Siewert schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:03:
[...]
Wacht even, jij gebruikt de automatisering in de app?
Zo ja, schakel die eens uit en zet voor de nacht de injectie eens handmatig en kijk wat er dan gebeurt.
Denk dat de automatisering beetje brak is, lees er wel meer over namelijk.
dus gisteren manueel aangezet, zoals ik altijd al moet doen.
nadeel nu is dat die smorgens dus NIET stopt met terugleveren na zonsopgang (5h32 vanmorgen).
telkens ik moet stoppen op de fietsrit even checken in de app wanneer die begint op te laden met zonnestroom. heeft die nooit gedaan.
en om 7h22 is die offline, ergens tussen 6h45 en 7h22 viel die uit. geen overhittingsprobleem, vanmorgen was die ecoflow koud.
en nu nog erger, de accu LOOPT LEEG (UTC tijd, dus 1uur fout). ik zie in mijn eigen systeem dat die nog altijd 130W zit te injecteren in mijn huis, terwijl de zonnepanelen al meer dan 1KW opwekken
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PFnPtcEirnECKcUWrzXE2iDD.jpg?f=user_large)
hij is nooit gestopt met terugleveren, en is nu dus nog altijd bezig ipv op te laden met zonnestroom waardoor ik 776W injectie heb (ipv 645 dat ik van de panelen zou hebben. zit ik nu accustroom op het net te zetten

kmf schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:54:
heb je niet een smartstekker aan je powerstream hangen? dan kan je toch simpelweg die aan/uit zetten op de tijden die jij wilt? als de powerstream niet aan het net hangt levert ie niks terug. Bij mij gaan de powerstreams bij zonsondergang pas leveren, of als de stroomprijzen heel hoog zijn. via home assistant dus.
nee, heb er geen meer, mijn smartstekker hangt momenteel aan mijn DIY battery systeem.
de mijne ging via die app ook. overdag gewoon opladen, na zonsondergang met 140W terugleveren tot zonsopgang omdat de automatisering af staat.
17juni was de laatst dag dat alles goed werkte.
18juni is die smorgens ook correct gestopt met terugleveren, en begon die op te laden.
de 18de savonds is die niet meer beginnen terugleveren om 22-23h (zonsondergang) en smorgens was alles offline door ecoflow).
en sindsdien krijg ik die NIET meer aan de praat.
ik die sinds oktober en dus maanden getest om dan eind mei een 2kWh accu aan te kopen, en nu is dat ding dus nutteloos geworden.
als ik telkens ZELF alles moet aanzetten, kan ik die ecorommel beter buitengooien en mijn eigen accu aanzetten savonds en afzetten smorgens
vind de grafieken ook raar dat ik met mijn thuissysteem meet van de ecoflow
van linksboven naar rechts, en zo telkens omlaag
20mei, ecoflow normaal op zonnepanelen, geen accu, zonnige dag, meer dan 600W opbrengst
22mei, ecoflow normaal, bewolkte dag
23mei, accu in gebruik genomen rond de middag, begon te laden om 11h30, vol om 15h15 en dan weer stroom in huis. begrensd op 600W sinds smorgens??? ineens springt die om 9h naar 600W zonder reden en zonder dat ik een accu had. hier liep al iets fout. een update ofzo???
24mei, accu levert aan huis tot 6h30 en begint savonds weer om 21h30, geen zon blijkbaar of niet genoeg om na opladen nog stroom aan huis te leveren (ook de andere panelen hadden weinig opbrengst, dus normaal).
25mei: accu levert stroom tot 4h30, laad accu op, vol om 13h en levert stroom tot 16h45. een rare piek om 19h en accu levert terug vanaf 22h30 (vermoedelijk aan het spelen met automatisatie
26mei: accu levert aan huis tot 6h, laad dan op, overschot vanaf 11h30 tot 16h, levert aan huis om 21h
30mei idem. je ziet de panelen leveren tot 17h15. en dat gaat alle dagen zo
18juni, de zonnepanelen grafiek is raar en stopt bruusk om 14h30, rare piek om 18h en een klein staartje van 19h tot bijna 21h (geen zonnestroom meer aangezien de panelen schaduw hebben na 18h). savonds komt de accu niet op.
sindsdien stopt de ecoflow bijna dagelijks tussen 14 en 15h met zonnestroom opwekken, iets onder 400W schakelt die af. er is geen dag meer dat ik tot 17h afnemende zonnestroom heb. nogthans begrensd tot 600W terwijl die tot 20mei op 800W stond en niet overhitte. vanaf dat de accu eraan zit, is die blijkbaar beperkt tot 600W, ook met de accu vol levert die niet meer dan 600W zonnestroom aan mijn huis
9h43 is ecoflow weer actief, IP adres is weer eentje van singapore . heb al contact met de helpdesk van ecoflow, heb vanmorgen dus een reply gestuurd met screenshots weer.
[
Voor 44% gewijzigd door
fcapri op 24-06-2025 09:45
]