.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
als ik het zo lees heb je niet goed gelezen.... er is natuurlijk hierachter al zeker een stille gebruikers clan van 500-1000MT die geen enkel probleem hebben.natural colour schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:17:
Als ik het zo lees zijn aardig wat gebruikers met probleempjes, hopelijk dat die met de up-coming V3 getackeld worden.
Tegenwoordig is het helaas zo dat vele producten met half ontwikkelde software worden verkocht.
Ik ben benieuwd naar hoe (snel) de V3 op korte stroom pieken van gebruikers én van eigen PV stroom zal reageren.
alles wat je niet weet staat ondertussen wel al in de TS. Alles wat je meer verwacht dan wat er standaard niet is is geen probleem, dat wil zeggen dat je je research niet gedaan hebt op voorhand (lijkt een lastig iets tegenwoordig met bepaalde generaties)
alles wat je leest dat niet werkt kan je al op voorhand bepalen (digitale meter en de wifi) het aantal echte problemen kan je op 1 hand tellen
waarom zou de v3 anders zijn in het reactie vermogen dan de v1 en v2, zelfde regel tools.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
het enige wat ik zie is een gigantische onbalans in opbrengst en verbruikSatScan schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:04:
[...]
Feiten zeggen meer dan...
Hoeveel beter wil jij het hebben?
Ik daag elk ander systeem uit om dit te halen!
[Afbeelding]
dat even ter zijde natuurlijk, als ik kijk naar mijn 4KW west en 2MT op een half bewolkte dag gisteren heb ik een perfecte buffer. NOM op 2 werkt dus heel goed en voor mij een volledige dagbuffer. Velen vergeten in hun berekeningen ook dat overdag er ook pieken van verbruik kunnen zijn en daar gaat de batterij dit ook netjes uitvlakken.
/f/image/DqRe1qOaRvUkGbSmqONuq5CL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door d3x op 10-06-2025 08:41 ]
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
---
Bij teruglevering van elektriciteit naar het net mag de verandering in het actieve vermogen niet te snel gaan. Dit is om stabiliteit van het net te garanderen en beschadiging van apparatuur te voorkomen. Er wordt dus een limiet gesteld aan de snelheid waarmee het teruggeleverde vermogen kan toenemen (of afnemen).
klopt, je ziet de batterijen (sturing CT)- effectief constant schakelen naar hoger en lager elke paar seconden en afh van het totale verschil zijn de stappen groter of kleiner, je ziet dit soms met maar 5W maar kan evengoed ineens 500W zijn, daarom dat het wel eens lastig is met een waterkoker of bewolkt weer. Niks zo gemakkelijk voor die batterijen met dagen volle zon, stabiele invoer.Maxwp schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:42:
Ik heb me ook altijd druk gemaakt mbt het naar mijn mening te traag reageren van de accu maar dit is blijkbaar beleid en verplicht en zal bij andere merken ook zo zijn
---
Bij teruglevering van elektriciteit naar het net mag de verandering in het actieve vermogen niet te snel gaan. Dit is om stabiliteit van het net te garanderen en beschadiging van apparatuur te voorkomen. Er wordt dus een limiet gesteld aan de snelheid waarmee het teruggeleverde vermogen kan toenemen (of afnemen).
Dat zie je dus ook in mijn grafiek.
*knip* je schrijft je posts zelf, anders kunnen we niet in discussied3x schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:44:
[...]
klopt, je ziet de batterijen (sturing CT)- effectief constant schakelen naar hoger en lager elke paar seconden en afh van het totale verschil zijn de stappen groter of kleiner, je ziet dit soms met maar 5W maar kan evengoed ineens 500W zijn, daarom dat het wel eens lastig is met een waterkoker of bewolkt weer. Niks zo gemakkelijk voor die batterijen met dagen volle zon, stabiele invoer.
Dat zie je dus ook in mijn grafiek.
[ Voor 59% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2025 09:37 ]
Kan je de zonnegrafiek en verbruiksgrafiek voor dezelfde periode ook eens posten?AUijtdehaag schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:14:
[...]
Nou dat kan nog wel wat strakker met 0.1 kWh verbruik vs 0.6 kWh![]()
[Afbeelding]
***members only***
Zo scherp krijg ik het niet, maar ik gebruik dan ook zo goed als alle PV productie op de meeste dagen
/f/image/eTnb9n6jpjSkA3bisAKsUy7R.png?f=fotoalbum_large)
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
42kWh zonverbruik, hoe krijg je dat voor mekaar? Buiten batterijen ook een EV aan het laden misschien? Kan een EV dan zo dynamisch meeladen aan zonneverbruik als een thuisbatterij?DSSW schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:15:
[...]
Kan je de zonnegrafiek en verbruiksgrafiek voor dezelfde periode ook eens posten?
Zo scherp krijg ik het niet, maar ik gebruik dan ook zo goed als alle PV productie op de meeste dagen
Zijn de door jullie (elk) gebruikte regelstrategieën ergens gedeeld? Ik ben zeker geïnteresseerd (maar geen HA gebruiker).AUijtdehaag schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:43:
Maar omdat het toch ongunstiger was dan de modbus sturing (met omgebouwd nodered script van @Babavers gebruik ik alleen nog die optie.
Gisteren 24kwh EV geladen aan 4kw gedurende 6 uren + boiler 4kwh de batterijen vangen de pieken op zowel bij laden (als er meer zon is dan het gebruik) als ontladen als er plots bewolking is.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:22:
[...]
42kWh zonverbruik, hoe krijg je dat voor mekaar? Buiten batterijen ook een EV aan het laden misschien? Kan een EV dan zo dynamisch meeladen aan zonneverbruik als een thuisbatterij?
dagen bij wisselende bewolking hebben de batterijen uiteraard veel werk. Bij volle zon hebben ze het makkelijk dan zij ze snel vol en is er genoeg PV om de EV op te laden.
Hier stats van 1-9 juni :
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XGrdZ8vyfhKky8kzAnJQHwgx.jpg?f=user_large)
Mijn eigen PV verbruik is met meer dan 30% gestegen, mijn zelfredzaamheid is met bijna 35% gestegen sinds ik de MT's in gebruik heb.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
feedback via DMMaxwp schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:49:
[...]
[mbr]*knip* je schrijft je posts zelf, anders kunnen we niet in discussie[/]
Maar goed
Ik heb me ook vaak druk gemaakt om die trage regeling.
Maar helaas blijkt dat dit niet marstek eigen is maar een netcode verplichting.
Dus die discussie dat we vinden dat de marstek te traag reageert kunnen we hierbij wel sluiten.
Dat zal nooit verbeteren.
Mss dat eigen aansturing via modbus sneller kan maar dat is dan tegen de regels in van je netbeheerder .
Informatie die ik daarover hier had gedeeld moeten mensen zelf maar google dan.
De Netcode (artikel 3.20 / 3.24)
[ Voor 55% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2025 11:53 ]
Doel is om dat hier te verzamelen:Gwaihir schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:27:
[...]
Zijn de door jullie (elk) gebruikte regelstrategieën ergens gedeeld? Ik ben zeker geïnteresseerd (maar geen HA gebruiker).
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening
[ Voor 5% gewijzigd door R-B op 10-06-2025 09:57 ]
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Wat zijn de ervaringen ivm met bijvoorbeeld de CT003?
*meldtd3x schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:29:
[...]
als ik het zo lees heb je niet goed gelezen.... er is natuurlijk hierachter al zeker een stille gebruikers clan van 500-1000MT die geen enkel probleem hebben.
alles wat je niet weet staat ondertussen wel al in de TS. Alles wat je meer verwacht dan wat er standaard niet is is geen probleem, dat wil zeggen dat je je research niet gedaan hebt op voorhand (lijkt een lastig iets tegenwoordig met bepaalde generaties)
alles wat je leest dat niet werkt kan je al op voorhand bepalen (digitale meter en de wifi) het aantal echte problemen kan je op 1 hand tellen
waarom zou de v3 anders zijn in het reactie vermogen dan de v1 en v2, zelfde regel tools.
Op dit moment ben ik aardig tevreden met mijn Marstek Venus E (v2). Ik wacht nog op een CT002 om nog een net iets 'strakkere' regeling te krijgen ten opzichte van de CT003 op een DSMR4 meter (met maar 10s updates), maar verder werkt het aardig goed zonder omkijken.
Ik heb hem sinds een week of 2 in AI modus staan (in praktijk doet hij eigenlijk nog steeds NOM, ik heb nog niet goed kunnen zien dat hij ooit een andere keuze heeft gemaakt, zelfs met Tibber koppeling).
Op 'makkelijke' dagen (niet veel schommelingen in PV productie of schommelingen in grote verbruikers) trek ik maar 0,2 kWh uit het net. Soms wordt dit 0,5-0,6.
Verder ben ik hier dan ook relatief 'stil', gewoon omdat er niet heel veel te melden valt.
De enige reden waarom ik ontevreden zou kunnen zijn, op dit moment, is het feit dat ik geen 2e heb. Zeker op dagen zoals vandaag, dat het toch grijzer weer is dan verwacht en de batterij vrijwel leeg, en we juist vandaag een serie witte wassen MOETEN draaien, was het wel fijn geweest om een tweede te hebben. Gisteren ondanks wisselende weer namelijk toch meer dan 5 kWh PV opwek terug geleverd aan het net. Maar goed, we hebben eigenlijk geen ruimte meer (in de buurt van een tracé waarlangs ik nog een kabel voor een eigen groep zou kunnen trekken).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Jahoor. Hier mijn grafiek van gisteren. EV, Wasmachine en Warmtepomp (tapwater) in solarmodus.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:22:
[...]
42kWh zonverbruik, hoe krijg je dat voor mekaar? Buiten batterijen ook een EV aan het laden misschien? Kan een EV dan zo dynamisch meeladen aan zonneverbruik als een thuisbatterij?
Zodra warmtepomp aan ging, moest EV charger dus terugschakelen. Warmtepomp solar is vrij dom aan/uit 2 tot 3kW verbruik bij een export > 2,5kW. En blijft minimaal 30 minuten aan (om warmtepomp niet te laten schakelen kan die niet tegen).
Zon was erg grillig gisteren, en met een DSMR 4 meter, kun je helaas pas schakelen na 10seconden met de P1 meter als loadbalancer/exportmeter.
Nadeel van een EV charger: die heeft een minimum van 6A / 1,4kW nodig, dus bij pure solarmode, zal hij bij export <1,4kW uit gaan.
:strip_exif()/f/image/6Cr4DWBCV0yGqAQVuGmXZFvl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 10-06-2025 10:45 ]
dat is toch niet zo zot hoor - een huis met gewoon elektrische keukenapparatuur, gasverwarming enzo verbruikt per dag gemakkelijk 15 tot 25 kWh (afhankelijk van hoe intens je bepaalde toestellen gebruikt).Avenger 2.0 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:22:
[...]
Zet daar bvb. een warmtepomp bij, of een jacuzi, of een elektrische wagen, ... en dan ga je gemakkelijk aan de 30 tot 60 kWh komen ...
Heb zeelf situatie van hierboven (dus gasverwarming, elektrische keuken, ... ) en veel thuis + laden EV wagen ... en kan datvoor >80% op eigenconsumptie doen vorige maand en deze maand zal naar de >85 a 90 % gaan ... Zonnepanelen (5.5 kWh) en één batterij voor de nacht grotendeels te overbruggen - laden EV wat plannen op zonnige momenten, ... wasmachines, vaatwas, ... ook wat plannen op zonnige momenten ...
[ Voor 24% gewijzigd door vifra op 10-06-2025 11:24 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Bijvoorbeeld met een Zappi laadpaal kun je met behulp van CT klemmen prima dynamisch laden aan de hand van zon productie.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:22:
[...]
On topic: Afgelopen vrijdagmiddag in 20min de eerste (van twee) Marstek uitgepakt en neergezet, ingeplugd, CT003 ingeplugd in de HW splitter, verbonden, toen gelijk vertrokken voor weekend weg. Werkt perfect NOM, afgezien van de reactiesnelheid waardoor er wat watt's toch uit het net komen zoals andere hier ook.
Voor alsnog erg tevreden, de tweede er nog niet bij gezet, dat komt nog wel.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Wil een Marstek Venus E 2.0 gaan bestellen.
Kunnen jullie mij adviseren waar ik hem het beste kan bestellen?
Marstek.nl, Off Grid Power Station of Stap naar Duurzaam?
Bedankt.
Gr., Dick
Schijnt wel geleverd te worden voor die prijs (zonder btw, aldus een forumlid op de website van pepper.com)
Update: Niet leverbaar naar NL.
[ Voor 7% gewijzigd door Bravertal op 10-06-2025 12:09 ]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
https://stekker-batterij....eter-by-marstek-voltadel/
Kortingscode: TzUm81 (Geen idee hoe lang deze werkt)
Scorpio1953 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:43:
Beste panelleden,
Bedankt.
Gr., Dick
Bravertal schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:52:
https://sl-elements.com/p...em?variant=49605848596747
Schijnt wel geleverd te worden voor die prijs (zonder btw, aldus een forumlid op de website van pepper.com)
:strip_exif()/f/image/DQcifQjn6Ok29OYL3BwjXWax.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je op de "verzend" pagina kijkt dan zouden ze wel naar NL leveren:Bravertal schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:52:
https://sl-elements.com/p...em?variant=49605848596747
Update: Niet leverbaar naar NL.
https://sl-elements.com/policies/shipping-policy
Mogelijk niet omdat er afspraken zijn met Hame?
Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,
De meeste ervaringen zijn hier met Duramotion en StekkerbatterijScorpio1953 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:43:
Beste panelleden,
Bedankt.
Gr., Dick
Zoek maar eens op actie en actiekorting
Huidige prijs is 1475,- dacht ik, incl transport en CT003.
Omruil swap mocht er een probleem ontstaan (gelijk een andere batterij als de defecte wordt opgehaald)
Betaling met CC is gratis
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Los van dat het integraal plakken van LLM-output niet de bedoeling is:Maxwp schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:48:
[...]
feedback via DM
Maar goed
Ik heb me ook vaak druk gemaakt om die trage regeling.
Maar helaas blijkt dat dit niet marstek eigen is maar een netcode verplichting.
Dus die discussie dat we vinden dat de marstek te traag reageert kunnen we hierbij wel sluiten.
Dat zal nooit verbeteren.
Mss dat eigen aansturing via modbus sneller kan maar dat is dan tegen de regels in van je netbeheerder .
Informatie die ik daarover hier had gedeeld moeten mensen zelf maar google dan.
De Netcode (artikel 3.20 / 3.24)
Netcode 3.20 is niet van toepassing
Netcode 3.24 is niet van toepassing, > 50 MWIndien de elektriciteitsproductie-eenheid met een maximumcapaciteit groter dan 5 MW...
Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden van het type C als bedoeld in artikel 5 van de Verordening (EU) 2016/631 (NC RfG)
De elektriciteitsproductie-eenheid is in staat een referentiewaarde van het werkzaam vermogen te ontvangen en te volgen op aangeven van de netbeheerder of de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nice, mooie chart gebruik je hier? Welke is dit als ik vragen mag?Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:42:
[...]
Jahoor. Hier mijn grafiek van gisteren. EV, Wasmachine en Warmtepomp (tapwater) in solarmodus.
Zodra warmtepomp aan ging, moest EV charger dus terugschakelen. Warmtepomp solar is vrij dom aan/uit 2 tot 3kW verbruik bij een export > 2,5kW. En blijft minimaal 30 minuten aan (om warmtepomp niet te laten schakelen kan die niet tegen).
Zon was erg grillig gisteren, en met een DSMR 4 meter, kun je helaas pas schakelen na 10seconden met de P1 meter als loadbalancer/exportmeter.
Nadeel van een EV charger: die heeft een minimum van 6A / 1,4kW nodig, dus bij pure solarmode, zal hij bij export <1,4kW uit gaan.
[Afbeelding]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
De standaard van mijn SolarEdge systeem waar ook een Import/Export meter aan hangt (Solar inline meter).GAEvakYD schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:54:
[...]
Nice, mooie chart gebruik je hier? Welke is dit als ik vragen mag?
Gegevens lees ik met modbus ook uit in HA.
Dan kun je met Energy Flow Card Plus inzetten op al je energy entities, en die vervolgens in de Sankey diagram zetten.
/f/image/3jCioEphw6N9poCdUkNf4t2M.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 10-06-2025 14:16 ]
De NOM instelling van de Marstek batterijen lijkt heel mooi te werken, maar dit betekent wel dat de batterij regelmatig op zeer laag vermogen zal laden en ontladen om de nul te benaderen.
Het ontladen op laag vermogen (onder een C rate van 0.2 grofweg) zou slecht zijn voor de levensduur.
Zie:
- Deze tekst met basis info over C rate (kreeg ik als tip)
- hier een studie die laat zien dat een C rate van 0.25 juist iets meer life cycles geeft dan een C rate van 0.5 of 1.0 (kleine verschillen, zie fig 4b in het paper)
- op Reddit wordt hier er gesteld dat een C rate van onder de 0.2 juist nadelig is voor de levensduur van een batterij, maar dat het erg afhangt van het type cel etc
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
De totale capaciteit is 5,12 kWh verdeeld over 16 cellen. Dat zou dus 320 Wh per cell zijn. Met een nominale spanning van 3,2 V dus 100 Ah. Volgens mijn Modbus data wordt er met maximaal 47 A geladen en met maximaal 60 A ontladen. Dus een C rating van ongeveer 0,5.SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:02:
Weet iemand wat de C1 rates zijn van de Marstek 2.56 kWh en de 5.12 kWh batterijen?
De NOM instelling van de Marstek batterijen lijkt heel mooi te werken, maar dit betekent wel dat de batterij regelmatig op zeer laag vermogen zal laden en ontladen om de nul te benaderen.
Het ontladen op laag vermogen (onder een C rate van 0.2 grofweg) zou slecht zijn voor de levensduur.
Zie:
- hier een studie die laat zien dat een C rate van 0.25 juist iets meer life cycles geeft dan een C rate van 0.5 of 1.0 (kleine verschillen, zie fig 4b in het paper)
- op Reddit wordt hier er gesteld dat een C rate van onder de 0.2 juist nadelig is voor de levensduur van een batterij, maar dat het erg afhangt van het type cel etc
Wel met de disclaimer dat ik al een tijdje op een bèta BMS draai. Volgens mij zijn de stroomsterktes hetzelfde gebleven dus dat zou geen verschil moeten maken.
Of je je zorgen moet maken om het verschil aan life cycles tussen 0,25 en 0,5 C weet ik niet. Maar als je het interessant vindt doe ermee wat je wil
Mijn C rate is 10j garantie en >6000 cycliSebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:02:
Weet iemand wat de C1 rates zijn van de Marstek 2.56 kWh en de 5.12 kWh batterijen?
Zie:
PS we kunnen helaas hat aantal cycli (nog) niet uitlezen.
Dank!!!pascallj schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:14:
[...]
De totale capaciteit is 5,12 kWh verdeeld over 16 cellen. Dat zou dus 320 Wh per cell zijn. Met een nominale spanning van 3,2 V dus 100 Ah. Volgens mijn Modbus data wordt er met maximaal 47 A geladen en met maximaal 60 A ontladen. Dus een C rating van ongeveer 0,5.
Wel met de disclaimer dat ik al een tijdje op een bèta BMS draai. Volgens mij zijn de stroomsterktes hetzelfde gebleven dus dat zou geen verschil moeten maken.
Of je je zorgen moet maken om het verschil aan life cycles tussen 0,25 en 0,5 C weet ik niet. Maar als je het interessant vindt doe ermee wat je wil
Heb je misschien ook info over de minimale C rate waarmee de batterij laadt en ontlaadt?
Met de maximale C rate zit het dus wel goed!
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 10-06-2025 14:23 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Als 2500 watt 0,5 c isSebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:22:
[...]
Dank!!!![]()
Heb je misschien ook info over de minimale C rate waarmee de batterij laadt en ontlaadt?
Dan is 1250 watt 0,25 c
En 625 wat is dan 0,125 c
Hij laad ook rustige met 150 watt als dat toevallig over is bij NOM.
Hier staan ze nu met 385 watt en 1087 watt te laden nummer 3 zit al vol.
Ik ga me daar niet druk om maken.
Anders is NOM ook sowieso een illusie je zit vaker onder de 0,2 c dan er boven lijkt me.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Goede opmerking @Proton_ , dat klinkt als AI (Actual Intelligence )Proton_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:46:
[...]
Los van dat het integraal plakken van LLM-output niet de bedoeling is:
Netcode 3.20 is niet van toepassing
[...]
Netcode 3.24 is niet van toepassing, > 50 MW
[...]
Ik heb even snel wat testjes gedraaid. Pas vanaf een gevraagd laad- en ontlaadvermogen van 150 W krijg ik stabiele resultaten.SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:22:
[...]
Dank!!!![]()
Bij 150 W laden zou er 54 W naar de batterij gaan met een stroomsterkte van 1 A. Dus een C rating van 0,01. Bij 150 W ontladen zou er 260 W uit de batterij komen met een stroomsterkte van 5 A, oftewel een C rating van 0,05.
Bij lagere gevraagde vermogens zijn de resultaten niet stabiel.
Dat zijn wel heel erg lage C ratings…pascallj schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:38:
[...]
Ik heb even snel wat testjes gedraaid. Pas vanaf een gevraagd laad- en ontlaadvermogen van 150 W krijg ik stabiele resultaten.
Bij 150 W laden zou er 54 W naar de batterij gaan met een stroomsterkte van 1 A. Dus een C rating van 0,01. Bij 150 W ontladen zou er 260 W uit de batterij komen met een stroomsterkte van 5 A, oftewel een C rating van 0,05.
Zou dat een nadelig effect hebben op de levensduur van de batterij? Volgens deze personen op Reddit wel, bij een C rate van onder de 0.2.
Is er een manier om de State of Health (SoH) van de batterij zelf te bekijken? Is er iemand die de Marstek batterij al wat langer heeft en daar wat over kan zeggen?
Ik vraag me dus af of die NOM regeling met de lage C rates de levensduur niet teveel bekort. Want verder vind ik de Marstek batterij erg aantrekkelijk, met name ook het niet gebonden zijn aan een specifieke regeling van een vendor en het opengesteld zijn voor tweaking.
Hmm, jouw Sankey is veel mooier dan die van mij! Heb je nog wat speciaals in de configuratie toegevoegd? (viel hier niet heel veel te configureren).Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:02:
[...]
De standaard van mijn SolarEdge systeem waar ook een Import/Export meter aan hangt (Solar inline meter).
Gegevens lees ik met modbus ook uit in HA.
Dan kun je met Energy Flow Card Plus inzetten op al je energy entities, en die vervolgens in de Sankey diagram zetten.
[Afbeelding]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Zet auto config uit, en bepaal zelf je kleurtjes bij je entiteiten. En controleer of autoconfig zijn werk wel goed heeft gedaan. Bij mij was dat niet t geval. Verder krijg je extra niveau's als je in HA je ruimtes goed geconfigureerd hebt. Dus je verdiepingen (waarbij buiten bij mij ook een verdieping is) en je ruimtes per verdieping (waarbij oprit en tuin onderdeel zijn van buiten). En het helpt uiteraard, als je je grote verbruikers kent.eymey schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:55:
[...]
Hmm, jouw Sankey is veel mooier dan die van mij! Heb je nog wat speciaals in de configuratie toegevoegd? (viel hier niet heel veel te configureren).
Met batterij moet je even kijken hoe je die in het schema krijgt
[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 10-06-2025 15:01 ]
Tsja, maar dat is natuurlijk wel een beetje inherent aan het draaien van NOM met een thuisbatterij. Een groot deel van de tijd staat de batterij bijna niks te doen.SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:50:
[...]
Dat zijn wel heel erg lage C ratings…
Zou dat een nadelig effect hebben op de levensduur van de batterij? Volgens deze personen op Reddit wel, bij een C rate van onder de 0.2.
Is er een manier om de State of Health (SoH) van de batterij zelf te bekijken? Is er iemand die de Marstek batterij al wat langer heeft en daar wat over kan zeggen?
Ik vraag me dus af of die NOM regeling met de lage C rates de levensduur niet teveel bekort. Want verder vind ik de Marstek batterij erg aantrekkelijk, met name ook het niet gebonden zijn aan een specifieke regeling van een vendor en het opengesteld zijn voor tweaking.
Via Hame Relay kan je de status uitlezen van de SOH. Ik heb de batterij sinds April en die stond op 99 procent. Zojuist echter per ongeluk geupdate naar v153 dus kan de informatie nu niet meer zien (maakt Hame Relay niet meer bruikbaar). Ik zou niet teveel waarde hechten aan dit getal ook...
Het opengesteld zijn voor tweaking via Modbus is wel interessant en de enige reden waarom ik het gekocht heb. Helaas zijn niet alle waardes via Modbus uitleesbaar. Of ze zijn het wel, maar wij weten de registers nog niet...
Van laden op PV overschot is vandaag niet veel terecht gekomen. Pas sinds ongeveer 16:00 is de zon doorgebroken en is er ook weer serieus PV overschot (zelfs met de droger aan).
Ik dacht er om 15:00 ( vrij laat ) aan om de batterij eventueel op manueel laden te zetten, ook omdat vanavond de prijs weer tegen de 30 cent per kWh zal zijn. Maar tot mijn grote verrassing had de batterij al zelfstandig besloten om te gaan laden, ongeacht aanwezigheid van zon!
/f/image/zEb962EmbPcxWWU4IeMlY6UK.png?f=fotoalbum_large)
Alleen de definitie van 'winst' vind ik nog wat vaag.....
[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 10-06-2025 16:18 ]
Ben je hier zeker van, ik zie alleen de SOC:pascallj schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:12:
[...]
Via Hame Relay kan je de status uitlezen van de SOH. Ik heb de batterij sinds April en die stond op 99 procent. .
:strip_exif()/f/image/Ggk8UCFUHo89MiIFpdYxVW1Y.jpg?f=fotoalbum_large)
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Dat is hm2mqtt denk ik? Ik heb gewoon puur via MQTT gekeken wat ik terug kreeg, maar niet geïntegreerd in HA. Dus alleen pure data van de relay zonder integratie. Als je 'cd=14' op het vraag topic uitstuurt krijg je in het antwoord ergens 'soh' terug.Maarten69 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:17:
[...]
Ben je hier zeker van, ik zie alleen de SOC:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/vNVw8pOe8n1O6NcrYCspadWQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: dit is lokale mqtt, dmv dns rewrite.
Mijn Marsteks hebben geen cloud verbinding meer.
[ Voor 10% gewijzigd door Maarten69 op 10-06-2025 16:23 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
je ziet dus in je meting heel duidelijk de veel lagere RTE en dat heb ik dus ook gemerkt sinds ik meerdere MT heb en in NOM recent, bij de bewolkte dagen zet ik gewoon 1MT in manueel, het vermogen is dan gewoon te laag om te verdelen. Als hte zo verder gaat zal ik toch op zoek gaan naar een alternatieve sturing.Ook de nacht is niet ideaal, maar op den duur te veel manuele schakeling dagdagelijks.pascallj schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:38:
[...]
Ik heb even snel wat testjes gedraaid. Pas vanaf een gevraagd laad- en ontlaadvermogen van 150 W krijg ik stabiele resultaten.
?? 15-25kWhvifra schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:21:
[...]
dat is toch niet zo zot hoor - een huis met gewoon elektrische keukenapparatuur, gasverwarming enzo verbruikt per dag gemakkelijk 15 tot 25 kWh (afhankelijk van hoe intens je bepaalde toestellen gebruikt).
Zet daar bvb. een warmtepomp bij, of een jacuzi, of een elektrische wagen, ... en dan ga je gemakkelijk aan de 30 tot 60 kWh komen ...
Heb zeelf situatie van hierboven (dus gasverwarming, elektrische keuken, ... ) en veel thuis + laden EV wagen ... en kan datvoor >80% op eigenconsumptie doen vorige maand en deze maand zal naar de >85 a 90 % gaan ... Zonnepanelen (5.5 kWh) en één batterij voor de nacht grotendeels te overbruggen - laden EV wat plannen op zonnige momenten, ... wasmachines, vaatwas, ... ook wat plannen op zonnige momenten ...
Ik heb een warmtepomp, ook voor tapwater en een 4 personen (allemaal volwassen) gezin. Geen ev thuislaaden. In de zomer maanden kom ik hooguit aan 3-5kWh per dag inclusief WP tapwater en in de wintermaanden waar de warmtepomp 24h aanstaat ongeveer 22kWh
Waar kom jij aan dat soort getallen van 15-25kWh zonder WP, EV
Batterij heeft gewoon op de 2 goedkoopste momenten geladen, zie de gele C symbolen. Niks nieuws, toch?eymey schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:16:
Hmmm, net toen ik vanochtend had geschreven dat ik nog niet echt wat van de "AI" modus had gemerkt, lijkt het vandaag toch zowaar iets te hebben gedaan!
Van laden op PV overschot is vandaag niet veel terecht gekomen. Pas sinds ongeveer 16:00 is de zon doorgebroken en is er ook weer serieus PV overschot (zelfs met de droger aan).
Ik dacht er om 15:00 ( vrij laat ) aan om de batterij eventueel op manueel laden te zetten, ook omdat vanavond de prijs weer tegen de 30 cent per kWh zal zijn. Maar tot mijn grote verrassing had de batterij al zelfstandig besloten om te gaan laden, ongeacht aanwezigheid van zon!![]()
[Afbeelding]
Alleen de definitie van 'winst' vind ik nog wat vaag.....
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Klopt. Het ligt er alleen aan of dat je uitmaakt of niet. Mensen die helemaal niets terugkrijgen voor zonnestroom kunnen als nog beter gewoon lekker volstoppen die batterijen.d3x schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:22:
[...]
je ziet dus in je meting heel duidelijk de veel lagere RTE en dat heb ik dus ook gemerkt sinds ik meerdere MT heb en in NOM recent, bij de bewolkte dagen zet ik gewoon 1MT in manueel, het vermogen is dan gewoon te laag om te verdelen. Als hte zo verder gaat zal ik toch op zoek gaan naar een alternatieve sturing.Ook de nacht is niet ideaal, maar op den duur te veel manuele schakeling dagdagelijks.
Misschien een klein dingetje, maar dit is geen externe meting, maar een meting gerapporteerd door Marstek. Dus je moet het nog wel met een korreltje zout nemen. Geen idee hoe nauwkeurig die meting is.
Ook ik snap deze echt niet. Ons huis stookt niet op gas, wel stadsverwarming (due geen elektra kosten voor warm water en verwarming). Wel koken op inductie, airfryer, etc.vifra schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:21:
[...]
dat is toch niet zo zot hoor - een huis met gewoon elektrische keukenapparatuur, gasverwarming enzo verbruikt per dag gemakkelijk 15 tot 25 kWh (afhankelijk van hoe intens je bepaalde toestellen gebruikt).
En ons huis gebruikt echt niet meer dan 6-7 kWh op een gewone dag (zonder wasjes). Met wel gewoon normaal koken... 2 pannen op de inductieplaat en eventueel iets in de Airfryer en de vaatwasser 1x aan. En dan zitten wij nog aan de onzuinige kant, want veel 'idle verbruik' van mijn ICT en IoT spullen.
Niet per se nieuw, en ik wist ook wel dat dit zo hoort te werken met AI. Maar wel 1 van de eerste keren dat ik het nu ook echt zo zie gebeurenJeffreyGorissen schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:24:
[...]
Batterij heeft gewoon op de 2 goedkoopste momenten geladen, zie de gele C symbolen. Niks nieuws, toch?
Het was overigens niet genoeg om de batterij vol te krijgen, maar de terugkeer van de zon zorgt nu voor de rest
[ Voor 48% gewijzigd door eymey op 10-06-2025 16:30 ]
Ja meestal liggen die 2 uren bij elkaar. Maar in AI hoort hij dan op vol vermogen te laden tenzij op 800W ingesteld natuurlijk.eymey schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:26:
[...]
Niet per se nieuw, en ik wist ook wel dat dit zo hoort te werken met AI. Maar wel 1 van de eerste keren dat ik het nu ook echt zo zie gebeuren.
Het was overigens niet genoeg om de batterij vol te krijgen, maar de terugkeer van de zon zorgt nu voor de rest
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Dan nog steeds want dat is het ontlaadvermogen. Tenzij gewijzigd via ModbusJeffreyGorissen schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:28:
[...]
Ja meestal liggen die 2 uren bij elkaar. Maar in AI hoort hij dan op vol vermogen te laden tenzij op 800W ingesteld natuurlijk.
Ja, het is eigenlijk wel gek dat hij niet helemaal vol geraakt is, want laden geberude op de momenten dat ik keek inderdaad gewoon op vol vermogen.JeffreyGorissen schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:28:
[...]
Ja meestal liggen die 2 uren bij elkaar. Maar in AI hoort hij dan op vol vermogen te laden tenzij op 800W ingesteld natuurlijk.
Maar ik keek net even in de stats van de energy socket waar de batterij achter zit. En hij heeft dus na het eerste laadmoment toch gepoogd om de wasmachine en droger nog te voorzien...
/f/image/NjW3n6L07GtowCRDTQInQqd4.png?f=fotoalbum_large)
Dan heb ik toch wel geluk dat er nu in de staart van de dag nog wat zon is. Anders had ik toch liever gezien dat hij dat achterwege laat (ook tijdens de op 1 na goedkoopste uren) .
Maar goed, voor het maken van een eigen slimmere sturing heb ik nu ook even geen tijd/energie.....
[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 10-06-2025 16:38 ]
Laden is altijd max 2500 watt. Die 800 Watt instelling is alleen voor ontladen.JeffreyGorissen schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:28:
[...]
3 - 5 kWh is extreem weinig. Ik ben gasloos en zit zonder EV makkelijk aan 10 kWh per dag. Als er gewassen gaat worden en dergelijke kan dat wel oplopen naar 20 kWh.JoebarRC schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:23:
[...]
?? 15-25kWh
Ik heb een warmtepomp, ook voor tapwater en een 4 personen (allemaal volwassen) gezin. Geen ev thuislaaden. In de zomer maanden kom ik hooguit aan 3-5kWh per dag inclusief WP tapwater en in de wintermaanden waar de warmtepomp 24h aanstaat ongeveer 22kWh
Als er in de winter ook nog verwarmd moet worden is 30 - 40 kWh zeker mogelijk.
3 kWh dan ben je de hele dag weg en gebruik je niks van elektriciteit want met een sluip verbruik van 125 watt zit je al aan 3 kWh en dan heb je voor de rest nog niks gedaan.
MT 1x 5.12 kWh V151
Ik kan mij ook echt niet voorstellen hoe je aan dit verbruik komt. Ik ben ook volledig gasloos maar heb zelden meer dan 20 kWh op een dag verbruikt. Meeste dagen maar een kWh of 8 maximaal met koken erbij nu in de zomer. Als ik een dag buitenshuis eet is het vaak maar 5/6 kWh op een dag. Weliswaar een 1-persoonshuishouden, maar toch. Verwarmen in de winter kost mij ook maar een paar kWh.Gohf046 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:32:
[...]
3 - 5 kWh is extreem weinig. Ik ben gasloos en zit zonder EV makkelijk aan 10 kWh per dag. Als er gewassen gaat worden en dergelijke kan dat wel oplopen naar 20 kWh.
3 kWh dan ben je de hele dag weg en gebruik je niks van elektriciteit want met een sluip verbruik van 125 watt zit je al aan 3 kWh en dan heb je voor de rest nog niks gedaan.
lokale mqtt zonder cloud zonder internet . ?Maarten69 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:20:
Je hebt gelijkt, alleen heet het b_soh
[Afbeelding]
Edit: dit is lokale mqtt, dmv dns rewrite.
Mijn Marsteks hebben geen cloud verbinding meer.
Staat dat al ergens gedocumenteerd?
Ik denk deze methode:Maxwp schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:03:
[...]
lokale mqtt zonder cloud zonder internet . ?
Staat dat al ergens gedocumenteerd?
Maarten69 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Denk alleen dat dit ook met v153 niet meer werkt.
Ik zat zonder batterijen , tussen de 5 - 7 kWh per dag in de zomer. En in de winter rond de 10 - 14. Op was dagen etc is het zo 14 / 15 kWh. (Winter mss 20) Alleen de CV draait nog iets bij op gas. Ik verwarm bij in de woon en werkkamer met elektrische kachels bij, meestal in de ochtend.Gohf046 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:32:
[...]
3 - 5 kWh is extreem weinig. Ik ben gasloos en zit zonder EV makkelijk aan 10 kWh per dag. Als er gewassen gaat worden en dergelijke kan dat wel oplopen naar 20 kWh.
Maar ik heb vandaag ook NOM gedraaid , zelf consumptie, ook met bewolking laden de accu’s nog vaak op. Nu met zwembad pomp 24 uur per dag aan komen ze goed van pas en straks ook de airco.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Indien je wilt melden hoeveel of weinig energie je verbruikt is er dit topic:
Wat is jouw actuele energieverbruik?
Groetjes
3-5 kwh per dag???JoebarRC schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:23:
[...]
?? 15-25kWh
Zitten jullie dan in het donker, zonder wasmachine, droogkast, vaatwas, TV, koelkast, diepvries,...en koken op houtvuur?
Ik heb allemaal led verlichting en alle toestellen hebben de beste energie score maar 3 kwh heb ik nog nooit gehaald op een dag.
[ Voor 94% gewijzigd door Moby op 10-06-2025 19:16 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Het kan wel...DSSW schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:42:
[...]
3-5 kwh per dag???
Zitten jullie dan in het donker, zonder wasmachine, droogkast, vaatwas, TV, koelkast, diepvries,...en koken op houtvuur?
Ik heb allemaal led verlichting en alle toestellen hebben de beste energie score maar 3 kwh heb ik nog nooit gehaald op een dag.
All electric gezin van vier..
Vrijstaand met buitenverlichting enzo...
:strip_exif()/f/image/euGGOAuGu2vHwwJsoCP7ncZo.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen waren we dus op vakantie
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Inderdaad, dan kan het bij mij ook wel als we op vakantie gaan met enkel het sluipverbruik en diepvries en koelkast, dan zal ik met een sluipverbruik van 150w ook op 3.6kwh zitten op 24hRonald.42 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:20:
[...]
Het kan wel...
All electric gezin van vier..
Vrijstaand met buitenverlichting enzo...
[Afbeelding]
Toen waren we dus op vakantie
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
niks dat merkbaar is binnen de mogeljikheden tot controleeatme schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:45:
Is er nog een verschil in snelheid/ efficiëntie in nom-regeling tussen Ct003 V114 en V115?
an sich super tevreden met NOM. Ik zie alleen iets geks.
Wellicht iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
het ontladen 's nachts lijkt steeds even onderbroken te worden (voor de volledigheid: gebeurt ook overdag tijdens laden en ontladen).
De onderbrekingen vallen samen met momenten dat:
- het CT-symbool (links onderin in de app) NIET groen is
maar tegelijkertijd:
- WIFI teken van de batterij EN de CT003 wél groen is
- er volgens het modem (KPN Experiabox 12) een actuele WIFI verbinding is (WiFI 3)
- batterij en CT003 zitten als enige op een apart deel van het wifi-netwerk ('Extra wifinetwerk 2,4 GHZ
batterij: FW 151
CT003: FW 114
app V1.6.41
communicatie: 202409090159
dank alvast voor het meedenken!!
![]() | ![]() |
Zover ik kan zien is hier nog niet op gereageerd. ik had hetzelfde "probleem".pj schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:27:
Volgens mij lukt het de CT003 niet goed om mijn fases te detecteren. De batterijen zitten zeker te weten ieder op een eigen fase. Maar batterij 1&2 zitten samen op fase A. In het echt op op fase 1&2. De 3e batterij op fase B. In het echt zit deze op fase 3.
Iemand anders dit ook bemerkt?
[Afbeelding]
Je kunt het oplossen door naar een batterij te gaan daar op het CT rondje te klikken. Je komt dan in het schermpje net de grafiek. Bovenin kun je op de fases klikken en dan onderaan kiezen voor auto - diagnose. Vervolgens gaat hij opnieuw kijken op welke fase hij zit door een paar keer 2000 wat te gaan laden. Dit kan een paar minuten duren maar daarna staat je batterij op de juiste fase. Doe dit een voor een voor al je batterijen.
Alleen het feit al dat de momenten overeenkomen met het ontbreken van het groene CT icoontje zegt eigenlijk al genoeg: de accu is de status van de CT kwijt en voert dus geen actie uit. Je zal het toch ergens binnen je netwerk moeten gaan zoeken denk ik zo.WilPo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:27:
Hallo,
het ontladen 's nachts lijkt steeds even onderbroken te worden (voor de volledigheid: gebeurt ook overdag tijdens laden en ontladen).
maar tegelijkertijd:
- er volgens het modem (KPN Experiabox 12) een actuele WIFI verbinding is (WiFI 3)
- batterij en CT003 zitten als enige op een apart deel van het wifi-netwerk ('Extra wifinetwerk 2,4 GHZ
app V1.6.41
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hoe weet je dat op die momenten het CT logo niet groen is? Zit je continue in de app te kijken?WilPo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:27:
Hallo,
maar tegelijkertijd:
app V1.6.41
Gebruik je toevallig HA ? Anders kan je een Ping integratie maken , en een Ping laten uitvoeren op de CT , dan weet je instant of effectief er een drop is van je CT op het netwerk?
continue kijken is wat overdreven, maar idd wel even bewust eea getest.NoFate schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:49:
[...]
Hoe weet je dat op die momenten het CT logo niet groen is? Zit je continue in de app te kijken?
Gebruik je toevallig HA ? Anders kan je een Ping integratie maken , en een Ping laten uitvoeren op de CT , dan weet je instant of effectief er een drop is van je CT op het netwerk?
helaas heb ik geen HA
https://nl.pepper.com/aan...wh-358853#comment-4703901
[ Voor 13% gewijzigd door Bravertal op 10-06-2025 22:21 ]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ik twijfel een beetje tussen beide systemen.
Momenteel met de actie op zendure komt de prijs redelijk in de buurt(nog geen p1 maar die komt snel als het goed is). Enig verschil is dat als je 1 solarflow aan 5/6 batterijen legt je wellicht zelfde kwh hebt maar niet de ontlaad/laad snelheid hebt bij 3 fase meerdere marsteks.
Ik heb slechts twee aanbieders vergeleken, maar ik denk toch vooral de prijs. Die ligt daar nog wel aanzienlijk hoger.Jisnb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:25:
Mag ik vragen waarom jullie voor de marstek hebben gekozen ipv bijv de zendure solarflow 2400 ac icm 3000x batterijen?
Momenteel met de actie op zendure komt de prijs redelijk in de buurt(nog geen p1 maar die komt snel als het goed is). Enig verschil is dat als je 1 solarflow aan 5/6 batterijen legt je wellicht zelfde kwh hebt maar niet de ontlaad/laad snelheid hebt bij 3 fase meerdere marsteks.
https://tweakers.net/i/3_...C48s7TUK.jpg?f=user_largepascallj schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:30:
[...]
Ik heb slechts twee aanbieders vergeleken, maar ik denk toch vooral de prijs. Die ligt daar nog wel aanzienlijk hoger.
Valt momenteel behoorlijk mee qua prijsverschil
Je hebt alleen wel 1,78 van die AB3000X nodig om dezelfde capaciteit te hebben. En dan ben je toch wel duurder uit.Jisnb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:33:
[...]
https://tweakers.net/i/3_...C48s7TUK.jpg?f=user_large
Valt momenteel behoorlijk mee qua prijsverschil
Ja die actie met 5 = 14.4. Komt in de buurt van 3x marstek . Nou ziet marstek met de p1 er prima uit maar de slimme sturing van de zendure ook.pascallj schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:36:
[...]
Je hebt alleen wel 1,78 van die AB3000X nodig om dezelfde capaciteit te hebben. En dan ben je toch wel duurder uit.
Nee dat gaat zeker niet meer werken met v153pascallj schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:07:
[...]
Ik denk deze methode:
Met power by the hour in homey worden de goedkoopste en duurste uren bepaald. Opdracht wordt gepubliceerd via mqtt en past het laad/ ontlaad vermogen aan van time period 0.
Deze time period loopt van 00:00 - 23:59 op alle dagen van de week.
Daarnaast heb ik een flow lopen dat checkt op de status van de Easee laadpaal. Indien die de status laden heeft, zal het ontladen van de marstek gepauzeerd worden. Marstek wordt hervat wanneer het de status niet langer op laden staat.
aanvullend staat op de planning om nog iets van intelligentie toe te voegen wat moet checken of de delta meer dan 15 cent is.
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Dat was hem! Thanksreb65 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:45:
[...]
Zover ik kan zien is hier nog niet op gereageerd. ik had hetzelfde "probleem".
Je kunt het oplossen door naar een batterij te gaan daar op het CT rondje te klikken. Je komt dan in het schermpje net de grafiek. Bovenin kun je op de fases klikken en dan onderaan kiezen voor auto - diagnose. Vervolgens gaat hij opnieuw kijken op welke fase hij zit door een paar keer 2000 wat te gaan laden. Dit kan een paar minuten duren maar daarna staat je batterij op de juiste fase. Doe dit een voor een voor al je batterijen.
Vermogen is met 1 omvormer slechts 2400W. Met 3 marsteks is het vermogen 7500W.Jisnb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:43:
[...]
Ja die actie met 5 = 14.4. Komt in de buurt van 3x marstek . Nou ziet marstek met de p1 er prima uit maar de slimme sturing van de zendure ook.
Met meer vermogen heb je een betere ROI.
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Als je driefase hebt tenminste. Bij monofase ga je 2de en/of 3de in 800W mode moeten plaatsen (gezien ~32A extra over je bekabeling zekeringkast was te veel gaat zijn).Eastman schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:48:
[...]
Vermogen is met 1 omvormer slechts 2400W. Met 3 marsteks is het vermogen 7500W.
Met meer vermogen heb je een betere ROI.
Komt van Marstek support! Dus doorlussen met het net en klaar!Q 2025-06-08 09:24:43 but why is the outlet shut off w hen there is still a grid connection and the battery reaches 11%? then the backup function is useless! in winter time wr will have the battery down to 11% a lot of times and the grid will still be active, but the outlet will be shut off every time. can this be looked at? that the outlet stays active when there is an active grid and 11% battery left? thanks Verry much
A: 2025-06-11 04:57:28
Hello, this is a normal phenomenon of the product. In automatic mode, the BACK UP interface can be used normally during charging and discharging of the product. But once it enters standby mode. At this point, the BACK UP interface cannot output. You can connect the socket to the power grid. Both the device grid plug and the power consuming load are connected to the socket. This way, it it can also be powered by the power grid in standby mode.
Het advies van de support toch even met een korrel zout nemen en logisch zelf blijven denken is mijn advies.
( Wel mogelijk met een simpele 220V relais ertussen die schakelt bij het van verliezen van grid, maar in mijn ogen niet echt werkbaar? )
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Was het maar zo simpel. Als je dit doet en het net valt weg ga je spanning op het net zetten (wat niet de bedoeling is). En dat zal een serieuze vonk geven op moment dat het net terug komt en beide sinussen niet in fase zijn...The_Belgian_GST schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 06:24:
[...]
Komt van Marstek support! Dus doorlussen met het net en klaar!
Het advies van de support toch even met een korrel zout nemen en logisch zelf blijven denken is mijn advies.
( Wel mogelijk met een simpele 220V relais ertussen die schakelt bij het van verliezen van grid, maar in mijn ogen niet echt werkbaar? )

lees even uit de TS, veelal wifi problemen.WilPo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:27:
Hallo,
maar tegelijkertijd:
app V1.6.41
vast ip
geen standaard provider wifi dingen of degelijke wifi cover
lossen die zaken normaal wel op
Ik zal het in meer detail uitleggen ...
Mijn situatie, met EV - is gemiddeld op één jaar (2024) is 9.26MWh of per dag 25.37 kWh ... maar je laad niet elke dag uw wagen, je bent niet alle dagen thuis, ... dat piekt dan wel eens naar 50 of zelfs 60 kWh op één dag, en er zijn dagen idd van een 5 kWh tussen (dan zijn we gewoon niet thuis). Ik snap dus niet dat je met 4 onder één dak leeft en slechts 3 tot 5 kWh op een dag verbruikt – dat is bij mij al sluipverbruik …
Mijn huis, nominaal verbruik (dus vaste energie-slurpers zoals router, koelkast, diepvries, laders, toestellen op waakstand, digitale TV box, ... ) komt op een verbruik van 210 w per uur - of een 5 kWh per dag (0.21 * 24).
Doe je thuis 's ochtends een tosty en een koffie, overdag (als de zon schijnt) een vaatwasser, 's avonds wat lekker koken (ben een fervente koker) dan kom ik al snel aan 13 kWh ... wekelijks daar nog eens een wasmachine of 4 en evenveel droogkasten, strijk, ...
Ook hier is altijd iemand thuis omwille van thuiswerk of andere redenen (dus er wordt wel eens een koffie of thee opgezet, de lichten gaan wel eens aan, tv of radio, ... )
Doe daar nog eens de EV bij en je komt aan 9.26 MWh
Bovenstaande cijfers heb ik eenvoudig uit met zonnepanelen met meter in de kast gehaald ... dag niet thuis - dag thuis waar ik mijn EV niet geladen heb, jaartotaal, ... dat zijn echte cijfers.
Mijn EV is +- 6000 kWh op 1 jaar extra
Een warmtepomp voor mijn huis zou nog eens een 6000 kWh erbij nodig hebben
Moest ik een jacuzzi zetten en dat gretig gebruiken - dan is dat een 10.000 kWh (info van vrienden die de kost daarvan onderschat hadden)
Moets ik een verwarmd zwembad zetten - dan wil ik zelfs niet meer kijken naar at dat verbruikt
...
PS1 - Extra info dat hier niet toe doet maar om aan te tonen dat het voor mij een zowel milieubewuste keuze is alsook een geld keuze is - die marstek 5 kWh is voldoende voor mijn nacht en wat dag schommelingen af te dekken - perfect aanvullend aan mijn zonnepanelen (5.5 kWh omvormer) waardoor ik vorige maand >80% zelfvoorzienend ben ... top dus vanuit een groene keuze ...
Ik laad mijn EV overdag als de zonnepanelen voldoende leveren (>4kW en dan gaat de lader aan ... ). Investering zonnepanelen en batterij samen is een kleine 7600 € en aan dit ritme heb ik een terugverdientijd van rond de 5 jaar.
Een extra batterij zou dat waarschijnlijk naar topmaanden van >90% brengen maar denk dat ik dat geldelijk er niet uit haal de eerste 10 jaar ...
PS 2 - enkel zonnepanelen met terugdraaiende teller (gelijk als jullie salderingsprincipe) dan lade ik de wagen in de nacht - dan zat ik aan 22% zelfvoorzienendheid - nu met digitale teller (dus geen saldering meer) laad ik voor 90% enkel als de zonnepanelen voldoende geven / 10% wanneer het echt nodig is op andere momenten) dan kom ik op >65% zelfvoorzienendheid - de batterij sinds enkele maanden erbij en dan zit ik aan >80% zelfvoorzienendheid ...
Dus juiste investering en aanpassing aan gedrag en dan kan je wel heel ver geraken - natuurlijk afhankelijk van ieder zijn situatie (ik werk voornamelijk van thuis)
[ Voor 8% gewijzigd door vifra op 11-06-2025 09:06 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Je kunt de uptime controleren met https://www.tools4ever.com/about/downloads/freeping/WilPo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:58:
[...]
continue kijken is wat overdreven, maar idd wel even bewust eea getest.
helaas heb ik geen HA
IP adressen gereserveerd zoals in de handleiding staat?
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Enige wat ik heb gekregen van Raben is een mail vorige week vrijdag met link.
Volgens de track en trace is hij vannacht in Etten-Leur geladen, maar dan stopt het. Geen ETA in de track and trace en ook geen mail gehad met tijdslot.
Nog mensen bij wie dit zo was?
topics rond Raben leverfirma al even doorgenomen?Leon M schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:40:
Hmm, m'n batterij zou vandaag geleverd moeten worden, West-Vlaanderen, België
Volgens de track en trace is hij vannacht in Etten-Leur geladen, maar dan stopt het. Geen ETA in de track and trace en ook geen mail gehad met tijdslot.
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 11-06-2025 08:51 ]
Was bij mij exact zo, ook W-Vl ;-). T&T bleef op geladen staan tot ie effectief afgeleverd was.Leon M schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:40:
Yep. Zelfs toen Raben voor de deur stond, was de status niet veranderd. Erger nog, mijn bestelling zat niet in de vrachtwagen. Twee dagen later werd de marstek gelukkig wel bezorgd (en werd de eta 's ochtends netjes bijgewerkt).Leon M schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:40:
When life gives you lemons, start a battery factory
2500w laden en 2500w ontladen is voor mij een groot voordeel, je vangt alle pieken op tijdens de dag ennbij grote PV installatie is hij snel volJisnb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:25:
Mag ik vragen waarom jullie voor de marstek hebben gekozen ipv bijv de zendure solarflow 2400 ac icm 3000x batterijen?
Paniek voor niksLeon M schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:40:

Mijn situatie is vrijwel gelijkaardig, heb wel voor 3 MT’s gekozen. Hierdoor geen omkijken meer, voldoende capaciteit met mijn 10kwp PV. Kan ook EV laden bij wisselende bewolking en gebruik maken van WP in tussenseizoen. Zelfredzaamheid gestegen van 60% naar +95%. ROI zal rond de 6 jaar zitten wat een mooie investering is😎vifra schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:29:
Is echt niet zo zot hoor - gezin van 4 - meeste wel energiezuinige toestellen (top AA labels voor koelkasten, inductievuur, enkel led lampen, AA TV scherm, ... ) maar we leven wel voluit (GSM laden ,3 PC's laden, TV, graag lekker koken, ... ) zoals denk ik de gemiddelde westerse mens doet ...
Ik zal het in meer detail uitleggen ...
Mijn situatie, met EV - is gemiddeld op één jaar (2024) is 9.26MWh of per dag 25.37 kWh ... maar je laad niet elke dag uw wagen, je bent niet alle dagen thuis, ... dat piekt dan wel eens naar 50 of zelfs 60 kWh op één dag, en er zijn dagen idd van een 5 kWh tussen (dan zijn we gewoon niet thuis). Ik snap dus niet dat je met 4 onder één dak leeft en slechts 3 tot 5 kWh op een dag verbruikt – dat is bij mij al sluipverbruik …
Mijn huis, nominaal verbruik (dus vaste energie-slurpers zoals router, koelkast, diepvries, laders, toestellen op waakstand, digitale TV box, ... ) komt op een verbruik van 210 w per uur - of een 5 kWh per dag (0.21 * 24).
Doe je thuis 's ochtends een tosty en een koffie, overdag (als de zon schijnt) een vaatwasser, 's avonds wat lekker koken (ben een fervente koker) dan kom ik al snel aan 13 kWh ... wekelijks daar nog eens een wasmachine of 4 en evenveel droogkasten, strijk, ...
Ook hier is altijd iemand thuis omwille van thuiswerk of andere redenen (dus er wordt wel eens een koffie of thee opgezet, de lichten gaan wel eens aan, tv of radio, ... )
Doe daar nog eens de EV bij en je komt aan 9.26 MWh
Bovenstaande cijfers heb ik eenvoudig uit met zonnepanelen met meter in de kast gehaald ... dag niet thuis - dag thuis waar ik mijn EV niet geladen heb, jaartotaal, ... dat zijn echte cijfers.
Mijn EV is +- 6000 kWh op 1 jaar extra
Een warmtepomp voor mijn huis zou nog eens een 6000 kWh erbij nodig hebben
Moest ik een jacuzzi zetten en dat gretig gebruiken - dan is dat een 10.000 kWh (info van vrienden die de kost daarvan onderschat hadden)
Moets ik een verwarmd zwembad zetten - dan wil ik zelfs niet meer kijken naar at dat verbruikt
...
PS1 - Extra info dat hier niet toe doet maar om aan te tonen dat het voor mij een zowel milieubewuste keuze is alsook een geld keuze is - die marstek 5 kWh is voldoende voor mijn nacht en wat dag schommelingen af te dekken - perfect aanvullend aan mijn zonnepanelen (5.5 kWh omvormer) waardoor ik vorige maand >80% zelfvoorzienend ben ... top dus vanuit een groene keuze ...
Ik laad mijn EV overdag als de zonnepanelen voldoende leveren (>4kW en dan gaat de lader aan ... ). Investering zonnepanelen en batterij samen is een kleine 7600 € en aan dit ritme heb ik een terugverdientijd van rond de 5 jaar.
Een extra batterij zou dat waarschijnlijk naar topmaanden van >90% brengen maar denk dat ik dat geldelijk er niet uit haal de eerste 10 jaar ...
PS 2 - enkel zonnepanelen met terugdraaiende teller (gelijk als jullie salderingsprincipe) dan lade ik de wagen in de nacht - dan zat ik aan 22% zelfvoorzienendheid - nu met digitale teller (dus geen saldering meer) laad ik voor 90% enkel als de zonnepanelen voldoende geven / 10% wanneer het echt nodig is op andere momenten) dan kom ik op >65% zelfvoorzienendheid - de batterij sinds enkele maanden erbij en dan zit ik aan >80% zelfvoorzienendheid ...
Dus juiste investering en aanpassing aan gedrag en dan kan je wel heel ver geraken - natuurlijk afhankelijk van ieder zijn situatie (ik werk voornamelijk van thuis)
Ok thxpascallj schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:07:
[...]
Ik denk deze methode:
Dus die nieuwe firmware werkt lokaal niet meer maar er zou er local api komen de komende vorige week al ?

Dat is wel heel slecht advies.The_Belgian_GST schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 06:24:
[...]
Komt van Marstek support! Dus doorlussen met het net en klaar!
Ze moeten gewoon inprogrammerem dat die poort bij grid spanning aan blijft .
Bedoel als er grid is en je activeert hem is de poort ook direct connected to grid
Die word pas als backup actief bij stroomuitval van het grid met <20ms omschakeling.
Snap niet waarom dit na zoveel opmerkingen van mensen nog steeds niet door die dikke schedel komt daar....pfffff
[ Voor 7% gewijzigd door Maxwp op 11-06-2025 10:16 ]
Dacht trouwens even dat ik de 2.56kwh variant had gekregen omdat op de doos staat MST-BIE5-2500 en op de handleiding van Duravolt MST-BIE5-5000. Maar blijkbaar slaat de 2500 op het laad/ontlaad vermogen en is de 5 de capaciteit. Foutje van Duravolt op hun handleiding dusLeon M schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:31:
[...]
Paniek voor niks, zojuist netjes afgeleverd door een plaatselijke vervoerder
Lokaal heeft eigenlijk nooit gewerkt, is meer op basis van reverse engineering... V3 in Q4 zou een API hebben, of deze komt voor de v1 en V2 modellen is onbekend, dus mogelijks gaan we nooit een API hebben en een firmware die ervoor zorgt dat local ook niet meer gaat werken... :+(Maxwp schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:11:
[...]
Ok thx
Dus die nieuwe firmware werkt lokaal niet meer maar er zou er local api komen de komende vorige week al ?
Ik weet niet of er is beweerd dat het vorige week zou komen, maar ga daar maar niet vanuit. Overigens hebben ze volgens mij ook niet gesproken over een lokale API, maar gewoon over een API. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.Maxwp schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:11:
[...]
Ok thx
Is een deel van die antwoorden gewoon niet AI en een ander deel medewerkers support die geen technische kennis hebben? In begin werd nogal eens iets naar een ingenieur doorgestuurd, maar vrees er wat voor aan de recente antwoorden te zien nu.Maxwp schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:16:
[...]
Dat is wel heel slecht advies.
Ze moeten gewoon inprogrammerem dat die poort bij grid spanning aan blijft .
Bedoel als er grid is en je activeert hem is de poort ook direct connected to grid
Die word pas als backup actief bij stroomuitval van het grid met <20ms omschakeling.
Snap niet waarom dit na zoveel opmerkingen van mensen nog steeds niet door die dikke schedel komt daar....pfffff
Klopt, een paar handige dingen die in de MQTT wel zitten en niet via Modbus beschikbaar zijn, zijn oa individuele voltages van de cellen en SOH. Als ze dat via Modbus beschikbaar maken, is het ook helemaal prima wat mij betreft!Ghust schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:36:
Als je die lilygo koppelt via RS heb je alle lokale sturing die je wil, toch?
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.