Als je hier de verschillen van de energiemeters (wat zijn de DSMR versies, 10. 5 en 1 sec respons) in verwerkt kan deze post aan de TS worden toegevoegd als achtergrond informatie.BeeEnergy schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:15:
Wie weet een verduidelijking t.a.v. NOM:
Nul Op Meter, betekent niet dat er aan het einde van de dag precies 0.0 kWh max gehaald is van het elektriciteitsnet. Het is dat de batterij of batterijen aan de hand van het gebruik voorkomen dat er elektriciteit van het elektriciteitsnet gehaald moet worden.
Afhankelijk van je apparatuur is dat prima te doen tot uitdagend.
De magnetron wordt al vaak genoemd. Ik heb nog wat andere apparatuur die erg wisselend elektriciteit gebruikt. Als de variatie per seconden uiteindelijk op de slimme meter tussen b.v. 100 Watt opnemen / 100 Watt terugleveren varieert, dan is dit niet direct door de batterij mogelijk om te compenseren. We zien vaak de 6 seconden vertraging.
Dus de batterij is dan per definitie te laat en elke cyclus probeert weer te compenseren.
De HW P1 geeft gewoon het huidige gebruik per fase door (en het totaal over 3 fasen).
De CT003 (geen ervaring met CT002, maar doet hetzelfde) tezamen met de batterijen rekenen het huidige gebruik om naar de waarden per batterij om te compenseren. 1 batterij zal dus eenvoudiger NOM kunnen draaien dan 2 of 3 of meer. Omdat daar telkens (elke cyclus) een berekening gemaakt moet worden welke batterij hoeveel moet leveren/opnemen. En bij elke berekening zullen er afwijkingen optreden.
Als er een stabiel gebruik is (waarde langere tijd geldig), dan is het eenvoudig voor de batterij/batterijen om ook richting de 0 kWh van het elektriciteitsnet te komen (ik schrijf bewust: 0 kWh en niet 0.0 kWh, want dit laatste kan bijna niet met de 5 seconden vertraging. Dan moet het gebruik erg stabiel zijn).
Mijn dagelijks gebruik van het elektriciteitsnet over 3 maanden ligt tussen 0.1 kWh en 1.0 kWh (de laatste maand met 2 batterijen en ik zie dan ook iets hogere waarden, maar nog steeds 1.0 kWh max).
Wat ik zelf heel erg goed vind.
Dank!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+