versie 1 van mijn eigen thuis batterij is een feit.
ik heb al een ecoflow draaien met een originele delta max battery eraan en die doet dat goed. zitten 2 panelen op van 450Wp en die laden der accu op. snachts draait mijn huis op die batterij (130-150W continue verbruik).
echter vind ik het zonde dat er zoveel zonnestroom overdag weg gaat, en ik tussen 17 en 22h vaak een 200-1500W verbruik heb ik die altijd moet betalen.
in de toekomst komt hier nog een 24V 315Ah LIFEPO4 accu aan, maar momenteel, draait het op 5 ebike batterijen van 36V.
het laadsysteem zijn 2 ebike laders van 2A (80W elk, dus kan met 160W opladen, niet echt een vette). in de toekomst komt hier een 24V 10A en 24V 20A lader aan zodat ik dus tot 30A zou kunnen opladen (750W)
om terug te leveren heb ik 3 micro inverters gebruikt. die gaan van de accu naar 230V AC.
nr 1 is een IQ7 van 240W
nr 2 is een IQ7 van 240W
nr 3 is een DS3 van 880W.
ik kan dus 240-480-880-1120 en 1360W injecteren in mijn huis. prima zo kan mijn accu dat enkele uren volhouden. in de toekomst zou ik daar een stuurbare inverter willen aanhangen, of 5 stuks IQ7 zodat inbouwen in een behuizing makkelijker is. die DS3 valt er qua vorm een beetje uit.
het brein achter het hele ding is een ESP8266. deze meet mij huis verbruik (verbruik of injectie) meet de accu en beslist of die gaat opladen met 1 of 2 laders
of gaat terugleveren met 1-2 en/of 3 inverters.
ook een combinatie is mogelijk, 240W injecteren en 80W opladen, geeft dan 160W injectie.
het is allemaal nog prototype spul omdat ik nu vooral alle code moet schrijven (zit aan 745regels nu).
de software, paar minuutjes geleden, een netto injectie van 1W. prima dus :-). stukken beter dan 239W verbruik voor enkele uren aan een stuk
grafiek vanmorgen waar mijn accu zodanig bijspringt dat het verbruik in mijn huis (rode lijn) de zonbrengst (blauwe lijn) maximaal probeert te volgen. op een bepaald moment wek ik zoveel op dat ik niks meer kan toevoegen (na 12h). die overschot ben ik dan maar kwijt op het net. met de toekomstige 24V accu and zwaardere laders zou ik nog langer kunnen meespelen.
mijn accu wordt hier ook geholpen met mijn 'slimme' boiler op een ESP die ook gaat opladen als er 1100W injectie optreed, of uitschakelt als de zon wegvalt.
prototype was een budget versie, de IQ7 omvormers had ik over (25€ ofzo destijds betaald), de DS3 is ook overschot aangezien ik mijn 2panelen op een ecoflow powerstream heb draaien. aangezien ze nog niet de helft van de aankoopprijs er nog voor willen geven, doet die nu maar dienst in de thuis accu.
de ebike batterijen zijn oude batterijen die de stroom van een ebike niet meer kunnen leveren.
met 5 samen hoeven ze maar 1/5de van het vermogen te leveren en dat doen ze nog wel.
in de toekomst komt er een 24V lifepo op waar dan ook mijn 24V 1000W UPS'en op kunnen draaien om eilandbedrijf te creeeren.
heeft er iemand al ervaring om eventueel batterijen parallel op een delta batterij te koppelen?
ik heb nu dus die ecoflow powerstream met een 2kWh batterij (51V). ik zou daar eventueel nog 5KW parallel aan kunnen koppelen, maar weet niet of die software daar mee overweg kan.
meet die enkel de spanning van het accupack, of gaat die effectie meten hoeveel stroom eruit loopt en afschakelen als er voor hem 2kWh uit is gegaan
bij mijn UPS heb ik dat destijds ook gedaan, ipv 7Ah zit daar nu 114Ah aan parallel accu's aan. ipv 30min meegaan, heeft die al eens 8uur op accu gedraaid en was nog niet leeg.
zou leuk zijn als ik zomaar extra parallel op het accupack kan bijkoppelen
[
Voor 19% gewijzigd door
fcapri op 08-06-2025 07:14
]