Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:22:
[...]
Ik neem aan dat je een 3-fase KWH-METER van AlphaESS in je groepenkast hebt. Als deze goed is aangesloten dan wordt NOM over 3 fasen gemeten. Bij mij werkt dat perfect. (Toen de batterij geplaatst werd had ik 1-fase. Na de uitbreiding naar 3-fase heb ik de kwh-meter verder uitbedraad naar de andere fasen)
De AlphaESS doet ook perfect nom. deze is met de backupbox plus (offgrid)aangesloten op de hoofdaansluiting (dus wel na de meter, net voor de rest van de groepenkast, daar meet de alpha dus de stroom voordat ie vanuit of naar de groepenkast gaat)
Nou is het dus zo dat als mijn andere accu's leveren, de alpha (als ie in zc+ staat) dan ook gaat leveren, meer dan dehuishoudelijk vraag is.
dus stel, huishoudelijk vraag is 700W, mijn stekkeraccu's leveren op fase 2 en 3 ieder 300W. dus zal alpha maar 400 hoeven te leveren. maar ipv daarvan levert alpha toch 700W, waardoor er 600W wordt teruggeleverd.
alleen als ik de stekkeraccu's beperk tot de huishoudelijke vraag van die 2 fases (150W), dan doet Alpha enkel 400W leveren (rest van fase 1) en zo tot nom te komen.
punt is: mijn stekkeraccu's zijn volledig opgeladen met PV-opwek, die geburik ik in de avond/nacht om mijn verbruik nom te maken. de alpha zet ik in zc+ omdat die wel genoeg capaciteit heeft om de avondpieken op te vangen, de stekkeraccu's kunnen dat niet aan.
het was mijn verwachting dat ze elkaar niet kunnen bijten, aangezien de stekkeraccu's achter de Alpha hangen en dus direct de verbruikers voeden.
[
Voor 14% gewijzigd door
kmf op 27-03-2025 11:49
]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp