EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3
Kan ook prima, de Marsteks zijn redelijk conservatief ingesteld op dat vlak. Bij leeg zit de laagste cel in de buurt van de 3 V, dat is nog lang een veilige zone. Bij elk straaltje zon zal hij toch eerst weer de marge aanvullen voordat er bruikbare capaciteit wordt aangevuld, dus dat gaat prima. Beter dit dan met 11 procent wegzetten voor maanden.Ronald.42 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:29:
[...]
Dat is ook mijn idee.
Ik ga er maar vanuit dat die Chinezen erover nagedacht hebben.
Ik zie ze een enkele keer wel eens op 9% staan en dan laden ze even een snufje bij van het net.
Meestal komt er overdag wel wat ingedruppeld om ze in leven te houden maar soms ook niet.
Volgend jaar zal wel blijken of het impact gehad heeft op de capaciteit.
Het is me wat te gek om er nu al allemaal dingen voor te bedenken voorhetzelfde werkt het gewoon nog prima zonder extra inspanning.
Wit PVC is niks mis mee.Druppeltje_ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:48:
[...]
Slaat nergens op. Dat is geen papier of karton. Denk niet dat ze bij HW een stuk karton in de socket gaan duwen dat niet te verwijderen is. Dat is gewoon witte pvc. Niet meer en niet minder. Dat had ik gisteren trouwens ook al gemeld.[Afbeelding]
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Als er niks over is dan zakken ze door die 11% op zeker moment laden ze dan even bij, helemaal prima denk ik ook.pascallj schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:48:
[...]
Kan ook prima, de Marsteks zijn redelijk conservatief ingesteld op dat vlak. Bij leeg zit de laagste cel in de buurt van de 3 V, dat is nog lang een veilige zone. Bij elk straaltje zon zal hij toch eerst weer de marge aanvullen voordat er bruikbare capaciteit wordt aangevuld, dus dat gaat prima. Beter dit dan met 11 procent wegzetten voor maanden.
Stil wegzetten ben ik sowieso geen voorstander van, we hebben op het werk ook wel eens elektronica dat al een poos op de plank ligt en dan met een storing sleutel je dat spul erin, bij voorkeur midden in de nacht en dan schakel je de boel in en gelijk weer poef.
Volgens mij staat bij het meeste spul dat nu binnenkomt voor op reserve ook dat ze elke zoveel tijd even onder spanning moeten staan bij langdurige opslag.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ze stelden voor om factory reset te doen, maar is hier gewoon gelukt met upgrade zonder reset. Heb wel de Venus A en niet E V3, dus mogelijk nog verschil in firmware?MrDonolt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:59:
Ik ben ondertussen ook naar v145 maar nog steeds hetzelfde helaas... Heb je nog iets speciaals gedaan? Factory Reset oid?
[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 09-12-2025 21:01 ]
MrDonolt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:59:
[...]
Irritant, ondertussen opgelost met de v145?
Ik heb nog niets binnen zal morgen wel zijn
[...]
Ik ben ondertussen ook naar v145 maar nog steeds hetzelfde helaas... Heb je nog iets speciaals gedaan? Factory Reset oid?
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122
Waar zie je ze voor onder de 1000euro staan nu? (Heb zelf ook 3jarig Greenchoice contractTorpedoX_88 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:07:
Ben altijd van plan geweest om met ons 3-jarige Greenchoice contract te wachten tot eind 2026 voor de mogelijke aanschaf van een 5 kWh Marstek, maar met de huidige prijzen van <1000 € en dreigende prijsstijgingen voor LFP cellen in zicht begint het toch wel te kriebelen. Wat is jullie advies; nog een jaartje afwachten wat prijzen en eventuele nieuwe producten gaan doen of toch maar eentje alvast in huis halen? 😊
[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 09-12-2025 21:37 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Hier bijvoorbeeld, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben...Atomic2005 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:37:
[...]
Waar zie je ze voor onder de 1000euro staan nu? (Heb zelf ook 3jarig Greenchoice contract)
De BTW?TorpedoX_88 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:51:
[...]
Hier bijvoorbeeld, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben...
🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Die is idd 1266euro.TorpedoX_88 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:51:
[...]
Hier bijvoorbeeld, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben...
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
En ik zie ze niet bij de officiële dealers staan...
Vind Marstek Dealers – Officiële Verkooppunten in Jouw Regio https://share.google/fjygr2HVZESmSnvig
Maar goed, ze claimen het zelf wel te zijn en zo zijn er meer die niet op de lijst staan maar wel claimen officiële dealer te zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Leandra66 op 09-12-2025 22:08 ]
🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Dat zijn alleen dealers die via Mean Well krijgen. Er zijn nog meer distributeurs dan alleen Mean Well. Ja het is inderdaad een zoekplaatje.Leandra66 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:06:
[...]
En ik zie ze niet bij de officiële dealers staan...
Vind Marstek Dealers – Officiële Verkooppunten in Jouw Regio https://share.google/fjygr2HVZESmSnvig
Maar goed, ze claimen het zelf wel te zijn en zo zijn er meer die niet op de lijst staan maar wel claimen officiële dealer te zijn.
Overigens speelt Mean Well hier precies hetzelfde spelletje als Marstek.nl. Noem de website naar je product en iedereen denkt dat dat de website van het product is. Slordig! En de naam Mean Well had ik zelf toch altijd vrij hoog zitten.
[ Voor 17% gewijzigd door pascallj op 09-12-2025 22:18 ]
Ja maar geen ai modus maar modbus en nodered en dynamisch met 2 marsteksMajo0 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:01:
Ik lees over veel mensen met meerdere Marsteks dat ze NOM draaien. Zijn er ook mensen die 2-3 batterijen gebruiken met AI modus + dynamisch contract?
Ik ga hem op snelbouwsteen monteren. Dus ik dacht zeefhulsen als plugs, volspuiten met chemisch anker. De bijgeleverde vijzen om de beugel op te hangen zijn ST6.3x55. In een zeefhuls kan je echter geen vijzen gaan schroeven. Mijn vraag is nu, ga ik die bijgeleverde vijzen er gewoon in gaan proppen met de muurbeugel erop, en dan wachten tot het vast zit? Vast is vast immers in chemisch anker. Of zou ik bouten gaan kopen op de maat van de zeefhuls?
Ik heb er 3 een draai november,december, januari en februari op AI met dynamisch contract maar AI zou beter kunnen.Majo0 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:01:
Ik lees over veel mensen met meerdere Marsteks dat ze NOM draaien. Zijn er ook mensen die 2-3 batterijen gebruiken met AI modus + dynamisch contract?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik heb metalen spreidpluggen gebruikt.diggernick schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:53:
Vraagje over het ophangen van de V2. Ik heb de gekende one4all tv-beugel gekocht.
Ik ga hem op snelbouwsteen monteren. Dus ik dacht zeefhulsen als plugs, volspuiten met chemisch anker. De bijgeleverde vijzen om de beugel op te hangen zijn ST6.3x55. In een zeefhuls kan je echter geen vijzen gaan schroeven. Mijn vraag is nu, ga ik die bijgeleverde vijzen er gewoon in gaan proppen met de muurbeugel erop, en dan wachten tot het vast zit? Vast is vast immers in chemisch anker. Of zou ik bouten gaan kopen op de maat van de zeefhuls?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Geen idee of dat een goede oplossing is. Je zit nog altijd met die holte van de snelbouwsteen dan, die in mijn geval opgevuld zal zijn met chemisch anker.
True, met het verschil dat ze niets verkopen.... dat was voor ons wel reden om een leverancier uit het lijstje te zoeken en niet bij .nl te kopen.pascallj schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:16:
[...]
Dat zijn alleen dealers die via Mean Well krijgen. Er zijn nog meer distributeurs dan alleen Mean Well. Ja het is inderdaad een zoekplaatje.
Overigens speelt Mean Well hier precies hetzelfde spelletje als Marstek.nl. Noem de website naar je product en iedereen denkt dat dat de website van het product is. Slordig! En de naam Mean Well had ik zelf toch altijd vrij hoog zitten.
Gebruik een stukje draadstang/draadeind dat je mee in de huls fixeert. Daarop kan je dan met een moertje alles vastzetten.diggernick schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:53:
Vraagje over het ophangen van de V2. Ik heb de gekende one4all tv-beugel gekocht.
Net gelukt door firmware upgrade met factory reset en apparatuur verwijderen uit de app en opnieuw toevoegen!Avenger 2.0 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:59:
[...]
Ze stelden voor om factory reset te doen, maar is hier gewoon gelukt met upgrade zonder reset. Heb wel de Venus A en niet E V3, dus mogelijk nog verschil in firmware?
Tot in elk geval enkele weken geleden verloor de batterij dan telkens de connectie met wifi / CT003. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
[ Voor 39% gewijzigd door thezahir op 10-12-2025 09:47 ]
nog niet opgelost, marstek is op de hoogte en is ook bevestigd door hen als een issuethezahir schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:46:
Is er ondertussen al iemand die geen connectieverlies meer heeft, als 'ie de batterij op Local API enabled zet?
Tot in elk geval enkele weken geleden verloor de batterij dan telkens de connectie met wifi / CT003. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
[Afbeelding]
bij mijn ouders thuis heb ik dit probleem nog steeds (zonder API enabled want gebruik ik niet), ook sinds enkele weken V2 en HW P1. heb nu laatste update gevraagd.thezahir schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:46:
Is er ondertussen al iemand die geen connectieverlies meer heeft, als 'ie de batterij op Local API enabled zet?
[Afbeelding]
2x Marstek 5.12 v156 HW P1
Kun je handelen op de energiemarkt met de batterij in AI?
Nee, niet echt handelen. In AI mode zal de batterij bij het de twee goedkoopste uurtarieven vol laden en daarna nom regelen en eventueel bijladen als er zonnestroom over is. Die laadbeurt kan 2u na elkaar zijn maar ook 2x 1 uur verspreid over de dag . Zie je met een gele C in de grafiek op de winst pagina. Je moet in de laad/ontlaad strategie bij AI mode je land invullen. Deze mode heeft alleen maar zin als je een dynamisch contract hebt. De elektriciteitsprijzen die je kan ingeven zijn enkel om opbrengsten te berekenen.
Dit was in het begin mogelijk. Echter na een firmware update is deze functie omgedoopt tot 'AI'. Deze modus kan wel op de goedkoopste uren van de dag laden, maar gaat daarna over op NOM strategie voor de rest van de dag. Je zal dit nu zelf moeten programmeren met behulp van externe aansturing.
-- Dus dit is nu niet meer mogelijk of inmiddels weer wel via nieuwe firmware? Of verwachten we dit nog terug?
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen
Nee dat is eigenlijk nooit mogelijk geweest. Het staat in de handleiding van de V1 maar kan mij niet herinneren dat ik er in de praktijk ooit iets over gelezen heb van gebruikers. Er is geen reden om aan te nemen dat deze functie ooit terugkomt. Ze zijn juist al heel lang aan het proberen om AI slim te maken. Wat overigens nog niet heel succesvol is.doobieters schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:41:
In het TS bericht lees ik het volgende:
Nee, niet echt handelen. In AI mode zal de batterij bij het de twee goedkoopste uurtarieven vol laden en daarna nom regelen en eventueel bijladen als er zonnestroom over is. Die laadbeurt kan 2u na elkaar zijn maar ook 2x 1 uur verspreid over de dag . Zie je met een gele C in de grafiek op de winst pagina. Je moet in de laad/ontlaad strategie bij AI mode je land invullen. Deze mode heeft alleen maar zin als je een dynamisch contract hebt. De elektriciteitsprijzen die je kan ingeven zijn enkel om opbrengsten te berekenen.
Dit was in het begin mogelijk. Echter na een firmware update is deze functie omgedoopt tot 'AI'. Deze modus kan wel op de goedkoopste uren van de dag laden, maar gaat daarna over op NOM strategie voor de rest van de dag. Je zal dit nu zelf moeten programmeren met behulp van externe aansturing.
-- Dus dit is nu niet meer mogelijk of inmiddels weer wel via nieuwe firmware? Of verwachten we dit nog terug?
Tnx, ik kan alleen niet zo goed overzien wat voor effect dit heeft.. of dat AI dat met 'slimmer' gedrag gaat dichtlopen?pascallj schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:45:
[...]
Nee dat is eigenlijk nooit mogelijk geweest. Het staat in de handleiding van de V1 maar kan mij niet herinneren dat ik er in de praktijk ooit iets over gelezen heb van gebruikers. Er is geen reden om aan te nemen dat deze functie ooit terugkomt. Ze zijn juist al heel lang aan het proberen om AI slim te maken. Wat overigens nog niet heel succesvol is.
Dat wat effect heeft? Laden met AI?doobieters schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:46:
[...]
Tnx, ik kan alleen niet zo goed overzien wat voor effect dit heeft.. of dat AI dat met 'slimmer' gedrag gaat dichtlopen?
Het kan als je te weinig zonneopwek hebt en zeker weet dat je de batterij dagelijks leeg maakt (lees: meer verbruik nodig hebt op dure uren) lonen om te laden op goedkope momenten, zelfs nadat salderen is verdwenen. Het prijsverschil hoeft dan alleen hoog genoeg te zijn om het energieverlies + belasting over energieverlies te compenseren.
Maar je moet wel zeker weten dat er niet genoeg zon komt en dat je het gedeelte wat door AI geladen zou worden, je ook echt gaat gebruiken, anders zou het als nog duurder zijn.
misschien eens in je MT wifi historiek opvragen en daar op verder gaan ipv de hoop te leggen op een update. Ik heb hier al 9 maanden stabiele connectie en ik heb al 2 maanden de API aanstaan zonder enig probleem.dodvip123 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:22:
[...]
bij mijn ouders thuis heb ik dit probleem nog steeds (zonder API enabled want gebruik ik niet), ook sinds enkele weken V2 en HW P1. heb nu laatste update gevraagd.
ook sinds mei 100% stabiele connectie tot 2 weken terug, wifi historiek is ook niks abnormaal terug te vinden. Het is gewoon vreemd en hopelijk met een update opgelost. Het is vooral omdat anderen dit ook voor hebben met identieke problemen die starten rond dezelfde periode (2-3 weken terug).dnat schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:09:
[...]
misschien eens in je MT wifi historiek opvragen en daar op verder gaan ipv de hoop te leggen op een update. Ik heb hier al 9 maanden stabiele connectie en ik heb al 2 maanden de API aanstaan zonder enig probleem.
2x Marstek 5.12 v156 HW P1
In de Firmware van Dec2024/Jan2025 was er de Trade functie, deze is opgevolgt door (vele varianten) van de AI functie.doobieters schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:41:
In het TS bericht lees ik het volgende:
De KWH prijs werd geladen via Nordpool.
Je kon zelf 2 prijzen invoeren in de App:
- onder deze waarde laden
- boven deze waarde ontladen.
Natuurlijk was dit ook super onhandig zeker met de Dynamische prijzen van die periode.
Er zijn toen verzoeken gedaan om een methode te gebruiken waarbij je een prijsverschil kon opgeven dus zoiets als "Als er meer dan 10 Cent prijsverschil is, laad op goedkoop, verkoop op duur" maar zo is het nooit geimplementeerd.
Ik zie wel progressie is de denkwijze van AI, ze kunnen nu je verbruik van vorige dag als referentie gebruiken, maar een fantastische implementatie is het nog niet geworden.
De afgelopen maand is er maar 1 of 2 dagen geweest waarbij het prijsverschil actief laden/ontladen gerechtvaardigd zou zijn, dat was Dec2024/Jan2025 wel anders. Deze maanden hadden enorme prijsschommelingen op het verloop van de dag, alles was ook goed voorspelbaar dus met een simpel klokschema was er veel te besparen/verdienen.
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
ah, ik wist natuurlijk niet dat je al een lange tijd gebruiker bent.dodvip123 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:59:
[...]
ook sinds mei 100% stabiele connectie tot 2 weken terug, wifi historiek is ook niks abnormaal terug te vinden. Het is gewoon vreemd en hopelijk met een update opgelost. Het is vooral omdat anderen dit ook voor hebben met identieke problemen die starten rond dezelfde periode (2-3 weken terug).
misschien even terug gaan wat er precies is aangepast de laatste weken (niet alleen van MT FW maar algemeen in je netwerk omgeving ) en als je een multipoint omgeving hebt toch eens nakijken of de devices nog steeds op zelfde AP zit. Ik zie dat bij mij wel eens fout gaan als ik toch een AP uit de lucht haal.
Mijn venus E v2 accu volgt dit al sinds het voorjaar 2025.doobieters schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:41:
In AI mode zal de batterij bij het de twee goedkoopste uurtarieven vol laden
en daarna nom regelen
en eventueel bijladen als er zonnestroom over is.
Ik begrijp dus niet waarom nu gesteld wordt dat het niet meer werkt.
Ontladen kan ie niet in AI mode met welke opties (laag, hoog, verschil) dan ook.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Dat wordt niet gesteld. Er wordt gesteld dat de nieuwe AI die ze aan het uittesten niet echt perfect werkt. Je weet wel diegene met de mooie grafiekjes en geschatte verbruik etc.3DWim schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:06:
[...]
Mijn venus E v2 accu volgt dit al sinds het voorjaar 2025.
Ik begrijp dus niet waarom nu gesteld wordt dat het niet meer werkt.
Ontladen kan ie niet in AI mode met welke opties (laag, hoog, verschil) dan ook.
Das een duidelijke uitleg. 👍pascallj schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:41:
[...]
NOM is gewoon een veelgebruikte term voor de manier om te zorgen dat er net zoveel stroom je huis verlaat als dat je huis inkomt, waardoor er netto 0 op de meter staat. Tussen de batterijen wordt dit verzorgt door de CT002/CT003 meter. Die zal alle batterijen die op zelfconsumptie staan laten samen werken om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk zonnestroom die anders naar het net zou gaan, geladen wordt, of door zoveel mogelijk stroom terug te leveren voor zoveel verbruik als dat je in huis hebt.
Wat is dan jouw wens dat alleen via Modbus zou kunnen?
Mijn wens om enkel via modbus was iets wat ik verkeerd begreep. Ik dacht dat dit enkel mogelijk was via modbus…
Maar ze doen standaard wat ik wil via zelfconsumptie.
Groetjes,
Bossi
1 x MT Venus E V3.0 + ct003
Als P1 meters heb ik de HomeWizard, een CT003 en een virtuele Shelly Pro 3 EM, die het huidige verbruik met een negatieve offset gelijk aan mijn gewenste piek doorgeeft aan de 2500W batterij. Lijkt voorlopig prima te werken. Wanneer er meer vermogen is dan de ingestelde kwartierlimiet, dan zal de batterij pas beginnen te ontladen wanneer het vermogen over een kwartier in de buurt komt van die limiet. Zoals je hier ziet, wordt er een dikke 3 minuten 4kW getrokken, met een ingestelde limiet van 2400W, voor de batterij begint terug te leveren. Eerst zachtjes, daarna meer en meer om de kwartierlimiet zo dicht mogelijk te benareden.
/f/image/JzD9YP3HRjS4HXZ7yJyhm4iv.png?f=fotoalbum_large)
oranje: vermogen volgens P1 meter, blauw: gemiddeld verbruik van het huidige kwartier, geel: vermogen van de batterij.
Aan AI moet inderdaad nog veel geoptimaliseerd worden. Ze houden bv geen rekening met de RTE zodat de batterijen niet vol geraken op de goedkoopste twee uur of andere laadmomenten. Ook houden ze geen rekening met de RTE in de prijsverschillen zodat je op dagen met kleine prijsverschillen verlies maakt door het laad- en ontlaadverlies. Ook zou de batterij tijdens bepaalde uren beter in standby gaan bv 's nachts het uur voor en na de goedkoopste uren en overdag op sommige momenten als de prijs laag is.pascallj schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:11:
[...]
Dat wordt niet gesteld. Er wordt gesteld dat de nieuwe AI die ze aan het uittesten niet echt perfect werkt. Je weet wel diegene met de mooie grafiekjes en geschatte verbruik etc.
Heb dat al een paar keer gemeld.
zit jij in een dynamisch contract?GORby schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:03:
Ik heb thuis 2 Venus E v3 batterijen. Eentje hangt op een aparte kring, met 2500W terugleveren, de andere op 800W op een gedeelde kring. Die met 2500W gebruik ik om de kwartierpiek te beperken (capaciteitstarief België) en de andere zorgt voor NOM, zodat ik zo weinig mogelijk terugstuur.
Als P1 meters heb ik de HomeWizard, een CT003 en een virtuele Shelly Pro 3 EM, die het huidige verbruik met een negatieve offset gelijk aan mijn gewenste piek doorgeeft aan de 2500W batterij. Lijkt voorlopig prima te werken. Wanneer er meer vermogen is dan de ingestelde kwartierlimiet, dan zal de batterij pas beginnen te ontladen wanneer het vermogen over een kwartier in de buurt komt van die limiet. Zoals je hier ziet, wordt er een dikke 3 minuten 4kW getrokken, met een ingestelde limiet van 2400W, voor de batterij begint terug te leveren. Eerst zachtjes, daarna meer en meer om de kwartierlimiet zo dicht mogelijk te benareden.
[Afbeelding]
oranje: vermogen volgens P1 meter, blauw: gemiddeld verbruik van het huidige kwartier, geel: vermogen van de batterij.
Mooi GORby, heb je dit gerealiseerd met home Assistant? Of een ander platform?GORby schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:03:
Ik heb thuis 2 Venus E v3 batterijen. Eentje hangt op een aparte kring, met 2500W terugleveren, de andere op 800W op een gedeelde kring. Die met 2500W gebruik ik om de kwartierpiek te beperken (capaciteitstarief België) en de andere zorgt voor NOM, zodat ik zo weinig mogelijk terugstuur.
[Afbeelding]
Ik heb nog 1 vraag: mag de P1 van Marstek ondersteboven op de digitale meter? Ik zou dit doen om het kabeltje mooi weg te werken want nu is het met die p1 splitter een rattennest.
Groetjes,
Bossi
de antenne van de ct003 is de belangrijkste, het device zelf leg/steek je waar je wil.Bossi13 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:53:
[...]
Mooi GORby, heb je dit gerealiseerd met home Assistant? Of een ander platform?
Ik heb nog 1 vraag: mag de P1 van Marstek ondersteboven op de digitale meter? Ik zou dit doen om het kabeltje mooi weg te werken want nu is het met die p1 splitter een rattennest.
Groetjes,
Bossi
de p1 van de Homewizard is iets anders, die heeft de wifi antenne ingebouwd, maar deze is op zich al sterker van signaal dan de ct003
Nee, maar voor terugleveren krijgen we quasi niets, en als we in een kwartier te veel verbruiken, dan moet je daarvoor betalen, dus dat vermijden we dan liever
Ik heb het nu ook draaien met mijn eigen accu, 24uurs planning. Zijn 3 dingen nodigpascallj schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:53:
[...]
Dat wat effect heeft? Laden met AI?
Het kan als je te weinig zonneopwek hebt en zeker weet dat je de batterij dagelijks leeg maakt (lees: meer verbruik nodig hebt op dure uren) lonen om te laden op goedkope momenten, zelfs nadat salderen is verdwenen. Het prijsverschil hoeft dan alleen hoog genoeg te zijn om het energieverlies + belasting over energieverlies te compenseren.
Maar je moet wel zeker weten dat er niet genoeg zon komt en dat je het gedeelte wat door AI geladen zou worden, je ook echt gaat gebruiken, anders zou het als nog duurder zijn.
kwh prijzen, duh
loadprofile (load forecast, zeg maar gemiddelde verbruikspatroon van afgelopen 2 weken)
pv forecast (bv solcast ofzo)
Verder stukje code/software die bepaald welk uur wat de accu moet doen, NOM, dicharge naar grid, of laden van grid en/of PV. Rekening houden met de ontlaad en laadverliezen natuurlijk.
Voorbeeld;
:strip_exif()/f/image/OoK3VFrUzQRxEuqnKsduXWxC.jpg?f=fotoalbum_large)
Als een accu echt goed (meest efficient) wil werken, dan is bovenstaande gewoon nodig
En dit is ook zeker mogelijk... En als Marstek er niet mee gaat komen, dan zijn er meen ik al opties met HA/Homey;
https://community.homey.a...nclusief-local-api/140156
https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api
[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 11-12-2025 09:18 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dit is inderdaad volledig gerealiseerd met Home Assistant. Voor het simuleren van de Shelly Pro 3 EM gebruik ik https://github.com/tomquist/b2500-meterBossi13 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:53:
[...]
Mooi GORby, heb je dit gerealiseerd met home Assistant? Of een ander platform?
Groetjes,
Bossi
De gewenste limiet kan ik manueel instellen met een slider, en HA berekent dan een limiet die constant aangepast wordt aan het gemiddelde verbruik van de laatste 15 minuten en het energieverbruik in het lopende kwartier. Deze kan tijdelijk tot 2500W hoger liggen dan de ingestelde limiet en wordt vanzelf naar beneden bijgesteld bij hoog verbruik, en zal geleidelijk weer stijgen wanneer het verbruik onder de grenswaarde zakt.
Waar je de P1 meter hangt zal waarschijnlijk niets uitmaken, zolang het WiFi signaal maar sterk genoeg is.
[ Voor 5% gewijzigd door GORby op 11-12-2025 09:20 . Reden: extra info op einde toegevoegd ]
Ok, dus die P1 meter hoeft zelfs niet met de magneet op mijn Landis+gyr te hangen? Ik dacht dat die ir leds elkaar ook moesten kunnen lezen….de antenne van de ct003 is de belangrijkste, het device zelf leg/steek je waar je wil.
knipknip, tweakers doen elkaar altijd de groeten, dus je kan het weglaten onder je berichten....
[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 11-12-2025 19:16 ]
V145 geïnstalleerd en nog steeds geen bereik buitenshuisMrDonolt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:59:
[...]
Irritant, ondertussen opgelost met de v145?
[...]
in pluiggen (dat telefoon stekkertje) of via infrared ... eventueel (aangeraden) extra stroomkabel en de antenne zo plaatsen dat dit optimaal ontvangst heeft ...Bossi13 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:19:
[...]
Ok, dus die P1 meter hoeft zelfs niet met de magneet op mijn Landis+gyr te hangen? Ik dacht dat die ir leds elkaar ook moesten kunnen lezen….
Groetjes,
Bossi
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Breik heeft meestal te maken met uw wifi systeem (afstand wifi en batterij, al dan niet muren enkasten daartussen, ... ). Dus als bereik slecht is dien je uw wifi netwerk uit te breiden met bv. een wifi repeater, een extra access point, ...jefjef schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:22:
[...]
V145 geïnstalleerd en nog steeds geen bereik buitenshuis
Ik raad je aan in eenzelfde merk en systeem te blijven opdat alles vlot draait ... zelf een gebruiker van ASUS mesh systeem en heb stabiel en performant bereik op alle verdiepen en in de schuur achteraan tuin ... (3 wifi devices in AI mesh met elkaar via wifi - zou nog beter kunnen moest ik die mesh via kabel doen ... maar geen zin/mogelijkheid draden te trekken ... )
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
er is amper PV laden momenteel, dus je moet alles uit het net halen aan vraiabel/vast prijs met een ROI verlies van 20-25%GORby schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:14:
[...]
Nee, maar voor terugleveren krijgen we quasi niets, en als we in een kwartier te veel verbruiken, dan moet je daarvoor betalen, dus dat vermijden we dan liever
anderzijds wil je CAPTAR extra kost vermijden van 6.5eur/KWP boven de 2.5 default.
Ik vraag mij af of er echt waarde in deze opzet zit.... bij velen met 1 fase en geen EV geen warmtpomp kom je nooit boven de 4 KWP, dat is dus 10eur / maand, je verliest 25% op een aankoop van 25cent... reken je dus niet rijk op je CAPTAR reductie en extra batterij cycli.
Maar ik heb begrepen dat local api storingennin de verbinding met de CT geeft.PCJR schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:15:
[...]
Ik heb het nu ook draaien met mijn eigen accu, 24uurs planning. Zijn 3 dingen nodig
kwh prijzen, duh
loadprofile (load forecast, zeg maar gemiddelde verbruikspatroon van afgelopen 2 weken)
Verder stukje code/software die bepaald welk uur wat de accu moet doen, NOM, dicharge naar grid, of laden van grid en/of PV. Rekening houden met de ontlaad en laadverliezen natuurlijk.
Voorbeeld;
[Afbeelding]
Als een accu echt goed (meest efficient) wil werken, dan is bovenstaande gewoon nodig![]()
En dit is ook zeker mogelijk... En als Marstek er niet mee gaat komen, dan zijn er meen ik al opties met HA/Homey;
https://community.homey.a...nclusief-local-api/140156
https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api
Mooi, 1 vraagje, blauw: gemiddeld verbruik van het huidige kwartier, welke sensor of meeting gebruik jij daarvoor?GORby schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:03:
[Afbeelding]
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Hier hetzelfde precies gevolgd wat was aangegeven vanuit feedback Marstek maar helaasjefjef schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:22:
[...]
3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Ik heb sinds kort een dynamisch contract. Nu heb ik afgelopen nacht mijn V1 tot 100% geladen. Ik had ingesteld: tussen 01.00 en 05.00 max 2000W laden. Daar is hij om 4.40 uur mee gestopt, dus toen zat hij op 100%. Dat zag ik vanmorgen ook toen ik opstond.
Nu heb ik ingesteld: tussen 07.00 en 10.00 ontladen met maximaal 500W. Dat heeft hij ook keurig gedaan: ik heb even gekeken en zag "ontladen 498W" staan. Net zoals in de grafiek ook wordt aangegeven dat er op tussen 07.00 en 10.00 uur met 498 ontladen is.
Maar dan zou je verwachten: 5,12 kWh - (3x500)= 3,62 kW over.
Nu kijk ik in de app en daar staat: Batterij: 2,71 kWh. Dan ben ik zowat 0,9kWh kwijt.
Is dit de bekende "bug" dat hij niet helemaal zuiver aangeeft wat er inzit? Of gaat er toch wat anders mis en moet ik Marstek hierover lastig vallen?
(Mijn batterij is de V1, met v153.)
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Dit is deels de bekende bug dat er van 12 naar 11 meer uit te halen valt dan je alleen aan de getallen zou denken. Maar een deel daarvan is natuurlijk ook verlies, 2000 W ontladen aan de omvormer kant, betekent iets van 2400 W aan de batterijkant bijvoorbeeld. En die capaciteit zit wel aan de batterijkant.Pietervs schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:38:
Even bevestiging gezocht:
Ik heb sinds kort een dynamisch contract. Nu heb ik afgelopen nacht mijn V1 tot 100% geladen. Ik had ingesteld: tussen 01.00 en 05.00 max 2000W laden. Daar is hij om 4.40 uur mee gestopt, dus toen zat hij op 100%. Dat zag ik vanmorgen ook toen ik opstond.
Nu heb ik ingesteld: tussen 07.00 en 10.00 ontladen met maximaal 500W. Dat heeft hij ook keurig gedaan: ik heb even gekeken en zag "ontladen 498W" staan. Net zoals in de grafiek ook wordt aangegeven dat er op tussen 07.00 en 10.00 uur met 498 ontladen is.
Maar dan zou je verwachten: 5,12 kWh - (3x500)= 3,62 kW over.
Nu kijk ik in de app en daar staat: Batterij: 2,71 kWh. Dan ben ik zowat 0,9kWh kwijt.
Is dit de bekende "bug" dat hij niet helemaal zuiver aangeeft wat er inzit? Of gaat er toch wat anders mis en moet ik Marstek hierover lastig vallen?
(Mijn batterij is de V1, met v153.)
Ik zeg het hier vaker, niet rekenen met de SoC (dan wel met de resterende kWh wat daar slechts een afgeleide van is) daar kan je gewoon niet zo veel mee. Wil je weten hoe goed je batterij is, doe je een lading helemaal vol en helemaal leeg en noteer je de getallen voor en na. Dan heb je een veel beter beeld.
ik heb sinds een maand of 2 een Venus 3 (firmware 144) en wil die gebruiken in Home Assistant. Ik heb dit recent met de lokale API geprobeerd en dit werkt, maar slechts een paar uur. Daarna lijkt het alsof de batterij even gereset is en moet ik de lokale API terug aanzetten (in de app of via die bluetooth web interface). De relatief nieuwe ble integratie heb ik nog niet geprobeerd omdat de afstand tussen mijn home assistant server en de batterij groot is. Modbus ook nog niet geprobeerd omdat ik bang ben van elektriciteit, solderen en extra hardware ;-). Geduld om te wachten tot de nieuwe Marstek integratie in de officiele HA release geraakt heb ik niet.
Wat de eerste paar weken wel redelijk goed werkte (maar traag natuurlijk) was de hame-relay + mt2mqtt combinatie. Soms leek dit een paar uur uit te vallen (i.e. geen binnenkomende berichten, alleen uitgaande) maar dat leek zich vanzelf te herstellen (dus wijtte ik dat aan een cloud probleem). Echter, de laatste dagen krijg ik dit helemaal niet meer aan de praat. Volgens de logs (die ik hieronder zet) lijkt me toch alles gedetecteerd en in orde te zijn. Iemand een idee wat er kan mis zijn of wat ik kan proberen?
Wat ik al vruchteloos geprobeerd heb:
- batterij power cyclen
- add-ons herinstalleren
- de inverse forwarding flag togglen (deze inverse forwarding lijkt een punt van verwarring te zijn, dusja, maar eens geprobeerd, je weet nooit)
- broker aangepast (hame-2024 versus hame-2025)
Noteer ook dat de app steeds blijft werken en dat ik met een LAN kabel verbonden ben (om wifi problemen uit te sluiten).
Alvast bedankt.
En de mt@mqtt logs:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 [11:59:47] INFO: Generating config file... [11:59:47] INFO: Username and password found in configuration. [11:59:47] INFO: Configuration file generated successfully. [11:59:47] INFO: Starting MQTT forwarder... [2025-12-11 10:59:48] DEBUG: Loaded url from file: certs/hame-2024-url [2025-12-11 10:59:48] DEBUG: Loaded ca from file: certs/ca.crt [2025-12-11 10:59:48] DEBUG: Loaded cert from file: certs/hame-2024.crt [2025-12-11 10:59:48] DEBUG: Loaded key from file: certs/hame-2024.key [2025-12-11 10:59:48] DEBUG: Loaded url from file: certs/hame-2025-url [2025-12-11 10:59:48] DEBUG: Loaded ca from file: certs/ca.crt [2025-12-11 10:59:48] DEBUG: Loaded cert from file: certs/hame-2025.crt [2025-12-11 10:59:48] DEBUG: Loaded key from file: certs/hame-2025.key [2025-12-11 10:59:48] DEBUG: Loaded topic_encryption_key from file: certs/hame-2025-topic-encryption-key [2025-12-11 10:59:48] INFO: Fetching devices from Hame API... [2025-12-11 10:59:48] INFO: Fetching device token for ***REDACTED***.. [2025-12-11 10:59:48] INFO: Fetching device list... [2025-12-11 10:59:49] INFO: Successfully fetched 1 devices from Hame API [2025-12-11 10:59:49] INFO: Successfully retrieved 1 devices from API [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: Device some_identifier (VNSE3-0): inverse_forwarding = true (automatic) [2025-12-11 10:59:49] INFO: Auto-selected broker hame-2025 for device some_identifier [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: Validating 1 devices... [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: Found 1 devices in config file [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: Validating device: some_identifier [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: Using broker ID: hame-2025 for device some_identifier [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: Device some_identifier supports CommonHelper.cq method, using salt-based calculation [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: Calculated remote ID using CommonHelper.cq: some_other_identifier for device some_identifier [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: Adding device some_identifier to broker hame-2025 [2025-12-11 10:59:49] INFO: Configured devices: 1 total [2025-12-11 10:59:49] INFO: ------------------ [2025-12-11 10:59:49] INFO: Device 1: [2025-12-11 10:59:49] INFO: Name: MST_VNSE3_dc8c [2025-12-11 10:59:49] INFO: Device ID: some_identifier [2025-12-11 10:59:49] INFO: Remote ID: some_other_identifier [2025-12-11 10:59:49] INFO: MAC: xxxxxxxxxx [2025-12-11 10:59:49] INFO: Type: VNSE3-0 [2025-12-11 10:59:49] INFO: Version: 144 [2025-12-11 10:59:49] INFO: Broker: hame-2025 [2025-12-11 10:59:49] INFO: Inverse Forwarding: true [2025-12-11 10:59:49] INFO: Use Remote Topic ID: false [2025-12-11 10:59:49] INFO: ------------------ [2025-12-11 10:59:49] INFO: [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: Setting up forwarder for broker hame-2025 [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: [hame-2025] Subscribing to local broker topics: hame_energy/VNSE3-0/App/xxxxxxxxxx/ctrl [2025-12-11 10:59:49] DEBUG: [hame-2025] Subscribing to remote broker topics: marstek_energy/VNSE3-0/device/some_other_identifier/ctrl [2025-12-11 10:59:49] INFO: Health server listening on port 8080 [2025-12-11 10:59:49] INFO: [hame-2025] Connected to config broker [2025-12-11 10:59:49] INFO: [hame-2025] Subscribed to local broker topics [2025-12-11 10:59:49] INFO: [hame-2025] Connected to remote broker [2025-12-11 10:59:49] INFO: [hame-2025] Subscribed to remote broker topics [2025-12-11 11:00:08] DEBUG: [hame-2025] Matched device: some_identifier [2025-12-11 11:00:08] DEBUG: [hame-2025] Inverse forwarding: true [2025-12-11 11:00:08] DEBUG: [hame-2025] Target prefix: marstek_energy/ [2025-12-11 11:00:08] DEBUG: [hame-2025] Target identifier: some_other_identifier [2025-12-11 11:00:08] DEBUG: [hame-2025] New topic: marstek_energy/VNSE3-0/App/some_other_identifier/ctrl [2025-12-11 11:00:08] DEBUG: [hame-2025] From: local [2025-12-11 11:00:08] DEBUG: [hame-2025] To: remote [2025-12-11 11:00:08] INFO: [hame-2025] Forwarded message from local to remote: hame_energy/VNSE3-0/App/xxxxxxxxxx/ctrl -> marstek_energy/VNSE3-0/App/some_other_identifier/ctrl [2025-12-11 11:01:08] DEBUG: [hame-2025] Matched device: some_identifier [2025-12-11 11:01:08] DEBUG: [hame-2025] Inverse forwarding: true [2025-12-11 11:01:08] DEBUG: [hame-2025] Target prefix: marstek_energy/
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 [11:16:08] DEBUG: Published to hame_energy/VNSE3-0/App/xxxxxxxxxx/ctrl: cd=1 [11:16:08] DEBUG: Published to marstek_energy/VNSE3-0/App/some_number/ctrl: cd=1 [11:16:08] DEBUG: MQTT Proxy received message from main broker on topic: hame_energy/VNSE3-0/App/xxxxxxxxxx/ctrl [11:16:08] DEBUG: Forwarded message to proxy clients on topic: hame_energy/VNSE3-0/App/xxxxxxxxxx/ctrl [11:16:08] DEBUG: MQTT Proxy received message from main broker on topic: marstek_energy/VNSE3-0/App/some_number/ctrl [11:16:08] DEBUG: Forwarded message to proxy clients on topic: marstek_energy/VNSE3-0/App/some_number/ctrl [11:16:38] WARN: No response received from xxxxxxxxxx within timeout period [11:16:38] DEBUG: Published to hm2mqtt/VNSE3-0/availability/xxxxxxxxxx: offline [11:17:08] DEBUG: Published to hame_energy/VNSE3-0/App/xxxxxxxxxx/ctrl: cd=1 [11:17:08] DEBUG: Published to marstek_energy/VNSE3-0/App/some_number/ctrl: cd=1 [11:17:08] DEBUG: MQTT Proxy received message from main broker on topic: hame_energy/VNSE3-0/App/xxxxxxxxxx/ctrl [11:17:08] DEBUG: Forwarded message to proxy clients on topic: hame_energy/VNSE3-0/App/xxxxxxxxxx/ctrl [11:17:08] DEBUG: MQTT Proxy received message from main broker on topic: marstek_energy/VNSE3-0/App/some_number/ctrl [11:17:08] DEBUG: Forwarded message to proxy clients on topic: marstek_energy/VNSE3-0/App/some_number/ctrl [11:17:38] WARN: No response received from xxxxxxxxxx within timeout period
[ Voor 7% gewijzigd door deevit op 11-12-2025 17:56 ]
Met 20 euro voor een lilygo en een halve netwerkkabel ben je toch het snelst gered.deevit schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:29:
Hoi,
ik heb sinds een maand of 2 een Venus 3 (firmware 144) en wil die gebruiken in Home Assistant. Ik heb dit recent met de lokale API geprobeerd en dit werkt, maar slechts een paar uur. Daarna lijkt het alsof de batterij even gereset is en moet ik de lokale API terug aanzetten (in de app of via die bluetooth web interface). De relatief nieuwe ble integratie heb ik nog niet geprobeerd omdat de afstand tussen mijn home assistant server en de batterij groot is. Modbus ook nog niet geprobeerd omdat ik bang ben van elektriciteit, solderen en extra hardware ;-). Geduld om te wachten tot de nieuwe Marstek integratie in de officiele HA release geraakt heb ik niet.
...
Solderen is niet nodig en voor 5 volt hoef je ook niet bang te zijn.
Netwerkkabel zo aansluiten onder de schroef klemmen en klaar
:strip_exif()/f/image/1EqYfO8M1VTaYt8hn6jcM8Jv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had ook liever de app, local api of nieuw modbus over netwerk gebruikt, maar dat lijkt allemaal nog niet heel betrouwbaar.
Hoi,
ik heb sinds een maand of 2 een Venus 3 (firmware 144) en wil die gebruiken in Home Assistant. Ik heb dit recent met de lokale API geprobeerd en dit werkt, maar slechts een paar uur. Daarna lijkt het alsof de batterij even gereset is en moet ik de lokale API terug aanzetten (in de app of via die bluetooth web interface).
Noteer ook dat de app steeds blijft werken en dat ik met een LAN kabel verbonden ben (om wifi problemen uit te sluiten).
Dit gedrag herken ik, maar de afgelopen dagen is het veel stabieler geworden. Ik had ook de batterij met lan kabel aangesloten, de batterij uit en aangezet, en inderdaad de LAN aansluiting werkt dan, maar de ingestelde wifi is dan ook nog actief. Nu heb ik de wifi config via eenmalig verbinding aangepast in de app naar mijn tijdelijk even aangezette tethering hotspot van mijn telefoon, en dan de batterij van stroom, hotspot op de telefoon uit, en batterij weer aan. Dan blijft ook werkelijk het Wifi lampje uit op de batterij, na die actie ben ik niet meer de verbinding / settings in de app verloren, en connecten met de app gaat ook veel beter/ sneller.
Doe jij je ogen maar eens dicht, dan zie je wat er hier allemaal van jouw is.
Dank je wel Pascal.pascallj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:29:
[...]
Dit is deels de bekende bug dat er van 12 naar 11 meer uit te halen valt dan je alleen aan de getallen zou denken. Maar een deel daarvan is natuurlijk ook verlies, 2000 W ontladen aan de omvormer kant, betekent iets van 2400 W aan de batterijkant bijvoorbeeld. En die capaciteit zit wel aan de batterijkant.
Ik zeg het hier vaker, niet rekenen met de SoC (dan wel met de resterende kWh wat daar slechts een afgeleide van is) daar kan je gewoon niet zo veel mee. Wil je weten hoe goed je batterij is, doe je een lading helemaal vol en helemaal leeg en noteer je de getallen voor en na. Dan heb je een veel beter beeld.
Dat laatste snap ik niet helemaal: als ik hem helemaal vol laadt, komt hij op 5,12 te staan, helemaal leeg op 0,56. Daar is sinds het begin niks aan veranderd (ook niet na diverse updates, geloof ik).
Of bedoel je dat ik hem op een andere manier helemaal leeg moet trekken?
De resterende capaciteit in kWh, is slechts een berekening die gedaan wordt door de huidige SoC te vermenigvuldigen met de capaciteit. 11 procent van 5,12 kWh = 0,56 kWh resterend en 100 procent is 5,12 kWh resterend. Dus als de SoC indicator niet nauwkeurig is, kan je daar ook niet zo veel mee.Pietervs schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:04:
[...]
Dank je wel Pascal.
Dat laatste snap ik niet helemaal: als ik hem helemaal vol laadt, komt hij op 5,12 te staan, helemaal leeg op 0,56. Daar is sinds het begin niks aan veranderd (ook niet na diverse updates, geloof ik).
Of bedoel je dat ik hem op een andere manier helemaal leeg moet trekken?
Met het meten van capaciteit bedoel ik de waardes voor en na van hoeveel de app aangeeft dat je geladen dan wel ontladen hebt op die dag (in de historie). Als je dit op een vast relatief hoog vermogen doet, is dat redelijk nauwkeurig. Maar je moet wel even de standen noteren voordat je een testje start, anders zouden resultaten van ervoor de berekening beïnvloeden.
Een losse kWh meter gebruiken kan ook voor de meting.
Ah, op die manierpascallj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:10:
[...]
De resterende capaciteit in kWh, is slechts een berekening die gedaan wordt door de huidige SoC te vermenigvuldigen met de capaciteit. 11 procent van 5,12 kWh = 0,56 kWh resterend en 100 procent is 5,12 kWh resterend. Dus als de SoC indicator niet nauwkeurig is, kan je daar ook niet zo veel mee.
Met het meten van capaciteit bedoel ik de waardes voor en na van hoeveel de app aangeeft dat je geladen dan wel ontladen hebt op die dag (in de historie). Als je dit op een vast relatief hoog vermogen doet, is dat redelijk nauwkeurig. Maar je moet wel even de standen noteren voordat je een testje start, anders zouden resultaten van ervoor de berekening beïnvloeden.
Een losse kWh meter gebruiken kan ook voor de meting.
Ga ik eens induiken, dank je wel!
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Een vraagje over "load profile"PCJR schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:15:
[...]
Ik heb het nu ook draaien met mijn eigen accu, 24uurs planning. Zijn 3 dingen nodig
kwh prijzen, duh
Ik heb mij eigen software in HASS/Node-Red/javascript. ik houd bijna alles al bij:
- huisverbruik per uur (gemiddeld de laatste x dagen)
- voorspelling PV 24/48 uur
- op basis dynamische tarieven alle mogelijke laad- en ontlaadkwartieren met voldoende marge 24/28 uur
- mogelijkheid om noloss (100% marge) te werken of lowloss (accu meer gebruiken, maar iets minder marge)
Afgelopen zomer op basis van het huisverbruik het nachtverbruik zonsondergang - zonsopgang berekent om te zorgen dat de accu voldoende vol zou zijn voor de nacht. Dat werkte goed.
In de winter werkt dat niet omdat het nachtverbruik > 15kWh (mijn 3 Marsteks Venus E) en er de laatste weken ook te weinig laad- en ontlaadmomenten zijn met voldoende marge.
Vraag: wat voor tijdhorizon voor "load profile" gebruik jij om te bepalen hoeveel er geladen moet worden?
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Geen idJanAllElectric schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:57:
[...]
Een vraagje over "load profile"
Ik heb mij eigen software in HASS/Node-Red/javascript. ik houd bijna alles al bij:
- huisverbruik per uur (gemiddeld de laatste x dagen)
- voorspelling PV 24/48 uur
- op basis dynamische tarieven alle mogelijke laad- en ontlaadkwartieren met voldoende marge 24/28 uur
- mogelijkheid om noloss (100% marge) te werken of lowloss (accu meer gebruiken, maar iets minder marge)
Afgelopen zomer op basis van het huisverbruik het nachtverbruik zonsondergang - zonsopgang berekent om te zorgen dat de accu voldoende vol zou zijn voor de nacht. Dat werkte goed.
In de winter werkt dat niet omdat het nachtverbruik > 15kWh (mijn 3 Marsteks Venus E) en er de laatste weken ook te weinig laad- en ontlaadmomenten zijn met voldoende marge.
vraag: wat voor tijdhorizon voor "load profile" gebruik jij om te bepalen hoeveel er geladen moet worden?
Check even GBBoptimizer. Indien nog meer vragen check ff discord ervan.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Als je naast code ook nog de quote gebruikt dan worden lange berichten inklapbaar. Dat leest beter.deevit schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:29:
Hoi,
[/code]
Je gebruikt twee verschillende remote ID's Heb je twee batterijen?
Twee paden tegelijk naar de cloud (hame_energy en marstek_energy) met twee verschillende remote IDs, waardoor MT@mqtt geen geldig antwoord terugziet en de VNSE3 als “offline” beschouwt.
PS het publiceren van SN / MAC nummers raad ik af! Verander die even met xxxxxxx eventueel
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 11-12-2025 15:23 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Dat is kloppend met wat anderen ervaren?
Overigens kan ik wel van ieder apparaat in de statistieken zien wat er gebeurd is, min of meer realtime.
:strip_exif()/f/image/X0DzyBAwe3i9iwFfV0hUZMZz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bjPwYCiM8dkj1md57ft3Nas1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wKp8HuProxgpTG2QkRp91MFe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Leandra66 op 11-12-2025 16:35 ]
Neen, normaal hoor je alles te kunnen bekijken. Kan wel soms zijn dat je moet refreshen. En het moet gezegd: zijn de laatste dagen al een paar meldingen geweest van mensen die buitenshuis geen data konden zien. Maar normaal hoort dit wel. Ik kan alvast alles bekijken, en heb het persoonlijk ook nooit anders geweten.Leandra66 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:19:
Nou ben ik een dagje de hort op en als ik dan in de app kijk dan zie ik dat ze allemaal keurig online staan, maar wat me opvalt als ik per apparaat verder ga kijken, is dat ik de geüpdatete gegevens wel kan zien van de batterij waar ik vanmorgen thuis het laatst connectie mee had (zolder), en daar komt ook het wifi tekentje, en wordt CT groen, maar de andere 2 blijven op de data van vanmorgen staan en krijgen geen wifi en geen groene CT.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Dank je. Ik heb een kompleet Fritz! Mesh omgeving van 4 Fritz repeaters waarvan 2 via een ethernet verbinding zijn verbonden met de router. Dus dat lijkt mij niet het probleemvifra schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:54:
[...]
Breik heeft meestal te maken met uw wifi systeem (afstand wifi en batterij, al dan niet muren enkasten daartussen, ... ). Dus als bereik slecht is dien je uw wifi netwerk uit te breiden met bv. een wifi repeater, een extra access point, ...
Ik raad je aan in eenzelfde merk en systeem te blijven opdat alles vlot draait ... zelf een gebruiker van ASUS mesh systeem en heb stabiel en performant bereik op alle verdiepen en in de schuur achteraan tuin ... (3 wifi devices in AI mesh met elkaar via wifi - zou nog beter kunnen moest ik die mesh via kabel doen ... maar geen zin/mogelijkheid draden te trekken ... )
Zoals ik al zeitypte met de utilitymeter functie in HA kun je dat maken. Kies als bron de KWH meter van je HW p1 en geef aan dat hij per kwartier moet optellen.dannyro schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:21:
@Tazzios Bedankt De sensor heb ik via de HW P1, maar deze meet het piekvermogen op het moment. Deze verspringt van bv 2,0 naar 2,2. Daarmee vroeg ik, hoe krijgt hij deze geleidelijk stijgende blauwe lijn?
Deze dan toont niet "het gemiddeld verbruik van het huidige kwartier" maar het totaal verbruik van het kwartier, daarom zie je hem ook langzaam stijgen en daarna weer naar 0 droppen op het kwartier.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Bedankt voor je antwoord, ik heb de quotes toegevoegd en SN/MAC geanonimiseerd.SatScan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:17:
[...]
Als je naast code ook nog de quote gebruikt dan worden lange berichten inklapbaar. Dat leest beter.
Je gebruikt twee verschillende remote ID's Heb je twee batterijen?
Twee paden tegelijk naar de cloud (hame_energy en marstek_energy) met twee verschillende remote IDs, waardoor MT@mqtt geen geldig antwoord terugziet en de VNSE3 als “offline” beschouwt.
PS het publiceren van SN / MAC nummers raad ik af! Verander die even met xxxxxxx eventueel
Die twee paden is een interessant bevinding, nu nog uitvissen hoe dat komt, ik vind niet direct iets terug in configuratiebestanden of logfiles, maar dit is wel een pad om te bewandelen alleszins.
Met of zonder salderen?Snarfie31 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:56:
Zal wel vaker gevraagd zijn en wellicht beantwoord : heeft iemand bijvoorbeeld een marstek van 5,12 kwh gebruikt een jaar afrekening gehad en het rendement uitgerekend binnen hoeveel jaar hij de betreffende batterij gaat terug verdienen.?
Met of zonder terugleverboete?
[ Voor 4% gewijzigd door Leandra66 op 11-12-2025 18:13 ]
Ik heb hem nu 5 maand draaien, hij heeft in die 5 maand 351 kwh geleverd.Snarfie31 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:56:
Zal wel vaker gevraagd zijn en wellicht beantwoord : heeft iemand bijvoorbeeld een marstek van 5,12 kwh gebruikt een jaar afrekening gehad en het rendement uitgerekend binnen hoeveel jaar hij de betreffende batterij gaat terug verdienen.?
Er is 477 kwh in gegaan, die ik anders had teruggeleverd.
Ik reken dat de energie die de marstek levert me ongeveer 15 cent per kwh bespaard aan teruglever kosten.
Dus voor mij is het nu op dit moment grofweg 100 euro per jaar wat het bespaard.
Maar.... als het salderen er straks af is, dan bespaart het nog een hele hoop meer, en met dynamische tarieven kun je ook in de winter profiteren van lage nachtprijzen.
Dan wordt het moeilijk uitrekenen, maar ik geloof wel dat de besparing dan meer is dan die 100 euro.
MTVenus v2 v155 CT002 v124
Met mijn huidige contract nooit terugverdienen.Snarfie31 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:56:
Modelcontract met nog salderen.
Zou ik optimistisch naar mezelf toe willen rekenen.
De accu's hebben 1700 kwh geleverd aan de woning.
Dat heeft me inclusief verliezen 2300kwh uur uit de panelen gekost, maar dat vergeten we even.
Dus 1700kwh maal een gemiddelde stroomprijs in 2025 van 0,27 euro maakt 459 euro per jaar niet uitgegeven aan het inkopen van stroom.
Met de eerste dure accu en daarna 2 via een groepsinkoop kom ik op een jaar of 10.
Maar erg nuttig is dat sommetje niet want het raakt in praktijk kant noch wal.
Ten eerste kan ik gewoon salderen tegen nul kosten.
Dus voor nu kapitaalvernietiging.
Ten tweede hebben we nog geen flauw idee wat er komt als de saldering afgelopen is.
Het zou goed kunnen (maar dat denk ik niet) dat je overschot meer oplevert aan vergoeding dan je kunt winnen met het gebruik van een accu.
In mijn geval 7000kwh teruggeleverd tegen 2780 ingekocht.
Het lijkt wel bijna crypto met die energie markt een soort van casino zeg maar.
Op welk nummertje en kleurtje ga je investeren en was dat slim over een paar jaar.
Ik ben van mening dat alles wat ik zelf in eigen beheer kan doen daar heeft niemand wat mee te maken.
Dus alleen wat ik afneemt en teruglever kunnen ze aan zitten prutsen.
Totalen voor dit jaar met 1 accu op 10 januari en 3 accu's vanaf 28 april.
:strip_exif()/f/image/OlPe296Ks3iOF7PTm1A3jaUU.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eigenverbruik is ruim het dubbele van vorig jaar en dan is de boel pas echt volledig NOM vanaf 28 april dus het kan nog beter.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
In NL of B ??
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Snuffel hier eens rond er zijn al mooie oplossingen... Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekeningandypieters schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:23:
[...]
Ik heb hem nu 5 maand draaien, hij heeft in die 5 maand 351 kwh geleverd.
Er is 477 kwh in gegaan, die ik anders had teruggeleverd.
Ik reken dat de energie die de marstek levert me ongeveer 15 cent per kwh bespaard aan teruglever kosten.
Dus voor mij is het nu op dit moment grofweg 100 euro per jaar wat het bespaard.
Maar.... als het salderen er straks af is, dan bespaart het nog een hele hoop meer, en met dynamische tarieven kun je ook in de winter profiteren van lage nachtprijzen.
Dan wordt het moeilijk uitrekenen, maar ik geloof wel dat de besparing dan meer is dan die 100 euro.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Zonder salderen zonder teruglever boete gewoon 1 op 1. Ik heb inmiddels meerdere keren gelezen dat zelfs zonder salderen en zonder terugleverboete je gemiddeld over een jaar nog steeds zo’n 30% van je opgewekte stroom direct zelf verbruikt. Wanneer je daar een Marstek-batterij van 5,12 kWh aan toevoegt, kan dat percentage behoorlijk oplopen ga ik vanuit.Leandra66 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:11:
[...]
Met of zonder salderen?
Met of zonder terugleverboete?
Aan de hand van mijn eigen PV-opbrengst zie ik dat vooral in de maanden maart t/m september, en zelfs een deel van oktober, de omstandigheden ideaal zijn (ik verbruik snachts minder dan 2 kWh) . In die periode lijkt een zelfverbruik van rond de 50% met zo’n 5,12 kWh batterij zeker realistisch. In de beste maanden ligt het rendement zelfs nog duidelijk hoger.
Daarnaast zijn de kosten tegenwoordig – tussen de €1000 en €1400,- voor een 5,12 kWh batterij – totaal niet meer te vergelijken met de bedragen van een paar jaar geleden. Toen vond ik het aanschaffen van een batterij nog niet eens het overwegen waard, maar nu ligt dat anders.
Mijn berekeningen zijn gebaseerd op mijn eigen situatie: een 2-persoonshuishouden met een gemiddeld maandverbruik van 200 kWh zonder gebruik van de lucht-lucht warmtepomp (airco) in de winter. Inclusief het verwarmen met airco komt mijn totale jaarverbruik uit op ongeveer 3700 kWh. Ik produceer zelf omstreeks 3900 kwh per jaar. Gas verbruik nog maar 60 kuub.
[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 11-12-2025 19:38 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Met de huidige prijsstelling en wettelijke regelingen reken dan op ongeveer vijf jaar.Snarfie31 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:56:
Mijn HA ROI - Statisch versus Dynamisch energiecontract setup loopt nu stabiel en betrouwbaar en dan kom ik iets hoger uit met 2 batterijen en hogere aanschafprijs van de eerste batterij. Dan kom ik uit op 6 en 7 jaar met een vaste kwh prijs van 10 en 12 cent per kWh versus de real-time geldende dynamische (kwartier)prijzen. Met mijn huidige energiecontract bespaar ik tov dynamisch meer euro's.
Kort en goed het is van zeer vele factoren afhankelijk maar bij 1 batterij reken op ongeveer 5 jaar.
Ik kan nog wel salderen maar heb ook een terugleverboete die ik moet betalen, die vast wel naar beneden gaat als ik minder teruglever, maar die vraag is gewoon wat lastig, want als je zonder salderen wilt weten dan moet je dus antwoord van niet-Nederlanders hebben, nou zijn die er ook genoeg, maar wellicht kun je even een rekentool invullen, of batterijen voor jou al rendabel zijn.Snarfie31 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:29:
[...]
Zonder salderen zonder teruglever boete gewoon 1 op 1. Ik heb inmiddels meerdere keren gelezen dat zelfs zonder salderen en zonder terugleverboete je gemiddeld over een jaar nog steeds zo’n 30% van je opgewekte stroom direct zelf verbruikt. Wanneer je daar een Marstek-batterij van 5,12 kWh aan toevoegt, kan dat percentage behoorlijk oplopen ga ik vanuit.
Aan de hand van mijn eigen PV-opbrengst zie ik dat vooral in de maanden maart t/m september, en zelfs een deel van oktober, de omstandigheden ideaal zijn (ik verbruik snachts minder dan 2 kWh) . In die periode lijkt een zelfverbruik van rond de 50% met zo’n 5,12 kWh batterij zeker realistisch. In de beste maanden ligt het rendement zelfs nog duidelijk hoger.
Daarnaast zijn de kosten tegenwoordig – tussen de €1000 en €1400,- voor een 5,12 kWh batterij – totaal niet meer te vergelijken met de bedragen van een paar jaar geleden. Toen vond ik het aanschaffen van een batterij nog niet eens het overwegen waard, maar nu ligt dat anders.
Mijn berekeningen zijn gebaseerd op mijn eigen situatie: een 2-persoonshuishouden met een gemiddeld maandverbruik van 200 kWh zonder gebruik van de lucht-lucht warmtepomp (airco) in de winter. Inclusief het verwarmen met airco komt mijn totale jaarverbruik uit op ongeveer 3700 kWh. Ik produceert zelf omstreeks 3900 kwh per jaar. Gas verbruik nog maar 60 kuub.
Onderstaande heb ik hier begin september gepost. Is BE situatie, dus dat maakt wel verschil uit aangezien wij nagenoeg niets meer terugkrijgen voor overschotten die wij op het net zetten. In de tijd van de terugdraaiende teller of met een deftige terugleververgoeding zou dat anders geweest zijn. Ik mik bij ons op een besparing van minimaal 500 euro per jaar, rekening houdende met de maanden november tem maart waarin de batterijen eigenlijk op wintervakantie zijn. Dit zijn 100% echte cijfers.Snarfie31 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:29:
[...]
Zonder salderen zonder teruglever boete gewoon 1 op 1. Ik heb inmiddels meerdere keren gelezen dat zelfs zonder salderen en zonder terugleverboete je gemiddeld over een jaar nog steeds zo’n 30% van je opgewekte stroom direct zelf verbruikt. Wanneer je daar een Marstek-batterij van 5,12 kWh aan toevoegt, kan dat percentage behoorlijk oplopen ga ik vanuit.
Mijn berekeningen zijn gebaseerd op mijn eigen situatie: een 2-persoonshuishouden met een gemiddeld maandverbruik van 200 kWh zonder gebruik van de lucht-lucht warmtepomp (airco) in de winter. Inclusief het verwarmen met airco komt mijn totale jaarverbruik uit op ongeveer 3700 kWh. Ik produceer zelf omstreeks 3900 kwh per jaar. Gas verbruik nog maar 60 kuub.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
500 euro is met 2 batterijen en 7200W PV realististisch.Druppeltje_ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:56:
[...]
Onderstaande heb ik hier begin september gepost. Is BE situatie, dus dat maakt wel verschil uit aangezien wij nagenoeg niets meer terugkrijgen voor overschotten die wij op het net zetten. In de tijd van de terugdraaiende teller of met een deftige terugleververgoeding zou dat anders geweest zijn. Ik mik bij ons op een besparing van minimaal 500 euro per jaar, rekening houdende met de maanden november tem maart waarin de batterijen eigenlijk op wintervakantie zijn. Dit zijn 100% echte cijfers.
[Afbeelding]
Tussen de plaatsing van de digitale meter en de activatie van de P1 poort, waar zo'n 2 dagen over ging, hadden we al een kwartierpiek van 8,24kW. Sinds de activering van de P1 poort is dat niet meer boven de 4kW uitgekomen bij mijn testen met de sturing batterij + verbruikers. We zitten met een jaarverbruik van ongeveer 13MWh, en in de wintermaanden zijn er (zelfzame) dagen bij dat we rond de 100kWh uitkomen.dnat schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:35:
[...]
er is amper PV laden momenteel, dus je moet alles uit het net halen aan vraiabel/vast prijs met een ROI verlies van 20-25%
anderzijds wil je CAPTAR extra kost vermijden van 6.5eur/KWP boven de 2.5 default.
Ik vraag mij af of er echt waarde in deze opzet zit.... bij velen met 1 fase en geen EV geen warmtpomp kom je nooit boven de 4 KWP, dat is dus 10eur / maand, je verliest 25% op een aankoop van 25cent... reken je dus niet rijk op je CAPTAR reductie en extra batterij cycli.
3 fasen, EV, warmtepompen, elektrisch koken, geen gas of stookolie en een gezin van 6. Zoals ik de sturing nu aangepast heb, wordt de batterij een stuk minder belast, omdat hij effectief naar een kwartiergemiddelde stuurt, in plaats van bij elke scheet boven de ingestelde waarde al te beginnen ontladen en daarna laden.
Enkel voor het capaciteitstarief zou de batterij inderdaad niet zo zinvol zijn, maar in de zonnige maanden gaat die gewoon mee nul op de meter doen, en dan kost het laden quasi niets, en kunnen we 's nachts de zonnestroom opgebruiken. Daar valt inderdaad meer winst uit te halen dan uit capaciteitstarief verlagen.
De Homewizard P1 meter leest dat gewoon uit uit de digitale meter.dannyro schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:47:
[...]
Mooi, 1 vraagje, blauw: gemiddeld verbruik van het huidige kwartier, welke sensor of meeting gebruik jij daarvoor?
sensor.p1_meter_average_demand
dit is natuurlijk een typisch sommetje reken je rijk als je al begint met een leverancier die 20% te duur is op verbruiks tarief, 50% minder betaald voor je injectie en dan ook nog eens een abbo kost heeft van +50eurDruppeltje_ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:56:
[...]
Onderstaande heb ik hier begin september gepost. Is BE situatie, dus dat maakt wel verschil uit aangezien wij nagenoeg niets meer terugkrijgen voor overschotten die wij op het net zetten. In de tijd van de terugdraaiende teller of met een deftige terugleververgoeding zou dat anders geweest zijn. Ik mik bij ons op een besparing van minimaal 500 euro per jaar, rekening houdende met de maanden november tem maart waarin de batterijen eigenlijk op wintervakantie zijn. Dit zijn 100% echte cijfers.
[Afbeelding]
Je PV heeft dan ook nog eens in 2025 een hogere opbrengst, dus dit is niet 1op1. voor het gemakkelijk vergelijk is het natuurlijk wel voldoende.
en je zit hier met meer dan 1PIB
dus in totaal bij mijn leverancier prijs zou ik al 45eur minder betaald hebben op 3 maanden
een andere leverancier kiezen kan dus ook opbrengen
en voor volgend jaar gaan de vaste kosten ook nog eens stilletjes omhoog, onder de aanmoediging iedereen aan de warmtepomp
2025 2026
Capaciteitstarief eur/kwh/jaar excl btw 40.24 53.2565
distri kost regio cent/kwh excl btw 4.59 5.99
databeheer eur/jaar excl btw 13.95 18.56
[ Voor 27% gewijzigd door dnat op 11-12-2025 21:34 ]
jefjef schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:22:
[...]
Wat voor mij de oplossing gaf was de upgrade naar v145. Toen een factory reset in de app en daarna de batterij en p1 uit de app verwijderen (naar links schuiven in de app).Leandra66 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:19:
Nou ben ik een dagje de hort op en als ik dan in de app kijk dan zie ik dat ze allemaal keurig online staan, maar wat me opvalt als ik per apparaat verder ga kijken, is dat ik de geüpdatete gegevens wel kan zien van de batterij waar ik vanmorgen thuis het laatst connectie mee had (zolder), en daar komt ook het wifi tekentje, en wordt CT groen, maar de andere 2 blijven op de data van vanmorgen staan en krijgen geen wifi en geen groene CT.
Overigens kan ik wel van ieder apparaat in de statistieken zien wat er gebeurd is, min of meer realtime.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na het weer toevoegen in de app werkte het weer buitenshuis. En anders een feedback request indienen...
Wat bedoel jij met injectie bijv in de nacht? Hoe kom je van zoveel stroom af in de nacht? Ook aangesloten op een aparte groep?Druppeltje_ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:56:
[...]
[Afbeelding]
Heeft niks met rijk rekenen te maken. Zijn gewoon de werkelijke cijfers. Halverwege de vergelijking van leverancier veranderen zou appels met peren vergelijken zijn. En om op die laatste vraag te antwoorden.. aangezien Engie de grootste energieleverancier in BE is zou ik zeggen: het grootste deel van de bevolking. 171 euro op 3 maanden, in volle zomerperiode lijkt me trouwens heel erg veel. Jij krijgt nog 12 cent injectie ofzo?dnat schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:07:
[...]
dit is natuurlijk een typisch sommetje reken je rijk als je al begint met een leverancier die 20% te duur is op verbruiks tarief, 50% minder betaald voor je injectie en dan ook nog eens een abbo kost heeft van +50eur
als ik voor juni24 je gegevens in mijn calculator steek dan zou die totale energie (in+uit) mij 49.03 eur gekost hebben en voor juli24: 56.63eur en aug24: 72.8.
dus in totaal bij mijn leverancier zou ik in 2024 al 171eur minder betaald hebben op 3 maanden![]()
maw, begin al eens met wat moeite te steken in een andere leverancierja het ROI plaatje is dan wel wat lager maar je geeft het niet gratis weg aan een leveranciers mafia...ik snap echt niet wie uberhaupt vandaag nog een contract heeft bij engie
[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 11-12-2025 21:22 ]
Neen nachttarief is beetje typisch vlaamse zegswijze... Een weekend is 48u aan nachttarief, net zoals feestdagen en tussen 22u en 6u. Dus de injectie aan ''nachttarief'' is voornamelijk injectie tijdens het weekend. Weet eigenlijk niet hoe ze dat in Nederland noemen.doobieters schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:18:
[...]
Wat bedoel jij met injectie bijv in de nacht? Hoe kom je van zoveel stroom af in de nacht? Ook aangesloten op een aparte groep?
[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 11-12-2025 22:14 ]
Thnx! Ik ga het eens even aanzien de komende dagen, ze staan ook nog maar een week, dus ik zou in principe ook eens kunnen kijken of verwijderen en weer toevoegen afdoende is.MrDonolt schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:16:
[...]
[...]
Wat voor mij de oplossing gaf was de upgrade naar v145. Toen een factory reset in de app en daarna de batterij en p1 uit de app verwijderen (naar links schuiven in de app).
Na het weer toevoegen in de app werkte het weer buitenshuis. En anders een feedback request indienen...
Voor alle nieuwe HAME instappers....
.
.
- Lees eerst de TS (eerste bericht van dit topic) eens rustig door. Daar staat informatie die we vanuit de praktijk hebben verzameld
- Vul je signatuur in met de relevante informatie
- Bladder door de pinned berichten die bevatten de laatste informatie
- Gebruik de zoekfunctie in dit topic! 'Be like Google...'
- Stel vragen! (vermijd aannames)
Weet dat we er nog andere topics zijn over de Hame PIB
Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening
Welkom en Succes!
PS heb jij een work-around of iets anders ontdekt. Deel die! Dan voegen we dit toe aan de TS.
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 12-12-2025 09:38 ]
daltarief?Druppeltje_ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:10:
[...]
Neen nachttarief is beetje typisch vlaamse zegswijze... Een weekend is 48u aan nachttarief, net zoals feestdagen en tussen 22u en 6u. Dus de injectie aan ''nachttarief'' is voornamelijk injectie tijdens het weekend. Weet eigenlijk niet hoe ze dat in Nederland noemen.
Bedankt, ik had erover gekeken...Daar kan ik wat meeGORby schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:43:
[...]
De Homewizard P1 meter leest dat gewoon uit uit de digitale meter.
sensor.p1_meter_average_demand
Het idee van een factory reset en verwijderen was wel simpel, dus net even gedaan.MrDonolt schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:16:
[...]
[...]
Wat voor mij de oplossing gaf was de upgrade naar v145. Toen een factory reset in de app en daarna de batterij en p1 uit de app verwijderen (naar links schuiven in de app).
Ondanks de zogenaamde factory reset hebben ze nog wel de data (wellicht omdat ik de P1 niet verwijderd heb), maar na het opnieuw toevoegen lijken ze ook instant wifi te hebben net zoals de ene batterij waarbij het al wel werkte, ook als de BT en wifi op mijn telefoon uit staan.
Ergo: het lijkt nu wel te werken
Gelijk mijn man ook maar alle rechten gegeven, en niet alleen inzage
Bij een factory reset wordt alleen het apparaat gereset. Daar staat qua data alleen een paar basale tellers in, meer niet. De rest van de data staat in de Cloud. Bij het verwijderen van de batterij uit je account wordt de data als het goed is verwijderd.Leandra66 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:46:
[...]
Het idee van een factory reset en verwijderen was wel simpel, dus net even gedaan.
Ondanks de zogenaamde factory reset hebben ze nog wel de data (wellicht omdat ik de P1 niet verwijderd heb), maar na het opnieuw toevoegen lijken ze ook instant wifi te hebben net zoals de ene batterij waarbij het al wel werkte, ook als de BT en wifi op mijn telefoon uit staan.
Ergo: het lijkt nu wel te werken
Gelijk mijn man ook maar alle rechten gegeven, en niet alleen inzage
Factory reset en verwijderd, daarna weer toegevoegd, en ik zie alle data nog.pascallj schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:51:
[...]
Bij een factory reset wordt alleen het apparaat gereset. Daar staat qua data alleen een paar basale tellers in, meer niet. De rest van de data staat in de Cloud. Bij het verwijderen van de batterij uit je account wordt de data als het goed is verwijderd.
Maar het ging om het contact met de batterij zonder op locatie te zijn (BT verbinding), want dat werkte bij 2 van de 3 niet, maar nu wel
Maar misschien was ik te snel, dat kan... ik merk dat de app soms sowieso vindt dat ik te snel wil
Edit: het wordt nog grappiger:
De vaste elektriciteitsprijs die ik had ingevuld staat er nog wel in, de historische wifigegevens ook, de statistieken van voor de reset zijn leeg, idem voor de instellingen voor handmatig en de netwerkconfiguratie (800 of 2500 watt).
[ Voor 16% gewijzigd door Leandra66 op 12-12-2025 11:00 ]
Ter aanvulling; even los van wat genoemd is van het op afstand zijn. Dit kan ook, is mijn ervaring, zijn wanneer je de rechten van de app beperkt op je telefoon en specifiek locatie toegang (ik heb het niet over 'apparaten in de buurt'). Je ziet dan op het overview wel de actuele status, zodra je een accu opent zie je dat dan weer niet. Daar zit in ieder geval iets, (on?)bewust, niet lekker in de app.Leandra66 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat was dan in mijn geval weer zeker niet zo, want ik heb de heleboel geïnstalleerd, dus ik ben niet de meekijker of 2de gerechtigde, op mijn telefoon is ingelogd met het primaire account, want ik regel dit soort dingen eigenlijk altijd, en de huis-IT'er vindt dat helemaal geweldig, zeker met de wetenschap dat ik minstens net zulke hoge eisen aan veiligheid stel als hij.Perkouw schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:03:
[...]
Ter aanvulling; even los van wat genoemd is van het op afstand zijn. Dit kan ook, is mijn ervaring, zijn wanneer je de rechten van de app beperkt op je telefoon en specifiek locatie toegang (ik heb het niet over 'apparaten in de buurt'). Je ziet dan op het overview wel de actuele status, zodra je een accu opent zie je dat dan weer niet. Daar zit in ieder geval iets, (on?)bewust, niet lekker in de app.
Maar ik heb de boel opnieuw met hem gedeeld en hij heeft nu ook de alle rechten
Als hij thuis is maar eens in zijn telefoon kijken hoe het daar werkt.
Per jaar 60m3 gas en daarvoor betaal je €260,- vastrecht per jaar naast de variabele kosten per m3. Gaat het om tapwater? Ga je nog op zoek naar een alternatief? Wij hebben bijvoorbeeld een elektrische boiler voor het tapwater.Snarfie31 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:29:
[...]
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.