ook ik heb vandaag een email gekregen van ecoflow dat mijn powerstream vervangen word wegens defect. ik krijg een refund van mijn geld.
waarom is powerstream niet leverbaar meer? ik zie ze toch nog online staan want zit nu wel vast met die delta 2 accu dan, als de powerstream zelf niet leverbaar is zit ik met een nutteloze batterij van 900€. ik kocht de powerstream destijds veel goedkoper dan waar ze nu voor op amazon staan, dus moet zowieso nog opleggen nu
ik ben van mening dat die powerstream gewoon in sleep gaat.
volgens google zou er ergens een standby timer zijn als er 2uur lang geen verbruik is.
als die om 5h30 (zonsopgang) stopt met energie leveren aan mijn huis, maar de zonnepanelen doen voor 7h30 niks, dat die dan uitvalt.
en het zou me niet verwonderen dat die telkens uitvalt als er bewolking was smorgens of savonds (als die om 18h30 geen zonnestroom meer krijgt, en om 22h pas moet terugleveren bij zonsondergang, is die vermogelijk daar ook uitgevallen na 2uur).
en dat komt overeen met de tijdstippen dat mijn ecoflow offline is. 2uur na zonsopgang of iets voor zonsondergang.
nog iemand die hetzelfde ondervind? anders zorg ik er gewoon voor dat er elke 30 min eens een 'puls' DC komt op de solar inputs.
Maartentux schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:54:
[...]
Hoe meer ik erover hoor hoe meer ik een schema zou willen zien.
Óf elk BMS heeft een aparte ingang om de lader aan te sluiten (ongebruikelijk, maar goed...) en in dat geval zitten de laders níet parallel, óf alles (de 3 laders en de 8 Battery Management Systems) zit gewoon op dezelfde 36V rail. In dat laatste geval zitten de laders wel parallel, maar moeten niet de 3 laders ingrijpen, maar de 8 BMS'en.
8 Ebike batterijen. elke batterij heeft een lader ingang zitten. die zit via de BMS direct op de 10S li-ion cellen. je kan gewoon de accuspanning meten aan die DC connector.
die 8 batterijen zitten allemaal met hun uitgangen op een voedingsrail. de BMS zit er idd tussen, maar doet nu in principe niks.
er zijn 3 laders, elke lader zit random in een accu ingeplugt.
als ik 1 lader inschakelt, komt die zijn laadstroom op de 10S accupack en bijgevolg ook op de voedingsrail waardoor alle batterijen stroom krijgen. ik zie instant op mijn ESP dat de accuspanning van de 8accu's stijgt.
als ik een 2de lader inplug, komt die ook op dezelfde batterijen terecht.
als 1 bms echter zegt: genoeg geweest, die accu is vol, en die onderbreekt de laadstroom.elk BMS ziet echter wel zijn eigen accu, en niet de andere
bovenstaande zijn nu BMS'en waar de lader en de load op dezelfde pin zitten op het BMS. de schakelfets staan in serie
er zijn ook BMS waar de C- en de P- afzonderlijk zijn, daar staan de schakelfets in parallel maar maakt in werking niks uit.
als ik op de laadconnector op de laatste accu meet, dan zal ik aan de spanning zien wanneer de eerste lader inschakelt, ook wanneer de 2de bijkomt en ook als de 3de in werking treed. electrisch gezien staan ze parallel (met een BMS fet ertussen in geleiding)
elk BMS zal zijn eigen accupack balanceren. als er 9cellen op 4,0V staan en 1 op 4,2V zal die BMS zelf ingrijpen om die 4,2V cell te belasten.
mijn ESP schakelt als eerste uit op 41.7V (97%), boven die spanning worden geen laders meer ingrschakelt tot de accu weer lager dan 90% is gekomen. er kan GEENENKELE accu hoger dan 41,7V aangezien ze parallel zitten.
als die ESP niet zou ingrijpen op 97%, dan zal de lader ook afschakelen op 42V als de stroom minder is dan 200mA (voor de 2A laders) en 500mA (voor de 5A laders).
als die 2de stap ook niet zou werken, dan pas grijpt de BMS in als de accu boven de 43,5V ofzo komt.
de BMS werkt hier enkel als balanceerder en enkel als ESP en lader het zouden afweten, kan die in 3de stap nog ingrijpen om de accu af te koppelen.
laatste is getest geweest doordat mijn ESP niet afschakelde met belasten lager dan 31V. elk BMS had ingegrepen en elke accu was afgekoppelt.
daar heb ik dan manueel elke battery weer aan zijn lader moeten hangen om wakker te maken.
[
Voor 104% gewijzigd door
fcapri op 07-07-2025 13:29
]