Acties:
  • 0 Henk 'm!
BeeEnergy schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:15:
Wie weet een verduidelijking t.a.v. NOM:

Nul Op Meter, betekent niet dat er aan het einde van de dag precies 0.0 kWh max gehaald is van het elektriciteitsnet. Het is dat de batterij of batterijen aan de hand van het gebruik voorkomen dat er elektriciteit van het elektriciteitsnet gehaald moet worden.
Afhankelijk van je apparatuur is dat prima te doen tot uitdagend.

De magnetron wordt al vaak genoemd. Ik heb nog wat andere apparatuur die erg wisselend elektriciteit gebruikt. Als de variatie per seconden uiteindelijk op de slimme meter tussen b.v. 100 Watt opnemen / 100 Watt terugleveren varieert, dan is dit niet direct door de batterij mogelijk om te compenseren. We zien vaak de 6 seconden vertraging.
Dus de batterij is dan per definitie te laat en elke cyclus probeert weer te compenseren.

De HW P1 geeft gewoon het huidige gebruik per fase door (en het totaal over 3 fasen).
De CT003 (geen ervaring met CT002, maar doet hetzelfde) tezamen met de batterijen rekenen het huidige gebruik om naar de waarden per batterij om te compenseren. 1 batterij zal dus eenvoudiger NOM kunnen draaien dan 2 of 3 of meer. Omdat daar telkens (elke cyclus) een berekening gemaakt moet worden welke batterij hoeveel moet leveren/opnemen. En bij elke berekening zullen er afwijkingen optreden.

Als er een stabiel gebruik is (waarde langere tijd geldig), dan is het eenvoudig voor de batterij/batterijen om ook richting de 0 kWh van het elektriciteitsnet te komen (ik schrijf bewust: 0 kWh en niet 0.0 kWh, want dit laatste kan bijna niet met de 5 seconden vertraging. Dan moet het gebruik erg stabiel zijn).

Mijn dagelijks gebruik van het elektriciteitsnet over 3 maanden ligt tussen 0.1 kWh en 1.0 kWh (de laatste maand met 2 batterijen en ik zie dan ook iets hogere waarden, maar nog steeds 1.0 kWh max).
Wat ik zelf heel erg goed vind.
Als je hier de verschillen van de energiemeters (wat zijn de DSMR versies, 10. 5 en 1 sec respons) in verwerkt kan deze post aan de TS worden toegevoegd als achtergrond informatie.

Dank!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-10 09:21
Hier heel even opmerken dat de problemen met de nieuwe app versie deze week ZEER SNEL zijn aangepakt.
App opent nu mooi met verbonden batterij, naar de gegeven op het beginscherm kijk ik niet ( te kleine tekst LOL) mag gezegd dat dit knap is van Marstek om snel te schakelen op issues.

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:14
Wat mij opvalt is als ik met de app in de CT003 kijk dan updaten de gegevens elke seconde. Als ik dan de accu open in de app en dan in de CT kijk met de knop links onder, dan updaten daar de gegevens van de CT003 elke 6 sec.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1t2MZqvktktzjn8oEDUOxrik88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nzse5D2CDv296E845JFR5E36.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat bij iedereen zo en weet iemand de reden? Het lijkt erop dat de CT003 zijn waarden maar eens in de 6 seconden naar de accu stuurt.

[ Voor 33% gewijzigd door eatme op 07-06-2025 14:23 ]

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eatme schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:21:
Wat mij opvalt is als ik met de app in de CT003 kijk dan updaten de gegevens elke seconde. Als ik dan de accu open in de app en dan in de CT kijk met de knop links onder, dan updaten daar de gegevens van de CT003 elke 6 sec.
[Afbeelding]

Is dat bij iedereen zo en weet iemand de reden? Het lijkt erop dat de CT003 zijn waarden maar eens in de 6 seconden naar de accu stuurt.
Bij mij identiek hetzelfde. Reden?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:14
[Afbeelding]

Heb je geen energie socket? Dan zie je toch of de batterij maar elke 6 sec update... Volgens mij is het puur de app die maar gewoon om de 6 sec refreshed

Maak anders eens connectie via bluetooth, mSS is het dan anders...

[ Voor 4% gewijzigd door NoFate op 07-06-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
NoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Heb je geen energie socket? Dan zie je toch of de batterij maar elke 6 sec update... Volgens mij is het puur de app die maar gewoon om de 6 sec refreshed

Maak anders eens connectie via bluetooth, mSS is het dan anders...
Verbinding is via Bluetooth. Ik heb er geen socket tussen maar ik ga kijken of ik het in domoticz kan zien.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Bij mij identiek hetzelfde. Reden?
Zijn verschillende;

de refresh tijd van je energiemeter
de refresh tijd voor de UI
de communicatie van de UI verloopt via de server en niet lokaal
de communicatie tussen batterij en CT is separaat
het aantal updates dat de batt verstuurt naar de server/app is lager dan voor de interne sturing met CT
prioritering data verwerking ligt bij samenwerking tussen batt en CT

Kort en goed je kunt de app niet als meter gebruiken voor dit, ik zie in HA per 3 sec veranderingen in waarden met mijn 1sec energiemeter.

[ Voor 30% gewijzigd door SatScan op 07-06-2025 14:56 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 10:30
S2S schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:24:
[...]

Mensen moeten er niet micro gefocust op zijn. Dat is meer het probleem . En naar een week of maand kijken .Als er maar 0 op de rekening staat. Bij wijze van, in ieder geval lager dan zonder batterij.

Dit is mijn dag tot nu toe: (bewolking en wat zon)
[Afbeelding]

Het maakt met een dynamisch contract niet uit of hij het compenseert met extra ontladen naar het net.
Lees ik het nu goed dat in ruim 12 uur tijd 0,7kWh van het grid is gehaald? Dat is een continu gemiddelde van meer dan 55 watt. Zo te zien stuurt hij ook 0,8kWh náár de grid in hetzelfde tijdsbestek. Dan zit de aansturing van de Marstek dus gemiddeld meer dan 100watt af van het daadwerkelijk verbruik. Dat valt mij dan toch wel wat tegen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Die broadcast elke minuut (of twee à drie) is een poging een CT te ontdekken, begrijp ik?
Kun je dat ook ergens uitschakelen? (Het blokkeringslog van m'n switch loopt er maar mee vol..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scooper schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:10:
[...]

Lees ik het nu goed dat in ruim 12 uur tijd 0,7kWh van het grid is gehaald? Dat is een continu gemiddelde van meer dan 55 watt. Zo te zien stuurt hij ook 0,8kWh náár de grid in hetzelfde tijdsbestek. Dan zit de aansturing van de Marstek dus gemiddeld meer dan 100watt af van het daadwerkelijk verbruik. Dat valt mij dan toch wel wat tegen.
Dat hoeft natuurlijk niet. Het kan ook zijn dat er gewoon langdurig meer verbruik is dan 800/2500 W en meer opwek dan 2500 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:54
[...]

Ik denk dat het er aan ligt of je veel verschillende momenten hebt waarop veel vermogen wordt gevraagd. Het duur zo'n 6-10 seconden voordat de batterij reageert. Hier een voorbeeld bij mij op een "makkelijke" dag voor de batterij. Verbuik over 24 uur is 0,19kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU0MH-M0wlfs0YyHcw6upUK3R2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RtyR22zJvIzrFEtCJJyrJWqr.png?f=fotoalbum_large

2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04:29
[...]

Is voornamelijk wel afhankelijk welke apparaten er aan staan en hoe deze invloed hebben op de verbruikspieken. De batterij reageert daarop maar niet op de seconde. 0,7kWh op 12u tijd vind ik persoonlijk toch zeer netjes. Dan praten we over paar cent. Heb zo'n beetje de indruk dat er toch velen zijn die onrealistische verwachtingen hebben en die NOM ook echt 0,0 verwachten.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hangt af van uw verbruik.

Voor mij telt mijn zelfredzaamheid van mijn PV productie.
Als ik op een dag 30 tot 35 kwh verbruik en ik haal maar 1 kwh uit het net en de rest uit de PV en stuur amper een kwh terug in het net zoals vandaag de realiteit is bij mij dan vind ik de werking heel vet.

Zelfredzaamheid van 97% is niet zo slecht denk ik dan, zeker niet bij die wisselende PV productie vandaag die vliegt van bijna niks naar 8500W en een verbruik dat schommelt rond de 6000w (EV laden en boiler laden)...en dat vangen die 3 Marstekjes allemaal op met instelling 2500w

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Gerelateerd waaraan valt het tegen? Welke batterij systeem doet het beter dan dit?
Ik heb minder apparaten met hoge wattages en zit op 0.6KWh grid afname per 24u...

Het is maar wat je energieprofiel is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrkfKQR2KdD1nYUsu6P6AQQNodI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S6i1kzX1uagzx7aF8MWMmGvY.png?f=fotoalbum_large

Laat ik eens de mei maand van vorig jaar zonder batterij en nu met batterij delen.
Dan zie je het verschil... >20kwh komt van het laden EV. Dan schakelt Home Assist de batterij op standby (manueel zonder opdracht), de Wallbox laad dan mijn EV met zonne-energie en als er even te weinig vermogen is wordt het aangevuld met vermogen van de grid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43FSItQOZ_EOQef5OjQtNEjRwtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhduap5j1qGO11Lqvc6WIxCk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door SatScan op 07-06-2025 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Och ja een dag zoals gister en dan met de shelly en dus niet met de ct003 of HWp1.
De shelly wijkt zo'n 15 watt af dus nul wordt het hier nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmSzMgR_U4tytobXtcfjwejpW7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kckGMp14BZe27J8LM9MsyO9i.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf voorlopig maar tevreden denk ik.

En nog eens zonder de zonvebruik dus gewoon wat de meter ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJDnVffAoieenjfa3oXj3W29HBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/849vmijAg2yG1a12wgn6Ogcp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald.42 op 07-06-2025 17:40 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-10 17:13
Eigenaren van een Passief-huis willen maar al te graag volledig Off-Grid zijn.. of zo lang mogelijk.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eatme
SatScan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:48:
[...]

Zijn verschillende;

de refresh tijd van je energiemeter
de refresh tijd voor de UI
de communicatie van de UI verloopt via de server en niet lokaal
de communicatie tussen batterij en CT is separaat
het aantal updates dat de batt verstuurt naar de server/app is lager dan voor de interne sturing met CT
prioritering data verwerking ligt bij samenwerking tussen batt en CT

Kort en goed je kunt de app niet als meter gebruiken voor dit, ik zie in HA per 3 sec veranderingen in waarden met mijn 1sec energiemeter.
Ik heb een packet-trace gemaakt tussen de CT003 en Accu en ik zie dat er elke 4 sec. 2 x een identiek pakketje met waarden van de CT naar de accu gaat. Dit bestaat uit de vermogens op de fasen (-2975, 2508, 113) en het totaal (-354).

Ze zien er zo uit.

..106|HME-3|<MACaddr CT003>|HMG-50|<MAC ACCU>|-2975|2508|113|-354|1|0|0|0|-22|128|0|0|0|0|0|0|1794|0|0|0.26

In de marstek app zie ik de waarden uit de P1 die elke seconde worden geupdate. Deze worden dus elke 4 sec. naar de accu gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:11
[Afbeelding]

Het scherm CT-weergave van de CT003 is min of meer een live weergave van wat er via de P1 poort wordt uitgestuurd.
De weergave onder CT bij de batterij zelf is niet live (loopt ca. 5 sec achter) en is vermoedelijk data die door de EMS berekend wordt. Je ziet soms ook dat het totaal niet klopt met de som van de fasen. Bij oudere app/firmware versies zag je hier soms ook vreemde oscillaties, waarschijnlijk uitschieters van het regelalgoritme.

Voorbeeld oscillaties die niet echt bestaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY-U2S2xXqt59p-LG0wxiDutlaw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EyFD546dOaGEwkT2b2wlXGMQ.png?f=user_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eatme schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:43:
[...]

Ik heb een packet-trace gemaakt tussen de CT003 en Accu en ik zie dat er elke 4 sec. 2 x een identiek pakketje met waarden van de CT naar de accu gaat. Dit bestaat uit de vermogens op de fasen (-2975, 2508, 113) en het totaal (-354).

Ze zien er zo uit.

..106|HME-3|<MACaddr CT003>|HMG-50|<MAC ACCU>|-2975|2508|113|-354|1|0|0|0|-22|128|0|0|0|0|0|0|1794|0|0|0.26

In de marstek app zie ik de waarden uit de P1 die elke seconde worden geupdate. Deze worden dus elke 4 sec. naar de accu gestuurd.
Dank!

Kan er nog verschil inzitten met 1 of meerdere batterijen of is dit een 'harde' regel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eatme
Ik weet het niet, ik heb er maar één :)

Ik heb hem maar sinds gisteren. Omdat ik Mikrotik routers en AP's heb kan ik daar packet-sniffer in aan zetten waardoor ik traces kan maken. Ik vroeg me af hoe de communicatie loopt en het regent toch buiten.

[ Voor 72% gewijzigd door eatme op 07-06-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deauville
  • Laatst online: 04-09 09:51
Vandaag batterij ontvangen. Na invullen email adres en aanvragen van verificatiecode komt geen email met de verificatiecode. Iemand oplossing ? Niets in spam .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
SatScan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:30:
[...]

Gerelateerd waaraan valt het tegen? Welke batterij systeem doet het beter dan dit?
Ik heb minder apparaten met hoge wattages en zit op 0.6KWh grid afname per 24u...

Het is maar wat je energieprofiel is....

[Afbeelding]

Laat ik eens de mei maand van vorig jaar zonder batterij en nu met batterij delen.
Dan zie je het verschil... >20kwh komt van het laden EV. Dan schakelt Home Assist de batterij op standby (manueel zonder opdracht), de Wallbox laad dan mijn EV met zonne-energie en als er even te weinig vermogen is wordt het aangevuld met vermogen van de grid.

[Afbeelding]
0,6kWh per 24u is al een factor 2 beter dan het eerdere voorbeeld: dat is maar 25watt continu verbruik uit het grid.

Absoluut gezien stelt het allemaal natuurlijk niets voor, maar het is meer dat als je mij om een educated guess had gevraagd hoeveel afwijking je zou kunnen verwachten als je gedurende 24 uur 6 seconde achterloopt op daadwerkelijk verbruik, dan had ik dat een stuk lager ingeschat.

Even als extreem voorbeeld. Stel je schakelt een apparaat in die 3kW verbruikt. In het meest nadelige geval kom je hier pas na 6 seconde achter. In die 6 seconde is er 0,005kWh uit het grid getrokken. Om met dit soort extreme tegenvallers op 0,6kWh uit te komen, moet dit extreme voorbeeld dus 120 keer op een dag gebeuren. Dat is eens per 12 minuten.

Aangezien bovenstaande onrealistisch is verwacht ik dat de afregeling van de Marstek gewoon niet helemaal 100% lekker verloopt. Misschien dat die maximaal in vaste waarden van 100w kan op- en afschakelen?

SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeeEnergy
  • Laatst online: 02-09 21:34
Aangezien bovenstaande onrealistisch is verwacht ik dat de afregeling van de Marstek gewoon niet helemaal 100% lekker verloopt. Misschien dat die maximaal in blokken van 100w kan op- en afschakelen?
Zo'n regeling gaan in stappen (google maar eens op PID algorithme voor het idee).
Dus ze gaan als er b.v. 1000 Watt van het elektriciteitsnet gevraagd wordt, nooit meteen naar 0 Watt, maar in een aantal stappen (eerste stap groot, daarna wat kleiner, etc.)
Daarom vind ik (persoonlijke meting) dit een erg goed resultaat. En we zullen leren van de andere batterij-leveranciers wat zij ervan maken.

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
SatScan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:17:
Beste Tweakers,

De 151 firmware is de laatste officiële versie.

Bij geconstateerde problemen mbt de juiste werking van de batterijen) wordt er een nieuwere (bata) versie gepusht. Zodra deze stabiel is bevonden zal die aan een ieder worden aangeboden.
Het is dan aan jezelf om te updaten of niet.

v153 staat mede in het teken van de ontwikkelingen rondom de open api, MQTT cloud en kan deze niet meer worden gedowngrade naar v151 en lager. Dit betekent voor nu dat sommige HA add-ons etc niet mee werken.
Wees daar bewust van als je via de feedback tussentijds om een update vraagt.
Hoe weet je dit of waar kan ik dit terug vinden?

Betekend het ook dat niet iedereen dezelfde updates krijgt (aangeboden)? Op basis van je laatste zin.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:47:
[...]

Hoe weet je dit of waar kan ik dit terug vinden?

Betekend het ook dat niet iedereen dezelfde updates krijgt (aangeboden)? Op basis van je laatste zin.
Omdat een ieder deze 151 gepusht krijgt.

Dat is hier enkele dgn geleden gemeld die verschillende 153 versie heeft gekregen terwijl ze allemaal versie nummer 153 hebben.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82617908

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Scooper schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:22:
[...]

0,6kWh per 24u is al een factor 2 beter dan het eerdere voorbeeld: dat is maar 25watt continu verbruik uit het grid.

Absoluut gezien stelt het allemaal natuurlijk niets voor, maar het is meer dat als je mij om een educated guess had gevraagd hoeveel afwijking je zou kunnen verwachten als je gedurende 24 uur 6 seconde achterloopt op daadwerkelijk verbruik, dan had ik dat een stuk lager ingeschat.

Even als extreem voorbeeld. Stel je schakelt een apparaat in die 3kW verbruikt. In het meest nadelige geval kom je hier pas na 6 seconde achter. In die 6 seconde is er 0,005kWh uit het grid getrokken. Om met dit soort extreme tegenvallers op 0,6kWh uit te komen, moet dit extreme voorbeeld dus 120 keer op een dag gebeuren. Dat is eens per 12 minuten.

Aangezien bovenstaande onrealistisch is verwacht ik dat de afregeling van de Marstek gewoon niet helemaal 100% lekker verloopt. Misschien dat die maximaal in vaste waarden van 100w kan op- en afschakelen?
Nu met wisselende bewolking gebeurt dit veel meer dan 120 keer per dag dat er met grote vermogens bijgestuurd wordt...zodra je er zelf één hebt zal je dat wel merken.

Maar misschien beter geen kopen, je zal ontgoocheld zijn vrees ik als je verwacht/hoopt dat NOM nul als resultaat over een dag zal geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Scooper schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:22:
[...]

Het merendeel van de apparaten loopt ook niet op continu vermogen. De friteuse, oven, wafelijzer, strijkijzer, fornuis, wasmachine,... Dat is een komen en gaan van pieken. Des te meer ben ik alvast zeer tevreden met het resultaat dat behaald word. Tijdens het nachtverbruik is mijn import en export zo goed als vlakke lijn omdat alle grootverbruikers niet draaien dan. Maar toch kan ik adhv de importcurve perfect zien wanneer pakweg de koelkast of vriezer aangeslagen is. Lijkt me helemaal normaal en over een volledig etmaal bekeken is dat een zeer minimale afname van het net.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
DSSW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:02:
[...]

Nu met wisselende bewolking gebeurt dit veel meer dan 120 keer per dag dat er met grote vermogens bijgestuurd wordt...zodra je er zelf één hebt zal je dat wel merken.

Maar misschien beter geen kopen, je zal ontgoocheld zijn vrees ik als je verwacht/hoopt dat NOM nul als resultaat over een dag zal geven
Integendeel, ik vind het juist interessante apparaten :)

Mijn sheet vertelt mij dat ik 3 units in 4,9 jaar terugverdient zou hebben (zonder handelen, puur richting NOM. Een 4e unit zou daar op de totale som 5,8 jaar van maken, maar specifiek de 4e unit heeft dus een ROI van 12,5 jaar, wat op het randje van acceptabel is.

Dit alles berekend op mijn daadwerkelijke dagelijkse verbruik van afgelopen jaar.

[edit]
Excuses, nogal belangrijk hierbij is dat de berekening geldt voor wanneer de salderingsregeling is vervallen!

[ Voor 6% gewijzigd door Scooper op 07-06-2025 19:37 ]

SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
DSSW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:02:
[...]

Mij hoor je niet klagen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSfbDDET5sRXxatEJHP-OdpCM2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ADrmPzM0PB77JzDwLmSEOoUB.png?f=fotoalbum_large

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 03:18
Scooper schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Mijn sheet vertelt mij dat ik 3 units in 4,9 jaar terugverdient zou hebben (zonder handelen, puur richting NOM. Een 4e unit zou daar op de totale som 5,8 jaar van maken, maar specifiek de 4e unit heeft dus een ROI van 12,5 jaar, wat op het randje van acceptabel is.

Dit alles berekend op mijn daadwerkelijke dagelijkse verbruik van afgelopen jaar.

[edit]
Excuses, nogal belangrijk hierbij is dat de berekening geldt voor wanneer de salderingsregeling is vervallen!
Vind je 12,5 jaar ROI acceptabel? De voorspelde levensduur, en dat is ook nog deels koffiedik kijken, is toch tussen de 10 en 15 jaar. Dan heb je dus slechts 2,5 jaar winst op je investering.

Ik zou max op 10 jaar willen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:13
DieterKoblenz schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Vind je 12,5 jaar ROI acceptabel? De voorspelde levensduur, en dat is ook nog deels koffiedik kijken, is toch tussen de 10 en 15 jaar. Dan heb je dus slechts 2,5 jaar winst op je investering.

Ik zou max op 10 jaar willen zitten.
In technologie land is 15 jaar enorm lang. Denk dat iedereen hier binnen de 10 jaar al lang naar iets anders nieuwer, beter, performanter, compacter, sneller, etc is overgeschakeld. Tegen volgend jaar kan je waarschijnlijk al wat tweakers vinden die hun v1 of v2 batterij tweedehands verkopen omdat de nieuwe v3 of v4 verbeteringen heeft. Dan is het ideaal moment om eentje tweedehands bij te kopen (tegen de helft van huidige prijs). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
3DWim schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:47:
Klopt. Bepaalde conversaties met support leveren het beschikbaar stellen van een update op die (nog) niet generiek gepusht wordt.

(In 't algemeen. Ik lees mee en heb dit zelf meegemaakt, maar geen zicht op wat er specifiek nu voor de Venus gebeurt, want ik heb een Jupiter.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 04-10 09:21
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:02:
[...]

In technologie land is 15 jaar enorm lang. Denk dat iedereen hier binnen de 10 jaar al lang naar iets anders nieuwer, beter, performanter, compacter, sneller, etc is overgeschakeld. Tegen volgend jaar kan je waarschijnlijk al wat tweakers vinden die hun v1 of v2 batterij tweedehands verkopen omdat de nieuwe v3 of v4 verbeteringen heeft. Dan is het ideaal moment om eentje tweedehands bij te kopen (tegen de helft van huidige prijs). 8)
hetgeen we nu doen was 2 jaar geleden ondenkbaar. dus inderdaad, wat binnen 10-15 jaar? ik ben ZO benieuwd >:)
vind heel die discussie over terugverdienen, en dan nog erger "er echt geld aan verdienen" zo vermoeiend.
je koopt een cheap apparaat en dan moet het ook echt geld opbrengen uiteraard!
niet mijn insteek, hier is het hobby en een verlengde van mijn werk, een nice to have want het is het eerste speeltje waarbij ik tegen mijn vrouw kan zeggen dat er toch enkele euro's van terugverdiend gaan worden ( aller eerste keer, misschien in het verleden al eens iets verkocht voor meer dan ik het gekocht had maar uitzonderlijk ) Als je echt geld wil verdienen dan moet je maar echt investeren ook in deftige capaciteit en vermogen en een batterij laten installeren. just my 2 cents.
Hier werkt het momenteel prachtig, ben benieuwd hoe ze gaat presteren in de top maanden voor een batterij ( herfst.lente!) want nu is er teveel en te lang zon om ze echt te zien schijnen _/-\o_ :9~

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +5 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:36:
[...]

hetgeen we nu doen was 2 jaar geleden ondenkbaar. dus inderdaad, wat binnen 10-15 jaar? ik ben ZO benieuwd >:)
vind heel die discussie over terugverdienen, en dan nog erger "er echt geld aan verdienen" zo vermoeiend.
je koopt een cheap apparaat en dan moet het ook echt geld opbrengen uiteraard!
niet mijn insteek, hier is het hobby en een verlengde van mijn werk, een nice to have want het is het eerste speeltje waarbij ik tegen mijn vrouw kan zeggen dat er toch enkele euro's van terugverdiend gaan worden ( aller eerste keer, misschien in het verleden al eens iets verkocht voor meer dan ik het gekocht had maar uitzonderlijk ) Als je echt geld wil verdienen dan moet je maar echt investeren ook in deftige capaciteit en vermogen en een batterij laten installeren. just my 2 cents.
Hier werkt het momenteel prachtig, ben benieuwd hoe ze gaat presteren in de top maanden voor een batterij ( herfst.lente!) want nu is er teveel en te lang zon om ze echt te zien schijnen _/-\o_ :9~
Helemaal; mee akkoord,
We all do it for the fun!
En eerlijk ik heb mij al rot geamuseerd met mijn MT's sinds ik hier op die draad zit.
HA, MQTT enz van ver eens over horen praten, maar hier door al de verzamelde info vind ik mijn weg en krijg ik één en ander in beweging. En zoals je zegt het brengt nog enkele €'s op. Iedereen hier tevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7sGM8AvP3l8_Mwb0xjTFbxmK7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbBuoUQOe7H8vP8XkKjXFsuO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[edit]
Reken je niet rijk? Minder dan 5 jaar voor 3 stuks is wel heel kort met NOM.

Snel gerekend :

Dwz dat je per jaar bijna 1000€ minder gaat betalen aan elec uit het net.

1000€ = minimum 3500kwh minder uit het net halen aan RTE 0.75 = 4600 kwh PV die je 100% moet kunnen laden om daarna die 3500kwh terug te kunnen leveren (bovenop de PV die je direct verbruikt).
Dus je zal minstens 1000 cyclussen moeten draaien per jaar.

Dat is misschien mogelijk als je een grote PV installatie hebt (minimum 10 KWpiek pal zuid) en als je een grote verbruiker bent, minstens 12000kwh/jaar...wordt toch een uitdaging denk ik die minder dan 5 jaar
Ben benieuwd naar uw berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:44:
[...]
Helemaal; mee akkoord,
We all do it for the fun!
En zoals je zegt het brengt nog enkele €'s op. Iedereen hier tevreden.
Ja inderdaad, dat klopt wel. Hopelijk krijgt deze nog lang software ondersteuning.
Maar de kans is groot dat we binnen 5 à 10 jaar een nieuw en leuker speeltje gevonden hebben.
Wil je af en toe toch eens iets nieuw om mee te spelen ook en niet 15 jaar wachten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Snel gerekend :

1000€ = minimum 3500kwh minder uit het net halen aan RTE 0.75 = 4600 kwh PV die je 100% moet kunnen laden om daarna die 3500kwh terug te kunnen leveren (bovenop de PV die je direct verbruikt).

Dat is misschien mogelijk als je een grote PV installatie hebt (minimum 10 KWpiek pal zuid) en als je een grote verbruiker bent, minstens 12000kwh/jaar...wordt toch een uitdaging denk ik die minder dan 5 jaar
Ik zit nu op 900 kwh uit de accu's.
Waarvan er 2 pas sinds 28 april mee doen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muiske
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-08 15:16
Vandaag zijn mijn 2 MT's (revisie 2) geleverd en direct geïnstalleerd die ik een week geleden besteld had.
Ze staan op 2 aparte stopcontacten en 20A zekeringen.
Het configureren van de MT's lukte vrijwel direct maar de P1 van HW krijg ik nergens te zien. Dan maar de meegeleverde MT P1 CT300 geïnstalleerd maar ook deze kreeg ik pas na lange tijd proberen te zien in de CT-Devices lijst maar de 2 batterijen kunnen er geen verbinding mee maken wat ik ook probeer (het CT symbool wordt niet groen). Nog maar eens verschillende pogingen ondernomen om de HWP1 aan het werk te krijgen en uiteindelijk lukt het om deze te selecteren maar deze werkt enkel bij 1 van de 2 batterijen (zie foto's). Ik zie ook dat bij de batterij waar het niet bij lukt het wifi symbool zo goed als niet groen is. Zou er een wifi verbinding probleem zijn? Beide batterijen staan vlak bij elkaar en de router hangt er 2 meter vandaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlDyXkQAkvcmuSVMhzXe8_i73Vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuhDCEenE0MfbY7oTtSngMCK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0SjYtn8FdZSbbuEPpHTzgFn6jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJ2GM4CEcCECfkrJgS4mtCl3.jpg?f=fotoalbum_large

2x Marstek Venus 5,12kWh V151 / HWP1 - CT300 V114 / 5320Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
muiske schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:09:
Vandaag zijn mijn 2 MT's (revisie 2) geleverd en direct geïnstalleerd die ik een week geleden besteld had.
Het configureren van de MT's lukte vrijwel direct maar de P1 van HW krijg ik nergens te zien. Dan maar de meegeleverde MT P1 CT300 geïnstalleerd maar ook deze kreeg ik pas na lange tijd proberen te zien in de CT-Devices lijst maar de 2 batterijen kunnen er geen verbinding mee maken wat ik ook probeer (het CT symbool wordt niet groen). Nog maar eens verschillende pogingen ondernomen om de HWP1 aan het werk te krijgen en uiteindelijk lukt het om deze te selecteren maar deze werkt enkel bij 1 van de 2 batterijen (zie foto's). Ik zie ook dat bij de batterij waar het niet bij lukt het wifi symbool zo goed als niet groen is. Zou er een wifi verbinding probleem zijn? Beide batterijen staan vlak bij elkaar en de router hangt er 2 meter vandaan.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig toch geen Telenet router in BE? Bij mij ook die problemen, apart AP voorzien en sinds dan draait het als een molen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:06:
[...]

Ik zit nu op 900 kwh uit de accu's.
Waarvan er 2 pas sinds 28 april mee doen.
Zoals ik zei met zeer grote PV installatie en groot verbruik is het mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het configureren van de MT's lukte vrijwel direct maar de P1 van HW krijg ik nergens te zien. Dan maar de meegeleverde MT P1 CT300 geïnstalleerd maar ook deze kreeg ik pas na lange tijd proberen te zien in de CT-Devices lijst maar de 2 batterijen kunnen er geen verbinding mee maken wat ik ook probeer (het CT symbool wordt niet groen). Nog maar eens verschillende pogingen ondernomen om de HWP1 aan het werk te krijgen en uiteindelijk lukt het om deze te selecteren maar deze werkt enkel bij 1 van de 2 batterijen (zie foto's). Ik zie ook dat bij de batterij waar het niet bij lukt het wifi symbool zo goed als niet groen is. Zou er een wifi verbinding probleem zijn? Beide batterijen staan vlak bij elkaar en de router hangt er 2 meter vandaan.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom op 20a ? Elke op een eigen van 20a terwijl ze maar ~11a kunnen
2300 of 2600 watt zal die 10a niet snel laten klappen.
Maarten 20a op iets wat dit nooit haalt lijkt me juiste tegenovergestelde van handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Maxwp schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:23:
[...]

Waarom op 20a ? Elke op een eigen van 20a terwijl ze maar ~11a kunnen
2300 of 2600 watt zal die 10a niet snel laten klappen.
Maarten 20a op iets wat dit nooit haalt lijkt me juiste tegenovergestelde van handig.
20a is in België nu eenmaal de standaard voor normale stopcontacten.
Ik heb aparte groepen aangemaakt voor de MT's en deze inderdaad ook op 16a gezet. Maar dat is enkel omdat ik de automaten hiervoor heb moeten bestellen en 16a voldoende was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-10 14:10

[Afbeelding]
1vd 2 accus heeft duidelijk geen goede wifi ontvangst.. Heb je verschillende acces points of powerlines?
Zoja, alles even uittrekken behalve de modem zodat ze zeker op hetzelfde toestel verbinden.
Dat is stap 1

P1 poort toch actief? en welke DM heb je? 1F ? 3F

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muiske
DSSW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:21:
[...]

Toevallig toch geen Telenet router in BE? Bij mij ook die problemen, apart AP voorzien en sinds dan draait het als een molen
Ja, telenet maar waar de MT's staan is er een apart AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muiske
Druppeltje_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Ik heb aparte groepen aangemaakt voor de MT's en deze inderdaad ook op 16a gezet. Maar dat is enkel omdat ik de automaten hiervoor heb moeten bestellen en 16a voldoende was.
20A is inderdaad standaard in België. Alle andere zekeringen zijn ook 20A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart Bever
muiske schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Ik heb ook telenet modem, 3 powerlines en een acces point.. Mijn MT en CT003 stonden naast de modem en toch maakte de MT verbinding met het AP op zolder in de traphal. Mijn advies is alles uittrekken en enkel de modem aan tijdens installatie. Kijk eens naar je screenshots, 1 volle bak wifi en de andere niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!
muiske schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Hebben deze AP's dezelfde SSID? De MT hebben wat moeite om het sterkste signaal te pakken als er meerdere AP's zijn met hetzelfde SSID.

Weet ook dat als je NOM of iets wil, en je wil dat de batterijen samenwerken, je beter de CT003 kan gebruiken dan de HW P1.

[ Voor 16% gewijzigd door pascallj op 07-06-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muiske
Bart Bever schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:33:
[...]

1vd 2 accus heeft duidelijk geen goede wifi ontvangst.. Heb je verschillende acces points of powerlines?
Zoja, alles even uittrekken behalve de modem zodat ze zeker op hetzelfde toestel verbinden.
Dat is stap 1

P1 poort toch actief? en welke DM heb je? 1F ? 3F
In het begin hadden beide accu's slechte ontvangst maar na een herstart kreeg eentje goede ontvangst. De andere accu al een paar keer herstart maar slechte ontvangst blijft. Waar de accu's staan is er maar 1 acces point en het staat er 2 meter vanaf.

P1 poort is actief.
DM is SaGeMCOM S211-P1
Alles is 1F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
muiske schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:00:
[...]

In het begin hadden beide accu's slechte ontvangst maar na een herstart kreeg eentje goede ontvangst. De andere accu al een paar keer herstart maar slechte ontvangst blijft. Waar de accu's staan is er maar 1 acces point en het staat er 2 meter vanaf.

P1 poort is actief.
DM is SaGeMCOM S211-P1
Alles is 1F
Dat is het net... hij neemt niet per definitie het sterkste AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
muiske schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:00:
[...]

P1 poort is actief.
DM is SaGeMCOM S211-P1
Alles is 1F
Los van het wifiprobleem. Heb je op de ct003 een zicht op de fase? Bij mij werkte de sagemcom niet op versie 114. Sinds update naar 115 geen enkel probleem meer mee gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 22:46
[Afbeelding]

De CT003 stuurt niet, de batterij lees de CT003 uit. Dwz de batterij(en) bepalen de frequentie waarmee de CT wordt uitgelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
bommel schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:15:
[...]

De CT003 stuurt niet, de batterij lees de CT003 uit. Dwz de batterij(en) bepalen de frequentie waarmee de CT wordt uitgelezen
Dat kan ook, niet aan gedacht 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Revpolen
  • Laatst online: 24-06 07:40
Beste allemaal, ivm de lange wachttijd van de Zendure toch besloten voor de Marstek te gaan. Ik ga er komende week 2 krijgen. :),

Toch paar vragen:
ze komen beide op een eigen groep dus 2x 2500watt laden ontladen? ( of moet het dan ook ieder eigen fase zijn om vol te laden? ( ze komen naast de meterkast dus das geen probleem voor de monteur lijkt me..)

Met mijn panelen lever ik op piek momenten 6000 terug. Ik kan ze dus tegelijkertijd met volle snelheid laden? In de avond vraagt de jacuzzi soms 3500watt dus dan kunnen ze beide tegelijk ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Revpolen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:46:
Beste allemaal, ivm de lange wachttijd van de Zendure toch besloten voor de Marstek te gaan. Ik ga er komende week 2 krijgen. :),

Toch paar vragen:
ze komen beide op een eigen groep dus 2x 2500watt laden ontladen? ( of moet het dan ook ieder eigen fase zijn om vol te laden? ( ze komen naast de meterkast dus das geen probleem voor de monteur lijkt me..)

Met mijn panelen lever ik op piek momenten 6000 terug. Ik kan ze dus tegelijkertijd met volle snelheid laden? In de avond vraagt de jacuzzi soms 3500watt dus dan kunnen ze beide tegelijk ontladen?
Beiden een eigen groep is voldoende. Als je het kan verdelen over verschillende fasen, misschien beter voor de stabiliteit maar niet verplicht. Ga je ze gebruiken samen met de CT003 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
pascallj schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:48:
[...]

Beiden een eigen groep is voldoende. Als je het kan verdelen over verschillende fasen, misschien beter voor de stabiliteit maar niet verplicht. Ga je ze gebruiken samen met de CT003 meter?
Nee met de p1 meter van homewizzard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Revpolen
Ik lees nergens iets over je aansluiting 1 of 3-fase

Je levert dus 5000 watt op 1 fase terug met de marstek
Dat is 21,73 amp

Zitten die zonnepanelen op dezelfde fase?
Dat is 26,08 amp (niet toegestaan, max 5750 watt ipv 6000)

Daarbij komt nog 25 Amp van je netleverancier bij 3-fase aansluiting. Als je 1-fase hebt, dan is het 35 Amp

Bij een kortsluiting kan er dus 73 amp vloeien door je meterkast.
Iets wat je niet wilt....als alles op "maar" 40 amp is uitgelegd.

En een advies: plaats de batterij(en) in een schuurtje. voorkomen is beter dan genezen
De brandweer is u dankbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2025 22:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
DSSW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Snel gerekend :

Je zit heel dichtbij. 11kWp pal op zuid.
Verbruik:
- Huishouden 4000kWh
- Verwarmen met airco: 1150kWh
- Hybride auto: 4400kWh
Totaal: 9500kWh, nu na salderen dus nog €0,00 aan kosten.

In de berekening ga ik ervan uit dat je 90% van de capaciteit van de accu gebruikt met een RTE van 75%.
Ik bereken vanaf een vast jaarcontract á 0,30ct per kWh (kan afwijken indien dynamisch).
Op dit moment is 24% van mijn stroomverbruik rechtstreeks uit de panelen. Ik trek nu dus 7200kWh uit het net. Met 15kWh aan accu kan ik 55% van mijn opwek hergebruiken. Dan moet ik nog 4250kWh uit het net halen. Ik bespaar dus 3000kWh. Bij 30ct is dat bijna 900 euro per jaar, oftewel op 3 accu's een ROI van 4,8jr.

Voor de berekening gebruik ik de data van 1-4-2024 tot 1-4-2025 met per dag:
- Opbrengst van de zonnepanelen
- Aantal kWh dat ik het net opstuurde
- Aantal kWh dat ik van het net afhaalde
- Aantal kWh dat ik direct vanuit de zonnepanelen gebruikte in huis

Ergens moet je de berekening wat vereenvoudigen. Ik pak daarom 3 momenten op de dag waarop ik bereken hoe vol de accu zou zijn:
- Van 12 uur 's nachts tot zonsopkomst: 50% van wat ik die dag uit het net zou halen proberen uit de accu te halen (mits voldoende capaciteit)
- Na zonsopkomst: Accu vullen met de dagopbrengst (@ 75% RTE)
- Na zonsondergang: 50% van wat ik die dag uit het net zou halen uit de accu halen (mits voldoende capaciteit)
- Volgende dag zelfde riedeltje met behoud van accucapaciteit van 23:59 vorige dag.

Dit is natuurlijk niet hoe het echt gaat, maar je moet wat. Ik denk dat de berekening iets nadeliger uitpakt dan de werkelijkheid. Doordat je overdag tijdens het laden van de accu ook al verbruik hebt heb je minder accu-capaciteit nodig dan in bovenstaande beredenering. Liever de berekening iets te negatief dan te positief.

Met 15kWh hoef ik 68 dagen van het jaar niets van het grid af te halen. Met een vierde accu zou dat oplopen tot 145 dagen. Dat klinkt fors, maar in kWh's win ik met de 4e accu maar 400kWh op het jaarverbruik. Daarmee heeft die vierde unit dus een ROI van 12 jaar. Wat inderdaad te lang is. Al zou je kunnen beredeneren dat met een extra accu het aantal benodigde cycles lager is en je dus een langere levensduur van de accu's hebt. Ook kan je natuurlijk extra rendement maken door op dagen dat je niet zelfvoorzienend bent je met een dynamisch contract goedkoop kan proberen in te kopen. Ik weet alleen nog geen betrouwbare manier hoe ik dit goed zou kunnen doorrekenen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Revpolen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:49:
[...]

Nee met de p1 meter van homewizzard
Dan werken ze niet samen om totaal NOM te houden. Zie ook Ondersteuning meerdere batterijen in TS. Kan dus zijn dat ene batterij de andere gaat laden en vice versa.

Je kunt wel de batterijen dan op een eigen fase zetten en de batterij alleen naar die fase laten kijken voor laden en ontladen. Je mist dan wel dekking op 1 fase.

Je kan ook 1 batterij op 1 fase en de andere op het totaal. Dan zal batterij 1 alleen naar fase 1 kijken en zal batterij 2 de rest aanvullen. Moet je wel zelf de load een beetje gaan balanceren met welke batterij je op welke fase zet.

Makkelijkste is dus proberen om toch de CT003 werkend te krijgen als je wil dat de batterijen samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muiske
Druppeltje_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:03:
[...]

Los van het wifiprobleem. Heb je op de ct003 een zicht op de fase? Bij mij werkte de sagemcom niet op versie 114. Sinds update naar 115 geen enkel probleem meer mee gehad
De CT003 geeft de fase aan bij mij. Versie 114 is de laatste versie zegt de app. Ik kan dus niet updaten naar 115.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:53:
@Revpolen

Dat is 21,73 amp

Dat is 26,08 amp

Daarbij komt nog 25 Amp van je netleverancier bij 3-fase aansluiting. Mits je 1-fase hebt, anders is het 35 Amp

Iets wat je niet wilt....als alles op 40 amp is uitgelegd.

En een advies: plaats de batterij(en) in een schuurtje. voorkomen is beter dan genezen
Aangezien er wordt gesproken over het kiezen van een fase, zal er wel een 3-fase aanwezig zijn.

Maar zelfs al is er 1 fase, is die 73 A niet haalbaar. De verbruiker groepen zijn afgezekerd op wat ze mogen verbruiken dus zal er nergens 73 A door een groep gaan als deze daar niet voor afgezekerd is. Als dat wel zo is, zal de groep afslaan. Dat het totaal kan leveren is niet van belang.

Je kan ook best 73 A uit het net trekken voor een korte tijd. Daarna slaat ook alles uit. Bij kortsluiting lopen er veel hogere stromen zelfs. Duizenden ampères voor hele korte tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pascallj
Lees even de maximaal toegestane amp op de aardlekschakelaar (schakelt niet af bij kortsluting en er mogen tegenwoordig meer dan 4 groepen op) en hoofdschakelaar.
En bijbehorende aderdiktes.

Ik heb het niet over de groepen maar de maximaal toegestane stromen in de groepenkast.
Iets wat nogal makkelijk wordt vergeten met 2 of 3 of 4 of 5 invoeders (batterijen zonnepanelen en het grid)

Zelfs een 63 A uitgelegde groepenkast schiet hier tekort als alles op 1-fase zit

Ik heb persoonlijk mijn 3 aardlekschakelaars (1-fase) van de huisgroepen vervangen voor 3 aardlekautomaten (1-fase) van 40A / 30 mA in een 3-fase groepenkast.
Batterij en panelen zitten daar nog buiten op aparte aardlekautomaten. 16A/30 mA
Theoretisch: ja. Maar ik hou wel van wat zekerheid.

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2025 23:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
bommel schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:15:
[...]

Dan vraag ik me nog steeds af waarom je wel nom kan werken met de ct003 en niet met de P1 van HW bv... Iets moet de batterijen toch sturen ( in SUM stand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:16:
[...]

Dan vraag ik me nog steeds af waarom je wel nom kan werken met de ct003 en niet met de P1 van HW bv... Iets moet de batterijen toch sturen ( in SUM stand)
Klopt, er zit wat intelligentie in de CT003 die het te sturen signaal over meerdere batterijen verdeelt. Dat kan uiteraard niet in de HWP1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
DSSW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:23:
[...]

Klopt, er zit wat intelligentie in de CT003 die het te sturen signaal over meerdere batterijen verdeelt. Dat kan uiteraard niet in de HWP1
Dat is ook wat ik denk, ik hoop dat ze de intelligentie in de batterijen gaan bouwen , zodat je geen CT meer nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
[...]

Iets versimpeld samengevat: batterij stuurt iedere x sec (interval) een bericht naar CT. Hiermee vraagt de batterij om de actuele data. CT antwoord met verbruik per fase en hoeveel batterij zou moeten gaan laden of ontladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
[...]

P1 geeft enkel verbruiksdsta (teruglevering en afname). De CT voegt daar extra informatie aan toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Nu online
[...]

De CT003 stuurt ook mee hoe veel de batterij moet leveren of laden. En welke batterij. De HW doet dat niet; net zoals de Shelly dat niet doet.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Heeft iemand het feitelijk nog eens getest om met SUM te werken met de P1 van HW, op de facebook groep van marstek geven veel mensen aan dat het wel goed werkt... Nuja, daar zitten niet de meeste snuggere mensen, maar wie weet? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:56:
Heeft iemand het feitelijk nog eens getest om met SUM te werken met de P1 van HW, op de facebook groep van marstek geven veel mensen aan dat het wel goed werkt... Nuja, daar zitten niet de meeste snuggere mensen, maar wie weet? :-)
Maar hebben de mensen op FB ook meerdere batterijen? Want HW P1 op Sum op met 1 batterij werkt natuurlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
pascallj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:02:
[...]

Maar hebben de mensen op FB ook meerdere batterijen? Want HW P1 op Sum op met 1 batterij werkt natuurlijk prima.
Ja, daar ging idd de post over, met meerdere batterijen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-10 17:51
Installatie ging in principe prima, alles leek het gewoon te doen incl. verbinding met Wi-Fi en dergelijke.

Hij gaf aan dat mijn software versie verouderd was en geupdate moest worden, sinds ik dat heb gedaan heeft de Marstek zich uitgeschakeld en krijg ik ook geen verbinding meer met de Wi-Fi en kan ik uberhaubt niks meer aanpassen in de app.

Iemand die weet wat ik nu kan doen/proberen?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gohf046 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:15:
Installatie ging in principe prima, alles leek het gewoon te doen incl. verbinding met Wi-Fi en dergelijke.

Hij gaf aan dat mijn software versie verouderd was en geupdate moest worden, sinds ik dat heb gedaan heeft de Marstek zich uitgeschakeld en krijg ik ook geen verbinding meer met de Wi-Fi en kan ik uberhaubt niks meer aanpassen in de app.

Stekker eruit halen, paar minuten wachten en dan de aan/uit knop ingedrukt houden tot het groene lampje uitgaat en dan loslaten. Vervolgens even wachten en opnieuw indrukken.

Mocht dat niet werken kan je even spelen met de aan/uit knop een lang ingedrukt te houden voor een tijdje en dat een paar keer achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Gohf046 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:15:

Kan je er nog via BT op? Ik hem soms ook dat ik via remote/wifi hem niet meer kan bedienen via de app, lokaal is hij via wifi verbonden, want ik zie hem als ik via BT connecteer ook verbinding maken met de CT over LAN, maar hij maakt geen connectie naar de cloud, waardoor de app niet werkt ( alleen via BT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gohf046
pascallj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:18:
[...]

Stekker eruit halen, paar minuten wachten en dan de aan/uit knop ingedrukt houden tot het groene lampje uitgaat en dan loslaten. Vervolgens even wachten en opnieuw indrukken.

Mocht dat niet werken kan je even spelen met de aan/uit knop een lang ingedrukt te houden voor een tijdje en dat een paar keer achter elkaar.
Thanks, dit heeft gewerkt.

Ik heb de Marstek op een 2.4G Wi-Fi netwerk moeten verbinden, moet mijn mobiel met hetzelfde netwerk verbonden blijven om te kunnen communiceren?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gohf046 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:28:
[...]

Ik heb de Marstek op een 2.4G Wi-Fi netwerk moeten verbinden, moet mijn mobiel met hetzelfde netwerk verbonden blijven om te kunnen communiceren?
Fijn :)

Nee de communicatie verloopt of via Bluetooth, of via de Cloud van Marstek. Zie ook: Internettoegang in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Nu online
Gohf046 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:28:
[...]

Nee, bij mij zit alles op een IoT netwerk SSID op mijn Deco’s en kan er gewoon bij.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Ik vermoed dat dit redelijk off-topic is maar kan iemand misschien het volgende verklaren?

Ik zit bij ZP energieleverancier als ik de app open geeft ie aan dat ik 250 watt verbruik terwijl als ik de HW energy app open geeft hij aan dat ik 550 watt teruglever.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de app van ZP mijn gegevens ook correct registreert?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:53:
@Revpolen

Dat is 21,73 amp

Dat is 26,08 amp (niet toegestaan, max 5750 watt ipv 6000)

Daarbij komt nog 25 Amp van je netleverancier bij 3-fase aansluiting. Als je 1-fase hebt, dan is het 35 Amp

Iets wat je niet wilt....als alles op "maar" 40 amp is uitgelegd.

De brandweer is u dankbaar.
Het is idd een 3fase huis wat ik heb. Planning is gelukkig wel de 2 groepen naar de schuur te laten lopen en ze hier te plaatsen. ( alleen staat de schuur wel tegen mijn huis aan..)
Maar goed.. dus de batterijen niet op de fase van mijn panelen laten zetten, en eventueel op 2 Apparte fases zetten.

En ik dien helaas de bijgeleverde ct3 te gebruiken. Of heeft Marstek inmiddels eigen p1? zodat alles goed samen werkt.

En hoe krijg ik beide dan zichtbaar in homewizzard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Revpolen schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:38:
[...]

Het is idd een 3fase huis wat ik heb. Planning is gelukkig wel de 2 groepen naar de schuur te laten lopen en ze hier te plaatsen. ( alleen staat de schuur wel tegen mijn huis aan..)
Maar goed.. dus de batterijen niet op de fase van mijn panelen laten zetten, en eventueel op 2 Apparte fases zetten.

En ik dien helaas de bijgeleverde ct3 te gebruiken. Of heeft Marstek inmiddels eigen p1? zodat alles goed samen werkt.

En hoe krijg ik beide dan zichtbaar in homewizzard?
De CT003 is Marsteks eigen P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwTd_i8guMy1bCmyYTgVdqNULN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PtTLBodxeyrNS0bMLjAuqw0P.png?f=fotoalbum_large

Even gekeken.. maar mijn panelen zitten op 2 verschillende fases ( 2 omvormers )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
pascallj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:39:
[...]

De CT003 is Marsteks eigen P1 meter.
Ow! Top! Heb nog plek vrij in de splitter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Ow hier is 16 de standaard maar koop gewoon 10a versie speciaal hier voor
Koste niet veel gelijk aardlek automaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Maxwp schreef op zondag 8 juni 2025 @ 04:47:
[...]

Ow hier is 16 de standaard maar koop gewoon 10a versie speciaal hier voor
Koste niet veel gelijk aardlek automaten
Waarom 10A gezien de batterij 11A trekt? Lijkt me beter om voor een 16A te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Revpolen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:46:

Toch paar vragen:

Gewoon zien dat de bekabeling in je zekeringkast de 22A extra aan kan. In mijn geval heb ik bv een remautomaat van 40A en bekabeling tussen zekeringen van 63A, dus zou er bij 2 MT van 2500W maximaal 62A door de draden kunnen vloeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:32
Hoe kom ik te weten hoeveel laadcycli mijn batterij al gedaan heeft? Wat is 1 cyclus? Batterij is op 2 weken tijd nog geen 1 keer volledig ontladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Meonline schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:50:
Hoe kom ik te weten hoeveel laadcycli mijn batterij al gedaan heeft? Wat is 1 cyclus? Batterij is op 2 weken tijd nog geen 1 keer volledig ontladen...
Enkel via modbus/mqtt denk ik. Eén cyclus lijkt me 4,56kWh verbruik in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Klopt het dat het vanuit financieel oogpunt mbt de tvt van de Marstek het interessants is om de Marstek te laden wanneer de stroom het goedkoopst is en te ontladen wanneer de stroom het duurst is? Ongeacht of de zon nou schijnt of niet.

Heb een dynamisch energiecontract btw. Maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gohf046 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:12:
Klopt het dat het vanuit financieel oogpunt mbt de tvt van de Marstek het interessants is om de Marstek te laden wanneer de stroom het goedkoopst is en te ontladen wanneer de stroom het duurst is? Ongeacht of de zon nou schijnt of niet.

Heb een dynamisch energiecontract btw. Maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd.
Gewoon rekening houden dat rendement van de batterij ongeveer ~75% is en extra cycli kost in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highcity
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-10 16:44
Herkent iemand dit probleem.
-MT 5.12 V151
-CT002. V118
- 4x deco X50 als AP
- Draai op NOM, al weken probleemloos
- KPN V12 waarop de wifi is uitgeschakeld.

Elke zaterdagavond, om de 2weken en rond 20:00 uur, verliest de MT de verbinding met de CT
De MT is online en te zien in de app en de CT is te zien in de app en geeft netjes z'n waarden door.
De MT stopt met laden/ontladen.

Het enige dat helpt is de CT even stroomloos te maken en daarna werkt het weer.
De MT stroomloos maken heeft geen zin.

MT en CT hebben een vast ip adres op een vaste deco.

[ Voor 3% gewijzigd door highcity op 08-06-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 05:51:
[...]

Waarom 10A gezien de batterij 11A trekt? Lijkt me beter om voor een 16A te gaan.
Nou een 10a gaat niet zo snel af bij 11. Houden het vaak nog heel lang vol voordat ze trippen.
Een zekering dichterbij bij wat je maximaal kan verwachten is veiliger dan 1 die nog veel ruimte heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Nou een 10a gaat niet zo snel af bij 11. Houden het vaak nog heel lang vol voordat ze trippen.
Een zekering dichterbij bij wat je maximaal kan verwachten is veiliger dan 1 die nog veel ruimte heeft.
Een zekering langdurig overbelasten is veel onveiliger dan 1 die nog ruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Avenger 2.0 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:46:
[...]

Gewoon rekening houden dat rendement van de batterij ongeveer ~75% is en extra cycli kost in je berekening.
Ja als ik 5 kw erin stop gaat er 4 kw uit ongeveer.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
highcity schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:50:
-MT 5.12 V151
-CT002. V118
- 4x deco X50 als AP

Elke zaterdagavond, om de 2weken en rond 20:00 uur, verliest de MT de verbinding met de CT
De MT is online en te zien in de app en de CT is te zien in de app en geeft netjes z'n waarden door.

Je zou nog een vast kanaalnummer kunnen kiezen voor je wifi. Dan voorkom je dat hij automatisch naar een ander kanaal schakelt. (Misschien dat hij nu elke 14 dagen kijkt wat het beste kanaal is)

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-MT 5.12 V151
-CT002. V118
- 4x deco X50 als AP

Er zijn legio redenen waarom dit kan gebeuren vanuit je modem en Deco's.

Ik zou eerst mijn logs er op nakijken wat zijn de meldingen op dat tijdstip, de logs van je modem en hoofd-deco en de deco waar de CT op is connected.

Als je die snips van de logs even in een DM zet wil ik wel met je meekijken.
Wie weet vinden we samen de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weytens
  • Laatst online: 29-06 23:16
Ik heb nu een 3-tal dagen mijn 2 batterijen draaien op NOM via de CT003.
Zit er een logica achter het samenwerken van de batterijen? aangezien ik merk dat ze niet gelijk ontladen.
De ene dag heb ik s'morgens 50& 80%, een andere dag is het dan 90 & 36 % resterend.
Ook merk ik dat wanneer hij bv 1 batterij gebruikt om te ontladen, de andere geen verbinding heeft met de CT...

Vandaag is een rare dag qua zonneopbrengst, gaat constant op en af (zon-bewolkt) en dan merk ik dat het systeem het zeer moeilijk heeft om op NOM te draaien (heeft soms veel overschot die hij op het net zet, en dan plots veel energie van het net haalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-MT 5.12 V151
-CT002. V118
- 4x deco X50 als AP

Best melden aan MT via feedback

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Een zekering langdurig overbelasten is veel onveiliger dan 1 die nog ruimte heeft.
Daar is de zekering voor want langdurig overbelasten dan gaat die uit
Tenzij hij stuk is natuurlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Druppeltje_
Maxwp schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Daar is de zekering voor want langdurig overbelasten dan gaat die uit
Tenzij hij stuk is natuurlijk
Dat is ook precies de reden om hem niet op 10a te zetten :9
Je gaat toch niet afzekeren op minder dan je toestel kan trekken? Lijkt me niet bepaald handig als om de haverklap de zekering uitligt.
En dan begrijp ik ook wel dat die niet zo snel klapt als die even over de 10a gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:28
[edit]
En met een vast contract (neem ik aan) onder de veronderstelling dat vanaf dat moment teruggeleverde energie waardeloos wordt (neem ik aan).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Pagina: 1 ... 178 ... 276 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.