Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:07
kmf schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:46:
[...]

wat voor accu heb jij dan?
2 accu's van 48 V (15S) 100Ah in parallel. Dus totaal 48 V, 200Ah of 9.6 kWh.
Van deze dus twee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

SusV schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:49:
[...]

2 accu's van 48 V (15S) 100Ah in parallel. Dus totaal 48 V, 200Ah of 9.6 kWh.
Van deze dus twee...
ja, dan heb je wel wat andere configuraties nodig dan voor een 24V systeem

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-09 17:46
SusV schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:44:
[...]
Ik heb 2 keer dit. Een keer voor de + en 1 keer voor de - pool.
Een opmerking en een waarschuwing. :)

De opmerking: Daar is 1x voldoende. Je hoeft nooit in beide aders (+ en -) veiligheden op te nemen. Alle 5 de oogjes met 1 dikke bout erdoorheen was ook goed geweest. Of metalen strips in plaats van de zekeringen gebruiken. Maar dit is wel netjes en kan geen kwaad.

De waarschuwing: Het verschil tussen DC 24V en 48V qua vlamboog-risico is best flink. Niet voor niets zijn die fuses vaak maar rated voor 30V of 32V DC. Onderschat dit niet! Als je zekering doorslaat wegens overbelasting maar in plaats daarvan trekt -ie een vlamboog, dan is de kans dat je brand krijgt 99%.
Wat 'wel veilig' is en wat 'niet veilig', daar waag ik mij niet aan. Maar wees je bewust van zulke risico's.
Er staan spectaculaire filmpjes op youtube van laagvoltage DC vlambogen. Deze is erg summier, geen uitleg, alleen een 30 sec demo. Maar wel spektakel. YouTube: Verschil tussen AC en DC vlamboog

[ Voor 8% gewijzigd door Maartentux op 05-09-2025 18:18 . Reden: yt linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:07
Maartentux schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:10:
[...]

Een opmerking en een waarschuwing. :)

De opmerking: Daar is 1x voldoende. Je hoeft nooit in beide aders (+ en -) veiligheden op te nemen. Alle 5 de oogjes met 1 dikke bout erdoorheen was ook goed geweest. Of metalen strips in plaats van de zekeringen gebruiken. Maar dit is wel netjes en kan geen kwaad.

De waarschuwing: Het verschil tussen DC 24V en 48V qua vlamboog-risico is best flink. Niet voor niets zijn die fuses vaak maar rated voor 30V of 32V DC. Onderschat dit niet! Als je zekering doorslaat wegens overbelasting maar in plaats daarvan trekt -ie een vlamboog, dan is de kans dat je brand krijgt 99%.
Wat 'wel veilig' is en wat 'niet veilig', daar waag ik mij niet aan. Maar wees je bewust van zulke risico's.
Er staan spectaculaire filmpjes op youtube van laagvoltage DC vlambogen. Deze is erg summier, geen uitleg, alleen een 30 sec demo. Maar wel spektakel. YouTube: Verschil tussen AC en DC vlamboog
Over:
- de waarschuwing:
Die is terecht. En ik denk inderdaad dat veel mensen enkel focussen op de stroomsterkte (van een zekering) en minder op de spanning. Een zekering moet inderdaad smelten bij een bepaalde stroom, maar ze moet ook de daarbij ontstaande vlamboog kunnen doven.
Wat mijn toepassing betreft kan ik u geruststellen. De toelaatbare gebruiksspanning van de zekeringen, en van de behuizing is minstens 58 VDC.
Ik heb daar speciaal op gelet bij de selectie van de componenten.

- de opmerking:
Ja, inderdaad. Ik heb me dat ook al vaker afgevraagd. Waarom 2 zekeringen in 1 circuit. Maar met deze hoge stromen .. ach, waarom niet...

Iets anders, wat ik me al vaker afgevraagd heb: Je leest vaak dat de kabels (+ en -) tussen accu en belasting 'even lang' moeten zijn ....
Dit is een 'regel' die mijn verstand en logica te boven gaat. Waarom in hemelsnaam? De accu 'ziet' enkel de belasting op haar klemmen. Hoe die belasting verdeeld is (kleine R van de kabel + grote R van de belasting + NOG kleinere R van de kabel) .. dat maakt die accu toch geen bal uit ...? Toch?
Dit lijkt mij een 'regel' te zijn die ontstaan is uit onwetendheid ...
Of zie ik iets heel elementair over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
SusV schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:44:
[...]
Iets anders, wat ik me al vaker afgevraagd heb: Je leest vaak dat de kabels (+ en -) tussen accu en belasting 'even lang' moeten zijn ....
Dit is een 'regel' die mijn verstand en logica te boven gaat. Waarom in hemelsnaam? De accu 'ziet' enkel de belasting op haar klemmen. Hoe die belasting verdeeld is (kleine R van de kabel + grote R van de belasting + NOG kleinere R van de kabel) .. dat maakt die accu toch geen bal uit ...? Toch?
Dit lijkt mij een 'regel' te zijn die ontstaan is uit onwetendheid ...
Of zie ik iets heel elementair over het hoofd?
Ik doe liever geen uitspraken op gebied waar ik niet goed thuis ben. Dus ik laat het even in het midden. Bij hoge frequenties -waar hier dus uberhaupt geen sprake van kan zijn- moet je zorgen dat alle 'datalijnen' op een motherboard even lang zijn omdat anders de bits niet gelijktijdig aankomen, en da's trouble. Bij middellage frequenties -waar hier dus uberhaupt geen sprake van kan zijn- moet je ervoor zorgen dat geluid van verschillende bronnen dezelfde lengte aflegt naar het oor, omdat je anders faseverschuivingen krijgt. Maar dit is DC. DC is tamelijk eenvoudig. Ik ken persoonlijk geen scenario met de situatie die je schetst. Maar ik ben totaal niet thuis in sterkstroomtechniek, dus misschien leer ik nog eens wat. Maar ik ben voorlopig skeptisch.

Op forums voor audiofielen kun je de wildste verhalen lezen die compleet aan de fantasie van de auteur zijn ontsproten, zoals dat je geluidskwaliteit hoorbaar verbetert als je super hoge kwaliteit netwerkkabels gebruikt tussen je NAS en je DAC, wat volkomen lariekoek is; 0101110010100011 blijft 0101110010100011 of het nu door een netwerkkabel gaat van €1,30 of een van €229,64 met titanium sevenfold-braided QIFP shielding en platina-plated high-duranium interconnects die persoonlijk door de CTO gekalibreerd zijn. 8)7 |:(
Of mensen die beweren in de muziek het verschil te horen tussen verschillende 230V stekkerblokken. :O

Maar omgekeerd zijn er ook zaken die wel degelijk bestaan en een serieus hardnekkig probleem kunnen vormen, denk bijv. aan een aardlus (dit speelt bij audio, niet bij accu's),

Uit de accuwereld ken ik zulke stories nog niet, maar die komen vast wel. Immers, waar grof geld is te verdienen komen de oplichters vanzelf ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 06-09-2025 03:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-09 17:17
over die zekeringen daar wordt zeker tegen gezondigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyw4cyg1pyIqUawVFMq4oQ-_0sA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/88NbvoBpBN2kYw4orC3C94Cr.jpg?f=user_large

ik kom deze vaak tegen in ebikes van 36V (volgeladen dus 42V) echter zijn die maar voorzien tot max 32V.
dat zijn dus al VEEEEEL fabrikanten die daar tegen zondigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:51:
over die zekeringen daar wordt zeker tegen gezondigd.
[Afbeelding]

ik kom deze vaak tegen in ebikes van 36V (volgeladen dus 42V) echter zijn die maar voorzien tot max 32V.
dat zijn dus al VEEEEEL fabrikanten die daar tegen zondigen
Ja, je zou toch hopen dat daar zandgevulde zekeringen worden toegepast. Maar ja, zoals met alle risicodingen, het gaat natuurlijk 99 van de 100 keer goed. In mijn Hewlett Packard 60/72V UPS zat zo'n zandgevulde 6x32mm glaszekering. Nu ben ik geen expert op zekeringengebied, maar dat zand helpt wel echt tegen vlambogen (onttrekt warmte). Ik heb 'm alsnog vervangen door een speciale DC automaat toen ik 'm modificeerde met grotere (lood)accus.

Edit: toen ik zocht op zandgevulde zekering kwam ik deze post tegen op een hifi forum. Nou, je ziet het al, precies dus wat ik in mijn vorige post schreef over oplichters en sterke verhalen. :D 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqiD5yl1H0PF0WR7ybGbAiUkyBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54HyAdz9kRColbZWNvtoCrrq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Maartentux op 06-09-2025 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keni87
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07:40
[quote]Luc Degrande schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Het is een ESP bordje dat naast de batterij zit en verbonden is met het netwerk. Met ESPHome worden de batterij gegevens doorgestuurd via het netwerk naar Home Assistant.
Dit gebruik ik: https://www.tinytronics.n...-bluetooth-bottom-headers

[...]

Is dat het enige apparaatje wat je nodig hebt? Levert hij stroom door de ethernet kabel vanuit de bms?
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).