Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
na mij wat in te lezen hier, heb ik begrepen dat, wil ik NOM draaien, de CT003 de enige P1-meter is die dit voor elkaar krijgt. Ik heb een Landis+Gyr E360-3P. Nu zit er een HW-P1 meter in, dus ik zal een splitter moeten gebruiken. Mijn vraag is, heb ik een passieve of actieve splitter nodig om beide P1-meters in dienst te nemen?
Bij voorbaat Dank
Groetjes
Ik ben ook nieuw hierin, maar na wat in te lezen gehebben, kan de HW P1 perfect dienen voor 1 batterij aan te sturen. Echter wanneer meerdere batterijen, is het beter om de CT003 van Marstek te gebruiken, omdat die deze beter meerdere batterijen zou kunnen sturen. Indien dit niet zo is, verbeter mij danKazimierz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:37:
Hallo,
na mij wat in te lezen hier, heb ik begrepen dat, wil ik NOM draaien, de CT003 de enige P1-meter is die dit voor elkaar krijgt. Ik heb een Landis+Gyr E360-3P. Nu zit er een HW-P1 meter in, dus ik zal een splitter moeten gebruiken. Mijn vraag is, heb ik een passieve of actieve splitter nodig om beide P1-meters in dienst te nemen?
Bij voorbaat Dank
Groetjes
Met de actieve HW splitter werkt het goed en heb je voldoende vermogen.Kazimierz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:37:
Hallo,
Bij voorbaat Dank
Groetjes
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Ik draai NOM, doet wat het moet
:strip_exif()/f/image/7U50hfTrE53Ki8CNycm3DPGw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door Ghust op 08-06-2025 11:48 ]
Voor slimme sturing van 2 of meer MT batterijen is een CT002 of CT003 noodzakelijk!Weytens schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Ik ben ook nieuw hierin, maar na wat in te lezen gehebben, kan de HW P1 perfect dienen voor 1 batterij aan te sturen. Echter wanneer meerdere batterijen, is het beter om de CT003 van Marstek te gebruiken, omdat die deze beter meerdere batterijen zou kunnen sturen. Indien dit niet zo is, verbeter mij dan
Lees ook de Topic Start (TS) en pinned berichten voor de laatste ontwikkelingen.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Hoezo? T draait hier prima zonder. Zowel met hw als de p1 van marstek geprobeerd. Reageren t zelfde. Heb 1 batterij per fase. Misschien dat je idd wel nodig hebt als je er bijv 2 als. 3 fase setup wilt of meerdere batterijen per losse fase.SatScan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:48:
[...]
Voor slimme sturing van 2 of meer MT batterijen is een CT002 of CT003 noodzakelijk!
Lees ook de Topic Start (TS) en pinned berichten voor de laatste ontwikkelingen.
Als je een 1 fase systeem hebt en 2 of meerdere Marstek batterijen, heb je een ct003 nodig of CT002 nodig inderdaad voor goed functioneren, met een andere sturing HW p1 of Shelly gaan ze elkaar opladen, met een Shelly op een 10 seconden meter werkt dit nog aardig . Maar anders is het heel storend.limwand schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:36:
[...]
Hoezo? T draait hier prima zonder. Zowel met hw als de p1 van marstek geprobeerd. Reageren t zelfde. Heb 1 batterij per fase. Misschien dat je idd wel nodig hebt als je er bijv 2 als. 3 fase setup wilt of meerdere batterijen per losse fase.
Zal met meerdere op 1 fase van een 3 fase systeem wel hetzelfde zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 08-06-2025 12:53 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Maar dan laat jij de MT kijken naar iedere fase apart en niet op de som van fases?limwand schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:36:
[...]
Hoezo? T draait hier prima zonder. Zowel met hw als de p1 van marstek geprobeerd. Reageren t zelfde. Heb 1 batterij per fase. Misschien dat je idd wel nodig hebt als je er bijv 2 als. 3 fase setup wilt of meerdere batterijen per losse fase.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ ZP 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V151 + CT003 V115 / 3x Tosot airco
Nee, dan zul je een splitter moeten gebruiken, dat werkt goed.Revpolen schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:53:
Met de Marstek cr003 meter, kan ik de apparaten dan wel in de homewizzard toevoegen zodat ik zie wat ze doen?
De actieve HW splitter is een uitstekende keuze hiervoor, dan plug je daar je P1 meters in.
/f/image/zFpSW0gOYNI6zXTQXjZAQgnu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door SatScan op 08-06-2025 13:56 ]
Word dat nog ergens door veroorzaakt? Of is de app gewoon niet zo nauwkeurig?
Begin en het einde laadt hij wat trager. Hoort bij de laadcurve van de batterij.Gohf046 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:09:
Ik ben mijn Marstek nu aan het laden met als opdracht 2500 watt echter laad ie volgende de app maar circa 2250 watt.
Word dat nog ergens door veroorzaakt? Of is de app gewoon niet zo nauwkeurig?
Even wat voorbeelden, uitgangspunt is een 3 fases aansluiting.limwand schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:36:
[...]
Je heb 1 batterij, in de modi Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel (= NOM of Anti-Feed)
1. Dan kijk de batterij naar verbruik over alle drie de fases en zal proberen die op NOM te houden
2. Modi eigen fase, de batterij zal de betreffende fase zoveel mogelijk op NUL proberen te houden.
Je hebt 2 batterijen en zet die op modi NOM
1. Dan zullen de batterijen slim het naar verbruik over alle drie de fases en zal proberen die op NOM te houden.
2. Modi eigen fase, de batterij zal de betreffende fase zoveel mogelijk op NUL proberen te houden.
Je hebt 3 batterijen en zet die op modi NOM
1. Dan zullen de batterijen slim het naar verbruik over alle drie de fases en zal proberen die op NOM te houden.
En alle andere varianten, 1 batt op NUL en ander op NOM etc etc...
Om bijvoorbeeld te zorgen dat de ene batterij niet gaat laden en de andere die dat gaat compenseren om NOM te bewerkstellen is een slimme afhandeling nodig.
Dit kan alleen met een CT002 of CT003 dit ondersteunen alle andere P1 meters niet.
Kort en goed: door de CT002 of CT003 gedragen de batterijen alsof ze 1 geheel zijn zonder elkaar tegen te werken.
Zeau, draaitabellen en shizzle gemaakt voor elk uur van elke dag vanaf 2017. Resultaat:
:strip_exif()/f/image/5Nn3ijrPwkmxlP3AdcUUP5zM.png?f=user_large)
Conclusie: op basis van historische data niet aan beginnen. De trend is echter compleet anders. Even een flinke piek tijdens het eerste jaar van de oorlog in de Oekraine maar verder een duidelijke stijgende trend. Dus ik denk dat je het er wel uit haalt. De verwachting is dat de onbalans alleen maar groter wordt doordat steeds meer elektrisch gaat.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik heb achter mn tuinhuis voldoende plaats (dacht eerst in tuinhuis maar in de zomer kan dat behoorlijk heet worden aangezien dat niet geïsoleerd is) + is ook overdekt (staat dus wel buiten maar bij regen wel droog) dus lijkt me de ideale spot…
Op die kring zit ook enkel het tuinhuis (verlichting en 2 stopcontacten dat bijna nooit gebruikt wordt..) dus lijkt me ook mooi
Als je meerdere batterijen hebt wel anders zie ik geen voordeelErik1805 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:29:
Misschien een newbie vraag maar heb je meer voordelen als je P1 meter van Marstek gebruikt ipv de HW?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net
Wat me opvalt: overdag – wanneer het tarief via Zonneplan vaak het laagst is – zie ik dat mijn huis stroom van het net afneemt, terwijl de batterij volledig geladen is. Er wordt op die momenten dus niet ontladen.
Ik gebruik de AI-optimalisatie van Marstek (niet de NOM-instelling). Mijn aanname is dat deze AI bewust kiest om niet te ontladen als de netstroom op dat moment goedkoop is, zodat de batterijcapaciteit bewaard blijft voor duurdere uren later op de dag.
Is deze aanname correct?
En: heeft iemand ervaring met vergelijkbaar gedrag of tips om dit verder te monitoren of te tweaken binnen Home Assistant?
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/EeeVZwnebL7PZqczK9y3Ams8.jpg?f=fotoalbum_large)
Identiek bij mij met 3 MT'sWeytens schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:58:
Ik heb nu een 3-tal dagen mijn 2 batterijen draaien op NOM via de CT003.
Zit er een logica achter het samenwerken van de batterijen? aangezien ik merk dat ze niet gelijk ontladen.
De ene dag heb ik s'morgens 50& 80%, een andere dag is het dan 90 & 36 % resterend.
Ook merk ik dat wanneer hij bv 1 batterij gebruikt om te ontladen, de andere geen verbinding heeft met de CT...
Vandaag is een rare dag qua zonneopbrengst, gaat constant op en af (zon-bewolkt) en dan merk ik dat het systeem het zeer moeilijk heeft om op NOM te draaien (heeft soms veel overschot die hij op het net zet, en dan plots veel energie van het net haalt)
Maar als ik het op maandbasis bekijk dan hebben ze alle 3 ongeveer evenveel geladen als ontladen. Dus voor mij geen probleem hoe ze het doen, zolang het maar werkt.
Die pieken bij dit weer is ook normaal, bij opkomen van een wolk valt de productie plots van 8500watt naar 2000watt, dat wordt gemeten door de CT003, die moet dan kijken naar de MT's en zijn sturing doen, dan heb je enige vertraging, perfect normaal.
Bij dit weer haal ik wel eens 1.5kwh uit het net op 24h, bij stabieler weer is dat max 0.5kwh op 24h. zie hieronder details van gisteren
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GKmZYR3C5nTDgegBceFn9dGu.jpg?f=user_large)
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net
Wat je ziet is dat je batterij extra is gaan bijladen op het goedkoopste moment op deze niet zo zonnige dag. Vandaar die flinke rode piek (of dal) ineens. Dit is hoe de AI functie zou moeten werken, dus dat klopt helemaal.Tazzz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:59:
Sinds een paar dagen heb ik een Marstek-batterij in gebruik. Mijn home automation draait op een Unraid-server met zowel Home Assistant als Domoticz. De batterij is via MQTT en een Shelly b2500-emulator gekoppeld en wordt goed herkend door beide systemen. Verder gebruik ik ESPHome met een LilyGO-bordje, Zonneplan met dynamische tarieven en heb ik 4800 Wp aan zonnepanelen.
Wat me opvalt: overdag – wanneer het tarief via Zonneplan vaak het laagst is – zie ik dat mijn huis stroom van het net afneemt, terwijl de batterij volledig geladen is. Er wordt op die momenten dus niet ontladen.
Ik gebruik de AI-optimalisatie van Marstek (niet de NOM-instelling). Mijn aanname is dat deze AI bewust kiest om niet te ontladen als de netstroom op dat moment goedkoop is, zodat de batterijcapaciteit bewaard blijft voor duurdere uren later op de dag.
Is deze aanname correct?
En: heeft iemand ervaring met vergelijkbaar gedrag of tips om dit verder te monitoren of te tweaken binnen Home Assistant?
Alvast bedankt!
[Afbeelding]
Klopt 100%Weytens schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Ik ben ook nieuw hierin, maar na wat in te lezen gehebben, kan de HW P1 perfect dienen voor 1 batterij aan te sturen. Echter wanneer meerdere batterijen, is het beter om de CT003 van Marstek te gebruiken, omdat die deze beter meerdere batterijen zou kunnen sturen. Indien dit niet zo is, verbeter mij dan
[ Voor 69% gewijzigd door Stef CB op 08-06-2025 16:15 ]
7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS
Ik heb nu een P1 meter van homewizard, is de p1 meter van marstek ook goed en gebruiksvriendelijk? Mooie interfaces?
Ik ga begin komend jaar een dubbele garage metsen/bouwen in snelbouwtseen + isolatie.
Kan ik de 2 marstek batterijen hierin plaatsen (wegens de temperatuurschommelingen)?
Ik overweeg dit wegens evt brandgevaar.
Waarom is de P1 interface van de meter belangrijk? Je koppelt hem aan de batterij en kijkt er verder niet meer naar. Je kunt met een splitter gewoon dezelfde HW P1 blijven gebruiken met de interface die je gewend bent.Stef CB schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:15:
Ik ben aan het overwegen om 2x marstek thuisbatterij aan te schaffen.
Ik heb nu een P1 meter van homewizard, is de p1 meter van marstek ook goed en gebruiksvriendelijk? Mooie interfaces?
Ik ga begin komend jaar een dubbele garage metsen/bouwen in snelbouwtseen + isolatie.
Kan ik de 2 marstek batterijen hierin plaatsen (wegens de temperatuurschommelingen)?
Ik overweeg dit wegens evt brandgevaar.
Ik denk dat dit wel zou kunnen, als je dan ook meteen netjes twee aparte groepen aan legt, heb je optimaal profijt van de batterijen.
Ik ben met de p1 meter van homewizard veel bezig omdat ik mijn auto via stopcontact laat laden en kijk dan af en toe naar het verbruik op de app.pascallj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:21:
[...]
Waarom is de P1 interface van de meter belangrijk? Je koppelt hem aan de batterij en kijkt er verder niet meer naar. Je kunt met een splitter gewoon dezelfde HW P1 blijven gebruiken met de interface die je gewend bent.
Ik denk dat dit wel zou kunnen, als je dan ook meteen netjes twee aparte groepen aan legt, heb je optimaal profijt van de batterijen.
Ik heb idd al een kabel voorzien voor de garage. Ook wil ik 6-7cm isolatie plaatsen tegen de snelbouw. Evt kan ik een airco plaatsen (die kan verwarmen+ koelen) om tijdens extreme koude of hitte de temperatuur stabiel te houden.
Dan zou ik lekker een splitter kopen en binnen je HW ecosysteem blijven. De meter is niet koppelbaar met een ander systeem, dus dan zou je in de Marstek app moeten kijken voor het huidige verbruik. Je hebt geen logging of iets dergelijks. Dus dat zou ik niet aanraden.Stef CB schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:23:
[...]
Ik ben met de p1 meter van homewizard veel bezig omdat ik mijn auto via stopcontact laat laden en kijk dan af en toe naar het verbruik op de app.
Ik heb idd al een kabel voorzien voor de garage. Ook wil ik 6-7cm isolatie plaatsen tegen de snelbouw. Evt kan ik een airco plaatsen (die kan verwarmen+ koelen) om tijdens extreme koude of hitte de temperatuur stabiel te houden.
Qua temperatuur zou ik mij in een geïsoleerde garage er weinig zorgen om maken.
BE/3000Wp 155°/ 1 MT 5.12Kw (v151), CT003 (v115), DM XS212
Heb hem maar even op handmatig gezet.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E, Home Assistant
Bij mij hangt hij aan de muur op de veranda. Ga er nog een kast omheen bouwen.tinamar schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:44:
Hier staat het voorlopig in de veranda op een gewoon wcd (800W ontladen) bij nu 30° in de winter is het er nog nooit minder dan 5° geweest, kan nog de interne temp niet zien maar ik heb ook nog geen ventilator horen draaien.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E, Home Assistant
De enige manier is om de (Homewizard P1 meter) opnieuw te koppelen aan de Marstek.
Ik heb er anders geen verklaring voor.
10x 295 Wp DMEGC 215 graden ZZW + 9x 450Wp DMEGC op NO - SMA Sunnyboy 4.0
Hoi,MarcelS1981 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:58:
Is hier een verklaring voor. Dit is nu mijn 2e week met de Marstek, maar heb tot nu toe 2x gemerkt dat de CT connectie weg is (lampje uit op de Marstek, en CT in de app grijs gekleurd). Of het toeval is of niet, dit is beide keren gebeurd nadat ik met mijn telefoon op een ander wifi netwerk was ingelogd en daar de APP gebruikt heb. (andere lokatie).
De enige manier is om de (Homewizard P1 meter) opnieuw te koppelen aan de Marstek.
Ik heb er anders geen verklaring voor.
Zou je dit nog enkele keren willen testen... en als dit het geval is dan melden in de Feedback van de App dan kunnen ze dit oppakken.
Dank!
De kale stroomprijs was negatief het totaal met belastingen nog altijd iets van 7, nog wat cent.WargamingPlayer schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:46:
Is het anderen al opgevallen dat AI modus niet altijd lekker loopt. Vandaag begon mijn Marstek om 16:00 opeens bij te springen terwijl de stroomprijs negatief was. Ik had oven en wasmachine aan en de Marstek stond even 800W bij te springen terwijl de energieprijs negatief was waardoor. Was net blij dat ik mijn PV stroom weg trok en de accu op 100% had en energie van het net aan het gebruiken was.
En aangezien je in Nederland nog altijd mag salderen denk ik dat ie het pas als negatief herkent als de totale prijs incl. belastingen negatief is.
[ Voor 10% gewijzigd door Gohf046 op 08-06-2025 17:14 ]
Inmiddels is hij ook op een andere plek nog weer €50 goedkoper.
[ Voor 5% gewijzigd door harrr op 08-06-2025 18:49 ]
Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/
M_N_M in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"harrr schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:48:
Iemand een idee wat de levertijd bij Duravolt is? Heb met de Tweakers korting code vorige week besteld en betaald, en deze week heb ik nogsteeds niks vernomen over de levering.
&
M_N_M in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Daar houdt de Marstek allemaal geen rekening mee. Het is gewoon laden op goedkoopste uren, meer niet. Zou ook niet te doen zijn als je de belastingregels voor elk land moet gaan implementeren.Gohf046 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:12:
[...]De kale stroomprijs was negatief het totaal met belastingen nog altijd iets van 7, nog wat cent.
En aangezien je in Nederland nog altijd mag salderen denk ik dat ie het pas als negatief herkent als de totale prijs incl. belastingen negatief is.
De AI modi is nog in ontwikkeling, ik verwacht de komende maanden daar verbeteringen in.WargamingPlayer schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:46:
Is het anderen al opgevallen dat AI modus niet altijd lekker loopt. Vandaag begon mijn Marstek om 16:00 opeens bij te springen terwijl de stroomprijs negatief was. Ik had oven en wasmachine aan en de Marstek stond even 800W bij te springen terwijl de energieprijs negatief was waardoor. Was net blij dat ik mijn PV stroom weg trok en de accu op 100% had en energie van het net aan het gebruiken was.
We hebben diverse verbeteringen aan Marstek doorgegeven... het is nu even afwachten wanneer die opgepakt worden.
Zie deze lijst, https://docs.google.com/s...wcbw0hWY/edit?gid=0#gid=0
Ik heb ook regelmatig dat de CT weggaat op 1 van mijn 2 batterijen, en dan plots is ie terug.Merk ik meest wanneer de batterij op stand-by staat.MarcelS1981 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:58:
Is hier een verklaring voor. Dit is nu mijn 2e week met de Marstek, maar heb tot nu toe 2x gemerkt dat de CT connectie weg is (lampje uit op de Marstek, en CT in de app grijs gekleurd). Of het toeval is of niet, dit is beide keren gebeurd nadat ik met mijn telefoon op een ander wifi netwerk was ingelogd en daar de APP gebruikt heb.
Moet die CT normaal ten allen tijde geconnecteerd zijn op de 2 batterijen?
Nee, dit is voor de User Interface (UI), intern tussen de CT en de batt is een andere connectie.Weytens schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:57:
[...]
Ik heb ook regelmatig dat de CT weggaat op 1 van mijn 2 batterijen, en dan plots is ie terug.Merk ik meest wanneer de batterij op stand-by staat.
Moet die CT normaal ten allen tijde geconnecteerd zijn op de 2 batterijen?
Dus dit heeft niks te maken dat die niet geconnecteerd is? Is zowel het lampje opende batterij als in de app dat die CT niet actief staat.SatScan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:59:
[...]
Nee, dit is voor de User Interface (UI), intern tussen de CT en de batt is een andere connectie.
:strip_exif()/f/image/ONdkppAIrwstTnlgXLeMsSLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZPe1QRHccua8NTerE9G4ZFDh.jpg?f=fotoalbum_large)
Per fase ja. Als je ze samen op 3 of meerdere op 1 gaan ze elkaar laden iddDruppeltje_ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:00:
[...]
Maar dan laat jij de MT kijken naar iedere fase apart en niet op de som van fases?
Dit fenomeen heb ik ook, het wifi icoontje is aan, dus hij heeft LAN connectie, maar hij laat de connectie niet zien met de CT, omdat die info van cloud komt, en de marstek niet mee cloud verbonden is... Ik moet hem dan herstarten, v153 zou dat oplossen...Weytens schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:08:
[...]
Dus dit heeft niks te maken dat die niet geconnecteerd is? Is zowel het lampje opende batterij als in de app dat die CT niet actief staat.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Check eens met BT connectie bij de batterij zelf, check dan eens of je CT icoontje actief wordt? Dan heb je idd hetzelfde fenomeen... V153 zou wat cloud connecties oplossen, zodat de weergave in de app beter is
Als je de TS al gelezen had over AI dan kon je al weten dat AI niet zo AI isWargamingPlayer schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:46:
AI wil zeggen dat hij 2u gaat laden bij de opgegeven laagste stroom en limiet al de rest is gewoon NOM.
Het is dus niet dat bij negatieve prijzen de MT ineens niks mag doen, het ding leest gewoon de fasen verschil uit.
Er zijn veel verbeteringen ingediend voor de AI en ik denk dat daar voor MT wel nog heel wat werk in zit.
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Met de HWP1. Met de CT003 of CT002 niet.limwand schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:18:
[...]
Per fase ja. Als je ze samen op 3 of meerdere op 1 gaan ze elkaar laden idd
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ ZP 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V151 + CT003 V115 / 3x Tosot airco
Verbonden met BT blijft de CT uit (zowel op batterij als in app). Ik zit nog op V151, dus hopelijk word dit aangepakt.NoFate schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:59:
[...]
Check eens met BT connectie bij de batterij zelf, check dan eens of je CT icoontje actief wordt? Dan heb je idd hetzelfde fenomeen... V153 zou wat cloud connecties oplossen, zodat de weergave in de app beter is
:strip_exif()/f/image/J5kQWZIh9vaOSR5yorMfUzRK.jpg?f=fotoalbum_large)
In BE zakken de prijzen ook.harrr schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:48:
Iemand een idee wat de levertijd bij Duravolt is? Heb met de Tweakers korting code vorige week besteld en betaald, en deze week heb ik nogsteeds niks vernomen over de levering.
Bij Tubotek 1300€ excl btw min 5% welkomstkorting = 1235€ excl btw maakt 1494€ incl btw en recupel en gratis levering.
Bij stekker-batterij geven ze zelfs laagste prijs garantie…die prijzen nemen toch echt wel een duik met de V3 die komt. Iedereen wil zijn stock kwijt blijkbaar.
Als dat lampje in de app niet groen is of CT led op batterij is uit dan kan je niet NOM draaien, wel manueelWeytens schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:08:
[...]
Dus dit heeft niks te maken dat die niet geconnecteerd is? Is zowel het lampje opende batterij als in de app dat die CT niet actief staat.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zet batterijen en CT op aparte AP, bijvoorbeeld simpel TPlinkje van 25€ en het zal wel werken
Lijkt erop dat overal de prijzen idd dalen! Ik overweeg er eentje bij te kopen. Maar weet iemand of de Marstek Venus E en Duravolt samen te gebruiken zijn? Lijkt me wel, maar wou het toch even checken!
Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/
Het is exact hetzelfde product. Er is geen enkel verschil anders dan het bedrijf dat het levert.harrr schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:19:
In NL is de goedkoopste prijs nu € 1445 incl. P1 meter: https://stapnaarduurzaam....y-thuisbatterij-5-12-kwh/
Lijkt erop dat overal de prijzen idd dalen! Ik overweeg er eentje bij te kopen. Maar weet iemand of de Marstek Venus E en Duravolt samen te gebruiken zijn? Lijkt me wel, maar wou het toch even checken!
Als de wifi ontvangst te laag is, zal die CT ook niet groen worden. Hoe dit komt weet ik niet, maar zoals we weten zijn ze heel gevoelig aan goede wifi ontvangst.Weytens schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:40:
[...]
Verbonden met BT blijft de CT uit (zowel op batterij als in app). Ik zit nog op V151, dus hopelijk word dit aangepakt.[Afbeelding]
Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 3F Sagemcom T211
Mijn modem hangt letterlijk 1 meter van de batterijen en CT.Op mijn 1 batterij heb ik wel connectie met CT, op de andere niet…. En soms gaat die dan weer wel, maar de andere batterij dan weer niet….DSSW schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:12:
[...]
Als dat lampje in de app niet groen is of CT led op batterij is uit dan kan je niet NOM draaien, wel manueel
Zet batterijen en CT op aparte AP, bijvoorbeeld simpel TPlinkje van 25€ en het zal wel werken
4 Juni besteld, op de factuur staat er 16 Juni geleverd.harrr schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:48:
Had ik ook, de 2 batterijen letterlijk naast elkaar, de Telenet router op 2m afstand van de 2 Marsteks en toch viel bij 1 telkens de CT verbinding weg. Kon niet geloven dat het aan de wifi lag maar heb op aanraden van andere tweaker toch maar een TPlinkje gehaald en daar alles opgezet…en draait als een molen nu, met ondertussen 3 Marsteks 😁Weytens schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:25:
[...]
Mijn modem hangt letterlijk 1 meter van de batterijen en CT.Op mijn 1 batterij heb ik wel connectie met CT, op de andere niet…. En soms gaat die dan weer wel, maar de andere batterij dan weer niet….
Heb ook een XT211 en ondertussen ook V115, maar ik vind XT211 niet terug in de lijst. Welke heb jij geselecteerd?DSSW schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:18:
Vandaag na herhaaldelijk melden via de feedback dat de V114 voor de CT003 bij mijn meter niet werkt en dat ik de V32 terug wilde hebben... ze mij nu de V115 gepusht voor de CT003 ipv de V32
V115 ingeladen en meter readings komen binnen, die Sagemcom XT211 wil blijkbaar niet werken met de V114 maar dus wel met de V115.
We zijn weer up and running
Ah, dan heb je idd niet hetzelfde issue als mij, mijn CT lampje brand wel, het is de cloud connectie die niet werkt...Weytens schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:40:
[...]
Verbonden met BT blijft de CT uit (zowel op batterij als in app). Ik zit nog op V151, dus hopelijk word dit aangepakt.[Afbeelding]
Ik heb T211-P1 gekozenBlackShadow schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:45:
[...]
Heb ook een XT211 en ondertussen ook V115, maar ik vind XT211 niet terug in de lijst. Welke heb jij geselecteerd?
Dus gewoon een extra AP en alles daarop zetten ipv op de Telenet modem?DSSW schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:32:
[...]
Had ik ook, de 2 batterijen letterlijk naast elkaar, de Telenet router op 2m afstand van de 2 Marsteks en toch viel bij 1 telkens de CT verbinding weg. Kon niet geloven dat het aan de wifi lag maar heb op aanraden van andere tweaker toch maar een TPlinkje gehaald en daar alles opgezet…en draait als een molen nu, met ondertussen 3 Marsteks 😁
Klopt, zo heb ik het kunnen oplossen, ik heb de TPlink Archer A5 gebruiktWeytens schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:05:
[...]
Dus gewoon een extra AP en alles daarop zetten ipv op de Telenet modem?
[ Voor 7% gewijzigd door DSSW op 08-06-2025 23:12 ]
De default setup gaat uit van 1 sensor die het verbruik doorgeeft. Echter kun je ook de 3 losse fase waardes doorgeven. En niet alleen verbruik, maar ook teruglevering. Lijkt mij dat dat laatste een stuk gedetailleerder is. Hopelijk heeft er iemand hier ervaring mee. Ik kan helaas nog niet testen omdat mijn Marstek pas komende week binnenkomen.
Container draait wel en staat te wachten op een Marstek die verbinding maakt. Maar als ik de log mag geloven kan hij in ieder geval de losse sensor waardes in ieder geval goed uit HA halen
1
2
3
| Testing powermeter configuration... Successfully fetched HomeAssistant powermeter value (filter 0.0.0.0/0): 0.031W | 0.749W | 0.043W |
Ik heb dit in mijn config staan
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| [GENERAL] # Comma-separated list of device types to emulate (ct001, shellypro3em, shellyemg3, shellyproem50) DEVICE_TYPE = ct001,shellypro3em # Skip initial powermeter test on startup SKIP_POWERMETER_TEST = False # Sum power values of all phases and report on phase 1 (ct001 only and default is False) DISABLE_SUM_PHASES = False # Send absolute values (necessary for storage system) (ct001 only and default is False) DISABLE_ABSOLUTE_VALUES = False # Interval for sending power values in seconds (ct001 only and default is 1) POLL_INTERVAL = 1 [HOMEASSISTANT] IP = 192.168.1.XX PORT = 8123 HTTPS = False ACCESSTOKEN = XXX POWER_CALCULATE = True POWER_INPUT_ALIAS = sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l1,sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l2,sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l3 POWER_OUTPUT_ALIAS = sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l1,sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l2,sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l3 |
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Ik heb het even getest, maar gewoon met 1 sensor gewerkt, die zowel negatief kan gaan als er meer opbrengst is als verbruik, werkt even goed.. (alles stond op phase A dan), je stelt de batterij toch in dat hij kijkt naar de sum van alle fases...GAEvakYD schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:48:
Is er iemand die de B2500 emulator heeft draaien en ook een drie fase aansluiting heeft?
De default setup gaat uit van 1 sensor die het verbruik doorgeeft. Echter kun je ook de 3 losse fase waardes doorgeven. En niet alleen verbruik, maar ook teruglevering. Lijkt mij dat dat laatste een stuk gedetailleerder is. Hopelijk heeft er iemand hier ervaring mee. Ik kan helaas nog niet testen omdat mijn Marstek pas komende week binnenkomen.
Container draait wel en staat te wachten op een Marstek die verbinding maakt. Maar als ik de log mag geloven kan hij in ieder geval de losse sensor waardes in ieder geval goed uit HA halen
code:
1 2 3 Testing powermeter configuration... Successfully fetched HomeAssistant powermeter value (filter 0.0.0.0/0): 0.031W | 0.749W | 0.043W
Ik heb dit in mijn config staan
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 [GENERAL] # Comma-separated list of device types to emulate (ct001, shellypro3em, shellyemg3, shellyproem50) DEVICE_TYPE = ct001,shellypro3em # Skip initial powermeter test on startup SKIP_POWERMETER_TEST = False # Sum power values of all phases and report on phase 1 (ct001 only and default is False) DISABLE_SUM_PHASES = False # Send absolute values (necessary for storage system) (ct001 only and default is False) DISABLE_ABSOLUTE_VALUES = False # Interval for sending power values in seconds (ct001 only and default is 1) POLL_INTERVAL = 1 [HOMEASSISTANT] IP = 192.168.1.XX PORT = 8123 HTTPS = False ACCESSTOKEN = XXX POWER_CALCULATE = True POWER_INPUT_ALIAS = sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l1,sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l2,sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l3 POWER_OUTPUT_ALIAS = sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l1,sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l2,sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l3
Als je meerdere batterijen hebt en je wilt nom werken, dat gaat volgens mij niet met de emulator
Volgens mij is v3 nog een grotere besparing in fabricage dan v2 al was en gaat de verkoopprijs waarschijnlijk tegen de €1499 liggen. Uiteindelijk ook wel logisch, maar 1 PCB, half het volume en dikke 10kg minder gewicht bespaart ook.DSSW schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:08:
[...]
die prijzen nemen toch echt wel een duik met de V3 die komt. Iedereen wil zijn stock kwijt blijkbaar.
Ik volg aan een tijdje dit forum en heb er een hoop informatie uitgehaald.
Zelf zoek ik een thuisbatterij omdat ik elk jaar 2800 teruglever(14x430wp panelen nw opstelling) en daarom een dynamisch contract heb gepakt ivm terugleverkosten. (Eigen verbruik rond de 7500 kwh)
Ik ga hier enigzins slim mee om door de auto op de goedkopere uren / zonuren op te laden maar merk daarnaast dat mij dagelijks verbruik het hoogst is in de avonduren. Kijkend naar mijn uur tarieven zit er behoorlijk wat verschil tussen de middag en de avond waarin ik het meest verbruik. Verder heb ik een quatt wp en airco’s die ook stroom gebruiken in de winter ‘s/zomer avonds/‘s nachts.
Ik ben zeer geïnteresseerd in de Marstek, maar begrijp niet zo goed waarom ik momenteel hier niet meer mee kan handelen op de onbalans markt omdat ik vooral in de zomer een overschot aan stroom heb die ik graag ‘s avonds ook grotendeels zou willen ontladen om de volgende dag weer te vullen. Hiermee zou het financieel, dacht ik, nog meer rendement hebben. Voor mijn gevoel vul ik bijv 3 batterijen redelijk snel waarnaar ik in de zomer te weinig verbruik snachts om er een groot deel uit te kunnen halen om vervolgens weer volledig te vullen. Hierdoor is het rendement van 3 batterijen in de zomer voor mijn gevoel te laag.
Ik zie vast iets over het hoofd maar ben even zoekende naar de juiste weg.
Aangezien jullie veel meer kennis en kunde hebben zou ik dankbaar zijn met een goede tip/idee.
Probleem bij mij is dat geen sensor heb die negatief kan worden. Ik heb een "currently_delivered" en "currently_returned" sensor. Het was dus ook een beetje uit armoede wat ik deed. Tot ik zag dat ik ook de totalen delivered en returned ook per fase kon doorgeven. Vandaar dat ik nu dus drie sensoren doorgeef voor afname en drie sensoren voor teruggave. Maar ik heb ik dus geen idee of het negatief effect heeft.NoFate schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:37:
[...]
Ik heb het even getest, maar gewoon met 1 sensor gewerkt, die zowel negatief kan gaan als er meer opbrengst is als verbruik, werkt even goed.. (alles stond op phase A dan), je stelt de batterij toch in dat hij kijkt naar de sum van alle fases...
Als je meerdere batterijen hebt en je wilt nom werken, dat gaat volgens mij niet met de emulator
Ik ga de batterijen uiteindelijk aansturen met modbus.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Wat jij bedoelt kan wel, je kan gewoon "handelen" (Lees: laden bij goedkope uren en ontladen bij dure uren) Dat is echter niet gelijk aan handelen op de onbalansmarkt, dat is een markt waar je als consument niet op kan handelen.Jisnb schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:04:
Goedemorgen!
Zelf zoek ik een thuisbatterij omdat ik elk jaar 2800 teruglever(14x430wp panelen nw opstelling) en daarom een dynamisch contract heb gepakt ivm terugleverkosten. (Eigen verbruik rond de 7500 kwh)
Ik ga hier enigzins slim mee om door de auto op de goedkopere uren / zonuren op te laden maar merk daarnaast dat mij dagelijks verbruik het hoogst is in de avonduren. Kijkend naar mijn uur tarieven zit er behoorlijk wat verschil tussen de middag en de avond waarin ik het meest verbruik. Verder heb ik een quatt wp en airco’s die ook stroom gebruiken in de winter ‘s/zomer avonds/‘s nachts.
Ik ben zeer geïnteresseerd in de Marstek, maar begrijp niet zo goed waarom ik momenteel hier niet meer mee kan handelen op de onbalans markt omdat ik vooral in de zomer een overschot aan stroom heb die ik graag ‘s avonds ook grotendeels zou willen ontladen om de volgende dag weer te vullen. Hiermee zou het financieel, dacht ik, nog meer rendement hebben. Voor mijn gevoel vul ik bijv 3 batterijen redelijk snel waarnaar ik in de zomer te weinig verbruik snachts om er een groot deel uit te kunnen halen om vervolgens weer volledig te vullen. Hierdoor is het rendement van 3 batterijen in de zomer voor mijn gevoel te laag.
Aangezien jullie veel meer kennis en kunde hebben zou ik dankbaar zijn met een goede tip/idee.
https://onbalansmarkt.com.../onbalans-en-energiemarkt
Daar vind je uitleg over verschil EPEX (waar jij je tarieven van ziet en op handelt) vs Onbalansmarkt handel waar Zonneplan, Frank energie etc op kunnen handelen.
[ Voor 63% gewijzigd door Richardoe op 09-06-2025 09:15 ]
Ik kan ook wel 2 MT’s vullen, maar ik krijg ze ‘s nachts niet leeg waardoor dat niet rendabel is. Je kan er ook gewoon 1 of 2 kopen, afhankelijk of je nacht gebruik rond 5 of 10 kWh ligt.Jisnb schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:04:
Goedemorgen!
NL.1xMT5.12(V151)CT003(V114) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Inderdaad, ik heb nu ook 2 batterijen. Zodra het mogelijk wordt om bijvoorbeeld (beperkt) te gaan handelen met de batterijen ga ik overwegen om er nog eentje aan te schaffen.eatme schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:18:
[...]
Ik kan ook wel 2 MT’s vullen, maar ik krijg ze ‘s nachts niet leeg waardoor dat niet rendabel is. Je kan er ook gewoon 1 of 2 kopen, afhankelijk of je nacht gebruik rond 5 of 10 kWh ligt.
De AI functie die dit mogelijk zou maken is nu in ontwikkeling, laten we even afwachten hoe dat verloopt.
Ik heb de hier ingebrachte verbetervoorstellen doorgegeven aan Marstek.
We zijn in afwachting wanneer die worden geïmplementeerd door Marstek.
Tot nu toe hebben ze al verschillende andere ingediende verbeterpunten in de software/firmware verwerkt.
https://docs.google.com/s...WY/edit?pli=1&gid=0#gid=0
Zoals Richardoe aangeeft kan je zelf niet handelen op onbalans, maar slechts op day-ahead. Dit kan je prima doen met een dynamisch contract. En bij een Nederlands contract, kan je zolang je nog kan salderen dit zelfs doen op ingekochte ipv zonnestroom. Je rendement is met een dynamisch contract inderdaad het hoogst wanneer je op de goedkope uren oplaadt en in de dure uren ontlaadt.Jisnb schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:04:
Goedemorgen!
Je zal het alleen zelf moeten gaan programmeren, want de optie zit niet (meer) in de Marstek ingebouwd.
Kun je ze niet samenvoegen in een template sensor?GAEvakYD schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:13:
[...]
Probleem bij mij is dat geen sensor heb die negatief kan worden. Ik heb een "currently_delivered" en "currently_returned" sensor. Het was dus ook een beetje uit armoede wat ik deed. Tot ik zag dat ik ook de totalen delivered en returned ook per fase kon doorgeven. Vandaar dat ik nu dus drie sensoren doorgeef voor afname en drie sensoren voor teruggave. Maar ik heb ik dus geen idee of het negatief effect heeft.
Ik ga de batterijen uiteindelijk aansturen met modbus.
zoals:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| sensor: # Energiegebruik: samenvoegen van piek/daltarieven en netto productie-consumptie berekening - platform: template sensors: dsmr_energy_consumption: friendly_name: 'Energieverbruik' unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1')|float) + (states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2')|float) }}" device_class: energy dsmr_energy_production: friendly_name: Energieproductie unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1')|float + states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2')|float }}" device_class: energy dsmr_energy_total: friendly_name: Netto energieverbruik unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1')|float + states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2')|float - states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1')|float - states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2')|float }}" device_class: energy dsmr_power_total: friendly_name: Aktuele power unit_of_measurement: W value_template: "{{ (states('sensor.electricity_meter_energieverbruik')|float - states('sensor.electricity_meter_energieproductie')|float ) |round(0) }}" device_class: power dsmr_power_l1: friendly_name: Aktuele power L1 unit_of_measurement: W value_template: "{{ (states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1')|float *1000 - states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1')|float *1000) |round(0) }}" device_class: power dsmr_power_l2: friendly_name: Aktuele power L2 unit_of_measurement: W value_template: "{{ (states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l2')|float *1000 - states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l2')|float *1000) |round(0) }}" device_class: power dsmr_power_l3: friendly_name: Aktuele power L3 unit_of_measurement: W value_template: "{{ (states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l3')|float *1000 - states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l3')|float *1000) |round(0) }}" device_class: power |
Ik kan er ook meerdere vullen op een zonnige dag maar krijg ze nooit leeg in de zomer, nacht verbruik 3Kw,eatme schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:18:
[...]
Ik kan ook wel 2 MT’s vullen, maar ik krijg ze ‘s nachts niet leeg waardoor dat niet rendabel is. Je kan er ook gewoon 1 of 2 kopen, afhankelijk of je nacht gebruik rond 5 of 10 kWh ligt.
In de winter zal het anders zijn op bewolkte dagen krijg ik het niet vol met 3Kwp op het dak. Dus tegen najaar kijken om 800W stekker zonnepanelen op tuinhuis bij te plaatsen west georiënteerd.
Ga me niet bezig houden met handelen, gewoon zoveel mogelijk eigen opbrengst gebruiken NOM.
[ Voor 6% gewijzigd door tinamar op 09-06-2025 09:57 . Reden: bijgevoegd en leestekens ]
Zeker is dat een optie. Ik heb vooral geen idee wat het verschil is hoe die B2500 container om gaat met wat je aanlevert. Je zou denken dat het alleen maar prettig is als je niet het cumulatieve vermogen doorgeeft, maar dat je het vermogen op de losse fases doorgeeft. Maar geen idee of hij hier überhaupt iets mee doet.AUijtdehaag schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Kun je ze niet samenvoegen in een template sensor?
Ga komende week wel even testen als ik de Marsteks heb. En als dit niet werkt, dan maak ik inderdaad een template sensor in HA aan en geef ik die door. Al hoop ik dat ik snel de Modbus besturing gereed hebt en dan is de B2500 sowieso van minder belang.
Op lijn 83 zie ik staan: Ethernet aansluiting op batterij ---> gerealiseerdSatScan schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:32:
[...]
Tot nu toe hebben ze al verschillende andere ingediende verbeterpunten in de software/firmware verwerkt.
https://docs.google.com/s...WY/edit?pli=1&gid=0#gid=0
Wanneer is dit aangepast ?
BE 2 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E360 1P
Zou mogelijk in v3 zitten.macedpo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:25:
[...]
Op lijn 83 zie ik staan: Ethernet aansluiting op batterij ---> gerealiseerd
Bedankt voor je reactie! Onbalansmarkt is idd niet wat ik bedoel na alles gelezen te hebben. Wat jij aangeeft zoek ik inderdaad, het ontladen tijdens de “dure uren” in de zomer om toch een beetje te verdienen/besparen, om volgende dag weer te vullen. Maar als ik het goed lees kan dit alleen maar handmatig door, denk ik, tijdschema’s in te laden. De AI modus doet dit dus niet wat ik zelf eigenlijk jammer vind aangezien dit volgens mij bij vorige versies wel kon. Het handmatig instellen is voor mij denk ik nog iets te ver van me huis qua technische input. Kan minder batterijen nemen maar in de winter (goedkoper bijladen) met de warmtepomp en eventueel gedeelte wellicht voor de auto maak ik 15 kwh wel op.Richardoe schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:14:
[...]
Wat jij bedoelt kan wel, je kan gewoon "handelen" (Lees: laden bij goedkope uren en ontladen bij dure uren) Dat is echter niet gelijk aan handelen op de onbalansmarkt, dat is een markt waar je als consument niet op kan handelen.
https://onbalansmarkt.com.../onbalans-en-energiemarkt
Daar vind je uitleg over verschil EPEX (waar jij je tarieven van ziet en op handelt) vs Onbalansmarkt handel waar Zonneplan, Frank energie etc op kunnen handelen.
Bedankt voor de info! Ja zonde dat die optie er automatisch niet meer inzit. Programmeren voor mij net even te ingewikkeld. De duurdere batterijen kunnen dit wel lees ik, maar de Marstek is prijs / kwaliteit momenteel lijkt mij een hele goede keuze.pascallj schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:34:
[...]
Zoals Richardoe aangeeft kan je zelf niet handelen op onbalans, maar slechts op day-ahead. Dit kan je prima doen met een dynamisch contract. En bij een Nederlands contract, kan je zolang je nog kan salderen dit zelfs doen op ingekochte ipv zonnestroom. Je rendement is met een dynamisch contract inderdaad het hoogst wanneer je op de goedkope uren oplaadt en in de dure uren ontlaadt.
Je zal het alleen zelf moeten gaan programmeren, want de optie zit niet (meer) in de Marstek ingebouwd.
Qua 5kwh zou het nog steeds prima werken, 10 ook nog wel, maar om in de zomer alles uit de panelen te halen moeten ze eigenlijk kunnen ontladen in de duurdere uurtjes idd
:strip_exif()/f/image/3rn4YRdhNc5qmmSfImUKOlW0.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/7lmYdU6K4Ixw4N6SuHEI4sXo.png?f=user_large)
Nu geen terugleverkosten a €0,11 per kwh = €32,56, maar wel €4,95 extra kosten voor Dynamisch.
Resultaat in de maand mei =
Vast contract >>>> €34,21 - €81,43 - 11,33 (vaste lasten) + €32,56 = - €25,99
Dynamisch_ >>>> €21,40 - €49,67 - 11,33 (vaste lasten) + € 4,95 = - €34.65
Ook nog interessant: Verbruik vergelen met vorig jaar:
:strip_exif()/f/image/E5PsvrrLK1AcNjvy6yfmYnMn.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Ellroe32 op 09-06-2025 17:02 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Ik zit in eenzelfde situatie, ook net boven de 3Kwp (3080watt) op het dak West gericht, en nu echt ideaal! Genieten! Maar in de wintermaanden gaan we nog koud zweet krijgen. Waarom zou jij je extra stekker panelen West plaatsen? Ik ben hier hetzelfde van plan maar ik zou net volledig zuid willen gaan om de batterij zo snel mogelijk vol te krijgen vanaf er zon is. In de mindere maanden gaan we echt de batterij als buffer moeten gebruiken. Vandaar mijn idee om puur zuid te gaan? Of mis ik ergens iets?tinamar schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:49:
[...]
Ik kan er ook meerdere vullen op een zonnige dag maar krijg ze nooit leeg in de zomer, nacht verbruik 3Kw,
In de winter zal het anders zijn op bewolkte dagen krijg ik het niet vol met 3Kwp op het dak. Dus tegen najaar kijken om 800W stekker zonnepanelen op tuinhuis bij te plaatsen west georiënteerd.
Ga me niet bezig houden met handelen, gewoon zoveel mogelijk eigen opbrengst gebruiken NOM.
Iemand anders dit ook bemerkt?
:strip_exif()/f/image/ljjCuODJ3rRHzRwT2DpSQfzX.jpg?f=fotoalbum_large)
Medicijnman
Ben ook aan wachten op een intelligentere AI instelling om met dynamisch om te gaan.
Tot nu toe is voor mij de manual mode het meest effectiefst gebleken:
Van 13:00-18:00 laden met 1600 watt. (geen 2500 vanwege geluid ventilator en toch efficiënt)
Van 19:00- 23:59 ontladen met 800 watt.
Van 02:00-05:00 laden met 1500 watt staat klaar voor de winter, maar nu nog gedeactiveerd.
Van 6:00-10:00u ontladen met 800 watt. (Momenteel doet deze bijna niets omdat de accu dan nagenoeg leeg is.
Afgelopen dagen wel een aantal keren de start van de ontlaadtijd van 19:00 naar 20:00u aangepast en de eindtijd van 23:59 naar 22:59, afhankeijk van de prijzen.
De ontlaadperiode van 6:00-10:00u heeft dan iets meer te doen.
Zo kun je per dag eventueel een kleine optimalisatie doen, echter het hoeft niet per se. De grote lijn werkt nu zo in de zomerperiode.
In de winterperiode is er een ander patroon, waarbij in de nacht vooral goedkope (wind)stroom is.
Herfst en voorjaar zit daar een beetje tussenin.
Ik doe het ook ongeveer op deze manier maar eigenlijk is het nog net niet rendabel genoeg om het een goede investering te noemen. Tvt zal rond de 8 jaar liggen vermoed ik. Vraag is alleen een beetje wat dadelijk gaat gebeuren na afschaffen salderen; indien je dan niks meer krijg voor je zonnestroom zou de tvt nog iets kunnen zakken naar 6-7 jaar. Maar dan moet je wel de optie hebben om hem alleen met zonnestroom te laden..UsernameIsInUse schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:32:
Hier ook 3 Marsteks met een dynamisch tarief.
Ben ook aan wachten op een intelligentere AI instelling om met dynamisch om te gaan.
Van 13:00-18:00 laden met 1600 watt. (geen 2500 vanwege geluid ventilator en toch efficiënt)
Van 02:00-05:00 laden met 1500 watt staat klaar voor de winter, maar nu nog gedeactiveerd.
Van 6:00-10:00u ontladen met 800 watt. (Momenteel doet deze bijna niets omdat de accu dan nagenoeg leeg is.
Afgelopen dagen wel een aantal keren de start van de ontlaadtijd van 19:00 naar 20:00u aangepast en de eindtijd van 23:59 naar 22:59, afhankeijk van de prijzen.
Zo kun je per dag eventueel een kleine optimalisatie doen, echter het hoeft niet per se. De grote lijn werkt nu zo in de zomerperiode.
In de winterperiode is er een ander patroon, waarbij in de nacht vooral goedkope (wind)stroom is.
Nu kan dat in de NOM functie ook wel maar dan zakt de RTE naar 60 - 70% heb ik begrepen.
Tegenwoordig is het helaas zo dat vele producten met half ontwikkelde software worden verkocht.
Ik ben benieuwd naar hoe (snel) de V3 op korte stroom pieken van gebruikers én van eigen PV stroom zal reageren.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ehhhh. Met een dynamisch tarief is het beste om gewoon met een zo hoog mogelijk vermogen te laden en ontladen. Als het prijsverschil zeg maar minimaal 10ct verschilt en als je voor de opbrengsten gaat. In NL.UsernameIsInUse schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:32:
Hier ook 3 Marsteks met een dynamisch tarief.
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Vind de problemen wel meevallen (niet erger dan andere thuisbatterijen). Software kan wat beter en uitgebreider wel.natural colour schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:17:
Als ik het zo lees zijn aardig wat gebruikers met probleempjes, hopelijk dat die met de up-coming V3 getackeld worden.
Tegenwoordig is het helaas zo dat vele producten met half ontwikkelde software worden verkocht.
Ik ben benieuwd naar hoe (snel) de V3 op korte stroom pieken van gebruikers én van eigen PV stroom zal reageren.
Als je denkt dat v3 beter en sneller gaat zijn vrees ik daar eerlijk gezegd voor. Alles draait (net zoals bij v2) om kostenreductie. Men heeft waarschijnlijk gezien dat de batterij gerust wat warmer mag worden (dus reductie interne ruimte en heatsink), weg met muurbeugel en top handvaten, weg met wielen, etc.
Het ontwerp is zo radicaal anders (zoals alles op 1 PCB) dan v2 dat ik eerder meer kinderziektes verwacht dan omgekeerd. Misschien heb je dan liever een v4
[ Voor 8% gewijzigd door Avenger 2.0 op 09-06-2025 18:29 ]
10 ct verschil is te weinig.Ellroe32 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:25:
[...]
Ehhhh. Met een dynamisch tarief is het beste om gewoon met een zo hoog mogelijk vermogen te laden en ontladen. Als het prijsverschil zeg maar minimaal 10ct verschilt en als je voor de opbrengsten gaat. In NL.
Stel je laad de Marstek met 5kw a 15 cent = 75 cent
Ontladen is dan 4kw a 25 cent = 100 cent
Stel je doet dit een jaar 365 * 25 cent = €91,25.
Als Marstek is aangeschaft voor €1500 is de TVT daar mee 16+ jaar. Zo lang red de accu het waarschijnlijk niet eens.
Problemen? Niks problemen, werkt hier perfect met 3 MT’s zowel met CT003, met Shelly als met HWP1, bij die laatste 2 CT’s moet je wel werken naar regeling elk op zijn eigen fase.natural colour schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:17:
Als ik het zo lees zijn aardig wat gebruikers met probleempjes, hopelijk dat die met de up-coming V3 getackeld worden.
Enige zinvolle manier is combinatie van PIB met voldoende PV productie. Dat zou de uiteindelijke bedoeling moeten zijn. Dan ben je ecologisch goed bezig 😎Gohf046 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:40:
[...]
10 ct verschil is te weinig.
Stel je laad de Marstek met 5kw a 15 cent = 75 cent
Ontladen is dan 4kw a 25 cent = 100 cent
Stel je doet dit een jaar 365 * 25 cent = €91,25.
Als Marstek is aangeschaft voor €1500 is de TVT daar mee 16+ jaar. Zo lang red de accu het waarschijnlijk niet eens.
Maar ok dan is het nog niet echt rendabel? Want de 5kw die je nu in je PIB stopt had je anders verkocht voor 10 - 15 cent.DSSW schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:43:
[...]
Enige zinvolle manier is combinatie van PIB met voldoende PV productie. Dat zou de uiteindelijke bedoeling moeten zijn. Dan ben je ecologisch goed bezig 😎
En nu krijg je er 4 kw op een later moment voor terug dan is is zeg gem. 30 cent waard? en dan moet je ook al die kw's dan kunnen opmaken.
Als je hem bijv. op NOM zet is het gemiddeld misschien maar 25 cent per kw en zak je RTE ook nog eens naar zeg gem ~65% dus dan heb je 3.5 kw x 25 cent = 88 cent, - 50 á 75 cent bij normale verkoop dan zit je nog maar op 13 á 38 cent rendement.
Ik kan je argwaan enigszins begrijpen want ik was een paar maanden geleden ook sceptisch. Ondertussen heb ik er 2 staan...natural colour schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:17:
Zowel bestelling, bezorging en indienststelling verliepen zonder problemen. Tot hiertoe loopt alles gesmeerd. Hier 1 fase aansluiting en werk gewoon op NoM. De MT's doen wat ze moeten doen. De FW van zowel app als batterij worden regelmatig bijgewerkt en vragen via de "feedback" worden vlug beantwoord.
BE 2 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E360 1P
Ik krijg in BE amper 2 cent voor een kWh die ik injecteer maar moet meer dan 30 cent per kWh betalen voor elke kWh die ik uit het net haal…niet rendabel dan? Op minder dan 6 jaar zijn mijn 3 MT’s terugverdiend met max gebruik van mijn opgewekte PV😎Gohf046 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:58:
[...]
Maar ok dan is het nog niet echt rendabel? Want de 5kw die je nu in je PIB stopt had je anders verkocht voor 10 - 15 cent.
En nu krijg je er 4 kw op een later moment voor terug dan is is zeg gem. 30 cent waard? en dan moet je ook al die kw's dan kunnen opmaken.
Als je hem bijv. op NOM zet is het gemiddeld misschien maar 25 cent per kw en zak je RTE ook nog eens naar zeg gem ~65% dus dan heb je 3.5 kw x 25 cent = 88 cent, - 50 á 75 cent bij normale verkoop dan zit je nog maar op 13 á 38 cent rendement.
Ja als zonnestroom niks/weinig oplevert kan het zeker wel rendabel zijn!DSSW schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:13:
[...]
Ik krijg in BE amper 2 cent voor een kWh die ik injecteer maar moet meer dan 30 cent per kWh betalen voor elke kWh die ik uit het net haal…niet rendabel dan? Op minder dan 6 jaar zijn mijn 3 MT’s terugverdiend met max gebruik van mijn opgewekte PV😎
Feiten zeggen meer dan...natural colour schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:17:
Hoeveel beter wil jij het hebben?
Ik daag elk ander systeem uit om dit te halen!
/f/image/S6i1kzX1uagzx7aF8MWMmGvY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 09-06-2025 20:05 ]
Juist bij een dynamisch contract kan je toch niet met een gemiddeld tarief rekenen? Je zal je gebruik (middels 1 of meer MT's) aanpassen aan het dan geldende uurtariefEllroe32 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:27:
Vandaag eens gekeken naar mijn dynamische contract en dit vergeleken met een vast contract met €0,28 normaal en €0,26 laag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu geen terugleverkosten a €0,11 per kwh = €32,56, maar wel €4,95 extra kosten voor Dynamisch.
Resultaat in de maand mei =
Vast contract >>>> €34,21 - €81,43 - 11,33 (vaste lasten) + €32,56 = - €25,99
Dynamisch_ >>>> €21,40 - €49,67 - 11,33 (vaste lasten) + € 4,95 = - €34.65
Ook nog interessant: Verbruik vergelen met vorig jaar:
[Afbeelding]
Nou dat kan nog wel wat strakker met 0.1 kWh verbruik vs 0.6 kWhSatScan schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:04:
[...]
Feiten zeggen meer dan...
Hoeveel beter wil jij het hebben?
Ik daag elk ander systeem uit om dit te halen!
[Afbeelding]
/f/image/gKBslfrbU4uK0AhCNv5Xthr4.png?f=fotoalbum_large)
Lekker! Ik heb sinds ruim een week de Marstek 5.12 draaien. Daarmee verschillende programma's geprobeerd (ai en manual) maar ik denk dat ik de conclusie weet: met Home Assistant is het beste mogelijk.AUijtdehaag schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:14:
[...]
Nou dat kan nog wel wat strakker met 0.1 kWh verbruik vs 0.6 kWh
Klopt dat en is daar per se die modbus chip voor nodig?
24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Ik heb op emulatie gedraaid met B2500 (HW p1 gegevens uit HA) en door marstek de batterij geregeld, maar daarmee kom ik toch op ongunstigere resultaten uit. (wat @SatScan ook laat zien)
Scheelt toch wel een 0.5 kWh per dag ongunstiger.
Voor mij werkt modbus (Atom s3 lite met aangepaste rs485 base) het beste.
In combinatie met een Nodered flow voor de NOM regeling.
Ik log ook alles naar PVO
Daarmee zou je onderling ook nog kunnen vergelijken tussen gebruikers indien "consumption" openbaar staat.
:strip_exif()/f/image/PMuB8oBBXIGlTlS8ansxXxO4.jpg?f=fotoalbum_large)
En naar influxdb/grafana:
https://snapshots.raintan...qtLLaArQKREkWoHrrJlhJSHhu
[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2025 20:35 ]
Ik probeerde een vergelijk te trekken: ik heb nu een dynamisch contract, maar stel ik was bij mijn vaste contract gebleven, met €0,28 cent. Dus idd daar niet met gemiddeld tarief gerekend. Tussentijdse conclusie: €9,- goedkoper, meer eigen gebruik van de zon (door MT), minder geld opbrengst voor opgewekte verkoop zon. (Dat was al duidelijk, maar nu ook in cijfers. Dit vergeet je nog wel eens. Je denkt alleen aan goedkoper inkopen, maar niet aan lagere prijs voor de zon)RF1000 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:06:
[...]
Juist bij een dynamisch contract kan je toch niet met een gemiddeld tarief rekenen? Je zal je gebruik (middels 1 of meer MT's) aanpassen aan het dan geldende uurtarief
Gen3 van Marstek Venus batterij die in Q4 verwacht wordtmacedpo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:25:
[...]
Op lijn 83 zie ik staan: Ethernet aansluiting op batterij ---> gerealiseerd
Of is die modbus aansluiting echt de enige optie?
[ Voor 3% gewijzigd door Chewmonkey op 09-06-2025 20:38 ]
24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Zie ook de TS
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Ik had al een HW p1.
Omdat die niet goed gevonden werd door de marstek app (schuurtje meterkast wifi probleem?) heb ik de B2500 emulatie geprobeerd met de HW P1. Dan ziet de Marstek App een shellypro3em.
Dit werkte prima tot voor kort bij mij (app update? broken? geen idee nog buggy app, hij doet het weer)
Maar omdat het toch ongunstiger was dan de modbus sturing (met omgebouwd nodered script van @Babavers gebruik ik alleen nog die optie.
Modbus aansluiting is ook simpel te verwezelijken als je al home assistant hebt draaien. Plug en pray.
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2025 20:55 ]
Dat laatste wordt idd nog wel eens vergeten.Ellroe32 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:30:
[...]
Ik probeerde een vergelijk te trekken: ik heb nu een dynamisch contract, maar stel ik was bij mijn vaste contract gebleven, met €0,28 cent. Dus idd daar niet met gemiddeld tarief gerekend. Tussentijdse conclusie: €9,- goedkoper, meer eigen gebruik van de zon (door MT), minder geld opbrengst voor opgewekte verkoop zon. (Dat was al duidelijk, maar nu ook in cijfers. Dit vergeet je nog wel eens. Je denkt alleen aan goedkoper inkopen, maar niet aan lagere prijs voor de zon)
Twijfel zelf ook nog of ik met 2 MT's eind dit jaar nog voor een vast contract (NOM) ga of toch dynamisch. Die AI functie werkt nog niet optimaal alles ik hier zo lees
Ik begreep van de groene nerds dat terugleververgoeding bij een vast contract ongeveer een kwart cent is en bij een dynamisch contract 6 ct. iets om rekening mee te houden. AI …. je kan beter investeren in de modbus aansluiting.RF1000 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:11:
[...]
Dat laatste wordt idd nog wel eens vergeten.
Twijfel zelf ook nog of ik met 2 MT's eind dit jaar nog voor een vast contract (NOM) ga of toch dynamisch. Die AI functie werkt nog niet optimaal alles ik hier zo lees
[ Voor 5% gewijzigd door Ellroe32 op 09-06-2025 22:18 ]
Hier ligt het dak al 15 jaar aardig vol op zuid, goedkoopste oplossing om bij te plaatsen is zelf 2 500+Wp op het tuinhuis met stekker omvormer dan heb ik in de namiddag/avond nog wat extra als de zon op het dak weg is.The_Belgian_GST schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:25:
[...]
Ik zit in eenzelfde situatie, ook net boven de 3Kwp (3080watt) op het dak West gericht, en nu echt ideaal! Genieten! Maar in de wintermaanden gaan we nog koud zweet krijgen. Waarom zou jij je extra stekker panelen West plaatsen? Ik ben hier hetzelfde van plan maar ik zou net volledig zuid willen gaan om de batterij zo snel mogelijk vol te krijgen vanaf er zon is. In de mindere maanden gaan we echt de batterij als buffer moeten gebruiken. Vandaar mijn idee om puur zuid te gaan? Of mis ik ergens iets?
Moet voor +/- €400 wel te doen zijn.
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.