Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
Misschien toch maar een uur /dag dynamisch contract dan

[ Voor 11% gewijzigd door Aengineering op 10-07-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Maartentux schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:21:
[...]

Omdat ze hierbij niet de wet mogen overtreden mag dit niet salderen doorkruisen, dus dit gaat enkel over het meerdere wat je teruglevert na salderen. Zo heb ik het begrepen.
Dit stukje is onjuist. De terugleverboete betaal je over alles wat je teruglevert. Ook dat wat je middels salderen daarna zelf weer gebruikt.

De grootste winst bij salderen zit dan ook in de energiebelasting en BTW die je niet kwijt bent over teruggeleverde en gesaldeerde energie. Middels de terugleverboete betaal je wel een bedrag aan je energieleverancier om jou op koude, donkere, winterse dagen van dure (gesaldeerde, dus belastingvrije) energie te voorzien.

[ Voor 26% gewijzigd door PJKs op 10-07-2025 22:35 ]

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01:39
PJKs schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Dit stukje is onjuist. De terugleverboete betaal je over alles wat je teruglevert. Ook dat wat je middels salderen daarna zelf weer gebruikt.
Umm. Ok. I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Geloof dat er wel contracten of leveranciers zijn die alleen terugleverkosten rekenen voor surplus aan teruglevering, meen te herinneren dat laatste aanbieding VEH zoiets had bij Budget, maar normaal over alles wat je terugleverd kosten. Maar wetten veranderen, zo ook contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:56
Zo, accu is binnen, ap systems omvormer ook.

Nu de vraag, ik maak een automation in home assistant dat de smart plug waar de acculader op aangesloten staat aangaat wanneer de p1 meter -1000w of meer leest.

Maar wanneer dan de acculader aanspringt, meet de p1 meter natuurlijk meteen veel minder door het verbruik van de acculader zelf.
Hoe kan ik dit nu regelen dat home assistant daar rekening mee houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
Keni87 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:00:

Nu de vraag, ik maak een automation in home assistant dat de smart plug waar de acculader op aangesloten staat aangaat wanneer de p1 meter -1000w of meer leest.

Maar wanneer dan de acculader aanspringt, meet de p1 meter natuurlijk meteen veel minder door het verbruik van de acculader zelf.
Ik gebruik geen HomeAssistant.
Maar is er niet iets qua calculatie mogelijk?
In mijn php script berekening ik het virtuele p1 verbruik door het lader verbruil van de daadwerkelijke p1 verbruik af te trekken.

P1 minus Lader is daadwerkelijke p1 verbruik.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:16

Je kan een helper aanmaken die actuele p1 minus vermogen lader. Deze helper gebruik je dan ipv de p1 meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keni87
Siewert schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Ik gebruik geen HomeAssistant.
Maar is er niet iets qua calculatie mogelijk?
In mijn php script berekening ik het virtuele p1 verbruik door het lader verbruil van de daadwerkelijke p1 verbruik af te trekken.

P1 minus Lader is daadwerkelijke p1 verbruik.
Ja alles is mogelijk in Home assistant denk ik. Maar ik heb geen verstand van codering of scripts. Dus ik had gehoopt op iets simpels
rvee schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:24:
[...]

Je kan een helper aanmaken die actuele p1 minus vermogen lader. Deze helper gebruik je dan ipv de p1 meting.
Dankje, ik zal vanavond eens zoeken hoe dat moet en werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Keni87 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Ja alles is mogelijk in Home assistant denk ik. Maar ik heb geen verstand van codering of scripts. Dus ik had gehoopt op iets simpels

[...]

Hoeft er ook geen verstand van hebben. ;-)
Maar doelde meer op wat @rvee ook voorstelt.
Is dus mogelijk in HA dus je kan het zelfde doen als wat ik in PhP doe.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:13
[...]

[...]

- Bij Instellingen>>Apparaten en diensten>>Helpers klikken op helper aanmaken en kiezen voor: Combineer de status van verschillende sensoren
- Naam geven (huis verbruik oid)
- Statistisch kenmerk op Som zetten
- De entiteiten P1 power en de Power entiteit van je stekker toevoegen
Klaar

Edit:
Je vind hem dan als sensor.<naam> terug.
Aannames:
Ik ga er wel van uit dat P1 power een negatief getal toont
Ik ga er in mijn logika hieronder van uit dat de omvormer 1000 watt laad (aanpassen als anders)

Dus als de stekker nog uit is: P1 -1000 + Stekker 0 = Verbruik -1000 = Stekker inschakelen
Stekker aan maar verbruik te hoog: P1 -1 + stekker 1000 = Verbruik 999 = Stekker uitschakelen

[ Voor 24% gewijzigd door Acidrain op 11-07-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 16:53
voor de ecoflow volgers hier van mijn probleem van uitschakelen, heb ik een workaround die nu goed werkt.
mijn huis verbruikt ALTIJD (24/24) 10W uit de accu. ik schakel nu niet over van house power naar prioritize power storage..
in automatisatie staat dat die van 10W huis verbruik naar 160W moet gaan na zonsondergang.
en bij zonsopgang van 160W naar 10W, en mijn accu gaat niet meer in sleep :-)

vanmorgen om 5h20 ofzo omgeschakelt naar 10W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfbj2L_N8Gh4zQjcFNlGPHgWg6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WP1t77Gt0DB5Zneq7H6KTRKi.jpg?f=fotoalbum_large

en is nu aan het opladen, nog steeds met 10W. op 10h tijd, verlies ik nu 100Wh uit de accu. boeit weinig als die daarmee maar blijft werken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht1V1YUelsX69xAsftEtCr9IXzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Si2ZEuvGY4Va7md2QNkuJoav.jpg?f=fotoalbum_large

moet je dat verbruik dan meten? kan je niet ruimer instellen?
ik programmeer: als er meer dan 200W injectie is, zet dan de 80W lader aan.
die lader wordt uitgeschakelt als er netverbruik is (die 200W moet dus wegvallen)

zou ik zeggen als er 80W injectie is, schakel de lader in, die trekt bv 81W vermogen, injectie zakt naar -1 en schakelt weer uit. krijg dan 80W injectie, schakelt weer in....
daarom werkt ik met die 200W

[ Voor 72% gewijzigd door fcapri op 11-07-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
fcapri schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:23:
moet je dat verbruik dan meten?
die lader wordt uitgeschakelt als er netverbruik is (die 200W moet dus wegvallen)

zou ik zeggen als er 80W injectie is, schakel de lader in, die trekt bv 81W vermogen, injectie zakt naar -1 en schakelt weer uit. krijg dan 80W injectie, schakelt weer in....
Dan kun je vast wel een hysteresis inbouwen?
Hier mag de P1 oplopen naar 100w dan pas word er geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:23:
voor de ecoflow volgers hier van mijn probleem van uitschakelen, heb ik een workaround die nu goed werkt.
mijn huis verbruikt ALTIJD (24/24) 10W uit de accu. ik schakel nu niet over van house power naar prioritize power storage..
in automatisatie staat dat die van 10W huis verbruik naar 160W moet gaan na zonsondergang.
en bij zonsopgang van 160W naar 10W, en mijn accu gaat niet meer in sleep :-)

vanmorgen om 5h20 ofzo omgeschakelt naar 10W
[Afbeelding]

en is nu aan het opladen, nog steeds met 10W. op 10h tijd, verlies ik nu 100Wh uit de accu. boeit weinig als die daarmee maar blijft werken
[Afbeelding]

[...]

moet je dat verbruik dan meten? kan je niet ruimer instellen?

Waar je mogelijk tegen aan gaat lopen is dat je accu de 10% haalt en stopt met leveren ergens halverwege de nacht. Je powerstream zal offline gaan en mogelijk je automatisering van zonsopgang van 160W naar 10W niet verwerken.
Of heb je nog steeds die fietsaccu parallel aan de panelen ingang van je powerstream hangen die voorkomt dat hij offline gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
10uur 160w + 14uur 10w is 1740wh. De accu is 2016Wh. Heb dus reserve. Zou tot 13h die 160w kunnen leveren. Zolang ze de dag erna maar weer vol raakt met de zonnepanelen.

Kan ook mij diy accu koppelen aan de ecoflow. Als de ecoflow niet vol is geraakt, dat mijn andere accu de ecoflow verder oplaad over de powerstream bv na 17h want zolang de ecoflow snacht kan werken, moet de andere accu niet bijspringen.
Mijn diy accu zou uiteindelijk 15 a 30kWh worden
Acidrain schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:39:
Je powerstream zal offline gaan en mogelijk je automatisering van zonsopgang van 160W naar 10W niet verwerken.
dat lukt net wel, als de boel in de avond uitvalt, levert ze de hele nacht niks terug. maar door de zonnestroom smorgens start de boel wel automatisch weer op.
die automatisering, tja, dat is idd een probleem.
anders zet ik nog een 2de automatisatie dat die om 10h smorgens naar 10W moet vallen

of nog makkelijker, als accu onder de 20% komt, zowieso naar 10W terugvallen.

[ Voor 56% gewijzigd door fcapri op 11-07-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:27:
10uur 160w + 14uur 10w is 1740wh. De accu is 2016Wh. Heb dus reserve. Zou tot 13h die 160w kunnen leveren. Zolang ze de dag erna maar weer vol raakt met de zonnepanelen.
Je vergeet de accu/laad verliezen en marges. En we zijn het door de afgelopen maanden bij-na vergeten maar het komt weleens voor dat het een dag lang zwaar bewolkt is, of regent. Gaat het mechanisme dan meteen stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Maartentux schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Je vergeet de accu/laad verliezen en marges. En we zijn het door de afgelopen maanden bij-na vergeten maar het komt weleens voor dat het een dag lang zwaar bewolkt is, of regent. Gaat het mechanisme dan meteen stuk?
Nee dit kan wel, heb ik ook min of meer alleen geregeld via HA en niet die gare ecoflow app. Zou dan wel zijn toevoeging toepassen en bij net iets boven de 10% accu dus net voor de omvormer uitvalt terugscjakelen naar die 10W leveren. Als dan 's ochtens de zon op de panelen valt en de omvormer gaat weer aan dan gaat hij 10W leveren zodra de accu dat toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
Acidrain schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:15:
[...]

- Bij Instellingen>>Apparaten en diensten>>Helpers klikken op helper aanmaken en kiezen voor: Combineer de status van verschillende sensoren
- Naam geven (huis verbruik oid)
- Statistisch kenmerk op Som zetten
- De entiteiten P1 power en de Power entiteit van je stekker toevoegen
Klaar

Edit:
Je vind hem dan als sensor.<naam> terug.
Aannames:
Ik ga er wel van uit dat P1 power een negatief getal toont
Ik ga er in mijn logika hieronder van uit dat de omvormer 1000 watt laad (aanpassen als anders)

Dus als de stekker nog uit is: P1 -1000 + Stekker 0 = Verbruik -1000 = Stekker inschakelen
Stekker aan maar verbruik te hoog: P1 -1 + stekker 1000 = Verbruik 999 = Stekker uitschakelen
Nogmaals bedankt. Ik heb de helper aangemaakt.👍

Nu moet ik de helper in de automatisering verwerken? Hoe?

Wat ik ook nog niet begrijp. Hoe je die instellingen moet lezen. Dus als ze bijvoorbeeld zeggen. P1 vermogen gewijzigd en dan 'hieronder' dan betekent dat hij doortelt naar nog meer in de min, of juist omhoog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DPKVa_OgD-JtJSfNOjSuLeqJVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANddk1sPGpEXasBNEXVCznAe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Keni87 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:44:
[...]

Nogmaals bedankt. Ik heb de helper aangemaakt.👍

Nu moet ik de helper in de automatisering verwerken? Hoe?

Wat ik ook nog niet begrijp. Hoe je die instellingen moet lezen. Dus als ze bijvoorbeeld zeggen. P1 vermogen gewijzigd en dan 'hieronder' dan betekent dat hij doortelt naar nog meer in de min, of juist omhoog?

[Afbeelding]
Hieronder betekend dat hij die actie uitvoert zodra hij onder de -1000 is dus vanaf -1000,1
En ik heb er nog ff over nagedacht maar je kan beter acteren op:
Als knop uit en p1 onder -1000 knop aanzetten.
Als knop aan en p1 boven ?10? (Zelf invullen?) Knop uitzetten.

De trigger is dan de p1 meter en de extra voorwaarde is de knop aan/uit.

En die som sensor lekker laten zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
Acidrain schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:58:
[...]

Hieronder betekend dat hij die actie uitvoert zodra hij onder de -1000 is dus vanaf -1000,1

OK, dat is gelukt. Maar hoe zorg ik er nu voor dat deze instelling zichzelf dubbelcheckt. Want nu staat bijvoorbeeld nog steeds de homewizard plug aan. Omdat ik de automation heb gemaakt tijdens dat hij aan stond denk ik. Hij veranderd in iedergeval niet terwijl hij volgens de automation uit moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
Acidrain schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:58:
[...]

OK, dat is gelukt. Maar hoe zorg ik er nu voor dat deze instelling zichzelf dubbelcheckt. Want nu staat bijvoorbeeld nog steeds de homewizard plug aan. Omdat ik de automation heb gemaakt tijdens dat hij aan stond denk ik. Hij veranderd in iedergeval niet terwijl hij volgens de automation uit zou moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Maartentux schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:04:
[...]

daar komt mijn 2de accu dan eventueel piepen.

de ecoflow is zuiver om snachts 150W op te wekken voor wekkers, laders, frigo, diepvries.
die frigo/diepvries zou nog met een smartplug komen zodoende kan de ecoflow 110W leveren, en pieken tot 180 als diepvries/frigo aan springen.

accu 2 is diy, 15 of 30kWh aan lifepo cellen, met een aantal inverters naar 230V.
die zou vooral dienen om capaciteitspieken op te vangen, in de zomer kan die alles verwerken, in de winter niet meer. in wintermodus zou ik met beperken tot 2 omvormers van 240Wp. mijn 15kWh accu zou dit dan 31uur volhouden.

snachts is het niet nodig, dus realistisch is dat een 3dagen van 10uur lang. (met 30kWh zou ik 6dagen overbruggen).
ik zou de boel wel zo kunnen maken dat die accu via relais ook mijn ecoflow kan voorzien van stroom als die ecoflow leeg is.
om die 130W aan het huis te blijven leveren. want mijn DIY accu is ofwel 0W ofwel 240W ofwel 480W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Keni87 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:07:
[...]

OK, dat is gelukt. Maar hoe zorg ik er nu voor dat deze instelling zichzelf dubbelcheckt. Want nu staat bijvoorbeeld nog steeds de homewizard plug aan. Omdat ik de automation heb gemaakt tijdens dat hij aan stond denk ik. Hij veranderd in iedergeval niet terwijl hij volgens de automation uit moet staan.
Hij dubbelcheckt in principe niet. Het is een trigger die triggert alleen bij de overgang van -1000 naar -1000,1 (of -1001 afhankelijk van het aantal decimalen) staat hij eenmaal op -1001 en gaat hij naar -1002 bijv. Dan doet hij volgens mij niets.
Kwestie van handmatig goed zetten en daarna in de gaten houden of je triggers goed afgesteld staan voor het juiste resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
als je stukje yaml code nodig hebt, this echt bizar wat chtgpt voor je kan doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
Had er al even niet naar gekeken maar was nieuwsgierig naar de cijfers en verschil met/zonder batterij.
Heb even Maart/Juni 24/25 vergeleken.
Wat kreeg de maandelijkse mail van de energieboer dat ik mijn voorschot kon verlagen anders kreeg ik te veel terug aan het eind van het jaar.
Had die al terug geschroefd van €80 p/m voor alleen stroom naar €45 want dat ik uitgerekend voordat de batterij in productie werd genomen.

Ik heb dus meer echte verbruik maar das logisch i.v.m het laden vanuit het PV overschot.
Verder geen aanpassingen gedaan in ons dagelijks stroomverbruik, gewoon geleefd zoals wij dat altijd hebben gedaan.

Maart - Juni 2024
  • Import: 1130 kWh
  • Export: 1735 kWh
  • PV-Prod: 2460 kWh
  • Echte Verbruik: 2120 kWh
Maart - Juni 2025
  • Import: 449 kWh
  • Export: 1615 kWh
  • PV-Prod: 3435 kWh
  • Echte Verbruik: 3098 kWh
  • Batterij:
  • Injectie: 791 kWh
  • Geladen: 907 kWh
Best netjes voor z'n kleine setup t.o.v de grote jongens.
Van gemiddeld 10kWh naar 3,6kWh per dag wat er van het NET nodig is.

Conclusie:
Meer productie gehad en opgevangen door het laden.
In 4 maanden €200 import bespaart, terugleververgoeding is ongeveer het zelfde gebleven.
Heb nog een vast contract dus ook nog geen tergleverboete.
Ik zeg.... Dikke Prima! ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Siewert

Die getallen snap ik niet.
Eigen verbruik = Opwek - Export + Import?

Bovendien is het ook 1000kWh meer en je claimt dat je leefgedrag hetzelfde is gebleven?

Daarnaast kun je niet zeggen dat je € aan Import heb bespaard. kWh kan je wel zeggen, maar die omrekenen naar € zolang je nog kan salderen (en jij zelfs zonder TLK) klopt niet.

Je energieleverancier zal blij met je zijn. Die hoeven minder te salderen.
Kudos voor het verhogen van je eigen verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
RudolfR schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:53:
@Siewert

Die getallen snap ik niet.
Eigen verbruik = Opwek - Export + Import?

Bovendien is het ook 1000kWh meer en je claimt dat je leefgedrag hetzelfde is gebleven?

Daarnaast kun je niet zeggen dat je € aan Import heb bespaard. kWh kan je wel zeggen, maar die omrekenen naar € zolang je nog kan salderen (en jij zelfs zonder TLK) klopt niet.

Je energieleverancier zal blij met je zijn. Die hoeven minder te salderen.
Kudos voor het verhogen van je eigen verbruik.
Was er al bang voor dat ik niet begrepen zou worden.
Die 1000kWh meer verbruik is het verbruik voor de meter.
Dat het 1000 meer is komt doordat ik die nodig had om de batterijen op te laden.
Zou je die 1000 van het echte verbruik aftrekken kom ik op het zelfde verbruik dan afgelopen zomer.

Aangezien er dit jaar meer pv productie is geweest en ik minder heb afgenomen is mijn energieboer niet blij.
Die moet nu meer salderen want zo moest die vorig jaar ongeveer 600kWh salderen is dat dit jaar voor de eerste 4 maanden 1166kWh.
Maart was ook wel uitzonderlijk met zijn vele zonuren.
Maar zou wel beteken dat ik als ik een terugleverboete moest betalen ik meer kwijt was aan.

Wellicht dat het tabel voor mij alleen duidelijk is.
Maar komt er op neer dat ik mijn eigen verbruik heb kunnen verhogen.
Die 200 euro besparing is wat ik uit de batterij heb kunnen halen.
Zou je gaan rekenen met het salderen wat er nog is kom ik nog hoger uit.

Maar goed, hoe dan ook totale reken plaatje minus de wintermaanden is gunstiger dan vorig jaar.
Blijft het hele verhaal nog onduidelijk dan haal ik het hier wel weg... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Ik heb alleen met AC laden batterij al ruimschoots dat verlies, netjes hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
mijn verbruik is drastisch gekelderd sinds ik met die accu's aan het spelen ben. ik ben er pas eind mei mee begonnen en kan dus enkel juni en juli vergelijken nu. de injectievergoeding zijn ook enorm gezakt van 2023 tot nu, waardoor de accu rendabel wordt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEsuhDnZwAf5mUYzeqroNANzbzE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QKP4Lwj0FHHlBCOZYrfFd4fW.jpg?f=user_large
het netverbruik is meer dan gehalveerd terwijl mijn leefgewoonte onveranderd is in juni
juli is nog niet gedaan, maar de cijfers van vorige jaren en nu voorspellen al veel goeds :-). (tussen haakjes is het voorspelde van juli2025)

doordat energieprijs heel hoog is nu in belgie (66ct/kwh) is dat een ferme besparing nu met die accu. deze maand zou die me al 80€ besparen, en vorige maand tussen de 50 en 80€ bespaard :-)
nog niet te spreken over het capaciteitstarief

[ Voor 114% gewijzigd door fcapri op 15-07-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Siewert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:58:
Had er al even niet naar gekeken maar was nieuwsgierig naar de cijfers en verschil met/zonder batterij.

...

Conclusie:
In 4 maanden €200 import bespaart, terugleververgoeding is ongeveer het zelfde gebleven.
Ik wil je er alleen wel aan herinneren dat deze lente een hoop records zijn gesneuveld; veel zon en al vroeg droogteproblemen. Terwijl vorige lente juist extreem nat was, met veel wateroverlast in vele streken. Dus ik wil maar zeggen: pas op met denken dat de weersomstandigheden vergelijkbaar waren, dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Siewert schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:51:
[...]

Was er al bang voor dat ik niet begrepen zou worden.
Die 1000kWh meer verbruik is het verbruik voor de meter.
Dat het 1000 meer is komt doordat ik die nodig had om de batterijen op te laden.
Je kunt toch ook gewoon aangeven waar de respectievelijke cijfers vandaan komen?
Indien meetwaardes, van welke meter/meetplek? Indien berekend, welke formule?

Wat je zegt over dat er 1000 kWh meer nodig was om de accu op te laden is pure fantasie. Zoals je ook zelf al rapporteert is er 907 kWh de accu in gegaan en ook 791 kWh weer uitgekomen. Het verschil tussen die twee zijn de verliezen, maar er is niet 1000 kWh zomaar ergens verdwenen; wat je er in stopt moet er ook weer (grotendeels) uitkomen. Jullie hebben dus wel degelijk zeker ruim 900 kWh meer verbruikt dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Maartentux schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:13:
[...]

Ik wil je er alleen wel aan herinneren dat deze lente een hoop records zijn gesneuveld; veel zon en al vroeg droogteproblemen. Terwijl vorige lente juist extreem nat was, met veel wateroverlast in vele streken. Dus ik wil maar zeggen: pas op met denken dat de weersomstandigheden vergelijkbaar waren, dat is niet het geval.
Dat heb ik aangegeven dus die cijfers heb ik dacht ik verklaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Maartentux schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:38:
[...]

Je kunt toch ook gewoon aangeven waar de respectievelijke cijfers vandaan komen?
Indien meetwaardes, van welke meter/meetplek? Indien berekend, welke formule?

Wat je zegt over dat er 1000 kWh meer nodig was om de accu op te laden is pure fantasie. Zoals je ook zelf al rapporteert is er 907 kWh de accu in gegaan en ook 791 kWh weer uitgekomen. Het verschil tussen die twee zijn de verliezen, maar er is niet 1000 kWh zomaar ergens verdwenen; wat je er in stopt moet er ook weer (grotendeels) uitkomen. Jullie hebben dus wel degelijk zeker ruim 900 kWh meer verbruikt dit jaar.
Cijfers komen gewoon uit mijn homewizard, niks geheim aan.
Het extra verbruik is gewoon gemeten vanuit Homewizard en de pluggen die aan de laders hangen.
Het echte verbruik (+/- 1000 extra) is dus allemaal voor de meter gemeten dus niet van het net.

Maar goed, gaat mooi de verkeerde kant op zo als mijn cijfers in twijfel worden getrokken.
En blijkbaar maar moet bewijzen.
Prima... Dacht dat wij elkaar moeten helpen maar blijkbaar kom je hier voor het tribunaal als je met cijfers komt.

Dan houd het hier voor mij op...
Gaat jullie goed met de hobby en ik knutsel wel verder.
Tot nooit weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maartentux
@Siewert Zo hee... *

Onder 'elkaar helpen' wordt door de meesten ook verstaan cijfers juist interpreteren, en fouten signaleren.
Mijn reactie was op normale toon en met normale vragen. *

Dan inhoudelijk, al is dat redelijk zinloos omdat je al weg bent;

Niemand beweerde ooit dat je 1000 kWh extra verbruik van het grid kwam, ook ik niet. Het is simpelweg meer verbruik van je huis. Of het vóór de meter is of achter de meter is, is volkomen irrelevant.

Homewizard doet niet aan toveren, de normale Wet van Behoud van Energie geldt; dus wat er binnenkomt minus wat er uitgaat is je bruto verbruik. Trek je daar de verliezen van af heb je je netto verbruik. Bij jou lijken die getallen echter niet op elkaar aan te sluiten, dat viel RudolfR op. Geen inquisitie die jou naar de pijnbank sleept, maar een behulpzame post waarin men zich afvraagt hoe die berekening dan tot stand is gekomen.

*op de man

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 16-07-2025 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Siewert er is geen twijfel aan je getallen maar interesse over wat je precies met welk label meet.
Bijvoorbeeld 'Echte Verbruik', dat is nogal voor meerdere uitleg vatbaar. De meesten zouden het laden van de accu daar niet in meerekenen, jij doet dat (denk ik) wel.
Net als dat PV-Prod inclusief injectie van de accu lijkt te zijn.

Een kWh die van het dak de accu in gaat en later weer uit de accu komt om in de vaatwasser gebruikt te worden, wordt dan dus twee keer bij PV-Prod gerekend en een keer bij Injectie. Idem Geladen en Echte Verbruik. Dat is weliswaar verwarrend, maar als je het weet hoeft dat geen probleem te zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
als je accu opladen in je verbruik zit, dan kan je accu leegtrekken toch niet meer in je verbruik zitten?

als er 1kwh van je panelen komt, door je 'kwh meter' naar je accu. dan zit je accu dus achter je kwh meter in je huis installatie.
als die accu dan teruglevert aan je huis installatie, loopt het in principe niet meer door je kwh meter.
als je de accu zou leegtrekken en terugleveren aan het net, dan passeert het wel nog eens.

hoe je het draait of keert, het kan toch maar 1 keer gemeten worden?
ik heb mijn accu's op 2 manieren gebouwd.

nr 1 hangt direct aan de zonnepanelen. de zonnepanelen leveren bv 5kWh vandaag, 2kWh is in de accu gegaan, 3kWh is naar het huis gevloeid. die 3kWh is gemeten.
als snachts die 2kWh uit de accu naar het huis vloeit, wordt die daar gemeten.
ik heb dan geregistreer dat er in 24h dus 5kWh van de zonnepanelen naar het huis zijn gegaan (ik kan absoluut niet 7kWh meten, door de accu op te laden en leeg te trekken 2x te meten)

nr 2 is anders, die heeft geen zonnepanelen. en die zijn opladen wordt wel geregistreerd omdat die in een stopcontact zit.
als de zonnepanelen 5kWh opwekken, dan wordt er 5kWh geregistreerd. 3kWh in huis verbruik, 2kWh in de accu.
als die accu savonds teruglevert aan het huis, dan verbruik mijn huis gewoon minder. zou ik 2kWh verbruiken, en mijn accu levert daarvan 2kWh, dan is er geen verbruik geregistreerd.
ik registreer ook hier maar 5kWh. wat in en uit de accu gaat zit daar geen 2keer in.

voorbeeld grafiek, met ook de injectie en netverbruik getallen links boven
als voorbeeld ook een dag vorig jaar met ongeveer zelfde opbrengst en verbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R78awBxmtT0VZm2WlQKylqynXw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SETqKJlxbdH53YFEIdnqvpKj.jpg?f=fotoalbum_large

bovenaan, in 2024 zie je dus 44kWh opwek van de zon, en 22kWh verbruik van het huis. het verbruik savonds (rode blokken op het einde) is duidelijk te zien.
ik heb 6kWh van het net verbruik en 28kWh geinjecteerd.

de onderste grafiek is 2025, 44kWh opwek, 23kWh verbruik (in dat verbruik zit het opladen van de accu).
duidelijk te zien dat er overdag meer rood is in dat blauw gedeelte(opladen accu), maar die rode blokken savonds zijn weg, omdat de stroom uit de accu kwam
netverbruik is hier maar 1.5kwh en injectie is 20kwh. de accu vollop aan het werk ;-)
ik heb 5kWh aan energiecapaciteit en dat is het verschil in netverbruik. van 6kWh naar 1,5kWh.
ook intressant, om 11h30 zie je mijn panelen van 5kW naar 5,5kW opbrengst gaan. hier is mijn ecoflow accu (nr1 dus) volgeladen en leveren de zonnepanelen aan het huis. van 22h tot 6h smorgens, die 'blauwe' balk opbrengst, is de accu die dan teruglevert. wat ik van 9h tot 11h30 aan opbrengst mis overdag, zie je op de grafiek dus van 22h tot 6h smorgens. 1x gemeten dus, gewoon verplaatst in tijd (wat dus de bedoeling van een accu is, zonnestroom verplaatsen). en zo wil ik het ook in de grafieken

tussen 6 en 8h op de onderste grafiek, zie je ook dat de accu alle blauwe overschot opverbruikt door te laden

[ Voor 39% gewijzigd door fcapri op 17-07-2025 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
[...]

[...]

Je kan ook een shelly 3pm in je meterkast hangen en daar de powerstream me koppelen om hem te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Mijn (Thuis)accu project loopt een beetje ten einde.
Uiteindelijk is het meer een Offgrid-noodstroom systeem geworden dan een thuisaccu. Ik heb de capaciteit verdubbeld naar 24V 200Ah dus zeg bijna 5 kWh, ook omdat de grote inverter hierdoor 200A continu kan trekken.

Het wordt langzaam gevuld door een setje kleine paneeltjes aan de balustrade (300 Wp)(geen haast) en kan op twee manieren geleegd worden:
1. met een grid-tied inverter die een instelbaar vast vermogen het grid op stuurt van ca. 50-500 watt
2. bij bijvoorbeeld stroomuitval met een 3(6) kW pure sine wave standalone inverter

Ik moet nog proefondervindelijk besluiten of ik liever telkens geheel oplaad en 'm dan leegtrek en van voren af aan begin met laden, of dat ik 'm tot 70% laad en 'm dan een paar maanden zo laat. Beide hebben hun voor- en nadelen. Op 70% houden betekent dat ik dan altijd verzekerd ben van 3 kWh noodstroom, maar dan leveren de zonnepaneeltjes niets op. Laden van 40% tot 100% en weer naar 40% is misschien het beste compromis.

Op dit moment gaat alles handmatig. Kans is groot dat dit zo blijft, want ik vind het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
Aengineering schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Je kan ook een shelly 3pm in je meterkast hangen en daar de powerstream me koppelen om hem te sturen
Heb je dat zelf al geprobeerd? Want volgens ecoflow zelf kon dit 4 weken geleden nog niet.

Ondertussen heb ik een ap systems ez1 draaiend op een zelfgemaakte 16s lifepo4 batterij. Met homeassistant levert hij nu ongeveer 180 watt per uur terug elke avond/nacht en nu ga ik uitzoeken hoe ik de output aan de p1 kan koppelen zodat het beter in balans raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
Keni87 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:38:
[...]

Heb je dat zelf al geprobeerd? Want volgens ecoflow zelf kon dit 4 weken geleden nog niet.

Ondertussen heb ik een ap systems ez1 draaiend op een zelfgemaakte 16s lifepo4 batterij. Met homeassistant levert hij nu ongeveer 180 watt per uur terug elke avond/nacht en nu ga ik uitzoeken hoe ik de output aan de p1 kan koppelen zodat het beter in balans raakt.
De shelly werkt hier al bijna een jaar.
De p1 werkt niet met de powerstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno69
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-09 08:28
Heb al heel wat paginas doorgespit maar blijf met een paar vragen zitten ik heb een 16s lfp (48V) accu met BMS en wil terug leveren zoals topic starter, dus icm micro inverter echter er zijn nu 2kw versies en die wil ik graag gebruiken, maar ik wil wel het vermogen in kunnen stellen van het terug leveren.
Het mooiste zou zijn in de toekomst icm home wizzard maar eerst handmatig via een app.
Nu zijn er op Alie tientallen types met verschillende apps etc met en zonder cloud.
Welk type heeft een werkende app die dat kan (icm wifi) zonder cloud noodzakelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:56
[...]

Ondertussen heb ik een ap systems ez1 draaiend op een zelfgemaakte 16s lifepo4 batterij.
Hoe lang werkt uw systeem al? Welke temperaturen haal je onder full load voor een langere tijd?

Na contact met apsystems, meldden ze me, dat de spanning onder de 45V diende te liggen ( dus een 12s 36V batterij gebouwd)

(Staat hier ergens in de thread, als je mijn naam zoekt)

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 20:13
Die ecoflow powerstream microinverter is niet echt meer te verkrijgen. Als ik op grid tied inverter zoek dan vind ik er genoeg die ogenschijnlijk dezelfde functie bieden. Hebben jullie een goed alternatief of moet ik oppassen voor dergelijke micro omvormers?

Ik vond bijvoorbeeld deze op Amazon. Is dit rotzooi of gaat het prima werken?

https://www.amazon.nl/RC-...er%2Caps%2C87&sr=8-5&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
[...]

Geen idee hoe je daar bij komt maar.
Heb dat al meer dan half jaar draaien !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Onno69 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:15:
Heb al heel wat paginas doorgespit maar blijf met een paar vragen zitten ik heb een 16s lfp (48V) accu met BMS en wil terug leveren zoals topic starter, dus icm micro inverter echter er zijn nu 2kw versies en die wil ik graag gebruiken, maar ik wil wel het vermogen in kunnen stellen van het terug leveren.
Het mooiste zou zijn in de toekomst icm home wizzard maar eerst handmatig via een app.
Nu zijn er op Alie tientallen types met verschillende apps etc met en zonder cloud.
Welk type heeft een werkende app die dat kan (icm wifi) zonder cloud noodzakelijkheid?
He man heb je deze forum post echt door gelezen?
gaat over 24v accu met powerstream leuk klein goedkoop :O

voor iedereen die hier net aankomt lees pagina 1

[ Voor 3% gewijzigd door Aengineering op 19-07-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10:54
[...]
Ondertussen heb ik een ap systems ez1 draaiend op een zelfgemaakte 16s lifepo4 batterij. ....
Werkt dat? Gebruikers hebben hier ooit gemeld dat ze hun EZ1 opbliezen met een batterij van 48V (of 51.2V) ..... Met een firmware update zouden ze eventueel kunnen werken. Heb je die update gedaan misschien?
36V zou dan wel weer betrouwbaar werken ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keni87
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:06:
[...]

De shelly werkt hier al bijna een jaar.
De p1 werkt niet met de powerstream.
Sorry was in de war met de vernieuwde stream
Tiepfoud schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:43:
[...]

Hoe lang werkt uw systeem al? Welke temperaturen haal je onder full load voor een langere tijd?

Na contact met apsystems, meldden ze me, dat de spanning onder de 45V diende te liggen ( dus een 12s 36V batterij gebouwd)

(Staat hier ergens in de thread, als je mijn naam zoekt)
Systeem werkt, maar is nog wel under construction. Temperaturen weet ik niet, maakt ook niet uit want hij wordt helemaal niet zo warm. Ik ben ook niet op zoek om het maximale eruit te halen, 400 watt is voor mij al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keni87
SusV schreef op zondag 20 juli 2025 @ 01:14:
[...]

Werkt dat? Gebruikers hebben hier ooit gemeld dat ze hun EZ1 opbliezen met een batterij van 48V (of 51.2V) ..... Met een firmware update zouden ze eventueel kunnen werken. Heb je die update gedaan misschien?
36V zou dan wel weer betrouwbaar werken ..
Ja heb inderdaad die update laten verzorgen door AP systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-08 19:49
Siewert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:58:
Wat kreeg de maandelijkse mail van de energieboer dat ik mijn voorschot kon verlagen anders kreeg ik te veel terug aan het eind van het jaar.
Had die al terug geschroefd van €80 p/m voor alleen stroom naar €45 want dat ik uitgerekend voordat de batterij in productie werd genomen.

Ik heb dus meer echte verbruik maar das logisch i.v.m het laden vanuit het PV overschot.
Verder geen aanpassingen gedaan in ons dagelijks stroomverbruik, gewoon geleefd zoals wij dat altijd hebben gedaan.

Maart - Juni 2024
  • Import: 1130 kWh
  • Export: 1735 kWh
  • PV-Prod: 2460 kWh
  • Echte Verbruik: 2120 kWh
Maart - Juni 2025
  • Import: 449 kWh
  • Export: 1615 kWh
  • PV-Prod: 3435 kWh
  • Echte Verbruik: 3098 kWh
  • Batterij:
  • Injectie: 791 kWh
  • Geladen: 907 kWh
Best netjes voor z'n kleine setup t.o.v de grote jongens.
Van gemiddeld 10kWh naar 3,6kWh per dag wat er van het NET nodig is.

Conclusie:
Ik denk, dat als je kunt salderen zonder terug lever vergoeding/boete en je verbruikt meer of hetzelfde als dat je teruglevert dat het je geld kost als je met de batterij werkt (nml het energieverlies van het omzetten AC-DC-AC).

Lever je meer terug dan je verbruikt wordt het verhaal anders, dat is wat Siewert bedoeld denk ik...je overcapaciteit tov je verbruik stop je in de accu en dat verbuik je minder uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Ik herinner me hier iemand met de kleine zogenaamde Soyosource, zie dit voorbij komen, heb er niet naar gekeken, maar lijkt me voor eigenaren ?anders?:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcapri
dat is een beetje met alle inverters die je van ali zelf naar europa importeerd.
in belgie is er een lijst met toegelaten devices voor balkoninstallaties. dat is ook één van de redenen dat ik ecoflow initieel had gekocht. die staan op de goedgekeurde lijst.

voor de rest gebruik ik enphase IQ7 en APsystems DS3 voor mijn diy battery pack. mijn volgende bouw zal dan ook met een vitron multiplus II 24/3000 zijn en geen aliexpress omvormers.

UPDATE: voor wie mijn ecoflow problemen gevolgd heeft (de sleep mode van de delta2 extra batterij dat niet uit te schakelen is). ik heb het succesvol omzeilt
accu open gedaan, parallel aan de drukknop een draadje gesoldeerd en daar een ESP aan.
elke 25min drukt mijn ecoflow zogezegd het knopje eens in.
delta2 accu gaat niet meer in slaap
ecoflow powerstream gaat niet meer in slaap.
al 2 dagen dat alles perfect werkt.

zit ook een webserver op en daarmee kan ik ook manueel de accu aan en afzetten.
op het mainboard merkte ik ook RX-TX en G op. de delta communiceert via canbus met de powerstream, dus ik vermoed dat dit een RS232 of RS485 output is van de BMS. dat gaan we nog proberen decoderen met dezelfde esp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoZ7O97idJJQEanXbTmueT15iQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JafmMNBrVVd5QLoTNJHqjNnf.jpg?f=fotoalbum_large

webserver die vandaag een update kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuZ_W4CFxqIwrkhlGWBK1H6UUVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YlSRFzx5AYgdO7SwuqyxayTB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Vdvmark schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:18:
Ik herinner me hier iemand met de kleine zogenaamde Soyosource, zie dit voorbij komen, heb er niet naar gekeken, maar lijkt me voor eigenaren ?anders?:
[YouTube: Soyosource 500 Verbot der Benutzung! Nachgemessen und analysiert]
Dat was ik.
Dank voor het hier melden. Ik heb de video bekeken, dit is kort samengevat de issue:

Het apparaat is een Klasse II device, hetgeen inhoudt dat aanraakbare metalen delen niet met randaarde hoeven te zijn verbonden, omdat het "dubbel geisoleerd" is. Echter, die isolatie blijkt onvoldoende, want het betreft het siliconen isolatievliesje tussen de MOSFETS en de behuizing. Zou hier doorslag ontstaan komt de behuizing onder stroom te staan. Dit is niet denkbeeldig.

Een workaround is om van het Klasse II apparaat een Klasse I apparaat te maken door de metalen behuizing met randaarde te verbinden. Dan is het gevaar geweken; bij doorslag zal je aardlek of je zekering aanspreken en loop je geen kans op een elektrische schok. Ik zal dit bij mijn unit gaan doen.

Ik vraag me af hoe andere fabrikanten dit opgelost hebben. Immers, een goede thermische verbinding tussen de MOSFETS en de behuizing is noodzakelijk voor de koeling. En het metalen deel van de MOSFET wat gekoeld moet worden staat onder (net)spanning, dit is onvermijdelijk. De enige manier om aan de isolatie-eis te kunnen voldoen is dan om een tweede thermische brug te maken die wel elektrisch isoleert. Of, en dat kan ook, het zijn Klasse I apparaten, dus dan zonder 'dubbele isolatie', en verplicht geaard. Geen idee.

Los daarvan hebben zulke zelf geimporteerde dingen geen certificaat en zijn dus niet toegelaten. Maar gold het gevaar maar enkel voor deze apparaten. Je kunt net zo makkelijk geelektrocuteerd worden door een USB oplader uit 'China' (en daar reken ik Amazon, Ebay en dropshippers ook toe). En we worden ook overspoeld door niet-toegelaten, ondeugdelijke en/of triviaal op te voeren fatbikes en andere rommel. Die krengen zijn waarschijnlijk nog veel levensgevaarlijker, alleen dan niet door middel van elektrocutie.

Die gekke chinezen weer. Je moet ook alles van ze dubbelchecken... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Kopie van kopie van kopie die gaandeweg gesimplificeerd wordt met oog op productiekosten en gebruik gaat maken van kopie halfgeleiders en andere goedkopere kopie onderdeeltjes, die allemaal beschikbaar komen zodra er vraag is. En je hebt voor ieder succesvol produkt heel snel tientallen fabrikantjes die ogenschijnlijk t zelfde produkt maken. TaoBao en andere markten staan er vol mee. Als een produkt op ebay verkoopt voor $35 kan je t vast vinden voor $0.75 via die kanalen, soms ook bij de originele fabrikant als je geluk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
er zijn nog oplossingen hoor.
het probleem is dus met bepaalde types transistoren in de omvormers.
mogelijks gebruikten andere fabrikanten een ander model waar de transistor:
1) metalen behuizing gescheiden van 1 der contacten
2) een ander contact aan de behuizing zat.
3) betere isolatie rond transistor waardoor die niet door de siliconen pad snijd

dit is de 25N50 transistor waar ze over spreken.
https://alltransistors.co...ta25n50.pdf&dire=_pipsemi

waarschijnlijk gebruiken andere fabrikanten een andere mosfet waar bv niet de drain maar de source aan zijn metalen plaat hangt. dat zie je ook bij die rode printplaat, de transistoren zijn een andere type, volledig met plastic omhuld. je zou die 25N50 kunnen vervangen door een (waarschijnlijk duurder) alternatief. die namaak van de namaak van de originele hebben bespaart op alles, dus als die transistor 1ct goedkoper is voor 100 000devices...

het 2de dat je kan doen, is die mosfet een mica isolatie plaatje ipv die siliconen te geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El5SU5rXTbc6I-iWmIYDMeTsLps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KptQmL5O8Pa9ozhsgYsjSY0w.png?f=user_large

3de oplossing is je omvormer achter een scheidingstransfo te steken. normaal wordt zo een omvormer gebouwd met een transfo in het midden. hier hebben ze daar ook op bespaart maar die zou je zelf weer kunnen toevoegen. dan ben je geisoleerd bezig, en zelf al komt er 230V op de behuizing, fysiek ga je geen rammeling krijgen omdat er geen stroom via de aarde terug kan door die transfo ertussen

grid tie inverter met de transistoren direct aan de netaansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5qRlorvKVAOiGR9U6WVGNwVYDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJBrcmfby4whVtNcoa2NmzQn.jpg?f=fotoalbum_large

grid tie inverter met een isolatie transfo tussen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvYaBRicP7jPBt8_RHZpPhqop54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4WUMGN4fy0riYd6D8d9QdwNS.png?f=fotoalbum_large

andere oplossingen waren geweest om die transistoren in het midden te hangen, op een eigen koelplaat en daar een fan koeling laten doorblazen.

ik zou het ding zelf gewoon op een houten plaat monteren, zodat je daar al geen geleiding hebt, en idd de aarding aansluiten op het metaal zodat de diff tript als er toch wat fout loopt.
daarna kan je nog altijd de transistoren beter isoleren.
ik vermoed vooral, als er iets zwaar foutloopt in die omvormer (bv kortsluiting door oververhitting) dat die siliconen pad dan doorbrand en er 230V op de behuizing komt.
alle bovenstaande oplossingen van mij zullen nog steeds niet voorkomen dat het ding zichzelf opblaasd

[ Voor 13% gewijzigd door fcapri op 21-07-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:03:
er zijn nog oplossingen hoor.
het probleem is dus met bepaalde types transistoren in de omvormers.
mogelijks gebruikten andere fabrikanten een ander model waar de transistor:
1) metalen behuizing gescheiden van 1 der contacten
2) een ander contact aan de behuizing zat.
3) betere isolatie rond transistor waardoor die niet door de siliconen pad snijd

dit is de 25N50 transistor waar ze over spreken.
https://alltransistors.co...ta25n50.pdf&dire=_pipsemi

waarschijnlijk gebruiken andere fabrikanten een andere mosfet waar bv niet de drain maar de source aan zijn metalen plaat hangt. dat zie je ook bij die rode printplaat, de transistoren zijn een andere type, volledig met plastic omhuld. je zou die 25N50 kunnen vervangen door een (waarschijnlijk duurder) alternatief. die namaak van de namaak van de originele hebben bespaart op alles, dus als die transistor 1ct goedkoper is voor 100 000devices...

het 2de dat je kan doen, is die mosfet een mica isolatie plaatje ipv die siliconen te geven.
[Afbeelding]

3de oplossing is je omvormer achter een scheidingstransfo te steken. normaal wordt zo een omvormer gebouwd met een transfo in het midden. hier hebben ze daar ook op bespaart maar die zou je zelf weer kunnen toevoegen. dan ben je geisoleerd bezig, en zelf al komt er 230V op de behuizing, fysiek ga je geen rammeling krijgen omdat er geen stroom via de aarde terug kan door die transfo ertussen

grid tie inverter met de transistoren direct aan de netaansluiting:
[Afbeelding]

grid tie inverter met een isolatie transfo tussen
[Afbeelding]

andere oplossingen waren geweest om die transistoren in het midden te hangen, op een eigen koelplaat en daar een fan koeling laten doorblazen.

ik zou het ding zelf gewoon op een houten plaat monteren, zodat je daar al geen geleiding hebt, en idd de aarding aansluiten op het metaal zodat de diff tript als er toch wat fout loopt.
daarna kan je nog altijd de transistoren beter isoleren.
ik vermoed vooral, als er iets zwaar foutloopt in die omvormer (bv kortsluiting door oververhitting) dat die siliconen pad dan doorbrand en er 230V op de behuizing komt.
alle bovenstaande oplossingen van mij zullen nog steeds niet voorkomen dat het ding zichzelf opblaasd
Er spelen natuurlijk twee verschillende zaken. 1 is of het ding zo veilig verkocht mag worden. 2 is of ik specifiek mijzelf kan beschermen. Over 2 hoef je je geen zorgen te maken, dat komt goed. 8)

Ik ben niet super goed thuis in welke MOSFETS er bestaan en hoe hun behuizingen in elkaar zitten. In de tijd van transistoren zat er altijd 1 aansluiting aan de behuizing vast (altijd de collector). Ik weet niet of dat veranderd is. Wat in de video genoemd wordt als grootste risico is niet de kwaliteit van de MOSFETS maar gewoon het langzaam vergaan van dat dunne lapje siliconen isolatie. Al dan niet in combinatie met een oneffenheid of scherpe rand die er doorheen prikt. En ik ben het daar mee eens. Toepassing van een mica plaatje ervoor in de plaats (maar dan moet je het geheel anders ontwerpen denk ik) heeft voor- en nadelen; mica zal vast en zeker langer meegaan, maar het is op een andere manier kwetsbaar, het breekt/barst snel bij ruwe behandeling. Dus ik weet niet of ik een Chinees apparaat met mica meer zou vertrouwen. Misschien juist wel minder.

Inderdaad bedoelde ik met "een extra thermische brug" iets als een blok metaal intern (al dan niet actief gekoeld met een fan) dat niet in verbinding staat met de behuizing. Ik denk echter dat vrijwel geen van de ons bekende microinverters intern een onzichtbare fan heeft. Ze zijn doorgaans waterdicht gebouwd en alhoewel het puur theoretisch mogelijk is dat er een hermetisch afgesloten fan in zit, is dat niet zo: dat zouden we kunnen voelen en horen. Ze zullen dus een andere oplossing hebben. Of, zoals ik al zei: gewoon Class I zijn. Dat is de simpelste oplossing. Gewoon de paar procent uitval accepteren, apparaatbehuizing geaard hebben, klaar. Feitelijk is dat Chinese ding ook gewoon non-conform, want volgens mij mág een Class II device ook helemaal geen randaarde stekker hebben, en deze heeft dat wel.

Wel even goed om ons weer met de neus op de feiten te drukken: doe geen aannames over Chinese (maar ook andere landen) apparatuur; de aanwezigheid van een randaarde stekker hoeft niet te betekenen dat de behuizing aan aarde hangt. T̶r̶u̶s̶t̶ ̶b̶u̶t̶ verify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ja, dat had ik al geleerd in de jaren heen.
batterijladers hoeven niet geisoleerd te zijn van het net
leddrivers zijn vaak ook gewoon met seriecondensator op het net.

ooit een micro omvormer gehad van 600W met 4 panelen eraan, dat ding had een ventilator en werd loeiheet van een paar 100W erdoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEMN2Rp81ByJXPyPJIeFPeNrkPo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/Yvdnr5yuizPizvCYo5ZLPYEV.gif?f=user_large

op internet gelezen dat er niks van stroombeperking in zat en ze zichzelf gewoon opblazen. met 4panelen eraan ging dat zeker foutlopen. rode lijn is die chinese omvormer.
ik kocht dan 2x IQ7 omvormers en die zaten direct op hun limiet (blauwe lijn) hier zaten 2 stokoude panelen van 240Wp op 1 IQ7.
heb er dan nog 2 omvormers bijgekocht en elk paneel zijn eigen omvormer gegeven, panelen waren onderbemeten voor de omvormers nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G7hdgtuL4wOn5VuxML6gCXJBMs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XKfsRgY6d8GPZ2mnxi6l0SGw.jpg?f=user_large

met 960Wp haalde ik piek maar 554W. iets wat die 600W chinese omvormer perfect had moeten halen maar die bleef steken op 426W. die verstookte dus meer dan 100W aan warmte of had 76% efficientie . en dit is dan het probleem, als die behuizing 80°C wordt, verouderd dat siliconen ding ook. door uitzet en krimp kan een metalen transistor daar doorsnijden met de gekende gevolgen.
mica is op dat vlak veel sterker. maar je mag het niet plooien.
mica EN siliconen samen zou nog beter zijn, maar dan gaat de thermische overdracht achteruit met hogere temperaturen in de transistoren zelf.

dat was ook het grote verschil met mijn IQ7, die worden amper warm op vol vermogen. met 97% efficientie gaat er dus maar 7W aan warmte verloren.

die chinezen besparen op alles wat ze kunnen, zeker op koper (transfo's) dus als je een ontwerp kan maken dat goedkoper en eenvoudiger kan, doen ze het. voor interne markt mag dat, maar export naar EU heeft andere regels.
via amazon/aliexpress/temu kan je hopen apparaten naar EU brengen die hier eigenlijk nooit gekeurd zouden worden.

monteren op een niet geleidende ondergrond, niet zomaar die behuizing aanraken (bv plastic cover voorzetten) kan je het voor jezelf al veiliger maken. maar zoals al vermeld, je kan het veilig maken, maar niet voorkomen dat het ding zichtzelf opblaast en alsnog probeert 230V op de behuizing te steken.
vandaar mijn keuze om toch vitron te kopen, die zijn gekeurd en hopelijk deugdelijk gebouwd, en voor 600-800€ heb ik dan ineens 3000 of 5000W dat ik kan lader/injecteren. t blijft nog altijd betaalbaar zo met een zelfbouw lifepo pack eraan

[ Voor 19% gewijzigd door fcapri op 21-07-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:54:
ja, dat had ik al geleerd in de jaren heen.
batterijladers hoeven niet geisoleerd te zijn van het net
leddrivers zijn vaak ook gewoon met seriecondensator op het net.

ooit een micro omvormer gehad van 600W met 4 panelen eraan, dat ding had een ventilator en werd loeiheet van een paar 100W erdoor.
[Afbeelding]

op internet gelezen dat er niks van stroombeperking in zat en ze zichzelf gewoon opblazen. met 4panelen eraan ging dat zeker foutlopen. rode lijn is die chinese omvormer.
ik kocht dan 2x IQ7 omvormers en die zaten direct op hun limiet (blauwe lijn) hier zaten 2 stokoude panelen van 240Wp op 1 IQ7.
heb er dan nog 2 omvormers bijgekocht en elk paneel zijn eigen omvormer gegeven, panelen waren onderbemeten voor de omvormers nu.

[Afbeelding]

met 960Wp haalde ik piek maar 554W. iets wat die 600W chinese omvormer perfect had moeten halen maar die bleef steken op 426W. die verstookte dus meer dan 100W aan warmte of had 76% efficientie . en dit is dan het probleem, als die behuizing 80°C wordt, verouderd dat siliconen ding ook. door uitzet en krimp kan een metalen transistor daar doorsnijden met de gekende gevolgen.
mica is op dat vlak veel sterker. maar je mag het niet plooien.
mica EN siliconen samen zou nog beter zijn, maar dan gaat de thermische overdracht achteruit met hogere temperaturen in de transistoren zelf.

dat was ook het grote verschil met mijn IQ7, die worden amper warm op vol vermogen. met 97% efficientie gaat er dus maar 7W aan warmte verloren.

die chinezen besparen op alles wat ze kunnen, zeker op koper (transfo's) dus als je een ontwerp kan maken dat goedkoper en eenvoudiger kan, doen ze het. voor interne markt mag dat, maar export naar EU heeft andere regels.
via amazon/aliexpress/temu kan je hopen apparaten naar EU brengen die hier eigenlijk nooit gekeurd zouden worden.

monteren op een niet geleidende ondergrond, niet zomaar die behuizing aanraken (bv plastic cover voorzetten) kan je het voor jezelf al veiliger maken. maar zoals al vermeld, je kan het veilig maken, maar niet voorkomen dat het ding zichtzelf opblaast en alsnog probeert 230V op de behuizing te steken.
vandaar mijn keuze om toch vitron te kopen, die zijn gekeurd en hopelijk deugdelijk gebouwd, en voor 600-800€ heb ik dan ineens 3000 of 5000W dat ik kan lader/injecteren. t blijft nog altijd betaalbaar zo met een zelfbouw lifepo pack eraan
Teveel in een post om overal op in te gaan, maar een paar dingen maak ik bezwaar tegen. Je zit de Chinezen af te zeiken, maar dat vind ik onterecht. Europese tussenhandelaren zijn nog veel erger, die zetten de Chinese fabrikanten zwaar onder druk om hun marges nog verder te verkleinen (en dus nog meer bochten af te snijden), smijten er hun eigen royale 49% marge op en een snel verzonnen merkje en verkopen het hier in hun 'nederlandse webshop' of via BOL, MP, of Action. Het enige wat je beschermt is A-merk reputatie. Apple of Ikea of Bosch of Victron verkoopt geen ongeteste troep, want de imagoschade is hoger dan de kosten.

Maar spul van Apple, Ikea, Bosch en Victron komt gewoon ook uit China. Alleen, die doen zelf hun QC en zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd is. Maar ik koop liever rechtstreeks Chinees dan merkloos in Europa. De Chinezen zijn in wezen precies hetzelfde als wij: er zijn malafide tweedehandsautoverkopers, maar ook goede.

Dat idee dat Kema Keur of de douane of een (EU?) ministerie al die apparaten die hier met scheepsladingen heen komen heeft gekeurd is een farce. Dat gebeurt gewoon helemaal niet. Dat zag je al aan die fatbikes. Zonder blikken of blozen werd verteld dat die 'goedgekeurd' waren, maar ondertussen was er een sticker '250 watt' over het motor typeplaatje waarop '500 watt' gedrukt stond geplakt. Jaja. Gekeurd door je moeder.

Pas achteraf, toen de fatbike ellende het gesprek van de dag bepaalde, begon de douane ineens grootschalig partijen fatbikes in beslag te nemen. Want politieke druk, dus moesten er voorbeelden gesteld worden! Het is allemaal reactief in Nederland. Duitsland is er wel veel strenger op, dat zie je al aan dit verbod. Zoiets gaat in nederland niet gebeuren. Daar gaat de VVD vóór liggen. Al die regeltjes en controles vinden ze "ondernemertje pesten".

𝑑𝑖𝑒 𝑣𝑒𝑟𝑠𝑡𝑜𝑜𝑘𝑡𝑒 𝑑𝑢𝑠 𝑚𝑒𝑒𝑟 𝑑𝑎𝑛 100𝑊 𝑎𝑎𝑛 𝑤𝑎𝑟𝑚𝑡𝑒 𝑜𝑓 ℎ𝑎𝑑 76% 𝑒𝑓𝑓𝑖𝑐𝑖𝑒𝑛𝑡𝑖𝑒

Nee, je negeert een andere mogelijkheid: die MPPT regeling was minder ideaal dus de panelen presteerden gewoon minder. Dit soort uitspraken kun je niet zomaar doen, je moet dan echt de stroom en spanning meten die de panelen er in stoppen en dat vergelijken met wat de inverter eruit duwt. Overigens, die twee mogelijkheden in jouw zin zijn synoniem aan elkaar hoor. Dat woord 'of' moet gewoon 'en' zijn; je kunt niet 76% efficient zijn zonder heel veel warmte te verstoken en omgekeerd. ;)

Anyway, mijn opgeworpen vraag "hoe zouden andere microinverters dat nou doen?" is hiermee niet beantwoord. Ik geloof graag dat de Victron, APSystems en Enphase systemen wel veilig(er) zijn, maar ik vraag me dus af... hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ja, dat snap ik, maar hetgeen je op ali koopt daar zit
1) namaak van een gekend en gewild product
2) namaak van die namaak nr 1
3) namaak van de namaak van de namaak
...

ik ben getrouwd met een chinese, zat elke 2jaar in china en hetgeen ik daar lokaal koop ziet eruit als dat van aliexpress, maar is absoluut niet de meuk van ali. op ali zit veel 'afgekeurd' spul tussen dat één of andere malifide gast toch nog probeert te slijten op het internet.
ik heb in china hub motoren van scooters en al gekocht, batterijen, powerbanks, gsm's....

als jij een inverter koopt voor 150€ en die gaat binnen 8maand kapot, ga je waarschijnlijk weinig eraan doen. t was toch china meuk
als die chinees 30% van zijn maandloon uitgeeft voor diezelfde inverter en die gaat na 8maand kapot, dan staat die kwaad aan de verkoper zijn deur
𝑑𝑖𝑒 𝑣𝑒𝑟𝑠𝑡𝑜𝑜𝑘𝑡𝑒 𝑑𝑢𝑠 𝑚𝑒𝑒𝑟 𝑑𝑎𝑛 100𝑊 𝑎𝑎𝑛 𝑤𝑎𝑟𝑚𝑡𝑒 𝑜𝑓 ℎ𝑎𝑑 76% 𝑒𝑓𝑓𝑖𝑐𝑖𝑒𝑛𝑡𝑖𝑒
hier sta je mij verkeerd: ik zal een paar woorden toevoegen
die omvormer verstookte 100W aan warmte, of anders gezegd had die 76% efficientie (425W van de 550W is 125W warmte. 425/550 = 76%)

voor de rest ga ik volledig mee met die eu handelaren, en dat zeg ik ook al jaren. you pay peanuts, you get monkeys.
t is de EU importeur die zegt aan de chinese fabrikant: bouw mij gsm laders en ze mogen max 2€ kosten per stuk en dan koop ik er 100 000 (die verkoopt ze hier dan aan 10€).
een jaar later zegt die: ik wil er nog 100 000 maar je moet ze nu aan 1,5€ leveren.
de chinees levert wat gevraagd wordt en haalt er voor 0,5€ aan veiligheden uit
...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:43:

hier sta je mij verkeerd: ik zal een paar woorden toevoegen
die omvormer verstookte 100W aan warmte, of anders gezegd had die 76% efficientie (425W van de 550W is 125W warmte. 425/550 = 76%)
Nee, je begrijpt me nog steeds niet. Jij gaat er blind van uit dat de panelen hetzelfde leveren aan de chinese inverter als wat ze leverden aan de Enphase inverter, en gebruikt dat cijfer als input voor je verliesberekening. Maar wat tevens mogelijk is is dat de panelen minder opbrengen aan de Chinese inverter omdat de MPPT tracker een minder ideaal werkpunt heeft gekozen, en er dus gewoon (ook) minder energie wordt opgewekt. Je komt er dus niet onderuit om de stroom en spanning te meten aan de ingang. Anders goochel je met fantasiecijfers. Dat was mijn punt. Dat er ook meer warmteontwikkeling is niettegenstaande.

Wat betreft Aliexpress: Het probleem is niet Aliexpress. Het probleem is de race to the bottom. In het begin maakte Japan ook alles na. Maar voordat we het door hadden stopten ze met de namaak en was hun spul ineens béter. Sony, JVC, Nakamichi, Nikon, enz. waren tóónaangevend, en hun spul deed niet onder voor westers spul, zoniet overtrof het. China is ook op dat punt gekomen. Hun accu's zijn beter, hun zonnepanelen zijn beter, hun autos zijn beter. Betekent dat dat je voor €3750 een goede auto op Aliexpress of Temu kunt kopen? Nee, zeker niet. Het blijft 'buyer beware' en vooral 'If it's too good to be true...'

Dus ik herhaal het: Je enige garantie is een A-merk met een reputatie. Maar daar betaal je wel 3...10 maal zoveel voor. Soms kies je bewust voor meer risico lopen voor minder geld. Het ligt er vaak een beetje aan. Mijn accuboormachine is genuine Makita, en de accus ook. Maar mijn accu multitool is een Namaakita, vooral omdat er weinig mis mee is en omdat de prijs van het origineel zo hoog is dat het dan <no sale> was geworden. Die dingen op Aliexpress zijn gewoon een gok. Soms pakt het goed uit, soms minder. Ik heb sinds 2012 al voor ongeveer €10k spul gekocht op aliexpress. Zelden (maar niet nooit!) spijt van gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door Maartentux op 21-07-2025 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Beste collega-zelfbouwers,

Ik heb een apart topic gestart over LiFePO4 batterijen optimaal (traploos?) opladen .
Het leunt sterk aan bij dit topic, maar dit is al zó uitgebreid en divers dat het mij beter leek om een apart topic te starten.
Zouden jullie dit eens willen bekijken en eventueel jullie input geven?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVaB
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-08 15:19
Mijn eerste post hier:

Ik ben bezig om een off-grid setup te bouwen in geval van stroomstoring. Sinds enkele jaren staat hier al een aggregaat welke al diverse keren zijn nut bewezen heeft tijden stroomuitval (aangekondigd onderhoud).
Nou functioneert dat prima maar 's nachts wil je niet zo'n herriebak in de tuin hebben, ik kan nu goed met de buren opschieten :-).
Ik heb een 48V 100AH LiFePo4 accu, een 48V 25A LiFePo4 lader en een Flinke (5000W) pure sine-wave inverter. Dat laatste om de zaak niet op z'n teentjes te laten lopen.
Om dit spul ook in tijden zonder stroomstoring te benutten besloot ik een grid-tie inverter er naast te gaan hangen en kwam zodoende op dit 'draadje' terecht. Hoeveel dagen lezen het heeft gekost heb ik niet bijgehouden, maar dat waren er vele!
Aangezien ik 48V heb en de Powerstream niet meer leverbaar is en ook maar 55V aan kan besloot ik voor de Stream te gaan die 60V kan hebben. De laadspanning van de lader is 58,4V dus dat valt binnen de marge.
Nou lees ik overal dat de maximale input-stroom van deze inverter 16A per kanaal is, maar de inverter kan toch nooit meer trekken dan hij kan verwerken? Zie ik dit verkeerd?
Overigens is er nog geen API voor de Stream en zal het in-en-uitschakelen via een smart plug gaan (230V zijde).
De automatisering hier gaat met een Homey en de Victron smart shunt kan ik al uitlezen.
Als e.e.a. klaar is dan deel ik wel wat foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Hier lijken toch wel wat ontwikkelingen tussen te staan voor de Stream:

https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud/commits/main/

Ik heb er geen, dus niet bekend met de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
@RoVaB Ik heb geen concrete suggesties voor je, helaas. Maar wel dit advies: kies je grid-inverter vermogen weloverwogen. Een inverter die je gebruikt om maar 5% van zijn max vermogen te genereren is daar super inefficient. Hij zou bijv. 93% efficient kunnen zijn bij 80% van zijn vermogen, maar slechts 68% rendement halen bij 5%. Dan gooi je veel energie weg.

Voor je 5000W* standalone inverter geldt dat ook wel, maar omdat je daarmee ook inductieve lasten of keukenapparatuur wil kunnen gebruiken heb je daar verder gewoon weinig keus in.

*Piek of continu?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb momenteel 2 powerqueen accu's, 2 powerstreams en 2 acculaders. Maar functioneren dus los van elkaar en zijn losse circuits. Is het technisch handiger om deze samen te voegen denken jullie? Dus de powerqueen accu's parallel zetten?

En hoe zet je ze veilig parallel aan elkaar zonder dat er een hoge stroom tussen deze 2 gaat lopen?

Voor de winter is het dan wel wat makkelijker om ze te sturen met weinig zon opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVaB
Maartentux schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:38:
@RoVaB Ik heb geen concrete suggesties voor je, helaas. Maar wel dit advies: kies je grid-inverter vermogen weloverwogen. Een inverter die je gebruikt om maar 5% van zijn max vermogen te genereren is daar super inefficient. Hij zou bijv. 93% efficient kunnen zijn bij 80% van zijn vermogen, maar slechts 68% rendement halen bij 5%. Dan gooi je veel energie weg.

Voor je 5000W* standalone inverter geldt dat ook wel, maar omdat je daarmee ook inductieve lasten of keukenapparatuur wil kunnen gebruiken heb je daar verder gewoon weinig keus in.

*Piek of continu?

Succes!
Bedankt voor het meedenken. De grid inverter zal doorgaans op 100% staan, maar het is fraaier om het vermogen op 0 te zetten dan de uitgang los te koppelen?
De standalone is 5000W continu en 8000W piek (5 seconden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVaB
RudolfR schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:02:
Hier lijken toch wel wat ontwikkelingen tussen te staan voor de Stream:

https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud/commits/main/

Ik heb er geen, dus niet bekend met de details.
Daar ga ik eens snuffelen, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:53:
Ik heb momenteel 2 powerqueen accu's, 2 powerstreams en 2 acculaders. Maar functioneren dus los van elkaar en zijn losse circuits. Is het technisch handiger om deze samen te voegen denken jullie? Dus de powerqueen accu's parallel zetten?

En hoe zet je ze veilig parallel aan elkaar zonder dat er een hoge stroom tussen deze 2 gaat lopen?
Ik heb 2 Power Queen 48V / 100Ah batterijen in parallel staan. Voor ze aan mekaar te koppelen, laad je ze allebei 100% op. Dan verbindt je ze (in parallel), maar best eerst via een weerstand(je). Leuk daarvoor is een simpele gloeilamp. Dan zie je meteen ook of er nog veel stroom loopt, als de lamp oplicht.
Als de lamp niet meer oplicht, kun je ze nog een tijdje ertussen laten. 30 min of zo.
Dan gewoon de batterijen definitief parallel verbinden. Voor je stroomafname, de + pool van de ene batterij nemen, en de - pool van de andere. Maar dat wist je waarschijnlijk al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

SusV schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:58:
[...]

Ik heb 2 Power Queen 48V / 100Ah batterijen in parallel staan. Voor ze aan mekaar te koppelen, laad je ze allebei 100% op. Dan verbindt je ze (in parallel), maar best eerst via een weerstand(je). Leuk daarvoor is een simpele gloeilamp. Dan zie je meteen ook of er nog veel stroom loopt, als de lamp oplicht.
Als de lamp niet meer oplicht, kun je ze nog een tijdje ertussen laten. 30 min of zo.
Dan gewoon de batterijen definitief parallel verbinden. Voor je stroomafname, de + pool van de ene batterij nemen, en de - pool van de andere. Maar dat wist je waarschijnlijk al wel.
Een gloeilamp nogwel, die heb ik al een poosje niet meer. :+

Maar ik snap wat je bedoeld. Met een weerstand kunnen ze rustig balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:28:
[...]

Een gloeilamp nogwel, die heb ik al een poosje niet meer. :+

Maar ik snap wat je bedoeld. Met een weerstand kunnen ze rustig balanceren.
Een LED-lampje zal waarschijnlijk ook wel werken .... 8)
Maar inderdaad, de kerngedachte is dat je ze niet meteen met een dikke draad gaat verbinden. Als je geen weerstandje hebt liggen om ertussen te zetten, dan kan een lange dunne koperdraad eventueel ook nog dienen.
Maar als je ze allebei tot 100% hebt opgeladen, dan is het spanningsverschil al niet zo groot meer. Maar gezien de grote stromen die zo een batterij kan leveren ..... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

SusV schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:51:
[...]

Maar inderdaad, de kerngedachte is dat je ze niet meteen met een dikke draad gaat verbinden. Als je geen weerstandje hebt liggen om ertussen te zetten, dan kan een lange dunne koperdraad eventueel ook nog dienen.
Maar als je ze allebei tot 100% hebt opgeladen, dan is het spanningsverschil al niet zo groot meer. Maar gezien de grote stromen die zo een batterij kan leveren ..... :)
De ene accu laad met een Noeifevo en de andere met een Victron. En heb het idee dat die Victron toch net iets eerder stopt met laden dan de Noeifevo. Dus zal ze wel beide even met dezelfde lader moeten laden voor het koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:53:
[...]
...Dus zal ze wel beide even met dezelfde lader moeten laden voor het koppelen.
Best wel, ja ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Op zo'n geanodiseerde behuizing heb je helemaal geen mica of siliconen nodig, dat het ertussen zit is al dubbel veilig. In versie 8 gaat dat eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:53:

Voor de winter is het dan wel wat makkelijker om ze te sturen met weinig zon opbrengst.
In de handleiding staat: beiden tot 100% opladen.
Maar wat je mijns inziens ook prima kunt doen is zorgen dat ze exact gelijke spanning hebben. Gebruik hiervoor een multimeter en (ont)laad de ene of de andere net zo veel tot de spanning op beide 'exact' gelijk is. Bij een 48V accu zou ik dan zeggen gelijk tot op 0,1 Volt. (Bij 12V of 24V op 0,05V gelijk) Dan aan elkaar koppelen.

Je moet dan wel acculaders hebben die elkaar verdragen. Of dat zo is is niet altijd makkelijk te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
dat parallel koppelen valt best mee, neem een dunne draad in het begin.

als je een volle 48V lifepo4 (54v) zou koppelen aan ene van 50% lading (52V) dan zit er maar 2v tussen. als de ene belast wordt, zal ze al zakken, en als de andere opgeladen wordt, stijgt ze in spanning.
met een stukje 2,5mm² draad zal de stroom vanzelf al beperkt worden tot een 20-40A door de spanningsval over die draad. je moet niet perse een weerstand zoeken.
hang ze bv eerst aan elkaar met een verlengsnoer van 5meter.
als de ene op 90% staat en de andere op 80% dan zit je al 0,4V uit elkaar. dat heft zichzelf zo op.

ik hang 36V li-ion aan volle cellen van 40V en de zekeringen van 20A springen nog niet.
als mijn ebike vanuit stilstand vertrekt, loopt er ook makkelijk 15-18A dus dat kunnen die batterijen aan en dan zakt mijn accuspanning al vlot 2-2,5V. een accu van 36V die 2V stijgt bij opladen, en een 40V accu die 2V zakt door de belasting, staan ze direct effen op 38V en de stroom neemt dan snel af.

hoe groter de accu capaciteit, hoe meer stroom ze kunnen verdragen, dus dat zit wel safe.
ik zou dus geen lege 48V lifepo van 5Ah koppelen aan een volle van 250Ah ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door fcapri op 22-07-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
@fcapri Dat klopt allemaal, maar ook al zijn vonken niet schadelijk voor de accu, de mens schrikt er vaak wel van. Maar inderdaad, een wat langere koperdraad gebruiken is voldoende, want de spanningsval is maar gering. Als het twee hele volts is over 0.05 Ω is dat nog 'maar' 40 A. En aan 0,05 Ω zit je al héél snel. En het voordeel van een draad tov een weerstand is dat de evt warmteontwikkeling over een lang stuk draad is verdeeld en niet geconcentreerd is 1 kleine weerstand.

Overigens: verifieer altijd met een multimeter en vertrouw niet blind op wat een app zegt. Ik heb twee gekoppelde Powerqueen 24V 100Ah accu's. Volgens de ene app is de SoC 36%, volgens de ander 42%. Geen idee wat daar gebeurt. Zelfde spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
RoVaB schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Bedankt voor het meedenken. De grid inverter zal doorgaans op 100% staan, maar het is fraaier om het vermogen op 0 te zetten dan de uitgang los te koppelen?
De standalone is 5000W continu en 8000W piek (5 seconden).
Cool, ik heb een 3000W continu, 6000W piek unit. Ik wacht momenteel nog op een bestelde soft-start module van aliexpress die ik ga inbouwen in mijn DeWalt zaagtafel. Zonder die module kan hij deze jammer genoeg niet starten. Of het met soft-start wel lukt? We gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Vdvmark schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:43:
Op zo'n geanodiseerde behuizing heb je helemaal geen mica of siliconen nodig, dat het ertussen zit is al dubbel veilig. In versie 8 gaat dat eruit.
Tja maar dat kun je zo niet bepalen, want wat ook van belang is is de doorslagspanning en de weerstand. Dan moet je er bijv. een Megger op loslaten. Maar goed, dank, nu voel ik me wel weer iets veiliger. ;)
Maar ik ga die Duitsers niet bellen met de boodschap dat ze het verkeerd hebben.

Waar doel je op met 'versie 8' ? Versie 8 van... wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:22
[...]

Ik ga toevallig ook 2 powerqueen 24 v 100a paralel aansluiten met dikke kabels maar heb een victron balancer er tussen gezet. Moet ik dan alsnog met dunne koperdraad eerst balanceren van plus naar plus en negatief naar negatief? Welke dikte moet ik dan aan denken? Beide accu's zijn 100% opgeladen.

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
MvdO79 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Ik ga toevallig ook 2 powerqueen 24 v 100a paralel aansluiten met dikke kabels maar heb een victron balancer er tussen gezet. Moet ik dan alsnog met dunne koperdraad eerst balanceren van plus naar plus en negatief naar negatief? Welke dikte moet ik dan aan denken? Beide accu's zijn 100% opgeladen.
Als je batterijen ( die elk een BMS hebben) parallel wilt verbinden, dan hoeft een balancer niet. Een balancer is wél nodig als je batterijen in serie zet.
Bij parallelschakeling balanceren de BMS'en intern de verschillende batterijcellen.
Ik heb eigenlijk nog nooit een balancer weten toepassen bij parallelschakeling.

De 'truuk' met de dunne draad (of de draad met een weerstandje) wordt gedaan omdat de 2 batterijen altijd mogelijks nog een klein spanningsverschil kunnen hebben na het initieel opladen. Omdat LiFePO4 batterijen zo'n grote stromen kunnen leveren en een kleine inwendige weerstand hebben, kan dat vonken geven als je de beide batterijen verbindt ( + naar +, en - naar - pool ). Als de batterijspanningen niet érg veel verschillen kan dat niet zoveel kwaad, maar het is beter om al te grote stromen en vonken te vermijden.

Wat voor kabel je neemt (tenzij je mijn tip met de gloeilamp of LED-lamp zou toepassen :) ) maakt niet zó veel uit. Maar neem een zo lang en dun mogelijke kabel. De clue is dat er toch iets van weerstand is.
Hierbij mag je wel eerst de - polen verbinden met de (definitieve) dikke kabel. De + polen verbindt je dan een tijdje met de zo lang mogelijke draad. Je kunt hiervoor zelfs een 220V verlengkabel nemen als je die liggen hebt. Hoe langer hoe beter. Als je een verlengkabel van 20m hebt, en je sluit die kort aan de vrouwelijke stekker, dan heb je een draad van 40m aan de mannelijke stekkerkant .... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
[...]

Eh nee. Een LED lampje is om twee of zelfs drie redenen minder geschikt/ongeschikt.

Ten eerste heeft een LED polariteit. Als je 'm dus random aansluit is er een kans van 50% dat er helemaal geen stroom loopt en het net is of er niets is aangesloten.

Ten tweede verbruikt een LED echt héél weinig stroom, dus het zal héél langzaam gaan. Dan duurt balanceren dagen of weken, inplaats van minuten of uren.

Ten derde brandt een LED pas bij een bepaalde minimum spanning, vaak 2 a 3 volt. Maar als de verschilspanning tussen de accu's maar 0,4V is zal er niets branden, en zal er waarschijnlijk 0 stroom lopen. Ook nu zal het net zijn of er niets is aangesloten.

Er is nog een vierde eigenschap die een gloeilamp heeft die een LED niet heeft, maar die werkt eigenlijk juist averechts: de weerstand van een brandende gloeidraad is veel hoger dan van een 'koude' gloeidraad. Dus zodra je de lamp aansluit gaat er een hoge stroom lopen, door die energie gaat de draad gloeien, en wordt de weerstand daardoor hoger, dus krijgt de lamp steeds minder stroom, tot er een balans wordt bereikt.
Dat is eigenlijk precies het omgekeerde van wat je wil bij een accu. Daar wil je juist een kleine stroom bij het aansluiten (geen vonk) en dat daarna de stroom groter wordt (vlot balanceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:22
SusV schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:00:
[...]

Als je batterijen ( die elk een BMS hebben) parallel wilt verbinden, dan hoeft een balancer niet. Een balancer is wél nodig als je batterijen in serie zet.
Bij parallelschakeling balanceren de BMS'en intern de verschillende batterijcellen.
Ik heb eigenlijk nog nooit een balancer weten toepassen bij parallelschakeling.

De 'truuk' met de dunne draad (of de draad met een weerstandje) wordt gedaan omdat de 2 batterijen altijd mogelijks nog een klein spanningsverschil kunnen hebben na het initieel opladen. Omdat LiFePO4 batterijen zo'n grote stromen kunnen leveren en een kleine inwendige weerstand hebben, kan dat vonken geven als je de beide batterijen verbindt ( + naar +, en - naar - pool ). Als de batterijspanningen niet érg veel verschillen kan dat niet zoveel kwaad, maar het is beter om al te grote stromen en vonken te vermijden.

Wat voor kabel je neemt (tenzij je mijn tip met de gloeilamp of LED-lamp zou toepassen :) ) maakt niet zó veel uit. Maar neem een zo lang en dun mogelijke kabel. De clue is dat er toch iets van weerstand is.
Hierbij mag je wel eerst de - polen verbinden met de (definitieve) dikke kabel. De + polen verbindt je dan een tijdje met de zo lang mogelijke draad. Je kunt hiervoor zelfs een 220V verlengkabel nemen als je die liggen hebt. Hoe langer hoe beter. Als je een verlengkabel van 20m hebt, en je sluit die kort aan de vrouwelijke stekker, dan heb je een draad van 40m aan de mannelijke stekkerkant .... :)
Dank voor het uitgebreide antwoord, ik ga dit morgen eens toepassen. Een balancer moet inderdaad niet lees ik na verder zoeken, het mag wel, dus ja die laat ik er maar tussen :)

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Goedemorgen,
ik ben in bezit van twee ecoflow powerstreams welke samen met een shelly pro3em zorgen dat ik niet terug lever/het verbruik in mijn huis balanceer
Ze verdelen samen het verbruik van mijn huis.
Maar als een van de twee geen stroom maakt (uit staat) dan levert de andere maar de helft van mijn verbruik.

heeft iemand daar een oplossing voor?

ik heb ze nu bijde aan staan maar als er weinig verbruik is levert dat naar mijn idee extra verlies op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48
Standbyverbruik is ongeveer 8 watt volgens mij.
Lijkt mij niet de moeite waard. Waarschijnlijk moet je de tweede powerstream verwijderen/disablen voordat de eerste pas het volledige vermogen gaat leveren. Niet het gedrag wat ik zou verwachten overigens, de meter zit wel voor de hele installatie?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Jim423 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:23:
Standbyverbruik is ongeveer 8 watt volgens mij.
Lijkt mij niet de moeite waard. Waarschijnlijk moet je de tweede powerstream verwijderen/disablen voordat de eerste pas het volledige vermogen gaat leveren. Niet het gedrag wat ik zou verwachten overigens, de meter zit wel voor de hele installatie?
Klopt helemaal, contact gezocht met ecoflow maar daar wordt ik niks wijzer van of ze nemen de vraag niet serieus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Aengineering schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:32:
Goedemorgen,
ik ben in bezit van twee ecoflow powerstreams welke samen met een shelly pro3em zorgen dat ik niet terug lever/het verbruik in mijn huis balanceer
Maar als een van de twee geen stroom maakt (uit staat) dan levert de andere maar de helft van mijn verbruik.

ik heb ze nu bijde aan staan maar als er weinig verbruik is levert dat naar mijn idee extra verlies op.
Heb er ook 2.
Net even getest.
Als ik 1 uitschakel neemt de andere het helemaal over.
Tot er meer stroom wordt gevraagd.
Krijg dan ook het zelfde.
Oeps.

[ Voor 4% gewijzigd door Rbb-lwdn op 29-07-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Rbb-lwdn schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:11:
[...]

Heb er ook 2.
Net even getest.
Oeps.
Even voor de zekerheid, met meer stroom vraag bedoel je dan meer dan 800 watt wat 1 powerstream maximaal terug kan leveren of hoe moet ik het zien?

Met 1 powerstream kun je NOM doen tot max 800 en met 2 tot max 1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Rbb-lwdn schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:11:
[...]
Heb er ook 2.
Net even getest.
Oeps.
Ik heb zelf geen van deze apparaten. Maar ik vroeg me af: heeft elke omvormer zijn eigen Shelly? Of kan 1 Shelly 2 omvormers aansturen?
In het eerste geval zou ik in principe mogelijks wat instabiliteit kunnen verwachten. Omdat je dan 2 regellussen hebt die mekaar (als je pecht hebt) wat gaan tegenwerken (--> oscillatie)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
SusV schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Ik heb zelf geen van deze apparaten. Maar ik vroeg me af: heeft elke omvormer zijn eigen Shelly? Of kan 1 Shelly 2 omvormers aansturen?
In het eerste geval zou ik in principe mogelijks wat instabiliteit kunnen verwachten. Omdat je dan 2 regellussen hebt die mekaar (als je pecht hebt) wat gaan tegenwerken (--> oscillatie)....
Ik heb 1 powerstream, 1 delta pro en 1 shelly.

Shelly regelt de vraag. Ecoflow regelt het aanbod. Eerst wordt het aanbod van de powerstream (Solar) opgemaakt en als er dan nog vraag overblijft wordt dat van de delta pro afgegeven. (Tot een max van 800 Watt, de rest wordt uit het net getrokken)

Andersom net zo, als er meer aanbod is dan vraag dan wordt de vraag gevuld vanaf de Solar en het restant wordt aan de Delta pro gegeven.

Met 2 powerstream weet ik niet hoe het werkt, je kan alleen maar 1 shelly aanwijzen in de ecoflow app, dus die regelt de vraag en het aanbod moet verdeelt worden over de beide powerstreams.

[ Voor 10% gewijzigd door Acidrain op 29-07-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
Ik heb 2 powerstream’s
Deze worden gestuurd door een shelly pro3em
Als ik een powerstream uit zet (bv omdat er snachts niet meer dan 200watt verbruik is) dan gaat de powrstream die overblijft maar de helft van de vraag leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Aengineering schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:32:
Ik heb 2 powerstream’s
Deze worden gestuurd door een shelly pro3em
Als ik een powerstream uit zet (bv omdat er snachts niet meer dan 200watt verbruik is) dan gaat de powrstream die overblijft maar de helft van de vraag leveren.
Nogmaals: Ik heb zelf geen van deze apparaten. Maar dit klinkt mij (puur gevoelsmatig) in de oren als een Shelly-probleem.
De Shelly 'weet' niet dat de ene omvormer uit staat, en blijft van allebei 'netjes' een even grote bijdrage vragen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Acidrain schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Even voor de zekerheid, met meer stroom vraag bedoel je dan meer dan 800 watt wat 1 powerstream maximaal terug kan leveren of hoe moet ik het zien?

Met 1 powerstream kun je NOM doen tot max 800 en met 2 tot max 1600.
Ik heb 2x 600 max
25.6V geeft max 600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Goedemorgen,

Het verlies boeit mij niet.
Alle lifepo4 worden hier opgeladen met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Rbb-lwdn schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Ik heb 2x 600 max
25.6V geeft max 600
Niet helemaal wat ik bedoelde ;)

Wat bedoelde je met dik gedrukte zin?
Heb er ook 2.
Net even getest.
Oeps.
Bedoel je dan dat er meer wordt gevraagd dan 1 powerstream kan leveren? Het is dan toch logisch dat je geen NOM meer draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Acidrain schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:04:
[...]

Niet helemaal wat ik bedoelde ;)

Wat bedoelde je met dik gedrukte zin?

[...]

Bedoel je dan dat er meer wordt gevraagd dan 1 powerstream kan leveren? Het is dan toch logisch dat je geen NOM meer draait?
Nee, met maar 1 ps houd hij het niet op 0
Terwijl dat makkelijk kan.
Maar maakt mij niet uit.
Ze draaien beide gewoon 24u per dag
Dus dan dat probleem niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Rbb-lwdn op 29-07-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Rbb-lwdn schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:06:
[...]

Nee, met maar 1 ps houd hij het niet op 0
Terwijl dat makkelijk kan.
Maar maakt mij niet uit.
Ze draaien beide gewoon 24u per dag
Dus dan dat probleem niet.
Toch gek, lukt hier prima met maar 1 powerstream zolang ik niet aan de max zit wat de zonnepanelen op dat moment leveren of wat de powerstream max aan kan.

Kun je zien wat die 1ne powerstream levert als de andere uit staat? Is dat toevallig precies de helft als wat je nodig hebt om NOM te draaien op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Acidrain schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Toch gek, lukt hier prima met maar 1 powerstream zolang ik niet aan de max zit wat de zonnepanelen op dat moment leveren of wat de powerstream max aan kan.

Kun je zien wat die 1ne powerstream levert als de andere uit staat? Is dat toevallig precies de helft als wat je nodig hebt om NOM te draaien op dat moment?
Idd ongeveer de helft.
Maar toen ik er nog maar 1 had was dat probleem er niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Rbb-lwdn op 29-07-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Echt? Lol dat is slecht geprogrammeerd van Ecoflow.. Die gaat er dus standaard vanuit dat beide powerstreams altijd evenveel kunnen leveren. Terwijl als je een keer schaduw over je panelen krijgt dit al niet meer zo is.
Je zou denken dat ze er een soort prio in gebakken hadden dat de 1 levert wat hij kan en de ander aanvult. Maar 50/50 is gewoon echt slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Acidrain schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Echt? Lol dat is slecht geprogrammeerd van Ecoflow.. Die gaat er dus standaard vanuit dat beide powerstreams altijd evenveel kunnen leveren. Terwijl als je een keer schaduw over je panelen krijgt dit al niet meer zo is.
Je zou denken dat ze er een soort prio in gebakken hadden dat de 1 levert wat hij kan en de ander aanvult. Maar 50/50 is gewoon echt slecht.
Met beide aan doen ze alle 2 ongeveer de helft van de vraag.
Maar las het probleem hier dus ff geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Heb nu de spanning van de panelen ingang afgehaald.
Dan is het probleem er niet meer.
Beide meters rechts onder zijn de beide PS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf4keFSohP6o_7FfX9CifHrqkUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCbVK71SX89SFJH8kIbKL74Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Rbb-lwdn op 29-07-2025 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
SusV schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:37:
[...]

Nogmaals: Ik heb zelf geen van deze apparaten. Maar dit klinkt mij (puur gevoelsmatig) in de oren als een Shelly-probleem.
De Shelly 'weet' niet dat de ene omvormer uit staat, en blijft van allebei 'netjes' een even grote bijdrage vragen ....
Shelly heeft geen weet van omvormers, uberhaubt niet. Shelly rapporteerd alleen wat er aan stroom door zijn lus(sen) gaat. Shelly configureer je dan in de Ecoflow app (in dit geval, maar kan bij Zendure ook gebruikt worden). En die ecoflow app kijkt wat er geleverd moet worden en gaat dit dan leveren vanuit zijn powerstreams. Maar op een niet hele intelligente manier blijkbaar..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Goedemorgen,

Dus de spanning van de panelen ingang afhalen als je er maar 1 wilt gebruiken.
Dat werkt hier.
Uitzetten met een slimme stekker wil dus niet.
:*)

[ Voor 3% gewijzigd door Rbb-lwdn op 29-07-2025 14:45 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).