• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:49

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Harry Noodwijk schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:48:
Met mijn zonnepanelen, heb ik gezien, dat op de (DC) spanning van de panelen een 220v wisselspanning staat, komende uit de omvormer. Ik ga er van uit (terecht?)dat dit ook bij andere omvormers zo is.

Met het voeden van een omvormer door een accu, zal ook op de accu een wisselspanning komen.

De vraag is nu of een lader van de accu aangesloten kan blijven, als de omvormer aan de 220v verbonden is, want op de lader zal ook een wisselspanning komen.
Ofwel: heeft de lader een zwevende uitgang welke 220v aan kan?

Los van de omvormer is dit mogelijk ook een veiligheids aspect met potentieel gevaarlijke spanningen op de accu.

Het alternatief is om de lader van de accu los te schakelen als de omvormer aangesloten is.
Op de DC kant van je panelen zal zeker geen wisselstroom uitkomen. DC staat ook voor gelijkspanning.
Als je een hybrid inverter hebt, dan zit daar gewoon een mppt charge controller in zitten en dan gaat de spanning niet DC -> AC -> DC.

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:41
Met mijn zonnepanelen, heb ik gezien, dat op de (DC) spanning van de panelen een 220v wisselspanning staat, komende uit de omvormer.
....
Dit lijkt mij niet normaal ..... Wel..?

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03:36
Met mijn zonnepanelen, heb ik gezien, dat op de (DC) spanning van de panelen een 220v wisselspanning staat, komende uit de omvormer. Ik ga er van uit (terecht?)dat dit ook bij andere omvormers zo is.
Nee.
Dat is zeker niet in orde. Wat voor merk en type is het en ben je wel zeker van je meetwaarde en -methode?

• Harry Noodwijk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:45
Goede vraag.
Mijn ervaring is met een Omnik omvormer, waar ik metingen deed aan de zonnepanelen zijde en ik een schok kreeg.

Voor diegene die zelf een draaiend systeem hebben, wil ik vragen: meet eens bij terugleveren van batterij naar het net - wat de spanning op de batterij polen ten opzichte van aarde is.
Ik ben bang dat deze vrij hoog kan zijn, waaruit dan een veiligheids-waarschuwing van uit gaat.
Bedankt.
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).