Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onderstaande is wat ik bereik met mijn gebruik van onbalanshandel icm zelf aansturen:
Hierbij ontlaadt ik 's-morgens bij piekuren, zodat mijn PV bij negatieve EPEX de batterij weer volgooid. Tussen 7u00 en 9u00 en tussen 11u00 en 17u00 stuur ik zelf, overige uren op onbalans.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldPzKqAxvV-_JIH_NbYAwwhyG_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwldiPQ7cqqDgPTHlIco9laF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFJ8Vg2_yF-yApIpvl2F1NiZlng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LjZtdEhmI1utCEvRam2yPK22.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2025 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b5yZfMgd/74750-B95-38-F2-4692-8-B64-5-D4-ED5607-C7-D-4-5005-c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9HvXjRhB/150-E58-CC-1-B07-4-B92-BFA8-D4-F5043-BDA8-A-4-5005-c.jpg

ik begrijp niet waar de epex correctie vandaan komt EN helemaal niet waar de ontlaadcommando vandaan komt als de epex en onbalansprijzen nagenoeg hetzelfde waren. En ja, ik heb zo de piekc gemist... "je batterij wordt alleen ontladen onder de 5 % als de prijzen heel gunstig zijn. 1,672 euro/kwh is dus niet gunstig......

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:15
Hielko1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:37:
[...]

Bedankt voor je reactie, daar zal ik nog eens naar kijken. Ik weet niet of het goed te krijgen is, met ZC+ ontladen de batterijen op te weinig momenten. Het levert weinig op. Ik heb een aantal dagen op puur onbalans gedraaid, dan gebeurt er veel meer. Maar dan gooi ik heel veel PV stroom het net op tijdens de goedkope uren.
Plus op de duurste momenten van de dag geen stroom uit de batterij haalt, maar gewoon uit het net.

Onderstaande geeft mooi aan wat er in mijn systeem gebeurt. Helemaal niets. Giga onbalans. Nul actie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNU1b6j0KeGsay-jQE99K_lCFk0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3L42SKpcOGIrOViBdVkZMqEX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door aschja op 04-04-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-09 10:48

Pbr

Verwijderd schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:27:
[...]

Bij Onbalanshandel gaat het meer om vermogen dan om capaciteit. Bedoel je soms 13 KW? Dan is €100 erg weinig.
Nee, de batterij was 13 kwh en de omvormer dacht ik 5 kw, het is de eigen batterij van Tibber, wel een duur apparaat was het dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Het wordt echt steeds gekker?! Zie ze nu gewoon mijn eigen opwek als onbalans?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_fbnPskvSf74-lKxc3Ce-IbBPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8hJqbkloMlXimGihLfshDgtT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door aschja op 04-04-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aschja schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:55:
Het wordt echt steeds gekker?! Zie ze nu gewoon mijn eigen opwek als onbalans?

[Afbeelding]
ja. ze houden geen rekening met opwek via zonnepanelen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
kmf schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:49:
[...]

Maar ik koop toch stroom in vanuit het net? Of bedoel je dat de batterij energieinname registreert en daar het verschil niet ziet.

Maar als de onbalans op die pieken staat, moet FE toch ingrijpen? Ik heb vanaf €0.20 aan staan.

Edit met reactie van FE:
Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat dit erg frustrerend voor je is, en het spijt ons dat je hier last van hebt.
Momenteel ervaren we een probleem met de verbinding met de SolarEdge-batterijen. De accu’s reageren niet zoals verwacht op onze commando’s en lijken een eigen plan te volgen. Dit treft meerdere gebruikers, en we werken samen met de technische afdeling van SolarEdge om dit zo snel mogelijk op te lossen.
We houden je op de hoogte van ontwikkelingen en doen ons uiterste best om dit probleem snel te verhelpen. Nogmaals onze excuses voor het ongemak. Laat het ons gerust weten als je verdere vragen hebt.

Edit2 van FE:
Frank Energie geeft aan dat ze ZC+ update pas 26 april wordt uitgerold.

[ Voor 49% gewijzigd door aschja op 04-04-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:45
Verwijderd schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:42:
Onderstaande is wat ik bereik met mijn gebruik van onbalanshandel icm zelf aansturen:
Hierbij ontlaadt ik 's-morgens bij piekuren, zodat mijn PV bij negatieve EPEX de batterij weer volgooid. Tussen 7u00 en 9u00 en tussen 11u00 en 17u00 stuur ik zelf, overige uren op onbalans.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je zelf je batterij ontlaadt wordt er dan niet door Frank afgerekend met onbalansprijzen en epex correctie?
Als dat nl. wel gewoon via Frank en onbalansprijzen gaat, dan maakt het niet uit wanneer je ontlaadt. Per saldo verdien of verlies je aan het verschil tussen onbalansprijs en epexprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mine_phun
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 19:42
kmf schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:49:
[...]

Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
De storing met SE zou verholpen moeten zijn. Niks van te zien. 😒

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

kliffen schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:25:
[...]

Als je zelf je batterij ontlaadt wordt er dan niet door Frank afgerekend met onbalansprijzen en epex correctie?
Als dat nl. wel gewoon via Frank en onbalansprijzen gaat, dan maakt het niet uit wanneer je ontlaadt. Per saldo verdien of verlies je aan het verschil tussen onbalansprijs en epexprijs.
Op de uren die ik noem blokkeer ik de toegang voor FE, de SOC kan dan ook niet gelezen worden. Ik verdien omdat ik:
1. Stroom verkoop op de piekuren. (Om ruimte te maken in de batterij)
2. De batterij laadt met PV bij negatieve EPEX. (Mijn opwek in deze uren is zo'n 15KWh)
Morgen duiken de prijzen nog verder in de min, daarvóór ontlaadt ik mijn batterij tot SOC 0.
3. Mijn boilers opstook, wasmachine en vaatwasser laat draaien bij negatieve EPEX.

Een alternatieve strategie is de batterij te laden gedurende de negatieve EPEX, je rekent van te voren uit hoevel je per uur moet laden. De PV (als je die hebt) zal het grootste deel daarvan leveren. Nadeel is dat je PV uiteindelijk toch teruglevert aan de grid, als er onvoldoende ruimte is.
Dit is de strategie die FE zal gaan toepassen, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Verwijderd schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:38:
[...]

Op de uren die ik noem blokkeer ik de toegang voor FE, de SOC kan dan ook niet gelezen worden. Ik verdien omdat ik:
1. Stroom verkoop op de piekuren. (Om ruimte te maken in de batterij)
2. De batterij laadt met PV bij negatieve EPEX. (Mijn opwek in deze uren is zo'n 15KWh)
Morgen duiken de prijzen nog verder in de min, daarvóór ontlaadt ik mijn batterij tot SOC 0.
3. Mijn boilers opstook, wasmachine en vaatwasser laat draaien bij negatieve EPEX.

Een alternatieve strategie is de batterij te laden gedurende de negatieve EPEX, je rekent van te voren uit hoevel je per uur moet laden. De PV (als je die hebt) zal het grootste deel daarvan leveren. Nadeel is dat je PV uiteindelijk toch teruglevert aan de grid, als er onvoldoende ruimte is.
Dit is de strategie die FE zal gaan toepassen, vermoed ik.
Dank je!
3. Kon ik natuurlijk ook al, maar voor 1. Had ik maar beperkt optie via zc+ en daardoor voor 2 weinig ruimte.
Ik heb nu een dc ev lader die de batterij kan gebruiken en kan ik 1. Dus ook doen met het laden van de auto.
Enige gevaar (dat heb jij dus ook) is als er tijdens ontaden op piektijden ineens een erg lage onbalansprijs optreedt.

Wel even een mindfuck om door de week op zo hoog mogelijke prijs ‘s avonds mijn auto te gaan laden via de batterij en in het weekend overdag op zo laag mogelijke prijs buiten de batterij om 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Overigens is Frank goed bezig geweest vanacht!
Voor het eerst is de batterij geleegd tot 50% met totale opbrengst van die handel -1 cent.
Straks lekker laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kliffen schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 07:08:
Overigens is Frank goed bezig geweest vanacht!
Voor het eerst is de batterij geleegd tot 50% met totale opbrengst van die handel -1 cent.
Straks lekker laden.
Bij mij is FE ook beziggeweest. 😩
Van 02:00-06:00 heeft ie geen fuck gedaan. Alle energie uit het net. Batterij deed niks. Van 23:00 tot 00:00 de batterij juist volgeladen tot 100%.

Ik begin mn geduld echt rap te verliezen. Misschien is dit hele handelen gewoon niet aan mij besteedt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNtXOabNQqYebc3n8Tkv8qd1ung=/800x/filters:strip_exif()/f/image/shcNSAY0CtX6tNvzWvPChCHs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qP3TEqho171vWoOYz4NckRZRak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QF9HQj2rppR50bUgpzxU6Sfi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Ik had vrijdag ochtend een email gestuurd naar Frank met mijn (en meeste van ons) problemen met het algoritme.
Ik krijg vrijdag middag al een uitgebreid antwoord, helaas niet met een exacte release datum.
Bij Frank zijn ze er ook kennelijk van doordrongen dat het zo niet langer kan.
Hierbij Frank Energie reactie
>>>>Dag Peter,

We lezen uiteraard mee. En jullie hebben ook gelijk.

We zullen vanaf binnenkort altijd mikken op 50% SoC in de morgen. Ook als je batterij boven de 50% SoC zit. Dat betekent dat we dus 's nachts over zullen gaan op zelfconsumptie zodat je minder stroom van het net hoeft te halen en 's ochtends meer ruimte hebt voor het opslaan van zonnestroom.
Een andere is om per batterij de C-waarde (die bepaalt hoe lang er nodig is om een x% te laden) mee te nemen in de optimalisatie om zo te kijken hoeveel en welke goedkope uren gepland kunnen worden om op te laden.
Ook kan je vanaf Release 3 zelf aangeven wat je gewenste SoC voor de ochtend- en avondpieken is, zo kun je zelf nog meer instellen.
Als laatste zien we ook bij incorrect gedimensioneerde batterijen dat er tijdens piekuren meer PV opgewekt wordt dan er in het huis verbruikt wordt. Zo is de batterij al vol als de medium en goedkope uren beginnen, waardoor het overschot van PV niet opgeslagen kan worden in de batterij maar tegen ongunstige tarieven teruggeleverd wordt. Voor alle merken zijn we nu bezig om het zelfconsumptie commando zo aan te passen dat het overschot PV wordt teruggeleverd in plaats van opgeslagen.

Groet, Luuk<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Dat klinkt veelbelovend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 19:40
Prima om te horen dat Frank meeleest!

Dan meteen een Tweakers vraag aan hen: Er zijn hier veel Tweakers die jullie graag willen helpen met het ontwikkelen en testen van jullie software. Waarom niet een groep uitnodigen voor de bèta versies? Ik doe graag mee daaraan.

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:32
Als laatste zien we ook bij incorrect gedimensioneerde batterijen dat er tijdens piekuren meer PV opgewekt wordt dan er in het huis verbruikt wordt.
Dat is wel wat bijzonder geformuleerd door FE. Het is niet incorrect als je PV opbrengst in de ochtend piekuren groter is dan je thuisgebruik. Ik heb bijvoorbeeld een aantal panelen redelijk op het oosten liggen, die leveren 's morgens vroeg bij volle zon al meteen aardig wat. En in huis hebben we dan zeker geen piekgebruik (nog geen warmtepomp/warmtepompboiler).

Maar goed, ik kijk uit naar release 3, dat lijkt te matchen met wat ik nodig heb om op een profijtelijke manier ZC+ te kunnen draaien, zonder handmatige laad en ontlaad acties. Dus blij met de aangekondigde verbeteringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik vraag me wel af of Frank rekening houdt met de epex in de loop van de dag: morgenmiddag zijn er 0 prijzen zo te zien. dus dan zal Frank de accu's zo leeg mogelijk willen houden denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kmf schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:25:
Ik vraag me wel af of Frank rekening houdt met de epex in de loop van de dag: morgenmiddag zijn er 0 prijzen zo te zien. dus dan zal Frank de accu's zo leeg mogelijk willen houden denk ik zo.
Ik mag hopen dat er vanavond en vannacht flink wordt ontladen. Anders gaan morgen de zonnepanelen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:07
"Voor alle merken zijn we nu bezig om het zelfconsumptie commando zo aan te passen dat het overschot PV wordt teruggeleverd in plaats van opgeslagen."

Dat klinkt toch als het tegenovergestelde van zelfconsumptie?

Het begrip incorrect gedimensioneerde geeft helaas voor ons wel aan waar de focus ligt, bij de correct gedimensioneerde.... Terwijl nu veel batterijen volgens frank incorrect gedimensioneerd zullen zijn. Ze bereiden zich dus vooral voor op 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Danzare schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:29:
"Voor alle merken zijn we nu bezig om het zelfconsumptie commando zo aan te passen dat het overschot PV wordt teruggeleverd in plaats van opgeslagen."

Het begrip incorrect gedimensioneerde geeft helaas voor ons wel aan waar de focus ligt, bij de correct gedimensioneerde.... Terwijl nu veel batterijen volgens frank incorrect gedimensioneerd zullen zijn. Ze bereiden zich dus vooral voor op 2027.
Ze bedoelen hier, denk ik, dat ze willen voorkomen dat je panelen die rechtstreeks op je batterij zijn aangesloten je batterij vullen terwijl ze hem leeg proberen te maken met zelfconsumptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko1

je mist de context: het gaat over het voorkomen van laden van je batterij tijdens piekuren. Het ZC+ systeem is er op gericht te laden wanneer de stroom het goedkoopst is (dat is meestal ook wanneer je zonnepanelen veel stroom leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
aschja schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:25:
[...]

Ik mag hopen dat er vanavond en vannacht flink wordt ontladen. Anders gaan morgen de zonnepanelen uit.
Dat zit toch wat ingewikkelder? De energiebelasting betaal je over het gesaldeerde stroomverbruik. Als je de panelen uitzet, lever je minder terug aan het net, waardoor je mogelijk meer energiebelasting moet betalen (die betaal je op jaarbasis).
De energiebelasting is 12 cent per kWh. Als je op jaarbasis minder opwekt (of precies hetzelfde) dan je verbruikt, is het niet bij voorbaat voordelig om de panelen bij negatieve prijzen uit te schakelen. Als je meer opwekt dan je op jaarbasis verbruikt kun je waarschijnlijk wel beter je panelen uitzetten.
Zie ik dit goed zo, of klopt mijn redenering niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:13
Ik ben ook wel benieuwd hoe FE gaat bepalen of batterijen goed of fout zijn gedimensioneerd ten opzichte van PV. Bij mij liggen alle panelen bijvoorbeeld recht op het oosten... Als ik nul op de meter wil draaien dan moet ik 's ochtend wel zo veel mogelijk energie opslaan want later op de middag is dat niet meer mogelijk.

Ik ben wel heel blij dat FE constant doorgaat met het verbeteren van het algoritme en dat er steeds meer instellingen komen om het per gebruiker zo efficiënt mogelijk te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aschja schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:25:
[...]

wat is jouw beredenering hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
Ik heb de Modbus kabel van mn BLIQ kastje maar losgetrokken en bij Growatt eens hun Smart aansturing geactiveerd.
Netto heeft deze maand pas 3 euro opgeleverd terwijl ik vollop stroom over heb.
Eens kijken wat dat financieel doet.

Wellicht komt het doordat ik voor ruim 7 kWp aan zonnepanelen aan mijn batterij omvormer heb hangen.
Als Frank een laad commando geeft gooit hij eerst maximaal de zonnestroom er in en dan pas als er nog ruimte is vanuit het net.
De laatste dagen ook regelmatig de melding dat de batterij percentages onlogisch zijn voor mijn setup.

Dus even iets anders proberen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kmf schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:58:
[...]

wat is jouw beredenering hiervoor?
Omdat ik fors ga betalen voor teruglevering morgen. Mijn systeem doet het gewoon niet in ZC+. Het systeem wil gewoon niet ontladen naar de grid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxgvFxRBnLN9bDro-stkBJclAA4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xHXdehxBZWeSg5ysveJy3AnZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Dit antwoord van Frank was een reactie op mijn klacht dat de opbrengst van de PV eerst naar de batterij gaat, inplaats van naar het net waar de opbrengst vaak op dat moment tussen de + en pakweg 15 cent is, op het moment dat de batterij vol zit, gaat de opbrengst naar het net en vaak, of meestal is de prijs dan gedaald onder de 0 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Pbr schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:58:
[...]

Dit antwoord van Frank was een reactie op mijn klacht dat de opbrengst van de PV eerst naar de batterij gaat, inplaats van naar het net waar de opbrengst vaak op dat moment tussen de + en pakweg 15 cent is, op het moment dat de batterij vol zit, gaat de opbrengst naar het net en vaak, of meestal is de prijs dan gedaald onder de 0 cent
Dit is inderdaad zoals het moet zijn.

In de dure ochtenduren naar het net. Dan de zonuren in de zelfconsumptie + overschot in net. En de middaguren in de batterij. Dure avonduren weer ontladen. Mogelijk in de nacht weer tot 50% bijvullen uit net.

Onbalans boven -20/+20ct overruled ZC+ altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aschja schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:19:
[...]

Omdat ik fors ga betalen voor teruglevering morgen. Mijn systeem doet het gewoon niet in ZC+. Het systeem wil gewoon niet ontladen naar de grid.

[Afbeelding]
hoe kom je daarbij dan? de prijzen zijn morgen 0.2 cent op zijn laagst, zolang het niet 18 cent in de min is, maak je nog winst op de besparing op belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Hielko1 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:40:
[...]

je mist de context: het gaat over het voorkomen van laden van je batterij tijdens piekuren. Het ZC+ systeem is er op gericht te laden wanneer de stroom het goedkoopst is (dat is meestal ook wanneer je zonnepanelen veel stroom leveren).
Dat snap ik uiteraard, misschien verwoorden ze het net niet lekker.
De basis zou moeten zijn: je vult je batterij met zonne energie waar mogelijk (tenzij er negatieve prijzen zijn) want dat is het goedkoopst.

Als er teveel zone energie is wil je voorkomen dat dit terug het net op gaat op momenten dat de prijzen laag zijn, dus moet je daar je algoritme op inleren. Frank wil dat doen met standaard regels, terwijl dit voor elke gebruiker anders is. De één heeft alleen panelen op het oosten, de ander heeft een batterij van 30kwh terwijl er maar 10kwh verbruik is op een dag en weer een ander wil elke avond zijn auto voorzien van 20kwh stroom.

Ik denk daarom zelf dat standaard regels nooit voor iedereen werken en een persoonlijk plan de enige oplossing kan zijn. Het lijkt er op dat Frank hier (nog) geen AI voor inzet, dat zou een oplossing kunnen zijn. De markt is echt nog jong, er zijn super veel verschillende merken batterij/laadpaal etc wat aansturing complex maakt. Benieuwd wie over een jaartje of twee de beste oplossing heeft met voldoende integratie. Misschien toch zonneplan omdat het een bedrijf is dat meer op IT gericht in plaats van installatie techniek. Ik heb bij de aankoop van de batterij meer op de hardware en installatie gelet, had niet verwacht dat de software zo'n grote invloed zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Misschien is het een optie om de software van de batterijen leverancier dat te laten regelen. Die hebben immers inzicht in alles real-time.

Laat Frank dan de mogelijkheid hebben om een laad/ontlaad commando met prioriteit te geven bij een onbalans situatie. Sigenstore wil bijvoorbeeld hun AI gaan verkopen, dus maak daar gebruik van. Het is erg lastig om aan iedereen zijn of haar wensen te voldoen. Ga dat maar eens bijhouden als 3e partij. Waarom niet de leverancier dat probleem laten oplossen en vrolijk op de achterbank zitten? Win-win lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Danzare schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:44:
[...]

Als er teveel zone energie is wil je voorkomen dat dit terug het net op gaat op momenten dat de prijzen laag zijn, dus moet je daar je algoritme op inleren.
Waarom wil je dat? misschien later als saldering weg is en/of je terugleverkosten heb, maar op dit moment is het voor jou niet onvoordelig als er een overflow naar het net is. ook al is het weinig, je krijgt er nog geld voor.

je accu volladen is toch juist onverstandig terwijl je weet dat er later op de dag NOG goedkoper stroom/overschot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
kmf schreef op zondag 6 april 2025 @ 07:35:
[...]

Waarom wil je dat? misschien later als saldering weg is en/of je terugleverkosten heb, maar op dit moment is het voor jou niet onvoordelig als er een overflow naar het net is. ook al is het weinig, je krijgt er nog geld voor.

je accu volladen is toch juist onverstandig terwijl je weet dat er later op de dag NOG goedkoper stroom/overschot is?
Dat zeg ik ook, twee regels daaronder.

Mijn ideale scenario voor deze maanden:
Ochtend minimaal 20% geladen om de ochtend piek op te vangen. Laden op zonne-energie gedurende de dag, voor gebruik in de avond of handel tegen hogere prijzen.
Op maandag, woensdag en zaterdag/zondag laad ik de auto overdag. Op dinsdag en donderdag in de avond. Daar zit behoorlijk wat structuur in, dus kan rekening mee gehouden worden.
Als er zonnig weer verwacht wordt hoeft er in de nacht niet geladen te worden.
In de winter verwacht ik laden op goedkope uren om in de dure uren te gebruiken.
Ingrijpen door Frank inderdaad als de onbalansmarkt daar aanleiding voor geeft.

Dit is dus grotendeels gericht op eigen gebruik, vanwege dynamisch contract. Met als voordeel dat ik op de dure uren uit de batterij gebruiken en geen stroom van het net nodig heb.

Wat ik nu zie is dat de batterij in de ochtend al vol zit en er grofweg tussen 12:00 en 16:00 an het net geleverd wordt omdat de batterij vol zit. Dat is niet ideaal. Daarom ben ik benieuwd naar de update van Frank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kmf schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:44:
[...]

hoe kom je daarbij dan? de prijzen zijn morgen 0.2 cent op zijn laagst, zolang het niet 18 cent in de min is, maak je nog winst op de besparing op belasting.
Is dat niet afhankelijk van wel of geen overschot aan teruglevering per jaar? Als dat niet het geval is, kan je beter stroom gebruiken ipv terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:03
aschja schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:33:
[...]

Is dat niet afhankelijk van wel of geen overschot aan teruglevering per jaar? Als dat niet het geval is, kan je beter stroom gebruiken ipv terugleveren.
Jij hebt gewoon gelijk, en zit in dezelfde situatie als ik. Overschot op jaarlijkse basis kan je nu beter niet bij negatieven prijzen verkopen, Bij mij zijn ook een deel van de zonnepanelen uitgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvierpat
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-04 20:35
Vandaag waren er -50ct prijzen op de onbalansmarkt. En maarliefst meer dan 2 uur lang!

Frank Energie heeft mijn zonnepanelen niet uitgeschakeld. Ze hebben me gisteren al gemeld dat ze die functie nog niet hebben...
Alle winst op het laden van de batterij is tenietgedaan, want ik heb een dubbele hoeveelheid tegelijkertijd rechtstreeks vanuit pv geleverd aan het net....

Hoe is dit bij jullie gegaan?

Komt dit nu op mijn afrekening tegen de negatieve epex prijs van ongeveer -10ct, of wordt dit afgerekend tegen -50ct, omdat we op Slim Handelen zitten? Heeft een van jullie hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Ik produceer ook meer op jaarbasis dan dat ik afneem, dus ook de zonnepanelen maar uitgezet, gedurende een paar uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
emvierpat schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:31:
Vandaag waren er -50ct prijzen op de onbalansmarkt. En maarliefst meer dan 2 uur lang!

Frank Energie heeft mijn zonnepanelen niet uitgeschakeld. Ze hebben me gisteren al gemeld dat ze die functie nog niet hebben...
Alle winst op het laden van de batterij is tenietgedaan, want ik heb een dubbele hoeveelheid tegelijkertijd rechtstreeks vanuit pv geleverd aan het net....

Komt dit nu op mijn afrekening tegen de negatieve epex prijs van ongeveer -10ct, of wordt dit afgerekend tegen -50ct, omdat we op Slim Handelen zitten? Heeft een van jullie hier al ervaring mee?
Volgens mij heb ik dit ook gehad vd week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_fbnPskvSf74-lKxc3Ce-IbBPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8hJqbkloMlXimGihLfshDgtT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gezorgd dat mijn SOC 4% was, voordat vanmorgen 11u de serieus negatieve tarieven begonnen. Daarna geladen met PV en volle bak uit de grid van 13-14u. Tot 14u FE geblokkeerd. (Sinds gisteren 18u).
Om 14u FE weer toegang gegeven en de mooie onbalans resultaten meegepakt. Daarmee naar 100% geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Als jouw panelen ( net als de mijne) direct op het net leveren dan maakt het niks uit. Frank kijkt enkel naar de soc van de accu. Dus je hebt gewoon opgeladen op negatief onbalans. Jouw zonnepanelen worden afgerekend op epex en die was niet negatief .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kmf schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:25:
[...]

Als jouw panelen ( net als de mijne) direct op het net leveren dan maakt het niks uit. Frank kijkt enkel naar de soc van de accu. Dus je hebt gewoon opgeladen op negatief onbalans. Jouw zonnepanelen worden afgerekend op epex en die was niet negatief .
Als alles goed gaat wel ja. Maar het is bij mij voorgekomen dat er ontladen moet worden, maar dat de zonnestroom niet het net in gaat, maar in de batterij. Dus bij hoge positieve onbalansprijzen aan het opladen is. Dan ben je hard het bokkie. Bij pure onbalanshandel zal dit minder een issue zijn, maar ZC+ is een lastiger verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aschja schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:15:
[...]

Als alles goed gaat wel ja. Maar het is bij mij voorgekomen dat er ontladen moet worden, maar dat de zonnestroom niet het net in gaat, maar in de batterij. Dus bij hoge positieve onbalansprijzen aan het opladen is. Dan ben je hard het bokkie. Bij pure onbalanshandel zal dit minder een issue zijn, maar ZC+ is een lastiger verhaal.
jij hebt een solar edge natuurlijk met bijbehorende panelen direct op de batterij. hierdoor wordt altijd de accu geladen, net als bij @Verwijderd DC-gekoppeld.
Mijn solaredge omvormer is nog steeds op de groepenkast aangesloten en indirect op mijn accu (AC gekoppeld dus), Als mijn batterij niet in ZC zit, gaat ie niet daarvan laden. Mijn accu ziet de opwek niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvierpat
Omdat ik overproduceer moet ik naar de kale epex kijken, die was ook fors negatief met -11ct op de max

En wat een enorme gemiste kans is dit voor Frank en ons. De pv afknijpen is een heel eenvoudige oplossing om hun onbalans te verlagen, en dan kunnen ze ons net zo laten meedelen. In essentie is het hetzelfde: verlagen van teruglevering = verhogen van afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvierpat
Ik heb gezorgd dat mijn SOC 4% was, voordat vanmorgen 11u de serieus negatieve tarieven begonnen. Daarna geladen met PV en volle bak uit de grid van 13-14u. Tot 14u FE geblokkeerd. (Sinds gisteren 18u).
Om 14u FE weer toegang gegeven en de mooie onbalans resultaten meegepakt. Daarmee naar 100% geladen.
Super! Maar dat moet je dan allemaal handmatig doen denk ik? Of alles zelf geautomatiseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ik ga toch maar niet op zc+ zitten voorlopig:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BKVrQQtp/Schermafbeelding-2025-04-07-085535.png

mijn accu zit te laden met 200-400 watt op de vroege ochtendzon..... om 1 minuut daarna weer te ontladen...

mijn accu is ook keivol, dus dat wordt waarschijnlijk een slechte handelsdag

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 07-04-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kmf schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:07:
[...]

jij hebt een solar edge natuurlijk met bijbehorende panelen direct op de batterij. hierdoor wordt altijd de accu geladen, net als bij @Verwijderd DC-gekoppeld.
Mijn solaredge omvormer is nog steeds op de groepenkast aangesloten en indirect op mijn accu (AC gekoppeld dus), Als mijn batterij niet in ZC zit, gaat ie niet daarvan laden. Mijn accu ziet de opwek niet eens.
Ik heb in de manual van BYD de uitknop van de batterij gevonden. Ik heb gisteren de omvormer uitgezet, maar dan kapt de batterij er dus ook mee. Maar ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik de batterij gewoon uit zet. Want hij is nu dus nu weer alle zonne-energie in de batterij aan het duwen. En dan kan ik vanmiddag weer tegen 0,002 terugleveren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aschja schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:33:
[...]

Ik heb in de manual van BYD de uitknop van de batterij gevonden. Ik heb gisteren de omvormer uitgezet, maar dan kapt de batterij er dus ook mee. Maar ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik de batterij gewoon uit zet. Want hij is nu dus nu weer alle zonne-energie in de batterij aan het duwen. En dan kan ik vanmiddag weer tegen 0,002 terugleveren. 8)7
hoe zijn je panelen dan aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tip: doe 's-morgens onbalanshandel en vanaf 12 uur, bij laag tarief, ZC+. Dan gaat je opwek het grid in tot 12 uur, en vanaf die tijd 3 uur lang naar de batterij. Om 15u evt. weer naar ZC+

Ik heb FE gevraagd of er een mogelijkheid is om een API ter beschikking te stellen om de app zelf te kunnen besturen, dat zou voorlopig een hoop ergernis weg kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me dat je jouw systeem via de modbus moet kunnen aansturen, dan krijg je een hoop meer vrijheid van handelen. Het gaat dan om de modbus van de omvormer.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
[...]

Kun je de max SOC van je batterij niet ergens instellen?
Ik doe nu tot 13.00 max 50% en daarna geef ik hem vrij tot 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 11:10
Darth_Fedor schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:26:
Prima om te horen dat Frank meeleest!

Dan meteen een Tweakers vraag aan hen: Er zijn hier veel Tweakers die jullie graag willen helpen met het ontwikkelen en testen van jullie software. Waarom niet een groep uitnodigen voor de bèta versies? Ik doe graag mee daaraan.
Ik doe graag mee :). Soms snap ik het algoritme echt niet. Heel benieuwd hoe 'slim' het daadwerkelijk is. Denk dat als we hier samen aan mee helpen er vast het e.e.a. beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mine_phun
Julianvvz schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:42:
[...]

Ik doe graag mee :). Soms snap ik het algoritme echt niet. Heel benieuwd hoe 'slim' het daadwerkelijk is. Denk dat als we hier samen aan mee helpen er vast het e.e.a. beter kan.
Het zullen vast hele lieve mensen zijn bij Frank maar met mijn 20kW batterij kom ik verder met slim handelen dan zij. Vandaag toch al weer 6,70 euro ( all-in ). Ik snap ook niet dat mensen de slechte resultaten accepteren, maar goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo90_GD0R9mATwtCmpnOOnA1_HM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c3OADbfNPVduF51Ucpn91Vce.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

mine_phun schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:17:
Vandaag toch al weer 6,70 euro ( all-in ). Ik snap ook niet dat mensen de slechte resultaten accepteren, maar goed.

[Afbeelding]
Vandaag? Je hebt de hele week ook niet meer dan 6,70 verdiend, het hele jaar ook niet, en de tijd van je telefoon is in de toekomst... Iets klopt hier niet...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mine_phun schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:17:
[...]

Het zullen vast hele lieve mensen zijn bij Frank maar met mijn 20kW batterij kom ik verder met slim handelen dan zij. Vandaag toch al weer 6,70 euro ( all-in ). Ik snap ook niet dat mensen de slechte resultaten accepteren, maar goed.

[Afbeelding]
zo, leg eens uit hoe je met 19kWh laden en 18 kWh ontladen wel 6 euro 70 cent hebt verzameld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Verwijderd schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:13:
[...]

Tip: doe 's-morgens onbalanshandel en vanaf 12 uur, bij laag tarief, ZC+. Dan gaat je opwek het grid in tot 12 uur, en vanaf die tijd 3 uur lang naar de batterij. Om 15u evt. weer naar ZC+

Ik heb FE gevraagd of er een mogelijkheid is om een API ter beschikking te stellen om de app zelf te kunnen besturen, dat zou voorlopig een hoop ergernis weg kunnen nemen.
Dank voor de tip. Ik ga het proberen. Ik heb alleen niet veel hoop. Dit vanwege het feit dat wanneer ik onbalans aanzet dat prima gewerkt heeft. Maar als ik om 12:00 ZC+ inschakel de omschakeling hiervan pas om 18:00 zichtbaar was. Maar ik ga het eens proberen.
Verwijderd schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:17:
Het lijkt me dat je jouw systeem via de modbus moet kunnen aansturen, dan krijg je een hoop meer vrijheid van handelen. Het gaat dan om de modbus van de omvormer.
Dit klinkt echt als abracadabra voor me. Zal me eens inlezen wat de mogelijkheden zijn. Het is namelijk zo dat in de app van solaredge de batterij helemaal is dichtgetimmerd door FE. Geen opties. Ik kan zelfs de dynamische tarieven niet de app zetten, omdat ik de beheerder niet ben van de batterij.
kliffen schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:30:
[...]

Kun je de max SOC van je batterij niet ergens instellen?
Ik doe nu tot 13.00 max 50% en daarna geef ik hem vrij tot 90%.
Was het maar waar. Maar de batterij is helemaal dichtgetimmerd door FE en SE. Dat is wel het jammere aan dit systeem. Ik had me hier echt beter moeten inlezen. Ook het feit dat ik maar max 5kwh kan laden en ontladen bijv. Het is in essentie een hele prettig systeem. Maar het voelt als een lock-in. Want zonder FE heb ik geen idee hoe deze batterij aan het handelen krijg. Er zit geen app/ai module bij de BYD batterijen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mine_phun
voodooless schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:19:
[...]

Vandaag? Je hebt de hele week ook niet meer dan 6,70 verdiend, het hele jaar ook niet, en de tijd van je telefoon is in de toekomst... Iets klopt hier niet...
Sinds vandaag in elkaar gezet met Home Assistant
+1 Heraklion tijd 😂

Vakantierust is altijd leuk om ff te knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mine_phun
kmf schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:38:
[...]

zo, leg eens uit hoe je met 19kWh laden en 18 kWh ontladen wel 6 euro 70 cent hebt verzameld?
Ontladen tegen epex all-in vanmorgen
Vanmiddag batterij opgeladen.
Toen prijs positief werd terug geleverd zonder batterij te laden want die was vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

UPDATE over de UPDATE van Frank

>>>>Bedankt voor je bericht. Een datum is op dit moment lastig te stellen, aangezien we met meerdere projecten en verbeteringen tegelijk bezig zijn.

Als streven hebben we eind deze maand, maar pin me er niet op vast.

Als we tot slot nog proefkonijnen nodig hebben dan hoor je van ons! In het meeste geval is het een simpele aanpassing van het commando, en zal echt testen niet nodig zijn. Je hoort van ons.
<<<<<

Ik ben bang dat het nog even gaat duren dus, even een ander vraagje, om er voor te zorgen dat mijn thuis batterij/ Frank van het net haalt snachts en overdag eerst de batterij vol laad met PV zou ik met de internet verbinding verbreken met Frank dit kunnen voorkomen? Ik heb een Bliq batterij trouwens

[ Voor 25% gewijzigd door Pbr op 07-04-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mine_phun schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:17:
[...]

Ontladen tegen epex all-in vanmorgen
Vanmiddag batterij opgeladen.
Toen prijs positief werd terug geleverd zonder batterij te laden want die was vol
Ik kom zelf met 18KWh niet verder dan €3,03. Als je daadwerkelijk 20KW vermogen hebt dan kon je vandaag maximaal €3,60 verdienen in 1 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Ik heb net in de app FE losgekoppeld. Even wachten totdat het systeem mijn batterijen weer teruggeeft en dan eens kijken wat die AI van Sigenery ervan bakt.

Als de nieuwe update voor ZC+ er is dan mag je weer terug. Resultaten zijn nu zo bedroevend dat ik wel even wil zien wat die AI kan organiseren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 13:48
Pbr schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:00:

….

Ik ben bang dat het nog even gaat duren dus, even een ander vraagje, om er voor te zorgen dat mijn thuis batterij/ Frank van het net haalt snachts en overdag eerst de batterij vol laad met PV zou ik met de internet verbinding verbreken met Frank dit kunnen voorkomen? Ik heb een Bliq batterij trouwens
Mocht je Home Assistent hebben draaien en je Bliq batterij bij SAJ vandaan komen kan je gebruik maken van de volgende integration

https://github.com/stanus74/home-assistant-saj-h2-modbus

Hiermee kan je de batterij terug in zelfconsumptie forceren.

Het gaat dan specifiek over de ‘charging control’ als deze uit staat staat je batterij in zelfconsumptie en trekt hij geen energie vanuit het net.

Wat ik gedaan heb is een automation gemaakt die een trigger heeft dat als ‘charging control’ van uit naar aan gaat en het tussen zonsondergang en zonsopkomst is ik de charging control weer uit zet via Home assistent.

Wellicht kan dit je nog helpen.
Voor mijn Bliq batterij werkt dit prima.

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

BJD1997 schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:07:
[...]

Mocht je Home Assistent hebben draaien en je Bliq batterij bij SAJ

Wat ik gedaan heb is een automation gemaakt die een trigger heeft dat als ‘charging control’ van uit naar aan gaat en het tussen zonsondergang en zonsopkomst is ik de charging control weer uit zet via Home assistent.

Ik ben een tijdje bezig geweest met home assistant, maar kwam er niet uit, programeren was niet mijn sterkste kant |:( .vervolgens maar aan mijn neef gegeven.
Ik dacht meer in de orde van ergens de stekker van bijvoorbeeld de WiFi er uit trekken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Darth_Fedor schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:06:
Ik heb net in de app FE losgekoppeld. Even wachten totdat het systeem mijn batterijen weer teruggeeft en dan eens kijken wat die AI van Sigenery ervan bakt.

Als de nieuwe update voor ZC+ er is dan mag je weer terug. Resultaten zijn nu zo bedroevend dat ik wel even wil zien wat die AI kan organiseren.....
Dat wilde ik vandaag ook gaan doen. Ik heb ook een Sigenstor. Om te vergelijken zal ik hem in zc+ laten staan. Wil je laten weten wanneer je de batterij weer in eigen beheer hebt, dan kunnen we vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mine_phun
Verwijderd schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:46:
[...]

Ik kom zelf met 18KWh niet verder dan €3,03. Als je daadwerkelijk 20KW vermogen hebt dan kon je vandaag maximaal €3,60 verdienen in 1 uur.
De all in epex stond gisterochtend op 35 cent

De zonnepanelen leveren energie op waar je geen EB over hoeft te betalen maar de waarde is wel de waarde als zijnde dat ik een kWh moet kopen uit het net, met EB dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
kliffen schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:05:
[...]

Dat wilde ik vandaag ook gaan doen. Ik heb ook een Sigenstor. Om te vergelijken zal ik hem in zc+ laten staan. Wil je laten weten wanneer je de batterij weer in eigen beheer hebt, dan kunnen we vergelijken.
Goed plan. Ik heb een Sigenstore 24 kWh met 12 kw controler. Zonnepanelen direct aangesloten hierop (2,5 kWp zonkant en 3,5 kWp ochtend kant).
Gisteren losgekoppeld in de FE app, maar nog geen controle terug. Ik laat het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Darth_Fedor schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:52:
[...]

Goed plan. Ik heb een Sigenstore 24 kWh met 12 kw controler. Zonnepanelen direct aangesloten hierop (2,5 kWp zonkant en 3,5 kWp ochtend kant).
Gisteren losgekoppeld in de FE app, maar nog geen controle terug. Ik laat het hier weten.
Die van mij heeft 32kWh met omvormer begrensd op 9kW. PV ook direct 4,5kWp oost en 4,5kWp west.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Darth_Fedor schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:52:
[...]

Los koppelen is niet genoeg. Je moet hun mailen om hem volledig te ontkoppelen is mijn ervaring.

Ik begrijp overigens niks van hun model. Met de nieuwe release van ZC+ weer eens getest maar:
- S'nachts gaat mijn batterij gewoon in standby terwijl hij ~85% vol is.
- Consumeer ik stroom van het net
- Zodra de zon schijnt kan ik niet laden want zit mijn batterij nog vol.

Daarna maar weer onbalans aangezet.
- Nu staat mijn batterij midden op de dag op standby, terwijl de energie prijzen laag zijn (want 12u en zonnig)
- Mijn zonne-energie gaat dus midden op de dag het net op terwijl mijn batterij niet vol is :?

Niks doen is simpelweg voordeliger momenteel.

[ Voor 5% gewijzigd door Jay-v op 08-04-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Jay-v schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:58:
[...]

Los koppelen is niet genoeg. Je moet hun mailen om hem volledig te ontkoppelen is mijn ervaring.

Ik begrijp overigens niks van hun model. Met de nieuwe release van ZC+ weer eens getest maar:
- S'nachts gaat mijn batterij gewoon in standby terwijl hij ~85% vol is.
- Consumeer ik stroom van het net
- Zodra de zon schijnt kan ik niet laden want zit mijn batterij nog vol.

Daarna maar weer onbalans aangezet.
- Nu staat mijn batterij midden op de dag op standby, terwijl de energie prijzen laag zijn (want 12u en zonnig)
- Mijn zonne-energie gaat dus midden op de dag het net op terwijl mijn batterij niet vol is :?

Niks doen is simpelweg voordeliger momenteel.
Ik moet helaas zeggen dat ik grotendeels hetzelfde ervaar. Ik zie in mijn Homewizard app dat mijn meter vannacht een uur lang 3kwh verbruik heeft geregistreerd (warmtepomp), maar dat had dus uit de batterij moeten komen. Laden en ontladen werkt niet in de piekuren. De ochtendzon gooit mijn batterij vol. Ik heb vanochtend mijn batterij op onbalans gezet om dat te voorkomen. Ik heb net om 13:00 de status terug naar ZC+ gezet, maar dit werkt niet. Ik weet nu al dat dit pas vanavond om 18:00/19:00 gebeurt. Het is om gek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
aschja schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:12:
[...]

Ik moet helaas zeggen dat ik grotendeels hetzelfde ervaar. Ik zie in mijn Homewizard app dat mijn meter vannacht een uur lang 3kwh verbruik heeft geregistreerd (warmtepomp), maar dat had dus uit de batterij moeten komen. Laden en ontladen werkt niet in de piekuren. De ochtendzon gooit mijn batterij vol. Ik heb vanochtend mijn batterij op onbalans gezet om dat te voorkomen. Ik heb net om 13:00 de status terug naar ZC+ gezet, maar dit werkt niet. Ik weet nu al dat dit pas vanavond om 18:00/19:00 gebeurt. Het is om gek van te worden.
Hetzelfde hier.
Het enige waar ik wat mee kan sturen is de maximum SOC van mijn batterij instellingen aanpassen. Voordat mijn PV starten zet ik het max op 50%. Om 13.00 op 90%.
Helaas wordt er ‘s nachts niet ontladen in de ZC+ modus, dus ik zak maximaal naar 65% nu in de ochtendspits.
Dit helpt: :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

kliffen schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:32:
[...]

Hetzelfde hier.
Het enige waar ik wat mee kan sturen is de maximum SOC van mijn batterij instellingen aanpassen. Voordat mijn PV starten zet ik het max op 50%. Om 13.00 op 90%.
Helaas wordt er ‘s nachts niet ontladen in de ZC+ modus, dus ik zak maximaal naar 65% nu in de ochtendspits.
Dit helpt: :9B
Wat voor batterij heb je?

Ik heb mijn Sigen via modbus in Home Assistant hangen. Je kan het oplossen door "sigen_remote_ems_control_mode_code" naar 5 of 6 te zetten in de ochtend piek.

Dan ontlaad het volledig het net op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Jay-v schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:38:
[...]

Wat voor batterij heb je?

Ik heb mijn Sigen via modbus in Home Assistant hangen. Je kan het oplossen door "sigen_remote_ems_control_mode_code" naar 5 of 6 te zetten in de ochtend piek.

Dan ontlaad het volledig het net op
Ik heb ook sigenstor, maar geen home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvierpat
Ik heb mijn Sigen via modbus in Home Assistant hangen.
Hi Jay-v, heb je toevallig ergens beschreven hoe je dat hebt gedaan? 🙏🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Update van FE. Ze weten niet wat het probleem is dus ze hebben zonder mij te informeren gewoon de batterij ontkoppeld.

Jippie. /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

emvierpat schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:04:
[...]

Hi Jay-v, heb je toevallig ergens beschreven hoe je dat hebt gedaan? 🙏🙏
Ja, de instructies staan op deze Github: https://github.com/TypQxQ...ome-Assistant-Integration.

Nadat je de modbus hebt geconfigureerd, kan je het dashboard laden: https://github.com/TypQxQ...ashboard_TypQxQ/README.md

Dan kan je "Sigen Remote EMS" op enabled zetten.

En dan kan je vanuit HomeAssistant de juiste mode aansturen:

https://github.com/TypQxQ...igenergy.yaml#L1711-L1724

Mode "2: Maximum self-consumption", is de default.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA_Uihdaw655h7h9y_-HSQIQUd0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YQ8tLFBIgHB6IO05Y8zT2kYz.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-09 20:39
BJD1997 schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:07:
[...]

Mocht je Home Assistent hebben draaien en je Bliq batterij bij SAJ vandaan komen kan je gebruik maken van de volgende integration

https://github.com/stanus74/home-assistant-saj-h2-modbus

Hiermee kan je de batterij terug in zelfconsumptie forceren.

Het gaat dan specifiek over de ‘charging control’ als deze uit staat staat je batterij in zelfconsumptie en trekt hij geen energie vanuit het net.

Dank, dit gaat ik komende dagen ook proberen in te regelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 13:48
@ManiNL

Mocht je er niet uitkomen met Home Assistant doe je maar even een berichtje mijn kant op.

Kan ik je eventueel erbij helpen :)

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 168% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2025 09:41 . Reden: Verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aschja schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:48:
Update van FE. Ze weten niet wat het probleem is dus ze hebben zonder mij te informeren gewoon de batterij ontkoppeld.

Jippie. /s
en werkt het weer naar verwachting dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

:D
dit moet toch een van de kortste forum postings zijn die ik ooit heb gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:21
Jay-v schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:52:
[...]

Ja, de instructies staan op deze Github: https://github.com/TypQxQ...ome-Assistant-Integration.

Nadat je de modbus hebt geconfigureerd, kan je het dashboard laden: https://github.com/TypQxQ...ashboard_TypQxQ/README.md

Dan kan je "Sigen Remote EMS" op enabled zetten.

En dan kan je vanuit HomeAssistant de juiste mode aansturen:

https://github.com/TypQxQ...igenergy.yaml#L1711-L1724

Mode "2: Maximum self-consumption", is de default.

[Afbeelding]
Klopt het dat jij jezelf dan volledig los hebt gemaakt van de onbalans? Ik heb dat een tijdje geleden zelf ook zo gedaan en met geen mogelijkheid kon ik de onbalans weer actief krijgen. FE had ook wat moeite om me weer aan te melden (moesten over en weer met Sigenergy mailen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

fijn, net tijdens de onbalanspieken is Frank de verbinding kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 22:19
kmf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:11:
fijn, net tijdens de onbalanspieken is Frank de verbinding kwijt...
Hier ook al 87 minuten de verbinding kwijt, dacht dat het aan mij lag...

Als ik nu handmatig een ontlaad commando geef, wordt er dan afgerekend op de onbalans of EPEX prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:13
Onbalanspieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kmf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:53:
[...]

en werkt het weer naar verwachting dan?
Ik hou het voor nu even zo. Ik ben de instelling van mijn omvormer ook aan het bestuderen. Die opties waren niet zichtbaar omdat FE controle had. Kan ook zelf manueel op- en ontladen.

Daarnaast gaven ze aan dat SE de problemen nog niet opgelost heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Innomine schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:30:
[...]

Hier ook al 87 minuten de verbinding kwijt, dacht dat het aan mij lag...

Als ik nu handmatig een ontlaad commando geef, wordt er dan afgerekend op de onbalans of EPEX prijs?
achteraf op onbalans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

vind ik van wel

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PvTpJt1N/Schermafbeelding-2025-04-09-124856.png

hadden toch zeker een 50 cent aan winst kunnne betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

aschja schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:43:
[...]

Ik hou het voor nu even zo. Ik ben de instelling van mijn omvormer ook aan het bestuderen. Die opties waren niet zichtbaar omdat FE controle had.
dat vind ik wel weer bijzonder. ik heb namelijk wel alle instellingen, maar de accu reageert er niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kmf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:51:
[...]

dat vind ik wel weer bijzonder. ik heb namelijk wel alle instellingen, maar de accu reageert er niet meer op.
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt. Maar als FE de controle van de batterij overneemt krijg je in de SolarEdge app geen toegang meer tot de batterij instellingen. Dat hele veld is grijs. Nu FE de controle heeft verbroken is het in principe gewoon een domme batterij geworden. Maar heb ik nu wel toegang tot de batterijmodus instellingen in de app.

_Eigen gebruik maximaliseren
_Time of Use
_Handmatige controle

Daar ga ik de komende dagen even naar kijken. Want als er in de avond piekprijzen zijn op de EPEX markt, kan ik gewoon een handmatige ontlaadcommando geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Frank blijft maar laadopdrachten geven terwijl de onbalansprijs hetzelfde is als de epex prijs en ik PV meer dan voldoende heb. Geen enkel resultaat met die ‘onbalans’handel, behalve voor Frank via de netaansluiting (mjjn PV het net op met inkoopkosten). Om gek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:21
kliffen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:26:
Frank blijft maar laadopdrachten geven terwijl de onbalansprijs hetzelfde is als de epex prijs en ik PV meer dan voldoende heb. Geen enkel resultaat met die ‘onbalans’handel, behalve voor Frank via de netaansluiting (mjjn PV het net op met inkoopkosten). Om gek van te worden.
Was het maar waar dat de onbalans prijs hetzelfde is als EPEX. Deze ochtend is ie vol gaan ontladen terwijl de onbalans onder EPEX zat. Netto verlies.. ze denken het waarschijnlijk in de middag met lage prijzen weer te kunnen laden maar de afgelopen dagen was het in de middag soms zelfs hoger dan de EPEX... Is kennelijk erg moeilijke materie om een algoritme voor te maken 8)7

Ik wilde ook weer terug op zelf sturen maar met de bewolkte(re) dagen voor de boeg hoop ik toch nog iets van de stroomkosten tot dusver terug te verdienen.

[ Voor 9% gewijzigd door stefan1512 op 09-04-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

stefan1512 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:30:
[...]

Klopt het dat jij jezelf dan volledig los hebt gemaakt van de onbalans? Ik heb dat een tijdje geleden zelf ook zo gedaan en met geen mogelijkheid kon ik de onbalans weer actief krijgen. FE had ook wat moeite om me weer aan te melden (moesten over en weer met Sigenergy mailen)
Nee, ik heb hem eerste netjes afgemeld bij Frank. De batterij gaat dan terug naar de default mode.

Intussen begonnen wat info in Home Assistant te laden. Mijn plan is om het initieel simpel te houden met automation.

1. Battery ontladen op het net wanneer de ochtend piek start.
2. Alle energie uit de panelen het net op sturen.
3. Wanneer de prijzen negatief worden OF wanneer het laagste punt van de dag bereikt wordt overschakelen op zelf consumptie, de energie uit zonnepanelen gaat dan de batterij in.

Voor nu alleen het dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwP82vSItmuhvqALAFZUn1FDVS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PofXLZQBPXqklH54tL0aBhlJ.png?f=fotoalbum_large

Zodra ik de boel in elkaar heb zitten zal ik de sensors, automations en het dashboard delen. Mocht er iemand goede ideën hebben hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Zo, controle over mijn Sigenstore weer terug. Was idd een mailtje naar FRANK voor nodig, maar dan ook snel geregeld (bedankt Jasper!).

AI modus aangezet en begon meteen met laden. Nu alleen nog iets doen met de tarieven. Hij gebruikt nu de standaard variabele prijzen, niet gecorrigeerd met Frank opslag, maar moet in iedergeval helpen om inkopen/verkopen te bepalen.

Ik ben nu erg benieuwd wat die AI gaat doen als de tarieven vanmiddag hoog zijn. Verkopen klinkt logisch maar de nachttarieven zijn vannacht hoog, dus misschien beter om te bewaren? Ook omdat er morgen bewolking wordt verwacht....
We gaan het meemaken.

Zou wel leuk zijn als Frank de AI de planning laat doen en "inbreekt" bij onbalans. Toekomstmuziek.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRpnk6zM5-27Ll6TRGDeCg_JNh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXg6EgkHulL15CeV07sxLZX9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Darth_Fedor op 09-04-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:03
Buiten de irritatie die we allemaal hebben zijn er ook dingen waar ik me ook zorgen om maak:

1) Toen vorig jaar het niet zo goed werkte, zou er ook een nieuwe update komen. Veertled werd dat het de volgende week zou zijn toen eind van de maand, en toen weer vrij snel, en uiteindelijk waren we een half jaar verder met deze versie als resultaat. Het begint er nu weer hetzelfde uit te zien, en dat gaat gewoon betekenen dat we dadelijk de gehele zomer missen, wat rampzalig zou zijn betreffende de opbrengst.

2) De handelsindex die weergeeft hoe de onbalans presteert vergeleken met het gemiddelde, Die staat nu voor April op 40% en ik heb 6,74 als onbalansresultaat. dit beloofd niet vel goeds wat betreft hun eigen verwachting.

3) De functie Zelfconsumptie is er bij gekomen. Mijns inzien is het zo dat een normale zelfconsumptie betekent dat je batterij wordt geladen door PV en ontladen als er geen overschot meer is, en pas van het net wordt getrokken als de batterij leeg is. Nu is er een versie met ZC+ dat overschakelt als de prijs boven een ingestelde waarde komt. En dat gedeelte werkt, maar het is toch onzin om de rest van de aansturing zelfconsumptie te noemen. Ik vraag me af of dit geen verkeerde voorstelling is van wat ze beloofd hebben.

4) Ook ik vrees dat ik na 9 maanden op de onbalans OF ook aan de HA moet, OF het bij FE maar ga opgeven. In geval het laatste wacht ik nog wel de zomer af, en als dat niks wordt dan zal ik ook geheel bij FE weg gaan uit pure onvrede hoe het hier aan toe gaat. De communicatie is goed en snel, maar er gebeurd gewoon niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
AI opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSiySySHtXHdQDPRCO2R_ThOgFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9Gb1894mXbIHOfWfuY9CXPf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytQch8uyz1SFTjzzduR0irAi8wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwOixVvCMoMApUuDMLQuSh0u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bestel alvast een nieuwe auto! _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door Darth_Fedor op 09-04-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Je kunt voor de tarieven nog extra parameters opgeven in de Sigen app. Bv. Correctie voor btw, verlies heen en weer van de omvormer en inkoop/verkoopvergoedingen.
Dan handelt de Sigen alleen bij een fatsoenlijk prijsverschil tussen inkoop en verkoop.
De basis is dan de kale inkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Kan je aangeven welke waarden ik kan/moet gebruiken en waar? Zag ergens al een formule waarvan mijn brein raar ging doen....

Verliezen zullen wel gelijk zijn aan de jouwe.

Mijn huidige gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFLiEsl9-_De5hYvJnIL22YdnNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNhw6yC61qssziXK8rP9pZ5t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Darth_Fedor op 09-04-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Darth_Fedor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:28:
Kan je aangeven welke waarden ik kan/moet gebruiken en waar? Zag ergens al een formule waarvan mijn brein raar ging doen....

Mijn huidige gegevens:
[Afbeelding]
Lastig om daar goede info over te vinden inderdaad. Ik heb het maar een weekje gebruikt en heb de verkoop 4 cent lager gemaakt dan de inkoop. Hiermee compenseer je de inkoopkosten en verlies. Is natuurlijk een benadering, want als de stroomprijs heel hoog is of heel laag dan klopt de som niet meer.
Dit is obv de gemiddelde stroomprijs van 28 cent.
Dus de bovenste zo laten en de onderste op 0,12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-09 16:01
Darth_Fedor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:28:

Mijn huidige gegevens:
[Afbeelding]
Bij mij heb ik voor de verkoop een negatief getal gezet achter de +. Dat is namelijk wat er in de zak van Frank gaat.

1.11 * prijs + -0,012
Pagina: 1 ... 23 ... 38 Laatste