Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:22
@Psycho_Mantis

Deze bedoel je dan?
Ecoflow PowerStream lokaal aansturen
https://github.com/tomvd/local-powerstream

Lees toch regelmatig mee hier, maar deze had ik gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 16:53
de mijne bleef gisterenavond niks doen, wat ik ook deed.
uiteindelijk kwam er wel 36V bij de solar staan, maar powerstream deed er niks mee.
in de settings bleef die wel tonen dat er een firmware update was, die eens laten lopen (werkte toch niet meer, niks te verliezen), en toen kwam die er wel weer door
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:36:
Nou het is ochtend en mijn accu's zijn nog vol... Dat klopt niet.
Wanneer ik tijd heb eens die locale API eens onderzoeken.
idem hier, zijn sturing doet niks meer.
zijn automation staat dat die savonds na zonsondergang moet terugleveren.heb die dan manueel aangezet.
vanmorgen stopte die wel automatisch en ging dan over naar het opladen van de accu via zonnestroom. nu reeds op 45%. normaal is de accu verder leeg getrokken, dus er loopt nog wat scheef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44
Bij mij werkte alles weer goed nadat ik gisteren rond 15.00 de powerstream een keer volledig stroomloos heb gemaakt en daarna alles weer heb aangesloten. Misschien een oplossing voor de mensen die nu nog issues ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
ze zijn weer aan het rommelen gegaan, device vanmorgen disconnected. dochter is de boel weer moeten gaan starten en die zit aan mijn huis te leveren ipv de accu op te laden.
Ik stel in 'prioritize power storage' en na 2sec springt het weer naar 'power supply' waardoor die stroom in mijn huis steekt (heb al 5KW injectie van de andere panelen).
ze zitten dus continue mijn settings aan te passen en mijn IP adress is weer dat foute adres.
weer dus opgepast aan iedereen met ecoflow. het loopt weer in de soep!!!
het is nu al 2dagen dat ik alles weer instel en smorgens doet die andere dingen en is alles veranderd.

dit is NIET mijn ip adres en ook niks lokaal. dat is een IP uit singapore en ook hetzelfde toen de problemen bezig waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ws8H-kmkkn_O4aoKq0GV3cg9To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mhs0pQ4gqSKJQJhAVXk255Bv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door fcapri op 21-06-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
fcapri schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:51:
ze zijn weer aan het rommelen gegaan, device vanmorgen disconnected. dochter is de boel weer moeten gaan starten en die zit aan mijn huis te leveren ipv de accu op te laden.
Ik stel in 'prioritize power storage' en na 2sec springt het weer naar 'power supply' waardoor die stroom in mijn huis steekt (heb al 5KW injectie van de andere panelen).
ze zitten dus continue mijn settings aan te passen en mijn IP adress is weer dat foute adres.
weer dus opgepast aan iedereen met ecoflow. het loopt weer in de soep!!!
het is nu al 2dagen dat ik alles weer instel en smorgens doet die andere dingen en is alles veranderd.

dit is NIET mijn ip adres en ook niks lokaal. dat is een IP uit singapore en ook hetzelfde toen de problemen bezig waren.
[Afbeelding]
Weet je het zeker dat het niet jouw IP is?
Welk ip zie je als je naar www.myip.com gaat?
Stel dat de inverter een ander extern verbonden IP krijgt wat dus niet kan tenzij het verbonden is via VPN.
Enige wat ik mij kan voorstellen is dat (er was een update beschikbaar) bij een firmware update er heel misschien een ander ip adres weergegeven word.
Het ip wat daar weergegeven word zou je ip van de provider moeten zijn.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Siewert schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:03:
[...]
Weet je het zeker dat het niet jouw IP is?
Ik had vanochtend ook even dat ip-adres. Zie in de logging dat er om 09.45:02 een hiccupje was, daarvoor en daarna alles OK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
ik draai verschillende servers, ik heb 100% zeker een ander IP :-)
ik ben momenteel op het werk ook verbonden naar mij thuis en dat zou niet meer lukken als mijn ip veranderd.

ik woon ook niet in singapore ;-) dus die range kan zeker niet bij mij staan. ze zijn van ecoflow weer aan het rommelen ja, mijn settings veranderen ook altijd, mijn device gaat offline omdat die niks doet (moet ofwel accu opladen, of leegtrekken, maar niks doen zit er niet in).

jammer dat er geen 'reboot' knop in zit om het device eens te herstarten. vorige keer heb ik die kunnen rebooten door de firmware update te draaien en toen kwam alles weer online

dit was toen het adres en dat herken ik overal, want heb het al jaren :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsgWv0KRrWOiZEqvzCGf3X9xP6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86Z3As8AWroMMsPrBv6Dey2F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door fcapri op 21-06-2025 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
Toch handig zo'n Bluetooth BMS; ik kan in HA 'discharge' afschakelen, zodat de PS uitschakelt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
RudolfR schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:59:
Toch handig zo'n Bluetooth BMS; ik kan in HA 'discharge' afschakelen, zodat de PS uitschakelt. :)
Yep, soort gelijk iets alleen met domme batterijen.
Sinds het ecoflow debacle van van de week kleine failsave in het script gegooit.
Dat indien de api niet bereikbaar is worden alle plugs van de laders en die ik tussen de omvormers heb uitgeschakeld en scripts worden gestopt. 🙈
Als ik thuis hoef ik alleen maar handmatig the batterij scheidings schakelaar om te zetten om de vormers daadwerkelijk te rebooten.
Maar door alles automatisch uit te schakelen scheelt errors en ongewenste injectie.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
Ik merk dat mijn output de laatste tijd niet boven de 600W uitkomt, ondanks dat ik de locatie op Duitsland heb ingesteld. Vandaag heb ik nog een update uitgevoerd en de locatie opnieuw ingesteld, maar de output blijft beperkt tot 600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
simonj schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:28:
Ik merk dat mijn output de laatste tijd niet boven de 600W uitkomt, ondanks dat ik de locatie op Duitsland heb ingesteld. Vandaag heb ik nog een update uitgevoerd en de locatie opnieuw ingesteld, maar de output blijft beperkt tot 600W.
Ik kom sowieso niet boven de 600w (25,6v setup) ;-)
Maar toevallig niet per ongeluk in de setting van de app aan de slider van "Maximaal uitgangsvermogen" gezeten?
Of weet je de temperatuur van de omvormer, word hij daardoor niet beperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
De mijne is weer offline, begin het stilletjes aan beu te worden. Heb die weer manueel moeten aanzetten om 22h en is nu disconnected. Is er ergens een setting dat hem kan uitschakelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
fcapri schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:54:
De mijne is weer offline, begin het stilletjes aan beu te worden. Heb die weer manueel moeten aanzetten om 22h en is nu disconnected. Is er ergens een setting dat hem kan uitschakelen?
Heel apart, weet je zeker dat je wifi verbinding niet brak is?
Hier draait het probleemloos, ook na de Firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Het werkte perfect ervoor. Ecoflow staat in garage, access point staat er ook en mijn eigen thuisbattery staat 3meter verder en heeft wel internet.
De boel schakelt gewoon uit, ip address is fout. Als je op de accu zijn knop druk komt de ecoflow weer tot leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Weten jullie zeker dat jullie Powerstreams niet gewoon oververhit raken en jullie problemen veroorzaken? ik had afgelopen week pas ontdekt dat "full blast"-modus bij de meest dure uren de powerstreams loeiheet werden. dit merkte ik omdat 1 van de drie een vreemd klikkend geluid maakte.

De ventilator die erop blaaste heeft niet veel geholpen. de interne temperatuur steeg naar 90C.

Uiteindelijk heb ik in mijn formules een limiet ingesetld van 600 W op full blast. dat geklik was toen afgelopen. (netto gezien komt die toch nooit boven 650W vanwege 26,6 V accu's. Maar die 10% reductie helpt enorm in temperatuurregeling.)

De wifi verbinding van de power streams is altijd al brak geweest

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSrxh2KWJxZ-OUbU0JdvwHH-37o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L2b7MsSrZaVFCx3tJ294yu3Y.jpg?f=user_large

Temperatuur lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
simonj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:11:
[Afbeelding]

Temperatuur lijkt me geen probleem.
Vond het persoonlijk wel warm/heet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1Yo3FeeywrHl872Nxk90peEWQ4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6FPmGD5rI80iQZLOCYaOYE5h.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Hier de Powerstreams gemaximeerd op 525W. Tijdje geleden vielen ze al regelmatig uit op continu 600W. Nu gaat het prima, zo'n 75 graden maximaal zonder extra koeling.Heb voldoende Powerstreams liggen/aangesloten, totale output is ruim voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCDTkcfFMkTJNBne2gq_cbH9L3o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ofl6HPvI0iJWvtt6PTqjeIaM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
als ik mijn max temp zie ,zou die toch niet moeten terugschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 12:19
Nog wat quick and dirty tips om een begin te maken met een goedkope accu set up alvorens me verder er in te verdiepen? :P
Huis gekocht waar 4 paneeltjes op de garage liggen, afgelopen dagen 4 tot 6 kWh/dag opbrengst. Zet natuurlijk niet écht zoden aan de dijk maar lijkt me toch leuk om wat stroom om te kunnen slaan voor later gebruik.

Voor nu als nog een Zonneplan energiecontractje met zo een P1 uitlees dongle.

Kwestie van een accu scoren met (ingebouwde) bms en gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door FSSF op 23-06-2025 00:29 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

FSSF schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:09:
Nog wat quick and dirty tips om een begin te maken met een goedkope accu set up alvorens me verder er in te verdiepen? :P
ja, top tip: lees dit topic door.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
kmf schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:18:
Weten jullie zeker dat jullie Powerstreams niet gewoon oververhit raken en jullie problemen veroorzaken? ik had afgelopen week pas ontdekt dat "full blast"-modus bij de meest dure uren de powerstreams loeiheet werden. dit merkte ik omdat 1 van de drie een vreemd klikkend geluid maakte.
de mijne wordt goed warm, maar wanneer valt die uit:
22h savonds, 4h smorgens....
tijden dat het wel koeler is.

bij mij staat die ingesteld via automation dat die na zonsondergang 150W aan het huis moet leveren tot zonsopgang (daar wordt die niet warm van).
dat doet die niet. om 23h savonds staat er over 0W en is de accu vol. ik zet die dan manueel op terugleveren (settings=>power supply mode=>prioritize power supply)

smorgens, als de zon er dan doorkomt, schakelt die wel over naar accu opladen.
en dan rond 10h ofzo wil ik kijken hoever die zit, staat die disconnected (accu rond de 35%).
mijn dochter gaat dan in garage, drukt 1x op de knop van de accu, en powerstream komt weer wakker.

als ik dan in settings kijk staat de ene keer mijn public ip, de andere keer een ip in singapore.
die werkte weken zonder problemen totdat ecoflow eens besliste te gaan rommelen en dat is nu 4dagen dat ik savonds de boel manueel moet omschakelen en verschillende keren at random dat die offline gaat.
voor mij is het absoluut niet plezant meer dat ik die elk uur moet zitten bekijken en regelmatig de vrouw/dochter naar garage moet sturen om iets te doen.
daar heb ik geen 1000€ voor uitgegeven.

mijn zelfbouw accu dat me 100€ ofzo koste werkt veel beter, verliest geen connectie, hangt 3meter van de ecoflow en connecteerd op dezelfde router.
die vraagt elke 10sec de meterstanden van de digitale meter.
die digitale meter staat in een andere gebouw, op een ander wifi en met een ESP in de P1 poort (ook zelfbouw).
het netwerk en de boel die erop draaien zijn stabiel, dus daar zit het niet anders zou mijn zelfbouw ook uitvallen.

het probleem is echt die ecoflow en als het niet betert deze zomer, gaat die in september eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
fcapri schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:57:
[...]

de mijne wordt goed warm, maar wanneer valt die uit:
22h savonds, 4h smorgens....
tijden dat het wel koeler is.

bij mij staat die ingesteld via automation dat die na zonsondergang 150W aan het huis moet leveren tot zonsopgang (daar wordt die niet warm van).
dat doet die niet. om 23h savonds staat er over 0W en is de accu vol. ik zet die dan manueel op terugleveren (settings=>power supply mode=>prioritize power supply)

smorgens, als de zon er dan doorkomt, schakelt die wel over naar accu opladen.
en dan rond 10h ofzo wil ik kijken hoever die zit, staat die disconnected (accu rond de 35%).
mijn dochter gaat dan in garage, drukt 1x op de knop van de accu, en powerstream komt weer wakker.

als ik dan in settings kijk staat de ene keer mijn public ip, de andere keer een ip in singapore.
die werkte weken zonder problemen totdat ecoflow eens besliste te gaan rommelen en dat is nu 4dagen dat ik savonds de boel manueel moet omschakelen en verschillende keren at random dat die offline gaat.
voor mij is het absoluut niet plezant meer dat ik die elk uur moet zitten bekijken en regelmatig de vrouw/dochter naar garage moet sturen om iets te doen.
daar heb ik geen 1000€ voor uitgegeven.

mijn zelfbouw accu dat me 100€ ofzo koste werkt veel beter, verliest geen connectie, hangt 3meter van de ecoflow en connecteerd op dezelfde router.
die vraagt elke 10sec de meterstanden van de digitale meter.
die digitale meter staat in een andere gebouw, op een ander wifi en met een ESP in de P1 poort (ook zelfbouw).
het netwerk en de boel die erop draaien zijn stabiel, dus daar zit het niet anders zou mijn zelfbouw ook uitvallen.

het probleem is echt die ecoflow en als het niet betert deze zomer, gaat die in september eruit
Wacht even, jij gebruikt de automatisering in de app?
Zo ja, schakel die eens uit en zet voor de nacht de injectie eens handmatig en kijk wat er dan gebeurt.
Denk dat de automatisering beetje brak is, lees er wel meer over namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
zonder automatisering zal die in de ochtend dan niet overschakelen op opladen.

want stel nu dat er weinig zon is, bv 100W op de ecoflow, dan zal die 100W uit de panelen naar het huis sturen en 50W uit de accu. dat wil ik niet.
die moet na zonsopgang automatisch naar opladen gaan en de accu weer vol zetten voor de volgende nacht.

ik heb nog 20panelen op het huis staan die energie voorzien van mijn huis. nutteloos als die bv 2kW opwekken (en 100Winjecteren) en mijn ecoflow dan ook nog eens 150W naar het huis stuurt. dan injecteer ik 250W in het net en loopt mijn ecoflow accu leeg.

mijn ecoflow heeft maar 1taak.
overdag opladen met zonnestroom, van 1 tot 600W en in de accu steken.
na zonsondergang 150W aan het huis leveren, no matter what, en daarmee stoppen bij zonsopgang.

de ecoflow dient enkel op mijn nacht verbruik te neutraliseren, eventueel nog uitgebreid met een paar slimme stopcontacten op koelkast/diepvries.
ik gebruik die automatisering al van in mei en dat werkte PRIMA, tot de 19de

[ Voor 3% gewijzigd door fcapri op 23-06-2025 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 00:46
@fcapri Ik denk dat Siewert bedoelt bij wijze van een test. Niet alsof je dat voor eeuwig moet instellen. Het kan onmogelijk een totaal drama zijn om dat 1 nacht te doen, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Maartentux schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:22:
@fcapri Ik denk dat Siewert bedoelt bij wijze van een test. Niet alsof je dat voor eeuwig moet instellen. Het kan onmogelijk een totaal drama zijn om dat 1 nacht te doen, of wel?
Je slaat de spijker op zijn kop.
Na het api debacle van van de week kan ik mij voorstellen dat de taken hoe wel goed en zichtbaar in de app totaal naar zijn grootje is/zijn.
Vandaar dat ik zijn test het eens een nachtje door handmatig een baseload in stellen en deze de hele nacht te laten lopen en kijken of deze de volgende ochtend nog loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
als ik die savonds manueel start, dan blijft die lopen. smorgens schakelt die dan ook over op opladen eens de zonnepanelen werken, maar dan valt die ergens uit.

momenteel is die nu 187 van de panelen aan het huis aan het leveren, want de accu is vol. vandaag is die dus blijven draaien.
het probleem kan nu zijn dat de accu begint te ontladen als de zonnepanelen niet meer de basisload van 150W kunnen leveren. dat gebeurde gisteren ook al en dat is ook niet goed want ik heb nog steeds injectie van de andere panelen.

is er nergens geen 'reset' functie op zo een omvormer, dat ik alles eruit kan gooien en eens herbeginnen?

gisteren namelijk stonden bepaalde settings fout. ik zet ze weer correct, save. ik zie de settings staan en binnen de 3sec springen ze weer op het oude.
ik vermoed dus dat er in de app bepaalde settings staan die niet overeenkomen met hetgeen in de powerstream staan.

ik moet die al elke keer manueel inschakelen, kan de automatisatie wel eens afzetten

[ Voor 4% gewijzigd door fcapri op 23-06-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
fcapri schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:04:
is er nergens geen 'reset' functie op zo een omvormer, dat ik alles eruit kan gooien en eens herbeginnen?
Volgens mij via Unbind in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

fcapri schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:04:
als ik die savonds manueel start, dan blijft die lopen. smorgens schakelt die dan ook over op opladen eens de zonnepanelen werken, maar dan valt die ergens uit.

momenteel is die nu 187 van de panelen aan het huis aan het leveren, want de accu is vol. vandaag is die dus blijven draaien.
het probleem kan nu zijn dat de accu begint te ontladen als de zonnepanelen niet meer de basisload van 150W kunnen leveren. dat gebeurde gisteren ook al en dat is ook niet goed want ik heb nog steeds injectie van de andere panelen.

gisteren namelijk stonden bepaalde settings fout. ik zet ze weer correct, save. ik zie de settings staan en binnen de 3sec springen ze weer op het oude.
ik vermoed dus dat er in de app bepaalde settings staan die niet overeenkomen met hetgeen in de powerstream staan.

ik moet die al elke keer manueel inschakelen, kan de automatisatie wel eens afzetten
heb je niet een smartstekker aan je powerstream hangen? dan kan je toch simpelweg die aan/uit zetten op de tijden die jij wilt? als de powerstream niet aan het net hangt levert ie niks terug. Bij mij gaan de powerstreams bij zonsondergang pas leveren, of als de stroomprijzen heel hoog zijn. via home assistant dus.

de powerstreams zelf had ik op een baseload lopen een tijdje, maar daarna heb ik toch een formule gebruikt om ze via home assistant "NOM" as good as it gets te doen op fase.
De acculaders gaan ook aan op excess power nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Beste Batterijexperts, een LiFePo4 batterij wil liefst niet langdurig op 100% lading blijven staan. Maar wat is een wel 'veilige' SoC waarde waarop zo'n accu gehouden kan worden? Want stel, ik ben niet zo geinteresseerd in dagelijks laden en ontladen, maar in een off-grid standby accu / UPS. Wat is dan een realistische waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Siewert schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:03:
[...]

Wacht even, jij gebruikt de automatisering in de app?
Zo ja, schakel die eens uit en zet voor de nacht de injectie eens handmatig en kijk wat er dan gebeurt.
Denk dat de automatisering beetje brak is, lees er wel meer over namelijk.
dus gisteren manueel aangezet, zoals ik altijd al moet doen.
nadeel nu is dat die smorgens dus NIET stopt met terugleveren na zonsopgang (5h32 vanmorgen).

telkens ik moet stoppen op de fietsrit even checken in de app wanneer die begint op te laden met zonnestroom. heeft die nooit gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJgiP9G5Q0PXZDhAPFJ2wpLF7j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CVL0dwdaTNgvhiGeaKT1wEx.jpg?f=fotoalbum_large

en om 7h22 is die offline, ergens tussen 6h45 en 7h22 viel die uit. geen overhittingsprobleem, vanmorgen was die ecoflow koud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRZkQ4PqIkd2L9j_dG5N3Zd0qW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsU0mwTHYp7oJWAT6PmKJqB7.jpg?f=fotoalbum_large

en nu nog erger, de accu LOOPT LEEG (UTC tijd, dus 1uur fout). ik zie in mijn eigen systeem dat die nog altijd 130W zit te injecteren in mijn huis, terwijl de zonnepanelen al meer dan 1KW opwekken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AizhsUPiq05gDOEjUUMCVkNyheI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PFnPtcEirnECKcUWrzXE2iDD.jpg?f=user_large
hij is nooit gestopt met terugleveren, en is nu dus nog altijd bezig ipv op te laden met zonnestroom waardoor ik 776W injectie heb (ipv 645 dat ik van de panelen zou hebben. zit ik nu accustroom op het net te zetten :(
kmf schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:54:
heb je niet een smartstekker aan je powerstream hangen? dan kan je toch simpelweg die aan/uit zetten op de tijden die jij wilt? als de powerstream niet aan het net hangt levert ie niks terug. Bij mij gaan de powerstreams bij zonsondergang pas leveren, of als de stroomprijzen heel hoog zijn. via home assistant dus.
nee, heb er geen meer, mijn smartstekker hangt momenteel aan mijn DIY battery systeem.
de mijne ging via die app ook. overdag gewoon opladen, na zonsondergang met 140W terugleveren tot zonsopgang omdat de automatisering af staat.

17juni was de laatst dag dat alles goed werkte.
18juni is die smorgens ook correct gestopt met terugleveren, en begon die op te laden.
de 18de savonds is die niet meer beginnen terugleveren om 22-23h (zonsondergang) en smorgens was alles offline door ecoflow).
en sindsdien krijg ik die NIET meer aan de praat.
ik die sinds oktober en dus maanden getest om dan eind mei een 2kWh accu aan te kopen, en nu is dat ding dus nutteloos geworden.
als ik telkens ZELF alles moet aanzetten, kan ik die ecorommel beter buitengooien en mijn eigen accu aanzetten savonds en afzetten smorgens

vind de grafieken ook raar dat ik met mijn thuissysteem meet van de ecoflow
van linksboven naar rechts, en zo telkens omlaag
20mei, ecoflow normaal op zonnepanelen, geen accu, zonnige dag, meer dan 600W opbrengst
22mei, ecoflow normaal, bewolkte dag
23mei, accu in gebruik genomen rond de middag, begon te laden om 11h30, vol om 15h15 en dan weer stroom in huis. begrensd op 600W sinds smorgens??? ineens springt die om 9h naar 600W zonder reden en zonder dat ik een accu had. hier liep al iets fout. een update ofzo???
24mei, accu levert aan huis tot 6h30 en begint savonds weer om 21h30, geen zon blijkbaar of niet genoeg om na opladen nog stroom aan huis te leveren (ook de andere panelen hadden weinig opbrengst, dus normaal).
25mei: accu levert stroom tot 4h30, laad accu op, vol om 13h en levert stroom tot 16h45. een rare piek om 19h en accu levert terug vanaf 22h30 (vermoedelijk aan het spelen met automatisatie
26mei: accu levert aan huis tot 6h, laad dan op, overschot vanaf 11h30 tot 16h, levert aan huis om 21h
30mei idem. je ziet de panelen leveren tot 17h15. en dat gaat alle dagen zo

18juni, de zonnepanelen grafiek is raar en stopt bruusk om 14h30, rare piek om 18h en een klein staartje van 19h tot bijna 21h (geen zonnestroom meer aangezien de panelen schaduw hebben na 18h). savonds komt de accu niet op.
sindsdien stopt de ecoflow bijna dagelijks tussen 14 en 15h met zonnestroom opwekken, iets onder 400W schakelt die af. er is geen dag meer dat ik tot 17h afnemende zonnestroom heb. nogthans begrensd tot 600W terwijl die tot 20mei op 800W stond en niet overhitte. vanaf dat de accu eraan zit, is die blijkbaar beperkt tot 600W, ook met de accu vol levert die niet meer dan 600W zonnestroom aan mijn huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k82DzFwogXygHc_AbD4E-ihhlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxSXz1YiKPwvInrsQRtEhGIL.jpg?f=fotoalbum_large

9h43 is ecoflow weer actief, IP adres is weer eentje van singapore . heb al contact met de helpdesk van ecoflow, heb vanmorgen dus een reply gestuurd met screenshots weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HjKYRGuDMx_l4d1SUsrIUaPlcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AH43Wm7LHME7rQy4qam0E5vE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J71xd5vDyMI-hrr0vlA9gVpQoeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQhYa0GLW4JDnXk9v7D4Qm3L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door fcapri op 24-06-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:28
Volgens mij is er weer een storing bij ecoflow.... Ik heb 2 ecoflows en 1 daarvan is sinds vannacht "van het net losgekoppeld" in de app stekler eruit en erin geeft geen verschil. Plus in de weergave geeft de app aan dat er al uren 79watt geleverd wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 18:53
Ook ecoflow geklooi hier. Een van de twee offline terwijl alles (in huis, wifi) gewoon werkt; en de andere ook gewoon.

Ook mis ik de slider in de app om zelf het vermogen te bepalen? Dat zat toch voorheen bij "Household power demand"? Daar staat nu "Feed-in control" en de "energy scheduling strategy".

Tijd dat ze een update uitrollen zodat ze ook lokaal te benaderen zijn. Dat cloud geklooi is nu wel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
als smart meter is geselecteerd bij die household power demand, zie je die schuifbalk niet. die is enkel aanwezig met smartplugs.

bij mij is die wel (nog) aanwezig.

volgens mij verliezen ze hun IP adres, geraken niet op de wifi en schakelt de software over naar een andere manier van communiceren en komt dan het singapore adres op de proppen.

lastig dat die ecoflows geen webserver hebben draaien, dan kon je wel zien of die ineens niet meer bereikbaar is.
nu zie ik in mijn router enkel de ecoflow in de dhcp lijst maar doet dat betreffende ip adres niks

[ Voor 58% gewijzigd door fcapri op 24-06-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 18:53
fcapri schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:03:
als smart meter is geselecteerd bij die household power demand, zie je die schuifbalk niet. die is enkel aanwezig met smartplugs.
Jemig; bij beide ecoflows stond deze dus op "smart meter". Thanks voor de tip.

Bij beide is ook een firmware upgrade; die ook maar eens uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ok, de mijne deed het vanacht wel weer.
hele automatisatie staat af, maar heb ze 'opnieuw' in het systeem gestoken.
wel een foutje gemaakt waardoor de ecoflow op full power stond, maar dat is rechtgezet.
om 22h07 (21h07 op de grafiek) bij zonsondergang is de ecoflow beginnen terugleveren.

staat wel nog altijd op een ip adres uit singapore, maar dat terzijde. hij is actief en schakelt over. vanmorgen was die blijven terugleveren.

hopelijk schakelt die morgenvroeg uit om 5h35 en wacht die op zon om te gaan opladen. ook al verliest die wifi, als die tenmiste zijn taken verder afwerkt, is dat niet zo erg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PacCImAMotAyw2JRcXqeHnc0aWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MXMhsiMOaiqQnd6Y301S5L5.jpg?f=fotoalbum_large

ook van 17 tot 19h heeft die de overtollige stroom geleverd nadat de accu vol was. dat deed die al een week niet meer

[ Voor 9% gewijzigd door fcapri op 24-06-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 07:41
Ik heb onlangs twee powerstream ultra's aangeschaft. Beiden kwamen met een gratis Smart Meter, maar ik heb er maar eentje nodig. Heeft er iemand hier interesse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_soulman
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-08 10:20
SusV nog bedankt voor het Deye commando overzicht en de url : https://github.com/s10l/d...t-cmd/blob/main/README.md
Ik had erg veel moeite om de Deye te koppelen, bluetooth zag niks diverse dingen geprobeerd.
Later in de cloud het SN ingegeven, wel vreemd dat je niet het hardware SN moet ingeven maar het Wifi SN.
Ook toen kon ik niet vinden waar het vermogen aan te passen.
Dit blijkt dan wel in de app te kunnen bij Device, Microinverter, Quick settings.

Het kan ook maar zo zijn dat het tabblad "Microinverter" er pas later bij kwam te staan.
Ben toen met het deyeat commando ( onder linux is het geen main , maar deyeat ) en dat werkte direct perfect!

één opmerking jij schrijft om het vermogen aan te passen het volgende commando:
"deyeat -t 192.168.11.110:48899 -xmbw 00028000102 0064"

maar dat moet wel aan elkaar dus 00280001020064 de 0064 is idd hexadecimaal en de 64 is 100 ( % )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:30
Geloof dat de deye alleen stiekum bluetooth heeft, verder stond volgens mij ook nergens dat je bluetooth nodig had, ik kan t me iig niet herinneren omdat alles volledig probleemloos liep hier. Binnenkort nieuwe internetprovider en nieuw wifi, kijken of t weer zo soepel gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:11
mr_soulman schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:59:
SusV nog bedankt voor het Deye commando overzicht en de url : https://github.com/s10l/d...t-cmd/blob/main/README.md
Ik had erg veel moeite om de Deye te koppelen, bluetooth zag niks diverse dingen geprobeerd.
Later in de cloud het SN ingegeven, wel vreemd dat je niet het hardware SN moet ingeven maar het Wifi SN.
Ook toen kon ik niet vinden waar het vermogen aan te passen.
Dit blijkt dan wel in de app te kunnen bij Device, Microinverter, Quick settings.

Het kan ook maar zo zijn dat het tabblad "Microinverter" er pas later bij kwam te staan.
Ben toen met het deyeat commando ( onder linux is het geen main , maar deyeat ) en dat werkte direct perfect!

één opmerking jij schrijft om het vermogen aan te passen het volgende commando:
"deyeat -t 192.168.11.110:48899 -xmbw 00028000102 0064"

maar dat moet wel aan elkaar dus 00280001020064 de 0064 is idd hexadecimaal en de 64 is 100 ( % )
- Graag gedaan! Daarvoor zijn we hier eh. Om informatie te delen en te leren van mekaar.

- Voor het koppelen heb ik geen Bluetooth gebruikt. Ik wist zelfs niet dat de Deye BT aan boord had/heeft. Waar heb je die verwijzing naar Bluetooth gevonden?
Tja, die SN's. Inderdaad, de omvormer heeft een SN en de 'logger' (communicatiemodule) heeft een ander SN. Wellicht omdat die 2 dingen weliswaar geïntegreerd zijn in mekaar, maar in werkelijkheid 2 aparte apparaatjes. Vergelijk het met andere omvormers waar je voor de Wifi-communicatie soms een aparte Wifi-dongle moet kopen en in de omvormer inpluggen. Bvb bij de Hoymiles dacht ik.
Voor de manuele instellingen van de Deye gebruik ik de Deyecloud app op smartphone en de Deyecloud.com webpagina in de browser. De Solarman-versies van de vorige twee gebruik ik niet.
Je kunt in beide het afgeleverde vermogen instellen. In de app in Watt, in de browser in %. Intern werkt de Deye met %, vandaar dat hij het ingestelde vermogen in Watt afrondt op een veelvoud van 8 (1% van 800W).

- Het Deye-logger-at-cmd tooltje. Ja, onder Windows is het ook "deyeat".
Ja sorry, je hebt gelijk. Het commando om het vermogen in te stellen is:
deyeat -t 192.168.0.186:48899 -xmbw 00280001020064
De '0064 = 100%' er achteraan was commentaar om uit te leggen dat hexadecimaal 0064 inderdaad 100 decimaal is (en in procenten). Ik had die lijn rechtstreeks uit mijn eigen info-bestand gekopieerd. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Ik zou nog graag 1 Modbus-register te weten willen komen om de Deye in te stellen.
En dat is om de parameter "Active Power Ramp Rate Control" te wijzigen.
Hiermee kun je volgens mij de snelheid wijzigen waarmee de Deye naar het nieuw ingestelde vermogen 'rampt'.
Die parameter is te zien in de Deyecloud app. Maar ik kan niet vinden hoe ik deze kan wijzigen.
Ik moet alleen het Modbus-register weten dat deze parameter bevat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81iWTIa_50CtSSChH8JxDVQUIGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d8D4vj13SmknWPgiEVz6jZ8J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Werkt de APS EZ1-M wel zonder Internet verbinding ?
NOM met bv HA of Shelly 3em

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Aengineering

Kan, er is een lokale HA integratie voor.
Nadeel: werkt niet op 24V en bij meer dan 50V blaas je 'm op. 36V is een must.

Inmiddels is er ook een mogelijkheid om Powerstream lokaal aan te sturen; met een dns rewrite en een eigen certificaat op je mqtt broker.

[ Voor 2% gewijzigd door RudolfR op 28-06-2025 10:21 . Reden: Mogelijk onjuiste informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Laatst online: 16-09 22:00
Kwam dit tegen op de repo van Ecoflow integratie HA

https://github.com/tolwi/hassio-ecoflow-cloud/pull/495

#484 Add Stream Microinverter #495

Niet verder naar gekeken maar dacht misschien interessant voor sommigen om daarin te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
RudolfR schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:18:
@Aengineering

Inmiddels is er ook een mogelijkheid om Powerstream lokaal aan te sturen; met een dns rewrite en een eigen certificaat op je mqtt broker.
Duidelijke verhaal van de EZ1m
Gaat inderdaad over de powerstream en de server online.
Is er voor de DNS rewrite ook al een duidelijke beschrijving?
want wat ik tot nu heb gevonden is voor mij nog abracadabra :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
Aengineering schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Duidelijke verhaal van de EZ1m
Gaat inderdaad over de powerstream en de server online.
want wat ik tot nu heb gevonden is voor mij nog abracadabra :'(
Als je Pi-hole draait:
code:
1
sudo nano /etc/hosts

deze regel toevoegen (uiteraard wel het juiste IP) :
code:
1
192.168.30.139 mqtt-e.ecoflow.com

Pi-hole DNS service herstarten:
code:
1
pihole reloaddns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 23:31
Aengineering schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:55:
[...]
In OpenWrt is dat ook eenvoudig. In de UI, bij DHCP and DNS, kopje adresses het lokale IP adres en de URL invullen.

Wat ik mij afvraag is of het benodigde certificaat voor de Mosquito server impact heeft op alles wat daar nu mee communiceert (home assistant, devices, etc.). Of is dat gewoon een alternatieve additionele manier om te connecteren en blijft de rest in tact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
samtman schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:30:
[...]
Wat ik mij afvraag is of het benodigde certificaat voor de Mosquito server impact heeft op alles wat daar nu mee communiceert (home assistant, devices, etc.). Of is dat gewoon een alternatieve additionele manier om te connecteren en blijft de rest in tact?
Naar alle waarschijnlijkheid praat je nu óf unencrypted met mqtt, óf hij gebruikt een self-signed SSL certificaat, dat is zeg maar een zelf-uitgegeven paspoort. Maar omdat andere apparaten zich niet zomaar voor de gek laten houden met zo'n self-signed certificaat, moet je soms een echt certificaat regelen. Vroeger moest je daarvoor in de buidel tasten (en heel vroeger nog flink diep ook), tegenwoordig kan dat gratis, bijv. dankzij LetsEncrypt.

Al jouw andere devices zullen net zo lief tegen een mqtt server met een echt paspoort praten als eentje met een zelfgemaakt paspoort, dus no worries, alles moet gewoon blijven werken*.

*Al weet je het in de IT nooit 100% zeker hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
joep03nl schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:37:
[...]

Als je Pi-hole draait:
code:
1
sudo nano /etc/hosts

deze regel toevoegen (uiteraard wel het juiste IP) :
code:
1
192.168.30.139 mqtt-e.ecoflow.com

Pi-hole DNS service herstarten:
code:
1
pihole reloaddns
een dns rewrite begrijp ik wel (in unifi ) maar dan?
Die heb ik aan gezet de Ecoflow blijft tot nu toe reageren op mn Pro 3em :*)

welke plugin gebruik jij in HA?

[ Voor 8% gewijzigd door Aengineering op 27-06-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Aengineering schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:07:
[...]
welke plugin gebruik jij in HA?
Ik gebruik, gelukkig, helemaal geen HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
joep03nl schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:55:
[...]

Ik gebruik, gelukkig, helemaal geen HA.
Hoe en wat doe jij dit dan?
Alleen shelly Pro3em en Ecofolw powerstream?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:14
RudolfR schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:18:
@Aengineering

Volgens mij zijn er meerdere mensen die deze gebruiken in combinatie met een 48v accu. Je moet alleen naar de fabrikant mailen zodat je een update krijgt waarmee hij met een batterij kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Maartentux schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:37:
Beste Batterijexperts, een LiFePo4 batterij wil liefst niet langdurig op 100% lading blijven staan. Maar wat is een wel 'veilige' SoC waarde waarop zo'n accu gehouden kan worden? Want stel, ik ben niet zo geinteresseerd in dagelijks laden en ontladen, maar in een off-grid standby accu / UPS. Wat is dan een realistische waarde?
Voor langdurige opslag zonder bijladen wordt vaak 50% SoC aangeraden. In principe ergens tussen de 20-80% is altijd veilig, maar wil je natuurlijk een buffer voor noodgevallen hebben, dan zou ik zelf op 60-70% richten.

Wat misschien wel goed is om te beseffen: Ik heb bij een familielid een 4 kWh accu als UPS neergezet die maandenlang aangevuld is tot 80%. Toen ik op een gegeven moment besloot hem even naar 100% te laden, ging er maar liefst 3,84 kWh in die 4 kWh accu... Moet je nagaan, dan wil je hem een keer voor noodgevallen inzetten, lijkt de SoC 80% te zijn en is die daadwerkelijk rond de 3% en dus daarmee leeg.

Voor LFP accu's geldt dus dat als ze wel af en toe iets ontladen en daarna weer bijgeladen worden dat je een zogenaamde SoC drift krijgt, aangezien er al lange tijd niet gebalanceerd en gekalibreerd is, weet je niet wat de daadwerkelijke SoC is. Daarom even goed kijken naar: Doet de accu daadwerkelijk niets, of ontlaadt die iedere dag iets en vul je dat weer aan? Echt wegzetten: 50-70% kiezen, als live UPS inzetten: 1x per maand naar 100% laden en verder +-75% aanhouden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:23:
[...]

als live UPS inzetten: 1x per maand naar 100% laden en verder +-75% aanhouden.
Ja nee, precies dit laatste wil ik: (offline) UPS gebruik. Al zal ik 'm als ik dat tijdig weet ook wel inzetten om hoge prijspieken te verzachten, maar dat is niet het doel. Het doel is offline zijn en energie voor me vasthouden. En inderdaad, zo nu en dan cyclen was ik al wel van plan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Maartentux schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:16:
[...]

Ja nee, precies dit laatste wil ik: (offline) UPS gebruik. Al zal ik 'm als ik dat tijdig weet ook wel inzetten om hoge prijspieken te verzachten, maar dat is niet het doel. Het doel is offline zijn en energie voor me vasthouden. En inderdaad, zo nu en dan cyclen was ik al wel van plan ook.
Zou dan persoonlijk wel adviseren de accu altijd van stroom te voorzien zodat het BMS netjes zijn werk kan doen en de accu niet gaandeweg alsnog op bijv. 0% beland, dat is niet goed voor de levensduur. Maar goed, tot 100% laden en dan wegzetten is ook niet goed, dan kan je hem beter actief als UPS inzetten en bijv. eens in de week automatisch tot 100% laten laden en de rest van de week wat devices van stroom voorzien zodat die niet té lang op 100% blijft staan, dat is erg slecht voor iedere accu. Nadeel is wel dat je dan wat extra laad-/ontlaadverliezen hebt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
@Taro Ja ik ben zoekende naar de beste balans. De setup is nu: een kleine MPPT charge regelaar die 'm oplaadt, en twee inverters die 'm kunnen ontladen: eentje voor eiland gebruik bij stroomuitval, en eentje die teruglevert aan het grid. Die laatste inverter was noodzakelijk, omdat anders inderdaad de accu altijd op 100% zou blijven. En dat vindt een loodaccu best prima, daarom zitten ze ook in elke UPS, maar een LiFePo4 accu zoals deze niet. En de andere inverter is dus enkel voor de noodgevallen, als Liander het laat afweten.

Dit kan prima samen functioneren, maar hoe vlot het laden gaat dmv. PV in alle seizoenen is nogal de vraag. Het staat op het wensenlijstje om er ook nog een 230V lader aan te knopen, zodat de accu desgewenst met netstroom geladen kan worden, bijvoorbeeld als de stroom heel goedkoop is er er een periode van schaarste aanbreekt. Als een soort van bonus aanvulling op mijn (andere) thuisaccu. Maar ik ben nog aan het researchen of een acculader en de MPPT lader wel samen actief mogen zijn.

Aangezien het toch primair een soort noodstroomvoorziening is vind ik het interessant om te weten wat wel een veilige SoC zou zijn om op te bewaren. En dan heb ik liever 85% dan 70% natuurlijk. Ook al besef ik dat periodiek een cycle ontladen-laden wel verstandig is.

[ Voor 0% gewijzigd door Maartentux op 28-06-2025 19:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Maartentux Wil je ook per se zelf iets in elkaar zetten? Want er zijn ook gewoon producten die dit al kant en klaar voor je kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:20:
@Maartentux Wil je ook per se zelf iets in elkaar zetten? Want er zijn ook gewoon producten die dit al kant en klaar voor je kunnen doen.
Eh, nee ik heb het al gebouwd. Maar ik ben wel zeer benieuwd welke producten dat zijn?

Ik was een kleine €800 kwijt aan het systeem, met deze specs:

2,5 kWh opslag, 3000W(6000W piek) off-grid inverter, en regelbaar 50-320 watt invoeden op het net.
(Handmatig overigens, ik kan het niet online besturen, maar dat was ook mijn eigen beslissing en doel)

Ik overweeg later nog door te groeien met een tweede accu, dan zou het complete systeem €1300 worden voor 5 kWh. Daarmee komt dan ook de inverter aan voldoende piekstroom, want nu zou het bij 24V·100A=2400W wel schluss zijn. (De inverter is extra groot gedimensioneerd om nog een kansje te maken om inductieve lasten te kunnen starten)

[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 28-06-2025 22:18 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Maartentux schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:13:
[...]

Eh, nee ik heb het al gebouwd. Maar ik ben wel zeer benieuwd welke producten dat zijn?

2,5 kWh opslag, 3000W(6000W piek) off-grid inverter, en regelbaar 50-320 watt invoeden op het net.
(Handmatig overigens, ik kan het niet online besturen, maar dat was ook mijn eigen beslissing en doel)

Ik overweeg later nog door te groeien met een tweede accu, dan zou het complete systeem €1300 worden voor 5 kWh. Daarmee komt dan ook de inverter aan voldoende piekstroom, want nu zou het bij 24V·100A=2400W wel schluss zijn. (De inverter is extra groot gedimensioneerd om nog een kansje te maken om inductieve lasten te kunnen starten)
Voor dat bedrag lukt die opslag wel ongeveer, dat vermogen niet.

Gebruik hier zelf een aantal verschillende Zendure producten, met o.a. off-grid uitgang, UPS functie, App met taken, dynamisch handelen, NOM, etc. Shelly koppeling, Home Assistant integratie, etc. Heb ook wel 2400 omvormers staan, maar dan kom je met 800 Euro niet uit. Voor 1000 laden, 800 ontladen met 2 kWh kom je een eind in de richting.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 28-06-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-08 19:49
Volgens mij ligt de EcoFLow website weer op z'n gat....Tenminste hier geen contact meer met de PowerStreams....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Voor dat bedrag lukt die opslag wel ongeveer, dat vermogen niet.

Gebruik hier zelf een aantal verschillende Zendure producten, met o.a. off-grid uitgang, UPS functie, App met taken, dynamisch handelen, NOM, etc. Shelly koppeling, Home Assistant integratie, etc. Heb ook wel 2400 omvormers staan, maar dan kom je met 800 Euro niet uit. Voor 1000 laden, 800 ontladen met 2 kWh kom je een eind in de richting.
Het had nog €100 à €200 goedkoper gekund als ik de accu ook bij ali... vandaan had, maar dit vond ik een te groot risico, dus die is van een iets bekender merk, uit Duitsland (maar wel ook gefabriceerd in China natuurlijk). De rest is wel allemaal van ali... Maar ali heeft zowel slecht spul als uitstekend spul, kwestie van wat speurwerk, en wat geluk hebben.

En deze setup hoefde geen NoM te doen want ik heb al een echte thuisaccu (Sessy) die dat doet. Deze inverter kan ik gewoon vertellen 'lever 250 watt aan het grid tot -ie leeg is' en mijn Sessy corrigeert wel tot er nul op de meter bereikt wordt voor het geheel. Dus da's lekker makkelijk gesproken, hier hoeft geen intelligentie in.

En dit alles staat niet in mijn woning maar in de schuur. Dat maakt het wel iets makkelijker en veiliger, ook al is de schuur dan aanpalend. Het is in ieder geval voor lucht/rook 100% gescheiden. Niet dat ik het onveilig acht, maar risico's zijn nu eenmaal nooit tot nul te reduceren... Hier een foto d'r bij van alles:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp1DxjKvPxiyefW4uXZ-vdih5qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6vrruK9cXaXKYSOJaQznkyW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Maartentux op 28-06-2025 23:32 . Reden: toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:25
450SL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:29:
Volgens mij ligt de EcoFLow website weer op z'n gat....Tenminste hier geen contact meer met de PowerStreams....
Het werkt hier allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Geen problemen hier gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqKPm3gQHqPX9y4BdekmKXG1u4A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F6spvpKWpbMe6xDJnz0ESYAj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
Vreemd, hier lag het gisteren plat, vandaag is het weer in de lucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
Maartentux schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:27:
[...]

Het had nog €100 à €200 goedkoper gekund als ik de accu ook bij ali... vandaan had, maar dit vond ik een te groot risico, dus die is van een iets bekender merk, uit Duitsland (maar wel ook gefabriceerd in China natuurlijk). De rest is wel allemaal van ali... Maar ali heeft zowel slecht spul als uitstekend spul, kwestie van wat speurwerk, en wat geluk hebben.

En deze setup hoefde geen NoM te doen want ik heb al een echte thuisaccu (Sessy) die dat doet. Deze inverter kan ik gewoon vertellen 'lever 250 watt aan het grid tot -ie leeg is' en mijn Sessy corrigeert wel tot er nul op de meter bereikt wordt voor het geheel. Dus da's lekker makkelijk gesproken, hier hoeft geen intelligentie in.

En dit alles staat niet in mijn woning maar in de schuur. Dat maakt het wel iets makkelijker en veiliger, ook al is de schuur dan aanpalend. Het is in ieder geval voor lucht/rook 100% gescheiden. Niet dat ik het onveilig acht, maar risico's zijn nu eenmaal nooit tot nul te reduceren... Hier een foto d'r bij van alles:

[Afbeelding]
Dat klinkt wel aardig zo, maar als je je Sessy de batterij gaat opladen met stroom uit de Powerqueen of andersom dan heb je wel heel veel rendement verlies... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
[...]

[Afbeelding]
Het had goedkoper gekund met bv een "goedgekeurde" Ecoflow/Deye/Hoymiles micro inverter ipv de "Soyou" ? Waarom dan toch die Soyou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
450SL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:11:
[...]

Dat klinkt wel aardig zo, maar als je je Sessy de batterij gaat opladen met stroom uit de Powerqueen of andersom dan heb je wel heel veel rendement verlies... :?
Tuurlijk, dat is waar. Maar het ligt aan wat voor stroom dat is. Als het stroom is die anders was afgeschakeld, of die je tegen nul opbrengst of zelfs boete aan het grid had teruggeleverd dan maken zulke verliezen eigenlijk niets uit. En als ik 'm 's nachts laat ontladen met minder dan mijn rust-verbruik dan kan dat niet gebeuren, dan verminder ik enkel de ontlaadstroom uit de Sessy.

[ Voor 12% gewijzigd door Maartentux op 29-06-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Vdvmark schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Het had goedkoper gekund met bv een "goedgekeurde" Ecoflow/Deye/Hoymiles micro inverter ipv de "Soyou" ? Waarom dan toch die Soyou?
Ehh... Je bent er beter in thuis dan ik zo te horen... Is die blauwe de "Soyou" ? Of die "Easun" ?

Ik begreep van teruglezen hier dat de Ecoflow niet meer leverbaar was, behalve 'maybe' in Duitsland. Ik hoorde dat de Deye een cloud vereist, en hacks. Dat wil ik per se niet. Hoymiles, die naam hoor ik voor het eerst nu.

Ik wil en wilde graag iets dat zonder cloud, zonder app werkt. Mijn inverter heeft een instelpot. Tja ouderwets. Maar soms vind ik dat fijner dan elke maand hopen dat $fabrikant niet besluit zijn API te verbouwen of 'legacy' producten vanaf afstand te disablen. Mijn apparatuur, mijn keuze.

Maar weet je het zeker van die prijs? Die blauwe inverter kostte me €85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Oh is dat de heel kleine Soyou, ik dacht de geadverteerde 1200 chinese watts versie. Nee mijn Deye kostte dan hetzelfde, ook 85. Die zou alleen al gezien de tig jaar garantie langer "legaal" moeten werken dan de circa 2 jaar (zie reparatievideos youtube) levensduur voor de Soyou, die niet legaal op t net mag worden aangesloten. Een draaiknop heeft ie alleen niet, maar wel hoger max vermogen en bij ieder vermogen wat efficienter. Je hoeft n apparaat niet smart aan te sturen, dus dat die smart besturing kapot kan, is relevant als je die gebruikt.
Ja ook als je een Deye niet koppelt aan t internet zal ie waarschijnlijk toch via t internet te disablen zijn, maar ik ben er niet zeker van dat dat niet geldt voor de Soyou, ergens kan een beperkte bluetooth-achtige functionaliteit in een chipje ingebakken zijn die via een commando via ander apparaat geactiveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:21
Vdvmark schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:28:
Nee mijn Deye kostte dan hetzelfde, ook 85.
Heb je een link waar je die Deye kan krijgen voor dat geld ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Vdvmark schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:28:
Oh is dat de heel kleine Soyou, ik dacht de geadverteerde 1200 chinese watts versie. Nee mijn Deye kostte dan hetzelfde, ook 85. Die zou alleen al gezien de tig jaar garantie langer "legaal" moeten werken dan de circa 2 jaar (zie reparatievideos youtube) levensduur voor de Soyou, die niet legaal op t net mag worden aangesloten. Een draaiknop heeft ie alleen niet, maar wel hoger max vermogen en bij ieder vermogen wat efficienter. Je hoeft n apparaat niet smart aan te sturen, dus dat die smart besturing kapot kan, is relevant als je die gebruikt.
Ja ook als je een Deye niet koppelt aan t internet zal ie waarschijnlijk toch via t internet te disablen zijn, maar ik ben er niet zeker van dat dat niet geldt voor de Soyou, ergens kan een beperkte bluetooth-achtige functionaliteit in een chipje ingebakken zijn die via een commando via ander apparaat geactiveerd wordt.
Oke. Dat zijn erg veel aannames. Het merk is Y&H, Yong Hui Solar, geen idee of dat synoniem is met Soyou. Het kan ook zijn dat ze simpelweg dezelfde behuizingen gebruiken. En wellicht innoveren de Chinezen ook, dat gaandeweg hun systemen beter worden met elke revisie.
Smart devices hebben er best vaak een handje van om te weigeren uberhaupt te willen gaan werken zonder je te registeren en al je gegevens met ze te delen. Zo kon ik de bluetooth accu app niet in gebruik nemen zonder 'm 'precise location rechten' te vergunnen. Dus weten de Chinezen nu exact in welk huis -ie staat. Waarom moet ik dat knarsetandend toestaan? Ik las hier dat de Deye om te functioneren een cloudverbinding nodig heeft, of dat je trucendozen moet gaan opentrekken. Daar had ik gewoon effe geen trek in.

En het is weliswaar niet Deye, maar ik zit nu al een paar dagen te turen naar een stortvloed van meldingen omdat EcoFlow Powerstream cloud stuk was. En wie zegt mij dat Deye niet over 2 jaar besluit dat hun legacy systemen niet langer supported worden? Dan sta je alsnog met lege handen.

En tsja, onze requirements verschillen gewoon. Jij wilt een eenvoudige thuisaccu, wat volkomen begrijpelijk is gezien het topic ;) Ik wil meer een noodvoorraad energie standby, en gebruik de inverter dus eigenlijk primair om de accu zo nu en dan te ontladen zodat hij wat cycles maakt en niet steeds op 100% staat. Dus die inverter zal maar 10-20% van de tijd draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
hannibal2206 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:39:
[...]

Heb je een link waar je die Deye kan krijgen voor dat geld ?
Ik zie dat ze m verhoogd hebben naar 119,99 bij conrad.nl, hij was daar 94,99 in de btw en via kortingscode 10 euro minder. Hij was elders in duitsland zonder btw uiteraard nog goedkoper, maar dit was handiger voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Soyosource geloof ik, zoiets als je content erover zoekt, zoals bijvoorbeeld op dit kanaal:
YouTube: Aus 2 mach 1 - 2 defekte SoyoSource Grid Tie Inverter 500 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Pff da's wel een heel erge video. AI-vertaald en narrated, en een reparatiepoging nadat iemand anders ('owner') er zelf al vreselijk mee geknoeid had. De meeste reparateurs willen het dan niet eens meer aanraken.

Ik vind video's van anderen zoals BigClive erg goed, want die kijkt naar design problemen en gevaarlijke situaties. Maar reparaties zonder dat er duidelijk is of het komt door het fabrieksontwerp, of misuse, of power spikes, of gewoon domme pech, zeggen mij niet zoveel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Video is gewoon duits, als kijker rare instellingen heeft op youtube wordt ie anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_soulman
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-08 10:20
omtrent de Deye
Gaat fantastisch om deze lokaal aan te sturen
@SusV ik neem aan dat je deze al hebt gezien: https://github.com/jedie/inverter-connect.gi

Bij mij duurt het ook te lang, zodra ik een correctie aanbreng in het vermogen, je ziet echt een vertraging in de correctie, zodat een afname correctie resulteert in een opbrengst

data met de python code :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
 Counter ┃                                            Name ┃ Value                    ┃ Register ┃ Length ┃             Raw data ┃
┡━━━━━━━━━╇━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━╇━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━╇━━━━━━━━━━╇━━━━━━━━╇━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━┩
│       1 │                                     PV1 Voltage │         54.2 V           │   006D   │   1    │                 021e │
│       2 │                                     PV2 Voltage │         54.1 V           │   006F   │   1    │                 021d │
│       3 │                                     PV1 Current │          0.0 A           │   006E   │   1    │                 0000 │
│       4 │                                     PV2 Current │          0.0 A           │   0070   │   1    │                 0000 │
│       5 │                                Daily Production │          0.7 kWh         │   003C   │   1    │                 0007 │
│       6 │                              Daily Production 1 │          0.3 kWh         │   0041   │   1    │                 0003 │
│       7 │                              Daily Production 2 │          0.3 kWh         │   0042   │   1    │                 0003 │
│       8 │                                Total Production │          7.0 kWh         │   003F   │   2    │             00460000 │
│       9 │                              Total Production 1 │          3.8 kWh         │   0045   │   1    │                 0026 │
│      10 │                              Total Production 2 │          3.0 kWh         │   0047   │   1    │                 001e │
│      11 │                        Active Power Regulations │           18 %           │   0028   │   1    │                 0012 │
│      12 │                                      AC Voltage │          0.0 V           │   0049   │   1    │                 0000 │
│      13 │                                    Grid Current │          0.0 A           │   004C   │   1    │                 0000 │
│      14 │                             AC Output Frequency │          0.0 Hz          │   004F   │   1    │                 0000 │
│      15 │                          Grid Voltage Upp Limit │        287.5 V           │   001B   │   1    │                 0b3b │
│      16 │                        Grid Voltage Lower Limit │        184.0 V           │   001C   │   1    │                 0730 │
│      17 │                      Grid Frequency Upper Limit │         51.5 Hz          │   001D   │   1    │                 141e │
│      18 │                      Grid Frequency Lower Limit │         47.5 Hz          │   001E   │   1    │                 128e │
│      19 │ Overfrequency And Load Reduction Starting Point │         50.2 Hz          │   0022   │   1    │                 139c │
│      20 │     Overfrequency And Load Reduction Percentage │           40 %           │   0023   │   1    │                 0028 │
│      21 │                                   ON-OFF Enable │ <unknown lookup: 2>      │   002B   │   1    │                 0002 │
│      22 │                        Island Protection Enable │      Enabled             │   002E   │   1    │                 0001 │
│      23 │              Overfrequency&Load-shedding Enable │      Enabled             │   0031   │   1    │                 0001 │
│      24 │                                  Running Status │        Fault             │   003B   │   1    │                 0004 │
│      25 │                  Total AC Output Power (Active) │          0.0 W           │   0056   │   2    │             00000000 │
│      26 │                            Radiator Temperature │         25.7 °C          │   005A   │   1    │                 0df2 │
│      27 │                                     Inverter ID │ xxxxxxxx     │   0003   │   5    │ xxxxxxx │
│      28 │                                Hardware Version │     v0.1.0.3             │   000C   │   1    │                 0103 │
│      29 │                      DC Master Firmware Version │     v0.3.1.9             │   000D   │   1    │                 0319 │
│      30 │                              AC Version. Number │     v1.4.2.6             │   000E   │   1    │                 1426 │
│      31 │                                     Rated Power │        800.0 W           │   0010   │   1    │                 1f40 │
│      32 │                  Communication Protocol Version │     v0.2.0.1             │   0012   │   1    │                 0201 │
│      33 │                     Start-up Self-checking Time │           65 s           │   0015   │   1    │                 0041 │
│      34 │                                     Update Time │ <raw hex: 19061c0a2b23>  │   0016   │   3    │         19061c0a2b23 │
│      35 │                               Soft Start Enable │     Disabled             │   002F   │   1    │                 0000 │
│      36 │                         Power Factor Regulation │        -25.5             │   0032   │   1    │                 ff01 │
│      37 │                        Restore Factory Settings │     Disabled             │   0036   │   1    │                 0000 │
│      38 │                                       PV1 Power │          0.0 W           │    -     │   -    │           (Computed) │
│      39 │                                       PV2 Power │          0.0 W           │    -     │   -    │           (Computed) │
│      40 │                                     Total Power │          0.0 W           │    -     │   -    │           (Computed) │

Waarbij ik me dan afvraag wat " Power Factor Regulation" is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Maartentux schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:13:

voor je accu, kijk eens naar losse lifepo cellen.
ik ga een 24V accu bouwen met 8 cellen van 3,2V 314Ah. kostprijs kleine 500€ voor 8kWh. ik twijfel namelijk om direct voor 16kWh te gaan zodat ik de accu onder de 80% kan houden. hoe meer capaciteit, hoe minder de speling word.
met 7,5kWh en dagelijks 2kWh verbruiken zou ik een 3dagen kunnen overbruggen zonder zon en dan is ze 100% naar 20% ofzo leeg.
met 15kWh zou ik ze dan van 80% naar 40% trekken

ik zag dat je ook overweegt om een 2de accu aan te schaffen, je zou dan kunnen wisselen met een relais (eventueel tijdsklok).
accu 1 aan de UPS voor backup eiland bedrijf
accu 2 aan de net inverter voor bv nachtstroom te leveren en overdag opladen.
elke week schakel je de accu's om.
accu 2 volgeladen aan de backup voor eiland bedrijf
en accu 1 voor een weekje aan de netinverter voor overdag opladen en snachtgs stroom leveren.

dan heb je altijd een volle accu voor je eilandbedrijf in nood, en toch hebben de accu's want laad/ontlaad cycli om ze gewond te houden. met als voordele dat je snachts stroom levert van 1 accu, en de andere toch op 100% blijft.
Maartentux schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:07:

Ik begreep van teruglezen hier dat de Ecoflow niet meer leverbaar was, behalve 'maybe' in Duitsland. Ik hoorde dat de Deye een cloud vereist, en hacks. Dat wil ik per se niet. Hoymiles, die naam hoor ik voor het eerst nu.

Ik wil en wilde graag iets dat zonder cloud, zonder app werkt. Mijn inverter heeft een instelpot. Tja ouderwets. Maar soms vind ik dat fijner dan elke maand hopen dat $fabrikant niet besluit zijn API te verbouwen of 'legacy' producten vanaf afstand te disablen. Mijn apparatuur, mijn keuze.

Maar weet je het zeker van die prijs? Die blauwe inverter kostte me €85.
dit is intressant. die inverter kan je dus aan het net koppelen, levert terug tussen 50 en 320W en is te regelen met een draaiknopje???
ik zoek namelijk nog altijd iets, dat volledig offline draait, maar ik wel 'automatisch' kan sturen naar vermogen toe. geen webapps, geen api. simpel electronisch regelbaar (die potmeter zou ik kunnen vervangen door een arduino), of door een html commando ofzo te sturen.
ah, was het weer van dat ja. de mijne heeft weer een avond niet overgeschakelt vorige week, en aangezien ik met ecoflow zowieso al een case lopende heb, heb ik hen maar lastig gevallen.
ben het kotsbeu met ecoflow, de boel vliegt er zowieso uit in de toekomst maar zolang mijn zelfbouw accu niet 100% operationeel is, moet die ecoflow nog dienen.
dat lokaal aansturen met een eigen netwerk is ook nog een oplossing, moet ik nog eens bekijken. maar moet dan echt helemaal lokaal, zonder API enzo. ding krijgt geen internet meer.
wil het heel simpel hebben, ik stuur een commando en die moet uitvoeren. zijn taak is gereduceerd tot enkel 150W terugleveren tussen zonsondergang en zonsopgang, en zelf dat voert die regelmatig niet uit

[ Voor 29% gewijzigd door fcapri op 01-07-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
mr_soulman schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:46:
omtrent de Deye
Gaat fantastisch om deze lokaal aan te sturen
@SusV ik neem aan dat je deze al hebt gezien: https://github.com/jedie/inverter-connect.gi

Bij mij duurt het ook te lang, zodra ik een correctie aanbreng in het vermogen, je ziet echt een vertraging in de correctie, zodat een afname correctie resulteert in een opbrengst

Waarbij ik me dan afvraag wat " Power Factor Regulation" is
Ja, die link (typootje in jouw link: https://github.com/jedie/inverter-connect ) had ik al gevonden.

Ik vermoed dat de parameter "Active Power Ramp Rate Control" de snelheid controleert waarmee het geleverde vermogen aangepast wordt. Maar ik weet voorlopig niet welk Modbus-register die parameter bevat. In de app zie ik dat die op '1' staat, dus vermoedelijk de laagste waarde. Maar ik kan hem van in de app niet wijzigen.
Ik heb al getwijfeld om Deye support te contacteren (vorige keer kreeg ik daar toch antwoord van), maar langs de andere kant wil ik ook liever geen slapende honden wakker maken daar ...

Tja, die " Power Factor Regulation" .... Ik vermoed dat het een parameter is die het regelagoritme beïnvloedt. Soort van PID-parameter. Je kunt hem altijd eens lichtjes wijzigen en kijken of je verschil merkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
fcapri schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:08:
[...]

dit is intressant. die inverter kan je dus aan het net koppelen, levert terug tussen 50 en 320W en is te regelen met een draaiknopje???
ik zoek namelijk nog altijd iets, dat volledig offline draait, maar ik wel 'automatisch' kan sturen naar vermogen toe. geen webapps, geen api. simpel electronisch regelbaar (die potmeter zou ik kunnen vervangen door een arduino), of door een html commando ofzo te sturen.
Zou kunnen dat het werkt, maar neem dit niet voor zekerheid.
Ik heb dit eens willen doen met een KEMO-vermogenregelaar die door een potmeter geregeld werd. Ik dacht de potmeter-ingang gewoon te vervangen door een Arduino-geregelde spanning, maar dat werkte niet. Moest echt een potmeter zijn. Misschien als je een Arduino-aangestuurde elektronische weerstand gebruikt dat het kan werken, maar heb ik zelf geen ervaring mee.
In het 'ergste geval' kun je de potmeter laten verdraaien door een stappenmotor, maar dat wordt dan toch meteen ook al wat complexer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
SusV schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Zou kunnen dat het werkt, maar neem dit niet voor zekerheid.
Ik heb dit eens willen doen met een KEMO-vermogenregelaar die door een potmeter geregeld werd. Ik dacht de potmeter-ingang gewoon te vervangen door een Arduino-geregelde spanning, maar dat werkte niet. Moest echt een potmeter zijn. Misschien als je een Arduino-aangestuurde elektronische weerstand gebruikt dat het kan werken, maar heb ik zelf geen ervaring mee.
In het 'ergste geval' kun je de potmeter laten verdraaien door een stappenmotor, maar dat wordt dan toch meteen ook al wat complexer....
niet zomaar de potmeter vervangen door een arduino uitgangsspanning. die potmeter is hoogstwaarschijnlijk een terugkoppeling van het geleverde vermogen en niet zozeer een stuurspanning.
die wil bv 0,5V op de loper zien, potmeter staat op 50%, dan zal die 1V over de potmeter willen zetten, dat komt bv overeen met 100W uitgang.
draai je de potmeter omlaag (25%), zal die 200W aan de uitgang moeten zetten om op de loper dan 0,5V te zien. beetje zoals een labvoeding werkt.
zet jij nu ineens 1V via arduino op die loper, dan doet die inverter niks meer (zit immers als te hoog). geef je 0V, dan gaat die inverter voluit gaan, zie geen verschil op die ingang komen en slaat in veiligheid.

de schakeling moet intakt blijven, alleen moet je ze manipuleren:
als die potmeter 10K is, zou ik die vervangen door 2 serieweerstanden van 5K en daar 2x een transistor genre BC547 over.
bovenste transistor aan, geeft dan hetzelfde als de loper van de potmeter aan het ene einde.
geen enkele transistor aan, is loper in het midden,
onderste transistor aan : loper aan het begin.
alles ertussen, kan je dus regelen als loperstand.
je hebt dan een spanningsdeler van 50% en je laat stroom 'weglekken' of 'toevoegen' door 1 van de transistoren deels aan te sturen

je zou ook een spanningsdeler kunnen maken en in het midden een spanning toevoegen vanuit de arduino en dan kijken welke impact dat heeft op de inverter.

maar ook ubersimpel zou je de potmeter ook mechanisch kunnen verdraaien met een stappenmotor en die via arduino sturen

[ Voor 21% gewijzigd door fcapri op 01-07-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
fcapri schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:57:
[...]

niet zomaar de potmeter vervangen door een arduino uitgangsspanning. die potmeter is hoogstwaarschijnlijk een terugkoppeling van het geleverde vermogen en niet zozeer een stuurspanning.
die wil bv 0,5V op de loper zien, potmeter staat op 50%, dan zal die 1V over de potmeter willen zetten, dat komt bv overeen met 100W uitgang.
draai je de potmeter omlaag (25%), zal die 200W aan de uitgang moeten zetten om op de loper dan 0,5V te zien. beetje zoals een labvoeding werkt.

als die potmeter 10K is, zou ik die vervangen door 2 serieweerstanden van 5K en daar 2x een transistor genre BC547 over.
bovenste transistor aan, geeft dan hetzelfde als de loper van de potmeter aan het ene einde.
geen enkele transistor aan, is loper in het midden,
onderste transistor aan : loper aan het begin.
alles ertussen, kan je dus regelen als loperstand.
Dat is ook een optie. Een gelijkaardige methode heb ik destijds uitgetest met die KEMO-regelaar.
Maar een tip: i.p.v. een transistor, neem een relais. Een spanningsloos contact is dan nog altijd beter dan een transistor waarbij je toch altijd nog een spanning (GND of +V) als referentie hebt.
Je hebt van die kleine reed-relais in DIL-behuizing ... Ideaal daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanfan
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:54
fcapri schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:57:
[...]
maar ook ubersimpel zou je de potmeter ook mechanisch kunnen verdraaien met een stappenmotor en die via arduino sturen
Je hebt tegenwoordig digipots die eenvouding met een Arduino of ESP8266 zijn aan te sturen. bv https://www.reichelt.com/...e_potentiometer_5k-372842

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
[...]

Correct. Link hier: https://www.aliexpress.com/item/1005004497866565.html
maar er zijn vast meerdere modellen. Kijk even rond, wie weet zijn er varianten die via modbus of RS422 zijn aan te sturen...

Ik wilde je al een post sturen. Hij regelt vrij vlot: bij aansluiten van de 230V duurt het eh... 4-7 seconden tot hij teruglevert met het ingestelde vermogen. Bij verdraaien van de potmeter volgt hij dat binnen 1-2 seconden. Misschien sneller, de Schuko energiemeter waarmee ik meet zal ook een delay hebben.

Wel is het een 20-slagen potentiometer, dus minder geschikt om eventjes extern aan te sturen. Maar je kunt hem natuurlijk vervangen. In eerdere modellen was het juist een normale potentiometer maar dat hebben ze dus veranderd, dat werkte weer te grof schat ik.

Ik gebruik 'm uitsluitend in battery modus. Over PV modus weet ik dus niets.
Of de build quality goed is weet niemand... afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR7MJCbzsLmrX8eO_dPSezJmBW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/co1giUlOs9tmopi8wzQZIsad.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXXRSOdGSuN3XD5CoE_WOsSrvHY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKj2JcDd2rY6WS1CZnyaaUCP.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kom net kijken met Home assistant, maar dit zou toch moeten werken? Als p1 meter 200watt of meer meet, moet het stopcontact aangaan. Maar zoals op de foto te zien gebeurt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:48
Keni87 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:20:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik kom net kijken met Home assistant, maar dit zou toch moeten werken? Als p1 meter 200watt of meer meet, moet het stopcontact aangaan. Maar zoals op de foto te zien gebeurt dat niet.
opslaan bij decautomatiseren zichtbaar, is deze wel opgeslagen?
Bij 3puntjes rechtsboven kan je tracering en tijdslijn bekijken on te zien wat laatste actie was eo fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
Ja hij is wel opgeslagen. Bij tracering staat helemaal niets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Keni87

Misschien was het vermogen al hoger dan 200W toen je de automatisering maakte? De trigger triggert alleen als de waarde eerst onder de 200W zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:25
[...]

[Afbeelding]
Maar hoeveel kwh haal je nou werkelijk uit deze accu? In theorie is dat 2z5 kWh maar kan je hem ook zo diep ontladen en hoe lang verwacht je dat de accu mee gaat met dagelijks diep ontladen? 200 watt teruglevering is voor mij ideaal maar dat betekent iedere dag de accu helemaal leeg. En heb je al berekend wat de verliezen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 450SL
[...]

voor je accu, kijk eens naar losse lifepo cellen.
ik ga een 24V accu bouwen met 8 cellen van 3,2V 314Ah. kostprijs kleine 500€ voor 8kWh. ik twijfel namelijk om direct voor 16kWh te gaan zodat ik de accu onder de 80% kan houden. hoe meer capaciteit, hoe minder de speling word.
met 7,5kWh en dagelijks 2kWh verbruiken zou ik een 3dagen kunnen overbruggen zonder zon en dan is ze 100% naar 20% ofzo leeg.
met 15kWh zou ik ze dan van 80% naar 40% trekken

ik zag dat je ook overweegt om een 2de accu aan te schaffen, je zou dan kunnen wisselen met een relais (eventueel tijdsklok).
accu 1 aan de UPS voor backup eiland bedrijf
accu 2 aan de net inverter voor bv nachtstroom te leveren en overdag opladen.
elke week schakel je de accu's om.
accu 2 volgeladen aan de backup voor eiland bedrijf
en accu 1 voor een weekje aan de netinverter voor overdag opladen en snachtgs stroom leveren.

dan heb je altijd een volle accu voor je eilandbedrijf in nood, en toch hebben de accu's want laad/ontlaad cycli om ze gewond te houden. met als voordele dat je snachts stroom levert van 1 accu, en de andere toch op 100% blijft.

[...]

[...]

ah, was het weer van dat ja. de mijne heeft weer een avond niet overgeschakelt vorige week, en aangezien ik met ecoflow zowieso al een case lopende heb, heb ik hen maar lastig gevallen.
ben het kotsbeu met ecoflow, de boel vliegt er zowieso uit in de toekomst maar zolang mijn zelfbouw accu niet 100% operationeel is, moet die ecoflow nog dienen.
dat lokaal aansturen met een eigen netwerk is ook nog een oplossing, moet ik nog eens bekijken. maar moet dan echt helemaal lokaal, zonder API enzo. ding krijgt geen internet meer.
wil het heel simpel hebben, ik stuur een commando en die moet uitvoeren. zijn taak is gereduceerd tot enkel 150W terugleveren tussen zonsondergang en zonsopgang, en zelf dat voert die regelmatig niet uit
Ik heb twee Powerstreams en deze worden aangestuurd via een pyscript, 's nachts werkt het aardig, maar een koffiezetter of strijkbout is een ramp, dan is het veel te traag voor. Daarom schakel ik ze alleen in als de vaatwasser of wasmachine veel stroom trekt en dat werkt aardig. Bij het inschakelen duurt het even voordat de powerstreams op stoom zijn, maar de heaters zijn relatief lang ingeschakeld. Als de heaters uitschakelen, gooi ik de powerstreams er lokaal onmiddelijk van af met twee smartplugs en wacht ik niet op terugregelen... Ben echter ook zeer geinteresseerd in een lokale aansturing :z
,,,,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
450SL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Ik heb twee Powerstreams en deze worden aangestuurd via een pyscript, 's nachts werkt het aardig, maar een koffiezetter of strijkbout is een ramp, dan is het veel te traag voor. Daarom schakel ik ze alleen in als de vaatwasser of wasmachine veel stroom trekt en dat werkt aardig. Bij het inschakelen duurt het even voordat de powerstreams op stoom zijn, maar de heaters zijn relatief lang ingeschakeld. Als de heaters uitschakelen, gooi ik de powerstreams er lokaal onmiddelijk van af met twee smartplugs en wacht ik niet op terugregelen... Ben echter ook zeer geinteresseerd in een lokale aansturing :z
,,,,
Met de EcoFlows kun je zowieso niet snel korte hoge opgenomen pieken instant opvangen.
Je opdracht tot injectie moet eerst verzonden worden naar de EcoFlow server, die stuurt het naar je omvormers.
Zodra die daar is aangekomen hebben de omvormers enkele seconden nodig om op te starten.
Mijn ervaring is minimale tijd van opdracht verzenden naar daadwerkelijk injecteren is 15 seconden.

Ook de Profi Setups heben even nodig om op te starten.
Die benodigde tijd is weliswaar korter maar daar zie dat er even wat van het net gehaald word.
Echt 0kwh van het net is onmogelijk tenzij je offgrid gaat werken.

Wat jij doet met de omvormers met een plug uitschakelen terwijl er nog geïnjecteerd word gaan de relais niet fijn vinden.
Je moet de omvormer de tijd geven af te schakelen.
Als je jouw script bijvoorbeeld elke 20seconden automatisch laat roepen.
Zal de het maximaal 20sec duren voordat een hoog opgenomen stroom piek word gecompenseerd.
En als het niet meer nodig is om te injecteren maximaal 20seconden en minimaal 5 seconden zijn voordat de omvormer stopt met injecteren.
Afschakelen dmv opdracht gaat sneller dan opstarten.

Het is echt minimaal wat je teveel terugleverd of opneemt.
Als je naar mijn screenshot kijkt en de blauwe curve die aangeeft wat er aan zonnenvermogen/batterij vermogen is verbruikt volgt zie je een paar paarse puntjes.
Dat is wat er van het net is gehaald omdat de omvormers even nodig hadden om op te starten/op te schakelen.
Over 24uur was het verbruik gisteren 0.12kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZS0Z3LXn0wXOsgFK1bx0N0FrcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPENIVSTjvIfJhd3lYRI7Yxl.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik zou zeggen, roep je script elke 20sec aan en laat via dit script ook de omvormers normaal op- / afschakelen.
Beter voor je omvormers en het verlies is minimaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Siewert op 02-07-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Siewert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Wat jij doet met de omvormers met een plug uitschakelen terwijl er nog geïnjecteerd word gaan de relais niet fijn vinden.
Ik schakel de AC (weliswaar van een Deye omvormer) ook aan en uit met een Energy Socket ('plug').
Voor zover ik weet kan dit weinig of geen kwaad voor de omvormer. Voor zijn relais ook niet, want je schakelt met je plug gewoon de stroom uit, dus eer de relais beseffen dat er iets aan de hand is, staan ze al stroomloos.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat de omvormer intern een korte spanningspiek krijgt omdat hij plotseling zijn stroom niet meer kwijtkan.
Maar anderzijds, voor een plug-in omvormer is dit iets waar hij moet tegen kunnen. Als je hem zou gebruiken met zonnepanelen (waarvoor hij in eerste instantie bedoeld is), dan gaat het gegarandeerd een aantal maal voorkomen dat iemand de AC-stekker uit het stopcontact trekt. Daar moet zo'n apparaat tegen kunnen.

Wat naar verluid wél slecht is voor een omvormer, is dat je de DC afschakelt terwijl hij aan het injecteren is ....
Hoe goed of slecht een omvormer met dit soort van 'ongeregeldheden' omgaat, zal waarschijnlijk ook wel verschillen van merk tot merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
SusV schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Ik schakel de AC (weliswaar van een Deye omvormer) ook aan en uit met een Energy Socket ('plug').
Voor zover ik weet kan dit weinig of geen kwaad voor de omvormer. Voor zijn relais ook niet, want je schakelt met je plug gewoon de stroom uit, dus eer de relais beseffen dat er iets aan de hand is, staan ze al stroomloos.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat de omvormer intern een korte spanningspiek krijgt omdat hij plotseling zijn stroom niet meer kwijtkan.
Maar anderzijds, voor een plug-in omvormer is dit iets waar hij moet tegen kunnen. Als je hem zou gebruiken met zonnepanelen (waarvoor hij in eerste instantie bedoeld is), dan gaat het gegarandeerd een aantal maal voorkomen dat iemand de AC-stekker uit het stopcontact trekt. Daar moet zo'n apparaat tegen kunnen.

Wat naar verluid wél slecht is voor een omvormer, is dat je de DC afschakelt terwijl hij aan het injecteren is ....
Hoe goed of slecht een omvormer met dit soort van 'ongeregeldheden' omgaat, zal waarschijnlijk ook wel verschillen van merk tot merk.
Ieder zijn mening ;-)
Is ook op 1 hand in het jaar te tellen dat iemand de ac eruit trekt terwijl er geïnjecteerd word.
Voor alle apparatuur geld dat ze er tegen moeten kunnen, maar blijft een feit dat elektra hardware een harde stop niet fijn vinden.
Marge van "moeten ze tegen kunnen" is een keer op ;-)
Zeker op bewolkte dagen waar er toch meerdere keren per uur hard uitschakelen kan voorkomen.

Ik zelf houd het beter op soft stops en de kans gegeven de omvormers netjes te laten afschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Siewert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Voor alle apparatuur geld dat ze er tegen moeten kunnen, maar blijft een feit dat elektra hardware een harde stop niet fijn vinden.

Ik zelf houd het beter op soft stops en de kans gegeven de omvormers netjes te laten afschakelen.
Dat ben ik wel met je eens, dat het beter is op die manier.
Ik bedien de omvormer nu ook nog hoofdzakelijk handmatig. Ik stel het gewenste terugleververmogen in via de app en schakel de AC handmatig aan via de Homewizard app (en plug). Ik laat hem 's nachts meestal een 100 W terugleveren (minimum sluipverbruik 's nachts) en de plug schakelt hem 's morgens om 6u00 automatisch uit.

Bedoeling is dat ik dat op termijn ga automatiseren met een script. Dan kan ik hem bij het afschakelen eerst naar minimaal vermogen sturen. De omvormer heeft ook een disable/enable register, dus ik kan hem ook softwarematig aan en uitzetten. Dus in principe heb ik dan de plug niet meer nodig. Maar dan ben ik wel een stukje handmatig bedieningsgemak kwijt via de HW app ....
Moet ik nog eens over nadenken .... Om te programmeren en om dergelijke zaken uit te zoeken leent de winterperiode zich nu eenmaal beter .. Alleen ontbreekt dan de zon weer meestal :)

[ Voor 5% gewijzigd door SusV op 02-07-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
SusV schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Dat ben ik wel met je eens, dat het beter is op die manier.
Ik bedien de omvormer nu ook nog hoofdzakelijk handmatig. Ik stel het gewenste terugleververmogen in via de app en schakel de AC handmatig aan via de Homewizard app (en plug). Ik laat hem 's nachts meestal een 100 W terugleveren (minimum sluipverbruik 's nachts) en de plug schakelt hem 's morgens om 6u00 automatisch uit.

Bedoeling is dat ik dat op termijn ga automatiseren met een script. Dan kan ik hem bij het afschakelen eerst naar minimaal vermogen sturen. De omvormer heeft ook een disable/enable register, dus ik kan hem ook softwarematig aan en uitzetten. Dus in principe heb ik dan de plug niet meer nodig. Maar dan ben ik wel een stukje handmatig bedieningsgemak kwijt via de HW app ....
Moet ik nog eens over nadenken .... Om te programmeren en om dergelijke zaken uit te zoeken leent de winterperiode zich nu eenmaal beter .. Alleen ontbreekt dan de zon weer meestal :)
Heb de HW plug er puur tussen zitten om data uit te lezen.
Maar altijd handig om in nood ze op afstand hard uit te kunnen zetten, zoals twee week geleden.
Mijn php scripts doen de rest.
Moet alleen nog failsafes inbouwen zodat ik ook dat niet handmatig hoef te doen.
Ben maar wat blij dat ik de EcoFlow api gebruikt.
Is dan wel niet lokaal maar al dat handmatige gebeuren had ik geen zin in.
Hier is het nu sit and forget geworden.
Af en toe wat aan mijn scripts toevoegen omdat je altijd specifieke situaties tegenkomt die weer op te vangen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Siewert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Ieder zijn mening ;-)
Is ook op 1 hand in het jaar te tellen dat iemand de ac eruit trekt terwijl er geïnjecteerd word.
Marge van "moeten ze tegen kunnen" is een keer op ;-)
Zeker op bewolkte dagen waar er toch meerdere keren per uur hard uitschakelen kan voorkomen.

Ik stuur hier eerst de omvormer naar 0 watt en na 30 seconden gaat de smartplug uit.
Puur om te voorkomen dat hij nooit kan terugleveren tijdens het opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keni87
RudolfR schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 06:21:
@Keni87

Misschien was het vermogen al hoger dan 200W toen je de automatisering maakte? De trigger triggert alleen als de waarde eerst onder de 200W zat.
Soms is het simpel. Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Psycho_Mantis schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Ik stuur hier eerst de omvormer naar 0 watt en na 30 seconden gaat de smartplug uit.
Puur om te voorkomen dat hij nooit kan terugleveren tijdens het opladen.
Weet je in elk geval 100% zeker dat het niet kan gebeuren. 😉
Ik vertrouw op mijn script, laders aan dan niet injecteren en vice versa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
Siewert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Met de EcoFlows kun je zowieso niet snel korte hoge opgenomen pieken instant opvangen.
Je opdracht tot injectie moet eerst verzonden worden naar de EcoFlow server, die stuurt het naar je omvormers.
Zodra die daar is aangekomen hebben de omvormers enkele seconden nodig om op te starten.
Mijn ervaring is minimale tijd van opdracht verzenden naar daadwerkelijk injecteren is 15 seconden.

Ook de Profi Setups heben even nodig om op te starten.
Die benodigde tijd is weliswaar korter maar daar zie dat er even wat van het net gehaald word.
Echt 0kwh van het net is onmogelijk tenzij je offgrid gaat werken.

Als je jouw script bijvoorbeeld elke 20seconden automatisch laat roepen.
Zal de het maximaal 20sec duren voordat een hoog opgenomen stroom piek word gecompenseerd.
En als het niet meer nodig is om te injecteren maximaal 20seconden en minimaal 5 seconden zijn voordat de omvormer stopt met injecteren.
Afschakelen dmv opdracht gaat sneller dan opstarten.

Het is echt minimaal wat je teveel terugleverd of opneemt.
Als je naar mijn screenshot kijkt en de blauwe curve die aangeeft wat er aan zonnenvermogen/batterij vermogen is verbruikt volgt zie je een paar paarse puntjes.
Dat is wat er van het net is gehaald omdat de omvormers even nodig hadden om op te starten/op te schakelen.
Over 24uur was het verbruik gisteren 0.12kWh.

[Afbeelding]

Dus ik zou zeggen, roep je script elke 20sec aan en laat via dit script ook de omvormers normaal op- / afschakelen.
Beter voor je omvormers en het verlies is minimaal.
Ik snap niet dat dat bij jou zo snel gaat :? Hier roep ik dat script elke 10s aan, maar het is ontzettend traag. Het gaat ook nooit in 1 keer omhoog of omlaag maar altijd tergend langzaam in stapjes, met daartussen 30s of zo... |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
450SL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:23:
[...]

Ik snap niet dat dat bij jou zo snel gaat :? Hier roep ik dat script elke 10s aan, maar het is ontzettend traag. Het gaat ook nooit in 1 keer omhoog of omlaag maar altijd tergend langzaam in stapjes, met daartussen 30s of zo... |:( .
10s is veelste te kort, commando is nog niet verwerkt om baseload te verhogen/verlagen en de je stuurt alweer de volgende.
Gevolg API gaan volgt je niet meer en omvormer gaat flip/floppen.

Maar weet niet wat jij snel vind.
Maar zoals het hier gaat van 0 naar x Watt 20sec.
En van x Watt naar x Watt 10 tot 15 seconden is mij te langzaam.
Minder tijd gaat echt niet, heeft deels met API te maken maar ook de omvormer zelf die traag reageert.
WiFi verbinding is ook een oorzaak, wel 100% signaal maar door de brakke WiFi module die er in zit is er ook veel dBm verlies.

Ik zelf roep dus het script elke 15s aan.
Voordat het script een nieuwe commando verstuurt kijkt die eerst of de vorige is aangekomen en verwerkt.
Indien ja dan mag de nieuwe verzonden worden, is dit niet het geval dan 15s later nog een keer controleren.
Is die nog niet aangekomen (30sec) kan die ergens zijn blijven hangen dan stuurt hij alsnog de nieuwe commando.

Edit:
Die stapjes omhoog kan ik niet verklaren en heb ik idd geen last van.

Pagina: 1 ... 38 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).