• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:21
Iemand interesse in officiële Beugel voor de V2 serie? Heb er 3 gekocht in een setje, maar had er maar 2 nodig...let op , past alleen maar op de V2!!

PM me

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
'k Kwam de Marstek tegen en gelukkig liep er al een flink topic op Tweakers. Alleen de posts met plaatjes en wat reviews teruggelezen en 'k denk geen vragen meer te hebben. Thnx voor het pionieren! Mijn keus is gemaakt d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Chris.nl op 13-12-2025 11:28 ]

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Chris.nl schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:28:
'k Kwam de Marstek tegen en gelukkig liep er al een flink topic op Tweakers. Alleen de posts met plaatjes en wat reviews teruggelezen en 'k denk geen vragen meer te hebben. Thnx voor het pionieren! Mijn keus is gemaakt d:)b
De keuze om 'm aan te schaffen? Momenteel voor 1220 bij thuisbatterij.nl met kortingscode Marstek25

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-12 19:14
Ik heb het volgende probleem (firmware updates en feedback van MT schijnen niet te helpen):
Heb 2x MT op mijn werk staan. Eerst via wifi, nu via ethernet. Beide zijn gekoppeld met CT-002 (is gewoon benaderbaar). Op locatie zijn ze bereikbaar (via BT) maar als ik elders ben is er maar 1 zichtbaar en benaderbaar, de ander niet. Heb al nieuw account gemaakt, tig keer verwijderd, gereset, etc. Ik begrijp niet wat er mis is.

In hetzelfde account heb ik er ook 1 thuis staan, die deed het altijd prima via wifi. Nu ook via ethernet aangesloten en ik kan hem niet meer benaderen, kabel verwijderd en zelfde probleem als die op kantoor. Zie hem alleen maar als ik via BT erbij kan (deze is via P1 homewizard aangesloten). Wordt er horensdol van. Heeft iemand een oplossing?

Zou 2 accounts aanmaken zinvol thuis? Thuis en werk?

[ Voor 4% gewijzigd door suave1234 op 13-12-2025 13:32 ]

@suave1234
Heb je geen home assistant om via modbus te praten?
AUijtdehaag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Dan heb je ze niet meer nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2025 13:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• suave1234
thuis wel homeassistant draaien, kan ik die van mijn werk daar dan ook in zetten of moet ik dan op mijn werk ook een homeassistant apparaatje neerzetten?
@suave1234
Makkelijkste is daar ook een HA servertje met addon nodered erop.

Technisch gezien zou het vanaf afstand ook moeten kunnen, maar dat wordt wat omslachtiger om telkens bij iedere update van de nodered flows het aan te passen.
Je zou het aan de makers eens voor kunnen stellen
https://discord.gg/sQmRZwns

• suave1234
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:46:
@suave1234
Makkelijkste is daar ook een HA servertje met addon nodered erop.

Technisch gezien zou het vanaf afstand ook moeten kunnen, maar dat wordt wat omslachtiger om telkens bij iedere update van de nodered flows het aan te passen.
Je zou het aan de makers eens voor kunnen stellen
https://discord.gg/sQmRZwns
ok duidelijk desalniettemin zou het ook in de app goed moeten kunnen werken lijkt me..
@suave1234
Dit topic staat vol met verbindingsproblemen.
Ik besteed mijn tijd liever aan wat anders ;-)

Bovendien zal de app nooit zo uitgebreid worden als wat er nu al mogelijk is met nodered wat betreft strategien, NOM, dynamisch laden, EV laden -> batterij stop en ga zo maar door

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2025 14:00 ]

suave1234 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:52:
[...]

ok duidelijk desalniettemin zou het ook in de app goed moeten kunnen werken lijkt me..
We zien de laatste tijd steeds meer berichten over batterijen die buitenshuis niet benaderbaar zijn. De een zegt dat een nieuwe firmware werkt, de ander weer een factory reset en weer een ander de batterij opnieuw toevoegen.

Ik heb er zelf geen last van, maar zou totaal eigenlijk ook niet meer weten waar ik zou moeten zoeken...

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16:30
pascallj schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:57:
[...]

We zien de laatste tijd steeds meer berichten over batterijen die buitenshuis niet benaderbaar zijn. De een zegt dat een nieuwe firmware werkt, de ander weer een factory reset en weer een ander de batterij opnieuw toevoegen.

Ik heb er zelf geen last van, maar zou totaal eigenlijk ook niet meer weten waar ik zou moeten zoeken...
Behoudens ik mij vergis waren dit allemaal meldingen van de V3. Zijn er afgelopen tijd inderdaad teveel geweest om toeval te zijn. Heb er hier nog geen enkele keer last van gehad in elk geval.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Druppeltje_ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:06:
[...]

Behoudens ik mij vergis waren dit allemaal meldingen van de V3. Zijn er afgelopen tijd inderdaad teveel geweest om toeval te zijn. Heb er hier nog geen enkele keer last van gehad in elk geval.
Klopt, maar ja er worden ook al lange tijd alleen maar V3 batterijen uitgeleverd, dus die groep gebruikers wordt vanzelf op groter ;).

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:31

Leandra66

is onmogelijk

Ik begin wel een idee te krijgen van iets wat ermee te maken heeft...
Maar ik weet niet of ik het even wat langer moet aankijken of nu al moet roepen.
Het Wifi Historisch signaal van de 2 die bij mij buitenshuis niet benaderbaar waren had dipjes, degene die wel benaderbaar was bleef in dezelfde range.
Zie afbeeldingen van 11 december:
Bovenste en onderste alleen via BT benaderbaar, middelste ook buitenshuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BB1KBAhLUhvL_h85PsMiPgHvYq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aVhK1x8GxwjUZwDmd7GTwn7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whb6XdW4Ww0wTu8xvmejaoG38F4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYZpGCMpLtEuzDBTD0c31wBI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrUUEldsBtchStJ503JlUAP7qNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erh413rax9U9CUfdkxAF7teL.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels zijn ze alledrie diploos, en hebben ze ook zonder BT bereik.
Moet ik wel zeggen dat ik diverse aanpassingen aan de WiFi had gedaan, waarbij pods vervangen en verplaatst waren, alleen die van zolder (middelste) was al een tijdje dezelfde.

Wellicht kunnen mensen met verbindingsproblemen even kijken hoe stabiel het WiFi signaal is.
Als het bij hen wel stabiel is, dan is het bij mij toeval dat het nu wel werkt, en heeft het daar niet mee te maken.

De 4 Deco M4 eerst aangevuld met 3 X55, vervolgens 3 M4 vervangen voor nog 3 X55, en tot slot die laatste M4 verwijderd, die stoorde de heleboel alleen maar, toen nog wat zitten schuiven met die X55, want het ene setje is een versie 1 en het andere een versie 3.
Anyhow, toen alles een paar dagen op de juiste plek stond de Marsteks dus weer opnieuw gekoppeld (al dan niet na een factory reset), en nu loopt het wel goed, maar nu zijn er dus ook geen dips meer in het WiFi signaal.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:01
@Leandra66 wat bedoel je eigenlijk met 'dipjes' ? Dit lijken eerder 'spikes' (hoe 'lager' de lijn in de grafiek, hoe beter ). Maar goed, vind die wifi historiekweergave sowieso verwarrend.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

eymey schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:25:
@Leandra66 wat bedoel je eigenlijk met 'dipjes' ? Dit lijken eerder 'spikes' (hoe 'lager' de lijn in de grafiek, hoe beter ). Maar goed, vind die wifi historiekweergave sowieso verwarrend.
Ja, nou ja... spikes gaan gevoelsmatig naar boven, en gezien deze spikes/dips naar 0 gaan (net als toen ik ze gisteren even helemaal ontkoppeld had), denk ik dat die 0 die het op dat moment even is het probleem is.
En voor de duidelijkheid: er is bij mij geen enkele Deco (behalve de hoofd-Deco 🤓 ) bekabeld aangesloten, en er is geen enkele Marstek bekabeld aan aangesloten, en er staat geen Marstek bij de hoofd-Deco 😉

Edit: Behalve de CT003, die staat op ongeveer een meter van de hoofd-Deco, die wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Leandra66 op 13-12-2025 14:41 ]

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:43
Weten jullie hoe ik met de B2500 emulator 3 fases kan instellen? Als ik het configureer op 1 fase met de total output, dan gaat het prima. Zodra ik het probeer te configureren op 3 fases, pakt de b2500 emulator alleen L1.

Edit:

Ik heb de aliassen korter gemaakt. Daarmee was het opgelost.

[ Voor 31% gewijzigd door JCreations op 13-12-2025 15:28 ]

• sheriff
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:24
suave1234 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:28:
Ik heb het volgende probleem (firmware updates en feedback van MT schijnen niet te helpen):
Heb 2x MT op mijn werk staan. Eerst via wifi, nu via ethernet. Beide zijn gekoppeld met CT-002 (is gewoon benaderbaar). Op locatie zijn ze bereikbaar (via BT) maar als ik elders ben is er maar 1 zichtbaar en benaderbaar, de ander niet. Heb al nieuw account gemaakt, tig keer verwijderd, gereset, etc. Ik begrijp niet wat er mis is.

In hetzelfde account heb ik er ook 1 thuis staan, die deed het altijd prima via wifi. Nu ook via ethernet aangesloten en ik kan hem niet meer benaderen, kabel verwijderd en zelfde probleem als die op kantoor. Zie hem alleen maar als ik via BT erbij kan (deze is via P1 homewizard aangesloten). Wordt er horensdol van. Heeft iemand een oplossing?

Zou 2 accounts aanmaken zinvol thuis? Thuis en werk?
Ik had hetzelfde onvoorspelbare gedrag, totdat op de batterij de wifi echt onbeschikbaar is. Het wifi lampje moet uit blijven nadat je de batterij weer aanzet. Zolang je bekabeld aangesloten bent en de wifi config is ook nog actief gaf dat bij mij veel problemen. Via een tijdelijk wifi hotspot op mn telefoon de batterij daaraan gekoppeld en dan de de batterij uitzetten, wifi hotspot van telefoon uitzetten, en batterij weer aan. Het wifi lampje op de batterij moet uit blijven.

Doe jij je ogen maar eens dicht, dan zie je wat er hier allemaal van jouw is.

• Pablamor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-12 12:28
Dag allen,

Ik heb ook een Marstek Venus e 3.0 gekocht met CT003 meter. Echter, die CT003 meter staat bij "Accumelerende energie" al bijna op 40.000 kWh. Weet iemand wat dit betekent? Het lijkt wel of ik een tweedehands heb gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbqeQ6eVjvjGgbsi26J4I09rJ9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTXwA2p2z5ihVlzWx3ph4p6J.jpg?f=fotoalbum_large

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Pablamor schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:30:
Dag allen,

Ik heb ook een Marstek Venus e 3.0 gekocht met CT003 meter. Echter, die CT003 meter staat bij "Accumelerende energie" al bijna op 40.000 kWh. Weet iemand wat dit betekent? Het lijkt wel of ik een tweedehands heb gekocht.

[Afbeelding]
Tel de meterstanden van je (eigen) elektriciteitsmeter eens bij elkaar op.
(Dus ook teruggeleverd er vanaf trekken).
Als het goed is dan is dat ongeveer hetzelfde getal.

Het ging er vanaf hier ook over:
Mg4gebruiker in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

[ Voor 8% gewijzigd door Leandra66 op 13-12-2025 17:42 ]

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-12 19:29
Mann59 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:31:
[...]

Per jaar 60m3 gas en daarvoor betaal je €260,- vastrecht per jaar naast de variabele kosten per m3. Gaat het om tapwater? Ga je nog op zoek naar een alternatief? Wij hebben bijvoorbeeld een elektrische boiler voor het tapwater.
Ja ik weet het echter vind het handig indien er bij verwarmd moet worden dat ik nog cv verwarming heb. Voorals nog omdat wij in de buurt van de kust wonen hebben wij een gematigd klimaat word hier zelden onder nul overdag dus bij verwarmen niet veel gebruikt gaan ook vloer isoleren dat gaat ook schelen Die 60 kuub is voornamelijk douchen en gas koken.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:33
Tis gebeurd heb er eentje aangeschaft voor 1220 €

Ik kan het niet meer aanzien dat mijn zonnestroom het net opvliegt en zij er nog eens geld op verdienen.

Klopt het dat je de batterij online moet registreren voor 10 jaar garantie?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:22
In het kader van noodstroom zou het eigenlikk fijn zijn als je de accu kon opladen met een kleine generator terwijl de omvormer van de accu de pieken opvangt.

Dus zeg je verbruik ulis 300watt je hebt een 1000 watt generator.
Als de magetron aan gaat vangt de omvormer dat op en daarna gaat hij weer met een paar honderd watt bijladen.

Opzich zou dat moeten kunnen
De backup poort moet dan constant gekoppeld zijn aan de omvormer en de grid alleen laden

• MrDonolt
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
pascallj schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:57:
[...]

Het was juist de combinatie van deze zaken die de oplossing gaf, en totaal niet meer dan 5min werk als de nieuwe firmware gepushed is, factory reset, apparaten verwijderen uit app en opnieuw toevoegen... Echt niet ingewikkeld. Werkt nu foutloos sindsdien

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:59
Maxwp schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:41:
In het kader van noodstroom zou het eigenlikk fijn zijn als je de accu kon opladen met een kleine generator terwijl de omvormer van de accu de pieken opvangt.
Heb hier getest met een benzine generator inverter. Kon de Marstek aan 2000W manueel opladen door de grid connectie in een 2000W benzine generator inverter te steken. Gezien die dingen een hels lawaai maken is dat inderdaad bij lange stoomuitval ideaal om op 2 uur tijd je Marstek terug vol te krijgen. Voor vrede met de buren in een dichtbevolkt(er) gebied wil je dit zeker niet langer dan nodig laten draaien (zelfs bij langdurige stroomuitval) :+

• Avenger 2.0
SmokingSig schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:01:
Inderdaad via website. Vroeger kon via App maar dat is weer terug verdwenen.

• SmokingSig
Avenger 2.0 schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:27:
[...]

Inderdaad via website. Vroeger kon via App maar dat is weer terug verdwenen.
Thx!

• Avenger 2.0
Druppeltje_ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:06:
[...]
Zelfde probleem met mij, Venus E gehad en ze hebben mij toen nieuwe firmware gegeven die dit opgelost heeft.

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14-12 18:14

ranico

TL4000-TL5000

GORby schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:19:
[...]

Dit is inderdaad volledig gerealiseerd met Home Assistant. Voor het simuleren van de Shelly Pro 3 EM gebruik ik https://github.com/tomquist/b2500-meter

De gewenste limiet kan ik manueel instellen met een slider, en HA berekent dan een limiet die constant aangepast wordt aan het gemiddelde verbruik van de laatste 15 minuten en het energieverbruik in het lopende kwartier. Deze kan tijdelijk tot 2500W hoger liggen dan de ingestelde limiet en wordt vanzelf naar beneden bijgesteld bij hoog verbruik, en zal geleidelijk weer stijgen wanneer het verbruik onder de grenswaarde zakt.
Zeer knappe oplossing.
Deze implementatie heeft dan ook mijn interesse gewekt. De materie is nog allemaal nieuw voor mij, sinds november mijn digitale meter, en sindsdien dit forum doorgespit.
Dus jouw setup 2 MT batterijen met CT0003 in NOM mode, en 1 MT batterij met Shelly (B2500) ook in NOM mode ?
Laad je de batterij met Shelly dan manueel bij?
Hoe de shelly configureren in HA om de MT te triggeren dan deze moet ontladen? Met de helpers functies? Hoe heb je dit gedaan?

Belgie - 3Fase - 2xMT VenusE g3 V144 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• Maxwp
Avenger 2.0 schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:25:
[...]

Heb hier getest met een benzine generator inverter. Kon de Marstek aan 2000W manueel opladen door de grid connectie in een 2000W benzine generator inverter te steken. Gezien die dingen een hels lawaai maken is dat inderdaad bij lange stoomuitval ideaal om op 2 uur tijd je Marstek terug vol te krijgen. Voor vrede met de buren in een dichtbevolkt(er) gebied wil je dit zeker niet langer dan nodig laten draaien (zelfs bij langdurige stroomuitval) :+
Ja dat us niet wat ik bedoel
Wat je hebt gedaan is niks anders dan grid vervangen door een generator.

Nee de 48 naar 230 omvormer moet actief zijn op de backup poort en niet gekoppeld aan de grid ingang.
En de grid aansluiting laat de accus op los van de backup poort.

Zn klein geluids gedempet generator maakt nauwelijks meer geluid dan een autoweg on de buurt

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 14-12-2025 08:48 ]

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:41
SmokingSig schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:01:
Tis gebeurd heb er eentje aangeschaft voor 1220 €

Ik kan het niet meer aanzien dat mijn zonnestroom het net opvliegt en zij er nog eens geld op verdienen.

Waar heb jij hem gekocht, want ik wil wel bij een bedrijf dat nog lang bestaat zodat ze die 10jr garantie kunnen waarmaken!

Bij thuisbatterij.io? Of marstek.nl?
Maxwp schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:47:
[...]

Ja dat us niet wat ik bedoel
Wat je hebt gedaan is niks anders dan grid vervangen door een generator.

Nee de 48 naar 230 omvormer moet actief zijn op de backup poort en niet gekoppeld aan de grid ingang.
En de grid aansluiting laat de accus op los van de backup poort.

Zn klein geluids gedempet generator maakt nauwelijks meer geluid dan een autoweg on de buurt
Maar dat kan dus niet. Je kunt sowieso geen generator aansluiten op de backup-uitgang, waarom niet heb ik vaker uitgelegd, waaronder hier laatst: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

En daarbij als dan het net uitvalt, valt de grid uitgang ook weg, dus doet je huis ook niets meer met die stroom, dus zal je alles als nog om moeten bouwen als je noodstroom nodig hebt.
sysiwan schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:37:
[...]

Waar heb jij hem gekocht, want ik wil wel bij een bedrijf dat nog lang bestaat zodat ze die 10jr garantie kunnen waarmaken!

Marstek zelf geeft 10 jaar garantie, niet de bedrijven waar je hem koopt. Die horen gewoon alleen de wettelijke garantie (meestal een jaar of 2) na te leven.

• doobieters
  • Nu online
Nu de Venus E v3 voor 1200 euro bij thuisbatterij.io met kortingscode ACTIE40

[ Voor 19% gewijzigd door doobieters op 14-12-2025 11:30 ]

• SmokingSig
sysiwan schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:37:
[...]

thuisbatterij.nl

Kortingscode: actie marstek25

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:25
SmokingSig schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:42:
[...]

thuisbatterij.nl

Kortingscode: actie
Ik vermoed kortingscode ‘marstek25’ ?
In ieder geval werkt ‘actie’ niet.

• meesje
doobieters schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:29:
Nu de Venus E v3 voor 1200 euro bij thuisbatterij.io met kortingscode ACTIE40
Mooie deal! Dit is ook nog bij een erkende winkel?
Ik overwoog een HW batterij voor 1095 euro, maar nu de Marstek Venus E 3.0 zo goedkoop is….
Uit diverse berekeningen komt naar voren dat een 5kwh batterij volstaat voor menig huishouden. Ben ik met Marstek gelijk klaar.

• doobieters
  • Nu online
meesje schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:50:
[...]

Mooie deal! Dit is ook nog bij een erkende winkel?
Ik overwoog een HW batterij voor 1095 euro, maar nu de Marstek Venus E 3.0 zo goedkoop is….
Uit diverse berekeningen komt naar voren dat een 5kwh batterij volstaat voor menig huishouden. Ben ik met Marstek gelijk klaar.
Ja is een erkende dealer.. staat op hun officiële website

• meesje
doobieters schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:52:
[...]

Ja is een erkende dealer.. staat op hun officiële website
Nu overigens zelfs 1195 euro (1235 minus 40)

• meesje
Nog even verder gezocht: https://marstek-energy.nl/dealers/
Ten op zichte van de laatste keer dat ik dit lijstje heb bekeken, zijn er flink wat partners toegevoegd.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:51
meesje schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:53:
[...]
Bedenk wel dat je bij deze "kortingen" geen MT P1 meter krijgt.
Heb je al HW P1 dan is dat met 1 accu geen probleem. Bij meerdere accu's val je automatisch teug op de MT meters CT002 of CT003.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.53 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• meesje
3DWim schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:02:
[...]

Heb je al HW P1 dan is dat met 1 accu geen probleem. Bij meerdere accu's val je automatisch teug op de MT meters CT002 of CT003.
Klopt! Voor mijn doel (1 batterij) zou inderdaad mijn HW P1 meter volstaan. Bij eventuele toekomstige uitbreidingen even shoppen voor een aanbieding met Marstek meter.

• doobieters
  • Nu online
3DWim schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:02:
[...]

Voor 19 euro doen ze er een p1 meter bij van Marstek. Dan zijn ze volgens mij alsnog de goedkoopste? En bij 1batterij kun je het ook met de P1 van HW doen idd. :)

[ Voor 6% gewijzigd door doobieters op 14-12-2025 12:22 ]

Weer een hele duidelijke uitleg hoe je altijd de goedkoopste energie gebruikt met je Marstek PIB in combinatie met een dynamische energiecontract.

Home Assistant en Modbus vereist!

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84179382

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Maxwp
pascallj schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:48:
[...]

Maar dat kan dus niet. Je kunt sowieso geen generator aansluiten op de backup-uitgang, waarom niet heb ik vaker uitgelegd, waaronder hier laatst: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

En daarbij als dan het net uitvalt, valt de grid uitgang ook weg, dus doet je huis ook niets meer met die stroom, dus zal je alles als nog om moeten bouwen als je noodstroom nodig hebt.
Nee haha je snapt het nig niet.
Zeg ook volgebs mij nergens de generator op de backup uitgang.

Nee de generator op de grid aansluiting. Dam via die weg laad hij de accus bij

De omvormer die 48 volt naar 230 maakt die staat constant aan en levert stroom op de backup uitgang.

Wat er ook gebeurd mrt de generator er is altijd stroom op die backup uitgang en als je een 1000watt generator op de grid hebt hangen en he 2200 watt water koker gaat aan heeft de generator daar geen last van want de omvormer doet dit .
Uiteraard sluit ik de waterkoker dan dus op de backup uitgang aan en niks met het gehele huis van doen

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 14-12-2025 12:42 ]

Maxwp schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:40:
[...]

De omvormer die 48 volt naar 230 maakt die staat constant aan en levert stroom op de backup uitgang.

Wat er ook gebeurd mrt de generator er is altijd stroom op die backup uitgang en als je een 1000watt generator op de grid hebt hangen en he 2200 watt water koker gaat aan heeft de generator daar geen last van want de omvormer doet dit .
Uiteraard sluit ik de waterkoker dan dus op de backup uitgang aan en niks met het gehele huis van doen
Ah zo, dat zou inderdaad moeten kunnen. Dan laten we even in het midden of wij het niet begrepen, of dat het bijzonder beschreven stond :X

• 3DWim
[...]
Zo lang je in je berekening maar rekening houd met de inhoud van de accu op dat moment.
Want als je accu niet de ontbrekende 1200W kan leveren, dan weet ik niet wat er gebeurd. Hooguit dat de waterkoker niet aan gaat.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.53 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Druppeltje_
[...]

Met andere woorden is dat dus eigenlijk in grote lijnen hetzelfde als gewoon de batterij opladen met een generator en dan het backup stopcontact te gebruiken voor apparaten die je op dat moment wil gebruiken.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:44
meesje schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:53:
[...]
Bij mij in de browser €1245 en de melding 'Coupon ‘actie40’ kan niet worden toegepast omdat deze niet bestaat.'

• doobieters
  • Nu online
Knoflookpasta schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:02:
[...]

Bij mij in de browser €1245 en de melding 'Coupon ‘actie40’ kan niet worden toegepast omdat deze niet bestaat.'
En de code ACTIE? Misschien is de code verlopen

• meesje
Knoflookpasta schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:02:
[...]

Waarschijnlijk check jij .nl en niet .io

• Maxwp
Druppeltje_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:31:
[...]

Met andere woorden is dat dus eigenlijk in grote lijnen hetzelfde als gewoon de batterij opladen met een generator en dan het backup stopcontact te gebruiken voor apparaten die je op dat moment wil gebruiken.
Nee
Want met die 1000 watt generator die ik eerder als voorbeeld gaf is dat te weinig.
Deze zal uitvallen? In storing gaan? De spanning zakken
De marstek zal dan het overnemen ( hopenlijk snel genoeg transfer ) en ik moet de generator nadat de waterkoker klaar is weer gaan starten en dat bij elke keer als er meer dan 1000 watt stroom vraag is.
Niet echt handig beter dat je 24x7 op de omvormer draait net als in een camper etc.

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:44
meesje schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:26:
[...]
Waarschijnlijk check jij .nl en niet .io
Je hebt helemaal gelijk!

• Druppeltje_
Maxwp schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:52:
[...]

Nee
Want met die 1000 watt generator die ik eerder als voorbeeld gaf is dat te weinig.
Deze zal uitvallen? In storing gaan? De spanning zakken
De marstek zal dan het overnemen ( hopenlijk snel genoeg transfer ) en ik moet de generator nadat de waterkoker klaar is weer gaan starten en dat bij elke keer als er meer dan 1000 watt stroom vraag is.
Niet echt handig beter dat je 24x7 op de omvormer draait net als in een camper etc.
De Marstek geeft 2500W op zijn backup en niet 1000W. Dus als de generator de MT heeft geladen kan die 2500W leveren tot hij leeg is. Zou niet weten waarom je in dat geval de generator moet starten bij een vraag hoger dan 1000W

[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 14-12-2025 20:01 ]

• Boxster991
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:37
Hallo iedereen. Ik heb 2 Venus 3.0 batterijen en CT002 + CT003 proberen te verbinden maar helaas CT's blijven offline. CT's op zich werken en geven waardes correct weer alssok de batterijen doen hun ding wanneer ik deze manueel bestuur. Ben radeloos want heb al zoveel geprobeerd maar niets schijnt een oplossing te bieden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zNKCCNxn1-pyYlVJuqJorFZDVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBiUaepBG3F1UzTS2MVNC8qF.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand nog een idee?
Bedankt

[ Voor 12% gewijzigd door Boxster991 op 14-12-2025 22:02 . Reden: verkeerde foto ]

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:02
Boxster991 schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:01:
Hallo iedereen. Ik heb 2 Venus 3.0 batterijen en CT002 + CT003 proberen te verbinden maar helaas CT's blijven offline. CT's op zich werken en geven waardes correct weer alssok de batterijen doen hun ding wanneer ik deze manueel bestuur. Ben radeloos want heb al zoveel geprobeerd maar niets schijnt een oplossing te bieden.
[Afbeelding]
Iemand nog een idee?
Bedankt
Welke DM? CT002 én CT003? Wifi of bekabeld? Router, Acces punten,...?
Je zegt CT003 werkt maar op de foto gebeurt er niets..
Hier is een pak meer info nodig maar dat komt zeker in orde, niet wanhopen.

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:01
Leandra66 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:31:
[...]

Ja, nou ja... spikes gaan gevoelsmatig naar boven, en gezien deze spikes/dips naar 0 gaan (net als toen ik ze gisteren even helemaal ontkoppeld had), denk ik dat die 0 die het op dat moment even is het probleem is.
En voor de duidelijkheid: er is bij mij geen enkele Deco (behalve de hoofd-Deco 🤓 ) bekabeld aangesloten, en er is geen enkele Marstek bekabeld aan aangesloten, en er staat geen Marstek bij de hoofd-Deco 😉

Edit: Behalve de CT003, die staat op ongeveer een meter van de hoofd-Deco, die wel.
Beetje late reactie in een actief topic als dit, maar wat ik vooral bedoel, is dat die WiFi grafiek een schaalverdeling lijkt te hebben van "bovenaan is slecht, onderaan is goed", gezien de kleurschaal op de achtergrond :-P

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

eymey schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:48:
[...]

Beetje late reactie in een actief topic als dit, maar wat ik vooral bedoel, is dat die WiFi grafiek een schaalverdeling lijkt te hebben van "bovenaan is slecht, onderaan is goed", gezien de kleurschaal op de achtergrond :-P
Ja klopt, maar dat is nou eenmaal zoals het is en kennelijk werkt het toch beter met een lijn zonder ups en downs, ongeacht wat die inhouden.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
ranico schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:43:
[...]

Zeer knappe oplossing.
Deze implementatie heeft dan ook mijn interesse gewekt. De materie is nog allemaal nieuw voor mij, sinds november mijn digitale meter, en sindsdien dit forum doorgespit.
Dus jouw setup 2 MT batterijen met CT0003 in NOM mode, en 1 MT batterij met Shelly (B2500) ook in NOM mode ?
Laad je de batterij met Shelly dan manueel bij?
Hoe de shelly configureren in HA om de MT te triggeren dan deze moet ontladen? Met de helpers functies? Hoe heb je dit gedaan?
Door 1 batterij met de effectieve waarde van de P1 meter te laten werken, probeert die nul op de meter te houden. De andere batterij krijgt een waarde door die bijvoorbeeld 4000W lager ligt, waardoor die eigenlijk probeert het vermogen op 4000W te houden. Als er dus 4500W verbruik is, zal de batterij dat zien als 500W, en dat ook gaan corrigeren tot - volgens de batterij - nul op de meter, wat dus 4000W effectief op de meter is.
Dat wil ook zeggen dat hij onmiddellijk gaat bijladen om het vermogen op 4000W te houden, en daar pas mee stopt wanneer die vol is.
De API van de Marstek batterij wordt in dit verhaal niet gebruikt voor de sturing.

Ik bereken constant de offset die gebruikt wordt op basis van de gekozen maximum piek, het gemideelde verbruik in het kwartier en het lopend gemiddelde van de laatste 5 of 10 minuten. Dat doe ik inderdaad met een paar helpers in HA. Statistics voor gemiddelden en number templates voor een paar simpele berekeningen daarmee.

Ik ben nog even aan het kijken wat het beste werkt, en ga dit nog wat verfijnen. Het is nu zo dat korte pieken tot op zekere hoogte boven de gekozen waarde gewoon toegelaten worden, zodat de batterij niet te veel gaat ontladen en laden. Op het eind van het kwartier ligt het maximum ondertussen aardig kort bij de gekozen waarde. Bij een instelling van 3900W piek, kwam ik bij de laatste 3 uit op respectievelijk 3881, 3896 en 3890W.

Los van de Home Assistant, zit er ook nog wat logica in Node-Red om een paar grote verbruikers ook te schakelen op basis van het gemeten verbruik en de werking van de batterij, zodat de batterij vooral de grote pieken van bijvoorbeeld het inductiefornuis, oven en frietketel gaat bedwingen, al komen we niet toe met 1 batterij als we die alledrie tegelijk gaan aanzetten (loopt snel richting de 10kW dan), maar da's iets wat niet snel gaat gebeuren.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:13

Antonio di

a mi me dijeron que si

[Afbeelding]
Iemand nog een idee?
Bedankt
Volgens mij moet je aan 1 CT003 meerdere Marstek 5,12kWh batterijen koppelen (max 3 bij een 1-fase groepenkast !)
Dus NIET per Marstek batterij een eigen CT00.. koppelen !

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

[Afbeelding]
Iemand nog een idee?
Bedankt
Volgens jouw foto is de ct003 off line, wat geeft hij aan in de device page ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:41
Mijn huidige gas+energie contract loopt nog 1 jaar en 9 maanden dus voor nu is een batterij nog niet echt interessant denk ik, toch alvast beetje aan het rondkijken.

Nog weinig kennis aanwezig dus misschien een stomme vraag:
Mijn 12 panelen op zuid wekken rond deze periode niet heel veel op, mijn electrische badkamer vloerverwarmig verbruikt deze periode wel best wat.
De afgelopen dagen zit ik op ongeveer 10-12kwh per dag aan verbruik, de grootste verbruiker is daarvan de vloerverwarming in de badkamer.

zou ik, als ik na mijn contract, overstap op dynamisch contract de batterij in de nacht kunnen laten volladen voor de goedkoopste prijs en deze dan weer uit de batterij laten gaan zodra de prijs duur is zodat de vloerverwarming toch wat goedkoper wordt? :)

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@Dirk0s Bedenk ook dat je in de praktijk geen 100% rendement hebt. Prijsverschil moet hoog genoeg zijn om grofweg al 20%* verlies af te vangen.

* Exacte percentage laat ik aan de experts over.

• 3DWim
Dirk0s schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:33:
zou ik, als ik na mijn contract, overstap op dynamisch contract de batterij in de nacht kunnen laten volladen voor de goedkoopste prijs en deze dan weer uit de batterij laten gaan zodra de prijs duur is zodat de vloerverwarming toch wat goedkoper wordt? :)
Standaard niet nee. Dat kan alleen via een HA modbus programmering.
Let wel: stand dec 2025.
De stelling dat het 's nachts altijd goedkoper is, betwijfel ik.

• doobieters
  • Nu online
Het viel me op dat de Venus E v3 een standby gebruik heeft van 7 a 8 watt per unit. Iemand een idee of je dit terug kunt dringen?

Mijn huidige gas+energie contract loopt nog 1 jaar en 9 maanden dus voor nu is een batterij nog niet echt interessant denk ik, toch alvast beetje aan het rondkijken.

Mijn 12 panelen op zuid wekken rond deze periode niet heel veel op, mijn electrische badkamer vloerverwarmig verbruikt deze periode wel best wat.
De afgelopen dagen zit ik op ongeveer 10-12kwh per dag aan verbruik, de grootste verbruiker is daarvan de vloerverwarming in de badkamer.

Het is op zich een goede vraag en wel eens leuk om door te rekenen. Ik ga er van uit dat je in NL woont en dat straks het salderen voorbij is.

Elke kWh die je van het net afneemt, moet belasting over worden betaalt. Dat moet je echter overdag (als er geen zon is) ook dus daar is geen verschil. Echter moet je je energieverlies dus wel over de belasting meerekenen.

Als je rekent met een RTE van 80 procent (wat voor NOM gebruik redelijk optimistisch is), dan moet je voor elke 12,29 cent belasting * 0,2 = 2,46 cent belasting aan verlies rekenen voor elke kWh die je via de batterij oplaadt. Dat is dus een constante.

Daarbij moet je dat verlies ook nog rekenen over de inkoopprijs. Vannacht gemiddeld 7 cent kaal tarief, dus 8,47 cent met btw. Dat delen door 0,8 en je hebt een netto inkoopprijs van 10,59 cent inclusief btw als je de verliezen meerekent. Daar dan nog die 2,46 cent bij, en en je zit op een inkoopprijs van 13,05 cent inclusief btw. Dat is de prijs die je zou moeten hebben op de momenten dat je de batterij gebruikt, om laden van het net te kunnen verantwoorden... Dat haal je vandaag net aan op 5 kwartieren en met uurprijzen had je het niet gehad.

Dus veel ga je daar niet mee kunnen verdienen. Dan zal je het ook nog zelf moeten programmeren inderdaad, want of de AI tegen die tijd dit onderscheid kan maken, is nog maar de vraag.

Dat gezegd hebbende, zijn de verliezen in de winter natuurlijk wel hetzelfde als een verwarming met COP 1 als de batterij in een ruimte staat die toch verwarmd moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 15-12-2025 11:36 ]

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:08
doobieters schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:31:
Het viel me op dat de Venus E v3 een standby gebruik heeft van 7 a 8 watt per unit. Iemand een idee of je dit terug kunt dringen?
Neen, dat is de energie die de batterij spendeert aan zijn eigen elektronica (BMS /EMS, enz..).

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

• Dirk0s
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:31:
[...]

Het is op zich een goede vraag en wel eens leuk om door te rekenen. Ik ga er van uit dat je in NL woont en dat straks het salderen voorbij is.

Elke kWh die je van het net afneemt, moet belasting over worden betaalt. Dat moet je echter overdag (als er geen zon is) ook dus daar is geen verschil. Echter moet je je energieverlies dus wel over de belasting meerekenen.

Als je rekent met een RTE van 80 procent (wat voor NOM gebruik redelijk optimistisch is), dan moet je voor elke 12,29 cent belasting * 0,2 = 2,46 cent belasting aan verlies rekenen voor elke kWh die je via de batterij oplaadt. Dat is dus een constante.

Daarbij moet je dat verlies ook nog rekenen over de inkoopprijs. Vannacht gemiddeld 7 cent kaal tarief, dus 8,47 cent met btw. Dat delen door 0,8 en je hebt een netto inkoopprijs van 10,59 cent inclusief btw als je de verliezen meerekent. Daar dan nog die 2,46 cent bij, en en je zit op een inkoopprijs van 13,05 cent inclusief btw. Dat is de prijs die je zou moeten hebben op de momenten dat je de batterij gebruikt, om laden van het net te kunnen verantwoorden... Dat haal je vandaag net aan op 5 kwartieren en met uurprijzen had je het niet gehad.

Dus veel ga je daar niet mee kunnen verdienen. Dan zal je het ook nog zelf moeten programmeren inderdaad, want of de AI tegen die tijd dit onderscheid kan maken, is nog maar de vraag.

Dat gezegd hebbende, zijn de verliezen in de winter natuurlijk wel hetzelfde als een verwarming met COP 1 als de batterij in een ruimte staat die toch verwarmd moet worden.
ik woon idd in NL, salderen gaat dus ook voor mij stoppen ;)
omdat ik een vast contract heb is het volgens mij zeker niet interessant om een accu te kopen, alleen voor de hobby en experimenteren evt met HA.

Maar dan is mijn gedachte die ik eerder omschreef niet echt zinvol om uit te zoeken als ik je verhaal zo lees.
De verwarming in de badkamer is helaas de enige die wij daar beschikbaar hebben, uiteraard kunnen we een kacheltje gaan plaatsen en alleen aan laten gaan op bepaalde tijden.

Zijn er andere opties om een batterij in te zetten en gunstig te laten gebruiken tov een elektrische vloerverwarming?

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:54
Mijn Deye heeft een standby verbruik van 80-100W. Wellicht is nu je vraag minder urgent 8)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:58

HHF

VOlgens mij kun je beter je vloerverwarming aanzetten op een iets hogere temperatuur als de stroomprijs laag is en uitzetten als de prijs hoog is. Dan gebruik je de vloer als "batterij" Geen investering alleen wat automatiseren in HA o.i.d.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• 3DWim
Dirk0s schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:49:
[...]
Zijn er andere opties om een batterij in te zetten en gunstig te laten gebruiken tov een elektrische vloerverwarming?
Buiten warme badslippers niet 123.
Maar moet de badkamer 24/7 warm zijn. Hier gaat de CV 's nachts gewoon uit. Wellicht is een schakelklok al een leuke besparing.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:54
HHF schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:08:
[...]

VOlgens mij kun je beter je vloerverwarming aanzetten op een iets hogere temperatuur als de stroomprijs laag is en uitzetten als de prijs hoog is. Dan gebruik je de vloer als "batterij" Geen investering alleen wat automatiseren in HA o.i.d.
Edit: laatmaar, ging over elek vvw lees ik nu lol... :P

Na 3 winters testen en finetunen is mijn conclusie, om meest voordelige/efficiente energierekening te krijgen;
- vloerverwarming(ik heb ook op de 1e radiatoren) 24/7 aan, hele winter voor weken aan een stuk
- cv aanvoerwater temperatuur zo laag mogelijk. Mijn madoka thermostaat staat 2 maanden lang op 27graden. Gaat het nooit worden in de woonkamer, want mijn awt is net precies goed om 21 graden(ofzoiets) vast te houden
- awt aan de hand van stooklijn ahv buiten temperatuur
- sww vat 2x per dag naar 41 graden (ja ik doe geen legionella shit, andere discusie) :)

Ik hou dus geen rekening met uur tarieven, mijn wp trekt continue 300-500w. Als het duur is gaat mijn accu met 12kw ontladen, die 500w is voor mij niet de moeite ;)

Bij een marstek, zou je, bij paar duren uren de wp uit kunnen zetten, maar dit is helemaal afhankelijk van de isolatie (warmte die je weer in die uren verliest!)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• 3DWim
Heb je zo'n ding al (onderschrift invullen svp) of is het een hypothetische vraag?
Als je accu veel tijd doorbrengt in standby dan klopt je energiehuishouding niet. Accu zou moeten laden of ontladen (nom).
Als je accu de hele dag uit staat op 11% doordat er geen zon is dan kan je hem beter uitzetten om de 8W te besparen.

• ETalker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:23
Weet iemand of er een plug & play manier komt om twee Marstek batterijen aan te sluiten op een drie-fasige aansluiting zonder dat je één van die drie fases negeert (namelijk die fase waar je dan geen marstek batterij op hebt aangesloten)?

Ik heb nu één Marstek batterij met een Homewizard P1 meter maar heb al enkele keren gelezen dat dit niet meer werkt met twee batterijen. Een tweede batterij zou nog een interessante TVT hebben mits deze naar mijn totaalverbruik kan kijken (en dus niet enkel naar de fase waarmee deze verbonden is) en op basis daarvan kan laden en ontladen.
ETalker schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:23:
Weet iemand of er een plug & play manier komt om twee Marstek batterijen aan te sluiten op een drie-fasige aansluiting zonder dat je één van die drie fases negeert (namelijk die fase waar je dan geen marstek batterij op hebt aangesloten)?

Ik heb nu één Marstek batterij met een Homewizard P1 meter maar heb al enkele keren gelezen dat dit niet meer werkt met twee batterijen. Een tweede batterij zou nog een interessante TVT hebben mits deze naar mijn totaalverbruik kan kijken (en dus niet enkel naar de fase waarmee deze verbonden is) en op basis daarvan kan laden en ontladen.
Die manier is er al en is het gebruiken van een CT002 of CT003. Of je bedoelt of er een plug en play manier bestaat met de HW P1? Nee die zal ook hoogstwaarschijnlijk niet komen. De batterijen verzorgen de samenwerking via de CT002/3. De enige manier om dit met een HW P1 te doen, is door de batterijen direct met elkaar te laten communiceren, maar dat gaan ze nu niet meer veranderen.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:21
Over die 7 Watt verbruik, dat zie ik ook snachts...
MAAR, ik heb 2 batterijen en als bv 1 aan het opladen is en de andere nog niet, vanwege nog niet genoeg zon, dan heeft die op dat moment wel 0 W standby verbruik.. lijkt alsof die in een soort ready stand zit... Zou handig zijn als we te weten kunnen komen wat die dan doet... Om de batterijen handmatig in die stand te zetten ,(snachts dan) als ze leeg zijn...

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:14
ETalker schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:23:

Nee niet plug en play denk ik.
Misschien kan het met de Marstek ct003, iemand daar ervaring mee? Ik heb een ct003 maar die doet het belaas niet op mijn meter zonder actieve splitter.

Anders moet je zelf wat bouwen met HA en unimeter of misschien b2500-meter. Die zou je 2 verschillende Shelly's kunnen laten emuleren op basis van entiteiten uit HA. Dan kun je de productie/consumptie zelf verdelen. Maar om dat te koppelen aan de juiste batterij heb je wel wat HA en netwerk kennis nodig denk ik. Zeker geen plug-and-play.
NoFate schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:48:
Over die 7 Watt verbruik, dat zie ik ook snachts...
MAAR, ik heb 2 batterijen en als bv 1 aan het opladen is en de andere nog niet, vanwege nog niet genoeg zon, dan heeft die op dat moment wel 0 W standby verbruik.. lijkt alsof die in een soort ready stand zit... Zou handig zijn als we te weten kunnen komen wat die dan doet... Om de batterijen handmatig in die stand te zetten ,(snachts dan) als ze leeg zijn...
Dan komt het standby verbruik denk ik gewoon uit de batterij. Hetzelfde zie je volgens mij als de batterij in stand by staat, maar het backup-stopcontact aan. De omvormer staat aan, maar er gebeurt niets. Toch zal er stand-by verbruik zijn + omvormer in dit geval, dus dat moet uit de batterij zelf komen.

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:52

timvanloon

Intel or AMD?

Kreeg vanochtend dit bericht vanuit Marstek. Zo opgevolgd maar helaas geen verbetering, nu zelf slechter want ik krijg in de app nu steeds "network time out" te zien.
Blijft toch nog wel een gedoe om het draainende te krijgen/houden helaas.

Dear Customer, Regarding the issue with the application failing to connect to your device, the corresponding firmware fix version 145 has been optimised today. Please delete the device from the application and reconnect it. We wish you every success. Kyle

3 x Marstek V3.0 v145 VNS115.5 BMS 108.5 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• Druppeltje_
3DWim schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:12:
[...]

Maar moet de badkamer 24/7 warm zijn. Hier gaat de CV 's nachts gewoon uit. Wellicht is een schakelklok al een leuke besparing.
Dit is het volledig tegenovergestelde van wat ik altijd aanraad bij vvw. De volledige vloermassa opwarmen kost geweldig veel energie. De vloer op temperatuur houden een pa minder. Mijn vloerverwarming draait wintermaanden 24/7. De energie die ik 's nachts zou uitsparen door terug te schakelen ben ik de dag erop dubbel kwijt met terug op temperatuur komen. Eenmaal op temperaruur werkt die max 10min per uur. Bij het op temperatuur brengen van de vloer staat die paar uren te draaien.

Druppeltje_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:17:
[...]

Dit is het volledig tegenovergestelde van wat ik altijd aanraad bij vvw. De volledige vloermassa opwarmen kost geweldig veel energie. De vloer op temperatuur houden een pa minder. Mijn vloerverwarming draait wintermaanden 24/7. De energie die ik 's nachts zou uitsparen door terug te schakelen ben ik de dag erop dubbel kwijt met terug op temperatuur komen. Eenmaal op temperaruur werkt die max 10min per uur. Bij het op temperatuur brengen van de vloer staat die paar uren te draaien.
Alleen als je vanwege die lagere temperatuur die je constant hebt, met een hogere COP kan stoken, zoals bij een warmtepomp. Bij elektrische vloerverwarming sowieso niet, want hoe hoger de delta tussen binnen en buiten, hoe hoger het warmteverlies. En elektrisch heeft altijd een COP van 1 ongeacht het vermogen.

Bij een CV durf ik niet te zeggen of er veel efficiëntieverschil zit tussen stoken op hoog en laag vermogen. Aangezien de meeste CV's toch slecht zijn ingeregeld, denk ik dat het weinig uit maakt.

Overigens raken we wel een beetje off-topic 8)

• Druppeltje_
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:27:
[...]

Overigens raken we wel een beetje off-topic 8)
I know, mijn excuses

• Dirk0s
3DWim schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:12:
[...]

Dat moet niet, maar om het warm te hebben op de momenten dat je er bent wel handiger. helemaal uit en aan voor gebruik heeft geen zin, duurt best lang om warm te maken.

• Gely
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:52:
[...]

Dan komt het standby verbruik denk ik gewoon uit de batterij. Hetzelfde zie je volgens mij als de batterij in stand by staat, maar het backup-stopcontact aan. De omvormer staat aan, maar er gebeurt niets. Toch zal er stand-by verbruik zijn + omvormer in dit geval, dus dat moet uit de batterij zelf komen.
Met backup op OFF en batterij in Stand-by wordt er ook nog één en ander verbruikt, maar minder, zie hieronder op MT1 bovenste vermogen is Marstek Intern, eronder de HW plug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Tw9ngFD-uMfSUBYdXOA_ZKY0a4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qn7TFPy4Sm3ChnVzCsFYNIls.png?f=fotoalbum_large

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Gely schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:47:
[...]

Met backup op OFF en batterij in Stand-by wordt er ook nog één en ander verbruikt, maar minder, zie hieronder op MT1 bovenste vermogen is Marstek Intern, eronder de HW plug.
[Afbeelding]
Maar dat is toch precies die 7 W waar het over ging?

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:46
GORby schreef op maandag 15 december 2025 @ 00:02:
[...]

Door 1 batterij met de effectieve waarde van de P1 meter te laten werken, probeert die nul op de meter te houden. De andere batterij krijgt een waarde door die bijvoorbeeld 4000W lager ligt, waardoor die eigenlijk probeert het vermogen op 4000W te houden. Als er dus 4500W verbruik is, zal de batterij dat zien als 500W, en dat ook gaan corrigeren tot - volgens de batterij - nul op de meter, wat dus 4000W effectief op de meter is.
Dat wil ook zeggen dat hij onmiddellijk gaat bijladen om het vermogen op 4000W te houden, en daar pas mee stopt wanneer die vol is.
De API van de Marstek batterij wordt in dit verhaal niet gebruikt voor de sturing.

Ik bereken constant de offset die gebruikt wordt op basis van de gekozen maximum piek, het gemideelde verbruik in het kwartier en het lopend gemiddelde van de laatste 5 of 10 minuten. Dat doe ik inderdaad met een paar helpers in HA. Statistics voor gemiddelden en number templates voor een paar simpele berekeningen daarmee.

Ik ben nog even aan het kijken wat het beste werkt, en ga dit nog wat verfijnen. Het is nu zo dat korte pieken tot op zekere hoogte boven de gekozen waarde gewoon toegelaten worden, zodat de batterij niet te veel gaat ontladen en laden. Op het eind van het kwartier ligt het maximum ondertussen aardig kort bij de gekozen waarde. Bij een instelling van 3900W piek, kwam ik bij de laatste 3 uit op respectievelijk 3881, 3896 en 3890W.

Los van de Home Assistant, zit er ook nog wat logica in Node-Red om een paar grote verbruikers ook te schakelen op basis van het gemeten verbruik en de werking van de batterij, zodat de batterij vooral de grote pieken van bijvoorbeeld het inductiefornuis, oven en frietketel gaat bedwingen, al komen we niet toe met 1 batterij als we die alledrie tegelijk gaan aanzetten (loopt snel richting de 10kW dan), maar da's iets wat niet snel gaat gebeuren.
Door U heb ik afgelopen weekeind weer wat in elkaar geknutseld ;) Toch wel prettig speelgoed hé? Na heel wat fine tuning is overschrijden captar verleden tijd. :)

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.53 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Gely
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:50:
[...]

Maar dat is toch precies die 7 W waar het over ging?
Jawel, daar ging mij reactie niet over, was gewoon ter documentatie. Die 4W intern is hier interessant, met backup op ON is dat een veelvoud al staat de batterij in standby en hangt er niets op de backup poort. Wat nog interessanter is, is dat die 4W niet constant is en soms max 9W wordt...en toch blijft de HW plug altijd op 7W.
Die interne metingen van Marstek zijn dus verre van correct (maar dit wisten we al :) )

Gely schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:01:
[...]

Jawel, daar ging mij reactie niet over, was gewoon ter documentatie. Die 4W intern is hier interessant, met backup op ON is dat een veelvoud al staat de batterij in standby en hangt er niets op de backup poort. Wat nog interessanter is, is dat die 4W niet constant is en soms max 9W wordt...en toch blijft de HW plug altijd op 7W.
Die interne metingen van Marstek zijn dus verre van correct (maar dit wisten we al :) )
Klopt, met backup op aan zal het interne verbruik stijgen, maar als ik het goed herinner, verdwijnt ook het verbruik van het net. Ik denk dat dat dus dezelfde situatie is, als waarin de batterij van NoFate zich in bevindt vlak voordat hij gaat opladen: alles staat klaar en aan, maar geen net verbruik, waardoor je eigenlijk dezelfde situatie hebt als wanneer de batterij in stand-by staat met backup aan.

Dat interne gebruik is inderdaad bij lage belasting niet nauwkeurig. Bij mij is het constant rond de 40 W in stand-by, wat onmogelijk is. De batterij had dan veel sneller leeg moeten lopen. Op hogere vermogens is die foutmarge al niet zo significant meer en is het wel leuk om onderlinge vergelijkingen mee te maken.

• doobieters
  • Nu online
In de Marstek app geeft ie geen standby verbruik aan, maar ik heb er een energy socket tussen gezet en die geeft een standby verbruik aan van 7w doorgaans. Onduidelijk of hij dat pakt vanuit de batterij of het net.

doobieters schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:10:
In de Marstek app geeft ie geen standby verbruik aan, maar ik heb er een energy socket tussen gezet en die geeft een standby verbruik aan van 7w doorgaans. Onduidelijk of hij dat pakt vanuit de batterij of het net.
De socket kan alleen het verbruik uit het net meten ;).

• doobieters
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:11:
[...]
Ja opzich logisch.. dan klopt alleen de aanname hier eerder niet dat hij het standby verbruik vanuit de batterij pakt..

doobieters schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:12:
[...]

Ja opzich logisch.. dan klopt alleen de aanname hier eerder niet dat hij het standby verbruik vanuit de batterij pakt..
Die aanname is alleen als het backup-stopcontact aan staat. Dan pakt hij het waarschijnlijk uit de batterij.

• doobieters
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:14:
[...]
Die aanname is alleen als het backup-stopcontact aan staat. Dan pakt hij het waarschijnlijk uit de batterij.
Ah check. Duidelijk zo, thanks.

Vandaag mijn tweede Venus E v3 exemplaar binnen gekregen. Ik ben benieuwd hoe ze gaan samenwerken :) Ik hoop wel dat Marstek nog vollop gaat door ontwikkelen aan de app en firmware. Dat doen andere merken een stuk beter.

• dannyro
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:11:
[...]

Mijn HW socket, waar de Marstek inzit, meet in en uit...(of begrijp ik het verkeerd?)

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.53 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

dannyro schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:28:
[...]

Mijn HW socket, waar de Marstek inzit, meet in en uit...(of begrijp ik het verkeerd?)
Ja maar dit zit niet tussen de omvormer van de batterij en de batterij in ;)

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Ik word sinds vandaag op meerdere momenten uit de Marstek app uitgelogd. Inloggen daarna duurt lang en lijkt niet te werken, vervolgens app volledig sluiten en opnieuw opstarten en ik ben weer een paar seconden ingelogd of kan wel weer opnieuw inloggen, waarna het weer opnieuw begint. Iemand enig idee waar dit aan ligt of zelfde ervaringen vandaag? Ik heb het topic even doorzocht en lees iets over een hotmailadres als oorzaak, dat is hier niet het geval.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• dannyro
P1Meter.nl schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:58:
Ik word sinds vandaag op meerdere momenten uit de Marstek app uitgelogd. Inloggen daarna duurt lang en lijkt niet te werken, vervolgens app volledig sluiten en opnieuw opstarten en ik ben weer een paar seconden ingelogd of kan wel weer opnieuw inloggen, waarna het weer opnieuw begint. Iemand enig idee waar dit aan ligt of zelfde ervaringen vandaag? Ik heb het topic even doorzocht en lees iets over een hotmailadres als oorzaak, dat is hier niet het geval.
Juist eens nagekeken en hier werkt de app vlekkeloos.

• 3DWim
dannyro schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:03:
[...]
Juist eens nagekeken en hier werkt de app vlekkeloos.
Hier ook geen probleem.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:36
Beste
Ben bezig in HA met de Marstek BLE integratie een automatisering aan te maken .
Ik wil graag als de auto oplader begint met laden de marstek stopt met de NOM toepassing en zolang het laden duurt dus niet actief moet zijn (naar manuele modus).
Welke actie moet ik de marstek laten uitvoeren in HA? (schakelen naar manuele modus zie ik er niet bij staan)
mvg -een beginnend HA rookie-

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Had vanmorgen ook een probleem met de app op mijn Android telefoon.
Alles afgesloten, nog een keer of 2 geprobeerd voor hij het weer normaal deed.
Accu was toen helemaal vol (ter info, hoewel ik betwijfel of de status van de accu er iets mee te maken heeft).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1 ... 319 320 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.