Tja ik vind al die connectors en krimpcontacten en bouten en zekeringen inplaats van een busbar eigenlijk niet heel verstandig, al die punten vormen single points of failure en ze verhogen de weerstand aanmerkelijk (ten opzichte van een busbar). Als er ooit kortsluiting optreedt tussen de polen/busbars vertrouw ik op het BMS; ik plaats geen zekeringen tussen de accus zelf. Wel tussen de accu(s) en de laders en inverters natuurlijk. Met één uitzondering: mijn 3000W(6000 piek) offgrid inverter is óók rechtstreeks aangesloten. Ik zie eigenlijk geen meerwaarde in een 200A of 300A zekering hier en ik wil ook geen volt verliezen. Om het de inverter zo makkelijk mogelijk te maken om 200+ ampere te trekken heb ik ook 16mm² kabels van elke accu apart naar de inverter geleid, de accus hebben dus zelf geen busbar; accu 1 zit aan accu 2 aangesloten via de 16mm² 'lus' naar de zware 3000W inverter input.kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:19:
[...]
de accu's worden maar met max 20A opgeladen (parallel aangesloten,dus zelfs maar 10A), dus zelf de kleine anderson zullen wel lukken. Maar ik gebruik gewoon de veelgebruikte 50A connectoren zodat ze ook passen op de acculaders zelf. (voor als ik om wat voor reden een accu direct wilt laden)
En euh... @kmf ik vind die draadjes aan de zekeringen en Anderson connectors in je foto er wel erg dun uitzien. Misschien is het gezichtsbedrog maar dat ziet eruit als 4mm² of 6mm². Ik kan me amper voorstellen dat dat 10 of 16mm² is... of vergis ik mij?
(Edit: na uitvergroten foto zie ik '10 AWG' staan, 6mm² dus. Het is jouw systeem, maar dat lijkt me wat te dun...)
[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 04-09-2025 16:59 . Reden: laatste regel toegevoegd ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/88NbvoBpBN2kYw4orC3C94Cr.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/54HyAdz9kRColbZWNvtoCrrq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wfPTNArj7h5HAdBKaHa0RWyS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HVIAa5WH4XCPU6Dcqlu6bQCk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IzItfUxZigqINmOYOVfDARHP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zs8z1JIklMZ6dSR6LQZx565L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b918zO6v3fvnZ3YHI2b1baAp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ptAj5tomEftUCkT5MP5VsELU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IeptF0SbkXdMOoRUIEywPoFk.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SluSKFoRqCZCK6rM53GGvARC.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3HDmkGvCqjc3ijqz9puMh7m4.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/81arzML3bpZUE0cOsG2JXwG7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vG8A9mTQIcNiGOhYxT2ef1f4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/23MrTwnGiB9Dgvs7fm0ohcgp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7by7nOrDD3VpmjPrcEJZsBNA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ExBa35Tyv5D0CLKGK9LyZj82.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cprv2dF5hHqaan37RoTFO2nE.jpg?f=fotoalbum_large)