Acties:
  • +80 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 10:38
[mbr] afgesplitst van Het HomeWizard Plug-In Battery topic [/]

Ik heb pas een zelf samengestelde 'box' gemaakt die eigenlijk precies dezelfde functie heeft, maar in mijn geval was ik voor 800 Euro klaar:
1x Powerqueen 25.6V 100 Ah accu. Kost nog geen 600 Euro en dan heb je ook al 2.5 kWh.
1x een 20A LiFepo lader voor deze accu, ca 130 Euro.
1x een Homewizard Smartplug die via de P1 meter wordt ingeschakeld wanneer er xx W terugleververmogen is. Deze plug zet dan de lader aan, of uit.
1x EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter. Deze zijn momenteel spotgoedkoop voor 116 Euro. Deze gaat 's avonds aan en trekt de accu langzaam leeg tot de volgende ochtend.
En zo voorkom ik terugleverheffing op mijn zonnestroom, want ik blijf onder de terugleverlimiet.

Update ter verduidelijking:
- De acculader zit (uiteraard) aangesloten op de accu, waaraan ook de inverter is aangesloten, via de solar input. De reden hiervoor is dat de solar input voltages tussen de 15-55V kan hebben. Daarmee heb je vrijheid om diverse accuvoltages te kiezen, bijvoorbeeld een accu van 25.6 V. De zgn. batteryinput is bij de Ecoflow alleen bedoeld voor de eigen 48V kabel naar een powerstation van Ecoflow.
- De lader wordt aangestuurd met een smartplug (In mijn geval van HomeWizard), die aan gaat als er een bepaald vermogen wordt teruggeleverd aan het net.
- De Powerstream inverter van Ecoflow steek je met zijn stekker direct in het stopcontact en met de app kun je het aan/uitzetten en het vermogen regelen: in de praktijk stel ik tijden in waarbij hij aan- en uitgaat, namelijk wanneer er geen zonnestroom meer is en ik stroom uit de accu wil betrekken (bij ons van 18.00 tot 06.30 uur). De echte tweaker kan dit via API's nauwkeuriger regelen, maar voor mij geldt: als de accu de volgende ochtend maar voldoende leeg is om weer een zonnige dag te bufferen, dan is het doel bereikt.

[ Voor 46% gewijzigd door salipander op 18-07-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12
salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:52:
Ik heb pas een zelf samengestelde 'box' gemaakt die eigenlijk precies dezelfde functie heeft, maar in mijn geval was ik voor 800 Euro klaar:
1x Powerqueen 25.6V 100 Ah accu. Kost nog geen 600 Euro en dan heb je ook al 2.5 kWh.
1x een Homewizard Smartplug die via de P1 meter wordt ingeschakeld wanneer er xx W terugleververmogen is. Deze plug zet dan de lader aan, of uit.
1x EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter. Deze zijn momenteel spotgoedkoop voor 116 Euro. Deze gaat 's avonds aan en trekt de accu langzaam leeg tot de volgende ochtend.
En zo voorkom ik terugleverheffing op mijn zonnestroom, want ik blijf onder de terugleverlimiet.
Interessant... geeft wel aan wat ik al eerder geroepen heb. De homewizard batterij is leuk maar is vooral zo hoog geprijsd omdat er nog niets anders vergelijkbaars in de markt is. Er zit hooguit voor 500 euro hardware in.

kun je die EcoFlow inverter ook aansturen zodat hij bijv. maar 100watt uit de accu trekt als er niet meer nodig is?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Maar dat is dan zonder allerlei beveiligingen zoals in de HW accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Maar dat is dan zonder allerlei beveiligingen zoals in de HW accu?
Welke beveiligingen? Mijn inverter voldoet aan de veiligheidseisen; de accu heeft een BMS die de accu beschermt tegen teveel laden/ontladen. Het is ook een LFP accu. Voor deze toepassing werkt het gewoon goed, zonder extra risico's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:59
salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Welke beveiligingen? Mijn inverter voldoet aan de veiligheidseisen; de accu heeft een BMS die de accu beschermt tegen teveel laden/ontladen. Het is ook een LFP accu. Voor deze toepassing werkt het gewoon goed, zonder extra risico's.
Temperatuur beveiligingen en ventilatoren bijvoorbeeld. Wel vet dat je het zelf kan knutselen, en ik denk dat 800eu daar ook een realistisch bedrag voor is. Maar goed, de gemiddelde leek kan dit natuurlijk niet zelf even in elkaar knutselen en dan is de meerprijs van een kant en klare oplossing goed te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:37
RaymondD schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Interessant... geeft wel aan wat ik al eerder geroepen heb. De homewizard batterij is leuk maar is vooral zo hoog geprijsd omdat er nog niets anders vergelijkbaars in de markt is. Er zit hooguit voor 500 euro hardware in.

kun je die EcoFlow inverter ook aansturen zodat hij bijv. maar 100watt uit de accu trekt als er niet meer nodig is?
Om niet weer het risico te nemen dat het te ver off-topic gaat, zie AWEF in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
HikariMisako schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:19:
[...]

Temperatuur beveiligingen en ventilatoren bijvoorbeeld. Wel vet dat je het zelf kan knutselen, en ik denk dat 800eu daar ook een realistisch bedrag voor is. Maar goed, de gemiddelde leek kan dit natuurlijk niet zelf even in elkaar knutselen en dan is de meerprijs van een kant en klare oplossing goed te verklaren.
Niet nodig. Alleen de lader heeft een fan. De accu wordt sowieso niet warm, want 800W is peanuts voor zo'n batterij en het ontladen gaat meestal met zo'n 160-300 W. De inverter zit in een metalen behuizing en wordt passief gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:44
Sluit je de batterij dan aan op de batterij poort of op de solar poort ?
In het eerste geval moet je ook nog een dure kabel bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
sbijlsma schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:35:
[...]

Sluit je de batterij dan aan op de batterij poort of op de solar poort ?
In het eerste geval moet je ook nog een dure kabel bijkopen.
Op de solarpoort, want de batterijpoort is bedoeld voor Ecoflow powerstations en is 48V.
De solarkabel zit er gewoon bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
RaymondD schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Ja, met de Ecoflow app kun je zelf bepalen welk vermogen de inverter moet leveren. Er is zelfs de mogelijkheid om met de P1 meter van HomeAssistant (dus nog niet HomeWizard helaas) het terugleververmogen automatisch naar nul-op-de-meter te sturen. Dat heb ik niet gedaan overigens.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
dat kan, en voor tweakers is dit een leuk alternatief, echter voor de gemiddelde consument is dit wel 5 bruggen te ver, die willen echt alleen een kant en klare oplossing waar je geen kennis, en of speciale vaardigheden moet hebben. die zullen dus eerder voor het product van Home Wizzard kiezen.

Echter voor echte tweakers is dit een mooie oplossing d:)b ,

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• salipander
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:11:
[...]

dat kan, en voor tweakers is dit een leuk alternatief, echter voor de gemiddelde cosument is dit wel 5 bruggen te ver, die willen echt alleen een kant en klare oplossing waar je geen kennis, en of speciale vaardigheden moet hebben. die zullen dus eerder voor het product van Home Wizzard kiezen.

Echter voor echte tweakers is dit een mooie oplossing d:)b ,
Thnx :)
Ik ben een luie klusser, maar dit is toch behoorlijk simpel inelkaar te zetten. Het idee kon ik wel bedenken en is eenvoudig uit te leggen. Omdat het zo makkelijk te maken was, heb ik het zowaar nog gedaan ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:45
salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:14:
[...]

Thnx :)
Ik ben een luie klusser, maar dit is toch behoorlijk simpel inelkaar te zetten. Het idee kon ik wel bedenken en is eenvoudig uit te leggen. Omdat het zo makkelijk te maken was, heb ik het zowaar nog gedaan ook :*)
Als je de wijsheid in pacht hebt is het leuk dat dit kan en werkt. Je bespaart jezelf ook nog eens leuk kosten. Ik ben meer een leek en vraag me af of ik zou kunnen bouwen. Te weinig verstand van stroom. Dus kies dan sneller voor de kant en klaar optie. Heb een brandverzekering maar om die nu te moeten aanspreken op eigen geknutsel hier 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Devke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:17:
[...]

Als je de wijsheid in pacht hebt is het leuk dat dit kan en werkt. Je bespaart jezelf ook nog eens leuk kosten. Ik ben meer een leek en vraag me af of ik zou kunnen bouwen. Te weinig verstand van stroom. Dus kies dan sneller voor de kant en klaar optie. Heb een brandverzekering maar om die nu te moeten aanspreken op eigen geknutsel hier 🙈
Ja je moet wel wat basiskennis hebben van volts en ampères en op het idee komen, maar met YT etc. vliegen de suggesties je tegenwoordig om de oren.
Ik wil maar zeggen dat HomeWizard (waar ik dus al spullen van heb) een makkelijke oplossing biedt voor nogal flink geld. Ik vind 1400 Euro stevig voor een apparaat dat je in geen 10 jaar terugverdient en in wezen simpel en veilig na te maken is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Ja je moet wel wat basiskennis hebben van volts en ampères en op het idee komen, maar met YT etc. vliegen de suggesties je tegenwoordig om de oren.
Ik wil maar zeggen dat HomeWizard (waar ik dus al spullen van heb) een makkelijke oplossing biedt voor nogal flink geld. Ik vind 1400 Euro stevig voor een apparaat dat je in geen 10 jaar terugverdient en in wezen simpel en veilig na te maken is.
ja, je kunt alles namaken, zie je ook van uit China, of je dan ook nog dezelfde kwaliteit en veiligheid krijgt moet je maar eerst eens afwachten. Zeker ook producten gebruiken met het chinese CE label.

Dus voor mensen die daar echt veel verstand van hebben is het mogelijk een optie, voor een leek zou ik daar echt niet aan beginnen.
Brand je hut af en dan begint je verzekering ook nog lastig te doen, zit je echt niet op te wachten lijkt me.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:29:
[...]

ja, je kunt alles namaken, zie je ook van uit China, of je dan ook nog dezelfde kwaliteit en veiligheid krijgt moet je maar eerst eens afwachten. Zeker ook producten gebruiken met het chinese CE label.

Dus voor mensen die daar echt veel verstand van hebben is het mogelijk een optie, voor een leek zou ik daar echt niet aan beginnen.
Brand je hut af en dan begint je verzekering ook nog lastig te doen, zit je echt niet op te wachten lijkt me.
De reputatie van de Powerqueen accu's is goed. Er zit een temperatuurbeveiliging in de BMS en het laden/ontladen gaat bij deze toepassing op z'n dooie gemak, dus het risico is laag. Het is een LFP accu die een laag brandrisico heeft. Als je daar toch zorgen om maakt, kun je dit eventueel ook nog buitenshuis neerzetten, of een brandveilige zandbak o.i.d. maken waarin je dit setje zet. Laat LFP accu's alleen niet onder nul graden komen, want dan kun je ze niet opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet hoe de HW-accu precies werkt, maar een smartplug kan je toch enkel inschakelen bij X watt overschot (zonnetaak), waardoor de accu bij een iets lager overschot helemaal niet opgeladen wordt? Je zegt ook dat die omvormer 's avonds aan gaat, maar overdag heb je soms ook wat extra stroom nodig (zware bewolking, piek afvlakken). In de zomer hebben wij van zonsondergang tot -opgang geen 2,5 kWh nodig, maar bij zware bewolking overdag kan het wel handig zijn om bvb. bij te springen als de boiler aanstaat, dan staat jouw omvormer gewoon uit?

Hier ging onze boiler aan tijdens een zware regenbui, hij staat ingesteld tussen 11u en 16u, op die dag hadden we dus meer aan een accu overdag dan aan een accu 's nachts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOmy-L-9alM6G5JGzz2Q_FiEwv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OiWparuqyILzV5KTEMhdY0hO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 28-06-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:02:
[...]

Ik weet niet hoe de HW-accu precies werkt, maar een smartplug kan je toch enkel inschakelen bij X watt overschot (zonnetaak), zodat hij bij een iets lager overschot helemaal niet opgeladen wordt? Je zegt ook dat die omvormer 's avonds aan gaat, maar overdag heb je soms ook wat extra stroom nodig (zware bewolking, piek afvlakken). In de zomer hebben wij van zonsondergang tot -opgang geen 2,5 kWh nodig, maar bij zware bewolking overdag kan het wel handig zijn om bvb. bij te springen als de boiler aanstaat, dan staat jouw omvormer gewoon uit?
Het is niet de bedoeling om de hele dag nul op de meter na te streven, want daar is een 2.5 kWh accu toch te klein voor. Dat geldt dus ook voor de HW batterij.
Het geeft niet dat je niet elk spatje zonnestroom pakt, maar wel dat je de accu lekker volkrijgt als de zon schijnt en vervolgens dat je de accu binnen hetzelfde etmaal voldoende kunt ontladen zodat hij de volgende dag weer zoveel mogelijk zonnestroom kan opslaan. Dan verschuif je zoveel mogelijk zonnestroom naar eigen gebruik toe, met als doel om terugleverheffing te vermijden (en later je eigen 'saldering'doet). Als je meer verbruikt en meer opwek hebt, kun je ook twee of meer sets maken/kopen.

HW beweert wel dat de accu meer dan één cyclus per dag kan leveren omdat de regeling strak reageert op elke teruglevering of gebruik van stroom, maar daar valt op een zomerdag weinig te halen. Mijn setup kan overigens ook inspringen op verbruik overdag, maar ik heb het anders geregeld door mijn warmtepompboiler te starten om 11.30 's ochtends wanneer de panelen het meeste beginnen te leveren. En dat is wel de hoofdverbruiker overdag. De rest gebeurt als de avond valt. Moet erbij zeggen dat mijn panelen alleen op oost liggen, dus zelfs nu op de langste dagen is het om 18.00 echt klaar met zonnestroom bij ons.

[ Voor 18% gewijzigd door salipander op 28-06-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:08
Super interessant! Zo'n Powerqueen 24V 100Ah accu is met €530,- absoluut niet duur. Wat voor lader gebruik je ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
thaan schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:21:
[...]

Super interessant! Zo'n Powerqueen 24V 100Ah accu is met €530,- absoluut niet duur. Wat voor lader gebruik je ervoor?
Noeifevo.

[ Voor 3% gewijzigd door salipander op 28-06-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:17:
[...]

Het is niet de bedoeling om de hele dag nul op de meter na te streven, want daar is een 2.5 kWh accu toch te klein voor. Dat geldt dus ook voor de HW batterij.
Het geeft niet dat je niet elk spatje zonnestroom pakt, maar wel dat je de accu lekker volkrijgt als de zon schijnt en vervolgens dat je de accu binnen hetzelfde etmaal voldoende kunt ontladen zodat hij de volgende dag weer zoveel mogelijk zonnestroom kan opslaan. Dan verschuif je zoveel mogelijk zonnestroom naar eigen gebruik toe, met als doel om terugleverheffing te vermijden (en later je eigen 'saldering'doet). Als je meer verbruikt en meer opwek hebt, kun je ook twee of meer sets maken/kopen.
Op hoeveel staat je smartplug ingesteld? Als dat 200 watt is en je hebt een sombere dag met lange tijd slechts 150 watt overschot, dan zal je accu tijdens die periode niet laden, vaak net in de winter wanneer je elke kWh zou moeten meepikken. Of andersom (zie edit in mijn vorige reactie) zal je je accu niet kunnen gebruiken wanneer je hem overdag nodig hebt. Maar dan ga ik er dus van uit dat de HW accu wel elke kWh laadt bij overschot en elke kWh ontlaadt bij tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:32:
[...]

Op hoeveel staat je smartplug ingesteld? Als dat 200 watt is en je hebt een sombere dag met lange tijd slechts 150 watt overschot, dan zal je accu tijdens die periode niet laden, vaak net in de winter wanneer je elke kWh zou moeten meepikken. Of andersom (zie edit in mijn vorige reactie) zal je je accu niet kunnen gebruiken wanneer je hem overdag nodig hebt. Maar dan ga ik er dus van uit dat de HW accu wel elke kWh laadt bij overschot en elke kWh ontlaadt bij tekort.
De HW zal iets effectiever stroom oppikken dan mijn oplossing, maar in de praktijk bereik ik mijn doel van terugleverheffing voorkomen met gemak.
Ik kan trouwens instellen bij welk vermogen de lader aanslaat. Dat is vanaf 300w omdat de lader niet lager gaat (wat ook beter voor de accu is). Maar vanaf februari begint het vermogen genoeg op te lopen en dit betekent dat ik in het 'krachtige seizoen' de accu volkrijg wanneer de zon schijnt. Het is niet zo essentieel om elk sprankje stroom te moeten pakken bij zo'n kleine accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:45
salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Ben het met je eens hoor. Ik val in de categorie die dit zelf niet kan bouwen. Wel zou willen maar kennis is simpel gewoon veel te weinig. Ik heb er ook 1 aangeschaft gewoon om eens ervaring op te gaan doen met thuisbatterij. Ga ik hem terugverdienen? Nee verwacht het niet. Krijg er wel een stukje ervaring mee terug. Kan daarna voor het gehele plaatje gaan. Zwemmen leer je ook in ondiep water haha. Maar je punt is duidelijk. Helemaal mee eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:19
Dat is voor de tweakers ,zeker leuk project.
Kan je een foto maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:44
salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Ik kan trouwens instellen bij welk vermogen de lader aanslaat. Dat is vanaf 300w omdat de lader niet lager gaat (wat ook beter voor de accu is). Maar vanaf februari begint het vermogen genoeg op te lopen en dit betekent dat ik in het 'krachtige seizoen' de accu volkrijg wanneer de zon schijnt. Het is niet zo essentieel om elk sprankje stroom te moeten pakken bij zo'n kleine accu.
Als je de P1 van de slimme meter gebruikt voor het aanzetten van de lader, zal de meting bij 500W laadvermogen met 500W omlaag gaan. Hoe voorkom je dat de lader dan weer afslaat ? Met andere woorden, heb je een hysterese ingebouwd ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• salipander
sbijlsma schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:59:
[...]

Als je de P1 van de slimme meter gebruikt voor het aanzetten van de lader, zal de meting bij 500W laadvermogen met 500W omlaag gaan. Hoe voorkom je dat de lader dan weer afslaat ? Met andere woorden, heb je een hysterese ingebouwd ?
De hysterese zit in de Homewizard Energysaver 'zonnetaak' verwerkt: Als de teruglevering daalt maar positief blijft, zal hij aanblijven.
Je geeft een startvermogen op plus een tijd dat het apparaat minimaal aan moet blijven wanneer hij is ingeschakeld. Dit om te snel in- en uitschakelen te voorkomen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:57

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Prachtig project. Zeer interessant in deze tijd en mooi samengesteld.
Eenvoud is kenmerk van het ware! d:)b

Is dit niet iets om een eigen topic voor te maken waarin je eenvoudig beschrijft hoe je dit doet en met welke componenten (en de nodige disclaimers voor jou erbij natuurlijk), zodat het meer navolging krijgt? Want zo’n goed idee lijkt me dat toch zeker waard?

Of is dat er al en kijk ik niet goed?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:40
Mooi systeem zo, ik heb er ook wel eens over nagedacht, maar dat maar dan met een paar extra zonnepanelen en een MPPT charge controller.
salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:59:
[...]

Op de solarpoort, want de batterijpoort is bedoeld voor Ecoflow powerstations en is 48V.
De solarkabel zit er gewoon bij.
Is er nog communicatie tussen beide? Of zou iedere 48V batterij moeten werken? Want dan zou ik op die andere poorten zonnepanelen kunnen aansluiten, en heb ik geen losse charge controller nodig.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:21
Met ongeveer ook zoiets ben ik ook bezig.

3 van mijn 15 panelen wil ik hiervoor inzetten.
Deze staan opgesteld in de tuin en zijn 455Wp.
Die wil ik in serie verbinden en aansluiten op een Victron SmartSolar MPPT 150/60 lader; € 349,95
De gekozen accu's zijn 16 cellen 50Ah (Eve LF50K Prismatic 50Ah) ; € 512
Een JK-bms; € 65,--

Als inverter(s) gebruik ik dan de 3 stuks Enphase IQ8ac die nu nog rechtstreeks op de panelen zitten.
Later worden deze aan de AC-kant individueel aan/uitgeschakeld. (drie stappen van ca 340 W).

Jouw idee is wel voordeliger als je alles nog aan moet schaffen.
Ergens eind juli verwacht ik de accu's binnen en ga ik knutselen.

PS. Evengoed drie sets bij HomeWizard besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
HandyLumberjack schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:10:
Mooi systeem zo, ik heb er ook wel eens over nagedacht, maar dat maar dan met een paar extra zonnepanelen en een MPPT charge controller.

[...]

Is er nog communicatie tussen beide? Of zou iedere 48V batterij moeten werken? Want dan zou ik op die andere poorten zonnepanelen kunnen aansluiten, en heb ik geen losse charge controller nodig.
Er is geen 'beide', want alleen de Ecoflow Powerstream is intelligent. Mijn accu heeft alleen een BMS maar geen statusrapportage via bluetooh o.i.d.
M.a.w. de powerstream moet alleen maar een spanning tussen 15-52V krijgen en dan regel je de zaak met de powerstream inverter (en het laden via de smartplug van HomeWizard, maar dat kan ook een Shelly plug zijn bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Hoe vorkje dat de accu overladen wordt of teveel wordt ontladen?
Zit dat allemaal in het bms?
Ik vind het wel een leuk idee. Ik heb een zeilboot met een 25kg agm accu die ik maar 6 maanden gebruik. Hiermee kan ik die de 6 andere maanden benutten

[ Voor 44% gewijzigd door BarryH op 29-06-2024 21:19 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 11:36
Zeker interessant! Ik ben wel benieuwd naar een schema o.i.d. hoe dit allemaal op elkaar is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:55
epic007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Zeker interessant! Ik ben wel benieuwd naar een schema o.i.d. hoe dit allemaal op elkaar is aangesloten.
Een blinde zou dit toch aan moeten kunnen sluiten? De oplader heeft M8 aansluiting, die past direct op de polen van de accu, Stekkertje van de oplader via powerplug in stopcontact.

Ben alleen benieuwd wat de beste setting qua tijd is die er voor zorgt of accu wel/niet geladen moet worden. Moet natuurlijk geen flipperkast worden, maar je wil ook niet dat ie een half uur aan het laden is, terwijl je geen teruglevering hebt. Tijd op 5 minuten zetten ofzo?

[ Voor 9% gewijzigd door joep03nl op 30-06-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:52
[mbr] afgesplitst van Het HomeWizard Plug-In Battery topic [/]

Is dit ook te gebruiken zonder zonnepanelen door
Bijvoorbeeld tussen 12:00-17:00 te laden en op andere uren te ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51
Leuk!
Ik had ook al een powerstream gekocht om beetje te hobbyen met dit soort dingen.
Neem aan dat je nu 1Mppt poort gebruikt?
Tot hoeveel vermogen werkt het nu met een 24V accu?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahoek
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
joep03nl schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:42:
[...]

Een blinde zou dit toch aan moeten kunnen sluiten? De oplader heeft M8 aansluiting, die past direct op de polen van de accu, Stekkertje van de oplader via powerplug in stopcontact.

Ben alleen benieuwd wat de beste setting qua tijd is die er voor zorgt of accu wel/niet geladen moet worden. Moet natuurlijk geen flipperkast worden, maar je wil ook niet dat ie een half uur aan het laden is, terwijl je geen teruglevering hebt. Tijd op 5 minuten zetten ofzo?
Haha! En de inverter hoe koppel je die aan de batterij? Moet die op dezelfde aansluitingen als waar de lader op zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
Mahoek schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Haha! En de inverter hoe koppel je die aan de batterij? Moet die op dezelfde aansluitingen als waar de lader op zit?
Uiteraard, want ze moeten beide op de accu aangesloten zijn. Dat bijt elkaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
ice-T106 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:13:
Leuk!
Ik had ook al een powerstream gekocht om beetje te hobbyen met dit soort dingen.
Neem aan dat je nu 1Mppt poort gebruikt?
Tot hoeveel vermogen werkt het nu met een 24V accu?
310 W per mppt. Ze kunnen maximaal 13 A aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
salipander schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:30:
[...]

Ja zoiets gokte ik al. Wel slim om voor een 24V accu te gaan.
Heb je ook getest om beide mptt op 1 accu te doen?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
Santee schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:29:
[...]

Is dit ook te gebruiken zonder zonnepanelen door
Bijvoorbeeld tussen 12:00-17:00 te laden en op andere uren te ontladen?
Dat kan. Het is maar net hoe jij bepaalt waardoor de lader aangaat. Ik laat dat sturen door een terugleververmogen, maar je kunt ook gewoon een tijd instellen. Alleen valt er niks te verdienen met een thuisaccu als je geen zonnestroom hebt. Met een dynamisch contract kun je wel op de goedkoopste uren laden en op de duurste uren ontladen, maar de kosten van de accu verdien je niet zomaar terug. De HomeWizard batterij reageert (vooralsnog) alleen op teruggeleverde energie en is niet bedoeld voor gebruik met de onbalansmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
salipander schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:29:
[...]

Uiteraard, want ze moeten beide op de accu aangesloten zijn. Dat bijt elkaar niet.
En daar zit dan nog een separate zekering tussen mag ik aannemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
ice-T106 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:33:
[...]

Ja zoiets gokte ik al. Wel slim om voor een 24V accu te gaan.
Heb je ook getest om beide mptt op 1 accu te doen?
Ja, dat werkt. Zo kom je boven de 600W met een 25.6 V LFP batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
HandyLumberjack schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:50:
[...]

En daar zit dan nog een separate zekering tussen mag ik aannemen?
De lader is niet gezekerd naar de accu toe, want de lader zit altijd vast aan de accu en is in de lader zelf met een diode beveiligd. De inverter kun je wel van een zekering voorzien, maar dat heb ik niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
@salipander waarom gebruik je een laadregelaar? Heb je zonnepanelen rechtstreeks aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
salipander schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:35:
[...]

Alleen valt er niks te verdienen met een thuisaccu als je geen zonnestroom hebt. Met een dynamisch contract kun je wel op de goedkoopste uren laden en op de duurste uren ontladen, maar de kosten van de accu verdien je niet zomaar terug..
Klopt. Heel simpel gerekend. Stel je kunt 'm 15 cent goedkoper laden dan ontladen:
(800 / (0,15 * 2.5 kW)) / 365 = 5,8 jaar en dan heb ik degradatie van batterij nog niet meegenomen (en die 15 cent is wellicht niet realistisch).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
salipander schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:58:
[...]

De lader is niet gezekerd naar de accu toe, want de lader zit altijd vast aan de accu en is in de lader zelf met een diode beveiligd. De inverter kun je wel van een zekering voorzien, maar dat heb ik niet gedaan.
Als alles goed gaat is die zekering natuurlijk niet nodig.

Maar als er kortsluiting ontstaat in de kabel/stekker van de lader of inverter is kan daar wel een stroom van 300A+ gaan lopen als kortsluitstroom voordat de beveiliging in de accu in werking treedt, dat is 10x meer dan door dergelijke kabels (ik neem aan 4mm2?) mag lopen,en is daarmee niet risicovrij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20

BCC

HandyLumberjack schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Maar als er kortsluiting ontstaat in de kabel/stekker van de lader of inverter is kan daar wel een stroom van 300A+ gaan lopen als kortsluitstroom voordat de beveiliging in de accu in werking treedt, dat is 10x meer dan door dergelijke kabels (ik neem aan 4mm2?) mag lopen,en is daarmee niet risicovrij.
Dan functioneert de kabel als zekering :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
...en tegelijkertijd als gloeilamp/aansteker :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
joep03nl schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:02:
@salipander waarom gebruik je een laadregelaar? Heb je zonnepanelen rechtstreeks aangesloten?
Laadregelaar? Je bedoelt de plug die de lader aan/uitzet. Dat komt omdat het systeem via het stopcontact gevoed wordt -en niet direct vanaf de zonnepanelen. Dat had gekund, maar ik heb deze setup ergens in huis staan, ver weg van de PV inverter op zolder. Net als de HomeWizard unit dus (ja daar begon ik deze thread omdat het zo lijkt op de HW oplossing, maar men wilde een aparte thread en dan verlies je de context al gauw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
HandyLumberjack schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Waarom zou dat zomaar gebeuren? Deze spullen zijn zelf ook al gezekerd. Als je Ecoflow dingen koppelt, zit er ook niet overal een zekering tussen. Je kunt ook overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Oh dan heb ik het verkeerd gelezen of teveel bier op haha.

Ben hier situatie verder aan het uitdenken. P1 meter heb ik al en ook voldoende Zigbee power plugs. Met een scriptje kan ik eenvoudig uitlezen hoeveel er op dat moment teruggeleverd wordt en zodoende de power plug met de accu-lader aan-/uitzetten.

Kun je de power stream instellen dat ie een bepaalde tijd aan en uit gaat? Of moet dat ook met een power plug?

Zag zojuist op AliExpress ook verschillend batterijen staan, qua specificaties overeenkomstig aan de Power Queen. Scheelt zo'n 100 euro. Geen idee of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:20
-

[ Voor 100% gewijzigd door dylan111111 op 30-06-2024 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
salipander schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:25:
[...]

Waarom zou dat zomaar gebeuren? Deze spullen zijn zelf ook al gezekerd. Als je Ecoflow dingen koppelt, zit er ook niet overal een zekering tussen. Je kunt ook overdrijven.
Je hoeft van mij niks hoor, maar als het bij mij in huis zou staan moet er een zekering tussen zitten.

In normale omstandigheden gaat het ook goed, je hebt pas een probleem als er iets mis gaat.

Bijv. verkeerd aansluiten, kabels die doorslijten, stekkers die contact maken met een metalen voorwerp, interne fouten in de lader/inverter etc. etc.

De kans is klein,maar de kosten van een zekering vallen in het niet t.o.v. het gehele project.

Als je zonnepanelen aan die "ecoflow dingen" koppelt is de maximale stroom beperkt door de maximale stroom die de zonnepanelen kunnen leveren, volgens de handleiding is dit 14A voor de powerstream, als je de ecoflow batterij koppelt zal er ongetwijfeld een (elektronisch) zekering tussen zitten anders voldoet het niet aan de CE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• salipander
HandyLumberjack schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:43:
[...]

Je hoeft van mij niks hoor, maar als het bij mij in huis zou staan moet er een zekering tussen zitten.

In normale omstandigheden gaat het ook goed, je hebt pas een probleem als er iets mis gaat.

Bijv. verkeerd aansluiten, kabels die doorslijten, stekkers die contact maken met een metalen voorwerp, interne fouten in de lader/inverter etc. etc.

De kans is klein,maar de kosten van een zekering vallen in het niet t.o.v. het gehele project.

Als je zonnepanelen aan die "ecoflow dingen" koppelt is de maximale stroom beperkt door de maximale stroom die de zonnepanelen kunnen leveren, volgens de handleiding is dit 14A voor de powerstream, als je de ecoflow batterij koppelt zal er ongetwijfeld een (elektronisch) zekering tussen zitten anders voldoet het niet aan de CE.
Nee, de maximale stroom wordt door de elektronica van de inverter(s) begrensd. Al zou je panelen parallel zetten waardoor de stroom hoger kon worden, dan zal dit niet gebeuren. Wordt ook als voorbeeld aangegeven van hoe het niet moet.
De zekeringen zitten in de inverters, per mppt, dus dat is geregeld. Tegen rotte bekabeling helpt geen moedertjelief en er is in deze opstelling geen sprake van lange kabels. Het is juist een heel compacte setup. Maar voor jouw geruststelling en mijn gemoedsrust: Ik heb een 40A zekering tussen de batterij en de hele rest geplaatst, dus laten we in dit topic niet eeuwig door blijven bomen over zekeringen en het bij de functie van dit soort thuisbatterijen houden...

[ Voor 6% gewijzigd door salipander op 30-06-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:23
salipander schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:30:
[...]

In de spec. staat bij input 2x400W, 13A ik las dit als 13A in totaal maar het is dus 2x400W, 2x13A. (Weet jij hoeveel mm2/AWG die kabel is met MC4 er aan? Deze lijkt mij zo iel)

Zit er een softwarematige overstroom beveiliging op de ingangen van de omvormer? Zodat er ook zeker niet meer stroom gaat lopen mocht je de omvormer vol open zetten.

Wat kritische vragen maar dit komt omdat ik me toch ook in dit aan het verdiepen ben en er wel oren naar heb. Sowieso dank voor het delen d:)b

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• salipander
Vogels60 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:30:
[...]

In de spec. staat bij input 2x400W, 13A ik las dit als 13A in totaal maar het is dus 2x400W, 2x13A. (Weet jij hoeveel mm2/AWG die kabel is met MC4 er aan? Deze lijkt mij zo iel)

Zit er een softwarematige overstroom beveiliging op de ingangen van de omvormer? Zodat er ook zeker niet meer stroom gaat lopen mocht je de omvormer vol open zetten.

Wat kritische vragen maar dit komt omdat ik me toch ook in dit aan het verdiepen ben en er wel oren naar heb. Sowieso dank voor het delen d:)b
400W is bij een hogere spanning dan 26V van mijn accu, waarmee 13x26=338W max gehaald kan worden. Ik zie dat het bij (2x)310W blijft. De inverter wordt per app geregeld en gaat gewoon niet hoger dan (2x)400W; ook niet bij 48V (50V) spanning. Dan is de stroom nog maar 8A, dus er zit een begrenzingsregeling in. Ook zit er een temperatuurbeveiliging op die het vermogen terugschroeft als het te heet wordt. Dit heb ik uitgeprobeerd en dat werkt daadwerkelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door salipander op 30-06-2024 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:46
Heb je een foto @salipander? Ben wel benieuwd. Zit ook te kijken naar zo'n soort oplossing. Heb een Homey voor automatition dus zou automatisch kunnen laden/ontladen op allerlei waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:13
joep03nl schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:29:
Oh dan heb ik het verkeerd gelezen of teveel bier op haha.

Ben hier situatie verder aan het uitdenken. P1 meter heb ik al en ook voldoende Zigbee power plugs. Met een scriptje kan ik eenvoudig uitlezen hoeveel er op dat moment teruggeleverd wordt en zodoende de power plug met de accu-lader aan-/uitzetten.

Kun je de power stream instellen dat ie een bepaalde tijd aan en uit gaat? Of moet dat ook met een power plug?

Zag zojuist op AliExpress ook verschillend batterijen staan, qua specificaties overeenkomstig aan de Power Queen. Scheelt zo'n 100 euro. Geen idee of het wat is.
Powerqueen is ook al Chinees, maar met een 'Warehouse' in Duitsland.

Ik ben zelf ook wat aan het brainstormen, ipv P1 kan ik ook het schakelcontact van mijn PV voor de e -boiler nemen en die koppelen aan de lader.. wordt vervolgd..

Edit: ik denk dat de (smart) grid inverter voor mijn woning wel fors zwaarder mag zijn wil ik mijn 1 fase kookplaat kunnen gebruiken, een inverter waarop je panelen kan aansluiten is niet nodig.
Mss een smart inverter naast de groepenkast ofzo en de accu in de garage.

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 01-07-2024 18:52 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
natural colour schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:20:
[...]

Powerqueen is ook al Chinees, maar met een 'Warehouse' in Duitsland.

Ik ben zelf ook wat aan het brainstormen, ipv P1 kan ik ook het schakelcontact van mijn PV voor de e -boiler nemen en die koppelen aan de lader.. wordt vervolgd..

Edit: ik denk dat de (smart) grid inverter voor mijn woning wel fors zwaarder mag zijn wil ik mijn 1 fase kookplaat kunnen gebruiken, een inverter waarop je panelen kan aansluiten is niet nodig.
Mss een smart inverter naast de groepenkast ofzo en de accu in de garage.
Waarom wil je je verbruik compenseren tot nul? Zoveel zit er toch niet in de accu voor een etmaal. De crux is dat je met een kleinere inverter ook de accu kunt ontladen voordat hij de volgende dag weer nodig is om energie in op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Kun je dan ook 2x 24v accu of 4x12v accu in serie kunnen zetten en deze aan de 48vbattery port hangen ?
Of moet dat perse een ecoflow accu zijn op batttery port ?

Met 4x 12v 160ah AGM loodzuur accu zit je dan op 48v 160ah oftewel 7.68 kWh.
Uitgaande van max ontlading tot 70% kom je dan bruikbaar uit op +/- 5,6 kWh te gebruiken.

Daarmee dek ik ruim 80% van het jaar van hetgeen ik dagelijks nog van mijn stroomleverancier afneem in de nachtelijke uren. Met voldoende dagelijks overschot om de accu ook weer dagelijks vol te krijgen

[ Voor 45% gewijzigd door bgrr op 02-07-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
bgrr schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:15:
Kun je dan ook 2x 24v accu of 4x12v accu in serie kunnen zetten en deze aan de 48vbattery port hangen ?

Uitgaande van max ontlading tot 70% kom je dan bruikbaar uit op +/- 5,6 kWh te gebruiken.

Daarmee dek ik ruim 80% van het jaar van hetgeen ik dagelijks nog van mijn stroomleverancier afneem in de nachtelijke uren. Met voldoende dagelijks overschot om de accu ook weer dagelijks vol te krijgen
Ik gok dat je daar iig een beetje voor moet hacken. En als het werk moet je natuurlijk goed opletten dat de voltage range goed overeen komt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Het lukt mij niet om die Powerqueen accu te bestellen via de duitse website. De website slikt enkel 0% btw naar Duitse adressen. Heeft iemand een tip hiervoor of een gelijkwaardige accu?

[ Voor 6% gewijzigd door Kanoet op 02-07-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
of een duits adres :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
bgrr schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:15:

Er is geen reden om de batteryport te gebruiken, tenzij je beide solarinputs al bezet hebt. De solarinputs zijn flexibel tussen 15-55V en vereisen geen speciale protocollen o.i.d. Gewoon een accu er aan en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Kanoet schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:13:
Het lukt mij niet om die Powerqueen accu te bestellen via de duitse website. De website slikt enkel 0% btw naar Duitse adressen. Heeft iemand een tip hiervoor of een gelijkwaardige accu?
Je moet een ander land kiezen. Nederland staat er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
De sleutel was bij mij een Nederlands account aanmaken, de 0%btw accu uit het winkelmandje gooien en je kan opeens een regulier btw product selecteren in de shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 10:58
salipander schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:16:
[...]

Er is geen reden om de batteryport te gebruiken, tenzij je beide solarinputs al bezet hebt. [...]
Als je de batteryport gebruikt, dan kun je de losse lader toch achterwege laten denk ik?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Wirf schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:19:
[...]

Als je de batteryport gebruikt, dan kun je de losse lader toch achterwege laten denk ik?
Als ik de handleiding goed interpreteer kan de powerstream de batterij niet laden via die poort, in hun systeem kan de batterij alleen geladen worden door een zonnepaneel op de batterij aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 10:58
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:53:
[...]

Als ik de handleiding goed interpreteer kan de powerstream de batterij niet laden via die poort, in hun systeem kan de batterij alleen geladen worden door een zonnepaneel op de batterij aan te sluiten.
Als ik de handleiding bekijk, staat daar dat de Bat port ook een charging mode heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqKfhr26u0I1nMAUmf605SBrXbo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ieHfntU1QuvBeAjiBF6i8ySP.png?f=user_large

Geen idee of die poort te gebruiken is zonder de officiële Ecoflow batterijen te gebruiken; jouw methode is zeker makkelijker te doen.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Wirf schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Als ik de handleiding bekijk, staat daar dat de Bat port ook een charging mode heeft:
[Afbeelding]

Geen idee of die poort te gebruiken is zonder de officiële Ecoflow batterijen te gebruiken; jouw methode is zeker makkelijker te doen.
Het ligt er dus aan welke batterij je hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9agPzpt3dv9u6WoBVrcaiaB0oQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/okReQXt38hWzsp7Xpzgypsey.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Kanoet schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:13:
Je kun ze ook via Amazon.de bestellen (+ veel reviews)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
salipander schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:05:
[...]

Waarom wil je je verbruik compenseren tot nul? Zoveel zit er toch niet in de accu voor een etmaal. De crux is dat je met een kleinere inverter ook de accu kunt ontladen voordat hij de volgende dag weer nodig is om energie in op te slaan.
Ik wil juist dat op de inverter een kookplaat kan worden aangesloten..ik kook niet veel -1 persoon- gebruik nooit veel vermogen.. maar een 'slime' inverter die 16A bij 230 Volt kan leveren zou wel heel mooi zijn.
Accu pakket wel groter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
Wirf schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:19:
[...]

Nee, de lader zit op de 230V netspanning. De batteryport kan alleen een Ecoflow batterij opladen, wanneer er via de solarport stroom binnenkomt, maar een universele batterij zit juist al op de solarport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
natural colour schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:26:
[...]

Ik wil juist dat op de inverter een kookplaat kan worden aangesloten..ik kook niet veel -1 persoon- gebruik nooit veel vermogen.. maar een 'slime' inverter die 16A bij 230 Volt kan leveren zou wel heel mooi zijn.
Accu pakket wel groter maken.
Een grid inverter is nooit bedoeld om direct iets te voeden. Hij moet op het net aangesloten zijn. Anders moet je op zoek naar een powerstation die onafhankelijk stroom kan bieden.
Maar nogmaals: waarom wil je het volledige vermogen van je kookplaat hebben? Het net springt toch bij als je meer verbruikt? Bij dit systeem gaat het om de balans van wat je per etmaal de accu uitkrijgt en er weer inkrijgt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:27

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heel interessant! Mag ik 'm als volgt samenvatten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDPW1oMJ6BUmrcoTIRYAtl8kLwA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mBNQ7OlFKpAbLxlNJtZsUoa1.jpg?f=user_large

Smartplug (1) schakelt in bij > 300 W teruglevering, zodat de (5) accu wordt opgeladen. De (7) ecoflow inverter ontlaadt dan niet, omdat die kennelijk op tijd geschakeld is? Pas vanaf een bepaald tijdstip, levert de inverter terug op een tweede (8 ) netsnoer.

Correct?

@HandyLumberjack, waar zou je de zekering plaatsen? In (4) accu-kabels, of (6) ecoflow-kabels?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
[quote]Thijsmans schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:04:
Heel interessant! Mag ik 'm als volgt samenvatten?

[Afbeelding]

Smartplug (1) schakelt in bij > 300 W teruglevering, zodat de (5) accu wordt opgeladen. De (7) ecoflow inverter ontlaadt dan niet, omdat die kennelijk op tijd geschakeld is? Pas vanaf een bepaald tijdstip, levert de inverter terug op een tweede (8 ) netsnoer.

Correct?

Bijna! De accu is op de Ecoflow aangesloten op de solarinput (eentje naar links) en niet op de batteryinput zoals je hier ziet. De batteryinput is speciaal voor Ecoflow apparaten en is alleen voor 48V. De solarkabel is gelukkig standaard meegeleverd met de Ecoflow (de batterijkabel niet).
Bedankt voor het maken van het plaatje! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door salipander op 02-07-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:27

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik kom geen foto van de poorten zelf vinden en heb dus verkeerd gegokt :P Die solarkabel heb je aande accu-zijde doorgeknipt en voorzien van een oogje ofzo?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
Thijsmans schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:50:
Ik kom geen foto van de poorten zelf vinden en heb dus verkeerd gegokt :P Die solarkabel heb je aande accu-zijde doorgeknipt en voorzien van een oogje ofzo?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:24
Kan die ecoflow in stapjes ingesteld worden voor teruglevering? Dus wanneer er 's-nachts 300W afgenomen wordt ook maar 300W terugleveren, of is het gewoon aan of uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Heeft iemand een foto van een werkende opstelling?

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Daar ben ik ook wel benieuwd naar @salipander Wil je misschien je opstelling delen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
Ik kom geen foto van de poorten zelf vinden en heb dus verkeerd gegokt :P ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FImykAgs2levwJAanXFAmwoK3Vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FanfgZ8wC7BJ3Co84dvwZVuW.jpg?f=user_large
....Die solarkabel heb je aande accu-zijde doorgeknipt en voorzien van een oogje ofzo?
Ik ga een verloopkabeltje gebruiken, zodat alles heel/origineel blijft: https://s.click.aliexpress.com/e/_DE2Z1YF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCg0UKv3mUyZEe0PVaq1-zW2R3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IHq4UUBP67qMPljLMil6jbOC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Thijsmans schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:04:

@HandyLumberjack, waar zou je de zekering plaatsen? In (4) accu-kabels, of (6) ecoflow-kabels?
Zo dicht mogelijk bij de + pool van de batterij, en voor alle kabels die daar aangesloten worden, dus kabel 4 en 6. Het mooiste is voor beide een aparte zekering, 25 tot 30A voor de lader en 15 tot 20A voor de ecoflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-05 17:35
Wel interessant en overweeg dit zelf ook wel eens. Ondanks mijn kennis van elektronica, ga ik het toch niet zelf doen. Reden is dat we geen plek hebben om dit in een afgelegen schuurtje o.i.d. neer te zetten. I.v.m. potentiële verzekeringsgedoe ga ik dit zeker niet binnenshuis neerzetten. Als er wel wat gebeurd, ook al ligt het helemaal niet aan de accu, wil ik gewoon geen gedoe. Als je een compleet product koopt, met alle certificeringen die er bij horen, heb je veel meer garantie. Brand er toch ergens iets af, heb ik écht geen zin in een discussie met een verzekeraar die wellicht claimt dat m'n zelfbouw accu de oorzaak was en ze daarom niet uitkeren. Immers zou ik dat nooit kunnen weerleggen. De kosten van zoiets zouden veel hoger zijn de de paar honderd euro die ik kan uitsparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
barbarbar schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:13:
Wel interessant en overweeg dit zelf ook wel eens. Ondanks mijn kennis van elektronica, ga ik het toch niet zelf doen. Reden is dat we geen plek hebben om dit in een afgelegen schuurtje o.i.d. neer te zetten. I.v.m. potentiële verzekeringsgedoe ga ik dit zeker niet binnenshuis neerzetten. Als er wel wat gebeurd, ook al ligt het helemaal niet aan de accu, wil ik gewoon geen gedoe. Als je een compleet product koopt, met alle certificeringen die er bij horen, heb je veel meer garantie. Brand er toch ergens iets af, heb ik écht geen zin in een discussie met een verzekeraar die wellicht claimt dat m'n zelfbouw accu de oorzaak was en ze daarom niet uitkeren. Immers zou ik dat nooit kunnen weerleggen. De kosten van zoiets zouden veel hoger zijn de de paar honderd euro die ik kan uitsparen.
Ik zou me dan ook zorgen moeten maken om al die laptops, telefoons etc. die de meest brandbare accu's hebben. Een LFP accu is gewoon niet zo'n brandbom als al die andere dingen die je al in huis hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
salipander schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:27:
[...]

Ik zou me dan ook zorgen moeten maken om al die laptops, telefoons etc. die de meest brandbare accu's hebben. Een LFP accu is gewoon niet zo'n brandbom als al die andere dingen die je al in huis hebt.
Het gaat me niet zozeer om het werkelijke risico, jij en ik snappen best dat een laptop accu van 100wh die je heen en weer sleept, laat vallen, naast de gordijnen, op de bank en met drie oude verlangsnoeren oplaad een groter gevaar is dan een lfp accu van 2,4kwh. Maar... bij brand gaat de verzekeraar gewoon uitkeren, ook al was de laptop de boosdoener. Blijkt uit onderzoek dat het in de buurt van de zelfbouw accu is ontstaan, dan denk ik dat een uitkering nog wel eens kan uitblijven. Het gaat me niet zozeer om het reële risico op brand, maar op het reële risico problemen met de verzekering te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door barbarbar op 03-07-2024 09:33 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• salipander
barbarbar schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:30:
[...]

Het gaat me niet zozeer om het werkelijke risico, jij en ik snappen best dat een laptop accu van 100wh die je heen en weer sleept, laat vallen, naast de gordijnen, op de bank en met drie oude verlangsnoeren oplaad een groter gevaar is dan een lfp accu van 2,4kwh. Maar... bij brand gaat de verzekeraar gewoon uitkeren, ook al was de laptop de boosdoener. Blijkt uit onderzoek dat het in de buurt van de zelfbouw accu is ontstaan, dan denk ik dat een uitkering nog wel eens kan uitblijven. Het gaat me niet zozeer om het reële risico op brand, maar op het reële risico problemen met de verzekering te hebben.
Ok, dat is jouw gevoel bij zelfbouw. Koop dan een kant-en-klaar optie, maar om telkens terug te komen op mogelijke risico's (want het is al eerder benoemd) vervuilt de thread op den duur. Je bent een Tweaker of niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-04 19:03

WWJD

*pluh*

Ipv. een Ecoflow Inverter kun je dus ook elke (oude) (micro) PV inverter gebruiken? Aangezien je hem via de solar poort aansluit. Zijn daar geen beperkingen aan? Ik meende dat in een eerder topic iemand een Mastervolt omvormer had gebruikt om met zijn auto naar het net terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
salipander schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Ok, dat is jouw gevoel bij zelfbouw. Koop dan een kant-en-klaar optie, maar om telkens terug te komen op mogelijke risico's (want het is al eerder benoemd) vervuilt de thread op den duur. Je bent een Tweaker of niet ;)
Specifiek verzekeringkwestie zie ik niks in dit thread daarover. Als je leest wat iemand al wel heeft uitgeplozen, is dat thuisbatterijen verzekerd zijn mits deze door een erkend installateur zijn geplaatst (https://jeroen.nl/blog/on...n-wat-vinden-verzekeraars). Tweaken is natuurlijk leuk, maar we hebben het wel over een serieus risico. Dat je zelf een serieuze schok kunt krijgen tijdens het aansluiten, dat snapt iedereen wel. Dat je in een afgebrand huis zonder verzekeringsgeld komt te zitten als het misgaat, is wellicht wat minder bekend. Je bent wel met wat meer bezig dan een usb powerbank maken. Het is ook al eens ter sprake gekomen met een artikel op de frontpage die ook over zelfbouw accu's ging, toen was de consensus dat dit niet tweakers geschikt is, en is toen ook verwijderd. Verder hou ik er over op, lijkt me wel duidelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
WWJD schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:08:
Ipv. een Ecoflow Inverter kun je dus ook elke (oude) (micro) PV inverter gebruiken? Aangezien je hem via de solar poort aansluit. Zijn daar geen beperkingen aan? Ik meende dat in een eerder topic iemand een Mastervolt omvormer had gebruikt om met zijn auto naar het net terug te leveren.
Dat kan zeker, maar momenteel is de Ecoflow powerstream zo goedkoop en hij heeft een mooie app waarmee je remote altijd kunt aansturen en uitlezen. Daarbij zijn geen andere (dure) componenten nodig, want de Powerstream kan geheel zelfstandig werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Komt nog bij dat die ecoflow een goede qua ingangsspanning mooi past bij een dergelijke batterij, veel (micro) omvormers kunnen niks met dat relatief lage voltage.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Iemand al gekeken of je de base load via hassio of node-red kunt aanpassen zodat ie slimmer op en af schaalt ipv een fixed baseload voor de grid feed ?

Als ik kijk naar de ecoflow cloud addon leest deze alleen sensors uit en geen switches om settings in de ecoflow aan te passen.

De node-red node https://flows.nodered.org...ntrib-ecoflow-powerstream lijkt wel dmv een cmd de baseload aan te kunnen passen op de ecoflow.

Als je de slimme meter dmv p1 uitgang gekoppeld hebt in hassio heb je nagenoeg realtime data om de baseload aan te passen om heel dicht bij nul op de meter te komen bij het ontladen van de accu savonds

Het jeukt me om er een te bestellen met een gebruikte set agm 12v accu's ( 260ah per stuk ofzo).

Heb alleen nog 2 jaar GC contract zonder terugleverkosten/boete. Dus eigenlijk is het nog te vroeg want ik saldeer nog op de grote nederlandse staats accu :-)

[ Voor 16% gewijzigd door bgrr op 03-07-2024 15:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joep03nl
Lijkt wel e.e.a. mogelijk te zijn: https://developer-eu.ecof.../powerStreamMicroInverter

Vooral het commando
code:
1
{"sn": "HW513000SF767194","cmdCode": "WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK","params": {"permanentWatts": 20}}
lijkt erg interessant te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12
joep03nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:34:
Lijkt wel e.e.a. mogelijk te zijn: https://developer-eu.ecof.../powerStreamMicroInverter

Vooral het commando
code:
1
{"sn": "HW513000SF767194","cmdCode": "WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK","params": {"permanentWatts": 20}}
lijkt erg interessant te zijn!
Wel jammer dat het afhankelijk is van de Ecoflow backend en dat je het niet rechtreeks op de omvormer kunt regelen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
RaymondD schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:41:
[...]

Wel jammer dat het afhankelijk is van de Ecoflow backend en dat je het niet rechtreeks op de omvormer kunt regelen.
Beter "te duur dan niet te koop" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Lijkt erop dat ecoflow spullen praten met een public mqtt server van ecoflow namelijk mqtts://mqtt.ecoflow.com:8883

Dat zou eventueel op basis van DNS af te vangen moeten zijn en om te leiden naar een local mqtt server.
Blijft alleen de vraag wat voor mqtt data er allemaal uitgewisseld wordt en of je niet vast loopt op tls/ssl voor de local mqtt server

https://konkludenz.de/en/...e-with-node-red-and-mqtt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:03
Ik vind het moeilijk in te schatten hoe snel je dit terug verdiend (iets leren mag natuurlijk ook wat kosten).

Voor het geheel ben je een slordige 850EUR kwijt. Je voorkomt 1,5kWh (zeer natte vinger werk) terugleververgoeding per dag. Ik betaal bij mijn energieleverancier ongeveer 0,12EUR. Dus zo'n 1.5*0,12=0,18 per dag. 850/0,18/365=~13 jaar.

Er bekruipt me het gevoel dat ik de plank ergens volledig mis sla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
harmster schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:09:
Ik vind het moeilijk in te schatten hoe snel je dit terug verdiend (iets leren mag natuurlijk ook wat kosten).

Voor het geheel ben je een slordige 850EUR kwijt. Je voorkomt 1,5kWh (zeer natte vinger werk) terugleververgoeding per dag. Ik betaal bij mijn energieleverancier ongeveer 0,12EUR. Dus zo'n 1.5*0,12=0,18 per dag. 850/0,18/365=~13 jaar.

Nee ik had hetzelfde gevoel en berekeningen.
Mijn insteek was dat je 'rustverbruik' een flinke hap van je energierekening is, en in principe erg makkelijk te dekken met zo'n omvormer en accu. Bij mij zo'n 70 watt continu. Stel dat je dit doorgaans 12 uur per dag in feb-dec kan afvangen met zonnepanelen en ook opladen. Best een conservatieve aanname toch? 12uurx0.07wattx10mnd=260kwh. Met 30cent/kwh zit je op 78 euro per jaar. Valt een beetje tegen inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• salipander
harmster schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:09:

De plank: Er is bij mij (SamenOM) een maximum teruglevergrens voordat de heffing, in staffels, wordt geheven. De eerste 1000 kWh zijn heffingvrij. Mijn doel is dus vooral om daaronder te blijven. Ik had een jaar waarin ik ruim 1300 kWh terugleverde, dus ik moet zorgen dat er een paarhonderd kWh afgevangen worden. Dat lukt uitstekend met mijn bescheiden setup.
Het hangt dus allemaal af van je contract met de stroomleverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
jeanpaulh schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:26:
Kan die ecoflow in stapjes ingesteld worden voor teruglevering? Dus wanneer er 's-nachts 300W afgenomen wordt ook maar 300W terugleveren, of is het gewoon aan of uit?
Ja, 'traploos' in stapjes van 10W, tussen de 0 en 800 W.
Pagina: 1 2 ... 35 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).