One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Vandaag rond 1200 geschakeld naar zc+. Denk dat ik dat laat staan tot na de piek belasting morgen ochtend. Dan paar uurtjes onbalans. Dan bij voldoende zonopbrengst weer terug naar zc+. Blijft wel vreemd, denk dat ik op dit soort dagen met veel zon liever de batterij spaar.kmf schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:18:
Hoe zijn de resultaten van vandaag met onbalansmodus?
ik heb het vandaag op zc+ gehouden om een beetje te kijken hoe de batterij reageert met zonopwek.
De accu heeft eigenlijk enkel geladen op basis van lage onbalansprijzen. bij een paar piekjes was ie niet gestopt... gelukkig waren de piekjes kort:
[Afbeelding]
ik weet nog niet wat ik van moet denken. op dit moment is ie ook aan het ontladen, terwijl er geen stroomvrag in huis is (omdat de zonnepanelen nog 2kW opwekken)
*nee toch niet. de accu is nu 100% vol, dus gaat ie 1 minuut ontladen om weer 1 minuut te laden??![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/WsEfbGXmDFgKPruc7jQJCTw7.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor nu maar even de besturing door Frank uitgeschakeld.
:strip_exif()/f/image/ga5ZWGAkjIwGu7aur1T2MGHY.jpg?f=fotoalbum_large)
fraserboer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:03:
[...]
Ja hier ook inderdaad, Sessy's vanaf 13:00 al vol.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ikPa2cJ7vidfRTgrQQpexFjA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Ren zo op 09-03-2025 22:43 . Reden: Extra screenshot toegevoegd ]
Ik zou het handig vinden om het schakelen tussen onbalanshandel en ZC+ te kunnen regelen met het ingeven van enkele tijdslots. 4 slots per dag zou mooi zijn.
Tussen 22.00 en 06.00 zou ik bv. onbalans willen gebruiken en daarna ZC+. Dit om te voorkomen dat de batterij ‘s nachts wordt volgeladen door de zc+ stand en er geen ruimte meer is voor de PV opbrengst overdag.
Zij antwoorden dan ze momenteel met verbeteringen bezig zijn en het zeker willen overwegen als er meer mails hierover binnenkomen.
Met slots werken lijkt me ook een goed plan. Ik zou al blij zijn als er alleen zelfconsumptie modus komt (dus zonder plus) waarin ik dus de hele dag op zelfconsumptie kan draaien en alleen bij onbalans aansturing van FE heb.kliffen schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:19:
Ik stuurde een mail met feedback over ZC+ naar Frank:
Ik zou het handig vinden om het schakelen tussen onbalanshandel en ZC+ te kunnen regelen met het ingeven van enkele tijdslots. 4 slots per dag zou mooi zijn.
Tussen 22.00 en 06.00 zou ik bv. onbalans willen gebruiken en daarna ZC+. Dit om te voorkomen dat de batterij ‘s nachts wordt volgeladen door de zc+ stand en er geen ruimte meer is voor de PV opbrengst overdag.
Zij antwoorden dan ze momenteel met verbeteringen bezig zijn en het zeker willen overwegen als er meer mails hierover binnenkomen.
Dat lijkt mij een erg goed idee, ik had vanmorgen een "antwoord" gehad, op dat snachts laden van Frank, rekening houden met grotere batterijen dan 5 kWh komt nog steeds niet bij ze op, terwijl ze wel de informatie hebben....DJP! schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:33:
[...]
Met slots werken lijkt me ook een goed plan. Ik zou al blij zijn als er alleen zelfconsumptie modus komt (dus zonder plus) waarin ik dus de hele dag op zelfconsumptie kan draaien en alleen bij onbalans aansturing van FE heb.
Ik heb de vraag ook al een paar keer gesteld maar echt een antwoord heb ik nog niet gekregen. Op dagen zoals gister staat er bijna 12 uur per dag een override op het setpointPbr schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:40:
[...]
Dat lijkt mij een erg goed idee, ik had vanmorgen een "antwoord" gehad, op dat snachts laden van Frank, rekening houden met grotere batterijen dan 5 kWh komt nog steeds niet bij ze op, terwijl ze wel de informatie hebben....
Ik heb ze vanmorgen mijn reactie gestuurd, en voorgesteld om eens in dit forum mee te lezen, je zou verwachten dat de marketing afdeling van Frank dit ook doet... zoals ik al eerder vermelde hoorde ik ook van Bliq dat veel klanten hier een probleem mee hebben en naar dynamisch gaan, ik wacht daar nog even mee, maar het blijft onbegrijpelijk dat Frank hier geen aandacht aangeeftDJP! schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:47:
[...]
Ik heb de vraag ook al een paar keer gesteld maar echt een antwoord heb ik nog niet gekregen. Op dagen zoals gister staat er bijna 12 uur per dag een override op het setpointde batterijen hebben dan niet eens tijd om te ontladen…
Precies, als ze dit zouden aanbieden dan overweeg ik ook weer om op onbalans te gaan handelen. Momenteel is het gewoon te ontransparant (zelfs indien het iets voordeliger zou zijn).DJP! schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:33:
[...]
Met slots werken lijkt me ook een goed plan. Ik zou al blij zijn als er alleen zelfconsumptie modus komt (dus zonder plus) waarin ik dus de hele dag op zelfconsumptie kan draaien en alleen bij onbalans aansturing van FE heb.
herkennen jullie dit verschil in setpoint en gedrag ook?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Gedrag niet, 100% blijft staan na wisselen naar onbalans. Wel het verschil tussen 100 en 85/86%.kmf schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:44:
wat wel heel vreemd is dat ik net heb ontdekt. In ZC+ wordt mijn batterij tot 100% opgeladen, maar zet ik het om naar onbalans als de accu vol is, dan is de setpoint 85% en dan dumpt mijn batterij dus 15% tot ie zijn setpoint heeft bereikt???
herkennen jullie dit verschil in setpoint en gedrag ook?
Ik heb dit forum een pagina of 15 teruggelezen en ik begrijp dat er eigenlijk twee zaken zijn die spelen:
1. Het onvermogen om met PV de accu te laden als deze op Onbalans stand staat waardoor deze naar het net gaat ipv de accu in.
2. Als er stroomvraag is dat deze dan vanuit het net wordt gehaald i.p.v. de panelen / accu. De oplossing is ZC+ gebruiken, maar daar kun je maar beperkt op de grootte van de accu sturen.
Vat ik het zo goed samen?
Ik heb een Sigenstor + PV, weet niet hoe het met andere systemen werkt. De omvormer stuurt ook de batterij aan.Ralfvkempen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:50:
Ik heb straks een adviesgesprek over het al dan neit installeren van10,8kW aan thuisaccu's. Mijn leverancier was over de telefoon lyrisch over FE. Ik heb 6,6kWp PV panelen.
Ik heb dit forum een pagina of 15 teruggelezen en ik begrijp dat er eigenlijk twee zaken zijn die spelen:
1. Het onvermogen om met PV de accu te laden als deze op Onbalans stand staat waardoor deze naar het net gaat ipv de accu in.
2. Als er stroomvraag is dat deze dan vanuit het net wordt gehaald i.p.v. de panelen / accu. De oplossing is ZC+ gebruiken, maar daar kun je maar beperkt op de grootte van de accu sturen.
Antwoord op vraag 1:
Dat klopt. Als je handelt op de onbalansmarkt dat trekt de batterij niets aan van je eigen gebruik. De eventuele winsten die je behaald door de PV naar de accu te laten gaan i.p.v. het net is eigenlijk best simpel en dat is dat de prijs op de onbalansmarkt een stuk veel meer kan opleveren (nu er nog gesaldeerd kan worden).
Antwoord op vraag 2:
Wat ik persoonlijk merk is dat als er stroomvraag is vanuit het huis, deze altijd eerst vanuit de panelen komt en daarna pas van het net. Als de accu toevallig ook nog eens aan het ontladen gaat door te verkopen op het stroom net, dan gaat die ook altijd eerst naar je eigen huis, en de rest het net op als de accu en/of PV meer leveren dan het huis vraagt. Je wordt betaald voor onbalanshandel op de State-of-Charge van je batterij. Of dat nu het net op gaat, of je huis in gaat, maakt dus niets uit.
Omgekeerd werkt het ook zo. Als de batterij oplaad op de onbalansmarkt (aka de SOC neemt toe, en daarvoor krijg je betaald), dan trekt hij wel eerst de PV binnen, en daarna pas van het net.
Idem als bij vraag 1: de batterij in onbalansstand laten en zelf laten bepalen levert (voor zover ik weet) meer op dan Zelfconsumptie. Het lijkt soms krom dat hij b.v. de accu vol houd, terwijl de EPEX prijs hoog is. Maar hij kan soms het een uurtje later tegen een significant hoger prijs op de onberekenbare onbalans verkopen. Statistisch gezien is dat afwachten en inspringen op die ene keer dat de onbalans 1,89 EUR/kWh is, lucratiever dan dan al die iets kleinere verschillen van handel op EPEX van ~30-50 cent/kWh. Uitzonderingen daargelaten. Zo heb ik hem zelf op ZC+ gezet toen de EPEX 1,23 EUR/kWh was. De kans dat er een nog hogere onbalanspiek zou ontstaan, was mij te klein. Echter is dit uiteindelijk centen/euro's werk, dus ik ben daar niet meer zoveel mee bezig.
dit waren mijn bevindingen, ik ben nu meer de ZC+ modus aan het doorgronden, en die lijkt me onvoorspelbaarder nuRalfvkempen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:50:
Ik heb straks een adviesgesprek over het al dan neit installeren van10,8kW aan thuisaccu's. Mijn leverancier was over de telefoon lyrisch over FE. Ik heb 6,6kWp PV panelen.
vanochtend ging ie plots opladen naar 95% terwijl onbalansprijs hoger dan epex was. en er was nog niet eens zoveel zon...
ps.. vandaag heeft de accu ook echt helemaal niks gedaan/opgeleverd. slechte markt
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 11-03-2025 16:49 ]
In de ochtend gebruikt ZC+ de batterij 2 uurtjes.
Veel te weinig.
Ik ga stoppen met de ZC+.

Je zou denken dat als de onbalans prijs redelijk vlak is, je nog steeds kan laden en ontladen op basis van EPEX prijzen…
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
bij jou werkt zc+ niet in de acond dan? bij mij lijkt ie juist enkel in de avond goed te werken (gelukkig), overdag probeert ie naar 100% te laden en na 6 uur, dan gaat ie pas ontladen om het huishoudelijk verbruik af te handelen.voodooless schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:10:
‘T is vandaag sowieso drama. 6 cent tot nu toe en batterij is de hele dag vol (85%), inderdaad op 2 uurtjes na in de ochtend![]()
Je zou denken dat als de onbalans prijs redelijk vlak is, je nog steeds kan laden en ontladen op basis van EPEX prijzen…
hoe werkt die van jou dan?
Ik zit niet op zc+, gewoon onbalans handelen. Zonnepanelen kunnen pas over een maand of 2 a 3 het dak opkmf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:39:
bij jou werkt zc+ niet in de acond dan?
Verwijderd
Vanmiddag maar even loskoppelen van FE en van 18-20u op Epex ontladen, dat levert tenminste wat Euri op.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2025 10:49 ]
De handel (SOC fluctuatie) van de batterij zie je in de app van Frank. Dat gaat over losse centen handel +/- EPEX correctie gedurende het laden en ontladen; Over de gehele dag bijna niets is gebleken.
Maar het scheelt natuurlijk wel transport over de meter, dat er in die periode niet is. Of is dat dan al helemaal verdisconteerd via de EPEX correctie?
er zijn te veel RT2 toestanden geweest lijkt het meer.Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:52:
De onbalans-opbrengst dit jaar is toch wel dramatisch. Het lijkt erop dat met de nieuwe onbalans aansturing het rendement zéér matig is geworden.
Vanmiddag maar even loskoppelen van FE en van 18-20u op Epex ontladen, dat levert tenminste wat Euri op.
Verwijderd
Je opbrengst van ZC+ is geen (of minder) netverbruik, op de dure EPEX-uren tikt dat best wel aan. Maar uiteraard afhankelijk van je eigen verbruik.kliffen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:53:
Heeft iemand misschien een idee hoe je de ‘opbrengst’ van de ZC+ zou kunnen uitrekenen? [--]
Extra jammer dat Frank maar een paar uurtjes de batterij gebruikt voor zelfconsumptie. Daar zit veel meer potentie in als de onbalanshandel zo mager is. In die 3 uur per dag kom ik niet verder dan 6 kWh. Tenzij ik die uren de auto ga opladen, maar die laadt nu al tijdens de lage prijzen 🤪Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:55:
[...]
Je opbrengst van ZC+ is geen (of minder) netverbruik, op de dure EPEX-uren tikt dat best wel aan. Maar uiteraard afhankelijk van je eigen verbruik.
En ik moet wel zeggen dat Frank altijd wel snel antwoord, ondanks dat we niet altijd even gelukkig zijn.
Dit is het korte antwoord.....
"Klopt. Heb je helemaal gelijk in. Algoritme is ontwikkeld in de winter, en daar werkte dat juist wel zo. Vanaf volgende week zullen we mikken op ongeveer 60% in de ochtend."
Bij mij iets uitgebreider:Dave Macleod schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:44:
Ik heb Frank ook maar een mail gestuurd betreffende dat laden en ontladen tijdens ZC+
En ik moet wel zeggen dat Frank altijd wel snel antwoord, ondanks dat we niet altijd even gelukkig zijn.
Dit is het korte antwoord.....
"Klopt. Heb je helemaal gelijk in. Algoritme is ontwikkeld in de winter, en daar werkte dat juist wel zo. Vanaf volgende week zullen we mikken op ongeveer 60% in de ochtend."
Bedankt voor je bericht en feedback over ons Zelfconsumptie Plus algoritme. Lees hier kort hoe het algoritme werkt: https://klantenservice.fr...werkt-Zelfconsumptie-Plus. Doordat we ook de dure ochtendpiekuren willen vermijden, laden we de batterij dus ook tegen de goedkope nachttarieven.
Dit algoritme is relatief nieuw, en er ligt dus veel ruimte voor verbeteringen en meer geavanceerde en persoonlijke optimalisaties. Hier wordt hard aan gewerkt. Voorbeelden van beoogde verbeteringen zijn bijvoorbeeld de batterij niet tot 100% vol te laden in de nacht, omdat de ochtendpieken gemiddeld geen 100% aan batterijcapaciteit vereisen (maar maximaal 60%, dus daar zullen we waarschijnlijk vanaf binnenkort op mikken). Zo is er dus meer ruimte om de batterij met zonnestroom te vullen. Een andere is om per batterij de C-waarde (die bepaalt hoe lang er nodig is om een x% te laden) mee te nemen in de optimalisatie om zo te kijken hoeveel en welke goedkope uren gepland kunnen worden om op te laden. Als laatste zien we ook bij incorrect gedimensioneerde batterijen dat er tijdens piekuren meer PV opgewekt wordt dan er in het huis verbruikt wordt. Zo is de batterij al vol als de medium en goedkope uren beginnen, waardoor het overschot van PV niet opgeslagen kan worden in de batterij maar tegen ongunstige tarieven teruggeleverd wordt. Voor deze issue zoeken we nog een oplossing, al wordt het gros van dit probleem afgevangen met het mikken op 60% voor de ochtendpieken.
Om op huishoudelijk niveau de verwachte opwek en consumptie mee te nemen is voor nu echt een te gedetailleerd en daarmee foutgevoelige metric om mee te nemen, maar we hopen dit in de toekomst wel te kunnen doen.
Wat ik zelf erg irritant vind is dat ze geen rekening houden met de capaciteit van de batterij, het huidige systeem werkt misschien aardig als je een batterij hebt van 5 kWh maar met 25 kWh wordt er maar hooguit 30% gebruik van gemaakt
Hoeveel kW vermogen kan de omvormer van de accu leveren? Als het vermogen niet voeldoende hoog is om op de korte momenten dat er wat te verdienen valt genoeg kWh te verplaatsen, dan is het logisch dat je niet de hele capaciteit van de accu kunt gebruiken.Pbr schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:01:
Wat ik zelf erg irritant vind is dat ze geen rekening houden met de capaciteit van de batterij, het huidige systeem werkt misschien aardig als je een batterij hebt van 5 kWh maar met 25 kWh wordt er maar hooguit 30% gebruik van gemaakt
waar stuur je je klacht dan in? je kan ook direct naar slimhandelen@frankenergie.nl sturen.Pbr schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:01:
Goed te horen dat Frank met een reactie komt, ik zelf heb alleen maar bericht gekregen dat ze mijn klacht doorstuurt.....
Omvormer is 8 kw, dus minder dan 3 uur als de batterij leeg getrokken zou wordenvoodooless schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:11:
[...]
Hoeveel kW vermogen kan de omvormer van de accu leveren? Als het vermogen niet voeldoende hoog is om op de korte momenten dat er wat te verdienen valt genoeg kWh te verplaatsen, dan is het logisch dat je niet de hele capaciteit van de accu kunt gebruiken.
Je hebt gelijk, ik had gereageerd op een vraag van Frank (klanten service email) of ik tevreden was, die ik net op het verkeerde moment kreegkmf schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:31:
[...]
waar stuur je je klacht dan in? je kan ook direct naar slimhandelen@frankenergie.nl sturen.
Hetzelfde hierzoManiNL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:22:
Zijn er nog meer Bliqqers waarbij alles er uit ligt. Hier vanaf 04.30 geen connectie meer tussen Bliq en FE. In de Bliq app verschijnt helemaal geen data...
Edit: net reactie:
"lijkt"Bedankt voor melding, er lijkt een storing te zijn in de data.
We hebben het in onderzoek, ik houd je op de hoogte

[ Voor 74% gewijzigd door voodooless op 14-03-2025 08:57 ]
Dank, stond op het punt om ook een email te sturen, maar zal dit achterwege laten. Liever dat ze het probleem zsm oplossen.voodooless schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:53:
Yup, same.. heb mail gestuurd!
Edit: net reactie:
[...]
"lijkt"
Sinds 930 weer online en werkend hier.ManiNL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:08:
[...]
Dank, stond op het punt om ook een email te sturen, maar zal dit achterwege laten. Liever dat ze het probleem zsm oplossen.
Aangezien ik nog steeds geen reactie kreeg op mijn klacht, heb ik nu zelf, vanmorgen, maar mijn klacht door gestuurd naar slimhandelen, ik kreeg binnen 2 uur hun reactie, zoals hierboven al was weergegeven.kmf schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:31:
[...]
waar stuur je je klacht dan in? je kan ook direct naar slimhandelen@frankenergie.nl sturen.
Dus dat vind ik ook inderdaad uitermate snel
ook van Luuk? ik denk dat ik hem helemaal tuureluurs heb gemaakt, antwoorden werden steeds korterPbr schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:48:
[...]
Aangezien ik nog steeds geen reactie kreeg op mijn klacht, heb ik nu zelf, vanmorgen, maar mijn klacht door gestuurd naar slimhandelen, ik kreeg binnen 2 uur hun reactie, zoals hierboven al was weergegeven.
Dus dat vind ik ook inderdaad uitermate snel
Nee het was Jasper!kmf schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:32:
[...]
ook van Luuk? ik denk dat ik hem helemaal tuureluurs heb gemaakt, antwoorden werden steeds korter
Ik denk dat Luuk en Jasper helemaal gek worden van al die Tweakers met die vragen
Maar het is wel heel fijn dat ze snel reageren op vragen!
Verwijderd
Dat zou inderdaad fijn zijn. Maar gezien de lage opbrengst denk ik er toch hard over voorlopig te stoppen met onbalanshandel. Momenteel zijn de kosten > opbrengst doordat het algoritme niet goed op mijn situatie is toegesneden.DJP! schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:03:
Zou het algoritme ge-update zijn? Vannacht zijn de batterijen niet opgeladenhopelijk kunnen ze vandaag een hoop PV energie opslaan!
Of omdat er deze ochtend nauwelijks een hogere prijs is dan vanacht en het niet nodig was??DJP! schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:03:
Zou het algoritme ge-update zijn? Vannacht zijn de batterijen niet opgeladenhopelijk kunnen ze vandaag een hoop PV energie opslaan!
Wat ik vaak daarna zie is dat de accu op de goedkope momenten oplaad (hij kwam dan niet onder de 80% bij mij) en nu is de accu teruggezakt naar zo’n 62% en heeft hij opgeladen van zonnepanelen naar 66%
En gezien de eerdere reactie van Frank dat ze 60% willen aanhouden in de ochtend lijkt het erop dat dit nu al actief is. Hopelijk blijft dit zo aanhouden en was het geen fluke.
IT Guru :)
Bij mij hetzelfde, sinds gisteravond 19.00 ontladen voor zelfgebruik, staat nu op 48% ( warmtepomp heeft nogal wat gebruikt, geen gas vandaar) en begint nu langzamerhand met pv weer op te laden.BJD1997 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:49:
Normaliter zie ik dat de accu gaat ontladen op “dure” momenten. (Wat vannacht ook gebeurd is)
Wat ik vaak daarna zie is dat de accu op de goedkope momenten oplaad (hij kwam dan niet onder de 80% bij mij) en nu is de accu teruggezakt naar zo’n 62% en heeft hij opgeladen van zonnepanelen naar 66%
En gezien de eerdere reactie van Frank dat ze 60% willen aanhouden in de ochtend lijkt het erop dat dit nu al actief is. Hopelijk blijft dit zo aanhouden en was het geen fluke.
Ik hoop inderdaad dat dit geen fluke is, en blijven ze dit aanhouden!
Misschien dat ze het testen in bepaalde regio's?kliffen schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:25:
Bij mij helaas nog niets nieuws onder de zon. Gisterenavond alleen tussen 19.00-20.00 gebruik uit de accu, daarna weer van het net.
Voor mij was vanaf gisteravond 19.00 uur het perfecte gebruik van de batterij met zc+
Ik zelf zit op postcode 2497
Afgelopen weekend zo goed als perfect.
Momenteel 98% vol en met ruim 5kW terug het net op van de PV....
Gisteravond tussen 23:00 en 00:00 zo goed als volgeladen (75% naar 97%)
Daarna rond 03:00 tot 03:50 nog eens laatste beetje geladen naar 100%
Om 06:25 weer terug op zelfconsumptie om dan vanaf 06:50 niks meer te doen (100% naar 98%)
Postcode hier: 9934
Hier het zelfde, naast het volladen is het ook jammer dat zo'n beetje de hele nacht de zelfconsumptie heeft uitgestaan. Pas om 6 uur zijn ze in zelfconsumptie gesprongen, bijna geen verbruik gehad dusBJD1997 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:02:
Lijkt erop dat de ZC+ aansturing weer terug is bij af.
Om 06:25 weer terug op zelfconsumptie om dan vanaf 06:50 niks meer te doen (100% naar 98%)
Ik zie een zelfconsumptie modus zonder geforceerd bijladen uit het net steeds meer zitten...
(zie charging control, uit=zelf consumptie, aan=andere modi)
Zoals te zien is er dus haast niet gestuurd op zelfconsumptie...
:strip_exif()/f/image/n82JrlLldED9p7yi1brWrTq2.png?f=user_large)
Het zelfde verhaal hierzo, ik ga maar weer eens een briefje sturen naar JasperBJD1997 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:02:
Lijkt erop dat de ZC+ aansturing weer terug is bij af.
Het ging zo goed dit weekend! Ik heb ZC+ vanmorgen maar op 30 gezet inplaats van de 20 geen idee of dit helpt........
Dit helpt je niet heel veel:Pbr schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:59:
[...]
Het ging zo goed dit weekend! Ik heb ZC+ vanmorgen maar op 30 gezet inplaats van de 20 geen idee of dit helpt........
bronBovendien kun je in deze modus een prijs instellen om af te wijken naar de onbalansmarkt. Dit is de absolute kale onbalansprijs (exclusief btw), dus als de prijssignalen daar je ingestelde waarde overschrijden, reageren we daar op.
Ik vraag mij af, of het iets te maken heeft met het verdien model van Frank, het is uiteraard geen non proffit instelling, zij verdienen door elektriciteit te verkopen en inspelen op de onbalans markt. Zij verdienen niets aan het besparen van ons gebruik door optimaal gebruik te maken van onze PV en batterij.DJP! schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Hier het zelfde, naast het volladen is het ook jammer dat zo'n beetje de hele nacht de zelfconsumptie heeft uitgestaan. Pas om 6 uur zijn ze in zelfconsumptie gesprongen, bijna geen verbruik gehad dusnu zijn ze inderdaad weer vol door de PV.
Ik zie een zelfconsumptie modus zonder geforceerd bijladen uit het net steeds meer zitten...
Ik ben hier ook eigenlijk wel benieuwd naar. Volgens mij drogen de onbalans inkomsten hard op. Ze hebben natuurlijk nog wel de maandelijkse vaste kosten (7 euro) maar of dit genoeg is voor alles? De inkoopvergoeding is in vergelijking met andere bedrijven gelukkig wel laag maar zouden ze hier veel winst mee behalen?Pbr schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:18:
[...]
Ik vraag mij af, of het iets te maken heeft met het verdien model van Frank, het is uiteraard geen non proffit instelling, zij verdienen door elektriciteit te verkopen en inspelen op de onbalans markt. Zij verdienen niets aan het besparen van ons gebruik door optimaal gebruik te maken van onze PV en batterij.
Ik kijk het de komende weken/maanden nog even aan. ik hoop echt dat de onbalanshandel echt gaat verbeteren anders denk ik dat ik de batterijen toch weer zelf ga aansturen.
Wat ik nu doe met de Sessy's is op de Sessy Portal de 'Actieve periode' ingesteld op van 07:00 tot 23:00. Dit om het opladen in de nacht op stroom van het net te voorkomen, als er dan onbalans optreed mis ik dit wel maar dat komt bijna niet voor. Verder ontladen met NOM in de ochtend vanaf 7:00 en dan in de middag op de zon volladen en dan in de avond weer ontladen met NOM. Beetje een workaround maar werkt wel.DJP! schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Hier het zelfde, naast het volladen is het ook jammer dat zo'n beetje de hele nacht de zelfconsumptie heeft uitgestaan. Pas om 6 uur zijn ze in zelfconsumptie gesprongen, bijna geen verbruik gehad dusnu zijn ze inderdaad weer vol door de PV.
/f/image/ZTQgP5yG5wtg1AG52VLGD9Jc.png?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
Vannacht ga ik op "zelfbestuur", om laden vanaf het grid te voorkomen. Morgen weer hetzelfde spel.
Zo'n beetje hetzelfde als @fraserboer
Ik heb deze maand(met 5KW) pas E.16,50 verdiend. In eigen beheer was dat het dubbele geweest plus NOM, dus lagere kosten. Eerlijk gezegd vindt ik dat een stuk leuker dan mijn batterij door FE laten beheren. Bij een onbalans-opbrengst > E.100 heb ik daar geen bezwaar tegen, maar vanaf februari heb ik verlies geleden tov eigen beheer. Ik ben benieuwd of het nog vebeterd.
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2025 22:10 ]
Ik neem aan dat je dit weer doet via blokkade in de router o.i.d?Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:31:
Ik heb vandaag 2x 1 uur ontladen op hoog tarief en weer geladen vanaf PV. Ik vermoed zo dat ik vandaag meer verdiend heb dan op onbalans of zc+.
Vannacht ga ik op "zelfbestuur", om laden vanaf het grid te voorkomen. Morgen weer hetzelfde spel.
Zo'n beetje hetzelfde als @fraserboer
Ik heb deze maand(met 5KW) pas E.16,50 verdiend. In eigen beheer was dat het dubbele geweest plus NOM, dus lagere kosten. Eerlijk gezegd vindt ik dat een stuk leuker dan mijn batterij door FE laten beheren. Bij een onbalans-opbrengst > E.100 heb ik daar geen bezwaar tegen, maar vanaf februari heb ik verlies geleden tov eigen beheer. Ik ben benieuwd of het nog vebeterd.
Er zit geen "gewone" setting in de AES geloof ik toch?
Een ZC+ modus in de dure ochtend en avonduren, en handel in de nacht.
Bij mij had ie de hele nacht ontladen. maar mijn AES was gisteren helemaal tot 100% gevuld met PV overschot (ik heb deze om 16:00 handmatig laten laden)

Verwijderd
Ik doe dit inderdaad in de router, bij "mac-adres filtering"Dave Macleod schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:21:
[...]
Ik neem aan dat je dit weer doet via blokkade in de router o.i.d?
Er zit geen "gewone" setting in de AES geloof ik toch?
Vervolgens stuur ik via Home Assistant de modbus aan. Momenteel van 22u - 17u zelfconsumptie, met laden vanaf PV. Vervolgens bij hoog tarief 2 uur ontladen, daarna naar ZC+. Alles gaat automatisch dus ik heb er behalve eenmalig instellen geen omkijken naar.
Ik check af en toe wel op de FE app hoe of de onbalanshandel weer loskomt.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2025 10:09 ]
Heb jij met je Alpha systeem dan geen probleem de onbalanshandel/ZC+ weer te activeren? Bij mijn Sigenergy systeem kan ik hem zelf wel aansturen maar daarna mag ik FE weer vragen om de verbinding te leggen want die krijg ik zelf niet terug.Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:02:
[...]
Ik doe dit inderdaad in de router, bij "mac-adres filtering"
Vervolgens stuur ik via Home Assistant de modbus aan. Momenteel van 22u - 17u zelfconsumptie, met laden vanaf PV. Vervolgens bij hoog tarief 2 uur ontladen, daarna naar ZC+. Alles gaat automatisch dus ik heb er behalve eenmalig instellen geen omkijken naar.
Ik check af en toe wel op de FE app hoe of de onbalanshandel weer loskomt.
Dat is afhankelijk van hoeveel zonnepanelen iemand heeft, welke oriëntatie, hoe groot de batterij etc etc. Niet voor iedereen gelijk helaas. Voor mij zou 20% ook prima zijn.mine_phun schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:58:
Hier ook een mail gestuurd aan FE met wat klachten. Mijn eerste gedachte was alsof het lijkt dat FE geen rekening houd / wil houden met de zonnepanelen. Ik snap ook niet waarom men mikt op 60% in de ochtend. Dat zou toch zelf instelbaar moeten kunnen zijn? Daarnaast is in deze tijd van het jaar 20% prima , met de zon erbij is de accu dan toch rond de middag weer vol.
Op Onbalans modus met zonnepanelen.
Ik vind het wel prima zo met die zonnige dagen.
het voordeel is nu dat er eerder ruimte is op negatieve onbalans in te springen, dat was hiervoor bijna niet mogelijk omdat de accu zo vaak vol zat heb ik het idee.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Verwijderd
Ik krijg direct verbinding als ik het mac-filter er af haal in mijn router.stefan1512 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:24:
[...]
Heb jij met je Alpha systeem dan geen probleem de onbalanshandel/ZC+ weer te activeren? Bij mijn Sigenergy systeem kan ik hem zelf wel aansturen maar daarna mag ik FE weer vragen om de verbinding te leggen want die krijg ik zelf niet terug.
Verwijderd
Bij mij wordt in ZC+ s-nachts geladen naar 100%, daarom verbreek ik nu de verbinding het grootste deel van de dag. Anders lever ik in de goedkope uren aan het grid, terwijl ik dan juist de batterij wil laden. Voor mij zou 20% in de ochtend ook prima zijn.mine_phun schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:58:
Hier ook een mail gestuurd aan FE met wat klachten. Mijn eerste gedachte was alsof het lijkt dat FE geen rekening houd / wil houden met de zonnepanelen. Ik snap ook niet waarom men mikt op 60% in de ochtend. Dat zou toch zelf instelbaar moeten kunnen zijn? Daarnaast is in deze tijd van het jaar 20% prima , met de zon erbij is de accu dan toch rond de middag weer vol.
FE jaagt mij op deze manier weg van de onbalanshandel, die momenteel toch al waardeloos is. Helaas moet ik voor de belastingdienst nog handelen totdat de KOR toegekend is.
Ik stop voorlopig met onbalans, ook een tijdje gewerkt met dynamisch, waarbij ook vaak snachts geladen werd en mijn pv ( 39 panelen) voor bijna niks aan het net leverde, omdat de batterij 25kWh weer vol zat voor dat de zon scheen.Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:52:
[...]
Voor mij zou 20% in de ochtend ook prima zijn.
FE jaagt mij op deze manier weg van de onbalanshandel, die momenteel toch al waardeloos is. Helaas moet ik voor de belastingdienst nog handelen totdat de KOR toegekend is.
Ik ben van het gas af, dus gebruik ik best veel kWh, in combinatie met homewizzard, energiesaver plugs, kan ik aardig mijn gebruik manipuleren, vnl boiler en hybride auto
Contact met Frank is goed, maar krijg steeds dezelfde antwoorden, ook vannacht is mijn batterij gewoon weer voor 100% opgeladen. Voordeel is nu ook dat Bliq 1 euro, inplaats van 12 euro rekend per maand voor deze optie
Hoe kreeg je dit voor elkaar? Ik heb contact met Bliq en Frank hierover gehad, zou voor mij ook de ideale situatie zijn......MuadDib007 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:02:
Sinds 14 maart staat mijn accu in de ochtend richting de 10-20%.
Op Onbalans modus met zonnepanelen.
Ik vind het wel prima zo met die zonnige dagen.
het voordeel is nu dat er eerder ruimte is op negatieve onbalans in te springen, dat was hiervoor bijna niet mogelijk omdat de accu zo vaak vol zat heb ik het idee.
Vermoed dat je dan op zonnestroom laden hebt gezet met Bliq?Pbr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:14:
[...]
Voordeel is nu ook dat Bliq 1 euro, inplaats van 12 euro rekend per maand voor deze optie
Als je de Elekeeper app hebt kun je door het serienummer in te vullen + account aan te maken compleet over op zelfconsumptie zonder die €1,- per maand af te tikken.
Kan eventueel ook geregeld worden via Home Assistant
Middels een custom integratie
Niets voor gedaan, dat is vanzelf gebeurd, althans...Pbr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:51:
[...]
Hoe kreeg je dit voor elkaar? Ik heb contact met Bliq en Frank hierover gehad, zou voor mij ook de ideale situatie zijn......
Ze hebben wel rond 10 maart een aanpassing gedaan omdat mijn omvormer meer DC vermogen dan AC vermogen heeft, maar dat lijkt me niet gerelateerd.
Tevens heb ik binnen mijn Growatt portaal op 12 maart een override gedaan om de accu naar 100% te krijgen om de accu's te balanceren.
Daar kreeg ik een melding van tijdens het inloggen op de Growatt portal.
En in die tijd heb ik ook een keer de slimme sturing door Growatt ingesteld en daarna weer uitgeschakeld.
Maar dan nog, zou alles nu weer bij het oude moeten zijn.
Tenzij mijn opbrengsten nu wellicht veel afwijken t.o.v. vergelijkbare gebruikers:
:strip_exif()/f/image/HQlfHMAcQzcm19ztjJ5eYOAl.jpg?f=fotoalbum_large)
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ik snap hier niets van, ondanks mijn geklaag wordt elke nacht, behalve voor het eerst afgelopen weekend mij batterij 100% geladen, vervolgens het net en als de zon gaat schijnen zit ik vol.MuadDib007 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:56:
[...]
Niets voor gedaan, dat is vanzelf gebeurd, althans...
Ze hebben wel rond 10 maart een aanpassing gedaan omdat mijn omvormer meer DC vermogen dan AC vermogen heeft, maar dat lijkt me niet gerelateerd.
Tevens heb ik binnen mijn Growatt portaal op 12 maart een override gedaan om de accu naar 100% te krijgen om de accu's te balanceren.
Daar kreeg ik een melding van tijdens het inloggen op de Growatt portal.
En in die tijd heb ik ook een keer de slimme sturing door Growatt ingesteld en daarna weer uitgeschakeld.
Maar dan nog, zou alles nu weer bij het oude moeten zijn.
Tenzij mijn opbrengsten nu wellicht veel afwijken t.o.v. vergelijkbare gebruikers:
[Afbeelding]
Mijn resultaten laten zien wat er gebeurd
:strip_exif()/f/image/miruMNuyMxQNCpZVK2kblMvX.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
Hier hetzelfde probleem, zelfde slechte resultaten als jij. Daardoor meer kosten en minder opbrengst.Pbr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:35:
[...]
Ik snap hier niets van, ondanks mijn geklaag wordt elke nacht, behalve voor het eerst afgelopen weekend mij batterij 100% geladen, vervolgens het net en als de zon gaat schijnen zit ik vol.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2025 15:53 ]
Zelfde laken en pak. Nogmaals gevraagd aan de helpdesk en als antwoord gekregen “einde deze maand”. Ik twijfel om de boel uit te zetten en in april maar weer eens te proberen. Het is ook best wel arrogantVerwijderd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:09:
[...]
Hier hetzelfde probleem, zelfde slechte resultaten als jij. Daardoor meer kosten en minder opbrengst.
Verwijderd
Ik gebruik https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices en daar zijn de EPEX prijzen hetzelfde tenminste...... ik heb alleen van 18-19 ff gecheckedVerwijderd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:06:
Iets anders: ik heb de EPEX prijzen via Entso-e, maar in de FE-app staan lagere EPEX prijzen. Het verschil is momenteel zo'n €0,08.
Ik heb ook de prijzen via Entso-e (in HA) en die zijn van 18-19 €0,226 kale marktprijs, net zoals in de FE app bij mij.Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:06:
Iets anders: ik heb de EPEX prijzen via Entso-e, maar in de FE-app staan lagere EPEX prijzen. Het verschil is momenteel zo'n €0,08.

ik vraag me af of die charge limit van 2.575kW per fase door Frank is gegeven of dat dit het interne setting is....
in de nacht zie ik weer 5,15kW limit
Ik heb inmiddels een BYD 20kwh batterijpakket icm Solar Edge omvormer. Waar de software van FE mee kan samenwerken. Maar ik vind onderstaande wel maf. De zon schijnt, batterij is vrijwel leeg en de zonne-energie verdwijnt het net in? Hoe dan?
Zo heel af en toe begint de batterij de laden vanaf het net met 5kwh. Dan gaat de zonne-energie wel de batterij in. Maar deze intervallen zijn zeeeeer kort. Maar misschien is dit dan de onbalans?
:strip_exif()/f/image/wBQGNj0HgRHtc4yThDJP9kO6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door aschja op 20-03-2025 09:47 ]
62% bij mij, was niet opgeladen, maar er was wel 4 uur lang gebruik (5 kWh ) van het net gebruik gemaakt, de logica ontgaat me, maar inderdaad, de batterij is vannacht niet opgeladen, nu maar weer hopen op geen fluke, zoals afgelopen weekendmine_phun schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:04:
Eerlijk is eerlijk, vanaf vandaag heeft iemand het licht gezienBatterij stond vanmorgen op 50% en was niet opgeladen … hoera!
Hier niet anders, maar op zich kan ik daar vrede mee hebben en begrijp ik dat. Nu is het nog positief qua euro's en EB als je terug levert. Vanaf 11 uur zou hij moeten laden naar batterij en het electriciteitsnet met 0 en negatieve tarieven, anders klim er wederom in de e-mail ;-)aschja schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:44:
Geen idee of mijn problemen ook te maken hebben met wat ik bij anderen lees:
Ik heb inmiddels een BYD 20kwh batterijpakket icm Solar Edge omvormer. Waar de software van FE mee kan samenwerken. Maar ik vind onderstaande wel maf. De zon schijnt, batterij is vrijwel leeg en de zonne-energie verdwijnt het net in? Hoe dan?
Zo heel af en toe begint de batterij de laden vanaf het net met 5kwh. Dan gaat de zonne-energie wel de batterij in. Maar deze intervallen zijn zeeeeer kort. Maar misschien is dit dan de onbalans?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/fSutDtu1TEcR2jtt8OqzaRm8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het echt achterlijk. Ik heb mezelf denk ik niet goed genoeg ingelezen. Maar hoe is het mogelijk dat al mijn zonne-energie het net invliegt voor een nagenoeg niks?mine_phun schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:52:
[...]
Hier niet anders, maar op zich kan ik daar vrede mee hebben en begrijp ik dat. Nu is het nog positief qua euro's en EB als je terug levert. Vanaf 11 uur zou hij moeten laden naar batterij en het electriciteitsnet met 0 en negatieve tarieven, anders klim er wederom in de e-mail ;-)
[Afbeelding]
Ik ging er ook vanuit dat er via de EPEX gehandeld werd, maar dat doen ze ook niet. Ik snap er werkelijk geen fluit meer van.
Ik zit nu in een situatie waarin handelen een paar euros oplevert en als ik de auto moeten laden het drievoudige moet betalen. Het handelen op de EPEX naar wat het lijkt nu veel rendabeler.
Gezien relatief kleine stroom aansluiting (7,2KW) is het met deze relatief lage verschillen niet rendabel. Ik verdien meer met Epex.
Het schijnt zo te zijn dat vanaf april/mei tm augustus/sept de onbalans erg lucratief is. Ik schakel die maanden wel weer over als dat zo lijkt.
Je mag van Frank elk moment omschakelen.
Ik vind het verdienen met Onbalans ook nog niet transparant genoeg. Bij vragen om uitleg krijg je stukjes informatie en de uitleg op de website is te algemeen.
Ik hou het hier wel in de gaten. en via tennet service kun je inderdaad goed zien of je inkomsten gemist heb door epex over onbalans te kiezen.
Zou heel fijn zijn als je zou kunnen switchen tussen epex en onbalans (wellicht max 1 keer per week omdat je anders misbruik zou kunnen maken)..
Dat heb ik dus tegen FE ook gezegd vanmiddag. Dat ik er helemaal niets van begrijp op dit moment. Tot 13:00 is ie alle zonne-energie in het net aan het rammen. En nu is mijn batterij aan het volladen met netstroom. Het is echt de omgekeerde wereld. Ik zie ook letterlijk de laatste 2 uur alleen maar minbedragen staan in de onbalans.DJP! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:33:
Ik zou zelf een tussenvorm weel mooi vinden. Je hebt zelf volledige controle over je batterij. Je zan dan zelf bepalen of je nul op de meter draait, handelt op de EPEX markt of iets anders met je batterij doet. Maar in het geval van onbalans (groter dan een zelf in te stellen waarde) kan FrankEnergie alsnog ingrijpen...
Schiet mij maar lek echt.
:strip_exif()/f/image/2lQCE1Nv0tvPdlPxm3yXcXqq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe handel je met EPEX icm met FE dan? Want dat gaat bij mij niet?Larsdedj schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:26:
Ik ben ook (tijdelijk) gestopt met Onbalansmarkt en handel inmiddels weer op de Epex.
Gezien relatief kleine stroom aansluiting (7,2KW) is het met deze relatief lage verschillen niet rendabel. Ik verdien meer met Epex.
Het schijnt zo te zijn dat vanaf april/mei tm augustus/sept de onbalans erg lucratief is. Ik schakel die maanden wel weer over als dat zo lijkt.
Ik vind het verdienen met Onbalans ook nog niet transparant genoeg. Bij vragen om uitleg krijg je stukjes informatie en de uitleg op de website is te algemeen.
Ik hou het hier wel in de gaten. en via tennet service kun je inderdaad goed zien of je inkomsten gemist heb door epex over onbalans te kiezen.
Zou heel fijn zijn als je zou kunnen switchen tussen epex en onbalans (wellicht max 1 keer per week omdat je anders misbruik zou kunnen maken)..
[ Voor 13% gewijzigd door aschja op 20-03-2025 17:03 ]
als je je productie in je accu wilt hebben moet je voor ZC+ kiezen. in onbalans modus gaan ze vanuit dat handel rendabeler is dan PV opwek.aschja schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:14:
[...]
Ik vind het echt achterlijk. Ik heb mezelf denk ik niet goed genoeg ingelezen. Maar hoe is het mogelijk dat al mijn zonne-energie het net invliegt voor een nagenoeg niks?
Ik ging er ook vanuit dat er via de EPEX gehandeld werd, maar dat doen ze ook niet. Ik snap er werkelijk geen fluit meer van.
Ik zit nu in een situatie waarin handelen een paar euros oplevert en als ik de auto moeten laden het drievoudige moet betalen. Het handelen op de EPEX naar wat het lijkt nu veel rendabeler.
hij doet het in ZC+ en laad/ontlaad zijn thuisbatterij zelf. dat is ook wat ik doe rond 15:00. dan slurp ik alle PV opwek in de middaguren op om de thuisbatterij naar 100% te laden en nu zit de thuisbatterij om 18:00 in ZC+ modus om mijn kookuren te compenseren.aschja schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:17:
[...]
Dat heb ik dus tegen FE ook gezegd vanmiddag. Dat ik er helemaal niets van begrijp op dit moment. Tot 13:00 is ie alle zonne-energie in het net aan het rammen. En nu is mijn batterij aan het volladen met netstroom. Het is echt de omgekeerde wereld. Ik zie ook letterlijk de laatste 2 uur alleen maar minbedragen staan in de onbalans.
[Afbeelding]
[...]
Hoe handel je met EPEX icm met FE dan? Want dat gaat bij mij niet?
Ik handel met Victron Dess ( victron systeem) en soms met mijn eigen node red algoritme. Maar ben er een beetje mee aan het spelen. Niet elke thuisaccu kan je volgens mij vrij aansturen?aschja schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:17:
[...]
Dat heb ik dus tegen FE ook gezegd vanmiddag. Dat ik er helemaal niets van begrijp op dit moment. Tot 13:00 is ie alle zonne-energie in het net aan het rammen. En nu is mijn batterij aan het volladen met netstroom. Het is echt de omgekeerde wereld. Ik zie ook letterlijk de laatste 2 uur alleen maar minbedragen staan in de onbalans.
[Afbeelding]
[...]
Hoe handel je met EPEX icm met FE dan? Want dat gaat bij mij niet?
Geen idee wat ik nu moet doen. Kan je tijdelijk de onbalanshandel stoppen? Of moet je dan opnieuw een mail sturen als je hem weer moet activeren?
Zeg je dat dat er EPEX handel plaatsvindt in ZC+ modus? FE gaf namelijk aan dit niet te doen.kmf schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:26:
[...]
hij doet het in ZC+ en laad/ontlaad zijn thuisbatterij zelf. dat is ook wat ik doe rond 15:00. dan slurp ik alle PV opwek in de middaguren op om de thuisbatterij naar 100% te laden en nu zit de thuisbatterij om 18:00 in ZC+ modus om mijn kookuren te compenseren.
nee, ik zeg dat in zc+ de accu ontlaad voor thuisgebruik. ik heb dan weer wat controle over de batterij en kan hem commando's geven om te laden/ontladen. en dan kies ik handmatig de tijd om de laatste 15% op te laden. prijzen worden afgerekend op onbalansprijzen ja.aschja schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:53:
[...]
Zeg je dat dat er EPEX handel plaatsvindt in ZC+ modus? FE gaf namelijk aan dit niet te doen.
Maar natuurlijk niet alleen onbalansprijzen. Wat je van/uit het net trekt moet je nog steeds met EPEX prijzen afrekenen.kmf schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:24:
prijzen worden afgerekend op onbalansprijzen ja.
Ik heb niet echt het idee dat hier veel rekenng mee gehouden wordt. Uiteindelijk vind ik belangrijk dat ik onder de streep de beste deal krijg, dat betekend dat je rekening zou moeten houden met zowel EPEX als onbalans prijzen. Ik zie daar nu redelijk weining van terug. Als een rustige onbalans dag is, kan het goed zijn dat de accu helemaal niks doet, terwijl je met EPEX handel prima een euro had kunnen verdienen die dag.
Je hoeft volgens mij geen mail te sturen , email van frank :leejohn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:19:
Ik heb nu sinds een week of twee een AlphaEss batterij, maar ook ik merk dat de onbelanshandel meer geld kost dan het oplevert. In de middag levert de pv niks op. Vandaag weer een erg slecht dag. Net met hoge epex prijs niks gedaan aangezien onbelans een stuk lager is.
Geen idee wat ik nu moet doen. Kan je tijdelijk de onbalanshandel stoppen? Of moet je dan opnieuw een mail sturen als je hem weer moet activeren?
Je kan je batterij zelf aan/afmelden wanneer je wilt. Dus als je in de winter je accu zelf wilt beheren kan dat zeker.
Op de epex kan ik in iedergeval mijn energie rekening drukken. Geld verdienen niet maar dat is ook lastig met 2 ev's
:strip_exif()/f/image/dHL4IaxwmScHgpfRVfda8myg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VyduG6rrAQsOgK5rfW6IM4FO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door aschja op 21-03-2025 10:18 ]
voodooless schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:15:
[...]
Maar natuurlijk niet alleen onbalansprijzen. Wat je van/uit het net trekt moet je nog steeds met EPEX prijzen afrekenen.
Ik heb niet echt het idee dat hier veel rekenng mee gehouden wordt. Uiteindelijk vind ik belangrijk dat ik onder de streep de beste deal krijg, dat betekend dat je rekening zou moeten houden met zowel EPEX als onbalans prijzen. Ik zie daar nu redelijk weining van terug. Als een rustige onbalans dag is, kan het goed zijn dat de accu helemaal niks doet, terwijl je met EPEX handel prima een euro had kunnen verdienen die dag.
https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelenOok in de 'zelfconsumptie plus' modus worden de batterijvolumes afgerekend op onbalansprijzen (niet op EPEX).
Je betaalt voor je stroom volgens de EPEX-prijs, maar in je onbalanskortingsfactuur krijg je een negatieve correctie op basis van de onbalanshandel. Stel dat je 10 kWh uit je zonnepanelen hebt gebruikt op een moment dat de EPEX-prijs 0,2 cent per kWh was (oftewel gratis stroom voor jou). Als de onbalansprijs op dat moment 0,15 cent per kWh was, dan moet je alsnog 10 kWh × 0,05 cent betalen als negatieve korting, afhankelijk van de state of charge (SOC) van je batterij. Dit komt doordat Frank alleen ziet dat je in ZC+ 10 kWh hebt opgeladen, maar niet dat deze stroom van je zonnepanelen afkomstig was.
[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 21-03-2025 11:04 ]
Hebbje deze post gelezen? https://gathering.tweaker...message/81684496#81684496 Hier geef ik aan wat en hoe qua berekenen. Vind het nu wel redelijk duidelijk. Alleen leggen ze dat bij FE altijd omslachtig uit.Larsdedj schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:26:
Ik ben ook (tijdelijk) gestopt met Onbalansmarkt en handel inmiddels weer op de Epex.
Ah, dat is tenminste helder. i.p.v. een heel verhaal er omheen. Thanks!fraserboer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:04:
[...]
Hebbje deze post gelezen? https://gathering.tweaker...message/81684496#81684496 Hier geef ik aan wat en hoe qua berekenen. Vind het nu wel redelijk duidelijk. Alleen leggen ze dat bij FE altijd omslachtig uit.
T blijft nu gewoon even slecht op de onbalans (of goed, t is maar hoe je het bekijkt natuurlijk), of heb jij goede resultaten qua terugverdientijd?
Volgens mij werkt het andersom. Je wordt afgerekend op onbalansprijs en krijgt de EPEX gecorrigeerd. Dus als stroom van zon in je batterij gaat, heb je voor deze stroom niet betaald maar krijg je wel de EPEX correctie. Vervolgens betaal je die stroom tegen Onbalansprijs. In jouw voorbeeld is dat dus 5c /kWh winst. Is de onbalans echter 5c/kWh hoger dan de EPEX dan kost het geld inderdaad (bij opladen welteverstaan)kmf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:03:
[...]
[...]
https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelen
Je betaalt voor je stroom volgens de EPEX-prijs, maar in je onbalanskortingsfactuur krijg je een negatieve correctie op basis van de onbalanshandel. Stel dat je 10 kWh uit je zonnepanelen hebt gebruikt op een moment dat de EPEX-prijs 0,2 cent per kWh was (oftewel gratis stroom voor jou). Als de onbalansprijs op dat moment 0,15 cent per kWh was, dan moet je alsnog 10 kWh × 0,05 cent betalen als negatieve korting, afhankelijk van de state of charge (SOC) van je batterij. Dit komt doordat Frank alleen ziet dat je in ZC+ 10 kWh hebt opgeladen, maar niet dat deze stroom van je zonnepanelen afkomstig was.
Sinds mei doe ik mee met 3 Sessy’s en is het handelsresultaat €850. Deze maanden is wel echt minder. Tennet wil ook zo min mogelijk onbalans en doet er alles aan dit te voorkomen. Vond het vooral leuk om mee bezig te zijn, onbalans is nogal speculatief en onzeker. Zou geen accu kopen als verdienmodel en terugverdienen binnen paar jaar. En misschien komt kabinet nog met regels rond handelen met thuisaccus’s, wat Hermans laatst heeft aangekondigd voor de zomer mee te komen. Zelf vind ik het fijn om wat geld ermee te verdienen totdat salderen eraf gaat (had dus geanticipeerd op eerder, maar goed). Maar ook als het niet meer lucratief is en dan over op zelfconsumptie verhogen. Dus die ZC+ vind ik wel een mooie modus, ook al heeft dat wat haken en ogen. De accu wordt deze dagen in de ochtend met NOM al vroeg volgeladen als de prijzen nog relatief hoog zijn ipv tijdens goedkope uren in de middag.Larsdedj schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:07:
[...]
Ah, dat is tenminste helder. i.p.v. een heel verhaal er omheen. Thanks!
T blijft nu gewoon even slecht op de onbalans (of goed, t is maar hoe je het bekijkt natuurlijk), of heb jij goede resultaten qua terugverdientijd?
Verder gaat FE uit van symmetrisch laden/ontladen en dat ze niet naar de EB hoeven te kijken. In afgelopen haar zo’n 600kWh extra verbruik door de accu’s wat neerkomt zo’n €80 extra EB.
En met nogal een overschot aan Zonnepanelen is de teruglevering bij FE niet gunstig doordat ze de inkoopvergoeding in rekening brengen, in tegenstelling tot bijv Tibber waar je de inkoopvergoeding betaald krijgt bij teruglevering. Verschil van 3,75c/kWh wat in mijn geval €225 scheelt. Al met al drukt dat de opbrengst met €300. Inkoopvergoeding voor afname is wel iets lager bij FE dan Tibber wat het dan weer ietsje dempt (€35).
[ Voor 7% gewijzigd door fraserboer op 21-03-2025 12:46 ]