Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Vandaar mijn twijfel nog om de 2 accu's parallel te zetten (wat om diverse redenen het eenvoudigst is) of in serie; dan heb je wel de volledige 2 * 400W ter beschikkingdutchblade schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:12:
[...]
Hier heb ik in de specsheet overheen gelezen.
Maximale vermogen aan de PV kant zou dus met deze accu inderdaad 330 Watt zijn..
Betekent dat dat het maximaal te leveren vermogen van 800 Watt aan het net in deze opstelling nooit gehaald word?
Voor nu maar een 2e Ecoflow (600 W) omvormer erbij besteld, dat kan ook natuurlijk
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Ja dat zou idd wel kunnen in de winter. Maar ideaal is het niet en toch iets om in de gaten te houden alsnog. Vroeg mij vooral af of veel mensen dit gewoon op zolder zetten of een andere plek in huis.UUDIBUUDI schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:00:
[...]
Je kan in een onverwarmde ruimte nog iets doen met een behuizing van gipsplaat (houdt de warmte een beetje vast, fikt niet snel) waarmee je de restwarmte benut. Oververhitting is ook een ding, maar wellicht is er een sweet spot waarmee je net voldoende graden warmte vasthoudt in de koudste perioden van het jaar. Vanaf maart maak je dan gewoon de behuizing open. Gestuurde koeling kan ook, maar het hoeft maar 1x mis te gaan...
Onderstaande oplossing is ook een mogelijkheid, misschien wat netter/handiger?joep03nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:14:
[...]
Ik ga een verloopkabeltje gebruiken, zodat alles heel/origineel blijft: https://s.click.aliexpress.com/e/_DE2Z1YF
[Afbeelding]
De enkele + en - eraf knippen en daarop de m8 connector krimpen/solderen....
:strip_exif()/f/image/BtYcEUyXsSwbmLmnsNp3jRfi.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GOUy5mK4wdESMWzy9saljIIT.webp?f=user_large)
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Ik kan het nergens vinden maar heeft de Powerstream nu wel of niet 2 MPPT trackers?hannibal2206 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:35:
[...]
Vandaar mijn twijfel nog om de 2 accu's parallel te zetten (wat om diverse redenen het eenvoudigst is) of in serie; dan heb je wel de volledige 2 * 400W ter beschikking
Voor nu maar een 2e Ecoflow (600 W) omvormer erbij besteld, dat kan ook natuurlijk
Dat is zeker een mooiere oplossing!antimos schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:47:
[...]
Onderstaande oplossing is ook een mogelijkheid, misschien wat netter/handiger?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
-De Powerstream heeft twee MPPT's
-Deze begrenzen zelf op 13A per MPPT(dus je kan niet teveel A hebben)
-Je kan 1 accu op beide MPPT's aan sluiten
-24V accu op 13A geeft 300-350W per MPPT
-Dus je kan meer dan 600W trekken van 1 accu.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
[ Voor 10% gewijzigd door BurnerT op 09-07-2024 18:51 ]
Of zijn er nog voordelige alternatieven?
In Duitsland kopen.simonj schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:25:
Power queen batterij zijn dit,de enige die erop werken?
Of zijn er nog voordelige alternatieven?
Daar was vorige week nog een 25,6V 100Ah met BT te koop voor € 374.
Moet je alleen wel regelen dat je hem ophaalt.
Helaas niet meerWolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:39:
[...]
In Duitsland kopen.
Daar was vorige week nog een 25,6V 100Ah met BT te koop voor € 374.
Moet je alleen wel regelen dat je hem ophaalt.
16 mm2? of 25 mm2?
Kan beide, op zich zou 16mm2 voldoende moeten zijn voor zo'n kort stukje. De 100A tussen beide accu's gaat als het goed is nooit gebeuren, dus verlies door te dunne kabel gaat niet plaatsvinden.joep03nl schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:31:
Om 2 accu's (24v, 100A) parallel te schakelen, welke dikte kabel kan ik het best nemen? Afstand zal max. 50 cm zijn.
16 mm2? of 25 mm2?
https://www.bbatechniek.n...er_bba/12v_kabeldikte.pdf
Als je max 50cm gebruikt is 6mm ruim voldoende.
Zou je zelfs met 4mm kunnen doen.
Tis max de laad /ontlaadt stroom die langdurig loopt.
En onbalans op beide accu's met aansluiten moet je gewoon voorkomen. (Eentje vol, eentje leeg en dan koppelen is niet verstandig)
[ Voor 46% gewijzigd door bgrr op 09-07-2024 20:46 ]
https://www.acculaders.nl...22-acculader-24-16-1.html
Ziet iemand nog beren op de weg?
De laadtijd mag best lang zijn met panelen op oost/west.

bron
Wat jij voorstelt, is om dus even goed aan de rode lijn te trekken in beide richtingen.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
nieuws: 'Prijs elektrische auto in China voor het eerst lager dan auto op bra...
Dat zei die belegger in 1980 ook. Of die ene die wilde instappen in BTC. Of die ene die goud en zilver wilde kopen.Refthoom schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:09:
Als ik dit nieuws lees, wacht ik beter nog even met een accu te kopen ...
nieuws: 'Prijs elektrische auto in China voor het eerst lager dan auto op bra...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Hmmm begrijp je punt maar het artikel gaat meer over directe marktwerking denk ik. Net als pv panelen heel goedkoop zijn geworden door aanbod>vraag is dat kennelijk nu ook zo voor dit type accu.PCJR schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:59:
[...]
Dat zei die belegger in 1980 ook. Of die ene die wilde instappen in BTC. Of die ene die goud en zilver wilde kopen.
Dit topic gaat over DHZ itt turn key oplossingen waardoor een markt met dalende prijzen van accu's en cellen naar mijn mening relevant is. Zeker omdat de accu het duurste onderdeel is. En die daling lijkt zichtbaar in de prijzen van de besproken accu's en die van anderen.
Mijn vaste energiecontract loopt nog even door wat voor mij persoonlijk ook een reden is om nog even te wachten met investeren. Andere reden voor wachten is dat ik zo'n opstelling in en op onze schuur zou maken en daarvoor ook 2 extra PV panelen wil aanschaffen waardoor de totale investering hoger is.
Wel een zeer interessant topic met veel nuttige informatie waarvoor dank aan allen.
Actie voor mij nu is de accuprijzen in de gaten houden...
Inderdaad: een setje Y-kabels, buiskabelschoentjes en een enkele krimpkous uit een set van 357 stuks doet wonderen:antimos schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:47:
Onderstaande oplossing is ook een mogelijkheid, misschien wat netter/handiger?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/LF9HVcAL6XSK86GdQF4WCqU4.jpg?f=fotoalbum_medium)
Overigens kun je zo'n kabel ook op e-bay kopen - mits je in Nieuw Zeeland woont. Heb je er wel meteen een kabelzekering bij. Die kon ik niet vinden voor 4mm2 kabels.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Noeifevo eergisteren besteld, vandaag bezorgdsalipander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:37:
[...]
Ik wacht al sinds 20 juni op de Noeifevo. Hoe lang duurde het bij jou?
Ik ben bang dat met jouw order iets mis gaat ..
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Vandaag komt GLS de accu brengen. Kabeltje van Alie nog even op wachten (kabel) en dan aan de knutsel.
Die inverter aan de zonnepanelen doet het eigenlijk verassend goed ook het aansluiten/configureren ging mooi.
'26 stuks op voorraad' maar bij navraag zeggen ze dat er geen voorraad is.
Welke heb je besteld? Mss dat ik mijn order dan maar aanpas naar iets wat ze wel hebben.
ik heb de 15 A besteld; bij PowerQueen (eerder al) hun 20 A modelsalipander schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:17:
Ik had deze besteld: https://nl.noeifevo.de/pr...-25-6v24v-8s-lifepo4-akku
Welke heb je besteld? Mss dat ik mijn order dan maar aanpas naar iets wat ze wel hebben.
Ik heb deze: https://nl.noeifevo.de/pr...ur-24v-25-6v-lifepo4-akkusalipander schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:17:
Jammer dat ze die niet leveren. Ik sta ook op het punt spullen te bestellen. Ik had de hoop dat die lader wat stiller is. Mede omdat hij (op papier) iets efficienter is en daarmee dus minder warmteproductie.salipander schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:17:
Ik had deze besteld: https://nl.noeifevo.de/pr...-25-6v24v-8s-lifepo4-akku
https://nl.aliexpress.com...278051840.html?src=google
Denk dat je naar de prijs van de 12V accu kijkt terwijl het in dit topic over de 24V versie gaat?simonj schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:27:
Ik vind een zeer voordelig accu, is dit wat, of goedkoop duurkoop?
https://nl.aliexpress.com...278051840.html?src=google
/Update: ik heb vanmiddag developer-access gevraagd bij Ecoflow. Dat is nodig om de API te kunnen gebruiken. De approval kan tot vijf dagen duren, en kun je pas in gang zetten nadat je een apparaat aan je account hebt gekoppeld. Zucht... Tot zover weekendplannen

[ Voor 46% gewijzigd door Thijsmans op 11-07-2024 18:53 ]
Inderdaad ,druk je op 24V word de prijs 475.Thijsmans schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:45:
Precies, de 24V uitvoering is duurder dan de Power Queen @simonj. Wederom een misleidende Ali-listing, want de afbeelding bij 12V toont wel de 24V accu.
https://github.com/peuter/ecoflow
Hier staat ook een verzoek voor ondersteuning open:
https://github.com/vwt12eh8/hassio-ecoflow/issues/86
Edit: oh, lijkt via een centrale mqtt te lopen
[ Voor 12% gewijzigd door RudolfR op 11-07-2024 19:19 ]
Zou heb voor de zekerheid toch even bij Ecoflow navragen of het exact dezelfde hardware betreft. Lees nl. wat Duitse verhalen van mensen, waarbij de inverter regelmatig uitvalt vanwege hitte bij een hoog wattage.RudolfR schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:12:
Zou zo simpel moeten zijn als een firmware upgrade via de app, als ik reddit mag geloven:
https://www.reddit.com/r/...stream_from_600w_to_800w/
Ik ben voor de 600W gegaan.
Hier staat al geen 800W meer bij, is optie 'upgrade at no extra cost'
https://eu.ecoflow.com/pages/powerstream
Quote uit de FAQ:
Kan me ook niet voorstellen dat het uitkan om twee verschillende hardwarevarianten uit te brengen.In Germany, is it possible to upgrade the PowerStream Microinverter from 600W to 800W? How can it be done?
With the upcoming adjustments in Germany's grid connection regulations, it is expected that the maximum grid limit will be upgraded to 800W in 2023 (refer to your local regulations and policies for specific information). PowerStream Microinverter is designed to support the transition from 600W to 800W, ensuring compliance with the local requirements of grid connection.Our EcoFlow customer service team is dedicated to assisting you in the upgrade when the new regulation is in effect.
Dat zegt natuurlijk helemaal nietsRudolfR schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:59:
@joep03nl
Hier staat al geen 800W meer bij, is optie 'upgrade at no extra cost'
https://eu.ecoflow.com/pages/powerstream
Op de Nederlandse site staat nog wel de 600W en 800W variant, met verschillende voorraadhoeveelheid.
https://www.ecoflow.nl/pr...Gni-sqT3bIFb5zpvPL4iHxP-0
Natuurlijk best grote kans dat ze qua hardware hetzelfde zijn, maar als potentiele koper zou ik het toch ff checken. Kost niets...
[ Voor 8% gewijzigd door Kanoet op 12-07-2024 10:20 ]
Als je iets naar boven gescrold had dan had je mijn bericht gevonden. Op 12v heb ik het gestest op 1 string.HenkAB14 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:20:
Werkt de ecoflow ook met een 12 accu en acculader? Lijkt me haast van wel maar dat kan ik op de informatie sheet van de ecoflow nergens terugvinden. Weet een van jullie dat toevallig?
Er is inmiddels een tweede 200ah 12v accu onderweg zodat ik er 2 serie kan aansluiten voor 24v 200ah. Ietwat overkill maar goed.BurnerT schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:02:
@HugoStiglitz Ik heb zelf zo'n mc4 krimptang dus heb gisteren de ecoflow inverter aan mijn busbar gezet voor het testen met 1x 200ah lifepo4 op 12v maar dan begint hij niet met laden. Straks even zo'n accu bij bestellen en dan zien of hij het doet.
Die inverter aan de zonnepanelen doet het eigenlijk verassend goed ook het aansluiten/configureren ging mooi.
[ Voor 6% gewijzigd door BurnerT op 12-07-2024 10:55 ]
https://cdn.solarpowersup...701831608739-20240201.pdfHenkAB14 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:20:
Werkt de ecoflow ook met een 12 accu en acculader? Lijkt me haast van wel maar dat kan ik op de informatie sheet van de ecoflow nergens terugvinden. Weet een van jullie dat toevallig?
Opstartspanning 15Vdc? Zou verklaren waarom 12V accu niet voldoende is.
Heb 'm gisteren geprint. Goede, stabiele houder.
Heef wel een p1 monitoring met Home Assitant
kan iemand die dit vraagt.
En heeft die "iemand" ook zelf al een heel klein beetje nagedacht?simonj schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:13:
Is dit ook interessant voor iemand zonder panelen?
Waarom zou die "iemand" het willen?
Of waarom twijfelt die "iemand"?
Wat zou die "iemand" willen bereiken hiermee?
@simonj en @joep03nljoep03nl schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:30:
[...]
En heeft die "iemand" ook zelf al een heel klein beetje nagedacht?
Waarom zou die "iemand" het willen?
Of waarom twijfelt die "iemand"?
Wat zou die "iemand" willen bereiken hiermee?
... en heeft die "iemand" ook al eens naar de beschrijving gekeken?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Antwoord: nee. Je gaat dit niet terugverdienen met bijv. dynamische stroomtarieven. Daarvoor zijn de verschillen vaak te klein en je hebt toch al gauw 20% verliezen met het laden/ontladen.simonj schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:13:
Is dit ook interessant voor iemand zonder panelen?
Het werkt vooral om overschotten aan zonnestroom op te vangen en die te later te gebruiken.
Via een iq7+ Enphase omvormer weer terug in het net. Deze omvormer schakel ik in en uit via de ac zijde.
Laden tijdens terugleveren met de zonnepanelen en ontladen wanneer dit weg valt.
Gemeten en aangestuurd met HomeWizard stekkers.
De lader verbruikt ca. 1,8kwh per cycle.
Via de iq7+ komt er 1,2kwh uit per cycle.
Iq7+ output is ongeveer 300W, dit zakt zodra de accuspanning zakt omdat de iq7+ max 12A trekken wil.
Victron 65A battery protect schakelt de DC af zodra de accu onder de 22V komt.
Vrij slechte efficiency dus, minder dan 70%. Maar (zonne)stroom zat en leuk om zo voor een habbekrats een beetje ervaring op te doen met een thuisaccu.
Helaas 2 van de 3 artikelen verkeerd geleverd door Amazonjoep03nl schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:28:
Vanavond komt er wat kabelrommel en dan kan het feest beginnen 🙂

Wel zekeringen ontvangen (hoewel die misschien niet nodig zijn, maar dat is een andere discussie.
In het kader van #DurfTeVragen ;):
Nu zie ik op die zekeringen 32V staan, maar de spanning maakt toch geen klote niets uit?
30A is toch 30A? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja dat kan prima. Je zou een 24v 100 Ah en een 12v 100 Ah in serie kunnen zetten. Ik heb het bij 24v gehouden, want ik ga geen 800W trekken. Dan wordt de powerstream trouwens flink warm en moet hij actief worden gekoeld. Allemaal niet nodig, want er is tijd genoeg om de accu te legen tot de volgende ochtend.TeslaRS schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:40:
Iemand dit al op 36v geprobeerd? Dan kan je wel de 800 watt halen, of word het dan te duur/overkill?
Bij lage spanningen is 30A inderdaad 30A. Het wordt anders wanneer je het over hogere spanningen gaat hebben; bijvoorbeeld 1kV gelijkspanning. Dan heb je zekeringen die vlambogen tegen kunnen gaan.joep03nl schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:34:
[...]
In het kader van #DurfTeVragen ;):
Nu zie ik op die zekeringen 32V staan, maar de spanning maakt toch geen klote niets uit?
30A is toch 30A? Of zie ik iets over het hoofd?
Maar bij 'normale' spanning boeit dat niet zo.
Script werkt prima! Gisteravond de boel aangesploten en script laten draaien.wolly_a schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:49:
@joep03nl @Thijsmans Oh ja... Nog een kleine tip... Als je gaat regelen op de waarden van je P1 meter, hou dan in gedachten dat:
- Niet alle P1 meters even snel updaten. Als je sneller bij regelt dan dat je P1 meter update, dan krijg je een slingerend resultaat.
- De Powerstream heeft ook een paar seconden de tijd nodig om op stoom te komen als je het uitgaande vermogen regelt. Te snel regelen geeft een slingerend resultaat.
Voor mij was 15 seconden perfect. Daardoor regelt het geheel snel, maar heb je toch een stabel resultaat.
Ik heb 2 accu's (24V, 100A) parallel geschakeld. Ze waren vanochtend nog voor 34% respectievelijk 37% gevuld. Voor nu in de zomer dus iets teveel capaciteit, maar in de winter krijg ik dat wel op (vraag is wel of ik in de winter de accu's ook gevuld krijg).
Nu nog even scriptje maken die ervoor zorgt dat de lader(s) aan/uit gaan, maar dat is vrij eenvoudig.
Overigens kwam accu1 gisteren pas in gebruik toen accu2 al op 90% stond. Afgelopen nacht is dat wel redelijk rechtgetrokken. Iemand idee hoe dat kan?
Rond middernacht:
:strip_exif()/f/image/fFNRhClyQDPSHN6W95z2kh0H.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanochtend:
:strip_exif()/f/image/Hn2tcz4BJNgJ7c2TqclvMuaU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door joep03nl op 14-07-2024 09:28 ]
https://github.com/fl4p/batmon-ha
en
https://github.com/syssi/esphome-jbd-bms
Is er via het bluetooth MAC van de iPowerQueen misschien te achterhalen welke fabrikant daar achter zit?
Verschillende sites geprobeerd, maar overal: Record Not Found.RudolfR schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:23:
Is er via het bluetooth MAC van de iPowerQueen misschien te achterhalen welke fabrikant daar achter zit?
Met zoveel extra kosten voor additionele Victron spullen zou ik ook kijken voor een victron multiplus ipv ecoflow.pmsmiers schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:59:
[Afbeelding]
Ik ga het zo doen, volgens mij heb ik zo niets vergeten
Dat wordt de volgende stap als ik alle 3-fases ga benutten, eerst hier mee testenbgrr schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:03:
[...]
Met zoveel extra kosten voor additionele Victron spullen zou ik ook kijken voor een victron multiplus ipv ecoflow.
Test dan met één Multiplus?pmsmiers schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:36:
[...]
Dat wordt de volgende stap als ik alle 3-fases ga benutten, eerst hier mee testen
Hier zit ik met een 3 fase omvormer, maar geen enkele 3 fase verbruiker, ik zou daarom best de installatie bij accu bedrijf op 1 fase kunnen laten draaien, moet ik wat verder uitzoeken; ik ga het volgende nog wat beter in mij opnemen: https://www.victronenergy...-further-information.html
[ Voor 43% gewijzigd door natural colour op 14-07-2024 11:47 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

:strip_exif()/f/image/AR1gcy5eyGCWqnuqwFpnEoul.jpg?f=fotoalbum_medium)
/edit: Het geluidsniveau van de lader valt overigens wat tegen. Denk aan de voeding van een oude server. Of iemand die staat te fohnen op zolder, terwijl je zelf in de woonkamer zit. Het is even bezien hoe merkbaar dat is als de opstelling op zijn definitieve plek hangt, maar ik sluit niet uit dat ik de fan ga vervangen voor een stiller exemplaar.
[ Voor 27% gewijzigd door Thijsmans op 14-07-2024 13:25 ]
In een stelling in een werkkamer (aan een slimme stekker doos).k_ers schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:57:
Waar hebben jullie de opstellingen staan?
OEPS, aanraakgevoelige contacten bij de batterij, niet bepaald veilig in een huiselijke omgeving lijkt mij. leuk die rode dopjes, maar de rest is gewoon nog aanraakbaar, ookal is dit maar 24V.Thijsmans schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:45:
Op de vloer van mijn werkkamer, tot zoverNaast een enkel stopcontact
[Afbeelding]
/edit: Het geluidsniveau van de lader valt overigens wat tegen. Denk aan de voeding van een oude server. Of iemand die staat te fohnen op zolder, terwijl je zelf in de woonkamer zit. Het is even bezien hoe merkbaar dat is als de opstelling op zijn definitieve plek hangt, maar ik sluit niet uit dat ik de fan ga vervangen voor een stiller exemplaar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/213OJe6wrF5riSX4rBs76UQ9.png?f=user_large)
ik zou hier zo veel mogelijk een kap overheen willen, zijn deze niet standaard voor deze types te krijgen ? of tenminste de aansluitcontacten compleet geisoleerd, eigenlijk net als de rest.
/f/image/My3vNCTWJncOiqeFS5eV0YTu.png?f=fotoalbum_large)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Mbt het geluidsniveau ben ik van plan de omvormer en lader weg te werken in een kast en mbv grotere fans of een Speedcomfort airflow over deze twee warmtebronnen te creëren.
Nice... al enig idee wat voor roundtrip efficientie je haalt?Thijsmans schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:45:
Op de vloer van mijn werkkamer, tot zoverNaast een enkel stopcontact
[Afbeelding]
Jammer van dat geluid. Zowel de powerqueen 20A als de Noefevo zijn dus lawaaiig. Zou het niet te veel inpakken en een stillere fan heeft vast ook mindere flow.
Ik zat zelf te denken aan een betonplex kist te maken voor de accu en daar bovenom een soort console waar de lader en omvormer, busbar, zekeringen, homewizard dinrail meter en een shelly din om de charger te schakelen te maken. Een beetje draagbaar geheel maken op die manier. Ik moet alleen niet teveel lawaai hebben, dus ik zie het nog even aan. Heb er voor de vakantie toch geen tijd voor.
Dus ipv panelen aansluiten, gewoon een batterij, evt 2 in serie?
Nee, ik heb de accu nog nooit helemaal leeggetrokken. Ik zie wel dat het laden 3 kWh kost, al weet ik niet hoe nauwkeurig mijn Zigbee-plug dat meet.RaymondD schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:08:
Nice... al enig idee wat voor roundtrip efficientie je haalt?
Eens, de airflow wil je niet belemmeren door 'm in te bouwen. Maar ik denk dat er wel een verschil zit tussen de gebruikte Runda RD6025B12M-A van $ 2,15 @ Alibaba, en een degelijke kwaliteit fan. Ik zoek dus een drop-in replacement voor een 60x60x25, 12V, 2 pins fan die minstens 45 m3 lucht per uur verplaatst. Maar die van € 58 vind ik dan wel weer wat duurJammer van dat geluid. Zowel de powerqueen 20A als de Noefevo zijn dus lawaaiig. Zou het niet te veel inpakken en een stillere fan heeft vast ook mindere flow.
Oorzaak waarschijnlijk gevonden: Discharge switch staat op OFF en wil op geen enkele manier op ON. Bij de 2e accu kan die switch gewoon op ON of OFF gezet worden.joep03nl schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:22:
Hmm... Zelfde probleem als gisteravond: batterij 1 blijft op 100%.
Iemand idee hoe dit kan?
Morgen maar even met Power Queen contact opnemen. Gelukkig reageren ze meestal erg snel
:strip_exif()/f/image/HxELqwS8MAs6lLWM7POdEFdB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door joep03nl op 14-07-2024 23:37 ]
Heb de paralllele koppeling maar even weggehaald en nu alleen batterij 1 op de inverter aangesloten. Eens een cycle kijken hoe dit gaat.
Helemaal mooi als het een bms is wat genoemd wordt op https://github.com/fl4p/batmon-ha
Dan is de accu namelijk via bluetooth direct uit te lezen door home assistant.
In de app zie ik inderdaad wel een icoontje "Balance" die na het laden actief is, maar dat duurt doorgaans maar even (max. 30-60 minuten gok ik).
En hoe gevaarlijk is het als in parallele schakeling batterij 1 voor 70% ontlading is en batterij ineens wakker wordt met 0% ontlading? Dan zit er een enorm verschil tussen de batterijen?
[ Voor 36% gewijzigd door joep03nl op 15-07-2024 08:49 ]
Blijkbaar een eigen BMS:RudolfR schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:23:
Ik zag dat er wel wat initiatieven zijn om diverse merken BMS te koppelen aan HA, bijvoorbeeld:
https://github.com/fl4p/batmon-ha
en
https://github.com/syssi/esphome-jbd-bms
https://www.globenewswire...O4-Battery-Solutions.htmlTo ensure optimal protection for high-grade LiFePO4 batteries, Power Queen has developed its own intelligent Battery Management System (BMS) that guarantees accurate and precise safeguarding.
In de praktijk wel; maar zo'n ecoflow gaat niet verder dan 600 (of 800) watt en jouw gewoone standaard PV omvormer gaat wel wat hoger vermoed ik dus dan wordt er erg zwaar aan de accu getrokken.Racer89 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:14:
Misschien een rare vraag, zou je dit ook kunnen maken met een gewone standaard PV omvormer? Of is die start spanning te hoog, om deze werkend te krijgen?
Dus ipv panelen aansluiten, gewoon een batterij, evt 2 in serie?
Of zet je deze aan zodra de zon onder is en dan volle kracht (600w of 800w) ontladen?
Ik gebruik een aangepaste versie van het PHP-script van @wolly_a. Haal het verbruik/teruglevering van de P1 meter in Domoticz op vermeerderd met het wattage waarop de Powerstream staat ingesteld en stuur dit weer naar de Powerstream. En dit gebeurd iedere 15 seconden. Lijkt tot nu toe prima te werken.
Dat maakt het voor mij ook interessant.Ik gebruik een aangepaste versie van het PHP-script van @wolly_a. Haal het verbruik/teruglevering van de P1 meter in Domoticz op vermeerderd met het wattage waarop de Powerstream staat ingesteld en stuur dit weer naar de Powerstream. En dit gebeurd iedere 15 seconden. Lijkt tot nu toe prima te werken.
Ik heb dit gevonden:
https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A
Kon de BMS niet achterhalen.
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Maakt misschien wat minder lawaai?
Na de vakantie eens lekker mee prutsen
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Een lood-accu-lader en een LFP-accu.... dat wordt inderdaad prutswerk

Laden gaat met 200W (bij 100A accu), dus minimaal 12 uur voordat ie weer vol is.
Denk daarnaast ook wat je met evt. garantie wil. Via Ali is dat mogelijk wat lastiger dan via andere wegen.
[ Voor 28% gewijzigd door joep03nl op 15-07-2024 12:06 ]
[ Voor 3% gewijzigd door peter123 op 15-07-2024 11:50 ]
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Omvormer kun je ook instellen, dat hij maar een bepaald vermogens max. levert. ( via installateurs app bv )ronald75 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:47:
[...]
In de praktijk wel; maar zo'n ecoflow gaat niet verder dan 600 (of 800) watt en jouw gewoone standaard PV omvormer gaat wel wat hoger vermoed ik dus dan wordt er erg zwaar aan de accu getrokken.
Ik heb ook Domoticz, zou je dat script kunnen delen?joep03nl schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:15:
In de app kun je een bepaald basis-wattage instellen dat de Powerstream moet afgeven. Daarnaast kun je nog bepaalde powerplugs koppelen (a 35 EUR/stuk). Het wattage van de powerplugs zal de Powerstream ook afgeven.
Ik gebruik een aangepaste versie van het PHP-script van @wolly_a. Haal het verbruik/teruglevering van de P1 meter in Domoticz op vermeerderd met het wattage waarop de Powerstream staat ingesteld en stuur dit weer naar de Powerstream. En dit gebeurd iedere 15 seconden. Lijkt tot nu toe prima te werken.
Jazeker. Weet niet of het zou in één keer werkt, aangezien ik hier e.e.a. aan elkaar geknopt hebt, maar dit is de basis:Knielen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:56:
[...]
Ik heb ook Domoticz, zou je dat script kunnen delen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
| <?php $serial_number = "YOUR SERIAL"; $access_key = "YOUR ACCES KEY"; $secret_key = "YOUR SECRET KEY"; /// OPHALEN HUIDIGE WATTAGE /// // Create timestamp $timestamp = round(time() * 1000); // Create nonce $nonce = random_int(100000, 999999); // Create command string (parameter) $cmd = "sn=$serial_number&accessKey=$access_key&nonce=$nonce×tamp=$timestamp"; // Hash the shit $hash_result = hash_hmac('sha256', $cmd, $secret_key, true); // Create signature $signature = bin2hex($hash_result); // Initialize curl $ch = curl_init(); // Create headers $headers = array( "accessKey: $access_key", "nonce: $nonce", "timestamp: $timestamp", "sign: $signature" ); // Do some magic curl stuff curl_setopt($ch, CURLOPT_HTTPHEADER, $headers); curl_setopt($ch, CURLOPT_SSL_VERIFYPEER, false); curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true); // Do the curl request curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, "https://api-e.ecoflow.com/iot-open/sign/device/quota/all?sn=$serial_number"); // And store the answer in the string $result $result = curl_exec($ch); // Close the curl transaction curl_close($ch); $var_arr = array_column(json_decode($result, true), '20_1.invOutputWatts'); $var = $var_arr[0]; /// EINDE OPHALEN HUIDIGE WATTAGE /// /// WEGSCHRIJVEN NIEUW WATTAGE /// //LADER 1 $url = 'http://192.168.40.84:8934/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid=1226'; $data = file_get_contents(($url),true); $jsonData = json_decode($data, true); $charger = $jsonData['result'][0]['Status']; // P1 verbruik $url = 'http://192.168.40.84:8934/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid=218'; $data = file_get_contents(($url),true); $jsonData = json_decode($data, true); $usageWatt = intval($jsonData['result'][0]['Usage']); // P1 teruglevering $url = 'http://192.168.40.84:8934/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid=218'; $data = file_get_contents(($url),true); $jsonData = json_decode($data, true); $usageReturnWatt = intval($jsonData['result'][0]['UsageDeliv']); $watts = ($usageWatt - $usageReturnWatt + $var)*10; // Max. 700 Watt if ($watts > 7000) { $watts = 7000; } elseif ($watts < 0) { $watts = 0; } // 0 Watt indien aan het laden if ($charger == 'On') { $watts = 0; } // Helper function to generate HMAC SHA256 signature function hmac_sha256($data, $key) { return hash_hmac('sha256', $data, $key); } // Function to flatten JSON object function get_map($json_obj, $prefix = "") { $result = array(); $flatten = function($obj, $pre = "") use (&$flatten, &$result) { if (is_array($obj)) { foreach ($obj as $k => $v) { $flatten($v, $pre ? "{$pre}.{$k}" : $k); } } elseif (is_object($obj)) { foreach (get_object_vars($obj) as $k => $v) { $flatten($v, $pre ? "{$pre}.{$k}" : $k); } } else { $result[$pre] = $obj; } }; $flatten($json_obj, $prefix); return $result; } // Function to create query string from parameters function get_qstr($params) { ksort($params); $query = array(); foreach ($params as $key => $value) { $query[] = "{$key}={$value}"; } return implode('&', $query); } // Function to make PUT API request function put_api($url, $key, $secret, $params = null) { $nonce = strval(rand(100000, 999999)); $timestamp = strval(round(microtime(true) * 1000)); $headers = array( 'accessKey' => $key, 'nonce' => $nonce, 'timestamp' => $timestamp ); $params_map = get_map($params); $sign_str = get_qstr($params_map) . '&' . get_qstr($headers); $headers['sign'] = hmac_sha256($sign_str, $secret); // Convert headers to the format required by cURL $curl_headers = array(); foreach ($headers as $header_key => $header_value) { $curl_headers[] = "{$header_key}: {$header_value}"; } $curl_headers[] = 'Content-Type: application/json;charset=UTF-8'; // Initialize cURL session $ch = curl_init($url); // Set the cURL options curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true); curl_setopt($ch, CURLOPT_CUSTOMREQUEST, "PUT"); curl_setopt($ch, CURLOPT_POSTFIELDS, json_encode($params)); curl_setopt($ch, CURLOPT_HTTPHEADER, $curl_headers); // Execute the cURL request and capture the response $response = curl_exec($ch); // Check for errors if ($response === false) { $error = curl_error($ch); echo "cURL Error: $error"; } else { // Output the response from the server echo "Response from server: $response"; } // Close the cURL session curl_close($ch); } // Data to be sent in the request body // Set inverter output to 123.4 Watts // Powerstream has 0.1 Watts units!!! $data = array( "sn" => $serial_number, "cmdCode" => "WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK", "params" => array( // "permanentWatts" => 7000 "permanentWatts" => $watts ) ); // URL to the Ecoflow API endpoint $url = "https://api-e.ecoflow.com/iot-open/sign/device/quota"; // Replace with the actual Ecoflow API endpoint // Make the API request put_api($url, $access_key, $secret_key, $data); ?> |
Gelukkig met de 'domme' Powerqueens geen problemen. BMS'en werken daar goed in een parallelopstelling. De 'slimme' leek me niet veel toevoegen omdat je thuis moet zijn om met bluetooth uit te kunnen lezen. Uiteindelijk blijkt meten met een voltmeter voldoende indicatie te geven of de accu spoedig moet worden bijgeladen of niet. En uiteindelijk geeft het verbruik van de lader ook aan of er nog veel of weining de accu in moet. Het werkt nauwkeurig genoeg om de accu niet te ver leeg te trekken. De BMS heeft nog niet hoeven ingrijpen (op 1x na toen ik expres de accu leeg heb getreokken).bgrr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:43:
Een andere accu met beter bms voor een aantrekkelijke prijs zou dus een beter alternatief zijn dan een power queen als blijkt dat het bms van powerqueen wat problemen heeft met balanceren van de cellen
Helemaal mooi als het een bms is wat genoemd wordt op https://github.com/fl4p/batmon-ha
Dan is de accu namelijk via bluetooth direct uit te lezen door home assistant.
Hmm blijkbaar kan het wel werken met meerdere accu's. Benieuwd of het probleem in serie of parallel zit. Of wellicht een minder exemplaar wat in dit geval storing geeft. Even afwachten wat de leverancier gaat roepen.salipander schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:23:
[...]
Gelukkig met de 'domme' Powerqueens geen problemen. BMS'en werken daar goed in een parallelopstelling. De 'slimme' leek me niet veel toevoegen omdat je thuis moet zijn om met bluetooth uit te kunnen lezen. Uiteindelijk blijkt meten met een voltmeter voldoende indicatie te geven of de accu spoedig moet worden bijgeladen of niet. En uiteindelijk geeft het verbruik van de lader ook aan of er nog veel of weining de accu in moet. Het werkt nauwkeurig genoeg om de accu niet te ver leeg te trekken. De BMS heeft nog niet hoeven ingrijpen (op 1x na toen ik expres de accu leeg heb getreokken).
Voor uitlezen met bluetooth hoef ik niet thuis te zijn.
Dat kan hassio ook met bluetooth en een ondersteunt bms.
Zou toch graag voltage per cel zien zodat je weet dat het allemaal mooi balanced is en soc ook zodat hassio automatisch op basis daarvan kan schalen met terug leveren.
Hier thuis draaien al een aantal taken zoals vaatwasser, droger en wasmachine automatisch op basis van teruglevering.
Smorgens preloaded klaar zetten en hassio start de machine zodra er die dag voldoende teruglevering is
Afgelopen dagen was in zitten lezen in zelf bouwen met losse 3,2 v cellen en bms naar keuze.
Zolang je weg blijft van de AliExpress leveranciers met hun to good to be true aanbiedingen maar gewoon in het betrouwbare circuit besteld kun je goed koper een grotere accu bouwen. Zit dan niet in een mooi doosje
[ Voor 12% gewijzigd door bgrr op 15-07-2024 15:00 ]
In het kort: indien de stroomprijs lager is dan 0,10 EUR, dan moet ie altijd gaan laden. Indien de prijs hoger dan 0,10 EUR dan gaat lader 1 (en 2) aan/uit o.b.v. aantal teruglever-watts.
Kan zijn dat er een functie ontbreekt, aangezien ik die vaak in een centraal bestand heb staan.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
| <?php // Get current hour $currentHour = date('Y-m-d H:00:00'); $url = 'https://enever.nl/api/stroomprijs_vandaag.php?token=YOUR_TOKEN'; $data = file_get_contents(($url),true); $data = json_decode($data, true); // Find the current hour priceZP $priceZP = null; foreach ($data['data'] as $entry) { if ($entry['datum'] == $currentHour) { $priceZP = $entry['prijsZP']; break; } } $url = 'http://192.168.40.84:8934/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid=218'; $data = file_get_contents(($url),true); $jsonData = json_decode($data, true); $usageReturnWatt = $jsonData['result'][0]['UsageDeliv']; $usageReturnWatt = strtok($usageReturnWatt, " "); //LADER 1 $url = 'http://192.168.40.84:8934/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid=1226'; $data = file_get_contents(($url),true); $jsonData = json_decode($data, true); $lader1 = $jsonData['result'][0]['Status']; // LADER 2 $url = 'http://192.168.40.84:8934/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid=1227'; $data = file_get_contents(($url),true); $jsonData = json_decode($data, true); $lader2 = $jsonData['result'][0]['Status']; if ($priceZP < 0.1) { if ($lader1 == 'Off') { SwitchDevice(1226,'On'); } if ($lader2 == 'Off') { SwitchDevice(1227,'On'); } else { if ($usageReturnWatt > 1050) { if ($lader1 == 'Off' && $lader2 == 'Off') { SwitchDevice(1226,'On'); SwitchDevice(1227,'On'); } if ($lader1 == 'On' && $lader2 == 'Off') { SwitchDevice(1227,'On'); } if ($lader1 == 'Off' && $lader2 == 'On') { SwitchDevice(1226,'On'); } } elseif ($usageReturnWatt >= 525 && $usageReturnWatt <= 1050) { if ($lader1 == 'Off' && $lader2 == 'Off') { SwitchDevice(1226,'On'); } if ($lader1 == 'Off' && $lader2 == 'On') { SwitchDevice(1226,'On'); SwitchDevice(1227,'Off'); } if ($lader1 == 'On' && $lader2 == 'On') { SwitchDevice(1227,'Off'); } } elseif ($usageReturnWatt == 0) { if ($lader1 == 'On' || $lader2 == 'On') { SwitchDevice(1226,'Off'); SwitchDevice(1227,'Off'); } } } ?> |
https://www.lidl.de/p/val...ck-solarmodule/p100379477
Aanbieding schijn volgende week ook bij Lidl Nederland te zijn.
zo interessant is dat toch niet? 2 x panelen 75 + 1 x omvormer 116 + 2 x kabels 25joep03nl schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:10:
Zag een interessante aanbieding van Lidl Duitsland voorbij komen: Ecoflow powerstream met 2x 410 Wp panelen voor 300 EUR.
https://www.lidl.de/p/val...ck-solarmodule/p100379477
Aanbieding schijn volgende week ook bij Lidl Nederland te zijn.
Enige wat interessant is aan die aanbieding is dat er meer ecoflow powerstreams in de omloop komen en er meer mensen integratie met home automation willen hebben.ronald75 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:02:
[...]
zo interessant is dat toch niet? 2 x panelen 75 + 1 x omvormer 116 + 2 x kabels 25
Mja... inderdaad. Ik had nog de 170 EUR per plaat in me hoofd wat ik zelf vorig jaar betaald hebronald75 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:02:
[...]
zo interessant is dat toch niet? 2 x panelen 75 + 1 x omvormer 116 + 2 x kabels 25
Op 1 batterij werkt alles als een tierelierjoep03nl schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:53:
Heb de paralllele koppeling maar even weggehaald en nu alleen batterij 1 op de inverter aangesloten. Eens een cycle kijken hoe dit gaat.
Denk dat ik maar één avondje van de Zomerfeesten oversla en een extra Powerstream erbij koop.
Kan ik ook nog eens boosten tot 1.350 Watt als dat nodig is.

Op basis van de code van @wolly_a en de documentatie van Ecoflow zelf heb ik een class geschreven die - als het goed is - de hele API ontsluit. Anderzijds heb ik niet de behoefte om volledig te zijn, dus dat pretendeer ik ook niet
https://github.com/thijsmans/ecoflow-api-php
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| // Example of how to use the API $ecoflow = new EcoFlowAPI( 'yourAccessKey', 'yourSecretKey' ); // List all devices tied to the account print_r( $ecoflow->getDevices() ); // Show the base load of a powerstream inverter $inv = $ecoflow->getDevice('yourPsSerial'); echo "Base load: " . $inv['data']['20_1.permanentWatts']; // Set a new base load of a powerstream inverter; // see all commands @ https://developer-eu.ecoflow.com/us/document/powerStreamMicroInverter $ecoflow->setDeviceFunction('yourPsSerial', // serial 'WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK', // command [ 'permanent_watts' => 2000 ] // data (here: 200 Watts; PS uses 0.1 units) ); |
Met mijn class om met mijn ser2net-implementatie voor ESP8266 te verbinden, krijg je zoiets:
/update: daadwerkelijk werkende code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
| $powerstream = $ecoflow->getDevice(POWERSTREAM_SERIAL); $powerstreamOutput = $powerstream['data']['20_1.permanentWatts']; // Maak verbinding met de P1 try { $reader = new P1Reader(P1_HOST, P1_PORT); } catch (Exception $e) { die("P1 could not be reached: " . $e->getMessage() ); } // Vanaf hier: meter uitlezen en Powerstream aansturen echo "Starting point: \t" .( $powerstreamOutput / 10 ). " W\n"; for( $i=0; $i<4; $i++ ) { $telegram = $reader->readTelegram(); if( !empty($telegram['current_consumption']) && !empty($telegram['current_production']) ) { // Converteer consumption and production naar Watt in plaats van kW $consumption = floatval($telegram['current_consumption']) * 1000 ?? 0; $production = floatval($telegram['current_production']) * 1000 ?? 0; // Als er nog stroom wordt afgenomen, vermogen van de PS verhogen if( $consumption > 0 ) { $powerstreamOutput += $consumption*10; } // Als er wordt teruggeleverd, vermogen van de PS verlagen if( $production > 0 ) { $powerstreamOutput -= $production*10; } // Afronden op ronde tientallen Watts $powerstreamOutput = round($powerstreamOutput/100) * 100; // Cap op 800 W if( $powerstreamOutput > 8000 ) { $powerstreamOutput = 8000; } echo "Changing to: \t\t".($powerstreamOutput/10)." W\n"; $status = $ecoflow->setDeviceFunction( POWERSTREAM_SERIAL, 'WN511_SET_PERMANENT_WATTS_PACK', [ 'permanent_watts' => $powerstreamOutput ] ); if( $status['message'] !== 'Success' ) die("Invalid API-response: " . $status['message']); // Drie keer na 15 seconden herhalen (vierde keer is een nieuwe crontab) if( $i < 3 ) sleep(15); } } |
[ Voor 61% gewijzigd door Thijsmans op 16-07-2024 22:18 ]
- Noeifevo lader 29.2V 20A LiFePO4
- EcoFlow PowerStream Micro Inverter-EU 600W
- EcoFlow Smart Plug - EU
- Power Queen LiFePO4 24V 100Ah Smart Solarbatterie mit Bluetooth
- kant een klaar kabeltje van Ali: https://nl.aliexpress.com/item/1005005899538147.html
Echter gebruik ik Home Assistant ipv Domoticz, dus moet nog even uitzoeken hoe ik het daarmee regel.
Maar simpel opladen & ontladen moet wel goedkomen.
Je hebt eigenlijk ook nog een splitter (of juist tegenover gestelde van een splitter) nodig om van 2 MC4 connectors er 1 te maken, anders draai je op halve kracht (volgens mij).Psycho_Mantis schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:08:
Ik heb ook een bestelling geplaatst:
- Noeifevo lader 29.2V 20A LiFePO4
- EcoFlow PowerStream Micro Inverter-EU 600W
- EcoFlow Smart Plug - EU
- Power Queen LiFePO4 24V 100Ah Smart Solarbatterie mit Bluetooth
- kant een klaar kabeltje van Ali: https://nl.aliexpress.com/item/1005005899538147.html
Echter gebruik ik Home Assistant ipv Domoticz, dus moet nog even uitzoeken hoe ik het daarmee regel.
Maar simpel opladen & ontladen moet wel goedkomen.
Voor HA vond ik deze custom integratie; te installeren via HACS.
https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud
Aanpassen van de output staat nog open:
https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud/issues/124
Daar wordt een apart pyScript beschreven, te vinden in een aparte repo:
https://github.com/svenerbe/ecoflow_dynamic_power_adjustment
Daar ga ik dan achter komen of dat zo is.joep03nl schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:07:
[...]
Je hebt eigenlijk ook nog een splitter (of juist tegenover gestelde van een splitter) nodig om van 2 MC4 connectors er 1 te maken, anders draai je op halve kracht (volgens mij).
Maar veel zonnepanelen zijn al snel 400 WP of zelfs hoger. Dus dan zou minimaal 400 watt op 1 aansluiting al moeten kunnen zou je zeggen.
Zodra ik alles compleet heb zal ik het testen.
@RudolfR Bedankt, moet helemaal goedkomen dus
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:57:
[...]
Daar ga ik dan achter komen of dat zo is.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).