Ik gebruik de powerstream op dit moment uitsluitend als micro omvormer (er zijn plannen voor een thuisbatterij ergens volgend jaar, in ieder geval voor 2027).
Ik zie de laatste weken wat vervelend gedrag van de powerstream, aangezien hier veel ervaring is met dit apparaat stel ik de vraag even in dit topic. Ik zie nu op bijna alle dagen dat er zonneschijn is dat de powerstream geen energie levert van ca. 11 tot 17 uur. Nu weet ik dankzij dit forum van de problemen als de PS inverter hard moet werken, dat de temperatuur op kan lopen en de PS dan uitschakelt (althans de inverter).
Ik dacht ook last te hebben van dit verschijnsel omdat het nu ook wat warmer is dan in maart april toen de PS ook al een vergelijkbaar of hoger vermogen leverde.
Omdat de temperatuur niet in de app wordt weergegeven heb ik maar de HA extensie Ecoflow-cloud geïnstalleerd. Nu was het vandaag natuurlijk bepaald niet warm (althans hier in het noorden werd het max 15 graden), toch viel de PS vandaag ook weer uit. Ik zag ook in de monitoring dat de Solar1 temperatuur slechts 22 C was en de LLC temperatuur 21 C, dat zijn niet echt waarden waarom een inverter ermee zou stoppen lijkt me?
Volgende verdachte is dan het Net voltage, en inderdaad zie ik bij "Inverter Op Potential" een getal staan van 250,4 V. Nog steeds onder de max van 253 V waarop de inverter echt uit zou moeten schakelen.
De P1 meter geeft maximaal 247V aan, natuurlijk kan er wat spanningsopbouw zijn vanwege de leidingen, maar een APS omvormer die op dezelfde plaats op dezelfde fase zit gaat vrolijk door met produceren.
Wat overigens vreemd is: bovengenoemde waardes veranderen geheel niet, terwijl het geproduceerd vermogen netjes werd weergegeven (eerst 0W en nadat de spanning wat verder terugliep vanaf ca 14:40 te verwachten waardes (het was inmiddels bewolkt geraakt).
Hieronder wat plaatjes van vandaag, herkent iemand dit gedrag, en zit de oorzaak mogelijk in een (volgens de Powerstream) te hoge netspanning?
Je kunt mooi zien dat vanaf ca 14:40 als de spanning wat verder zakt, de PS weer gaat produceren. De temperatuur kan haast niet het probleem zijn geweest lijkt me?