Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:00

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

RudolfR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:52:
Powerstream heeft volgens mij niet genoeg aan 12V.
Waarschijnlijk deze spec:
"Initial input voltage 15 Vd.c"

Ik zou de 12V batterij dan onderdeel maken van een 36V setup, bijv. icm met een APS EZ1-M.
Zodat je de 24V wel kunt volladen als je lekker aan het varen bent (tenzij je het liefst vaart met slecht weer)

- lokale aansturing
- bettere efficientie (hoger voltage, zie onder)
- ook opladen als je vaart

nadeel is misschien de verschillen in state of charge, de 24 is misschien vol, en de 12V is leeg na een dag fluisteren. Volgens mij kun je 'm dan niet zomaar aansluiten.

Ja, 24V is inderdaad is efficienter, want lagere stromen voor gelijkblijvend vermogen (P = U x I), en dus minder warmte.
Ja zoiets over die 15V lees ik ook, en om dan met voltage boosters te gaan werken wordt me wat te complex. Dan zou ik liever voor die AliExpress unit die @JeroenH gebruikte gaan.

Wat betreft een 36V setup: Begrijp ik goed dat je voorstelt om een 12V en een (extra) 24V in serie tezetten? Dat zou toch niet kunnen (zelfs los van het evt. bootje varen)? Want dan schakelt het BMS m'n 12V batterij uit zodra die leeg is, en heb ik ook niks meer aan die 24V of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:56
-Tim- schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:14:
[...]

Ja zoiets over die 15V lees ik ook, en om dan met voltage boosters te gaan werken wordt me wat te complex. Dan zou ik liever voor die AliExpress unit die @JeroenH gebruikte gaan.

Wat betreft een 36V setup: Begrijp ik goed dat je voorstelt om een 12V en een (extra) 24V in serie tezetten? Dat zou toch niet kunnen (zelfs los van het evt. bootje varen)? Want dan schakelt het BMS m'n 12V batterij uit zodra die leeg is, en heb ik ook niks meer aan die 24V of zie ik het verkeerd?
"Dan zou ik liever voor die AliExpress unit die @JeroenH gebruikte gaan."
-- Lijkt me geen slecht idee

Serieschakeling van oplaadbare batterijen is vaak geen robuuste oplossing, omdat deze op termijn uit balans raken. Of je moet al balancers gaan plaatsen, wat het eigenlijk al snel complex maakt.
Als je er zou aan denken van batterijen bij te plaatsen, zou ik toch (ook al is het slechts 12V) voor parallel gaan.
Dan los je ook meteen het probleem van de continuïteit van je server-voeding op wanneer je uw bootje-batterij wegneemt ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:59
Aengineering schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:14:
Waar kopen Julie de powerstream nog ?
ik zou er wel een bij willen hebben.
Maar nergens meer leverbaar.
Conrad, Galaxus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SusV
Na lang aarzelen over welke micro-omvormer ik zou nemen voor mijn DIY-thuisbatterij, uiteindelijk de Deye SUN-M80G4-EU-Q0 besteld.
Gisteren heb ik hem aangekregen. De kabels had ik al, dus aansluiten op mijn batterij en op het stopcontact en na 10 min was hij al aan het injecteren op het net.
Qua look-and-feel ziet het er een heel robuust en kwalitatief toestel uit. Minpuntje voor mij persoonlijk is dat hij maar 1 bevestigingsoog heeft. Hangt dan toch een beetje wiebelachtig.

Grootste vraagteken voor mij (van tevoren) was of ik hem zou kunnen aansturen via de Deye OpenAPI vanuit Python code. In het bijzonder dan het AC output-vermogen.
De meeste Deye OpenAPI-functies zijn bedoeld voor de zware Deye inverters, en worden dan ook niet ondersteund door (of zijn eenvoudigweg niet van toepassing voor) de micro-omvormers.
Gelukkig kan ik wel het uitgangsvermogen instellen via OpenAPI HTTP-commando's vanuit Python.
Op die manier kun je wel het vermogen niet helemáál op nul krijgen. 2% (16W) is het laagste dat hij accepteert.
Geen probleem. Ik had er toch al een Homewizard Energy Socket tussen staan. Dan schakel ik die wel aan en uit.

[toegevoegd]
1. Leuk! Je kunt via de OpenAPI ook de actuele batterijspanning inlezen. Leuk om een indruk te krijgen van de SOC van de batterij als je geen 'smart' batterij hebt (zoals in mijn geval....).

2. Deye Developer Support reageert (tot hiertoe) binnen de 24u (zelfs 2 keer) op mijn emails. EN met duidelijke info.
Niet slecht voor support vanuit China....
[/toegevoegd]

Tot zover heel gelukkig met mijn Deye! (hout vasthouden .... ;) )

PS. De Deye OpenAPI is niet 'lokaal' (zoals de APS EZ1-M wél is) maar wel nog server-based.
Er bestaat wel zoiets als een Deye Cloud-free applicatie . Maar hier ga ik misschien later wel eens naar kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door SusV op 05-06-2025 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:22
Deye support, jij durft :) (Analoog aan Tesla die snellaadoptie op auto's kan uitzetten als je auto niet door Tesla gerepareerd is, en Apple daarom ook functioneren kan beperken, zo heeft Deye ook een geschiedenis waarin zij actief ingrijpen als ze iets niet aanstaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Vdvmark schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:02:
Deye support, jij durft :) (Analoog aan Tesla die snellaadoptie op auto's kan uitzetten als je auto niet door Tesla gerepareerd is, en Apple daarom ook functioneren kan beperken, zo heeft Deye ook een geschiedenis waarin zij actief ingrijpen als ze iets niet aanstaat.)
Tja, ik neem aan dat ze met die 'ingrepen' toch zuinig omspringen. Reklame voor het merk is dat niet eh ... Ze hebben al zo'n farce achter de rug met 'relais-gate' in Duitsland ...
Maar, als ik even niet zou kunnen injecteren dan is dat ook niet meteen een ramp:
- 800 W on-grid
- 3000 W off-grid .... >:)
Ik heb ook verschillende reviews bekeken van deze omvormer en geen enkele negatieve gevonden.

Ik had eerst heel graag voor de APS EZ1-M willen gaan, maar als je hoort hoe 'gevoelig' die is voor batterijen (van 48V, terwijl dit toch binnen de DC-spec's is), dan heb ik toch ook mijn bedenkingen. Die 'gevoeligheid' van de APS is in feite gewoon een ontwerpfout als je 't mij vraagt ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 18:54

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Aengineering schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:14:
Waar kopen Julie de powerstream nog ?
ik zou er wel een bij willen hebben.
Maar nergens meer leverbaar.
In Duitsland.

Heb er afgelopen week nog 3 besteld (en laten leveren in een DHL Packstation (moet je wel bij de grens wonen en regelmatig daar in de buurt zijn)).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 16:53
versie 1 van mijn eigen thuis batterij is een feit.
ik heb al een ecoflow draaien met een originele delta max battery eraan en die doet dat goed. zitten 2 panelen op van 450Wp en die laden der accu op. snachts draait mijn huis op die batterij (130-150W continue verbruik).

echter vind ik het zonde dat er zoveel zonnestroom overdag weg gaat, en ik tussen 17 en 22h vaak een 200-1500W verbruik heb ik die altijd moet betalen.

in de toekomst komt hier nog een 24V 315Ah LIFEPO4 accu aan, maar momenteel, draait het op 5 ebike batterijen van 36V.
het laadsysteem zijn 2 ebike laders van 2A (80W elk, dus kan met 160W opladen, niet echt een vette). in de toekomst komt hier een 24V 10A en 24V 20A lader aan zodat ik dus tot 30A zou kunnen opladen (750W)

om terug te leveren heb ik 3 micro inverters gebruikt. die gaan van de accu naar 230V AC.
nr 1 is een IQ7 van 240W
nr 2 is een IQ7 van 240W
nr 3 is een DS3 van 880W.
ik kan dus 240-480-880-1120 en 1360W injecteren in mijn huis. prima zo kan mijn accu dat enkele uren volhouden. in de toekomst zou ik daar een stuurbare inverter willen aanhangen, of 5 stuks IQ7 zodat inbouwen in een behuizing makkelijker is. die DS3 valt er qua vorm een beetje uit.

het brein achter het hele ding is een ESP8266. deze meet mij huis verbruik (verbruik of injectie) meet de accu en beslist of die gaat opladen met 1 of 2 laders
of gaat terugleveren met 1-2 en/of 3 inverters.
ook een combinatie is mogelijk, 240W injecteren en 80W opladen, geeft dan 160W injectie.

het is allemaal nog prototype spul omdat ik nu vooral alle code moet schrijven (zit aan 745regels nu).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNS4CiQz2bxStigWgOFBj0DCaCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iV7ieGT7znOpwJIxP6M1bqAR.jpg?f=fotoalbum_large

de software, paar minuutjes geleden, een netto injectie van 1W. prima dus :-). stukken beter dan 239W verbruik voor enkele uren aan een stuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6R4GRfxIHDCOtliWhlz7Yet4eM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/14szxlQQrQMmpWVpfabDqrxA.jpg?f=user_large

grafiek vanmorgen waar mijn accu zodanig bijspringt dat het verbruik in mijn huis (rode lijn) de zonbrengst (blauwe lijn) maximaal probeert te volgen. op een bepaald moment wek ik zoveel op dat ik niks meer kan toevoegen (na 12h). die overschot ben ik dan maar kwijt op het net. met de toekomstige 24V accu and zwaardere laders zou ik nog langer kunnen meespelen.
mijn accu wordt hier ook geholpen met mijn 'slimme' boiler op een ESP die ook gaat opladen als er 1100W injectie optreed, of uitschakelt als de zon wegvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXxVezv4j-ck96lq_YAkPmGX0vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCCS79EcbHc3uy07fDbOZZwC.jpg?f=fotoalbum_large

prototype was een budget versie, de IQ7 omvormers had ik over (25€ ofzo destijds betaald), de DS3 is ook overschot aangezien ik mijn 2panelen op een ecoflow powerstream heb draaien. aangezien ze nog niet de helft van de aankoopprijs er nog voor willen geven, doet die nu maar dienst in de thuis accu.
de ebike batterijen zijn oude batterijen die de stroom van een ebike niet meer kunnen leveren.
met 5 samen hoeven ze maar 1/5de van het vermogen te leveren en dat doen ze nog wel.

in de toekomst komt er een 24V lifepo op waar dan ook mijn 24V 1000W UPS'en op kunnen draaien om eilandbedrijf te creeeren.

heeft er iemand al ervaring om eventueel batterijen parallel op een delta batterij te koppelen?
ik heb nu dus die ecoflow powerstream met een 2kWh batterij (51V). ik zou daar eventueel nog 5KW parallel aan kunnen koppelen, maar weet niet of die software daar mee overweg kan.
meet die enkel de spanning van het accupack, of gaat die effectie meten hoeveel stroom eruit loopt en afschakelen als er voor hem 2kWh uit is gegaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIJBtM0fVmYqocjbml1Lpqa9WAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9GMnnDpmKBdqTfoUszSQnqw.jpg?f=fotoalbum_large

bij mijn UPS heb ik dat destijds ook gedaan, ipv 7Ah zit daar nu 114Ah aan parallel accu's aan. ipv 30min meegaan, heeft die al eens 8uur op accu gedraaid en was nog niet leeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FikdfBYRu4sNvlQGlXDG8AbsI7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEtzBkWNQHDgZEOAiP5FQJD7.jpg?f=fotoalbum_large

zou leuk zijn als ik zomaar extra parallel op het accupack kan bijkoppelen

[ Voor 19% gewijzigd door fcapri op 08-06-2025 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ok, ik heb mijn Home assistant script geoptimaliseerd naar mijn behoefte, voor de geinteresseerden en als mijn archief:

dit is een script welke bepaald welke van mijn accusets als eerste geladen moet worden, ik was nog niet zo consequent met namengeven...

Eerst wordt adhv de berekende soc (helpersensor welke constant de laad/ontlaadstromen van de initiel capaciteit (5.12 kW) aftrekt) bepaald welke is.
enkel voor rdd zijn er 2 chargers, want die zijn nog niet parallel geschakeld, dus als die set de laagste soc heeft, moet ook bepaald worden adhv de voltage welke accu het minst geladen is, en die wordt dan als eerste geladen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
alias: decide lowest soc to charge
mode: single
sequence:
  - variables:
      socs: |
        {{
          dict(
            pq1 = (states('number.pq_soc') | float(999)) if is_state('switch.tasmota_2', 'off') else 999,
            rdd = (states('number.rdd_soc') | float(999)) if is_state('switch.rdd1', 'off') else 999,
            rdd4 = (states('number.rdd4_soc') | float(999)) if is_state('switch.rdd3_2', 'off') else 999
          )
        }}
      laagste_groep: >-
        {% set min_soc = [socs.pq1, socs.rdd, socs.rdd4] | min %} {% if min_soc
        == socs.pq1 %}
          pq1
        {% elif min_soc == socs.rdd %}
          rdd
        {% elif min_soc == socs.rdd4 %}
          rdd4
        {% else %}
          geen
        {% endif %}
      rdd1_voltage: "{{ states('sensor.rdd1_shelly_uni_adc') | float(999) }}"
      rdd2_voltage: "{{ states('sensor.rdd2_shelly_uni_adc') | float(999) }}"
      rdd_onderdeel: |-
        {% if laagste_groep == 'rdd' %}
          {% if rdd1_voltage < rdd2_voltage %}
            rdd1
          {% else %}
            rdd2
          {% endif %}
        {% else %}
          none
        {% endif %}
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ laagste_groep == 'pq1' }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.tasmota_2
            action: switch.turn_on
            data: {}
        alias: PQ1
      - conditions:
            value_template: "{{ laagste_groep == 'rdd4' }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.rdd3_2
        alias: RDD4
      - conditions:
            value_template: "{{ laagste_groep == 'rdd' and rdd_onderdeel == 'rdd1' }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.rdd1
        alias: RDD1
      - conditions:
            value_template: "{{ laagste_groep == 'rdd' and rdd_onderdeel == 'rdd2' }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.rdd2
        alias: RDD2

deze script wordt aangeroepen door een automation die afgevuurd wordt als er een excess power is a 600W.
omgekeerd heb ik ook een inverse script die de hoogste soc uit de ontlaadstand haalt als de excess power onder de 500W komt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
alias: decide highest soc to turn off
mode: single
sequence:
  - variables:
      socs: |
        {{
          dict(
            pq1 = (states('number.pq_soc') | float(0)) if is_state('switch.tasmota_2', 'on') else -1,
            rdd = (states('number.rdd_soc') | float(0)) if is_state('switch.rdd1', 'on') or is_state('switch.rdd2', 'on') else -1,
            rdd4 = (states('number.rdd4_soc') | float(0)) if is_state('switch.rdd3_2', 'on') else -1
          )
        }}
      hoogste_groep: |-
        {% set kandidaten = {
          'pq1': socs.pq1,
          'rdd': socs.rdd,
          'rdd4': socs.rdd4
        } | dictsort(reverse=true, by='value') %} {% for k, v in kandidaten %}
          {% if v >= 0 %}
            {{ k }}
            {% break %}
          {% endif %}
        {% endfor %}
      rdd1_voltage: "{{ states('sensor.rdd1_shelly_uni_adc') | float(0) }}"
      rdd2_voltage: "{{ states('sensor.rdd2_shelly_uni_adc') | float(0) }}"
      rdd_onderdeel: |-
        {% if hoogste_groep == 'rdd' %}
          {% if is_state('switch.rdd1', 'on') and is_state('switch.rdd2', 'on') %}
            {% if rdd1_voltage > rdd2_voltage %}
              rdd1
            {% else %}
              rdd2
            {% endif %}
          {% elif is_state('switch.rdd1', 'on') %}
            rdd1
          {% elif is_state('switch.rdd2', 'on') %}
            rdd2
          {% else %}
            none
          {% endif %}
        {% else %}
          none
        {% endif %}
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ hoogste_groep == 'pq1' }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.tasmota_2
            action: switch.turn_off
        alias: Zet PQ1 uit
      - conditions:
            value_template: "{{ hoogste_groep == 'rdd4' }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.rdd3_2
        alias: Zet RDD4 uit
      - conditions:
            value_template: "{{ hoogste_groep == 'rdd' and rdd_onderdeel == 'rdd1' }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.rdd1
        alias: Zet RDD1 uit
      - conditions:
            value_template: "{{ hoogste_groep == 'rdd' and rdd_onderdeel == 'rdd2' }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.rdd2
        alias: Zet RDD2 uit

[ Voor 29% gewijzigd door kmf op 08-06-2025 10:54 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:34
In de categorie "iets-minder-DIY", zou dit kunnen werken?

Marstek B2500-D (2,24kWh): https://solarfantasie.com...akku-fur-balkonkraftwerk/

+

EcoFlow Powerstream 800W: https://power2live.de/Eco...-Wechselrichter/SW10470.2

Ben je voor 510 euro klaar.
Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:15
@Nickname27

Ik zie geen mogelijkheid om de batterij op te laden? Anders dan misschien met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Laatst online: 15:36
Nickname27 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:34:

Marstek B2500-D (2,24kWh): https://solarfantasie.com...akku-fur-balkonkraftwerk/

+

Mis ik iets?
Met p1 of shelly om te meten wat terug te leveren.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
RudolfR schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:21:
@Nickname27

Ik zie geen mogelijkheid om de batterij op te laden? Anders dan misschien met zonnepanelen.
Ik laad al mijn lifepo4 nu ook alleen met zonnepanelen op.
Laders staan stof te happen.
15Kw opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Nickname27 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:34:

+

Mis ik iets?
woon je in duitsland? om gebruik te maken van die 0% btw/.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
als die accu's dus overdag opladen met zonnestroom, en eens de zon weg is, dan pas gaan terugleveren, zou kunnen.
nadeel is dat je quasi niks van controle hebt. als er ineens bewolking is, gaat die accu overdag misschien al leeglopen.

maar wel een heeeeeeeeeeeeeeeeel intressant iets qua idee.
zonnepanelen DC/DC direct aan een 36V lifepo ofzo (panelen die 20-42V), die 36V direct aan een ecoflow en die programmeren dat die stroom levert aan smartplugs EN vanaf zonsondergang bv 200W aan je huis leveren. nadeel is dat je geen MPPT hebt op de zonnepanelen

precies wat ik nu ook doe met de ecoflow en zijn delta2 batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
kmf schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:39:
[...]

woon je in duitsland? om gebruik te maken van die 0% btw/.
Af laten leveren bij een DHL packstation ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keni87
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-09 22:14
Helaas nog steeds op zoek naar de juiste omvormer voor mijn 16s lifepo4 batterij die ik met home assistent en een p1 meter kan aansturen.
Met de nieuwe ecoflow stream gaat het voorlopig niet lukken helaas.

Beste Keni,

Er is momenteel niets om de STREAM extern aan te sturen. Er gaat wel een P1-interface komen maar wanneer die er is weet ik niet.
Met vriendelijke groet,

EcoFlow Nederland

[ Voor 3% gewijzigd door Keni87 op 10-06-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:03
Keni87 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:56:
Helaas nog steeds op zoek naar de juiste omvormer voor mijn 16s lifepo4 batterij die ik met home assistent en een p1 meter kan aansturen.
Met de nieuwe ecoflow stream gaat het voorlopig niet lukken helaas.

Beste Keni,

Er is momenteel niets om de STREAM extern aan te sturen. Er gaat wel een P1-interface komen maar wanneer die er is weet ik niet.
Met vriendelijke groet,

EcoFlow Nederland
ik kon ook niet wachten dus nog maar een powerstream gekocht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni87
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-09 22:14
Helaas ben ik niet in de gelegenheid om naar Duitsland te gaan om een Powerstream op te halen.

Mocht je nog een adres in NL weten hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.W.R
  • Laatst online: 09:59
Galaxus heeft ze nog, zijn wel duur (199,-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• couchsniffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 09:18
SusV schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:33:

Grootste vraagteken voor mij (van tevoren) was of ik hem zou kunnen aansturen via de Deye OpenAPI vanuit Python code. In het bijzonder dan het AC output-vermogen.
De meeste Deye OpenAPI-functies zijn bedoeld voor de zware Deye inverters, en worden dan ook niet ondersteund door (of zijn eenvoudigweg niet van toepassing voor) de micro-omvormers.
Gelukkig kan ik wel het uitgangsvermogen instellen via OpenAPI HTTP-commando's vanuit Python.
Op die manier kun je wel het vermogen niet helemáál op nul krijgen. 2% (16W) is het laagste dat hij accepteert.
Geen probleem. Ik had er toch al een Homewizard Energy Socket tussen staan. Dan schakel ik die wel aan en uit.
Ik ben ook maar voor Deye gegaan, kun jij al uitgangsvermogen instellen?
Vind het maar omslachtig eerst een solarman account aanmaken in de app op de telefoon, dan 1 voor Deye cloud. Van wat ik zie moet je een appId aanvragen in de developer cloud, zodat je in python iets kunt schrijven om het vermogen te regelen. Of zie ik het te moeilijk :?
Als je een linkje hebt naar een simpele howto zie ik dat graag ;)

Draait verder lekker op de powerqueen:
in 25.30V - 13.50A = 341.55 W
uit 232V - 1.4A = 324.8W

[ Voor 3% gewijzigd door couchsniffer op 10-06-2025 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SusV
couchsniffer schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Ik ben ook maar voor Deye gegaan, kun jij al uitgangsvermogen instellen?
Vind het maar omslachtig eerst een solarman account aanmaken in de app op de telefoon, dan 1 voor Deye cloud. Van wat ik zie moet je een appId aanvragen in de developer cloud, zodat je in python iets kunt schrijven om het vermogen te regelen. Of zie ik het te moeilijk :?
Als je een linkje hebt naar een simpele howto zie ik dat graag ;)

Draait verder lekker op de powerqueen:
in 25.30V - 13.50A = 341.55 W
uit 232V - 1.4A = 324.8W
Hoi.
Gefeliciteerd met je aankoop! :)

Ja, ik kan het uitgangsvermogen van mijn Deye SUN-M80G4-EU-Q0 instellen. Manueel en via Python code.

Ik heb ook maar een Solarman en Deye Cloud account aangemaakt. Ik heb begrepen dat Deye de migratie aan het maken is van Solarman naar hun eigen Deye Cloud. Die Solarman vind ik maar niks. Ik kan er eigenlijk geen instellingen wijzigen. Kan aan mij liggen hoor. Ik kan het via Deye Cloud, dus ik heb me niet uitgeput om echt in die Solarman te gaan zoeken.

Manueel kan ik het maximum uitgangsvermogen instellen in de Deye Cloud app op smartphone (in Watt!).
Of in de browser via deyecloud.com (in % !).

Als je de omvormer wil gaan besturen via code zijn er een aantal mogelijkheden. (Ik kom er ook maar langzamerhand via veel zoeken achter).

Methode 1 - Via de OpenAPI. Dat zijn HTTP-commando's. Heel eenvoudig.
Je moet wel op Deye Cloud Developer een account aanmaken door in te loggen met je 'normale' Deye account. Dan heb je meteen toegang tot 2 'sleutels' (AppID en AppSecret) die je nodig hebt om OpenAPI commando's te kunnen sturen.
Ik kan momenteel zo het vermogen instellen via code, en ook de actuele elektrische data van de omvormer uitlezen.
De OpenAPI commando's passeren langs de Deye servers. Momenteel limiteren ze het aantal API calls (nog) niet. Of ze dat ooit wél gaan doen is niet uit te sluiten.
Daarom mijn persoonlijke interesse om 'lokaal' aan te sturen. Zonder dat je via hun servers moet passeren dus... Zie de volgende 2 methoden.

Methode 2 - Modbus via TCP.
Dit heb ik nog niet werkende gekregen. Ik heb geprobeerd (altijd met Python code) via mijn WLAN IP (192.168.0.xxx). Dat is me nog niet gelukt. Ik vermoed (maar dat zou ik nog eens moeten verifiëren) dat de omvormer enkel in AP mode (dus via zijn lokale IP 10.10.100.254) met Modbus commando's kan aangestuurd worden. Leuk om eenmalige instellingen te doen, maar minder om hem continu aan te sturen omdat de controller dan niet tegelijk met internet verbonden kan zijn.
[toegevoegd]
Ook in AP mode (dus via zijn lokale IP 10.10.100.254) krijg ik via Python code Modbus niet aan de praat. Dus al mijn hoop voor lokale communicatie is gevestigd op Methode 3.
[/toegevoegd]

Methode 3 - Modbus registers aanpassen via AT-commando's.
Dit is een manier die (volgens mij) niet door Deye openlijk gepubliceerd wordt, maar die gebruikers zelf uitgezocht hebben. AT-commando's zijn een manier om instellingen in apparaten te veranderen. Van oudsher vaak gebruikt voor modems en zo.
Dit tooltje (deye-logger-at-cmd) had ik gevonden en dat heeft me op deze werkwijze gebracht. Met dat tooltje (zo te downloaden en te runnen out-of-the-box) kun je veel interessante zaken doen (o.a. SSID uitlezen, paswoorden uitlezen), en dus ook Modbus registers lezen en schrijven.
En ... dit alles via je WLAN IP (192.168.0.xxx). Geheel lokaal (niet via servers), én je kunt tegelijk nog op internet.
Dat tooltje is geschreven in Golang. Ik ben die code aan het bestuderen om de voor mij bruikbare code om te zetten naar Python. Ik denk wel dat het gaat lukken.

Ik zou zeggen. Probeer eerst eens manueel, via de app of via browser. Kijk daarna eens naar die OpenAPI. Een HTTP-commando sturen kan zowat elke controller (Raspberry Pi, Arduino, pc,....). Ik wil mijn besturing uiteindelijk laten draaien op een afgedankte iPad van de zoon .... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• couchsniffer
_/-\o_ Vet! Dit geeft hoop om uiteindelijk het zaakje lokaal te kunnen aansturen!
Nu ook ingesteld in de Deye App, ik zat net op de verkeerde plekken te kijken 8)7
Eerst maar eens proberen die OpenAPI calls in HA te krijgen en daarna kijken of die dummycloud werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
couchsniffer schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:03:
_/-\o_ Vet! Dit geeft hoop om uiteindelijk het zaakje lokaal te kunnen aansturen!
Nu ook ingesteld in de Deye App, ik zat net op de verkeerde plekken te kijken 8)7
Eerst maar eens proberen die OpenAPI calls in HA te krijgen en daarna kijken of die dummycloud werkt.
Ik heb zelf geen ervaring met HA, maar als jij dat reeds gebruikt denk ik niet dat je zelfs de OpenAPI calls nodig hebt.
Voor HA in combinatie met Deye omvormers spreekt men veel over 'deye_2mppt.yaml' config file. Misschien dat eerst eens proberen.
Ik heb dat file recent nog bekeken en daar vind ik Modbus-registers in terug. Hoe HA kan werken via Modbus langs WLAN begrijp ik (nog) niet.
Nog zoveel te leren ...... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
couchsniffer schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:03:
Vergeten te vermelden:
DeyeCloud API v1 sample code . Python code die gebruik maakt van hun OpenAPI.
Is volgens mij code die gepubliceerd is door Deye zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
ik heb net een extra Powerstream binnen via Horbach 139,-

[ Voor 50% gewijzigd door Aengineering op 11-06-2025 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:00

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

In navolging van mijn nieuw aangeschafte 100Ah 12V LFP batterij die ik voor mijn elektrische bootje inzet, maar graag op niet-vaar dagen graag nuttig inzet:

Ik was hier eerder in de richting gestuurd van een 'AliExpress' inverter die goedkoop is en in staat is om een contstant wattage terug te leveren aan het net (de EcoFlows kunnen moeilijk doen met 12V). Dit leek me met de grootte van de batterij in acht genomen uiteindelijk het niet helemaal waard. Met enige 'winst' dat ik elke dag max ~1kWh zou kunnen terugleveren, wat natuurlijk niet echt zoden aan de dijk zet.

Nu heb ik een andere aanpak bedacht. Ik kwam er achter dat er tegenwoordig sinus omvormers zijn die een UPS functie hebben + oplaad mogelijkheden (bijv. Ective CSI 3). Of zelfs voor een kleine meerprijs een uitvoering: EcoFlow RIVER 3 (10 ms UPS)

Ik heb thuis een 'homelab' met een Synology + oude laptop + netwerkspul en rond de 100-150 W constant verbruiken.
In plaats van terug te leveren, zou ik ook elke dag deze inverter kunnen schakelen afhankelijk van mijn overproductie. Zo kan ik in principe elke nacht mijn batterij leegtrekken met mijn homelab.

Wat ik hier aan win:
  • Hopelijk m'n homelab zelfvoorzienend de klok rond en zo de kosten van een omvormer op termijn kan terugverdienen
  • UPS functionaliteit voor m'n servers en netwerk
  • Een non-netgebonden omvormer die ik kan gebruiken mocht het net echt een keer goed wegvallen (of mee kan nemen op kamperen)
Zie ik zo iets over het hoofd? Natuurlijk slijt ik zo m'n accu, maar het is natuurlijk ook minstens 50% voor de lol/les er van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door -Tim- op 11-06-2025 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• couchsniffer
De Deye SUN-M80G4-EU-Q0 is prima te regelen vanuit HA met de solarman plugin. Percentage van het uitgangsvermogen is in te stellen en zelfs een aan uit schakelaar, die het relais schakelt. Dus een smartplug is dan ook niet meer nodig.
Verder nog veel andere settings die interessant kunnen zijn zoals softstart en island protection.

Het lijkt er op dat alles lokaal via het Modbus protocol 192.168.x.x:8899 loopt.
Weet niet in hoeverre je een solarman account nodig hebt, om te activeren oid.
Dus achteraf lijken al die solarman/deye acounts niet nodig. IP instellen en klaar

[ Voor 13% gewijzigd door couchsniffer op 11-06-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
couchsniffer schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:08:
De Deye SUN-M80G4-EU-Q0 is prima te regelen vanuit HA met de solarman plugin. Percentage van het uitgangsvermogen is in te stellen en zelfs een aan uit schakelaar, die het relais schakelt. Dus een smartplug is dan ook niet meer nodig.

Het lijkt er op dat alles lokaal via het Modbus protocol 192.168.x.x:8899 loopt.
Weet niet in hoeverre je een solarman account nodig hebt, om te activeren oid.
Dus achteraf lijken al die solarman/deye acounts niet nodig. IP instellen en klaar!
Fijn dat het werkt voor je!
Ik gebruik nu nog een Homewizard Energy Socket (smart plug) om het terugleveren aan en uit te zetten, omdat je het geleverde vermogen niet helemaal op nul kunt zetten.
Bij de Modbus-registers zit wel een Enable/Disable register, maar dat heb ik nog niet durven uittesten ...
Ook omdat je online een aantal verschillende versies vindt van de Deye Modbus registerdefinities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• couchsniffer
SusV schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:26:
[...]

Fijn dat het werkt voor je!
Ik gebruik nu nog een Homewizard Energy Socket (smart plug) om het terugleveren aan en uit te zetten, omdat je het geleverde vermogen niet helemaal op nul kunt zetten.
Bij de Modbus-registers zit wel een Enable/Disable register, maar dat heb ik nog niet durven uittesten ...
Ook omdat je online een aantal verschillende versies vindt van de Deye Modbus registerdefinities.
Ja, begrijp wat je bedoelt het schijnt ook per firmware te kunnen veranderen.
Misschien kun je in de source/issues van de ha-solarman wat kunt vinden. Ik was daar wat aan het te lezen en kwam zelfs offgrid instellingen tegen (Weet niet of dat voor onze inverter mogelijk is, wettelijk mag het niet in europa volgens mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
couchsniffer schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:08:
Verder nog veel andere settings die interessant kunnen zijn zoals softstart en island protection.
Net ook eens geprobeerd met Deye-logger-at-cmd om de omvormer uit en aan te schakelen via een Modbus instructie en dat werkt inderdaad!
Die softstart lijkt me ook een interessante ... Om uit te schakelen dan, want de omvormer gaat nu wel vrij langzaam naar een gewijzigd setpoint ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
couchsniffer schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:48:
[...]

Ja, begrijp wat je bedoelt het schijnt ook per firmware te kunnen veranderen.
Misschien kun je in de source/issues van de ha-solarman wat kunt vinden....
Ja, uit de diverse HA .yaml bestanden heb ik al heel wat nuttige info kunnen uithalen.
Het lijkt er ook op dat HA werkt zoals mijn 'Methode 3', beschreven in een van mijn vorige posts hier. En dus ook niet via 'zuivere' Modbus-communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
Mbt verliezen Deye en accuutje, hier draait t deze maand op 80% RTE, dat verlies zit gevoelsmatig bijna geheel in t laden van de accu, 22A lader laadt accu in 2 uur op, met dynamische stroomprijzen wel makkelijk voor t overzicht :) Hij laadt dagelijks 2,6kW vanaf meestal iets boven 10% capaciteit naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPVT1gA6bfYRRutrp0BKnWd9oWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZ4a8r6uJCATDJ5Tuh0rHZ8D.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon omdat het kan: even showen met mijn 0.0kWh. (Afgerond achter de komma op dit moment 0,002kWh omdat de koelkast even aansprong en dan een piek geeft).

Maar het helpt dat we op vakantie zijn. En als extra marge heb ik de EZ1-M via HA een vaste 25W extra laten leveren dan nodig om op nul uit te komen. Dus richtgetal is nu -25W.

[ Voor 3% gewijzigd door PJKs op 12-06-2025 21:42 ]

ja, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
PJKs schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:40:
[Afbeelding]

Gewoon omdat het kan: even showen met mijn 0.0kWh.
Even mee-showen ;)

Alleen heul klein piekje vanochtend van de waterkoker...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLdXSgrXpABjWW61yJhinBYO-7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HFiE5BASCJxNvo1y0v2FXCVb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Ok ik ook.
Maand mei.
2x ps me 4 accu's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exci-jH_i5Up6ev8chMvo-gkqdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJmIyLcwliRmSxk3NNJ9iBYM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Rbb-lwdn op 12-06-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Vooral gas gaat me niet lukken, uitsluitend voor warm watergebruik had ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Gy9MVK6gNcToj8Ct1YJHK3709c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/os0SSkvWYHGr1HpwQEnlJnDf.jpg?f=fotoalbum_large

Electriciteit is meer een keuze, voor mei was mijn gemiddelde afname stroomprijs -0,025/kWh, voor teruglevering gemiddeld +0,042/kWh (inclusief kosten en BTW ex energiebelasting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 23:31
Inmiddels twee Powerstreams op de kop getikt. Accu's koop ik wanneer ik een interessante deal zie. Ik heb nog tot 2027 de tijd :*)

Wel nog een vraag wat betreft laden/ontladen: Powerqueen adviseert te blijven binnen 20%-80% om de levensduur van de batterij te verhogen. Maar hoe regel je dat? Leuk zo een bluetooth BMS, maar als ik die gegevens niet in home assistnat krijg, dan kan ik er niet op sturen.

Kan iemand een tip geven hoe dit te managen? Gebruiken jullie iets om het voltage uit te lezen en dan aan de hand van deze tabel te bepalen hoeveel er nog in de batterij zit? Kan dat gewoon met een slim stopcontact of heb ik iets als een smart shunt nodig? Ik heb hier even gezocht, maar ik vond niet zo 1-2-3 een oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:15
@samtman

Als er BT op zit dan kun je het vast in HA krijgen ook. Anders gokken op basis van voltage; of zelf een Coulomb counter maken op basis van de output naar de powerstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
RudolfR schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:55:
@samtman

Als er BT op zit dan kun je het vast in HA krijgen ook. Anders gokken op basis van voltage; of zelf een Coulomb counter maken op basis van de output naar de powerstream.
Ah ja dank je, uitlezen via Bluetooth is waarschijnlijk de beste manier; inmiddels wat info gevonden hoe dat te doen:Ja dan is zo een bluetooth BMS misschien de meerprijs ten opzichte van een batterij zonder bluetooth wel waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SusV
samtman schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:51:
Inmiddels twee Powerstreams op de kop getikt. Accu's koop ik wanneer ik een interessante deal zie. Ik heb nog tot 2027 de tijd :*)

Wel nog een vraag wat betreft laden/ontladen: Powerqueen adviseert te blijven binnen 20%-80% om de levensduur van de batterij te verhogen. Maar hoe regel je dat? Leuk zo een bluetooth BMS, maar als ik die gegevens niet in home assistnat krijg, dan kan ik er niet op sturen.

Kan iemand een tip geven hoe dit te managen? Gebruiken jullie iets om het voltage uit te lezen en dan aan de hand van deze tabel te bepalen hoeveel er nog in de batterij zit? Kan dat gewoon met een slim stopcontact of heb ik iets als een smart shunt nodig? Ik heb hier even gezocht, maar ik vond niet zo 1-2-3 een oplossing hiervoor.
Ik heb een PowerQueen 'domme' batterij, en ik hou de spanning in de gaten om de SOC in te schatten. Tussen 20% en 80% is de spanningscurve vrij vlak, maar aan de 'uiteinden' gaat die flink omhoog of omlaag, dus je kunt wel een vrij goede inschatting krijgen van de SOC op basis van spanning.
Ik lees de batterijspanning uit via de omvormer (een Deye). De meeste omvormers hebben die mogelijkheid. Dan hoef je niet via de batterij te gaan.
Enig minpuntje is dat de elektrische data van de omvormer niet a-la-minute aangepast worden. Kan soms tot 5 min duren. Maar dat is normaal gezien geen probleem.

En wat die 20%-80% regel betreft. Daar bestaat discussie over. Maar ik neem aan dat PowerQueen weten wat ze zeggen. De levensduur wordt meestal in aantal cycles geteld. Eén cycle is in principe van 0 tot 100%, dus als je dat vermijdt, verhoog je in principe de levensduur.
Ik laat mijn Noeifevo opladers gewoon laden tot max. Tot 100% dus. Maar ik laat de batterij nooit heel lang op 100% staan (max 10u of zo), en ik ontlaad nooit tot 0%. Trouwens, het BMS beschermt normaal gezien je batterij tegen 'slechte' omstandigheden.
Will Prowse (de Amerikaanse solar/batterij-guru) raadt aan om gewoon de batterij te laden en te ontladen naar believen tot het BMS de stekker er (letterlijk) uittrekt om te zeggen dat je aan de limiet zit....
Dat is nu eenmaal wat batterijen leuk vinden: geladen en ontladen worden ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
samtman schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:51:

Wel nog een vraag wat betreft laden/ontladen: Powerqueen adviseert te blijven binnen 20%-80% om de levensduur van de batterij te verhogen.
Net even op de Power Queen site gekeken (en door de vertaalmolen gehaald) voor de batterij die ik heb:
(DOD = Depth of Discharge. Hoe ver dat je mag ontladen t.o.v. de volledige capaciteit).

"De Power Queen 48V 100Ah LiFePO4-accu ondersteunt 100% DOD en 4800 Wh bruikbare energie, terwijl loodaccu's slechts ongeveer 50% DOD ondersteunen. "

"De Power Queen 48V 100Ah accu ondersteunt 4.000 tot 15.000 cycli (4.000 cycli bij 100% DOD, 6.000 cycli bij 80% DOD, 15.000 cycli bij 60% DOD), wat 20-30 keer langer is dan de 200-500 cycli van een loodaccu. De levensduur van de Power Queen accu is 10 jaar, vijf keer langer dan de 2 jaar van een loodaccu."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
Weten jullie of het lampje van de Powerstream aan zou moeten gaan wanneer ik alleen de AC kabel erin steek? Of is deze kabel output only?

Ik vraag dit aangezien ik een 2e hands powerstream heb gekocht die niet reageert. Maar misschien ligt dat eraan dat er geen zonnepaneel/batterij aan gekoppeld is en ie dus geen stroom krijgt. Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

samtman schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:25:
Weten jullie of het lampje van de Powerstream aan zou moeten gaan wanneer ik alleen de AC kabel erin steek? Of is deze kabel output only?

Ik vraag dit aangezien ik een 2e hands powerstream heb gekocht die niet reageert. Maar misschien ligt dat eraan dat er geen zonnepaneel/batterij aan gekoppeld is en ie dus geen stroom krijgt. Iemand een idee?
de powerstream neemt alleen stroom af van de zonnepaneleningang. ook al steek je hem aann het net, hij blijft "uit" en onbereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
samtman schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:25:

12 volt op een zonnepaneel ingang zetten
Dan schakelt hij wel in.
Maar 12v is te weinig om terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:27
Oef... Sorry ik kom er pas heel laat invallen. Ik wil ook wel zoiets gaan bouwen.

Situatieschets: dak met 15 PV panelen aan normale inverters, plus twee Sessy thuisaccu's. Dat werkt prima, gaan we niets meer aan doen.
Daarnaast echter, heb ik geexperimenteerd (because we can) met 6 kleine 50 watt flexibele paneeltjes aan mijn balkon/balustrade. Op een el cheapo grid-tie inverter uit China. Dat werkte eigenlijk voor geen meter, ik haalde nooit meer dan zo'n 85 watt opbrengst onder ideale omstandigheden, en eind van de middag (in de schaduw) was het hooguit nog 2-5 watt. Abominabel. Maar ze hangen dan ook wel vertikaal en vangen al vroeg schaduw. "Experiment failed, paar honderd euro leergeld, next" dacht ik.

Maar eerder deze maand ben ik er weer ingedoken, en constateerde dat ze zelfs meer leveren aan een simpele 10 ohm vermogensweerstand dan aan die MPPT grid-tie inverter. Ik besloot het eens met een off-grid MPPT laadregelaar te willen testen. En dat werkt stukken beter. Proefondervindelijk al 140 watt met zon erop en 13 watt in de schaduw. Dus plannen maken voor een accusysteem!

Dus zo kom ik hier uit. Iets wat off-grid standby kan staan voor niet al te veel geld vind ik prima, want ik heb die twee thuisaccus immers al. Maar ik wil geen ouderwetse loodzware loodaccus die na 5 jaar kapot zijn. En een LiFePo4 accu wordt niet happy van altijd 100% opgeladen zijn begreep ik. Dus wat ik zou willen is 'm overdag met solar opladen, en dan bijv. 's nachts langzaam ontladen met een inverter naar het grid. In de winter mag -ie best inactief zijn als dat moet, dan zorg ik er wel voor dat er 50% lading in zit.

Ik heb zitten peinzen over een in-house 24V DC net, maar dan wordt het meteen super complex: dan moet ik ervoor zorgen dat dat 24/365 stroom levert dus een systeem bouwen dat solar voorrang geeft maar anders laadt van het grid, en ik moet langs onmogelijke plekken onmogelijk dikke koperen kabels leggen. Daar schrik ik voor terug voorlopig.

Verder heb ik best een broertje dood aan clouds en automation en Modbus gedoe. Ik ben wel thuis in computers en linux maar ben ook een beetje automatiseringsmoe geworden. Een of meerdere LiFePo4 accus in de schuur en een el cheapo inverter die continu wat(t) daarvan afsnoept en aan het grid geeft zou ideaal zijn voor mij. Teruglezend lijkt zo'n Ecoflow Powerstream dan wel iets hiervoor, maar die is uit het assortiment gehaald begreep ik? En een Deye moet ik misschien vermijden... Hebben jullie nog goede tips of moet ik gewoon blijven rondneuzen hier en op Alie en lekker experimenteren?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
iemand die weet welke omvormers makkelijk op een accu passen, en vooral snel zijn?

ik heb nu 2x IQ7 van enphase, maar die doen makkelijk 3-4 minuten voor ze opstarten en beginnen terugleveren. en dat terugleveren is ook POKKETRAAG.
ze beginnen met 4W... 12W... 20W... en duurt makkelijk ook 2-3min voor ze effectief boven de 200W terugleveren.
als er dan eens zo een piek in huis is, duurt het veel te lang voor ze vermogen terugleveren.

de 2de die ik heb is een ap systems DS3 van 800W, die levert wel terug binnen de minuut, maar blijft vaak hangen. en dan doet die niks.
heeft spanning op zijn ingangen, heeft 230V op zijn uitgang maar toch doet die niks. op google vind je dan dat je hem moet resetten (230V eraf, DC eraf, 230V weer inplugge, effe wachten, DC weet inpluggen.
heb hem deze week nu al 3x moeten resetten, en vanmorgen nog eens. ligt er weeral uit.

ik heb al zulke chinese omvormers gehad maar die zijn niet geschikt voor accu. als ze 200W zijn, en je hangt er iets aan dat 300W kan leveren (zonnepaneel, accu...) dan leveren ze ook 300W en blazen zichzelf op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sYsmeI1VaoXcIjfEI46TrepODI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Pt2iMIpKhLFK0tQouSIhI6lU.jpg?f=user_large

deye nog niet getest, maar kan moeilijk alle merken inverters beginnen kopen om eens te testen.
Maartentux schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:09:
Oef... Sorry ik kom er pas heel laat invallen. Ik wil ook wel zoiets gaan bouwen.

Verder heb ik best een broertje dood aan clouds en automation en Modbus gedoe. Ik ben wel thuis in computers en linux maar ben ook een beetje automatiseringsmoe geworden. Een of meerdere LiFePo4 accus in de schuur en een el cheapo inverter die continu wat(t) daarvan afsnoept en aan het grid geeft zou ideaal zijn voor mij. Teruglezend lijkt zo'n Ecoflow Powerstream dan wel iets hiervoor, maar die is uit het assortiment gehaald begreep ik? En een Deye moet ik misschien vermijden... Hebben jullie nog goede tips of moet ik gewoon blijven rondneuzen hier en op Alie en lekker experimenteren?

Maarten
ik heb zoiets simpels gemaakt met een arduino (esp in dit geval voor de wifi) en een stel relais.
fcapri in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

maar het kan veel simpele als je wil. overdag de accu opladen met een lader, snachts (tijdsklok ofzo) terugleveren met een inverter.
ik heb bij mij 3 micro inverters staan. 2 ervan doen 240W elk, de 3de doet 880W.
bij mij communiceert de boel met de P1 poort van mijn digitale meter.

is er injectie dan schakelen de laders in (+100W injectie, lader 1 aan, >350W beide laders aan). tenzij de accu boven de 95% zit, dan werkt er pas 1lader meer.
vanaf 97% komt die op vol en werken ze niet meer tot de accu onder de 90% is gegaan.

is er verbruik (meer dan 250W, 1 inverter aan, meer dan 500W de 2de aan, is de accu lager dan 50% doet die maar 1 inverter meer, lager dan 20% is het afgelopen, tot die weer opgeladen is boven 30%).

de accu bij mij is momenteel 5 ebike batterijen van 36V samen geknoopt.

[ Voor 5% gewijzigd door fcapri op 18-06-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
fcapri schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:50:
iemand die weet welke omvormers makkelijk op een accu passen, en vooral snel zijn?

ik heb nu 2x IQ7 van enphase, maar die doen makkelijk 3-4 minuten voor ze opstarten en beginnen terugleveren. en dat terugleveren is ook POKKETRAAG.
ze beginnen met 4W... 12W... 20W... en duurt makkelijk ook 2-3min voor ze effectief boven de 200W terugleveren.
als er dan eens zo een piek in huis is, duurt het veel te lang voor ze vermogen terugleveren.

de 2de die ik heb is een ap systems DS3 van 800W, die levert wel terug binnen de minuut, maar blijft vaak hangen. en dan doet die niks.
heeft spanning op zijn ingangen, heeft 230V op zijn uitgang maar toch doet die niks. op google vind je dan dat je hem moet resetten (230V eraf, DC eraf, 230V weer inplugge, effe wachten, DC weet inpluggen.
heb hem deze week nu al 3x moeten resetten, en vanmorgen nog eens. ligt er weeral uit.

ik heb al zulke chinese omvormers gehad maar die zijn niet geschikt voor accu. als ze 200W zijn, en je hangt er iets aan dat 300W kan leveren (zonnepaneel, accu...) dan leveren ze ook 300W en blazen zichzelf op.
[Afbeelding]

deye nog niet getest, maar kan moeilijk alle merken inverters beginnen kopen om eens te testen.
Ik heb sinds een paar weken een Deye SUN-M80G4-EU-Q0 in gebruik.
DC van de 48V batterij is altijd aangesloten, AC schakel ik in of uit via HW socket. Teruggeleverd vermogen stel ik nu nog handmatig in, maar 't is de bedoeling van dit in een regeling op te nemen zodat het teruggeleverd vermogen afgesteld op het totaal verbruik (van de P1 meter).
Als AC ingeschakeld wordt (via de socket) duurt het standaard 60 s eer hij begint te leveren. Dat kun je op nul instellen. Heb ik gedaan en nu duurt het 5 a 10 s eer hij begint te leveren na inschakelen AC.
Normaal rampt hij dan langzaam op naar ingesteld vermogen. Maar ik heb 'soft start' uitgeschakeld en nu knalt hij na het inschakelen meteen naar het gewenst vermogen. Weliswaar met een ruime overshoot.
Na een minuutje zit hij dan op ingesteld vermogen.

Als je Teruggeleverd vermogen wijzigt, loopt hij daar langzaam naartoe. Ik kan er moeilijk een tijd opplakken omdat die afhangt van hoeveel je het actuele vermogen wijzigt. Meestal is hij er toch wel op een 30 s. Tenzij je een hele grote 'stap' doet.
Ik vermoed dat je die 'opramp-tijd' kunt instellen, maar ik heb nog niet het juiste Modbus-register gevonden (ook nog niet superhard gezocht trouwens). Verschilt ook naargelang het type omvormer.

In afwachting tot ik de aansturing geautomatiseerd heb, stel ik voor 's avonds en 's nachts een vast teruggeleverd vermogen in. Ietsje onder het minimum verbruik.
Als ik 's morgens de vermogencurve van de omvormer bekijk, ziet er die rotsvast horizontaal uit.
Ik kan momenteel (nog) geen slecht woord zeggen over die Deye.

PS. Om 'snelle pieken' op te vangen, is volgens mij geen enkele micro-omvormer geschikt. Daar zijn die niet voor gemaakt. Ze zijn trouwens al niet bedoeld om gebruikt te worden met een batterij.
Mijn bedoeling is om hem eerder traag een soort minimum verbruik op te laten vangen. Dat ik eerder langzaam aanpas.

[ Voor 4% gewijzigd door SusV op 18-06-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Hoe heb je die softstart uitgeschakeld? Ik wil t niet uitschakelen maar omdat ik op een eerdere vraag ernaar heb gezocht en t leek samen te hangen met die self-check, ben ik nu wel benieuwd :D
Jij schakelt gewoon het Deye relais begreep ik, waarvoor ik een tweede Energy Socket gebruik. Hoe je dat doet lijkt me ook leuk om te weten:) Voor nu vind ik t nog leuk om te zien dat als je m instelt op 475 watt en hij 472 watt bevestigt bij instellen en vervolgens tijdens produceren (in grafiek) zegt het is 482 watt, dat HW dan zegt er gaat 497 watt het net in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ik weet dat ze er niet voor gebruikt worden, en die chinese clonen blazen zichzelf op als je er meer vermogen aan hangt dan ze aankunnen.

ik heb destijds die IQ7 gekocht omdat ik ebike batterijen reviseer, en om ze te testen, trek ik ze leeg met een constant vermogen van 250W (IQ7 is dus 240W en komt genoeg in de buurt).
ik meet dan spanning en stroom om de conditie van de batterij te bepalen.

ik probeer de batterijen altijd overdag op te laden (zonnestroom) en savonds de test uit te voeren zodat de energie nuttig in mijn huis ging. en dat werd nu geautomatiseerd.

het moet niet supersnel reageren, als de vaatwas ineens in de verwarmingscyclus zit duurt het wel een aantal minuten dat die 2000W verbruikt.
het zou handig zijn als ik na 60sec dan ook stroom teruglever.

stel nu, er is 1000W verbruik, mijn relais schakelt 2x een IQ7 in.
3min later beginnen die hun vermogen op te lopen: 20W
op 4min zit die op 50W
op 5min zit die op 100W
op 6min zitten ze op 150W
op 7min 200W
op 8min komen ze op hun max van 240W uit
na 10 valt het verbruik uit, inverters worden uitgeschakelt

ze hebben dan 2min lang hun max geleverd en 8min lang heb ik nutteloos stroom verbruikt.
mijn DS3 nu zelf start gewoon niet op omdat die niet gelukkig is om de 230V uit te schakelen. die is normaal actief binnen de minuut en gaat heel snel.
na een minuut ofzo al 100W, 10sec later 300W, 10sec later 850W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Vdvmark schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:39:
Hoe heb je die softstart uitgeschakeld? Ik wil t niet uitschakelen maar omdat ik op een eerdere vraag ernaar heb gezocht en t leek samen te hangen met die self-check, ben ik nu wel benieuwd :D
Jij schakelt gewoon het Deye relais begreep ik, waarvoor ik een tweede Energy Socket gebruik. Hoe je dat doet lijkt me ook leuk om te weten:)
Voor het ogenblik pas ik settings aan met het Deye-logger-at-cmd tooltje.
deyeat.exe tooltje gedownload van:
https://github.com/s10l/d...t-cmd/blob/main/README.md

Je kunt er AT-commando's mee sturen naar de Deye SUN-M80G4-EU-Q0.
Je kunt er ook Modbus registers mee lezen en schrijven.
Je kunt er ook Wifi-instellingen en paswoorden mee uitlezen!

Opgelet! Onderstaande registers heb ik enkel getest met Deye SUN-M80G4-EU-Q0. Als je een ander model hebt (zeker als je een hybride hebt), kijk na of de registernummers hetzelfde zijn!

Uitgangsvermogen instellen:
>>> Uiteraard jouw eigen IP-adres gebruiken! <<<
deyeat -t 192.168.0.187:48899 -xmbw 00280001020064 0064 = 100%

omvormer aan- en uitzetten (enable/disable) via het Deye-relais:
AAN: deyeat -t 192.168.0.187:48899 -xmbw 002b0001020001
UIT: deyeat -t 192.168.0.187:48899 -xmbw 002b0001020002 <-- 1 of 2, en dus niet 0 of 1 zoals in sommige docs staat!

soft start uitzetten:
AAN: deyeat -t 192.168.0.187:48899 -xmbw 002f0001020001
UIT: deyeat -t 192.168.0.187:48899 -xmbw 002f0001020000

self-checking time:
register '2d' (45)
of
register '15' (21) ?

Die self-checking time is de wachttijd na het inschakelen van de AC tot hij begint te leveren. Ik weet niet meer precies welk register ik hiervoor gebruikt heb. Zal ik eens nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Vdvmark schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:39:
Jij schakelt gewoon het Deye relais begreep ik, waarvoor ik een tweede Energy Socket gebruik.
Nee, ik schakel de Deye AC output voorlopig ook met een HW Energy Socket. Je kunt het Deye relais ook schakelen via Modbus (zie mijn vorige post).
Energy Socket biedt het voordeel dat ik het manueel (of via een HW 'taak') kan schakelen via mijn smartphone, en ook het aantal kWh kan aflezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Hier een grafiek van een half uurtje geleden, toen de keukenboiler (groene lijn) even aanschoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fANW57ZC-rGp_DfMZLqXuzBRyc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr7bAUe9VIbAy9KPAoEQIW7R.jpg?f=fotoalbum_large

Zowel de Powerstream als de EZ1-M zaten binnen 20 seconden op vol vermogen leveren. Als het niet meer nodig is, schakelt de Powerstream altijd vrij snel weer uit. De EZ1-M bouwt dat langzaam af.

Wat verder uitgezoomd ziet dat er heel typisch dan zo uit op de P1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csKFexUL6k216egxpP59KAj5XN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjcVZOXU4rKdFXXntiC8ap3U.jpg?f=fotoalbum_large

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux

ik heb zoiets simpels gemaakt met een arduino (esp in dit geval voor de wifi) en een stel relais.
fcapri in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

maar het kan veel simpele als je wil. overdag de accu opladen met een lader, snachts (tijdsklok ofzo) terugleveren met een inverter.
ik heb bij mij 3 micro inverters staan. 2 ervan doen 240W elk, de 3de doet 880W.
bij mij communiceert de boel met de P1 poort van mijn digitale meter.
Ja wij hebben heel verschillende vereisten. Bij mij moet deze accu juist helemaal niets doen met de P1 meter want dat doen mijn 'grote' thuisaccus al. Die zouden alleen maar gaan ruziën en elkaar gaan tegenwerken.

Ik ben weer iets verder in mijn planning. Ik heb een 24V LiFePo4 accu besteld, die is vandaag reeds geleverd, alleen wat te laat om er goed mee te testen.

Voor de inverters heb ik er twee op het oog: eentje voor grid-tied bedrijf, en een andere heel zware (2200 watt) voor off-grid situaties.

De eerste moet gewoon iets (50-200W?) bijdragen aan mijn eigen verbruik. Ik neem een gok: iets van Aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/1005004497866565.html gekozen. Heeft een switch om van MPPT naar battery modus om te schakelen en een instelpot (dus geen cloud app) om het geleverde vermogen in te stellen. Zo nu en dan het vermogen aanpassen aan het seizoen vind ik geen probleem. Ik vertrouw de veiligheid niet zo, maar het komt in mijn schuur te staan, dat is toch weer een kleiner risico op enorme gevolgschade. De prijs is onverslaanbaar.
Maar deze is nog onderweg. Geen idee of dit lekker gaat werken.

Grappig, nooit gedacht dat zo'n solar microinverter als een IQ7 of een DS3 ook vanaf een batterij kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:39
Aangezien hier vast veel ecoflow powerstream gebruikers rondhangen... Sinds vanochtend krijg ik in de ecoflow app melding dat netwerk niet beschikbaar is en apparaat afgekoppeld. Dus geen internetverbinding met mijn 2 powerstreams. Ik heb zojuist even gekeken, maar van 1 ecoflow powerstream brandt het ledje ook niet meer en lijkt ook of er geen leven meer in zit. De andere blijft het laatst ingestelde aantal watt terugleveren ook na afkoppelen en weer aansluiten. Meer mensen last van dat er geen verbinding is?

Ik heb gisteren wel een (firmware) update uitgevoerd. Maar tot vanochtend een uurtje of 6 werkte alles nog naar behoren dus daar zou het niet aan moeten liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:48
BB-One schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:19:
Aangezien hier vast veel ecoflow powerstream gebruikers rondhangen... Sinds vanochtend krijg ik in de ecoflow app melding dat netwerk niet beschikbaar is en apparaat afgekoppeld. Dus geen internetverbinding met mijn 2 powerstreams. Ik heb zojuist even gekeken, maar van 1 ecoflow powerstream brandt het ledje ook niet meer en lijkt ook of er geen leven meer in zit. De andere blijft het laatst ingestelde aantal watt terugleveren ook na afkoppelen en weer aansluiten. Meer mensen last van dat er geen verbinding is?

Ik heb gisteren wel een (firmware) update uitgevoerd. Maar tot vanochtend een uurtje of 6 werkte alles nog naar behoren dus daar zou het niet aan moeten liggen...
Hier precies hetzelfde..... :-( Vannacht na 4:00 uur is volgens mij de Ecoflow communicatie met de powerstreams uit de lucht gegaan.. :-( Mijn Powerstreams hangen vast en ik kan ze ook via bluetooth niet aansturen dus ik krijg ze niet meer aan de praat...waarmee mijn systeem helemaal plat ligt...Geweldige setup op deze manier, ik ben ook zeer geinteresseerd in een lokale aansturing vanuit HA... Helaas ben ik geen programmeur :|

[ Voor 19% gewijzigd door 450SL op 19-06-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
Denk dat de servers van Ecoflow offline zijn (storing/onderhoud)
De app blijft ook zwart en krijg via mijn Raspberry ook geen data binnen.
In de EcoFlow groep op FB zijn er meedere die klagen.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
450SL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:56:
[...]

Hier precies hetzelfde..... :-(
Dus ben gelukkig niet de enige nu maar rustig afwachten....

[ Voor 8% gewijzigd door BB-One op 19-06-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Hier ook hetzelfde.
Maar mijn ecoflow stream levert gewoon stroom.
Zit niet op een accu.
Beide powerstreams een wit led.
Er is genoeg opwekking, dus niet erg.
Als ze het vanavond maar weer doen.

[ Voor 37% gewijzigd door Rbb-lwdn op 19-06-2025 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxQN8_0_KPBSNYk8ithu7eJXFWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WO1c48hnFuDbgWcjCPxw3GMY.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen lijkt de data verbinding weer herstelt aan deze kant.
Krijg weer data door.

[ Voor 11% gewijzigd door Siewert op 19-06-2025 09:11 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:18
Hier nog geen succes, niet in de app en niet in HA
HA integratie maar even uitgeschakeld, dan blijft die niet elke 10 seconden de api spammen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
door ecoflow is alles onderuit gegaan hier.

mijn zelfbouw thuis accu levert stroom zolang er nodig is. na zonsondergang neemt de ecoflow over door 150W te injecteren, genoeg voor nacht verbruik te compenseren.
mijn eigen accu schakelt uit en neemt smorgens weer over om pieken op te vangen..

echter deed de ecoflow dus NIKS vanacht, mijn zelfbouw batterij is heel de nacht blijven draaien en ben op een bug uit gekomen.
als de battery lager dan 10% komt, zet die 'empty' op "1". echter stond er nergens dat alle relais moeten uitschakelen bij lege accu.
gevolg: mijn 36V accu packet is ontladen tot 12V vanacht (die enphase IQ7 gaan echt wel heel laag).
elke accu heeft ook een BMS, maar blijkbaar is er ene die niet ingegrepen heeft.

die powerstream zijn IP adres klopt van geen meter, updates hangen vast, accu wordt niet herkent..... van ellende dus mijn hele netwerk al reboot. ben dan moeten vertrekken naar het werk en zie dat de ecoflow zonnepanelen dus niks doen. vrees dat mijn powerstream bricked is, want zelf op bluetooth wordt er niks meer gevonden.

heel mijn huis wordt met kwh meters gemeten, en de ecoflow blijft zijn laatste data van 20h54 tonen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx9FsSO_eZWqU933B2CI7vhZZVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4j7EFieaOjSJbIbAEj3DRdlo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
Hier ligt het ook plat....Ik kan mijn Powerstreams ook niet aansturen vanuit Bluetooth ..... Mis ik hier iets?

[ Voor 14% gewijzigd door 450SL op 19-06-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Ik heb geen Facebook of andere social media. Is er een ecoflow website waar ook updates over dit probleem te lezen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:38

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUXfR-7DKr6540LuHQ6aXQlmX6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KJbps63KBzkpmATuQ0ADpIx2.png?f=fotoalbum_large

Hier ook plat sinds een uurtje of 04:00 vannacht. Ik herstart de boel wel in de middag en hopelijk komt hij weer online voor de avond.

Dan zie je maar weer dat die cloud aansturing helemaal niet zo fijn is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
[b]Psycho_Mantis schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:07:
Dan zie je maar weer dat die cloud aansturing helemaal niet zo fijn is...
Ja inderdaad.
Ik wil ook het liefst volledig lokaal werken.
Maar de Chinezen kennende (omdat de meeste omvormers en solar-materiaal in het algemeen van Chinese makelij zijn...) bouwen ze altijd wel een achterpoortje in.
Zelfs al werk je volledig lokaal, ze zullen voor zichzelf wel een internet-toegangspoort voorzien hebben. Voor je het weet hebben ze je firmware (ongevraagd) ge-update ...
Maar ik denk dat dat met veel apparaten zo is. Niet alleen met micro-omvormers. Ik heb thuis een camerasysteem van Eufy. Dat is ook van Chinese oorsprong, en je bent ook afhankelijk van hun servers. En dan moet je weten dat ze hierdoor in principe kunnen meekijken en -luisteren in je woning ...
Al dat cloudgedoe ... Het heeft voordelen maar ook nadelen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanxxx511
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 13:38
jep hier ook 2 omvormers van ecoflow die niet werken. om deze reden overweeg ik al een omvormer te kopen die lokaal werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
mijn app is online, maar de powerstream doet niks meer.
overal 0W, panelen doen zogezegd niks, accu bestaat niet meer.

IP adres is wel weer correct nu maar krijg niks meer aan de praat.
heb een email gestuurd naar EU support van ecoflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
fcapri schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:32:
mijn app is online, maar de powerstream doet niks meer.
overal 0W, panelen doen zogezegd niks, accu bestaat niet meer.

IP adres is wel weer correct nu maar krijg niks meer aan de praat.
heb een email gestuurd naar EU support van ecoflow
Iot servers zijn nog offline, als je inlogt op de iot dev site lukt dat niet en krijg je melding "servers are to busy"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Siewert schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Iot servers zijn nog offline, als je inlogt op de iot dev site lukt dat niet en krijg je melding "servers are to busy"
Waarschijnlijk loopt dat onderhoud wat uit. Gelukkig werkt het opladen wel.
Geef het wat tijd zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Psycho_Mantis schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Waarschijnlijk loopt dat onderhoud wat uit. Gelukkig werkt het opladen wel.
Geef het wat tijd zou ik zeggen.
Idd, niet zo snel paniek, laden staat hier gelukkig los van de cloud.
Enige is dat de batterij data calibratie niet afgerond kan worden omdat er geen voltage beschikbaar is. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
ik heb het nog niet geprobeerd maar
met mijn setup :
Shelly Pro 3 em en aan de powerstream zou je toch volledig los van internet moeten kunnen draaien?
zal nu de powerstream's internet verbinding eens blokkeren in mn router.

[ Voor 19% gewijzigd door Aengineering op 19-06-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Aengineering schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:43:
ik heb het nog niet geprobeerd maar
met mijn setup :
Shelly Pro 3 em en aan de powerstream zou je toch volledig los van internet moeten kunnen draaien?
Als het goed is niet, want de opdracht om te leveren of niet gaat nog altijd via de cloud.
De cloud voor de app is online en zou weer moeten werken.
De cloud voor diegene die json commands naar ecoflow sturen is nog offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Siewert schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:40:
[...]

Idd, niet zo snel paniek, laden staat hier gelukkig los van de cloud.
Enige is dat de batterij data calibratie niet afgerond kan worden omdat er geen voltage beschikbaar is. 😉
hier niks meer, ding is TOTAAL dood. al heel de ochtend zegt die 0W op alles. grid, solar,
battery detecteerd die niet meer.
heb manueel dan '230W leveren aan huis' aangezet, maar doet niks.

en sinds 5min is die volledig offline gegaan.

normaal laad die de accu op, en als die vol is, levert die door naar het huis. dat staat al de hele ochtend op 0W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoNVy3WoDxI7BUoosDsjatFHN38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAZKzfbc6u1lkSeNJQcpKfrt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsgWv0KRrWOiZEqvzCGf3X9xP6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86Z3As8AWroMMsPrBv6Dey2F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U950ZO9shhOGOuL51n1jdf7Qq38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaEQDlSJ9bOlvNM9Cd6xPwx1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zchs4Vz7TSisTqhyY1Vykwb_HiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnY5glje5g7fQXiNamYAHdTA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aengineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:56:
[...]

hier niks meer, ding is TOTAAL dood. al heel de ochtend zegt die 0W op alles. grid, solar,
battery detecteerd die niet meer.
heb manueel dan '230W leveren aan huis' aangezet, maar doet niks.

en sinds 5min is die volledig offline gegaan.

normaal laad die de accu op, en als die vol is, levert die door naar het huis. dat staat al de hele ochtend op 0W
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat hij geen gegevens weergeeft in de app wil niet zeggen dat hij niets doet!
Hier ook geen gegevens in de app alles op 0 maar ik zie aan mijn P1 meter en aan mijn slimme stekkers die ik er tussen heb zitten dat hij wel degelijk iets doet. En op het scherm van de Delta Pro zie ik dat er ook gewoon stroom naar de accu gaat.

De app kun je op dit moment niets mee, de gegevens die je daar in ziet kun je niet vertrouwen.

De powerstream zal gewoon de stroom van de zonnepanelen afleveren zolang je verder geen stekkers hebt losgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Acidrain schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:01:
[...]

Dat hij geen gegevens weergeeft in de app wil niet zeggen dat hij niets doet!
Hier ook geen gegevens in de app alles op 0 maar ik zie aan mijn P1 meter en aan mijn slimme stekkers die ik er tussen heb zitten dat hij wel degelijk iets doet. En op het scherm van de Delta Pro zie ik dat er ook gewoon stroom naar de accu gaat.

De app kun je op dit moment niets mee, de gegevens die je daar in ziet kun je niet vertrouwen.

De powerstream zal gewoon de stroom van de zonnepanelen afleveren zolang je verder geen stekkers hebt losgetrokken.
ik zie niks meer van de ecoflow. mijn vrouw is net via videocall gaan kijken en alle stekkers zitten, in, de batterij staat ook actief, maar powerstream doet niks
ook in mijn eigen systeem, waar ik de opbrengst van de huis panelen, de opbrengst van de ecoflow (en ook nacht levering), het huis verbruik en injectie/netverbruik, daar staat de ecoflow sinds gisteren 20h54 als laatste energie levering (zons ondergang)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei2pz5DhgkzDCiTUaepfqgGwPe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDUdKJbiLpSrQQmQWTiaxIwj.jpg?f=fotoalbum_large

die is gisteren om 23h ook niet begonnen met energie leveren aan huis, wat die normaal wel doet.

wel ook raar dat die app NIKS terug geeft na 17h voor een tijdje, dan levert die normaal altijd nog stroom terug. tot 10juni had ik wel heel de tijd door data, sinds 9dagen valt die om 17h altijd 'weg'. ze hebben weer geniepig zitten rommelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qamSh5zjy1QyNcwbPYuWrKAIbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAeVSmolRJDzZMLq2WJgp5KP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kr7W-YQYd9OE7-gcSlzkkPWNbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLO82m3XnAhsF64YwfNWm1Xz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door fcapri op 19-06-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
fcapri schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:09:
[...]

ik zie niks meer van de ecoflow. mijn vrouw is net via videocall gaan kijken en alle stekkers zitten, in, de batterij staat ook actief, maar powerstream doet niks
ook in mijn eigen systeem, waar ik de opbrengst van de huis panelen, de opbrengst van de ecoflow (en ook nacht levering), het huis verbruik en injectie/netverbruik, daar staat de ecoflow sinds gisteren 20h54 als laatste energie levering (zons ondergang)

[Afbeelding]

die is gisteren om 23h ook niet begonnen met energie leveren aan huis, wat die normaal wel doet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja okee, de opdracht om te gaan leveren heeft hij nooit ontvangen, toen was de storing al bezig. In feite doet hij niets omdat hij geen opdracht heeft gekregen om iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ja, maar nu ook niet meer.
ik druk op manually triggerd: 'on 230W power'.
zegt 'succesfull' maar doet niks.
klik ik op zonnepanelen
0W 0,0V 0,0A

druk ik op battery krijg ik zwart scherm.

hoop dat ze die er nog doorkrijgen, maar vrees ervoor.
vanmorgen ging zijn bluetooth ook niemeer. moest dan manueel het apparaat selecteren, deed opnieuw scan en zei dan dat er niks gevonden was.
ik moest gsm rebooten en dicht bij toestel gaan staan.
idem, niks gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
ze zijn hier weer online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Hier ook.
Maar beide powerstreams zien geen accu's meer aan de zonnepaneel kabels.

Update :

Ze zijn af en toe toch wel weer te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Rbb-lwdn op 19-06-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
SusV schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Ja inderdaad.
Ik wil ook het liefst volledig lokaal werken.
Maar de Chinezen kennende (omdat de meeste omvormers en solar-materiaal in het algemeen van Chinese makelij zijn...) bouwen ze altijd wel een achterpoortje in.
Zelfs al werk je volledig lokaal, ze zullen voor zichzelf wel een internet-toegangspoort voorzien hebben. Voor je het weet hebben ze je firmware (ongevraagd) ge-update ...
Maar ik denk dat dat met veel apparaten zo is. Niet alleen met micro-omvormers. Ik heb thuis een camerasysteem van Eufy. Dat is ook van Chinese oorsprong, en je bent ook afhankelijk van hun servers. En dan moet je weten dat ze hierdoor in principe kunnen meekijken en -luisteren in je woning ...
Al dat cloudgedoe ... Het heeft voordelen maar ook nadelen ...
Ik vertrouw de Amerikanen nu al minder dan de Chinezen. Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar nul connectivity. Als het geen IP heeft kan het ook niets zenden (nouja, slimme hacks daargelaten).
Ik werd gisteren al super pissig op $leverancier omdat hun app weigert om te connecten met een bluetooth apparaat zonder precise Location permission (met dat vinkje bij 'precise' uit weigert -ie botweg). En dat is met vrijwel alles al zo. Dus nu weten ze in Shenzen op de paar meter nauwkeurig waar hun apparaat staat. Het is gewoon chantage. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Maartentux schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:29:
[...]
Ik vertrouw de Amerikanen nu al minder dan de Chinezen. Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar nul connectivity. ......... Dus nu weten ze in Shenzen op de paar meter nauwkeurig waar hun apparaat staat. Het is gewoon chantage. :(
Niet te veel over nadenken ... We hebben het nu over omvormers. Maar wat met onze smartphones, airco-installatie met wifi, ventilatie-systemen met wifi, Sonos internetradio's, camerabewaking,...
Vrijwel alles heeft 'connectivity'. Als 'ze' willen, leggen ze alles hier plat. Zonder dat er raketten of granaten aan te pas komen .....

[ Voor 4% gewijzigd door SusV op 19-06-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
SusV schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:42:
[...]

Niet te veel over nadenken ... We hebben het nu over omvormers. Maar wat met onze smartphones, airco-installatie met wifi, ventilatie-systemen met wifi, Sonos internetradio's, camerabewaking,...
Vrijwel alles heeft 'connectivity'. Als 'ze' willen, leggen ze alles hier plat. Zonder dat er raketten of granaten aan te pas komen .....
Hier ook weer online, zowel de app als HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Acidrain schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Hier ook weer online, zowel de app als HA
Log net even thuis in.
Wacht rustig af maar app is online, iot sectie nog niet.
Krijg nog geen data van de omvormer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Siewert schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Log net even thuis in.
Wacht rustig af maar app is online, iot sectie nog niet.
Krijg nog geen data van de omvormer binnen.
Hier klappert hij, soms een freeze.
Nom is stuk, hij feed gewoon vast 227W het huis in en de rest naar de delta pro. Shelly staat wel goed geconfigureerd maar wordt niet naar geluisterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Interessant... Eerdaags maar eens mee stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
[...]

Ja. Vanzelfsprekend zit er verschil tussen wat een apparaat kan, hoe belangrijk het voor ons is, en dus wat de risicos zijn. En clouds, backdoors en hacking zijn allemaal verschillend, maar toch ook weer niet. Hun oorsprong is anders maar de macht die je ermee over onze maatschappij krijgt verschilt niet wezenlijk. En bedenk altijd dat er de risico-'triad' is: "confidentiality, integrity, availability". Voor het ene apparaat is availability zonder meer het belangrijkst (zoals een omvormer of batterij), voor een ander is het juist andersom en gaat het om confidentiality (zoals bij webcams of communicatie) of integrity (geldt eigenlijk voor alles een beetje, je wilt niet dat je webcam je voorliegt, je berichten worden gewijzigd, maar ook niet dat je omvormer inplaats van 230V ineens 275V gaat leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
[...]

Niet te veel over nadenken ... We hebben het nu over omvormers.
deze omvormers zijn wel in staat een land plat te leggen. nu volgens ze schoon de 50Hz van ons net, wat als de chinezen zeggen: ALLE zonnepaneel omvormer langzaam naar 53Hz. dan trekken die het netwerk plat tot de centrales eruit gaan

als die pulserend ineens wat uitsteken, worden die lussen op het dak grote antennes die ook radio enzo onderuit kunnen halen

[ Voor 13% gewijzigd door fcapri op 19-06-2025 14:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:42
Tsja. Zie mijn signature. En dan niet die lasersnijder.

Ik ben er al paranoïde om genoemd, het zij zo. In mijn huis praat IoT (en dat trek ik heel breed) niet met internet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Zojuist de Powerstream een schop gegeven (Zonnepanelen en Delta Pro afgekoppeld en weer opnieuw aangesloten) en nu lijkt NoM ook weer te werken icm de Shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fcapri schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:38:
[...]

deze omvormers zijn wel in staat een land plat te leggen. nu volgens ze schoon de 50Hz van ons net, wat als de chinezen zeggen: ALLE zonnepaneel omvormer langzaam naar 53Hz. dan trekken die het netwerk plat tot de centrales eruit gaan

als die pulserend ineens wat uitsteken, worden die lussen op het dak grote antennes die ook radio enzo onderuit kunnen halen
De voorbeelden die je noemt kunnen niet/amper, en zouden alleen lukken met een enorm goed georganiseerd chinees 'apparaat' wat die enorme wildgroei aan verschillende devices zo strak en gecoordineerd kan aansturen. MAAR ik ben het wel met je eens dat het gevaar van simpele smart devices vaak onderschat wordt. We denken vaak te rechtlijnig en houden geen rekening met dingen die nog nooit geprobeerd zijn. Denk aan de ontploffende pager aanvallen in Libanon, de vernietiging van de strategische bommenwerpers door de Oekraïense $400 FPV drones, of 9/11. Wat als iemand uitvindt dat je elke Tesla van afstand kunt laten ontbranden? Of huisdieren in een psychose kunt krijgen dmv. een Sonos speaker?

Maar we (ik) gaan nu wel ver offtopic he? Ik stop al ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
fcapri schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Je hebt een punt. Maar ik hoop dat dat besef (hoe kwetsbaar onze Westerse maatschappij geworden is) er al eerder was, en niet nu pas, nu dat er eens enkele micro(!)-omvormers uitgevallen zijn...?
Naast de eerder genoemde voorbeelden (smartphones, camerasystemen, ...) van huiselijke aard, gaat dit nog veel groter: door de overheid gebruikte routers van buitenlandse makelij, onderzeese kwetsbare kabels en energieleidingen, ... Noem maar op.
'Men' hoeft echt geen kernbom op ons hoofd te droppen om onze maatschappij op de knieën te krijgen hoor. Dat zeg ik al langer, aan al wie het (al of niet) horen wil .... :')

En tot zover mijn off-topic-gaan .... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:53
app sturing (handmatig) lijkt er te werken. cloud-api nog niet helaas. Als dat na 19u nog zo is dan maar handmatig flows in teruglever zetten.
@17.17 api integratie in ha herladen. Draait weer.

[ Voor 15% gewijzigd door rvee op 19-06-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc Degrande
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:57
Cloud API werkt hier opnieuw sinds een twintigtal minuten, fingers crossed.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Luc Degrande schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:27:
Cloud API werkt hier opnieuw sinds een twintigtal minuten, fingers crossed.....
Yep, net weer thuis en zie hier ook weer alles up and running.
Zag idd net dat alles weer data kreeg vanaf 16:50.
Zie nu ook dat de API hier sinds 8:00 op zijn gat is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
Hier accepteren de Powerstreams ook weer commando's via internet, maar gegevens als load temp, frequentie enz liggen nog op hun gat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Vdvmark schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:02:
Deye support, jij durft :) ....... zo heeft Deye ook een geschiedenis waarin zij actief ingrijpen als ze iets niet aanstaat.)
Tja, Deye ... ze wijzigen iets op 'het hoofdbureau' en je zit een paar dagen in de sh*t .....
Zoiets ga je inderdaad nooit hebben met andere merken .. Neem nu zo'n Ecoflow ..... :*)

[ Voor 5% gewijzigd door SusV op 20-06-2025 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Nou het is ochtend en mijn accu's zijn nog vol... Dat klopt niet.
Wanneer ik tijd heb eens die locale API eens onderzoeken.
Pagina: 1 ... 37 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).