• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
berrieberrie schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:11:
Beste
Ben bezig in HA met de Marstek BLE integratie een automatisering aan te maken .
Ik wil graag als de auto oplader begint met laden de marstek stopt met de NOM toepassing en zolang het laden duurt dus niet actief moet zijn (naar manuele modus).
Welke actie moet ik de marstek laten uitvoeren in HA? (schakelen naar manuele modus zie ik er niet bij staan)
mvg -een beginnend HA rookie-
Ik heb iets soortgelijks via modbus. Maar daarbij is het slimmer om 'max discharge' te tunen waardoor hij wel in de NOM/AI modus kan blijven maar gewoonweg niet ontlaad. Mocht je flinke overschot hebben en dat geregistreerd worden kan hij dan wel bijladen t.o.v. geheel stoppen. Dan heb ik het specifiek over:
code:
1
lilygo_rs485_marstek_max_discharge_power

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

P1Meter.nl schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:58:
Ik word sinds vandaag op meerdere momenten uit de Marstek app uitgelogd. Inloggen daarna duurt lang en lijkt niet te werken, vervolgens app volledig sluiten en opnieuw opstarten en ik ben weer een paar seconden ingelogd of kan wel weer opnieuw inloggen, waarna het weer opnieuw begint. Iemand enig idee waar dit aan ligt of zelfde ervaringen vandaag? Ik heb het topic even doorzocht en lees iets over een hotmailadres als oorzaak, dat is hier niet het geval.
Je kan maar op 1 apparaat tegelijk ingelogd zijn met een account. Ook kan het zijn dat je wordt uitgelogd als je gebruik maakt van de hm2mqtt integratie.
Beste
Ik wil graag als de auto oplader begint met laden de marstek stopt met de NOM toepassing en zolang het laden duurt dus niet actief moet zijn (naar manuele modus).
Welke actie moet ik de marstek laten uitvoeren in HA? (schakelen naar manuele modus zie ik er niet bij staan)
Welke BLE integratie gebruik je? In deze: https://github.com/jaapp/ha-marstek-ble, zie ik in elk geval in de code een mogelijkheid om de 'Operating Mode' te wijzigen van 'Self-Consumption' naar 'Manual'.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:08
Top, feedback insturen werkt ook niet meer. Ik heb er geen geloof meer in dat de AI mode ooit nog eens goed gaat werken

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-12 15:54
Het is me enige tijd geleden opgevallen, maar ben het vergeten vragen. Zijn er nog mensen waar in de app het 'gouden schildje' van de garantie verdwenen is?

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Marstek CT002 V124, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:54
Beste
Had ik hier 3 maanden lopen via de hamerelay integratie. Dit weekend omgezet naar de BLE integratie van Jaapp, wegens niet cloudafhankelijk daarmee. Loopt perfect. Qua werking geen verschil tussen de BLE en de hamerelay

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:02
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:27:
[...]

Welke BLE integratie gebruik je? In deze: https://github.com/jaapp/ha-marstek-ble, zie ik in elk geval in de code een mogelijkheid om de 'Operating Mode' te wijzigen van 'Self-Consumption' naar 'Manual'.
Ja die. Maar zie geen actie die wissel tussen operation mode.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:39
Hoe is de degradation bij jullie? Ik heb hier een Venus E gen 2 staat waarbij de capiciteit van 10 tot 100% nog maar 2.1 kWh heeft. Enig idee of dit al weinig genoeg is voor garantie? Hebben jullie nog tips om te zorgen dat ik weer wat capiciteit terug zou hebben?
3DWim schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:13:
[...]

Standaard niet nee. Dat kan alleen via een HA modbus programmering.
Let wel: stand dec 2025.
De stelling dat het 's nachts altijd goedkoper is, betwijfel ik.
tussen +/- 00.00u en 06.00u zijn de prijzen vrijwel altijd het goedkoopst. Soms in de zomer zijn ze rond het middaguur nog lager maar dat zijn tot nog toe maar een beperkt aantal dagen en dan heb je geen verwarming nodig. Dan kan je beter de airco aanzetten om te koelen als je terugleverboete hebt.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

davevogel0 schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:19:
Hoe is de degradation bij jullie? Ik heb hier een Venus E gen 2 staat waarbij de capiciteit van 10 tot 100% nog maar 2.1 kWh heeft. Enig idee of dit al weinig genoeg is voor garantie? Hebben jullie nog tips om te zorgen dat ik weer wat capiciteit terug zou hebben?
Lijkt mij wel! Dat is bijna de helft van wat het zou moeten zijn?! Is dat je ontlaadcapaciteit of omje oplaadcapaciteit? In beide gevallen is het veel te laag, daar niet van. Hoeveel is het ooit geweest?

Meer dan helemaal vol en helemaal leeg laden om de SoC te resetten, kan je niet doen.
PNARI schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:20:
[...]

tussen +/- 00.00u en 06.00u zijn de prijzen vrijwel altijd het goedkoopst. Soms in de zomer zijn ze rond het middaguur nog lager maar dat zijn tot nog toe maar een beperkt aantal dagen en dan heb je geen verwarming nodig. Dan kan je beter de airco aanzetten om te koelen als je terugleverboete hebt.
Huh, zeker niet? Ik ben even terug in de tijd gegaan en heb van elke week van dit jaar 1 willekeurige dag aangeklikt en vanaf maart 2025 tot ongeveer half oktober lag het laagste moment altijd in de middag.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54
dannyro schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:51:
[...]

Door U heb ik afgelopen weekeind weer wat in elkaar geknutseld ;) Toch wel prettig speelgoed hé? Na heel wat fine tuning is overschrijden captar verleden tijd. :)
Ja, best wel.

Mijn sturing geeft prioriteit aan enkele grote verbruikers die langdurig veel verbruiken. Afhankelijk van hoeveel de batterij gemiddeld teruglevert, gaat de ene na de andere tijdelijk uit, om later opnieuw terug te starten. Denk hierbij aan het laden van de EV of de warmwaterboiler. Zo beperk ik ook de slijtage aan de batterij en omzettingsverliezen, zonder merkbaar comfortverlies.

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:39
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:21:
[...]

Lijkt mij wel! Dat is bijna de helft van wat het zou moeten zijn?! Is dat je ontlaadcapaciteit of omje oplaadcapaciteit? In beide gevallen is het veel te laag, daar niet van. Hoeveel is het ooit geweest?

Meer dan helemaal vol en helemaal leeg laden om de SoC te resetten, kan je niet doen.
Had hem tweedehands gekocht, maar wel met garantie gelukkig. De waarde van 2.1 kWh is gemeten met de homewizard meter.

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:54
berrieberrie schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:07:
[...]

Ja die. Maar zie geen actie die wissel tussen operation mode.
Versie 0.4.0-rc4 downloaden. Oudere versies hadden nog niet de mogelijkheid om te wisselen tussen manueel/nom/ai

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:31
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:20:
[...]

Je kan maar op 1 apparaat tegelijk ingelogd zijn met een account. Ook kan het zijn dat je wordt uitgelogd als je gebruik maakt van de hm2mqtt integratie.
ah oké, dat laatste kan inderdaad het geval zijn. Gisteren wat lopen klooien met Homey. Zal 'm daar eens uitgooien, thnx voor het meedenken!

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:51
davevogel0 schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:29:
[...]
Had hem tweedehands gekocht, maar wel met garantie gelukkig. De waarde van 2.1 kWh is gemeten met de homewizard meter.
Tijd om je handtekening in te vullen zodat we weten welke software versies de accu heeft.
Wat gebeurd er als je de accu handmatig vol laad tot 100% en weer opmaakt tot 11%?
Wat geeft de app aan qua vermogens?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.53 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

Rico

Wie dit leest is gek....

Zit ook naar 2 marstek accu’s te kijken en zou het liefst een op een aparte groep zetten en dan de 2de als extra opslag gebruiken.
Zoals ik het nu zie moet je ze apart aansluiten en gaan ze onderling communiceren wie wat doet.
Geen idee of mijn verhaal klopt.
Zag dat ik in de zomer vaak 11kwh terug lever vandaar dat ik graag 2 wil

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Rico schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:26:
Zit ook naar 2 marstek accu’s te kijken en zou het liefst een op een aparte groep zetten en dan de 2de als extra opslag gebruiken.
Zoals ik het nu zie moet je ze apart aansluiten en gaan ze onderling communiceren wie wat doet.
Hoeveel kWh verbruik je werkelijk per dag? Normaal gesproken is je directe verbruik van je panelen ongeveer 30% over het gehele jaar genomen. Als je in de zomer nu al 11 kWh per dag terug levert dan heb je waarschijnlijk veel panelen liggen. Heb je ook een elektrische auto die thuis opgeladen wordt?

Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:45
3 fase instellingen : heb inmiddels mijn 3st Marstek Venus E 3.0 opgehangen en aangesloten op een vrije/lege 3 fase groep. IN MIJN METERKAST verdeeld Per fase 1 Marstek. ct003 instelling staat op 3.fasen som a+b÷c . Is dat GOED ?

Bedankt

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

Rico

Wie dit leest is gek....

Jos-P schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:50:
[...]

Hoeveel kWh verbruik je werkelijk per dag? Normaal gesproken is je directe verbruik van je panelen ongeveer 30% over het gehele jaar genomen. Als je in de zomer nu al 11 kWh per dag terug levert dan heb je waarschijnlijk veel panelen liggen. Heb je ook een elektrische auto die thuis opgeladen wordt?
Maar 12 panelen en we hebben ook 2 EV’s.
Heb gekeken wat ik vaak teruglever op een zomerdag. Dat wil ik graag in de accu’s hebben zodat het in de avond/nacht gebruikt kan worden.
EV laden en alles is weer leeg.

• Lambiek19
2e vraag , goedenavond.
Ik heb 3st Marstek Venus E 3.0. Ivm wintermaanden weinig zon. Ik heb onlangs dynamisch contract afgesloten bij Frank energie. Is dat slim ? Zat bij essent ?

Ik heb hoog sluipverbruik ( eigen schuld ! , ivm vele wifi gadgets , jaccuzi enz. Sluipverbruik 440watt !!! per uur in nacht. Daar wil ik iets mee doen met de accu's???? Maar hoe, welke instellingen ?
Dus
Vraag:
Hoe stel ik marstrek in ?
1e Op Ai nordpol ?

2e Handmatig, dus zelf tijden en niveau invoeren . Per dag ,weekend een schema , per uur enz . Heeft iemand een schema winter ?

Of , keuze Zelf jeinitieerd consumptiemodel ( 0 op meter )

Bedankt !

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Rico schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:29:
[...]

Maar 12 panelen en we hebben ook 2 EV’s.
Heb gekeken wat ik vaak teruglever op een zomerdag. Dat wil ik graag in de accu’s hebben zodat het in de avond/nacht gebruikt kan worden.
EV laden en alles is weer leeg.
EV(‘s) overdag opladen is geen mogelijkheid? De andere vragen kan ik niet beantwoorden, ik heb zelf maar 1 Marstek

Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.

pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:26:
[...]

Huh, zeker niet? Ik ben even terug in de tijd gegaan en heb van elke week van dit jaar 1 willekeurige dag aangeklikt en vanaf maart 2025 tot ongeveer half oktober lag het laagste moment altijd in de middag.
Ik denk dat je gelijk hebt, van maart tot oktober eerder 's middags. Van oktober tot februari eerder 's nachts met rond de middag een tweede goedkoopste tijdstip.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Lambiek19 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:16:
3 fase instellingen : heb inmiddels mijn 3st Marstek Venus E 3.0 opgehangen en aangesloten op een vrije/lege 3 fase groep. IN MIJN METERKAST verdeeld Per fase 1 Marstek. ct003 instelling staat op 3.fasen som a+b÷c . Is dat GOED ?

Bedankt
Als ik het goed begrijp heb je per fase een MT aangesloten op een eigen groep per MT. Daarnaast heb je de batterijen op 3fase-som gezet.
Dan kun je de 800w ontgrendelen naar 2500w.

Ik zou kiezen voor NOM of de AI afhankelijk van je energiecontract en PV installatie (WP) opbrengst

Dan is het 'set and forget'.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Lambiek19 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:30:
2e vraag , goedenavond.
Ik heb 3st Marstek Venus E 3.0. Ivm wintermaanden weinig zon. Ik heb onlangs dynamisch contract afgesloten bij Frank energie. Is dat slim ? Zat bij essent ?

Ik heb hoog sluipverbruik ( eigen schuld ! , ivm vele wifi gadgets , jaccuzi enz. Sluipverbruik 440watt !!! per uur in nacht. Daar wil ik iets mee doen met de accu's???? Maar hoe, welke instellingen ?
Dus
Vraag:
1e Op Ai nordpol ?

2e Handmatig, dus zelf tijden en niveau invoeren . Per dag ,weekend een schema , per uur enz . Heeft iemand een schema winter ?

Bedankt !
Dat kan idd slim zijn door;
- slim te schakelen met je jacuzzi filtering tijden
- eventueel op AI Nordpool te zetten als je eigen energieleverancier er niet tussenstaat.
- weekje AI draaien en kijken wat dat doet
- weekje NOM draaien en weekje kijken wat dit doet.
- alle drie op hetzelfde zetten dan werken ze elkaar niet tegen!

Na een tijdje kun je eens proberen om eentje op AI te zetten en de andere twee op NOM. Dan een tijdje 2 op AI enz enz. Zolang je een CT003 of CT002 gebruikt en kiest voor NOM of AI dan zullen de MT's elkaar niet tegenwerken.

Ieders energieprofiel is anders en is maatwerk.
Keuze maken wanneer je de wasmachine/wasdroger/vaatwasser aanzet heeft ook invloed.

Wil je een stap verder dan dit, kijk eventueel eens in de ander MT topics....

Welkom en succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Boxster991
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:10
Bart Bever schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:16:
[...]

Welke DM? CT002 én CT003? Wifi of bekabeld? Router, Acces punten,...?
Je zegt CT003 werkt maar op de foto gebeurt er niets..
Hier is een pak meer info nodig maar dat komt zeker in orde, niet wanhopen.
Ok zal zo goe mogelijk uitleggen wat er juist aan de hand is:
CT002 en CT003 werken naar behoren, maw ze lezen correct het huidige verbruik.
Batterijen werken naar behoren voor laden en ontladen, maar dan wel manueel (vandaag beiden volgeladen)
CT002 heb ik gisteren een nieuwe fw ontvangen v124 verbonden zowel in BT als in Wifi
CT003 staat op V118 en ook verbonden in BT en wifi
Venus E3 staan ook in Bt en Wifi op zelde AP dan de CT's
Vandaag van Marstek fw update ontvangen en ben nu in v144
Dus toestellen (voor mij althans) werken, zowel de CT's als de 2 batterijen.
De foto is juist want er is ook geen communicatie tussen CT en batterij dus staat hij gewoon Offline. Ik mag kiezen tussen de CT002 of CT003 er veranderd niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORRCHqJLQZ1y1nlRKguzVp_kbKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zEeJGiGBejyvWPx8IndJKGT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xrb5OSl2RaSp5DLK5Wp1csaxxg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55wxu0foScV4At34G36TBMF6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0V0OjgnSQnxBkBkeHkdWI56V0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvtroq7eM8s1OENLBTM2ep6K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Boxster991 op 15-12-2025 19:37 ]

2e vraag , goedenavond.

Dus
Vraag:
1e Op Ai nordpol ?

Bedankt !
Je zou je kunnen verdiepen in deze, als je home assistant hebt draaien:
AUijtdehaag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Dan hoef je het zelf allemaal niet te verzinnen en werkt het automatisch

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lambiek19
SatScan schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je per fase een MT aangesloten op een eigen groep per MT. Daarnaast heb je de batterijen op 3fase-som gezet.
Dan kun je de 800w ontgrendelen naar 2500w.

Ik zou kiezen voor NOM of de AI afhankelijk van je energiecontract en PV installatie (WP) opbrengst

Dan is het 'set and forget'.
Ik heb dynamisch contract.
Vraag was eigenlijk, nu winter, weinig zon , welke instelling ?

Bijzondere is. Ik heb 440watt sluipverbruik. Eigen keuze. Veel toeters en onzin in huis en buiten. Gadgets dus.

Ik heb het ook gevraagd aan 3 verschilde AI APP S.
ALLE tech info gegeven.
De 3 verschillende AI , 3 verschillende antwoorden.

1e AI APP NOOIT AI
gebruiken in winter, accu's worden continue opgeladen en ontladen 2500watt... hele dag en nacht door....

2eAI APP handmatig schema invoeren, met minimaal 10 schakel punten. Laden, ontladen en dan nog elke keer x uur en x uur ontladen en x uur laden. Ook met verschillende % leeg en vol.
Dus telkens verschillende instellingen, in weekend ook anders, zelfs op vrijdag enz. AI gaf compleet schema op. Rekening houdend met 440watt "goedkoop" ontladen, en reserve enz.

Invullen denk , paar uur mee bezig...
En dan zou ik eigenlijk ook energie prijzen in de gaten moeten houden.

3e Ai APP nul op meter
( snap ik niet , in winter, geen zon )

Bedankt voor je reactie

• Lambiek19
AUijtdehaag schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:45:
[...]

Je zou je kunnen verdiepen in deze, als je home assistant hebt draaien:
AUijtdehaag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Dan hoef je het zelf allemaal niet te verzinnen en werkt het automatisch
Nooit van gehoord.... , kun jij dat instellen ?? 😄😄 denk dat ik weken verder ben... helaas. Wel interessant, ga t lezen
Boxster991 schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:36:
[...]

Ok zal zo goe mogelijk uitleggen wat er juist aan de hand is:
CT002 en CT003 werken naar behoren, maw ze lezen correct het huidige verbruik.
Batterijen werken naar behoren voor laden en ontladen, maar dan wel manueel (vandaag beiden volgeladen)
CT002 heb ik gisteren een nieuwe fw ontvangen v124 verbonden zowel in BT als in Wifi
CT003 staat op V118 en ook verbonden in BT en wifi
Venus E3 staan ook in Bt en Wifi op zelde AP dan de CT's
Vandaag van Marstek fw update ontvangen en ben nu in v144
Dus toestellen (voor mij althans) werken, zowel de CT's als de 2 batterijen.
De foto is juist want er is ook geen communicatie tussen CT en batterij dus staat hij gewoon Offline. Ik mag kiezen tussen de CT002 of CT003 er veranderd niets.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laat eens een foto zien va. Ct002 en ct003 in de device pageAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv40MDoisSq7CHNnfseLKwOd38M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiSlkJ5imnGqZuY4y4O56J96.jpg?f=fotoalbum_large

• Boxster991
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:10
PNARI schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:51:
[...]

Laat eens een foto zien va. Ct002 en ct003 in de device page[Afbeelding]
8)7 Bedankt idereen maar ondertussen aan de praat gekregen !!! Voor één of andere reden (verder uit te zoeken) wil mijn AP (TPLINK) de flow niet doorlaten. Gelukkig had ik hier nog een andere AP iets verder en wanneer ik daar de link heb gelegd werkte alles naar behoren :*)
Rico schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:26:
Lees vooral ook even de TS (=Topic Start=Eerste bericht van dit topic) door. Daar staat onder andere in dat meerdere batterijen communiceren via de eigen P1 meter van Marstek, de CT002 of CT003. Gebruik je een andere ondersteunde P1 meter om de batterijen naar de meter te laten kijken, zullen ze onderling niet samenwerken en is de kans groot dat de een de ander gaat opladen.
Lambiek19 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:16:

Bedankt
Klinkt goed d:)b
2e vraag , goedenavond.

Dus
Vraag:
1e Op Ai nordpol ?

Bedankt !
Lambiek19 schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:14:
[...]

Ik heb dynamisch contract.
Vraag was eigenlijk, nu winter, weinig zon , welke instelling ?

Bijzondere is. Ik heb 440watt sluipverbruik. Eigen keuze. Veel toeters en onzin in huis en buiten. Gadgets dus.

Ik heb het ook gevraagd aan 3 verschilde AI APP S.
ALLE tech info gegeven.
De 3 verschillende AI , 3 verschillende antwoorden.

1e AI APP NOOIT AI
gebruiken in winter, accu's worden continue opgeladen en ontladen 2500watt... hele dag en nacht door....

2eAI APP handmatig schema invoeren, met minimaal 10 schakel punten. Laden, ontladen en dan nog elke keer x uur en x uur ontladen en x uur laden. Ook met verschillende % leeg en vol.
Dus telkens verschillende instellingen, in weekend ook anders, zelfs op vrijdag enz. AI gaf compleet schema op. Rekening houdend met 440watt "goedkoop" ontladen, en reserve enz.

Invullen denk , paar uur mee bezig...
En dan zou ik eigenlijk ook energie prijzen in de gaten moeten houden.

3e Ai APP nul op meter
( snap ik niet , in winter, geen zon )

Bedankt voor je reactie
De vraag is altijd hoeveel wil je zelf gaan instellen om optimaal rendement te halen? Het makkelijkste is gewoon zelfconsumptie instellen. Dan laden de batterijen alleen met zonnestroom en ontladen ze gewoon zoveel verbruik als er is. Heb je niets aan je dynamisch contract maar werkt wel zonder omkijken.

De AI modus in de app kan werken, maar geen garantie. Vroeger laadde die altijd op de goedkoopste uren van de dag en ging daarna direct weer ontladen zoveel verbruik als dat er is vanuit de woning. Tegenwoordig kan het zijn dat die wat slimmers gaat proberen te doen na een tijdje aan de hand van je verbruik. Ik gebruik het niet, maar heb nog nooit verhalen gehoord van iemand dat het nu duidelijk is wat het doet, hoe het werkt en of het werkt.

Verder kan je inderdaad op handmatige schema's gaan laden en elke dag kijken wanneer de goedkoopste uren zijn. Je kunt inderdaad 1 batterij op handmatig ontladen zetten met je sluipverbruik en de ander de rest laten compenseren, maar je zal zelf even moeten nadenken of alle batterijen dan wel vol komen en of je alles kan compenseren wat je wil.

Momenteel heb je aan dynamische contract niet zo bar veel extra voordeel van batterijen. De prijsverschillen over de dag zijn dermate klein, dat het rendementsverlies + de afschrijving van de batterij je geen voordeel opleveren. In de zomer kan dit anders zijn.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:08
pascallj schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:58:
[...]

Ja klopt alleen dat is onhandig. Zou handig zijn als de backup gewoon blijft werken wanneer het minimale ontlaadpercentagene is bereikt. Als bypass wanneer er nog grid is, en tot 11 procent wanneer die wegvalt. En aangezien ze het nu 'backupreserve' noemen verwacht ik dat het een andere functie heeft dan hoe het momenteel is.

Maar hoor wel wanneer de eerste tests zijn uitgevoerd ;)
Heb dit even gemist
Jammer dan had ik eerer geupdate.
Maar dacht dat met de laatste v156 de backup poort actief bleef bij lege accu maar wel nog grid ?
Maxwp schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:21:
[...]

Heb dit even gemist
Jammer dan had ik eerer geupdate.
Maar dacht dat met de laatste v156 de backup poort actief bleef bij lege accu maar wel nog grid ?
Schijnbaar kan bij de V3 wel het backup-stopcontact actief blijven wanneer het minimaal ingestelde ontlaadpercentage bereikt is en nog grid aanwezig. Bij de V1&2 werkt dit niet.

• Lambiek19
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:04:
[...]

Lees vooral ook even de TS (=Topic Start=Eerste bericht van dit topic) door. Daar staat onder andere in dat meerdere batterijen communiceren via de eigen P1 meter van Marstek, de CT002 of CT003. Gebruik je een andere ondersteunde P1 meter om de batterijen naar de meter te laten kijken, zullen ze onderling niet samenwerken en is de kans groot dat de een de ander gaat opladen.
Ik was speciaal overgestapt naar Frank Energie. Maar inderdaad, verschil kw is centen kwestie, en door Energie verliezen accu's, valt zelfs negatief uit. Hoe kan ik dat ik verhalen lees, van negatief prijzen of bijna 0 per kw en ontladen tot 0,50 cent ??? Zit ik bij frank energie verkeerd. ? Is er een betere, welke meteen een koppeling kan maken in marstek app met juiste prijzen ? Tibber Pulse ??? En wat betekent pulse ? Bedankt.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:49
Lambiek19 schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:44:
[...]

Ik was speciaal overgestapt naar Frank Energie. Maar inderdaad, verschil kw is centen kwestie, en door Energie verliezen accu's, valt zelfs negatief uit. Hoe kan ik dat ik verhalen lees, van negatief prijzen of bijna 0 per kw en ontladen tot 0,50 cent ??? Zit ik bij frank energie verkeerd. ? Is er een betere, welke meteen een koppeling kan maken in marstek app met juiste prijzen ? Tibber Pulse ??? En wat betekent pulse ? Bedankt.
Is dit niet gewoon een gevalletje van een minder rendement accu ?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.52, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Lambiek19 schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:44:
[...]

Ook hiervoor geldt, misschien eerst een beetje inlezen in dynamische contracten? De prijzen op de energiemarkt zijn overal hetzelfde. Sommige leveranciers leggen een in- en verkoopvergoeding op en sommige hanteren de kwartier- en andere de uurprijzen. Maar de kale prijzen zijn overal hetzelfde. Daarom kan je gewoon Nordpool in de app kiezen. Batterijen bieden momenteel in deze periode gewoon niet zo veel meerwaarde bij een dynamisch contract om slim te kunnen laden.

Maar zoals ik al zei is de AI modus die überhaupt iets doet met marktprijzen van energie momenteel niet zo stabiel in werking.

De Tibber Pulse is een P1 meter die je kan aanschaffen. Deze werkt niet in samenwerking met de Marstek.

• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:05
Marco_64 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:36:
Het is me enige tijd geleden opgevallen, maar ben het vergeten vragen. Zijn er nog mensen waar in de app het 'gouden schildje' van de garantie verdwenen is?
Sinds de laatste app-update is het gouden schildje inderdaad geruisloos verdwenen.

Marstek Venus E 5,12 met HWp1

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:08
pascallj schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:22:
[...]

Schijnbaar kan bij de V3 wel het backup-stopcontact actief blijven wanneer het minimaal ingestelde ontlaadpercentage bereikt is en nog grid aanwezig. Bij de V1&2 werkt dit niet.
Dus we hebben hier hun alle input gegeven zodat ze de v3 kunnne aanpassen naar wat omzet v1 en v2 eigenlijk had moeten hebben tegen ook nog een lagere prijs.
Moet toch ook mogelik zijn op de v1 en v2🤬
Ik dacht laat mij eens alledrie de accu's voljassen op manueel 2500 watt.
Aldus op alledrie de accu's ingesteld.

De v1 doet dat inderdaad maar de beide v2 doen wat anders.
Nu maar even zien wat er in alledrie de accu's gaat aan kwh's.
Ze komen al tijden niet meer op 100% dus b3n wel benieuwd wat ze gaan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dqi6Jb8lrsVQBB-SOribOx2Jvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gq5ff2gyUVVm4cMdK1VcvVWY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VtGVWogFm0qiU3t4Zv1w6ykrw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9N4rsbRZnNfLzZBlX5NQv6r.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Inmiddels na een tijdje laden pakken ook de beide v2 de volle mep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrREr8ssmrrJcAOrc0c0uEXlSVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9pQ3FbFosgM3TruuT7WrByN.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2 :
Ze staan nu allemaal 100% te zijn.
Toch wel een behoorlijke afwijking onderling en tegen mids zomer toen ze allemaal nog dagelijks 100% aantikten maar toen kwamen ze vaak niet leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKozQxNnAbTnIxhZcfGC_JITQ-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkpAqea1oo8UnM6c878cFJkZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Ronald.42 op 16-12-2025 02:51 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 ... 319 320 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.