Aengineering schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:38:
[...]
Het werkt prima
Zeker omdat je max 800 W op 24v 600W op een stopcontact zet.
Ik ben mij niet bewust van extra regelgeving hier omtrend. Ook niet in geïnteresseerd.
Maar bij twijfel koop een kant en klaar systeem deze zijn er nu voldoende.
de wetgeving gaat over plugin zonnepanelen, die wetgeving zegt dat je max 600W (aantel EU landen) of 800W mag injecteren zonder een gekeurde zonnepaneel installatie.
in belgie was het altijdn verboden en laten ze nu ook dit toe sinds april 2025.
echter in belgie is er een lijst met TOEGELATEN devices en als het er niet op staat, telt het dus niet.
vandaar dat ik enphase IQ7 en ap systems DS3 gebruik in mijn DIY batterij.
er zijn nu ook veel plugin batterijen op de markt, en die beweren ook legaal te zijn in belgie, alleen vind ik ze niet op de lijst terug.
de marstek venus 5KWh is een accu die 2600W kan opladen EN injecteren. softwarematig kan je die wel begrenzen op 800W teruglevering.
nu waarom is die beperking er.
stel je hebt een kring in huis met 5 stopcontacten. deze is afgezekerd op 16A.
jij schakelt 2 apparaten in van 2500W. er loopt 24A en de zekering knalt eruit.
nu hebt jij 2 zware apparten op die groep zitten (stopcontact 2 en 4) EN een accu ingeplugt in stopcontact nr 1.
die accu levert 800W (3.5A). je schakelt weer die 2 zware apparaten in, je trekt 24A en er kan maximaal 16+3,5 = 19,5A lopen en de zekering knalt eruit. je accu gaat in veiligheid wegens geen netspanning aanwezig.
nu zet jij die omvormer op 2500W. je schakelt die 2 apparaten weer in, er komt 12A van de netzekeringen en 12A van de accu. beide slaan niet af, en toch loopt er 24A door je 2,5mm² bekabeling (tussen stopcontact 1 en 2) en dat mag niet. je mag maximaal 20A door 2,5mm² voeren.
als jij nu van een aparte groep in de zekeringkast vertrekt met 16A, daar 1 stopcontact op hebt en je accu erin plugt, is er geenenkele reden waarom die zou beperken op 800W. er kan immers in geenenkel stopcontact meer dan 20A getrokken worden. heb jij die kring met die 2zware verbruikers op, zal dat nog altijd uitspringen boven 16A.
mijn eerste diy zonnepaneel installatie was zo gebouwt.
een 4A zekering in de zekeringkast met 1 stopcontact eraan.
2 microomvormer van 240W op 2 zonnepanelen. aangezien ze op een stekker zitten, is er geen keuring vereist. aangezien er ook nooit teveel stroom kon komen op de andere stopcontacten, konden ze mij wettelijk niks maken
[
Voor 10% gewijzigd door
fcapri op 12-08-2025 11:32
]