☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Zegt iedereen... Maar bij de mensen met connectieproblemen gaat dat toch andere oorzaken hebben. Ik zit hier dagelijks tussen de -70 en -80.WargamingPlayer schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:05:
[...]
Kijk eens in de Marstek App onder Wifi signaal sterkte. Zit hij in geel of rood, dan gaat het niet goed werken. De CT002/003 en Batterijen moeten boven de -50 dBA zitten, dus -68 is niet goed.
/f/image/WZvgwOdvWuLLjqNuGVduVKpF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Druppeltje_ op 07-12-2025 16:22 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
[ Voor 41% gewijzigd door tweakers122018 op 07-12-2025 16:34 ]
Dank je. Handmatig bijladen kan blijkbaar alleen via een schema welke begint bij 0:00 in de ochtend tot 06:00 in de ochtend. Ik niet ergens de opdracht geven nu laden?Druppeltje_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:56:
[...]
Handmatig bijladen.
Hier stond er vanmorgen eentje op 10%.
Voorheen ging hij onder de 11% volop bijladen voor een halfuur of had je last van een soc drop naar 0%. Na de laatste update doet die dat niet meer. In de zomer zal je hier geen last van hebben.
Jawel. Schuiven met die tijdsloten. Maar dat werkt een beetje bagger. Soms moet je het eindslot groter schuiven om ook het beginslot te kunnen aanpassen.jefjef schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:40:
[...]
Dank je. Handmatig bijladen kan blijkbaar alleen via een schema welke begint bij 0:00 in de ochtend tot 06:00 in de ochtend. Ik niet ergens de opdracht geven nu laden?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Mag dit in Nederland? Aanrakingsbeveiliging is dus totaal afwezig?tweakers122018 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:27:
Heb een Shelly Gen3 in de meterkast geinstaleerd, ik krijg het niet voor elkaar om het te laten communiceren met de Marstej Venus V3.
Is het al iemand gelukt?
Op hetzelfde netwerk en het signaal is uitstekend.
[Afbeelding]
Dank je! Het werkt 😁Druppeltje_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:46:
[...]
Jawel. Schuiven met die tijdsloten. Maar dat werkt een beetje bagger. Soms moet je het eindslot groter schuiven om ook het beginslot te kunnen aanpassen.
Is dan nog een verschil met België. Kap of geen kap maakt hier geen verschil uit. Zelfs kamgeleiders moeten hier voorzien zijn van een afdekdop aan de zijkanten. Vandaar ook de vraag of dit in NL toegestaan is. Niettegenstaande word daar in BE ook vaak de voeten aan geveegd, maar gekeurd geraakt dit niet alleszins bij ons.AUijtdehaag schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:04:
@Druppeltje_
Zolang de kap erop blijft.
Maar ik zie 2x PV en een marstek
Dat is al 3x een twijfelgeval om het eens aan te pakken
Een hoofdschakelaar zal er ook wel niet zitten dus hoe komt die klem daar?
Dit moet je zelf niet willen
Geen aardlekbeveiliging als het misgaat
En hopelijk hou je er geen hersenletsel aan over.
Of erger en kun je het niet meer navertellen
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2025 17:16 ]
Ik heb een Fritz box als mesh server 1 verdieping lager precies onder de batterij en op dezelfde verdieping als de batterij een Fritz box router als wifi bridge en dan nog is is het signaal meer dan dan 70. Ik had een mesh netwerk gedeelde 2.4 en 5 en toen was het signaal rond de 38 maar toen in de de 5 uitschakelde, was inde veronderstelling dat dit beter zou zijn is dus mijn wifi signaal gekelderd.WargamingPlayer schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:05:
[...]
Kijk eens in de Marstek App onder Wifi signaal sterkte. Zit hij in geel of rood, dan gaat het niet goed werken. De CT002/003 en Batterijen moeten boven de -50 dBA zitten, dus -68 is niet goed.
Weet ik niet uit het hoofd. 3 jaar ongeveer.S2S schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:18:
[...]
In gebruik genomen, die van mij heeft een gigantisch positief getal ;)(lukt je niet als particulier in 1 jaar) hoe lang zit jouw meter er in?
Ik kan mij zo maar voorstellen dat dat maar 1x kan en daarna de optie verdwijnt.Intelcore schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:20:
Weet iemand hoe je de factuur kan uploaden? Ik heb tijdens de installatie maar even voor het gemak de voorkant van de handleiding gescand maar en dat werd geaccepteerd, maargoed nu wil ik het de factuur scannen (zoals het hoort) ivm de garantie maar ik zie nergens een optie hiervoor.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.51 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Sinds een dikke maand nu in het bezig van 2 marstek venus v3 accu's. De eerste heeft wat kuren en de tweede werkt perfect. De eerste heeft als probleem dat als ik hem handmatig laad van leeg naar vol met 2500 watt hij telkens vanzelf terug valt met laden bij 40% tot 47% en van 80% tot vol naar rond de 1750 watt. Soc al aantal keren gecalibreerd echter ook dat wil niet heklpen. Zijn er meer mensen die dit gezien hebben als ze hun accu's handmatig opladen?
Gr Johan
Marstek V3 2 stuks
Toevallig een wachtwoord op de shelly gezet?tweakers122018 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:27:
Heb een Shelly Gen3 in de meterkast geinstaleerd, ik krijg het niet voor elkaar om het te laten communiceren met de Marstej Venus V3.
Is het al iemand gelukt?
[Afbeelding]
Schijnt dat je standaard poort 1010 moet gebruiken.
MT v3 | EMS 144, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Meer mensen met vergelijkbare problemen gezien. Waarschijnlijk is er iets niet helemaal goed in de batterij. De batterij hoort gewoon het hele stuk tot 95 procent op vol vermogen te kunnen laden.coxymanne schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:43:
Hallo allemaal,
Sinds een dikke maand nu in het bezig van 2 marstek venus v3 accu's. De eerste heeft wat kuren en de tweede werkt perfect. De eerste heeft als probleem dat als ik hem handmatig laad van leeg naar vol met 2500 watt hij telkens vanzelf terug valt met laden bij 40% tot 47% en van 80% tot vol naar rond de 1750 watt. Soc al aantal keren gecalibreerd echter ook dat wil niet heklpen. Zijn er meer mensen die dit gezien hebben als ze hun accu's handmatig opladen?
Gr Johan
[Afbeelding]
Probeer het voor de gein ook eens op 2000 W. Eens kijken of dat verschil maakt.
Marstek V3 2 stuks
Dat zal inderdaad niet, maar vaak wordt dit veroorzaakt door een slecht contact ergens oid, dus vaak is het wel een indicatie voor een oorzaak die misschien ernstiger is dan dat het lijkt. Maar succes om mensen daarvan te overtuigen...coxymanne schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:06:
@pascallj Bedankt voor je reactie. Ga het morgen eens proberen. Marstek en de verkoper vinden het in ieder geval niet ernstig genoeg om hem om te ruilen. Met opladen via het overschot van de zonnepanelen zie ik dit niet terug. Ik vermoed dat dit wel goed gaat tot 2500 Watt. 100% zeker ben ik nog niet met zo weinig zon.
Wat voor Shelly gebruik je? Ik zie een Gen3 hangen aan de zijkant van je meterkast, maar dat is zo een ding wat je buiten je meterkast gebruikt. De Marstek werkt alleen met:cold schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:45:
[...]
Toevallig een wachtwoord op de shelly gezet?
Schijnt dat je standaard poort 1010 moet gebruiken.
uitvoering: Shelly Pro EM - 50
uitvoering: Shelly 3EM 63W Gen3
uitvoering: Shelly Pro 3EM
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Je hebt de verkeerde shelly gekocht zoals @WargamingPlayer schrijft tenzij je nog een andere hebt die niet op de foto staat.tweakers122018 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:27:
Is het al iemand gelukt?
[Afbeelding]
Ik.word trouwens behoorlijk bang vam de staat van je meterkast, ik zie veel onveilige en twijfelachtige dingen die ik echt niet in huis zou willem hebben. Misschien wat geld in veiligheid steken een goed plan?
Het heeft al bijna een jaar goed gewerkt en de energysocket van HW heeft niets te maken met de 3 batterijen die ik heb, die functioneren probleemloos en die 68 % in de HW app is niet -68dBA.WargamingPlayer schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:05:
[...]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84132154
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Heb even mijn meterstanden gecheckt. Dit kan goed kloppen. Thanks!Leandra66 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:20:
[...]
Het metertotaal.
En in ons geval is dat ruim 4½ jaar
1 december om 0.00 uur was het:
Geleverd laag: 12967
Geleverd hoog: 7804
Teruggeleverd laag: 7653
Teruggeleverd hoog: 17768
Ik ben de - 4567,89 dus al voorbij geweest maar gemist, en die komt wel weer terug.
Je hebt gelijk, 6 watt laden is inderdaad ongelukkig gekozen. Wat ik wilde zeggen is dat de batterij mooi op 11% blijft staan door continu 6 watt te laden. De laadtoestand is vanzelf weer van 10% naar 11% gegaan, maar het kan natuurlijk zijn dat die waarde net op de wip stond.Druppeltje_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:13:
[...]
Die 6W in de socket is niet het laden van de Marstek. Dat is gewoon het standby verbruik. Van de 6W zal hij nooit van 10% terug naar 11% gaan. Als hij eenmaal op 10% staat zal je hem zelf moeten gaan laden. Of de nieuwe Fw versies ingrijpen als hij nog verder zakt weet ik niet. Voorheen was dat wel, en zelfs tamelijk enthousiast (1000W voor een half uur zoiets)
Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/QaPBCCrcICq1lLmTC45Yc5Zw.jpg?f=fotoalbum_large)