One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Frequentie en onbalans zijn eigen synoniemen van elkaar. Indien niet in balans, onstaat er een probleem met de frequentie.Leftblank schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:49:
Net komt de nieuwsbrief van Frank Energie hier binnen met een link naar hun blog post over de ontwikkelingen tot nu maar ook:
[...]
De frequentiemarkt had ik niet verwacht!
Als Frank echt handelde op de onbalansmarkt, dan deden ze al mee aan FCR/aFFR. Nu anticiperen ze alleen op de onbalansverrekenprijs achteraf die gebruikt wordt voor de verrekening tussen voorspelde volumes en werkelijk gerealiseerde volumes. Iets wat eigenlijk alleen bedoeld is om de kosten die gemaakt zijn om onbalans 'actief' te verhelpen op de echte markten, te verhalen bij alle partijen die hun voorspellingen qua volumes verkeerd hadden op kwartierniveau.
In Nederland (itt andere landen) wordt echter al lange tijd toegestaan dat je bewust afwijkt van je voorspelde volumes 'als het de markt hielp', omdat tot voor kort een effectieve manier was om meer goedkope flexibiliteit te ontsluiten. Dat was echter wel in de context dat dergelijke flexibiliteit relatief traag reageerde (zodat diverse keren aan en uit binnen een kwartier niet kon), zowel in op- als afschakelen en dat het niet de wijdverspreid was. Met de opkomst van opslag, geldt zowel het eerste punt niet meer, noch het tweede. Een van de maatregelen die wordt uitgewerkt is om opslag verplicht langzamer te laten reageren qua op- en afschakelen (als het ware de oude situatie van traagheid van WKK herstellen

Denk nu echter niet; hé, mooi, nu komt de cash binnenstromen. Iedereen rent achter dezelfde euro's aan, en zo lang opslag harder toeneemt dan de omvang van onvoorspelbare opwek, zullen de opbrengsten qua onbalanshandel (ook actief) dalen. Daarnaast krijgen alle leveranciers voor alle consumenten vanaf mei 2026, door het toepassen van slimme meter allocatie op alle aansluitingen, het directe financiele belang om de onbalans die hun klanten veroorzaken te beinvloeden (nu zien ze daar bij profielklanten geen effect van terug). Nu is dat alleen nog het geval voor de klanten die vrijwillig op slimme meter allocatie zijn gezet, zoals Frank, Tibber, Zonneplan, etc. Er komt in dat opzicht dus waarschijnlijk een hoop concurrentie bij.
[ Voor 73% gewijzigd door ntram op 17-04-2025 10:34 ]
Ze hebben met elkaar te maken maar op het gebied van markten zijn dat wel losse zaken. De onbalansmarkt zoals die nu gebruikt is meer 'passief meeregelen' op kwartierbasis, waarbij iedereen leuk z'n best doet en het achteraf afrekenen is. Voor de FCR/aFRR/mFRR markten, wat ik denk dat ze bedoelen met frequentiemarkt, krijg je echt te maken met leveringsverplichtingen met strikte eisen over hoe snel je welk vermogen moet kunnen leveren. Dat is vereist nauwkeurigere aansturing en voorspelling van wat de batterijen kunnen doen.ntram schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:24:
[...]
Frequentie en onbalans zijn eigen synoniemen van elkaar. Indien niet in balans, onstaat er een probleem met de frequentie.
Sorry, maar de 'onbalansmarkt' die jij beschrijft bestaat in werkelijkheid niet. Het zijn alleen economische prikkels die voortkomen uit de methode waarop de onbalanverrekeningprijs wordt bepaald, die aanzetten tot bepaald gedrag. Dat is geen markt, op markten komen prijzen tot stand door vraag en aanbod, hier wordt alleen op veronderstelde prijzen geanticipeerd en naar gehandeld. Wat jij de frequentiemarkt noemt, is de de eigenlijke onbalansmarkt. Op de site van Tennet wordt dat uitstekend toegelicht.Leftblank schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:52:
[...]
Ze hebben met elkaar te maken maar op het gebied van markten zijn dat wel losse zaken. De onbalansmarkt zoals die nu gebruikt is meer 'passief meeregelen' op kwartierbasis, waarbij iedereen leuk z'n best doet en het achteraf afrekenen is. Voor de FCR/aFRR/mFRR markten, wat ik denk dat ze bedoelen met frequentiemarkt, krijg je echt te maken met leveringsverplichtingen met strikte eisen over hoe snel je welk vermogen moet kunnen leveren. Dat is vereist nauwkeurigere aansturing en voorspelling van wat de batterijen kunnen doen.
[ Voor 4% gewijzigd door ntram op 16-04-2025 18:07 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Jep hier ook! dacht dat het aan mij of aan de Sessy's lag. Had al een mail richting FE gestuurdkmf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:10:
anderen ook last van de app, dat van modus wisselen niet kan? onbalans->zc+ en omgekeerd?
Verwijderd
Voor mij heeft dat als voordeel, dat ik NOM ga en daarmee de helft van de opbrengst van de onbalanshandel verdien. Het gróótste voordeel is echter de de vrijheid in het huishouden: het gebruik van de grote stroomverbruikers is volledig vrij in te delen, onafhankelijk van de EPEX grafiek. En dat is een luxe die een paar € minder inkomsten dubbel en dwars waard is.
En ik kan driekwart van al mijn HA-automatiseringen uitschakelen 🥳
Ik ben heel benieuwd hoe dat uitpakt. Zelf vermoed ik dat het verschil tussen onbalans en NOM op dit moment een stuk kleiner is dan die 50% die je noemt. Misschien zelfs wel break even.Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:02:
Omdat FE nog niet in staat is om de foute aansturing van mijn AlphaESS te corrigeren (het software-ream is er mee bezig), stop ik voorlopig met de onbalanshandel.
Voor mij heeft dat als voordeel, dat ik NOM ga en daarmee de helft van de opbrengst van de onbalanshandel verdien. Het gróótste voordeel is echter de de vrijheid in het huishouden: het gebruik van de grote stroomverbruikers is volledig vrij in te delen, onafhankelijk van de EPEX grafiek. En dat is een luxe die een paar € minder inkomsten dubbel en dwars waard is.
wat voor negatieve gevolgen ervaar je met die foute aansturing dan, oftewel, hoe hebje dat gemerkt en hoe werkt dat in de praktijk?Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:02:
Omdat FE nog niet in staat is om de foute aansturing van mijn AlphaESS te corrigeren (het software-ream is er mee bezig), stop ik voorlopig met de onbalanshandel.
Geen enkel probleem hier, in zowel frank als alpha app onlinekmf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:02:
anderen met een Alpha, waarbij de cloud/app niet meer werkt?
Untappd: Louwke80
was een korte hiccupo van een half uur zo te zien.Louwke schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:50:
[...]
Geen enkel probleem hier, in zowel frank als alpha app online
Bij mij ook. Maar daar heb ik een antwoord van Frank ontvangen. Ze zijn er mee bezig. Ik begreep dat de aansturing van de batterij wel gewoon goed gaat, maar dat het in de weergave binnen de app zit. Ik neem aan dat de inkomsten met terugwerkende kracht alsnog worden bijgeschreven..kmf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:02:
anderen met een Alpha, waarbij de cloud/app niet meer werkt?
Ik lijk sinds 10:30 weer inzage te hebben maar de afgelopen dagen zijn niet gecorrigeerd.Takkie25 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:10:
[...]
Bij mij ook. Maar daar heb ik een antwoord van Frank ontvangen. Ze zijn er mee bezig. Ik begreep dat de aansturing van de batterij wel gewoon goed gaat, maar dat het in de weergave binnen de app zit. Ik neem aan dat de inkomsten met terugwerkende kracht alsnog worden bijgeschreven..
In deze fase zit ik nu ook. De onbalanshandel geeft mij meer stress dan het daadwerkelijk wat oplevert. Met een 5kw omvormer zijn de verdiensten mager in dat kleine tijdsbestek. Daarnaast is mijn huishouden full electric gegaan incl auto. Het was voor mij een grote irritatie dat ik wellicht een euro verdiende met de onbalans, maar vervolgens wel de EPEX correctie op mijn dak kreeg en ook op de duurste momenten van de dag geen gebruik kan maken van de batterij.Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:02:
Nu ben ik ook NOM en heb ik de vrijheid om zelf te ontladen wanneer dat weertechnisch zo ontkomt. Met het weer van vandaag en gisteren is NOM lastig vanwege het volladen van de auto. Weinig zonnestroom. Scheelt zo'n 40kwh ongeveer.
Dus als je naar de afgelopen paar maanden kijkt, is de sop nauwelijks de kool waard. Dus ik hou het voorlopig maar op ZC+
Een deel van die 'winst' zie je namelijk erg moeilijk terug op je energie rekening. Als jij een EPEX correctie van 50,- krijgt betekent dat zeer waarschijnlijk dat je p/kWh teruggeleverd een hoger bedrag hebt staan dan je zonder de batterij zou hebben. Bijv. zonder batterij en dus puur op PV zou je 0,06 € p/kWh hebben ontvangen maar momenteel door 1250 kWh teruglevering van je batterij op dure uren heb je nu 0,10 € p/kWh op je factuur staan. Van die 10 ct gaat dus de 50€ / 1250 kWh = €0,04/kWh af wat het weer € 0,06 p/kWh maakt.
Er wordt dus niet zomaar iets afgenomen. Alleen is de zure appel dat je zonder je batterij waarschijnlijk een stuk lagere terugleververgoeding had gekregen dan je nu denkt...
Bij mij is dinsdag nu wel gecorrigeerd, daar stond een lager bedrag tot vanochtend. Ik ga ervan uit dat woensdag (die nu nog in zijn geheel niet zichtbaar is in de app) nog wordt gecorrigeerd. Maar ik weet ook dat Frank meeleest op dit forumDanzare schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:23:
[...]
Ik lijk sinds 10:30 weer inzage te hebben maar de afgelopen dagen zijn niet gecorrigeerd.
Verwijderd
Ik heb me nogal verdiept in de Smile5 inverter en ken de Dispatch codes uit mijn hoofd. Code 19 (die FE stuurt) bestaat niet. Ik zie die code verschijnen in mijn HA-dashboard. Het moet Dispatch code 3 (5 mag ook) zijn, voor zelfconsumptie.kmf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:01:
[...]wat voor negatieve gevolgen ervaar je met die foute aansturing dan, oftewel, hoe hebje dat gemerkt en hoe werkt dat in de praktijk?
Omdat het een ongeldige code is, wordt de voorgaande status gecontinueerd. Dat is ontladen PV naar Grid (code 2 -ontladen-, vermogen 0). De Zelfconsumptie modus wordt niet gestart.
Ik heb wel in HA een correctie automatisering geschreven die de onjuiste code automatisch aanpast.
Verwijderd
Ik ben het met je eens, dat het vooral stress geeft. Het is zéér relaxed mijn systeem lekker te laten draaien met mijn eigen automatiseringen. Geen omkijken meer naar, en een verlaging (deze maand) van de energie-rekening van €40.-aschja schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:02:
[...]
In deze fase zit ik nu ook. De onbalanshandel geeft mij meer stress dan het daadwerkelijk wat oplevert. Met een 5kw omvormer zijn de verdiensten mager in dat kleine tijdsbestek. Daarnaast is mijn huishouden full electric gegaan incl auto. Het was voor mij een grote irritatie dat ik wellicht een euro verdiende met de onbalans, maar vervolgens wel de EPEX correctie op mijn dak kreeg en ook op de duurste momenten van de dag geen gebruik kan maken van de batterij.
Nu ben ik ook NOM en heb ik de vrijheid om zelf te ontladen wanneer dat weertechnisch zo ontkomt. Met het weer van vandaag en gisteren is NOM lastig vanwege het volladen van de auto. Weinig zonnestroom. Scheelt zo'n 40kwh ongeveer.
argh... dit is een enorme verslechtering, zo twijfel of ik nog verder ga spelen hiermee...kmf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:10:
anderen ook last van de app, dat van modus wisselen niet kan? onbalans->zc+ en omgekeerd?
zc+is het gewoon nog niet voor mij. overdag en snachts is ie waardeloos, dan geeft onbalans beter resultaat. ik wil alleen zc+ in de dure avonduren....
Vanwege ons nieuwe handelsalgoritme werken we nu met een keuzebevestiging. Dat betekent dat een switch naar een andere modus niet direct ingaat. Afhankelijk van het moment waarop je je keuze bevestigt, wordt de wijziging actief om 00:00 uur de volgende dag, of om 00:00 uur de dag daarna.
Na bevestiging is je keuze definitief tot de nieuwe modus ingaat. Je kunt deze in de tussentijd niet meer aanpassen. In de komende app-update maken we dit ook visueel inzichtelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 17-04-2025 17:44 ]
Ik denk dat dit te maken heeft met de nieuwe markten. Ze moeten dan volgens mij een afgesproken vermogen kunnen leveren op elk moment. Ik denk dat je daarom dus niet meer mag switchen.kmf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:42:
[...]
argh... dit is een enorme verslechtering, zo twijfel of ik nog verder ga spelen hiermee...
zc+is het gewoon nog niet voor mij. overdag en snachts is ie waardeloos, dan geeft onbalans beter resultaat. ik wil alleen zc+ in de dure avonduren....
[...]
Ja dat is duidelijk, stast ook in hun antwoord, maar die markten zijn nog niet actief, dan had die moduschange nog moeten werken...DJP! schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:05:
[...]
Ik denk dat dit te maken heeft met de nieuwe markten. Ze moeten dan volgens mij een afgesproken vermogen kunnen leveren op elk moment. Ik denk dat je daarom dus niet meer mag switchen.
Dispatch code 19 bestaat wel degelijk en staat gewoon in de handleiding als ‘self-consumption mode’.Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:04:
[...]
Ik heb me nogal verdiept in de Smile5 inverter en ken de Dispatch codes uit mijn hoofd. Code 19 (die FE stuurt) bestaat niet. Ik zie die code verschijnen in mijn HA-dashboard. Het moet Dispatch code 3 (5 mag ook) zijn, voor zelfconsumptie.
Omdat het een ongeldige code is, wordt de voorgaande status gecontinueerd. Dat is ontladen PV naar Grid (code 2 -ontladen-, vermogen 0). De Zelfconsumptie modus wordt niet gestart.
Ik heb wel in HA een correctie automatisering geschreven die de onjuiste code automatisch aanpast.
:strip_exif()/f/image/3mcU3PzCrAXGHBYA14CWsbZ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Het switchen lijkt weer te werken.kmf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:28:
[...]
Ja dat is duidelijk, stast ook in hun antwoord, maar die markten zijn nog niet actief, dan had die moduschange nog moeten werken...
Nu om 09:00 probeer ik weer terug naar onbalans, maar werkt het weer niet…..
[ Voor 12% gewijzigd door kliffen op 18-04-2025 09:02 ]
ja, Frank moet duidelijk beter hun best doen met opleveringen, ze hebben hun api opgeleverd, alvorens de app update door te voeren. knullig.
maar ja, zit ik nu voor vandaag vast aan zc+... pas om 0:00 gaat handel weer in. "Gelukkig" is het vandaag bewolkt weer/dure stroomprijzen en krijgt zc+ de kans om te shinen.
Waar zie je dat dan? Ik zit ook op ZC+ maar er gebeurt nog niks vandaag (Sessy batterijen).ManiNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:05:
Zie overigens nu dat FE de batterij al op andere markten inzet, en ik zit in zc+ modus.
Het lukt me even niet om afbeelding te plaatsen vanaf telefoon, maar als je in de app kijkt naar vandaag, dan geeft ie die melding bij mij om 08.00.Hielko1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:15:
[...]
Waar zie je dat dan? Ik zit ook op ZC+ maar er gebeurt nog niks vandaag (Sessy batterijen).
Ik zie daar alleen een onbalans piekje van € 0,135/kWh.ManiNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:34:
[...]
Het lukt me even niet om afbeelding te plaatsen vanaf telefoon, maar als je in de app kijkt naar vandaag, dan geeft ie die melding bij mij om 08.00.
Kan iemand uitleggen of aangeven waar ik dat vind : wat doet de ZC+ mode?
Dit staat beschreven in de FE app bij de batterij instellingen. maar je kunt het ook vinden op: https://klantenservice.fr...werkt-Zelfconsumptie-PlusRojado schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:13:
Even voor mij als ‘ nieuweling binnen dit thema die zich aan het inlezen is’ :
Kan iemand uitleggen of aangeven waar ik dat vind : wat doet de ZC+ mode?
Zie net dat met een app update de modus is veranderd naar 'handel', terwijl de batterij hiervoor in zc+ stond. Het is vandaar ook wellicht dat ik de hiervoor vermelde melding zag.ManiNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:05:
Zie overigens nu dat FE de batterij al op andere markten inzet, en ik zit in zc+ modus.
Voor diegenen die de batterij in zc+ modus willen laten werken, wellicht goed om dit even te checken.
Heb de app update ook net ontvangen, en zie nu ook Handel. Zal kijken hoe het gaat met ZC+ en misschien komende week een paar dagen op Handel om dat te testen. Maar ik wil graag ZC+ houden om mijn PV opbrengst zo goed mogelijk te benutten.ManiNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:36:
[...]
Zie net dat met een app update de modus is veranderd naar 'handel', terwijl de batterij hiervoor in zc+ stond. Het is vandaar ook wellicht dat ik de hiervoor vermelde melding zag.
Voor diegenen die de batterij in zc+ modus willen laten werken, wellicht goed om dit even te checken.
Hij staat op handel, en zegt dat ie vannacht nar ZC+ gaat.. maar dat heb ik nooit ingesteld, en ik kan dus ook niet terug

WTF Frank

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Ik heb blijkbaar de vermeldde EMS versie van de Smile5 niet (ik weet ook niet wat dat inhoudt), bij mij reageert de inverter door de modus vóór code 19 aan te houden (meestal 2). Ook staat het ingestelde vermogen op 32KW ipv 5KW. Eerder werd wél met de juiste code gewerkt: 3 (zelfconsumptie met opgegeven laadvermogen)Innomine schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:44:
[...]
Dispatch code 19 bestaat wel degelijk en staat gewoon in de handleiding als ‘self-consumption mode’.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2025 20:19 ]
wat bedoel je dan met "niet werkt"?DJP! schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:05:
Zijn er meer Tweakers met een Sessy waarbij de ZC+ modes met de nieuwe app niet meer werkt?
dit zijn de resultaten van een dagje gedwongen zc+....Hielko1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:52:
[...]
Heb de app update ook net ontvangen, en zie nu ook Handel. Zal kijken hoe het gaat met ZC+ en misschien komende week een paar dagen op Handel om dat te testen. Maar ik wil graag ZC+ houden om mijn PV opbrengst zo goed mogelijk te benutten.
wat mij opviel is dat ie bij gematigd pv licht oplaadde. dus paar 100W, pas bij lage prijzen ging mijn accu met max vermogen laden. eindresultaat valt uiteraard tegen. de prijzen waren ook niet hoog genoeg im zc+ te verantwoorden.
Ik denk dat zc+ alleen tegen hoge piektarieven ingezet moeten worden en de rest handel voor de beste resultaat, was er maar een ZC' of zo...
dus nu niet zoals nu. zc met handel als de prijzen gunstig zijn, maar handel met zc als normaal verbruik duur is. en rekening houden met pv.

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 19-04-2025 07:57 ]
De batterijen worden niet meer vrijgegeven voor zelfconsumptie
In de app staat alles goed en staat dat ZC+ ook actief is maar het werkt dus niet bij mij.
FE houdt bij ZC+ tot nu toe in de nacht de Sessy batterijen onder eigen beheer (waardoor je nachtgebruik van het net komt), tot in het begin van de ochtend. Nu zouden de batterijen weer moeten zijn vrijgegeven (tot 11 of 12 uur, wanneer FE de controle weer overneemt). Met de aankomende verbeteringen die zijn aangekondigd, komen de batterijen hopelijk veel langer en meer in eigen beheer (ik heb ze op ECO staan).DJP! schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:01:
[...]
De batterijen worden niet meer vrijgegeven voor zelfconsumptie![]()
In de app staat alles goed en staat dat ZC+ ook actief is maar het werkt dus niet bij mij.
Dit had ik eerder in mijn bericht ook al aangegeven maar jouw reactie leek me te doen denken dat je ervan bewust was. NOM/API werkt dus niet als FE de batterij claimt en kun je je eigen grootverbruikers dus niet op accu laten draaien. Dit is dus geen ZC+ frankenergie!!DJP! schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:01:
[...]
De batterijen worden niet meer vrijgegeven voor zelfconsumptie![]()
dan vraag ik me af of het Frank's schuld is, of die van je batterij, wat als jouw internetvrebinding wegvalt, heb je dan nom vanuit je batterij werken?Eavyon schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:02:
[...]
Dit had ik eerder in mijn bericht ook al aangegeven maar jouw reactie leek me te doen denken dat je ervan bewust was. NOM/API werkt dus niet als FE de batterij claimt en kun je je eigen grootverbruikers dus niet op accu laten draaien. Dit is dus geen ZC+ frankenergie!!
bij mij werkt nom wel in zc+ zonder connectietruukjes.
trowuens, rond middernacht zat mijn accu op een andere markt te werken. welke markt dat is wetet ik dus niet en zie je ook niet in de grafiek.

Ook al stuur je een power setpoint dit wordt door de sessy uiteindelijk niet uitgevoerd. Soms gaat de sessy even in voorbereiding maar haakt dan af zolang de override vanuit FE actief is. Zodra de override ophoud voert de sessy je setpoint uit.kmf schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:24:
[...]
dan vraag ik me af of het Frank's schuld is, of die van je batterij, wat als jouw internetvrebinding wegvalt, heb je dan nom vanuit je batterij werken?
trowuens, rond middernacht zat mijn accu op een andere markt te werken. welke markt dat is wetet ik dus niet en zie je ook niet in de grafiek.
[Afbeelding]
Nu vanaf 12.00 is de override actief en vermoedelijk wordt vanaf 13.00 door FE commando gegeven om te laden echter is mijn accu vandaag toevallig al vol.
:strip_exif()/f/image/0t6TA77DUTpJaYm3Tyg8L1i2.png?f=user_large)
Als ik de internetverbinding verbreek dan vervalt de override naar enkele minuten en gaan de Sessy's netjes nul op de meter draaien. Op een of andere reden komt er vanuit FE dus constant een override signaalkmf schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:24:
[...]
dan vraag ik me af of het Frank's schuld is, of die van je batterij, wat als jouw internetvrebinding wegvalt, heb je dan nom vanuit je batterij werken?
[Afbeelding]
Edit: zie hier een mooi voorbeeld van vanochtend
/f/image/Z3WZKNmX0XXnJseOB9oSEyyf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JcpFzfKoezIGIE3Oz8JTxcX1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door stefan1512 op 20-04-2025 11:14 ]
Wij hebben Frank ingesteld op 'handel' maar dat vind ik niet transparant. Ik zie regelmatig dat er gehandeld wordt op een andere markt, maar je kunt niet zien wat men doet.
:strip_exif()/f/image/CYStJfnakEW5Y5uva326nEaU.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds de update van Frank valt het mij op dat onze Sigenergy nog maar tot 85% vol laadt. Voor de update tot 16 april was dat 100%. Heb hierover gemaild maar nog geen reactie.
Wij hebben Frank ingesteld op 'handel' maar dat vind ik niet transparant. Ik zie regelmatig dat er gehandeld wordt op een andere markt, maar je kunt niet zien wat men doet.
Wel vreemd hoor. Die prijzen zijn toch 24 uur vooruit bekend? Stel je batterij is 100% vol en er komt een extreem lage prijs aan. Dan zou Frank toch in die 24uur kunnen verkopen? Het is niet dat het uit de lucht komt vallen zo'n extreem iets.stefan1512 schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:09:
Die 85% is handel vs 100% zelfconsumptie denk ik. Komt omdat je met ZC+ zelfvoorzienend wilt zijn dus liefst zo vol mogelijk. Met handel wil je juiste alle pieken en dalen mee kunnen pakken. Dat kan alleen als je batterij niet op 100% zit of op 0. Daarom gebruiken ze de laatste 15% (0-15 & 85-100) voor de extremen.
15% vind ik nogal wat.
Heb zelf het handelen via ai via sigen maar ik vind de frankenergie app sowieso best slecht. Weinig transparant in mijn optiek.
Frank handelt op het verschil tussen de bekende uurprijzen en de onbalans prijzen (het verschil tussen de gele lijn en de blauwe in de grafiek)HenkS schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:35:
[...]
Wel vreemd hoor. Die prijzen zijn toch 24 uur vooruit bekend? Stel je batterij is 100% vol en er komt een extreem lage prijs aan. Dan zou Frank toch in die 24uur kunnen verkopen? Het is niet dat het uit de lucht komt vallen zo'n extreem iets.
15% vind ik nogal wat.
De blauwe lijn (de onbalans prijzen) worden met een vertraging elke 5 minuten bekend gemaakt aan Frank.
Deze kunnen op sommige momenten oplopen tot ruim boven de €1,- per kWh en daar reageert Frank dus op.
IT Guru :)
onbalans prijzen zijn niet van te voren bekend, alleen epex prijzen zijn een dag van te voren bekend,HenkS schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:35:
[...]
Wel vreemd hoor. Die prijzen zijn toch 24 uur vooruit bekend? Stel je batterij is 100% vol en er komt een extreem lage prijs aan. Dan zou Frank toch in die 24uur kunnen verkopen? Het is niet dat het uit de lucht komt vallen zo'n extreem iets.
15% vind ik nogal wat.
Heb zelf het handelen via ai via sigen maar ik vind de frankenergie app sowieso best slecht. Weinig transparant in mijn optiek.
[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 21-04-2025 21:03 ]
Ik zie dat het een minuut duurt voor het signaal van FE binnen komt. Piek van net stuurt op 9:21 dat er ontladen moet worden (9:16 onbalans 1,825) maar de batterij begint pas 9:22. Lijkt natuurlijk helemaal niks maar netto betekent het €0,365 per kwartier dat er zo’n piek is. Ben benieuwd of ik de enige ben. Ik heb al getest met de batterij op Performance laten staan maar dat gooit alleen het stand-by verbruik van 54W naar 163W.
Is er bij jou nog verschil tussen spaarstand en performance? Ik zag geen verschil meer de laatste tijd met de batterij onder beheer van Frank.stefan1512 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:34:
Zijn er nog mensen met de Sigen op handel?
Ik zie dat het een minuut duurt voor het signaal van FE binnen komt. Piek van net stuurt op 9:21 dat er ontladen moet worden (9:16 onbalans 1,825) maar de batterij begint pas 9:22. Lijkt natuurlijk helemaal niks maar netto betekent het €0,365 per kwartier dat er zo’n piek is. Ben benieuwd of ik de enige ben. Ik heb al getest met de batterij op Performance laten staan maar dat gooit alleen het stand-by verbruik van 54W naar 163W.
Zeker weten, heb het een dag geprobeerd en zie hier de data:kliffen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:52:
[...]
Is er bij jou nog verschil tussen spaarstand en performance? Ik zag geen verschil meer de laatste tijd met de batterij onder beheer van Frank.
/f/image/G5Kz0xM6vgvriDngiQ12Uc91.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/j47vPk9tNBUuiyk7SyEdhgrZ.png?f=fotoalbum_large)
Doe je dat via deze pagina in de app of kun je bij de installateursinstellingen?stefan1512 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:13:
[...]
Zeker weten, heb het een dag geprobeerd en zie hier de data:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/dy8xZt3l6sdN7YfmyYRIAYZv.png?f=fotoalbum_large)
Precies via die instellingen en zelfs het Wattage hebben we gelijkkliffen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:19:
[...]
Doe je dat via deze pagina in de app of kun je bij de installateursinstellingen?
[Afbeelding]
Mijn 7 kW omvormer kan met 10 kW laden als er gelijktijdig zonnestroom opgewekt wordt.
Elke keer dat dit gebeurd gooit Frank het op onlogische percentages.
Helaas snapt support van Frank het niet zelfs na overleg van de datasheet van mijn omvormer.
Dan maar upgraden naar 10kW. Dan is dit probleem opgelost 😅
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Dit heb ik ook gehad. Frank heeft het vermogen van mijn omvormer administratief opgehoogd en probleem is daarmee opgelost.MuadDib007 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:45:
Ik ben een klein beetje boos op Frank Energie.
Mijn 7 kW omvormer kan met 10 kW laden als er gelijktijdig zonnestroom opgewekt wordt.
Elke keer dat dit gebeurd gooit Frank het op onlogische percentages.
Helaas snapt support van Frank het niet zelfs na overleg van de datasheet van mijn omvormer.
Dan maar upgraden naar 10kW. Dan is dit probleem opgelost 😅
Naar aanleiding van eerder contact zouden ze dit bii mij ook administratief verholpen hebben maar niet dus... en dan nu weer aangeven dat ik niet zo snel kan laden ondanks dat ik met onderbouwing kom.kliffen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:49:
[...]
Dit heb ik ook gehad. Frank heeft het vermogen van mijn omvormer administratief opgehoogd en probleem is daarmee opgelost.
Een beetje jammer.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ben nu gestopt met handel, maar ik zag ook pas na 7 minuten start. Overigens stopte het ook pas op minuut 2 na het hele uur.stefan1512 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:34:
Zijn er nog mensen met de Sigen op handel?
/f/image/3LsbjiFGjGbpuNfD6dw5MtWo.png?f=fotoalbum_large)
Voor diegenen die beschikken over een Homey heb ik een Homey Advanced Flow gemaakt met de diverse scripts die rapportage naar dit platform mogelijk maken. De gebruikte Homeyscripting werkt volgens de laatste Onbalansmarkt API specs.
/f/image/rqJEQ6hOmQUOPXjC12Bt9IEJ.png?f=fotoalbum_large)
Mocht je de combinatie Frank Energie met een Homey willen uitnutten voorl een Sessy thuisbatterij in gebruik dan zijn hier de scripts met instructie te vinden voor koppeling met Onbalansmarkt.
https://github.com/hhi/on...nkenergie-homey/tree/main
Omdat ik geen AlphaESS thuisbatterij heb kan ik deze situatie helaas niet uittesten, maar be my guest ;-)
Addendum (23-april 2025):
De oplosssing is wellicht ook voor andere batterijsystemen eenvoudig werkbaar te maken. De device capabilities voor zover ik nu na kan gaan voor o.a. HomeVolt en de diverse via de SolarEdge modbus aanstuurbare sets zijn in een aparte tabel opgenomen .
[ Voor 13% gewijzigd door azaden op 23-04-2025 12:24 ]
waar haal je de frank energie api authkey vandaan?azaden schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:35:
Zoals wellicht bekend is via het platform van https://onbalansmarkt.com mogelijk je handelsresultaten onderling met elkaar te vergelijken. In mijn geval betreft het een thuisbatterij-systeem van 3 Sessy's waarover ik rapporteer.
[Afbeelding]
Voor diegenen die beschikken over een Homey heb ik een Homey Advanced Flow gemaakt met de diverse scripts die rapportage naar dit platform mogelijk maken. De gebruikte Homeyscripting werkt volgens de laatste Onbalansmarkt API specs.
[Afbeelding]
Mocht je de combinatie Frank Energie met een Homey willen uitnutten voorl een Sessy thuisbatterij in gebruik dan zijn hier de scripts met instructie te vinden voor koppeling met Onbalansmarkt.
https://github.com/hhi/on...nkenergie-homey/tree/main
Omdat ik geen AlphaESS thuisbatterij heb kan ik deze situatie helaas niet uittesten, maar be my guest ;-)
Die is er als het goed is niet, de login gaat bij Frank met email en wachtwoord net als in hun app.kmf schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:50:
[...]
waar haal je de frank energie api authkey vandaan?
Bedankt voor het delen @azaden, dat is zeker handig voor wie er een Homey heeft staan.
Ik ga dus mijn accus ontkoppelen en zelf gewoon op EPEX handelen en verder NOM. Dit is een stuk betrouwbaarder, zeker ook omdat ik een week op vakantie ben en niet elke dag wil kijken of het wel goed gaat allemaal.
Hopelijk brengen ze verbeteringen in ZC+ en blijf je dan meer controle houden over de accu. Dan ga ik tegen die tijd wel weer kijken of het werkbaar is.
Deel je gevoel, ook ik ben niet echt onder de indruk van zc+ momenteel en overweeg daarom ook de Frank aansturing stop te zetten en over te gaan op een van de opties die Bliq biedt. In dat verband, is er iemand die al ervaring heeft met de 'geoptimaliseerd laden' (beta) modus?Eavyon schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:54:
Mijn ervaring houd na 2 weken al voortijdig op. Ik heb teveel gedoe om zorgeloos mijn accus te laten handelen terwijl ik ook nog gewoon mijn zonnepanelen maximaal wil benutten en verder op NOM te draaien. ZC+ is te onvolwassen om het volledig aan FE over te laten. Ja ik heb minder energiekosten dan voorheen met een variabel contract maar omdat ik geen controle heb over wanneer de accus laden kopen ze dus ook op onvoordelige momenten in wat ik nooit zou doen. Ik laat nog liever de accu leeg zodat NOM even niet werkt dan te laden met minimaal 15% laadverlies. (Nee ik wil niet ook nog automatiseren met een hack om de internetverbinding af te sluiten)
Ik ga dus mijn accus ontkoppelen en zelf gewoon op EPEX handelen en verder NOM. Dit is een stuk betrouwbaarder, zeker ook omdat ik een week op vakantie ben en niet elke dag wil kijken of het wel goed gaat allemaal.
Hopelijk brengen ze verbeteringen in ZC+ en blijf je dan meer controle houden over de accu. Dan ga ik tegen die tijd wel weer kijken of het werkbaar is.
Ook ik word er niet goed van, mijn batterij wordt ongelooflijk beroerd aan gestuurd, en als ik contact opneem met Frank krijg ik groot gelijk, maar de beloofde update blijft uit.ManiNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:57:
[...]
Deel je gevoel, ook ik ben niet echt onder de indruk van zc+ momenteel en overweeg daarom ook de Frank aansturing stop te zetten en over te gaan op een van de opties die Bliq biedt. In dat verband, is er iemand die al ervaring heeft met de 'geoptimaliseerd laden' (beta) modus?
Wat bliq betreft, bliq vertelde mij dat geoptimaliseerd laden niet aangeboden kan worden in Nederland, een kennis met een Bliq had het toch aangezet, maar er gebeurde dus totaal niets....Zodra home assistant hier werkt ga ik het proberen zelf aan te sturen, maar of dat gaat lukken...De oplossing moet van Frank of de batterij leverancier komen, maar ik zie geen beweging daarzo, wat lipservice, that's all
[ Voor 19% gewijzigd door kmf op 25-04-2025 13:59 ]
Ik heb een tijdje flink getwijfeld of handel nog interessant is, maar dit is bemoedigend.
bij mij gaf Frank aan dat de batterij op een "andere markt" werd ingezet, op zichzelf vandaag een hogere opbrengst 2.02 euro vergeleken met die paar dubbeltjes van gister en eergisterenkmf schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:58:
ZC + werkt weer eens0 beroerd. toen de prijs 1,80 is, kreeg mijn accu de opdracht op max op te laden!!! het lijkt wel of ze de commando omgedraait hebben
De koppeling is ook geschikt voor gebruikers met meerdere gekoppelde batterijen (bijvoorbeeld 2 Sessy's), deze worden los toegevoegd als apparaat. Daarnaast staat er een 'totaal' apparaat in met de som (of gemiddelde in het geval van de SoC). Er zijn al goede plugins beschikbaar die je maandkosten en energieprijzen ophalen, die zaken zitten er dan ook bewust niet in.
Je kunt de code en installatiestappen hier terugvinden, net als de instructies om deze gegevens ook te delen op Onbalansmarkt.com als je dat wilt. Mocht je tegen problemen aanlopen, stuur dan gerust een DM of maak een issue aan.
ik moet 1 euro betalen door het waanzinnig handelen van Frank Energie. ik denk er sterk aan om Frank gewoon te ontkoppelen zo. handelsresultaten is waardeloos, ZC+ werkt voor geen meter.Pbr schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:04:
[...]
bij mij gaf Frank aan dat de batterij op een "andere markt" werd ingezet, op zichzelf vandaag een hogere opbrengst 2.02 euro vergeleken met die paar dubbeltjes van gister en eergisteren
Vandaag heb ik dezelfde ervaring. Heb een aantal dagen ZC+ geprobeerd maar het werkt niet goed. Batterij wordt geladen terwijl onbalansprijs zeer hoog is of er wordt helemaal niet verkocht als dat zou moeten.kmf schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:58:
ZC + werkt weer eens0 beroerd. toen de prijs 1,80 is, kreeg mijn accu de opdracht op max op te laden!!! het lijkt wel of ze de commando omgedraait hebben
Als Frank rekent met gegevens van de batterij, kan er dan wel onderscheid worden gemaakt tussen stroom van het net en stroom van mijn eigen panelen? Zo niet, dan betaal ik dus voor het zelf opladen van mijn batterij aangezien bij laden ook mijn panelen de batterij laden

Nee, je gaat betalen voor het opladen van je batterijn met pv panelen, of frank moet het op epex afreknen bij zc+Potappel schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:48:
[...]
Vandaag heb ik dezelfde ervaring. Heb een aantal dagen ZC+ geprobeerd maar het werkt niet goed. Batterij wordt geladen terwijl onbalansprijs zeer hoog is of er wordt helemaal niet verkocht als dat zou moeten.
Als Frank rekent met gegevens van de batterij, kan er dan wel onderscheid worden gemaakt tussen stroom van het net en stroom van mijn eigen panelen? Zo niet, dan betaal ik dus voor het zelf opladen van mijn batterij aangezien bij laden ook mijn panelen de batterij laden.
Als ik het zelf terug reken met data in de grafiek van FE gebruiken ze ook in ZC+ de onbalans prijzen.kmf schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:14:
[...]
Nee, je gaat betalen voor het opladen van je batterijn met pv panelen, of frank moet het op epex afreknen bij zc+
Wat zegt je Frank app dat het opgebracht heeft, want dat is volgens mij waarheid?Darth_Fedor schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:12:
Ik blijf nog wel even bij de AI van mijn Sigenstore. Totdat de ZC+ weer meer oplevert.
Dit is wat de AI claimt opgeleverd te hebben:
[Afbeelding]
20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV
Ziet er goed uit! Welke uitvoering heb je? (kW, kWh, PV?)Darth_Fedor schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:12:
Ik blijf nog wel even bij de AI van mijn Sigenstore. Totdat de ZC+ weer meer oplevert.
Dit is wat de AI claimt opgeleverd te hebben:
[Afbeelding]
24 kW, 12 kWh en zonnepanelen direct aan de controller. 3,5 Wp (20*175) ochtend en 2,5 Wp (8*330) middag (geen idee Noord/Zuid richting 😂).
Plaatje van de installatie staat ergens in het forum.
[ Voor 3% gewijzigd door Darth_Fedor op 26-04-2025 00:09 ]
"May The Force be with me"
Volgens mij telt hij je complete PV opbrengst erbij. Iets wat bij FE niet bij je onbalanshandel te zien is. Stel ik wek op een goeie dag 60 kWh op en de prijs is slechts €0,10 dan is dat toch weer €6 en als daar dan een onbalans resultaat van €5 tegenover staat zit ik in de ogen van Sigenergy dus op €11 dag resultaat. Terwijl iedereen hier dus alleen naar die €5 kijkt.
Los daarvan zal het zonder saldering echt een top modus zijn denk ik maar ik bewaar hem nog ff tot het zover is. Alles wat ik met de handel verdien scheelt me als het ware op de aanschafprijs voor wanneer ik hem in 2027 nodig heb.
Een paar weken geleden was er hier iemand die hun batterij nog expliciet door Frank "gederegistreerd" moest doen om echt ontkoppeld te worden.Gert N schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:45:
Ik heb sinds begin maart een 16kWh/10kW Sigenergy. Gekoppeld aan FE, resultaten tot nu toe nogal tegenvallend, een onbegrijpelijke ZC+ en na de laatste wijziging waarbij je niet meer normaal kan schakelen tussen handel en ZC+ helemaal teleurstellend. Zag al eerder voorbij komen dat mensen hier 'stress' van hebben ipv gemak/voordeel. Via Frank app batterij koppeling verwijderd, Sigenergy werkt in praktijk nu op zelfconsumptie, maar staat nog op VPP modus. Wil AI modus activeren, maar krijg dan melding dat ik eerst VPP moet deactiveren. Ontkoppeling van FE is inmiddels ruim 12 uur geleden. Hoe deactiveer ik VPP?
Ik hoop dat Frank eens hun act togeter krijgt, of tenminste even wakker worden als er meer mensen hun accu laten loskoppelen. Ze antwoorden wel meteen op mails, maar zeggen eigenlijk niks.
"May The Force be with me"
De opbrengstenkalender hieronder toont de totale inkomsten, maar dat is inclusief de PV.
De 2e kalender laat het effect van het handelen door de AI zien.
Moeilijk te vergelijken met de handel van FE.
Dat ligt er ergens tussenin denk ik. Ik zie bv. In de Frank app dat ik gisteren 10kWh heb afgenomen voor gemiddeld €0,0/kWh en 30kWh heb teruggegeven voor €0,05/kWh. Tijdens handel met FE ging het meeste van de PV midden op de dag tegen 0,0 terug en nam ik op duurdere tijden stroom af.
Maar als je alleen die paar euro van de handel van AI in ogenschouw neemt is het qua opbrengst al vergelijkbaar met de onbalanshandel vanaf 1 januari. Dat was bij mij ook ongeveer 2a3 euro per dag.
/f/image/N5MfqCVYO8beSOO3zYKpKvOJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door kliffen op 27-04-2025 07:21 ]
Gelijk maar de was aangezet, ovens op zelfreiniging programma, wat water laten koken op de kookplaat 🤣.
En straks mijn batterij weer leeg duwen naar het net vanaf 19:00.
Met dit soort dagen is epex handel echt veel lucratiever dan de onbalanshandel i.m.o.
Dan kan je beter vandaag om 20:00 een uurtje terug leveren en morgen ochtend van 06:00 tot 08:00 terugleveren dat levert meer op als alleen vandaag terugleveren.MuadDib007 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:55:
Ik heb de stekker van de BLIQvanger er maar even uit getrokken en heb zelf mijn Growatt aangestuurd vandaag. Batterijtje leeg voor 12 uur en vanaf 12 uur aan het laden.
Gelijk maar de was aangezet, ovens op zelfreiniging programma, wat water laten koken op de kookplaat 🤣.
En straks mijn batterij weer leeg duwen naar het net vanaf 19:00.
Met dit soort dagen is epex handel echt veel lucratiever dan de onbalanshandel i.m.o.
Volgens mij klopt dat niet. Het laat gewoon zien dat je met de negatieve Epex prijs meer verdiend hebt dan met de handelsprijs. Dat klopt ook, want de Epex prijs was zo’n 10 cent onder de handelsprijs.dmadroon schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:31:
zwaar negatieve epex prijzen en Frank staat mn PV opbrengst richting het netwerk te duwen... ik weet dat ik een newbie hier ben..maar snap er geen reet meer van.... lekker gewerkt ! 1,47 in de min
[Afbeelding]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
De AI van Sigen heeft dat ook zo in de planning staan!fplin schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:00:
[...]
Dan kan je beter vandaag om 20:00 een uurtje terug leveren en morgen ochtend van 06:00 tot 08:00 terugleveren dat levert meer op als alleen vandaag terugleveren.