Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Ze hebben het bij jou een stuk drukker dan bij mij denk ik.DSSW schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:50:
[...]
Helemaal mee eens.
Hier RTE over de maand mei :
MT 1 : 74%
MT 2 : 74%
MT 3 : 73%
Wat overigens ook nog wel aardig is.
Ik heb nu in een dikke 5 maanden bijna net zo veel direct uit de zon gebruikt als vorig jaar over het hele jaar.
En dat zonder de gewoontes te veranderen de accu’s verplaatsen het verbruik wat dat betreft netjes.
Helaas verdampt er wat energie bij het omzetten maar goed daar werden toch alleen de aandeelhouders van de energiemaatschapijen en de dynamische contracten beter van.
Nu word het gratis warmte in de schuur
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Maar daarmee neemt het aantal cycles toch wel flink toe (dus de levensduur af)?DSSW schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Klopt niet, kost mij geen euro. Net afnames voorbije maanden :
-maart : 60kwh GRID afname voor verbruik van 1091 kwh
-april : 29 kwh GRID afname voor verbruik van 946 kwh
-mei : 42 kwh GRID afname voor een verbruik van 1113 kwh
Zelfredzaamheid van +96%, dus alle verbruik over 3 maanden gedekt inclusief laden van de auto voor een kost van nog geen 40€...denk niet dat dit duur is toch?
Als de batterijen niet zouden helpen de pieken afvlakken zou ik makkerlijk een paar 100 kwh meer uit het net trekken om de EV te laden en meer injecteren in het net.
Ik ga uiteraard niet de batterijen opladen en daarna tijdens de nacht de EV laden hè, het gaat puur om het afvlakken en dat gaat perfect.
Voor een kost aan elec van amper 10€ per maand rij ik met mijn EV en is het verbruik in mijn all electric huis ook afgedekt.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ik snap je, maar bedoel het eigenlijk heel anders.DSSW schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Klopt niet, kost mij geen euro. Net afnames voorbije maanden :
-maart : 60kwh GRID afname voor verbruik van 1091 kwh
-april : 29 kwh GRID afname voor verbruik van 946 kwh
-mei : 42 kwh GRID afname voor een verbruik van 1113 kwh
Zelfredzaamheid van +96%, dus alle verbruik over 3 maanden gedekt inclusief laden van de auto voor een kost van nog geen 40€...denk niet dat dit duur is toch?
Als de batterijen niet zouden helpen de pieken afvlakken zou ik makkerlijk een paar 100 kwh meer uit het net trekken om de EV te laden en meer injecteren in het net.
Ik ga uiteraard niet de batterijen opladen en daarna tijdens de nacht de EV laden hè, het gaat puur om het afvlakken en dat gaat perfect.
Voor een kost aan elec van amper 10€ per maand rij ik met mijn EV en is het verbruik in mijn all electric huis ook afgedekt.
De discussie is altijd dat ICE auto's niet bijzonder energie efficiënt zijn. Dat klopt.
Met drie keer energieomzetting voor het rijden van een BEV blijft ook daar weinig over van de energie efficiëntie.
Maar kijkende naar je financiële plaatje zou ik het ook zo doen
1 tot 1.5 cycles per dag per batterij tijdens 8 maandenFlesym schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:04:
[...]
Maar daarmee neemt het aantal cycles toch wel flink toe (dus de levensduur af)?
max 1 cycle per dag gedurende 4 maanden
Is maximum 500 cycles per jaar per batterij...dan haal ik al 12 jaar...tegen die tijd heb ik al lang iets nieuwer, beter en performanter geïnstalleerd. Trouwens mijn ROI is ongeveer 6-7 jaar voor deze investering.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Ik kan dit bevestigen... hier 2 MT met Landys & Gyr 360 1P met CT003 en werkt super.Bart Bever schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:24:
Ik heb ook de Landys+ Gyr e360 1P en die werkt perfect met de ct003 en de HW
BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215
Als het inderdaad 'gratis' zonne-energie is maakt het niet zoveel uit. Voor velen, ook met zonnepanelen, geldt dat echter niet, het werkt op dit moment eigenlijk alleen zo als je oftewel dynamisch hebt, oftewel een fors overschot elk jaar.DSSW schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:27:
[...]
Ze delen niet altijd, soms ook 1 tijdens de nacht op 200w en de andere 2 nul, ander moment met 3 elk een deel van de 200w.
Maar het maakt voor mij totaal niets uit, het is allemaal gratis PV die opgeslagen is en terug verbruikt wordt, RTE die dan wat lager is tijdens de nacht is voor mij geen enkel probleem. Zolang ik zo goed als niets uit het GRID haal is het voor mij helemaal perfect
Ik heb een vast contract, en wek per jaar ongeveer genoeg op voor het hele jaarverbruik. Als ik 2000 KWh per jaar in een accu laad en daar 1600 van kan gebruiken na een RTE van 80% moet ik 400 KWh extra verbruik aftrekken van de 2000 KWh terugleververgoeding die ik bespaar. En dat hakt aardig in de terugverdientijd (als terugverdienen al een optie is).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Fluvius, producenten en overheid worden niet blij van alle eigen produktie die je zelf opslaat en gebruikt en ze geen bijdrage krijgen en ze moeten nog zo veel investeren in netwerken en produktie van electriciteit. Er zal nog veel veranderen mbt wat je in totaal moet gaan betalen voor 1kWh die je inkoopt, injecteert of zelf opslaat. Watermaatschappijen klagen ook al nu meer en meer regenwater verplicht wordt opgevangen voor eigen gebruik e. Ze sus minder inkomsten hebben. Allemaal een gevolg van geen visie, strategie en geen beleid hebben.DSSW schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:14:
[...]
1 tot 1.5 cycles per dag per batterij tijdens 8 maanden
max 1 cycle per dag gedurende 4 maanden
Is maximum 500 cycles per jaar per batterij...dan haal ik al 12 jaar...tegen die tijd heb ik al lang iets nieuwer, beter en performanter geïnstalleerd. Trouwens mijn ROI is ongeveer 6-7 jaar voor deze investering.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Waarom het nieuwe Topic...
"De energie markten in Nederland en België zijn flink in beweging. Diverse nieuwe contractvormen zijn er ontstaan en de vraag vanuit de energiegebruikers om passende oplossingen voor reductie van het verbruik zijn divers. In dit topic willen we graag met elkaar op zoek naar passende oplossingen door ervaringen en oplossingen te delen. We lezen graag welke strategieën jij gebruikt en welke domotica oplossing(en) jij hanteert.
Daarnaast bied dit Topic eventueel ook informatie die we kunnen doorspelen aan Marstek om de AI modi verder te optimaliseren naar onze energiemarkten en contractenvormen.

SatScan in "Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening"
[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 06-06-2025 18:43 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Dan ben ik eigenlijk zeer benieuwd naar hoeveel jouw terugleververgoeding bedraagt.onlinaius schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:36:
[...]
Ik heb een vast contract, en wek per jaar ongeveer genoeg op voor het hele jaarverbruik. Als ik 2000 KWh per jaar in een accu laad en daar 1600 van kan gebruiken na een RTE van 80% moet ik 400 KWh extra verbruik aftrekken van de 2000 KWh terugleververgoeding die ik bespaar. En dat hakt aardig in de terugverdientijd (als terugverdienen al een optie is).
Als ik voor mezelf spreek is dat bedrag zo waanzinnig belachelijk dat ik toch blij ben met elke kwh die ikzelf kan gebruiken, zelfs omzetverliezen in rekening gebracht. Ik heb in de maand mei 540kwh terug op het net gezet en heb daar €10,80 voor in mindering gekregen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Goed initiatief 👍🤝🙏SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:57:
Nieuw Topic in de maak...
"De energie markten in Nederland en België zijn flink in beweging. Diverse nieuwe contractvormen zijn er ontstaan en de vraag vanuit de energiegebruikers om passende oplossingen voor reductie van het verbruik zijn divers. In dit topic willen we graag met elkaar op zoek naar passende oplossingen door ervaringen en oplossingen te delen. We lezen graag welke strategieën jij gebruikt en welke domotica oplossing(en) jij hanteert.
Daarnaast bied dit Topic eventueel ook informatie die we kunnen doorspelen aan Marstek om de AI modi verder te optimaliseren naar onze energiemarkten en contractenvormen.![]()
"
Sharing = Caring
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Dat is toch mooi 2 cent per kwh.Druppeltje_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:05:
[...]
Dan ben ik eigenlijk zeer benieuwd naar hoeveel jouw terugleververgoeding bedraagt.
Als ik voor mezelf spreek is dat bedrag zo waanzinnig belachelijk dat ik toch blij ben met elke kwh die ikzelf kan gebruiken, zelfs omzetverliezen in rekening gebracht. Ik heb in de maand mei 540kwh terug op het net gezet en heb daar €10,80 voor in mindering gekregen.
[...]
Ik krijg nog maar 0,4 cent! Per kwh...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Terugleververgoeding is na injectiekosten praktisch 0, maar tot 2027 kan ik elke KWh die ik in het net injecteer nog wel salderen. Als ik dus 2000 KWh minder injecteer win ik daar met de huidige tarieven 2000 x 0.09 = 180 euro mee per jaar. Hierdoor moet ik echter wel 400 KWh extra afnemen (met een RTE van 80%), wat me 400 x 0.29 = 116 euro kost. Daarmee ben ik dus 2/3 van de winst weer kwijt.Druppeltje_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:05:
[...]
Dan ben ik eigenlijk zeer benieuwd naar hoeveel jouw terugleververgoeding bedraagt.
[...]
Edit: cijfertjes kloppen niet helemaal, de injectiekosten zijn zo'n 7.5 cent per KWh, teruglevering ligt rond de 9 cent per KWh. Maar het verandert niet veel aan de berekening.
[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 06-06-2025 17:22 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat is inderdaad een ander verhaal. Dat is zoals hier in BE toen ik nog terugdraaiende teller had. Als die nooit vervangen was geworden door de digitale meter had ik nooit een batterij genomen, wegens zinloos. De terugleververgoeding is er hier de laatste 2 jaren serieus op achteruit gegaan en ik geef het nog een aantal maanden en dan is de kans groot dat we zelfs moeten betalen om onze overschotten op het net te mogen zetten.onlinaius schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:19:
[...]
Terugleververgoeding is na injectiekosten praktisch 0, maar tot 2027 kan ik elke KWh die ik in het net injecteer nog wel salderen. Als ik dus 2000 KWh minder injecteer win ik daar met de huidige tarieven 2000 x 0.09 = 180 euro mee per jaar. Hierdoor moet ik echter wel 400 KWh extra afnemen (met een RTE van 80%), wat me 400 x 0.29 = 116 euro kost. Daarmee ben ik dus 2/3 van de winst weer kwijt.
Edit: cijfertjes kloppen niet helemaal, de injectiekosten zijn zo'n 7.5 cent per KWh, teruglevering ligt rond de 9 cent per KWh. Maar het verandert niet veel aan de berekening.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Bij sommige leveranciers betaal je nu al voor je injectie als de uurprijzen negatief zijn bv bij Octa+ zowel met vast als variabel contract en natuurlijk ook met dynamisch contract.Druppeltje_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:27:
[...]
Dat is inderdaad een ander verhaal. Dat is zoals hier in BE toen ik nog terugdraaiende teller had. Als die nooit vervangen was geworden door de digitale meter had ik nooit een batterij genomen, wegens zinloos. De terugleververgoeding is er hier de laatste 2 jaren serieus op achteruit gegaan en ik geef het nog een aantal maanden en dan is de kans groot dat we zelfs moeten betalen om onze overschotten op het net te mogen zetten.
nu 3 firmware ‘s verder accu 153 ct ct 115Dewim1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:00:
vandaag de bat ontvangen
P1 meter werkt met fw 114 ik zie de 3 fases met data
accu werkt met fw 151
Ik ze beide pingen.
In de app zie ik allen de meter als ik in BT range ben.
De accu doet niets met de CT003
Iemand ideen ?
maar van deze versies zijn er achter de . ook meerdere versies. en die kan je denk ik alleen maar zien als je die binnen krijgt
Chinese grapjes

Maar nu werkt hij super
Dus conclusie laat je niet gek maken dat het aan jou wifi ligt
Met mijn PV installatie produceer ik tussen en 10.000 en 11.000 kwh per jaar, daarvan gaat er gemiddeld +-4500 in het net (daar krijg ik in BE amper 2 cent per kwh voor) sinds ik digitale teller heb.onlinaius schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:36:
[...]
Als het inderdaad 'gratis' zonne-energie is maakt het niet zoveel uit. Voor velen, ook met zonnepanelen, geldt dat echter niet, het werkt op dit moment eigenlijk alleen zo als je oftewel dynamisch hebt, oftewel een fors overschot elk jaar.
Daar wil ik er +3000 kwh van extra zelf verbruiken door mijn 3 MT's goed te benutten. Gezien de eerste resultaten zou dat moeten lukken.
Ik heb jaarlijks ongeveer 12000 kwh nodig voor EV en full electric woning. Vorig jaar trok ik er +-6000 uit het net, gebruikte ik +-6000kwh van mijn 10.000kwh PV productie (was slecht PV jaar) en injecteerde ik +-4000 kwh. Dat gaat nu dus serieus veranderen.
Bij mij gaat het enkel om wat er onder de streep over blijft, wat ik netto betaal en dat is nu sinds begin maart bijna niets meer sinds ik de Marsteks in gebruik heb. Dit zal zo ook zijn voor de volgende maanden tot einde oktober. De andere maanden is er uiteraard minder PV productie en zal ik die 100% benutten en daarboven het net nodig hebben
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Top en uiteindelijk als dit oa succesvol werkt zal dit in alle toekomstige Firmware ingebakken zitten!Dewim1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:45:
[...]
nu 3 firmware ‘s verder accu 153 ct ct 115
maar van deze versies zijn er achter de . ook meerdere versies. en die kan je denk ik alleen maar zien als je die binnen krijgt
Chinese grapjes![]()
Maar nu werkt hij super
Ze maken er echt werk van de laatste maanden en alle hier gemelde toezeggingen in de feedback komen ze na.
Het is bijna niet bij te houden alle nieuwe firmware en app updates ;-)
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Bij mij zag de ct003 automatisch mijn type meter.
Bedankt voor alle tips hier.
[ Voor 14% gewijzigd door eatme op 06-06-2025 19:14 ]
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
En dat is eigenlijk exact hoe ik ook redeneer.DSSW schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:48:
[...]
Bij mij gaat het enkel om wat er onder de streep over blijft, wat ik netto betaal en dat is nu sinds begin maart bijna niets meer sinds ik de Marsteks in gebruik heb. Dit zal zo ook zijn voor de volgende maanden tot einde oktober. De andere maanden is er uiteraard minder PV productie en zal ik die 100% benutten en daarboven het net nodig hebben
Het zelfverbruik ligt vele malen hoger met de Marsteks. En ook in de wintermaanden zullen ze hun nut zeker bewijzen. Het weinige dat PV opbrengt als je pakweg op je werk zit kan je dan 's avonds nog nuttig besteden. Ik heb me alleszins de aankoop van de MT's nog geen seconde beklaagt.
Iemand een idee wat het verschil is tussen de V151 en de V153 ? Welke aanpassingen er doorgevoerd werden?SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:04:
[...]
Top en uiteindelijk als dit oa succesvol werkt zal dit in alle toekomstige Firmware ingebakken zitten!
Ze maken er echt werk van de laatste maanden en alle hier gemelde toezeggingen in de feedback komen ze na.
Het is bijna niet bij te houden alle nieuwe firmware en app updates ;-)
Ik heb nog een 51 kwh Nacht en een 68 kWh dagverbruik over ... die dagverbruik is 60% omwille van te wijnig zon en dus geen laden van batterij ... en 40% omwille van te groot verbruik (meer dan zonnepanelen en batterij opleveren).
Zou het nuttig zijn een tweede batetrij aan te schaffen? haal ik dat er uit?
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Ben benieuwd naar de versie van de communicatiemodule per batterij, wil je die delen?Dewim1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:45:
[...]
nu 3 firmware ‘s verder accu 153 ct ct 115
Chinese grapjes![]()
Maar nu werkt hij super
Welke modem/router gebruik je?
Dank je wel!
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 06-06-2025 19:20 ]
Heb jij ooit een update van die communicatie module gezien?SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:19:
[...]
Ben benieuwd naar de versie van de communicatiemodule per batterij, wil je die delen?
Dank je wel!
Het simpele antwoord is nee.vifra schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:17:
heb wat advies nodig. ik heb 1 5kWh batterij vandaag actief - die haalt vorige maand 178 kWh laden / 136 kWh ontladen (laatste is belangrijkst).
Ik heb nog een 51 kwh Nacht en een 68 kWh dagverbruik over ... die dagverbruik is 60% omwille van te wijnig zon en dus geen laden van batterij ... en 40% omwille van te groot verbruik (meer dan zonnepanelen en batterij opleveren).
Kan ja zijn als je energiecontract met uurprijzen werkt maar hangt van vele factoren af.
Dat weet ik niet zeker, dan zou ik de schemafdrukken moeten nalopen.. ik dacht 1x maar zit nu op 202409090159.Ronald.42 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:22:
[...]
Heb jij ooit een update van die communicatie module gezien?
Misschien dat dit juist de oplossing kan zijn... een update voor...
Aha dus toch die ene keer ... ik herken nu de versie van Batt1 bij je!
Hier ook Gen1 en Gen2 hebben verschillende versies!
Ja de comm module staat los van de Firmware die ze pushen, die is voor de BMS/EMS.
De batterijen hebben zelf v103 als firmware
[ Voor 35% gewijzigd door SatScan op 06-06-2025 19:40 ]
Moment ik zal even checken wat ik heb.SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:25:
[...]
Dat weet ik niet zeker, dan zou ik de schemafdrukken moeten nalopen.. ik dacht 1x maar zit nu op 202409090159.
Misschien dat dit juist de oplossing kan zijn... een update voor...
1
:strip_exif()/f/image/PgOVzAb6QqLp0l9RBgsq0naJ.jpg?f=fotoalbum_large)
2
:strip_exif()/f/image/yOcB7r8eXrDON3y9A71j5fLN.jpg?f=fotoalbum_large)
En accu 3
:strip_exif()/f/image/GUjo7spUsckT7eYurasRxlDD.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens alle accu's tegelijk naar de toen laatse FW van 151 geüpdatet.
Dus die module staat daar los van lijkt mij.
Accu 1 was de eerste versie accu 2 en 3 zijn de model 2.
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 06-06-2025 19:33 ]
Ik zie ook niet het verschil tussen laden / ontladen. Het zou mss ook beter zijn mocht er een pijltje naar beneden staan vóór de laadwaarde of een pijltje naar boven vóór de ontlaadwaarde. Of een ander kleurtje... groen voor laden en rood voor ontladen.
mijn versie is 20240909090159SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:19:
[...]
Ben benieuwd naar de versie van de communicatiemodule per batterij, wil je die delen?
Dank je wel!
Ik heb de deco 3x X50
Ik zou het niet weten, maar heb zelf een tweede in bestelling staan.vifra schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:17:
heb wat advies nodig. ik heb 1 5kWh batterij vandaag actief - die haalt vorige maand 178 kWh laden / 136 kWh ontladen (laatste is belangrijkst).
Maar ik heb andere motieven. Ik wil al mijn opbrengsten zelf gebruiken en dat de overheid via belasting en energiemaatschappijen aan lage tarieven niks aan mij verdienen. Dus als die twee accu’s mij 10 jaar kosten dan zie ik dat niet als een probleem.
Stap twee gaat modbus aansturing worden om geld, al is het minimaal te verdienen om als kleine protestor impact te hebben, ook al is het 0,00001%.
Stap 3 gaat off-grid worden. Hoe dat zoek ik nog uit, maar dat gaat ook wel lukken.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Oke, dan is dat het niet, de updates zijn dan gemaakt specifiek voor jou situatie!Dewim1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:11:
[...]
mijn versie is 20240909090159
Ik heb de deco 3x X50
Dank je wel!
Mooie suggesties! Die graag melden in de feedback van de app en HIERZO ;-)macedpo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:05:
Misschien heeft iemand het al gemeld maar heb er dan toch over gekeken. Sinds de laatste app versie 1.6.41 zie ik op het startscherm nu wel mijn 2 batterijen + de CT003. Echter de waarden van laden/ontladen blijven onveranderd en zijn dus niet "live" alsook de SoC (%).
Ik zie ook niet het verschil tussen laden / ontladen. Het zou mss ook beter zijn mocht er een pijltje naar beneden staan vóór de laadwaarde of een pijltje naar boven vóór de ontlaadwaarde. Of een ander kleurtje... groen voor laden en rood voor ontladen.
Dank je wel!
Controleer eens je spam, de mijne zat daarinrabero1985 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:53:
Net voor de lol eens de app erop gezet. Maar ik loop al vast bij het registreren. Ik krijg geen code toegestuurd...
Zal in de spamfolder zitten...rabero1985 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:53:
Net voor de lol eens de app erop gezet. Maar ik loop al vast bij het registreren. Ik krijg geen code toegestuurd...
Ondertussen heb ik duravolt al gebeld en deze moesten mijn serienummer hebben voor remote diagnose.
Vanavond heb ik het nogmaals geprobeerd maar hij probeerd te laden (SOC 9%) en dan zie je 30-50W en hoor je een klik en met de rode warn meld zich weer.
Het is balen dat je na 2 weken wachten de Marstek niet werkt ..
Iemand een idee wat het kan zijn?
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
Ik kreeg steeds dat rode lampje (icm grid led uit) door een kapotte powersupply.sdh1981 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:28:
Vandaag is de Marstek (duravolt) bezorgd. Bij het aansluiten merkte ik snel dat de rode warn ging branden. App geïnstalleerd de originele P1 meter eraan maar warn blijft actief. Alles gereset en nogmaals geprobeerd na een half uurtje.
Ondertussen heb ik duravolt al gebeld en deze moesten mijn serienummer hebben voor remote diagnose.
Vanavond heb ik het nogmaals geprobeerd maar hij probeerd te laden (SOC 9%) en dan zie je 30-50W en hoor je een klik en met de rode warn meld zich weer.
Dat ding begin te knetteren, dus die is retour gegaan.
Marstek Venus E 5,12Kwh, HW P1, zonnepanelen
Bij mij ook identiek als bij uRonald.42 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:28:
[...]
1
[Afbeelding]
2
[Afbeelding]
En accu 3
[Afbeelding]
Overigens alle accu's tegelijk naar de toen laatse FW van 151 geüpdatet.
Dus die module staat daar los van lijkt mij.
Accu 1 was de eerste versie accu 2 en 3 zijn de model 2.
Kon je hem wel updaten?sdh1981 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:28:
Vandaag is de Marstek (duravolt) bezorgd. Bij het aansluiten merkte ik snel dat de rode warn ging branden. App geïnstalleerd de originele P1 meter eraan maar warn blijft actief. Alles gereset en nogmaals geprobeerd na een half uurtje.
Jep naar de laatste versie. Grid, CT, Wifi en bluetooth lampje branden normaal wit.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
Ik heb er nu 3 (1 op elke fase) op de HW dongle en dat werkt, heb twijfel om nog 1 erbij te nemen op 1 fase met overvloed zonnestroom maar vind nergens goede info of dit goed gaat werken of niet...
(Ik lees kan en 3 per fase, 9 totaal kan. Lees ook dat je maar 1 Marstek kan laten werken op HW en dat klopt dus al niet..)
Met dit laatste wordt hoogstwaarschijnlijk bedoeld dat de batterijen met een HW P1 niet zullen samenwerken om NOM te houden over alle fasen. Dat is hetgene wat niet werkt. Batterijen zullen elkaar gaan laden en ontladen etc. Je kan wel per fase een batterij nemen en alleen naar die fase laten kijken, dan kan het werken. Moet je wel op elke fase zonnestroom hebben, anders zal een batterij nooit gaan laden.WouteruitTB schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:18:
is er toevallig iemand hier die meer dan 3 Marsteks op een Homewizzard p1 dongle heeft?
Ik heb er nu 3 (1 op elke fase) op de HW dongle en dat werkt, heb twijfel om nog 1 erbij te nemen op 1 fase met overvloed zonnestroom maar vind nergens goede info of dit goed gaat werken of niet...
(Ik lees kan en 3 per fase, 9 totaal kan. Lees ook dat je maar 1 Marstek kan laten werken op HW en dat klopt dus al niet..)
Ik vermoed dus ook dat je in dezelfde situatie gaat komen met twee batterijen op 1 fase.
Heb een tijdje geleden geprobeerd om 3 MT’s via de HWP1 te laten werken in Som 3 fasen NOM, maar dat ging niet, geregeld was 1 batterij een andere aant opladen en omgekeerd. Elke MT op een eigen fase en daar NOM werkt wel.WouteruitTB schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:18:
is er toevallig iemand hier die meer dan 3 Marsteks op een Homewizzard p1 dongle heeft?
Stel dat je 3 fase hebt en maar 2 batterijen op fase 1 en 2, en je stelt ze in per fase... Dus je verbruikers op fase 3 gaan dan niet gevoed worden door de batterij?pascallj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:22:
[...]
Met dit laatste wordt hoogstwaarschijnlijk bedoeld dat de batterijen met een HW P1 niet zullen samenwerken om NOM te houden over alle fasen. Dat is hetgene wat niet werkt. Batterijen zullen elkaar gaan laden en ontladen etc. Je kan wel per fase een batterij nemen en alleen naar die fase laten kijken, dan kan het werken. Moet je wel op elke fase zonnestroom hebben, anders zal een batterij nooit gaan laden.
Ik vermoed dus ook dat je in dezelfde situatie gaat komen met twee batterijen op 1 fase.
Klopt. Als je ze instelt op 1 fase, kijken ze alleen naar de fase waarop ze zijn aangesloten. Voor zowel laden als ontladen. Je kan het eigenlijk zien als dat elke fase dan zijn eigen meter zou hebben en eigen stroomaansluiting is.NoFate schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:30:
[...]
Stel dat je 3 fase hebt en maar 2 batterijen op fase 1 en 2, en je stelt ze in per fase... Dus je verbruikers op fase 3 gaan dan niet gevoed worden door de batterij?
Daarom dat we iedereen ook aanraden om gewoon de CT003/2 werkend te krijgen. Dan kan je NOM over alle fasen en maakt het verder weinig uit.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NXdKtf0leOlKnFjI1x6PRpOw.jpg?f=user_large)
Niet dat het verbruik me uitmaakt. Maar is dit normaal? Of zou heb bijvoorbeeld beter gaan met de Marstek P1 meter?
Schaal is alles!Doubt schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:22:
Ik heb sinds gisteren een Marstek, deze geupdate, gekoppeld aan de P1 meter van Homewizard. Nu valt mij op ondanks dat hij op NOM staat ingesteld je onderstaand terug zien in Homewizard.
[Afbeelding]
Niet dat het verbruik me uitmaakt. Maar is dit normaal? Of zou heb bijvoorbeeld beter gaan met de Marstek P1 meter?
Zijn het pieken en dalen van van 1000W, nee ik dacht het niet!
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ja snap ik, 0,1KWH verbruikt, dus nee dat is geen1000w maar 100w die pieken. Dus eerste streepje is 100 een 2e 200. Maar ging mij er meer om, er was geen verbruik boven dat, dus waarom vangt hij dat niet op?superduper1969 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:27:
[...]
Schaal is alles!
Zijn het pieken en dalen van van 1000W, nee ik dacht het niet!
Dit is met een CT003.Doubt schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:31:
[...]
Ja snap ik, 0,1KWH verbruikt, dus nee dat is geen1000w maar 100w die pieken. Dus eerste streepje is 100 een 2e 200. Maar ging mij er meer om, er was geen verbruik boven dat, dus waarom vangt hij dat niet op?
Niets bijzonders dus, gladder kan de MT firmware het niet strijken.
En die streepjes hebben een uitleg en die is bij mij echt anders.
Hier kun je het beter zien: https://hwenergy.app/
:strip_exif()/f/image/UrACxHosqlhioZrYITOqSbFr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door superduper1969 op 07-06-2025 08:38 ]
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Dit komt door de vertraging tussen de slimme meter, p1-meter en/of batterij. Het duurt gewoon eventjes voordat de batterij gereageerd heeft op een verandering in verbruikDoubt schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:31:
[...]
Ja snap ik, 0,1KWH verbruikt, dus nee dat is geen1000w maar 100w die pieken. Dus eerste streepje is 100 een 2e 200. Maar ging mij er meer om, er was geen verbruik boven dat, dus waarom vangt hij dat niet op?
De andere reden kan zijn dat je meer verbruikt dan de batterij kan leveren, maar dat is hier zo te zien niet het geval
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik zou zelf hem even op Manuel zetten en kijken of je boven de 11 % uit kunt komen.sdh1981 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:01:
[...]
Jep naar de laatste versie. Grid, CT, Wifi en bluetooth lampje branden normaal wit.
Daarna reset uitvoeren zoals beschreven in TS https://gathering.tweaker...r_topicstarter%5D=1#reset
Wat is de schaal ?Doubt schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:22:
Ik heb sinds gisteren een Marstek, deze geupdate, gekoppeld aan de P1 meter van Homewizard. Nu valt mij op ondanks dat hij op NOM staat ingesteld je onderstaand terug zien in Homewizard.
[Afbeelding]
Mijn ervaring is P1HW werkt even nauwkeurig als marstek
Hier een compleet plaatje met schaal erbij.PNARI schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:09:
[...]
Wat is de schaal ?
Mijn ervaring is P1HW werkt even nauwkeurig als marstek
/f/image/RjQOMcsRkY7i4igR58iMzvUy.png?f=fotoalbum_large)
Let wel op, installeer v153 NIET, dan werkt de addon niet meer, daar ze het MQTT protocol hebben veranderd
Ziet er netjes uit! 0,1kwh van grid.Doubt schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:29:
[...]
Hier een compleet plaatje met schaal erbij.
[Afbeelding]
Kijk maar eens na 24u en NOM is een begrip geen norm.
m2c
Waar heb je het over?Meonline schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:40:
Ook ik heb dit na de update. Echt vreemd. Lijkt alsof ie niet meer zo goed samenwerkt? Kunnen we terug naar de vorige versie van de app/batterij?
Sorry, had 1 pagina te weinig gelezen voor ik reageerde
De extra pieken zijn bij mij ook waarneembaar na de update, voorheen was de lijn veel vlakker.
Geen ramp, maar het valt wel op.
Iemand al gevonden hoe je automatisch updaten kunt afzetten?
Ik heb hier in de avond vaak van dat soort korte stroompieken.
Ik ben nu in de markt voor een thuis accu, maar niet zó.
@Doubt
[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 07-06-2025 09:47 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Die pieken van de post op vorige pagina zijn compleet normaal. Het zijn hele dunne kleine pieken. Dat is gewoon een koelkast die aanslaat o.i.d. en de Marstek die tijd nodig heeft om te reageren.Meonline schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:42:
[...]
Sorry, had 1 pagina te weinig gelezen voor ik reageerde.
De extra pieken zijn bij mij ook waarneembaar na de update, voorheen was de lijn veel vlakker.
Geen ramp, maar het valt wel op.
Iemand al gevonden hoe je automatisch updaten kunt afzetten?
App updates zorgen niet voor een gedrag verandering van de batterij. Dat kan alleen de firmware. En die update niet automatisch.
Tja, binnen de perken. Ligt ook aan de snelheid van de updates op de P1 poort van je meter. Een vertraging van 6 seconde is ongeveer minimaal. Ik zou mij niet te veel zorgen maken over het verbruik van een Senseo. Dat is echt minimaal.natural colour schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:42:
Ik hoop wel dat Marstek in de avond het gebruik van de magnetron, Senseo e.d. goed en snel compenseert..
Magnetron is wel iets meer. Op volle belasting prima te compenseren, maar als je een goedkope magnetron hebt die moduleert op vermogen ipv een inverter die het vermogen kan aanpassen, is dat lastig te volgen bij niet vollast.
Modulerende bronnen zoals magnetron zijn niet evident. Reken op een 5 sec te laat, dus voor iets dat continue aan/uit gaat is dat niet ideaal. Maar dat ga je bij elke thuisbatterij hebben vrees ik.natural colour schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:42:
Ik hoop wel dat Marstek in de avond het gebruik van de magnetron, Senseo e.d. goed en snel compenseert..
Niets bijzonders , beter wordt het nietDoubt schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:29:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 07-06-2025 09:54 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
mss de accu in de avond en nacht op <Off-Grid> zetten? ik heb hier in de avond en nacht geen warmtepomp draaien; de tv is de langdurige grootverbruiker en korte stroompieken van de magnetron, senseo, waterkoker..Avenger 2.0 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:47:
[...]
Modulerende bronnen zoals magnetron zijn niet evident. Reken op een 5 sec te laat, dus voor iets dat continue aan/uit gaat is dat niet ideaal. Maar dat ga je bij elke thuisbatterij hebben vrees ik.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Over welke update hebben we het? Bedoel je v153?Meonline schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:40:
Ook ik heb dit na de update. Echt vreemd. Lijkt alsof ie niet meer zo goed samenwerkt? Kunnen we terug naar de vorige versie van de app/batterij?
Wat bedoel je met off-grid? Ga je al die apparaten inpluggen in het back-upstopcontact?natural colour schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:55:
[...]
mss de accu in de avond en nacht op <Off-Grid> zetten? ik heb hier in de avond en nacht geen warmtepomp draaien; de tv is de langdurige grootverbruiker en korte stroompieken van de magnetron, senseo, waterkoker..
Hier heb ik geen echte pieken, of ik moet boven de opwek van PV + Batterij uitkomen.
Zeer tevreden met hoe hier NOM gehaald word, is het 100% NOW zeker niet! Maar als ik de afgelopen 2 weken bekijk denk ik dat het een 99.5% is
Omschakeling laden naar ontladen is soms ''traag'' ( paar seconden, absoluut niet alarmerend!)
Indien je een thuisbatterij zoekt, en je dit gedrag niet aanvaardbaar vind kan je best stoppen met naar een thuisbatterij te kijken. Elke piek en elke Watt afvangen gaat nooit lukken met huidige technologie.
/f/image/c3zTnQzli0NVjQ6X4RlDU6FY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door The_Belgian_GST op 07-06-2025 10:22 ]
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
van middernacht tot 7 uur in de ochtend 0.1 kwh verbruik, dat is perfect NOM. Uw systeem werkt perfect, we spreken hier amper over 3 cent verbruik.Doubt schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:22:
[Afbeelding]
Je zal nog lang moeten wachten tot je een accu vindt die 0.000000 kwh per dag regelt in NOM.natural colour schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:42:
Ik hoop wel dat Marstek in de avond het gebruik van de magnetron, Senseo e.d. goed en snel compenseert..(zal compenseren).
@Doubt
Het gaat hier over een regeling, die meet een afwijking en zal daarop reageren om zo dicht mogelijk bij de nul te blijven. Het zal NOOIT exact nul zijn.
Kijk gewoon naar de Euro's of centen die je per dag nog betaalt en vergelijk dat met wat je betaalde in de periode zonder PIB, je zal schrikken.
Dit zijn de resultaten van een normale dag: afname net, verbruik en regeling 3 Marsteks
:strip_exif()/f/image/FQR1X4s2lToVrL2Mr0DTA5IQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MBs5kmyrPpwmcKpOqSLe4wXj.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch perfect voor zo’n moeilijke dag met continu wisseling zon, wolken, regen en wisselende afname van verbruik zoals inductie vuur…
[ Voor 38% gewijzigd door DSSW op 07-06-2025 10:44 ]
Goed plan. is dit topic er al?SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:57:
Nieuw Topic in de maak...
Daarnaast bied dit Topic eventueel ook informatie die we kunnen doorspelen aan Marstek om de AI modi verder te optimaliseren naar onze energiemarkten en contractenvormen.![]()
"
Sharing = Caring
SatScan in "Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening"
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Het zijn de apparaten met stekker in de keuken, als die op één groep komen kan ik het back-up wcd (beroepsmatig elektromonteur) met relais door schakelen naar die ene groep.pascallj schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:58:
[...]
Wat bedoel je met off-grid? Ga je al die apparaten inpluggen in het back-upstopcontact?
Mijn wens/ idee is om Off-Grid te zijn als het kán, anders wordt het een accu systeem met Victron omvormer.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik betwijfel dan wel of de Marstek Venus het systeem voor jou is. Misschien meer kijken naar een systeem dat echt gemaakt is voor off-grid. Kost je wel ordegroottes meer.natural colour schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:03:
[...]
Het zijn de apparaten met stekker in de keuken, als die op één groep komen kan ik het back-up wcd (beroepsmatig elektromonteur) met relais door schakelen naar die ene groep.
Mijn wens/ idee is om Off-Grid te zijn als het kán, anders wordt het een accu systeem met Victron omvormer.
Is er naast v151 nu al een v153 ?NoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Over welke update hebben we het? Bedoel je v153?
Wat is het verschil.
Edit
Ow ok de nieuwe versie is mqtt niet meer mogelik en komt api maar moeten we geduldig op wachten van martsek
Verder zou je nu een selecteerbare watt krijgen voor laden en ontladen ?
[ Voor 30% gewijzigd door Maxwp op 07-06-2025 11:14 ]
Klopt, er is een v153, geen idee wat het verschil is in fixes, wat ik wel weet is dat ze andere MQTT topics gebruiken en een betere beveiliging, dus dat zorgt ervoor dat de addon niet meer werkt in HA, maar daar zijn ze reeds mee bezigMaxwp schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:12:
[...]
Is er naast v151 nu al een v153 ?
Wat is het verschil.
Selecteerbare Watt? Waar zie je dat? Is dat bevestigd door iemand?Maxwp schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:12:
[...]
Is er naast v151 nu al een v153 ?
Wat is het verschil.
Edit
Ow ok de nieuwe versie is mqtt niet meer mogelik en komt api maar moeten we geduldig op wachten van martsek
Verder zou je nu een selecteerbare watt krijgen voor laden en ontladen ?
Dat zijn piekjes die ik ook wel zie met de P1MTDoubt schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:29:
[...]
[Afbeelding]
Dan vrees ik dat je er geen moet kopen. Een thuisaccu moet je over 24u evalueren.natural colour schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:42:
Ik hoop wel dat Marstek in de avond het gebruik van de magnetron, Senseo e.d. goed en snel compenseert..(zal compenseren).
@Doubt
En als je ze allemaal op handmatige zet? Overdag laden en daarna ontladen? Met 1per fase en 2 op 1 fase gaat dat allemaal goed dus vermoed met 4e erbij ook?pascallj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:22:
[...]
Met dit laatste wordt hoogstwaarschijnlijk bedoeld dat de batterijen met een HW P1 niet zullen samenwerken om NOM te houden over alle fasen. Dat is hetgene wat niet werkt. Batterijen zullen elkaar gaan laden en ontladen etc. Je kan wel per fase een batterij nemen en alleen naar die fase laten kijken, dan kan het werken. Moet je wel op elke fase zonnestroom hebben, anders zal een batterij nooit gaan laden.
Niemand hier die rare setup zo al staan of gedaan?
Ik heb nu zowel CT als accu vast gezet op het dichtstbijzijnde AP.
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Ja hoor uiteraard. Dan gebruik je de P1 meter niet, dus maakt het ook niet uit welke je gebruikt.WouteruitTB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:53:
[...]
En als je ze allemaal op handmatige zet? Overdag laden en daarna ontladen? Met 1per fase en 2 op 1 fase gaat dat allemaal goed dus vermoed met 4e erbij ook?
Niemand hier die rare setup zo al staan of gedaan?
Bij die ene fase ga je dan wel richting het limiet van 25A op 1 fase, maar als daar bijvoorbeeld ook je zonnepanelen op zitten dan zou dat elkaar weer kunnen compenseren.
Of bedoelde je als je handmatig op 1 fase NOM zet?
[ Voor 4% gewijzigd door pascallj op 07-06-2025 12:01 ]
[ Voor 32% gewijzigd door Icekiller2k6 op 07-06-2025 11:59 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
WouteruitTB had het over handmatig, dus dan kies je zelf, d.m.v. een tijdschema, wanneer de batterij laadt en ontlaadt. Tenzij met handmatig bedoeld werd "handmatig de fase instellen"...Icekiller2k6 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:59:
@pascallj dat snap ik niet - hoe weet de marstek dan dat hij moet ontladen als hij de P1 niet gebruikt? (aka dat er effectief een energie vraag is en niet gewoon injecteren / terug leveren aan het netwerk)
NoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:16:
[...]
Selecteerbare Watt? Waar zie je dat? Is dat bevestigd door iemand?
NoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:32:
Ter info, voor de hm2mqtt addon is een update , nu kan je ook de 800-2500 in stappen aanpassen zoals eerst bij modbus, de nieuwe addon heeft er een fix voor, want ging voorheen niet...
Let wel op, installeer v153 NIET, dan werkt de addon niet meer, daar ze het MQTT protocol hebben veranderd
Dit kon al via Modbus, dus de functie was al aanwezig. Nu kan het schijnbaar ook via hm2mqtt. Dat staat los van wat er veranderd is in v153.
Nul Op Meter, betekent niet dat er aan het einde van de dag precies 0.0 kWh max gehaald is van het elektriciteitsnet. Het is dat de batterij of batterijen aan de hand van het gebruik voorkomen dat er elektriciteit van het elektriciteitsnet gehaald moet worden.
Afhankelijk van je apparatuur is dat prima te doen tot uitdagend.
De magnetron wordt al vaak genoemd. Ik heb nog wat andere apparatuur die erg wisselend elektriciteit gebruikt. Als de variatie per seconden uiteindelijk op de slimme meter tussen b.v. 100 Watt opnemen / 100 Watt terugleveren varieert, dan is dit niet direct door de batterij mogelijk om te compenseren. We zien vaak de 6 seconden vertraging van de batterij.
Afhankelijk van het type slimme meter (update per 1, 5 of 10 seconden) is er alweer wat tijd verstreken alvorens de batterij opnieuw informatie krijgt betreffende het actuele gebruik. DSMR 4 meters met een waarde om de 10 seconden, zorgen voor latere aanpassing van de batterij.
Dus de batterij is per definitie te laat en elke cyclus opnieuw probeert de batterij te compenseren.
De HW P1 geeft gewoon het huidige gebruik per fase door (en het totaal over 3 fasen).
De CT003 (geen ervaring met CT002, maar doet hetzelfde (echter zonder slimme meter, direct van de leidingen)) tezamen met de batterijen rekenen het huidige gebruik om naar de waarden per batterij om te compenseren. 1 batterij zal dus eenvoudiger NOM kunnen draaien dan 2 of 3 of meer. Omdat daar telkens (elke cyclus) een berekening gemaakt moet worden welke batterij hoeveel moet leveren/opnemen. En bij elke berekening zullen er afwijkingen optreden.
Als er een stabiel gebruik is (waarde langere tijd geldig), dan is het eenvoudig voor de batterij/batterijen om ook richting de 0 kWh van het elektriciteitsnet te komen (ik schrijf bewust: 0 kWh en niet 0.0 kWh, want dit laatste kan bijna niet met de 6 seconden vertraging. Dan moet het gebruik erg stabiel zijn).
Overigens kan het aanbod van energie van de zonnepanelen bij b.v. wolken in de lucht ook enorm varieren en dat moet allemaal gecompenseerd worden.
Mijn dagelijks gebruik van het elektriciteitsnet over 3 maanden ligt tussen 0.1 kWh en 1.0 kWh (de laatste maand met 2 batterijen en ik zie dan ook iets hogere waarden, maar nog steeds 1.0 kWh max).
Wat ik zelf heel erg goed vind.
[ Voor 22% gewijzigd door BeeEnergy op 07-06-2025 16:02 ]
MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter
Idd handmatig als tussen 10&17 laden en daarna ontladen.pascallj schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:00:
[...]
WouteruitTB had het over handmatig, dus dan kies je zelf, d.m.v. een tijdschema, wanneer de batterij laadt en ontlaadt. Tenzij met handmatig bedoeld werd "handmatig de fase instellen"...
Dit bewust omdat hier ook al een nexxus 20kWH zijn eigen (gekke) ding doet en die voorrang krijgt.
Mensen moeten er niet micro gefocust op zijn. Dat is meer het probleem . En naar een week of maand kijken .Als er maar 0 op de rekening staat. Bij wijze van, in ieder geval lager dan zonder batterij.BeeEnergy schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:15:
Wie weet een verduidelijking t.a.v. NOM:
Nul Op Meter, betekent niet dat er aan het einde van de dag precies 0.0 kWh max gehaald is van het elektriciteitsnet. Het is dat de batterij of batterijen aan de hand van het gebruik voorkomen dat er elektriciteit van het elektriciteitsnet gehaald moet worden.
De magnetron wordt al vaak genoemd. Ik heb nog wat andere apparatuur die erg wisselend elektriciteit gebruikt. Als de variatie per seconden uiteindelijk op de slimmer meter tussen 100 Watt opnemen / 100 Watt terugleveren varieert, dan is dit niet direct door de batterij mogelijk om te compenseren. We zien vaak de 6 seconden vertraging.
Dus de batterij is dan per definitie te laat en elke cyclus probeert weer te compenseren.
De HW P1 geeft gewoon het huidige gebruik per fase door (en het totaal over 3 fasen).
De CT003 (geen ervaring met CT002, maar doet hetzelfde) tezamen met de batterijen rekenen het huidige gebruik om naar de waarden per batterij om te compenseren. 1 batterij zal dus eenvoudiger NOM kunnen draaien dan 2 of 3 of meer. Omdat daar telkens (elke cyclus) een berekening gemaakt moet worden welke batterij hoeveel moet leveren/opnemen. En bij elke berekening zullen er afwijkingen optreden.
Als er een stabiel gebruik is (waarde langere tijd geldig), dan is het eenvoudig voor de batterij/batterijen om ook richting de 0 kWh van het elektriciteitsnet te komen (ik schrijf bewust: 0 kWh en niet 0.0 kWh, want dit laatste kan bijna niet met de 5 seconden vertraging. Dan moet het gebruik erg stabiel zijn).
Mijn dagelijks gebruik van het elektriciteitsnet over 3 maanden ligt tussen 0.1 kWh en 1.0 kWh (de laatste maand met 2 batterijen en ik zie dan ook iets hogere waarden, maar nog steeds 1.0 kWh max).
Dit is mijn dag tot nu toe: (bewolking en wat zon)
/f/image/VyNjZylGYhUm4fiWYpgtEslK.png?f=fotoalbum_large)
Het maakt met een dynamisch contract niet uit of hij het compenseert met extra ontladen naar het net.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Let maar eens op als de vrouw begint met de strijk met de stoomgenerator, daar heeft de marstek het meeste problemen mee, meer dan met inductievuur, Dan worden er echt stroomstoten van 10A getrokken en die zijn zeer kortBeeEnergy schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:15:
Wie weet een verduidelijking t.a.v. NOM:
De magnetron wordt al vaak genoemd. Ik heb nog wat andere apparatuur die erg wisselend elektriciteit gebruikt. Als de variatie per seconden uiteindelijk op de slimme meter tussen b.v. 100 Watt opnemen / 100 Watt terugleveren varieert, dan is dit niet direct door de batterij mogelijk om te compenseren. We zien vaak de 6 seconden vertraging.
Dus de batterij is dan per definitie te laat en elke cyclus probeert weer te compenseren.
De CT003 (geen ervaring met CT002, maar doet hetzelfde) tezamen met de batterijen rekenen het huidige gebruik om naar de waarden per batterij om te compenseren. 1 batterij zal dus eenvoudiger NOM kunnen draaien dan 2 of 3 of meer. Omdat daar telkens (elke cyclus) een berekening gemaakt moet worden welke batterij hoeveel moet leveren/opnemen. En bij elke berekening zullen er afwijkingen optreden.
Als er een stabiel gebruik is (waarde langere tijd geldig), dan is het eenvoudig voor de batterij/batterijen om ook richting de 0 kWh van het elektriciteitsnet te komen (ik schrijf bewust: 0 kWh en niet 0.0 kWh, want dit laatste kan bijna niet met de 5 seconden vertraging. Dan moet het gebruik erg stabiel zijn).
Ja werkt prima zonder P1 meter. Alleen kan je jezelf dan de vraag stellen of de oplossing het doel niet voorbij schiet? Wat doe je dan op bewolkte dagen wanneer de PV niet continu mooi stroom voorziet? Dan ga je de batterijen laden met netstroom owv de handmatige instelling.WouteruitTB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Idd handmatig als tussen 10&17 laden en daarna ontladen.
Dit bewust omdat hier ook al een nexxus 20kWH zijn eigen (gekke) ding doet en die voorrang krijgt.
Dat mag ook, zit met 50 panelen bijna altijd alsnog veel zonnestroom tussen en met dynamisch uurtarief zit ik bv nu op 14 cent all-in overdag en savonds op 30. Als ik het overdag terug verkoop voor heel veel minder en savonds ipv uit de batterijen haal duur moet kopen is dit best een leuke oplossing.Druppeltje_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:39:
[...]
Ja werkt prima zonder P1 meter. Alleen kan je jezelf dan de vraag stellen of de oplossing het doel niet voorbij schiet? Wat doe je dan op bewolkte dagen wanneer de PV niet continu mooi stroom voorziet? Dan ga je de batterijen laden met netstroom owv de handmatige instelling.
Bij mij zegt de app dat 151 de laatste isNoFate schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:14:
[...]
Klopt, er is een v153, geen idee wat het verschil is in fixes, wat ik wel weet is dat ze andere MQTT topics gebruiken en een betere beveiliging, dus dat zorgt ervoor dat de addon niet meer werkt in HA, maar daar zijn ze reeds mee bezig
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Begrijp ik. Maar als je al een vaste 20kWh batterij hebt, zou het mij verbazen als je 's avonds na 17u alsnog stroom uit het net moet aankopen. Ik ken natuurlijk je avond en nachtverbruik niet..WouteruitTB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:46:
[...]
Dat mag ook, zit met 50 panelen bijna altijd alsnog veel zonnestroom tussen en met dynamisch uurtarief zit ik bv nu op 14 cent all-in overdag en savonds op 30. Als ik het overdag terug verkoop voor heel veel minder en savonds ipv uit de batterijen haal duur moet kopen is dit best een leuke oplossing.
1 van mijn batterijen heeft connectie issues naar de cloud als die gedurende lange tijd offline was, daarom hebben ze v153 gepushed, maar heb deze nog niet geïnstalleerd omdat dan de MQTT cloud anders is, en de HA addons niet meer gaan werken... Wat er nog anders is in v153, geen idee
De 151 firmware is de laatste officiële versie.
Bij geconstateerde problemen mbt de juiste werking van de batterijen) wordt er een nieuwere (bata) versie gepusht. Zodra deze stabiel is bevonden zal die aan een ieder worden aangeboden.
Het is dan aan jezelf om te updaten of niet.
v153 staat mede in het teken van de ontwikkelingen rondom de open api, MQTT cloud en kan deze niet meer worden gedowngrade naar v151 en lager. Dit betekent voor nu dat sommige HA add-ons etc niet mee werken.
Wees daar bewust van als je via de feedback tussentijds om een update vraagt.
20kWh Nexxus werkt op onbalans etc dus werkt thuis meestal alleen maar tegenDruppeltje_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:00:
[...]
Begrijp ik. Maar als je al een vaste 20kWh batterij hebt, zou het mij verbazen als je 's avonds na 17u alsnog stroom uit het net moet aankopen. Ik ken natuurlijk je avond en nachtverbruik niet..
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.