Ik vind het zo bloedirritant dat dit met SolarEdge omvormers niet lukt. Ik krijg met geen mogelijkheid ZC+ op ingeschakeld. Ik wil vandaag graag mn auto laden, maar trekt het gewoon uit het net. Zelfde geld voor de legionellarun van de warmtepomp. Die staat op zaterdag om 14:00. Trekt ie half uit het net.kmf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:33:
[...]
nee. t/m 18:00 onbalans, daarna 4 uur zc+
de winst zit hem in de epex-korting. ik had om 17:00 namelijk handmatig laten laden tegen lage onbalansprijzen t.o.v. epex. Frank vond het niet waard om te laden. ik wel. want daarna ging de accu is zc+
Kreng heeft net tot 99% volgeladen voor een paar cent. Zie nu al gebeuren dat ik weer naast de pot pis morgen.kmf schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:46:
Morgen is het goedkoop stroom, goedkoop stroom betekent veel wind en zon en dus instabiele markt, dus onbalanshandel kansen. ik ga mijn accu vandaag leeg maken.
komt dat niet omdat jouw zonnepanelen bij solaredge altijd eerst je accu oplaad?aschja schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:20:
[...]
Ik vind het zo bloedirritant dat dit met SolarEdge omvormers niet lukt. Ik krijg met geen mogelijkheid ZC+ op ingeschakeld. Ik wil vandaag graag mn auto laden, maar trekt het gewoon uit het net. Zelfde geld voor de legionellarun van de warmtepomp. Die staat op zaterdag om 14:00. Trekt ie half uit het net.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
kan je niet je legionellarun na 18:00 laten draaien? bij mij werkt zc+ ook alleen na 18:00aschja schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:22:
[...]
Kreng heeft net tot 99% volgeladen voor een paar cent. Zie nu al gebeuren dat ik weer naast de pot pis morgen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ow echt. Wat maf. Ga ik in de gaten houden.kmf schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:35:
[...]
kan je niet je legionellarun na 18:00 laten draaien? bij mij werkt zc+ ook alleen na 18:00
FE heeft schijt aan mijn zonnepanelen. Zit de hele dag alleen maar in het net te duwen.kmf schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:34:
[...]
komt dat niet omdat jouw zonnepanelen bij solaredge altijd eerst je accu oplaad?
Is dit je volledige rekening? En zo ja hoeveel kWh op en neer gepompt, zo nee wat is de rest van de rekening?mj_smit schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:20:
[...]
Hallo Hennessy, ook ik heb een 24kWh/12kW batterij (Sigenergy) maar kennelijk structureel een lager resultaat[Afbeelding]
20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV
Dag Brabo,Babro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:25:
[...]
Is dit je volledige rekening? En zo ja hoeveel kWh op en neer gepompt, zo nee wat is de rest van de rekening?
Mijn punt is dat Hennessy kennelijk een batterij met dezelfde specificaties heeft en schijnbaar toch een hoger handelsresultaat boekt.
Je vraag is niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat je vraagt naar de kortingsfactuur. Dat is het handelsresultaat - correcties daarop inclusief totaal geladen en ontladen. Daarvoor kan je het beste kijken op onbalansmarkt.com
Daar ben ik ook te vinden.
Mijn vraag is wat je nu in totaal per maand moet betalen/ontvangen en hoeveel kWh je afneemt en terug levert. Mijn gevoel is dat wat je laat zien een deel van de factuur is.mj_smit schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:40:
[...]
Dag Brabo,
Mijn punt is dat Hennessy kennelijk een batterij met dezelfde specificaties heeft en schijnbaar toch een hoger handelsresultaat boekt.
Je vraag is niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat je vraagt naar de kortingsfactuur. Dat is het handelsresultaat - correcties daarop inclusief totaal geladen en ontladen. Daarvoor kan je het beste kijken op onbalansmarkt.com
Daar ben ik ook te vinden.
Alvast dank voor je uitleg.
je krijgt twee facturen van Frank. 1 van je normale verbruik/levering. en 1 kortingsfactuur, die krijg je 1 maand later. Waarom je iemands verebruiksfactuur wilt weten is mij onduidelijk... als die een zonnepark heeft en een sauna, kan dat heel wat anders zijn dan jouw situatie..Babro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:54:
[...]
Mijn vraag is wat je nu in totaal per maand moet betalen/ontvangen en hoeveel kWh je afneemt en terug levert. Mijn gevoel is dat wat je laat zien een deel van de factuur is.
Alvast dank voor je uitleg.
Held! Aan het opladen nu. Wel gek dat ie dat pas na 18:00 toestaat.kmf schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:35:
[...]
kan je niet je legionellarun na 18:00 laten draaien? bij mij werkt zc+ ook alleen na 18:00
dat komt omdat Frank zijn zc+ nog in wintermodus zit of zo.aschja schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:10:
[...]
Held! Aan het opladen nu. Wel gek dat ie dat pas na 18:00 toestaat.
Hebben ze de omvormer bij jou goed ingesteld? In het begin hadden ze deze bij mij op 10 kW staan ipv 12 kWmj_smit schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:20:
[...]
Hallo Hennessy, ook ik heb een 24kWh/12kW batterij (Sigenergy) maar kennelijk structureel een lager resultaat[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/JOzt3Y2yv4ygWiG51Op6J6tN.jpg?f=fotoalbum_large)
Developer
Ik probeer het natuurlijk deels te vergelijken met mijn situatie. Ik handel op day ahead en dus niet met onbalans. En als je laat zien wat je links verdient op onbalans dan hoort volgens mij daar ook de factuur rechts bij die je moet betalen.kmf schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:02:
[...]
je krijgt twee facturen van Frank. 1 van je normale verbruik/levering. en 1 kortingsfactuur, die krijg je 1 maand later. Waarom je iemands verebruiksfactuur wilt weten is mij onduidelijk... als die een zonnepark heeft en een sauna, kan dat heel wat anders zijn dan jouw situatie..
Verwijderd
Bij mij wordt de batterij met ZC+ momenteel niet geladen, terwijl de EPEX negatief is. Zijn er lotgenoten in deze?
Maar weer via ouderlijk toezicht in de modem de toegang geblokkeerd voor FE en zelf NOM ingesteld met HA. De onbalanshandel doet toch weinig vandaag.
Maar weer via ouderlijk toezicht in de modem de toegang geblokkeerd voor FE en zelf NOM ingesteld met HA. De onbalanshandel doet toch weinig vandaag.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2025 11:49 ]
Nieuw bij FE, korte vraag over slim laden. Ik zie twee mogelijkheden in de app. Selecteren van de auto of de laadpaal. Welke moet ik hier kiezen voor het beste resultaat?
De auto heeft wat meer parameter, oa de capaciteit van je accu. Als je de laadpaal koppelt mis je die info. Auto heeft dus de voorkeur.daentje schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:20:
Nieuw bij FE, korte vraag over slim laden. Ik zie twee mogelijkheden in de app. Selecteren van de auto of de laadpaal. Welke moet ik hier kiezen voor het beste resultaat?
Degene met alpha en zc+ aanhouden: kan je de grafiek van Frank en alpha tonen? Ik wil graag weten wat het gedrag van de alpha bij zc+ is overdag
Even geckeckt, maar dat staat goedHENNESSY schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:18:
[...]
Hebben ze de omvormer bij jou goed ingesteld? In het begin hadden ze deze bij mij op 10 kW staan ipv 12 kW
[Afbeelding]
Zou het kunnen dat er toch een geografische factor in zit? M.a.w dat de ene regio iets anders wordt aangestuurd dan de andere regio?
Daarom heb ik mijn maandelijkse resultaten ook ingeklopt op www.onbalansmarkt.com. Vooralsnog lijkt de opbrengst van mijn thuisbatterij goed in lijn te zijn met andere.
Op de website onbalansmarkt.com kan je perfect de opbrengsten zien van batterijen die handelen op de onbalansmarkt en dat dan vergelijken met jouw opbrengsten op de Day ahead markt.Babro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:23:
[...]
Ik probeer het natuurlijk deels te vergelijken met mijn situatie. Ik handel op day ahead en dus niet met onbalans. En als je laat zien wat je links verdient op onbalans dan hoort volgens mij daar ook de factuur rechts bij die je moet betalen.
Het eigen verbruik staat daar los van.
Dat is vreemd. Dat gaat bij Tibber dan een stuk logischer, je koppelt gewoon allebei en er wordt een slim laadplan voor je aangemaakt. Gebaseerd op de variabelen van je auto en het aansturen gebeurd via de laadpaal.Danzare schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:37:
[...]
De auto heeft wat meer parameter, oa de capaciteit van je accu. Als je de laadpaal koppelt mis je die info. Auto heeft dus de voorkeur.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
hmmmm. Frank lijkt last te hebben van zomertijd...
ZC+ wilt niet meer werken. is niet NOM nu... normaal is dat na 18:00
[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 30-03-2025 20:28 ]
Hier hetzelfde gedrag... geen zelfconsumptie helaas.kmf schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:28:
hmmmm. Frank lijkt last te hebben van zomertijd...
Frustrerend, volle batterij, maar geen ontladen, het ging een paar dagen goed, geen idee wat er aan de hand is, misschien instaleren van de beloofde upgrade?DJP! schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:37:
[...]
Hier hetzelfde gedrag... geen zelfconsumptie helaas.
Geen idee, had zelf het idee dat (in iedergeval een paar) van de beloofde updates al actief waren.Pbr schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:56:
[...]
Frustrerend, volle batterij, maar geen ontladen, het ging een paar dagen goed, geen idee wat er aan de hand is, misschien instaleren van de beloofde upgrade?
Zou het systeem van slag zijn omdat de dag een uurtje minder heeft?
Ik heb in ieder geval een mail gestuurd. Zullen jullie ook moeten doen. Misschien worden ze wat proactiever met communiceren danDJP! schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:02:
[...]
Geen idee, had zelf het idee dat (in iedergeval een paar) van de beloofde updates al actief waren.
Zou me stiekem niet verbazen, voor mijn gevoel hangt heel Frank Slim Handelen vast aan elkaar met een stel bash scripts en crontabsDJP! schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:02:
[...]
kmf schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:58:
Degene met alpha en zc+ aanhouden: kan je de grafiek van Frank en alpha tonen? Ik wil graag weten wat het gedrag van de alpha bij zc+ is overdag
:strip_exif()/f/image/yoPqo25mUKvUDPzgv6jPm1AH.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je meer wilt weten stuur gerust een pm.
nou, de batterij was de hele nacht aan het slapen, gelukkig heeft Frank het toch laten ontladen tijdens de dure uren van vanochtend.
Verwijderd
Lichtelijk off-topic: ik heb sinds de aanschaf van de batterij (en aanmelding op energieleveren.nl) regelmatig de netbeheerder (img Stedin) op bezoek: de meter is verkeerd aangesloten zegt men. De monteur(s) stellen vast dat alles oké is. Ik kan niet achterhalen wat deze melding bij de netbeheerder veroorzaakt, zelf vermoed ik dat het door de batterij komt (die ook 's-nachts energie aan het net levert).
Wie heeft soortgelijke ervaringen?
Ik helaas niet, kennelijk werkt jouw systeem zo goed dat Stedin enorm onder de indruk is van je resultaten!Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:13:
Lichtelijk off-topic: ik heb sinds de aanschaf van de batterij (en aanmelding op energieleveren.nl) regelmatig de netbeheerder (img Stedin) op bezoek: de meter is verkeerd aangesloten zegt men. De monteur(s) stellen vast dat alles oké is. Ik kan niet achterhalen wat deze melding bij de netbeheerder veroorzaakt, zelf vermoed ik dat het door de batterij komt (die ook 's-nachts energie aan het net levert).
en levert jouw alpha ook in de avond terug dan vanwege zc+? misschien dan in onbalans modus houden?Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:13:
[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 31-03-2025 12:54 ]
Ik ervaar momenteel het zelfde, vandaag nog bezoek gehad van de netbeheerder.Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:13:
Nu werkt onze batterij al een tijdje (jun,2024) en dit is het mijn vakgebied (adviseur duurzaamheid) maar ik merk dat de netbeheerders het nog niet allemaal goed georganiseerd hebben. Ze vroegen namelijk of ik de batterij al had aangemeld had bij energieleveren.nl.
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:13:
wat doen ze dan tijdens zo'n bezoek? en zijn jullie nom of wordt er in de avond/nacht gewoon gehandeld?EdwK schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:23:
[...]
Ik ervaar momenteel het zelfde, vandaag nog bezoek gehad van de netbeheerder.
Nu werkt onze batterij al een tijdje (jun,2024) en dit is het mijn vakgebied (adviseur duurzaamheid) maar ik merk dat de netbeheerders het nog niet allemaal goed georganiseerd hebben. Ze vroegen namelijk of ik de batterij al had aangemeld had bij energieleveren.nl.
[ Voor 38% gewijzigd door kmf op 31-03-2025 16:22 ]
Bij mij vond ie de prijzen niet aantrekkelijk genoeg. Dus besloot lekker niks te doen.Darth_Fedor schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:52:
[Afbeelding]
Stroomprijs 12 cent negatief en mijn batterij zit vol!
Doet ZC+ het bij jou?kmf schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:12:
[...]
dat komt omdat Frank zijn zc+ nog in wintermodus zit of zo.
nee, maar ik heb nu dan ook nog 3kW teruglevering van mijn zonnepanelen 2kW overschot.
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 31-03-2025 18:48 ]
Dan heb je aardig wat panelen. Ik krijg het nog niet aan de praat vandaag.kmf schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:48:
[...]
nee, maar ik heb nu dan ook nog 3kW teruglevering van mijn zonnepanelen 2kW overschot.
32 panelen.aschja schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:51:
[...]
Dan heb je aardig wat panelen. Ik krijg het nog niet aan de praat vandaag.
heb je frank energie al gemaild?
Ga ik zo doen als het na 19.00 nog niet werkt. De klok is verzet. 😂
Edit: hij doet het. Slechte programmering als je zomer en wintertijd nog niet kan fatsoeneren.
[ Voor 17% gewijzigd door aschja op 31-03-2025 19:03 ]
Bij mij deed ZC+ het ook niet, maar nu na 19:00 uur wel. Lijkt dus inderdaad een zomertijd dingetje.
Dat kan toch niet. 😂Innomine schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:03:
Bij mij deed ZC+ het ook niet, maar nu na 19:00 uur wel. Lijkt dus inderdaad een zomertijd dingetje.
bij mij is ie ook om 19:00 in zc+ gegaan. alleen is er nog 1kW pv-overschot, dus schiet mijn Alpha de hele tijd in charge en discharge modus.
als het goed is heb je dus niet betaald voor het opladen van je auto omdat het stroom van je accu komt, maar frank rekent af op soc van je accu. misschien heb je dan "teruggeleverd" tijdens rt2 of zoaschja schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:29:
Kan iemand de EPEX-correctie uitleggen? Ik heb de vanaf 19:00 de auto in de lader gedaan in ZC+ modus. En wua opbrengst in de min. Ik snap geen ene hol meer van dit hele systeem.
[Afbeelding]
stuur je vraag naar frank, die moeten het uitleggen..
Dit is precies de reden dat ik gisteravond ben overgestapt naar Tibber. Ik vind de kortingsfacturen van frank onacceptabel ondoorzichtig. In de app lijkt het dat je een bepaald rendement hebt gehaald met slim handelen gedurende de maand, maar op de “kortingsfactuur” gaat vaak bijna de helft daarvan er weer af vanwege de epex-correctie. Daarbij betaal je gemiddeld een maand vooruit en krijg je de kortingsfactuur meer dan een maand later, wat ook nergens voor nodig is.aschja schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:29:
Kan iemand de EPEX-correctie uitleggen? Ik heb de vanaf 19:00 de auto in de lader gedaan in ZC+ modus. En wua opbrengst in de min. Ik snap geen ene hol meer van dit hele systeem.
[Afbeelding]
Ik laat m’n batterij bij Tibber gewoon lekker zelf bepalen (AI-modus) wat voor mijn woning de beste laadstrategie is, of kijk wat de aansturing door Tibber, die als het goed is binnenkort beschikaar komt) brengt en of die facturatie wel transparant is.
Zelfde hier. Ik stap over zodra ik de 130 EUR loyaliteit bonus binnen heb.omotto schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:06:
[...]
Dit is precies de reden dat ik gisteravond ben overgestapt naar Tibber. Ik vind de kortingsfacturen van frank onacceptabel ondoorzichtig. In de app lijkt het dat je een bepaald rendement hebt gehaald met slim handelen gedurende de maand, maar op de “kortingsfactuur” gaat vaak bijna de helft daarvan er weer af vanwege de epex-correctie. Daarbij betaal je gemiddeld een maand vooruit en krijg je de kortingsfactuur meer dan een maand later, wat ook nergens voor nodig is.
Ik laat m’n batterij bij Tibber gewoon lekker zelf bepalen (AI-modus) wat voor mijn woning de beste laadstrategie is, of kijk wat de aansturing door Tibber, die als het goed is binnenkort beschikaar komt) brengt en of die facturatie wel transparant is.
Verwijderd
De juiste uitleg:aschja schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:29:
Kan iemand de EPEX-correctie uitleggen?
Je hebt een handelsresultaat van €2,11, dit is gerealiseerd doordat je €2,24 met EPEX verdiend hebt: dit zit in je opbrengst van maart. Je gaat dat bedrag een dag later zien in het "verschil t/m 31 maart" in de app. Op de kortingsfactuur wordt dan €2,11 - €2,24 = €0,13 in mindering gebracht.
Je kunt met de onbalanshandel namelijk op drie manieren geld verdienen: door terug te léveren bij positieve EPEX krijg je daar resultaat van, door energie áf te nemen bij negatieve EPEX maar ook van het verschil tussen de onbalansprijs en EPEX. De SLIM korting is de handelsvergoeding van FE die je terugkrijgt. Deze betaal je namelijk in de reguliere maandkosten.
De manier waarop FE de handelsresultaten weergeeft is zeer gedetailleerd, zodat je precies ziet waar de opbrengsten en kosten zitten. Ik snap echt niet waarom je dat FE kwalijk zou moeten nemen: als je iets niet begrijpt, stel je de vragen per email aan FE. Je krijgt altijd antwoord, ook weer zo gedetailleerd mogelijk.
Je moet proberen het concept "onbalanshandel" te begrijpen: verdiep je daarin, want je krijgt bij álle leveranciers met hetzelfde te maken. FE heeft momenteel het beste algoritme, kijk eens op onbalansmarkt.com!
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2025 10:19 ]
Ik zit op antwoord te wachten. Maar hoe kan het zo zijn dat ik met het ontladen van mijn eigen energie uit mijn batterij wordt gesnoeid in mijn handelsresultaat?Verwijderd schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:14:
[...]
De juiste uitleg:
Je hebt een handelsresultaat van €2,11, dit is gerealiseerd doordat je €2,24 met EPEX verdiend hebt: dit zit in je opbrengst van maart. Je gaat dat bedrag een dag later zien in het "verschil t/m 31 maart" in de app. Op de kortingsfactuur wordt dan €2,11 - €2,24 = €0,13 in mindering gebracht.
Je kunt met de onbalanshandel namelijk op drie manieren geld verdienen: door terug te léveren bij positieve EPEX krijg je daar resultaat van, door energie áf te nemen bij negatieve EPEX maar ook van het verschil tussen de onbalansprijs en EPEX. De SLIM korting is de handelsvergoeding van FE die je terugkrijgt. Deze betaal je namelijk in de reguliere maandkosten.
De manier waarop FE de handelsresultaten weergeeft is zeer gedetailleerd, zodat je precies ziet waar de opbrengsten en kosten zitten. Ik snap echt niet waarom je dat FE kwalijk zou moeten nemen: als je iets niet begrijpt, stel je de vragen per email aan FE. Je krijgt altijd antwoord, ook weer zo gedetailleerd mogelijk.
Verwijderd
In dit geval krijg je het handelsresultaat vergoed op je reguliere maandkosten. FE gaat je dat niet dubbel uitbetalen namelijk. Je krijgt opbrengsten op twéé manieren vergoed: via de reguliere maandafrekening en via de kortingsfactuur.aschja schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:18:
[...]
Ik zit op antwoord te wachten. Maar hoe kan het zo zijn dat ik met het ontladen van mijn eigen energie uit mijn batterij wordt gesnoeid in mijn handelsresultaat?
De maandafrekening loopt via de KWh-meter tegen het tarief waarvoor geleverd of afgenomen is. De kortingsfactuur loopt via de SOC van je batterij tegen het tarief van de opbrengst van de onbalanshandel.
Hier wordt ik dus ook knettergek van. Het is mensen een worst voorhouden die er niet is. Ik zie tot nu toe 0,0 nut om dit te blijven doen. Ik ga straks 300 euro per jaar betalen aan de belastingdienst. Het levert nu misschien €1 per dag op. Maar omdat ik met koken en warmtepomp stroom uit het net trek ipv batterij/zon is mijn verbruiksresultaat altijd hoger dan de opbrengst. Ik heb de batterij nu in ZC+ modus gezet, maar die gaat ook rustig door met mijn batterij volduwen tussen 02:00-05:00 met ruim 22%. Om vervolgens in de duren uren 07:00-09:00 €0,05 cent te verdienen. Ik snap er geen reet van.omotto schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:06:
[...]
Dit is precies de reden dat ik gisteravond ben overgestapt naar Tibber. Ik vind de kortingsfacturen van frank onacceptabel ondoorzichtig. In de app lijkt het dat je een bepaald rendement hebt gehaald met slim handelen gedurende de maand, maar op de “kortingsfactuur” gaat vaak bijna de helft daarvan er weer af vanwege de epex-correctie. Daarbij betaal je gemiddeld een maand vooruit en krijg je de kortingsfactuur meer dan een maand later, wat ook nergens voor nodig is.
ik denk dat ipv korting je beter kan spreken van behaald voordeel. die 2,24 is dus al behaald voordeel vanwege epex. die 2.11 zal handelsresultaat zijn. haar netto resultaat is dus die €2,11 - €2,24 = -€0,13Verwijderd schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:14:
[...]
De juiste uitleg:
Je moet proberen het concept "onbalanshandel" te begrijpen: verdiep je daarin, want je krijgt bij álle leveranciers met hetzelfde te maken. FE heeft momenteel het beste algoritme, kijk eens op onbalansmarkt.com!
oftewel een nadeel.
conclusie?:
Als zij dus puur op epex handelt (bij tibber bv) dan zal zij 0,13 cent meer rendement hebben behaald. onbalanshandel werkt dus in haar nadeel?
Dank voor de heldere uitlegVerwijderd schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:25:
[...]
In dit geval krijg je het handelsresultaat vergoed op je reguliere maandkosten. FE gaat je dat niet dubbel uitbetalen namelijk. Je krijgt opbrengsten op twéé manieren vergoed: via de reguliere maandafrekening en via de kortingsfactuur.
De maandafrekening loopt via de KWh-meter tegen het tarief waarvoor geleverd of afgenomen is. De kortingsfactuur loopt via de SOC van je batterij tegen het tarief van de opbrengst van de onbalanshandel.
hoezo dit?aschja schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:26:
[...]
. Ik ga straks 300 euro per jaar betalen aan de belastingdienst.
ja, aangifte plichtig. als je geen KOR hebt.aschja schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:50:
[...]
Je bent btw plichtig toch met een thuisbatterij?
maar ik denk dat de meesten wel KOR hebben geregeld?
En als je geen winst/kosten maakt, waarop moet je dan btw afdragen?
[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 01-04-2025 10:53 ]
Als je btw bij aankoop onder de €2500,- en je batterij wordt gebruikt voor de onbalansmarkt dan hoef je (kort door de bocht) geen btw aangifte te doen. Er zijn een aantal voorwaarden . Kijk eens op www.de-centrale.nlaschja schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:50:
[...]
Je bent btw plichtig toch met een thuisbatterij?
kmf schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:52:
[...]
ja, aangifte plichtig. als je geen KOR hebt.
maar ik denk dat de meesten wel KOR hebben geregeld?
En als je geen winst/kosten maakt, waarop moet je dan btw afdragen?
Daar zit ik gelukkig net onder. Dank voor jullie reactie.mj_smit schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:01:
[...]
Als je btw bij aankoop onder de €2500,- en je batterij wordt gebruikt voor de onbalansmarkt dan hoef je (kort door de bocht) geen btw aangifte te doen. Er zijn een aantal voorwaarden . Kijk eens op www.de-centrale.nl
Verwijderd
Je gaat niets betalen aan de belastingdienst, als je op de BTW doelt: als je niét in de KOR zit dan draag je de BTW af die je ontvangt van FE, zit je wél in de KOR dan ontvang je van FE geen BTW meer.aschja schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:26:
[...]
Hier wordt ik dus ook knettergek van. Het is mensen een worst voorhouden die er niet is. Ik zie tot nu toe 0,0 nut om dit te blijven doen. Ik ga straks 300 euro per jaar betalen aan de belastingdienst. Het levert nu misschien €1 per dag op. Maar omdat ik met koken en warmtepomp stroom uit het net trek ipv batterij/zon is mijn verbruiksresultaat altijd hoger dan de opbrengst. Ik heb de batterij nu in ZC+ modus gezet, maar die gaat ook rustig door met mijn batterij volduwen tussen 02:00-05:00 met ruim 22%. Om vervolgens in de duren uren 07:00-09:00 €0,05 cent te verdienen. Ik snap er geen reet van.
Het enige voordeel van de KOR: je hoeft geen aangifte meer te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2025 13:09 ]
sorry, was al beantwoord.
[ Voor 95% gewijzigd door kliffen op 01-04-2025 19:31 ]
Is er iemand continu op zc+ in bedrijf en is er al een zichtbare verandering in het algoritme van Frank?
Er zou vanaf april iets veranderen, maar ik zie nog niets. ‘S nachts gebruik ik nog veel stroom terwijl de batterij genoeg capaciteit heeft en er ‘s middags veel stroom teruggeleverd moet worden omdat de batterij volzit.
Ik zag in het overzicht dat ik daardoor €3 variabele kosten had gisteren, terwijl het bijna 0 had kunnen zijn.
De onbalanshandel compenseert dat bij lange niet.
Er zou vanaf april iets veranderen, maar ik zie nog niets. ‘S nachts gebruik ik nog veel stroom terwijl de batterij genoeg capaciteit heeft en er ‘s middags veel stroom teruggeleverd moet worden omdat de batterij volzit.
Ik zag in het overzicht dat ik daardoor €3 variabele kosten had gisteren, terwijl het bijna 0 had kunnen zijn.
Ik zit continue op zc+ 20, gister weer geklaagt bij Frank, batterij wordt tussen 12 en 3 of 4 uur niet ontladen, terwijl hij voor 80 of 90% vol zit, als de zon gaat schijnen en pv gaat leveren gaat het eerst naar de batterij, als de batterij vol zit gaat het naar het net voor 0 cent of minder. Ongelooflijk Frustrerend, ik zit er over na te denken om over te stappen naar Tibber, gisteravond een klant van tibber tegen gekomen, wat kennelijk veel beter werkt. Maar ik weet nog niet of tibber mijn Bliq kan aansturenkliffen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:58:
Is er iemand continu op zc+ in bedrijf en is er al een zichtbare verandering in het algoritme van Frank?
Sinds vorige week merk ik dat de batterijen 's nachts niet meer opladen wat dus positief iskliffen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:58:
Verwijderd
Gisteren wilde ZC+ niet doen wat ik zelf als beste strategie zag: voordat de negatieve EPEX tarieven begonnen de batterij helemaal leeg, vervolgens met PV laden bij negatieve tarieven, zover nodig aangevuld met grid. ZC+ deed het wél goed in de middag-uren.
Ik heb het gedeeltelijk zelf gedaan, en een netto extra resultaat gehaald van €2,50 (inc. Onbalans).
Ik ben voorlopig teleurgesteld in de aangekondigde verbetering. Maar wellicht is het nog niet (helemaal) doorgevoerd. Als de onbalansmarkt zo slecht blijft dan ga ik daarmee stoppen, het geeft bij veel zon-uren nu een verlies.
Ik heb het gedeeltelijk zelf gedaan, en een netto extra resultaat gehaald van €2,50 (inc. Onbalans).
Ik ben voorlopig teleurgesteld in de aangekondigde verbetering. Maar wellicht is het nog niet (helemaal) doorgevoerd. Als de onbalansmarkt zo slecht blijft dan ga ik daarmee stoppen, het geeft bij veel zon-uren nu een verlies.
De Tibber klant die ik gisteravond tegen kwam, liet mij zien dat hij ongeveer 100 euro per maand verdiende met een Homevolt batterij van 13 kWh via onbalansVerwijderd schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:46:
Maar wellicht is het nog niet (helemaal) doorgevoerd. Als de onbalansmarkt zo slecht blijft dan ga ik daarmee stoppen, het geeft bij veel zon-uren nu een verlies.
Asjemenou….Pbr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:51:
[...]
De Tibber klant die ik gisteravond tegen kwam, liet mij zien dat hij ongeveer 100 euro per maand verdiende met een Homevolt batterij van 13 kWh via onbalans
Volgens mij zou die wijziging pas medio april ingaan.kliffen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:58:
Wat ik wel jammer vind is dat de batterij eigenlijk te snel/vroeg laadt waardoor hij rond de middag vaak al vol is en je dan teruglevert voor bijna nop. Hij zou moeten weten hoe lang de batterij nodig heeft om te laden uit de panelen en dat concentreren rond de goedkoopste periode van de dag. Dus ‘s morgens nog terugleveren tegen redelijke tarieven en tussen zeg 11 en 15 uur opslaan.Darth_Fedor schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:31:
Het lijkt erop dat ZC+ begint te werken. Gisteravond begon de batterij netjes te ontladen. Werd tot 11 uur ontladen voor eigen gebruik.
Nu wordt alle zonne-energie opgeslagen en huis verbruik gaat weer van het net. Maar die prijs is laag nu dus prima.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn Sigenstore heeft een AI die daar rekening mee houdt. Daar mijn zonnepanelen direct de hybride omvormer ingaan, weet het systeem ook de actuele opbrengst. Met het weerbericht ernaast en lerende hoe mijn verbruik is gaat het systeem aan de slag om zo voordelig mogelijk uit te komen, inclusief EPEX handelen.
Echter, Frank heeft de controle over het systeem en weet deze informatie NIET. Dus erg zonde, maar ik heb nog steeds hoop dat onbalans geld kan opleveren. Dus ZC+ voor mij.
Als die onbalans zo #&£! blijft, stop ik met ZC+ en geef het beheer aan mijn Sigenstore AI terug. Benieuwd wat daar uit gaat komen...
Echter, Frank heeft de controle over het systeem en weet deze informatie NIET. Dus erg zonde, maar ik heb nog steeds hoop dat onbalans geld kan opleveren. Dus ZC+ voor mij.
Als die onbalans zo #&£! blijft, stop ik met ZC+ en geef het beheer aan mijn Sigenstore AI terug. Benieuwd wat daar uit gaat komen...
"May The Force be with me"
Zelfde voor mij. De eerste week heb ik Sigenstir AI gebruikt en dat ging zoals je zou verwachten. Dat was echter mid december en zonder zon.Darth_Fedor schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:09:
Mijn Sigenstore heeft een AI die daar rekening mee houdt. Daar mijn zonnepanelen direct de hybride omvormer ingaan, weet het systeem ook de actuele opbrengst. Met het weerbericht ernaast en lerende hoe mijn verbruik is gaat het systeem aan de slag om zo voordelig mogelijk uit te komen, inclusief EPEX handelen.
Voorlopig laat ik Frank nog experimenteren en hoop dat ze het op de rit krijgen.
Eerder al gezegd hier, maar eigenlijk wil ik die Sigenstor AI gebruiken en alleen bij mooie onbalansprijzen een graantje mee pikken. Zoals het nu gaat komt dat maar 1 keer in de 14 dagen langs 😉
Dat zie je bij Frank ook, tot je op de i klikt en de Epex correctie doorgerekend ziet op het eindbedrag…Pbr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:51:
[...]
De Tibber klant die ik gisteravond tegen kwam, liet mij zien dat hij ongeveer 100 euro per maand verdiende met een Homevolt batterij van 13 kWh via onbalans
Wat een willekeur zeg. Bij het ontladen naar het net, wat gebeurt er dan met de stroom in huis? Komt die ook uit de batterij?Darth_Fedor schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:31:
Het lijkt erop dat ZC+ begint te werken. Gisteravond begon de batterij netjes te ontladen. Werd tot 11 uur ontladen voor eigen gebruik.
Nu wordt alle zonne-energie opgeslagen en huis verbruik gaat weer van het net. Maar die prijs is laag nu dus prima.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die van mij ziet er zo uit.
/f/image/GTHWZr1uo5EYOOZY7iTyd7l0.png?f=fotoalbum_large)
Daar moeten ze wat mee doen. Want in mijn eigen gewoon misleiding.kmf schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:58:
[...]
Dat zie je bij Frank ook, tot je op de i klikt en de Epex correctie doorgerekend ziet op het eindbedrag…
Ja die ook, eerst wat je huis verbruikt aan Wats en dan wat je terug leverd.
Deze twee opgeteld is het vermogen van terug levering wat je accu (omvormer) aan geeft.
Deze twee opgeteld is het vermogen van terug levering wat je accu (omvormer) aan geeft.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Zc+. Volle batterij, zonne energie is op een bepaald moment niet voldoende voor mijn verbruik (ik zet bijv de laadpaal aan). Wat doet Frank? Laden uit zonnestroom waar mogelijk. De rest.... Haalt ie uit het net!
Vandaag 20kwh opwek, waarvan 5kwh de batterij in gegaan is en de rest tegen bodemprijzen het net op.
Ik wacht ik met smart op de update.
Vandaag 20kwh opwek, waarvan 5kwh de batterij in gegaan is en de rest tegen bodemprijzen het net op.
Het kan aan de accu (5kWh Sessy), de zonopbrengst en het restje verbruik van de warmtepomp voor deze tijd van het jaar liggen, maar hier merk ik verbetering. Een stuk rustiger en voorspelbaarder.kliffen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:58:
Er zou vanaf april iets veranderen, maar ik zie nog niets. ....
Bij de laagste tarieven terwijl ik overschot heb op de zonnepanelen wordt geladen. In de avond en ochtend zorgt de accu zo goed mogelijk voor nul verbruik op de meter. 's Nachts bij lagere tarieven schakelt de accu nu een paar uur uit zodat er nog wat capaciteit over is voor de ochtend piek.
:strip_exif()/f/image/s6ikHjGPGOCSeWQ1j6cg8dBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
LG HU091MR+HN091MR.NK5
dit had ik al eerder verteld. pas vanaf 18:00 is het echt zc+Danzare schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:51:
Zc+. Volle batterij, zonne energie is op een bepaald moment niet voldoende voor mijn verbruik (ik zet bijv de laadpaal aan). Wat doet Frank? Laden uit zonnestroom waar mogelijk. De rest.... Haalt ie uit het net!
Ik wacht nog steeds op een modus om gewoon in epex te draaien (voor de voorspelbaarheid) en dat bij grote onbalans tijdelijk de controle uit handen wordt gegeven.mjvdkolk schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:57:
[...]
Het kan aan de accu (5kWh Sessy), de zonopbrengst en het restje verbruik van de warmtepomp voor deze tijd van het jaar liggen, maar hier merk ik verbetering. Een stuk rustiger en voorspelbaarder.
Bij de laagste tarieven terwijl ik overschot heb op de zonnepanelen wordt geladen. In de avond en ochtend zorgt de accu zo goed mogelijk voor nul verbruik op de meter. 's Nachts bij lagere tarieven schakelt de accu nu een paar uur uit zodat er nog wat capaciteit over is voor de ochtend piek.
[Afbeelding]
Vooralsnog doet ie bij mij geen reet. Vraag me toch keer op keer af hoe het kan dat de ene betterij goed werkt en de andere niet.
/f/image/WnYRPU7Hzs6RHsGGRgDJfMnE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door aschja op 03-04-2025 19:12 ]
….
[ Voor 99% gewijzigd door aschja op 03-04-2025 19:11 ]
Je boft, bij mij, zoals je ziet, wordt de batterij nauwelijks ontladen, maar zodra de pv werkt gaat het gelijk de batterij in, dus zodra de prijs 0 is of minder kan de verkoop aan het net weer beginnenaschja schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:06:
Vooralsnog doet ie bij mij geen reet. Vraag me toch keer op keer af hoe het kan dat de ene betterij goed werkt en de andere niet.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/t1neeMsaCF4AstNg5p2vpI86.jpg?f=fotoalbum_large)
De enige reden dat ie vannacht op 50% stond is omdat de auto aan de lader heeft gestaan.Pbr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:16:
[...]
Je boft, bij mij, zoals je ziet, wordt de batterij nauwelijks ontladen, maar zodra de pv werkt gaat het gelijk de batterij in, dus zodra de prijs 0 is of minder kan de verkoop aan het net weer beginnen[Afbeelding]
Volgend Frank niet op basis van tijd maar op basis van prijs. Zie ook grafiek van mjvdkolk hierboven, die heeft pas vanaf 20-21u zelfconsumptie.kmf schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:57:
[...]
dit had ik al eerder verteld. pas vanaf 18:00 is het echt zc+
Frank:
"Bedankt voor je bericht. Dat wordt bepaald op basis van de prijzen van die dag. Zie hier: https://klantenservice.fr...erkt-Zelfconsumptie-Plus"
Die strategie snap ik, maar dat lukt ze blijkbaar niet om uit te voeren. ‘S nachts bij hoge prijzen halen ze stroom van het net om mijn huis te voorzien, terwijl de batterij nog meer dan 70% vol zit, en overdag leveren ze stroom terug tegen negatieve prijzen.Danzare schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:17:
[...]
Volgend Frank niet op basis van tijd maar op basis van prijs. Zie ook grafiek van mjvdkolk hierboven, die heeft pas vanaf 20-21u zelfconsumptie.
Frank:
"Bedankt voor je bericht. Dat wordt bepaald op basis van de prijzen van die dag. Zie hier: https://klantenservice.fr...erkt-Zelfconsumptie-Plus"
Hopelijk lukt het met de langverwachte update wel.
wat frank zegt komt niet overeen met praktijk soms. dit is wat zij mij meilden:Danzare schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:17:
[...]
Volgend Frank niet op basis van tijd maar op basis van prijs. Zie ook grafiek van mjvdkolk hierboven, die heeft pas vanaf 20-21u zelfconsumptie.
Frank:
Ik zie inderdaad dat wij gisteren niet op zelfconsumptie hebben gestuurd rond het 'standaard' tijdstip. Waarom dit precies is kan ik niet afleiden,
Ik denk dat het probleem de complete willekeur is die wij ervaren. Mijn opsomming van afgelopen dagen:kliffen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:11:
[...]
Die strategie snap ik, maar dat lukt ze blijkbaar niet om uit te voeren. ‘S nachts bij hoge prijzen halen ze stroom van het net om mijn huis te voorzien, terwijl de batterij nog meer dan 70% vol zit, en overdag leveren ze stroom terug tegen negatieve prijzen.
Hopelijk lukt het met de langverwachte update wel.
- ZC+ ingeschakeld, maar begint pas om 18:00 met batterij te gebruiken
- Dag daarna begon het pas om 19:00 vanwege de zomertijd denk ik
- Nu draait ie puur op alleen zelfconsumptie. De piekuren levert ie helemaal niets terug. Maar vanmiddag een groot deel negatief het net terug in, want batterij vol.
Ik heb in de comments de juiste manieren voorbij zien komen. Bij mij levert ie niks terug. Bij anderen pas na een bepaalde tijd. En alles er tussenin. Er is geen logica in te bekennen. Net maar weer een mail gestuurd.
Rond 19:45, op het moment dat de zonnepanelen (oost-west) het opgeven voor de dag, nam de accu het over. Ik kan me voorstellen dat er al eerder wordt bijgeschakeld als er meer verbruikers aan staan.Danzare schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:17:
[...]
Frank:
Oranje =zon, paars =verbruik op meter, groen =ontladen accu.
:strip_exif()/f/image/GRMCj9XA1RU1n5j8ZMWFl5ep.jpg?f=fotoalbum_large)
LG HU091MR+HN091MR.NK5
Hier ook. Probleem bij mij is dat hij niet teruglevert in die duren uren. Dat is jammer. Dat was immers de beloofde update.mjvdkolk schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:21:
[...]
Rond 19:45, op het moment dat de zonnepanelen (oost-west) het opgeven voor de dag, nam de accu het over. Ik kan me voorstellen dat er al eerder wordt bijgeschakeld als er meer verbruikers aan staan.
Oranje =zon, paars =verbruik op meter, groen =ontladen accu.
[Afbeelding]
/f/image/LpDWgUiCmWTKGWVzSydL4kO6.png?f=fotoalbum_large)
heb je nou al wat reacties gehad die je kan delen?aschja schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:21:
[...]
Er is geen logica in te bekennen. Net maar weer een mail gestuurd.
Ik begrijp echt geen hol waar hier staat. Maar dat ligt aan mij.kmf schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:27:
[...]
heb je nou al wat reacties gehad die je kan delen?
:strip_exif()/f/image/dlPj2GrAtqniD7VSZqlTemA4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nnvs8VcMgQbdTwHD1u7pxwop.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door aschja op 03-04-2025 22:15 ]
Op zich zie ik hier geen rare dingen staan. Zeker het eerste stuk is netjes uitgelegd. Ze zien ook dat er een probleem is met de SolarEdge batterij en maken hier gelijk een case voor aan.aschja schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:14:
[...]
Ik begrijp echt geen hol waar hier staat. Maar dat ligt aan mij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij werkt de ZC+ functie zo, bij hoge prijzen gaat de batterij ontladen om het huisverbruik te compenseren, bij medium prijzen doet die niks en bij lage prijzen wordt die opgeladen. Dit is wat ik bij mijn Sessy's in ieder geval zie. Dit is dus niet tijdsgebonden (bijvoorbeeld elke dag om 18:00 op zelfconsumptie) maar eerder prijsgobonden.
Met als gevolg bij mij dat er veel te weinig ontladen wordt, en er dus weinig ruimte is om te laden tijdens de goedkope uren. Ik ontlaad nu handmatig in de ochtend en in de avond om te profiteren van de hogere prijzen en ruimte te maken om te laden in de eerste uren van de middag en te kunnen laden/ontladen voor onbalans.DJP! schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:37:
[...]
Op zich zie ik hier geen rare dingen staan. Zeker het eerste stuk is netjes uitgelegd. Ze zien ook dat er een probleem is met de SolarEdge batterij en maken hier gelijk een case voor aan.
Volgens mij werkt de ZC+ functie zo, bij hoge prijzen gaat de batterij ontladen om het huisverbruik te compenseren, bij medium prijzen doet die niks en bij lage prijzen wordt die opgeladen. Dit is wat ik bij mijn Sessy's in ieder geval zie. Dit is dus niet tijdsgebonden (bijvoorbeeld elke dag om 18:00 op zelfconsumptie) maar eerder prijsgobonden.
Hou er dan wel rekening mee dat dat ontladen gebeurt tegen onbalans prijzen met een EPEX correctie… dit is niet altijd voordeliger…Hielko1 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:46:
[...]
Met als gevolg bij mij dat er veel te weinig ontladen wordt, en er dus weinig ruimte is om te laden tijdens de goedkope uren. Ik ontlaad nu handmatig in de ochtend en in de avond om te profiteren van de hogere prijzen en ruimte te maken om te laden in de eerste uren van de middag en te kunnen laden/ontladen voor onbalans.
Bij mij gebeurt er op dit moment niets. Wat ik graag wil is dat mijn batterij gedurende de avondpiekuren (vandaag 19-21) ontlaadt. En morgenvroeg idem dito. Kan ie daarna weer opladen. Daarnaast wil ik gewoon mijn eigen verbruik uit de batterij kunnen halen en dan ie op dat moment iets minder terug het net in jaagt. Dat is mijn inziens wat de 1 april update beloofd.DJP! schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:37:
[...]
Op zich zie ik hier geen rare dingen staan. Zeker het eerste stuk is netjes uitgelegd. Ze zien ook dat er een probleem is met de SolarEdge batterij en maken hier gelijk een case voor aan.
Helaas is dit bij mijn systeem niet mogelijk. Frank heeft volledige controle over mijn batterij. Kan dit ook niet handmatig opzetten.Hielko1 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:46:
[...]
Met als gevolg bij mij dat er veel te weinig ontladen wordt, en er dus weinig ruimte is om te laden tijdens de goedkope uren. Ik ontlaad nu handmatig in de ochtend en in de avond om te profiteren van de hogere prijzen en ruimte te maken om te laden in de eerste uren van de middag en te kunnen laden/ontladen voor onbalans.
Niet altijd. Soms gaat het huis gebruik van het net terwijl alle zonnestroom de batterij ingaat. Kan met de prijs te maken hebben (laag)?
Is allemaal nog erg wazig en ondoorzichtig. Ik heb niet het idee dat het bij andere aanbieders "beter" is. Ik hoop dat het mogelijk wordt om de AI van Sygenergy alles te laten regelen en dat Frank kan ingrijpen als de onbalans interessant is. Dan haal ik het maximale eruit....
Is allemaal nog erg wazig en ondoorzichtig. Ik heb niet het idee dat het bij andere aanbieders "beter" is. Ik hoop dat het mogelijk wordt om de AI van Sygenergy alles te laten regelen en dat Frank kan ingrijpen als de onbalans interessant is. Dan haal ik het maximale eruit....
"May The Force be with me"
Verwijderd
Bij Onbalanshandel gaat het meer om vermogen dan om capaciteit. Bedoel je soms 13 KW? Dan is €100 erg weinig.Pbr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:51:
[...]
Bedankt voor je reactie, daar zal ik nog eens naar kijken. Ik weet niet of het goed te krijgen is, met ZC+ ontladen de batterijen op te weinig momenten. Het levert weinig op. Ik heb een aantal dagen op puur onbalans gedraaid, dan gebeurt er veel meer. Maar dan gooi ik heel veel PV stroom het net op tijdens de goedkope uren.DJP! schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:50:
[...]
Hou er dan wel rekening mee dat dat ontladen gebeurt tegen onbalans prijzen met een EPEX correctie… dit is niet altijd voordeliger…