Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leejohn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:19:
Geen idee wat ik nu moet doen. Kan je tijdelijk de onbalanshandel stoppen? Of moet je dan opnieuw een mail sturen als je hem weer moet activeren?
Hi lotgenoot, hier ook AlphaESS.
In de app meld je je af, met een email kun je dan weer aanmelden. Dat wordt redelijk vlot gedaan. (Max. 1 dag).
Om wat te spelen kun je beter tijdelijk FE blokkeren in je router, dan kun je binnen een paar minuten switchen. Omdat dan de AlphaESS-cloud óók blokkeert, moet je zelf op de modbus aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mine_phun
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 19:42
Al met al is FE gewoon een bedrijf wat winst moet maken. Ik vind de optie zoals hij nu is ( de laatste weken ) niet goed genoeg. Zowel onbalans also Zelfconsumptie+. Nu in de ochtend stond mijn accu op 58% . 12 KW misgelopen die ik had kunnen terugduwen in het net tegen een hoog tarief en nog is zonnepanelen die nu terugleveren tegen 0 tarief terwijl het in de accu had gekund.

Ik heb mijzelf beloofd het een maandje aan te kijken maar mijn vingers jeuken om zelf wat nuttigs te schrijven wat gewoon goed aanpasbaar is middels een UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga voorlopig weer helemaal op onbalans, om te zien wat dat uiteindelijk in een week oplevert.
Bij het zelf besturen van mijn batterij verdien ik zo'n €2 a €3/dag. (Terugleveren en NOM, dus minder kosten).
Volgens mij moet onbalans toch meer opbrengen dan dat? Zelf sturen is nu nog peanuts aan opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:54:
[...]

In de app meld je je af, met een email kun je dan weer aanmelden. Dat wordt redelijk vlot gedaan. (Max. 1 dag).
Om wat te spelen kun je beter tijdelijk FE blokkeren in je router, dan kun je binnen een paar minuten switchen. Omdat dan de AlphaESS-cloud óók blokkeert, moet je zelf op de modbus aansturen.
Hoe is het standaard gedrag van de AES als deze van Frank's klauwen af is? doe ie dan NOM wel op de juiste manier? (dus laden als er overschot is, en ontladen als er huishoudelijk vraag is?)

wellicht interessant om dat te weten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Eigenlijk zal Frank een "pauzeer handel" knop moeten hebben om dit soort administratieve handelingen te voorkomen. kan natuurlijk ook zijn dat jij de enige gek nemt die het zo doet

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

fraserboer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 01:21:
Laatst vroeg hier iemand hoe FE de handelsresultaat ed berekent. Daar was ik ook al een tijdje mee bezig om te achterhalen. Ben er nu wel achter.
Er zijn verschillende termen die FE gebruikt:
  • Onbalansresultaat: kWh in/uit batterij van het kwartier x onbalansprijs van dat kwartier. Hier wordt 15% marge vanaf gehaald wat FE zelf houdt. Bij laden is dit negatief getal en bij ontladen positief.
  • Frank Slim Korting: kWh x inkoopvergoeding leveren of inkoopvergoeding terugleveren ex BTW. afhankelijk van of de batterij aan het laden of ontladen is wordt een of andere inkoopvergoeding gebruikt.
  • Handelsresultaat: Obalansresultaat + Frank slim korting
  • EPEX correctie: kWh in/uit batterij x kale markt prijs (dus zonder belastingen ed) Bij laden is dit positief getal en bij ontladen negatief.
  • Kortingsfactuur: Handelsresultaat + EPEX correctie.
Met de data die ik nu via het script in HA kan krijgen kan het exact narekenen. Wat lastig is met welk volume FE rekent. Wat ik zie is dat dit nog wel eens afwijkt van wat ik zelf in HA meet. Als ik de EPEX prijs weet en de EPEX correctie dan kan ik het volume waar FE mee rekent terugrekenen.

Om te simuleren wat er in bepaalde situaties gebeurt heb ik een excel gemaakt waar ik de kosten/opbrengsten mee kan berekenen. Het simuleert dus 1 kwartier laden en 1 kwartier ontladen. Gegevens die ik invul zijn kWh prijzen EPEX en onbalans, volume. Dus bijvoorbeeld in Zelfconsumptie+ wordt de batterij s'nachts opgeladen in een kwartier met 0,5kWh tegen een bepaald EPEX en onbalans en later die dag wordt die weer ontladen tegen een andere EPEX en onbalans (minus de omzetverliezen, RTE). Wat is dan de opbrengst van dat 0,5kWh. Zo kun je dan ook kijken naar wat als de stroom van de zonnepanelen komt, wat voor effect heeft dat op resultaat, omdat dit dan niet via de meter gaat.

[Afbeelding]

Zo kun je dan verschillende scenarios maken.

Als iemand geïnteresseerd is in de Excel sheet stuur maar een dm.

De Energiebelasting vind ik nog wel een dingetje, FE zegt dus dat de batterijen qua volumes symetrisch laden en ontladen en dat ze daarom niet aan de EB hoeven te rekenen. Daar ben ik het dus nog steeds niet mee eens. Vorig jaar had ik zo'n 600 kWh meer geladen als ontladen (sinds juni, sinds toen pas goed gemeten). 3600 kWh geladen en 3000 kWh ontladen. dus 600 x 0,132 is ong €80 extra kosten die ik maak.
heb je die formule nu in HA staan? misschen kan je die template delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-07 16:20
[...]

Goeie om ook eens voor Sessy te onderzoeken, als ik dit in HA geautomatiseerd krijg scheelt dat weer handelingen via portals ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
kmf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:17:
[...]

heb je die formule nu in HA staan? misschen kan je die template delen?
Ik heb het nog niet in HA dat ik het zelf bereken, staat nog wel op m’n lijstje om te doen. Zo kan ik dan controleren of wat FE aanneemt op basis van SOC ook daadwerkelijk klopt met de kWh die worden geladen/ontladen.

Wel heb ik de data van FE in HA. Niet een echte API koppeling maar iemand (Erdebee) heeft achterhaald waar de app z’n data vandaan haalt. Zijn script voor Homey heb ik omgebouwd naar HA met NodeRed, staat hier gedeeld:
https://onbalansmarkt.com/help#frankenergie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Heb ook nog een excel file met de berekeningen, waar je wat met getallenen / scenario’s kan spelen. Als je een DM met je email adres stuurt kan het delen.

[ Voor 66% gewijzigd door fraserboer op 21-03-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fraserboer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:48:
[...]

Goeie om ook eens voor Sessy te onderzoeken, als ik dit in HA geautomatiseerd krijg scheelt dat weer handelingen via portals ed.
Ik heb hier ook even na gekeken, makkelijkste is om de portal verbinding te verbreken. Ik weet alleen niet of dit lokaal geautomatiseerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
DJP! schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:58:
[...]

Ik heb hier ook even na gekeken, makkelijkste is om de portal verbinding te verbreken. Ik weet alleen niet of dit lokaal geautomatiseerd kan worden.
Ja en dan moet je bij aanzetten je klantnr weer ingeven. Niet te automatiseren dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fraserboer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Ja en dan moet je bij aanzetten je klantnr weer ingeven. Niet te automatiseren dus.
Ik bedoel lokaal op je Sessy. Je kunt bij instellingen de portal verbinding verbreken. Dit werkt best goed >:)

Vooral die melding die je dan krijgt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:14:
[...]

Hoe is het standaard gedrag van de AES als deze van Frank's klauwen af is? doe ie dan NOM wel op de juiste manier? (dus laden als er overschot is, en ontladen als er huishoudelijk vraag is?)

wellicht interessant om dat te weten.
Er zijn verschillende scenario's voor de AlphaESS, je kunt het beste googlen op AlphaESS Modbus dispatch modes.
Hier staat een complete uitleg met code: https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess/

Zelf heb ik een routine gemaakt waarbij ik met wat helpers vermogen, dispatch-mode en tijd kan instellen. En uiteraard op hoogste/laagste EPEX sturen.
Het enige wat mij nog niet gelukt is: het PV vermogen softwarematig beperken (waarover in de modbus-info staat dat het kan).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Als je ruimte wilt houden voor je PV, zou je wel het max laadpercentage van je batterij kunnen aanpassen naar bv 60%. Als je dan gedurende de opwekperiode telkens de 1e 5 minuten van elk kwartier het % verhoogd en daarna weer terugzet heeft de onbalans geen handelsruimte, maar jouw PV wel gedurende 20minuten van elk uur. Dit zou te automatiseren moeten zijn voor de API knutselaars. Zelf ben ik dat niet en doe 2x per dag handmatig, maar voor de liefhebbers is dit misschien wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:15
Als de onbalansprijzen zo zwaar negatief zijn. Moet de batterij dan juist niet gaan laden? Of mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrMkjBkwT0PflLBrc2xBT2X2Wmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u19Xn9bBO5yp6Hh6GtLPlSiq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-09 10:48

Pbr

aschja schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:08:
Als de onbalansprijzen zo zwaar negatief zijn. Moet de batterij dan juist niet gaan laden?
Ik heb het gevoel dat er iets goed mis is met het algoritme van Frank, het laden en ontladen gaat al de hele maand op vreemde momenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aschja schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:08:
Als de onbalansprijzen zo zwaar negatief zijn. Moet de batterij dan juist niet gaan laden? Of mis ik iets?

[Afbeelding]
zeker, gisternacht deed Frank helemaal niks, dus heb ik maar handmatig de accu laten laden naar 99%

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7dgWYmNg/DF215710-09-DC-417-C-BCF1-379-C5-AB47-FB6-1-101-o.jpg

daarmee hd ik wat verdiend aan de negatieve prijzen. In de ochtend is deze nu ook weer gaan ontladen met net een piek. daarmee voor vandaag al de maandrecord verbroken, De algoritme bij Frank moet nog in zomeretijd koomen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:07
kmf schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:43:
[...]

zeker, gisternacht deed Frank helemaal niks, dus heb ik maar handmatig de accu laten laden naar 99%

[Afbeelding]

daarmee hd ik wat verdiend aan de negatieve prijzen. In de ochtend is deze nu ook weer gaan ontladen met net een piek. daarmee voor vandaag al de maandrecord verbroken, De algoritme bij Frank moet nog in zomeretijd koomen denk ik...
Hier gaat ie vandaag prima. Modus ZC+ en AlphaESS. Vannacht geladen op negatieve prijzen en vanmorgen om 8:00 ontladen op hoge prijzen. Tot nu toe 4,50 verdiend. 16kw batterij en 10kwh omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otT-UympCyClNyqdPajiV1b8V84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRb8hyFEfcL6k9ti7eFeFrdU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Danzare schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Hier gaat ie vandaag prima. Modus ZC+ en AlphaESS. Vannacht geladen op negatieve prijzen en vanmorgen om 8:00 ontladen op hoge prijzen. Tot nu toe 4,50 verdiend. 16kw batterij en 10kwh omvormer.

[Afbeelding]
ik zat op onbalans modus. wellicht zit daar wel een probleempje zo te zien aangeIen die niet zelf ging laden. vanmorgen was ie wel gaan ontladen. 3,91 resultaat. maar jouw accu begon leger dan de mijne (15kWh@10KW).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/39v4783N/46-AEEFE4-40-C1-40-E3-A29-D-2-C2-B3-B454-C9-B-4-5005-c.jpg

moeten we dit nog melden bij Frank Energie?

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 23-03-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:00
Ik hem wel een mail gestuurd, accu stond vanochtend leeg dus alle actie gemist.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mq39kqQcaa7_352FJrRJU3uQ7AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9RifbcjilNBHhftNDLvHy4A.jpg?f=fotoalbum_large

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachellejanssen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-08 22:39
Ik weet niet hoe jullie ernaar kijken, maar ik kocht mijn batterij vooral voor de zelf consumptie. Als ik mijn homewizard app vergelijk met die van iemand die een HW batterij heeft hebben zij een veel beter "zo dicht bij nul" resultaat dan mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

rachellejanssen schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:16:
Ik weet niet hoe jullie ernaar kijken, maar ik kocht mijn batterij vooral voor de zelf consumptie. Als ik mijn homewizard app vergelijk met die van iemand die een HW batterij heeft hebben zij een veel beter "zo dicht bij nul" resultaat dan mij...
laat je vergelijking even zien dan. We weten ook niet welk systeem jij hebt. maar NOM is vooral batterij-afhenkelijk. dus als dat niet bij jou klopt moet je bij je batterij zoeken.

Mijn AlphaESS doet, als hij in Frank in ZC+ wordt gezet zijn NOM handelingen zelf. bij mij is die dan op de watt nauwkeurig 0. veel sneller en extacter dan mijn andere oplossing die 1-2 secondes vertraging heeft.

Ik heb mijn batterij aangeschaft voor ZC, maar dan na 2027.
bedoeling is om de komende 2 jaar zoveel mogelijk terug te verdienen met onbalanshandel, en hopen dat de markt de komende 2 jaar voor NOM goed is ingespeeld. gezien de paar nom-testen hier, heb ik daar wel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Lekker bezig Frank. Manmanman…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1-2gJHF4Wkicpluo0m0lPQbBbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oV7j8x4CMULYN7FYqgUyggSu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30Ua_76zOiBWZtp4MlP0-W9x21k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJg3qJZNTH5FppbTVCc8WUtj.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mij geen touw meer aan vast te knopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJZge8H0zABFfXZHc1hwHUjFrT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5glE0OC80N6bXQhGAgehIAY.jpg?f=fotoalbum_large

Bij volledige zelfconcumptie had ik toch minimaal 60 euro minder kosten gehad?
Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachellejanssen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-08 22:39
Ik ben eens even aan het schollen, maar ik kan even niet het voorbeeld vinden wat ik in gedachten had. De HW gebruikers hebben zo te zien ook wat problemen de laatste tijd. Anyway, ik heb een enphase 3.5kwh batterij, beetje jammer dat ik meer dagen heb dat hij imoorteerd dan dat hij nul op de meter ervan maak. Het zijn voor mij teveel factoren om uit te zoeken of de aanschaf rendabel was, maar ik weet wel dat mijn vriend en ik het eerst allemaal goed gaan bestuderen als we samen gaan wonen in een nieuw huis. Voor nu denk ik "ach, het zal zeker niet een negatieve invloed hebben op de verkoopprijs."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npBUZFUCS1osfx2OqG5aArDq7qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJZSA3CSy2erlZlYEHGvEwie.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1PkRUARTO640pxAASSaOpjZ3DM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNpsmrDxPTYyPbBtG7E9In4G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door rachellejanssen op 23-03-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kVo0ps74cc8bqnBrqxK3ldgGpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KhvH5dfZn8hhOmu2IxGKsLe.jpg?f=fotoalbum_large

Op volledig onbalans sinds vrijdag:
  • vr. 21mrt. € 2,24
  • za. 22mrt. €1,75
Wel iets hogere maandkosten.
Ik heb op de batterij BTW teruggestort gekregen en moet er dan uiteraard ook mee handelen. Als ik de andere screenshots zie, dan is handelen op ZC+ toch niet de beste strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Pbr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:17:
[Afbeelding]

Of mis ik iets?
ja, jouw onbalansandel is er nog niet vanaf gegaan, die krijf je apart als kortingsfactuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

kmf schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:17:
[...]

ja, jouw onbalansandel is er nog niet vanaf gegaan, die krijf je apart als kortingsfactuur.
Dat snap ik 26 euro in maart, en 33 euro in februari
Dus mijn vraag blijft hetzelfde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
kmf schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:43:
[...]

[Afbeelding]

Als de batterij op onbalanshandel staat dan gaat de accu handelen tussen 15% 85% en alleen bij extreme onbalans door naar 100% of 0%.

Volgens mij was er iets mis bij FE vannacht en bleef de onbalansprijs 'hangen' op -0,457, want de onbalansprijzen waren echt niet de hele nacht die waarde. Dure nachtje voor FE, zag vele FE batterijen op onbalansmarkt.com bovenaan staan met uitschieters tot €14. Ook een aantal die hun auto voordelig hebben kunnen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Pbr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:17:
[Afbeelding]

Of mis ik iets?
Welkom bij het verdienmodel van Frank Energie. Die hebben schijt aan je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

aschja schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:21:
[...]

Welkom bij het verdienmodel van Frank Energie. Die hebben schijt aan je zonnepanelen.
Ik heb ook het gevoel dat het algoritme niet door heeft dat ik een batterij van 25 kwh heb staan, volgens Frank staat het goed in het systeem, alleen wordt in de praktijk daar geen rekening mee gehouden. Ik geloof niet dat dit jaar de batterij onder de 60% is geweest.
Behalve op 15 en 16 maart, dat weekend ging het perfecte, maar zoals iemand al schreef, laten we maar hopen dat het geen fluke is, dat bleek het dus wel te zijn....

[ Voor 14% gewijzigd door Pbr op 23-03-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Pbr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Ik heb ook het gevoel dat het algoritme niet door heeft dat ik een batterij van 25 kwh heb staan, volgens Frank staat het goed in het systeem, alleen wordt in de praktijk daar geen rekening mee gehouden. Ik geloof niet dat dit jaar de batterij onder de 60% is geweest.
Behalve op 15 en 16 maart, dat weekend ging het perfecte, maar zoals iemand al schreef, laten we maar hopen dat het geen fluke is, dat bleek het dus wel te zijn....
En hoe verging het de rekening van FE op 15/16 maart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

aschja schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:57:
[...]

En hoe verging het de rekening van FE op 15/16 maart?
3.58 totaal, dus inderdaad 2 keer niks of voor de optimist 2 keer weinig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Pbr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Ik heb ook het gevoel dat het algoritme niet door heeft dat ik een batterij [.....]
Het is belangrijk te beseffen dat het bij FE gaat om onbalanshandel. Wat je aan zonnepanelen hebt is voor FE niet te mixen in hun ZC+, daar hoort dan ook nog eens verbruik bij.
Ik heb sinds juni vorig jaar geprobeerd om op één of andere manier mijn systeem met ZC+ te sturen op opbrengst PV en eigen verbruik. Het werkt gewoon NIET. De onbalanshandel is de enige manier om wat te verdienen met de batterijen, met ZC+ (zelf bijgestuurd) werkt het gewoon niet: de opbrengst is te laag.
Ik wacht rustig op 2027, dan wordt het een heel ander plaatje, met opbrengsten waar de huidige onbalanshandel niet aan kan tippen: behálve in de 4 donkere maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:32:
[...]

Het is belangrijk te beseffen dat het bij FE gaat om onbalanshandel. Wat je aan zonnepanelen hebt is voor FE niet te mixen in hun ZC+, daar hoort dan ook nog eens verbruik bij.
Ik heb sinds juni vorig jaar geprobeerd om op één of andere manier mijn systeem met ZC+ te sturen op opbrengst PV en eigen verbruik. Het werkt gewoon NIET. De onbalanshandel is de enige manier om wat te verdienen met de batterijen, met ZC+ (zelf bijgestuurd) werkt het gewoon niet: de opbrengst is te laag.
Ik wacht rustig op 2027, dan wordt het een heel ander plaatje, met opbrengsten waar de huidige onbalanshandel niet aan kan tippen: behálve in de 4 donkere maanden.
Ik heb ook nog twee setjes zelfbouwaccu's die bij elkaar 10kWh aan opslag hebben.
Zij vormen een mooie aanvulling op mijn AlphaESS van 15 kWh. Overdag nemen ze met 2 kW mijn zonne-energie op. Soms wordt er nog wat stroom naar het net geëxporteerd, maar dat neem ik voor lief.

De Alpha draait overdag continu in onbalansmodus. In de dure avonduren schakelen ze automatisch naar ontladen, met als doel NOM te bereiken. Dit werkt goed tot ongeveer 19:00 uur. Daarna beginnen de uren waarin veel stroom wordt verbruikt voor het douchen (doorstroomverwarmer). Rond 19:00 uur zet ik de AlphaESS daarom in ZC+.

De AlphaESS kan niet optimaal samenwerken met de zelfbouwset. Wanneer beide systemen samen 1,2 kW leveren, begint de Alpha ook stroom te leveren, waardoor er ongeveer 500 W wordt teruggeleverd. Dit moet ik nog verder finetunen. qwellicht NOmed de ALpha op de fases en niet in totaal. mijn zelfbouwset werken alleen op fase 2 en 3

Als de zelfbouwset onder de 500 W blijft, werkt de Alpha wél goed op NOM en vindt er geen teruglevering plaats.

Dankzij mijn zelfbouwset, die overdag met zonne-energie wordt opgeladen, draai ik 's nachts, in de ochtend en deels in de avond op NOM. De Alpha wordt voor 90% van de tijd puur ingezet voor handel. Dit lijkt mij de beste combinatie voor maximaal rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mine_phun
aschja schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:21:
[...]

Ik had het eigenlijk niet beter kunnen verwoorden. Ik ben hier aan het prutsen om wat zinnigs te maken wat ervoor zorgt dat de batterij gewoon leeg is in de ochtend en terug zet het net op tegen de hoogste prijs in de ochtend piek wat surplus is, dat rekening houd met de zonnepanelen ( verwachte berekende opbrengst ) en er voor zorgt dat ik om 17.00 weer ready 4 action ben met een volle batterij als de pv panelen tekort schieten en stroom goedkoop is.

Met 20kw moet daar toch makkelijk meer dan die 2 euro per dag uit te halen zijn die FE realiseert….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Ach. Er gebeuren wel meer rare dingen. Dat alle algoritme ligt op zn gat. Er was vandaag €1.895 onbalans en de app gaat dan dat de markt rustig was. What the hell echt.

Ik zit ook te denken om de boel terug te zetten naar zelfopwekken. Ik heb de btw nog niet teruggevraagd. Dan wordt het gewoon €0 en 0 op de meter. Morgen wordt onze warmtepomp geplaatst en met 20kwh moet ik een zeer groot deel van het jaar de nul zien te houden. Scheelt me ook €100 in de maand. Die tik ik nu niet aan met de onbalans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd na het financiële verschil tussen de verschillende scenario's.

Puur onbalans:
  • Hoge onbalans vergoeding
  • hogere maandlasten, je koopt meer stroom in, verkoopt ook meer maar hier zit wel een verschil in. Je hebt immers verliezen met je batterij
  • PV opwek gaat rechtstreeks het net in, dit kan positief zijn maar ook negatief.
Zelfconsumptie plus
  • onbalans vergoeding
  • Minder hoge maandlasten dan puur op onbalans handelen
  • PV opwek gaat gedeeltelijk de accu's is.
Nul op de meter
  • Geen onbalans vergoeding.
  • lage maandelijkse lasten
  • PV opwek wordt optimaal zelf benut.
Zeker de laatste tijd met het mooie weer en zwakke onbalans markt lijkt mij de volledige nul op de meter modes erg interessant. Het scheelt een paar euro per dan aan elektra kosten maar je mist dan wel de onbalans vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Bij jullie ook de handelopbrengsten van gisteren aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

aschja schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:40:
Yup, zo'n beetje de helft er af. Die lange streep de hele nacht was blijkbaar incorrect. Ik vond het er a verdacht uit zien, onbalansprijzen zijn bijna nooit uren lang hetzelfde.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
FE newsletter:
Dan hierbij een update van de nieuwste ontwikkelingen die we binnenkort lanceren.

Verbeteringen aan Zelfconsumptie Plus
Dit algoritme is relatief nieuw en er ligt dus veel ruimte voor verbetering en persoonlijkere optimalisaties. Naar aanleiding van jullie feedback hebben we de volgende verbeteringen geïdentificeerd:

Betere timing voor laden en ontladen – Vanaf begin april zorgen we dat de batterij voor de ochtendpiek beter afgestemd is op het verwachte verbruik van de ochtend en niet meer 100% opgeladen is. Zo is er later op de dag meer ruimte om je zonnestroom op te slaan, en lever je minder terug aan het net.

Betere planning – We zullen eveneens voor jouw specifieke configuratie bepalen hoeveel uur er nodig is om tot het gewenste batterijniveau te komen. Ook werken we aan een modus waarin we jouw zelfconsumptie baseren op jouw feitelijke individuele verbruik en opwek. Die komt later beschikbaar.

Terugleveren tijdens piekuren – We hebben gezien dat bij sommige batterijmerken het overschot aan zonnestroom dat in de ochtend wordt geproduceerd, wordt opgeslagen in de batterij, terwijl het financieel voordeliger is om deze zonnestroom terug te leveren op relatief hoge prijzen (en pas bij relatief lage prijzen de zonnestroom op te slaan). Dit laatste zal dus vanaf begin april de norm zijn.

Geavanceerde handelsstrategieën voor onbalanshandel

Ons handelsalgoritme is verder verfijnd, zodat we nog beter kunnen inspelen op marktfluctuaties. Dit betekent:
Aangepaste grenswaarde van ‘extreme prijzen’ – We sparen je batterij boven de 85% en onder de 15%. Alleen bij ‘extreme prijzen’ wordt daar wél gehandeld. De grenswaarde voor die ‘extreme prijs’ hebben we geoptimaliseerd. Door deze aanpassing verwachten we een hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staan een hoop goede dingen in. Ben benieuwd wat de impact zal zijn. Ben vooral benieuwd hoe ze het individuele verbruik en opwek gaan bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik ben allang blij dat zij wel nog steeds bezig zijn met verbeteringen. Blijf feedback sturen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aschja schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:40:
Bij mij is het definitief en is zo’n 20% lager dan wat ik gisteren nog zag

Acties:
  • +9 Henk 'm!
kmf schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:16:
Ik ben allang blij dat zij wel nog steeds bezig zijn met verbeteringen. Blijf feedback sturen dus.
We lopen hier natuurlijk best wel te klagen en dat moeten we ook zeker blijven doen. Maar als je ziet wat FE in de afgelopen 10 maanden heeft gedaan vindt ik dat eigenlijk best wel heel netjes! Ze hebben een compleet nieuwe dienst opgezet, integratie met verschillende bedrijven gemaakt, een algoritme gemaakt wat ten opzichte van concurrenten het toch best goed doet. Ze voegen nieuwe functies toe, ze luisteren naar feedback en ze reageren ook nog snel op mails. En dat alles in een constant veranderende onbalansmarkt.

Nu alleen maar hopen dat de onbalans markt een beetje aantrekt dan hebben we vanzelf minder om over te klagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

DJP! schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:51:
[...]

We lopen hier natuurlijk best wel te klagen en dat moeten we ook zeker blijven doen. Maar als je ziet wat FE in de afgelopen 10 maanden heeft gedaan vindt ik dat eigenlijk best wel heel netjes! Ze hebben een compleet nieuwe dienst opgezet, integratie met verschillende bedrijven gemaakt, een algoritme gemaakt wat ten opzichte van concurrenten het toch best goed doet. Ze voegen nieuwe functies toe, ze luisteren naar feedback en ze reageren ook nog snel op mails. En dat alles in een constant veranderende onbalansmarkt.

Nu alleen maar hopen dat de onbalans markt een beetje aantrekt dan hebben we vanzelf minder om over te klagen :)
daar heb je gelijk in. de afgelopen maand dat ikin de onbalanshandel zit werkt de algoritme wel naar verwachting. Er zijn wel rare situaties zoals gisteren, maar over het algemeen gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
Pbr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:09:
[Afbeelding]

Voor mij geen touw meer aan vast te knopen
Wie balanceren en onbalansmarkten niet begrijpt, kan beter een andere hobby kiezen dan een thuisaccu die op onbalans handelt. 8)7

De onbalansprijs wordt achteraf vastgesteld. Frank (en anderen die op onbalans handelen) doen veronderstelling over de onbalansprijs op basis van bepaalde indicatoren. Dat pakte zo vaak onjuist en onwenselijk uit, dat TenneT die indicatoren nu 5 minuten vertraagd oplevert (in de veronderstelling dat dit helpt, iets wat velen betwijfelen). Lees je eens in over de 'Regeltoestand 2' kwesties. Het mag eigenlijk een wonder heten dat het zo vaak goed gaat, althans financieel gunstig uitpakt. Voor de balancering en maatschappelijk nut lijken we steeds verder van ons doel te raken. Met alle gevolgen voor verder ingrijpen.

Voor de duidelijkheid; ik denk dat thuisaccus een positieve bijdrage kunnen leveren aan balanceren en congestie onder de juiste prikkels en spelregels. Alleen zijn we daar nu zeker niet, en de huidige situatie overtuigt steeds meer mensen dat ze per saldo geen positieve bijdrage kunnen leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door ntram op 25-03-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

ntram schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:30:
[...]

Wie balanceren en onbalansmarkten niet begrijpt, kan beter een andere hobby kiezen dan een thuisaccu die op onbalans handelt. 8)7
Bij mijn weten ging de discussie vnl over ZC+

Waar trouwens Frank Energie enorm positief op heeft gereageert, het zou ingaan per 1 april, maar het lijkt net of de aanpassingen nu al plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:32
Pbr schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:46:
[...]

Bij mijn weten ging de discussie vnl over ZC+

Waar trouwens Frank Energie enorm positief op heeft gereageert, het zou ingaan per 1 april, maar het lijkt net of de aanpassingen nu al plaats vinden.
Hier nog niet merkbaar: laden is alweer volop bezig, dan net als gisteren straks de batterijen vol tijdens de goedkoopste uren, en niet in staat om te laden bij onbalans omdat de batterijen vol zitten.

Ik wacht rustig af of er verbeteringen komen in de komende dagen/weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Hielko1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:20:
[...]

Hier nog niet merkbaar: laden is alweer volop bezig, dan net als gisteren straks de batterijen vol tijdens de goedkoopste uren, en niet in staat om te laden bij onbalans omdat de batterijen vol zitten.
Apart, misschien wordt het per postcode gebied uit gerold?
Dit is bij mij de situatie vandaag, verkoop is PV opbrengst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L5jm_LyKqpKsE2Waya7EKo-Tes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WE6plaK017Aq1P2aML6vRMuw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
Pbr schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Apart, misschien wordt het per postcode gebied uit gerold?
Dit is bij mij de situatie vandaag, verkoop is PV opbrengst

[Afbeelding]
Of het werkt anders voor verschillende batterijen, ik heb Sessy batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hielko1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Hier ook Sessy's en vannacht niet bijgeladen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hielko1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:01:
[...]

DJP! schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Hier ook Sessy's en vannacht niet bijgeladen :D
En voor de duidelijkheid, nu hebben jullie het over zc+?

Ik was gisteren vergeteten zc+ weer om te zetten naar onbalans. en bij mijn AlphaESS is het wel opgeladen in de nacht. Ook wel goed, want volgens de schema waren de prijzen negatief. 8)

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 26-03-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

kmf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:51:
[...]

[...]

En voor de duidelijkheid, nu hebben jullie het ovre zc+?
Ik wel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik draai eigenlijk alleen maar ZC+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
kmf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:51:
[...]

[...]

En voor de duidelijkheid, nu hebben jullie het over zc+?

Ik was gisteren vergeteten zc+ weer om te zetten naar onbalans. en bij mijn AlphaESS is het wel opgeladen in de nacht. Ook wel goed, want volgens de schema waren de prijzen negatief. 8)
Yep, ZC+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het gaat nu wel hard met de onbalans :D eindelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

DJP! schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:30:
Meh, mijn batterij was al bijna helemaal leeg door zelfgebruik (ZC+). Het had zo mooi kunnen zijn ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

DJP! schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:30:
hier worden we wel blij van :+
voodooless schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Meh, mijn batterij was al bijna helemaal leeg door zelfgebruik (ZC+). Het had zo mooi kunnen zijn ;w
had je geen zonnepanelen?

Daarom pleit ik ook voor een tijdgeregelde mogelijkheid bij Frank. in de ochtend/nacht moet die gewoon in onbalans gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Jawel, ik heb drie 15 jaar oude panelen, met een beetje mazzel is dat 600WP bij elkaar. Dat doet dus niet zo veel ;) Ik heb nog 6000WP in de opslag staan, wachtende op een nieuwe dak op mijn keuken. Met een beetje mazzel mogen die er de komende weken eindelijk op. :9 Momenteel heeft mijn keuken helemaal geen dak 8)7

En dan nog heb ik het idee dat VC+ meer opbrengt dan onbalans alleen op dit moment. Maar de samplegrote is nog wat klein voor een duidelijke conclusie.

Frank heeft de batterij overigens nu wel extra leeg geladen om te profiteren van de hoge prijs. Dus ik heb gelukkig nog best wat eraan over gehouden 8)

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 26-03-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loes1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-09 11:56
Hoihoi ik ben redelijk nieuw op dit forum, maar volg het al wel een tijdje.

ik zag net dat de verbinding met FE er even uitviel tijdens de piek. Gebeurt dit bij jullie ook zo af en toe? of ligt het aan mijn eigen verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Bij mij is het vandaag perfect tot nu toe, batterij nu nog op 60% (25 kwh) wordt opgeladen met mijn pv en ontladen voor onbalans ( nu 5.12 euro ) en zelfgebruik!
Vaak gemopperd op Frank de laatste tijd, maar als de laatste paar dagen een voorbode is van de aanpassingen wat ze hebben gedaan, stuur ik ze een bosje bloemen een dezer dagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

loes1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:41:

ik zag net dat de verbinding met FE er even uitviel tijdens de piek. Gebeurt dit bij jullie ook zo af en toe? of ligt het aan mijn eigen verbinding?
Het gebeurt wel eens, maar vandaag had ik nergens last van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:11
Pbr schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:45:
Bij mij is het vandaag perfect tot nu toe, batterij nu nog op 60% (25 kwh) wordt opgeladen met mijn pv en ontladen voor onbalans ( nu 5.12 euro ) en zelfgebruik!
Vaak gemopperd op Frank de laatste tijd, maar als de laatste paar dagen een voorbode is van de aanpassingen wat ze hebben gedaan, stuur ik ze een bosje bloemen een dezer dagen!
Dan heb je waarschijnlijk 1 van de volgende 2 situaties:
- als FE ontlaad commando gaf, heb je door je PV minder kWh uit de batterij gehaald en daardoor minder inkomsten gehad
- als FE de batterij op standby zette, heb je waarschijnlijk vrij prijzig je batterij opgeladen. Bij hoge ontlaad vergoeding is opladen namelijk duur. Bij mijn Sigenergy batterij kon ik dat niet omzeilen. De stroom zou eigenlijk via de omvormer het net om moeten maar werd altijd in de batterij gepompt. Hopelijk voor jou is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Wat is het voordeel van alleen onbalanshandel eigenlijk als ZC+ straks rekening gaat houden met ontladen op dure momenten en onbalansprijzen boven 20 cent? Met de resultaten van de afgelopen week zie ik er de voordelen niet van eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

stefan1512 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk 1 van de volgende 2 situaties:
- als FE ontlaad commando gaf, heb je door je PV minder kWh uit de batterij gehaald en daardoor minder inkomsten gehad
- als FE de batterij op standby zette, heb je waarschijnlijk vrij prijzig je batterij opgeladen. Bij hoge ontlaad vergoeding is opladen namelijk duur. Bij mijn Sigenergy batterij kon ik dat niet omzeilen. De stroom zou eigenlijk via de omvormer het net om moeten maar werd altijd in de batterij gepompt. Hopelijk voor jou is dat niet het geval.
Dat zou best het geval bij mij ook kunnen zijn, maar het grote verschil met vorige weken is wel dat mijn batterij nu niet snachts naar 100% wordt opgeladen en vervolgens vanaf de eerste PV opbrengst gelijk de PV naar het net gaat, voor 2 cent of niks.
Het is nog niet perfect allemaal, maar er zit verbetering in, en Frank is bezig met het probleem wat jij omschrijft op te lossen, heb ik begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:51
Dit is vreemd. ZC+ leek goed te gaan, maar gaat daarna de mist in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MuuFIfBbOZ_muWbmGWcVuULP2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6iAdyq72gJAVdnPXX1DK6Ra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmBhYtz1TxkojhLfoUbN9qIwvHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/av1JAZeoLx5EmhCdtXWhypmW.jpg?f=fotoalbum_large

"May The Force be with me"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Er lijken tegenstrijdige signalen te zijn geweest in het tijdblok 13.00-13.15
Ik stond op onbalans en er is alleen de laatste 5 minuten ontladen ipv de normale 10 minuten.
In ZC+ overruled de onbalans blijkbaar alleen als dat in de 6e minuut van het tijdblok al te rechtvaardigen is en niet bij een nabrander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan408
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-08 11:15
Ik heb gisteren in de Frank app de dienst slim handelen uitgezet ivm tot nu toe teleurstellende resultaten ( 24 kw accu met storedge omvormer 5kw. )

Nu kan ik in de app van solaredge nog steeds geen andere accu modus instellen omdat de app aangeeft
" batterij wordt volledig gecontroleerd door het net "

is dit een kwestie van tijd dat ik hier weer zelf een modus kan kiezen? iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-08 15:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C94di98xBfucAcla52jT_XCZuAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P23HyI5QVIkG4epexMNwZ7Mk.jpg?f=fotoalbum_largeZolang de saldering er nog is lijkt de onbalanshandel de beste modus tenzij we regelmatig periodes zien met negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Gert-Jan408 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:08:
Ik heb gisteren in de Frank app de dienst slim handelen uitgezet ivm tot nu toe teleurstellende resultaten ( 24 kw accu met storedge omvormer 5kw. )

Nu kan ik in de app van solaredge nog steeds geen andere accu modus instellen omdat de app aangeeft

is dit een kwestie van tijd dat ik hier weer zelf een modus kan kiezen? iemand ervaring mee?
Ik zit hier ook mee te kutten. Zelfconsumptie+ werkt bij mij ook niet. Of ik wacht niet lang genoeg.
Ik snap overigens ook niet goed waarom SE die omvormers limiteert tot 5kw laden en ontladen.

[ Voor 7% gewijzigd door aschja op 26-03-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
Na wat onbalans avonturen vandaag (ZC+) zijn de batterijen nu weer 100% vol geladen, onder regie van FE. Dat zou toch niet de bedoeling zijn? Nu kan er weer niet gehandeld worden als er voor onbalans geladen moet worden. Of gaat het bij onbalans alleen om ontladingsacties?

[ Voor 10% gewijzigd door Hielko1 op 26-03-2025 17:18 . Reden: verbeterde vraagstelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mine_phun

Yep. Frank moet hem weer vrijgeven bij SE. Duurde hier 4 dagen en 3 mails verder. Nu eindelijk alles weer onder eigen controle hier 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

hoe bedoel je? uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:51:
[...]
qwellicht NOmed de ALpha op de fases en niet in totaal. mijn zelfbouwset werken alleen op fase 2 en 3
Ik neem aan dat je een 3-fase KWH-METER van AlphaESS in je groepenkast hebt. Als deze goed is aangesloten dan wordt NOM over 3 fasen gemeten. Bij mij werkt dat perfect. (Toen de batterij geplaatst werd had ik 1-fase. Na de uitbreiding naar 3-fase heb ik de kwh-meter verder uitbedraad naar de andere fasen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-07 14:23
Misschien een beetje offtopic. Ik heb sinds een paar weken een AlphaEss batterij (g3, 11.4KWH).
Ik heb deze aangesloten op het Slim Handelen van FE. Resultaten zijn wisselvallig, maar daar heb ik nu even geen vraag over.

Ik merk dat in de ochtend en in de avond vaker de batterij in fout gaat, zie afbeelding.
Na het uitschakelen en inschakelen van de PV gaat hij heel even uit fout, maar het komt te vaak voor.
Ik heb hem in DC staan en een Smart Meter in de meterkast.
Lijkt erop dat hij de verbinding verliest, maar geen idee wat ik nu verder kan onderzoeken.

Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgWeB8QXKz1gOTkohygk2BARcus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0MPLR6jrOgmJTBIWRr3t4RV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Kijk, daar had ik nou voor getekend, vandaag lijkt het ook de goede kant op te gaan. Ga zo door zal ik zeggen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xKvPv4Dv/IMG-4556.png

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 27-03-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:22:
[...]

Ik neem aan dat je een 3-fase KWH-METER van AlphaESS in je groepenkast hebt. Als deze goed is aangesloten dan wordt NOM over 3 fasen gemeten. Bij mij werkt dat perfect. (Toen de batterij geplaatst werd had ik 1-fase. Na de uitbreiding naar 3-fase heb ik de kwh-meter verder uitbedraad naar de andere fasen)
De AlphaESS doet ook perfect nom. deze is met de backupbox plus (offgrid)aangesloten op de hoofdaansluiting (dus wel na de meter, net voor de rest van de groepenkast, daar meet de alpha dus de stroom voordat ie vanuit of naar de groepenkast gaat)

Nou is het dus zo dat als mijn andere accu's leveren, de alpha (als ie in zc+ staat) dan ook gaat leveren, meer dan dehuishoudelijk vraag is.
dus stel, huishoudelijk vraag is 700W, mijn stekkeraccu's leveren op fase 2 en 3 ieder 300W. dus zal alpha maar 400 hoeven te leveren. maar ipv daarvan levert alpha toch 700W, waardoor er 600W wordt teruggeleverd.

alleen als ik de stekkeraccu's beperk tot de huishoudelijke vraag van die 2 fases (150W), dan doet Alpha enkel 400W leveren (rest van fase 1) en zo tot nom te komen.

punt is: mijn stekkeraccu's zijn volledig opgeladen met PV-opwek, die geburik ik in de avond/nacht om mijn verbruik nom te maken. de alpha zet ik in zc+ omdat die wel genoeg capaciteit heeft om de avondpieken op te vangen, de stekkeraccu's kunnen dat niet aan.
het was mijn verwachting dat ze elkaar niet kunnen bijten, aangezien de stekkeraccu's achter de Alpha hangen en dus direct de verbruikers voeden.

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 27-03-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

kmf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:30:
Kijk, daar had ik nou voor getekend, vandaag lijkt het ook de goede kant op te gaan. Ga zo door zal ik zeggen _/-\o_

[Afbeelding]
Mooi, ik neem aan met alleen onbalans? Met zc+ had ik 3.65 op 26 maart en op 25 maart smorgens 5 euro plus en aan het einde van de dag was daarna nog 1.18 over van :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Pbr schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:36:
[...]

Mooi, ik neem aan met alleen onbalans? Met zc+ had ik 3.65 op 26 maart en op 25 maart smorgens 5 euro plus en aan het einde van de dag was daarna nog 1.18 over van :O
nee. t/m 18:00 onbalans, daarna 4 uur zc+

de winst zit hem in de epex-korting. ik had om 17:00 namelijk handmatig laten laden tegen lage onbalansprijzen t.o.v. epex. Frank vond het niet waard om te laden. ik wel. want daarna ging de accu is zc+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

kmf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:33:
[...]

nee. t/m 18:00 onbalans, daarna 4 uur zc+

de winst zit hem in de epex-korting. ik had om 17:00 namelijk handmatig laten laden tegen lage onbalansprijzen t.o.v. epex. Frank vond het niet waard om te laden. ik wel. want daarna ging de accu is zc+
Mooi resultaat, helaas heb ik met Bliq batterij geen mogelijkheid om handmatig te laden.
Ik hoop maar dat als Frank de update van de gebruikte algoritme heeft uitgevoerd dat we dichter bij jouw resultaat komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag zijn de batterijen vannacht weer niet bijgeladen :D Ik denk dat in ieder geval een paar van de aangekondigde verbeteringen al zijn doorgevoerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Pbr schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Mooi resultaat, helaas heb ik met Bliq batterij geen mogelijkheid om handmatig te laden.
Ik hoop maar dat als Frank de update van de gebruikte algoritme heeft uitgevoerd dat we dichter bij jouw resultaat komen
bij mijn Alpha is sinds een week of twee die functionaliteit toegevoegd. ben ik heel blij mee. op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices kijk ik hoe de onbalansprijzen doen en laad handmatig op als de prijzen niet te veel schelen tov epex. Dit doerr ik in blokken van 5% of zo. kost maar paar minuten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4Z05KYY5/Schermafbeelding-2025-03-27-143246.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Helaas hier maar de helft met ZC+ (24kwh/12kw) :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0m9YAcioCZHlZO1Dg7PgJg5vQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgQIGbOXam6kk7d9LO8ELLRR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Darth_Fedor schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:15:

[Afbeelding]
klik op de i om echte kortingsbedrag te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512

[Afbeelding]
Is dit met de hele maand op ZC+? Ik draai de hele maand al onbalans dus zou interessant zijn die 2 langs elkaar te leggen voor een vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

stefan1512 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:20:
[...]

Is dit met de hele maand op ZC+? Ik draai de hele maand al onbalans dus zou interessant zijn die 2 langs elkaar te leggen voor een vergelijking.
als je wilt vergelijken kan je ook hier kijken, alleen staat daar geen detail over de modus

https://onbalansmarkt.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
kmf schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:27:
[...]

als je wilt vergelijken kan je ook hier kijken, alleen staat daar geen detail over de modus

https://onbalansmarkt.com/
Ja daar stuur ik zelf ook mn data heen (StefanW) maar als jij wisselende dagen ZC+ hebt gebruikt kan ik niet vergelijken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

stefan1512 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Ja daar stuur ik zelf ook mn data heen (StefanW) maar als jij wisselende dagen ZC+ hebt gebruikt kan ik niet vergelijken. :P
ik wissel zelf op 1 dag van onbalans naar zc+ dat is in mijn situatie het beste lijkt het,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mine_phun
stefan1512 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Ik vergelijk het en kijk ook mee maar ik zie toch zaken waar ik mn bedenkingen bij heb.

Neem een voorbeeld aan vandaag. Vanmiddag is de prijs 3 uur negatief geweest en daarnaast met een 20 kw accu kan je vanavond tegen hoge prijs je zonne-energie het net opsturen. Dan pak je met 20 kw accu en 7 kwp aan panelen toch makkelijk 7.50 euro ( in btw en energiebelasting ) op een dag en met geluk nog wat meer.

De resultaten op onbalansmarkt.com zijn mij niet helder of dat na of voor de epex korting ( die negatief is bij ZC is ) is. In dat laatste geval is het echt beter om zelf iets slims te maken 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krukas
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-08 19:01
mine_phun schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Ik vergelijk het en kijk ook mee maar ik zie toch zaken waar ik mn bedenkingen bij heb.

Neem een voorbeeld aan vandaag. Vanmiddag is de prijs 3 uur negatief geweest en daarnaast met een 20 kw accu kan je vanavond tegen hoge prijs je zonne-energie het net opsturen. Dan pak je met 20 kw accu en 7 kwp aan panelen toch makkelijk 7.50 euro ( in btw en energiebelasting ) op een dag en met geluk nog wat meer.

De resultaten op onbalansmarkt.com zijn mij niet helder of dat na of voor de epex korting ( die negatief is bij ZC is ) is. In dat laatste geval is het echt beter om zelf iets slims te maken 🥳
Heb net op de live pagina van onbalans.com gekeken en bij FE staan er nu de kolommen
onbalans/epex/slimkorting er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
7,50 euro winst met ZC+???? Was het maar waar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1Kva-BsNV_Y4DrQz-2vl9yXBAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLTpvLwJJkkuPn0haIXP53Kj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmfpnJV4h7zoky6flShDvfyB2Nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syi68y3D4zicCC4KeWjfgP59.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Darth_Fedor op 28-03-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Ik denk bijna dat ik beter Frank Energie kan wegdoen en de AI van Sigenery kan gebruiken. MAAR gelukkig heeft FE toegezegd de ZC+ aan te passen en daar geef ik ze ging even de tijd voor. Ik zal kijken of ik mijn gegevens kan uploaden naar onbalans.com.
Had ik volgens mij al eens gedaan maar is lastig.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

leejohn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:03:
Misschien een beetje offtopic. Ik heb sinds een paar weken een AlphaEss batterij (g3, 11.4KWH).
Ik heb deze aangesloten op het Slim Handelen van FE. Resultaten zijn wisselvallig, maar daar heb ik nu even geen vraag over.

Ik merk dat in de ochtend en in de avond vaker de batterij in fout gaat, zie afbeelding.
Na het uitschakelen en inschakelen van de PV gaat hij heel even uit fout, maar het komt te vaak voor.
Ik heb hem in DC staan en een Smart Meter in de meterkast.
Lijkt erop dat hij de verbinding verliest, maar geen idee wat ik nu verder kan onderzoeken.

Iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]
Ik adviseer je contact opnemen te nemen met de leverancier, je hebt zo te zien een storing in de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

[Afbeelding]
Ter vergelijking, ik heb die van mij nog steeds op onbalanshandel staan. Ook 24kwh/12kw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrDx1V8aYuRdbRmYMRzEf-ryslM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrBcHtx9kE2r94NilrzvB9ej.jpg?f=fotoalbum_large

Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Je kan dus gewoon vaststellen dat PradoPrius dus inderdaad gelijk heeft, onbalans levert het meeste op....
Ik zelf zit nog steeds op ZC+ ik heb nogal wat PV liggen, maar zoals vandaag het algoritme werkt, levert dit toch ook aardig op, vandaag eerst aan het net geleverd en toen de prijs 0 cent en 1 cent zakte werd de batterij weer volledig opgeladen, als je daar tegenover het verlies zet bij onbalans met op en ontladen komt het toch dichter bij elkaar vermoed ik. Maar teveel werk om het precies te gaan uitrekenen voor deze hobbyist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Morgen is het goedkoop stroom, goedkoop stroom betekent veel wind en zon en dus instabiele markt, dus onbalanshandel kansen. ik ga mijn accu vandaag leeg maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
Krukas schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:19:
[...]

Heb net op de live pagina van onbalans.com gekeken en bij FE staan er nu de kolommen
onbalans/epex/slimkorting er bij.
Onbalansmarkt.com staan in contact met FE om gegevens automatisch te delen heb ik deze week vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
HENNESSY schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Ter vergelijking, ik heb die van mij nog steeds op onbalanshandel staan. Ook 24kwh/12kw:

[Afbeelding]
Hallo Hennessy, ook ik heb een 24kWh/12kW batterij (Sigenergy) maar kennelijk structureel een lager resultaat :?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAMTiV9IqBb1WdIp-OievhJCt-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c6QhbpARfR21IWBnJLzXI2z0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door mj_smit op 29-03-2025 16:21 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 38 Laatste