan er wat spanningsopbouw zijn vanwege de leidingen, maar een APS omvormer die op dezelfde plaats op dezelfde fase zit gaat vrolijk door met produceren.
Wat overigens vreemd is: bovengenoemde waardes veranderen geheel niet, terwijl het geproduceerd vermogen netjes werd weergegeven (eerst 0W en nadat de spanning wat verder terugliep vanaf ca 14:40 te verwachten waardes (het was inmiddels bewolkt geraakt).

Hieronder wat plaatjes van vandaag, herkent iemand dit gedrag, en zit de oorzaak mogelijk in een (volgens de Powerstream) te hoge netspanning?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kunt mooi zien dat vanaf ca 14:40 als de spanning wat verder zakt, de PS weer gaat produceren. De temperatuur kan haast niet het probleem zijn geweest lijkt me?
Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat de spanning te hoog is bij de PS.
Waarom denk ik dat terwijl jij zegt dat hij maar 250v aangeeft.
De waardes die de EcoFlow uitspuugt kloppen niet helemaal, lopen achter ivm de externe API maar ook de data marges die hun hanteren lopen nog al uit een.
Niet echt betrouwbare data output.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Siewert schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 00:17:
[...]

Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat de spanning te hoog is bij de PS.
Waarom denk ik dat terwijl jij zegt dat hij maar 250v aangeeft.
De waardes die de EcoFlow uitspuugt kloppen niet helemaal, lopen achter ivm de externe API maar ook de data marges die hun hanteren lopen nog al uit een.
Niet echt betrouwbare data output.
Ok bedankt! Wel jammer dat de PS lijkt te denken dat er al 253V op staat (of gaat ie al eerder uit?). Mijn APS lijkt juist iets minder spanning te meten dan wat de p1 meter aangeeft (zo'n 245V en produceert dus lekker door). Ook een victron Multiplus op dezelfde locatie meet minder. Of kan het zijn dat de PS een verkeerd grid profiel gebruikt? Als dat al op een of andere manier configureerbaar is.

Toen ik de Powerstream ontving was ik onder de indruk van de robuuste en strakke uitstraling en de compleetheid gezien de prijs, maar deze zaken doen mij toch een keer achter de oren krabben voordat ik nog een paar (power)streams erbij koop. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Batilan schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 00:53:
[...]

Ok bedankt! Wel jammer dat de PS lijkt te denken dat er al 253V op staat (of gaat ie al eerder uit?). Mijn APS lijkt juist iets minder spanning te meten dan wat de p1 meter aangeeft (zo'n 245V en produceert dus lekker door). Ook een victron Multiplus op dezelfde locatie meet minder. Of kan het zijn dat de PS een verkeerd grid profiel gebruikt? Als dat al op een of andere manier configureerbaar is.

Toen ik de Powerstream ontving was ik onder de indruk van de robuuste en strakke uitstraling en de compleetheid gezien de prijs, maar deze zaken doen mij toch een keer achter de oren krabben voordat ik nog een paar (power)streams erbij koop. :?
Geen idee of het aan de grid-profile ligt, kun je ook niet instellen, dacht ik.
Wel kun je de locatie instellen maar of hij dan het juiste grid-profile toepast geen idee.
Ook geen idee welke volt marges hij hanteert.
Ik heb er gelukkig geen last van, maximale p1 voltage hier op zonnige dagen is 235v tot 239v op de P1 terwijl de wijk vol ligt met panelen.
Welke locatie heb jij ingesteld in de app?

Wat betreft de robuustheid, ze hebben een koeling issue die ik hier opgelost heb door hun CoolDeck en eigen fan mod.
Verder draait het als een zonnetje, alleen die trage externe API vind ik een min puntje.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Laatst online: 22:36
Ik heb afgelopen jaar enkele keren met deze set gespeeld en het werkend gekregen. Super leuk project, maar vanwege mijn gunstige energiecontract heb ik het niet gebruikt. Vandaar dat ik één set met accu, lader en omvormer te koop zet, en een set lader/omvormer.
Eenvoudige thuisaccu 2.56kwh
Victron Blue Smart 24/16 aanpasbare lader en ongebruikte Ecoflow Powerstream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb chatgpt mijn algoritme laten verbeteren, zodat ik dit in home assistant kan automatiseren:

dit is mijn algo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
phase1-cap = number.ps3_capacity
phase2-cap = number.rdd_capacity
phase3-cap = number.pq_capacity

van deze moet bepaald worden welke de laagste waarde heeft.

availabe solar = number.solar_usage_difference
excess_power = sensor.tibber_pulse_ons_huis_power_production

als excess_power <700 
dan moet 0 charger gestart worden. 

als excess_power >700 & <1200
dan moet 1 charger gestart worden. 

als excess_power >1200 & <1800
dan moet 2 chargers gestart worden. 

als excess_power >1800 & <2400
dan moet 3 chargers gestart worden. 

als excess_power >2400
dan moet 4 chargers gestart worden. 

kies in laatste gedeelte van script welke capaciteit het laagste is op dit moment, en start de desbetreffende charger. noem deze bv switch.phase1, etc.
let op, de andere chargers switch.phase 2, en switch.phase3 moeten nu uitgezet worden als ze niet in de "startlijst" voorkomen

dit heeft chatgpt van gebakken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
alias: Start Chargers Based on Excess Power
mode: single
sequence:
  - variables:
      phase1_cap: "{{ states('number.ps3_capacity') | float }}"
      phase2_cap: "{{ states('number.rdd_capacity') | float }}"
      phase3_cap: "{{ states('number.pq_capacity') | float }}"
      excess_power: "{{ states('sensor.tibber_pulse_ons_huis_power_production') | float }}"
      available_solar: "{{ states('number.solar_usage_difference') | float }}"

- variables:
      # Bepaal hoeveel laders er mogen starten op basis van excess_power
      chargers_to_start: >-
        {% if excess_power < 700 %}
          0
        {% elif excess_power < 1200 %}
          1
        {% elif excess_power < 1800 %}
          2
        {% elif excess_power < 2400 %}
          3
        {% else %}
          4
        {% endif %}

- variables:
      # Maak een lijst van fases en hun capaciteit
      phase_caps: >-
        {{
          [ 
            {'id': 'switch.phase1', 'cap': phase1_cap},
            {'id': 'switch.phase2', 'cap': phase2_cap},
            {'id': 'switch.phase3', 'cap': phase3_cap}
          ] | sort(attribute='cap')
        }}

- variables:
      # Selecteer de juiste laders op basis van laagste capaciteit
      selected_switches: "{{ phase_caps[:chargers_to_start] | map(attribute='id') | list }}"
      all_switches: ['switch.phase1', 'switch.phase2', 'switch.phase3']

- repeat:
      for_each: "{{ all_switches }}"
      sequence:
        - choose:
            - conditions: "{{ repeat.item in selected_switches }}"
              sequence:
                - service: switch.turn_on
                  target:
                    entity_id: "{{ repeat.item }}"
            - conditions: "{{ repeat.item not in selected_switches }}"
              sequence:
                - service: switch.turn_off
                  target:
                    entity_id: "{{ repeat.item }}"

de capaciteit is trouwens een berekende waarde. ik heb een utility-helper gemaakt voor elke charger en powerstream smart stekker, en 1 hulp-helper die de capaciteit bijhoudt.
de huidige cap is dan de capmemory-discharge+charge.
En 1x per dag, als de accu volgeladen is (power <10W voor meer dan 5 minuten) dan wordt de charge/discharge utility op 0 gezet, en de capmemory op de berekende waarde (5.25kWh voor elke fase) gezet. dit werkt best goed is gebleken afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:20
@kmf

Hoe hou je er dan rekening mee dat als er al laders aanstaan de hoeveelheid excess power daarmee daalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RudolfR schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:24:
@kmf

Hoe hou je er dan rekening mee dat als er al laders aanstaan de hoeveelheid excess power daarmee daalt?
goede. ik gebruik nu available solar in plaats van excess power. available solar blijft constant.
als ik enkel excess poweer gebruik, hoef ik helemaal niet sets te starten en gewoon elke keer de eerstvolgende niet-chargende lader te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faBc2-wpSYCZUppcQENFyKwbs48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOZ1UxKR7CDvA0yPwoiKoTvH.jpg?f=fotoalbum_large

Heb mijn setup, in de originele gedachte van dit draadje, uitgebreid met een extra batterij.

De allereerste ervaringen met de nieuwe batterijcombinatie:

Ingangsspanning van de ecoflow omvormer moet liggen tussen de 11 en 55V, na aansluiten en aanzetten van de laders, ging ie meteen over de zeik, immers 2x 28,4V is meer dan 55V, omvormer geeft dan een foutmelding. Na afschakelen van de laders reset ie niet automatisch, na ontkoppelen van de batterij wél.

Na terugtunen van de laders naar een laadspanning van 27V is dat probleem weg.

De omvormer genereert op 48V gemakkelijk meer vermogen dan de 573W op 24V. Hij lijkt ook bij de eerste testen op 600W koeler te blijven. Eigenlijk conform verwachting, er loopt immers een kleinere stroom, ben daar wel blij mee als dat strakjes in een langere test ook zo blijft.

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

__Erik__ schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:27:
[Afbeelding]
Ingangsspanning van de ecoflow omvormer moet liggen tussen de 11 en 55V, na aansluiten en aanzetten van de laders, ging ie meteen over de zeik, immers 2x 28,4V is meer dan 55V, omvormer geeft dan een foutmelding. Na afschakelen van de laders reset ie niet automatisch, na ontkoppelen van de batterij wél.

Na terugtunen van de laders naar een laadspanning van 27V is dat probleem weg.
Ik had daar nooit last van gehad, ook niet met 2 20a laders. 1 per accu. maar ik heb wel in HA de automatisering gemaakt, dat de powerstream smartstekker uit gaat als de lader smartstekker aangaat, en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
kmf schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:52:
[...]

Ik had daar nooit last van gehad, ook niet met 2 20a laders. 1 per accu. maar ik heb wel in HA de automatisering gemaakt, dat de powerstream smartstekker uit gaat als de lader smartstekker aangaat, en omgekeerd.
Ik denk niet dat de stroomsterkte van de laders hier iets mee te maken heeft, gaat om de gemeten spanning over de 2 accu's tezamen, dus spanning op de ingang van de ecoflow..

Ook hier schakelen - natuurlijk - eerst alle slimme stekkers uit, voordat er één aangaat.

Mijn ecoflow meet gewoon op de ingang de spanning, ligt dat binnen de grenzen dan vreet ie het, ligt dat er buiten dan geeft ie een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

__Erik__ schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Ik denk niet dat de stroomsterkte van de laders hier iets mee te maken heeft, gaat om de gemeten spanning over de 2 accu's tezamen, dus spanning op de ingang van de ecoflow..

Ook hier schakelen - natuurlijk - eerst alle slimme stekkers uit, voordat er één aangaat.

Mijn ecoflow meet gewoon op de ingang de spanning, ligt dat binnen de grenzen dan vreet ie het, ligt dat er buiten dan geeft ie een foutmelding.
Ik bedoel meer, de enige momenten dat de spanning van beide accu's boven de 27v komen is als ze allebei tegelijkertijd vol raken. daarna schakelt de bms en lader uit en zakt de spanning weer.

hoe heb jij beide accu's aangesloten op de powerstream? ik heb bij elke set, elke accu individueel op 1 kanaal gezet van de powerstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
kmf schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Ik bedoel meer, de enige momenten dat de spanning van beide accu's boven de 27v komen is als ze allebei tegelijkertijd vol raken. daarna schakelt de bms en lader uit en zakt de spanning weer.

hoe heb jij beide accu's aangesloten op de powerstream? ik heb bij elke set, elke accu individueel op 1 kanaal gezet van de powerstream.
Kijk, dan is de spanning op de ingangen van de ecoflow dus doorgaans maximaal 27V.

Ik heb beide ingangen over beide batterijen zitten, in het plaatje zitten de plussen van de ecoflow rechtsboven en de minnen van de ecoflow rechtsonder aangesloten op de batterijen (in serie).

[ Voor 2% gewijzigd door __Erik__ op 19-05-2025 11:31 . Reden: taalcorrectie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

__Erik__ schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Kijk, dan is de spanning op de ingangen van de ecoflow dus doorgaans maximaal 27V.

Ik heb beide ingangen over beide batterijen zitten, in het plaatje zitten de plussen van de ecoflow rechtsboven en de minnen van de ecoflow rechtsonder aangesloten op de batterijen (in serie).
ah, je hebt voor in serie gekozen? dat verklaart. ik heb maar voor gemak gekozen, vooral ook omdat er hier wat slechte ervaringen zijn met onbalans voor de PQaccu's in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 17:23
kmf schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:17:
Ik heb chatgpt mijn algoritme laten verbeteren, zodat ik dit in home assistant kan automatiseren:
Zoiets heb ik ook gemaakt voor mijn systeem, alleen het verbruik en opbrengt varieren nogal. Ik heb overal timer op gemaakt om niet te snel een beslissing te nemen, anders blijft het maar schakelen.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-05 23:47
Mijn Batterijsysteem is bijna klaar, buiten dat DPD het batterijpakket van nkon blijkbaar beschadigd heeft...

Heb de 2 inverters al geinstalleerd, met een kleine zekeringkast voor batterij en pv circuits.

dus tijdelijk: zonnepanelen -> zekeringkast 40a -> SmartSolar 150/35 (36V lfp setting) -> ez1-m.

Er zit toch een 10% verlies tussen de 2 inverters: atm bewolkt en 205Wh in op de Victron, 185Wh uit op de ez1-m.

Wat wel opvalt is dat de ez1-m mppt software echt probeert de spanning naar beneden te trekken door meer stroom te vragen. Victron staat in bulk charge aan 31-33V op de MM! Zou moeten 37-40 zijn.

Mailtje gestuurd naar apsystems met de vraag om de firmware up te graden, Hopelijk dan ook wat hogere efficientie.

Nu nog batterij ontvangen, bouwen, en alles toch maar eens aarden.

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarryVos
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-05 12:15
[quote]SusV schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:47:
[...]

Ik zou zeggen: ja ja ja ja, en ja.
Maar uw vraagstelling is een beetje onduidelijk.
Een 'smartplug' (HW noemt dit Energy Sockets) op zichzelf is niet bijster geschikt om water te verwarmen. Dat dingetje geeft nl niet veel warmte af. Als je die onderdompelt in water duurt het een eeuwigheid tot je je water aan de kook hebt.

Ikzelf heb het iets anders aangepakt. Ik heb een elektrische boiler, die ik via een SSR (Solid State Relais) aanstuur. Die SSR stuur ik aan met een Arduino. Die leest de HW P1 meter uit, en ook het momentele verbruik van de boiler met een Energy Socket. Hij berekent dan hoe hij de SSR moet aansturen om NOM te verkijgen. (In werkelijkheid kan ik eender welk setpoint opgeven dat de boiler moet nastreven).

Wat heb je aan apparatuur en wat wil je (eventueel) nog aankopen?

Sorry dat ik pas laat reageer. Ik meende dat reacties op mijn vraag via email aangekondigd zouden worden. Vandaar.
Feit is: ik heb een Houtvergasser met 2000 liter buffers. In die buffers zitten (nog niet gebruikte) inwendige buizen om met water uit zonneboilers te verwarmen.
Nu is het mijn idee om via een afzonderlijk vat met daarin verwarmingselementen (zou uw elektrische boiler kunnen zijn, goed idee) water door die buizen in de buffers te voeren en zo zoveel mogelijk overtollige stroom te gebruiken. .Ik had tot nu toe begrepen dat met de P1 meter alleen de stroom uitgelezen kon worden. Bijkomend probleem: de zonnepanelen zijn verbonden met de hoofdmeter via een krachtstroomkabel. Dus lijkt een krachtstroom boiler noodzakelijk. Zie ik goed dat met een arduino de p1 uitgelezen kan worden en dat deze dat de stroom kan omleiden? En moet dat dan in 3-voud?
Ik ga eerst maar eens een p1 meter kopen en eens zien wat ik daarmee kan. Adviezen?? Ook ten aanzien van de ondergrenzen van de overtollige stroom? Groet, garry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
GarryVos schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:44:
[quote]SusV schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:47:
[...]

Nu is het mijn idee om via een afzonderlijk vat met daarin verwarmingselementen (zou uw elektrische boiler kunnen zijn, goed idee) water door die buizen in de buffers te voeren en zo zoveel mogelijk overtollige stroom te gebruiken. .Ik had tot nu toe begrepen dat met de P1 meter alleen de stroom uitgelezen kon worden. Bijkomend probleem: de zonnepanelen zijn verbonden met de hoofdmeter via een krachtstroomkabel. Dus lijkt een krachtstroom boiler noodzakelijk. Zie ik goed dat met een arduino de p1 uitgelezen kan worden en dat deze dat de stroom kan omleiden? En moet dat dan in 3-voud?
Ik ga eerst maar eens een p1 meter kopen en eens zien wat ik daarmee kan. Adviezen?? Ook ten aanzien van de ondergrenzen van de overtollige stroom? Groet, garry.
Een Arduino met Wifi kan inderdaad de (Homewizard) P1-meter uitlezen: Vermogen, stroom en spanning, totaal en van de 3 fasen. Ik gebruik een "Arduino nano rp2040 connect" die ik in Python programmeer.
Met die Arduino kun je dan ook Energy Sockets aansturen (On/Off) en ook uitlezen (vermogen, stroom, spanning). Die Sockets zijn wel enkelfasig. Als je een 3-fasig apparaat wil aansturen, moet je de Energy Socket een 3-fasig relais laten aansturen. Dat is mogelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Siewert
Zijn er nog mensen die nog met hun php scripts knutselen?
Inmiddels hier een nieuwe repo op Github gestart.
Heb mijn twee oorspronkelijke script een major overhaul gegevens.
Maanden aan het testen en knutselen geweest, vele ideeën opgedaan en nog lang niet klaar ;-)
Maar het draait hier als een zonnetje en precies zoals ik voor ogen had.

Hierbij mijn nieuwe repo voor diegene die inspiratie willen op doen of even willen spieken.
https://github.com/Siewert308SW/PiBattery

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:00
Vandaag mijn ecoflow stream binnen gekregen.
Werkt niet net als de PS om nom te draaien.
Wel een 25.6 lifepo4 er op gehad.
Geeft dan 393W op 1 poort.
Foto is met 2 panelen met weinig zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTxSn4N2QCxjJeqU81Sn8XaPJQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwL0eFsojWvOxD3Bkkhhq3zo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Rbb-lwdn op 22-05-2025 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:09
Siewert schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 02:40:
Inmiddels hier een nieuwe repo op Github gestart.
Heb mijn twee oorspronkelijke script een major overhaul gegevens.
Maanden aan het testen en knutselen geweest, vele ideeën opgedaan en nog lang niet klaar ;-)
Maar het draait hier als een zonnetje en precies zoals ik voor ogen had.

Hierbij mijn nieuwe repo voor diegene die inspiratie willen op doen of even willen spieken.
Ik wil even mijn waardering naar je uitspreken, ook naar andere, maar specifiek voor jou, voor je nuttige en waardevolle bijdrage! Ik volg dit topic al enige tijd en steek hier heel veel van op. Dank hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Rbb-lwdn schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:13:
Vandaag mijn ecoflow stream binnen gekregen.
Werkt niet net als de PS om nom te draaien.
Wel een 25.6 lifepo4 er op gehad.
Geeft dan 393W op 1 poort.
Foto is met 2 panelen met weinig zon.

[Afbeelding]
Hoe bedoel je "Werkt niet net als de PS om nom te draaien"?
Mag hopen dat je hem wel via een API de output kan aansturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
TheBull schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Ik wil even mijn waardering naar je uitspreken, ook naar andere, maar specifiek voor jou, voor je nuttige en waardevolle bijdrage! Ik volg dit topic al enige tijd en steek hier heel veel van op. Dank hiervoor.
Bedankt.
Mag graag knutselen maar vergeet ook niet diegene die er mee gestart zijn of andere bijdrage hebben geleverd. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Siewert schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Hoe bedoel je "Werkt niet net als de PS om nom te draaien"?
Mag hopen dat je hem wel via een API de output kan aansturen?
Dat mijn 2 powerstreams met 4 accu's savonds terugleveren wat er gevraagd word aan stroomverbruik.
Dat kun je bij de stream niet instellen.
Alleen via de schuif 800 of minder.
Gebruik geen speciale api.
Geen idee hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Rbb-lwdn schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Dat mijn 2 powerstreams met 4 accu's savonds terugleveren wat er gevraagd word aan stroomverbruik.
Dat kun je bij de stream niet instellen.
Alleen via de schuif 800 of minder.
Gebruik geen speciale api.
Geen idee hoe dat werkt.
Als je de powerstreams niet aanstuurt via de API, hoe zorgen ze er dan voor dat ze terugleveren wat er gevraagd word aan stroomverbruik?
Hoe weten ze jouw momenteel verbruik dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
SusV schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Als je de powerstreams niet aanstuurt via de API, hoe zorgen ze er dan voor dat ze terugleveren wat er gevraagd word aan stroomverbruik?
Hoe weten ze jouw momenteel verbruik dan?
Via de gekoppelde shelly 3em

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Rbb-lwdn schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Via de gekoppelde shelly 3em
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DO0XWdiuce20UwTiesOwBF3pgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7wXiG5Wo8wviWR6USqLs6On.jpg?f=fotoalbum_large

Als mijn zonnepanelen niets meer doen nemen de accus het over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwsVO0RdQsbKUpEH9uLOG8b4aw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PINCDEFv5yFEk2kHooKaseZF.jpg?f=fotoalbum_large

2 meters rechts onder zijn mij 2 ps die bijspringen voor 0 op de meter.

[ Voor 32% gewijzigd door Rbb-lwdn op 22-05-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarryVos
  • Laatst online: 22-05 12:15
SusV schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Een Arduino met Wifi kan inderdaad de (Homewizard) P1-meter uitlezen: Vermogen, stroom en spanning, totaal en van de 3 fasen. Ik gebruik een "Arduino nano rp2040 connect" die ik in Python programmeer.
Met die Arduino kun je dan ook Energy Sockets aansturen (On/Off) en ook uitlezen (vermogen, stroom, spanning). Die Sockets zijn wel enkelfasig. Als je een 3-fasig apparaat wil aansturen, moet je de Energy Socket een 3-fasig relais laten aansturen. Dat is mogelijk.
Bedankt SusV, ik ga inventariseren wat dit project gaat kosten. Want het geheel moet natuurlijk wel lonend zijn.
Groet, Garry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Laatst online: 25-05 20:07
@Rbb-lwdn
Dus je kan de stream wel koppelen aan je shelly 3 em om zo 0 op de meter te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Aengineering schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:15:
@Rbb-lwdn
Dus je kan de stream wel koppelen aan je shelly 3 em om zo 0 op de meter te laten werken?
Nee , de stream niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Laatst online: 07:06
Ik heb sinds vandaag een Powerqueen 24v 100ah in huis met bijbehorende 20ah lader en een Ecoflow Powerstream. Aansluiten is eenvoudig, en via de Ecoflow app kan ik een base load opgeven. Leuk!

Vandaag al veel topics doorgespit maar zie door de bomen het bos even niet: wat is de meest eenvoudige manier om de Powerstream aan te sturen via Home Assistant op dit moment? Mijn doel is 'NOM' / verbruik 's avonds en 's nachts 0 houden.

Ik gebruik Home Assistant waar P1 data beschikbaar is (helaas niet via een Shelly 3em maar via de P1 poort op de slimme meter), en de Ecoflow en lader zitten in 2 slimme stekkers (Shelly plugs).

Tweede vraagje die ik nog heb is hoe weet ik hoe die Powerqueen accu er aan toe is? Ik was in de veronderstelling dat het ding via Bluetooth uit te lezen is maar ik zie nergens een QR code op het apparaat en de app ziet ook geen apparaten. Mijn voorzichtige conclusie is dat er dus wel een BMS in zit, maar die niet uit te lezen is, ofzo? Ik neem aan dat ik wel ergens moet bijhouden of die accu vol of leeg is.

Alvast dank voor de tips..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
stijnos1991 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:05:
Vandaag al veel topics doorgespit maar zie door de bomen het bos even niet: wat is de meest eenvoudige manier om de Powerstream aan te sturen via Home Assistant op dit moment? Mijn doel is 'NOM' / verbruik 's avonds en 's nachts 0 houden.

Ik gebruik Home Assistant waar P1 data beschikbaar is (helaas niet via een Shelly 3em maar via de P1 poort op de slimme meter), en de Ecoflow en lader zitten in 2 slimme stekkers (Shelly plugs).
Ik gebruik een Pythonscript in Home Assistant, werkt tot nu toe prima. Staat hier beschreven. Ben benieuwd of je er wat aan hebt.
Tweede vraagje die ik nog heb is hoe weet ik hoe die Powerqueen accu er aan toe is? Ik was in de veronderstelling dat het ding via Bluetooth uit te lezen is maar ik zie nergens een QR code op het apparaat en de app ziet ook geen apparaten. Mijn voorzichtige conclusie is dat er dus wel een BMS in zit, maar die niet uit te lezen is, ofzo? Ik neem aan dat ik wel ergens moet bijhouden of die accu vol of leeg is.

Alvast dank voor de tips..
Er zijn twee varianten van de Powerqueen 24V 100Ah, een met ('Smart') en een zonder Bluetooth. Waarschijnlijk heb je de variant zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Had nog een raspberry Pi3 liggen en op zolder een oude rpi touchscreen liggen.
Lag al 6 jaar te verstoffen.
Schermpje komt ergens in de buurt van de laders te hangen. 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAjEKqlEmZsI1SnB90W_FGEWfLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4MSXRbv6kkgmQzkHVoeTZYd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
  • Laatst online: 08:45
Binnenkort wordt mijn 48v lifepo4 accu bezorgd. Ik heb alle 141 pagina's of dit forum gelezen. Maar ben nu nog steeds niet zeker over welke omvormer ik nu het beste kan gebruiken.

De ecoflow Powerstream heeft niet genoeg bereik voor een 48v accu
De stream wel naar deze kan volgens een paar berichten terug niet worden gestuurd met een api.
De ap systems ez-1 heeft op papier wel het juiste spanningsbereik maar in de praktijk dus weer niet.

Ik ben alleen deze tegengekomen:
https://webshop.cedel.nl/...zVJmNtjV4jlxoCg48QAvD_BwE

Kan iemand mij vertellen welke omvormer ik het beste kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Keni87 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:15:
Binnenkort wordt mijn 48v lifepo4 accu bezorgd. Ik heb alle 141 pagina's of dit forum gelezen. Maar ben nu nog steeds niet zeker over welke omvormer ik nu het beste kan gebruiken.

De stream wel naar deze kan volgens een paar berichten terug niet worden gestuurd met een api.
De ap systems ez-1 heeft op papier wel het juiste spanningsbereik maar in de praktijk dus weer niet.

Ik ben alleen deze tegengekomen:
https://webshop.cedel.nl/...zVJmNtjV4jlxoCg48QAvD_BwE

Waar heb jij dat gelezen?
Enige wat ik gelezen heb is dat er werd gesproken over dat diegene geen API gebruikt omdat die er geen verstand van had.
Zit zelf nog te zoeken op EcoFlow communities of de API beschikbaar is voor de nieuwe stream.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Siewert schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:17:
[...]

Waar heb jij dat gelezen?
Enige wat ik gelezen heb is dat er werd gesproken over dat diegene geen API gebruikt omdat die er geen verstand van had.
Zit zelf nog te zoeken op EcoFlow communities of de API beschikbaar is voor de nieuwe stream.
Ik kan de stream niet gebruiken zoals de powerstream.
Kan niet instellen om de shelly 3EM te gebruiken voor nom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:19
Ik heb een 16s 51.2v batterij/accu aangesloten op een Deye SUN-M80G4, lader en Deye via een energy socket. Geen verdere automatisering, weet niet of dat wel kan, ik heb er nog geen behoefte aan. Werkt goed, Deye output regelbaar via app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
Vdvmark schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:27:
Ik heb een 16s 51.2v batterij/accu aangesloten op een Deye SUN-M80G4, lader en Deye via een energy socket. Geen verdere automatisering, weet niet of dat wel kan, ik heb er nog geen behoefte aan. Werkt goed, Deye output regelbaar via app.
De Deye Sun-M80G4 heeft een spanningsbereik van 25 tot 55v. Een volle 16s lifepo4 batterij heeft een spanning van 58,4 volt. Dat zou dan niet lang goed moeten gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Een lader levert max 58,4 volt, de accu zelf zakt terug naar onder 55 volt. De micro kan tot 60 volt aan input hebben en max 25A volgens Deye sticker erop. De ingangen lopen samen oa via B16A ic60H duitse automaat, die er per ongeluk al wel een keer uitgeklapt is omdat mn accu via bluetooth was uitgeschakelt zonder dat ik t besefte en via mn mobieltjes bluetooth dus weer inschakelde. Lijkt zn werk dus goed te doen die duitse automaat, heeft ook voor DC specsheet, al blijft t primair denk ik ontworpen voor AC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Rbb-lwdn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 02:13:
[...]

Ik kan de stream niet gebruiken zoals de powerstream.
Kan niet instellen om de shelly 3EM te gebruiken voor nom.
Klopt, maar doelde op de api. 🙈
Volgens mij is die wel bruikbaar maar 100% zeker ben ik niet.
Kan het nog niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Schermpje hangt...
Wie wat bewaard heeft wat.😉
Lekker simpel gehouden met alleen data wat van toepassing is.
Scheelt elke keer weer op de cli in loggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpMEaYJbWxeKm8ITGJYEfYzzdUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqbx73uatIL6FuTktRn7NDcY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47sxRKEhE8QdOOmaWx6StKdQFvY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbQqlnyyEJ8bbZbOINGxZbGx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:18
Siewert schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 02:40:
Hier ook nog volop aan het knutselen met de PHP-scripts. Eigenlijk draait het (meer dan) prima, maar altijd leuk om nieuwe dingetjes in PHP te leren en proberen.

Onlangs de verwachte zonnepanelen-opbrengst van 'vandaag' en 'morgen' toegevoegd. Indien de opbrengst vandaag lager is dan X, dan gaan de lader op de goedkoopste aantal Y uren aan. Soortgelijks met de verwachte opbrengst van morgen: indien hoger dan X dan zal de Powerstream op de duurste aantal Y uren stroom terugleveren (aangezien ik die stroom die dag toch niet meer nodig heb).

Verder nog wat zitten spelen met de momenten dat opladers uit en aan moeten gaan, stukje minder geflikker nu (het is niet erg om een oplader aan te hebben met 30 Watt op de meter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-05 23:47
FFe een update over de (iets minder eenvoudige) zelfbouw thuisaccu, batterijen zijn ontvangen en eerste testrun gedaan.

Wat notes ivm met de EZ1-M: deze is bizar genoeg een pak minder efficiënt dan de victron Smart Solar, als mppt tracker... Zelfs bij wat twijfelachtiger weer knalt de EZ1-M nu tegen zijn plafond aan van 840W(zonder batterij).
Met (dezelfde) rechtstreeks aangesloten zonnepanelen( 2 x jinko 440Wp) haalde deze op de beste dagen 780W.
De EZ1-M geeft wel vlot 2 uur op vol vermogen aan 36V, temperatuur heetste component was rond de 50 graden. Ik wacht wel nog steeds op de battery firmware.

De batterij is gebouwd en functioneel en voor de eerste maal geladen en ontladen, maar de BMS settings en het balanceren moeten worden ingesteld.
Op de eerste cycle haalde ik slechts 68AH van de theoretische 88Ah op 36V. ( wel B grade cellen)
Offgrid garage heeft wel veel nuttige info, daaruit blijkt dat de standaard JK BMS settings nogal flauwtjes zijn.
Al bij al wel een geestig projectje! Nu nog wat kabels proper hangenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncWFp6VbwXVtBkSyVhabLYp2cZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJiuRp8I73LHim7kNf3KZtYu.jpg?f=fotoalbum_large

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H.W.R
  • Laatst online: 12:58
Keni87 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:15:
Binnenkort wordt mijn 48v lifepo4 accu bezorgd
...
Maar ben nu nog steeds niet zeker over welke omvormer ik nu het beste kan gebruiken.

...
Powerstream gaat prima op 48V. Heb mijn 4 laders nu afgesteld op 56.0V. Tot op heden geen enkele foutmelding meer gehad. 1600W uit 2 powerstreams is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keni87
Siewert schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Klopt, maar doelde op de api. 🙈
Volgens mij is die wel bruikbaar maar 100% zeker ben ik niet.
Kan het nog niet vinden.
Ik heb EcoFlow gemaild, en dit kreeg ik terug:

Beste,

De nieuwe STREAM's zijn helaas niet beschikbaar in de EcoFlow API.

Met vriendelijke groet,
EcoFlow Nederland

Moet dus op zoek naar een andere omvormer. Hopelijk bestaat er een die ik kan gebruiken voor de 48v accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Keni87 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Beste,

Met vriendelijke groet,
EcoFlow Nederland

Moet dus op zoek naar een andere omvormer. Hopelijk bestaat er een die ik kan gebruiken voor de 48v accu
thx voor het delen.
Duidelijk verhaal en als de mijne het begeven opzoek naar wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Vdvmark schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:27:
Interessant!
Ik heb een 48V (15s) batterij die ik momenteel enkel off-grid gebruik met een FCHAO 3000W inverter.
Ben aan het zoeken naar een geschikte grid-tied oplossing, waarbij de (micro-)omvormer uiteraard de cruciale component is. 48V (uit een batterij!) is voor sommige omvormers al een probleem.
NOM op de meter hoeft voor mij niet per sé. Ik zou wel willen kunnen instellen/automatiseren of en wanneer de omvormer teruglevert of niet. Een Energy Socket zou voor mij de ideale eenvoudige oplossing zijn.

Begrijp ik het goed dat je de AC-output van uw Deye-omvormer in een Energy Socket inplugt, en die socket aan of uitschakelt al naargelang of je wil terugleveren of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Vannacht heb ik een 200w base load opgegeven in de Ecoflow app. Dat kwam min of meer neer op 0 verbruikt van het net vanochtend.
Er is 1,76Kwh ontladen, en net heb ik er weer 2,39Kwh bijgeladen. Een efficiëntie van 73,6% dus. Niet heel slecht, maar zeker niet heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
stijnos1991 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:22:
Vannacht heb ik een 200w base load opgegeven in de Ecoflow app. Dat kwam min of meer neer op 0 verbruikt van het net vanochtend.
Er is 1,76Kwh ontladen, en net heb ik er weer 2,39Kwh bijgeladen. Een efficiëntie van 73,6% dus. Niet heel slecht, maar zeker niet heel goed.
Welke lader(s) gebruik je?
Hier 2x victron ip22 12a en 1x Powerqueen 20a
Zit gemiddeld op 78,2%.
Dit is dus alleen een berekening van wat er uitgegaan is en wat er ingegaan is.
Dus ontlaad verlies is niet berekend die zit hier ook in, net zo als bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Siewert schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:27:
[...]

Welke lader(s) gebruik je?
Hier 2x victron ip22 12a en 1x Powerqueen 20a
Zit gemiddeld op 78,2%.
Dit is dus alleen een berekening van wat er uitgegaan is en wat er ingegaan is.
Dus ontlaad verlies is niet berekend die zit hier ook in, net zo als bij jou.
Hier ook een Powerqueen 20a.

Heeft iemand al iets kunnen doen aan die herrie van die ventilator? Ik zit sterk te overwegen die fan te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
stijnos1991 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:35:
[...]

Hier ook een Powerqueen 20a.

Heeft iemand al iets kunnen doen aan die herrie van die ventilator? Ik zit sterk te overwegen die fan te vervangen.
Is hier al eens besproken en dacht ik.
Zelf niet aangedacht om de fan te vervangen, hangt hier in de garage dus geen last van😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 14:39
Ik heb er even over gedaan om uit te vogelen hoe je

{
"topic": "/not/relevant/",
"payload": { "command": "setAcWatts", "value": 200, "deviceSn": "HW51ZXXXXXXXXXXX" }
}
naar de Ecoflow-cmd module verstuurd krijgt in Node Red

Om deze JSON-output te genereren in Node-RED, kun je gebruik maken van een function node die het gewenste object aanmaakt. Hier is hoe je het instelt:

1. Voeg een inject node toe
Zet de payload op timestamp (of iets anders — dit is slechts de trigger).

Verbind deze node met een function node.

2. Voeg een function node toe met de volgende code:
javascript

msg.topic = "/not/relevant/";
msg.payload = {
command: "setAcWatts",
value: 200,
deviceSn: "HW51ZXXXXXXXXXXX"
};
return msg;
3. Optioneel: Voeg een debug node toe
Verbind de function node met een debug node om de output te zien in het debugvenster.

Resultaat
De output zal zijn:

json

{
"topic": "/not/relevant/",
"payload": {
"command": "setAcWatts",
"value": 200,
"deviceSn": "HW51ZXXXXXXXXXXX"
}
}

En verdorie het commando is goed, nu nog de powerstream bereiken via mqtt

[ Voor 75% gewijzigd door 450SL op 26-05-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:24
Tiepfoud schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:13:
FFe een update over de (iets minder eenvoudige) zelfbouw thuisaccu, batterijen zijn ontvangen en eerste testrun gedaan.

Wat notes ivm met de EZ1-M: deze is bizar genoeg een pak minder efficiënt dan de victron Smart Solar, als mppt tracker... Zelfs bij wat twijfelachtiger weer knalt de EZ1-M nu tegen zijn plafond aan van 840W(zonder batterij).
Met (dezelfde) rechtstreeks aangesloten zonnepanelen( 2 x jinko 440Wp) haalde deze op de beste dagen 780W.
De EZ1-M geeft wel vlot 2 uur op vol vermogen aan 36V, temperatuur heetste component was rond de 50 graden. Ik wacht wel nog steeds op de battery firmware.

De batterij is gebouwd en functioneel en voor de eerste maal geladen en ontladen, maar de BMS settings en het balanceren moeten worden ingesteld.
Op de eerste cycle haalde ik slechts 68AH van de theoretische 88Ah op 36V. ( wel B grade cellen)
Offgrid garage heeft wel veel nuttige info, daaruit blijkt dat de standaard JK BMS settings nogal flauwtjes zijn.
Al bij al wel een geestig projectje! Nu nog wat kabels proper hangen[Afbeelding]
Je begint wel behoorlijk richting Zelf een powerwall bouwen te gaan :P

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 08:55
Heeft iemand hier toevallig een verklaring voor?
Ik had de powerqueen 25.6v 100ah "per ongeluk" even op 11% soc laten staan voor een nacht, maar de powerstream stond uit, dus geen enkele verbruiker en 's morgens stond hij op 6% - is dat een soort zelfontlading of onjuiste SoC berekening van het bms? Ik weet dat je de batterij rond 50% moet bewaren, dus ik zou hem nooit met opzet op 11% hebben laten staan, maar als het bvb lange tijd bewolkt is en er niet automatisch geladen kan worden, is dat wel iets om rekening mee te houden voor de levensduur.

Aansluitende vraag:
Ergens moet een gouden middenweg zijn tussen hoe veel je nu van de batterij wil gebruiken vs hoeveel je binnen 5 jaar nog van de batterij wil kunnen gebruiken.11% is misschien te laag, maar bij 20%-90% zit je dus de hele tijd maar 70% van je batterij te gebruiken. Wat is jullie min-max voor een zelfbouw thuisbatterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 09:16

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Valkske schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:28:
Ik had de powerqueen 25.6v 100ah "per ongeluk" even op 11% soc laten staan voor een nacht, maar de powerstream stond uit, dus geen enkele verbruiker en 's morgens stond hij op 6% - is dat een soort zelfontlading of onjuiste SoC berekening van het bms? Ik weet dat je de batterij rond 50% moet bewaren, dus ik zou hem nooit met opzet op 11% hebben laten staan, maar als het bvb lange tijd bewolkt is en er niet automatisch geladen kan worden, is dat wel iets om rekening mee te houden voor de levensduur.

Aansluitende vraag:
Ergens moet een gouden middenweg zijn tussen hoe veel je nu van de batterij wil gebruiken vs hoeveel je binnen 5 jaar nog van de batterij wil kunnen gebruiken.11% is misschien te laag, maar bij 20%-90% zit je dus de hele tijd maar 70% van je batterij te gebruiken. Wat is jullie min-max voor een zelfbouw thuisbatterij?
Gebeurd hier ook. Soms zijn ze van 15% binnen een paar uur ineens geheel leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:48
Valkske schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:28:

Aansluitende vraag:
Ik vertrouw de soc van de bms niet (geheel). Bereken daarom de soc op basis van ingaande/uitgaande vermogen (en gemeten verliezen). Hanteer formule op te pendelen tussen 100% en bijna leeg (8% minimaal als daguren zon voldoende zijn om weer op 100 te komen, anders verschuift de ondergrens mee naar boven tot 35%). Dat werkt al uitstekend sinds afgelopen november zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
@Valkske

Dat zou geen probleem moeten zijn voor een nachtje.
Wegzetten rond de 50% lijkt me iets voor een periode van enkele maanden ofzo.

SoC drift is wel een probleem, in de winter vaak last van; af en toe tot 100% opladen helpt.
Had je de powerstream echt afgezet aan de AC-zijde? Anders verbruikt-ie nog steeds wat(t), en dat is zo weinig dat het niet gezien wordt door de BMS.

Ik laad maximaal op, tot 100% ivm balanceren en drift.
100% voltage is wel iets lager, dus effectief 98Ah in de batterij.
Ontladen mag tot 5%, maar zo laag kom ik vaak genoeg niet met panelen op ZO en NW.

[ Voor 5% gewijzigd door RudolfR op 26-05-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 08:55
Ik zet de powerstream niet helemaal uit nee, dacht dat hij enkel op AC nog wat(t) verbruikte, niet op de solarinputs. Dat zou het wel kunnen zijn dan...
Wat betreft tot 100% laden, ik doe dat heel af en toe. Maar als je dat dagelijks mag doen zonder veel problemen, zet ik dat beter terug op 100 ipv 90...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Valkske schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:22:
Ik zet de powerstream niet helemaal uit nee, dacht dat hij enkel op AC nog wat(t) verbruikte, niet op de solarinputs. Dat zou het wel kunnen zijn dan...
Wat betreft tot 100% laden, ik doe dat heel af en toe. Maar als je dat dagelijks mag doen zonder veel problemen, zet ik dat beter terug op 100 ipv 90...
LiFePO4 batterijen laden tot 100% kan geen kwaad. Let wel op wat je definieert als 100%. Bvb voor 48V (15s) is dat laden tot 54.75 V. En niet hoger.
Te diep ontladen is wél schadelijk. Zo snel mogelijk terug bijladen in dat geval. Maar een goed BMS beschermt de batterij tegen beide limieten.

[ Voor 3% gewijzigd door SusV op 26-05-2025 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:35
Valkske schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:22:
Bij de powerstream is de ac enkel output geen input. Als je alleen de stekker in het stopcontact doet dan doet de powerstream niets. Hij wordt gevoed vanuit solar of de (ecoflow)accu poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
stijnos1991 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:35:
[...]

Zeker! Ik heb deze vervangen door een Noctua fan. Zie deze post voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
SusV schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:38:
[...]

Te diep ontladen is wél schadelijk. Zo snel mogelijk terug bijladen in dat geval. Maar een goed BMS beschermt de batterij tegen beide limieten.
Moet je nu wél bijladen om schade te voorkomen? Of beschermt de BMS er tegen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
joep03nl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:16:
[...]

Moet je nu wél bijladen om schade te voorkomen? Of beschermt de BMS er tegen? ;)
Bij te lage spanning schakelt de bms hem uit.
Te hoog ook.
Niet al teveel zorgen over maken.
Alleen bij maanden niet gebruiken geregeld wat bij laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWd1oO9yIhJcSVwvWyvRIetS83o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tPk9ODVqqOEZKfKcmyhry4o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Rbb-lwdn op 26-05-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
joep03nl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:16:
[...]
Het BMS beschermt (normaal gezien) tegen té diepe ontlading, en zal de batterij optijd uitschakelen. Maar door de zelfontlading van de batterij gaat de spanning nog verder dalen. Als je niet tijdig bijlaadt, daalt de batterijspanning zo ver dat de batterij beschadigd wordt. Maar dat gebeurt niet binnen enkele uren, dus je hebt wel wat tijd om je oplader manueel aan te zetten ..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
SusV schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Interessant!
Ik heb een 48V (15s) batterij die ik momenteel enkel off-grid gebruik met een FCHAO 3000W inverter.
Ben aan het zoeken naar een geschikte grid-tied oplossing, waarbij de (micro-)omvormer uiteraard de cruciale component is. 48V (uit een batterij!) is voor sommige omvormers al een probleem.
NOM op de meter hoeft voor mij niet per sé. Ik zou wel willen kunnen instellen/automatiseren of en wanneer de omvormer teruglevert of niet. Een Energy Socket zou voor mij de ideale eenvoudige oplossing zijn.

Begrijp ik het goed dat je de AC-output van uw Deye-omvormer in een Energy Socket inplugt, en die socket aan of uitschakelt al naargelang of je wil terugleveren of niet?
Zo ja en nog een Energy Socket op mn (de derde draad is CAN) batterijlader. Zo voorlopig neergezet (rode MC4 zijn de min, grrrr):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iUB6IG4ujcUirZPh12Ki548FQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cl2VaJCMBSgFSDxmrMSXXLm7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Vdvmark schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:16:
[...]

Zo ja en nog een Energy Socket op mn (de derde draad is CAN) batterijlader. Zo voorlopig neergezet (rode MC4 zijn de min, grrrr):
Bedankt voor de bevestiging, en voor de leuke foto!
Ik heb ondertussen enkele Youtube filmpjes bekeken over de Deye.
1 - Als je de AC (via de Energy Socket) aanschakelt, valt die opstarttijd van de Deye wat mee? Is toch 1 a 2 minuten meende ik vernomen te hebben... En dan stijgt hij langzaam naar het ingestelde vermogen.
2 - Waar heb je de Deye LY01 AC-stekker kunnen bestellen? Want die wordt niet meegeleverd met de omvormer geloof ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
Opstarten doet ie idd mooi, hij voert langzaam vermogen output op.
Als ik m op 90% (741 watt volgens Homewizard/ 727 watt volgens Deye)) heb staan doet ie er ongeveer kwartier over. Denk dat t misschien ook wel ergens in de instellingen veranderd kan worden.
De plug heb ik bij House & Garden Art Store :) op Aliexpress gekocht. In sommige YT filmpjes zeggen ze dat er een verloop naar Betteri BC01 meegeleverd wordt, dat was bij mij niet zo.

*(als je bedoelt voordat ie aangaat en output gaat opvoeren, denk 30 seconden misschien, hij is even bezig voordat ie relais schakelt, zal eens beter opletten, maar het schakelmoment van HW Energy Socket is ook niet 1ste seconde van een minuut, ik stel nu kwartier vroeger in, daarin levert ie denk ik iets meer dan 50% van instelwaarde, hij loopt ook even voorbij instelwaarde en "glijdt" dan weer langzaam terug, rechte lijnen op HW grafiek)

[ Voor 33% gewijzigd door Vdvmark op 27-05-2025 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Vdvmark schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:03:
Opstarten doet ie idd mooi, hij voert langzaam vermogen output op.
Als ik m op 90% (741 watt volgens Homewizard/ 727 watt volgens Deye)) heb staan doet ie er ongeveer kwartier over. Denk dat t misschien ook wel ergens in de instellingen veranderd kan worden.
De plug heb ik bij House & Garden Art Store :) op Aliexpress gekocht. In sommige YT filmpjes zeggen ze dat er een verloop naar Betteri BC01 meegeleverd wordt, dat was bij mij niet zo.

*(als je bedoelt voordat ie aangaat en output gaat opvoeren, denk 30 seconden misschien, hij is even bezig voordat ie relais schakelt, zal eens beter opletten, maar het schakelmoment van HW Energy Socket is ook niet 1ste seconde van een minuut, ik stel nu kwartier vroeger in, daarin levert ie denk ik iets meer dan 50% van instelwaarde, hij loopt ook even voorbij instelwaarde en "glijdt" dan weer langzaam terug, rechte lijnen op HW grafiek)
Bedankt voor de info!
Ik zat te denken om de Deye SUN-M80G4-EU-Q0 te gebruiken in een On/Off mode, (dus ofwel nul vermogen ofwel het ingestelde vermogen leveren), om pieken in mijn verbruik te verlagen (soort van 'peak shaving' dus).
Met een Energy Socket op de AC-output zou dat heel eenvoudig te verwezenlijken zijn.
Het valt me nu echter tegen dat het zo lang duurt eer de Deye zijn ingestelde vermogen bereikt. Die 1 a 2 minuten na het inschakelen van de AC, dat vond ik nog werkbaar. Maar dan nog eens 15 min eer hij op zijn ingestelde vermogen zit .... Dan mist hij al een flink gedeelte van de verbruikspiek die ik zou willen verlagen.

Waarvoor deze methode wél geschikt is, is om bvb een constant (sluip)verbruik te verlagen. Vanaf 's avonds tot een stuk in de ochtend de Deye bvb constant 200 W laten injecteren.

Ik ben er nog niet uit, hoe ik het ga doen.
Eigenlijk kom ik toch telkens weer bij die APS EZ1-M uit, met zijn (door de fabrikant ondersteunde) lokale API om vlotjes het maximale vermogen in real-time te wijzigen.....
Alleen zo doodjammer dat die uit zichzelf geen 48V batterijspanning aankan. Dat is het enige wat mij tegenhoudt om die EZ1-M te nemen.
Maar om daar nu weer een DC-DC buck convertor tussen te zetten ...... Pfffff .... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
Ik begreep dat dat glijden/geleidelijk opvoeren vermogen een vereiste was van de laatste duitse netcode. Het lijken instellingen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRGTuIbUuQyMwj7DKYksKzpkyHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVnROU3yR6PcOYrAFh0fFE26.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Vdvmark schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:45:
Ik begreep dat dat glijden/geleidelijk opvoeren vermogen een vereiste was van de laatste duitse netcode. Het lijken instellingen.
Die parameters lijken inderdaad gemaakt te zijn om de opstartsnelheid te wijzigen.
Als die parameters instelbaar zijn door de gebruiker, dan schept dat uiteraard mogelijkheden!
Kun je die wijzigen vanuit de app ...?

Zal inderdaad wel te maken hebben met die Duitse norm.
Ik herinner me uit een YT filmpje dat iemand zei dat de vorige generatie Deye's (G3?) WEL ineens volop begonnen te injecteren na het inschakelen. Dus het ziet er naar uit dat ze dat 'kunstmatig' vertraagd hebben, en dat het niet echt een technische beperking is van het apparaat. Zou mooi zijn als je die instellingen zelf zou kunnen wijzigen.

Er schijnt in Duitsland ooit ook een hele rel geweest zijn rond dat beruchte relais van de Deye (dat zwarte doosje dat er aan de zijkant tegenaan gegooid lijkt). De vorige generatie had dat relais niet, alhoewel de Duitse wetgeving dat vereist en Deye zei dat het er wél in zat ....
De G4 heeft dat relais dus duidelijk wel en het zou ook vervangbaar zijn bij defect. Dat relais koppelt de AC fysiek los van de omvormer als er geen DC is geloof ik. Het relais gaat ook pas dicht nadat de Deye volledig opgestart is (1 a 2 min) na het aanleggen van de DC-spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
Denk juist als net wegvalt, zoals het Enphase Q relais, in sommige landen vereist. Die 1 a 2 minuten was misschien de eerste keer, weet niet, nu in ieder geval niet, maar ik laat DC aangesloten, dus Deye staat altijd aan, nooit uit.
Kan ook firmware zijn inderdaad, ik zie geen app bediening, al zegt dat niet veel haha. Soms zijn er cheats om in andere instelmenu's te komen, maar ook alle direkt toegankelijke snap of ken ik niet allemaal.
*ook nog niet gekeken of ie op 1000 watt gezet kan worden

[ Voor 6% gewijzigd door Vdvmark op 27-05-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Vdvmark schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:18:
Denk juist als net wegvalt, zoals het Enphase Q relais, in sommige landen vereist. Die 1 a 2 minuten was misschien de eerste keer, weet niet, nu in ieder geval niet, maar ik laat DC aangesloten, dus Deye staat altijd aan, nooit uit.
Kan ook firmware zijn inderdaad, ik zie geen app bediening, al zegt dat niet veel haha. Soms zijn er cheats om in andere instelmenu's te komen, maar ook alle direkt toegankelijke snap of ken ik niet allemaal.
*ook nog niet gekeken of ie op 1000 watt gezet kan worden
Deye cloud gebruiken.
Kun je de terug levering makkelijker instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Rbb-lwdn schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:45:
[...]

Deye cloud gebruiken.
Kun je de terug levering makkelijker instellen.
En kun je vanuit Deye Cloud de 2 bovenstaande parameters wijzigen, zodat de omvormer sneller naar het ingestelde vermogen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
SusV schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:46:
[...]

En kun je vanuit Deye Cloud de 2 bovenstaande parameters wijzigen, zodat de omvormer sneller naar het ingestelde vermogen gaat?
Vast wel.
Ik gebruik er 2 met zonnepanelen.
Als ik er een accu aansluit begint hij vrij snel te leveren wat ik in gesteld heb.
Duurt misschien 30 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
De minuut dat Energy Socket via taak aangaat, registreert ie ook al teruglevering. Dus inschakelen iig binnen een minuut. Na 15 minuten bereikt ie zeg maar ingestelde waarde, gek genoeg 741 watt zo te zien iets eerder dan 662 watt. Dus hij lijkt slope ook aan te passen aan einddoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2loyqDXQ65YghwivyVML8mB9RGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8iBbm6tYxknDCAu8iBfo5QH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cr-ve-EOGxlk5PNHPZ7ktYv7ScQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qs13Q7Rd9EPefjEtCTAI4jMu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GTBg3LcSqqc6fmXykPkdbPs5bI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcTj5CkIom0MNDc4PTCvIwRr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zxuhoCOsh4AwNpEHhOt7zCdfuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLdzZWf3HVJh4ywlKf6uNYO6.jpg?f=fotoalbum_tile

Of zou dit HW zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
Vandaag een simpel dashboardje gemaakt om e.e.a. in de gaten te houden. Zal komende dagen nog wel wat aangepast/uitgebreid worden. Pagina wordt iedere x seconden vernieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44bv5IHu0sw_1LXCP14a0vUQL2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9YHZ7YXFBsBw5MWjH60VENLt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door joep03nl op 27-05-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Ja, de HW daggrafiek heeft wel een beperkte resolutie. Voor een Energy Socket zie ik een minimum tijdsinterval van 5 min.

Dit is bvb het uitschakelen van een LED-lampje, wat (met het blote oog te zien) toch ogenblikkelijk uit gaat.
Op de HW daggrafiek van de socket lijkt ie er 10 min over te doen om van 7W naar 0W te gaan.
Op de HW 'Nu'-grafiek ga je een duidelijkere timing kunnen zien ... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZGOXmiSTRSPiM1M-qg2Y36ZpH8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qenqwaziuN80DISHBNPoHaBp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV6KGuHbrtfW8WLnHb5jZYq9VEE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0d19bCJbji2FGtTMwzLmMIp9.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door SusV op 27-05-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• couchsniffer
  • Registratie: November 2003
Keni87 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Beste,

Met vriendelijke groet,
EcoFlow Nederland

Chips, stond net op het punt om een PowerStream 800W aan te schaffen.
Ik kijk nu naar de Deye SUN-M80G4-EU-Q0 en APS EZ1-M, maar overzie niet wat er allemaal mogelijk is.

Het doel is om met een 25,6V accu (PowerQueen) in 1e instantie een deel van het basisverbruik ~300W af te schaven. Daarna mbv software kijken of NOM te halen is, opschalen en kijken of het allemaal bevalt.
Een lokale api zou ook fijn zijn, APS schijnt dat te hebben. Deye lijkt cloudfree te kunnen werken.

Verder zou ik graag bij netuitval een groep/fase laten doordraaien (diepvries etc). Dat hoeft geen UPS te zijn, maar handmatige omschakeling is voldoende. Het was me niet echt duidelijk of de PowerStream dit kon.
Wat voor specificaties zijn hiervoor relevant, mij lijkt dat als net koppeling mogelijk is, een omvormer ook standalone kan werken?

Iemand nog tips voor andere omvormers en of de Deye/APS een goede keuze is?

[ Voor 5% gewijzigd door couchsniffer op 28-05-2025 10:00 . Reden: APS toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57

PJKs

Young, Free and Single

couchsniffer schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 01:09:
[...]
Ik kijk nu naar de Deye SUN-M80G4-EU-Q0 en APS EZ1-M, maar overzie niet wat er allemaal mogelijk is.

Het doel is om met een 25,6V accu (PowerQueen) in 1e instantie een deel van het basisverbruik ~300W af te schaven.
De EZ1-M heeft niet genoeg aan het voltage van één 24V-batterij helaas.

ja, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
PJKs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:20:
[...]

De EZ1-M heeft niet genoeg aan het voltage van één 24V-batterij helaas.
En 48V is dan weer teveel (tot mijn grote frustratie.....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
en is minst efficient bij vol zon (een accu die constante spanning/stroom geeft?), kortom pracht fiets voor op de autosnelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
cradi schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:04:
...

Da's geen werkbare oplossing. Dus zoekend naar een bijna net zo makkelijk maar beter werkend alternatief (weliswaar nog steeds via de Ecoflow-cloud) in combinatie met Home Assistant kwam ik bij het Python-script van svenerbe op Github uit.

...
Bedankt voor deze tip! Het lijkt _bijna_ helemaal goed te werken. Ik zie dat er wordt bijgestuurd als ik verbruik van het net heb. Dus laten we zeggen 100watt consumption = 100watt uit de powerstream.
Maar hij schakelt bij mij niet terug. Dus als consumption 0 is, of zakt van 100 naar 50, schakelt de powerstream niet terug. Had jij dit ook? En zo ja, op wat voor manier heb jij dit opgelost? Ik kan wel wat automations verzinnen maar ik was even benieuwd of anderen dit ook hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Degrande
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:24
stijnos1991 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:04:
[...]

Bedankt voor deze tip! Het lijkt _bijna_ helemaal goed te werken. Ik zie dat er wordt bijgestuurd als ik verbruik van het net heb. Dus laten we zeggen 100watt consumption = 100watt uit de powerstream.
Maar hij schakelt bij mij niet terug. Dus als consumption 0 is, of zakt van 100 naar 50, schakelt de powerstream niet terug. Had jij dit ook? En zo ja, op wat voor manier heb jij dit opgelost? Ik kan wel wat automations verzinnen maar ik was even benieuwd of anderen dit ook hebben gehad.
Er is een fout in dat pyscript, oplossing staat hier:

Psycho_Mantis in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-05 17:08
couchsniffer schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 01:09:
[...]

Verder zou ik graag bij netuitval een groep/fase laten doordraaien (diepvries etc). Dat hoeft geen UPS te zijn, maar handmatige omschakeling is voldoende.
Nee, geen spanning op de powerstream, geen levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Klein vraagje aan de bezitters van een Deye SUN-M80G4-EU-Q0 micro-omvormer:
Je kunt het door de omvormer afgeleverde vermogen instellen in een app (Deye Cloud of Solarman?).
- Welke app gebruiken jullie?
- Welk is het laagste vermogen (of %) dat je kunt instellen in de app en dat de omvormer nog stabiel kan afleveren? Is bvb 50 W haalbaar?
- Kun je hem 0W laten leveren (niets dus...) door 0% in te stellen?

@Vdvmark
@Rbb-lwdn

[ Voor 8% gewijzigd door SusV op 30-05-2025 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
SusV schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:06:
Je kunt het door de omvormer afgeleverde vermogen instellen in een app (Deye Cloud of Solarman?).
- Welk is het laagste vermogen (of %) dat je kunt instellen in de app en dat de omvormer nog stabiel kan afleveren? Is bvb 50 W haalbaar?

@Vdvmark
@Rbb-lwdn
Deye cloud is makkelijker met instellen.
50of 100W wil.
0% nog nooit geprobeerd , koppelde de accu dan los.
Gebruik de Deye alleen nog met panelen.
2 x powerstream met 4 accu's voor NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• couchsniffer
  • Registratie: November 2003
DieterKoblenz schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Nee, geen spanning op de powerstream, geen levering.
Dank, na wat meer te hebben gelezen, blijkt dat bijna geen enkele omvormer dit kan.
Behalve de victron multiplus, maar die schijnt een slecht rendement te hebben (85%)
Het is wel een alles in 1 apparaat lader/off-grid/grid-tie, maar alles los heeft toch mijn voorkeur.

Mijn conclusie is een losse Pure Sine Wave Inverter kopen ~100€
En de Blue Smart IP22-lader, deze kan 8 en 16A. Goede kwaliteit en schijnbaar kan er softwarematig veel worden getweaked. Dus dan mag het wat meer kosten :X

De zoektocht voor de grid-tied inverter gaat door:

Deye SUN-M80G4-EU-Q0 lijkt af te vallen voor 24V-LFP omdat de range begint bij 25V
MPPT voltage range(V) 25-55

Iemand ervaring met de Hoymiles HMS-800W-2T? Deze begint bij 16V en gaat door tot 60V! @SusV ;)
MPPT voltage range (V) 16-60
Schijnbaar is dynamic Power instellbaar dmv OpenDTU HA weet iemand of je deze ook zonder DTU kunt instellen op 200W oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
De 800W kan je ook via app het vermogen instellen(zonder extra apparaten). Overigens zit mijn 51.2V accu altijd boven de 50V en velen noemen t een 48V accu. Dus is je 24V accu een 8s 25,6V accu, dan zal ie optimaal werken, is je 24V accu een 7s 22,4V accu, dan functioneert de Hoymiles tenzij je m opstart terwijl je accu niet vol is.
Ik koos de Deye omdat ik daarvoor incl 21% BTW incl verzending 85 euro betaalde en voor de Hoymiles 50% meer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoZ0cHaYstnsVZ0iNeF8eiSbxNk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Ca4MHRwJLuHZ2FOsmHwhAhy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Vdvmark op 31-05-2025 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
SusV schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:06:

@Vdvmark
@Rbb-lwdn
Deye Cloud, je kan tussen 0 tot 800w instellen, of tussen 0 tot 100%, erboven werkt niet bij mij. Via self check time kan je de tijd instellen dat t duurt voordat ie gaat werken, 0-300s. Het lijkt dat ie intern ook de softstart steilheid daarmee aanpast, omdat na aanpassing self check seconden de Deye ook sneller klimt naar doel vermogen. Moet dat nog eens proberen om te zien of je m daarmee echt snel kan laten stijgen.
Stabiliteit: ingesteld geleverd vermogen is wat lager dan dat HW Socket registreert, over een drie uur periode teruglevering is vermogen volgens HW Socket tussen 620W en 624W, vermogen ingesteld op 600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opblaasbanaan
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:30
Door onder andere dit topic ben ik enhousiast geworden om ook zelf een thuisaccu te bouwen. Niet voor het voordeel, wel voor de hobby en het idee dat eigen opgewekte energie gebruiken best leuk is 8) De accu ga ik opbouwen met 8 stuks MB31 LiFePO4 cellen in serie voor een setup van 25,6V en 314Ah.

Doel is om 's nachts volledig NOM te draaien en op veel momenten overdag, waar het verbruik ergens tussen de 800-1500 ligt, ook. Ik heb onderzoek gedaan naar een juiste omvormer om de stroom terug te leveren naar het net. De 'Chinese' grid tie inverters met een limiter zijn volgens mij best oke en een goede oplossing, maar voor een accu van 25,6V blijf ik hangen op een 1000W of 1200W uitvoering waarvan het werkelijke vermogen ook nog een stuk lager ligt. Een Victron is interessant, maar qua prijs gelijk weer een stuk duurder. Dan kom ik terug bij de Ecoflow Powerstream 800W (incl Shelly 3EM en slimme stekkers) maar dat is niet genoeg om het dagverbruik ook op NOM te krijgen.

Nu komt voor mij de hamvraag waar ik lastig een antwoord op kan vinden: a) kan ik twee Ecoflows parallel op de batterij te zetten om zodoende tot 1600W terug het net op te sturen en zo ja, b) kunnen deze 2 powerstreams via een Shelly 3EM en een aantal slimme stekkers goed samenwerken om NOM te draaien? Of conflicteren ze elkaar in communicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
opblaasbanaan schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:51:
Door onder andere dit topic ben ik enhousiast geworden om ook zelf een thuisaccu te bouwen. Niet voor het voordeel, wel voor de hobby en het idee dat eigen opgewekte energie gebruiken best leuk is 8) De accu ga ik opbouwen met 8 stuks MB31 LiFePO4 cellen in serie voor een setup van 25,6V en 314Ah.

Doel is om 's nachts volledig NOM te draaien en op veel momenten overdag, waar het verbruik ergens tussen de 800-1500 ligt, ook. Ik heb onderzoek gedaan naar een juiste omvormer om de stroom terug te leveren naar het net. De 'Chinese' grid tie inverters met een limiter zijn volgens mij best oke en een goede oplossing, maar voor een accu van 25,6V blijf ik hangen op een 1000W of 1200W uitvoering waarvan het werkelijke vermogen ook nog een stuk lager ligt. Een Victron is interessant, maar qua prijs gelijk weer een stuk duurder. Dan kom ik terug bij de Ecoflow Powerstream 800W (incl Shelly 3EM en slimme stekkers) maar dat is niet genoeg om het dagverbruik ook op NOM te krijgen.

Nu komt voor mij de hamvraag waar ik lastig een antwoord op kan vinden: a) kan ik twee Ecoflows parallel op de batterij te zetten om zodoende tot 1600W terug het net op te sturen en zo ja, b) kunnen deze 2 powerstreams via een Shelly 3EM en een aantal slimme stekkers goed samenwerken om NOM te draaien? Of conflicteren ze elkaar in communicatie?
2 wil prima parallel.
Alleen kom je maar tot ongeveer 1200W.
Hoger wil niet op 25.6V.
De shelly 3em werkt goed voor NOM.
Gebruik ik ook.
Ecoflow werkt niet met de p1 van hw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opblaasbanaan
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:30
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:01:
[...]

2 wil prima parallel.
Alleen kom je maar tot ongeveer 1200W.
Hoger wil niet op 25.6V.
De shelly 3em werkt goed voor NOM.
Gebruik ik ook.
Ecoflow werkt niet met de p1 van hw.
Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat ik de powerstreams parallel op de batterij kan aansluiten en dat NOM met de Shelly een goede optie is. Aangezien de powerstreams parallel geschakeld zijn, geven ze allebei op elk willekeurig moment dan ook evenveel terug aan het net?

Die 1200W max, kun je me helpen begrijpen waarom daar de max ligt voor een 25.6V opstelling (en dus niet 1600W)? Ik lees overigens in dit topic wel regelmatig dat de temperatuur bij 600W teruglevering al aardig oploopt van de powerstream. Is dat ook een reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
opblaasbanaan schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:16:
[...]

Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat ik de powerstreams parallel op de batterij kan aansluiten en dat NOM met de Shelly een goede optie is. Aangezien de powerstreams parallel geschakeld zijn, geven ze allebei op elk willekeurig moment dan ook evenveel terug aan het net?

Die 1200W max, kun je me helpen begrijpen waarom daar de max ligt voor een 25.6V opstelling (en dus niet 1600W)? Ik lees overigens in dit topic wel regelmatig dat de temperatuur bij 600W teruglevering al aardig oploopt van de powerstream. Is dat ook een reden?
Nee, is gewoon een rekensommetje.
25,6v batterij x max ampère wat de EcoFlow kan leveren is max output.
Dus 25,6v x 13a = 333w per poort en je hebt twee mptt poorten dus theoretisch is dat 666w output.

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).