Zo, dat wil ik ook wel. Totale kortingsfactuur vandaag is 6 cent😂Darth_Fedor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:16:
AI opties:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik bestel alvast een nieuwe auto!
En waarom gebruik je 1,11 ipv 1,21? Heb net de sigen een paar dagen en maar begonnen met eerst day ahead gezien de negatieve berichten hier over onbalans.Pistoletje schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:56:
[...]
Bij mij heb ik voor de verkoop een negatief getal gezet achter de +. Dat is namelijk wat er in de zak van Frank gaat.
1.11 * prijs + -0,012
"Bedankt voor je bericht. Er is momenteel een API update bij Alpha bezig, hierdoor zijn wij alle connecties kwijt. Dit is hopelijk voor het eind van de middag/begin avond weer hersteld."Innomine schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:30:
[...]
Hier ook al 87 minuten de verbinding kwijt, dacht dat het aan mij lag...
Als ik nu handmatig een ontlaad commando geef, wordt er dan afgerekend op de onbalans of EPEX prijs?
Aldus een snelle reactie van Jasper
het is wel prettig om te zien wat mijn accu doet als hij niet bij Frank zit. standaard dus nom, alle zonne-energie opgeslurpt. 0 teruglevering.Innomine schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:14:
[...]
"Bedankt voor je bericht. Er is momenteel een API update bij Alpha bezig, hierdoor zijn wij alle connecties kwijt. Dit is hopelijk voor het eind van de middag/begin avond weer hersteld."
Aldus een snelle reactie van Jasper
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
En dan in de dure uren terugleveren en dat dan automatisch. Dat zou de NOrM moeten zijnkmf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:52:
[...]
het is wel prettig om te zien wat mijn accu doet als hij niet bij Frank zit. standaard dus nom, alle zonne-energie opgeslurpt. 0 teruglevering.
Dat is mijn willekeurige afwijking om iets aan omzetverlies te corrigeren en de cijfers in de app minder rooskleurig te maken.daentje schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:48:
[...]
En waarom gebruik je 1,11 ipv 1,21? Heb net de sigen een paar dagen en maar begonnen met eerst day ahead gezien de negatieve berichten hier over onbalans.
Verwijderd
Momenteel, met veel zon-uren, block ik FE 6u/dag: 3 om te ontladen op piek tarief ('s-morgens 1,'s-avonds 2) en 3 uur laden bij negatieve teruglever-tarieven. Dit heeft deze maand €1,50/dag aan extra opbrengst gebracht (buiten de reguliere PV opbrengst). Daarbuiten helaas slechts €0,65/dag onbalans.
Hopelijk komen de onbalans-opbrengsten van vorig jaar zomer weer terug: met mijn 5KW vermogen tot €160/maand. Daar kan zelf handelen op EPEX écht niet tegenop.
Ik heb FE gevraagd of het mogelijk is een api ter beschikking te stellen, zodat vanuit HA (en dergelijke) met een algoritme kan worden gestuurd op onbalans / ZC+ / zelfsturen. Helaas vinden ze de handmatige 2 mogelijkheden in de app voldoende. Als ik zelf aanstuur is de kans aanwezig mooie onbalans pieken te missen, ik probeer daar met de aansturing op vermogen (laden/ontladen) iets mee te doen. Helaas heb ik geen realtime Onbalans info beschikbaar in HA, dat zou een optimaal resultaat opleveren.
Ik blijf dan FE toegang geven, maar overrule het commando dat gestuurd wordt (dat wordt normaliter elke 500 sec. gedaan, op RT2 na: dan grijpt FE in). Dat is me afgelopen zondag goed gelukt: toen kon ik het onbalans resultaat verhogen door te blijven ontladen bij de nagatieve pieken onbalans. Dat was echter gebaseerd op een analyse van mij, waarbij sterk negatieve onbalans te verwachten was. FE zelf reageert nl. te laat.
Toch heeft FE trouwens de beste resultaten in de markt op onbalans!
Hopelijk komen de onbalans-opbrengsten van vorig jaar zomer weer terug: met mijn 5KW vermogen tot €160/maand. Daar kan zelf handelen op EPEX écht niet tegenop.
Ik heb FE gevraagd of het mogelijk is een api ter beschikking te stellen, zodat vanuit HA (en dergelijke) met een algoritme kan worden gestuurd op onbalans / ZC+ / zelfsturen. Helaas vinden ze de handmatige 2 mogelijkheden in de app voldoende. Als ik zelf aanstuur is de kans aanwezig mooie onbalans pieken te missen, ik probeer daar met de aansturing op vermogen (laden/ontladen) iets mee te doen. Helaas heb ik geen realtime Onbalans info beschikbaar in HA, dat zou een optimaal resultaat opleveren.
Ik blijf dan FE toegang geven, maar overrule het commando dat gestuurd wordt (dat wordt normaliter elke 500 sec. gedaan, op RT2 na: dan grijpt FE in). Dat is me afgelopen zondag goed gelukt: toen kon ik het onbalans resultaat verhogen door te blijven ontladen bij de nagatieve pieken onbalans. Dat was echter gebaseerd op een analyse van mij, waarbij sterk negatieve onbalans te verwachten was. FE zelf reageert nl. te laat.
Toch heeft FE trouwens de beste resultaten in de markt op onbalans!
hmm.. balen, ik kan standaard mijn alphaESS niet geforceerd ontladen. laden lukt wel. (Modbus heb ik niet, want die is nu met wifi verbonden)

Frank ligt er al een dag uit....

[ Voor 40% gewijzigd door kmf op 10-04-2025 08:35 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Je hebt niks gemist, ik heb in 3 dagen tijd nog geen euro verdiendkmf schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:22:

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Modbus werkt ook over wifi. Je hebt uiteraard wel het ip-adres van je inverter nodig, maar dat vindt je in je router.kmf schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:22:
hmm.. balen, ik kan standaard mijn alphaESS niet geforceerd ontladen. laden lukt wel. (Modbus heb ik niet, want die is nu met wifi verbonden)
Je kunt de inverter trouwens naast de wifi dongle ook bedraad aansluiten. Zelf heb ik de dongle verwijderd.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2025 09:08 ]
Dat lijkt mij ook. Inmiddels ben ik een stapje verder met Home Assistant en heb ik het zo ver geregeld dat hij automatisch gaat dischargen in de ochtend piek:Rojado schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:10:
[...]
En dan in de dure uren terugleveren en dat dan automatisch. Dat zou de NOrM moeten zijn
/f/image/h6ZS1mEZoEALyntee0PsWYeK.png?f=fotoalbum_large)
Nu moet ik wel opletten dat ik een buffertje aanhoudt voor bewolkte dagen. Mijn doel is om een "condition" in te bakken op basis van de weersvoorspellingen.
Momenteel switched hij terug naar zelf consumptie als de prijzen <=0.00 zijn of op het laagste moment van de dag. Dat betekend dus dat
- Mijn batterij pas gaat laden wanneer de elektriciteit het minst oplevert of wanneer ik moet betalen voor terugleveren.
- Tot dat moment draait mijn consumptie op zonne-energie en gaat de overcapaciteit meteen de grid op.
Nou, Frank heeft de verbinding weer herstel, dus mijn experiment met de settings is voorbij, maar het is wel fijn om weer extra kennis van de werking van de Alpha op te doen. (stiekem beetje jaloers op de ai-mogelijkheid van sigenstor)
ik pm je wel even voor meer infoVerwijderd schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:05:
[...]
Modbus werkt ook over wifi. Je hebt uiteraard wel het ip-adres van je inverter nodig, maar dat vindt je in je router.
Je kunt de inverter trouwens naast de wifi dongle ook bedraad aansluiten. Zelf heb ik de dongle verwijderd.
Laat ik starten met dat je dit goed gedaan hebt. HuldeJay-v schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:57:
[...]
Dat lijkt mij ook. Inmiddels ben ik een stapje verder met Home Assistant en heb ik het zo ver geregeld dat hij automatisch gaat dischargen in de ochtend piek:
[Afbeelding]
Nu moet ik wel opletten dat ik een buffertje aanhoudt voor bewolkte dagen. Mijn doel is om een "condition" in te bakken op basis van de weersvoorspellingen.
Momenteel switched hij terug naar zelf consumptie als de prijzen <=0.00 zijn of op het laagste moment van de dag. Dat betekend dus dat
- Mijn batterij pas gaat laden wanneer de elektriciteit het minst oplevert of wanneer ik moet betalen voor terugleveren.
- Tot dat moment draait mijn consumptie op zonne-energie en gaat de overcapaciteit meteen de grid op.
Een paar tips naar aanleiding van je screenshot
- De prijs van Frank is niet de prijs voor feed-in. Is slechts voor afname. Frank rekent namelijk teruglever*kosten* al noemen ze dat anders
Afname = epex + belasting + btw + opslag frank
Feedin = epex + belasting + btw - MIN kosten Frank.
- Je kan je batterij het beste leeg houden tot een uur of 11. Pas daarna wil je laden als de prijs laag is. Hiervoor wil je gewoon terugleveren. Ik heb dat punt staan op 3 cent.
- Je kan kijken of er ( ook al is er weinig zon ) grote verschillen zijn op een dag in prijs. Zo ja, dan kan je best laden tegen laag tarief
- http://forecast.solar is je vriend
- Onthoud -> energie uit PV is belastingvrij en moet altijd je voorkeur krijgen ( is 99% van de tijd het goedkoopste )
Als je hulp nodig hebt mag je best een PM sturen.
En als laatste : misschien moeten we hier een eigen topic voor maken. Ik begrijp die manager bij FE ook heus ook … die verdomde mensen met zonnepanelen verdienen geen hol aan … dus laten we ze een handje helpen en niet dit hele topic volstuwen met dit maar het parkeren naar een eigen topic?
Vandaag iets beter. €3,60 op de kortingsfactuur met onbalans
Voorlopig resultaat vandaag (Denk erom dat de prijs een gok is!).
Dit is dus wat de Sigenery zelf doet in AI mode. Geen idee of er nog Frank slimme kortingen bij horen. Laten we kijken of dit te relativeren aan ZC+ is.
Dit is dus wat de Sigenery zelf doet in AI mode. Geen idee of er nog Frank slimme kortingen bij horen. Laten we kijken of dit te relativeren aan ZC+ is.
:strip_exif()/f/image/jELd7SgQjmFaDyMuu1MvyOj4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Darth_Fedor op 10-04-2025 22:43 ]
"May The Force be with me"
Ik heb nu 5 dagen handmatig de max SOC van de batterij ‘s avonds op 20% gezet en om 13:00 op 80%.
Helaas lukt het niet om de batterij echt tot 20% te krijgen, meestal gaat het niet verder dan 50%. Alleen als ik de auto laadt ‘s ochtends lukt het tot 20%.
Hieronder het verschil op de maandfactuur.
Als ik dat met de hand doe, moet Frank dat met AI toch ook kunnen??
Helaas lukt het niet om de batterij echt tot 20% te krijgen, meestal gaat het niet verder dan 50%. Alleen als ik de auto laadt ‘s ochtends lukt het tot 20%.
/f/image/byfb9ohNFajEgFFkZ9WtM2Xc.png?f=fotoalbum_large)
Thanks!mine_phun schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:36:
[...]
Laat ik starten met dat je dit goed gedaan hebt. Hulde
Klopt, ik trek deze momenteel uit https://github.com/HiDiHo01/home-assistant-frank_energie maar moet nog even de juiste sensor vinden.- De prijs van Frank is niet de prijs voor feed-in. Is slechts voor afname. Frank rekent namelijk teruglever*kosten* al noemen ze dat anders
Nice deze kende ik niet. https://www.home-assistant.io/integrations/forecast_solar/ moet ik even aan werken. Wanneer er weinig zon voorspelt is wil ik eigenlijk mijn minimum SoC automatisch aanpassen. Dan kan ik op het laagste punt 's nachts een automation starten om de batterij te laden tot min SoC.- Je kan kijken of er ( ook al is er weinig zon ) grote verschillen zijn op een dag in prijs. Zo ja, dan kan je best laden tegen laag tarief
- http://forecast.solar is je vriend
Yes, dat lukt me al aardig. Toen het gister tot +/- 1400 bewolkt was heb ik maar 0.7kWh van de grid gebruikt. Op 21.2kWh totaal verbruik maakt dat een self sufficiency van 96%.- Onthoud -> energie uit PV is belastingvrij en moet altijd je voorkeur krijgen ( is 99% van de tijd het goedkoopste )
Dat doe ik dynamisch via een automation, die wacht tot prijzen laag of negatief zijn en switched dan naar een zelf-consumptie modus zodat de energie uit de panelen de batterij in gaan.- Je kan je batterij het beste leeg houden tot een uur of 11. Pas daarna wil je laden als de prijs laag is. Hiervoor wil je gewoon terugleveren. Ik heb dat punt staan op 3 cent.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - wait_template: >- {% set prices = state_attr('sensor.frank_energie_prices_current_electricity_price_all_in','prices') %} {% set lowest = prices | selectattr('till', 'le', now().replace(hour=23)) | min(attribute='price') %} {% set lowest_hour = lowest.from.hour %} {% set lowest_minute = lowest.from.minute %} {% set current_hour = now().hour %} {% set current_minute = now().minute %} {% set bool_negative_price = states('sensor.frank_energie_prices_current_electricity_market_price') | float <= 0 %} {% set bool_is_lowest_price_point = current_hour == lowest_hour and current_minute == lowest_minute %} {{ bool_is_lowest_price_point or bool_negative_price }} |
Wellicht een goed idee. Hoewel dit nogsteeds "Slim Handelen met Frank Energie" is, gaat het wellicht wat voorbij aan het doel van dit topicEn als laatste : misschien moeten we hier een eigen topic voor maken. Ik begrijp die manager bij FE ook heus ook … die verdomde mensen met zonnepanelen verdienen geen hol aan … dus laten we ze een handje helpen en niet dit hele topic volstuwen met dit maar het parkeren naar een eigen topic?
Tijdens de daluren maakt het bij mijn Sigenstor niet uit of je zc+ of onbalans selecteert. FE laadt maximaal van het net, zelfs met 1cent prijsverschil tussen epex en onbalansprijs. Er wordt in geen van beide modi rekening gehouden met eigen opwek en de 20cent instelling geldt blijkbaar alleen voor ontladen.
Zojuist onderstaande mail ontvangen van FE:
Van een aantal oplettende klanten ontvingen we vragen over het batterijgedrag van gisteren. Niet alle batterijen hebben namelijk gereageerd zoals je zou verwachten op basis van de onbalanspieken rond 08:15, 08:45 en 11:00. Omdat we transparant willen zijn over onze werking, leggen we graag uit wat er per interval is gebeurd.
📈 Wat gebeurde er precies?
08:15 - 08:30
De balansdelta – het minuutsignaal dat TenneT met een vertraging van 5 minuten publiceert – kwam om 08:06 binnen met een piekprijs van €1,67/kWh. Bij zo'n signaal wil je natuurlijk ontladen.
Voor batterijen in Onbalanshandel is dat ook gelukt. Maar huishoudens met batterijen in Zelfconsumptie Plus die op dat moment meer opwekten dan verbruikten, hebben een netto positief volume gerealiseerd, en dus een negatief financieel resultaat: er werd immers geladen tegen een relatief hoge prijs.
Goed nieuws: sinds gisteren is voor de merken AlphaESS, Sigenergy en SunPower een verbetering live gegaan. Hierbij wordt tijdens piekuren het PV-overschot teruggeleverd aan het net in plaats van opgeslagen in de batterij. Dit voorkomt in de toekomst dit soort scenario’s, levert meer terugleveropbrengsten op en laat meer ruimte in de batterij over voor zonnestroom. Voor de overige merken zijn we nog volop in ontwikkeling.
08:45 - 09:00
In dit kwartier werd een verrekenprijs vastgesteld van €1,90/kWh. De balansdelta liet deze piek echter pas om 08:55 zien. Door de vertraging werd dit pas om 09:00 bekendgemaakt – en dus te laat om nog te reageren in dat interval.
11:00 - 11:15
Ook hier een verrekenprijs van €1,90/kWh, maar het bijbehorende signaal in de balansdelta kwam pas om 11:08. Daardoor konden we alleen in de laatste twee minuten nog een ontlaadcommando sturen. Batterijen in Zelfconsumptie Plus met een PV-overschot behaalden ook hier een netto negatief resultaat. We werken eraan om dit verder te verbeteren.
Ja hier het bericht ook gehad... Lijkt er op alsof Tenet steken laat vallenvoodooless schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:38:
Zojuist onderstaande mail ontvangen van FE:
[...]
tja, officieel heeft Tennet nog 1 maand dat ze die vertraging doorgeven. afspraak was dat ze vanaf november vorig jaar voor 6 maanden een vertraging inbouwen, duz ze kunnen nog tot mei doorgaan:DJP! schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:41:
[...]
Ja hier het bericht ook gehad... Lijkt er op alsof Tenet steken laat vallen
https://solarmagazine.nl/...-nu-lange-tijd-in-de-mist
https://www.frankenergie....ublicatie-onbalansprijzen
Bij mij werd wel de laatste van de pieken meegenomen, maar helaas was er nog steeds verbindingsproblemen bij de eerste 2 pieken.
[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 11-04-2025 16:43 ]
sinds mijn Sigenstor batterij 6 maanden geleden in bedrijf is gesteld in de onbalanshandel, heb ik er niet meer aangezeten. Negen van de tien keer zie de batterij ontladen vóór een periode van lage prijzen en weer laden tijdens de lage prijzen. Vooralsnog heb ik daarom nog geen aanleiding gezien om over te schakelen naar de ZC+ modus. Die minder verbruik streepjes die jij de laatste 5 dagen zag, zie ik bijna elke dag. ZC+ zal vermoedelijk veel gebruikt gaan worden al de saldering is beëindigd.kliffen schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:00:
Ik heb nu 5 dagen handmatig de max SOC van de batterij ‘s avonds op 20% gezet en om 13:00 op 80%.
[Afbeelding]
/f/image/Kn5HHmXgPpbkMxXNKn40JaYN.png?f=fotoalbum_large)
Heb je ook PV direct aangesloten op de batterijen? Ik vermoed nl. dat dat de oorzaak is van de suboptimale performance.mj_smit schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:44:
[...]
sinds mijn Sigenstor batterij 6 maanden geleden in bedrijf is gesteld in de onbalanshandel, heb ik er niet meer aangezeten. Negen van de tien keer zie de batterij ontladen vóór een periode van lage prijzen en weer laden tijdens de lage prijzen. Vooralsnog heb ik daarom nog geen aanleiding gezien om over te schakelen naar de ZC+ modus. Die minder verbruik streepjes die jij de laatste 5 dagen zag, zie ik bijna elke dag. ZC+ zal vermoedelijk veel gebruikt gaan worden al de saldering is beëindigd.[Afbeelding]
Verwijderd
Bij mij is PV DC-connected. Ik had normale opbrengst met onbalans-mode.kliffen schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:20:
[...]Heb je ook PV direct aangesloten op de batterijen? Ik vermoed nl. dat dat de oorzaak is van de suboptimale performance.
=> Totaal kortingsfactuur €2,=, EPEX €2,= extra tov normaal.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2025 21:33 ]
Nee, PV is AC aangesloten, niet direct op batterij. Ik heb wel een EV die deze maand steeds kon laden als de prijs laag of negatief was. De verwachte kosten zijn wellicht gebaseerd verbruik tegen gemiddelde prijzen. Ik denk dat daar een belangrijk voordeel zit.kliffen schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:20:
[...]
Heb je ook PV direct aangesloten op de batterijen? Ik vermoed nl. dat dat de oorzaak is van de suboptimale performance.
Maar zoals eerder gezegd, ik zie de batterij vaak ontladen voorafgaand aan de middaguren om dan weer te laden als er veel zonnestroom is. Dus dat onbalans algoritme doet het zo slecht nog niet, hoewel ik uit forum Posts begrijp dat het wel aanzienlijk minder is dan een jaar geleden. Maar dat kan ook zomaar weer ten goede keren lijkt me.
Verwijderd
Zo vlak als de onbalansmarkt gisteren en vannacht was, heb ik nog nooit gezien. Is er misschien iets veranderd bij TenneT dat iemand weet?
“Goed nieuws: sinds gisteren is voor de merken AlphaESS, Sigenergy en SunPower een verbetering live gegaan. Hierbij wordt tijdens piekuren het PV-overschot teruggeleverd aan het net in plaats van opgeslagen in de batterij. Dit voorkomt in de toekomst dit soort scenario’s, levert meer terugleveropbrengsten op en laat meer ruimte in de batterij over voor zonnestroom.“
Deze update werkt inderdaad op mijn Sigenstor. Dat is een belangrijke verbetering in ZC+.
In onbalansmodus werkt het niet zo, dan gaat de PV wel de batterij in.
Deze update werkt inderdaad op mijn Sigenstor. Dat is een belangrijke verbetering in ZC+.
[ Voor 7% gewijzigd door kliffen op 12-04-2025 09:37 ]
hoe heb je dat berekend?kliffen schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:50:
Tot nu toe over april zou ik €9 hebben kunnen besparen als ik het huishouden via de batterij zou hebben gedaan ipv onbalanshandel.
Ik heb nu 200kWh afgenomen van het net en 400kWh teruggeleverd. Met eigen gebruik zou dat 0 en 200 zijn.
Variabele kosten voor die 200 afgenomen is €15. Opbrengsten voor die 400 is €11
Totale Kosten = €4
Bij eigen gebruik alleen de helft van de €11 opbrengst =€5,5
Totaal €9,50 verschil.
En kortingsfactuur nu is €10,20
[ Voor 17% gewijzigd door kliffen op 12-04-2025 10:45 ]
Hoe hebben jullie de tarieven ingesteld?
Ik heb mijn sigen niet gekoppeld via frankenergy en na wat onderzoek ingesteld zoals hieronder de screenshots.
Ik heb een groter verschil ingesteld tussen koop en verkoop bewust om te voorkomen dat hij (of zij) voor iedere cent gaat handelen... Dan is het wat meer in balans in mijn optiek
En wat mij opvalt aan de ai. Ook al staat deze op maximale winst. Hij verkoopt niet alles en houdt toch over om de nacht door te komen. Dit zelf lerende gaat echt goed vind ik .
We hebben overigens een 32kw dus vandaar misschien de wat hogere bedragen per dag
:strip_exif()/f/image/aiokzZP4WqRbdhq5YBQ5CD6S.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn sigen niet gekoppeld via frankenergy en na wat onderzoek ingesteld zoals hieronder de screenshots.
Ik heb een groter verschil ingesteld tussen koop en verkoop bewust om te voorkomen dat hij (of zij) voor iedere cent gaat handelen... Dan is het wat meer in balans in mijn optiek
En wat mij opvalt aan de ai. Ook al staat deze op maximale winst. Hij verkoopt niet alles en houdt toch over om de nacht door te komen. Dit zelf lerende gaat echt goed vind ik .
We hebben overigens een 32kw dus vandaar misschien de wat hogere bedragen per dag
:strip_exif()/f/image/aiokzZP4WqRbdhq5YBQ5CD6S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yOSv0fatoM9UQqwI6tTfHnNN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de aankoop op 0,09 staan en de verkoop op 0, wat geeft bij jou de Frank app aan, want volgens mij zijn deze bedragen nu veel te hoog, of vergis ik me.
20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV
Hier nu een paar dagen de battery weer zelf laten organiseren.
Als het tariefmatig een beetje klopt zit ik op +5,50 de afgelopen dagen. Beter dan de ZC+ optie deed.
Ik lees dat er net een nieuwe update is voor ZC+. Ik wacht het nog even af tot er meer ervaring mee is.
Als het tariefmatig een beetje klopt zit ik op +5,50 de afgelopen dagen. Beter dan de ZC+ optie deed.
Ik lees dat er net een nieuwe update is voor ZC+. Ik wacht het nog even af tot er meer ervaring mee is.
Ja klopt, de prijzen in de frankapp zijn ongeveer 60% hiervan dus rond de 6 euro waar in de screenshot 10 staatBabro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:48:
Ik heb de aankoop op 0,09 staan en de verkoop op 0, wat geeft bij jou de Frank app aan, want volgens mij zijn deze bedragen nu veel te hoog, of vergis ik me.
Waarom heb jij 0.09 en 0 ingesteld?
Ja hier ook het geval. Rustig afwachten maar weer.ManiNL schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:51:
Meer Bliqqers waar vanaf 18.00 geen verbinding met de batterij meer is?
Zonde! juist nu er weer wat onbalans is.sperwer51 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:30:
[...]
Ja hier ook het geval. Rustig afwachten maar weer.
Verwijderd
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eodtGGNqQmRRBtZWy8xMsXEx.jpg?f=user_large)
FE gebruikt een (volgens mij) niet bestaande Dispatch mode in ZC+. Hebben meer AlphaESS bezitters hier last van?
En ik mis de eerste serieuze onbalans piek deze maand op 5 minuten. Ik was aan het dumpen op EPEX.
Hoe is het gedrag nu met ZC+? Wordt de batterij helemaal geleegd voor 11 uur? En gevuld in de dal-uren?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2025 21:43 ]
Dan vind ik hem het beste handelen. Waar ik moeite mee heb is dat hierdoor het omslagpunt van positieve prijzen naar negatieve niet correct is. En ik ben er dus ook nog niet helemaal gelukkig mee. Het probleem is gewoon dat je de opslagen en toeslagen niet goed kunt invoeren.HenkS schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:23:
[...]
Ja klopt, de prijzen in de frankapp zijn ongeveer 60% hiervan dus rond de 6 euro waar in de screenshot 10 staat
Waarom heb jij 0.09 en 0 ingesteld?
Eens. Al vind ik het zelf niet zo boeiend of de prijzen in sigen kloppen. Net zoals jij heb ik met mijn prijsinstellingen een goede handelsbalans proberen te vinden. Want in feite zie je bij mij 8 cent verschil en bij jou 9 dus dat is bijna hetzelfdeBabro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:25:
[...]
Dan vind ik hem het beste handelen. Waar ik moeite mee heb is dat hierdoor het omslagpunt van positieve prijzen naar negatieve niet correct is. En ik ben er dus ook nog niet helemaal gelukkig mee. Het probleem is gewoon dat je de opslagen en toeslagen niet goed kunt invoeren.
De daadwerkelijke dag resultaten haal ik wel uit frankenergie.
Al vind ik die app verder belabberd qua inzicht. Maar goed, ik ben erg blij met mijn sigen accu en die ai werkt lekker
Ik heb geen HA draaien dus dispatch mode weet ik niet.Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:08:
[Afbeelding]
FE gebruikt een (volgens mij) niet bestaande Dispatch mode in ZC+. Hebben meer AlphaESS bezitters hier last van?
En ik mis de eerste serieuze onbalans piek deze maand op 5 minuten. Ik was aan het dumpen op EPEX.
Hoe is het gedrag nu met ZC+? Wordt de batterij helemaal geleegd voor 11 uur? En gevuld in de dal-uren?
Wat ik nu zie is dat de batterij niet meer geladen wordt tot de echt daluren. Dan volgeladen en daarna eigen gebruik. Actief leeg maken zie ik nog niet, zou ook mijn voorkeur hebben maar hangt natuurlijk van de configuratie af. Mijn panelen brengen genoeg op om elke dag de batterij te vullen vanaf nu.
ZC+ heeft nu voor het eerst de hele nacht doorgedraaid met zelfconsumptie. Batterij niet helemaal leeg, maar door de warmte gisteren heeft de warmtepomp niets gedaan vannacht. Nu op 35%
Maar door de 8 cent opslag die jij hebt ingegeven zou de batterij vanmiddag ook terugleveren bij negatieve prijzen, of zie ik dat verkeerd?HenkS schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:11:
[...]
Eens. Al vind ik het zelf niet zo boeiend of de prijzen in sigen kloppen. Net zoals jij heb ik met mijn prijsinstellingen een goede handelsbalans proberen te vinden. Want in feite zie je bij mij 8 cent verschil en bij jou 9 dus dat is bijna hetzelfde
De daadwerkelijke dag resultaten haal ik wel uit frankenergie.
Al vind ik die app verder belabberd qua inzicht. Maar goed, ik ben erg blij met mijn sigen accu en die ai werkt lekker
Bliq heeft er 12 uur uit gelegen
je zou denken dat er ergens een alarmpjes af zou gaan…

[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 13-04-2025 09:08 ]
Sinds 7.00 vanmorgen heeft Frank bij mij weer verbinding met de Bliq
Klein voordeel de batterij heeft ontladen gedurende de nacht inplaats van standby
Klein voordeel de batterij heeft ontladen gedurende de nacht inplaats van standby
Ok, ik denk dat eea niet klopt in de prijsstelling voor het berekenen van de kosten.
Dit zijn mijn gegevens van gisteren. Aardig verschil in prijs of mis ik iets?
Frank app:
:strip_exif()/f/image/oqgi3Ddmix5daKD7FvfgqR5a.jpg?f=fotoalbum_large)
En de Sigen app:
Frank app:
:strip_exif()/f/image/oqgi3Ddmix5daKD7FvfgqR5a.jpg?f=fotoalbum_large)
En de Sigen app:
:strip_exif()/f/image/tMTYby3tsLT9VUYtX3ngAuXD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Darth_Fedor op 13-04-2025 11:02 ]
Dat heeft de AI mooi gedaan! Teruggeleverd voor 10cent/kWh in de avond en verdiend met laden ‘s middags.Darth_Fedor schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:59:
Ok, ik denk dat eea niet klopt in de prijsstelling voor het berekenen van de kosten.
Frank app:
[Afbeelding]
En de Sigen app:
[Afbeelding]
Totaal €3 verdiend.
Bij mij in ZC+ 1,6 maar ik moet wel handmatig 2x per dag de max soc verzetten.
Gisteren wel €4,20 extra verdiend met de onbalans.
Dus gisteren totaal €5,60 met de ZC+ (en de auto 30kWh gevuld bij laagste prijs).
[ Voor 12% gewijzigd door kliffen op 13-04-2025 11:40 ]
Haha nu ga ik hierdoor twijfelen. Maar zie screenshot dit is as we speakBabro schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:49:
[...]
Maar door de 8 cent opslag die jij hebt ingegeven zou de batterij vanmiddag ook terugleveren bij negatieve prijzen, of zie ik dat verkeerd?
Overigens dat hij nu redelijk leeg is: gisteravond tegen hogere prijzen al grootste deel verkocht en verbruik vanacht en vanmorgen. Zon breekt nu pas door...
:strip_exif()/f/image/f70JAODbV4gYpAHvHEgQjbhj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door HenkS op 13-04-2025 13:41 ]
Hier idem... en gisteren draaide de batterij nog op NOM basis, maar dat idee heb ik nu niet.Pbr schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:22:
Mijn Bliq legt er weer uit, het is wel weer raak dit weekend
[ Voor 18% gewijzigd door ManiNL op 13-04-2025 20:04 ]
misschien zijn ze nu met bliq bezig met de update. maar helaas kan je dat bij Frnk nooit verifieren op een statuspagina of zo.Pbr schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:22:
Mijn Bliq legt er weer uit, het is wel weer raak dit weekend
maar qua handel heb je niks gemist. trieste dag. Ik ga komende week de nieuwe zc+ proberen
[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 13-04-2025 20:34 ]
Verwijderd
Bij mij komt de inverter niet in zelfconsumptie, behalve als ik zelf het juiste commando stuur. Daarna blijft het systeem in zelfconsumptie, ondanks de foute code. Ik heb de correctie maar geautomatiseerd. Zoals wellicht bekend, stuurt FE voor 500 seconden een bepaalde instelling. Behalve bij een onbalans situatie, dan wordt voor die tijd verstreken is een nieuw commando verstuurd.Danzare schreef op zondag 13 april 2025 @ 00:01:
[...]
Ik heb geen HA draaien dus dispatch mode weet ik niet.
Wat ik nu zie is dat de batterij niet meer geladen wordt tot de echt daluren. Dan volgeladen en daarna eigen gebruik. Actief leeg maken zie ik nog niet, zou ook mijn voorkeur hebben maar hangt natuurlijk van de configuratie af. Mijn panelen brengen genoeg op om elke dag de batterij te vullen vanaf nu.
Na veelbelovende ontlading gisterennacht Helaas vannacht weer geen zelfconsumptie in zc+.
Soc nu op72%
Kan nog geen systematiek ontdekken.
Soc nu op72%
Energiehandel met thuisbatterij levert minder op door toenemende concurrentie https://www.nu.nl/klimaat...nemende-concurrentie.html
wat is jouw nachtelijk verbruik? mijn accu gaat niet ontladen bij <500Wkliffen schreef op maandag 14 april 2025 @ 06:37:
Na veelbelovende ontlading gisterennacht Helaas vannacht weer geen zelfconsumptie in zc+.
Soc nu op72%
De warmtepomp heeft vannacht gedraaid (2kW), maar alles van het net gepakt. Gisterennacht alles uit de batterij. Ook bij laag verbruik <500W.kmf schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:52:
[...]
wat is jouw nachtelijk verbruik? mijn accu gaat niet ontladen bij <500W
[ Voor 11% gewijzigd door kliffen op 14-04-2025 09:08 ]
Dit wist ik niet, maar is wel mooi.
wanneer de AI-modus van Sigenstor is geselecteerd, zal het systeem stoppen met het opwekken van zonne-energie wanneer de elektriciteitsprijzen negatief zijn, en volledig elektriciteit van het net kopen.
Wel opletten dat je de prijzen goed configureert om dit goed te laten gaan natuurlijk.
wanneer de AI-modus van Sigenstor is geselecteerd, zal het systeem stoppen met het opwekken van zonne-energie wanneer de elektriciteitsprijzen negatief zijn, en volledig elektriciteit van het net kopen.
Wel opletten dat je de prijzen goed configureert om dit goed te laten gaan natuurlijk.
Daar is iedereen hier van bewust. Daarom moeten we ervoor zorgen dat, als er weer van die ophitsende berichten over zonnepanelen komen, we het vuur moeten blijven aanwakkeren zodat mensen hun zonnepanelen gaan uitzetten. lekker chaos creeeren.ManiNL schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:45:
Energiehandel met thuisbatterij levert minder op door toenemende concurrentie https://www.nu.nl/klimaat...nemende-concurrentie.html
Update: vandaag gaat de PV ook in onbalansmodus het net op.kliffen schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:27:
“Goed nieuws: sinds gisteren is voor de merken AlphaESS, Sigenergy en SunPower een verbetering live gegaan. Hierbij wordt tijdens piekuren het PV-overschot teruggeleverd aan het net in plaats van opgeslagen in de batterij. Dit voorkomt in de toekomst dit soort scenario’s, levert meer terugleveropbrengsten op en laat meer ruimte in de batterij over voor zonnestroom.“
Met je Sigenergy batterij? Die van mij is van mening dat het thuis hoort in de batterijkliffen schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:48:
[...]
Update: vandaag gaat de PV ook in onbalansmodus het net op.

Ik heb hem zelf maar op max 85% in de Sigen app staan.
Edit: Zie nu wel een nieuwe update die een uur geleden er nog niet was. Zal hem eens installeren en kijken of het dan wel goed werkt.
Edit_2: Hulde voor FE & Sig, na 9 maanden hebben ze de update eindelijk rond
[ Voor 25% gewijzigd door stefan1512 op 14-04-2025 12:38 ]
Dat komt denk ik omdat je in zc+ modus staat.voodooless schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:52:
[Afbeelding]
-10 cent onbalans prijs, en Frank doet niks
Als je met die dienstverlener aangestuurde "onbalans" accu's niet meer dan 10ct/kWh behaald voor wat de accu ingaat, moet je misschien eens om kijken naar enkel EPEX-handel, zoals in andere topics gepost wordt en heb je ook geen verdere energierekening van gewoon gebruik.ManiNL schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:45:
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
In Onbalansmodus zou die ook niet hebben geladen, want 86% SOCkliffen schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:06:
Dat komt denk ik omdat je in zc+ modus staat.
En Bliq helpt natuurlijk ook niet mee omdat die er afgelopen anderhalve dag bijna 24 uur uit hebben gelegen

Ik begreep dat de afgelopen weken verbeteringen zijn doorgevoerd aan de software. Hoe zijn de ervaringen met de Solum Energy Indi box nu?Larsdedj schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:13:
[...]
Hier ook een van de(nog) ongelukkige met een Solum box. Heb nu net een update gedaan (kun je zelf inde portal doen) en nu houd ie in iedergeval rekening met de maximaal ingestelde SOC. Load balancing moet ik nog testen maar nog geen zininin.
Resultaat valt voor mij ook tegen, maar moet wel zeggen dat het er op onbalansmarkt.com ook niet heel goed uit ziet. markt is wellicht rustig.
Wel viel mij op dat frank erg sloom reageert op de markt, terwijl ze snel moeten reageren wat slecht resultaat geeft.
je kan op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices De prijzen live zien.
Na 5 minuten negatieve prijs begint de solum wakker te worden en worden de accu's geladen.
Zou echt zonde zijn van de 500 euro als ze dit niet beter gaan krijgen.
Wel leuk dat meerdere mensen dit kastje hebben, dan kun je het er nog met iemand over hebben
Op hoeveel cent had je zc+ dan ingesteld?voodooless schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:46:
[...]
In Onbalansmodus zou die ook niet hebben geladen, want 86% SOCBeetje dom om niet van die -10 cent gebruik te maken, lijkt me, ZC+ of niet. Ook dom om de accu SOC op het einde van de ochtendpiek zo hoog te houden. Dat geeft geen ruimte voor zonneladen, en ook niet voor netladen als de prijzen gunstig zijn.
En Bliq helpt natuurlijk ook niet mee omdat die er afgelopen anderhalve dag bijna 24 uur uit hebben gelegen
Ik ben nu ook een week aan het handelen via FE met 3x sessy batterij. Maar het valt me enorm tegen en is het me vaak volkomen onduidelijk wanneer er wat gebeurd. FE zou de app een heel stuk duidelijker kunnen maken dan wat het nu is.
Ik heb dus 3 accus en heb dus ZC+ met 20ct en 30ct verschil staan. Ik zie hier weinig verschil tussen maar er lijkt ook weinig onbalans danwel RT2 te zijn. En een accu op onbalanshandel die wel vaak iets doet maar nagenoeg niks oplevert. Tot op heden heb ik via ZC+ meer verdiend dan puur onbalans.. Daarnaast is het met ZC+ wel mogelijk om zelf te handelen op EPEX waardoor ik iets meer kan verdienen MAAR, ik zie dat met regelmaat uren lang de batterij door FE wordt geclaimd en accu niks staat te doen. En dan kan ik dus niet op nul op meter of geforceerd (ont)laden zetten en ben ik met mijn huisverbruik geforceerd marktprijzen te gebruiken terwijl ik of energie opwerk of een grootverbruiker aanzet. Ik heb dan dus geen mogelijk die energie zelf te sturen waardoor ik dus meer kosten maak en energie verspil.
Die ZC+ kijkt dus helemaal niet naar zelfconsumptie en FE ontneemt de controle maar stuurt dan met regelmaat geen commandos. Nou begrijp ik dat eind deze maand er mogelijk verbetering in zit met een update maar mijn gevoel zegt dat ik beter zelf compleet op EPEX kan handelen en nul op de meter om voordeligst uit te zijn.
Ik heb dus 3 accus en heb dus ZC+ met 20ct en 30ct verschil staan. Ik zie hier weinig verschil tussen maar er lijkt ook weinig onbalans danwel RT2 te zijn. En een accu op onbalanshandel die wel vaak iets doet maar nagenoeg niks oplevert. Tot op heden heb ik via ZC+ meer verdiend dan puur onbalans.. Daarnaast is het met ZC+ wel mogelijk om zelf te handelen op EPEX waardoor ik iets meer kan verdienen MAAR, ik zie dat met regelmaat uren lang de batterij door FE wordt geclaimd en accu niks staat te doen. En dan kan ik dus niet op nul op meter of geforceerd (ont)laden zetten en ben ik met mijn huisverbruik geforceerd marktprijzen te gebruiken terwijl ik of energie opwerk of een grootverbruiker aanzet. Ik heb dan dus geen mogelijk die energie zelf te sturen waardoor ik dus meer kosten maak en energie verspil.
Die ZC+ kijkt dus helemaal niet naar zelfconsumptie en FE ontneemt de controle maar stuurt dan met regelmaat geen commandos. Nou begrijp ik dat eind deze maand er mogelijk verbetering in zit met een update maar mijn gevoel zegt dat ik beter zelf compleet op EPEX kan handelen en nul op de meter om voordeligst uit te zijn.
De laagste setting is 20 cent/kWh, daar staat ie altijd op. Waarom kan het niet lager? Waarom is er geen negatieve setting?kmf schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:44:
Op hoeveel cent had je zc+ dan ingesteld?
Sowieso is een fixed prijs setting niet zo nuttig. Je moet kijken wat je betaald hebt om de accu op te laden. Als ik met -10 heb geladen voor een uur, kan ik prima op 10 cent verkopen als de verwachting is dat het de komende uren niet beter wordt. Dan verdien je netto nog steeds 20 cent/kWh na ontladen.
Volgens mij moet ZC+ niet zo moeilijk zijn vs Onbalanshandel: overal waar je bij Onbalanshandel niks doet (geen actie), zet je de in ZC+ de handel op netto 0 als de prijs van de accu energie lager is dat de huidige kWh prijs.
FE deelt de dag aan de hand van de EPEX prijzen op in 3 delen. Deel 1 zijn de lage prijzen, hier laden je Sessy's op. Deel 2 zijn de medium prijzen, hier doen je Sessy's niets omdat het niet rendabel is. Deel 3 zijn hoge prijzen, hier werken je Sessy's in NOM. Afgelopen weken zijn de hoeveelheid idle uren wel aardig afgenomen ten opzichte van Januari/Februari, er lijkt dus wel verbetering in te zittenEavyon schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:04:
Ik ben nu ook een week aan het handelen via FE met 3x sessy batterij. Maar het valt me enorm tegen en is het me vaak volkomen onduidelijk wanneer er wat gebeurd. FE zou de app een heel stuk duidelijker kunnen maken dan wat het nu is.
Daarnaast is er de afgelopen tijd vrij weinig onbalans, pieken boven de 20cent/kWh zijn op 1 hand te tellen
eens, weinig pieken boven de 20cent
even los van alles met accu's etc.. dan zie je maar dat je met een vast contract waarbij de prijzen tegen de 30cent liggen echt veel te veel betaald
even los van alles met accu's etc.. dan zie je maar dat je met een vast contract waarbij de prijzen tegen de 30cent liggen echt veel te veel betaald
stuur een mail,voodooless schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:12:
[...]
De laagste setting is 20 cent/kWh, daar staat ie altijd op. Waarom kan het niet lager? Waarom is er geen negatieve setting?
Sowieso is een fixed prijs setting niet zo nuttig. Je moet kijken wat je betaald hebt om de accu op te laden. Als ik met -10 heb geladen voor een uur, kan ik prima op 10 cent verkopen als de verwachting is dat het de komende uren niet beter wordt. Dan verdien je netto nog steeds 20 cent/kWh na ontladen.
Volgens mij moet ZC+ niet zo moeilijk zijn vs Onbalanshandel: overal waar je bij Onbalanshandel niks doet (geen actie), zet je de in ZC+ de handel op netto 0 als de prijs van de accu energie lager is dat de huidige kWh prijs.
Verwijderd
voodooless schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:52:
[Afbeelding]
-10 cent onbalans prijs, en Frank doet niks
:strip_exif()/f/image/RSLItmN4Hyc7Vb7CARclZtCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik draai in onbalans, en laad/ontlaad zelf. Geeft dus een beter resultaat. Ik heb gisteren op proef de hele dag ZC+ gedraaid, het resultaat is €2,- minder opbrengst EPEX, en €0,25 onbalans die ik normaal ook zou meepakken.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2025 16:35 ]
Dank. Dit verklaard het huidige gedrag en is het dus logisch dat ik ook nog ga ontladen wanneer ik (meestal) genoeg energie overhoud op dure momenten. Nu nog een manier vinden om het regelgedrag van FE te omzeilen wanneer er weer niks gebeurd en ze wel geclaimd zijn. Of als onbalans onaantrekkelijk blijft nog alleen maar handelen op EPEX en rest NOM.DJP! schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:21:
[...]
FE deelt de dag aan de hand van de EPEX prijzen op in 3 delen. Deel 1 zijn de lage prijzen, hier laden je Sessy's op. Deel 2 zijn de medium prijzen, hier doen je Sessy's niets omdat het niet rendabel is. Deel 3 zijn hoge prijzen, hier werken je Sessy's in NOM. Afgelopen weken zijn de hoeveelheid idle uren wel aardig afgenomen ten opzichte van Januari/Februari, er lijkt dus wel verbetering in te zitten![]()
Daarnaast is er de afgelopen tijd vrij weinig onbalans, pieken boven de 20cent/kWh zijn op 1 hand te tellenHopelijk trekt het de komende maanden wat aan of komen er wat nieuwe markten bij...
Ik heb helaas ook nog een probleem met 2 van de sessy waardoor de SOC met regelmaat tientallen procent verspringt en dan zegt FE dat er onlogische waarden zijn en krijg je niets. Ligt nog bij support om uit te zoeken.
Even de laatste versie van de firmware installeren (dacht 1.8.6) en dan handmatig een keer naar battery full laden en dan ontladen totdat die battery empty geeft. Dit moet de SoC sprongen oplossen....Eavyon schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:01:
[...]
Dank. Dit verklaard het huidige gedrag en is het dus logisch dat ik ook nog ga ontladen wanneer ik (meestal) genoeg energie overhoud op dure momenten. Nu nog een manier vinden om het regelgedrag van FE te omzeilen wanneer er weer niks gebeurd en ze wel geclaimd zijn. Of als onbalans onaantrekkelijk blijft nog alleen maar handelen op EPEX en rest NOM.
Ik heb helaas ook nog een probleem met 2 van de sessy waardoor de SOC met regelmaat tientallen procent verspringt en dan zegt FE dat er onlogische waarden zijn en krijg je niets. Ligt nog bij support om uit te zoeken.
Ik heb het gelezen maar dat lost het niet op. Dit blijft aan de hand maar het is ook een eerste generatie sessy dus mogelijk dat er nog een klein dingetje is die anderen niet tegenkomen. Ik heb ook api problemen met de dongles waardoor aansturing ook hapert. Maar dit probleem staat verder los van FE voor zover ik weet.DJP! schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:11:
[...]
Even de laatste versie van de firmware installeren (dacht 1.8.6) en dan handmatig een keer naar battery full laden en dan ontladen totdat die battery empty geeft. Dit moet de SoC sprongen oplossen....
Dat is wat ik ook wil! Onbalans mode maar zelf laden ontladen. Hoe krijg je dat voor elkaar zonder steeds aan FE te moeten vragen je batterij aan te sturen of terug te geven?Verwijderd schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:20:
[...]
Ik draai in onbalans, en laad/ontlaad zelf. Geeft dus een beter resultaat. Ik heb gisteren op proef de hele dag ZC+ gedraaid, het resultaat is €2,- minder opbrengst EPEX, en €0,25 onbalans die ik normaal ook zou meepakken.
Gewoon door het internet te blokkeren?
Verwijderd
Afhankelijk van je router kun je Mac-filtering of ouderlijk toezicht gebruiken. Dat laatste is ook mac-filtering. In de meeste routers kun je diverse scenario's aanmaken, zodat je de ochtend- en middag-piek 7-9 FE kunt blokkeren voor ontladen. Het laden vanuit pv doe je dan in de laagste EPEX, meestal 11-16u: deze uren kun je FE blokkeren óf op onbalans modus als er (zoals vandaag) heel lage onbalans is.Darth_Fedor schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:17:
[...]
Dat is wat ik ook wil! Onbalans mode maar zelf laden ontladen. Hoe krijg je dat voor elkaar zonder steeds aan FE te moeten vragen je batterij aan te sturen of terug te geven?
Gewoon door het internet te blokkeren?
Enige nadeel: mooie pieken onbalans zitten vaak op begin of eind van de hoge EPEX.
Verwijderd
Ik heb een vraag over de FE in- en verkoop vergoeding: als de EPEX negatief wordt, blijf je dan de inkoop-vergoeding in mindering brengen? Zodat méér terugkrijgt? Dat heb ik altijd contra-intuitief gevonden.
Het is altijd in jouw nadeel 😉Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:47:
Ik heb een vraag over de FE in- en verkoop vergoeding: als de EPEX negatief wordt, blijf je dan de inkoop-vergoeding in mindering brengen? Zodat méér terugkrijgt? Dat heb ik altijd contra-intuitief gevonden.
Als EPEX 5 cent is dan koop je voor 6,8 cent en verkoop je voor 3,8 cent. Je verliest dus 3 cent bij aankoop en daarna verkoop van 1kWh
Als EPEX -5 cent is dan koop je voor -3,2 cent (je ontvangt dan 3,2 cent) en verkoop je voor -6,2 cent (je betaalt dan 6,2 cent). Ook bij negatieve prijzen verlies je dus 3 cent bij aankoop en daarna verkoop van 1kWh.
[ Voor 16% gewijzigd door kliffen op 15-04-2025 08:17 ]
Bij mij heeft Frank (ZC+) kort gehandeld door te laden op de prijsdip.Darth_Fedor schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:16:
Lekker dit. Onbalans piek van 5 minuten. Die krijgen wij als consument dus voorlopig niet meer te zien met die 5 minuten vertraging van Tenet. Kennelijk is het geld alleen voor de grote spelers weggelegd?
[Afbeelding]
die dip is sowieso RT2, dus er mag niet gehandeld worden.Darth_Fedor schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:16:
Lekker dit. Onbalans piek van 5 minuten. Die krijgen wij als consument dus voorlopig niet meer te zien met die 5 minuten vertraging van Tenet. Kennelijk is het geld alleen voor de grote spelers weggelegd?
[Afbeelding]
Ik heb mijn batterij weer uit de zc+ gehaald. ik wacht wel tot Frank de officiele release doet van de update, anders ligt mijn accu vanaf 11 uur al uit zijn neus te vrete omdat ie dan vol is geladen.
[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 15-04-2025 12:25 ]
De in mijn ogen belangrijkste update voor ZC+ zal helaas pas eind van het jaar komen.
Ik kijk regelmatig de onbalans grafiek van TenneT terug, maar zolang er zo weinig pieken zijn blijf ik op de Sigen AI met epex handel.We hopen Q3 dit jaar op huishoudelijk niveau de opwek, het verbruik en de batterij SoC te voorspellen.
Kun je dan niet beter bij zonneplan zijn? Dan ben je die 3 cent heen en weer aan- ver-koopkosten kwijt.Pistoletje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:37:
De in mijn ogen belangrijkste update voor ZC+ zal helaas pas eind van het jaar komen.
[...]
Ik kijk regelmatig de onbalans grafiek van TenneT terug, maar zolang er zo weinig pieken zijn blijf ik op de Sigen AI met epex handel.
Verwijderd
Voorlopig heb ik al 15KWh geladen op onbalans, met negatieve tarieven en EPEX compensatie. Ik ga alleen in eigen beheer om s-morgens en 's-avonds 2 uur te lossen. Dan kom je al snel uit op €4,- p.d.
De nexus van Zonneplan reageerde anders wel erg adequaat. Hebben allemaal rond de 5€ verdiend tot nu toeDarth_Fedor schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:16:
[Afbeelding]
Verwijderd
Ik zit op €2,85 (5KW batterij)Masterchiev schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:53:
[...]
De nexus van Zonneplan reageerde anders wel erg adequaat. Hebben allemaal rond de 5€ verdiend tot nu toe
Frank Energie, Zonneplan en anderen kunnen hiervan profiteren indien ze deelnamen aan de 'actieve' onbalansmarkt (door netjes hun flexcapaciteit gebundeld aan te bieden), c.q. de echte onbalansmarkt, want dan krijgen ze informatie zonder vertraging. Wat ze nu echter nu doen is proberen te profiteren van de (defecten van) het verrekenmodel van onbalans, zonder de volledige informatie over de diepte van de markt. Dat leidde tot forse ongelukken, dus heeft Tennet middels een paardenmiddel die problemen proberen te verkleinen, in afwachting van (het bedenken van) betere middelen daarvoor. Diverse experts hebben al gepleit dat de drempel verlaagt moet worden om met actieve onbalanshandel mee te doen, maar tot nu willen de thuisbatterij-partijen blijkbaar 'vrije jongens' blijven. Als wegens doorlopend 'regeltoestand 2', plus vertraagde data aanlevering de opbrengsten verdampen en klanten klagen, gaan ze wellicht van gedachten veranderen.Darth_Fedor schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:16:
[Afbeelding]
Same here, zie dat er vannacht tussen 2 en 3 wel geladen is. Kan alleen in de Frank app niet zien tegen welke tarieven.Takkie25 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:24:
[Afbeelding]
Iemand anders nog last van 'geen verbinding' sinds 17.15 uur? Ik heb Alpha ESS. In de cloud lijkt alles te werken maar de app geeft niets door.
Verwijderd
Ik heb ontladen van 19-21u, daarvoor en daarna geen probleem met de verbinding.Takkie25 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:24:
Iemand anders nog last van 'geen verbinding' sinds 17.15 uur? Ik heb Alpha ESS. In de cloud lijkt alles te werken maar de app geeft niets door.
hier geen problemen gehad. in de late avond was er nog een beetj gehandeld.Takkie25 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:24:
[Afbeelding]
De congestiemarkt (bestaat dat?) zou interessant kunnen zijn. Ik woon in een gebied waar op zomerse dagen zonnepanelen moeten worden uitgezet en waar bijvoorbeeld voor komend weekend grote generatoren zijn geplaatst om pieken in stroomvraag t.g.v. de vele toeristen op te vangen. Dat is op Walcheren.DJP! schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:13:
https://solarmagazine.nl/...em_V-Si5NnQmMsysSCP4z-Pjg
Ben benieuwd wat de nieuwe markten zijn!
Net komt de nieuwsbrief van Frank Energie hier binnen met een link naar hun blog post over de ontwikkelingen tot nu maar ook:
De frequentiemarkt had ik niet verwacht![..]
Om die reden voegen we vanaf deze maand extra markten toe aan onze sturing. Dat betekent dat we vanaf dat moment jouw batterij niet alleen op de onbalansmarkt, maar ook op de day-ahead-markt, de frequentie (FCR/AFRR) en/of intraday-markt kunnen inzetten. En uiteraard zoeken we op elk moment de economisch optimale inzet voor jou. We hebben de nieuwe markten de afgelopen tijd goed getest en zijn enthousiast over de resultaten. De nieuwe aanpak zal in ieder geval tot een verbetering daarvan leiden.
We zullen jouw batterij in de loop van deze en volgende maand overzetten op het verbeterde algoritme. We informeren je nog over het tijdstip. In de app zelf verandert er niet veel. "Zelfconsumptie Plus" blijft voor nu ongewijzigd (behoudens eerder gecommuniceerde verbeteringen). "Onbalanshandel" heet voortaan "Handel". En op momenten dat we je batterij op andere markten inzetten, zul je dat zien in de pop-up in je app-scherm. Voor de beste app-ervaring vragen we je de app up-to-date te houden.
Bedankt voor je bericht en je oplettendheid. Er is momenteel inderdaad sprake van een grotere storing aan onze kant. De data is gelukkig nog wel bij ons binnengekomen en we sturen je batterij nog steeds correct aan. Wat er misgaat, is de weergave in de app — die toont momenteel niet de juiste informatie.Takkie25 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:24:
[Afbeelding]
We zijn dit aan het onderzoeken en hopen het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Nogmaals dank voor het melden!
Groet, Jasper
Team Frank "Slim handelen"