kmf schreef op zondag 6 april 2025 @ 07:35:
[...]
Waarom wil je dat? misschien later als saldering weg is en/of je terugleverkosten heb, maar op dit moment is het voor jou niet onvoordelig als er een overflow naar het net is. ook al is het weinig, je krijgt er nog geld voor.
je accu volladen is toch juist onverstandig terwijl je weet dat er later op de dag NOG goedkoper stroom/overschot is?
Dat zeg ik ook, twee regels daaronder.
Mijn ideale scenario voor deze maanden:
Ochtend minimaal 20% geladen om de ochtend piek op te vangen. Laden op zonne-energie gedurende de dag, voor gebruik in de avond of handel tegen hogere prijzen.
Op maandag, woensdag en zaterdag/zondag laad ik de auto overdag. Op dinsdag en donderdag in de avond. Daar zit behoorlijk wat structuur in, dus kan rekening mee gehouden worden.
Als er zonnig weer verwacht wordt hoeft er in de nacht niet geladen te worden.
In de winter verwacht ik laden op goedkope uren om in de dure uren te gebruiken.
Ingrijpen door Frank inderdaad als de onbalansmarkt daar aanleiding voor geeft.
Dit is dus grotendeels gericht op eigen gebruik, vanwege dynamisch contract. Met als voordeel dat ik op de dure uren uit de batterij gebruiken en geen stroom van het net nodig heb.
Wat ik nu zie is dat de batterij in de ochtend al vol zit en er grofweg tussen 12:00 en 16:00 an het net geleverd wordt omdat de batterij vol zit. Dat is niet ideaal. Daarom ben ik benieuwd naar de update van Frank.