Kom nou, wel ff opletten. Er is net een prachtig plaatje geplaatst, zie gisteren, dinsdag 2 juli 2024 23:04.gielz schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:58:
Heeft iemand een foto van een werkende opstelling?
Lees eens door de thread zou ik zeggen. Wat zijn mensen toch lui, nog luier dan ik...Possible schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:05:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar @salipander Wil je misschien je opstelling delen?
Als je op marktplaats een set gebruikte 12v AGM of ouderwetse loodzuur accu's kunt scoren kun je de kosten flink drukken.
Zie regelmatig setjes voor bijkomen die als accubank gebruikt zijn in boten of campers.
https://www.marktplaats.n...m-accu-12v-230ah-uit-bank
In serie kom je op 24V 230AH wat beduidend meer is als de accu van TS.
AGM dus 70% bruikbaar = 160Ah oftewel 3.84 kWh
Set van 4 x accu's zijn er vast ook wel te vinden :-)
Prijs beduidend lager en wat de gek er voor wilt betalen
Zie regelmatig setjes voor bijkomen die als accubank gebruikt zijn in boten of campers.
[ Voor 5% gewijzigd door bgrr op 03-07-2024 19:14 ]
Tweedehands is echt de vraag hoe ze behandeld zijn.bgrr schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:09:
Als je op marktplaats een set gebruikte 12v AGM of ouderwetse loodzuur accu's kunt scoren kun je de kosten flink drukken.
Als je nieuwe koopt mag je, zelfs als je ze netjes behandeld, al na 600-1000 cycles (2-3 jaar) op zoek naar een nieuwe set.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
beetje afhankelijk ook of je nu de saldering wel of niet mee wil gaan rekenen, en zelfs in bepaalde situaties kan het zelfs met saldering nog een voordeel opleveren, en dat niet alleen door vermeiding van de TLK maar ook door een hoger eigen gebruik, zeg maar een verschoven zonneenergie tijdens de donkere dagen te gebruiken.harmster schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:09:
Ik vind het moeilijk in te schatten hoe snel je dit terug verdiend (iets leren mag natuurlijk ook wat kosten).
Voor het geheel ben je een slordige 850EUR kwijt. Je voorkomt 1,5kWh (zeer natte vinger werk) terugleververgoeding per dag. Ik betaal bij mijn energieleverancier ongeveer 0,12EUR. Dus zo'n 1.5*0,12=0,18 per dag. 850/0,18/365=~13 jaar.
Er bekruipt me het gevoel dat ik de plank ergens volledig mis sla.
dus zie je dat daar dus meer potentieel is dan uitsluitend de TLK.
stel je hebt effectief 2,5 kWh aan batterij capaciteit beschikbaar. en je komt op circa 225 dagen waar je dit kunt gebruiken. hoe ik aan dit cijfer kom heb in een eerdere post al een uitgelegd. ik zal daar ook nog naar verwijzen.
nu is het dus wel afhankelijk wat je verbruik juist in die donkere tijden is, en wat is natuurlijk ook nog behoorlijk variabel en kan zelf tijdens slecht weer nog meer worden.
kijk dus mn naar bv het minimale gemiddelde wat je zo verbruikt.
Bij mij is dat in de eerder genoemde tijden (april-sepember+ een deel van maart en oktober) gemiddeld circa 2,5 - 4 kWh per dag Waarbij ik geen dag ga tellen maar een verschoven tijdspad gekozen heb, start in de ochtend vanaf 9:00-10:00 uur zodat op dat moment de opbrengst van de zonnepanelen hoger ligt dan je gebruik op dat moment en dus in dit geval de batterij kan laden tot circa 19:00-21:00 uur; dan begint ook de tijd dat de batterij kan gaan leveren, bedoeling is dat je de grote van de batterij zo kiest dat deze tot de volgende dag tegen (:00-10:00 weer compleet leg is, zodat je dus weer deze vol kunt gaan laden.
met 2,5 kWh in 225 dagen heb ik dus de volgende verdiensten:
minder gebruik van circa 560 kWh (afgerond) stroom a 0,28ct/kWh = 157,50 euro ( afgerond 155 euro) **
minder TLK van circa 560 kWh a 11ct/kWh TLK (is een voorbeeld) = 61,60 euro (afgerond 60 euro)
je zou dus totaal circa 215 euro met een 2,5 kWh batterij kunnen besparen.
** als je zonnepanelen deze 560 kWh minder kunnen opweken dan wat je verbruikt heb je dit voordeel dus ook tijdens salderen.
edit: ik zat hier helaas fout met mijn aanname, zolang de saldering bestaat kun je helaas je kWh besparing net meetellen. uiteraard na einde saldering lukt dit natuurlijk wel.
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 04-07-2024 12:29 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Die heb ik gezien, leuk paint plaatje, maar was meer benieuwd naar een echte opstelling ‘s foto.salipander schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:06:
[...]
Kom nou, wel ff opletten. Er is net een prachtig plaatje geplaatst, zie gisteren, dinsdag 2 juli 2024 23:04.
Dat heeft niks met lui te maken.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Maar of je daarmee je zelfbouwsysteempje terug gaat verdienen blijft ook daarbij de vraag. We zitten namelijk in een transitie, waarbij de spelregels vrij frequent wijzigen. Dus die gestaffelde terugleverboete van OM (ik heb ‘m ook) kan zomaar weer wijzigen, waardoor je langetermijnplaatje er totaal anders uit kan komen zien.salipander schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:03:
[...]
De plank: Er is bij mij (SamenOM) een maximum teruglevergrens voordat de heffing, in staffels, wordt geheven. De eerste 1000 kWh zijn heffingvrij. Mijn doel is dus vooral om daaronder te blijven. Ik had een jaar waarin ik ruim 1300 kWh terugleverde, dus ik moet zorgen dat er een paarhonderd kWh afgevangen worden. Dat lukt uitstekend met mijn bescheiden setup.
Het hangt dus allemaal af van je contract met de stroomleverancier.
Maar leuk speelgoed is het sowieso.
En het leuke is: bij een hobby heb je het niet over kosten en rendement…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Erg interessant topic, maar iets ontbreekt nog volgens mij.
Stel je sluit aan op de pv poort, moet je dan ook niet meten hoeveel nog in de batterij zit? De State of charge moet bekend zijn. Anders blijf je ontladen tot 0%. Dat kan niet de bedoeling zijn en niet bevorderlijk voor de levensduur..
Dat gaat neem ik aan op de batterij poort automatisch door de inverter.
Herkent de inverter op de batterij poort ook andere merken?
Stel je sluit aan op de pv poort, moet je dan ook niet meten hoeveel nog in de batterij zit? De State of charge moet bekend zijn. Anders blijf je ontladen tot 0%. Dat kan niet de bedoeling zijn en niet bevorderlijk voor de levensduur..
Dat gaat neem ik aan op de batterij poort automatisch door de inverter.
Ik heb de Powerstream binnen en extra Shelly plus plugs. Hoewel ik ook Homewizard heb wil ik niet nóg een extra merk smart stekkers erbij. En tot mijn vreugde zag ik in de Ecoflow app de mogelijkheid tot integratie van Shelly. Ik ben nog erg benieuwd, want verder koppelen werkte nog niet met enkel netspanning. Nu de accu en lader nog.
De Powerstream is een best degelijk(lees:zwaar) ding met op het oog goede dikke kwaliteit kabels erbij.
Goede vraag van @TheFishNL . Er is een aparte kabel om gebruik te maken van de accu ingang a 39 euro.
Maar wellicht dat de pv ingang ook zo zijn eigen instellingen en veiligheden heeft. De specs geven aan 11-55V invoerspanning op de PV.
De Powerstream is een best degelijk(lees:zwaar) ding met op het oog goede dikke kwaliteit kabels erbij.
Goede vraag van @TheFishNL . Er is een aparte kabel om gebruik te maken van de accu ingang a 39 euro.
Maar wellicht dat de pv ingang ook zo zijn eigen instellingen en veiligheden heeft. De specs geven aan 11-55V invoerspanning op de PV.
Je moet de accu aansluiten op de solar poort. De batterij poort is voor 48V.TheFishNL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:31:
Ik kan je vertellen dat het plaatje duidelijker is dan mijn opstellingPossible schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:35:
[...]
Die heb ik gezien, leuk paint plaatje, maar was meer benieuwd naar een echte opstelling ‘s foto.
Dat heeft niks met lui te maken.
Hou in je achterhoofd dat laden/ontladen van loodaccu's een stuk lager rendement heeft. Iets van 70%, terwijl bij LFP dit op 92% ligt. Maar als je ze 'bijna gratis' op de kopt tikt...bgrr schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:09:
Die twee kan je niet bij elkaar optellen. De kWh's waar je TLK voor betaalt, hoef je niet opnieuw in te kopen, die saldeer je.MacD007 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:26:
[...]
beetje afhankelijk ook of je nu de saldering wel of niet mee wil gaan rekenen, en zelfs in bepaalde situaties kan het zelfs met saldering nog een voordeel opleveren, en dat niet alleen door vermeiding van de TLK maar ook door een hoger eigen gebruik, zeg maar een verschoven zonneenergie tijdens de donkere dagen te gebruiken.
dus zie je dat daar dus meer potentieel is dan uitsluitend de TLK.
stel je hebt effectief 2,5 kWh aan batterij capaciteit beschikbaar. en je komt op circa 225 dagen waar je dit kunt gebruiken. hoe ik aan dit cijfer kom heb in een eerdere post al een uitgelegd. ik zal daar ook nog naar verwijzen.
nu is het dus wel afhankelijk wat je verbruik juist in die donkere tijden is, en wat is natuurlijk ook nog behoorlijk variabel en kan zelf tijdens slecht weer nog meer worden.
kijk dus mn naar bv het minimale gemiddelde wat je zo verbruikt.
Bij mij is dat in de eerder genoemde tijden (april-sepember+ een deel van maart en oktober) gemiddeld circa 2,5 - 4 kWh per dag Waarbij ik geen dag ga tellen maar een verschoven tijdspad gekozen heb, start in de ochtend vanaf 9:00-10:00 uur zodat op dat moment de opbrengst van de zonnepanelen hoger ligt dan je gebruik op dat moment en dus in dit geval de batterij kan laden tot circa 19:00-21:00 uur; dan begint ook de tijd dat de batterij kan gaan leveren, bedoeling is dat je de grote van de batterij zo kiest dat deze tot de volgende dag tegen (:00-10:00 weer compleet leg is, zodat je dus weer deze vol kunt gaan laden.
met 2,5 kWh in 225 dagen heb ik dus de volgende verdiensten:
minder gebruik van circa 560 kWh (afgerond) stroom a 0,28ct/kWh = 157,50 euro ( afgerond 155 euro) **
minder TLK van circa 560 kWh a 11ct/kWh TLK (is een voorbeeld) = 61,60 euro (afgerond 60 euro)
je zou dus totaal circa 215 euro met een 2,5 kWh batterij kunnen besparen.
** als je zonnepanelen deze 560 kWh minder kunnen opweken dan wat je verbruikt heb je dit voordeel dus ook tijdens salderen.
Zolang salderen bestaat zal je hooguit de TLK per kWh kunnen uitsparen of in een lagere schijf terecht kunnen komen (bij leveranciers zoals vd Bron). Dan gaat het om een bedrag tussen de 61,60 (bij alleen TLK per kWh) en 100 euro (indien je in een lagere schaal terecht komt) met de 560kWh die jij noemt.
P.K. schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:48:
[...]
Die twee kan je niet bij elkaar optellen. De kWh's waar je TLK voor betaalt, hoef je niet opnieuw in te kopen, die saldeer je.
kun je meer cq tot 100% salderen valt deze natuurlijk (deels) weg en houd je allen het voordeel van de vermindering van je TLK over.
Heb je op dit moment een contract zonder TLK heb je die dus ook niet en heb je dus in feite totaal geen voordeel met de een thuis batterij, maar dat geld voor alle thuis batterijen.
in feite is het salderen een grote mega batterij voor het hele jaar, en de grote wordt door je netverbruik bepaald.
ik heb in het voorbeeld bewust gerekend met een vaste TLK per kWh ipv met staffels omdat je niet weet in welke staffel je komt, je rekend allen uit welke vermindering aan TLK je hebt.Zolang salderen bestaat zal je hooguit de TLK per kWh kunnen uitsparen of in een lagere schijf terecht kunnen komen (bij leveranciers zoals vd Bron). Dan gaat het om een bedrag tussen de 61,60 (bij alleen TLK per kWh) en 100 euro (indien je in een lagere schaal terecht komt) met de 560kWh die jij noemt.
Nee dat zijn, zolang we kunnen salderen, geen totaal verschillende zaken.MacD007 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 00:03:
[...]
, vermindering van inkoop kWh (over dat deel waar je dus geen saldering hebt omdat je saldering lager is dan je verbruik) kun je gewoon optellen met de vermindering van je TLK, dat zijn twee totaal verschillende zaken.
kun je meer cq tot 100% salderen valt deze natuurlijk (deels) weg en houd je allen het voordeel van de vermindering van je TLK over.
Heb je op dit moment een contract zonder TLK heb je die dus ook niet en heb je dus in feite totaal geen voordeel met de een thuis batterij, maar dat geld voor alle thuis batterijen.
in feite is het salderen een grote mega batterij voor het hele jaar, en de grote wordt door je netverbruik bepaald.
[...]
ik heb in het voorbeeld bewust gerekend met een vaste TLK per kWh ipv met staffels omdat je niet weet in welke staffel je komt, je rekend allen uit welke vermindering aan TLK je hebt.
Als jij 500 kWh achter je meter houdt en minder teruglevert, betekent dat ook dat je 500 kWh minder kan salderen.
Onderaan de streep verandert zo’n batterij niks aan je netto afname na salderen. Je pompt minder stroom door de meter, maar de hoeveelheid kWh’s die je ‘vol’ moet betalen verandert niet. (Door omzetverliezen in de batterij zal het juist iets toenemen zelfs)
Vooralsnog is de enige mogelijke besparing terugleverkosten.
Voor de mensen die nog een P1 meter en/of powerplug nodig hebben én Vattenfall hebben: met gespaarde punten bij Vattenfall kun je gratis zo'n artikel krijgen.
https://exclusief.vattenf...pagesize=12&showall=false
https://exclusief.vattenf...pagesize=12&showall=false
[quote]P.K. schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:54:
[...]
Oeps, je hebt helemaal gelijk, blijkbaar was ik niet geheel wakker. Bedankt voor je comentaar.
Hier nog een rekenvoorbeeld om op deze denkfout te wijzen.
hier een voorbeeld 1: duidelijk meer verbruik dan teruglevering.
je verbruikt 3.500 kWh en je levert via je zonnepanelen 2.800 kWh terug ; dus je moet na salderen nog steeds 700 kWh betalen.
nu exact het zelfde maar je hebt via je thuisbatterij 500 kWh van je teruglevering afgesnoept, maar dat zelfde gebeurt natuurlijk, zoals je terrecht opmerkt ook op je verbruik waar die 500 kWh worden afgesnoept. En daar zat ook direct mijn eigen denkfout.
dus dan wordt het nieuwe afrekening dus iets anders:
je verbruik is nog maar 3.000 kWh, maar je teruglevering daalt ook naar 2.300, dus je verschil blijft in deze gelijk.
voorbeeld 2 waar je (nagenoeg) evenveel verbruikt als terugleverd.
dus 3.500 verbruik, 3.500 teruglevering en 500 kWh besparing door je thuisaccu.
en hier zie je dat je nieuw verbruik 3.000 kWh wordt en je teruglevering ook naar die 3.000 kWh daalt, dus ook hier verandert er dus niets.
het zelfde gebeurt dus ook als je meer teruglevert dan verbruikt, ook daar wordt dus het aan beide kanten afgesnoept.
[...]
Oeps, je hebt helemaal gelijk, blijkbaar was ik niet geheel wakker. Bedankt voor je comentaar.
Hier nog een rekenvoorbeeld om op deze denkfout te wijzen.
hier een voorbeeld 1: duidelijk meer verbruik dan teruglevering.
je verbruikt 3.500 kWh en je levert via je zonnepanelen 2.800 kWh terug ; dus je moet na salderen nog steeds 700 kWh betalen.
nu exact het zelfde maar je hebt via je thuisbatterij 500 kWh van je teruglevering afgesnoept, maar dat zelfde gebeurt natuurlijk, zoals je terrecht opmerkt ook op je verbruik waar die 500 kWh worden afgesnoept. En daar zat ook direct mijn eigen denkfout.
dus dan wordt het nieuwe afrekening dus iets anders:
je verbruik is nog maar 3.000 kWh, maar je teruglevering daalt ook naar 2.300, dus je verschil blijft in deze gelijk.
voorbeeld 2 waar je (nagenoeg) evenveel verbruikt als terugleverd.
dus 3.500 verbruik, 3.500 teruglevering en 500 kWh besparing door je thuisaccu.
en hier zie je dat je nieuw verbruik 3.000 kWh wordt en je teruglevering ook naar die 3.000 kWh daalt, dus ook hier verandert er dus niets.
het zelfde gebeurt dus ook als je meer teruglevert dan verbruikt, ook daar wordt dus het aan beide kanten afgesnoept.
jup, ik snap het nu ookOnderaan de streep verandert zo’n batterij niks aan je netto afname na salderen. Je pompt minder stroom door de meter, maar de hoeveelheid kWh’s die je ‘vol’ moet betalen verandert niet. (Door omzetverliezen in de batterij zal het juist iets toenemen zelfs)
Vooralsnog is de enige mogelijke besparing terugleverkosten.
Toch geeft een foto van je opstelling wel een beter beeld. Veel techneuten zijn visueel ingesteld en een foto werkt dan erg goed. Ook al is het mss (nog) niet netjes opgesteld en zonder behuizing.salipander schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:45:
[...]
Ik kan je vertellen dat het plaatje duidelijker is dan mijn opstelling
Een foto zegt meer dan …
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ja en dan gaat iedereen weer zeuren hoe gevaarlijk het wel niet is, terwijl die alleen maar een paar goedgekeurde componenten aan elkaar knoopt.Hippe Lip schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:14:
[...]
Toch geeft een foto van je opstelling wel een beter beeld. Veel techneuten zijn visueel ingesteld en een foto werkt dan erg goed. Ook al is het mss (nog) niet netjes opgesteld en zonder behuizing.
Een foto zegt meer dan …
En als je die uitleg niet snapt zonder een foto dan moet je hier toch niet aan beginnen.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik vind het niet echt spannend.ice-T106 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:57:
[...]
Ja en dan gaat iedereen weer zeuren hoe gevaarlijk het wel niet is, terwijl die alleen maar een paar goedgekeurde componenten aan elkaar knoopt.
En als je die uitleg niet snapt zonder een foto dan moet je hier toch niet aan beginnen.
Ik gebruik een gelaccu lader van een scootmobiel.
Ik neem maar aan dat daar wel wat veiligheid is ingebouwd.(ding doet volgens mij eerst een controle voor hij begint met laden)
Dan 2 gel accu's in serie om 24 volt te krijgen gelijkwaardig aan de scootmobiel.(2x130ah dacht ik)
Dan tussen de omvormer en accu's een zekering van 8 ampere, geen bijzonder ding gewoon automotiv materiaal.
En de omvormer hangt aan een eigen aardlekautomaat.
Alles bedraad met 6mm2.
Ontladen is een vaste tijd die eindigt ver voor de accu's leeg zijn.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Voor 50 euro nog een tf03k met shunt scoren op AliExpress en je weet de soc.
Krijg alleen de versie met seriële uitgang niet gevonden. Dan kun je weer koppelen aan home assistant
Krijg alleen de versie met seriële uitgang niet gevonden. Dan kun je weer koppelen aan home assistant
Die foto heb je dus al. Mijn opstelling is heel precies afgebeeld in dat ene plaatje. Alleen zitten de stekkers in het stopcontact en verder is het gewoon wat je ziet.Hippe Lip schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:14:
[...]
Toch geeft een foto van je opstelling wel een beter beeld. Veel techneuten zijn visueel ingesteld en een foto werkt dan erg goed. Ook al is het mss (nog) niet netjes opgesteld en zonder behuizing.
Een foto zegt meer dan …
Net als met een elektrisch schema: dat is makkelijker te ontcijferen dan naar de printplaat kijken. Geloof me nou maar, de rommel eromheen hoef je niet te zien. We zijn hier niet om elkaar interieurs te bewonderen
[ Voor 20% gewijzigd door salipander op 04-07-2024 18:32 ]

Foto van mijn ideale opstelling
@bgrr en @TheFishNL, de Power Queen accu heeft een BMS met bluetooth. De accu-staat is dus draadloos beschikbaar (al weet ik niet of je 'm met elk apparaat kunt verbinden en dan nuttige data ontvangt, of dat je dat via een ap moet doen wat de mogelijkheden nogal zou beperken). Je kunt natuurlijk ook een goedkopere accu nemen (deze bijvoorbeeld, voor € 509 -/- € 40 = € 469), maar dan zul je mogelijk iets tegen te ver ontladen moeten bedenken.
Wat ik me afvraag: als je nou ten tijde van de KOR een BTW-nummer hebt gekregen, zou je dan in Duitsland niet ook tegen het 0%-BTW-tarief moeten kunnen kopen?
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Hier iets beter leesbaar:Kanoet schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:09:
Hierbij de meegeleverde installatieschemas voor meer duidelijkheid
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://solarkontor.de/me...eitung_PowerStream_EN.pdf
https://websiteoss.ecoflo...%20(EN)_1686293304065.pdf
Power Queen heeft ook een verie zonder bluetooth, kost nu (met 5% korting) ong. 500 EUR.Thijsmans schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:08:
@bgrr en @TheFishNL, de Power Queen accu heeft een BMS met bluetooth.
Ik heb overigens die mét BT besteld, komt vandaag of morgen binnen
Ik zou eigenlijk ten alle tijde willen weten hoeveel kWh er in de batterij zit. Als ik het goed begrijp is dit hier standaard niet aanwezig tenzij je gaat beginnen rekenen in HA met input-output van je smart plug (en er nog eens x% van aftrekt wegens (ont)laad verliezen? Het probleem hiermee is dat zelfs al zit je er maar één procent naast, hij na een aantal dagen/weken toch volledig verkeerd is? Qua werking doet dat niet toe maar ik zou het wel handig vinden voor opvolging. De bedoeling is ervaring op te doen met een thuisbatterij maar de cijfers moeten dan wel kloppen anders kan ik ze niet gebruiken voor verdere simulaties.
Ik ben een leek, maar volgens mij kan je de PowerQueen accu die hier af en toe voorbij komt (wel degene met bluetooth) gewoon uitlezen, ook hoe vol deze nog zit.Horla schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:34:
Ik zou eigenlijk ten alle tijde willen weten hoeveel kWh er in de batterij zit. Als ik het goed begrijp is dit hier standaard niet aanwezig tenzij je gaat beginnen rekenen in HA met input-output van je smart plug (en er nog eens x% van aftrekt wegens (ont)laad verliezen? Het probleem hiermee is dat zelfs al zit je er maar één procent naast, hij na een aantal dagen/weken toch volledig verkeerd is? Qua werking doet dat niet toe maar ik zou het wel handig vinden voor opvolging. De bedoeling is ervaring op te doen met een thuisbatterij maar de cijfers moeten dan wel kloppen anders kan ik ze niet gebruiken voor verdere simulaties.
De accu heeft toch ook gewoon een BMS die er voor zorgt dat ontladen totdat die "leeg" is geen problemen geeft? Of denk ik dan te simpel?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Nee, dat is realistisch gedacht. Om de accustatus binnen gezonde grenzen te houden zonder dat er een goede monitor op zit (wat het geval is bij de accu die ik heb), moet je gewoon zorgen dat je regelmatig de accu helemaal vollaadt en dat je niet systematisch binnen het etmaal alles eruit probeert te trekken. Met behulp van de EcoFlow app kun je overigens goed monitoren hoeveel Wh er in een etmaal via de Powerstream is verbruikt en zo moet het mogelijk zijn om een balans te vinden.ice-T106 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:21:
De accu heeft toch ook gewoon een BMS die er voor zorgt dat ontladen totdat die "leeg" is geen problemen geeft? Of denk ik dan te simpel?
Daarnaast zie ik aan het vermogen dat de lader trekt, of de accu ver leeg is, want de lader levert een constante stroom. Het wattage stijgt naarmate de accu voller raakt, totdat de accu zover vol is, dat de lader terugschakelt. Maar dat is eigenlijk pas de laatste paar minuten van het laden.
En als je dan toch een keer misrekent, vangt de BMS wel op dat de accu niet te ver leeg raakt. Hij wordt dan simpelweg uitgeschakeld.
Gebruik de kortingscode IAN5 op de IPowerqueen website voor 5% korting. Dat bespaart je het inschrijven voor de nieuwsbrief.
De bijbehorende lader is zojuist via GLS geleverd.
De accu komt vanavond via DHL
De bijbehorende lader is zojuist via GLS geleverd.
De accu komt vanavond via DHL
[ Voor 25% gewijzigd door Kanoet op 05-07-2024 13:09 ]
@Kanoet en @joep03nl, zijn jullie in de gelegenheid om de accu te pairen met een PC en de output uit te lezen? Is het versleutelde data, of na pairen gewoon beschikbaar in plain text? Zie hier overigens: na ontvangst moet je de BMS wakker maken voordat je kunt pairen.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
@Thijsmans , mijn batterij is nog onderweg, zal een dezer dagen bezorgt worden. Powerstream en charger wel al ontvangen. Verder nog even wachten op wat kleinmateriaal van Ali.
Sorry @Thijsmans , ik heb de domme variant besteld.
Hier ook al een tijd geleden gestart met een soortgelijk hobby-project. Door dit topic eindelijk een geschikte micro omvormer gevonden die goed overweg kan met 24V input die buiten MPPT regelgebied valt en waarvan de AC output volledig regelbaar is. Thanks @salipander
Werkt perfect!
Ter info:
Mijn opstelling bestaat uit 2 stuks 120 Ah AGM accus in serie die opgeladen kunnen worden door een victron MPPT solarlader of een losse AC/DC lader die in toch al had liggen.
10A gezekerde 24V aangesloten op de solar ingang van de Ecoflow Powerstream omvormer en gaan met die banaan
Werkt perfect!
Ter info:
Mijn opstelling bestaat uit 2 stuks 120 Ah AGM accus in serie die opgeladen kunnen worden door een victron MPPT solarlader of een losse AC/DC lader die in toch al had liggen.
10A gezekerde 24V aangesloten op de solar ingang van de Ecoflow Powerstream omvormer en gaan met die banaan
[ Voor 37% gewijzigd door Rik! op 05-07-2024 19:14 . Reden: Aanvulling ]
7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland
De IQ8ac gaat maar tot 48 of 49 Volt. Weet niet of je die niet opblaast met 16cellen? Wellicht beter de IQ8X of de IQ7X kiezen?Vale Ouwe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:31:
Met ongeveer ook zoiets ben ik ook bezig.
3 van mijn 15 panelen wil ik hiervoor inzetten.
Deze staan opgesteld in de tuin en zijn 455Wp.
Die wil ik in serie verbinden en aansluiten op een Victron SmartSolar MPPT 150/60 lader; € 349,95
De gekozen accu's zijn 16 cellen 50Ah (Eve LF50K Prismatic 50Ah) ; € 512
Een JK-bms; € 65,--
Als inverter(s) gebruik ik dan de 3 stuks Enphase IQ8ac die nu nog rechtstreeks op de panelen zitten.
Later worden deze aan de AC-kant individueel aan/uitgeschakeld. (drie stappen van ca 340 W).
Jouw idee is wel voordeliger als je alles nog aan moet schaffen.
Ergens eind juli verwacht ik de accu's binnen en ga ik knutselen.
PS. Evengoed drie sets bij HomeWizard besteld.
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Leuk project !
Ik heb de Ecoflow inverter inmiddels ontvangen. Klopt het dat je die niet kan vinden in de app als hij alleen op 220V aangesloten ?
Ik twijfel nog een beetje over welk type accu ik ga bestellen, waarschijnlijk de 25.6 V 100 Ah met BT, plus de bijbehorende lader
6-7 die besteld :-)
Ik heb de Ecoflow inverter inmiddels ontvangen. Klopt het dat je die niet kan vinden in de app als hij alleen op 220V aangesloten ?
Ik twijfel nog een beetje over welk type accu ik ga bestellen, waarschijnlijk de 25.6 V 100 Ah met BT, plus de bijbehorende lader
6-7 die besteld :-)
[ Voor 3% gewijzigd door hannibal2206 op 06-07-2024 15:54 ]
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Wat voor klein materiaal heb je uitgezocht ?joep03nl schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:51:
@Thijsmans , mijn batterij is nog onderweg, zal een dezer dagen bezorgt worden. Powerstream en charger wel al ontvangen. Verder nog even wachten op wat kleinmateriaal van Ali.
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Ja, dat klopt.hannibal2206 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 01:14:
[ Voor 3% gewijzigd door joep03nl op 06-07-2024 05:42 ]
Zonnepaneelverlengkabel (zodat er niet geknipt hoeft te worden in de solar kabel), kabelschoentjes, multi-tang en zekeringen.hannibal2206 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 01:21:
[...]
Wat voor klein materiaal heb je uitgezocht ?
Ik zat te twijfelen tussen de pv kabel verlengen of afknippen. Die kabels zien er allemaal kwalitatief puik uit dus doorknippen doet toch een beetje pijn. Maar die pv kabel is toch veel te lang voor dit project dus die kan wel door de helft of minder.
@hannibal2206 Ik zie hem ook nog niet met enkel 230v dus je bent niet de enige.
Gisteren heb ik de accu een uurtje aan de lader gehangen en de warmtebeeldcamera er bij gepakt. De 4mm² laat een kleine verhoging zien door de 20a dat er door stroomt.:strip_exif()/f/image/ukKr4YC4Xd9XSldVCeuoKVPm.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk speelgoed, eigenlijk vooral gekocht voor isolatie en om vochtplekken op te sporen. Maar met de doorgaande elektrificering is de monitoring van componenten misschien wel een nuttiger doel.
@hannibal2206 Ik zie hem ook nog niet met enkel 230v dus je bent niet de enige.
Gisteren heb ik de accu een uurtje aan de lader gehangen en de warmtebeeldcamera er bij gepakt. De 4mm² laat een kleine verhoging zien door de 20a dat er door stroomt.
:strip_exif()/f/image/ukKr4YC4Xd9XSldVCeuoKVPm.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk speelgoed, eigenlijk vooral gekocht voor isolatie en om vochtplekken op te sporen. Maar met de doorgaande elektrificering is de monitoring van componenten misschien wel een nuttiger doel.
[ Voor 10% gewijzigd door Kanoet op 06-07-2024 09:05 ]
Dat klopt. Hij gaat pas aan als er dc spanning op staat.hannibal2206 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 01:14:
Leuk project !
@salipander wat hou jij aan als tijd dat de acculader tenminste aan moet blijven?
Mag ik vragen waarom je die hebt gekozen, en niet die van Power Queen ? Alleen prijs ?
.
[ Voor 123% gewijzigd door hannibal2206 op 06-07-2024 16:54 ]
Iemand al gemeten hoeveel verlies er is als je de lader en inverter tegelijk aanzet (bij volle accu) ? Zou interessant kunnen zijn omdat de inverter wel instelbaar is qua vermogen en de lader niet. Je zou dan toch op 0 teruglevering kunnen uitkomen wanneer je zonnepanelen weinig opwekken (bewolkt weer). Misschien nu in de zomer niet zo interessant omdat de accu elke dag wel vol komt, maar in de herfst met minder mooi weer mogelijk wel.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Als je de ecoflow aansluit zonder panelen, en met accu .
kan je hetzelfde bereiken wat de homewizzard doet?
De Ecoflow app laat zien dat er integratie met Google HomeNest en Shelly mogelijk is. Ook zijn er taken aan te maken die het uitgangsvermogen aanpassen.
Ik denk dat de sleutel ligt in een koppeling van HW-Google-Ecoflow?
Edit: Google Nest (geen Home), Shelly en Tapo!
Ik denk dat de sleutel ligt in een koppeling van HW-Google-Ecoflow?
Edit: Google Nest (geen Home), Shelly en Tapo!
[ Voor 13% gewijzigd door Kanoet op 07-07-2024 15:20 ]
Daar gaat dit topic toch over?simonj schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:48:
Dat is precies wat dit is: op de plaats van zonnepanelen, zit de accu aangesloten. Het is dus dezelfde opzet als de HomeWizard: laden en ontladen via het stopcontact.simonj schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:48:
Zinloos. Het doel is niet om de accu te vullen met stroom uit het net, maar alleen met zonnestroom. Als er in de herfst te weinig zon is, dan raakt je accu niet vol. Jammer dan, maar dan heb je ook geen situatie van zonnestroom die terug het net in wil. Dus hoeft dit systeempje niet in actie te komen.RaymondD schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:35:
Iemand al gemeten hoeveel verlies er is als je de lader en inverter tegelijk aanzet (bij volle accu) ? Zou interessant kunnen zijn omdat de inverter wel instelbaar is qua vermogen en de lader niet. Je zou dan toch op 0 teruglevering kunnen uitkomen wanneer je zonnepanelen weinig opwekken (bewolkt weer). Misschien nu in de zomer niet zo interessant omdat de accu elke dag wel vol komt, maar in de herfst met minder mooi weer mogelijk wel.
Wat je voorstelt is zoiets als in je eigen zeil blazen, of een dynamo op een elektrische fiets stroom laten leveren om de accu te laden. Het netto resultaat is alleen maar verlies.
Nul op de meter is geen doel op zich. Het doel is om zo goed mogelijk teveel geleverde zonnestroom te herverdelen over het etmaal, zodat je minimaal teruglevering hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door salipander op 07-07-2024 13:11 ]
10-15 minuten. Bij grillig weer blijf je dan toch binnen de meetperiode van 15 minuten die aangehouden wordt door de stroomleverancier: Deze rekent per kwartier. Dus als je dan eens wat teveel stroom pakt als er een wolk langskomt, dan middelt dat uit met de felle zonmomenten. Het lijkt te werken als ik naar mijn verbruiksoverzicht kijk.joep03nl schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:59:
@salipander wat hou jij aan als tijd dat de acculader tenminste aan moet blijven?
Prijs en een slimmere behuizing die hopelijk wat minder lawaaiierige koeling mogelijk maakt. Ik heb hem alleen nog niet binnen. Nu heb ik alleen nog de Powerqueen lader. Ik wil de Noeifevo als tweede lader aansluiten zodat ik een tweetraps vermogen kan aanbieden. Dit soort acculaders kunnen namelijk gewoon parallel gebruikt worden. De spanning wordt tenslotte bepaald door de accu en er loopt geen stroom terug naar de laders, want diodeschakeling.hannibal2206 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:21:
[...]
Mag ik vragen waarom je die hebt gekozen, en niet die van Power Queen ? Alleen prijs ?
[ Voor 37% gewijzigd door salipander op 07-07-2024 13:15 ]
Ik denk dat @RaymondD wilt weten wat de 'round trip efficiency' is? Zo niet dan ben ik wel benieuwd. Wat heb je zelf gemeten in een laad- en ontlaadcyclus?salipander schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:03:
[...]
Zinloos. Het doel is niet om de accu te vullen met stroom uit het net, maar alleen met zonnestroom. Als er in de herfst te weinig zon is, dan raakt je accu niet vol. Jammer dan, maar dan heb je ook geen situatie van zonnestroom die terug het net in wil. Dus hoeft dit systeempje niet in actie te komen.
Wat je voorstelt is zoiets als in je eigen zeil blazen, of een dynamo op een elektrische fiets stroom laten leveren om de accu te laden. Het netto resultaat is alleen maar verlies.
Nul op de meter is geen doel op zich. Het doel is om zo goed mogelijk teveel geleverde zonnestroom te herverdelen over het etmaal, zodat je minimaal teruglevering hebt.
Ja die fan maakt inderdaad aardig wat lawaai. Er gaat een 60mm fan in, ik ga kijken of ik die kan vervangen door een stillere versie.salipander schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:11:
[...]
Prijs en een slimmere behuizing die hopelijk wat minder lawaaiierige koeling mogelijk maakt. Ik heb hem alleen nog niet binnen. Nu heb ik alleen nog de Powerqueen lader. Ik wil de Noeifevo als tweede lader aansluiten zodat ik een tweetraps vermogen kan aanbieden. Dit soort acculaders kunnen namelijk gewoon parallel gebruikt worden. De spanning wordt tenslotte bepaald door de accu en er loopt geen stroom terug naar de laders, want diodeschakeling.
En die Powerstream kan best een fan gebruiken zeg, dat ding wordt aardig warm.
Ik was een beetje te enthousiast geworden toen ik de integraties zag, maar daar moet ik nu toch op terugkomen. Met een voorbehoud want ik heb maar even gekeken in de app.
De Ecoflow app laat zien dat er met Google Nest*, Shelly en Tapo verbonden kan worden. Echter zijn de automatiseringsfuncties van Ecoflow sterk gelimiteerd en versimpeld naar het oorspronkelijke gebruiksdoel: enkele specifieke apparaten aansturen vanuit Ecoflow.
Dus geen aansturing vanuit een P1 poort, HA oid. In de Ecoflow app zie ik nu geen mogelijkheid om een actie te starten vanuit iets anders dan een handmatige actie, tijd, 'weer', of een apparaatstatus van Ecoflow zelf. Het vermogen blijft wel te regelen vanuit deze acties, evenals de status van verbonden stekkers.
Qua Home Assistant lees ik verschillende verhalen. Aan de ene kant dat het e.e.a is dichtgebouwd, aan de andere kant lees ik mogelijkheden zoals hier: https://github.com/giovan...tation?tab=readme-ov-file\
Heeft iemand hier aanvullingen op?
De aan-uit functie die door @salipander beschreven is werkt sowieso goed voor rustverbruik. Als er iets meer aan te sturen of te programmeren is, heeft het potentie om verder uit te breiden. De prijs per kwh opslag is dan nog veel lager dan vergelijkbare systemen.
*Ik schreef eerder dat ik Google Home zag, dit is Google Nest
De Ecoflow app laat zien dat er met Google Nest*, Shelly en Tapo verbonden kan worden. Echter zijn de automatiseringsfuncties van Ecoflow sterk gelimiteerd en versimpeld naar het oorspronkelijke gebruiksdoel: enkele specifieke apparaten aansturen vanuit Ecoflow.
Dus geen aansturing vanuit een P1 poort, HA oid. In de Ecoflow app zie ik nu geen mogelijkheid om een actie te starten vanuit iets anders dan een handmatige actie, tijd, 'weer', of een apparaatstatus van Ecoflow zelf. Het vermogen blijft wel te regelen vanuit deze acties, evenals de status van verbonden stekkers.
Qua Home Assistant lees ik verschillende verhalen. Aan de ene kant dat het e.e.a is dichtgebouwd, aan de andere kant lees ik mogelijkheden zoals hier: https://github.com/giovan...tation?tab=readme-ov-file\
Heeft iemand hier aanvullingen op?
De aan-uit functie die door @salipander beschreven is werkt sowieso goed voor rustverbruik. Als er iets meer aan te sturen of te programmeren is, heeft het potentie om verder uit te breiden. De prijs per kwh opslag is dan nog veel lager dan vergelijkbare systemen.
*Ik schreef eerder dat ik Google Home zag, dit is Google Nest
[ Voor 15% gewijzigd door Kanoet op 07-07-2024 15:50 ]
Ah, dat is interessant ! Heb je dan de 20 A of de 15 A ?salipander schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:11:
[...]
Prijs en een slimmere behuizing die hopelijk wat minder lawaaiierige koeling mogelijk maakt. Ik heb hem alleen nog niet binnen. Nu heb ik alleen nog de Powerqueen lader. Ik wil de Noeifevo als tweede lader aansluiten zodat ik een tweetraps vermogen kan aanbieden. Dit soort acculaders kunnen namelijk gewoon parallel gebruikt worden. De spanning wordt tenslotte bepaald door de accu en er loopt geen stroom terug naar de laders, want diodeschakeling.
Als ik de accu capaciteit zou willen uitbreiden met een 2e (identieke) accu, zou je die dan serieel of parallel aansluiten ?
Bij serieel het voordeel van hogere spanning en (iets) minder verlies ten gevolge van lagere stroom; maar wel 2e lader nodig (de bestaande laders kunnen die hogere spanning niet leveren ?).
Parellel lijkt eenvoudiger ..
Ik schat zo'n 80%. Dat is niet superhoog; met direct dc laden vanuit de PV inverter zou je hogere waardes kunnen halen. Het voordeel van deze manier is de eenvoudige installatie. In het geval van de HomeWizard zelfs supersimpel.Kanoet schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:01:
[...]
Ik denk dat @RaymondD wilt weten wat de 'round trip efficiency' is? Zo niet dan ben ik wel benieuwd. Wat heb je zelf gemeten in een laad- en ontlaadcyclus?
Ik zal je verklappen dat ik een tweede accu heb aangeschaft, omdat ik de 2.5 kWh wat weinig vind. Ik heb ze parallel geschakeld zodat de 2 laders ieder apart aan of uit kunnen worden gezet, of beide. Bij een serieopstelling moeten beide accu altijd evenredig worden geladen en moet beide laders tegelijk (of in ieder geval even lang) aan zijn.hannibal2206 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:26:
[...]
Ah, dat is interessant ! Heb je dan de 20 A of de 15 A ?
Als ik de accu capaciteit zou willen uitbreiden met een 2e (identieke) accu, zou je die dan serieel of parallel aansluiten ?
Bij serieel het voordeel van hogere spanning en (iets) minder verlies ten gevolge van lagere stroom; maar wel 2e lader nodig (de bestaande laders kunnen die hogere spanning niet leveren ?).
Parellel lijkt eenvoudiger ..
Ik heb de 20A besteld, maar de 15A was zeker een overweging.
Interessant, ik heb je link doorgespit. Het is nogal een zoekplaatje met info achter een Facebook-inlogmuur (iemand?) en code in een custom ESPHome-integratie. In elk geval zie ik nu twee mogelijkheden, naast de basis. Om in elk geval te beginnen met wat géén optie lijkt te zijn: lokaal aansturen. Ecoflow werkt kennelijk via de cloud. Al kom ik hier bij optie 3 op terug.Kanoet schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:47:
Ik was een beetje te enthousiast geworden toen ik de integraties zag, maar daar moet ik nu toch op terugkomen. Met een voorbehoud want ik heb maar even gekeken in de app.
Qua Home Assistant lees ik verschillende verhalen. Aan de ene kant dat het e.e.a is dichtgebouwd, aan de andere kant lees ik mogelijkheden zoals hier: https://github.com/giovan...tation?tab=readme-ov-file
De basis (a.k.a. optie 1) is dat de smart-plug waarop wordt teruggeleverd, door Home Assistant wordt ingeschakeld zodat de Ecoflow begint terug te leveren conform de reguliere instellingen.
Optie 2 is een node-js package draaien in een docker-container. Die package draait een webserver die als een API voor de cloud fungeert, zodat je kunt aangeven of de omvormer moet leveren en zo ja, hoeveel.
Optie 3 heeft een wat hoger hack-gehalte maar maakt de container onnodig. Korte recap van de verkoop-video: als je de officiële smartplug koppelt, dan levert de Powerstream niet meer terug dan dat de smartplug verbruikt. Als je nu het IC dat het verbruik meet deactiveert, en in plaats daarvan een ESP32 de signalen laat spoofen die het IC normaliter zou geven, dan kun je je huisverbruik het ecosysteem insturen om aan te sturen op nul-op-de-meter. Daarvoor is dus de eerder vermelde ESPHome-integratie nodig (om de P1-data op te halen uit HA).
Nu vraag ik me wel af: heb je hiervoor verbinding nodig met de ecoflow-cloud? De plug ondersteunt Matter. Zou je de plug niet kunnen koppelen aan de Powerstream zonder actieve internetverbinding?
Optie 3 heeft grotere privacy-implicaties dan optie 2, omdat je live elektriciteitsverbruik 24/7 naar de Chinese cloud wordt gestuurd. Optie 2 lijkt wel wat meer gepiel te zijn met containers. En dat de beschikbare forum-documentatie van het ioBroker-project nur auf Deutsch ist, helpt ook niet echt
Misschien een optie 4 opzetten: via de plug alleen data sturen als er moet worden teruggeleverd, en dan ook in beperkte resolutie.
/edit: plaatje van optie 3 van giovanne123 @ Github. U kijkt naar drie dagen, waarvan één goede en twee slechte.

[ Voor 10% gewijzigd door Thijsmans op 07-07-2024 22:55 ]
Wat een geweldig idee dit. En tegen iets lagere kosten dan de HomeWizard (zeker met 2x accu
)
Ga van de week spullen bestellen en in de schuur de setup maken. Heel mooi om zo het nachtverbruik te gaan dekken en minder last te hebben van de boetes kosten en salderings regeling die gaat vervallen. Oktober verloopt het energie contract en dan maar eens kijken wat we doen.
Ik heb geen slimme meter met P1 poort (wel een digitale met terugleverstanden). Via die route uitlezen wordt dan ook wat lastig. Komt er wel aan want binnen half jaar gaan we naar 3 fase en krijgen we toch een slimme meter.
Ga van de week spullen bestellen en in de schuur de setup maken. Heel mooi om zo het nachtverbruik te gaan dekken en minder last te hebben van de boetes kosten en salderings regeling die gaat vervallen. Oktober verloopt het energie contract en dan maar eens kijken wat we doen.
Ik heb geen slimme meter met P1 poort (wel een digitale met terugleverstanden). Via die route uitlezen wordt dan ook wat lastig. Komt er wel aan want binnen half jaar gaan we naar 3 fase en krijgen we toch een slimme meter.
De Noeifevo lader had ik vorige week al binnen, de batterij is zojuist bezorgd. Uiteraard gelijk ff op elkaar aangesloten en moet zeggen dat de lader meer geluid maakt als ik verwacht had. Ongeveer 65 dB op de batterij en 47 dB op 1 meter afstand.salipander schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:11:
[...]
Trouwens wel een drukfoutje op de accu:
/f/image/baIZTiz8vq7TRpWSXWmEIRWo.png?f=fotoalbum_large)
Graag een foto van je setup.joep03nl schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:34:
[...]
De Noeifevo lader had ik vorige week al binnen, de batterij is zojuist bezorgd. Uiteraard gelijk ff op elkaar aangesloten en moet zeggen dat de lader meer geluid maakt als ik verwacht had. Ongeveer 65 dB op de batterij en 47 dB op 1 meter afstand.
[Afbeelding]
Het ziet er niet uit als een compacte hw setup, lomp en rommelig.
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Omdat jou 25.6 volt accu met 14.4 volt moet ladenjoep03nl schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:47:
[...]
Ik snap werkelijk niet waarom iemand een foto wil zien van een accu met acculader....
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Hahahah, ja dat is een goed reden. Nou hier is ie:natural colour schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:53:
[...]
Omdat jou 25.6 volt accu met 14.4 volt moet laden
:strip_exif()/f/image/EhE2xLlz31DySY1DldJQCwKV.jpg?f=fotoalbum_large)
En @simonj wat vind je er van?
[ Voor 15% gewijzigd door joep03nl op 08-07-2024 20:50 ]
Interessant topic… Ik heb al een tijdje een Ecoflow Powerstream, gekoppeld aan een Ecoflow Delta 2 Max. Mijn doel was (1) een beetje kennis op doen, (2) zoveel energie van mijn zonnepanelen opslaan om de nacht op 0 door te komen en (3) een backup hebben in geval van stroomuitval.
Inmiddels regel ik zowel de laadsnelheid (vermogen) van de accu en het terug geleverde vermogen van de omvormer middels een PHP script dat ook de Homewizard P1 meter uitleest om te zien wat/of ik teruglever of vraag aan/van het net.
Alles werkt prima. Ik wil binnenkort nog een beetje tweaken en sleutelen omdat het nog net wat strakker kan, maar al met al ben ik niet ontevreden. Je ziet dat rond 12 uur mijn accu vol is en dan ik dan weer ga terugleveren aan het net.
Inmiddels regel ik zowel de laadsnelheid (vermogen) van de accu en het terug geleverde vermogen van de omvormer middels een PHP script dat ook de Homewizard P1 meter uitleest om te zien wat/of ik teruglever of vraag aan/van het net.
Alles werkt prima. Ik wil binnenkort nog een beetje tweaken en sleutelen omdat het nog net wat strakker kan, maar al met al ben ik niet ontevreden. Je ziet dat rond 12 uur mijn accu vol is en dan ik dan weer ga terugleveren aan het net.
:strip_exif()/f/image/1T0AZAS6gqRsk2Z6rKcnT3YN.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt ziet er toch goed uitjoep03nl schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:02:
[...]
Hahahah, ja dat is een goed reden. Nou hier is ie:
[Afbeelding]
En @simonj wat vind je er van?
(wanneer koppel je de inverter?)
[ Voor 3% gewijzigd door simonj op 08-07-2024 20:48 ]
Zou je het PHP script willen delen?wolly_a schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:32:
Ja, hoor... Mijn hele project bestaat uit een aantal verschillende bestanden, dus dat is niet zo makkelijk te delen. Zou je al een eind op weg geholpen zijn met een script waarmee je het uitgaande vermogen van de Powerstream kan sturen?
@wolly_a mag ik mij ook op de lijst plaatsen voor het/de script(s)?
[ Voor 18% gewijzigd door Thijsmans op 08-07-2024 21:30 ]
@wolly_a Ja zou top zijn. Is niet erg als het niet out-of-the-box werkt. Kan ik zelf wel beetje knutselen, maar hoef dan niet het wiel opnieuw uit te vinden.
@joep03nl @Thijsmans
Hierbij de scripts. Let op, dit loopt wel via de API van Ecoflow. Je moet je dus aanmelden via: https://developer-eu.ecoflow.com/
Daarna moet je in dit script de accessKey, secretKey en het serienummer van je apparaat invullen. Daarna zou het moeten werken.
Het eerste script is voor het schrijven van het uitgaande vermogen naar de Powerstream.
Het tweede script is voor het lezen van het uitgaande vermogen van de Powerstream.
Er zijn vast verbetermogelijkheden voor de echte scripthelden. Ik ben zelf ook nog volop bezig met het ontwikkelen. Dit werkt in ieder geval. Gebruik is uiteraard op eigen risico.
Hierbij de scripts. Let op, dit loopt wel via de API van Ecoflow. Je moet je dus aanmelden via: https://developer-eu.ecoflow.com/
Daarna moet je in dit script de accessKey, secretKey en het serienummer van je apparaat invullen. Daarna zou het moeten werken.
Het eerste script is voor het schrijven van het uitgaande vermogen naar de Powerstream.
Het tweede script is voor het lezen van het uitgaande vermogen van de Powerstream.
Er zijn vast verbetermogelijkheden voor de echte scripthelden. Ik ben zelf ook nog volop bezig met het ontwikkelen. Dit werkt in ieder geval. Gebruik is uiteraard op eigen risico.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
| <?php // Helper function to generate HMAC SHA256 signature function hmac_sha256($data, $key) { return hash_hmac('sha256', $data, $key); } // Function to flatten JSON object function get_map($json_obj, $prefix = "") { $result = array(); $flatten = function($obj, $pre = "") use (&$flatten, &$result) { if (is_array($obj)) { foreach ($obj as $k => $v) { $flatten($v, $pre ? "{$pre}.{$k}" : $k); } } elseif (is_object($obj)) { foreach (get_object_vars($obj) as $k => $v) { $flatten($v, $pre ? "{$pre}.{$k}" : $k); } } else { $result[$pre] = $obj; } }; $flatten($json_obj, $prefix); return $result; } // Function to create query string from parameters function get_qstr($params) { ksort($params); $query = array(); foreach ($params as $key => $value) { $query[] = "{$key}={$value}"; } return implode('&', $query); } // Function to make PUT API request function put_api($url, $key, $secret, $params = null) { $nonce = strval(rand(100000, 999999)); $timestamp = strval(round(microtime(true) * 1000)); $headers = array( 'accessKey' => $key, 'nonce' => $nonce, 'timestamp' => $timestamp ); $params_map = get_map($params); $sign_str = get_qstr($params_map) . '&' . get_qstr($headers); $headers['sign'] = hmac_sha256($sign_str, $secret); // Convert headers to the format required by cURL $curl_headers = array(); foreach ($headers as $header_key => $header_value) { $curl_headers[] = "{$header_key}: {$header_value}"; } $curl_headers[] = 'Content-Type: application/json;charset=UTF-8'; // Initialize cURL session $ch = curl_init($url); // Set the cURL options curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true); curl_setopt($ch, CURLOPT_CUSTOMREQUEST, "PUT"); curl_setopt($ch, CURLOPT_POSTFIELDS, json_encode($params)); curl_setopt($ch, CURLOPT_HTTPHEADER, $curl_headers); // Execute the cURL request and capture the response $response = curl_exec($ch); // Check for errors if ($response === false) { $error = curl_error($ch); echo "cURL Error: $error"; } else { // Output the response from the server echo "Response from server: $response"; } // Close the cURL session curl_close($ch); } // Your credentials $accessKey = "###your_access_key###"; $secretKey = "###your_secret_key###"; // Data to be sent in the request body // Set inverter output to 123.4 Watts // Powerstream has 0.1 Watts units!!! $data = array( "sn" => "###serial_nr_of_device###", "cmdCode" => "WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK", "params" => array( "permanentWatts" => 1234 ) ); // URL to the Ecoflow API endpoint $url = "https://api-e.ecoflow.com/iot-open/sign/device/quota"; // Replace with the actual Ecoflow API endpoint // Make the API request put_api($url, $accessKey, $secretKey, $data); ?> |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
| <html> <head> </head> </body> <?php $serial_number = "###serial_nr_of_device###"; $access_key = "###your_access_key###"; $secret_key = "###your_secret_key###"; // Create timestamp $timestamp = round(time() * 1000); // Create nonce $nonce = random_int(100000, 999999); // Debug: show timestamp and nonce //echo "Timestamp: $timestamp<br>"; //echo "Nonce: $nonce<br>"; // Create command string (parameter) // From example: sn=123456789&accessKey=Fp4SvIprYSDPXtYJidEtUAd1o&nonce=345164×tamp=1671171709428 $cmd = "sn=$serial_number&accessKey=$access_key&nonce=$nonce×tamp=$timestamp"; // Debug: show command string //echo "Command: $cmd<br>"; // Hash the shit // hash_hmac('sha256', '$cmd', 'secretKey'); $hash_result = hash_hmac('sha256', $cmd, $secret_key, true); // Debug: show hash result //echo "Hash result: $hash_result<br>"; // Create signature $signature = bin2hex($hash_result); //$signature = $hash_result; // Debug: show signature //echo "Signature: $signature<br>"; //echo "<br>"; // Initialize curl $ch = curl_init(); // Create headers $headers = array( "accessKey: $access_key", "nonce: $nonce", "timestamp: $timestamp", "sign: $signature" ); // Debug: show headers //var_dump($headers); //echo "<br>"; //echo "<br>"; // Do some magic curl stuff curl_setopt($ch, CURLOPT_HTTPHEADER, $headers); curl_setopt($ch, CURLOPT_SSL_VERIFYPEER, false); curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true); // Do the curl request curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, "https://api-e.ecoflow.com/iot-open/sign/device/quota/all?sn=$serial_number"); // And store the answer in the string $result $result = curl_exec($ch); // Close the curl transaction curl_close($ch); $var_arr = array_column(json_decode($result, true), '20_1.invOutputWatts'); $var = $var_arr[0]; $var = $var / 10; echo $var; ?> </body> </html> |
@joep03nl @Thijsmans Oh ja... Nog een kleine tip... Als je gaat regelen op de waarden van je P1 meter, hou dan in gedachten dat:
- Niet alle P1 meters even snel updaten. Als je sneller bij regelt dan dat je P1 meter update, dan krijg je een slingerend resultaat.
- De Powerstream heeft ook een paar seconden de tijd nodig om op stoom te komen als je het uitgaande vermogen regelt. Te snel regelen geeft een slingerend resultaat.
Voor mij was 15 seconden perfect. Daardoor regelt het geheel snel, maar heb je toch een stabel resultaat.
- Niet alle P1 meters even snel updaten. Als je sneller bij regelt dan dat je P1 meter update, dan krijg je een slingerend resultaat.
- De Powerstream heeft ook een paar seconden de tijd nodig om op stoom te komen als je het uitgaande vermogen regelt. Te snel regelen geeft een slingerend resultaat.
Voor mij was 15 seconden perfect. Daardoor regelt het geheel snel, maar heb je toch een stabel resultaat.
Spullen besteld.
Powerqueen accu is nu nog wat goedkoper 460 euro (duitsland)
Acculader 119 euro (duitsland)
Omvormer ecoflow 119 euro (solar power supply)
Nu afwachten tot het allemaal binnen is.
Doel is de teruglever kosten te reduceren en minder kwijt te zijn voor het nacht verbruik.
Ennuh de coolheidfactor/tweak factor natuurlijk.
Doel is de teruglever kosten te reduceren en minder kwijt te zijn voor het nacht verbruik.
Thanks @wolly_a! Ziet er goed te doen uit! Ik denk dat ik een crontab maak, die elke 15 seconden een P1 telegram pakt en de boel afregelt. Na 3x script stoppen en wachten totdat op de hele minuut de crontab opnieuw start. Heb je ook geen zorgen over dat het script op enig moment stopt/vastloopt.
Heb je een link naar deze producten?(webshop)HugoStiglitz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:58:
Spullen besteld.
Het is wel heel interessant.
Dat zou een eigen thread waard zijnwolly_a schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:26:
[...]
Ja, hoor... Mijn hele project bestaat uit een aantal verschillende bestanden, dus dat is niet zo makkelijk te delen. Zou je al een eind op weg geholpen zijn met een script waarmee je het uitgaande vermogen van de Powerstream kan sturen?
Ik zou ook graag meer willen weten van hoe dat in elkaar steekt. Ik heb ook een Ecoflow DeltaMax staan. Die werd niet veel gebruikt, totdat teruglevering met de Powerstream z'n nut bewees. Daarna kwam pas de Powerqueen accu kijken.
De koppeling HomeWizard P1 meter met de Powerstream of Powerstation = ideaal!
Ik wacht al sinds 20 juni op de Noeifevo. Hoe lang duurde het bij jou?joep03nl schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:34:
[...]
De Noeifevo lader had ik vorige week al binnen, de batterij is zojuist bezorgd. Uiteraard gelijk ff op elkaar aangesloten en moet zeggen dat de lader meer geluid maakt als ik verwacht had. Ongeveer 65 dB op de batterij en 47 dB op 1 meter afstand.
[Afbeelding]
@simonj
Ik heb dit bij elkaar geshopt:
https://www.ipowerqueen.d...ar-batterij-met-bluetooth
https://fl.noeifevo.de/en...ur-24v-25-6v-lifepo4-akku
https://solarpowersupply....00#beknopte-specificaties
En zou zo een kabel werken?
https://www.amazon.nl/ZHO...ccessoires/dp/B0BZVL2T2B/
Mijn lijst is (bijna) hetzelfde. Ik heb een niet smart(bluetooth) accu gekocht.RudolfR schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 06:32:
@simonj
Nu maar wachten tot het binnen gaat komen..
Bij powerqueen werkte het aanmaken van een account zoals eerder genoemd in het topic.
Heb ook kabels mc4 met andere kant niets besteld zodat de orginele kabels in tact kunnen blijven.
Ik heb deze besteld: https://s.click.aliexpress.com/e/_DCjcnBzRudolfR schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 06:32:
@simonj
Zie eerdere reactie.simonj schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:26:
[...]
Heb je een link naar deze producten?(webshop)
Het is wel heel interessant.
Interessant wel, leer factor en bewuster met energie om gaan is voor mij ook een motivatie.
Financieel is de terugverdientijd best lang. Toch zijn de opbrengsten dan weer hoger dan op de spaarrekening 🤗
Besteld op zondag 30-6 10:18 uur en bezorgd op dinsdag 2 juli om 16:41 uur.salipander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:37:
[...]
Ik wacht al sinds 20 juni op de Noeifevo. Hoe lang duurde het bij jou?
Heb ik ook besteld. Let op! Standaard leveren ze 1,5mm2. Heb zelf de 4mm2 besteld voor comfort.joep03nl schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:26:
[...]
Ik heb deze besteld: https://s.click.aliexpress.com/e/_DCjcnBz
Ik heb zojuist de volgende mail naar de klantenservice gestuurd:
Als de data toch niet bruikbaar is, kun je de besparing op de smart-accu gebruiken om een wél bruikbare BT/wifi-shunt te kopen. Laat het weten als ik antwoord heb!
/update: snelle reactie!
Relevant voor de keuze tussen de domme en smart-accuI understand that the Bluetooth-BMS is capable of sending data to a connected device, running the PQ-app. For my usecase, however, I don't want to see the data on a phone, I want to use the data to automatically decide to charge or discharge the battery. Let's say I want to connect the battery to a nearby computer, or a Bluetooth-capable microcontroller like an ESP32 or (or Pi Pico etc). Would this be possible? Or would it be impossible to pair a device to the BMS and get useful data out of it? For example, because the BMS uses a proprietary pairing or handshake procedure, or sends encrypted data.
/update: snelle reactie!
"Moeilijk" kan natuurlijk van alles betekenen. Maar goed, andere opties zijn zekerder. Heeft iemand ervaring met een goede wifi-battery-monitor?Die PQ 24V 100Ah LFP4-Batterie mit Bluetooth-BMS bietet tatsächlich den Komfort, den Batteriestatus über ein angeschlossenes Gerät mit der PQ-App zu überwachen. Für Ihren speziellen Anwendungsfall, bei dem Sie die Batteriedaten mithilfe eines nahegelegenen Computers oder eines Bluetooth-fähigen Mikrocontrollers wie ESP32 oder Pi Pico in ein automatisiertes System integrieren möchten, ist dies derzeit jedoch schwer zu erfüllen.
Of vertaald: De PQ 24V 100Ah LFP4-accu met Bluetooth BMS biedt feitelijk het gemak van het monitoren van de accustatus via een aangesloten apparaat met behulp van de PQ-app. Voor uw specifieke gebruiksscenario waarbij u de batterijgegevens wilt integreren in een geautomatiseerd systeem met behulp van een computer in de buurt of een microcontroller met Bluetooth, zoals ESP32 of Pi Pico, is dit momenteel echter moeilijk te realiseren.
[ Voor 37% gewijzigd door Thijsmans op 09-07-2024 11:24 ]
Benieuwd waar jullie deze accu allemaal zetten in kader van veiligheid?
Gewoon op zolder? Schuur (verwarmd of onverwarmd)?
Heb wel interesse, maar of ik dit op zolder wil hebben staan weet ik niet zo goed nog... En onze schuur is onverwarmd en los van het huis helaas (zelfde temperatuur als buiten).
Heb wel interesse, maar of ik dit op zolder wil hebben staan weet ik niet zo goed nog... En onze schuur is onverwarmd en los van het huis helaas (zelfde temperatuur als buiten).
Ik twijfel om die reden ook nog. Schuur is erg warm in de zomer. Zolder of meterkast is de andere mogelijkheid. Brandveiligheid (ik weet het, LFP, maar toch) maar ook geluidproductie van de charger zijn dan wel een zorgenpunt.sjoerdvd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:16:
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Ik ben nog op zoek naar het exacte verschil in specifications tussen de 600 W en 800 W inverter.
Bij de enige spec die ik kan vinden staat ingangsrange 11-55 V en max 13 A (per MPPT).
Voor het 800 W model in combinatie met een 25,6 V accu betekent dat ca 330 W max
Geldt dat voor het 600 W model dan ook, of heeft die bv 10 A max ingang ?
Iemand die dat heeft kunnen vinden ?
Bij de enige spec die ik kan vinden staat ingangsrange 11-55 V en max 13 A (per MPPT).
Voor het 800 W model in combinatie met een 25,6 V accu betekent dat ca 330 W max
Verschil is de begrenzing van de 600W ac output. Deze is ook softwarematig te upgraden naar 800W.hannibal2206 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:23:
Ik ben nog op zoek naar het exacte verschil in specifications tussen de 600 W en 800 W inverter.
600W versie is denk ik speciaal gemaakt voor de Duitse markt.
Zou zo simpel moeten zijn als een firmware upgrade via de app, als ik reddit mag geloven:
https://www.reddit.com/r/...stream_from_600w_to_800w/
https://www.reddit.com/r/...stream_from_600w_to_800w/
Deze ga ik even volgen hoor.
Ik heb sinds begin deze maand een victron phoenix 12/1200, smartsolar 100/50 en een 200ah 12v lifepo4 staan om de garage met de diepvries enzo offgrid te draaien. Maar dit geeft me toch motivatie om die phoenix eruit te doen en een accuutje erbij te bestellen en dan aan zo'n ecoflow te hangen.
Ik heb sinds begin deze maand een victron phoenix 12/1200, smartsolar 100/50 en een 200ah 12v lifepo4 staan om de garage met de diepvries enzo offgrid te draaien. Maar dit geeft me toch motivatie om die phoenix eruit te doen en een accuutje erbij te bestellen en dan aan zo'n ecoflow te hangen.
Heb al twee jaar in de kelder een ongebruikte opstelling staan (4x LiFeYPO4 3.3/400Ah) met Victron Phoenix 50A lader en 1200w Victron omvormer. Is 1x opgeladen en sindsdien op peil gehouden door de lader. Primair gekocht als noodoplossing voor stroomuitval, meterkast reeds voorzien van een hoofdschakelaar met 2 inputs maar nooit in hoeven te zetten. Die PowerStream is voor mij denk ik ook de oplossing om de accu's te gaan gebruiken.
Krijg vanmiddag de Powerstream binnen via Ecoflow zelf, dan even kijken of hij op 800w wil werken en de setup via Homey gaan inregelen.
Krijg vanmiddag de Powerstream binnen via Ecoflow zelf, dan even kijken of hij op 800w wil werken en de setup via Homey gaan inregelen.
De Power Queen batterijen zijn deze week een stuk goedkoper (gebruik vouchercode IAN5 voor 5% extra korting), dan vorige week. Bij mijn batterij scheelt het 63 EUR. Heb Power Queen gisteravond gemaild of ik de batterij nu terug moet sturen en en een nieuwe moet bestellen. Of dat er een duurzamere oplossing is.
Vandaag heb ik de 63 EUR retour ontvangen. Netjes van Power Queen. Ze reageren, tijdens Chinese kantooruren, ook erg snel via mail. Tot op heden: Chapeau.
Vanochtend een 2e batterij besteld, zodat ik 5,1 kWh hebt. Handig voor m'n tropisch aquarium komende winter.
Vandaag heb ik de 63 EUR retour ontvangen. Netjes van Power Queen. Ze reageren, tijdens Chinese kantooruren, ook erg snel via mail. Tot op heden: Chapeau.
Vanochtend een 2e batterij besteld, zodat ik 5,1 kWh hebt. Handig voor m'n tropisch aquarium komende winter.
Je kan in een onverwarmde ruimte nog iets doen met een behuizing van gipsplaat (houdt de warmte een beetje vast, fikt niet snel) waarmee je de restwarmte benut. Oververhitting is ook een ding, maar wellicht is er een sweet spot waarmee je net voldoende graden warmte vasthoudt in de koudste perioden van het jaar. Vanaf maart maak je dan gewoon de behuizing open. Gestuurde koeling kan ook, maar het hoeft maar 1x mis te gaan...sjoerdvd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:16:
Hier heb ik in de specsheet overheen gelezen.hannibal2206 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:23:
......
.....
Maximale vermogen aan de PV kant zou dus met deze accu inderdaad 330 Watt zijn..
Betekent dat dat het maximaal te leveren vermogen van 800 Watt aan het net in deze opstelling nooit gehaald word?
Keer twee als je hem op beide MPPT aan sluit. En kleine variatie afhankelijk van de accu spanning.dutchblade schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:12:
[...]
Hier heb ik in de specsheet overheen gelezen.
Maximale vermogen aan de PV kant zou dus met deze accu inderdaad 330 Watt zijn..
Betekent dat dat het maximaal te leveren vermogen van 800 Watt aan het net in deze opstelling nooit gehaald word?
Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).