Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:05
De meeste mensen die een DIY-batterij bouwen, gebruiken een micro-omvormer die eigenlijk bedoeld is om gekoppeld te worden aan zonnepanelen en hun opgewekte energie terug te leveren aan het stroomnet.
We gaan er gemakshalve vanuit dat dat toestel het leuk vindt om misbruikt te worden om energie van een batterij terug te leveren aan het stroomnet i.p.v. energie van zonnepanelen.
Dat is eigenlijk zelden het geval. De stroominput komt binnen in een MPPT, die verwacht van stroom te krijgen van een zonnepaneel, en niet van een batterij. Dat is al een eerste uitdaging, wat niet alle micro-omvormers leuk vinden (APSystems...?) .
Vervolgens gaan wij, doe-het-zelvers, dan ook nog eens om de haverklap het 'maximaal teruggeleverde vermogen' wijzigen.
Je moet weten dat dit 'maximaal teruggeleverde vermogen' bedoeld is om hoogstens 1 of 2 keer tijdens de levensduur van de micro-omvormer aangepast te worden.
Zoals 'wij' de micro-omvormers misbruiken, passen we deze waarde gigantisch veel meer aan. Om de x minuten of zo? Op deze manier stellen we immers in hoeveel vermogen de omvormer op het net zet.
Ok .....
Op zich geen probleem...
Maar dan lees je wel eens dat die getalwaarden (Settings) opgeslagen worden in een flash memory (EEPROM?). Geheugen dat zijn inhoud bewaart, ook bij spanningsuitval. Dat is hun voordeel.
Die dingen hebben echter ook het nadeel dat het aantal schrijfcycli gelimiteerd is. 10 000? 100 000? Of meer?
Dus ik vroeg me af, of er al eens iemand problemen gehad heeft met zijn micro-omvormer om de settings te wijzigen, doordat het geheugen teveel schrijfcycli had moeten ondergaan. Dus dat de settings (vooral het terug te leveren vermogen) niet meer kon gewijzigd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:19
Bij de Apsystems ez1-m is dit een gekend probleem bij de oude modellen, bij de nieuwe is er geen probleem. Anders zou er ook geen battery firmware voor bestaan... Mijn terugleverwaarde wordt soms om de 15 seconden gecorrigeerd, afhankelijk van plotse/korte piekbelastingen. Ez1-m komt wat achter, maar doet z'n werk. Lever gemiddeld 40wh terug per dag

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZand
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-08 22:41
Mijn Hoymiles (€104,= voor 2 x 400W = 800W) stuur ik aan met twee buck converters (< €10,= per stuk) die ik met een SSR (IRFP4368 + VOM 1271) aan/uit schakel. Door via de buck converter 100W resp. 200W en de volle 400W van de inverter te kiezen kun je in stappen van 100W tot 800W terug leveren. Ik heb niet ervaren dat de inverter het vervelend vindt om vanuit een accu gevoed te worden. Je kunt er natuurlijk een 2e bij zetten, dan heb je 1600W. Probleem is dat het lastig is om inverters te krijgen die je makkelijk interactief kunt instellen via Wifi.
Ik dacht eerst die dingen (net als de lader) analoog exact aan te sturen. Maar dat is toch veel gedoe. Gewoon 4 laders van 80W, 2 x 250W en 1 x 480W en ook de inverter in discrete stappen werkt eigenlijk prima. je zit er max. 100W naast. Nou en? Ik heb de SW zo gemaakt dat ik kan instellen of hij afrondt naar boven (dus evt. wat afnemen van het net), of afrondt naar beneden (niks afnemen van het net).
Om de x minuten regelen is niet zinvol. Dan kun je de minuten lange topverbruikers zoals boiler, wasmachine etc. niet opvangen en betrek je ook overdag nog steeds relatief veel energie van het net heb ik gemerkt Door binnen 3 sec. je laders uit te schakelen en je inverter aan, kan ik, met nog ca. 1100W van de PV panelen, zo'n 1900W beschikbaar maken. Dat is bijna 100% zelf verbruik (boiler is ca. 2000W, wasmachine iets minder). De boiler is meestal maar een paar minuten aan. De wasmachine aanvankelijk langer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:05
JZand schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:03:
Mijn Hoymiles (€104,= voor 2 x 400W = 800W) stuur ik aan met twee buck converters (< €10,= per stuk) die ik met een SSR (IRFP4368 + VOM 1271) aan/uit schakel. Door via de buck converter 100W resp. 200W en de volle 400W van de inverter te kiezen kun je in stappen van 100W tot 800W terug leveren. Ik heb niet ervaren dat de inverter het vervelend vindt om vanuit een accu gevoed te worden. Je kunt er natuurlijk een 2e bij zetten, dan heb je 1600W. Probleem is dat het lastig is om inverters te krijgen die je makkelijk interactief kunt instellen via Wifi.
Ik dacht eerst die dingen (net als de lader) analoog exact aan te sturen. Maar dat is toch veel gedoe. Gewoon 4 laders van 80W, 2 x 250W en 1 x 480W en ook de inverter in discrete stappen werkt eigenlijk prima. je zit er max. 100W naast. Nou en? Ik heb de SW zo gemaakt dat ik kan instellen of hij afrondt naar boven (dus evt. wat afnemen van het net), of afrondt naar beneden (niks afnemen van het net).
Om de x minuten regelen is niet zinvol. Dan kun je de minuten lange topverbruikers zoals boiler, wasmachine etc. niet opvangen en betrek je ook overdag nog steeds relatief veel energie van het net heb ik gemerkt Door binnen 3 sec. je laders uit te schakelen en je inverter aan, kan ik, met nog ca. 1100W van de PV panelen, zo'n 1900W beschikbaar maken. Dat is bijna 100% zelf verbruik (boiler is ca. 2000W, wasmachine iets minder). De boiler is meestal maar een paar minuten aan. De wasmachine aanvankelijk langer natuurlijk.
Dus je stelt het teruggeleverd vermogen in door de DC input van je omvormer te regelen?
Ik heb een Deye SUN-M80G4-EU-Q0 omvormer die ik voed vanuit een 48V 200Ah batterij (eigenlijk 2 in parallel). Ik had eerst ook iets gelijkaardigs overwogen als wat jij doet. Ik heb daar uiteindelijk niet voor gekozen. Ik herinner me niet precies meer waarom. Ik geloof dat het was omdat de omvormer zijn (werkings)voedingsspanning van de DC-kant betrekt. De AC-kant dient enkel als output. Als je de DC afschakelt, en nadien terug in, dan moet de omvormer helemaal opstarten. En dat duurt een tijdje (zelftest, hij zoekt ook een Wifi-signaal op, enz.).
Ik laat mijn omvormer nu constant DC-spanning krijgen van de batterij en ik schakel de AC aan en uit met een Energy Socket van Homewizard (een 'plug') naar behoefte. Het terug te leveren vermogen stel ik in via de settings van de omvormer. En zo zijn we terug bij de eerste post van deze topic aanbeland: Kan het kwaad dat je de settings TE vaak wijzigt. Kunnen de omvormer-geheugenchips daarvan stuk gaan?

Mijn batterijen opladen doe ik nu nog met 2 laders. Heb echter een 3de besteld. Dat kun je hier lezen:
LiFePO4 batterijen optimaal (traploos?) opladen