Ja, in beginsel wel, maar ik regel het liever zelf (middels scripting).leejoow schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:02:
[...]
Okay, dus de BMS beschermt de accu's voldoende begrijp ik hieruit?
Om 1 accu te laden heb je al tenminste 5 uur continue zon nodig. Als het wat bewolkter weer is, zoals vandaag, dan kan dat zomaar 10 uur of meer zijn. Dadelijk worden de dagen weer korter, dan krijg je zeker beide accu's niet geladen (en 1 accu ook steeds lastiger). Een extra lader is dan ideaal.leejoow schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:42:
Op deze manier zou ik dan dubbele capaciteit hebben, alleen dus wel langzamer laden. Mocht dit niet voldoende blijken te zijn, dan kan ik een extra lader (of twee extra laders) bijkoppelen. Ik heb hier namelijk een enorm overschot als de zon daadwerkelijk schijnt.
Heb hier zelf 2 setjes staan (dus ook 2 laders en 2 omvormers). Erg blij met deze keuze. Waarschijnlijk ga ik nog een 8A of 10A acculader erbij zetten, zodat ik ook kan laden als de teruglevering <575 Watt is.
Als er geen zon is, dan laad ik de accu op wanneer het tarief het voordeligste is. Ontladen wanneer de stroom duur is.joep03nl schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:16:
[...]
Om 1 accu te laden heb je al tenminste 5 uur continue zon nodig. Als het wat bewolkter weer is, zoals vandaag, dan kan dat zomaar 10 uur of meer zijn. Dadelijk worden de dagen weer korter, dan krijg je zeker beide accu's niet geladen (en 1 accu ook steeds lastiger). Een extra lader is dan ideaal.
Heb hier zelf 2 setjes staan (dus ook 2 laders en 2 omvormers). Erg blij met deze keuze. Waarschijnlijk ga ik nog een 8A of 10A acculader erbij zetten, zodat ik ook kan laden als de teruglevering <575 Watt is.
Prijsverschil is vaak meer dan 10ct/kWh, dus dat loont dan.
Dit slim scripten is nog wel een uitdaging.
voor alles wat je teruglevert krijg je een teruglever boete (beetje afhankelijk avn de leverancier). Dat maakt dan toch niet uit wanneer je teruglevert? Een accu is alleen maar gunstig als je de stroom zelf opmaakt. Of zie ik het verkeerd? Ik heb zelf (nog) een vast contract dus ik wete niet uit ervaring hoe een dynamisch contrcat werkt. Dit topic is natuurlijk niet bedoeld voor een dicussie over terugleverboetes, maar toch.Psycho_Mantis schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:18:
[...]
Als er geen zon is, dan laad ik de accu op wanneer het tarief het voordeligste is. Ontladen wanneer de stroom duur is.
Dit slim scripten is nog wel een uitdaging.
[ Voor 6% gewijzigd door tw_gotcha op 21-07-2024 13:09 ]
Dynamisch contract bij Tibber kent geen terugleverboete.tw_gotcha schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:08:
[...]
voor alles wat je teruglevert krijg je een teruglever boete (beetje afhankelijk avn de leverancier). Dat maakt dan toch niet uit wanneer je teruglevert? Een accu is alleen maar gunstig als je de stroom zelf opmaakt. Of zie ik het verkeerd? Ik heb zelf (nog) een vast contract dus ik wete niet uit ervaring hoe een dynamisch contrcat werkt. Dit topic is natuurlijk niet bedoeld voor een dicussie over terugleverboetes, maar toch.
Echt terugleveren gaat met zo kleine accu natuurlijk niet gebeuren. Maar die 40 cent/kWh om 20:00 in de avond wil ik het liefste zo veel mogelijk uit de accu halen.
Klinkt leuk, maar denk dat dat in de praktijk niet gaat werken.Psycho_Mantis schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:18:
[...]
Als er geen zon is, dan laad ik de accu op wanneer het tarief het voordeligste is. Ontladen wanneer de stroom duur is.
Als er geen zon is zit er vaak ook veel minder verschil in de uurprijzen.
Onderstaand een overzichtje van gemiddelde (per maand) tussen prijsMIN en prijs MAX van Zonneplan (rekening houdende met 20% inefficiency)
gemiddelde_verschil
2023-05 - 0.106
2023-06 - 0.063
2023-07 - 0.101
2023-08 - 0.075
2023-09 - 0.126
2023-10 - 0.095
2023-11 - 0.052
2023-12 - 0.029
2024-01 - 0.025
2024-02 - 0.020
2024-03 - 0.041
2024-04 - 0.095
2024-05 - 0.115
2024-06 - 0.113
2024-07 - 0.142
Zoals je kunt zien liggen de verschillen tussen oktober - apil lager dan 0,10 EUR (en dan kijken we slechts naar één uur, je moet rekening houden met het aantal uren op- en ontladen). Je hebt 3.1 kWh nodig met opladen om vervolgens 2.5 kWh te kunnen ontladen.
Juist in deze maanden wil je zoveel mogelijk overtollige zonne-energie opslaan. Hiervoor het je een (lichterer) acculader nodig. In de andere maanden hoef je niet o.b.v. de prijs te laden, aangezien er dan (doorgaans) voldoende zonne-energie beschikbaar is.
Gemakshalve saldering en terugleverkosten buiten beschouwing gelaten
[ Voor 4% gewijzigd door joep03nl op 21-07-2024 13:40 ]
Dat lijkt me met zo'n 11 cent per kWh wel een relevante factorjoep03nl schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:37:
Gemakshalve saldering en terugleverkosten buiten beschouwing gelaten
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Ik kwam deze nog tegen, volgens mij heel vergelijkbaar (ook in prijs) maar zonder DIY. https://www.tink.nl/p/ank...0-ble-micro-omvormer-800w.
Die vergelijking zie ik niet. Los van de capaciteit (1,6 kWh tegen 2,5) en de prijs per kWh (circa 390 euro tegen 280), verschilt de functionaliteit: de Anker heeft geen netlader maar laadt alleen op met zonnepanelen. De connectiviteit/bestuurbaarheid van de omvormer lijkt zo 1-2-3 niet gedocumenteerd.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
interessant!Jazzle schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:28:
Ik kwam deze nog tegen, volgens mij heel vergelijkbaar (ook in prijs) maar zonder DIY. https://www.tink.nl/p/ank...0-ble-micro-omvormer-800w.
Toch zou juist een combi voordelen bieden. Rechtstreeks laden met de panelen en dus minder verlies, wanneer de accu vol is de elektriciteit doorleveren aan het net.Thijsmans schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:58:
Die vergelijking zie ik niet. Los van de capaciteit (1,6 kWh tegen 2,5) en de prijs per kWh (circa 390 euro tegen 280), verschilt de functionaliteit: de Anker heeft geen netlader maar laadt alleen op met zonnepanelen. De connectiviteit/bestuurbaarheid van de omvormer lijkt zo 1-2-3 niet gedocumenteerd.
Ik ga Anker alleszins in mijn achterhoofd houden. Ik was aan het denken om 2 á 4 panelen (relatief plat) op mijn tuinhuis bij te leggen. Deze accu kan ik gewoon buiten zetten (scheelt toch een stukje gemoedsrust) en daarmee combineren. Wel vervelend dat er op het eerste zicht geen API is. Integratie in Home Assistant gaat blijkbaar via de Anker cloud en dat vind ik toch vervelend (maar dat is bij de EcoFlow ook zo dacht ik).
Kwam deze inverter nog tegen op AliExpress
https://a.aliexpress.com/_EzyAQ75
1200watt
Geschikt voor 48v accu
Limiter dmv clamp sensor via rs-485 poort
Zou ook wifi in moeten zitten echter geen idee welke functies daarmee beschikbaar zijn.
Benieuwd of de rs poort dmv van home assistant van data te voorzien is dmv een wemos d1 mini ofzo.
https://a.aliexpress.com/_EzyAQ75
1200watt
Geschikt voor 48v accu
Limiter dmv clamp sensor via rs-485 poort
Zou ook wifi in moeten zitten echter geen idee welke functies daarmee beschikbaar zijn.
Benieuwd of de rs poort dmv van home assistant van data te voorzien is dmv een wemos d1 mini ofzo.
Deze topic is eenvoudige thuis accu.
Dat moeten we maar ook zou houden.
Simpel gezegd je laad je accu vol , en zorgt dat deze in de avond / of nacht gebruikt voor je zelf.
Dat moeten we maar ook zou houden.
Simpel gezegd je laad je accu vol , en zorgt dat deze in de avond / of nacht gebruikt voor je zelf.
Misschien topictitel aan laten passen naar: "Eenvoudige thuisaccu op basis van Ecoflow Powerstream". Er is al een DIY Powerwall topic en als er varianten komen met andere omvormers dan kan dat prima in een eigen topic.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Zo mijn 2'e 12v 200ah lifepo accu is net binnen. Helaas krijg ik hem niet meer op het zelfde niveau geladen vandaag. Morgen ga ik ze beide in serie aan de ecoflow hangen.
Ik wacht trouwens al meer dan een week op de dev aanvraag bij ecoflow. Zijn er meer mensen aan het wachten?
Ik wacht trouwens al meer dan een week op de dev aanvraag bij ecoflow. Zijn er meer mensen aan het wachten?
Ik heb woensdag de dev aanvraag ingediend. Hier ook nog geen toegang gekregen.BurnerT schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:30:
Zo mijn 2'e 12v 200ah lifepo accu is net binnen. Helaas krijg ik hem niet meer op het zelfde niveau geladen vandaag. Morgen ga ik ze beide in serie aan de ecoflow hangen.
Ik heb geen mail gehad maar ik kon zojuist wel gewoon inloggen en een api sleutel aanmaken. Dus wellicht even testen. https://developer-eu.ecoflow.com/us/securityPsycho_Mantis schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:29:
[...]
Ik heb woensdag de dev aanvraag ingediend. Hier ook nog geen toegang gekregen.
Hoe sluiten jullie 2 accu's parallel aan ? Gewoon een kabel ertussen, of een busbar ?joep03nl schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:23:
Aangaande de problemen die ik had met 2 Power Queen batterijen in parallel opstelling, heb ik onderstaand bericht van de leverancier ontvangen:
[...]
Elke accu met een eigen schakelaar ertussen, of 1 hoofdschakelaar centraal ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Na wat puzzelen heb ik de benodigde plugins in HA weten te krijgen en handmatig kan ik de service aanroepen die hem richting 0 op de meter stuurt.
Nu nog uitzoeken hoe ik dit kan automatiseren en hoe ik automatiseer dat hij er mee moet stoppen bij een bijna lege accu en natuurlijk zodra de zon eenmaal op is dat hij dan ook stopt met opladen. Maar er is een begin.
Ohja en een deftige lader(s) moet ik ook nog uitzoeken. Ik laad de accu's nu nog even met een victron smartsolar 100/50
Nu nog uitzoeken hoe ik dit kan automatiseren en hoe ik automatiseer dat hij er mee moet stoppen bij een bijna lege accu en natuurlijk zodra de zon eenmaal op is dat hij dan ook stopt met opladen. Maar er is een begin.
Ohja en een deftige lader(s) moet ik ook nog uitzoeken. Ik laad de accu's nu nog even met een victron smartsolar 100/50
Ik heb het volgende gemaakt:BurnerT schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:26:
Na wat puzzelen heb ik de benodigde plugins in HA weten te krijgen en handmatig kan ik de service aanroepen die hem richting 0 op de meter stuurt.
Een helper met de volgende sensor template, deze houd de waarde tussen de 0 en 600.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| {% set consumption = states('sensor.p1_meter_active_power') | float %} {% set max_output = 600 %} {% set current_output = states('sensor.powerstream_3370_inverter_output_watts') | float %} {% set new_output = current_output + consumption %} {% if new_output > max_output %} {{ max_output }} {% elif new_output < 0 %} 0 {% else %} {{ new_output }} {% endif %} |
Deze noem ik sensor.adjusted_battery_output_power
En dan een automation die elke 30 seconde draait als de input boolean (een helper dus) accu ontladen aan staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Thuisbatterij dynamic output description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: "30" condition: - condition: state entity_id: input_boolean.thuisaccu1_ontladen state: "on" action: - service: pyscript.set_ef_powerstream_custom_load_power data: SerialNumber: (je serienummer) TotalPower: "{{ states('sensor.adjusted_battery_output_power') | round(0) }}" Automation: true mode: single |
Hiervoor gebruik ik dan de pyscript:
https://github.com/svenerbe/ecoflow_dynamic_power_adjustment
Ik ga ze net zo aansluiten als dat ze bij mij aan boord lagen: gewoon met een kabel ertussen. Wel vervolgens de lader aansluiten op de plus van de ene accu en de min van de andere accu.hannibal2206 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:17:
[...]
Hoe sluiten jullie 2 accu's parallel aan ? Gewoon een kabel ertussen, of een busbar ?
Elke accu met een eigen schakelaar ertussen, of 1 hoofdschakelaar centraal ?
Waar ik wel nog een beetje mee zit is welke dikte van de kabels ik moet gaan pakken.
Edit: ik zie nu dat de lader 2,5mm2 heeft, dan voorzie ik dat het niet veel zin heeft om veel dikker dan dat te gaan. Wellicht dat ik 4 of 6 pak.
[ Voor 12% gewijzigd door leejoow op 23-07-2024 20:16 ]
👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
@Psycho_Mantis
Dank voor de inspiratie.
Heb je een bepaalde reden om die API iedere 30 seconden aan te roepen?
Liever toch als de waarde van het template verandert; evt. met een delay van 30 seconden en mode: queued?
Inschakelen van de oplader bij voldoende PV opwek. Ik heb een Victron Blue Smart, dus laden gaat met max. 12 A. Hopelijk kan ik in de toekomst via BLE de status van de batterij ook terugzien.
Wat statistieken:
Hier krijg ik een notificatie van aan het einde van de dag. Kan ik van de winter een beetje monitoren of het niet staat te klapperen.
In- en uit schakelen van de lader op basis van de sensor:
Dank voor de inspiratie.
Heb je een bepaalde reden om die API iedere 30 seconden aan te roepen?
Liever toch als de waarde van het template verandert; evt. met een delay van 30 seconden en mode: queued?
Inschakelen van de oplader bij voldoende PV opwek. Ik heb een Victron Blue Smart, dus laden gaat met max. 12 A. Hopelijk kan ik in de toekomst via BLE de status van de batterij ook terugzien.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| - trigger: - platform: state entity_id: - sensor.toon_p1_power_prod_low - sensor.toon_p1_power_prod_high - sensor.home_battery_power_usage binary_sensor: - name: "Home Battery charge with PV" unique_id: abd3653f-0b7c-4c95-ad77-af7d934ac1ec state: > {% set p1_prod = [ states('sensor.toon_p1_power_prod_low') | int(0) , states('sensor.toon_p1_power_prod_high') | int(0) ] | max %} {% set p1_prod = p1_prod + (states('sensor.home_battery_power_usage') | int(0)) %} {% if p1_prod > 300 %} true {% elif p1_prod < 100 %} false {% else %} {{ this.state | int(0) > 0 }} {% endif %} delay_off: minutes: 30 delay_on: minutes: 15 auto_off: hours: 6 |
Wat statistieken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - platform: history_stats name: Home Battery charger duration today entity_id: switch.bw_shp_13_1 state: "on" type: time start: "{{ today_at() }}" end: "{{ now() }}" - platform: history_stats name: Home Battery charger cycles today entity_id: switch.bw_shp_13_1 state: "on" type: count start: "{{ today_at() }}" end: "{{ now() }}" |
Hier krijg ik een notificatie van aan het einde van de dag. Kan ik van de winter een beetje monitoren of het niet staat te klapperen.
In- en uit schakelen van de lader op basis van de sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| alias: "Home Battery charger" id: a5b32009-a170-4704-a6df-b1b8857020f4 trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.home_battery_charge_with_pv to: "on" id: "on" - platform: state entity_id: binary_sensor.home_battery_charge_with_pv to: "off" id: "off" action: - alias: "Home Battery charger (on/off)" choose: - conditions: > {{ trigger.id == 'on' }} sequence: - service: switch.turn_on entity_id: switch.bw_shp_13_1 - conditions: > {{ trigger.id == 'off' }} sequence: - service: switch.turn_off entity_id: switch.bw_shp_13_1 default: - service: switch.turn_off entity_id: switch.bw_shp_13_1 |
[ Voor 3% gewijzigd door RudolfR op 24-07-2024 19:46 ]
@RudolfR 30 seconde lijkt mij vaak genoeg om de API aan te spreken. Mijn P1 meter update elke 5 seconde, dat is wel erg vaak voor een API. Wil voorkomen dat Ecoflow de API toegang ontzegt.
Verder, wat is jou criteria om vanuit de accu te leveren? Wanneer geen zon dan stroom uit accu, ookal is het midden op de dag?
Verder, wat is jou criteria om vanuit de accu te leveren? Wanneer geen zon dan stroom uit accu, ookal is het midden op de dag?
@Psycho_Mantis
Ik was niet helemaal duidelijk, iedere 30 seconden leek me juist wat veel, maar bij nader inzien zal stroomverbruik ook wel zo grillig zijn.
Wanneer de accu ontladen mag worden weet ik nog niet. Beetje peak-shaving overdag kan leuk zijn, maar dat was niet het doel. Voorlopig maar simpel houden en de kostbare avonduren en de nacht proberen door te komen.
Ik was niet helemaal duidelijk, iedere 30 seconden leek me juist wat veel, maar bij nader inzien zal stroomverbruik ook wel zo grillig zijn.
Wanneer de accu ontladen mag worden weet ik nog niet. Beetje peak-shaving overdag kan leuk zijn, maar dat was niet het doel. Voorlopig maar simpel houden en de kostbare avonduren en de nacht proberen door te komen.
De Victron Blue Smart heeft geen actieve koeling en op papier een efficientie van 96%. Waarschijnlijk een stuk beter dan de laders die eerder in dit topic voorbij kwamen. Heb je al enig idee wat de roundtrip efficientie is?RudolfR schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:02:
Ik heb een Victron Blue Smart, dus laden gaat met max. 12 A. Hopelijk kan ik in de toekomst via BLE de status van de batterij ook terugzien.
[ Voor 4% gewijzigd door RaymondD op 23-07-2024 23:02 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
@RaymondD
Niet op 12A nee. Geconfigureerd als voeding op 4A kwam er geregeld ruim 90 Watt uit volgens de Ecoflow.
Alleen even aangehad om de ecoflow te configureren. Alvast voor developer account.
Flink aantal firmware updates gedaan, maar 800W kwam niet beschikbaar voor NL, wel voor DE.
Passief is inderdaad een pre. Voor een leuk bedrag van marktplaats. Nieuw zijn ze wel kostbaar.
Niet op 12A nee. Geconfigureerd als voeding op 4A kwam er geregeld ruim 90 Watt uit volgens de Ecoflow.
Alleen even aangehad om de ecoflow te configureren. Alvast voor developer account.
Flink aantal firmware updates gedaan, maar 800W kwam niet beschikbaar voor NL, wel voor DE.
Passief is inderdaad een pre. Voor een leuk bedrag van marktplaats. Nieuw zijn ze wel kostbaar.
Hoe warm wordt de EcoFlow bij jullie ? Ik zie nu na enkele uren van 400 á 500W output een temp van net boven de 70 graden !
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Die Victron lader is toch slechts 12v?RudolfR schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:40:
@RaymondD
Mijn PowerStream heb ik een stuk of 5 keer moeten updaten en zag daarna dat hij tot 800 watt kon. Mijn regio staat op NL.
Momenteel zit ik nog steeds zonder accu.
Bij Powerqueen zijn ze nog aan het uitzoeken hoe het zit.
Dat Pyscript heb ik ook gevonden alleen was ik nog aan het puzzelen hoe ik dat kan automatiseren. Ik heb al een paar jaar HA maar ik maak vooral gebruik van standaard automations en blueprints dus ik ga veel leren de komende wekenPsycho_Mantis schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:40:
[...]
Hiervoor gebruik ik dan de pyscript:
Ik zou heel graag de extra lader uitsparen.salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:52:toon volledige bericht
[mbr] afgesplitst van Het HomeWizard Plug-In Battery topic [/]
Ik heb pas een zelf samengestelde 'box' gemaakt die eigenlijk precies dezelfde functie heeft, maar in mijn geval was ik voor 800 Euro klaar:
1x Powerqueen 25.6V 100 Ah accu. Kost nog geen 600 Euro en dan heb je ook al 2.5 kWh.
1x een 20A LiFepo lader voor deze accu, ca 130 Euro.
1x een Homewizard Smartplug die via de P1 meter wordt ingeschakeld wanneer er xx W terugleververmogen is. Deze plug zet dan de lader aan, of uit.
1x EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter. Deze zijn momenteel spotgoedkoop voor 116 Euro. Deze gaat 's avonds aan en trekt de accu langzaam leeg tot de volgende ochtend.
En zo voorkom ik terugleverheffing op mijn zonnestroom, want ik blijf onder de terugleverlimiet.
Update ter verduidelijking:
- De acculader zit (uiteraard) aangesloten op de accu, waaraan ook de inverter is aangesloten, via de solar input. De reden hiervoor is dat de solar input voltages tussen de 15-55V kan hebben. Daarmee heb je vrijheid om diverse accuvoltages te kiezen, bijvoorbeeld een accu van 25.6 V. De zgn. batteryinput is bij de Ecoflow alleen bedoeld voor de eigen 48V kabel naar een powerstation van Ecoflow.
- De lader wordt aangestuurd met een smartplug (In mijn geval van HomeWizard), die aan gaat als er een bepaald vermogen wordt teruggeleverd aan het net.
- De Powerstream inverter van Ecoflow steek je met zijn stekker direct in het stopcontact en met de app kun je het aan/uitzetten en het vermogen regelen: in de praktijk stel ik tijden in waarbij hij aan- en uitgaat, namelijk wanneer er geen zonnestroom meer is en ik stroom uit de accu wil betrekken (bij ons van 18.00 tot 06.30 uur). De echte tweaker kan dit via API's nauwkeuriger regelen, maar voor mij geldt: als de accu de volgende ochtend maar voldoende leeg is om weer een zonnige dag te bufferen, dan is het doel bereikt.
In theorie zou deze ecoflow toch ook gewoon mijn 48v lifepo4 accu moeten kunnen voeden? Wat zou er voor nodig zijn om de ecoflow te 'foppen' en hem te laten denken dat er een officiële ecoflow powerpack aan hangt? Zou dat echt zo ingewikkeld zijn?
De Ecoflow kan enkel laden vanaf de solar port. Hij kan niet vanaf AC laden.Thijsteraar schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:49:
[...]
Ik zou heel graag de extra lader uitsparen.
In theorie zou deze ecoflow toch ook gewoon mijn 48v lifepo4 accu moeten kunnen voeden? Wat zou er voor nodig zijn om de ecoflow te 'foppen' en hem te laten denken dat er een officiële ecoflow powerpack aan hangt? Zou dat echt zo ingewikkeld zijn?
ik ben de boel aan het aansluiten.mijn homewizard plug ingesteld met een simpele timer op stroom leveren tussen 8 en 17 uur maar hij schakelt niet uit na 17 uur. Ik kan met de app de led rand dimmed dus ik heb gewoon contact. Even een waterkoker erop aangesloten om 1805 maar die doet het gewoon... iemand die dit herkent? dank.
[ Voor 16% gewijzigd door tw_gotcha op 24-07-2024 18:20 ]
Is vrij normaal... onderstaande pieken zijn 150-250 Watt:hannibal2206 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 01:26:
Hoe warm wordt de EcoFlow bij jullie ? Ik zie nu na enkele uren van 400 á 500W output een temp van net boven de 70 graden !
:fill(white):strip_exif()/f/image/HiGXwqDfFnbWdw0Hyl22uoBp.png?f=user_large)
Op mijn vraag aan EcoFlow support dat ik de inverter minder warm vind worden bij 24 V input vs 48 V (bij gelijke output) :
Hi there Han
This is Paul from Tech Support team of EcoFlow!Thanks for your reaching out and patiently waiting!
According to your description, we believe this might be a normal phenomenon as when the voltage is higher, the current value would be lowed down, and there would be less heat energy loss.
Yours Sincerely
Paul
EcoFlow Customer Service Team
EcoFlow EU
2 24V/100Ah accu's in serie wordt het dus !
Ik zie met de bijgewerkte firmware ook geen messages meer van te hoge DC spanning
Ik denk er ook over om deze https://www.powland.net/p...-solar-charger-controller erbij te kopen, om daarmee ook direct van PV de accu's te kunnen laden (naast de 15A of 20A laders uit AC)
Hi there Han
This is Paul from Tech Support team of EcoFlow!Thanks for your reaching out and patiently waiting!
According to your description, we believe this might be a normal phenomenon as when the voltage is higher, the current value would be lowed down, and there would be less heat energy loss.
Yours Sincerely
Paul
EcoFlow EU
Ik zie met de bijgewerkte firmware ook geen messages meer van te hoge DC spanning
Ik denk er ook over om deze https://www.powland.net/p...-solar-charger-controller erbij te kopen, om daarmee ook direct van PV de accu's te kunnen laden (naast de 15A of 20A laders uit AC)
[ Voor 25% gewijzigd door hannibal2206 op 24-07-2024 21:36 ]
Herken dit niet,maar lijkt wel instelling fout?tw_gotcha schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:19:
ik ben de boel aan het aansluiten.mijn homewizard plug ingesteld met een simpele timer op stroom leveren tussen 8 en 17 uur maar hij schakelt niet uit na 17 uur. Ik kan met de app de led rand dimmed dus ik heb gewoon contact. Even een waterkoker erop aangesloten om 1805 maar die doet het gewoon... iemand die dit herkent? dank.
dank. ik heb hem opnieuw geinstalleerd, en opnieuw heb ik contact en energie wordt gemeten.maar de socket werkt alleen als ik het knopje aanzet en dan continu... de knop. Die moet toch aan staan? en ik heb een energy+ abonnement.simonj schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:36:
[...]
Herken dit niet,maar lijkt wel instelling fout?
maakt het uit of je de knop linkt aan een bepaald type apparaat? nee toch?
Terugsturen denk ik...
EDIT: de knop moet op uit en de start tijd moet later dan het moment waar je bent. Als het eerder is denkt ie dat het om de volgende dag gaat. Staat in de handleiding! MY BAD!
[ Voor 24% gewijzigd door tw_gotcha op 25-07-2024 14:26 ]
Schakelslot in de app staat wel uit toch?tw_gotcha schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:45:
[...]
dank. ik heb hem opnieuw geinstalleerd, en opnieuw heb ik contact en energie wordt gemeten.maar de socket werkt alleen als ik het knopje aanzet en dan continu... de knop. Die moet toch aan staan? en ik heb een energy+ abonnement.
maakt het uit of je de knop linkt aan een bepaald type apparaat? nee toch?
Terugsturen denk ik...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Ik ben wel erg benieuwd naar de efficientieverhoging hierdoor. Heeft iemand de eerder genoemde 80% efficiëntie zelf getest en hoeveel zou de 48v variant gaan doen?hannibal2206 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:09:toon volledige bericht
Op mijn vraag aan EcoFlow support dat ik de inverter minder warm vind worden bij 24 V input vs 48 V (bij gelijke output) :
Hi there Han
Yours Sincerely
Paul
EcoFlow EU
staan allebei uit. wat betekent local API?Ronald.42 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:30:
[...]
Dus niet zo.
Want dan staat hij op slot
[Afbeelding]
Dat zou je kunnen vinden met de hulp van vriend Google.tw_gotcha schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:59:
[...]
staan allebei uit. wat betekent local API?
Als de api aan staat kun je zelf met andere apparaten de meters benaderen en de gegevens uitlezen in JSON formaat en dan vervolgens toepassen in andere applicaties. Of gewoon zelf opslaan op je eigen server. Etc
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Zelf net ook maar een ecoflow besteld.
De huidige chinese micro geeft niet echt stabiel vermogen.
Die gaat op en neer met de temperatuur van de omvormer.
En ik wil hem gebruiken naast de Homewizard accu.
Dus dan een basis teruglevering (zeg 100 a 150 watt) met de ecoflow en de rest mag de Homewizard accu op nul houden.
Dan voeg ik mooi een paar kwh toe aan de Homewizard accu en de Regeling van Homewizzard doet dan wel de NOM
Dus dan een basis teruglevering (zeg 100 a 150 watt) met de ecoflow en de rest mag de Homewizard accu op nul houden.
Dan voeg ik mooi een paar kwh toe aan de Homewizard accu en de Regeling van Homewizzard doet dan wel de NOM
Dat is een slimme combi, heb ik nog over gedacht, maar inmiddels heb ik wel genoeg geïnvesteerd in accu'sRonald.42 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:50:
De opstelling met chinese micro had ik vorige jaar al.salipander schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:56:
[...]
Dat is een slimme combi, heb ik nog over gedacht, maar inmiddels heb ik wel genoeg geïnvesteerd in accu's
Toen nog met 4x130Ah inmiddels staan 2 van die accu's in onze sloep.
De andere 2 gebruik ik nu met een kleine chinese micro, met 4 accu's had ik een grotere chinese micro maar die is geploft.
En zo kwam de Homewizard accu voorbij dus gelijk op bestel gedrukt en ik zit nog in de November levering.
Wat ik nu heb staan heeft weinig gekost.
De accu's komen van marktplaats 4 stuks met lader en load balancer. Nog geen 200 euro.
Was een bedrijfje met kleine E auto's die overgingen op lifepo om zo het laadvermogen van die wagentjes beter te kunnen benutten.
Accu's zijn getest op 90%+ capaciteit.
Inmiddels gebruik ik dus nog maar 2 accu's in combinatie met een scootmobiel lader.
Die ik al eens gekregen heb dus gratis.
De chinese micro's met elkaar dus de kapotte plus degene die ik nu gebruik was iets van 6 tientjes dacht ik.
Daar komt dan de ecoflow bij voor 116 euro.
Plus de Homewizard accu a 1400 euro.
Dus dat is 3 Kwh plus 2,7Kwh voor niet gek veel geld.
Overigens nog steeds te veel om echt uit te kunnen maar het is ook gewoon leuk toch.
dank je, beetje lui van mij! Vandaag een tweede socket besteld en als die het wel doet gaat de eerste retour, of het ligt aan mijRonald.42 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:33:
[...]
Dat zou je kunnen vinden met de hulp van vriend Google.
Als de api aan staat kun je zelf met andere apparaten de meters benaderen en de gegevens uitlezen in JSON formaat en dan vervolgens toepassen in andere applicaties. Of gewoon zelf opslaan op je eigen server. Etc
opgelost, mijn fout!
De eerste Power Queen accu is hier binnen en hangt aan de lader. Als het goed is komt vandaag de twee binnen en zodra die binnen is zal ik ze gaan balanceren. Ik moet zeggen dat er een duidelijk boekje bij zit hoe je de accu's moet gebruiken!
👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
ik ben de mijne aan het opladen, hij lijkt nogal leeg. Tenminste, volgens de website kun je pas een bluetooth verbinding maken met de powerqueen app als ie meer dan 80% vol zit. Mijn lader (victron 24V 16A) geeft ook aan dat hij nog aan het bulkladen is. Maar nog geen verbinding kunnen maken.leejoow schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:12:
De eerste Power Queen accu is hier binnen en hangt aan de lader. Als het goed is komt vandaag de twee binnen en zodra die binnen is zal ik ze gaan balanceren. Ik moet zeggen dat er een duidelijk boekje bij zit hoe je de accu's moet gebruiken!
Ik ben benieuwd. (en het velletje met stickers heh, alleen al daarom zou ik deze accu kopen
Niet bang dat je de homewizard accu met je diy accu gaat bijladen? En dus 2x omzettings verlies.Ronald.42 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:50:
Ben eigenlijk wel benieuwd vanaf hoeveel watt teruglevering de homewizard zou gaan laden als je daaronder kan blijven zou het goud zijn natuurlijk
lukt he je om verbinding te krijgen via bluetooth en de app? ik niet...leejoow schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:12:
Ik heb een BMS zonder connectiviteit, dus dat kan ik niettw_gotcha schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:37:
[...]
lukt he je om verbinding te krijgen via bluetooth en de app? ik niet...
ik dus ook, ik zag het even verkeerd ! Niet erg, de smart versie is weer 54 euro duurder.leejoow schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:43:
[...]
Ik heb een BMS zonder connectiviteit, dus dat kan ik niet
Mijn accu is net binnen gekomen. En bluetooth werkt direct, hij had een SOC van 44% bij binnenkomst.tw_gotcha schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:38:
[...]
ik ben de mijne aan het opladen, hij lijkt nogal leeg. Tenminste, volgens de website kun je pas een bluetooth verbinding maken met de powerqueen app als ie meer dan 80% vol zit. Mijn lader (victron 24V 16A) geeft ook aan dat hij nog aan het bulkladen is. Maar nog geen verbinding kunnen maken.
Ik ben benieuwd. (en het velletje met stickers heh, alleen al daarom zou ik deze accu kopen)
Ik heb mijn powerqueen binnen en de bluetooth werkt goed met hun eigen app. Wat ik mij afvraag, kan ik deze smart batterij ook met de overkill solar app uitlezen en wat moet ik daarvoor doen?
Qua kleinmateriaal: ik heb onderstaand besteld
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld om in de + leiding van elke oplader op te nemen
https://nl.aliexpress.com...cDetailTopMoreOtherSeller|query_from%3A als hoofdschakelaar
https://nl.aliexpress.com...d-082706f691e8&pdp_ext_f={"ship_from":"CN","sku_id":"12000032686134219"}&scm=1007.25281.317569.0&scm-url=1007.25281.317569.0&scm_id=1007.25281.317569.0&pdp_npi=4%40ori%21EUR%21€ 2%2C43%21%21%21%21%21%21%40211b812f17219193934101212e712d%2112000032686134219%21gdf%21NL%21187931294%21X&aecmd=true om accu's onderling te verbinden
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld om in de + leiding van elke oplader op te nemen
https://nl.aliexpress.com...cDetailTopMoreOtherSeller|query_from%3A als hoofdschakelaar
https://nl.aliexpress.com...d-082706f691e8&pdp_ext_f={"ship_from":"CN","sku_id":"12000032686134219"}&scm=1007.25281.317569.0&scm-url=1007.25281.317569.0&scm_id=1007.25281.317569.0&pdp_npi=4%40ori%21EUR%21€ 2%2C43%21%21%21%21%21%21%40211b812f17219193934101212e712d%2112000032686134219%21gdf%21NL%21187931294%21X&aecmd=true om accu's onderling te verbinden
wat heb je betaald voor de smart versie als ik vragen mag?Psycho_Mantis schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:49:
[...]
Mijn accu is net binnen gekomen. En bluetooth werkt direct, hij had een SOC van 44% bij binnenkomst.
Wat de zekeringhouder betreft, gebruik in ieder geval de meegeleverde zekeringen niet. Op youtube werden ze getest en bij 300% overschrijding brandden ze nog niet door.hannibal2206 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:47:
Qua kleinmateriaal: ik heb onderstaand besteld
KNIP
Voor de rest, neem een hele grote zak zout bij de opgegeven waarden.
Hier direct toen de oplader erop ging, geloof iets van 40%tw_gotcha schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:38:
[...]
Tenminste, volgens de website kun je pas een bluetooth verbinding maken met de powerqueen app als ie meer dan 80% vol zit. Mijn lader (victron 24V 16A) geeft ook aan dat hij nog aan het bulkladen is. Maar nog geen verbinding kunnen maken.
Ik heb € 508,24 betaald.tw_gotcha schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:26:
[...]
wat heb je betaald voor de smart versie als ik vragen mag?
Trouwens, in die PYscript voor Home assistant zit op regel 142 een onhandigheidje:
Hij pakt dus de huidige stroomoutput + plus je gewenste output.
Als je in home assistant zelf je berekening al afhandelt, dan wordt je output alleen maar hoger en hoger. Ik begreep al niet waarom hij maximaal vermogen bleef leveren, terwijl dat niet de bedoeling is.
Opgelost door het volgende er van te maken.
code:
1
| CalPermanentWatts = cur_permanentWatts + TotalPower - TotalPowerOffSet |
Hij pakt dus de huidige stroomoutput + plus je gewenste output.
Als je in home assistant zelf je berekening al afhandelt, dan wordt je output alleen maar hoger en hoger. Ik begreep al niet waarom hij maximaal vermogen bleef leveren, terwijl dat niet de bedoeling is.
Opgelost door het volgende er van te maken.
code:
1
| CalPermanentWatts = TotalPower - TotalPowerOffSet |
@Psycho_Mantis
TotalPowerOffset is nooit anders dan 0?
Je moet het script toch aanroepen met wat je nog van het net haalt, dan klopt het wel?
Edit: laat maar, dar schrijf je zelf ook al
Je moet het script toch aanroepen met wat je nog van het net haalt, dan klopt het wel?
[ Voor 13% gewijzigd door RudolfR op 25-07-2024 22:33 ]
Ik ben (nog) niet echt bekend met het laden van lifepo4 qua voltages (aangezien men victron inverter dit nog doet) maar aangezien we opzoek zijn naar een "stuurbare" accu lader.
Dacht ik opeens mijn Owon bench psu is ook via usb->serial stuurbaar misschien een idee om zo'n ding de kleine variaties te laten laden. Dus bij XXX watt over dat er dan een van de 10 of 20a laders aan gaat die niet stuurbaar zijn en als er XXX+20% is dat dan de benchpsu voor een deel mee laad.
Ik weet alleen of dit ding beveiligd is met diode's zodat er parallel zo'n 10/20a lader bij kan.
https://www.eleshop.nl/owon-spe6103-labvoeding.html
/f/image/KLD4f4s2UXdZzSnF7VqoX7Gn.png?f=fotoalbum_large)
Deze kan tot 10a laden tot 60v (helaas maakt hij wel wat herrie als hij moet werken.
Dacht ik opeens mijn Owon bench psu is ook via usb->serial stuurbaar misschien een idee om zo'n ding de kleine variaties te laten laden. Dus bij XXX watt over dat er dan een van de 10 of 20a laders aan gaat die niet stuurbaar zijn en als er XXX+20% is dat dan de benchpsu voor een deel mee laad.
Ik weet alleen of dit ding beveiligd is met diode's zodat er parallel zo'n 10/20a lader bij kan.
https://www.eleshop.nl/owon-spe6103-labvoeding.html
/f/image/KLD4f4s2UXdZzSnF7VqoX7Gn.png?f=fotoalbum_large)
Deze kan tot 10a laden tot 60v (helaas maakt hij wel wat herrie als hij moet werken.
[ Voor 4% gewijzigd door BurnerT op 25-07-2024 22:47 ]
Even gemeten, alleen de omzetting DC-> AC in 48 V opstelling met 2 stuks inverters.Kanoet schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:30:
[...]
Ik ben wel erg benieuwd naar de efficientieverhoging hierdoor. Heeft iemand de eerder genoemde 80% efficiëntie zelf getest en hoeveel zou de 48v variant gaan doen?
Bruto komt uit de EcoFlow meting, Netto uit een Tasmota plug. Lijkt zo'n 5 % conversie verlies.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gDJwy75FkOM9wWpr7Sdu3Vd3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cPVnSJmEpV6v3u3IJPIfEr7b.jpg?f=user_large)
Sinds de laatste firmware upgrade kan ik de temp niet meer (correct) uitlezen van de PowerStream; zien jullie dat ook ?
Inverter temp 0.0 degr
[ Voor 8% gewijzigd door hannibal2206 op 25-07-2024 23:40 ]
TotalPowerOffset is inderdaad altijd 0, dus die kan je eigenlijk ook weglaten.RudolfR schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:23:
@Psycho_Mantis
Klopt wat je zegt, maar als ik de uitvoer op 0 wil zetten, wil ik gewoon 0 sturen en moet hij stoppen.
Ik kom hierop terug, de kWh berekenen op deze manier is super onbetrouwbaar. Zet er maar gewoon een smartplug tussen.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:19:toon volledige bericht
[...]
Maar 2 smartplugs is echt niet nodig.
De ecoflow kan je geheel sturen en uitlezen in HA. Tevens kan je hem met een smartplug niet echt precies sturen hoeveel output hij moet geven.
De HACS plugin:
https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud
Script om de output te regelen, dus deze kan je naar 0 zetten tijdens het opladen:
Meld je wel even aan als developer bij Ecoflow.
De ecoflow geeft echter geen kWh waarde mee, waardoor je hem niet als kan toevoegen in je energy dashboard. Dit is op te lossen door een helper aan te maken:
[Afbeelding]
Deze kan je dan wel toevoegen in je energy dashboard.

Haha de Zigbee plugs van Lidl waren een tijd geleden in de aanbieding voor 7,50 per stuk. Heb er meteen een bergje ingeslagen. Goedkoop én accuraat, zo blijkt
Misschien is dit al voorbij gekomen, ik kan het niet vinden.
Kan de Powerstream zelf bepalen wat hij nachts aan wattage teruglever, of is dit een vast ingestelde waarde die je invult op basis van je "rustverbruik"?
Kan de Powerstream zelf bepalen wat hij nachts aan wattage teruglever, of is dit een vast ingestelde waarde die je invult op basis van je "rustverbruik"?
Zelf nog geen knoop doorgehakt, voor mij (nog) niet interessant, maar dat komt wel in zicht. Ik zou graag mijn batterij status willen zien via Home Assistant, al dan niet door de smart-versie via bluetooth uit te lezen of 3de partij batterij monitor toe te voegen.
Powerqueen geeft aan een eigen BMS te hebben, maar ik betwijfel dat... zoveel merken met eigen BMS zijn er ook weer niet en ze proberen vooral goedkoop standaard componenten onder meerdere merknamen te verkopen. Ik ben al een week aan het speuren zonder veel concreet resultaat, maar ik heb één mogelijke koppeling gevonden:
https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA
Deze ondersteunt (o.a.) de "Offgridtec LiFePo4 Smart Pro". En als je die opzoekt op internet zie je dat die uiterlijk veel lijkt Powerqueen en de andere varianten van deze producent. Dus wie heeft iemand de smart versie en Home Assistant en wil dit proberen?
Verder zoek ik ook nog naar de juiste micro omvormer, de Powerstream is een mooi apparaat en heeft een scherpe prijs, alleen geen lokale api (meer). Dat vind ik een groot nadeel vooral omdat ik ook de output wil regelen en daarbij niet graag afhankelijk ben van een 3de partij, ze kunnen elk moment stoppen met die api in de verdere toekomst en dan kan je weer naar iets anders op zoek.
Overigens vind ik het basis idee geniaal trouwens om een powerstream zo in te zetten daar was ik zelf nooit opgekomen.
Powerqueen geeft aan een eigen BMS te hebben, maar ik betwijfel dat... zoveel merken met eigen BMS zijn er ook weer niet en ze proberen vooral goedkoop standaard componenten onder meerdere merknamen te verkopen. Ik ben al een week aan het speuren zonder veel concreet resultaat, maar ik heb één mogelijke koppeling gevonden:
Deze ondersteunt (o.a.) de "Offgridtec LiFePo4 Smart Pro". En als je die opzoekt op internet zie je dat die uiterlijk veel lijkt Powerqueen en de andere varianten van deze producent. Dus wie heeft iemand de smart versie en Home Assistant en wil dit proberen?
Verder zoek ik ook nog naar de juiste micro omvormer, de Powerstream is een mooi apparaat en heeft een scherpe prijs, alleen geen lokale api (meer). Dat vind ik een groot nadeel vooral omdat ik ook de output wil regelen en daarbij niet graag afhankelijk ben van een 3de partij, ze kunnen elk moment stoppen met die api in de verdere toekomst en dan kan je weer naar iets anders op zoek.
Overigens vind ik het basis idee geniaal trouwens om een powerstream zo in te zetten daar was ik zelf nooit opgekomen.
Via de app kun je het rustverbruik opgeven, met ecoflow pluggen kun je watt extra daarbij doen.RisingSun schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:48:
Met domotica kun je via een cloud-api de output ook bijsturen.
Wat ik kan zien:RudolfR schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:23:
Ik zag dat er wel wat initiatieven zijn om diverse merken BMS te koppelen aan HA, bijvoorbeeld:
https://github.com/fl4p/batmon-ha
en
https://github.com/syssi/esphome-jbd-bms
Is er via het bluetooth MAC van de iPowerQueen misschien te achterhalen welke fabrikant daar achter zit?
Manufacturer Name String: BEKEN SAS
Model Number String: BK-BLE-1.0
Geen idee of iemand hier iets aan heeft. Ik heb geen verstand van bluetooth...
Dank voor je reactie, dat maakt het hele idee voor mij toch minder interessant. Mijn rustverbruik fluctueert nogal, dat zou betekenen dat er of teveel of te weinig over de hele nacht zal worden teruggeleverd.RudolfR schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:11:
[...]
Via de app kun je het rustverbruik opgeven, met ecoflow pluggen kun je watt extra daarbij doen.
Met domotica kun je via een cloud-api de output ook bijsturen.
Zeker boeiend! Helaas zeer tegenstrijdige berichten op internet.joep03nl schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:24:
[...]
Wat ik kan zien:
Manufacturer Name String: BEKEN SAS
Model Number String: BK-BLE-1.0
Geen idee of iemand hier iets aan heeft. Ik heb geen verstand van bluetooth...
https://github.com/fl4p/batmon-ha/issues/157 -> BEKEN SAS komt in de log voor en lijkt te werken (op een klein puntje dat opgelost moest worden na)
https://github.com/fl4p/batmon-ha/issues/178 -> BEKEN SAS komt in de log voor, maar niemand krijgt het werkend (tot op heden)
Mijn verbruik in de nacht fluctueert ook, maar met de API is dat prima te regelen! Gebruik met batterij tussen 19.00 en 7.00 uur ongeveer 0,15 kWh (en zonder batterij was dat zo'n 3 kWh).RisingSun schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:31:
[...]
Dank voor je reactie, dat maakt het hele idee voor mij toch minder interessant. Mijn rustverbruik fluctueert nogal, dat zou betekenen dat er of teveel of te weinig over de hele nacht zal worden teruggeleverd.
/f/image/yJ87b3scqkApVWmMrELpXgVY.png?f=fotoalbum_large)
Denk dat ik mij wat meer moet gaan verdiepen danjoep03nl schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:43:
[...]
Mijn verbruik in de nacht fluctueert ook, maar met de API is dat prima te regelen! Gebruik met batterij tussen 19.00 en 7.00 uur ongeveer 0,15 kWh (en zonder batterij was dat zo'n 3 kWh).
[Afbeelding]
Ik heb hier nog een auto accu en lader liggen, als ik de Powerstream incl benodigde kabels bestel kan ik vast wat rommelen voordat ik een LFP accu bestel
Lees eens rustig de Ecoflow app mogelijkheden door. Dan zie je dat o.a met een Smartplug en/of P1 meter (beta) de uitvoer van de Powerstream realtime te regelen valt.RisingSun schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:48:
Dank voor je reactie Salipander, en natuurlijk dit hele concept. Powerstream besteld, yc splitters besteld. Auto accu lader + een 90AH 12V accu klaarliggen als test. Vanavond aan de gang met een PI en HA en ook alvast een dev account aangevraagd bij Ecoflow.salipander schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:17:
[...]
Lees eens rustig de Ecoflow app mogelijkheden door. Dan zie je dat o.a met een Smartplug en/of P1 meter (beta) de uitvoer van de Powerstream realtime te regelen valt.
P1 meter en 1x HW stekker ook in huis. Als de opstelling bevalt dan bestel ik ook een PowerQueen accu en een goede lader.
Volgens mij wel, meen dat het 11-55V moet zijn.RudolfR schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:22:
@RisingSun
Volgens mij doet de ecoflow weinig met 12V op ingang?
Dit is reeds getestBurnerT schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:27:
[...]
Als je iets naar boven gescrold had dan had je mijn bericht gevonden. Op 12v heb ik het gestest op 1 string.
[...]
Er is inmiddels een tweede 200ah 12v accu onderweg zodat ik er 2 serie kan aansluiten voor 24v 200ah. Ietwat overkill maar goed.
Scherp! dan zet ik er 2 in serie! (heb er meerdere)RudolfR schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:22:
@RisingSun
Volgens mij doet de ecoflow weinig met 12V op ingang?
Ik ben nog aan het afstellen maar zonder domotica is het toch wel lastig.Overdag zo hard mogelijk opladen heeft niet zoveel zin op bewolkte dagen want dan laad ik mijn accu op bepaalde momenten met netstroom op, en 's avonds moet je ook wel goed spreiden om zoveel mogelijk te verbruiken anders ben je alleen maar aan het terugleveren. Ik zou eigenlijk niet meer willen leveren dan er vraag is maar ik heb nog nooit iets met domotica gedaan...
Vreemd!
I wish to connect multiple solar panels with the inverter. How should I do it?
Connect them in series or parallel. This microinverter has two independent sets of solar input, each with an open circuit voltage in the range of 11-55V. Please do not exceed this voltage range.
Met smartplug , en p1 monitor homewizzard .tw_gotcha schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:20:
Ik ben nog aan het afstellen maar zonder domotica is het toch wel lastig.Overdag zo hard mogelijk opladen heeft niet zoveel zin op bewolkte dagen want dan laad ik mijn accu op bepaalde momenten met netstroom op, en 's avonds moet je ook wel goed spreiden om zoveel mogelijk te verbruiken anders ben je alleen maar aan het terugleveren. Ik zou eigenlijk niet meer willen leveren dan er vraag is maar ik heb nog nooit iets met domotica gedaan...
zou het toch al moeten kunnen.
Dat terugleveren kan je toch zo instellen dat je heel de nacht je sluipverbruik teruglevert? Je kan nu toch zien wat je minimum verbruik is? Bij mij is dat 96W.tw_gotcha schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:20:
Dan wordt het hoog tijd!tw_gotcha schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:20:
...maar ik heb nog nooit iets met domotica gedaan...
Klinkt alsof je met loodaccu's aan de slag gaat. Dan heb je met 90 Ah erg weinig buffer als je ze maar voor 50% mag ontladen. Ik zou dan zeker 3 of 4 accu's in serie zetten. Hoe je die dan gaat laden, is de andere kwestie die een oplossing nodig heeft.RisingSun schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:14:
[...]
Scherp! dan zet ik er 2 in serie! (heb er meerdere)
Dit zijn "afgeschreven" loodaccu's, ik wil deze aansluiten puur om te testen of voor mij lukt en werkbaar is voordat ik een dure accu koop met bijbehorende lader.salipander schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:35:
[...]
Klinkt alsof je met loodaccu's aan de slag gaat. Dan heb je met 90 Ah erg weinig buffer als je ze maar voor 50% mag ontladen. Ik zou dan zeker 3 of 4 accu's in serie zetten. Hoe je die dan gaat laden, is de andere kwestie die een oplossing nodig heeft.
De 2 loodaccu's laad ik komende dagen om en om via de hw stekker/zonne actie. Avonds sluit ik ze in serie aan op de Powerstream voor de nacht.
EcoFlow Powerstream is besteld.
prepshoplevert m nu voor € 106,61
tevens een oude loodaccu van een APC UPS om het principe en de setup te testen.
als dat allemaal werkt, komt er de LiFePo accu
prepshoplevert m nu voor € 106,61
tevens een oude loodaccu van een APC UPS om het principe en de setup te testen.
als dat allemaal werkt, komt er de LiFePo accu
specs : wil je niet weten
En inmiddels binnen.Ronald.42 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:50:
Mooie verpakking zit er omheen trouwens, straalt wel wat luxe uit.
De omvormer zelf is ook een mooi apparaat, zwaarder in gewicht dan ik gedacht had.
Inmiddels de app al geïnstalleerd.
Maar ik ga hem pas morgen aansluiten, moet nu nog werken tot 22 uur en dan vakantie

Ik ben er hard mee bezig.llevering schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:03:toon volledige bericht
Zelf nog geen knoop doorgehakt, voor mij (nog) niet interessant, maar dat komt wel in zicht. Ik zou graag mijn batterij status willen zien via Home Assistant, al dan niet door de smart-versie via bluetooth uit te lezen of 3de partij batterij monitor toe te voegen.
De eerste uitdaging was het BT Mac address achterhalen. Dus met wat Bluetooth discovery rommel apps aan de gang geweest, maar ik heb nu het Mac address.
Echter nu kan ik dus helemaal niet meer met de BMS praten via de Powerqueen app.
Ik was er al achter dat de BMS maar slechts 1 apparaat wilt verbinden tegelijk, maar nu lijkt hij vast te zitten.
Hoe reset je de bluetooth/BMS die binnen de accu zit?
Je kan hem wel aansluiten hij ziet ook het voltage van de accu maar gaat dan niet terugleveren.
Zie mijn (PHP) code hier voor het bijwerken van de output per 15 seconden (vaker heeft geen zin omdat de cloud er als vertragende factor tussen zit). Zo kom je aardig op de 0 uit.RisingSun schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:31:
Dank voor je reactie, dat maakt het hele idee voor mij toch minder interessant. Mijn rustverbruik fluctueert nogal, dat zou betekenen dat er of teveel of te weinig over de hele nacht zal worden teruggeleverd.
Ah fijn dat je ermee bezig bent! Ja dat resetten is een probleem en heb het ook veel voorbij zien komen in repositories van patman15 en batmon-ha. Het komt volgens mij vanzelf weer goed, maar niet handig dat je maar moet afwachten wanneer je er weer bij kan.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:22:
[...]
dat is wat ik nu doe. Misschien verwachtte ik iets teveelKnielen schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:33:
[...]
Dat terugleveren kan je toch zo instellen dat je heel de nacht je sluipverbruik teruglevert? Je kan nu toch zien wat je minimum verbruik is? Bij mij is dat 96W.
accu leegmaken?zou dat een reset veroorzaken ?llevering schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:51:
[...]
Ah fijn dat je ermee bezig bent! Ja dat resetten is een probleem en heb het ook veel voorbij zien komen in repositories van patman15 en batmon-ha. Het komt volgens mij vanzelf weer goed, maar niet handig dat je maar moet afwachten wanneer je er weer bij kan.
Stuur Ian van Power Queen even een mailtje, dan heb je morgenochtend antwoord. Of in de Power Queen Facebook pagina een berichtje posten.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:22:
[....]
Ondanks een leek in Electra e.d. heb ik in mei zelf 12 zonnepanelen op mijn garage dak geplaatst (viel reuze mee allemaal)
Nu ik dit topic ben tegengekomen is dit iets wat mij nieuwsgierig maakt om ook te gaan bouwen
Wel vraag ik me af of je hiermee in de winter de hele nacht gaat doorkomen, zeker omdat ik een elektrische vloerverwarming heb in de badkamer die je eigenlijk continue op temperatuur wil houden heb ik daar twijfels over. (gaat hij in de winter überhaupt de accu laden + vloerverwarming laten draaien via de zonnepanelen?)
Wat is jullie verbruik in de winter overdag en in de nacht?
Nu ik dit topic ben tegengekomen is dit iets wat mij nieuwsgierig maakt om ook te gaan bouwen
Wel vraag ik me af of je hiermee in de winter de hele nacht gaat doorkomen, zeker omdat ik een elektrische vloerverwarming heb in de badkamer die je eigenlijk continue op temperatuur wil houden heb ik daar twijfels over. (gaat hij in de winter überhaupt de accu laden + vloerverwarming laten draaien via de zonnepanelen?)
Wat is jullie verbruik in de winter overdag en in de nacht?
Ik heb hier 8 kW aan omvormers hangen. In december vorig jaar heb ik 88 kWh opgewekt, wat ik in anderhalve dag ook weer opmaak. Dus ik verwacht dat ik in de winter niet zo veel aan de accu ga hebben, buiten eventueel stroom goedkoop inkopen (maar dan is de 5 kWh die ik heb ook maar een druppel op een gloeiende plaat
)
Dit was het juiste antwoord.tw_gotcha schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:46:
[...]
accu leegmaken?zou dat een reset veroorzaken ?
Accu is vannacht weer leeggetrokken tot hij er mee stopte. Nu kan ik weer verbinden met de Powerqueen app.
Ik heb dit weekend niet zo veel tijd om het verder te onderzoeken. Maar het gaat wel een aantal pogingen kosten, er zijn namelijk iets van 8 protocollen te proberen.
Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).