LiFePO4 batterijen optimaal (traploos?) opladen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10:54
LiFePO4 batterijen optimaal (traploos?) opladen.

Met 'optimaal opladen' refereer ik niet zozeer naar de batterij zelf, maar wel naar het optimaal benutten van de beschikbare stroom van de zonnepanelen (die anders op het net zou geïnjecteerd worden).

Ik heb twee 48V (15S) batterijen van 100Ah in parallel staan. Dus ongeveer 9.6 kWh capaciteit maximum beschikbaar.
Ik laad die nu op met 2 Noeifevo opladers. Eentje van 5A (~275 W verbruik ) en een tweede van 20A (~1100W verbruik ). Beide laders worden aan- of uitgezet door Homewizard plugs, aangestuurd door de HW app al naargelang er zonnestroom beschikbaar is of niet.

Dit werkt op zich prima. Ware het niet dat het me soms frustreert dat op een zonnige dag beide laders volop zitten te laden, maar dan heb ik op dat moment vaak nog iets van een 2 a 3000 W over aan zonnestroom (en dan heb ik vaak mijn EV al opgeladen) die ik op dat moment niet kan gebruiken. En soms is dan op het einde van de dag de batterij nog nét niet helemaal opgeladen.

Het komt er dus op neer dat ik best nog iets méér oplaadcapaciteit installeer.
Maar wat is de beste manier?
Voor de hand liggend is om nog een 3de oplader te voorzien. Dat is een optie, alhoewel niet met mijn volle zin, want mijn setup is al vrij 'volgebouwd'. Dus nóg een lader erbij, nóg een plug. De kabelwarboel wordt op den duur een beetje onoverzichtelijk ook.
En welke stroomsterkte dan voor de bijkomende lader? 30A? 20A? 10A lijkt mijn voorkeur weg te dragen. Dan kan ik maximaal met 5+10+20A = 35A laden. En vooral ook: in de winterperiode of het tussenseizoen kan ik dan met 5A laden, en nog eens 10A erbij als de zon eens de kop opsteekt. In het tussenseizoen ga ik maar zelden de 20A (1100W) lader kunnen bij inschakelen.

Bovenstaande is de oplossing die de meeste zelfbouwers lijken te verkiezen.
Dit werkt, maar bevalt mij niet helemaal. Door trapsgewijs te laden (1, 2 of 3 laders) verlies je altijd een stukje zonnestroom dat je niet kunt gebruiken, óf je verbruikt net een stukje netstroom onnodig ....

Ik zou het liefst van al propotioneel willen laden. Dus 1 lader (desnoods 2) waarvan ik de laadstroom traploos kan instellen, aangestuurd via Wifi, RS-232,.... Aansturing alleszins 'elektronisch'. Stroom instelbaar, tussen 3A en 20A of zo.

Iets dergelijks doe ik nu met mijn elektrische warmwaterboiler. Een Arduino stuurt met PWM een SSR (solid-state relais) aan zodat ik de boiler (vrijwel) traploos kan aansturen met 10 W tot 2200 W.

De hamvraag is hierbij natuurlijk of er zulke laders bestaan voor LiFePO4 batterijen. Ik heb wel eentje gevonden bij AliExpress waarbij je spanning en stroom kunt instellen. Echter enkel handmatig met draaiknop. Niet elektronisch aangestuurd.

Op de keeper beschouwd is zulk een LiFePO4-lader die volgens het CC/CV (Constant Current / Constant Voltage) principe werkt, weinig meer dan een DC-voeding waarbij de maximale stroom en de maximale spanning begrensd en ingesteld zijn. De parameter die eerst op zijn maximum zit (stroom of spanning) clipt de andere af. Normaal gezien zal dat eerst de spanning zijn die afgeclipt wordt (= max stroom), daarna de stroom (= max spanning).
Dan zou je denken dat iets of wat programmeer- (en aanstuurbare) (labo)voeding ook geschikt is als lader....

Wat zijn jullie ideën of voorstellen hieromtrent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:17
https://github.com/aiolos...n/victron-charger-control

Regelbaar tussen 4A en 16A. Daaronder dus afschakelen met een plug.
Victron is kostbaar, maar ook wel 2e hands verkrijgbaar. Bovendien is het degelijke apparatuur en de efficiëntie is goed.

Ik heb er nog een 12A (aan/uit) bij, dus ik kan regelen tussen de 4 en 28A. Prima voor mijn 2,5kWh batterijtje.
Bij 10kWh zou ik hier kijken https://gathering.tweaker...message/82971694#82971694 en een Victron Multiplus overwegen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dit was voor mij de reden, om afscheid te nemen van de "zelfbouw" constructie en over te stappen op een Victron Multi-Plus 2 als je alle kosten van een zelfbouw oplossing meerekent dan is een Multi-Plus setup amper duurder maar heb je wel een oplossing welke zelf alles aanstuurt, en qua functionaliteit veelzijdig is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 16:53
idd, multiplus 2 aanschaffen

je kan dus een 48/3000 of 48/5000W aanschaffen. kan je een 35 of 70A lader in hebben.
kostprijs van dat ding is tussen 600€ en 900€ en dan heb je alles erin.
off grid eiland bedrijf, teruleveren aan je huis, opladen met injectiestroom...

als ik losse laders moet kopen van 20A, kost me dat al ongeveer hetzelfde bedrag, en dan heb ik nog niks om terug te leveren.
ik ga na deze winter dus ook die weg uit (wel met een 24/3000 omdat ik op 24V ga draaien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:33
Traploos laden zou mooi zijn, maar met kleine trapjes laden werkt prima op mijn 16S set.

Heb nu 3 laders van 500W (was de laagste W/prijs verhouding) en 1 van 300W. Kan nu met relatief kleine trapjes laden: 300, 500, 800, 1000, 1300, 1500 en 1800W.

De Shelly smart pluggen kunnen per minuut geschakeld worden, met combinatie scènes kan er nog sneller geschakeld worden, bijvoorbeeld om de 3 seconden een aantal laders in/uitschakelen.

Op een zonnige dag is de set voor 12uur vol, in de middag kan dan bijvoorbeeld de boiler aan, of airco, of bronpomp met 50m druppelslang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
fcapri schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:13:
idd, multiplus 2 aanschaffen

je kan dus een 48/3000 of 48/5000W aanschaffen. kan je een 35 of 70A lader in hebben.
kostprijs van dat ding is tussen 600€ en 900€ en dan heb je alles erin.
off grid eiland bedrijf, teruleveren aan je huis, opladen met injectiestroom...
Maar als die Victron tot 3000W kan terugleveren, ben je dan (in België) niet verplicht om je setup officieel te laten keuren? En in principe verplicht te laten installeren door een professional.....? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• couchsniffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 09:18
Precies waar ik ook tegenaanloop, had de Victron Blue Smart IP22 gekocht, die kun je tussen 8A en 16A schakelen dmv bluetooth. Maar niet met HA.
Heb nog wel een ESPHome liggen, zodat het regelbaar is te maken, maar dat is weer een project erbij :|

Victron MultiPlus lijkt achteraf een makkelijkere keuze te zijn geweest...
PowerControl en PowerAssist klinken goed.
Dacht flexibeler te zijn met losse apparaten, maar is ook meer (denk)werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
SusV schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:00:
[...]

Maar als die Victron tot 3000W kan terugleveren, ben je dan (in België) niet verplicht om je setup officieel te laten keuren? En in principe verplicht te laten installeren door een professional.....? :?
dat is met ALLES zo wat we hier bouwen hé.
je mag niks in het net pluggen dat teruglevert.
uitzonderingen zijn zonnepanelen (met keuring), thuisbatterij (met keuring) en een balkoninstallatie die max 800W doet, erkend is in de lijst en met max 2 zonnepanelen eraan.

ik heb een ecoflow zonnepaneel installatie met powerstream erbij, die is legaal.
mijn 2de brouwsel met 2x IQ7 micro inverters van elk 240W is al illegaal.

koop je zo een marstek om in het stopcontact te steken, mag ook niet hé
koop je een deye of home assistant battery, zijn die ook verboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
fcapri schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:41:
[...]

dat is met ALLES zo wat we hier bouwen hé.
je mag niks in het net pluggen dat teruglevert.
uitzonderingen zijn zonnepanelen (met keuring), thuisbatterij (met keuring) en een balkoninstallatie die max 800W doet, erkend is in de lijst en met max 2 zonnepanelen eraan.

ik heb een ecoflow zonnepaneel installatie met powerstream erbij, die is legaal.
mijn 2de brouwsel met 2x IQ7 micro inverters van elk 240W is al illegaal.

koop je zo een marstek om in het stopcontact te steken, mag ook niet hé
koop je een deye of home assistant battery, zijn die ook verboden
Niet helemaal. Ik lever terug aan het net met een Deye micro-omvormer (Deye SUN-M80G4-EU-Q0 max 800W dus) die op de lijst van Synergrid staat. Dus toegelaten als plug-in.
En voor de rest laad ik enkel batterijen op. Dat zal wel toegestaan zijn zeker. Om je elektrische fiets op te laden is er (voorlopig! >:) ) ook nog geen keuring nodig .....
En mijn 3000W off-grid inverter hangt niet aan het net. Dus dat is gewoon een 'huishoudtoestel'.
Dus voor zover ik weet, zit ik toch legaal te werken ... hoop ik .... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
opladen wel, terugleveren is beperkt tot 2panelen met 1 plugin omvormer.

ik ben zowieso al illegaal met die 2x IQ7 en 1 DS3 omvormer op een stel ebike batterijen. ook al zit ik met legale hardware, ik heb er teveel.

mijn probleem is die opladers, 20A opladers kosten een 150€, als ik er zo 3 wil, ben ik 450€ kwijt. voor 600€ heb ik een victron die ook nog eens kan terugleveren.
die victron is dynamisch (kwh meter in zekeringkast of via P1 meter), en die 3 20A laders zijn dan in stappen van 500W.

gisteren ook in een showroom gestaan en daar stond een marstek gewoon inplugged in een stopcontact. denk ook niet dat dit zomaar mag. ze beweren dat ze zijn toegelaten, maar in de lijst van 2juli25 staat ze er niet in

[ Voor 17% gewijzigd door fcapri op 22-07-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De vraag is hoeveel efficiënter een derde lader het proces maakt. Je bent een zonnecurve aan het vullen met blokken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylx-rsxjmHwG7L5egbGlROeFe0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywiRiv8Va10BpXvJpkui79x0.jpg?f=fotoalbum_large

Met één lader pak je 50-60%. Met twee laders pak je waarschijnlijk al 70-80% van de zon. Een derde lader verhoogt dat misschien met 5-10%. Aangezien je het lowbudget doet/wil doen, maak je met de kosten van een derde lader je terugverdientijd een stuk langer. Kortom, ik betwijfel of je er veel mee opschiet. Misschien was het efficiënter geweest om niet 5A en 20A te nemen, maar andere capaciteiten (twee keer 10A)?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
KabouterSuper schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:27:
De vraag is hoeveel efficiënter een derde lader het proces maakt. Je bent een zonnecurve aan het vullen met blokken:
[Afbeelding]

Met één lader pak je 50-60%. Met twee laders pak je waarschijnlijk al 70-80% van de zon. Een derde lader verhoogt dat misschien met 5-10%. Aangezien je het lowbudget doet/wil doen, maak je met de kosten van een derde lader je terugverdientijd een stuk langer. Kortom, ik betwijfel of je er veel mee opschiet. Misschien was het efficiënter geweest om niet 5A en 20A te nemen, maar andere capaciteiten (twee keer 10A)?
Je hebt zeker een punt!
Dat zijn allemaal overwegingen die ik gemaakt heb. Maar je moet nu eenmaal een keuze maken.
Het is ook een groot verschil: in de zomerperiode, tegenover in de tussenseizoenen. In de zomer wil je je batterij zo snel mogelijk opladen met de overvloedig aanwezige zonnestroom, en dan wil je een grote oplaadcapaciteit, en vooral toch maar zo weinig mogelijk stroom van het net opnemen (want er is zonnestroom in overvloed). Want als je je laders aanstuurt adhv de overtollige zonnestroom, dan heb je toch ook altijd een moment waarop je lader even netstroom verbruikt, eer 'uw controle-systeem' doorheeft dat de lader moet uitgeschakeld worden (bvb omdat de zon even achter de wolken verdwijnt).

In het tussenseizoen, wanneer er maar weinig overtollige zonnestroom is, heb je eigenlijk meer aan meerdere kleine laders. Dan kun je met kleine trapjes je (laagvermogen) laders in en uitschakelen.
Daarom dat ik bewust ook een lader met lage stroom (5A) erbij geplaatst heb. Die kan bij de minste stoomoverschot al gauw de 'kleine hapjes' voor zijn rekening nemen....

Bij Ali vind je laders met een instelbare laadstroom (weliswaar manueel instelbaar). Misschien zoiets? Een hoge laadstroom in de zomer, een lage(re) in de winter en tussenseizoen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30

ewf

Bij Ali zijn ook ladders te koop die instelbaar zijn via wifi, zowel stroom als spanning en laad profiel. Weliswaar met alleen eigen netwerk en webinterface...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
ewf schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:00:
Bij Ali zijn ook ladders te koop die instelbaar zijn via wifi, zowel stroom als spanning en laad profiel. Weliswaar met alleen eigen netwerk en webinterface...
Ja, zo had ik ook al eentje ontdekt. Maar inderdaad, enkel wifi via de lader zijn eigen netwerkje. Je kunt hem niet connecteren met je huis-wifinetwerk. En je kunt hem dus niet vanop langere afstand instellen. En ook geen API of zo .....
Toch niet degene die ik gezien heb. Maar er bestaat zoveel van dat Chinese spul. Je blijft bijna eindeloos door die producten scrollen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
het hangt er ook vanaf hoeveel zon piek je kan pakken.
vandaag was er veel bewolking en schoot mijn verbruik en injectie van het ene naar het andere uiterste
soms 4000W injectie dan ineens weer 2000W verbruik.
mijn 3 lader springen allemaal aan (500W laden ofzo) en gingen instant weer uit.
het had leuk geweest om bv tot 3000W opladen te geraken. met die korte pieken heb ik mijn 3kWh accu vandaag maar tot 51% kunnen laden terwijl ik wel 15kWh geinjecteerd heb ik het net.

naar boven = verbruik
naar beneden = injectie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qkgW3HjcpdfM4HvRdM-2cuKDbc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vS3rtEKe7YE4dkBnnqiBco5o.jpg?f=user_large.

in de winter wordt het erger, daar zou ik elke wh energie dat de panelen opwekken toch echt wel in een accu moeten kunnen rammen.
1uur 1000W zon hebben en maar 300W in de accu steken, en dan 3uur lang een verbruik van 300W, dan heb ik weinig aan de accu gehad en veel betaald

dat dynamisch opladen van 100 tot 3000W is dus echt iets dat ik ook nog wil

[ Voor 3% gewijzigd door fcapri op 22-07-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
couchsniffer schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:01:
Precies waar ik ook tegenaanloop, had de Victron Blue Smart IP22 gekocht, die kun je tussen 8A en 16A schakelen dmv bluetooth. Maar niet met HA.
Heb nog wel een ESPHome liggen, zodat het regelbaar is te maken, maar dat is weer een project erbij :|

Victron MultiPlus lijkt achteraf een makkelijkere keuze te zijn geweest...
PowerControl en PowerAssist klinken goed.
Dacht flexibeler te zijn met losse apparaten, maar is ook meer (denk)werk :)
Volgens deze linkt moet deze wel via bluetooth werken.

YouTube: Integrating Victron Bluetooth Device into Home Assistant: A Comprehe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:33
Wat denken jullie van het koppelen van de accu aan een hybride omvormer?

Mijn 16S set met JK BMS zou koppelbaar zijn met een Goodwe ES of EM hybride omvormer.

Alle zonnestroom die over is, kan direct (traploos+efficiënt) de accu in. Ongeveer 50A laden en ontladen is dan mogelijk. Een stroommeter van Goodwe is nodig om alles automatisch aan te sturen. Back-up (eiland) modus is mogelijk, ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
H.W.R schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:25:
Wat denken jullie van het koppelen van de accu aan een hybride omvormer?

Mijn 16S set met JK BMS zou koppelbaar zijn met een Goodwe ES of EM hybride omvormer.

Alle zonnestroom die over is, kan direct (traploos+efficiënt) de accu in. Ongeveer 50A laden en ontladen is dan mogelijk. Een stroommeter van Goodwe is nodig om alles automatisch aan te sturen. Back-up (eiland) modus is mogelijk, ook handig.
Tja, de grote omvormers (5kW en meer) doen dat zo.
Op mijn zonnepanelen ~6000Wp heb ik een 5kW Huawei omvormer, die 'battery ready' is. 't Is alleen jammer dat hij voorzien is om te gebruiken met Huawei batterijen. Dat zijn hoogspanningsbatterijen. 800 a 900 VDC geloof ik. Die dingen kosten een arm en een been.
Dus een zelfbouw-batterij is eigenlijk nauwelijks aansluitbaar aan mijn omvormer.

En hybride omvormers willen bijna allemaal een slimme batterij hebben. Dus dat je behalve de stroomverbinding ook een communicatiekabel hebt tussen omvormer en batterij. Dus best goed nagaan welke componenten geschikt zijn om samen te werken ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:20
M'n kleine Victron MP2 staat in de lijst als 2500w, max levert ie net wat meer terug, max laden zeg maar 1900w, dat is dus de 48/3000 versie. Dit is wat ie zelf kan, hij kan meer doorlaten, al verlies je daar ook wat op, dus direct terugleveren is efficienter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• couchsniffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 09:18
Bij die link gebeurt het ook met een ESPHome.
Uitlezen via Bluetooth kan wel met behulp van https://github.com/keshavdv/victron-hacs
waar ze gebruik maken van victron BLE readout protocol - dat is broadcasted read only data

Over waardes setten zeggen ze
to set values , one would need to use a closed bluetooth protocol - Victronhave not wanted to share the specs of this protocol as any changes would affect software they do not have control over so it seems to be limited to using Victron Connect, VenusOS over bluetooth or connect a serial device to the VE.Direct port
Om stroom te regelen is er ook een optie om een USB aansluiting te maken via de VE.Direct aansluiting
https://github.com/pvtex/Victron_BlueSmart_IP22

Schiet me net te binnen; Destijds heb ik niet voor multiplus gekozen, omdat ik had gelezen dat het rendement daarvan minder zou zijn dan de chinese mppt omvormers. Of dat ook echt zo is / veel scheelt weet ik niet.

[ Voor 29% gewijzigd door couchsniffer op 23-07-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Ik heb toch maar een 3de oplader besteld.
Eentje van Noeifevo. Instelbare spanning en stroom. Stroom instelbaar met manuele draaiknop van 2 tot 15A.
Als ik hem op 10A zet, heb ik (tesamen met mijn 2 huidige laders) 5A, 10A en 20A.
Met 3 Homewizard plugs kan ik dan 7 verschillende laadsterktes instellen in stapjes van 5A. Van 250 W tot 1750W in stappen van 250W dus.
Wil ik het onderste uit de kan halen, dan kan ik hem nog altijd op 15A zetten. Dat is dan ongeveer 2000W laadvermogen.
Noeifevo batterijlader 2-15A

[ Voor 3% gewijzigd door SusV op 13-08-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:40
Leuke lader en niet duur. Met behulp van een servo is hij zelfs automatisch draadloos regelbaar. Echt old school zou het zijn als je de servoregelaar (pulsjes van 1-2 ms lengte) door middel van stroomspoelen op je hoofdaansluiting analoog aanstuurt.
:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
basfromasd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:44:
Leuke lader en niet duur. Met behulp van een servo is hij zelfs automatisch draadloos regelbaar. Echt old school zou het zijn als je de servoregelaar (pulsjes van 1-2 ms lengte) door middel van stroomspoelen op je hoofdaansluiting analoog aanstuurt.
:D
Ik ben niet vertrouwd met servo's. Maar met een stappenmotor zou eventueel ook nog kunnen.
Maar ik ga eerst beginnen met de stroomwaarde ingesteld te laten staan.
Zoals gezegd, stapjes van 250 W is voorlopig 'fijn' genoeg.

• SusV
SusV schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:19:
Ik heb toch maar een 3de oplader besteld.
Eentje van Noeifevo. Instelbare spanning en stroom. Stroom instelbaar met manuele draaiknop van 2 tot 15A.
Als ik hem op 10A zet, heb ik (tesamen met mijn 2 huidige laders) 5A, 10A en 20A.
Met 3 Homewizard plugs kan ik dan 7 verschillende laadsterktes instellen in stapjes van 5A. Van 250 W tot 1750W in stappen van 250W dus.
Wil ik het onderste uit de kan halen, dan kan ik hem nog altijd op 15A zetten. Dat is dan ongeveer 2000W laadvermogen.
Noeifevo batterijlader 2-15A
Toch een klein minpuntje ontdekt bij deze 2-15A Noeifevo-lader.
Na het instellen van spanning en stroom, schakel ik de lader aan en uit via een Energy Socket (plug) in de 220 VAC voedingsspanning. Dat gaat prima zolang de batterij niet volledig opgeladen is.
Als de batterij volledig opgeladen is, gaat de lader echter in een bepaalde mode waarbij hij 'uit' blijft staan. Ook na het uit en aanschakelen van de 220 VAC-spanning.
De enige manier om hem terug te activeren, en aan het laden te krijgen, is om de draaiknop op de lader een beetje te verdraaien.
Ik kan dit wel opvangen in mijn controlsoftware (als die ooit klaar raakt ....) maar momenteel is het een beetje vervelend ....
Pagina: 1