Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
Rbb-lwdn schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Dus de spanning van de panelen ingang afhalen als je er maar 1 wilt gebruiken.
Dat werkt hier.
Uitzetten met een slimme stekker wil dus niet.
:*)
Dat is slim gevonden _/-\o_

dus even een 24v relais tussen de ingang en aansturen met de shelly Uni die ik er bij heb hangen voor meten van de spanning in de accu.
klein betje code en gaan.
:)

[ Voor 22% gewijzigd door Aengineering op 29-07-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07:37
Waarom wil je er 1 gebruiken? Dacht dat de Powerstreams aardig efficiënt zijn bij lage vermogens, bij mij draaien beide PS elke nacht, de hele nacht.

Juist bij bijv. 1600W (2x800) zakt de efficiëntie best wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:38
Had ik correct en half gelezen dat het interessanter is zelf een thuisbatterij samen te stellen die uiteindelijk perfect gekeurd kan worden?
Ben handig genoeg voor montage, elektriciteitswerken en programmatie.
Ga zelf geen accupack samenstellen maar de technologie en BMS interesseert me wel.
Iemand wat goede tips om me op weg te helpen of dit kan bevestigen hoe veel dit net interessanter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
H.W.R schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:07:
Waarom wil je er 1 gebruiken? Dacht dat de Powerstreams aardig efficiënt zijn bij lage vermogens, bij mij draaien beide PS elke nacht, de hele nacht.

Juist bij bijv. 1600W (2x800) zakt de efficiëntie best wel wat.
Ik dacht efficiënter als er een uit is
Maar ik snap je
Ik draai op 24v
Meeste tijd 0 of 200 watt met rond etenstijd een piekje van 1200
Vandaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
Ik kreeg de volgende reactie van Ecoflow

Op mijn vraag: I am the owner of two powerstream’s that produce power and are controlled by a shelly pro 3em.
Now i have one problem.
If one of the inverters is ofline the otherone produces only half the power that i nead. Even thow it has more headroom.
Is there any thing i can do.

Dear customer,
Regarding your question, if you are connected to the same Wi-Fi network and one Powerstream system loses power, the other Powerstream system does not take over the remaining load as expected. Instead, while technically capable of providing full power, it only delivers approximately 50% of the required power.
This issue occurs when two microinverters are connected to the same Wi-Fi network, so we do not recommend using two microinverters connected to the same Wi-Fi network.
Have a good day.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:43
Aengineering schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:38:
Ik kreeg de volgende reactie van Ecoflow

Op mijn vraag: I am the owner of two powerstream’s that produce power and are controlled by a shelly pro 3em.
Now i have one problem.
If one of the inverters is ofline the otherone produces only half the power that i nead. Even thow it has more headroom.
Is there any thing i can do.

Dear customer,
Regarding your question, if you are connected to the same Wi-Fi network and one Powerstream system loses power, the other Powerstream system does not take over the remaining load as expected. Instead, while technically capable of providing full power, it only delivers approximately 50% of the required power.
This issue occurs when two microinverters are connected to the same Wi-Fi network, so we do not recommend using two microinverters connected to the same Wi-Fi network.
Have a good day.
Dat vind ik een verdomd eigenaardige uitleg .... :D
"It is not a bug! .... It is a feature!!" >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SecHyg
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:53
SusV schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

Dat vind ik een verdomd eigenaardige uitleg .... :D
"It is not a bug! .... It is a feature!!" >:)
"It is not a bug! .... It is a undocumented feature!!" >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 17:35
Maartentux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:55:
[...]
Ohja, tot mijn vreugde blijkt die grote inverter mijn Festool invalzaag (1200W) moeiteloos te kunnen runnen. Enerzijds te verwachten omdat de Festool een soft-start heeft, anderzijds zijn zulke inductieve lasten altijd een probleem dus ik ben er blij mee! _/-\o_
Mijn 2000 watt DeWalt tafelzaag kon niet gestart worden met de 3000(6000) watt inverter. Echt kansloos, meteen overbelasting. Ik heb daarom toendertijd een soft-start module besteld, die kwam deze week pas aan. Ik heb 'm net ingebouwd en... en...

Eerste test ging fout: na zo'n 2-3 seconden tóch nog afschakeling. Maar omdat hij al wel draaide en de inverter bliksemsnel herstelt bij overbelasting dacht ik 'wat als ik 'm direct probeer dóór te starten?' Welnu, dat werkt dus: Starten, CLICK! beveiliging, meteen wéér startknop indrukken, en hij start door! _/-\o_
Omdat ik dit op video wilde vastleggen deed ik een derde test. Maar toen was doorstart niet nodig, hij startte meteen. Dus ja, dit kan. En een soft-start module helpt daadwerkelijk voor inductieve loads aan inverters. :D

Ik heb er niet mee gezaagd. Maar normaliter is opstarten het struikelblok, niet 't zagen.

Updated: het is zeker géén aanbeveling, maar dit is de inverter die ik heb. Generiek Chinees denk ik hoor: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDUTF2InPI--dFO7hrDTDbk6NTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0zvNnpRSxS3dLYIPklj2PPY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Maartentux op 09-08-2025 00:25 . Reden: regel toevoegen en afbeelding ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aengineering
Maartentux schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

Mijn 2000 watt DeWalt tafelzaag kon niet gestart worden met de 3000(6000) watt inverter. Echt kansloos, meteen overbelasting. Ik heb daarom toendertijd een soft-start module besteld, die kwam deze week pas aan. Ik heb 'm net ingebouwd en... en...

Eerste test ging fout: na zo'n 2-3 seconden tóch nog afschakeling. Maar omdat hij al wel draaide en de inverter bliksemsnel herstelt bij overbelasting dacht ik 'wat als ik 'm direct probeer dóór te starten?' Welnu, dat werkt dus: Starten, CLICK! beveiliging, meteen wéér startknop indrukken, en hij start door! _/-\o_
Omdat ik dit op video wilde vastleggen deed ik een derde test. Maar toen was doorstart niet nodig, hij startte meteen. Dus ja, dit kan. En een soft-start module helpt daadwerkelijk voor inductieve loads aan inverters. :D

Ik heb er niet mee gezaagd. Maar normaliter is opstarten het struikelblok, niet 't zagen.
Zouden je hier voor niet even een nieuw topic aan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Aengineering schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Zouden je hier voor niet even een nieuw topic aan maken
Dat lijkt me niet erg zinvol, maar je hebt gelijk: het was off-topic. Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Maartentux schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

Je vergat een klein 'detail' te vermelden ................ Welke inverter?
Ik heb een FCHAO 3000 W (AliExpress) inverter. Superbakje!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
@SusV Ja ik heb de originele post gewijzigd nu. Weet niet of dat wat toevoegt hoor, het is gewoon een generiek model denk ik. Wel van belang te melden is dat -ie aan twee 24V 100Ah accus hangt, niet aan eentje. Anders zou allicht misschien de accu de zwakste schakel zijn (2400 VA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Maartentux schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:30:
@SusV Ja ik heb de originele post gewijzigd nu. Weet niet of dat wat toevoegt hoor, het is gewoon een generiek model denk ik. Wel van belang te melden is dat -ie aan twee 24V 100Ah accus hangt, niet aan eentje. Anders zou allicht misschien de accu de zwakste schakel zijn (2400 VA).
"Weet niet of dat wat toevoegt hoor"
Mij lijkt dat nu exact de kern van de zaak .. Welke inverter je hebt.
Mijn FCHAO is 3000 W , kortstondige piek tot 6000 W.
Ik heb hem eens overbelast tot ~5000 W. Dan piept hij even, maar als je dan de overbelasting wegneemt levert hij vrolijk verder.
FCHAO heeft ook zwaardere modellen. Op youtube heb ik enkel maar positieve reviews gevonden over dit merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
SusV schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:02:
[...]

"Weet niet of dat wat toevoegt hoor"
Mij lijkt dat nu exact de kern van de zaak .. Welke inverter je hebt.
Mijn FCHAO is 3000 W , kortstondige piek tot 6000 W.
Ik heb hem eens overbelast tot ~5000 W. Dan piept hij even, maar als je dan de overbelasting wegneemt levert hij vrolijk verder.
FCHAO heeft ook zwaardere modellen. Op youtube heb ik enkel maar positieve reviews gevonden over dit merk.
Nee ik denk het niet. Het vermogen telt, maar merk enz. doet denk ik erg weinig ter zake. Een inverter heeft geen of weinig moeite met ohmse lasten (alles wat verwarmt met COP=1, dus waterkokers, föhns, koffiezetapparaten, ovens, wasmachines) maar inductieve lasten (alles met een flinke trafo of een zware motor) is heel andere koek. Een 2000 W inverter kan een 2000 W motor* niet starten. Staat ook steevast in de handleidingen. Mijn inverter heeft exact dezelfde specs als de jouwe, maar mijn 2000 watt tafelzaag kon hij niet starten, ondanks het 6000 W piekvermogen. Nu met soft-starter wel. Ik denk dat dat laatste het enige nieuwswaardige is van mijn post. Het staat eigenlijk totaal los van welke inverter het nu precies is.

* althans zonder soft-start functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:58
Misschien nog interessant als vervanger voor Powerstream?

Growatt NEO 800M-X-Wifi (109 euro) + stekker (11euro)

https://nl.pepper.com/aan...00w-micro-omvormer-366010

https://github.com/robertzaage/GroBro

Heb me nog niet verder verdiept in dit type en of de output goed te sturen is. Maar delen kan geen kwaad dacht ik zo.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Technische specificaties
    Maximaal DC-ingangsvermogen: 2x 540 Wp
    Aantal MPPT’s: 2 (één per paneel)
    Max. DC-ingangsspanning: 60V
    Nominaal AC-vermogen: 800W
    Max. AC-uitgangsstroom: 3,48A
    Nominale AC-spanning: 230V (bereik 180-253V)
    Efficiëntie: Maximaal 97,3%, CEC-efficiëntie 96,7%
    Koeling: Passieve convectie (geen ventilatoren)
    Beschermingsklasse: IP67 (volledig waterdicht en stofbestendig)
    Gewicht: 3,1 kg
    Afmetingen: 270 x 252 x 41,5 mm

[ Voor 51% gewijzigd door TheGrillmeister op 10-08-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayless82
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 22:15
Hai,

Als ik dit zo lees klopt het dan dat ik
gewoon een standaard kant en klare batterij kan kopen
(welk merk dan ook van zelfbouw tot een eve lvw 5 oid)

deze met een smartplug kan opladen met een geschikte lader.

en kan ontladen met micro inverters van bv hoymiles (2000watt)

en dit alles via home assistent aansturen in de zin van :

- teruglevering naar de accu bij overschot (bv boven de 300watt gaan laden ofzo)
- s avonds/s nachts bij stroomvraag de accu ontladen via de micro inverter

en hoe veilig is dit? (ik wil tot 2000/2600w op 1 fase gaan voor de veiligheid)

Of kan ik dan niet net zo goed een hybride omvormer pakken van onder de 3000w en deze met een stekker aansluiten?

[ Voor 9% gewijzigd door jayless82 op 10-08-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
jayless82 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:25:
Hai,

Als ik dit zo lees klopt het dan dat ik
gewoon een standaard kant en klare batterij kan kopen
(welk merk dan ook van zelfbouw tot een eve lvw 5 oid)

deze met een smartplug kan opladen met een geschikte lader.

en kan ontladen met micro inverters van bv hoymiles (2000watt)

en dit alles via home assistent aansturen in de zin van :

- teruglevering naar de accu bij overschot (bv boven de 300watt gaan laden ofzo)
- s avonds/s nachts bij stroomvraag de accu ontladen via de micro inverter

en hoe veilig is dit? (ik wil tot 2000/2600w op 1 fase gaan voor de veiligheid)

Of kan ik dan niet net zo goed een hybride omvormer pakken van onder de 3000w en deze met een stekker aansluiten?
zeker maar kijk even op pagina 1
enige technische kennis is wel handig
ivm de veiligheid he

[ Voor 3% gewijzigd door Aengineering op 10-08-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayless82
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 22:15
Aengineering schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:20:
[...]

zeker maar kijk even op pagina 1
enige technische kennis is wel handig
ivm de veiligheid he
Daarom ook, las nm dat het in nederland niet is toegestaan om een hybride omvormer te voorzien van een stekker ivm te hoge A.

mooiste is uiteraard een hybride omvormer te gebruiken ipv een lose inverter en een losse micro omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
jayless82 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

Daarom ook, las nm dat het in nederland niet is toegestaan om een hybride omvormer te voorzien van een stekker ivm te hoge A.

mooiste is uiteraard een hybride omvormer te gebruiken ipv een lose inverter en een losse micro omvormer.
Het werkt prima
Zeker omdat je max 800 W op 24v 600W op een stopcontact zet.
Ik ben mij niet bewust van extra regelgeving hier omtrend. Ook niet in geïnteresseerd.

Maar bij twijfel koop een kant en klaar systeem deze zijn er nu voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Aengineering schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Het werkt prima
Ik ben mij niet bewust van extra regelgeving hier omtrend. Ook niet in geïnteresseerd.

Volgens mij praten jullie langs elkaar heen. Ik las toch echt "ik wil tot 2000/2600w op 1 fase gaan", wat compleet botst met het bovenstaande "max 800 W op een stekker". Right?

Zelf vind ik die 800 W op een stekker een vreselijke maar o zo welkome* rare kromme gedoogconstructie waar nederland zo beroe... berucht om is. Verklaar het officieel verboden, maar bekeur het nooit en laat het oogluikend toe, zoiets. Dan kun je zowel het vinkje zetten bij "we raden het af" maar toch faciliteer je het, en als het ergens dan misgaat kun je wijzen op dat de reglementen niet gevolgd zijn. 'Foei, foei toch!' Wel de lusten, niet de lasten. Verbied het, maar ontsla alle inspecteurs, want "de basis is vertrouwen". En dan later grote verbazing en teleurstelling veinzen als er op grote schaal gefraudeerd wordt. Fraai landje zijn we...

Mijn rant aside, advies: doe het goed, dus een vaste aansluiting op een eigen 16A groep en ga niet rommelen met Schuko, en al helemaal niet met meer dan de toegelaten/gedoogde 800 watt.

Bekenning: Ikzelf volg mijn eigen raad ook maar ten dele op... ik heb twee officiele thuisaccus, die vast bedraad zijn op een eigen groep. Maar ik lever óók incidenteel tot max. 450 watt terug op een Schuko in de schuur... :$

* maar o zo welkome: pragmatisch is het wel fijn dat mensen ad-hoc kleine balkon PV installaties en kleine thuisaccus kunnen plaatsen zonder bureaucratische rompslomp en dure installateurs. Dus there is that...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Maartentux schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:22:
[...]

Volgens mij praten jullie langs elkaar heen. Ik las toch echt "ik wil tot 2000/2600w op 1 fase gaan", wat compleet botst met het bovenstaande "max 800 W op een stekker". Right?

Zelf vind ik die 800 W op een stekker een vreselijke maar o zo welkome* rare kromme gedoogconstructie waar nederland zo beroe... berucht om is. Verklaar het officieel verboden, maar bekeur het nooit en laat het oogluikend toe, zoiets. Dan kun je zowel het vinkje zetten bij "we raden het af" maar toch faciliteer je het, en als het ergens dan misgaat kun je wijzen op dat de reglementen niet gevolgd zijn. 'Foei, foei toch!' Wel de lusten, niet de lasten. Verbied het, maar ontsla alle inspecteurs, want "de basis is vertrouwen". En dan later grote verbazing en teleurstelling veinzen als er op grote schaal gefraudeerd wordt. Fraai landje zijn we...

Mijn rant aside, advies: doe het goed, dus een vaste aansluiting op een eigen 16A groep en ga niet rommelen met Schuko, en al helemaal niet met meer dan de toegelaten/gedoogde 800 watt.

Bekenning: Ikzelf volg mijn eigen raad ook maar ten dele op... ik heb twee officiele thuisaccus, die vast bedraad zijn op een eigen groep. Maar ik lever óók incidenteel tot max. 450 watt terug op een Schuko in de schuur... :$

* maar o zo welkome: pragmatisch is het wel fijn dat mensen ad-hoc kleine balkon PV installaties en kleine thuisaccus kunnen plaatsen zonder bureaucratische rompslomp en dure installateurs. Dus there is that...
er staat inmiddels zo veel op dit topic wat niks meer met het origineel idee te maken heeft
klein simpel bijna ongevaarlijk ;)
Maar als je groter wil gaan en je hebt geen idee .... Doe het dan niet, ga eerst studeren.
Niet rot bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Aengineering schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:19:
[...]
er staat inmiddels zo veel op dit topic wat niks meer met het origineel idee te maken heeft
klein simpel bijna ongevaarlijk ;)
Maar als je groter wil gaan en je hebt geen idee .... Doe het dan niet, ga eerst studeren.
Niet rot bedoelt.
Tja aan dat eerste lijden de meeste topics hier wel. 161 pagina's, 367 pagina's, dat is echt niet meer door te worstelen voor iemand die er middenin valt.

De gevaren van LiFePo4 zijn redelijk understood... de kans van het spontaan ontbranden van het battery pack zijn zo goed als nihil, maar dat is slechts 1 veiligheidsaspect. Dat electrische stroom op zichzelf ook prima in staat is om brand te veroorzaken is vers twee, maar niet veel minder belangrijk. Hooguit iets minder toxische gassen. Maar een LiFePo4 batterij is wel inherent veiliger dan een fatbike accu, of een powerbank.

Je moet wel enige kennis hebben om te snappen waar de gevaren 'm in zitten. Ik snap dat wel, na 50 jaar ervaring met elektra. Maar iedereen maakt fouten, of is weleens nonchalanter dan zou moeten.

Volgens mij heeft je laatste zin enkel een averecht effect. Net zoiets als "Niets persoonlijks hoor, maar..." 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Maartentux op 11-08-2025 19:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 06:16
Aengineering schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Het werkt prima

de wetgeving gaat over plugin zonnepanelen, die wetgeving zegt dat je max 600W (aantel EU landen) of 800W mag injecteren zonder een gekeurde zonnepaneel installatie.
in belgie was het altijdn verboden en laten ze nu ook dit toe sinds april 2025.
echter in belgie is er een lijst met TOEGELATEN devices en als het er niet op staat, telt het dus niet.
vandaar dat ik enphase IQ7 en ap systems DS3 gebruik in mijn DIY batterij.

er zijn nu ook veel plugin batterijen op de markt, en die beweren ook legaal te zijn in belgie, alleen vind ik ze niet op de lijst terug.
de marstek venus 5KWh is een accu die 2600W kan opladen EN injecteren. softwarematig kan je die wel begrenzen op 800W teruglevering.

nu waarom is die beperking er.
stel je hebt een kring in huis met 5 stopcontacten. deze is afgezekerd op 16A.
jij schakelt 2 apparaten in van 2500W. er loopt 24A en de zekering knalt eruit.

nu hebt jij 2 zware apparten op die groep zitten (stopcontact 2 en 4) EN een accu ingeplugt in stopcontact nr 1.
die accu levert 800W (3.5A). je schakelt weer die 2 zware apparaten in, je trekt 24A en er kan maximaal 16+3,5 = 19,5A lopen en de zekering knalt eruit. je accu gaat in veiligheid wegens geen netspanning aanwezig.

nu zet jij die omvormer op 2500W. je schakelt die 2 apparaten weer in, er komt 12A van de netzekeringen en 12A van de accu. beide slaan niet af, en toch loopt er 24A door je 2,5mm² bekabeling (tussen stopcontact 1 en 2) en dat mag niet. je mag maximaal 20A door 2,5mm² voeren.

als jij nu van een aparte groep in de zekeringkast vertrekt met 16A, daar 1 stopcontact op hebt en je accu erin plugt, is er geenenkele reden waarom die zou beperken op 800W. er kan immers in geenenkel stopcontact meer dan 20A getrokken worden. heb jij die kring met die 2zware verbruikers op, zal dat nog altijd uitspringen boven 16A.

mijn eerste diy zonnepaneel installatie was zo gebouwt.
een 4A zekering in de zekeringkast met 1 stopcontact eraan.
2 microomvormer van 240W op 2 zonnepanelen. aangezien ze op een stekker zitten, is er geen keuring vereist. aangezien er ook nooit teveel stroom kon komen op de andere stopcontacten, konden ze mij wettelijk niks maken

[ Voor 10% gewijzigd door fcapri op 12-08-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
fcapri schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:28:
[...]

de wetgeving gaat over plugin zonnepanelen, die wetgeving zegt dat je max 600W (aantel EU landen) of 800W mag injecteren zonder een gekeurde zonnepaneel installatie.
in belgie was het altijdn verboden en laten ze nu ook dit toe sinds april 2025.
echter in belgie is er een lijst met TOEGELATEN devices en als het er niet op staat, telt het dus niet.
vandaar dat ik enphase IQ7 en ap systems DS3 gebruik in mijn DIY batterij.

er zijn nu ook veel plugin batterijen op de markt, en die beweren ook legaal te zijn in belgie, alleen vind ik ze niet op de lijst terug.
de marstek venus 5KWh is een accu die 2600W kan opladen EN injecteren. softwarematig kan je die wel begrenzen op 800W teruglevering.

nu waarom is die beperking er.
stel je hebt een kring in huis met 5 stopcontacten. deze is afgezekerd op 16A.
jij schakelt 2 apparaten in van 2500W. er loopt 24A en de zekering knalt eruit.

nu hebt jij 2 zware apparten op die groep zitten (stopcontact 2 en 4) EN een accu ingeplugt in stopcontact nr 1.
die accu levert 800W (3.5A). je schakelt weer die 2 zware apparaten in, je trekt 24A en er kan maximaal 16+3,5 = 19,5A lopen en de zekering knalt eruit. je accu gaat in veiligheid wegens geen netspanning aanwezig.

nu zet jij die omvormer op 2500W. je schakelt die 2 apparaten weer in, er komt 12A van de netzekeringen en 12A van de accu. beide slaan niet af, en toch loopt er 24A door je 2,5mm² bekabeling (tussen stopcontact 1 en 2) en dat mag niet. je mag maximaal 20A door 2,5mm² voeren.

als jij nu van een aparte groep in de zekeringkast vertrekt met 16A, daar 1 stopcontact op hebt en je accu erin plugt, is er geenenkele reden waarom die zou beperken op 800W. er kan immers in geenenkel stopcontact meer dan 20A getrokken worden. heb jij die kring met die 2zware verbruikers op, zal dat nog altijd uitspringen boven 16A.

mijn eerste diy zonnepaneel installatie was zo gebouwt.
een 4A zekering in de zekeringkast met 1 stopcontact eraan.
2 microomvormer van 240W op 2 zonnepanelen. aangezien ze op een stekker zitten, is er geen keuring vereist. aangezien er ook nooit teveel stroom kon komen op de andere stopcontacten, konden ze mij wettelijk niks maken
Dat is een feit. Dat voorbeeld dat je geeft is terecht (veel produceren en veel afnemen op dezelfde groep is gevaarlijk).
Daarom, vooraleer je begint te knutselen, zorg dat je weet wat je doet.
Maar langs de andere kant .. De wereld zal nooit stoppen met telkens maar 'betere' idioten te produceren die elke regel toch blijven in de wind slaan. Moeten we daarvoor naar een betuttelingsmaatschappij gaan?
Kijk het typische voorbeeld vroeger van mensen die 6 (of meer) stekkerdozen in 1 stopcontact hadden steken en dan verbaasd waren dat de zekering eruit sprong.. Wat doe je daar tegen?
Of wat te denken van mensen die iemand de keel oversnijden met een aardappelschilmesje. Zo'n ding is toch perfect veilig, niet......? Als je weet wat je doet ... En als je geen slechte bedoelingen hebt .....
Soms moet je Darwin gewoon zijn werk laten doen .....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fcapri
ik probeer de theorie toch maar uit te leggen zodat een noob er ook zijn conclusie kan uittrekken.
mensen denk misschien: als ik 3600W uit een stopcontact kan halen, kan er toch ook 2600W in.
en dat klopt, maar soms, heeeeeel soms kan het gevaarlijke situaties opleveren.

en als we dat een beetje kunnen voorkomen.
diezelfde mensen kopen zo een marstek, steken dat erin, gaan in de app en zetten de limiet van 800W injectie gewoon af. en dan krijg je brand.
voor iedereen dan de vinger wijst dat die diy'ers met hun zelfbouw accu brandveroorzakers zijn.... het kan ook gebeuren met commercieel spul als je niet weet wat je doet.

het is door dat soort stommiteiten dat we nu in een betuttelingsmaatschappij zitten.
vroeger stond in de handleiding van je auto hoe je de halve motor uit elkaar haalde (contactpunten stellen). nu staat erin dat je het batterij zuur niet mag uitdrinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
fcapri schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:14:
ik probeer de theorie toch maar uit te leggen zodat een noob er ook zijn conclusie kan uittrekken.
mensen denk misschien: als ik 3600W uit een stopcontact kan halen, kan er toch ook 2600W in.
en dat klopt, maar soms, heeeeeel soms kan het gevaarlijke situaties opleveren.

en als we dat een beetje kunnen voorkomen.
diezelfde mensen kopen zo een marstek, steken dat erin, gaan in de app en zetten de limiet van 800W injectie gewoon af. en dan krijg je brand.
voor iedereen dan de vinger wijst dat die diy'ers met hun zelfbouw accu brandveroorzakers zijn.... het kan ook gebeuren met commercieel spul als je niet weet wat je doet.

het is door dat soort stommiteiten dat we nu in een betuttelingsmaatschappij zitten.
vroeger stond in de handleiding van je auto hoe je de halve motor uit elkaar haalde (contactpunten stellen). nu staat erin dat je het batterij zuur niet mag uitdrinken
De wereld wordt ook meer en meer technisch. Het wordt moeilijker en moeilijker om als leek nog 'mee te zijn'. Ga als oudere mens maar eens een TV kopen .. Vroeger stak je de stekker in het stopcontact, de coaxkabel erin en hup, je was TV aan 't kijken.
Nu moet je, om hetzelfde te kunnen doen, liefst een diploma burgerlijk ingenieur elektronica (!) hebben ...
Ok, ik overdrijf lichtjes, maar je begrijpt wat ik bedoel .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 12:03
Is er ook een andere optie ipv de ecoflow powerstream? Bijvoorbeeld de ecoflow stream

Die powerstream zijn uit de handel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVaB
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-08 15:19
Arjen34 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:51:
Is er ook een andere optie ipv de ecoflow powerstream? Bijvoorbeeld de ecoflow stream

Ik heb zelf de Stream aangeschaft alleen is daar (nog) geen API voor. Heb dit al wel neergelegd bij Ecoflow en kreeg als reactie dat ze dit gaan onderzoeken.....
Het voordeel is wel dat de spanning maximaal 60V mag zijn dus is een 48V batterij geen probleem. Ben zelf nog bezig met de montage dus kan geen ervaring delen, maar de inverter ziet er prima uit.
Ga hem voorlopig gewoon aan/uit zetten d.m.v. een smart-plug dus aan = 100% levering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
Arjen34 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:51:

gelijk welke micro omvormer.
ik heb 2x enphase IQ7 staan, die leveren elk tot 240W
en een apsystems DS3, die levert 880W.

ik schakel met relais in
bv nu op dit moment verbruik ik 320W uit het net, IQ7a en IQ7b zijn gestart en zij zullen smane dus 480W terug gaan leveren voor 300sec.
daarna komt er opnieuw een meting. is het verbruik hetzelfde, blijven ze aan, is het gestegen, komt de volgende aan, is het verbruik weg, dan vallen ze uit.
ik laat elke 5min opnieuw evalueren zodat de omvormers niet 1min aan, 1min uit,1min aan... staan te pingpongen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrymYwKTiKvPoryrm7MjJFt0B2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2ZuyDxd0OJIN0QlWemdBxDc.jpg?f=fotoalbum_large

van de 19,835kwh verbruik is er 0.122kWh van het net gekomen :) . en zonder powerstream
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVXzQXNJVitplYcMirKSexoNUJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKNjwFfxpUq2GzBAF4Pg38Z5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
ik vraag me af in hoeverre het nog zinnig is om dit zelf te bouwen.
Ik heb zelf naar alle tevredenheid 2 Ecoflow Powerstream's met 3 x 24v accu en twee Victron Laders, dat werkt goed.
Maar als ik het opnieuw moest doen zou ik gewoon een kant en klaar setje kopen.
Nu is er keuze genoeg

[ Voor 4% gewijzigd door Aengineering op 12-08-2025 18:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
die marstek zijn idd ook goedkoop. communicatie met P1.
800W injectie en 2600W laden. kan je ook naar 2600W injectie zetten.
1400€ voor 5kWh.

dat is idd goedkoop.
ik wou de mijne ook nog verbeteren, is nu een prototype met Ebike batterijen.
8x lifepo 315Ah kost mij 600€, dan heb ik een 8kWh. BMS erbij van 50€.
daar een victron multiplus bij van 800€ om aan het net te koppelen, zit ik eigenlijk ook al aan 1400€. en dan draait de programmatie op mijn eigen ding.
die marstek heeft de P1 sturing ook al zitten, je kan het eigenlijk al niet meer zelf bouwen.

mijn huidige kost koste:
6ebike laders: niks, heb ze liggen
11ebike batterijen, zijn stukken van de ebikes die hier staan om te herstellen.
DS3 omvormer, 180€ betaald maar had ik liggen nu door vervanging naar ecoflow
2x enphase IQ7: 50€ betaald omdat ik hiermee ebike batterijen test.

je zou kunnen zeggen dat er een 300-400€ inzit en ik heb rond de 5kWh zitten. het werkt maar is amateuristisch. ik overweeg meer en meer om nu gewoon een accu te kopen. het is het werk allemaal niet waard.

zou eigenlijk willen weten of je zelf nog een extra accu pack kan bijkoppelen aan die marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Aengineering schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:50:
ik vraag me af in hoeverre het nog zinnig is om dit zelf te bouwen.
Ik heb zelf naar alle tevredenheid 2 Ecoflow Powerstream's met 3 x 24v accu en twee Victron Laders, dat werkt goed.
Maar als ik het opnieuw moest doen zou ik gewoon een kant en klaar setje kopen.
Nu is er keuze genoeg
Ja, ik heb ~2500 euro betaald voor zelfbouw 10 kWh.
Daar kun je geen kant en klaar batterij voor kopen denk ik.
Maar het moet inderdaad wel een hobby zijn en blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:06
SusV schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 00:35:
[...]

Dat zal kantje boort zijn, er zijn wel mensen die rond de 1250 hebben betaald per Marstek Venus E (5.12 KWh). Zonder aanbieding zijn ze rond de 1400.

Als je via Duitsland kunt aankopen kun je zelfs een Venus E scoren voor 1099 euro vanwege de Duitse BTW vrijstelling op batterijen.

[ Voor 19% gewijzigd door onlinaius op 13-08-2025 02:21 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SecHyg
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:53
:*) Ik gebruik magnetrons altijd als voorbeeld. Vroegah... deurtje open, slinger aan de knop, even wacht tot TING! en klaar.
Nu minimaal 5 stappen doorlopen om iets te kunnen opwarmen voor 1 minuut. En toch volhouden dat techniek het leven makkelijker maakt....
SusV schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

De wereld wordt ook meer en meer technisch. Het wordt moeilijker en moeilijker om als leek nog 'mee te zijn'. Ga als oudere mens maar eens een TV kopen .. Vroeger stak je de stekker in het stopcontact, de coaxkabel erin en hup, je was TV aan 't kijken.
Nu moet je, om hetzelfde te kunnen doen, liefst een diploma burgerlijk ingenieur elektronica (!) hebben ...
Ok, ik overdrijf lichtjes, maar je begrijpt wat ik bedoel .....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
SusV schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 00:35:
[...]

Het is maar wat je definitie van kant en klaar is, met deze batterij incl. bekabeling (16 kWh voor € 1800,-) en deze omvormer (4000W voor € 700,-) kom je ook een heel eind, samen met wat klein materiaal en een raspberry (die je nog hebt liggen :)) ben je dan klaar voor ca €2600,- en heb je 16 kWh in plaats van 10 kWh samen met verwarming en aerosol brandblusser. Je kunt ook de GX versie nemen dan is het iets duurder. Nog wel een paar maandjes wachten...

Oh ja, je kunt de BTW er ook nog afhalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Beste collega-zelfbouwers.
Ik heb een aparte topic gestart over het (te vaak) wijzigen van micro-omvormer settings.
Willen jullie eens kijken of jullie misschien input kunnen geven?
Micro-omvormer settings te vaak wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:50
Batilan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:39:
[...]

Het is maar wat je definitie van kant en klaar is, met deze batterij incl. bekabeling (16 kWh voor € 1800,-) en deze omvormer (4000W voor € 700,-) kom je ook een heel eind, samen met wat klein materiaal en een raspberry (die je nog hebt liggen :)) ben je dan klaar voor ca €2600,- en heb je 16 kWh in plaats van 10 kWh samen met verwarming en aerosol brandblusser. Je kunt ook de GX versie nemen dan is het iets duurder. Nog wel een paar maandjes wachten...

Oh ja, je kunt de BTW er ook nog afhalen toch?
Poeh wat een prijsverschil tussen de MP-2-5000 en de GX versie, daarvan koop je bijna een losse Cerbo GX. Ik zou haast eerder kijken voor de MP-2-3000 GX, die heeft een zeer nette prijs. Wel lager vermogen, max 2400w ipv 4000w, maar in vergelijking met de DIY setups hiero is 2400w veel. Ook weer voor onder € 2500 klaar.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
PASware schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Poeh wat een prijsverschil tussen de MP-2-5000 en de GX versie, daarvan koop je bijna een losse Cerbo GX. Ik zou haast eerder kijken voor de MP-2-3000 GX, die heeft een zeer nette prijs. Wel lager vermogen, max 2400w ipv 4000w, maar in vergelijking met de DIY setups hiero is 2400w veel. Ook weer voor onder € 2500 klaar.
Ik zou ook de efficientiecurves van beide omvormers in je besluitvormingsproces meenemen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
John245 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Ik zou ook de efficientiecurves van beide omvormers in je besluitvormingsproces meenemen.
Dat ligt niet heel ver uit elkaar toch? Het idle verbruik van de 3000 is 11w t.o.v. 18w voor de 5000.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
PASware schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Dat ligt niet heel ver uit elkaar toch? Het idle verbruik van de 3000 is 11w t.o.v. 18w voor de 5000.
Het gaat niet om het idle verbruik. Het gaat erom hoe efficient is de 3000 in het hogere vermogensrange t.o.v. de 5000. Het beste is om dit voor je eigen situatie te bekijken want we hebben hier geen inzicht in welke gebieden jij de omvormer ga gebruiken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
John245 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Het gaat niet om het idle verbruik. Het gaat erom hoe efficient is de 3000 in het hogere vermogensrange t.o.v. de 5000. Het beste is om dit voor je eigen situatie te bekijken want we hebben hier geen inzicht in welke gebieden jij de omvormer ga gebruiken.
Ah zo, ja dat is niet gek. Op 3000w zal de MP-3000 minder efficient zijn dan de MP-5000, want op 100% (wat die MP-3000 dan draait) is de efficientie altijd lager dan rond de 50-50%

De vraag is inderdaad wat de gemiddelde belasting is, en ik vermoed dat die ruim onder de 2000w ligt. Vergeet ook niet dat de DIY setups hier vaak nog geen eens de 1000w halen, dan is een MP-3000 sowieso al een enorm stap vooruit qua max vermogen.

De MP-3000 GX kost nog geen € 600 en als je dezelfde specificaties wilt bereiken met powerstreams en losse laders dan zul je die € 600 ook kwijt zijn en dat is lastiger aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 10:51
Hopelijk kan deze vraag hier, ik heb een camper busje waar ik wat flexibele zonnepanelen op wil plakken en dan met een victron zonnelader en dc-dc dynamo lader een 25.6 v lifepo4 accu laden.

Qua accu wil ik op zich wel wat uitgeven maar ik heb graag 1 x 200 ah of 2 x 100 ah en het zou fijn zijn als het nog onder de stoel past. (42x42x24 cm)

Zou deze accu op amazon geschikt kunnen zijn?

https://www.amazon.de/-/e...e-Childrens/dp/B0DD4G4S4H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
warcow schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:45:
Hopelijk kan deze vraag hier, ik heb een camper busje waar ik wat flexibele zonnepanelen op wil plakken en dan met een victron zonnelader en dc-dc dynamo lader een 25.6 v lifepo4 accu laden.

Qua accu wil ik op zich wel wat uitgeven maar ik heb graag 1 x 200 ah of 2 x 100 ah en het zou fijn zijn als het nog onder de stoel past. (42x42x24 cm)

Je vindt veel van die 'merkloze' batterijen. Ook op AliExpress bvb.
Het probleem is dat je aan de buitenkant de kwaliteit (van de binnenkant) niet kunt zien.
Daarom heb ik gekozen voor PowerQueen batterijen. Toch een merk met een goede reputatie. Is ook een Chinees merk, maar met een magazijn en distributie vanuit Duitsland. Ook goede (email)support.
Deze bvb is vergelijkbaar met jouw Amazon batterij : https://www.ipowerqueen.d...-deep-cycle-solarbatterie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
SusV schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Je vindt veel van die 'merkloze' batterijen. Ook op AliExpress bvb.
Het probleem is dat je aan de buitenkant de kwaliteit (van de binnenkant) niet kunt zien.
Daarom heb ik gekozen voor PowerQueen batterijen. Toch een merk met een goede reputatie. Is ook een Chinees merk, maar met een magazijn en distributie vanuit Duitsland. Ook goede (email)support.
Deze bvb is vergelijkbaar met jouw Amazon batterij : https://www.ipowerqueen.d...-deep-cycle-solarbatterie
Dat lijkt mij ook een mooiere accu maar ik zou als het even kan de accu liever onder de bijrijder stoel plaatsen. Dan heb ik meer gewicht voorin en ben ik ook geen andere ruimte kwijt. Die van mijn link is de enige accu die ik kan vinden waarmee ik 200ah 25.6v kwijt kan onder de stoel.

Edit: ik zou van de ipowerqueen wel de 50ah versie kunnen pakken en daar dan 3 van onder de stoel plaatsen. Dan heb ik iets minder capaciteit voor ongeveer hetzelfde geld maar dan wel een iets betrouwbaarder merk vermoed ik.

[ Voor 11% gewijzigd door warcow op 16-08-2025 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
warcow schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:45:

Je kan ook een power station kopen zo als bv de Ecoflow Delta 3+
Ben je in een keer klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keni87
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-09 21:58
Ik heb ondertussen de zelfgebouwde 48v accu, ap systems ez1 omvormer en lader aan de gang in home assistent. Moet het nog finetunen maar het werkt. Alleen nu het volgende, hoe kan ik nu het makkelijkst monitoren hoe vol de batterij nog is. Er zit een jk bms in en deze is via Bluetooth uit te lezen maar de afstand is te ver om daar met het homeassistant kastje mee te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
zit er geen uart aansluitingen op de BMS? dan zou je ze met iets arduino/ESP achtig ofzo op wifi kunnen zetten en dat home assitant ze daaruit uitleest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Degrande
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:51
Keni87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:06:
Alleen nu het volgende, hoe kan ik nu het makkelijkst monitoren hoe vol de batterij nog is. Er zit een jk bms in en deze is via Bluetooth uit te lezen maar de afstand is te ver om daar met het homeassistant kastje mee te communiceren.
Dit kan met Esphome, ik gebruik het voor 2 batterijen en werkt perfect:
https://community.home-assistant.io/t/ble-battery-management-systems-custom-integration/728506

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
ik doe het met een Shelly Uni en lees dan het voltage van de accu's ik denk dat dat minder exact is als de bus uitlezen dus een apparaat wat de bluetooth gegevens omzet naar je netwerk zou ook kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Ik heb ondertussen de zelfgebouwde 48v accu, ap systems ez1 omvormer en lader aan de gang in home assistent. Moet het nog finetunen maar het werkt. Alleen nu het volgende, hoe kan ik nu het makkelijkst monitoren hoe vol de batterij nog is. Er zit een jk bms in en deze is via Bluetooth uit te lezen maar de afstand is te ver om daar met het homeassistant kastje mee te communiceren.
Ik lees de batterijspanning uit via mijn Deye omvormer. Die update de spanning wel slechts om de paar minuten, maar dat is goed genoeg voor mij.
Misschien kun je via jouw EZ1 de batterijspanning ook uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 20:19
Beware met JK BMS Soc: het percentage gaat fout lopen, als je de batterij niet telkens volledig oplaad. Heb zo eens een drop gehad van 21% naar 0, na onderzoek was dit door door low cell voltage protection. Alle cellen zaten op 2.6V. Ik stuur nu aan via de avg cell voltage.

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:38
PASware schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

Ah zo, ja dat is niet gek. Op 3000w zal de MP-3000 minder efficient zijn dan de MP-5000, want op 100% (wat die MP-3000 dan draait) is de efficientie altijd lager dan rond de 50-50%

De vraag is inderdaad wat de gemiddelde belasting is, en ik vermoed dat die ruim onder de 2000w ligt. Vergeet ook niet dat de DIY setups hier vaak nog geen eens de 1000w halen, dan is een MP-3000 sowieso al een enorm stap vooruit qua max vermogen.

De MP-3000 GX kost nog geen € 600 en als je dezelfde specificaties wilt bereiken met powerstreams en losse laders dan zul je die € 600 ook kwijt zijn en dat is lastiger aan te sturen.
Ontladen op 2000W kost tot ongeveer 10%, aan de ontlaad kant vallen de verliezen wel mee. Met laden moet je meer opletten om niet teveel te verliezen, dat is deze maanden met een overvloed aan zon tegen erg lage prijzen misschien een non issue, zodra de prijzen stijgen en vooral wanneer de zon minder bijdraagt wordt dat anders.
*dit gaat dus vooral om energie handel. Je huisverbruik compenseren met 200 watt of minder is niet heel gunstig qua verliezen met de 3000, met een 5000 kan je dat naar mijn idee misschien beter helemaal laten.

[ Voor 8% gewijzigd door Vdvmark op 19-08-2025 07:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:44

Bravo

Second Best

Vdvmark schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:09:
[...]

Ontladen op 2000W kost tot ongeveer 10%, aan de ontlaad kant vallen de verliezen wel mee. Met laden moet je meer opletten om niet teveel te verliezen, dat is deze maanden met een overvloed aan zon tegen erg lage prijzen misschien een non issue, zodra de prijzen stijgen en vooral wanneer de zon minder bijdraagt wordt dat anders.
*dit gaat dus vooral om energie handel. Je huisverbruik compenseren met 200 watt of minder is niet heel gunstig qua verliezen met de 3000, met een 5000 kan je dat naar mijn idee misschien beter helemaal laten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6Z3tArztVYo75WgZsPd0hTVnns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SszARhITaC1o2ydxDr0tax6A.png?f=fotoalbum_large
De MP-3000 en MP-5000 ontlopen elkaar niet zoveel in de 0-500 W range [bron]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Bravo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]
De MP-3000 en MP-5000 ontlopen elkaar niet zoveel in de 0-500 W range [bron]
Snap de grafiek niet, deze zou betekenen dat een MPII 3000 ook 4000 en 5000W zou kunnen leveren, lijkt me een foutieve extrapolatie :?

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

__Erik__ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Snap de grafiek niet, deze zou betekenen dat een MPII 3000 ook 4000 en 5000W zou kunnen leveren, lijkt me een foutieve extrapolatie :?
Dat is geen foutieve extrapolatie. Een MPII-3000 kan langdurig 3000 VA bij 25 C leveren, en dit neemt af als de temperatuur toeneemt. Maar heeft ook een (kortdurend) piekvermogen van 5500 W.
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartentux
Bravo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:03:
[...]

Dat is geen foutieve extrapolatie. Een MPII-3000 kan langdurig 3000 VA bij 25 C leveren, en dit neemt af als de temperatuur toeneemt. Maar heeft ook een (kortdurend) piekvermogen van 5500 W.
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf
Vreemde uitleg, uit dezelfde grafiek zou dan juist blijken dat de Multiplus II 5000 totaal geen enkele piek verdraagt want die scheit er al mee uit bij 5150 VA... en dat is natuurlijk absoluut niet het geval.

En de grafiek ziet er een heel stuk beter uit dan in de tekst wordt gesuggereerd. Bij 200 VA wordt nog ruim boven de 90% rendement gescoord, dat is gedaald tot exact 90% bij 100 VA, waarna het keihard omlaag gaat. Maar bij 100 VA levering zit je dus nog prima. Dat zijn TOP cijfers voor 3000 VA / 5000 VA omvormers!

[ Voor 20% gewijzigd door Maartentux op 19-08-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Maartentux schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Vreemde uitleg, uit dezelfde grafiek zou dan juist blijken dat de Multiplus II 5000 totaal geen enkele piek verdraagt want die scheit er al mee uit bij 5150 VA... en dat is natuurlijk absoluut niet het geval.
Als je de bron bekijkt weet je ook waarom er voor de MPII 3000 meer efficientie data beschikbaar is dan voor de MPII 5000.
De MPII 3000 data is ooit een keer door victron opgesteld, onder gecontroleerde omstandigheden.
De MPII 5000 data is door een enthousiasteling zelf gemeten en gepubliceerd, dat geldt ook voor de RS Solar 6000 die in deze grafiek is opgenomen (Bravo in "Het grote Victron ontwerp topic"). Bij het belasten voor de metingen van de omvormer wordt deze warm, waardoor het piekvermogen niet (lang) kan worden geleverd en er geen meetgegevens beschikbaar zijn. Tenzij je alle tijd van de wereld hebt om de omvormer weer af te laten koelen tot 25 graden om een nieuwe meting te doen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Keni87
Ja dat klinkt goed. Maar mijn homeassistant kastje staat niet binnen bluetooth bereik van de batterij. Daar moet ik dan een Bluetooth versterker tussen zetten denk ik (als die bestaan)
SusV schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:13:
[...]

Ik lees de batterijspanning uit via mijn Deye omvormer. Die update de spanning wel slechts om de paar minuten, maar dat is goed genoeg voor mij.
Misschien kun je via jouw EZ1 de batterijspanning ook uitlezen?
Helaas kan ik met de ez1 geen spanning uitlezen met homeassistant..
fcapri schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:43:
zit er geen uart aansluitingen op de BMS? dan zou je ze met iets arduino/ESP achtig ofzo op wifi kunnen zetten en dat home assitant ze daaruit uitleest?
Daar heb ik helaas helemaal geen verstand van, vind homeassistant al moeilijk genoeg haha..

• Aengineering
iets met bluetooth proxy misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:47

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik gebruik deze ook, maar hij verliest continue verbinding terwijl de bluetooth proxy ernaast hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Degrande
Keni87 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:04:
[...]

Ja dat klinkt goed. Maar mijn homeassistant kastje staat niet binnen bluetooth bereik van de batterij. Daar moet ik dan een Bluetooth versterker tussen zetten denk ik (als die bestaan)
Het is een ESP bordje dat naast de batterij zit en verbonden is met het netwerk. Met ESPHome worden de batterij gegevens doorgestuurd via het netwerk naar Home Assistant.
Dit gebruik ik: https://www.tinytronics.n...-bluetooth-bottom-headers
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:25:
[...]

Ik gebruik deze ook, maar hij verliest continue verbinding terwijl de bluetooth proxy ernaast hangt.
Welke ESP gebruik je? Die van mij is in gebruik sedert April zonder problemen.
Er staan hier enkele oplossingen voor verbindingsproblemen: https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA

[ Voor 4% gewijzigd door Luc Degrande op 22-08-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:47

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Luc Degrande schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Het is een ESP bordje dat naast de batterij zit en verbonden is met het netwerk. Met ESPHome worden de batterij gegevens doorgestuurd via het netwerk naar Home Assistant.

[...]

Welke ESP gebruik je? Die van mij is in gebruik sedert April zonder problemen.
Er staan hier enkele oplossingen voor verbindingsproblemen: https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA
Ik heb even de parameter met Signal strength aangezet en zag dat deze rond de -100 dBm was. Dus het bereik was gewoon slecht dus. Ik heb de positie wat veranderd en nu zit hij rond de -75 dBm.
Wellicht was dat het probleem. Even aankijken of het nu opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Degrande
Hier ook even aangezet en is -71 dBm.
Waarschijnlijk zal het bij jou nu opgelost zijn tenzij er storingsbronnen in de nabijheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Ok, in plaats van een gare chinese accu of een accu die net niet past onder de bestuurdersstoel toch de keuze gemaakt zelf wat te bouwen. Ben nu bezig met een multiplex kist waar 8 x de eve lf230 in komt met een JK BMS. Die verbind ik dan naar een kastje voor zekeringen en de minus op het frame van mijn camperbus.

De cellen onderling verbind ik met bijgeleverde busbars, weet iemand hoe ik de cellen het beste verbind aan de BMS en wat ik het beste kan gebruiken als aansluitblok op de batterij? (Die dan doorgaat naar de zekeringkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
[quote]Luc Degrande schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Ja dat is wat ik nodig heb, Thanks! Ik ga er een bestellen

Zou het uit maken als de omvormer +/- 5m vanaf de batterij hangt? De ap systems ez-1 omvormer heeft een heel slecht WiFi bereik dus wil ik die iets dichterbij hangen op een plek waar WiFi wel goed bereikbaar is. Maar zou dat veel verlies opleveren? In een situatie dat de omvormers op het dak liggen zijn de kabels vaak ook wat langer toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fcapri
warcow schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:54:
Ok, in plaats van een gare chinese accu of een accu die net niet past onder de bestuurdersstoel toch de keuze gemaakt zelf wat te bouwen. Ben nu bezig met een multiplex kist waar 8 x de eve lf230 in komt met een JK BMS. Die verbind ik dan naar een kastje voor zekeringen en de minus op het frame van mijn camperbus.

De cellen onderling verbind ik met bijgeleverde busbars, weet iemand hoe ik de cellen het beste verbind aan de BMS en wat ik het beste kan gebruiken als aansluitblok op de batterij? (Die dan doorgaat naar de zekeringkast)
de balance kabels zijn dunne draden, die zou je kunnen solderen aan de busbars of met een oogje aan 1 van de schroefjes.
ik zou de kabeltjes ook fysiek vastlijmen zodat ze niet kunnen afbreken. als een balance kabel breekt, gaat de BMS direct alles uitschakelen.

de hoofdkabels moet je bepalen naar gelang de stroom die kan lopen en de spanningsval die acceptabel is.
stel bv dat je accu 12V is, en de omvormer uitschakelt op 11V dan moet je bij maximale stroom onder de 1V spanningsval blijven.

stel bv 100A. en 1V spanningsval over een draad van 1meter (rode en zwarte kabel samen rekenen).
dan heb je max 0,01ohm.
1meter kabel met 0,01 ohm is 1ohm/100m en komt overeen met 2mm² draad. dan heb je natuurlijk wel 100W dat je verstookt in die 1meter kabel en die wordt heet en valt de omvormer direct uit bij vollast.
wil je de spanningsval beperken tot 0,2V bij 100A zit je al op 10mm² draad en produceert die kabel 20W aan hitte.
zet je 2x 10mm² parallel heb je nog 10W verlies (5W per kabel) en verlies je 0,1V
Keni87 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:04:

Daar heb ik helaas helemaal geen verstand van, vind homeassistant al moeilijk genoeg haha..
vind ik ook, ik krijg mijn home assistant niet aan de praat. de software draait op mijn raspberry, maar krijg iets simpel als mijn SMA omvormer er al niet in.
in mijn eigen systeem werkt wel alles. P1 meter, zonnepanelen, huis verbruik, thuis accu... alles communiceert met elkaar. maar die HA.... lukt me niet

[ Voor 13% gewijzigd door fcapri op 24-08-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:28:
[...]

de balance kabels zijn dunne draden, die zou je kunnen solderen aan de busbars of met een oogje aan 1 van de schroefjes.
ik zou de kabeltjes ook fysiek vastlijmen zodat ze niet kunnen afbreken. als een balance kabel breekt, gaat de BMS direct alles uitschakelen.

de hoofdkabels moet je bepalen naar gelang de stroom die kan lopen en de spanningsval die acceptabel is.
stel bv dat je accu 12V is, en de omvormer uitschakelt op 11V dan moet je bij maximale stroom onder de 1V spanningsval blijven.

stel bv 100A. en 1V spanningsval over een draad van 1meter (rode en zwarte kabel samen rekenen).
dan heb je max 0,01ohm.
1meter kabel met 0,01 ohm is 1ohm/100m en komt overeen met 2mm² draad. dan heb je natuurlijk wel 100W dat je verstookt in die 1meter kabel en die wordt heet en valt de omvormer direct uit bij vollast.
wil je de spanningsval beperken tot 0,2V bij 100A zit je al op 10mm² draad en produceert die kabel 20W aan hitte.
zet je 2x 10mm² parallel heb je nog 10W verlies (5W per kabel) en verlies je 0,1V
Ik maak hier wat bezwaar tegen. De berekeningen kloppen an sich wel, maar houden geen rekening met vette kortsluiting, enkel met overbelasting. En dat is fout en gevaarlijk! Bovendien bestaan er gewoon tabellen voor de benodigde draaddikte. Ik heb ze nu niet 1-2-3 bij de hand maar voor een accu die op vollast 100A kan leveren moet je dacht ik minimaal 16mm2 nemen, 10mm2 is aan de krappe kant IIRC. Als je spreekt over kabel van meerdere meters dan zou je zelfs aan 25mm2 moeten gaan denken. Vanaf je zekeringkast kun je dan verder met draaddiktes die behoren bij die zekeringwaarde.

Als je nog nooit met accupacks hebt gewerkt zou ik aanraden eerst wat youtube filmpjes te bekijken. Will Prowse is een bekende en betrouwbare. Ik kan alle adviezen niet even kort samenvatten, maar gezien het in een voertuig komt en niet in een garage moet je absoluut EXTRA aandacht besteden aan maatregelen tegen trillingen. Gebruik dus zeker veerringen bij alle stroomvoerende schroefverbindingen! Veerringen altijd tegen de moer aan, dus nooit tussen de twee contacten. Gebruik bij voorkeur een moer met nylon lock, maar gebruik géén loctite, want dat spul kan zelf weer isolerend werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Maartentux op 25-08-2025 18:37 . Reden: extra tips ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

1 set accu's had ik de lader parallel aangesloten (dus + p de + van accu1, - op de min van accu2, en +,- van beide aan elkaar gesloten)
als beide gebalnceerd waren werkte dat goed, maar ik heb gemerkt dat het ui tbalans raakte en dan accu1 eerst wordt geladen en later accu2. (moest in de bluetooth app kijken)

Ik heb dus toch maar een busbar genomen en beide accu's echt parallel aangesloten op de busbar, de lader ook op de busbar, zo ook de mc4 stekkers voor de powerstream. nu zijn ze echt goed gebalanceerd, net als de andere sets

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 26-08-2025 09:15 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
kmf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:08:
1 set accu's had ik de lader parallel aangesloten (dus + p de + van accu1, - op de min van accu2, en +,- van beide aan elkaar gesloten)
als beide gebalnceerd waren werkte dat goed, maar ik heb gemerkt dat het ui tbalans raakte en dan accu1 eerst wordt geladen en later accu2. (moest in de bluetooth app kijken)

Ik heb dus toch maar een busbar genomen en beide accu's echt parallel aangesloten op de busbar, de lader ook op de busbar, zo ook de mc4 stekkers voor de powerstream. nu zijn ze echt goed gebalanceerd, net als de andere sets
Mijn 2 batterijen zijn ook parallel aangesloten zoals jouw 1ste manier.
Het zijn 'domme' batterijen, dus ik kan het BMS niet uitlezen.
Het verbaast me echter dat het zó veel verschil kan uitmaken. Mijn batterijkabels zijn allemaal AWG 2 (~35 mm2 draaddoorsnede) en de verbindingskabels tussen de batterijen zijn maar 20 cm lang. Dan zou je toch verwachten dat beide batterijen evenveel belast (en geladen) worden.
Zijn jouw batterijen regelmatig opgeladen tot 100%, en laat je dan de laders ook nog lang genoeg aangesloten?
Dat is bij mij wel het geval. Zo krijgen de BMS'en ook lang genoeg de kans om hun cellen te balanceren ....
Maar nogmaals: ik heb geen idee in hoeverre de 2 nog goed uitgebalanceerd zijn ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Mijn 2 batterijen zijn ook parallel aangesloten zoals jouw 1ste manier.
Het zijn 'domme' batterijen, dus ik kan het BMS niet uitlezen.
Het verbaast me echter dat het zó veel verschil kan uitmaken. Mijn batterijkabels zijn allemaal AWG 2 (~35 mm2 draaddoorsnede) en de verbindingskabels tussen de batterijen zijn maar 20 cm lang. Dan zou je toch verwachten dat beide batterijen evenveel belast (en geladen) worden.
Zijn jouw batterijen regelmatig opgeladen tot 100%, en laat je dan de laders ook nog lang genoeg aangesloten?
Dat is bij mij wel het geval. Zo krijgen de BMS'en ook lang genoeg de kans om hun cellen te balanceren ....
Maar nogmaals: ik heb geen idee in hoeverre de 2 nog goed uitgebalanceerd zijn ....
bij mij zijn de kabels awg 6, de andersonkabel van de lader heb ik de bijgeleverde gebruikt, die is maar AWG 12.
maar nee, ik laad de accu's niet regelmatig individueel op tot 100%. ik had dat wel gedaan in het begin, en hield het in het begin dus wel in de gaten wel volledig geladen met die enkele parallelle lader. en dat gebeurt dus dagelijks tot 100%.in het begin werkte het zoals verwacht.
, Maar nu wou ik even checken, puur seizoenscheck, en zag dus die rare verdeling, eerst werd accu1 geladen met 20A en accu2 stond in standby, pas bij 90-100% ging accu2 laden. de accus verschillen qua cycles ook nauwelijks. 10 of zo.

met een busbar worden ze dus wel ieder met 10A tegelijkertijd opgeladen. (zo werken de andere 2 sets van 2 dus wel, ook na een paar maanden)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
kmf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

bij mij zijn de kabels awg 6, de andersonkabel van de lader heb ik de bijgeleverde gebruikt, die is maar AWG 12.
maar nee, ik laad de accu's niet regelmatig individueel op tot 100%. ik had dat wel gedaan in het begin, en hield het in het begin dus wel in de gaten wel volledig geladen met die enkele parallelle lader. en dat gebeurt dus dagelijks tot 100%.in het begin werkte het zoals verwacht.
, Maar nu wou ik even checken, puur seizoenscheck, en zag dus die rare verdeling, eerst werd accu1 geladen met 20A en accu2 stond in standby, pas bij 90-100% ging accu2 laden. de accus verschillen qua cycles ook nauwelijks. 10 of zo.

met een busbar worden ze dus wel ieder met 10A tegelijkertijd opgeladen. (zo werken de andere 2 sets van 2 dus wel, ook na een paar maanden)
Welke capaciteit van batterijen heb je? Ik heb 2x 48 V / 100 Ah.
Mijn ervaring is dat de kabels die je meegeleverd krijgt, vaak aan de (te) dunne kant zijn. Voor mijn 3000 W inverter was AWG 6 meegeleverd, heb AWG 2 gebruikt daarvoor. Mijn 20 A Noeifevo lader heeft een verloopstuk: Anderson stekker naar M8 klemmen. Die draden zijn te dun naar mijn zin, en worden ook echt warm bij het laden.
Ik had al gedacht om dit eens te melden bij Noeifevo. In het beste geval sturen ze me zwaardere ... Heel waarschijnlijk echter niet .... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Welke capaciteit van batterijen heb je? Ik heb 2x 48 V / 100 Ah.
Mijn ervaring is dat de kabels die je meegeleverd krijgt, vaak aan de (te) dunne kant zijn. Voor mijn 3000 W inverter was AWG 6 meegeleverd, heb AWG 2 gebruikt daarvoor. Mijn 20 A Noeifevo lader heeft een verloopstuk: Anderson stekker naar M8 klemmen. Die draden zijn te dun naar mijn zin, en worden ook echt warm bij het laden.
Ik had al gedacht om dit eens te melden bij Noeifevo. In het beste geval sturen ze me zwaardere ... Heel waarschijnlijk echter niet .... ;(
ik heb 2x24/100ah (x3). mijn kabels blijven allemaal koel (heb ik met ir-camera gemeten), dus ik vind het wel goed. met een busbar zijn de connecties eenvoudiger en duidelijker. ik ga later nog wat anderson kabels zelf persen. dan kan ik makkelijker de accu's aansluiten en afsluiten indien nodig.

ik heb nu 1 Powerqueen lader over, die ga ik later misschien direct op 1 accu aan te sluiten om deze later sneller te laden laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
kmf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:08:
Huuh. Je gebruikt het woord 'parallel', maar je beschrijving van de connecties duidt een serieschakeling van de accus aan. Maar later geef je weer aan dat de ene accu eerst laadt, en dan pas de tweede, wat weer duidt op parallel, want in serie is dat niet mogelijk omdat de stroom door beide accus gaat. Ik ben het spoor bijster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Maartentux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Huuh. Je gebruikt het woord 'parallel', maar je beschrijving van de connecties duidt een serieschakeling van de accus aan. Maar later geef je weer aan dat de ene accu eerst laadt, en dan pas de tweede, wat weer duidt op parallel, want in serie is dat niet mogelijk omdat de stroom door beide accus gaat. Ik ben het spoor bijster.
Nee. Hij bedoelt gewoon dit. Batterijen parallel schakelen, maar de belasting aftakken op de + van de ene batterij en op de - van de andere batterij.
Maar hoe die dan uit balans kunnen raken is mij toch ook niet zo duidelijk .....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SilKiy5Wu1HijLd9c9sK4xmydjU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9uwiblhRSrBk1tfzyesdqBss.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door SusV op 26-08-2025 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Maartentux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

wat @SusV zegt dus, ik had moeten verduidelijken dat de + + - - van beide accu's ook aaan elkaar zijn aangesloten zoals op de tekening staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
ng aftakken op de + van de ene batterij en op de - van de andere batterij.
Maar hoe die dan uit balans kunnen raken is mij toch ook niet zo duidelijk .....
ik had de powerstream mc4 op de oude manier aangesloten op de 2 accu's dus accu1 is pv1 accu2 pv2. dat veroorzaakte toch onbalans denk ik, maar waarom ze elkaar dan niet balanceren en waarom ze 1 voor 1 opgeladen worden begrijp ik ook niet.

maar hoe dan ook, met busbars werkt het wel goed, zonder load zie ik ook dat ze elkaar balanceren (met 5A of zo), dus dat is helemaal goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
kmf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:22:
[...]

ik had de powerstream mc4 op de oude manier aangesloten op de 2 accu's dus accu1 is pv1 accu2 pv2. dat veroorzaakte toch onbalans denk ik, maar waarom ze elkaar dan niet balanceren en waarom ze 1 voor 1 opgeladen worden begrijp ik ook niet.

maar hoe dan ook, met busbars werkt het wel goed, zonder load zie ik ook dat ze elkaar balanceren (met 5A of zo), dus dat is helemaal goed
Aha! Dat verklaart al meer. Dus in feite belastte je beide accu's niet even zwaar. Ik merk ook dat de 2 MPPT's (in dezelfde omvormer) zich niet altijd hetzelfde gedragen. Ik heb de 2 MPPT's (PV1 en PV2) voor de omvormer aan mekaar gekoppeld (in parallel). Vervolgens verbind ik ze (met 1 + kabel en 1 - kabel) aan de accu zoals op de foto van mijn vorige post hier. Je moet zorgen dat je accu-combinatie (je 2 accu's in parallel) allebei dezelfde belasting 'zien'.
Anders kun je inderdaad onbalansen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:37:
[...]

Nee. Hij bedoelt gewoon dit. Batterijen parallel schakelen, maar de belasting aftakken op de + van de ene batterij en op de - van de andere batterij.
Ah, gelukkig maar. Hmtja, ik heb ook zulke problemen. Ik heb twee parallele 24V 100Ah identieke PowerQueen accus die niet goed 'in de pas' lopen. Nu zegt de een 68% charged te zijn, de ander claimt 66%. Beide rapporteren ze 26,7V. Soms is het verschil wel 3%, vandaag niet. Ik weet niet wat ik er aan kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
kmf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:22:
[...]
Haha, ik snap het blijkbaar nog steeds niet hoor. Want een busbar is toch niets anders dan een heule dikke 'kabel' ? Ik bedoel wat is het verschil tussen een 200mm2 kabel en een busbar? Nouja de kabel is rond en de busbar rechthoekig, maar... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Maartentux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

Ah, gelukkig maar. Hmtja, ik heb ook zulke problemen. Ik heb twee parallele 24V 100Ah identieke PowerQueen accus die niet goed 'in de pas' lopen. Nu zegt de een 68% charged te zijn, de ander claimt 66%. Beide rapporteren ze 26,7V. Soms is het verschil wel 3%, vandaag niet. Ik weet niet wat ik er aan kan veranderen.
Volgens mij mag je 66% en 68% SOC bij LiFePO4 beschouwen als 'gelijk'. Dan zit je net in het vlakke gedeelte van de Spanning/SOC-curve. Daar is het zeer moeilijk om exact de SOC te bepalen.
Ik heb net ook nog eens de spanningsval gemeten over de 2 parallelle verbindingskabels tussen beide batterijen. Dat is hoop en al 0.1 V in rusttoestand. Niks om mij zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Maartentux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Haha, ik snap het blijkbaar nog steeds niet hoor. Want een busbar is toch niets anders dan een heule dikke 'kabel' ? Ik bedoel wat is het verschil tussen een 200mm2 kabel en een busbar? Nouja de kabel is rond en de busbar rechthoekig, maar... ;)
Een busbar heeft over het algemeen een (veel) grotere doorsnede dan een kabel. Dus een hele kleine weerstand. Dat is in wezen het enige verschil.
Maar @kmf had zijn belasting ongelijk verdeeld over de 2 batterijen (PV1 - accu1, PV2 - accu2, accu1 in parallel met accu2). Dat was de verklaring van de onbalans, zo lijkt mij. Nu met zijn busbar 'zien' beide accu's dezelfde belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:30:
[...]

Een busbar heeft over het algemeen een (veel) grotere doorsnede dan een kabel. Dus een hele kleine weerstand. Dat is in wezen het enige verschil.
Maar @kmf had zijn belasting ongelijk verdeeld over de 2 batterijen (PV1 - accu1, PV2 - accu2, accu1 in parallel met accu2). Dat was de verklaring van de onbalans, zo lijkt mij. Nu met zijn busbar 'zien' beide accu's dezelfde belasting.
Mja. Het hangt totaal af van de stroom die er loopt. Ik kan me vrijwel niet voorstellen dat er een wezenlijk verschil is tussen een busbar en een 35mm2 kabel. De weerstand van 40cm 35mm2 koper is 1,4 milliohm. Zelfs als daar volle 100A doorheen gaat is de spanningsval slechts 0,14 volt. Bijna verwaarloosbaar.
En tuurlijk, als je niet een 35mm2 maar 6mm2 kabel gebruikte wordt alles anders.

(in de praktijk zal de overgangsweerstand bij de klemmen waarschijnlijk groter zijn dan van het materiaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Maartentux schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:10:

Ik maak hier wat bezwaar tegen. De berekeningen kloppen an sich wel, maar houden geen rekening met vette kortsluiting, enkel met overbelasting. En dat is fout en gevaarlijk! Bovendien bestaan er gewoon tabellen voor de benodigde draaddikte.
alles hangt van de toegelaten spanningsval af.
als ik 10A op 230V ga aansluiten ga ik dunnere kabels gebruiken dan wanneer ik 10A op 12V systemen ga aansluiten.
en dan zie je ook direct bij zonnepanelen.
als jij een 2000W wasmachine 25meter verder in een washok gaat zetten is 2,5mm² prima.
als jij 2000W aan zonnepanelen/inverter in je tuin op 25meter zal zetten is 2,5mm² absoluut te weinig. nogthans dezelfde stroom.
bij je wasmachine boeit het weinig of daar nu 230V of 220V aankomt.
bij je omvormer is het WEL van belang of die 245V of 255V moet opwekken om aan straat terug te leveren.

het 2de punt ga ik ook niet mee akkoord. kabels dienen niet als kortsluitbeveiliging, daar dienen zekeringen voor. en die zekering moet berekend zijn voor de aangesloten kabel en dan vooral ook de lengte van de kabel.
die getallen dat ik eerder gaf waren dan ook voorbeeldwaardes om mijn punt duidelijk te maken. niemand gaat 2,5mm² gebruiken voor 100A.
maar in een auto gaan ze wel 25mm² gebruiken terwijl er stromen van 500-1000A kunnen lopen naar de starter. omdat ook daar het geen probleem is als de starter maar 9V krijgt. de kabel is daar een beetje stroombegrenzer als de motor een beetje vastzit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

alles hangt van de toegelaten spanningsval af.
als ik 10A op 230V ga aansluiten ga ik dunnere kabels gebruiken dan wanneer ik 10A op 12V systemen ga aansluiten.
en dan zie je ook direct bij zonnepanelen.
als jij een 2000W wasmachine 25meter verder in een washok gaat zetten is 2,5mm² prima.
als jij 2000W aan zonnepanelen/inverter in je tuin op 25meter zal zetten is 2,5mm² absoluut te weinig. nogthans dezelfde stroom.
bij je wasmachine boeit het weinig of daar nu 230V of 220V aankomt.
bij je omvormer is het WEL van belang of die 245V of 255V moet opwekken om aan straat terug te leveren.

het 2de punt ga ik ook niet mee akkoord. kabels dienen niet als kortsluitbeveiliging, daar dienen zekeringen voor. en die zekering moet berekend zijn voor de aangesloten kabel en dan vooral ook de lengte van de kabel.
die getallen dat ik eerder gaf waren dan ook voorbeeldwaardes om mijn punt duidelijk te maken. niemand gaat 2,5mm² gebruiken voor 100A.
maar in een auto gaan ze wel 25mm² gebruiken terwijl er stromen van 500-1000A kunnen lopen naar de starter. omdat ook daar het geen probleem is als de starter maar 9V krijgt. de kabel is daar een beetje stroombegrenzer als de motor een beetje vastzit
Die tabellen waar ik op doelde zijn dan ook globale richtlijnen, je eigen specifieke omstandigheden blijven altijd leidend natuurlijk.

De 2,5mm2 kabel van je voorbeeld heeft een weerstand van 0,35Ω (heen en terug is 50m!). Bij 16A valt daar 5,5V over. Inderdaad is dan meteen voor iedereen duidelijk dat die spanningsval verwaarloosbaar is bij de wasmachine, maar absoluut niet bij een 12V of 24V accu. Bij een PV installatie hangt het ervan af. Ik heb zelf nooooit afschakeling dus maakt het voor mij niet uit, maar voor een ander misschien wel.

Ik denk dat je mijn tweede punt niet begrijpt. De eisen die aan de kabels gesteld worden zijn
1) Dat ze niet mogen doorbranden vóórdat de (smelt?)veiligheid ingrijpt
2) Dat ze zodanig gedimensioneerd zijn dat bij kortsluiting de kortsluitstroom hoog genoeg is om de (smelt?)veiligheid voldoende snel te laten ingrijpen.

Concreter: In een 12V circuit met een beveiliging van 100A mag de totale kabel incl. contactweerstanden maximaal* 0,12Ω zijn, zoniet zal er bij kortsluiting minder dan 100A lopen en zal de veiligheid derhalve nimmer aanspreken. (* in de praktijk nog aanzienlijk lager, want zie de bekende A/B/C/D karakteristieken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEF9x4eXkRQoUII_sh4uPr42qMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVWcBuhLZToU1S7XvRX6pnqa.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 27-08-2025 17:54 . Reden: nog een berekening toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Mijn thuisaccu voor de camper is denk ik eind deze week wel klaar. Heel handig ook om dingen te 3d printen.

Qua omvormer was ik nog op zoek naar een mooie oplossing, de multiplus vind ik wat te duur en zwaar voor mijn toepassing. We zijn circa 2 kW nodig op 230v en gaan ook een zonnepaneel plaatsen (ik denk een gewoon 450-500 wp paneel voor op daken met wat aanpassingen). Laden op walstroom is handig maar geen eis.

Zou deze renogy all in one een beetje geschikt zijn? Over hun omvormers hoor ik positieve verhalen, helaas is hun 24v omvormer momenteel uitverkocht.

https://nl.aliexpress.com/item/1005009577840926.html

Edit: aangezien ik waarschijnlijk toch liever de zonnepaneel mppt lader los heb (victron) valt de renogy all in one af. Dan moet ik op zoek naar een losse omvormer of toch een zware multiplus.

[ Voor 13% gewijzigd door warcow op 02-09-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Je wilt ook wat qua betrouwbaarheid neem ik aan.
Ik zou wel de accu aansluiten op walstroom, zeker in een camper, indien mogelijk. 450Wp is alleen leuk als de zon schijnt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:26:
[...]

Volgens mij mag je 66% en 68% SOC bij LiFePO4 beschouwen als 'gelijk'. Dan zit je net in het vlakke gedeelte van de Spanning/SOC-curve. Daar is het zeer moeilijk om exact de SOC te bepalen.
Ik heb net ook nog eens de spanningsval gemeten over de 2 parallelle verbindingskabels tussen beide batterijen. Dat is hoop en al 0.1 V in rusttoestand. Niks om mij zorgen over te maken.
Tja, maar het verschil (in gerapporteerde SoC, bij exact gelijke spanning) loopt flink uit de pas, het wordt soms wel 5% of 6%. Bij identieke batterijen.

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OHTwTNB7rgCQHlXoLq1CJGKxTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyrXACITkK04DW5IpukGxLGR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Maartentux op 03-09-2025 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Het is al weer even geleden dat ik wat postte over hoe het gaat met mijn thuisbatterijen, want er valt eigenlijk niet veel te melden. Soms zijn er issues, zoals met Bluetooth, Wifi of een nieuwe Jinja-macroversie (Cheapest Energy Hours) waar even een bug in is gekropen (binnen een dag opgelost door de ontwikkelaar!) Toch wil ik laten weten dat ik nog steeds blij ben om te zien dat de toepassing (zowel de hardware als de software incl. Home Assistant dashboard) goed draait. In de zomer wordt ongeveer de helft van de opslagcapaciteit gebruikt voor nul-op-de-meter 's avonds en 's nachts. Dat zal binnenkort langzaamaan meer gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMeTOBRJhp_Ri9A0VkeGDFeXqGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5vGcMULczTp9dkVMHv8ataos.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

voor het gemak van onderhoud heb ik besloten om mijn accu's met anderson connectoren te verbinden aan de busbars.
hierin kan ik de zekeringen ook netjes integegreren, ipv de zekeringen direct op de accu.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z6NSZgkQ/22227886-F669-4-D89-8-DC7-78-BAFE2-CD439-1-201-a.jpg

• SusV
kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:07:
voor het gemak van onderhoud heb ik besloten om mijn accu's met anderson connectoren te verbinden aan de busbars.
hierin kan ik de zekeringen ook netjes integegreren, ipv de zekeringen direct op de accu.

[Afbeelding]
Ik ben ook gecharmeerd door Anderson-connectoren. Bvb door het feit dat er geen mannelijke en vrouwelijke connectoren zijn. Er is slechts 1 'gender' en die passen op mekaar.
Voor aansluiting rechtstreeks op de batterij, wel de stroomsterkte in de gaten houden. De meestgebruikte Andersons zijn 50 A. Er zijn ook zwaardere types.

• kmf
  • Niet online

kmf

SusV schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:47:
[...]

Ik ben ook gecharmeerd door Anderson-connectoren. Bvb door het feit dat er geen mannelijke en vrouwelijke connectoren zijn. Er is slechts 1 'gender' en die passen op mekaar.
Voor aansluiting rechtstreeks op de batterij, wel de stroomsterkte in de gaten houden. De meestgebruikte Andersons zijn 50 A. Er zijn ook zwaardere types.
de accu's worden maar met max 20A opgeladen (parallel aangesloten,dus zelfs maar 10A), dus zelf de kleine anderson zullen wel lukken. Maar ik gebruik gewoon de veelgebruikte 50A connectoren zodat ze ook passen op de acculaders zelf. (voor als ik om wat voor reden een accu direct wilt laden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 20:19
SusV schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:47:
[...]

Had er van 50A zitten, maar aan 35A werden die eigenlijk al +10 graden warmer dan de omgevingstemperatuur... Dan maar de 150A versie gekocht op Ali, die blijven mooi koel.

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

• Maartentux
kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:19:
[...]

de accu's worden maar met max 20A opgeladen (parallel aangesloten,dus zelfs maar 10A), dus zelf de kleine anderson zullen wel lukken. Maar ik gebruik gewoon de veelgebruikte 50A connectoren zodat ze ook passen op de acculaders zelf. (voor als ik om wat voor reden een accu direct wilt laden)
Tja ik vind al die connectors en krimpcontacten en bouten en zekeringen inplaats van een busbar eigenlijk niet heel verstandig, al die punten vormen single points of failure en ze verhogen de weerstand aanmerkelijk (ten opzichte van een busbar). Als er ooit kortsluiting optreedt tussen de polen/busbars vertrouw ik op het BMS; ik plaats geen zekeringen tussen de accus zelf. Wel tussen de accu(s) en de laders en inverters natuurlijk. Met één uitzondering: mijn 3000W(6000 piek) offgrid inverter is óók rechtstreeks aangesloten. Ik zie eigenlijk geen meerwaarde in een 200A of 300A zekering hier en ik wil ook geen volt verliezen. Om het de inverter zo makkelijk mogelijk te maken om 200+ ampere te trekken heb ik ook 16mm² kabels van elke accu apart naar de inverter geleid, de accus hebben dus zelf geen busbar; accu 1 zit aan accu 2 aangesloten via de 16mm² 'lus' naar de zware 3000W inverter input.

En euh... @kmf ik vind die draadjes aan de zekeringen en Anderson connectors in je foto er wel erg dun uitzien. Misschien is het gezichtsbedrog maar dat ziet eruit als 4mm² of 6mm². Ik kan me amper voorstellen dat dat 10 of 16mm² is... of vergis ik mij?

(Edit: na uitvergroten foto zie ik '10 AWG' staan, 6mm² dus. Het is jouw systeem, maar dat lijkt me wat te dun...)

[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 04-09-2025 16:59 . Reden: laatste regel toegevoegd ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Maartentux schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:50:
[...]

Tja ik vind al die connectors en krimpcontacten en bouten en zekeringen inplaats van een busbar eigenlijk niet heel verstandig, al die punten vormen single points of failure en ze verhogen de weerstand aanmerkelijk (ten opzichte van een busbar).
en hoe verbind je die kabels met de busbars? ook met dezelfde krimpcontracten
(Edit: na uitvergroten foto zie ik '10 AWG' staan, 6mm² dus. Het is jouw systeem, maar dat lijkt me wat te dun...)
geschikt voor 40-50A, dat is meer dan de stromen die er doorheen gaan. de kabel van de 20A laders zijn dunner. misschien dat ik ooit nog update, maar voor de 24V systemen vind ik voldoende. elke kabel is ook max 40cm lang

• Maartentux
kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:16:
[...]

en hoe verbind je die kabels met de busbars? ook met dezelfde krimpcontracten

[...]

geschikt voor 40-50A, dat is meer dan de stromen die er doorheen gaan. de kabel van de 20A laders zijn dunner. misschien dat ik ooit nog update, maar voor de 24V systemen vind ik voldoende. elke kabel is ook max 40cm lang
Het gaat er niet om dat een krimpverbinding slecht is, het gaat om het aantal verbindingen van het ene materiaal met het andere materiaal. Bij een busbar is dat meestal <5. Van accupool naar busbar, van busbar naar oogje, van oogje naar koperen kabel. Da's drie overgangen. Met zekeringen en een Anderson ga je ruim voorbij de 10. Tel maar mee: van accupool naar oogje, van oogje naar koper, van koper naar Anderson-1, van Anderson-1 naar Anderson-2, van Anderson-2 naar koper, van koper naar oogje, van oogje naar zekeringhouder, van zekeringhouder naar zekering, enz. Elke overgang is gemiddeld misschien maar 50mΩ. of 15 mΩ, weet ik veel. Maar het telt wel bij elkaar op.

Over die kabeldiktes: vanuit die lader gezien is zijn geringe kabeldikte in orde; want als je 'm kortsluit loopt er circa 20A. En vanuit de accu gezien: als jij een zekering gebruikt van 20A of 40A kun je na die zekering verder met kabel die geschikt is voor 20 resp. 40A. Maar tot aan die zekering geldt dat de kabel de kortsluitstroom moet kunnen weerstaan van de ACCU (!) En die is vele vele malen hoger. Minimaal 100A als het BMS op 100A beveiligt en héél erg snel ingrijpt. Als het BMS wat minder snel ingrijpt loopt er al snel 1000A of meer. Kortstondig ja, maar toch.

Anyway, het is jouw systeem. Dit zijn gewoon adviezen en/of theorie. Volledig vrijblijvend. :)

• kmf
  • Niet online

kmf

Maartentux schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:10:
[...]

Anyway, het is jouw systeem. Dit zijn gewoon adviezen en/of theorie. Volledig vrijblijvend. :)
Oh, wordt zeker gewaardeerd hoor, beargumenteerde adviezen. ik zal het ook meenemen bij mijn komende upgrade/herziening van mijn systeem.

naar mijn insziens is er "maar" 2 tussenverbinden bijgekomen, namens die voor de parallelle ANL zekering. de anderson had ik sowieso al genomen voor onderhoudsgemak.

• SusV
kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:07:

[Afbeelding]
Ik had eerst ook zo 2 dikke zekeringen in de batterijkabels staan. Er kwamen op den duur daar een beetje veel kabels tesamen, dus heb ik die zekeringen vervangen door dit:
Heb ik wat meer contactpunten en kan ik de zekeringen wat meer 'fine-tunen' per apparaat.
De grote Mega-zekering is voor de 3000 W inverter. De kleinere Midi-zekeringen zijn voor de laders en micro-omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCc6hQ6NuDf1utQNx4hYRc63iAg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8Eb57o8vozaUTKw3rdnJKLDZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

SusV schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:29:
[...]

Ik had eerst ook zo 2 dikke zekeringen in de batterijkabels staan. Er kwamen op den duur daar een beetje veel kabels tesamen, dus heb ik die zekeringen vervangen door dit:
Heb ik wat meer contactpunten en kan ik de zekeringen wat meer 'fine-tunen' per apparaat.
De grote Mega-zekering is voor de 3000 W inverter. De kleinere Midi-zekeringen zijn voor de laders en micro-omvormer.
[Afbeelding]
Ik begrijp niet helemaal hoe je die mini-busbar(want dat is het lijkt me?) moet aansluiten? kan je een foto van jouw aansluitingen maken? of een mini-schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
kmf schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:23:
[...]

Ik begrijp niet helemaal hoe je die mini-busbar(want dat is het lijkt me?) moet aansluiten? kan je een foto van jouw aansluitingen maken? of een mini-schema?
Foto is moeilijk want het zit momenteel helemaal ingebouwd.
Heb een schema'tje gemaakt. Dit is een foto van het internet, dus van die 2 rode (Midi-)zekeringen zitten er bij mij 4 naast mekaar ipv 2.
- De groene pijl is de kabel die van de batterij komt. AWG 2 (~35 mm2)
- De rode pijl is de kabel naar mijn inverter (3000 W). Ook AWG 2
- De 3 oranje pijlen is de kabelverbinding met mijn 3 laders. Weet niet precies welke kabeldikte dat is.
- De blauwe pijl is de kabel naar mijn micro-omvormer (800 W). AWG 6.
Dus de batterij komt inderdaad toe op de L-vormige "busbar", via de zekeringen gaat de verbinding naar de diverse apparaten.
Ik heb 2 keer dit. Een keer voor de + en 1 keer voor de - pool.
Is dit wat duidelijker zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3ZempQmNfV3HvrI5f2ZHRM4t14=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m63QR1yo0qhmPlK9qrFy0zA4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

SusV schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:44:
[...]

Foto is moeilijk want het zit momenteel helemaal ingebouwd.
Heb een schema'tje gemaakt. Dit is een foto van het internet, dus van die 2 rode (Midi-)zekeringen zitten er bij mij 4 naast mekaar ipv 2.
- De groene pijl is de kabel die van de batterij komt. AWG 2 (~35 mm2)
- De rode pijl is de kabel naar mijn inverter (3000 W). Ook AWG 2
- De 3 oranje pijlen is de kabelverbinding met mijn 3 laders. Weet niet precies welke kabeldikte dat is.
- De blauwe pijl is de kabel naar mijn micro-omvormer (800 W). AWG 6.
Dus de batterij komt inderdaad toe op de L-vormige "busbar", via de zekeringen gaat de verbinding naar de diverse apparaten.
Ik heb 2 keer dit. Een keer voor de + en 1 keer voor de - pool.
Is dit wat duidelijker zo?
[Afbeelding]
wat voor accu heb jij dan?

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).