Iemand interesse in officiële Beugel voor de V2 serie? Heb er 3 gekocht in een setje, maar had er maar 2 nodig...let op , past alleen maar op de V2!!
PM me
PM me
[ Voor 3% gewijzigd door Chris.nl op 13-12-2025 11:28 ]
De keuze om 'm aan te schaffen? Momenteel voor 1220 bij thuisbatterij.nl met kortingscode Marstek25Chris.nl schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:28:
'k Kwam de Marstek tegen en gelukkig liep er al een flink topic op Tweakers. Alleen de posts met plaatjes en wat reviews teruggelezen en 'k denk geen vragen meer te hebben. Thnx voor het pionieren! Mijn keus is gemaakt
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen
[ Voor 4% gewijzigd door suave1234 op 13-12-2025 13:32 ]
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2025 13:37 ]
thuis wel homeassistant draaien, kan ik die van mijn werk daar dan ook in zetten of moet ik dan op mijn werk ook een homeassistant apparaatje neerzetten?AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:36:
@suave1234
Heb je geen home assistant om via modbus te praten?
AUijtdehaag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Dan heb je ze niet meer nodig.
ok duidelijk desalniettemin zou het ook in de app goed moeten kunnen werken lijkt me..AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:46:
@suave1234
Makkelijkste is daar ook een HA servertje met addon nodered erop.
Technisch gezien zou het vanaf afstand ook moeten kunnen, maar dat wordt wat omslachtiger om telkens bij iedere update van de nodered flows het aan te passen.
Je zou het aan de makers eens voor kunnen stellen
https://discord.gg/sQmRZwns
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2025 14:00 ]
We zien de laatste tijd steeds meer berichten over batterijen die buitenshuis niet benaderbaar zijn. De een zegt dat een nieuwe firmware werkt, de ander weer een factory reset en weer een ander de batterij opnieuw toevoegen.suave1234 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:52:
[...]
ok duidelijk desalniettemin zou het ook in de app goed moeten kunnen werken lijkt me..
Behoudens ik mij vergis waren dit allemaal meldingen van de V3. Zijn er afgelopen tijd inderdaad teveel geweest om toeval te zijn. Heb er hier nog geen enkele keer last van gehad in elk geval.pascallj schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:57:
[...]
We zien de laatste tijd steeds meer berichten over batterijen die buitenshuis niet benaderbaar zijn. De een zegt dat een nieuwe firmware werkt, de ander weer een factory reset en weer een ander de batterij opnieuw toevoegen.
Ik heb er zelf geen last van, maar zou totaal eigenlijk ook niet meer weten waar ik zou moeten zoeken...
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Klopt, maar ja er worden ook al lange tijd alleen maar V3 batterijen uitgeleverd, dus die groep gebruikers wordt vanzelf op groterDruppeltje_ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:06:
[...]
Behoudens ik mij vergis waren dit allemaal meldingen van de V3. Zijn er afgelopen tijd inderdaad teveel geweest om toeval te zijn. Heb er hier nog geen enkele keer last van gehad in elk geval.
:strip_exif()/f/image/6aVhK1x8GxwjUZwDmd7GTwn7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YYZpGCMpLtEuzDBTD0c31wBI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/erh413rax9U9CUfdkxAF7teL.jpg?f=fotoalbum_large)
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ja, nou ja... spikes gaan gevoelsmatig naar boven, en gezien deze spikes/dips naar 0 gaan (net als toen ik ze gisteren even helemaal ontkoppeld had), denk ik dat die 0 die het op dat moment even is het probleem is.eymey schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:25:
@Leandra66 wat bedoel je eigenlijk met 'dipjes' ? Dit lijken eerder 'spikes' (hoe 'lager' de lijn in de grafiek, hoe beter ). Maar goed, vind die wifi historiekweergave sowieso verwarrend.
[ Voor 5% gewijzigd door Leandra66 op 13-12-2025 14:41 ]
[ Voor 31% gewijzigd door JCreations op 13-12-2025 15:28 ]
Ik had hetzelfde onvoorspelbare gedrag, totdat op de batterij de wifi echt onbeschikbaar is. Het wifi lampje moet uit blijven nadat je de batterij weer aanzet. Zolang je bekabeld aangesloten bent en de wifi config is ook nog actief gaf dat bij mij veel problemen. Via een tijdelijk wifi hotspot op mn telefoon de batterij daaraan gekoppeld en dan de de batterij uitzetten, wifi hotspot van telefoon uitzetten, en batterij weer aan. Het wifi lampje op de batterij moet uit blijven.suave1234 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:28:
Ik heb het volgende probleem (firmware updates en feedback van MT schijnen niet te helpen):
Heb 2x MT op mijn werk staan. Eerst via wifi, nu via ethernet. Beide zijn gekoppeld met CT-002 (is gewoon benaderbaar). Op locatie zijn ze bereikbaar (via BT) maar als ik elders ben is er maar 1 zichtbaar en benaderbaar, de ander niet. Heb al nieuw account gemaakt, tig keer verwijderd, gereset, etc. Ik begrijp niet wat er mis is.
In hetzelfde account heb ik er ook 1 thuis staan, die deed het altijd prima via wifi. Nu ook via ethernet aangesloten en ik kan hem niet meer benaderen, kabel verwijderd en zelfde probleem als die op kantoor. Zie hem alleen maar als ik via BT erbij kan (deze is via P1 homewizard aangesloten). Wordt er horensdol van. Heeft iemand een oplossing?
Zou 2 accounts aanmaken zinvol thuis? Thuis en werk?
Doe jij je ogen maar eens dicht, dan zie je wat er hier allemaal van jouw is.
Tel de meterstanden van je (eigen) elektriciteitsmeter eens bij elkaar op.Pablamor schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:30:
Dag allen,
Ik heb ook een Marstek Venus e 3.0 gekocht met CT003 meter. Echter, die CT003 meter staat bij "Accumelerende energie" al bijna op 40.000 kWh. Weet iemand wat dit betekent? Het lijkt wel of ik een tweedehands heb gekocht.
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Leandra66 op 13-12-2025 17:42 ]
Ja ik weet het echter vind het handig indien er bij verwarmd moet worden dat ik nog cv verwarming heb. Voorals nog omdat wij in de buurt van de kust wonen hebben wij een gematigd klimaat word hier zelden onder nul overdag dus bij verwarmen niet veel gebruikt gaan ook vloer isoleren dat gaat ook schelen Die 60 kuub is voornamelijk douchen en gas koken.Mann59 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:31:
[...]
Per jaar 60m3 gas en daarvoor betaal je €260,- vastrecht per jaar naast de variabele kosten per m3. Gaat het om tapwater? Ga je nog op zoek naar een alternatief? Wij hebben bijvoorbeeld een elektrische boiler voor het tapwater.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Het was juist de combinatie van deze zaken die de oplossing gaf, en totaal niet meer dan 5min werk als de nieuwe firmware gepushed is, factory reset, apparaten verwijderen uit app en opnieuw toevoegen... Echt niet ingewikkeld. Werkt nu foutloos sindsdienpascallj schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:57:
[...]
We zien de laatste tijd steeds meer berichten over batterijen die buitenshuis niet benaderbaar zijn. De een zegt dat een nieuwe firmware werkt, de ander weer een factory reset en weer een ander de batterij opnieuw toevoegen.
Ik heb er zelf geen last van, maar zou totaal eigenlijk ook niet meer weten waar ik zou moeten zoeken...
Heb hier getest met een benzine generator inverter. Kon de Marstek aan 2000W manueel opladen door de grid connectie in een 2000W benzine generator inverter te steken. Gezien die dingen een hels lawaai maken is dat inderdaad bij lange stoomuitval ideaal om op 2 uur tijd je Marstek terug vol te krijgen. Voor vrede met de buren in een dichtbevolkt(er) gebied wil je dit zeker niet langer dan nodig laten draaien (zelfs bij langdurige stroomuitval)Maxwp schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:41:
In het kader van noodstroom zou het eigenlikk fijn zijn als je de accu kon opladen met een kleine generator terwijl de omvormer van de accu de pieken opvangt.
Inderdaad via website. Vroeger kon via App maar dat is weer terug verdwenen.SmokingSig schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:01:
Klopt het dat je de batterij online moet registreren voor 10 jaar garantie?
Thx!Avenger 2.0 schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:27:
[...]
Inderdaad via website. Vroeger kon via App maar dat is weer terug verdwenen.
Zelfde probleem met mij, Venus E gehad en ze hebben mij toen nieuwe firmware gegeven die dit opgelost heeft.Druppeltje_ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:06:
[...]
Behoudens ik mij vergis waren dit allemaal meldingen van de V3. Zijn er afgelopen tijd inderdaad teveel geweest om toeval te zijn. Heb er hier nog geen enkele keer last van gehad in elk geval.
Zeer knappe oplossing.GORby schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:19:
[...]
Dit is inderdaad volledig gerealiseerd met Home Assistant. Voor het simuleren van de Shelly Pro 3 EM gebruik ik https://github.com/tomquist/b2500-meter
De gewenste limiet kan ik manueel instellen met een slider, en HA berekent dan een limiet die constant aangepast wordt aan het gemiddelde verbruik van de laatste 15 minuten en het energieverbruik in het lopende kwartier. Deze kan tijdelijk tot 2500W hoger liggen dan de ingestelde limiet en wordt vanzelf naar beneden bijgesteld bij hoog verbruik, en zal geleidelijk weer stijgen wanneer het verbruik onder de grenswaarde zakt.
Belgie - 3Fase - 2xMT VenusE g3 V144 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp
Ja dat us niet wat ik bedoelAvenger 2.0 schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:25:
[...]
Heb hier getest met een benzine generator inverter. Kon de Marstek aan 2000W manueel opladen door de grid connectie in een 2000W benzine generator inverter te steken. Gezien die dingen een hels lawaai maken is dat inderdaad bij lange stoomuitval ideaal om op 2 uur tijd je Marstek terug vol te krijgen. Voor vrede met de buren in een dichtbevolkt(er) gebied wil je dit zeker niet langer dan nodig laten draaien (zelfs bij langdurige stroomuitval)
[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 14-12-2025 08:48 ]
Waar heb jij hem gekocht, want ik wil wel bij een bedrijf dat nog lang bestaat zodat ze die 10jr garantie kunnen waarmaken!SmokingSig schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:01:
Tis gebeurd heb er eentje aangeschaft voor 1220 €
Ik kan het niet meer aanzien dat mijn zonnestroom het net opvliegt en zij er nog eens geld op verdienen.
Klopt het dat je de batterij online moet registreren voor 10 jaar garantie?
Maar dat kan dus niet. Je kunt sowieso geen generator aansluiten op de backup-uitgang, waarom niet heb ik vaker uitgelegd, waaronder hier laatst: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Maxwp schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:47:
[...]
Ja dat us niet wat ik bedoel
Wat je hebt gedaan is niks anders dan grid vervangen door een generator.
Nee de 48 naar 230 omvormer moet actief zijn op de backup poort en niet gekoppeld aan de grid ingang.
En de grid aansluiting laat de accus op los van de backup poort.
Zn klein geluids gedempet generator maakt nauwelijks meer geluid dan een autoweg on de buurt
Marstek zelf geeft 10 jaar garantie, niet de bedrijven waar je hem koopt. Die horen gewoon alleen de wettelijke garantie (meestal een jaar of 2) na te leven.sysiwan schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:37:
[...]
Waar heb jij hem gekocht, want ik wil wel bij een bedrijf dat nog lang bestaat zodat ze die 10jr garantie kunnen waarmaken!
Bij thuisbatterij.io? Of marstek.nl?
[ Voor 19% gewijzigd door doobieters op 14-12-2025 11:30 ]
thuisbatterij.nlsysiwan schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:37:
[...]
Waar heb jij hem gekocht, want ik wil wel bij een bedrijf dat nog lang bestaat zodat ze die 10jr garantie kunnen waarmaken!
Bij thuisbatterij.io? Of marstek.nl?
Mooie deal! Dit is ook nog bij een erkende winkel?doobieters schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:29:
Nu de Venus E v3 voor 1200 euro bij thuisbatterij.io met kortingscode ACTIE40
Ja is een erkende dealer.. staat op hun officiële websitemeesje schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:50:
[...]
Mooie deal! Dit is ook nog bij een erkende winkel?
Ik overwoog een HW batterij voor 1095 euro, maar nu de Marstek Venus E 3.0 zo goedkoop is….
Uit diverse berekeningen komt naar voren dat een 5kwh batterij volstaat voor menig huishouden. Ben ik met Marstek gelijk klaar.
Nu overigens zelfs 1195 euro (1235 minus 40)doobieters schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:52:
[...]
Ja is een erkende dealer.. staat op hun officiële website
Bedenk wel dat je bij deze "kortingen" geen MT P1 meter krijgt.meesje schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:53:
[...]
Nu overigens zelfs 1195 euro (1235 minus 40)
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.53 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"meesje schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:01:
Nog even verder gezocht: https://marstek-energy.nl/dealers/
Ten op zichte van de laatste keer dat ik dit lijstje heb bekeken, zijn er flink wat partners toegevoegd.
Klopt! Voor mijn doel (1 batterij) zou inderdaad mijn HW P1 meter volstaan. Bij eventuele toekomstige uitbreidingen even shoppen voor een aanbieding met Marstek meter.3DWim schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:02:
[...]
Bedenk wel dat je bij deze "kortingen" geen MT P1 meter krijgt.
Heb je al HW P1 dan is dat met 1 accu geen probleem. Bij meerdere accu's val je automatisch teug op de MT meters CT002 of CT003.
Voor 19 euro doen ze er een p1 meter bij van Marstek. Dan zijn ze volgens mij alsnog de goedkoopste? En bij 1batterij kun je het ook met de P1 van HW doen idd.3DWim schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:02:
[...]
Bedenk wel dat je bij deze "kortingen" geen MT P1 meter krijgt.
Heb je al HW P1 dan is dat met 1 accu geen probleem. Bij meerdere accu's val je automatisch teug op de MT meters CT002 of CT003.
[ Voor 6% gewijzigd door doobieters op 14-12-2025 12:22 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Nee haha je snapt het nig niet.pascallj schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:48:
[...]
Maar dat kan dus niet. Je kunt sowieso geen generator aansluiten op de backup-uitgang, waarom niet heb ik vaker uitgelegd, waaronder hier laatst: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
En daarbij als dan het net uitvalt, valt de grid uitgang ook weg, dus doet je huis ook niets meer met die stroom, dus zal je alles als nog om moeten bouwen als je noodstroom nodig hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 14-12-2025 12:42 ]
Ah zo, dat zou inderdaad moeten kunnen. Dan laten we even in het midden of wij het niet begrepen, of dat het bijzonder beschreven stondMaxwp schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:40:
[...]
Nee haha je snapt het nig niet.
Zeg ook volgebs mij nergens de generator op de backup uitgang.
Nee de generator op de grid aansluiting. Dam via die weg laad hij de accus bij
De omvormer die 48 volt naar 230 maakt die staat constant aan en levert stroom op de backup uitgang.
Wat er ook gebeurd mrt de generator er is altijd stroom op die backup uitgang en als je een 1000watt generator op de grid hebt hangen en he 2200 watt water koker gaat aan heeft de generator daar geen last van want de omvormer doet dit .
Uiteraard sluit ik de waterkoker dan dus op de backup uitgang aan en niks met het gehele huis van doen
Zo lang je in je berekening maar rekening houd met de inhoud van de accu op dat moment.Maxwp schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:40:
[...]
Wat er ook gebeurd mrt de generator er is altijd stroom op die backup uitgang en als je een 1000watt generator op de grid hebt hangen en he 2200 watt water koker gaat aan heeft de generator daar geen last van want de omvormer doet dit .
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.53 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Met andere woorden is dat dus eigenlijk in grote lijnen hetzelfde als gewoon de batterij opladen met een generator en dan het backup stopcontact te gebruiken voor apparaten die je op dat moment wil gebruiken.Maxwp schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:40:
[...]
Nee haha je snapt het nig niet.
Zeg ook volgebs mij nergens de generator op de backup uitgang.
Nee de generator op de grid aansluiting. Dam via die weg laad hij de accus bij
De omvormer die 48 volt naar 230 maakt die staat constant aan en levert stroom op de backup uitgang.
Uiteraard sluit ik de waterkoker dan dus op de backup uitgang aan en niks met het gehele huis van doen
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Bij mij in de browser €1245 en de melding 'Coupon ‘actie40’ kan niet worden toegepast omdat deze niet bestaat.'meesje schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:53:
[...]
Nu overigens zelfs 1195 euro (1235 minus 40)
En de code ACTIE? Misschien is de code verlopenKnoflookpasta schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:02:
[...]
Bij mij in de browser €1245 en de melding 'Coupon ‘actie40’ kan niet worden toegepast omdat deze niet bestaat.'
Waarschijnlijk check jij .nl en niet .ioKnoflookpasta schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:02:
[...]
Bij mij in de browser €1245 en de melding 'Coupon ‘actie40’ kan niet worden toegepast omdat deze niet bestaat.'
NeeDruppeltje_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:31:
[...]
Met andere woorden is dat dus eigenlijk in grote lijnen hetzelfde als gewoon de batterij opladen met een generator en dan het backup stopcontact te gebruiken voor apparaten die je op dat moment wil gebruiken.
De Marstek geeft 2500W op zijn backup en niet 1000W. Dus als de generator de MT heeft geladen kan die 2500W leveren tot hij leeg is. Zou niet weten waarom je in dat geval de generator moet starten bij een vraag hoger dan 1000WMaxwp schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:52:
[...]
Nee
Want met die 1000 watt generator die ik eerder als voorbeeld gaf is dat te weinig.
Deze zal uitvallen? In storing gaan? De spanning zakken
De marstek zal dan het overnemen ( hopenlijk snel genoeg transfer ) en ik moet de generator nadat de waterkoker klaar is weer gaan starten en dat bij elke keer als er meer dan 1000 watt stroom vraag is.
Niet echt handig beter dat je 24x7 op de omvormer draait net als in een camper etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 14-12-2025 20:01 ]
:strip_exif()/f/image/TBiUaepBG3F1UzTS2MVNC8qF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Boxster991 op 14-12-2025 22:02 . Reden: verkeerde foto ]
Welke DM? CT002 én CT003? Wifi of bekabeld? Router, Acces punten,...?Boxster991 schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:01:
Hallo iedereen. Ik heb 2 Venus 3.0 batterijen en CT002 + CT003 proberen te verbinden maar helaas CT's blijven offline. CT's op zich werken en geven waardes correct weer alssok de batterijen doen hun ding wanneer ik deze manueel bestuur. Ben radeloos want heb al zoveel geprobeerd maar niets schijnt een oplossing te bieden.
[Afbeelding]
Iemand nog een idee?
Bedankt
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Beetje late reactie in een actief topic als dit, maar wat ik vooral bedoel, is dat die WiFi grafiek een schaalverdeling lijkt te hebben van "bovenaan is slecht, onderaan is goed", gezien de kleurschaal op de achtergrond :-PLeandra66 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:31:
[...]
Ja, nou ja... spikes gaan gevoelsmatig naar boven, en gezien deze spikes/dips naar 0 gaan (net als toen ik ze gisteren even helemaal ontkoppeld had), denk ik dat die 0 die het op dat moment even is het probleem is.
En voor de duidelijkheid: er is bij mij geen enkele Deco (behalve de hoofd-Deco 🤓 ) bekabeld aangesloten, en er is geen enkele Marstek bekabeld aan aangesloten, en er staat geen Marstek bij de hoofd-Deco 😉
Edit: Behalve de CT003, die staat op ongeveer een meter van de hoofd-Deco, die wel.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ja klopt, maar dat is nou eenmaal zoals het is en kennelijk werkt het toch beter met een lijn zonder ups en downs, ongeacht wat die inhouden.eymey schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:48:
[...]
Beetje late reactie in een actief topic als dit, maar wat ik vooral bedoel, is dat die WiFi grafiek een schaalverdeling lijkt te hebben van "bovenaan is slecht, onderaan is goed", gezien de kleurschaal op de achtergrond :-P
Door 1 batterij met de effectieve waarde van de P1 meter te laten werken, probeert die nul op de meter te houden. De andere batterij krijgt een waarde door die bijvoorbeeld 4000W lager ligt, waardoor die eigenlijk probeert het vermogen op 4000W te houden. Als er dus 4500W verbruik is, zal de batterij dat zien als 500W, en dat ook gaan corrigeren tot - volgens de batterij - nul op de meter, wat dus 4000W effectief op de meter is.ranico schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:43:
[...]
Zeer knappe oplossing.
Deze implementatie heeft dan ook mijn interesse gewekt. De materie is nog allemaal nieuw voor mij, sinds november mijn digitale meter, en sindsdien dit forum doorgespit.
Dus jouw setup 2 MT batterijen met CT0003 in NOM mode, en 1 MT batterij met Shelly (B2500) ook in NOM mode ?
Laad je de batterij met Shelly dan manueel bij?
Hoe de shelly configureren in HA om de MT te triggeren dan deze moet ontladen? Met de helpers functies? Hoe heb je dit gedaan?
Volgens mij moet je aan 1 CT003 meerdere Marstek 5,12kWh batterijen koppelen (max 3 bij een 1-fase groepenkast !)Boxster991 schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:01:
Hallo iedereen. Ik heb 2 Venus 3.0 batterijen en CT002 + CT003 proberen te verbinden maar helaas CT's blijven offline. CT's op zich werken en geven waardes correct weer alssok de batterijen doen hun ding wanneer ik deze manueel bestuur. Ben radeloos want heb al zoveel geprobeerd maar niets schijnt een oplossing te bieden.
[Afbeelding]
Iemand nog een idee?
Bedankt
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Volgens jouw foto is de ct003 off line, wat geeft hij aan in de device page ?Boxster991 schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:01:
[Afbeelding]
Iemand nog een idee?
Bedankt
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Standaard niet nee. Dat kan alleen via een HA modbus programmering.Dirk0s schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:33:
zou ik, als ik na mijn contract, overstap op dynamisch contract de batterij in de nacht kunnen laten volladen voor de goedkoopste prijs en deze dan weer uit de batterij laten gaan zodra de prijs duur is zodat de vloerverwarming toch wat goedkoper wordt?
Het is op zich een goede vraag en wel eens leuk om door te rekenen. Ik ga er van uit dat je in NL woont en dat straks het salderen voorbij is.Dirk0s schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:33:
Mijn huidige gas+energie contract loopt nog 1 jaar en 9 maanden dus voor nu is een batterij nog niet echt interessant denk ik, toch alvast beetje aan het rondkijken.
Nog weinig kennis aanwezig dus misschien een stomme vraag:
Mijn 12 panelen op zuid wekken rond deze periode niet heel veel op, mijn electrische badkamer vloerverwarmig verbruikt deze periode wel best wat.
De afgelopen dagen zit ik op ongeveer 10-12kwh per dag aan verbruik, de grootste verbruiker is daarvan de vloerverwarming in de badkamer.
zou ik, als ik na mijn contract, overstap op dynamisch contract de batterij in de nacht kunnen laten volladen voor de goedkoopste prijs en deze dan weer uit de batterij laten gaan zodra de prijs duur is zodat de vloerverwarming toch wat goedkoper wordt?
[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 15-12-2025 11:36 ]
Neen, dat is de energie die de batterij spendeert aan zijn eigen elektronica (BMS /EMS, enz..).doobieters schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:31:
Het viel me op dat de Venus E v3 een standby gebruik heeft van 7 a 8 watt per unit. Iemand een idee of je dit terug kunt dringen?
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
ik woon idd in NL, salderen gaat dus ook voor mij stoppenpascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:31:
[...]
Het is op zich een goede vraag en wel eens leuk om door te rekenen. Ik ga er van uit dat je in NL woont en dat straks het salderen voorbij is.
Elke kWh die je van het net afneemt, moet belasting over worden betaalt. Dat moet je echter overdag (als er geen zon is) ook dus daar is geen verschil. Echter moet je je energieverlies dus wel over de belasting meerekenen.
Als je rekent met een RTE van 80 procent (wat voor NOM gebruik redelijk optimistisch is), dan moet je voor elke 12,29 cent belasting * 0,2 = 2,46 cent belasting aan verlies rekenen voor elke kWh die je via de batterij oplaadt. Dat is dus een constante.
Daarbij moet je dat verlies ook nog rekenen over de inkoopprijs. Vannacht gemiddeld 7 cent kaal tarief, dus 8,47 cent met btw. Dat delen door 0,8 en je hebt een netto inkoopprijs van 10,59 cent inclusief btw als je de verliezen meerekent. Daar dan nog die 2,46 cent bij, en en je zit op een inkoopprijs van 13,05 cent inclusief btw. Dat is de prijs die je zou moeten hebben op de momenten dat je de batterij gebruikt, om laden van het net te kunnen verantwoorden... Dat haal je vandaag net aan op 5 kwartieren en met uurprijzen had je het niet gehad.
Dus veel ga je daar niet mee kunnen verdienen. Dan zal je het ook nog zelf moeten programmeren inderdaad, want of de AI tegen die tijd dit onderscheid kan maken, is nog maar de vraag.
Dat gezegd hebbende, zijn de verliezen in de winter natuurlijk wel hetzelfde als een verwarming met COP 1 als de batterij in een ruimte staat die toch verwarmd moet worden.
Mijn Deye heeft een standby verbruik van 80-100W. Wellicht is nu je vraag minder urgentdoobieters schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:31:
Het viel me op dat de Venus E v3 een standby gebruik heeft van 7 a 8 watt per unit. Iemand een idee of je dit terug kunt dringen?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
VOlgens mij kun je beter je vloerverwarming aanzetten op een iets hogere temperatuur als de stroomprijs laag is en uitzetten als de prijs hoog is. Dan gebruik je de vloer als "batterij" Geen investering alleen wat automatiseren in HA o.i.d.Dirk0s schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:33:
Mijn huidige gas+energie contract loopt nog 1 jaar en 9 maanden dus voor nu is een batterij nog niet echt interessant denk ik, toch alvast beetje aan het rondkijken.
Nog weinig kennis aanwezig dus misschien een stomme vraag:
Mijn 12 panelen op zuid wekken rond deze periode niet heel veel op, mijn electrische badkamer vloerverwarmig verbruikt deze periode wel best wat.
De afgelopen dagen zit ik op ongeveer 10-12kwh per dag aan verbruik, de grootste verbruiker is daarvan de vloerverwarming in de badkamer.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Buiten warme badslippers niet 123.Dirk0s schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:49:
[...]
Zijn er andere opties om een batterij in te zetten en gunstig te laten gebruiken tov een elektrische vloerverwarming?
Edit: laatmaar, ging over elek vvw lees ik nu lol...HHF schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:08:
[...]
VOlgens mij kun je beter je vloerverwarming aanzetten op een iets hogere temperatuur als de stroomprijs laag is en uitzetten als de prijs hoog is. Dan gebruik je de vloer als "batterij" Geen investering alleen wat automatiseren in HA o.i.d.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Heb je zo'n ding al (onderschrift invullen svp) of is het een hypothetische vraag?doobieters schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:31:
Die manier is er al en is het gebruiken van een CT002 of CT003. Of je bedoelt of er een plug en play manier bestaat met de HW P1? Nee die zal ook hoogstwaarschijnlijk niet komen. De batterijen verzorgen de samenwerking via de CT002/3. De enige manier om dit met een HW P1 te doen, is door de batterijen direct met elkaar te laten communiceren, maar dat gaan ze nu niet meer veranderen.ETalker schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:23:
Weet iemand of er een plug & play manier komt om twee Marstek batterijen aan te sluiten op een drie-fasige aansluiting zonder dat je één van die drie fases negeert (namelijk die fase waar je dan geen marstek batterij op hebt aangesloten)?
Ik heb nu één Marstek batterij met een Homewizard P1 meter maar heb al enkele keren gelezen dat dit niet meer werkt met twee batterijen. Een tweede batterij zou nog een interessante TVT hebben mits deze naar mijn totaalverbruik kan kijken (en dus niet enkel naar de fase waarmee deze verbonden is) en op basis daarvan kan laden en ontladen.
Nee niet plug en play denk ik.ETalker schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:23:
Weet iemand of er een plug & play manier komt om twee Marstek batterijen aan te sluiten op een drie-fasige aansluiting zonder dat je één van die drie fases negeert (namelijk die fase waar je dan geen marstek batterij op hebt aangesloten)?
Ik heb nu één Marstek batterij met een Homewizard P1 meter maar heb al enkele keren gelezen dat dit niet meer werkt met twee batterijen. Een tweede batterij zou nog een interessante TVT hebben mits deze naar mijn totaalverbruik kan kijken (en dus niet enkel naar de fase waarmee deze verbonden is) en op basis daarvan kan laden en ontladen.
Dan komt het standby verbruik denk ik gewoon uit de batterij. Hetzelfde zie je volgens mij als de batterij in stand by staat, maar het backup-stopcontact aan. De omvormer staat aan, maar er gebeurt niets. Toch zal er stand-by verbruik zijn + omvormer in dit geval, dus dat moet uit de batterij zelf komen.NoFate schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:48:
Over die 7 Watt verbruik, dat zie ik ook snachts...
MAAR, ik heb 2 batterijen en als bv 1 aan het opladen is en de andere nog niet, vanwege nog niet genoeg zon, dan heeft die op dat moment wel 0 W standby verbruik.. lijkt alsof die in een soort ready stand zit... Zou handig zijn als we te weten kunnen komen wat die dan doet... Om de batterijen handmatig in die stand te zetten ,(snachts dan) als ze leeg zijn...
3 x Marstek V3.0 v145 VNS115.5 BMS 108.5 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Dit is het volledig tegenovergestelde van wat ik altijd aanraad bij vvw. De volledige vloermassa opwarmen kost geweldig veel energie. De vloer op temperatuur houden een pa minder. Mijn vloerverwarming draait wintermaanden 24/7. De energie die ik 's nachts zou uitsparen door terug te schakelen ben ik de dag erop dubbel kwijt met terug op temperatuur komen. Eenmaal op temperaruur werkt die max 10min per uur. Bij het op temperatuur brengen van de vloer staat die paar uren te draaien.3DWim schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:12:
[...]
Buiten warme badslippers niet 123.
Maar moet de badkamer 24/7 warm zijn. Hier gaat de CV 's nachts gewoon uit. Wellicht is een schakelklok al een leuke besparing.
Alleen als je vanwege die lagere temperatuur die je constant hebt, met een hogere COP kan stoken, zoals bij een warmtepomp. Bij elektrische vloerverwarming sowieso niet, want hoe hoger de delta tussen binnen en buiten, hoe hoger het warmteverlies. En elektrisch heeft altijd een COP van 1 ongeacht het vermogen.Druppeltje_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:17:
[...]
Dit is het volledig tegenovergestelde van wat ik altijd aanraad bij vvw. De volledige vloermassa opwarmen kost geweldig veel energie. De vloer op temperatuur houden een pa minder. Mijn vloerverwarming draait wintermaanden 24/7. De energie die ik 's nachts zou uitsparen door terug te schakelen ben ik de dag erop dubbel kwijt met terug op temperatuur komen. Eenmaal op temperaruur werkt die max 10min per uur. Bij het op temperatuur brengen van de vloer staat die paar uren te draaien.
I know, mijn excusespascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:27:
[...]
Overigens raken we wel een beetje off-topic
Dat moet niet, maar om het warm te hebben op de momenten dat je er bent wel handiger. helemaal uit en aan voor gebruik heeft geen zin, duurt best lang om warm te maken.3DWim schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:12:
[...]
Buiten warme badslippers niet 123.
Maar moet de badkamer 24/7 warm zijn. Hier gaat de CV 's nachts gewoon uit. Wellicht is een schakelklok al een leuke besparing.
Met backup op OFF en batterij in Stand-by wordt er ook nog één en ander verbruikt, maar minder, zie hieronder op MT1 bovenste vermogen is Marstek Intern, eronder de HW plug.pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:52:
[...]
Dan komt het standby verbruik denk ik gewoon uit de batterij. Hetzelfde zie je volgens mij als de batterij in stand by staat, maar het backup-stopcontact aan. De omvormer staat aan, maar er gebeurt niets. Toch zal er stand-by verbruik zijn + omvormer in dit geval, dus dat moet uit de batterij zelf komen.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Maar dat is toch precies die 7 W waar het over ging?Gely schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:47:
[...]
Met backup op OFF en batterij in Stand-by wordt er ook nog één en ander verbruikt, maar minder, zie hieronder op MT1 bovenste vermogen is Marstek Intern, eronder de HW plug.
[Afbeelding]
Door U heb ik afgelopen weekeind weer wat in elkaar geknutseldGORby schreef op maandag 15 december 2025 @ 00:02:
[...]
Door 1 batterij met de effectieve waarde van de P1 meter te laten werken, probeert die nul op de meter te houden. De andere batterij krijgt een waarde door die bijvoorbeeld 4000W lager ligt, waardoor die eigenlijk probeert het vermogen op 4000W te houden. Als er dus 4500W verbruik is, zal de batterij dat zien als 500W, en dat ook gaan corrigeren tot - volgens de batterij - nul op de meter, wat dus 4000W effectief op de meter is.
Dat wil ook zeggen dat hij onmiddellijk gaat bijladen om het vermogen op 4000W te houden, en daar pas mee stopt wanneer die vol is.
De API van de Marstek batterij wordt in dit verhaal niet gebruikt voor de sturing.
Ik bereken constant de offset die gebruikt wordt op basis van de gekozen maximum piek, het gemideelde verbruik in het kwartier en het lopend gemiddelde van de laatste 5 of 10 minuten. Dat doe ik inderdaad met een paar helpers in HA. Statistics voor gemiddelden en number templates voor een paar simpele berekeningen daarmee.
Ik ben nog even aan het kijken wat het beste werkt, en ga dit nog wat verfijnen. Het is nu zo dat korte pieken tot op zekere hoogte boven de gekozen waarde gewoon toegelaten worden, zodat de batterij niet te veel gaat ontladen en laden. Op het eind van het kwartier ligt het maximum ondertussen aardig kort bij de gekozen waarde. Bij een instelling van 3900W piek, kwam ik bij de laatste 3 uit op respectievelijk 3881, 3896 en 3890W.
Los van de Home Assistant, zit er ook nog wat logica in Node-Red om een paar grote verbruikers ook te schakelen op basis van het gemeten verbruik en de werking van de batterij, zodat de batterij vooral de grote pieken van bijvoorbeeld het inductiefornuis, oven en frietketel gaat bedwingen, al komen we niet toe met 1 batterij als we die alledrie tegelijk gaan aanzetten (loopt snel richting de 10kW dan), maar da's iets wat niet snel gaat gebeuren.
BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.53 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Jawel, daar ging mij reactie niet over, was gewoon ter documentatie. Die 4W intern is hier interessant, met backup op ON is dat een veelvoud al staat de batterij in standby en hangt er niets op de backup poort. Wat nog interessanter is, is dat die 4W niet constant is en soms max 9W wordt...en toch blijft de HW plug altijd op 7W.pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:50:
[...]
Maar dat is toch precies die 7 W waar het over ging?
Klopt, met backup op aan zal het interne verbruik stijgen, maar als ik het goed herinner, verdwijnt ook het verbruik van het net. Ik denk dat dat dus dezelfde situatie is, als waarin de batterij van NoFate zich in bevindt vlak voordat hij gaat opladen: alles staat klaar en aan, maar geen net verbruik, waardoor je eigenlijk dezelfde situatie hebt als wanneer de batterij in stand-by staat met backup aan.Gely schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:01:
[...]
Jawel, daar ging mij reactie niet over, was gewoon ter documentatie. Die 4W intern is hier interessant, met backup op ON is dat een veelvoud al staat de batterij in standby en hangt er niets op de backup poort. Wat nog interessanter is, is dat die 4W niet constant is en soms max 9W wordt...en toch blijft de HW plug altijd op 7W.
Die interne metingen van Marstek zijn dus verre van correct (maar dit wisten we al)
De socket kan alleen het verbruik uit het net metendoobieters schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:10:
In de Marstek app geeft ie geen standby verbruik aan, maar ik heb er een energy socket tussen gezet en die geeft een standby verbruik aan van 7w doorgaans. Onduidelijk of hij dat pakt vanuit de batterij of het net.
Ja opzich logisch.. dan klopt alleen de aanname hier eerder niet dat hij het standby verbruik vanuit de batterij pakt..pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:11:
[...]
De socket kan alleen het verbruik uit het net meten.
Die aanname is alleen als het backup-stopcontact aan staat. Dan pakt hij het waarschijnlijk uit de batterij.doobieters schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:12:
[...]
Ja opzich logisch.. dan klopt alleen de aanname hier eerder niet dat hij het standby verbruik vanuit de batterij pakt..
Ah check. Duidelijk zo, thanks.pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:14:
[...]
Die aanname is alleen als het backup-stopcontact aan staat. Dan pakt hij het waarschijnlijk uit de batterij.
Mijn HW socket, waar de Marstek inzit, meet in en uit...(of begrijp ik het verkeerd?)pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:11:
[...]
De socket kan alleen het verbruik uit het net meten.
BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.53 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ja maar dit zit niet tussen de omvormer van de batterij en de batterij indannyro schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:28:
[...]
Mijn HW socket, waar de Marstek inzit, meet in en uit...(of begrijp ik het verkeerd?)
P1Meter.nl | Nul Op de Meter
Juist eens nagekeken en hier werkt de app vlekkeloos.P1Meter.nl schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:58:
Ik word sinds vandaag op meerdere momenten uit de Marstek app uitgelogd. Inloggen daarna duurt lang en lijkt niet te werken, vervolgens app volledig sluiten en opnieuw opstarten en ik ben weer een paar seconden ingelogd of kan wel weer opnieuw inloggen, waarna het weer opnieuw begint. Iemand enig idee waar dit aan ligt of zelfde ervaringen vandaag? Ik heb het topic even doorzocht en lees iets over een hotmailadres als oorzaak, dat is hier niet het geval.
Hier ook geen probleem.dannyro schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:03:
[...]
Juist eens nagekeken en hier werkt de app vlekkeloos.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq