13A is de max, dus dan heb je bij 1 aansluiting 13*25,6 = 333 Watt.
Ok ok, duidelijk, moet dus een splitter hebben.
Ik heb alleen niet de tools om een connector op een kabel te knijpen helaas, dus zocht daarom naar een kant en klare kabel.
Edit: Maar zojuist dus een setje gekocht met tang en kabelschoenen https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0CJM3717H?
Ik heb alleen niet de tools om een connector op een kabel te knijpen helaas, dus zocht daarom naar een kant en klare kabel.
Edit: Maar zojuist dus een setje gekocht met tang en kabelschoenen https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0CJM3717H?
[ Voor 24% gewijzigd door Psycho_Mantis op 16-07-2024 13:36 ]
Aangaande de problemen die ik had met 2 Power Queen batterijen in parallel opstelling, heb ik onderstaand bericht van de leverancier ontvangen:
Sorry for my late reply, it took me a little longer to analyze your battery problem.
When two lithium iron phosphate batteries with a battery management system (BMS) are used in parallel and only one battery is discharged, it may be due to an imbalance between the batteries. According to the search results, batteries connected in parallel will experience current imbalance due to differences in internal resistance, capacity, state of charge (SOC), etc., which will affect the performance and charging and discharging conditions of the battery. In addition, experiments show that inconsistent torque of the connecting part of the parallel battery will also affect the impedance of each parallel branch, and then affect the branch current distribution.
When connecting lithium iron phosphate batteries in parallel, it is necessary to ensure that the battery voltage is within 0.1V to ensure battery balance and avoid unbalanced current problems due to voltage differences. If the battery voltage is unbalanced, the BMS may disconnect the battery connection, causing only one battery to be discharged. Therefore, the batteries should be fully charged one by one and checked for voltage consistency before connecting.
In the experiment, it is found that the torque of the parallel battery connection part affects the impedance of each parallel branch, and then affects the branch current distribution when the battery is connected in parallel. This shows that the physical connection of the battery and the management of the BMS play an important role in the current distribution when the battery is connected in parallel.
To solve the problem of unbalanced discharge of parallel batteries, the following measures can be taken:
Ensure the consistency of the physical connection of the battery, including the uniformity of the torque magnitude.
Use BMS to monitor and balance the charge and discharge status of the battery.
Regularly check the internal resistance, capacity and SOC of the battery to ensure the consistency of the battery.
If the battery voltage is found to be unbalanced, it should be charged and rebalanced separately before parallel use.
These methods can improve the efficiency and safety of parallel batteries and extend the battery life.
I hope this information is helpful to you.
Best regards,
XXXXX
hmm, klinkt dan misschien toch eenvoudiger om de 2 accu's in serie aan te sluiten .. ben je ook van die 660W limiet af
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Heb navraag gedaan bij de verkoper, schijnt een JBD BMS in te zitten, is dus uit te lezen...peter123 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:40:
[...]
Dat maakt het voor mij ook interessant.
Ik heb dit gevonden:
https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A
Kon de BMS niet achterhalen.
Dan heeft de verkoper het er nog over dat de prijs bij afrekenen een hogere prijs laat zien maar die gaat met 20% naar beneden zodra de betaling gedaan wordt.
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Zo tussen alle klussen door maar eens met deze wat aan het stoeien geweest aangezien gisteren de laatste onderdelen binnen kwamen.
Aansluiten en (bijna) werken. De bestelde PV kabels hebben de "verkeerde" kleur. Zwart zit nu op de plus en rood op de min. Hoort niet maar werkt voor nu in de proef opstelling wel.
Met de ecoflow omvormer kun je trouwens wel hele strakke dingen zoals afgegeven stroom automatiseren. Dus van 22:00 tot 24:00 doe maar 200W leveren en daarna 100W als voorbeeld. Dit geeft wat meer mogelijkheden. Instellen van de ECOflow was heel erg eenvoudig. Nog niet eerder zo soepel en simpel mee gemaakt.
Aansluiten en (bijna) werken. De bestelde PV kabels hebben de "verkeerde" kleur. Zwart zit nu op de plus en rood op de min. Hoort niet maar werkt voor nu in de proef opstelling wel.
Met de ecoflow omvormer kun je trouwens wel hele strakke dingen zoals afgegeven stroom automatiseren. Dus van 22:00 tot 24:00 doe maar 200W leveren en daarna 100W als voorbeeld. Dit geeft wat meer mogelijkheden. Instellen van de ECOflow was heel erg eenvoudig. Nog niet eerder zo soepel en simpel mee gemaakt.
Klopt, dat komt doordat de splitter andersom wordt gebruikt. Ik heb daarom zelf maar een setje van 2x zwart besteld, dat ziet er nog neutraal uitHugoStiglitz schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:53:
De bestelde PV kabels hebben de "verkeerde" kleur. Zwart zit nu op de plus en rood op de min. Hoort niet maar werkt voor nu in de proef opstelling wel.
Klopt, en als een vast Wattage voldoende precies genoeg is, kun je zo al een heel eind komen. Voor zo lang mogelijk nul op de meter kun je dus de API van Ecoflow gebruiken, om preciezer te sturen.Met de ecoflow omvormer kun je trouwens wel hele strakke dingen zoals afgegeven stroom automatiseren. Dus van 22:00 tot 24:00 doe maar 200W leveren en daarna 100W als voorbeeld. Dit geeft wat meer mogelijkheden. Instellen van de ECOflow was heel erg eenvoudig. Nog niet eerder zo soepel en simpel mee gemaakt.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Voor mijn camper heb ik zelf prismatische lifepo4 cellen gekocht bij Nkon. Levertijd is nu even lang, dus alleen voor wie tijd heeft.
Voor de b-grade cellen, goed genoeg voor thuisaccus, betaal je 65eur per kwh.
https://www.nkon.nl/recha...5a-3-2v-315ah-1008wh.html
Ik heb er een JK 4s bms aan geknoopt met bluetooth Deze kosten een paar tientjes op ali.
Ik moest op 12v uitkomen, echter met hogere voltages behaal je een een hogere efficiëntie, dus ik zou voor meerdere kleine cellen gaan bij dit project.
Als voeding voor mijn eerdere (efoil) battery pack gebruikte ik een 1200w 48v led driver(a 62eur). Je zou ook server voeding kunnen gebruiken. Die kosten 2ehands geen drol.
Ons vaste contract houdt me nu nog even tegen, maar dit is zeker een interessant project voor straks!
Ik heb er een JK 4s bms aan geknoopt met bluetooth Deze kosten een paar tientjes op ali.
Ik moest op 12v uitkomen, echter met hogere voltages behaal je een een hogere efficiëntie, dus ik zou voor meerdere kleine cellen gaan bij dit project.
Als voeding voor mijn eerdere (efoil) battery pack gebruikte ik een 1200w 48v led driver(a 62eur). Je zou ook server voeding kunnen gebruiken. Die kosten 2ehands geen drol.
Ons vaste contract houdt me nu nog even tegen, maar dit is zeker een interessant project voor straks!
Klopt het dan als ik 8 cellen koop en een BMS ik een opslag heb van 8.06 kWh? Gegevens heb ik ingevuld op de volgende site:Thijsteraar schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:04:
Voor mijn camper heb ik zelf prismatische lifepo4 cellen gekocht bij Nkon. Levertijd is nu even lang, dus alleen voor wie tijd heeft.
https://www.micropowergri...4_Battery_Calculator.html
Dan zou je onder de 500 euro de basisspullen (612 - 20%) hebben (moet er nog wel wat omheen). Heb ik een BMS van 100 euro gepakt:https://www.nkon.nl/jk-bms-pb1a16s10p.html nog niet uitgezocht of het de goede is.
Super thx!antimos schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:50:
[...]
Heb navraag gedaan bij de verkoper, schijnt een JBD BMS in te zitten, is dus uit te lezen...
Dan heeft de verkoper het er nog over dat de prijs bij afrekenen een hogere prijs laat zien maar die gaat met 20% naar beneden zodra de betaling gedaan wordt.
Inmiddels ben ik aan het kijken voor een hybride omvormer. Voor mijn situatie is het wat te weinig vermogen allemaal.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Ik ben nog op zoek naar zekeringhouders om de accu's onderling te verbinden, en de connectie naar de oplader(s) en inverter(s).
Op Ali staat van alles maar zoek iets degelijks ; iemand suggesties ? Ik denk aan max 30 A zekeringen
Op Ali staat van alles maar zoek iets degelijks ; iemand suggesties ? Ik denk aan max 30 A zekeringen
[ Voor 7% gewijzigd door hannibal2206 op 16-07-2024 17:26 ]
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
https://uw-accuwinkel.nl/...uder-110a-t-m-200a-detail ?hannibal2206 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:17:
Ik ben nog op zoek naar zekeringhouders om de accu's onderling te verbinden, en de connectie naar de oplader(s) en inverter(s).
Op Ali staat van alles maar zoek iets degelijks ; iemand suggesties ?
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Vandaag een testje gedaan: Met een Noeifevo lader is er 3.100 Wh nodig om 2.560 Wh batterij op te laden.
Efficiency van 82,6%, stukkie lager dan Noeifevo aangeeft op de website.
Er zal ook wat verloren gaat bij opslag in de accu, dat kun je de lader niet aanrekenen.
Edit: Dat zou eigenlijk maar heel weinig moeten zijn bij LifePO4.
Edit: Dat zou eigenlijk maar heel weinig moeten zijn bij LifePO4.
[ Voor 28% gewijzigd door RudolfR op 17-07-2024 12:37 ]
Vanmiddag ook even geknutseld deze zelfbouw accu met nul-op-de-meter omvormer. Opladen met externe lader op een smartplug van HW met een zonnetaak. Ontladen met nul-op-de-meter met een Soyosource omvormer met limiter functie via sensor in de groepenkast over RS485 naar de Soyosource en accu in de schuur.
Nadeel is dat er een 2-draads kabeltje (RS485, zou ook draadloos kunnen) en een aparte groep (alamat 16A/30mA net na de meter) aangelegd moeten worden naar de schuur. Best wel wat werk en niet lijkend op de HW thuisaccu, maar het werkt!
Opstelling:
- 13S NCM-cellen 50aH van CATL
- JKBMS 4S-20S met 1A balance current en BT
- Soyosource met limiter functie 48V/1200W
- Li-ion Lader 54,6V / 10A
- Smartplug HW
- Smartplug Tuya
:strip_exif()/f/image/WKtMLJGbFvqShQ7jWDg1wROz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GZxuAkNgpqM3tNtf1i3YfBPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadeel is dat er een 2-draads kabeltje (RS485, zou ook draadloos kunnen) en een aparte groep (alamat 16A/30mA net na de meter) aangelegd moeten worden naar de schuur. Best wel wat werk en niet lijkend op de HW thuisaccu, maar het werkt!
Opstelling:
- 13S NCM-cellen 50aH van CATL
- JKBMS 4S-20S met 1A balance current en BT
- Soyosource met limiter functie 48V/1200W
- Li-ion Lader 54,6V / 10A
- Smartplug HW
- Smartplug Tuya
:strip_exif()/f/image/WKtMLJGbFvqShQ7jWDg1wROz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GZxuAkNgpqM3tNtf1i3YfBPP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L8kx4muL7XCRNVpwnD1T2Sdj.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit een volle accu haalt de omvormer 2,50 kWh (= 97,7%).joep03nl schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:49:
Vandaag een testje gedaan: Met een Noeifevo lader is er 3.100 Wh nodig om 2.560 Wh batterij op te laden.
Een volledige cycle: 2500 / 3100 = 80,6% efficiency.
Heb momenteel 2 setjes draaien (dus 2 accu's, 2 laders, 2 omvormers).
Scriptje zorgt ervoor dat de 2e set het overneemt als accu van de eerste set leeg is.
Moet alleen nog even uitvogelen wat "leeg" is. Hou nu 23V of lager als input aan.
[ Voor 17% gewijzigd door joep03nl op 17-07-2024 08:25 ]
Ja zo simpel is het inderdaad, bijna.RudolfR schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:12:
Zou zo simpel moeten zijn als een firmware upgrade via de app, als ik reddit mag geloven:
https://www.reddit.com/r/...stream_from_600w_to_800w/
Mijn tweede Powerstream is een 600W versie.
Uiteraard direct firmware upgrades gedaan (je moet minimaal versie 1.0.1.211 hebben), maar de max. bleef op 600W staan. Met Ecoflow zitten mailen, maar we kwamen er niet uit...
Op gegeven moment een locatie in Duitsland ingesteld en voilá... de max is nu 800W
[ Voor 3% gewijzigd door joep03nl op 17-07-2024 10:37 ]
Gebonden aan regelgeving denk ik dan.joep03nl schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:37:
Op gegeven moment een locatie in Duitsland ingesteld en voilá... de max is nu 800W
Op hun site staat ook "efficiency tot 90 %"....joep03nl schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:49:

Maar ik vind het ook tegen vallen
Die solarlader van PowerQueen https://www.ipowerqueen.d...ler-und-bluetooth-adapter heeft een betere efficiency ..
[ Voor 11% gewijzigd door hannibal2206 op 17-07-2024 12:40 ]
Iets met appels en peren?!hannibal2206 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:30:
[...]
Die solarlader van PowerQueen https://www.ipowerqueen.d...ler-und-bluetooth-adapter heeft een betere efficiency ..
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Hoezo ? zijn toch allebei omvormers, 1 van AC naar DC (tot 90% efficient), de ander van DC naar DC met een hogere efficiency
Een power efficiency voor een volledige laad/ontlaad cyclus van 80% voor een klein systeem als in dit topic is volkomen normaal.
De omvormers hebben verliezen, de batterij heeft laad en ontlaad verliezen.
Wat velen niet in de gaten hebben is dat als je in Coulomb, lading een batteij in stuurt en evenveel Coulomb er weer uit krijgt je toch een flink vermogensverlies hebt omdat de batterij spanning bij laden hoger ligt dan bij ontladen. Als dat verschil bv. 2V is op 24V heb je het al bijna over 10% verlies.
Elke omvormingsstap zit minimaal op 5% verlies. Dus 20% totaal verlies is wat het is.
De omvormers hebben verliezen, de batterij heeft laad en ontlaad verliezen.
Wat velen niet in de gaten hebben is dat als je in Coulomb, lading een batteij in stuurt en evenveel Coulomb er weer uit krijgt je toch een flink vermogensverlies hebt omdat de batterij spanning bij laden hoger ligt dan bij ontladen. Als dat verschil bv. 2V is op 24V heb je het al bijna over 10% verlies.
Elke omvormingsstap zit minimaal op 5% verlies. Dus 20% totaal verlies is wat het is.
Je vergeet nog de afschrijvingskosten van de accu's voor elke laadcyclus. Die ligt al gauw boven de 10 cent per kWh.Psycho_Mantis schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:53:
Tuurlijk is die 20% verlies jammer, maar zeker geen probleem.
Bij een dynamisch contract is de prijs in de avond snel al 50% tot 100% duurder op een zonnige dag. Dus dat compenseert het verlies aardig.
Huh?salipander schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:20:
[...]
Je vergeet nog de afschrijvingskosten van de accu's voor elke laadcyclus. Die ligt al gauw boven de 10 cent per kWh.
Hij kan volgens de fabrikant 4000 cycles hebben, capaciteit van zo’n 2,5 kWh. Dus kost mij dus 1000 euro aan afschijf kosten op de totale levensduur van een accu van 500 euro?
Dus sorry, snap niet wat je bedoelt.
Volgens mij kan je beter kijken naar de totale investering (700 euro) en kijken hoeveel je per jaar bespaart.
Dus 7 cent afschrijving per kwh binnen de 4000 cycles. En daar komt het laadverlies nog bij op. Ik vind het een makkelijke benadering om te kijken wanneer het loont om het beestje te gebruiken. Uiteindelijk blijft stroom relatief goedkoop maar hebben we de drang om ons rijk rekenen met leuke accu's. Met een vast contract van 25 cent all in moet je 2800kwh verbruiken eer je die 700 euro eruit hebt. De inefficientie nog niet meegerekend.Psycho_Mantis schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:54:
[...]
Huh?
Hij kan volgens de fabrikant 4000 cycles hebben, capaciteit van zo’n 2,5 kWh. Dus kost mij dus 1000 euro aan afschijf kosten op de totale levensduur van een accu van 500 euro?
Volgens mij kan je beter kijken naar de totale investering (700 euro) en kijken hoeveel je per jaar bespaart.
Mss iets minder dan 10 cent, maar samen met 20% verlies voel je wel aan dat het geen reusachtig verdienmodel wordt. Terugleverheffing vermijden helpt de business case weer wel.Psycho_Mantis schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:54:
[...]
Huh?
Nee, mee eens. Maar het verschil gaat groter worden, zodra die salderingsregeling wegvalt dan zie je waarschijnlijk niet zo veel geld meer terug van je teruggeleverde stroom.salipander schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:50:
[...]
Mss iets minder dan 10 cent, maar samen met 20% verlies voel je wel aan dat het geen reusachtig verdienmodel wordt. Terugleverheffing vermijden helpt de business case weer wel.
Maar in de huidige situatie is deze setup in ieder geval minimaal break even.
En het is ook gewoon leuk om te bouwen toch? Ik heb genoeg hobby projecten die nooit wat gaan opbrengen en alleen maar geld blijven kosten
ik ben niet een held met electra maar vind dit wel heel interessant. En als ik denk dat ik dit niet kan ga ik voor de homewizard of iets dergelijks.
Een lekenvraagje, ik begrijp niet hoe je die EcoFlow grid-inverter aansluit voor de teruglevering, steek je die in een stopcontact ?
dank.
Een lekenvraagje, ik begrijp niet hoe je die EcoFlow grid-inverter aansluit voor de teruglevering, steek je die in een stopcontact ?
dank.
dank ik had even niet door hoeveel reacties er al waren op dit topic
Mooi en uitvoerbaar idee.
Maar wat me niet duidelijk wordt, wellicht kan @salipander dat verduidelijken, is hoe die omvormer aangaat en het terugleveren begint ?
Kun je die aanschakeltijd in die App instellen ofzo ?
het acculaden met de smartplug bij zonnestroom, dat idee heb ik door.
maar hoe zorg je dat ie om 2300u aan gaat en 300W je huis in duwt ?
of is dat ook met een Smartplug ?
Maar wat me niet duidelijk wordt, wellicht kan @salipander dat verduidelijken, is hoe die omvormer aangaat en het terugleveren begint ?
specs : wil je niet weten
Met een Eco flow smart plug kan je het terugleveren in- en uitschakelen en hierbij een vaste waarde ingeven wat hij moet terugleveren. Uiteraard tijdschema's maken etc.dijkmane schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:49:
Deze plug moet volgens mij dan wel in een loos stopcontact zitten. [Incorrecte informatie]
De geavanceerde tweaker kan de Ecoflow API gebruiken en deze sturen via domotica/home assistant op het daadwerkelijk verbruik.
Volgens mij zijn die plugs alleen nodig als je het verbruik van dat apparaat automatisch wil compenseren met de ecoflow.
Via de app stel je een tijdschema in en evt. de afgifte, met een smart plug wordt t indien gewenst wat dynamischer.
Met domotica en een p1-meter kun je die plugs uitsparen door via de API de afgifte te manipuleren.
Via de app stel je een tijdschema in en evt. de afgifte, met een smart plug wordt t indien gewenst wat dynamischer.
Met domotica en een p1-meter kun je die plugs uitsparen door via de API de afgifte te manipuleren.
https://www.ecoflow.nl/pr...tream-micro-omvormer.html
De 800w is iets duurder. Begrijp ik nou dat je net zo goed de 600w kan kopen en hem op locatie Duitsland kan zetten zodat hij alsnog 800w produceert?
De 800w is iets duurder. Begrijp ik nou dat je net zo goed de 600w kan kopen en hem op locatie Duitsland kan zetten zodat hij alsnog 800w produceert?
Dat gaat via de Ecoflow app voor de Powerstream. Daarin kun je 'automatisering' acties instellen. Dat maakt nou juist deze (goedkope) inverter zo aantrekkelijk voor dit projectje.dijkmane schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:49:
[ Voor 13% gewijzigd door salipander op 18-07-2024 11:41 ]
Nee!! Terugleveren regel je met de Ecoflow app. De stekker van de powerstream zit direct in het stopcontact. Alleen de (domme) lader wordt via een smartplug geregeld.Psycho_Mantis schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:03:
[...]
Met een Eco flow smart plug kan je het terugleveren in- en uitschakelen en hierbij een vaste waarde ingeven wat hij moet terugleveren. Uiteraard tijdschema's maken etc.
Deze plug moet volgens mij dan wel in een loos stopcontact zitten.
Ik heb een update in de startpost gezet, want blijkbaar is dit niet voor eenieder meteen duidelijk.
[ Voor 23% gewijzigd door salipander op 18-07-2024 16:31 ]
Ja.fuzzyduck schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:08:
Ik zeg nergens dat je die Powerstream via een startplug moet koppelen. Maar was in de veronderstelling dat deze als verbruiker moest tellen.salipander schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:46:
[...]
Nee!! Terugleveren regel je met de Ecoflow app. De stekker van de powerstream zit direct in het stopcontact. Alleen de (domme) lader wordt via een smartplug geregeld.
A.u.b. niet zomaar aannames plaatsen, want voor sommigen is het al ingewikkeld genoeg om het te volgen, terwijl de setup juist zo eenvoudig gehouden is.
Dan ben ik verkeerd geïnformeerd. Ik heb de plug dus voor niets aangeschaft dan. Smart plugs zijn altijd handig, dus heel erg is het ook weer niet.
Dat je gewoon een reguliere startplug kan gebruiken voor de oplader was mij al duidelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Psycho_Mantis op 18-07-2024 12:10 ]
Ik neem aan dat dit wel andere settings oplevert. Bij omvormers heb je in het algemeen per land settings, die je bij SMA bijvoorbeeld alleen de eerste xx uur eenmalig kan instellen.fuzzyduck schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:08:
Zijn de vereiste settings voor NL hetzelfde als Duitsland?
@salipander misschien is het slim om de startpost wat uitgebreider te maken.
Dan vervallen misschien 50% van de vragen.
Ik lees ook mee als leek en vindt he enorm interessant wat jullie doen!
Zou je ook een micro-omvormer van bijvoorbeeld Enphase kunnen gebruiken?
De IQ7PLUS bijvoorbeeld heeft een werkingsbereik: 16-60 V.
Is alleen iets duurder, maar zou wel uitgelezen kunnen worden door IQ gateway en dus Home Assistant? Of heeft dat geen toegevoegde waarde ten opzichte van de oplossing zoals nu al hier beschreven met de Ecoflow?
Is alleen iets duurder, maar zou wel uitgelezen kunnen worden door IQ gateway en dus Home Assistant? Of heeft dat geen toegevoegde waarde ten opzichte van de oplossing zoals nu al hier beschreven met de Ecoflow?
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Dat kan zeker, het nadeel is dan alleen (volgens mij, maar pin me er niet op vast) dat je bij Enphase wel kan regelen richting 0 op de meter, maar dat geldt dan voor alles wat aan de iQ-gateway hangt. Dus ook je overige zonnepanelen.
Dus stel dat je alleen het maximum wil terugleveren uit je accu dan kan je daarvoor ook micro-inverters van Enphase gebruiken, tenzij Enphase het ook op inverter niveau toe gaat staan en dat lijkt me niet want dan trappen ze de business case van de Enphase accu onderuit.
Dus stel dat je alleen het maximum wil terugleveren uit je accu dan kan je daarvoor ook micro-inverters van Enphase gebruiken, tenzij Enphase het ook op inverter niveau toe gaat staan en dat lijkt me niet want dan trappen ze de business case van de Enphase accu onderuit.
Ja dat klopt. Je kunt nu al via Home Assistant (en installer toolkit/enligthen manager) de stroomproductie voor de gehele installatie die aan de Gateway hangt uitschakelen. Ik heb in manager inderdaad ook een 0-op-de-meter optie gezien, maar omdat ik geen spoelen heb kan ik daar niks mee. Dan zou je dus een tweede gateway moeten hebben en daar de accu aan moeten hangenRadioAir schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:58:
Dat kan zeker, het nadeel is dan alleen (volgens mij, maar pin me er niet op vast) dat je bij Enphase wel kan regelen richting 0 op de meter, maar dat geldt dan voor alles wat aan de iQ-gateway hangt. Dus ook je overige zonnepanelen.
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Waarom een duurdere gebruiken, @RudolfR heeft alles al verzameld wat je nodig heb om het vanuit home assistant te managen.wautah91 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:52:
Zou je ook een micro-omvormer van bijvoorbeeld Enphase kunnen gebruiken?
RudolfR in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"
Voilá, zie de update in de startpost.Sjembecks schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:17:
@salipander misschien is het slim om de startpost wat uitgebreider te maken.
Hope it helps!
en dit dan, inclusief oplader:
https://www.amazon.nl/Bat...mh%2Caps%2C77&sr=1-2&th=1
edit: komt uit china en wordt niet altijd geleverd zie ik in de beoordelingen!
edit: komt uit china en wordt niet altijd geleverd zie ik in de beoordelingen!
[ Voor 5% gewijzigd door tw_gotcha op 18-07-2024 22:02 ]
Lader is maar 5A, dan ben je wel even bezig om die accu vol te krijgen.tw_gotcha schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:58:
en dit dan, inclusief oplader:
Zijn er hier nog mensen die hun eigen accupack bouwen, of kopen jullie alleen nog maar kant-en-klare rommel batterypacks van Ali en Amazon met goedkope nietszeggende BMS systemen. Bouw er zelf eens 1 met losse cellen en een fatsoenlijke BMS! Het hart van de thuisaccu ligt in jullie handen.
Tzt wil ik de accu zelf bouwen met losse cellen en een bms wat door home assistant ondersteund wordt.
Nog geen ervaring mee maar heb nog even de tijd om me erin te verdiepen aangezien ik nog bijna 2 contract heb lopen zonder terugleverboete
Nog geen ervaring mee maar heb nog even de tijd om me erin te verdiepen aangezien ik nog bijna 2 contract heb lopen zonder terugleverboete
Ik volg dit topic inmiddels een aantal dagen. Maar volgens mij gaat het hier vooral om de prijs en de "simpele" opstelling. Met zelf accu packs bouwen wordt het al weer complexer en lastiger, en ook duurder.JanDoedel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:20:
Zijn er hier nog mensen die hun eigen accupack bouwen, of kopen jullie alleen nog maar kant-en-klare rommel batterypacks van Ali en Amazon met goedkope nietszeggende BMS systemen. Bouw er zelf eens 1 met losse cellen en een fatsoenlijke BMS! Het hart van de thuisaccu ligt in jullie handen.
8 x 280ah cellen bij nkon om aan die 24V pack te komen kosten toch al snel meer dan 600 euro en dan moet er nog een BMS bij en een behuizing.
Die Powerqueen is volgens mij van redelijke kwaliteit als ik het zo lees en voor die prijs kun je het zelf niet maken volgens mij.
280ah bij 24v is ook bijna 200% meer kWh opslag dan de powerqueen accu van 100ah.
Dus dat is appels met peren vergelijken tot dat je het gelijk maakt door naar kWh/euro te terug te brengen.
Dus dat is appels met peren vergelijken tot dat je het gelijk maakt door naar kWh/euro te terug te brengen.
Hier niet want anders hadden we wel in het juiste topic daarvoor gezetenJanDoedel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:20:
Ik doe dit maar deels vanwege de centen! ik heb nu 14 zonneplaten en lever per jaar 3000 kWh terug van de 4200 opgewekte kWh. Maar ik wil veel meer daarvan benutten. Ik ga een electrische boiler aanschaffen en een thuis accu zoals deze en dan llever ik nog maar heel weinig terug. Dat geeft mij het gevoel dat ik mijn zonneenergie ten volle benut. In de wintermaanden heb ik gas, daar kan ik niks aan veranderen met mij oude huis. Deze opstelling kost mij 800 euro, maar dat kan ik makkelijk betalen en wie weet verdiend zich dat terug in een jaar of 5. Geen idee....
Dus 7 cent afschrijving per kwh binnen de 4000 cycles. En daar komt het laadverlies nog bij op. Ik vind het een makkelijke benadering om te kijken wanneer het loont om het beestje te gebruiken. Uiteindelijk blijft stroom relatief goedkoop maar hebben we de drang om ons rijk rekenen met leuke accu's. Met een vast contract van 25 cent all in moet je 2800kwh verbruiken eer je die 700 euro eruit hebt. De inefficientie nog niet meegerekend.
Oh is dat zo? Ik meen eens gelezen te hebben dat de laders via een bepaald laadpatroon werken. Dat patroon zal dan door de accu gegeven worden?salipander schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:11:
[...]
Dit soort acculaders kunnen namelijk gewoon parallel gebruikt worden. De spanning wordt tenslotte bepaald door de accu en er loopt geen stroom terug naar de laders, want diodeschakeling.
In theorie zou je dus ook een lader van 5A en een 20A lader tegelijk kunnen aansluiten en dan o.b.v. hoeveelheid teruglevering kunnen bepalen welke lader aangezet moet worden?
Thanx voor de update @salipander
Nog wel een paar vragen:
- stel ik heb 2 accu's, hoe kan ik die het beste aansluiten? Ik begrijp parallel ivm het balanceren van de lading over de 2 accu's.
- de PowerStream heeft een aansluiting voor 2 (groepen) zonnepanelen. Kan je deze dan ook beide gebruiken? En hoe sluit je dat aan?
- Is het gevaarlijk om de accu te laden wanneer de PowerStream tegelijkertijd ook stroom afneemt?
- Ik lees ook iets over het aansluiten van meerdere laders. Hoe zit dat precies?
Nog wel een paar vragen:
- stel ik heb 2 accu's, hoe kan ik die het beste aansluiten? Ik begrijp parallel ivm het balanceren van de lading over de 2 accu's.
- de PowerStream heeft een aansluiting voor 2 (groepen) zonnepanelen. Kan je deze dan ook beide gebruiken? En hoe sluit je dat aan?
- Is het gevaarlijk om de accu te laden wanneer de PowerStream tegelijkertijd ook stroom afneemt?
- Ik lees ook iets over het aansluiten van meerdere laders. Hoe zit dat precies?
@epic007
- Je kunt de accu's parallel zetten, maar dat geeft mogelijk wat issues met balanceren van de cellen (bij de PowerQueen dan)
- Sowieso geen 2x 24V accu in serie, want dan heb je 48V.
- Waarschijnlijk handiger om een accu per input van de PowerStream te gebruiken.
(Er staan wat voorbeelden van y-kabels om een accu op de twee ingangen van de Powerstream aan te sluiten, dat heb je dan niet nodig...)
- Volgens mij niet, wel een beetje lomp.
- Dat zou moeten gaan:
https://diysolarforum.com...up-battery-charging.9567/
- Je kunt de accu's parallel zetten, maar dat geeft mogelijk wat issues met balanceren van de cellen (bij de PowerQueen dan)
- Sowieso geen 2x 24V accu in serie, want dan heb je 48V.
- Waarschijnlijk handiger om een accu per input van de PowerStream te gebruiken.
(Er staan wat voorbeelden van y-kabels om een accu op de twee ingangen van de Powerstream aan te sluiten, dat heb je dan niet nodig...)
- Volgens mij niet, wel een beetje lomp.
- Dat zou moeten gaan:
https://diysolarforum.com...up-battery-charging.9567/
[ Voor 18% gewijzigd door RudolfR op 19-07-2024 10:06 ]
- stel ik heb 2 accu's, hoe kan ik die het beste aansluiten? Ik begrijp parallel ivm het balanceren van de lading over de 2 accu's.epic007 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:55:
Thanx voor de update @salipander
Nog wel een paar vragen:
- Parallel is makkelijker omdat je met 1 lader toekunt en beide accu's dan altijd even lang worden geladen. Serie kan wel, maar dan heb je per accu een lader nodig of een balanceerunit. Dat kost weer extra. Ook wordt het voltage met 2x 26V een beetje hoog voor de Powerstream. (*)
- gewoon parallel, met een Y-splitter. zie de plaatjes elders hier.
- Nee dat niet, maar het heeft geen zin en als je correct programmeert, gebeurt zoiets niet.
- Parallel. De accu is een spanningsbron met een zeer lage weerstand. De laders 'zien' elkaar hierdoor niet en kunnen ieder onafhankelijk een bijdrage leveren.
(*) Ik ga nog een 12.8 V accu in serie zetten met de 24V accu's: Het wordt dan 2x 25.6V 100 Ah parallel (= 200 Ah) en die in serie met 1x 12.8V 200 Ah. De 12V accu krijgt natuurlijk zijn eigen lader.
Zo voed ik de Powerstream met een kleine 40 V. Jaja, het tweakt hier al lekker uit de hand.
[ Voor 18% gewijzigd door salipander op 19-07-2024 10:28 ]
Slecht plan, hoe verzeker je dat de cellen in beide accu's een gelijke lading/enigzins gebalanceerd zijn? Ik zou dit alleen doen als je gelijke accu's hebt (in ieder geval dezelfde cellen) en een 36V lader hebt.salipander schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:16:
[...]
(*) Ik ga nog een 12.8 V accu in serie zetten met de 24V accu's: Het wordt dan 2x 25.6V 100 Ah parallel (= 200 Ah) en die in serie met 1x 12.8V 200 Ah. De 12V accu krijgt natuurlijk zijn eigen lader.
Zo voed ik de Powerstream met een kleine 40 V. Jaja, het tweakt hier al lekker uit de hand.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Helemaal geen slecht plan. Juist door per accu in serie een eigen lader te gebruiken, kan ik het laden beter regelen. Als ik een 36V lader zou gebruiken voor alles in één, en één van de accugroepen is vol, dan stopt het laden ook voor de andere accugroep. En dan groeit de onbalans. Als ik onafhankelijk kan laden, dan kan ik ervoor zorgen dat alle accu's volraken. Dan heb je een ijkpunt dat alle accu's gelijk zijn.RaymondD schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:24:
[...]
Slecht plan, hoe verzeker je dat de cellen in beide accu's een gelijke lading/enigzins gebalanceerd zijn? Ik zou dit alleen doen als je gelijke accu's hebt (in ieder geval dezelfde cellen) en een 36V lader hebt.
De 12.8V 200 Ah accu is fysiek identiek aan de 25.6 V 100 Ah accu. Alleen zijn de cellen in 2P4S geschakeld in plaats van 1P8S. Ze hebben dus dezelfde capaciteit en zo zit er in de daisy chain geen accugroep die eerder leeg is dan de ander.
[ Voor 8% gewijzigd door salipander op 19-07-2024 13:52 ]
Hoelang duurde het bij jullie voordat de PowerQueen accu werd geleverd? Heb inmiddels alles al binnen, behalve de accu.
Heb wel een trackingnummer, maar die geeft aan dat hij enkel maar is aangemeld.
Ik zou hier best wat meer van willen weten. Heb je tips om in te lezen? Leuk project voor na de vakantie 😊JanDoedel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:20:
De Powerstream kan tot 55 V aansalipander schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:16:
[...]
- Parallel is makkelijker omdat je met 1 lader toekunt en beide accu's dan altijd even lang worden geladen. Serie kan wel, maar dan heb je per accu een lader nodig of een balanceerunit. Dat kost weer extra. Ook wordt het voltage met 2x 26V een beetje hoog voor de Powerstream. (*)
Ik heb het even getest met beide 24V accu's in serie (elk met een eigen lader zoals je zegt) en dan die 48 V (53,4 V max volledig geladen en onbelast) naar beide ingangen van de Powerstream (parallel)
Dan kan je wel de 800 W halen en het leek er op dat de Powerstream minder warm werd (bij 800 W output ipv 660) maar dat ga ik nog eens rustig opnieuw uitproberen
Kan wel rond de 10 dagen duren. De lader werd apart gestuurd en was er eerder.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:59:
Hoelang duurde het bij jullie voordat de PowerQueen accu werd geleverd? Heb inmiddels alles al binnen, behalve de accu.
ACCU 1:Psycho_Mantis schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:59:
Hoelang duurde het bij jullie voordat de PowerQueen accu werd geleverd?
wo 03-07 08:45 besteld
ma 08-07 14:09 bezorgd
ACCU 2:
di 09-07 07:22 besteld
vr 12-07 14:12 bezorgd
Als je al een paar dagen een T&T-code hebt maar er verder niks gebeurt, dan is de accu mogelijk niet voorradig in het Duitse warehouse. Stuur een mailtje naar service.de@ipowerqueen.com, ze reageren doorgaans snel (tussen 04.00 en 10.00 uur).
[ Voor 11% gewijzigd door joep03nl op 19-07-2024 15:18 ]
Zie dat Noeifevo een nieuwe acculader op de website heeft toegevoegd:
/f/image/NpBFeH7Iuwj4TZDfSn2OHqki.png?f=fotoalbum_large)
Op AliExpress precies hetzelfde kastje:
/f/image/QfMRSZfQY669tV3zHPC8immv.png?f=fotoalbum_large)
Prijs is ongeveer de helft.
Of ie onder de motorkap ook hetzelfde is... Geen idee, maar zou zo maar kunnen.
/f/image/NpBFeH7Iuwj4TZDfSn2OHqki.png?f=fotoalbum_large)
Op AliExpress precies hetzelfde kastje:
/f/image/QfMRSZfQY669tV3zHPC8immv.png?f=fotoalbum_large)
Prijs is ongeveer de helft.
Of ie onder de motorkap ook hetzelfde is... Geen idee, maar zou zo maar kunnen.
Op de site van ehoco complete uitleg,over dit project.
inclusief scripts.
Zeer informatief, en goed uitgelegd.
https://ehoco.nl/eenvoudige-thuisbatterij-zelf-maken/
inclusief scripts.
Ok Top! Heb je voor mij de link van Powerqueen 24/280aH ? Voor dat geld stop ik met bouwen.Flappie schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:34:
[...]
Ik volg dit topic inmiddels een aantal dagen. Maar volgens mij gaat het hier vooral om de prijs en de "simpele" opstelling. Met zelf accu packs bouwen wordt het al weer complexer en lastiger, en ook duurder.
8 x 280ah cellen bij nkon om aan die 24V pack te komen kosten toch al snel meer dan 600 euro en dan moet er nog een BMS bij en een behuizing.
Die Powerqueen is volgens mij van redelijke kwaliteit als ik het zo lees en voor die prijs kun je het zelf niet maken volgens mij.
Zou toch wel mooi zijn als het mogelijk was om de batterij port te reverse engineeren van de Ecoflow, dan zou je wellicht zonder losse lader kunnen (indien 48v). Iemand hier al een poging toe gedaan? Ik vind niks over de pinout helaas.
Chapeau! Mooi uitgelegd en mooie scripts.simonj schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:12:
inclusief scripts.
Maar Joost had wel even kunnen melden dat hij dit had gedaan, met een bronvermelding
Vraag: Waar sla je die scripts op? Op de powerstream zelf, of loopt dit op een linux apparaat in je netwerk? (Ik heb geen Raspberry Pi, maar wel een Synology waarop dit zou kunnen draaien).
[ Voor 29% gewijzigd door salipander op 20-07-2024 00:51 ]
Hij heeft het over zekeringen. Ik snap dat dat veiliger is maar ik kan geen scenario bedenken dat het nodig is? 20 en 30A zekeringen bij in en uitvoer, waarom?simonj schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:12:
inclusief scripts.
Excuses, jouw naam was nog niet genoemd, dat is alsnog gebeurd (thijsmans was wel al genoemd).salipander schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:55:
[...]
Chapeau! Mooi uitgelegd en mooie scripts.
Maar Joost had wel even kunnen melden dat hij dit had gedaan, met een bronvermelding
Ik heb getracht om 15 pagina's samen te vatten en foutieve informatie, die ook in dit draadje staat, weg te laten. Daarnaast eigen bevindingen/ideeën en een paar scriptjes (o.b.v. de class die thijsmans geschreven heeft) toegevoegd. Ongetwijfeld zal er her en der nog iets ontbreken.
Op een Raspberry Pi, Orange Pi, VPS, maar op een Synology kan ook prima (zie hier).salipander schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:55:
[...]
Vraag: Waar sla je die scripts op? Op de powerstream zelf, of loopt dit op een linux apparaat in je netwerk? (Ik heb geen Raspberry Pi, maar wel een Synology waarop dit zou kunnen draaien).
[ Voor 5% gewijzigd door joep03nl op 20-07-2024 09:16 ]
Ik zie dit dan ook als diefstal, voor dat je het weet heeft hij de rechten en moet jij als 'uitvinder' aan hem betalen, Amerikaanse toestanden.salipander schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:55:
[...]
Chapeau! Mooi uitgelegd en mooie scripts.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
25 minuten voordat je dit plaatst geeft hij excuses en is het gewijzigd.natural colour schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:25:
[...]
Ik zie dit dan ook als diefstal, voor dat je het weet heeft hij de rechten en moet jij als 'uitvinder' aan hem betalen, Amerikaanse toestanden.
Netjes @joep03nl !
Het automatiseringsgedeelte heb ik soms weinig geduld (of inzicht?) voor. Mijn insteek was vooral mijn stabiele rustverbruik te dekken. Nu is meer mogelijk. Leuk dat het script ook voor 2 Powerstreams geschreven is. Na de vakanties er maar even aan knutselen.
Het automatiseringsgedeelte heb ik soms weinig geduld (of inzicht?) voor. Mijn insteek was vooral mijn stabiele rustverbruik te dekken. Nu is meer mogelijk. Leuk dat het script ook voor 2 Powerstreams geschreven is. Na de vakanties er maar even aan knutselen.
[ Voor 8% gewijzigd door Kanoet op 20-07-2024 09:38 ]
Klopt idd. Het is gewoon ah * voltage = kwh. De bms zou ik gewoon op ali bestellen. Je hebt nieuwere versies met bluetooth. Reviews zijn okay op YouTube, hier wordt ook heel simpel uitgelegd hoe je ze aan elkaar knoopt.HugoStiglitz schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:17:
[...]
Klopt het dan als ik 8 cellen koop en een BMS ik een opslag heb van 8.06 kWh? Gegevens heb ik ingevuld op de volgende site:
Dan zou je onder de 500 euro de basisspullen (612 - 20%) hebben (moet er nog wel wat omheen). Heb ik een BMS van 100 euro gepakt:https://www.nkon.nl/jk-bms-pb1a16s10p.html nog niet uitgezocht of het de goede is.
Ik verwacht (met mijn vaardigheden) dat het pack kwalitatief net zo goed is, zo niet beter, dan de kant en klare Chinese packs.
Kijk wel goed wat dat allemaal weegt, die 315Ah cellen wegen 5.5kg per stuk. 8 van die dingen is niet mis.HugoStiglitz schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:17:
[...]
Klopt het dan als ik 8 cellen koop en een BMS ik een opslag heb van 8.06 kWh? Gegevens heb ik ingevuld op de volgende site:
Met minder Ah daalt ook het gewicht.
Volgens mij zijn die kits van Eel kwalitatief wel in orde.
https://off-grid-garage.com/diy-kits/
Maargoed, daar is een ander topic voor.
Gewicht valt best wel mee hoor.RudolfR schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:11:
[...]
Kijk wel goed wat dat allemaal weegt, die 315Ah cellen wegen 5.5kg per stuk. 8 van die dingen is niet mis.
Met minder Ah daalt ook het gewicht.
Volgens mij zijn die kits van Eel kwalitatief wel in orde.
https://off-grid-garage.com/diy-kits/
Maargoed, daar is een ander topic voor.
Kijk maar eens wat dezelfde capaciteit in voltage en ah weegt als je voor agm of loodzuur accu's gaat.
Waarbij je dan ook nog niet eens de volledige capaciteit kunt gebruiken zoals bij lifepo4
Ik heb wél twee smart plugs gebruikt. Daardoor kun je de hele Ecoflow-app vergeten en dus zonder taak vanuit de app starten met terugleveren. En bonus: je kunt in Home Assistant de batterij als stroombron opgeven:salipander schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:46:
Nee!! Terugleveren regel je met de Ecoflow app. De stekker van de powerstream zit direct in het stopcontact. Alleen de (domme) lader wordt via een smartplug geregeld.
Ik heb een update in de startpost gezet, want blijkbaar is dit niet voor eenieder meteen duidelijk.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xy86U77yRGcNnpbULXXiAYlY.png?f=user_large)
Daardoor krijg je ook meer stats (zelfvoorziening, bijvoorbeeld). Met twee plugs kun je ook voorkomen dat je tegelijkertijd aan het laden en ontladen bent (wat natuurlijk knap inefficient is).
* Thijsmans is nog wel op zoek naar een 1) SOC-meter (of integreerbare shunt over serieel signaal, bluetooth of wifi @ ESP8266 / ESP32) en 2) kabelzekeringen voor 4mm2.
Mocht iemand in die hoek aanbevelingen hebben...
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Ik wacht zelf nog op mijn accu de rest is al binnen, maar ben home assistant al aan het inrichten. Ik heb de ecoflow ook al geconfigureerd dmv een labvoeding eraan te hangen.Thijsmans schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:46:
[...]
Ik heb wél twee smart plugs gebruikt. Daardoor kun je de hele Ecoflow-app vergeten en dus zonder taak vanuit de app starten met terugleveren. En bonus: je kunt in Home Assistant de batterij als stroombron opgeven:
[Afbeelding]
Daardoor krijg je ook meer stats (zelfvoorziening, bijvoorbeeld). Met twee plugs kun je ook voorkomen dat je tegelijkertijd aan het laden en ontladen bent (wat natuurlijk knap inefficient is).
* Thijsmans is nog wel op zoek naar een 1) SOC-meter (of integreerbare shunt over serieel signaal, bluetooth of wifi @ ESP8266 / ESP32) en 2) kabelzekeringen voor 4mm2.
Mocht iemand in die hoek aanbevelingen hebben...
Maar 2 smartplugs is echt niet nodig.
De ecoflow kan je geheel sturen en uitlezen in HA. Tevens kan je hem met een smartplug niet echt precies sturen hoeveel output hij moet geven.
De HACS plugin:
https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud
Script om de output te regelen, dus deze kan je naar 0 zetten tijdens het opladen:
https://github.com/svenerbe/ecoflow_dynamic_power_adjustment
Meld je wel even aan als developer bij Ecoflow.
De ecoflow geeft echter geen kWh waarde mee, waardoor je hem niet als kan toevoegen in je energy dashboard. Dit is op te lossen door een helper aan te maken:
:strip_exif()/f/image/HEInTjSQMCdECt7CbqX5L8Fj.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kan je dan wel toevoegen in je energy dashboard.
Betreft de SOC, je kan vanuit de ECO flow het voltage pakken en een tabel naast maken en het percentage baseren op basis van voltage. Dit is het makkelijkste, maar ook niet erg nauwkeurig.
Hier zie je hoe dat moet:
https://community.home-as...ltage-in-percent/563919/2
Andere methode is om de uitgaande stroom te gebruiken om te berekenen hoeveel capaciteit er nog is. Ik heb dit gevonden op reddit:
https://www.reddit.com/r/...n_by_coulomb_counting_in/
Zelf helaas nog niet kunnen testen, maar het moet kunnen.
Het beste is natuurlijk als we gewoon de bluetooth van de powerqueen kunnen uitlezen, wellicht volgt dat later nog eens.
Als dat plain text is moet dat kunnen. Ben zelf met een ander projectje bezig waar ik met Tasmota op een ESP32-C3 de BT broadcast van een sensor ontvang en naar mijn MQTT broker verstuur. Die berichten kun je met HA of NodeRed oppakken.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:19:
[...]
Het beste is natuurlijk als we gewoon de bluetooth van de powerqueen kunnen uitlezen, wellicht volgt dat later nog eens.
Tasmota wel de speciale BT C3 versie pakken maar dat kan gewoon met de web installer. Daarna configureren maar dat is relatief eenvoudig.
I know, daarvoor had ik dus een PHP API-interface class geschrevenPsycho_Mantis schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:19:
Maar 2 smartplugs is echt niet nodig.
De ecoflow kan je geheel sturen en uitlezen in HA. Tevens kan je hem met een smartplug niet echt precies sturen hoeveel output hij moet geven.
Ik kwam tot de droevige conclusie dat de Ecoflow app wel een totale teller van geleverde kWh heeft, maar dat die niet via de API op te vragen is. Je kunt eigenschappen van apparaten opvragen en wijzigen, maar geen totalen en ook geen account-totaal of zo. Dan liever hardwarematig meten op de plug dan extrapoleren via HA. De update frequenties zijn matig en houden de wijzigingen niet goed bij.De ecoflow geeft echter geen kWh waarde mee, waardoor je hem niet als kan toevoegen in je energy dashboard. Dit is op te lossen door een helper aan te maken:
Als het voltage met een voldoende precieze resolutie beschikbaar is, zou dit wel eens een winnaar kunnen zijn. Gaat niet om precieze percentages, maar meer in de zin van vol, halfvol, bijna leeg, helemaal leeg.Betreft de SOC, je kan vanuit de ECO flow het voltage pakken en een tabel naast maken en het percentage baseren op basis van voltage. Dit is het makkelijkste, maar ook niet erg nauwkeurig.
Hier zie je hoe dat moet:
https://community.home-as...ltage-in-percent/563919/2
Hoe precies de resolutie ook is, het probleem blijft wel dat voltage afhankelijk is van load. Dus maximaal vermogen terugleveren geeft een lager voltage. Zeker met de discharge curve van LFP is dat erg lastig.Thijsmans schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:49:
[...]
I know, daarvoor had ik dus een PHP API-interface class geschreven
[...]
Ik kwam tot de droevige conclusie dat de Ecoflow app wel een totale teller van geleverde kWh heeft, maar dat die niet via de API op te vragen is. Je kunt eigenschappen van apparaten opvragen en wijzigen, maar geen totalen en ook geen account-totaal of zo. Dan liever hardwarematig meten op de plug dan extrapoleren via HA. De update frequenties zijn matig en houden de wijzigingen niet goed bij.
[...]
Als het voltage met een voldoende precieze resolutie beschikbaar is, zou dit wel eens een winnaar kunnen zijn. Gaat niet om precieze percentages, maar meer in de zin van vol, halfvol, bijna leeg, helemaal leeg.
Nu is de load wel erg continu hetzelfde, dus een grove inschatting en zeker vol/bijna leeg zou moeten lukken in theorie.
Heb je een link welk type device dat kan ? Van Athom ? ik ken deze https://www.athom.tech/blank-1/tasmota-esp32-c3-eu-plug-v3 maar daar zit toch geen BT in ..Refthoom schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:32:
[...]
Als dat plain text is moet dat kunnen. Ben zelf met een ander projectje bezig waar ik met Tasmota op een ESP32-C3 de BT broadcast van een sensor ontvang en naar mijn MQTT broker verstuur. Die berichten kun je met HA of NodeRed oppakken.
Tasmota wel de speciale BT C3 versie pakken maar dat kan gewoon met de web installer. Daarna configureren maar dat is relatief eenvoudig.
[ Voor 8% gewijzigd door hannibal2206 op 20-07-2024 17:39 ]
Ik heb het over een losse ESP module. Zoiets als https://a.aliexpress.com/_EwYiG0f.hannibal2206 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:59:
[...]
Heb je een link welk type dat kan ? Van Athom ?
In zo'n smart plug zou inderdaad heel mooi zijn, maar die ken ik niet. Deze ESP module is ongeveer zo groot als je duimnagel, is makkelijk weg te stoppen. Wel ergens 5V vandaan halen.
[ Voor 41% gewijzigd door Refthoom op 20-07-2024 20:15 ]
Oh maar 95 euroRudolfR schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:54:
@Thijsmans
Victron heeft dat, denk ik.
Smart Shunt / Smart Sense?
Wordt de terugverdien tijd gelijk weer een jaartje langer.
@Refthoom Ik heb eerder contact gehad met de PQ klantenservice over Bluetooth, en zij zeiden eigenlijk met veel omhaal "Schade marmelade":
In niet-Bluetooth nieuws: na wat Googelen kwam ik uit bij een project dat een goedkope PZEM-017 battery-monitor gebruikt. Daar wordt een ESP8266 (D1 mini) aan de RS485-bus gehangen. Kosten: ongeveer 10-15 euro @ Ali. Op de D1 mini draait Tasmota met wat kWh-tellertjes. Leuk, maar die tellertjes heb ik dus al via mijn smart-plug.
Het actuele accu-voltage haal ik inmiddels op via de Ecoflow-API als input-voltage (zoals @Psycho_Mantis tipte) en gaat via MQTT naar HA:
Mogelijk is het berekenen van het percentage op grond van het voltage niet de beste keuze: er is inmiddels 1 kW uit getrokken sinds het opladen, en het voltage is nog altijd 24,95 V (en het percentage dus 97,46). Het lijkt mij veilig te veronderstellen dat ik OF vannacht nog 40 kWh uit de batterij trek, OF het voltage nagenoeg 25 V blijft totdat de batterij leeg is en dan instort
Misschien toch maar een coulomb-counter in mijn PHP-script integreren
Op grond hiervan heb ik uiteindelijk de niet-smart accu gekocht. Achteraf gezien denk ik eigenlijk dat er niet zo heel veel verschillende BMS'en met Bluetooth op de (Chinese) markt zijn; er worden al heel wat ondersteund in de HA-add-on BatMon. Mijn gok is dat ze (1) hetzelfde zijn, of (2) hetzelfde protocol gebruiken. Ik zou dus gewoon eens kijken wat er aan signalen voorbij komt.Für Ihren speziellen Anwendungsfall, bei dem Sie die Batteriedaten mithilfe eines nahegelegenen Computers oder eines Bluetooth-fähigen Mikrocontrollers wie ESP32 oder Pi Pico in ein automatisiertes System integrieren möchten, ist dies derzeit jedoch schwer zu erfüllen.
In niet-Bluetooth nieuws: na wat Googelen kwam ik uit bij een project dat een goedkope PZEM-017 battery-monitor gebruikt. Daar wordt een ESP8266 (D1 mini) aan de RS485-bus gehangen. Kosten: ongeveer 10-15 euro @ Ali. Op de D1 mini draait Tasmota met wat kWh-tellertjes. Leuk, maar die tellertjes heb ik dus al via mijn smart-plug.
Het actuele accu-voltage haal ik inmiddels op via de Ecoflow-API als input-voltage (zoals @Psycho_Mantis tipte) en gaat via MQTT naar HA:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| $powerstream = $ecoflow->getDevice(POWERSTREAM_SERIAL); $mqtt = new Bluerhinos\phpMQTT( MQTT_BROKER, MQTT_PORT, uniqid() ); if( $mqtt->connect(true, NULL, MQTT_USER, MQTT_PASSWD) ) { $battVoltage = ( $powerstream['data']['20_1.pv1InputVolt'] + $powerstream['data']['20_1.pv2InputVolt'] ) / 20; $mqtt->publish( MQTT_TOPIC, json_encode([ 'batteryPercentage' => round($battVoltage / 25.6 * 100, 2), 'batteryVoltage' => round($battVoltage, 2), 'outputWatts' => $powerstream['data']['20_1.permanentWatts'] / 10, 'pv1Temp' => $powerstream['data']['20_1.pv1Temp'] / 10, 'pv2Temp' => $powerstream['data']['20_1.pv2Temp'] / 10, 'supplyPriority' => $powerstream['data']['20_1.supplyPriority'], ])); } |
Mogelijk is het berekenen van het percentage op grond van het voltage niet de beste keuze: er is inmiddels 1 kW uit getrokken sinds het opladen, en het voltage is nog altijd 24,95 V (en het percentage dus 97,46). Het lijkt mij veilig te veronderstellen dat ik OF vannacht nog 40 kWh uit de batterij trek, OF het voltage nagenoeg 25 V blijft totdat de batterij leeg is en dan instort
Misschien toch maar een coulomb-counter in mijn PHP-script integreren
De tf03k coulomb meter kan gebruikt worden voor SOC.
Deze moet een seriële ttl poort hebben aldus deze documentatie.
https://github.com/edillmann/tf03mqtt.
Op mijn zeilboot heb ik deze eentje ingebouwd voor het accu verbruik in de gaten te houden.
Uiteraard het display open gemaakt maar op de pcb is geen seriële poort aanwezig en typenummer eindigt niet op k maar h op de pcb.
Deze heb ik met 500A shunt besteld op ali voor een mars en een bounty.
In de advertentie staat wel typenr eindigt op k en achter op het kastje van het display ook echter op de pcb aan de binnenkant eindigt het typenr op h
Links onder op de pcb hoort een witte connector te zitten als ttl serial net als de witte connector links boven waarop de shunt aangesloten zit
Als we ergens de juiste versie kunnen krijgen zou deze wel interessant zijn en stuk goedkoper als de Victron shunt
Deze moet een seriële ttl poort hebben aldus deze documentatie.
https://github.com/edillmann/tf03mqtt.
Op mijn zeilboot heb ik deze eentje ingebouwd voor het accu verbruik in de gaten te houden.
Uiteraard het display open gemaakt maar op de pcb is geen seriële poort aanwezig en typenummer eindigt niet op k maar h op de pcb.
Deze heb ik met 500A shunt besteld op ali voor een mars en een bounty.
In de advertentie staat wel typenr eindigt op k en achter op het kastje van het display ook echter op de pcb aan de binnenkant eindigt het typenr op h
![]() | ![]() |
Links onder op de pcb hoort een witte connector te zitten als ttl serial net als de witte connector links boven waarop de shunt aangesloten zit
Als we ergens de juiste versie kunnen krijgen zou deze wel interessant zijn en stuk goedkoper als de Victron shunt
[ Voor 51% gewijzigd door bgrr op 21-07-2024 00:26 ]
Perongeluk de 600w versie van de ecoflow besteld.Ik vind het geen punt om die terug te sturen en een 800w te kopen, maar ik zie hier dat dat een kwestie is van instellingen? Of is er hardwarematig een verschil?
Edit: Laat maar, beter lezen in dit draadje
Edit: Laat maar, beter lezen in dit draadje
[ Voor 10% gewijzigd door tw_gotcha op 21-07-2024 07:19 ]
@bgrr Ik zie solderpads zitten met Tx en Rx. Even meten wat er over V en G loopt, en indien 3,3V, een esp eraan hangen en uitlezen?
Ik gebruik dezelfde methode al een paar dagen om te bepalen of batterij 1 leeg is (en dat er overgeschakeld moet worden op batterij 2).Thijsmans schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:22:
@Refthoom
In eerste instantie gebruikte ik alleen 20_1.pv1InputVolt, maar dan had ik de ene dag 5% over, de andere 10%.
Sinds 2 dagen het gemiddelde van 20_1.pv1InputVolt en 20_1.pv2InputVolt en had ik 6% resp. 5% over.
Vanochtend even gekeken naar het gemiddelde voltage van de laatste procenten:
68%: 26,3V
5%: 24,2V
4%: 23,2V
3%: 22,4V
2%: 21,8V
1%: 20,8V
0%: 20,4V
Dit zijn voltages wanneer er belasting is. In rust is het ongeveer 0,5V hoger.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TALYi9KsJAhnMVtDH0BDTcGy.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door joep03nl op 21-07-2024 09:38 ]
Hmm dat zou idd wel eens kunnen werken :-)Thijsmans schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:21:
@bgrr Ik zie solderpads zitten met Tx en Rx. Even meten wat er over V en G loopt, en indien 3,3V, een esp eraan hangen en uitlezen?
Zal de display nog eens open draaien als ik terug ben van vakantie en de multimeter erop zetten.
Binnenkort meer nieuws
Ik ben ook met heel veel interesse aan het kijken naar dit systeem. Klopt het dat als ik het volgende doe dat het zou moeten werken:
2x accu parallel
1x lader
1x ecoplus omvormer
Op deze manier zou ik dan dubbele capaciteit hebben, alleen dus wel langzamer laden. Mocht dit niet voldoende blijken te zijn, dan kan ik een extra lader (of twee extra laders) bijkoppelen. Ik heb hier namelijk een enorm overschot als de zon daadwerkelijk schijnt.
Door 1 omvormer te gebruiken zit ik wel aan de max van 800 watt (maar dat is ruim voldoende voor het nachtgebruik hier).
Dan nog even uitzoeken hoe ik met node red de boel kan aansturen, maar dat is stap twee
Wat mij verder nog niet helemaal duidelijk is (of ik heb er overheen gelezen), hoe bepalen jullie wanneer er gestopt moet worden omdat de accu leeg is? Of laten jullie dat over aan het BMS?
2x accu parallel
1x lader
1x ecoplus omvormer
Op deze manier zou ik dan dubbele capaciteit hebben, alleen dus wel langzamer laden. Mocht dit niet voldoende blijken te zijn, dan kan ik een extra lader (of twee extra laders) bijkoppelen. Ik heb hier namelijk een enorm overschot als de zon daadwerkelijk schijnt.
Door 1 omvormer te gebruiken zit ik wel aan de max van 800 watt (maar dat is ruim voldoende voor het nachtgebruik hier).
Dan nog even uitzoeken hoe ik met node red de boel kan aansturen, maar dat is stap twee
Wat mij verder nog niet helemaal duidelijk is (of ik heb er overheen gelezen), hoe bepalen jullie wanneer er gestopt moet worden omdat de accu leeg is? Of laten jullie dat over aan het BMS?
[ Voor 12% gewijzigd door leejoow op 21-07-2024 10:48 ]
👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
Het staat er niet bij, maar neem aan dat je 24V accus gaat gebruiken? Dan is je max 2 x 13 x 25,6 = 666 Watt (doorgaans ook voldoende voor (sluip)verbruik 's nachts. Bij 36V kun je die 800 Watt gaan gebruiken.leejoow schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:42:
Hier gebeurt dat nu nog door het BMS, maar wil dat gaan doen o.b.v. voltage. Het ontladen (tot 5%) gaat al prima, nu nog even het juiste voltage bij het opladen zoeken...leejoow schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:42:
ik heb ook een enorm overschot maar dat ga ik 's avonds nooit opmaken. ik kook electrisch maar dat vraagt meer watt dan de accu kan leveren. Dan heb je nog de PC, koelvries, vaatwasser, router, en wat andere apparaten. Voorlopig ga ik een accu proberen en eens kijken hoe dat gaat.leejoow schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:42:
[...]
[...]
Klopt, het gaat om de 24V accus. Maar 666 watt is ook voldoende. We zitten gemiddeld aan 470W hier.joep03nl schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:53:
[...]
Het staat er niet bij, maar neem aan dat je 24V accus gaat gebruiken? Dan is je max 2 x 13 x 25,6 = 666 Watt (doorgaans ook voldoende voor (sluip)verbruik 's nachts. Bij 36V kun je die 800 Watt gaan gebruiken.
Okay, dus de BMS beschermt de accu's voldoende begrijp ik hieruit?[...]
Hier gebeurt dat nu nog door het BMS, maar wil dat gaan doen o.b.v. voltage. Het ontladen (tot 5%) gaat al prima, nu nog even het juiste voltage bij het opladen zoeken...
👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
vraagje, hoe kom je aan die 13? Dit is een beetje nieuw voor mij!joep03nl schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:53:
[...]
Het staat er niet bij, maar neem aan dat je 24V accus gaat gebruiken? Dan is je max 2 x 13 x 25,6 = 666 Watt (doorgaans ook voldoende voor (sluip)verbruik 's nachts. Bij 36V kun je die 800 Watt gaan gebruiken.
Dat is de max input. Aangezien je een Y-splitter (omgekeerd) gaat gebruiken is het 2 x 13.tw_gotcha schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:04:
[...]
vraagje, hoe kom je aan die 13? Dit is een beetje nieuw voor mij!
Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).