Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 450SL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-08 19:49
Siewert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:36:
[...]

10s is veelste te kort, commando is nog niet verwerkt om baseload te verhogen/verlagen en de je stuurt alweer de volgende.
Gevolg API gaan volgt je niet meer en omvormer gaat flip/floppen.

Maar weet niet wat jij snel vind.
Maar zoals het hier gaat van 0 naar x Watt 20sec.
En van x Watt naar x Watt 10 tot 15 seconden is mij te langzaam.
Minder tijd gaat echt niet, heeft deels met API te maken maar ook de omvormer zelf die traag reageert.
WiFi verbinding is ook een oorzaak, wel 100% signaal maar door de brakke WiFi module die er in zit is er ook veel dBm verlies.

Ik zelf roep dus het script elke 15s aan.
Voordat het script een nieuwe commando verstuurt kijkt die eerst of de vorige is aangekomen en verwerkt.
Indien ja dan mag de nieuwe verzonden worden, is dit niet het geval dan 15s later nog een keer controleren.
Is die nog niet aangekomen (30sec) kan die ergens zijn blijven hangen dan stuurt hij alsnog de nieuwe commando.

Edit:
Die stapjes omhoog kan ik niet verklaren en heb ik idd geen last van.
Dus als jij zeg 600 verstuurd dan is hij 20s later op 600W :? Dat valt dan inderdaad wel mee. Nee hier is het altijd in stapjes. Hoe zie je dan of de vorige actie al verwerkt is? Zou natuurlijk ook aan het pyscript kunnen liggen, ik heb dat ding van internet en ben zelf niet zo thuis in Python, JSON en dergelijke. Had ook NodeRed geprobeerd, maar dat krijg ik niet aan de gang.... helaas. Ga die langere tijd eens proberen...Verder zijn de waardes die de Powerstream geeft niet erg betrouwbaar, zoals bv de solar op spanning die staat hier meestal op 26V, gaat ie naar 24V dan is de batterij al leeg. Ben er wel achter dat het beter is om de batterij 100% te laden en dan minimaal 1 lader aan te laten staan zodat de BMS voldoende energie heeft en kan balanceren....Heb twee 100Ah 24V PowerQueens, die zijn niet gelijktijdig gekocht maar zijn nu wel al een paar weken samen parallel, maar nog steeds lopen deze niet gelijk op of af....... SOC soms tot 5% verschil...

[ Voor 4% gewijzigd door 450SL op 02-07-2025 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
450SL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:46:
[...]

Dus als jij zeg 600 verstuurd dan is hij 20s later op 600W :? Dat valt dan inderdaad wel mee. Nee hier is het altijd in stapjes. Hoe zie je dan of de vorige actie al verwerkt is? Zou natuurlijk ook aan het pyscript kunnen liggen, ik heb dat ding van internet en ben zelf niet zo thuis in Python, JSON en dergelijke. Had ook NodeRed geprobeerd, maar dat krijg ik niet aan de gang.... helaas. Ga die langere tijd eens proberen...Verder zijn de waardes die de Powerstream geeft niet erg betrouwbaar, zoals bv de solar op spanning die staat hier meestal op 26V, gaat ie naar 24V dan is de batterij al leeg. Ben er wel achter dat het beter is om de batterij 100% te laden en dan minimaal 1 lader aan te laten staan zodat de BMS voldoende energie heeft en kan balanceren....
Laat ik het anders zeggen, als er vanaf mijn Raspberry de commando om te gaan injecteren of baseload aan te passen vertrokken is dan duurt het tussen 10s tot 20s voordat hij weer terug is en geaccepteerd is door omvormer.
De omvormer zelf reageert vrijwel direct dus die is niet de bottleneck.

Zou heel goed aan jouw script kunnen liggen.
Maar hoe ik controleer of commando is aangekomen is simpel.
Als het script zegt ik heb 300w nodig dan schrijf hij die waarde weg naar een bestand.
En vervolgens stuurt hij het commando.
Bij de volgende opdracht kijkt hij welke waarde in het bestand is weggeschreven.
Om die te vergelijken met wat de baseload van de omvormer is (die kun je gewoon uit de omvormer halen) ls die twee waardes overeen komen mag er een nieuwe opdracht gegeven worden.

Wat betreft de traagheid van API/Omvormer.
Stel ik roep het script elke 30s aan.
Als het opgenomen vermogen oploopt nadat het script al is aangeroepen duurt het maximaal 30s en minimaal 1 sec voordat het script weer draait.
Als in die periode het opgenomen weer gezakt is zal het script ook niks waarnemen maar op je P1 zie je grid verbruik.
Duurt de piek langer dan zal de opdracht verzonden worden, staat je omvormer in idle dan loopt de injectie met alle vertraging 15s tot 30s later.
Dus vertraging is er altijd, over 24uur gezien is het minimaal wat je van het net nodig hebt.
De ene keer heb je geluk als het te veel opgenomen vermogen aan de script run gelezen word.
Andere keer heb je pech als het script al gedraaid heeft.

Bedoel je dat je de lader aan laat terwijl de batterij vol is?
Zo ja, is niet nodig.
BMS regelt alles en zelf laad ik tot altijd tot 100% en laad de laders in idle verbruik vallen dan pas worden ze uitgeschakeld.
Je ziet dan soms dat de BMS de zaken aan het regelen is omdat het idle verbruik wat op loopt om de cellen te balanceren.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01:39
computerjunky schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Maar hoeveel kwh haal je nou werkelijk uit deze accu? In theorie is dat 2z5 kWh maar kan je hem ook zo diep ontladen en hoe lang verwacht je dat de accu mee gaat met dagelijks diep ontladen? 200 watt teruglevering is voor mij ideaal maar dat betekent iedere dag de accu helemaal leeg. En heb je al berekend wat de verliezen zijn?
Eh... Even vooropgesteld: dit is ook voor mij een experiment. Omdat ik al reguliere thuisaccus heb kan ik hier gewoon mee spelen, als -ie niet meewerkt of op het verkeerde moment leeg is, geen probleem.

De enige manier om ze te laden zijn nu een paar minizonnepaneeltjes vertikaal aan het balkon, ri zuidoost, van in totaal 300Wp. Zelfs op een julidag laden die de accu niet geheel op, het lijkt meer op 20-33% max. In de winter zal dat uiteraard minder zijn, maar hoeveel is onzeker; de vertikale orientatie is op zich gunstig voor de laagstaande zon, maar dan nog. Dus laten we stellen dat het zomaar een week gaat duren om de accu op te laden, zo niet nog aanzienlijk langer.

Om te voorkomen dat de accu langdurig op 100% staat zal ik zo nu en dan moeten ontladen. Hoe ik dit ga schedulen weet ik (nu) nog niet. Dat hangt ook af van de prestaties in de winter. Als het 1x per maand moet dan kan dat best handmatig.

Het kan zijn dat ik de behoefte krijg om vaker/sneller te laden. Dit is beetje complex, want ik weet niet of meerdere parallele laders elkaar verdragen. De EASun Aliexpress vendor gaf aan van niet, dus there is that, ook al hecht ik niet super veel waarde aan zulke uitspraken. Ook omdat -ie zei "Maar onze duurdere top modellen kunnen dat wel!". Jaja, dus ik moet de duurste kopen, wat toevallig. :*) Dus het blijft experimenteren en uitvinden voorlopig.

Idealiter? Idealiter ontwikkel ik een methode om de accu continu rond de 70-80% te schommelen, zo is -ie dan niet te vol en heb ik wel een redelijk grote voorraad noodstroom, en daarmee dus een relatief goedkope 'offline UPS' van 2.0 kWh & 3.0 KW gebouwd... Die ga je bij APC niet vinden voor deze prijs.

Ohja, tot mijn vreugde blijkt die grote inverter mijn Festool invalzaag (1200W) moeiteloos te kunnen runnen. Enerzijds te verwachten omdat de Festool een soft-start heeft, anderzijds zijn zulke inductieve lasten altijd een probleem dus ik ben er blij mee! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Maartentux op 02-07-2025 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 450SL
Siewert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:07:
[...]

Laat ik het anders zeggen, als er vanaf mijn Raspberry de commando om te gaan injecteren of baseload aan te passen vertrokken is dan duurt het tussen 10s tot 20s voordat hij weer terug is en geaccepteerd is door omvormer.
De omvormer zelf reageert vrijwel direct dus die is niet de bottleneck.

Zou heel goed aan jouw script kunnen liggen.
Maar hoe ik controleer of commando is aangekomen is simpel.
Als het script zegt ik heb 300w nodig dan schrijf hij die waarde weg naar een bestand.
En vervolgens stuurt hij het commando.
Bij de volgende opdracht kijkt hij welke waarde in het bestand is weggeschreven.
Om die te vergelijken met wat de baseload van de omvormer is (die kun je gewoon uit de omvormer halen) ls die twee waardes overeen komen mag er een nieuwe opdracht gegeven worden.

Wat betreft de traagheid van API/Omvormer.
Stel ik roep het script elke 30s aan.
Als het opgenomen vermogen oploopt nadat het script al is aangeroepen duurt het maximaal 30s en minimaal 1 sec voordat het script weer draait.
Als in die periode het opgenomen weer gezakt is zal het script ook niks waarnemen maar op je P1 zie je grid verbruik.
Duurt de piek langer dan zal de opdracht verzonden worden, staat je omvormer in idle dan loopt de injectie met alle vertraging 15s tot 30s later.
Dus vertraging is er altijd, over 24uur gezien is het minimaal wat je van het net nodig hebt.
De ene keer heb je geluk als het te veel opgenomen vermogen aan de script run gelezen word.
Andere keer heb je pech als het script al gedraaid heeft.

Bedoel je dat je de lader aan laat terwijl de batterij vol is?
Zo ja, is niet nodig.
BMS regelt alles en zelf laad ik tot altijd tot 100% en laad de laders in idle verbruik vallen dan pas worden ze uitgeschakeld.
Je ziet dan soms dat de BMS de zaken aan het regelen is omdat het idle verbruik wat op loopt om de cellen te balanceren.
Hier is de Powerstream zelf wel langzaam, je ziet de baseload naar 600 gaan, vervolgens gaat hij stapsgewijs omhoog naar 600, duurt meer als 30s...plus nog alle andere vertragingen... :?

Ik heb de bluetooth versie en kan zien wat de BMS doet. Als de SOC op 100% komt schakelt hij de uitgang uit. De laders gaan dan vanzelf uit (idle), nu deed ik eerst alle laders de 230V smartplugs uitschakelen en de de battery_full status op 1 zetten zodat de smartplugs niet de laders onnodig gaan in en uit schakelen. Wat blijkt de BMS gaat dan de cellen balanceren, de SOC zakt, het balanceren is nog niet voltooid en de BMS schakelt de uitgang weer vrij om te laden.... er kan nog behoorlijk wat energie de batterij in gaan voordat hij echt klaar is met balanceren...Dus nu laat ik 1 lader aanstaan, zodat de BMS zelf kan bepalen of hij nog energie nodig heeft om te balanceren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Maartentux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:55:
[...]
......want ik weet niet of meerdere parallele laders elkaar verdragen. De EASun Aliexpress vendor gaf aan van niet, ....
Verschillende mensen doen dat (meerdere laders parallel laten laden). Ik heb nog van niemand gehoord dat dat problemen gaf.
Ikzelf doe dit met 2 Noeifevo laders (300W/5A en 1100W/20A voor 48V).
Tot zover nog geen problemen gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
SusV schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:44:
[...]

Verschillende mensen doen dat (meerdere laders parallel laten laden). Ik heb nog van niemand gehoord dat dat problemen gaf.
Ikzelf doe dit met 2 Noeifevo laders (300W/5A en 1100W/20A voor 48V).
Tot zover nog geen problemen gemerkt.
Dank je, dat helpt. Ja ik weet het ook niet zo goed. Zolang ze in CC mode opereren zou er geen probleem mogen zijn, behalve dat de totale opgetelde stroom niet de max. laadstroom van de accu mag overstijgen. Een eventueel probleem kan wel ontstaan als ze eenmaal in het CV gedeelte van de laadcurve komen. Ten eerste staat niet vast dat elke lader dezelfde spanning als threshold hanteert, en zelfs als dit wel exact zo zou zijn dan nog kunnen er rare dingen gebeuren. Maar misschien kun je geheel vermijden dat je in dat CV gedeelte van de curve terechtkomt door eerder al te stoppen met laden (door alle laders -1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 16:53
Je kan er ook een diode tussen zetten. Dan levert elke lader stroom maar er kan geen stroom terug. Dus bij afgeschakelde lader aan de 230 kan de dc uitgang niet hoog worden.
Maar eigenlijk moeten ze er tegen kunnen want je accu kan ook nog aangekoppeld zitten als je de stekker uit stopcontact trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Nu online
Maartentux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:12:
[...]
Dank je, dat helpt. Ja ik weet het ook niet zo goed. Zolang ze in CC mode opereren zou er geen probleem mogen zijn, behalve dat de totale opgetelde stroom niet de max. laadstroom van de accu mag overstijgen. Een eventueel probleem kan wel ontstaan als ze eenmaal in het CV gedeelte van de laadcurve komen. Ten eerste staat niet vast dat elke lader dezelfde spanning als threshold hanteert, en zelfs als dit wel exact zo zou zijn dan nog kunnen er rare dingen gebeuren. Maar misschien kun je geheel vermijden dat je in dat CV gedeelte van de curve terechtkomt door eerder al te stoppen met laden (door alle laders -1).
Ik heb 2 LiFePO4 van 48V/100Ah in parallel staan. Ik zou in principe met max. 200A mogen laden.
Ik laad dus met 5A, 20A of 25A. Dus vrij 'zachtjes'. Ik denk dat de batterijen dan nogal vergevingsgezind zijn. Zolang de max spanning (van 54.75 V in mijn geval) maar niet overschreden wordt bij 100% SOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:21:
Je kan er ook een diode tussen zetten. Dan levert elke lader stroom maar er kan geen stroom terug. Dus bij afgeschakelde lader aan de 230 kan de dc uitgang niet hoog worden.
Maar eigenlijk moeten ze er tegen kunnen want je accu kan ook nog aangekoppeld zitten als je de stekker uit stopcontact trekt
Dat heb ik mij dus áltijd afgevraagd, of een diode daar mág. Want tuurlijk, het blokkeert stroom de andere kant op, dat spreekt voor zich. Maar het introduceert ook twee nieuwe problemen: 1. De lader is niet meer in staat om de accuspanning te meten, en 2. Alle spanningsniveau's verschuiven ~0.6 volt (normale diode) of ~0.2 volt (Schottky diode). Bij het bepalen van de SoC maken zulke spanningen enorme verschillen uit.

Misschien zou je dit nog kunnen oplossen-vermijden door parallel aan die diode een hoogohmige weerstand te plaatsen, daar kun je niet nuttig door 'laden' maar wel door meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Maartentux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Dat heb ik mij dus áltijd afgevraagd, of een diode daar mág. Want tuurlijk, het blokkeert stroom de andere kant op, dat spreekt voor zich. Maar het introduceert ook twee nieuwe problemen: 1. De lader is niet meer in staat om de accuspanning te meten, en 2. Alle spanningsniveau's verschuiven ~0.6 volt (normale diode) of ~0.2 volt (Schottky diode). Bij het bepalen van de SoC maken zulke spanningen enorme verschillen uit.

Misschien zou je dit nog kunnen oplossen-vermijden door parallel aan die diode een hoogohmige weerstand te plaatsen, daar kun je niet nuttig door 'laden' maar wel door meten.
Lol 😂
Men kan ook oplossingen bedenken voor problemen die er niet zijn.
Ik maak mij geen zorgen om terugloop stromen.
Merk er niks van dat lader raar doen, goede lader zal dit intern geregeld hebben.
Maak mij meer zorgen bij de opstart van de drie ivm hogere pieken.
Daarom gaan mij laders met tussen posen van 20sec aan.
Kunnen ze rustig opstarten, spanning meten en load bepalen voordat de volgende lader erbij komt.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
450SL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:10:
[...]

Hier is de Powerstream zelf wel langzaam, je ziet de baseload naar 600 gaan, vervolgens gaat hij stapsgewijs omhoog naar 600, duurt meer als 30s...plus nog alle andere vertragingen... :?

Ik heb de bluetooth versie en kan zien wat de BMS doet. Als de SOC op 100% komt schakelt hij de uitgang uit. De laders gaan dan vanzelf uit (idle), nu deed ik eerst alle laders de 230V smartplugs uitschakelen en de de battery_full status op 1 zetten zodat de smartplugs niet de laders onnodig gaan in en uit schakelen. Wat blijkt de BMS gaat dan de cellen balanceren, de SOC zakt, het balanceren is nog niet voltooid en de BMS schakelt de uitgang weer vrij om te laden.... er kan nog behoorlijk wat energie de batterij in gaan voordat hij echt klaar is met balanceren...Dus nu laat ik 1 lader aanstaan, zodat de BMS zelf kan bepalen of hij nog energie nodig heeft om te balanceren...
Zal het eerdaags eens filmen.
Kun je zien hoe lang/kort het hier duurt en wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Siewert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:48:
[...]

Lol 😂
Men kan ook oplossingen bedenken voor problemen die er niet zijn.
Ik maak mij geen zorgen om terugloop stromen.
Merk er niks van dat lader raar doen, goede lader zal dit intern geregeld hebben.
Maak mij meer zorgen bij de opstart van de drie ivm hogere pieken.
Daarom gaan mij laders met tussen posen van 20sec aan.
Kunnen ze rustig opstarten, spanning meten en load bepalen voordat de volgende lader erbij komt.
Juist. Tja zelf ben ik ook niet zo bang voor terugloop stromen, eerder voor verstoring van de laadregeling.

Bij mij zou het trouwens dan niet gaan om meerdere netspanningsladers maar om MPPT charge controllers en een netspanningslader. Maar goed, een lader blijft een lader, ongeacht precieze energiebron. Maar het onderscheid is wel in zoverre relevant dat ik dus geen invloed heb op wanneer ze 'aan' of 'uit' gaan, want ik ben de zon niet. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 02-07-2025 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Maartentux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Maakt niks uit. De accuspanning voor de diode is 0,6v lager, de lader ziet gewoon wel die spanning.
Voor soc moet je niet aan de laders meten maar op de accu. Die laders zijn maar domme dingen.
Bijkomend, op een 24v accu zit je met 6 li-ion cellen of 8 lifepo. Die diode van 0,6v over de gehele 24v accu maakt dat je spanning per cell minder dan 0,1v verschilt.
Mijn 12s lifepo accu is 38,4v. Volgeladen op 43.8v en ik gebruik maar een 42v li-ion lader. De accu is dus nooit op 100% geladen wat ook beter is. Bij mijn 42v ebike batterijen stak ik er 2 diodes tussen zodat die op 40,8v max werd geladen.
Die accu was na 4,5jaar en 1230 laadbeurten gezakt van 20Ah naar 17Ah en.in capaciteit merk je dat niet. 98% of 100% is misschien 5min langer fietsen maar is wel gezonder voor de accu.

Lang geleden was ik met een ups systeem bezig op li-ion die max 4.00v per cell zou doen ipv 4.2v, dat zou de accu minder hard doen slijten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
SusV schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:21:
[...]

Ik heb 2 LiFePO4 van 48V/100Ah in parallel staan. Ik zou in principe met max. 200A mogen laden.
Ik laad dus met 5A, 20A of 25A. Dus vrij 'zachtjes'. Ik denk dat de batterijen dan nogal vergevingsgezind zijn. Zolang de max spanning (van 54.75 V in mijn geval) maar niet overschreden wordt bij 100% SOC.
Als je een goeie batterij hebt zorgt de BMS ervoor dat de spanning niet hoger wordt en schakelt dan af. Als je ze alle drie tegelijk aanzet op de twee accu's parallel heb je 25A per batterij en dat is volgens mij helemaal geen probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
fcapri schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:16:
[...]

Maakt niks uit. De accuspanning voor de diode is 0,6v lager, de lader ziet gewoon wel die spanning.
Voor soc moet je niet aan de laders meten maar op de accu. Die laders zijn maar domme dingen.
Bijkomend, op een 24v accu zit je met 6 li-ion cellen of 8 lifepo. Die diode van 0,6v over de gehele 24v accu maakt dat je spanning per cell minder dan 0,1v verschilt.
Mijn 12s lifepo accu is 38,4v. Volgeladen op 43.8v en ik gebruik maar een 42v li-ion lader. De accu is dus nooit op 100% geladen wat ook beter is. Bij mijn 42v ebike batterijen stak ik er 2 diodes tussen zodat die op 40,8v max werd geladen.
Die accu was na 4,5jaar en 1230 laadbeurten gezakt van 20Ah naar 17Ah en.in capaciteit merk je dat niet. 98% of 100% is misschien 5min langer fietsen maar is wel gezonder voor de accu.

Lang geleden was ik met een ups systeem bezig op li-ion die max 4.00v per cell zou doen ipv 4.2v, dat zou de accu minder hard doen slijten
Volgens mij klopt dat alleen voor een LiPo, maar moet je een LiFePo batterij wel gewoon 100% laden zodat de BMS de cellen kan balanceren, doe je dat niet dan krijg je verschillen tussen de cellen met alle gevolgen vandien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ik heb ook 3 laders zitten, en parallel aan elkaar, werken prima.
ik heb vroeger echter ook al laders gehad, waarbij ze niet in het stopcontact zaten, maar wel in de accu, en ht groene lichtje ging al branden (ook al was de accu niet op 42V).
dat wil zeggen dat de lader gevoed werd langs de uitgang, en doordat er geen stroom van lader richting accu ging, ging het rode lampje van laden ook niet branden.
DAT type lader zou ellende krijgen als die met een andere lader verbonden is. zijn uitgang zou dan op 'max' komen terwijl die zelf niks levert. slecht ontworpen lader, hoort ook gewoon kapot te gaan dan want die trekt de accu ook leeg.
450SL schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:52:
[...]

Volgens mij klopt dat alleen voor een LiPo, maar moet je een LiFePo batterij wel gewoon 100% laden zodat de BMS de cellen kan balanceren, doe je dat niet dan krijg je verschillen tussen de cellen met alle gevolgen vandien...
dat was vroeger. toen ging een BMS pas balanceren als de cellen op 4,2V zaten.
bv 4,2V 4,05, 4,1V, dan ging de BMS die eerste cell overbruggen zodat de stroom bleef lopen om nr 2 en nr3 verder op te laden.
de BMS'en van de laatste 5jaar werken zo niet meer, die gaan actief balanceren. en dat voel je soms dat de BMS als warm is tijdens het laden (vroeger enkel op het einde).
als je pakket nu 3,6, 3,75 en 3, 73V is, zal de BMS actief al nr2 en nr3 belasten om ze allen op 3,6V te krijgen. vroeger bleef je accupakket op 42V staan voor een 10S li-ion pack. nu zal je zien dat die actief de cellen ontlaad naar 4,15V om ze langer te laten leven

ik heb het niet getest op mijn huidige BMS maar volgens mij werkt die op dezelfde manier. volgens specs begint die te balanceren op 3.48V. voor een 12S is dat dan 41.76V. lukt net dus.
balanceert dus vanaf 41.76V tot 43.8V. zou mijn pak 11cellen van 3,5V hebben en eentje van 3,4V, dan is de BMS die 11cellen al aan het leegtrekken om de 12de bij te laten benen.

In rust zie ik mijn pakket dan terugvallen naar 40-40.5V ongeveer wat dan 3.35V/cell is. en dat komt overeen met 90%. we zullen zien. ik fiets met een 38V 30Ah fietspakket rond met 24cellen van 15Ah erin (12S2P).
mijn accu is van februari en heeft nu 68laadbeurten reeds gehad. zal ze deze zomer eens nameten per cell of er verschil in zit

heb ook een 38,4V lader liggen, kan ze elke 6maand wel eens volledig opladen zodat alles gebalanceerd is

[ Voor 22% gewijzigd door fcapri op 03-07-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:16:
[...]

Juist die minder-dan-0.1V per cel is toch echt significant. De curve van LiFePo4 is in het midden zo vlak dat 0.10V het verschil maakt tussen 20% SoC en 70% SoC(!!) Zie de tabel. Bij een 24V cellenpakket is 0.60V verschil het verschil tussen 30% en 70%. Of tussen 65% en 90% SoC. Het gevolg is dat de lader overschakelt van CC naar CV modus op het verkeerde punt, veel te vroeg (Maar wel gelukkig te vroeg inplaats van te laat). Dus ja, er wordt dan te vroeg gestopt met laden. En wellicht kan het BMS daarom niet balancen, of niet voldoende. En nee, LiFePo4 laders zijn absoluut geen 'domme dingen'!.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqOlGdUBK02Gg2P8VMzw8jY2cPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iNPjFFj5QtfWR2ba0KctXpP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Maartentux op 03-07-2025 13:29 . Reden: plaatje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:55:

ik heb vroeger echter ook al laders gehad, waarbij ze niet in het stopcontact zaten, maar wel in de accu, en ht groene lichtje ging al branden (ook al was de accu niet op 42V).
dat wil zeggen dat de lader gevoed werd langs de uitgang, en doordat er geen stroom van lader richting accu ging, ging het rode lampje van laden ook niet branden.
DAT type lader zou ellende krijgen als die met een andere lader verbonden is. zijn uitgang zou dan op 'max' komen terwijl die zelf niks levert. slecht ontworpen lader, hoort ook gewoon kapot te gaan dan want die trekt de accu ook leeg.
Mijn solar MPPT charge controller 'acculader' heeft expliciet in de instructies staan dat de accu als eerste moet worden aangesloten, en daarna pas de PV panelen. En het apparaat 'ontwaakt' dus ook zodra je de accu aansluit. Dit ding heeft dus exact het gedrag dat jij 'verkeerd' noemt als correct gedrag... dus... hm.

Misschien ligt het allemaal niet zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Nu online
Maartentux schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Mijn solar MPPT charge controller 'acculader' heeft expliciet in de instructies staan dat de accu als eerste moet worden aangesloten, en daarna pas de PV panelen. En het apparaat 'ontwaakt' dus ook zodra je de accu aansluit. Dit ding heeft dus exact het gedrag dat jij 'verkeerd' noemt als correct gedrag... dus... hm.

Bij mijn Deye micro-omvormer is het inderdaad nét andersom. DC (zonnepanelen of batterij) eerst aansluiten, want daar haalt het apparaat zijn voeding vandaan. Daarna de AC-output aansluiten.
Stond ook ergens expliciet in dat je het apparaat 's avonds en 's nachts niet kan instellen omdat het dan geen voeding krijgt (in de veronderstelling van zijn normale gebruik met zonnepanelen uiteraard. Met een batterij speelt dat probleem niet).
Hangt dus af van toestel tot toestel en van merk tot merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Maartentux schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:49:
[...]

ik spreek hier van gewone laders. als je die aan een accu hangt, en die zijn uitgang wordt actief met een groen lampje en die trekt de accu leeg, dat is fout gedrag.

een lader heeft 2 mogelijkheden:
AC verbonden en accu niet vol: rode led
AC verbonden en accu wel vol: groene led
AC niet verbonden, accu niet vol, en wel groene led, dat is fout. als mijn stopcontact in de garage dus uitvalt, en ik kijk naar de lader: fijn; groene led, mijn ebike is geladen... dan sta ik dag later na een paar km met een lege accu

een labvoeding aansluiten op een accu geeft vaak dat de labvoeding kapot gaat als je de stekker uittrekt. want die is niet beveiligd om in uit stand zijn uitgang hoog te hebben. aan een ladvoeding moet je daarom dus een diode aan de uitgang zetten, en de uitgangsspanning 0.6V hoger draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:57:
[...]

ik spreek hier van gewone laders. als je die aan een accu hangt, en die zijn uitgang wordt actief met een groen lampje en die trekt de accu leeg, dat is fout gedrag.

een lader heeft 2 mogelijkheden:
AC verbonden en accu niet vol: rode led
AC verbonden en accu wel vol: groene led
AC niet verbonden, accu niet vol, en wel groene led, dat is fout. als mijn stopcontact in de garage dus uitvalt, en ik kijk naar de lader: fijn; groene led, mijn ebike is geladen... dan sta ik dag later na een paar km met een lege accu

een labvoeding aansluiten op een accu geeft vaak dat de labvoeding kapot gaat als je de stekker uittrekt. want die is niet beveiligd om in uit stand zijn uitgang hoog te hebben. aan een ladvoeding moet je daarom dus een diode aan de uitgang zetten, en de uitgangsspanning 0.6V hoger draaien
Prima. Je herhaalt alleen nogmaals je stelling. En ik gaf dus aan dat er ook andere acculaders zijn die zich precies anders gedragen. Je hebt nul argumenten aangedragen die dat tegenspreken. En je beschrijft een rare edge case. Tsja als de stroom uitvalt en je merkt dit niet op dan kun je met een lege accu komen te staan, zelfs als de lader je accu niet 'leegtrekt', want misschien is -ie dan gewoon simpelweg niet opgeladen.

En een labvoeding is ook sowieso ongeschikt als lader, al was het maar omdat je die zelf handmatig anders moet instellen al naar gelang positie op de laadcurve en type accu.

Next discussie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
  • Nu online
fcapri schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Als ontwerper weet ik dat het moeilijk is om iets 'idiot proof' te maken (zeker omdat deze wereld voortdurend grotere idioten produceert...), maar ik vind dat een apparaat (als het goed ontworpen is) niet zou mogen kapot gaan door 'normaal gebruik'. En met normaal gebruik bedoel ik o.a. als een toestel 2 kabels heeft, welke dat je dan eerst in- of uitplugt. Het is niet uitzonderlijk dat iemand zich daarin zou vergissen.

Dan spreek ik uiteraard niet erover dat je een 48V lader aan een 24V accu zou kunnen aansluiten. Dat is al geen normaal gebruik meer, maar sommige apparaten beweren niettemin toch ook 'kortsluitvast' te zijn ..... Alhoewel ik dat nooit bewust zal uittesten ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
andere vraag nu, lifepo zit idd heeeeeeeeeeeel dicht met zijn spanningen tussen leeg en vol, TE dicht volgens mij om correct te meten met mijn esp (ervaring leert dat die analoge metingen soms verlopen afhankelijk van temperatuur).

heeft er al iemand een BMS gebruikt die ook RS232 data uitspuwt op een paar binnen om daarmee de cellspanningen en SOC eruit te halen?
Maartentux schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:41:

En ik gaf dus aan dat er ook andere acculaders zijn die zich precies anders gedragen.
idd, er zijn zovele ontwerpen, van hele goeie tot crappy chinese.
ik heb al van die laders gehad die zoals mijn case deden. als er 'iets' van spanning aan de uitgang stond, brande de groene led.

met als gevolg; ik stak mijn grasmachine accu in de lader (36v), ik schakelde de garage uit (zet een hele groep stopcontacten ook spanningsloos) en één van die stopcontacten was de lader.
accu is overleden omdat die lader ze heeft leeggetrokken.

sindsdien wil ik enkel laders die echt volledig uitgaan als de AC wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

fcapri schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:55:
ik heb ook 3 laders zitten, en parallel aan elkaar, werken prima.
hoe heb je ze aangesloten? schema?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
kmf schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:15:
[...]

hoe heb je ze aangesloten? schema?
ik heb eigenlijk 8 ebike batterijen samen geknoopt als tijdelijke test (wil naar lifepo gaan in de toekomst).
de 3 laders zitten dus verspreid over 3 batterijen zodoende kan hun bms ook de lader afschakelen. niet ideaal, maar als test werkt het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Mensen,

KLopt het dat de Ecoflow Powerstream via de App niet meer in te stellen is qua limiet (traploos) tussen 0 en 800?

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18:28
Servowire schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:28:
Mensen,

KLopt het dat de Ecoflow Powerstream via de App niet meer in te stellen is qua limiet (traploos) tussen 0 en 800?
Werkt hier gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:55:
idd, er zijn zovele ontwerpen, van hele goeie tot crappy chinese.
Ehh, even afgezien van die discussie (de chinezen hebben ons op dit gebied al ruimschoots voorbijgestreefd), het is eigenlijk best logisch om bij een energiebron die gegarandeerd niet stabiel aanwezig kán zijn (PV panelen) ervoor te kiezen om de accu die aan de uitgang zit als stroombron te prefereren. Wel zou het fijn zijn als dingen niet direct defect raken door een verkeerde aansluitvolgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:22:
[...]

ik heb eigenlijk 8 ebike batterijen samen geknoopt als tijdelijke test (wil naar lifepo gaan in de toekomst).
de 3 laders zitten dus verspreid over 3 batterijen zodoende kan hun bms ook de lader afschakelen. niet ideaal, maar als test werkt het wel
Wat? :? Dit is niet te snappen. Welke spanning? Li-Ion? LiPo? LiFePo? Parallel? Serieel? Periodiek handmatig omgeschakeld? Of duurzaam verbonden? Met of zonder diodes? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Maartentux schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:28:
[...]

Ehh, even afgezien van die discussie (de chinezen hebben ons op dit gebied al ruimschoots voorbijgestreefd), het is eigenlijk best logisch om bij een energiebron die gegarandeerd niet stabiel aanwezig kán zijn (PV panelen) ervoor te kiezen om de accu die aan de uitgang zit als stroombron te prefereren. Wel zou het fijn zijn als dingen niet direct defect raken door een verkeerde aansluitvolgorde.
Tjsa, ik zie de getallen voor R&D niet bij westerse auto- of batterij fabrikanten: https://carnewschina.com/...10000-engineers-ceo-says/

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
daemonix schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 00:35:
[...]

Tjsa, ik zie de getallen voor R&D niet bij westerse auto- of batterij fabrikanten: https://carnewschina.com/...10000-engineers-ceo-says/
Ja. Of lees wat de CEO van Ford zegt... https://insideevs.com/new...rd-ceo-china-evs-humbled/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoYK2DxFIng2vC53Ak5JdemBUa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RY6irlq1T1KQGamMaHUj1hDE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Maartentux schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:34:
[...]

Wat? :? Dit is niet te snappen. Welke spanning? Li-Ion? LiPo? LiFePo? Parallel? Serieel? Periodiek handmatig omgeschakeld? Of duurzaam verbonden? Met of zonder diodes? :? :?
8 batterijen, 36V li-ion, parallel geschakelt want serieel zou vuurwerk geven. BMS'en mag je ook niet serieel verbinden. zijn ook allemaal al oudere batterijen (de jongste is 4,5jaar oud) dus met slechte Ri waardoor ze geen hoge stromen meer kunnen leveren. de batterijen hebben ook zekeringen zitten (20-30A).
Met de uitgangen aan elkaar aan een voedingsrail die dan verbind naar de inverters (schakel de inverters op AC).
3 batterijen hebben een lader inplugt zitten, die komt dus op de 36V cellen terecht en aangezien de BMS'en met de uitgang aan elkaar zitten, zitten de laders parallel.

en dan zijn er 3 systemen die kunnen ingrijpen
1) mijn ESP schakelt de laders niet meer in als de accu's op 97% komen (kleine 41,7V) en schakelt pas weer laders aan als de accu lager dan 90% is gekomen (40.9V) indien er zon is en overschot injectie. meestal pas de dag erna.
2) zou mijn esp in de fout gaan, dan schakelen de li-ion laders ook uit na hun normale CV stage (in principe als de laadstroom minder is dan 10%). de grootste van 5A zal eerder uitschakelen dan de kleinste van 2A. maar zover kan het nite komen.
3) zou het absoluut foutlopen dan kan de BMS ook de lader afschakelen zouden de cellen te hoog zijn. deze wordt dan uitgeschakelt voor het hele circuit. 3 laders die moeten ingrijpen.

bij de volgende versie (dit weekend) wordt er ook een stroom meting toegevoegd zodat ik daadwerkelijk kan zien hoeveel stroom er inloopt of hoeveel er uitloopt

[ Voor 10% gewijzigd door fcapri op 04-07-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraat
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:03
Servowire schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:28:
Mensen,

Ik heb hier hetzelfde, maar dat met de EcoFlow Stream Microinverter. Ik kan alleen nog land instellen en afhankelijk van land 600W of 800W output hebben.

Contact gehad met EcoFlow support en die gingen mijn bevinden meenemen naar de ontwikkelaars. Dus als meer mensen gaan klagen bij support...

De Powerstream kan je waarschijnlijk nog wel via de API aansturen (in HomeAssistant via https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud#) maar voor mijn Stream Microinverter is de API documentatie nog niet beschikbaar en wilde support 'm ook (nog) niet beschikbaar stellen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
hydraat schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Ik heb hier hetzelfde, maar dat met de EcoFlow Stream Microinverter. Ik kan alleen nog land instellen en afhankelijk van land 600W of 800W output hebben.

Contact gehad met EcoFlow support en die gingen mijn bevinden meenemen naar de ontwikkelaars. Dus als meer mensen gaan klagen bij support...

De Powerstream kan je waarschijnlijk nog wel via de API aansturen (in HomeAssistant via https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud#) maar voor mijn Stream Microinverter is de API documentatie nog niet beschikbaar en wilde support 'm ook (nog) niet beschikbaar stellen. :-(
Heb er ook over geklaagd van de stream.
Kreeg gisteren een email dat ze het gingen fixen.
Mijn powerstreams hebben nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

hydraat schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Gevonden.

Als je die optie "Meter" kies (om Shelly bjiv te koppen) dan verwijnt die schuifbalk, OOKAL kies je niet eens een meter. Via API kan het nog wel. Als je "Slimme stekker" ding van ecoflow kiest dan krijg je wel een schuifbalkje om traploos in te stellen via App. Maar via API werkt altijd :P

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:09:
[...]
Heb er ook over geklaagd van de stream.
Kreeg gisteren een email dat ze het gingen fixen.
Mijn powerstreams hebben nergens last van.
Stond vandaag een update van de app klaar (met fixes voor ontwikkelfoutjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
joep03nl schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Stond vandaag een update van de app klaar (met fixes voor ontwikkelfoutjes).
Niet met de slider voor de stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:46
Wat is nu een goed (werkbaar) alternatief als vervanger van de Ecoflow Powerstream aangezien deze nergens meer te koop zijn.
1 van mijn powerstreams zegt soms "doe het zelf maar" dus ik kan onder garantie mijn geld terugkrijgen omdat de powerstream niet meer leverbaar is ben ik dus op zoek naar een alternatieve omvormer.
Bij voorkeur 1 die lokaal aan te sturen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:06:
[...]

3) zou het absoluut foutlopen dan kan de BMS ook de lader afschakelen zouden de cellen te hoog zijn. deze wordt dan uitgeschakelt voor het hele circuit. 3 laders die moeten ingrijpen.
Hoe meer ik erover hoor hoe meer ik een schema zou willen zien.
Óf elk BMS heeft een aparte ingang om de lader aan te sluiten (ongebruikelijk, maar goed...) en in dat geval zitten de laders níet parallel, óf alles (de 3 laders en de 8 Battery Management Systems) zit gewoon op dezelfde 36V rail. In dat laatste geval zitten de laders wel parallel, maar moeten niet de 3 laders ingrijpen, maar de 8 BMS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ook ik heb vandaag een email gekregen van ecoflow dat mijn powerstream vervangen word wegens defect. ik krijg een refund van mijn geld.

waarom is powerstream niet leverbaar meer? ik zie ze toch nog online staan want zit nu wel vast met die delta 2 accu dan, als de powerstream zelf niet leverbaar is zit ik met een nutteloze batterij van 900€. ik kocht de powerstream destijds veel goedkoper dan waar ze nu voor op amazon staan, dus moet zowieso nog opleggen nu

ik ben van mening dat die powerstream gewoon in sleep gaat.
volgens google zou er ergens een standby timer zijn als er 2uur lang geen verbruik is.
als die om 5h30 (zonsopgang) stopt met energie leveren aan mijn huis, maar de zonnepanelen doen voor 7h30 niks, dat die dan uitvalt.
en het zou me niet verwonderen dat die telkens uitvalt als er bewolking was smorgens of savonds (als die om 18h30 geen zonnestroom meer krijgt, en om 22h pas moet terugleveren bij zonsondergang, is die vermogelijk daar ook uitgevallen na 2uur).
en dat komt overeen met de tijdstippen dat mijn ecoflow offline is. 2uur na zonsopgang of iets voor zonsondergang.

nog iemand die hetzelfde ondervind? anders zorg ik er gewoon voor dat er elke 30 min eens een 'puls' DC komt op de solar inputs.
Maartentux schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Hoe meer ik erover hoor hoe meer ik een schema zou willen zien.
Óf elk BMS heeft een aparte ingang om de lader aan te sluiten (ongebruikelijk, maar goed...) en in dat geval zitten de laders níet parallel, óf alles (de 3 laders en de 8 Battery Management Systems) zit gewoon op dezelfde 36V rail. In dat laatste geval zitten de laders wel parallel, maar moeten niet de 3 laders ingrijpen, maar de 8 BMS'en.
8 Ebike batterijen. elke batterij heeft een lader ingang zitten. die zit via de BMS direct op de 10S li-ion cellen. je kan gewoon de accuspanning meten aan die DC connector.
die 8 batterijen zitten allemaal met hun uitgangen op een voedingsrail. de BMS zit er idd tussen, maar doet nu in principe niks.

er zijn 3 laders, elke lader zit random in een accu ingeplugt.
als ik 1 lader inschakelt, komt die zijn laadstroom op de 10S accupack en bijgevolg ook op de voedingsrail waardoor alle batterijen stroom krijgen. ik zie instant op mijn ESP dat de accuspanning van de 8accu's stijgt.
als ik een 2de lader inplug, komt die ook op dezelfde batterijen terecht.
als 1 bms echter zegt: genoeg geweest, die accu is vol, en die onderbreekt de laadstroom.elk BMS ziet echter wel zijn eigen accu, en niet de andere

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7xp3LH3EUQoJTKlF8b79RWlpfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAJWFOY7XdhMJrAGVoPZUklX.jpg?f=fotoalbum_large

bovenstaande zijn nu BMS'en waar de lader en de load op dezelfde pin zitten op het BMS. de schakelfets staan in serie
er zijn ook BMS waar de C- en de P- afzonderlijk zijn, daar staan de schakelfets in parallel maar maakt in werking niks uit.
als ik op de laadconnector op de laatste accu meet, dan zal ik aan de spanning zien wanneer de eerste lader inschakelt, ook wanneer de 2de bijkomt en ook als de 3de in werking treed. electrisch gezien staan ze parallel (met een BMS fet ertussen in geleiding)

elk BMS zal zijn eigen accupack balanceren. als er 9cellen op 4,0V staan en 1 op 4,2V zal die BMS zelf ingrijpen om die 4,2V cell te belasten.

mijn ESP schakelt als eerste uit op 41.7V (97%), boven die spanning worden geen laders meer ingrschakelt tot de accu weer lager dan 90% is gekomen. er kan GEENENKELE accu hoger dan 41,7V aangezien ze parallel zitten.
als die ESP niet zou ingrijpen op 97%, dan zal de lader ook afschakelen op 42V als de stroom minder is dan 200mA (voor de 2A laders) en 500mA (voor de 5A laders).
als die 2de stap ook niet zou werken, dan pas grijpt de BMS in als de accu boven de 43,5V ofzo komt.

de BMS werkt hier enkel als balanceerder en enkel als ESP en lader het zouden afweten, kan die in 3de stap nog ingrijpen om de accu af te koppelen.
laatste is getest geweest doordat mijn ESP niet afschakelde met belasten lager dan 31V. elk BMS had ingegrepen en elke accu was afgekoppelt.
daar heb ik dan manueel elke battery weer aan zijn lader moeten hangen om wakker te maken.

[ Voor 104% gewijzigd door fcapri op 07-07-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
Gezien het niet leverbaar zijn van de ecoflow powerstream: ik heb vorig jaar 9 juli een 600watt (upgradeable naar 800) gekocht. Ligt ongebruikt op zolder, doos is alleen open geweest. Bij interesse graag PB. Ik was aanvankelijk erg enthousiast over de eenvoudige thuisaccu maar uiteindelijk niks mee gedaan.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
Zie bij Amazon Prime days nu de Litime 24v 100 ah voor 399 ipv 469 voor de liefhebber.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
gisteren weer de ecoflow gehad die offline is en ik denk het wel te hebben gevonden.
juist ter vereficatie:
als er GEEN spanning uit de zonnepanelen komt en er zit geen accu op, zien jullie de ecoflow dan nog snachts of is die disconnected?

gisterenavond werkte mijn ecoflow perfect, zette manueel het terugleveren uit en enkele minuten later was die offline. blijkbaar gaat de accu in slaap dan (x aantal minuten zonder opladen op stroom leveren schakelt die uit). zonder DC spanning schakelt mijn ecoflow ook uit.
vanmorgen met de eerste zonnestralen starte de ecoflow op, had netwerk, maar de accu was niet aanwezig.
toen de zon dan genoeg stroom leverde, startte de accu wel op.
dus het hele probleem is de accu die in slaap gaat. en dat probleem vond ik dus ook op google. zonder de accu starte die persoon zijn ecoflow ook elke dag opnieuw op, na het monteren van de accu doet die dat niet maar gaat offline

https://www.reddit.com/r/..._disconnecting_regularly/
https://www.reddit.com/r/.../1dilubd/comment/l96ioih/

ik ga als test eens een 36V 2A adapter op een DC ingang erbij zetten op een smartplug, en als die offline is, die adapter eens inschakelen zodat die stroom levert op de zonnepaneel ingang en zo de accu wakker maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:21
@fcapri

Als mijn accu leeg is gaat mijn ecoflow offline.
Of als ik de load afschakel via het BMS.
Zonnepanelen heb ik er niet aan zitten.
PS wordt gevoed vanuit de DC kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Nu online
fcapri schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:56:
gisteren weer de ecoflow gehad die offline is en ik denk het wel te hebben gevonden.
juist ter vereficatie:
als er GEEN spanning uit de zonnepanelen komt en er zit geen accu op, zien jullie de ecoflow dan nog snachts of is die disconnected?

gisterenavond werkte mijn ecoflow perfect, zette manueel het terugleveren uit en enkele minuten later was die offline. blijkbaar gaat de accu in slaap dan (x aantal minuten zonder opladen op stroom leveren schakelt die uit). zonder DC spanning schakelt mijn ecoflow ook uit.
vanmorgen met de eerste zonnestralen starte de ecoflow op, had netwerk, maar de accu was niet aanwezig.
toen de zon dan genoeg stroom leverde, startte de accu wel op.
dus het hele probleem is de accu die in slaap gaat. ......
De meeste micro-omvormers halen hun werkingsspanning (hun voeding) van de DC-kant. Bij geen DC vallen ze uit.

Je zegt dat je accu 'in slaap gaat' zonder op te laden. Dat begrijp ik niet. Wat is dan het nut van de accu? Als die niet opgeladen wordt, zou die toch zijn spanning moeten terugleveren bij het ontladen....
Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
dat is het hele probleem nu net.
overdag laad de accu op, van ongeveer 7h30 tot 14h en dan is ze vol. de inverter levert de overige energie aan het huis.
rond 19h ongeveer is de zon weg aan die panelen (hangen tegen garagepoort) en doet de ecoflow niks (wel nog spanning op de DC klemmen van de solar kabels).
na zonsondergang (22h-22h30) levert de accu 150W aan het huis terug tot zonsopgang, dit om mijn nachtverbruik te neutraliseren.

blijkbaar is er een setting in die delta accu, als er 2uur geen opladen of terugleveren is, dat ze uitvalt. er is dan geen DC spanning meer. ecoflow valt uit, staat disconnected in mijn app.
de dag erna start die op als de zonnepanelen stroom leveren.

als die disconnected is, ga ik naar de garage, druk op de knop van de delta battery en alles komt tot leven.
ik had vandaag de nacht op het werk, en kon er dus niet aan. vanmorgen startte die dus weer op en begon mijn accu op te laden (98%).

het is dus niet mijn ecoflow die foutloopt, maar die accu dat in sleep gaat.
gisteren dus getest, rond 22h het terugleveren eens afgezet (mijn DIY accu was aan het leveren), om 23h geen reactie meer van ecoflow. ,accu in slaap gevallen en die komt enkel weer actief als er dus laadstroom van de panelen in gaat.

idem dus smorgens. zonsopgang 5h30, terugleveren stopt, t is bewolkt dus zonnepanelen doen niks, ecoflow valt uit na 30min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk9LIWEprAVqAW-thggTeoiYsc0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2OqlvEcceQd8NspdamwOQatL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Nu online
fcapri schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:56:
dat is het hele probleem nu net.
overdag laad de accu op, van ongeveer 7h30 tot 14h en dan is ze vol. de inverter levert de overige energie aan het huis.
rond 19h ongeveer is de zon weg aan die panelen (hangen tegen garagepoort) en doet de ecoflow niks (wel nog spanning op de DC klemmen van de solar kabels).
na zonsondergang (22h-22h30) levert de accu 150W aan het huis terug tot zonsopgang, dit om mijn nachtverbruik te neutraliseren.

blijkbaar is er een setting in die delta accu, als er 2uur geen opladen of terugleveren is, dat ze uitvalt. er is dan geen DC spanning meer. ecoflow valt uit, staat disconnected in mijn app.
de dag erna start die op als de zonnepanelen stroom leveren.

als die disconnected is, ga ik naar de garage, druk op de knop van de delta battery en alles komt tot leven.
ik had vandaag de nacht op het werk, en kon er dus niet aan. vanmorgen startte die dus weer op en begon mijn accu op te laden (98%).

het is dus niet mijn ecoflow die foutloopt, maar die accu dat in sleep gaat.
gisteren dus getest, rond 22h het terugleveren eens afgezet (mijn DIY accu was aan het leveren), om 23h geen reactie meer van ecoflow. ,accu in slaap gevallen en die komt enkel weer actief als er dus laadstroom van de panelen in gaat.

idem dus smorgens. zonsopgang 5h30, terugleveren stopt, t is bewolkt dus zonnepanelen doen niks, ecoflow valt uit na 30min

[Afbeelding]
Ok. Ik begrijp nu dat je probleem afkomstig is van je accu die in slaapmode gaat, en niet zozeer van je omvormer.
Ik vind het wel een beetje een raar 'feature' van die accu, gezien de bestaansreden van een accu net spanning terugleveren is .... :) Tenzij het BMS de accu uitschakelt bij 0% SOC ter bescherming.
Maar ik lees in je screenshot: 'disable automatic shutdown entirely'. Heb je dat al geprobeerd? Dat klinkt als een mogelijke oplossing voor je probleem.
Tenzij de accu helemaal leeg loopt uiteraard....

[ Voor 3% gewijzigd door SusV op 08-07-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
die disable vind ik dus niet.
het probleem zit in een cirkeltje. de accu schakelt uit omdat er niet wordt geladen of stroom geleverd.
doordat er geen DC meer is op de powerstream valt die ook uit.

als die uitvalt, kan ik in de app niet meer instellen dat die 150W aan het huis moet leveren, en ligt alles eruit tot smorgens als de zonnepanelen 20V DC aanbieden.
de accu is dan nog altijd 98-100% vol.

ik loop dan naar de garage, druk 1x op de knop van de accu, display komt aan en toont bv 98%. powerstream start ook weer op, die ziet in de automatie dat die 150W moet leveren tussen zonsondergang en zonsopgang.

dit probleem zal vermoedelijk erger worden in de winter als de panelen meerdere uren niks meer doen.
als tijdelijke oplossing heb ik nu een 29V lader aan de DCingang van de zonnepanelen parallel gezet. ik kan dan zogezegd 'laadstroom' opwekken die de accu wakker maakt.

2de oplossing moet ik uitgebreid zoeken is om de accu bv 10W te laten leveren tussen 16h en 22h en dat die na 22h dan 150W levert. dit zou voorkomen dat de accu in sleep gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Verwijderd...
Mijn antwoord had geen toegevoegde waarde... 🙈

[ Voor 96% gewijzigd door Siewert op 08-07-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:13
fcapri schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:10:
die disable vind ik dus niet.
het probleem zit in een cirkeltje. de accu schakelt uit omdat er niet wordt geladen of stroom geleverd.
doordat er geen DC meer is op de powerstream valt die ook uit.

als die uitvalt, kan ik in de app niet meer instellen dat die 150W aan het huis moet leveren, en ligt alles eruit tot smorgens als de zonnepanelen 20V DC aanbieden.
de accu is dan nog altijd 98-100% vol.

ik loop dan naar de garage, druk 1x op de knop van de accu, display komt aan en toont bv 98%. powerstream start ook weer op, die ziet in de automatie dat die 150W moet leveren tussen zonsondergang en zonsopgang.

dit probleem zal vermoedelijk erger worden in de winter als de panelen meerdere uren niks meer doen.
als tijdelijke oplossing heb ik nu een 29V lader aan de DCingang van de zonnepanelen parallel gezet. ik kan dan zogezegd 'laadstroom' opwekken die de accu wakker maakt.

2de oplossing moet ik uitgebreid zoeken is om de accu bv 10W te laten leveren tussen 16h en 22h en dat die na 22h dan 150W levert. dit zou voorkomen dat de accu in sleep gaat
Als je de app opent:
Andere apparaten>>Jouw Delta>>Tandwieltje>>Time-out voor het apparaat>>Nooit
En als je daar dan toch zit, stel gelijk de limiet voor ontladen in op minimaal 5%. Anders eindig je mogelijk met een baksteen. Als je die ecoflow te ver ontlaad dan knalt de BMS er steeds uit als je hem weer probeert op te laden.

Been there done that met een Delta Pro..

[ Voor 9% gewijzigd door Acidrain op 08-07-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Ik heb geen timeout. Accu staat ook al op 10-100%. Van 22h tot 6h zit ik smorgens nog op 35%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH5Tep8XNfN0JdE9H88eMvNPAFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fj2X5IkmkksEI2aG2G5QVyoh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3MYMvOtOsf-VniGgYRqFfwNsMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TczzPXPDolHzJ04FcWwcuQwW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:18:
Ik heb geen timeout. Accu staat ook al op 10-100%. Van 22h tot 6h zit ik smorgens nog op 35%

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar staat "max power output: 800W" tussen dus dat kan de accu niet zijn, dat is de inverter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zit nu in de settings van Powerstream system.
Je moet terug naar het begin scherm en op other devices klikken daar vind je 2 devices, je powerstream en je accu. Klik op je accu en ga dan naar settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
nope, geen accu, enkel de powerstream. en onder de powerstream vind ik de accu door op het accu symboo te klikken. net zoals ik op de zonnepanelen kan klikken of de smartplugs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmotzIwGdEk0qPlPo5yjZbm2pkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYRTMrks5USziZ67BWENKvaG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTYbFCVLJXNmUskcgvfeboyg8-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwNuB40b0fe6X5x41ay3no7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW3MbfIBY8k9SfhND3PxDzd1ggs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkKmMLAtYMBcKqQvJDelpwWh.jpg?f=fotoalbum_large

ook al geprobeerd de accu zo toe te voegen, maar volgens mij heeft die geeneens bluetooth of wifi onboard. alles verloopt via de powerstream (is geen accu die standalone kan draaien met stopcontacten erop)

ecoflow service ook gecontacteerd met deze info nu, want het vervangen van de ecoflow zal niks uithalen zolang ik die accu niet wakker kan houden.
daarnet was de boel weer olfline, mijn ebike lader geactiveerd, ecoflow startte, accu startte, alles weer online

powerstream zit ook weer te klagen van 'unstable connection'. die wifi ontvangers zijn echt een ramp in dat toestel. de acces point direct bovenop de accu gezet nu

[ Voor 22% gewijzigd door fcapri op 08-07-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:39:
is geen accu die standalone kan draaien met stopcontacten erop
Ahh dat verklaart, ik weet niet of die extra aanvul accu's bedoeld zijn om direct aan een Powerstream te knopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48
Volgens mij moet dat wel gewoon kunnen, met de juiste kabel natuurlijk.
Maar mogelijk heb je een Delta nodig om de timeout uit te schakelen bij geen vermogensafgifte.
fcapri, mijn advies, probeer iets meer structuur in je berichten je maken, je gaat nu van e-bike laders naar expansion batteries naar wifi. Mogelijk dat iemand in het Ecoflow Delta topic nog een idee heeft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Jim423 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:43:
Volgens mij moet dat wel gewoon kunnen, met de juiste kabel natuurlijk.
Maar mogelijk heb je een Delta nodig om de timeout uit te schakelen bij geen vermogensafgifte.
fcapri, mijn advies, probeer iets meer structuur in je berichten je maken, je gaat nu van e-bike laders naar expansion batteries naar wifi. Mogelijk dat iemand in het Ecoflow Delta topic nog een idee heeft.
Dat het zo aangesloten kan worden en min of meer werkt (duidelijk niet goed gezien de genoemde issues) wil niet zeggen dat Ecoflow het ook zo bedoeld heeft. Nergens in hun documentatie zie ik staan dat je een powerstream direct op een extra battery aan kan sluiten. Overal wordt gesproken over aansluiten op een aantal types Delta met daarbij 2 type kabels. 1 voor de Delta Max etc en 1 voor de Delta Pro

Dat je de powersteam moet aansluiten op een poort voor een extra battery op 1 van de delta's zorgt er natuurlijk ook voor dat hij direct op een extra battery aangesloten 'kan' worden. Maar er vermoedelijk niet voor bedoeld is.

@fcapri En een fiets accu op de solar poort aansluiten is al helemaal niet wat Ecoflow voor ogen had ook al werkt het min of meer... Dus succes met support zoeken bij Ecoflow...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
  • Nu online
Acidrain schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:25:
[...]
Nergens in hun documentatie zie ik staan dat je een powerstream direct op een extra battery aan kan sluiten. ...

Dat je de powersteam moet aansluiten op een poort voor een extra battery op 1 van de delta's zorgt er natuurlijk ook voor dat hij direct op een extra battery aangesloten 'kan' worden. Maar er vermoedelijk niet voor bedoeld is.
Geen enkele plug-in micro-omvormer is bedoeld om met een batterij te werken. Die dingen zijn gemaakt om aan zonnepanelen aangesloten te worden.
Dat wil niet zeggen dat ze niet 'kunnen' werken met een batterij, eventueel mits aanpassing van de firmware. Maar daarvoor zijn ze in wezen niet gemaakt. Dat wordt m.i. wel eens over het hoofd gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
SusV schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Geen enkele plug-in micro-omvormer is bedoeld om met een batterij te werken. Die dingen zijn gemaakt om aan zonnepanelen aangesloten te worden.
Dat wil niet zeggen dat ze niet 'kunnen' werken met een batterij, eventueel mits aanpassing van de firmware. Maar daarvoor zijn ze in wezen niet gemaakt. Dat wordt m.i. wel eens over het hoofd gezien.
Precies dit! En dan gaat geen enkele toko support leveren als je tegen issues aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ik heb destijds contact gehad met ecoflow ivm die batterij en die hebben bevestigd dat de extra battery met de powerstream kan werken. maar de accu alleen kan niks doen.
Dear Andy,

Thanks for your patience.

Delta max(2000) is compatible with powerstream and requires an XT150 via BKW-DELTA EB cable.

Any other questions, please feel free to contact us again. Thank you!

Best regards,

Lulia
EcoFlow Customer Service Center
EcoFlow EU
T:+49 800 0002566 DE
+43 80 001 8036 AT (9:00-17:00 CET, Monday-Friday)
+44 808 812 6006 UK (8:00-16:00 GMT+1, Monday-Friday)
met een gewone delta 2 kan je die wel afkoppelen en in de field gebruiken als 'powerbank', deze accu kan enkel gebruikt worden in functie met de powerstream, of met een andere delta 2
Jim423 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:43:
omdat de ecoflow dus uitschakelt als er geen zonnepaneelspanning meer is, en de accu niks aan het doen is, heb ik een work around gemaakt door een ebike lader (36V) via een smartplug parallel aan een zonnepaneel gezet.
zo kan ik de smartplug aanschakelen en 'simuleren' dat er zonnestroom is (42V aan de ingang), zodat de ecoflow opstart, en ook de delta batterij laat opstarten om te gaan laden.
zonder dit moet ik tot smorgens wachten als de zon de boel opstart
SusV schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:45:
[...]

de ecoflow powerstream is NET WEL gemaakt om aan een accu te koppelen. dat is het hele principe van die setup. in tegenstelling tot anderen hier die een 'losse' accu aan de solar inputs hangen, gebruik ik wel de officiele accu met officiele accu kabel om aan de powerstream te koppelen. volledig zoals de fabrikant het bedoelt dus.
normaal gebruiken ze die om via zonnepanelen en de powerstream aan een huis installatie (balkon) in te pluggen. met een delta batterij kan je ook snachts stroom leveren.
Afbeeldingslocatie: https://websiteoss.ecoflow.com/media/power-stream/teaser/h5/9661f9ebadb033f957bb7b2e19e38c3e.jpg

de delta batterij kan je ook in de field als powerbank gebruiken met 230V stopcontacten en opladen met zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-H0-q5K34qL-9DYh3bj_bD7vQQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/KjXOkjWF0Qq7I7Ij2CsAOoue.avif?f=user_large

aangezien ik geen nut heb van die stopcontacten en ik die ook nooit ga afkoppelen om mee te nemen, heb ik dus een extra battery genomen omdat die geen interne inverter heeft en dus enkel met:
-een powerstream
-een andere batterij
kan werken.

waarom zou ik ene kopen met inverter naar 230V als ik het toch nooit gebruik. ding kost vlot 500€ meer dan en zou enkel met de powerstream gebruikt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door fcapri op 09-07-2025 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:56:
ik heb destijds contact gehad met ecoflow ivm die batterij en die hebben bevestigd dat de extra battery met de powerstream kan werken. maar de accu alleen kan niks doen.

[...]

met een gewone delta 2 kan je die wel afkoppelen en in de field gebruiken als 'powerbank', deze accu kan enkel gebruikt worden in functie met de powerstream, of met een andere delta 2

[...]

omdat de ecoflow dus uitschakelt als er geen zonnepaneelspanning meer is, en de accu niks aan het doen is, heb ik een work around gemaakt door een ebike lader (36V) via een smartplug parallel aan een zonnepaneel gezet.
zo kan ik de smartplug aanschakelen en 'simuleren' dat er zonnestroom is (42V aan de ingang), zodat de ecoflow opstart, en ook de delta batterij laat opstarten om te gaan laden.
zonder dit moet ik tot smorgens wachten als de zon de boel opstart

[...]

de ecoflow powerstream is NET WEL gemaakt om aan een accu te koppelen. dat is het hele principe van die setup. in tegenstelling tot anderen hier die een 'losse' accu aan de solar inputs hangen, gebruik ik wel de officiele accu met officiele accu kabel om aan de powerstream te koppelen. volledig zoals de fabrikant het bedoelt dus.
normaal gebruiken ze die om via zonnepanelen en de powerstream aan een huis installatie (balkon) in te pluggen. met een delta batterij kan je ook snachts stroom leveren.
[Afbeelding]

de delta batterij kan je ook in de field als powerbank gebruiken met 230V stopcontacten en opladen met zonnepanelen.
[Afbeelding]

aangezien ik geen nut heb van die stopcontacten en ik die ook nooit ga afkoppelen om mee te nemen, heb ik dus een extra battery genomen omdat die geen interne inverter heeft en dus enkel met:
-een powerstream
-een andere batterij
kan werken.

waarom zou ik ene kopen met inverter naar 230V als ik het toch nooit gebruik. ding kost vlot 500€ meer dan en zou enkel met de powerstream gebruikt worden.
Jij hebt geen Ecoflow Delta Max 2000, jij hebt een Ecoflow Delta Max 2000 extra batterij. En daarvan hebben ze dus niet bevestigd dat dit direct op een Powerstream kan werken!

De Ecoflow Delta Max 2000 heeft namelijk wel de mogelijkheid om direct stekkers op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
dat heb ik hen 100% zeker correct gevraagd
ik heb geen delta max 2000, ik heb de delta SMART 2016Wh, en dat is de extra battery.
ik heb hen ook expliciet gevraagd dat ik geen delta max nodig had om off grid te gaan.

heb van dan een 'verkoper' een lijst gekregen met compatibele apparaten (probeer die terug te vinden)
接收日期: Sat May 17 2025 03:54:30 GMT+0800 (中国标准时间)
至: EcoFlow EU SolutionService Support <solutionservice.eu@ecoflow.com>;
主题: what battery for powerstream.
Hi,

I already have a powerstream running on 2 solarpanels.
I want to add a battery so the powerstream can charge it with solar power, and in the night this battery has to deliver power (130W) thru the powerstream to my house.

I want to buy the “EcoFlow Delta Max Smart extra Battery 2016Wh”. Can this battery be used with a powerstream for my purpose?
I don’t need a delta 2 battery as I don’t need to go off grid.
in Belgium it is allowed from last month to have a poweroutlet connected solar inverter and battery, limited to 2 solar panels and a max of 800.

on the internet I found different stories, 1 person says it cannot be charged or discharged, another person says it can do it. On the ecoflow website I cannot find a list of compatible batterys for the powerstream

Kind regards

Andy de vuyst
amazon verkoopt ze trouwens ook gewoon als kit (wel de 1024wh versie met li-ion, ik heb de 2016Wh versie met lifepo cellen)
https://www.amazon.com.be...em_nYwDXbCYh2Z2MFogfg1ftQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qJnskXeEhKvb1BhCBD1ZtcqfV4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0wTEhBHPk7uj1TZNOGSkIAei.jpg?f=user_large

-het word verkocht als kit
-het word bevestigd dat beide samen werken
-ecoflow bevestigd via mail ook dat beide kunnen werken
-en van een ecoflow verkooppunt kreeg ik ook een lijst waar alle inverters en batterijen op staan die compatibel zijn.

pas daarna heb ik mijn accu gekocht ;)

[ Voor 31% gewijzigd door fcapri op 09-07-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 07:09

Jerra

Beunhaas in wording

@fcapri hoewel je de opmerking van @Jim423 wel quote reageer je er niet echt op.
Ik wil bij deze de feedback van hem kracht bijzetten, ik lees al een tijdje (met je) mee en ik kan er vaak geen kaas van maken.

Ik denk dat je dan meer kan terugkrijgen uit dit (of andere) fora. :)

Die Smart 2016Wh is zelfs wel eens geadverteerd i.c.m. met de powerstream, maar dit specifieke probleem (de timeout van de batterij bij geen/zeer lage load) zou je nog eens terug kunnen koppelen bij Ecoflow, het lijkt me echt bij de accu te liggen en niet bij de micro-omvormers.

Heb je ernaast nog een " normale" delta ecflow? mogelijk kan de uitbreidingsbatterij de settings daarvan overnemen als je ze op elkaar aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ik heb dit reeds ook doorgemaild naar ecoflow, nu afwachten tot EU support mijn probleem doorstuurt naar hun technische dienst
Jerra schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:13:
@fcapri hoewel je de opmerking van @Jim423 wel quote reageer je er niet echt op.
Ik wil bij deze de feedback van hem kracht bijzetten, ik lees al een tijdje (met je) mee en ik kan er vaak geen kaas van maken.
ik quote hem ook om te zeggen dat ik niet van ecoflow naar ebike ga, maar dat ik een ebike lader gebruikte om de ecoflow 'wakker' te maken om te simuleren dat er weer zon is. als ik elke keer om 23h uit mijn bed moet komen, en naar de lood achteraan lopen om 1x op een knopje te drukken, dat ben je beu na een tijdje.

dat mijn berichten niet makkelijk te volgen zijn weet ik, ik ben licht autistisch en zal soms van het ene naar het andere springen. in mijn hoofd lijkt alles logisch en uitgelegd, voor andere kan het chaotisch overkomen

ik heb dan ook 2 systemen draaien
1) ecoflow powerstream, 2 zonnepanelen 450Wp en een ecoflow batterijen met de correcte ecoflow kabel

2) een zelfbouw thuis batterij, 8 ebike batterijen, 3 ebike laders, 3 solar inverters, eigen sturing met ESP.

sommige raken misschien in de war dat ik vorige maand over mijn eigen thuis batterij spreek, maar de laatste weken vooral over de ecoflow dat niet correct werkt. omdat mogelijks ook anderen dit kunnen voor hebben

[ Voor 95% gewijzigd door fcapri op 09-07-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:07:
dat heb ik hen 100% zeker correct gevraagd
ik heb geen delta max 2000, ik heb de delta SMART 2016Wh, en dat is de extra battery.
ik heb hen ook expliciet gevraagd dat ik geen delta max nodig had om off grid te gaan.

heb van dan een 'verkoper' een lijst gekregen met compatibele apparaten (probeer die terug te vinden)

[...]

amazon verkoopt ze trouwens ook gewoon als kit (wel de 1024wh versie met li-ion, ik heb de 2016Wh versie met lifepo cellen)
https://www.amazon.com.be...em_nYwDXbCYh2Z2MFogfg1ftQ

[Afbeelding]

-het word verkocht als kit
-het word bevestigd dat beide samen werken
-ecoflow bevestigd via mail ook dat beide kunnen werken
-en van een ecoflow verkooppunt kreeg ik ook een lijst waar alle inverters en batterijen op staan die compatibel zijn.

pas daarna heb ik mijn accu gekocht ;)
Je hebt het inderdaad correct gevraagd, alleen ze hebben je vraag duidelijk niet goed begrepen want ze reageren met:
Dear Andy,

Thanks for your patience.

Delta max(2000) is compatible with powerstream and requires an XT150 via BKW-DELTA EB cable.

Any other questions, please feel free to contact us again. Thank you!

Best regards,

Lulia
*knip*
De Delta max(2000) is het apparaat met converter en stekkers, dus niet het apparaat waar jij om vroeg.
De Delta max(2000) is wel compatible met de powerstream.

En wat Amazon betreft, dat die iets verkoopt wat toevallig werkt wil nog niet zeggen dat Ecoflow het zo bedoelt heeft.

Toon mij 1 officieel plaatje van Ecoflow die een powerstream op een Delta extra battery aangesloten laat zien.
Of een officieel Ecoflow website waarop staat dat dit zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Acidrain schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:19:

Toon mij 1 officieel plaatje van Ecoflow die een powerstream op een Delta extra battery aangesloten laat zien.
Of een officieel Ecoflow website waarop staat dat dit zou moeten werken.
plaatje probeer ik terug te vinden. maar ook bij de ecoflow official club (weet niet of dit 100% official is) werd dit bevestigd.

https://www.facebook.com/...b/posts/2050194252139310/

en deze. is wel de pro (grotere accu) maar wel de gewone extra batterij
https://eu.ecoflow.com/pr...ry?variant=46819531751767

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABTqX3vTdQm8nYTSOJ15BR9O2kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDXqabHb3Z0o0iQmLk9BBUgr.jpg?f=fotoalbum_large

met de gewone delta 2 extra batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_AybS8bRoRvw-bcL_mq3JNzhR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29SGDKcBTjF4ikB3PQcuxs8B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door fcapri op 09-07-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:22:
[...]

plaatje probeer ik terug te vinden. maar ook bij de ecoflow official club (weet niet of dit 100% official is) werd dit bevestigd.

https://www.facebook.com/...b/posts/2050194252139310/

en deze
https://eu.ecoflow.com/pr...ry?variant=46819531751767
[Afbeelding]
Die Paul Smith is niet een werknemer van Ecoflow, gewoon een reageerder in een Public Facebook Group die Official in de naam heeft maar niets met het bedrijf Ecoflow te maken heeft.

Zelfde als de NL website van Ecoflow. Die heeft niets met Ecoflow zelf te maken maar is gewoon een leverancier die heel slim dat .nl domein geclaimt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Acidrain schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:27:

Zelfde als de NL website van Ecoflow. Die heeft niets met Ecoflow zelf te maken maar is gewoon een leverancier die heel slim dat .nl domein geclaimt heeft.
eu.ecoflow.COM !!!
als dat niet de officiele is, wie dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:29:
[...]

eu.ecoflow.COM !!!
als dat niet de officiele is, wie dan wel?
Dat heb je er in geedit terwijl ik al aan het typen was dus die had ik nog niet gezien..

Maar ook daar staat:
*Note: This product is exclusively for the EcoFlow DELTA Pro portable power station.

Dit is dus een extra uitbreidingspakket wat je kan kopen en aansluiten op een Delta Pro. Dus niet standalone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ecoflow.nl kende ik niet eens. terwijl je mij dus QUOTE met de .COM naam in jouw bericht ook, kan ik dat NIET editen terwijl jij aan het typen was
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97WTC1J-PaCoo2YCgGXYnrbAFqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Zi171SzqTIuO5x1HDgBtFvM.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb er een 2de link BIJ geedit, niet aangepast

[ Voor 58% gewijzigd door fcapri op 09-07-2025 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:34:
ecoflow.nl kende ik niet eens. terwijl je mij dus QUOTE met de .COM naam in jouw bericht ook, kan ik dat NIET editen terwijl jij aan het typen was
Prima, succes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Owl8WAYbP4_ZwKq_PTUe39cW6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbhVr2YXkfZjy7eLKWoSUgVH.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn dus upgrade pakketen, dus niet bedoelt voor standalone. Dat staat ook nergens.

Quote vanuit de Delta 2 max link:
  • Level up with the EcoFlow PowerStream Balcony Solar System - Pair with an EcoFlow PowerStream Microinverter and gain a grid-tied solar energy solution that powers your home day and night.
  • Expandable capacity - Increase the capacity of DELTA 2 Max with an extra 2046Wh.

[ Voor 85% gewijzigd door Acidrain op 09-07-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ja man.

eerst trek je in twijfel dat het niet kan.
ik toon dat ik het aan ecoflow zelf vroeg.
ik toon je verschillende officiele paginas waar het in kan.

dan beschuldig je mij dat ik het snel ge-edit heb terwijl jij aan het typen was, dat trouwens onmogelijk is, want eens jij op quote drukt, staat mijn tekst in uw bericht als tekst. ik kan dat niet editen op uw pc.

ik voeg(edit) vaak dingen toe, ik heb niet de bedoeling u op stang te jagen. getypte teksten kunnen altijd verkeerd over komen.
ik wil maar aanhalen dat ik weken lang gezocht en emails verstuurd heb voor bevestiging dat beide wel degelijk kunnen vooraleer ik mijn batterij kocht. was er enige twijfel geweest dat beide niet zouden werken, had ik die accu nooit gekocht

en voor die *note, ik weet niet waar het initiele sterretje staat waar ze naar verwijzen.
bij deze staat die note trouwens niet
https://eu.ecoflow.com/pr...ed?variant=48244008845655

ik ga er vanuit dat het kan, anders moet ecoflow me zelf maar antwoorden op mijn mails dat ik een combinatie heb dat niet mocht ;)

[ Voor 19% gewijzigd door fcapri op 09-07-2025 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:44:
ja man.

eerst trek je in twijfel dat het niet kan.
ik toon dat ik het aan ecoflow zelf vroeg.
ik toon je verschillende officiele paginas waar het in kan.

dan beschuldig je mij dat ik het snel ge-edit heb terwijl jij aan het typen was, dat trouwens onmogelijk is, want eens jij op quote drukt, staat mijn tekst in uw bericht als tekst. ik kan dat niet editen op uw pc.

ik voeg(edit) vaak dingen toe, ik heb niet de bedoeling u op stang te jagen. getypte teksten kunnen altijd verkeerd over komen.
ik wil maar aanhalen dat ik weken lang gezocht en emails verstuurd heb voor bevestiging dat beide wel degelijk kunnen vooraleer ik mijn batterij kocht. was er enige twijfel geweest dat beide niet zouden werken, had ik die accu nooit gekocht

en voor die *note, ik weet niet waar het initiele sterretje staat waar ze naar verwijzen.
bij deze staat die note trouwens niet
https://eu.ecoflow.com/pr...ed?variant=48244008845655
Ik had die hele .com link niet gezien ik reageerde op jou facebook gedeelte. En haalde daar zelf het .nl voorbeeld bij (dus dat sloeg terug op facebook en niet officieel en dus niet op die .com link er onder.)

Daarnaast trek ik nergens in twijfel dat het niet kan, ik trek in twijfel dat Ecoflow het zo bedoelt heeft. En dat is nergens ontkracht..

Maar als jij het zo aangesloten wil laten zitten dan is dat helemaal prima wie ben ik om daar iets van te vinden. Maar niet klagen als je geen bevredigend antwoord krijgt van Ecoflow support straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
ja, die .com link had ik erbij gevoegd, ik heb ergens zo een link toegestuurd gekregen waar die combinaties opstonden van alle inverters en alle batterijen, en de extra battery was ook mogelijk gewoon op de powerstream. vind het alleen nergens terug (heb weken zitten mailen en berichten naar verschillende personen om een duidelijk antwoord te krijgen).

het werkt effectief, dat is geen probleem. ik kan opladen, ik kan terug leveren... maar die timeouts kan ik niet uitschakelen en dat is iets dat ecoflow in hun firmware zal moeten aanpassen.
ik kan ook automatisatie zetten dat die bv 10W teruglevert als er geen zonne stroom is. dan zou de accu actief blijven. maarja een workaround omdat ecoflow hun boel niet op orde heeft :-(.

met wat ik nu weet zou ik geen ecoflow meer kopen. dan had ik die 1000€ geinvesteerd in een hoop lifepo's, een lifepolader met relais, een regelbare inverter met relais. en dan 2 mogelijkheden
injectie = opladen (bv met 400W)
netverbruik = terugleveren met 200W.
dan zou ik 8uur overdag opladen en 16uur terugleveren. mijn nachtverbruik ruimschoots gecompenseerd. en met 24V 200Ah had ik 2,5x meer capaciteit dan die ecoflow. dat had me de helft gekost van die ecoflow.

ik wou 1 accu uit de handel kopen, en 1 zelf bouwen om dan te zien hoe goed/slecht mijn ontwerp zou zijn. had dus niet verwacht dat ik zo zou sukkelen met COTS materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Wat Ecoflow betreft heb ik wel dezelfde conclusie getrokken als jij. Te duur voor wat het doet. (De accu tenminste, de Powerstream doet het best prima voor nu.)
En dat de boel laatst volledig op zn gat lag heeft er ook niet aan meegeholpen..
Momenteel de Delta pro op 50% afgeladen en losgekoppeld. De powerstream staat in te voeden als er zon is en gaat offline als er geen zon meer is. Door de extra verbruikers in huis blijf ik onder de ondergrens voor de terugleverboete dus is het net mijn accu momenteel.
Als dat straks niet meer kan (voor 2027)koop ik waarschijnlijk een (of meerdere) AC2400 van Zendure.

De Delta Pro heeft ons mooi door de verbouwing heen geholpen en mag straks op marktplaats 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48
@fcapri Misschien kun je een 12V voeding verbinden met de solar input. Mijn Powerstream werkt hierop (maar kan niet terugleveren).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
pfff, die ecoflows, wat een ellende
daarnet is die volledig offline gegaan, zag die wel in de router staan, reageert totaal niet op pings.
app hangt volledig, maar zit wel stroom terug te leveren.

ik trek alle stekkers uit, plug weer in, die reageert op een paar pings, en dan weer offline
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNM0360rhQCdTYUzBYoPpy3d15s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ArBESuiYlY0odNbcGwDJ1wuC.jpg?f=user_large

ik ging die bijna kapot slaan met een hamer, want zit nu al 2uur te sukkelen. 4-5keer reboot, accu uitgeschakelt, kabels in en uitgetrokken...

wat blijkt:
mijn loods staat dik 30meter van mijn huis, ongeveer 20meter van mijn huis wifi die in een bijgebouw staat en waar 3muren tussen zitten.
die wifi is NIET te zien in die metalen koepelloods..
daarom staat er ook een access point in de loods.

via netwerk analyse dus kunnen zien dat die ecoflow op mijn thuis wifi router zit in te loggen, en NIET op de wifi router die 30cm van hem staat !!!

ik heb die wifi router dus een andere naam gegeven, ecoflow uit mijn app gegooid, opnieuw toegevoegd en die laten connecteren op mijn nieuwe wifi naam.
ondertussen ook 4 andere devices allemaal mogen aanpassen (3 ESP's en 1raspberry). 2 van die ESP's heb ik mogen herprogrammeren waaronder dus mijn DIY home battery

de boel is weer online en de ecoflow antwoord binnen de 2ms op een ping nu. 99,9% van alle apparaten werk perfect tussen mijn 3access points hier, die ecoflow moest weer de speciale zijn. natuurlijk in software niet in te stellen op welke wifi die moet connecteren (channel 12 dus) en dus kiest hem die met de minste ontvangst op channel 1.

dus voor mensen die ook sukkelen, maak een access point met een aparte naam, enkel en alleen voor die ecoflow
Jim423 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:50:
@fcapri Misschien kun je een 12V voeding verbinden met de solar input. Mijn Powerstream werkt hierop (maar kan niet terugleveren).
heb ik. mijn panelen leveren een 37V smorgens voor de omvormer aan springt, ik heb een 36V ebike lader via smartplug aan de solar inputs zitten om die manueel op te starten
Acidrain schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:07:
Wat Ecoflow betreft heb ik wel dezelfde conclusie getrokken als jij. Te duur voor wat het doet. (De accu tenminste, de Powerstream doet het best prima voor nu.)

Als dat straks niet meer kan (voor 2027)koop ik waarschijnlijk een (of meerdere) AC2400 van Zendure.
ik vond het idee wel goed, 2 paneeltjes eraan, accu eraan, app programmeren en het ding trekt zijn plan. alleen, dat doet hem niet.
Ben ondertussen ook aan het uitkijken om die ecoflow af te voeren.
ik heb al naar die marstek batterijen zitten kijken

https://offgridpowerstati...lpLMXBK8iphRoCFHIQAvD_BwE

900€ voor een 2,5kWh lifepo accu of 1400€ voor een 5kWh accu. communiceert met een P1 dongle en laad op met injectiestroom en levert terug als er verbruik is.
eigenlijk zoek ik een apparaat die ik aan de muur hang, met een stekker eraan, en waar ik zelf een accu kan aankoppelen.
bv een 48V lood accu, een 36V lifepo, 24V li-ion. zolang ik er iets kan aankoppelen en in de software (liefst lokale webserver en niet via een app) instellingen kan ingeven.

[ Voor 38% gewijzigd door fcapri op 10-07-2025 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
fcapri schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:13:
daarnet is die volledig offline gegaan, zag die wel in de router staan, reageert totaal niet op pings.
app hangt volledig, maar zit wel stroom terug te leveren.

ik trek alle stekkers uit, plug weer in, die reageert op een paar pings, en dan weer offline
[Afbeelding]

ik ging die bijna kapot slaan met een hamer, want zit nu al 2uur te sukkelen. 4-5keer reboot, accu uitgeschakelt, kabels in en uitgetrokken...

wat blijkt:
mijn loods staat dik 30meter van mijn huis, ongeveer 20meter van mijn huis wifi die in een bijgebouw staat en waar 3muren tussen zitten.
die wifi is NIET te zien in die metalen koepelloods..
daarom staat er ook een access point in de loods.

via netwerk analyse dus kunnen zien dat die ecoflow op mijn thuis wifi router zit in te loggen, en NIET op de wifi router die 30cm van hem staat !!!

ik heb die wifi router dus een andere naam gegeven, ecoflow uit mijn app gegooid, opnieuw toegevoegd en die laten connecteren op mijn nieuwe wifi naam.
ondertussen ook 4 andere devices allemaal mogen aanpassen (3 ESP's en 1raspberry). 2 van die ESP's heb ik mogen herprogrammeren waaronder dus mijn DIY home battery

de boel is weer online en de ecoflow antwoord binnen de 2ms op een ping nu. 99,9% van alle apparaten werk perfect tussen mijn 3access points hier, die ecoflow moest weer de speciale zijn. natuurlijk in software niet in te stellen op welke wifi die moet connecteren (channel 12 dus) en dus kiest hem die met de minste ontvangst op channel 1.

dus voor mensen die ook sukkelen, maak een access point met een aparte naam, enkel en alleen voor die ecoflow

[...]

heb ik. mijn panelen leveren een 37V smorgens voor de omvormer aan springt, ik heb een 36V ebike lader via smartplug aan de solar inputs zitten om die manueel op te starten
Lekker is dat. 🙈
Maar vergeet niet dat 30cm tussen device en wifi zender/ontvanger wel heel kort is.
Best kans dat je acces point precies in een golf zit en dus compleet het signaal mist.
Verplaats deze eens met 20 tot 30cm of verder en je zult zien dat het signaal beter word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
SusV schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:33:
Na lang aarzelen over welke micro-omvormer ik zou nemen voor mijn DIY-thuisbatterij, uiteindelijk de Deye SUN-M80G4-EU-Q0 besteld.
Gisteren heb ik hem aangekregen. De kabels had ik al, dus aansluiten op mijn batterij en op het stopcontact en na 10 min was hij al aan het injecteren op het net.
Qua look-and-feel ziet het er een heel robuust en kwalitatief toestel uit. Minpuntje voor mij persoonlijk is dat hij maar 1 bevestigingsoog heeft. Hangt dan toch een beetje wiebelachtig.

PS. De Deye OpenAPI is niet 'lokaal' (zoals de APS EZ1-M wél is) maar wel nog server-based.
Er bestaat wel zoiets als een Deye Cloud-free applicatie . Maar hier ga ik misschien later wel eens naar kijken.
Voor de 1e keer aansluiten kan/mag direct aan een PQ 25,6 V accu ? (of 2 stuks in serie)

En dan AC aansluiten, en dan kan je hem koppelen in de Solarman app ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Nu online
hannibal2206 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:35:
[...]

Voor de 1e keer aansluiten kan/mag direct aan een PQ 25,6 V accu ? (of 2 stuks in serie)

En dan AC aansluiten, en dan kan je hem koppelen in de Solarman app ?
25 V gaat nog net lukken denk ik. Ik gebruik hem op 48V DC.
Vanaf dat de DC-spanning aangesloten is kan je hem helemaal instellen. AC hoeft nog niet.
Hij haalt zijn voedingsspanning volledig uit de DC. AC is enkel output.
Ik gebruik Solarman niet. Enkel DeyeCloud app en ook DeyeCloud in de browser. Solarman biedt m.i. geen meerwaarde meer. Vroeger was er enkel Solarman en geen DeyeCloud als ik goed begrepen heb.
Ik geloof dat het de bedoeling is om Solarman geleidelijk aan uit te faseren, ten gunste van de eigen DeyeCloud software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Nu online
fcapri schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:13:

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat jouw systeem eigenlijk 'gigantisch' complex is.
Het kan bijna niet anders of elke dag moet er wel iets gereset, bijgesteld of geherstart worden.
Ik probeer over het algemeen dingen toch zo eenvoudig mogelijk te houden. Al is dat relatief natuurlijk.

Mijn filosofie van de thuisbatterij is, om individuele componenten te gebruiken. Dus componenten wiens werking niet van andere componenten afhankelijk is. M.a.w. ik kan elke component op elk moment vervangen door een component van een ander merk.
De besturing wil ik ook volledig in eigen handen, zoveel mogelijk (als kan) onafhankelijk van anderen.
Dus geen Home Assistant (waarbij je toch afhankelijk bent van het werk en de toewijding van anderen (meestal onbetaalde vrijwilligers)). Nee, dan liever een python script dat je op vrijwel eender welk apparaat kunt laten draaien. In mijn geval is dat een afgedankte iPad van de dochter die als 'server' fungeert .... Maar dit is een 'work in progress'.
Maar dit is DIY, dus veelal hobby. En dus vult iedereen dat best in naar eigen goeddunken, kennis en interesse....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
SusV schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 01:03:
[...]

25 V gaat nog net lukken denk ik. Ik gebruik hem op 48V DC.
Vanaf dat de DC-spanning aangesloten is kan je hem helemaal instellen. AC hoeft nog niet.
Hij haalt zijn voedingsspanning volledig uit de DC. AC is enkel output.
Ik gebruik Solarman niet. Enkel DeyeCloud app en ook DeyeCloud in de browser. Solarman biedt m.i. geen meerwaarde meer. Vroeger was er enkel Solarman en geen DeyeCloud als ik goed begrepen heb.
Ik geloof dat het de bedoeling is om Solarman geleidelijk aan uit te faseren, ten gunste van de eigen DeyeCloud software.
Heb het net maar geprobeerd, op 1 accu en doet het direct :P

In Solarman app aanmelden lukte niet, maar heb de solarman integratie in HA enabled, en daar komt van alles tevoorschijn. Deyecloud ga ik ook maar naar kijken dan, maar in HA is mss wel voldoende

Leuk !

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
SusV schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 01:29:
[...]

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat jouw systeem eigenlijk 'gigantisch' complex is.
Het kan bijna niet anders of elke dag moet er wel iets gereset, bijgesteld of geherstart worden.
Ik probeer over het algemeen dingen toch zo eenvoudig mogelijk te houden. Al is dat relatief natuurlijk.
.
mijn PC netwerk is groot, mijn gebouwen zijn groot :-).
die ecoflow had plug and play moeten zijn, maar is 1 brok ellende.
mijn eigen zelfbouw batterij die doet het goed, die is standalone, vraagt aan de P1 meter of er injectie is of verbruik en regelt daarop.

mijn boiler sturing voor douchewater idem, die vraagt aan de P1 en zal wat doen. geen home assistant of andere apparaten nodig.
quasi alles is standalone bij mij. elke component kan op zichzelf werken.
als het netwerk uitvalt, dan heb ik een probleem (maar de modem draait op UPS en kan 8uur overbruggen) en als die P1 dongle uitvalt, dan is er ook een probleem.
sommige systemen hebben als backup mijn raspberry (die meet via kwh meters ook het verbruik en de opbrengst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
@fcapri als je al zoveel ruzie met Ecoflow hebt zou ik niet aan Marstek beginnen... Hoop ellende met die dingen, kijk hier maar in het Marstek draadje op Tweakers. Ik zou dan toch echt voor Zendure gaan, heeft hier ook een eigen draadje met vooral positieve ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aengineering
@ :-( :'( het idee van dit topic was iets simpels klein en goedkoop
dat je er meer bij gaat verzinnen......
ik heb elke dag nog lol van dit experiment :)

[ Voor 23% gewijzigd door Aengineering op 10-07-2025 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Siewert schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:17:
[...]

Lekker is dat. 🙈
Maar vergeet niet dat 30cm tussen device en wifi zender/ontvanger wel heel kort is.
Best kans dat je acces point precies in een golf zit en dus compleet het signaal mist.
Verplaats deze eens met 20 tot 30cm of verder en je zult zien dat het signaal beter word.
Ontvanger overstuurd zou kunnen, maar heb je al uitgerekend wat de golflengte is? Oftewel je theorie mist enige grond. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fcapri
Aengineering schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:06:
@ :-( :'( het idee van dit topic was iets simpels klein en goedkoop
dat je er meer bij gaat verzinnen......
ik heb elke dag nog lol van dit experiment :)
ik ook, mijn diy werkt prima. het begon met één ebike lader, één ebike batterij van 36V en één IQ7 omvormers.
overdag opladen, snachts terugleveren en ondertussen de accu testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5PKlLe_2CY2xGSdn1wRfTOoZro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EzSolflcZqphm8bMe5qUMb1.jpg?f=fotoalbum_large

dan geautomatiseerd met een relais (de eerste relais vastgebakken), dan een SSR, die opgestookt want daar valt best wat spanning over. en dan deftige relais gekocht.
ondertussen hangen er 3 laders aan, 3 inverters en 8 ebike batterijen. ben de software op punt aan het zetten (communicatie met P1) en dan komt het moment om alles opnieuw te kopen.
-24V lifepo laders
-314Ah 24V lifepo accu
-regelbare inverter(s)
-uitlezen van de BMS over uart voor EXACTE metingen.

we stappen dan af van goedkoop gebricoleer naar deftig en veilig gebouwd

maar terwijl we bezig waren, wou ik ook wel eens testen hoe die cots plugin batterijen het doen... en dat is precies toch wel wat minder voor dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
krijg ik gister van mn energie leverancier te horen dat ze nu 0,15 per KWh teruglever vergoeding gaan geven ipv 0,05 dat maakt de accu wel iets minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Aengineering schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:35:
krijg ik gister van mn energie leverancier te horen dat ze nu 0,15 per KWh teruglever vergoeding gaan geven ipv 0,05 dat maakt de accu wel iets minder interessant.
Had liever dat ze bij 0,05 waren gebleven, dan hadden ze maar maximaal 0.10 per kwh kunnen vragen voor wat je afneemt (50% wet tot 2030), dat is met deze verhoging naar 0.15 opeens 0.30 geworden en zal vermoedelijk nog wel hoger worden waarmee de terugleververgoeding ook nog iets zal oplopen.
Ben benieuwd wat ze met de terugleverboete gaan doen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Acidrain schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:00:
[...]

Had liever dat ze bij 0,05 waren gebleven, dan hadden ze maar maximaal 0.10 per kwh kunnen vragen voor wat je afneemt (50% wet tot 2030), dat is met deze verhoging naar 0.15 opeens 0.30 geworden en zal vermoedelijk nog wel hoger worden waarmee de terugleververgoeding ook nog iets zal oplopen.
Ben benieuwd wat ze met de terugleverboete gaan doen straks.
Vooralsnog staat in de mail dat de terugleverboete/vergoeding niet veranderd.

De terugleverkosten blijven gelijk tot het einde van je contract op xx juni 2026. Sluit je daarna een nieuw contract af? Dan kunnen de terugleverkosten anders zijn. Bij het kiezen van een nieuw contract zie je precies wat de kosten dan zijn.

Maar als ik de pijn dan toch moet nemen ga ik zo min mogelijk terugleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Aengineering schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Vooralsnog staat in de mail dat de terugleverboete/vergoeding niet veranderd.

De terugleverkosten blijven gelijk tot het einde van je contract op xx juni 2026. Sluit je daarna een nieuw contract af? Dan kunnen de terugleverkosten anders zijn. Bij het kiezen van een nieuw contract zie je precies wat de kosten dan zijn.

Maar als ik de pijn dan toch moet nemen ga ik zo min mogelijk terugleveren
Salderen is salderen... Pas bij meer terugleveren dan je zelf gebruikt zullen ze die terugleverkosten mogen rekenen aldus VEH in het blad van gister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
daemonix schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:02:
[...]

Salderen is salderen... Pas bij meer terugleveren dan je zelf gebruikt zullen ze die terugleverkosten mogen rekenen aldus VEH in het blad van gister.
ik begrijp uit dat je terugleververgoeding betaald over alles wat door de meter terug gaat. ongeacht salderen.
dus ik ben benieuwd hoe dat VEH verhaal gaat lopen

[ Voor 6% gewijzigd door Aengineering op 10-07-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
Aengineering schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:25:
[...]

ik begrijp uit dat je terugleververgoeding betaald over alles wat door de meter terug gaat. ongeacht salderen.
dus ik ben benieuwd hoe dat VEH verhaal gaat lopen
Er zijn twee verschillende dingen, en dat levert taalverwarring op. De terugleververgoeding is simpelweg de prijs die zij aan JOU betalen (per kWh) voor teruggeleverde stroom nadat er is gesaldeerd. Dus dit is de prijs die je krijgt als je meer opwekt dan je verbruikt, per kWh.

Omdat de boel helemaal vastliep en de regering verlamd danwel laconiek toekeek hebben de leveranciers iets bedacht om toch de ongebreidelde groei van PV een halt toe te roepen, de terugleverBOETE. Deze kan op verschillende grondslagen berusten; gestaffeld of niet, vaste bedragen of per kWh. Maar in alle gevallen is het een prijs die jij aan HEN moet betalen voor het feit dat je huis stroom teruglevert aan het grid.

Omdat ze hierbij niet de wet mogen overtreden mag dit niet salderen doorkruisen, dus dit gaat enkel over het meerdere wat je teruglevert na salderen. Zo heb ik het begrepen.

En na 1-1-2027 is er geen salderen meer. Dat er dan nog wel terugleverboetes zouden zijn is eigenlijk absurd, hopelijk gaat dat nog veranderen, al dan niet wettelijk. Het is namelijk bespottelijk. Je moet gewoon een prijs overeenkomen voor een product, desnoods nul of negatief als je het niet wilt hebben. Maar enkel het durven aanbieden van een product ook beboeten is gewoon absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
Maartentux schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:21:
[...]

Er zijn twee verschillende dingen, en dat levert taalverwarring op. De terugleververgoeding is simpelweg de prijs die zij aan JOU betalen (per kWh) voor teruggeleverde stroom nadat er is gesaldeerd. Dus dit is de prijs die je krijgt als je meer opwekt dan je verbruikt, per kWh.

Omdat de boel helemaal vastliep en de regering verlamd danwel laconiek toekeek hebben de leveranciers iets bedacht om toch de ongebreidelde groei van PV een halt toe te roepen, de terugleverBOETE. Deze kan op verschillende grondslagen berusten; gestaffeld of niet, vaste bedragen of per kWh. Maar in alle gevallen is het een prijs die jij aan HEN moet betalen voor het feit dat je huis stroom teruglevert aan het grid.

Omdat ze hierbij niet de wet mogen overtreden mag dit niet salderen doorkruisen, dus dit gaat enkel over het meerdere wat je teruglevert na salderen. Zo heb ik het begrepen.

En na 1-1-2027 is er geen salderen meer. Dat er dan nog wel terugleverboetes zouden zijn is eigenlijk absurd, hopelijk gaat dat nog veranderen, al dan niet wettelijk. Het is namelijk bespottelijk. Je moet gewoon een prijs overeenkomen voor een product, desnoods nul of negatief als je het niet wilt hebben. Maar enkel het durven aanbieden van een product ook beboeten is gewoon absurd.
Is een negatieve prijs zoals je voorstelt niet gewoon een vorm van terugleverboete?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartentux
Batilan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Is een negatieve prijs zoals je voorstelt niet gewoon een vorm van terugleverboete?
Enkel in het geval het een prijs per kWh is. Maar leveranciers hebben ook andere modellen, ik geloof dat Greenchoice een vast bedrag hanteert (of hanteerde), ongeacht hoeveel je teruglevert. En anderen hebben staffels, dus bijv. geen boete voor 0-500 kWh, €15 voor 500-1500 kWh en €40 voor >1500 kWh, enz.

Dat maakt het ook allemaal zo ondoorzichtig en moeilijk te vergelijken :X

[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 10-07-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maartentux schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Enkel in het geval het een prijs per kWh is. Maar leveranciers hebben ook andere modellen, ik geloof dat Greenchoice een vast bedrag hanteert (of hanteerde), ongeacht hoeveel je teruglevert. En anderen hebben staffels, dus bijv. geen boete voor 0-500 kWh, €15 voor 500-1500 kWh en €40 voor >1500 kWh, enz.

Dat maakt het ook allemaal zo ondoorzichtig en moeilijk te vergelijken :X
En dat is natuurlijk met opzet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
daemonix schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:50:
[...]

En dat is natuurlijk met opzet gedaan.
Nouja, dat weet ik niet per se. Als je 10 chefkoks dezelfde 10 ingredienten geeft krijg je ook 10 verschillende gerechten. Dat het daardoor moeilijker vergelijkbaar wordt is misschien gewoon een natuurlijk bijeffect en niet het hoofddoel. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat dat effect er is ja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maartentux schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:23:
[...]

Nouja, dat weet ik niet per se. Als je 10 chefkoks dezelfde 10 ingredienten geeft krijg je ook 10 verschillende gerechten. Dat het daardoor moeilijker vergelijkbaar wordt is misschien gewoon een natuurlijk bijeffect en niet het hoofddoel. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat dat effect er is ja...
Marketing les #1: maak je product zo mogelijk niet vergelijkbaar met dat van de concurrent. Dan is de kans dat ze voor jouw product kiezen groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
daemonix schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:38:
[...]

Marketing les #1: maak je product zo mogelijk niet vergelijkbaar met dat van de concurrent. Dan is de kans dat ze voor jouw product kiezen groter.
Ik ken het. Maar dat mechaniek lijkt afwezig bij de rest van het aanbod. Ik ken tenminste geen 'bij afname van meer dan 2000 m³ aardgas nu 45% korting op stroom tussen 10:00 en 17:00' of 'Stapt u over op driefase inplaats van eenfase? Dan krijgt u bij ons 5% extra korting!' akties. ;)

Ik weet trouwens ook helemaal niet of die marketing les wel opgaat, of alleen 'n slimme marketing truuk is. Immers, als jij je onderscheidt van een ander onderscheid die ander zich automatisch ook net zo zeer van jou.

[ Voor 16% gewijzigd door Maartentux op 10-07-2025 20:59 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).