BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
klopt met ons als beta testers zal dat eerder 1250 worden tzt.SatScan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:32:
[...]
Dat gaat de prijs nooit worden met 10j garantie en Firmware/Software/Feedback ondersteuning.
m2c
zeker de laatste batch van gen 1 en gen 2 mss tzt wel gen 3 omdat er al een gen 4 isAvenger 2.0 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:58:
Oh my, nu al €1250, tegen black friday gaat ze aan €999 te koop staan

je dat was ook wel nodigSatScan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:17:
[...]
Ja heb het ook gevonden door .de te gebruiken en ze leveren in ook naar NL voor die prijs incl verzendkosten.
Of ze ook gratis omruilen bij problemen etc. kon niet vinden... de CT003 zal er wel bij zitten maar wordt niets over vermeld.
Wie anders produceert zelf batterijen en laat ze niet in China maken?
China loop zeker zo'n vijf jaar voor op de rest van de wereld tav energietransformatie.
Ze hebben de materialen, de (goedkopere) arbeidscapaciteit en ondertussen de kennis...
Veel moderne productielijnen met robotisering, automatisering en standaardisering en hierdoor is de kwaliteit van de producten in korte tijd sterk verbeterd.
In elk geval benieuwd of die 10-jarige fabrieksgarantie correct gaat verlopen. Je kan hier nergens duidelijke voorwaarden over vinden wat inbegrepen is of niet en welke extra kosten er eventueel bij komen kijken. Hier is HomeWizard toch wel meer transparant met hun batterij wat van jaar 3 tot 7 met hun garantie de kosten zijn en wat toestel je terug krijgt. Bij Marstek is jaar 3 tot 10 niet duidelijk hoe ze dat oplossen...
[ Voor 44% gewijzigd door Avenger 2.0 op 06-06-2025 06:51 ]
Iemand anders last van hetzelfde?
:strip_exif()/f/image/MhX34wRKR5b7kw2IoRleOqCN.jpg?f=fotoalbum_large)
When life gives you lemons, start a battery factory

succes
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Lekker wakker....ik had beter een edit kunnen doen.KabouterSuper schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:16:
Het valt me op in de nieuwe app dat mijn batterij op de verkeerde fase gezet wordt. Hier een plaatje van gisteravond laat toen alle pv paneeltjes allang op bed lagen. Het icoontje van fase B is de batterij. Maar de batterij zit overduidelijk op fase C.
[Afbeelding]
Ik heb de batterij ergens bij de installatie van stopcontact gewisseld. Dat zal het wel zijn. Ik zal de ct003 even opnieuw toevoegen.
[ Voor 20% gewijzigd door KabouterSuper op 06-06-2025 07:40 ]
https://offgridpowerstati...d-play-thuisbatterij-lfp/
[ Voor 4% gewijzigd door rabero1985 op 06-06-2025 07:42 ]
Yess, dat werkte.The_Belgian_GST schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:38:
@KabouterSuperheel abstract om het zo te zien, heb je de auto calibratie al eens opnieuw gedaan? ( bij de batterij onder het CT logo bij "uitgangsvermogen referentie" geen idee wat het doet, maar het zou de fase moeten kunnen detecteren.
succes
Geleerde les van vandaag:
Niet je batterij installeren in de behaaglijke warmte van je huis om daarna je batterij te verplaatsen naar de garage. Je hebt kans dat je dan je meter opnieuw moet calibreren op de goede fase
Bij mij ook niet juist weergegeven.KabouterSuper schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:16:
Het valt me op in de nieuwe app dat mijn batterij op de verkeerde fase gezet wordt. Hier een plaatje van gisteravond laat toen alle pv paneeltjes allang op bed lagen. Het icoontje van fase B is de batterij. Maar de batterij zit overduidelijk op fase C.
[Afbeelding]
Heb ook auto diagnose moeten doen. Nu is het visueel wel in orde!
De 2 batterijen werken echter al weken correct met de CT003.
Dus het visuele is een, het echt sturen is wat anders (en gelukkig onafhankelijk van het visuele bij Marstek).....
[ Voor 27% gewijzigd door BeeEnergy op 06-06-2025 08:12 ]
MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter
Er is echt support vanuit Marstek zeg.
Mvg Fam Cabboort
de regelgeving die nog gestemd moet worden over "wat exact mag" ..; dus vandaag is het meeste van plugin dingens nog grijze zwarte zone ...Gely schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:49:
[...]
Hier gaan we! Welke strikte regelgeving? Toon ze ons! Ik ben benieuwd.
A la belge - to late with everything ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
jawel - goede ervaring (mar is gewoon doos bestellen en leveren ... verder nog niets specifiek ... )rabero1985 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:41:
Iemand ervaring met deze (web)winkel ?
Al opnieuw gekalibreerd? Nadat mijn batterij op de goede fase getoond werd, leek de data van de slimme meter ook beter verwerkt te wordenBeeEnergy schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:01:
[...]
Bij mij ook niet juist weergegeven.
De twee batterijen toch echt op verschillende fases.
Echter de app denkt in de visualisatie dat beide op fase B staan.
Tja, ik hecht aan de grafische zaken niet zoveel waarde in de Marstek app. Kijk er zo min mogelijk naar. Meten met HomeWizard plug en controle buiten de app is veel betrouwbaarder.
Het is helemaal geen grijze zone, als het in de Synergrid lijst staat als plug&play mag je gebruiken en kan je het registreren bij Fluvius. Wat ze nadien nog verzinnen gaat hoogstwaarschijnlijk enkel van toepassing zijn op nieuwe registraties. En anders als je niet meer mag gebruiken ineens moeten ze maar met een schadevergoeding op de proppen komen (zoals met dat terugdraaiende teller debacle).vifra schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:06:
[...]
de regelgeving die nog gestemd moet worden over "wat exact mag" ..; dus vandaag is het meeste van plugin dingens nog grijze zwarte zone ...
En toch is er een lijst van Synergrid die toestellen beschrijft die exact deze situatie toelaten.
volgens google AI ( Gemini ) na aanleveren PDF AREI :
Fotovoltaïsche installaties die op een stekker worden aangesloten, zijn verboden volgens Boek 1 van het Algemeen Reglement op de elektrische installaties (AREI).
De reden hiervoor is te vinden in Afdeling 7.22.3 "Bepaling van de algemene karakteristieken – Indeling van de installaties" van Hoofdstuk 7.22 "Voeding van elektrische wegvoertuigen" van Boek 1 van het AREI. Hierin staat expliciet vermeld: "Het is verboden een laadinrichting op een vaste elektrische installatie door middel van een stopcontact aan te sluiten.". Hoewel dit specifiek over laadinrichtingen voor elektrische voertuigen gaat, wordt de filosofie van het vermijden van stekkerverbindingen voor systemen die energie terugleveren aan het net of complexe voedingsvereisten hebben, doorgetrokken naar vergelijkbare situaties zoals fotovoltaïsche installaties.
Bovendien stelt Afdeling 7.112.2 "Specifieke maatregelen" van Hoofdstuk 7.112 "Huishoudelijke fotovoltaïsche installaties op laagspanning (≤ 10 kVA)" dat de installatie altijd onder spanning staat en dat er een waarschuwingsbord "Niet onderbreken bij belasting" moet zijn. Dit impliceert dat een eenvoudige stekkerverbinding niet toereikend is om de veiligheid te garanderen bij het loskoppelen onder belasting of bij het terugleveren van stroom aan het net, wat risico's kan opleveren voor zowel personen als de elektrische installatie zelf.
denk even aan de lader die je bij een electrisch voertuig krijgt, die kan je ook inpluggen
[ Voor 3% gewijzigd door The_Belgian_GST op 06-06-2025 08:41 ]
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Via de app is het alleen mogelijk om te kiezen. Aangezien dit eigenlijk betekent wel of niet op een eigen groep. Via Modbus is het wel traploos instelbaar.rabero1985 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:42:
Is het bij de Venus E 800W of 2500W output of is het in stappen instelbaar?
Op de website van Fluvius staat gewoon dit (ivm Plug-en-play panelen / batterijen):The_Belgian_GST schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:40:
Het is wel een grijze zone, want volgens het AREI mogen ze niet gebruikt worden ( ik vind het nu niet direct zelf erin terug, maar er zou ergens een paragraaf zijn die het onrechtstreeks verbied
Maar ongetwijfeld zal ook het AREI aangepast moeten worden, zodat mensen geen 2500W op gedeelde stopcontacten gaan plaatsen. Lijkt me logisch dat 800W max voor gedeelde kring wordt. Maar of de AREI ook 800W limiet kan opleggen op eigen kring of limiet van 800W per aansluiting woning betwijfel ik ten sterkste (gezien die limiet niets met elektrische veiligheid te maken heeft).Moet ik mijn binneninstallatie laten herkeuren na het aansluiten van een plug-en-play toestel?
Volgens het AREI (het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) worden deze plug-en-play apparaten als een toestel beschouwd. Ze maken dus geen deel uit van de (vaste) elektrische installatie en je moet je binneninstallatie dus niet laten (her)keuren.
[ Voor 21% gewijzigd door Avenger 2.0 op 06-06-2025 08:50 ]
Dat is niet geheel waar. In manuele modus kun je namelijk elke waarde voor laden / ontladen kiezen tussen 100 en het maximum van de ingestelde waarde (800 of 2500 watt).pascallj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:43:
[...]
Via de app is het alleen mogelijk om te kiezen. Aangezien dit eigenlijk betekent wel of niet op een eigen groep. Via Modbus is het wel traploos instelbaar.
Show me the money.The Pexman always checks twice...
-=System=-
blahblah .. de minister gaf duidelijk aan dat de huidige regelgevingen niet aangepast zijn aan de beschikbare technologie vandaag (versta de stekkerbatterij en panelen).The_Belgian_GST schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:40:
Het is wel een grijze zone, want volgens het AREI mogen ze niet gebruikt worden ( ik vind het nu niet direct zelf erin terug, maar er zou ergens een paragraaf zijn die het onrechtstreeks verbied https://economie.fgov.be/.../algemeen-reglement-op-de )
En toch is er een lijst van Synergrid die toestellen beschrijft die exact deze situatie toelaten.
volgens google AI ( Gemini ) na aanleveren PDF AREI :
Fotovoltaïsche installaties die op een stekker worden aangesloten, zijn verboden volgens Boek 1 van het Algemeen Reglement op de elektrische installaties (AREI).
De reden hiervoor is te vinden in Afdeling 7.22.3 "Bepaling van de algemene karakteristieken – Indeling van de installaties" van Hoofdstuk 7.22 "Voeding van elektrische wegvoertuigen" van Boek 1 van het AREI. Hierin staat expliciet vermeld: "Het is verboden een laadinrichting op een vaste elektrische installatie door middel van een stopcontact aan te sluiten.". Hoewel dit specifiek over laadinrichtingen voor elektrische voertuigen gaat, wordt de filosofie van het vermijden van stekkerverbindingen voor systemen die energie terugleveren aan het net of complexe voedingsvereisten hebben, doorgetrokken naar vergelijkbare situaties zoals fotovoltaïsche installaties.
Bovendien stelt Afdeling 7.112.2 "Specifieke maatregelen" van Hoofdstuk 7.112 "Huishoudelijke fotovoltaïsche installaties op laagspanning (≤ 10 kVA)" dat de installatie altijd onder spanning staat en dat er een waarschuwingsbord "Niet onderbreken bij belasting" moet zijn. Dit impliceert dat een eenvoudige stekkerverbinding niet toereikend is om de veiligheid te garanderen bij het loskoppelen onder belasting of bij het terugleveren van stroom aan het net, wat risico's kan opleveren voor zowel personen als de elektrische installatie zelf.
denk even aan de lader die je bij een electrisch voertuig krijgt, die kan je ook inpluggen![]()
Nog volgens fluvius:
Waar moet ik op letten bij de aankoop van plug-en-play toestellen?
Het belangrijkste aandachtspunt bij de aankoop van stekkerpanelen of -batterijen is dat het toestel gehomologeerd is via Synergrid.
De P1-poort van je digitale meter mag gebruikt worden als informatiebron voor slimme sturingen, maar kan volgens de Belgische wetgeving geen beveiligingsfunctie vervullen.
Let erop dat je toestel de CE-markering draagt, dat toont aan dat je toestel geëvalueerd werd en beantwoordt aan de Europese normen rond veiligheid, gezondheid en bescherming van het leefmilieu.
Raadpleeg bij twijfel een installateur om te bekijken of de stroomkring van de stekkerdoos waar je de installatie inplugt de belasting aan kan en of het veilig is om je toestel te gebruiken.
Raadpleeg je Vereniging van Mede-Eigenaren (VME, voor appartementsgebouwen), stad of gemeente om te bekijken of er extra regelgeving geldt. In sommige gevallen kan het zijn dat zij beperkingen opleggen voor het gebruik van plug-en-play toestellen.
En die synergrid is een traag log ding ...
Klopt helemaal. Was ervan overtuigd dat het om de maximale ontlaadinstelling ging.gpex schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:48:
[...]
Dat is niet geheel waar. In manuele modus kun je namelijk elke waarde voor laden / ontladen kiezen tussen 100 en het maximum van de ingestelde waarde (800 of 2500 watt).
a la belge - en ondertussen doen we allemaal maar ...pascallj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:51:
@The_Belgian_GST @vifra @Avenger 2.0 Er is een prachtig topic waar deze materie al over en over is besproken: Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur
Ja in Vught. Ze hebben meerdere websites waarbij voorraad beheer niet gekoppeld is. Dus beter even bellen en vragen hoe de voorraad op dat moment is. Na bestellen kwam er een ophalen op afspraak. In de loods bleek dat ze op waren. Kreeg wel keurig de reiskosten vergoedt, maar toch...Een paar dagen later heb ik de batterij alsnog ontvangen.rabero1985 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:41:
Helaas bleek de de batterij na testen een defect te hebben, bevestigd door Marstek. Kan gebeuren. Marstek support wilde dat ik het op een pallet zou zetten en zou dan na transport een nieuwe zou krijgen. Dat aanbod beviel me niet, omdat ik met Offgridpowerstation een koopovereenkomst heb. Offgridpowerstation gevraagd om de omruil te organiseren. Dat ging wat stroperig omdat ze geen transportkosten wilden maken omdat Marstek de garantie uitvoert met bijbehorend transport en kosten. Ze hebben wel geregeld dat ik eerst een nieuwe ontvang van Marstek en ik vervolgens de oude op de pallet kan plaatsten, die ze dan later ophalen. Vandaag krijg ik de nieuwe, komend via Venlo vanaf Duitsland. Ben daar uiteindelijk tevreden mee.
Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar
En de dag dat Marstek niet meer zo inschikkelijk is (want ze zijn uiteindelijk tot niets verplicht) sta je daar met een dode batterij en geen ondersteuning van je leverancier.
Optie1 en het oorspronkelijke plan
Ik heb in de berging een oud dressoir van de muur gehaald. Daardoor kan ik drie Marsteks naast elkaar op vloer zetten. Dit is de meest eenvoudige plaatsing en installatie. Nadeel, mijn vrouw mist nu die kast al en je begrijpt, dat helpt niet.
:strip_exif()/f/image/L3ElNT7kuF7g1gJWX9dY4ypS.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 2
Als alternatief zou ik ook kunnen kiezen voor een optie van twee Marsteks op de vloer, maar dan veel verder naar de hoek toe. Eentje past prima onder een klein omvormertje. De andere ernaast. En dan moet ik er eentje ophangen. Deze optie heeft iets meer voeten in aarde omdat ik dan een TV beugel moet kopen. Maar voor de WAF is dit een hele goede, want dan kan die lage kast gewoon weer terug.
:strip_exif()/f/image/uDtJnumLwhmiIltdSf3dQRQ5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hGWJOneHEPaMGzj5npNsNNlh.jpg?f=fotoalbum_large)
De ruimte is het hele jaar door zo'n 20-21 graden. Dus veel warmte en last van de omvormers etc heb ik daar niet in het hoekje. Ben benieuwd voor welke optie jullie zouden kiezen.
De meterkast zit achter het nisje waar de omvormer hangt. Vanuit die hoek zal ik schuin doorboren om in de meterkast te komen. Dat hebben we ook zo gedaan voor die omvormers destijds.
Ps die vloer, muur en plint is dus zo vies omdat daar dus jaren een kast heeft gestaan die ik net aan de kant heb geschoven.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
In elk geval benieuwd of die 10-jarige fabrieksgarantie correct gaat verlopen. Je kan hier nergens duidelijke voorwaarden over vinden wat inbegrepen is of niet en welke extra kosten er eventueel bij komen kijken. Hier is HomeWizard toch wel meer transparant met hun batterij wat van jaar 3 tot 7 met hun garantie de kosten zijn en wat toestel je terug krijgt. Bij Marstek is jaar 3 tot 10 niet duidelijk hoe ze dat oplossen...
Heb je het al eens gevraagd aan @Duramotion en @Stekkerbatterij
Ben ook benieuwd naar het antwoord!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Optie1, met name als je 2500w vrijschakelt is voldoende ruimte voor goede vent van belang.GAEvakYD schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:30:
Mijn Marstek's komen over een weekje binnen. Vanmiddag hoop ik de installatie voor te bereiden van de extra aan te leggen wandcontactdozen. Ik zit nog met een dilemma hoe ik ze ga plaatsen. Mogelijk hebben jullie nog extra inzichten wat kan helpen met het maken van de keuze.
De ruimte is het hele jaar door zo'n 20-21 graden. Dus veel warmte en last van de omvormers etc heb ik daar niet in het hoekje. Ben benieuwd voor welke optie jullie zouden kiezen.
De meterkast zit achter het nisje waar de omvormer hangt. Vanuit die hoek zal ik schuin doorboren om in de meterkast te komen. Dat hebben we ook zo gedaan voor die omvormers destijds.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Er gaat inderdaad iets gewijzigd moeten worden in AREI ja.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:46:
[...]
Op de website van Fluvius staat gewoon dit (ivm Plug-en-play panelen / batterijen):
[...]
Maar ongetwijfeld zal ook het AREI aangepast moeten worden, zodat mensen geen 2500W op gedeelde stopcontacten gaan plaatsen. Lijkt me logisch dat 800W max voor gedeelde kring wordt. Maar of de AREI ook 800W limiet kan opleggen op eigen kring of limiet van 800W per aansluiting woning betwijfel ik ten sterkste (gezien die limiet niets met elektrische veiligheid te maken heeft).
Ik zat ook al te denken om gewoon 2 nieuwe groepen te maken in de "zone" van de kast waar ook de zonnepanelen zitten. Dus mee achter de rem-automaat richting de rest van de kast. Puur qua veiligheid zit je dan imho OK om 2 of 3 batterijen op 2500W te laten terugleveren.
Ze werken nog altijd als plugin-batterij, maar je kan de rest van je installatie niet overbelasten door de rem-automaat.
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Wat ben je toch negatief, met allerlei aannames en veronderstellingen.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:18:
Maar toch, de eerste 2 jaar moet toch via de leverancier kunnen gebeuren. Als ze nu al geen zin hebben en je moet het maar zelf bij Marstek regelen kan je het even goed bij eender welke dozenschuiver bestellen.
En de dag dat Marstek niet meer zo inschikkelijk is (want ze zijn uiteindelijk tot niets verplicht) sta je daar met een dode batterij en geen ondersteuning van je leverancier.
Tot nu toe zijn de meeste problemen snel opgelost.
Als ik kijk hoeveel batterijen de laatste maanden zijn geleverd en een aantal gebruikers hiervan op @tweakers zit irt de problemen dan is het stabiel en kwalitatief goed product. De garantie wordt door Marstek afgehandeld. Dat is niet vreemd dit gebeurt bij de meeste producten. OI komt jou TV verkoper met een soldeerbout je TV repareren? Of je wasmachine... etc ?
Je hebt kunnen lezen dat zowel @Duramotion als @Stekkerbatterij de afspraken rondom de omruiling voor hun rekening nemen en zorgen dat er gelijk een andere batterij wordt geleverd (swap).
Je lijkt wel een hangende grammafoonplaat...
[ Voor 99% gewijzigd door SatScan op 06-06-2025 10:02 ]
Ook na opnieuw de diagnose draaien (ik heb op beide batterijen gedaan), dan wordt het goed weergegeven.SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:53:
[...]
Goedemorgen,
Hier ook, beide batterijen worden op dezelfde fase aangeven terwijl dat niet het geval is.
Bus opgelost - nieuwe bug...
Even melden in feedback!
MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter
woensdagavond een Duravolt 5.12 kWh besteld, deze ochtend een orderbevestiging ontvangen. Dus nog even een paar dagen wachten. Hopelijk lukt het om deze met de HW-P1 meter vlot te verbinden.
Eerst nog getwijfeld om eventueel een Zendure te bestellen, maar met deze kortingscode was de keuze snel gemaakt.
Groetjes
Inderdaad dit is de oplossing, als de fases niet correct zijn gekoppeld aan je batterij de diagnose opnieuw uitvoeren.BeeEnergy schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Ook na opnieuw de diagnose draaien (ik heb op beide batterijen gedaan), dan wordt het goed weergegeven.
Dank je wel voor melden!
Misschien zijn ze in Polen nog goedkoper ...jellybrah schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:59:
Wat een prijs, 1250.. wat ik hiervan geleerd heb: het is niet zo moeilijk om nieuwe apparaten/software/installatie te leren. Prijzen gaan snel omlaag. Wees geen early adopter.
Maar mijn uiteindelijk doel is om de CT003 niet te gaan gebruiken en puur met een emulator, omdat ik dan in HA, heel gemakkelijk mijn laadpaal van de auto het vermogen eruit kan filteren, ik wil namelijk dat mijn batterijen niets doen met de laadpaal ...
Nu mijn vraag, voor degene die CT003 hebben en meerdere batterijen, hoe regelt de ct003 dit nom?
Doet hij gewoon opbrengst/verbruik / 2 ?
Stel je je zonnepanelen brengen 2000 Watt op , gaat er 1000 W naar batterij 1 en 1000 W naar batterij 2 ?
Idem met ontladen? stel je verbuikt 400, is dit 200/200 op elke batterij?
Indien het zo werkt als bovenstaande, dan emuleer ik 2 shellys met elk de helft van mijn realtime vebruik/opbrengst ... deze 2 shellys koppel ik dan aan de 2 batterijen
Ja dat is altijd nadeel als je iets nieuw koopt als het uit komt. Moet nog altijd lachen met de zogezegd tijdelijke prijs van €1899 en nadien zou het significant duurder worden door duurder transport, etc. Uiteindelijk is de prijs na een half jaar al met 35% gedaaldjellybrah schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:59:
Wat een prijs, 1250.. wat ik hiervan geleerd heb: het is niet zo moeilijk om nieuwe apparaten/software/installatie te leren. Prijzen gaan snel omlaag. Wees geen early adopter.
Helaas is het 1250,- ex BTW.jellybrah schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:59:
de kans dat je met 3 devices elk nog 2500W gaat laden/ontladen is klein (er) en dus al zeker beperkt(er) in tijd en dus ook de verwachte warmte per device.SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:34:
[...]
Optie1, met name als je 2500w vrijschakelt is voldoende ruimte voor goede vent van belang.
ik zou voor optie 1.5 gaan. je neemt optie 2 maar dan die 3e niet erboven maar ernaast. dus alles gewoon wat meer reihcting de hoek.
ik heb ze zelfs thuis dwars staan ipv langs, op die manier verbruik je veel minder muur ruimte en naast een kast verlies je anders toch de "kast diepte", mijn MT staan dus dwars naast een kast van 60CM diep en elke MT neemt dan maar een 30CM muurbreedte.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
heb ik al meermaals op geantwoord (het is ook afh van hoe je setting is met 3fase - totaal NOM of Fase NOM) maar als vb in mijn geval 2 MT op 1 fase zie ik zelden een 1/2 in of uit (In wel als het zeer hoge IN is). Er zit geen duidelijke lijn in, ook niet welke MT eerst zou opladen of meer. Ook nachten waar ik gemiddeld verbruik heb vna 400W is soms 1 MT dit constant aan het teruggeven en als er dan iets zou starten in een piek dan komt de andere erbij, maar ik heb ook nachten dat beide de helft geven. Zelfde met opladen, soms start er 1 en gaat tot 300-400W laden alvorens de andere aanspringt en ik heb al gehad dat de ene 15W laad en de andere 65W. Het heeft mogeljks met cycli en vrije batterij capaciteit te maken.NoFate schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:10:
Zelf heb ik nog geen digitale meter, pas in september, maar ondertussen hangen de 2 x venus reeds op en getest met de shelly emulator... uiteraard gaan ze elkaar tegenwerken, daar je de CT003 nodig hebt...
Maar mijn uiteindelijk doel is om de CT003 niet te gaan gebruiken en puur met een emulator, omdat ik dan in HA, heel gemakkelijk mijn laadpaal van de auto het vermogen eruit kan filteren, ik wil namelijk dat mijn batterijen niets doen met de laadpaal ...
Nu mijn vraag, voor degene die CT003 hebben en meerdere batterijen, hoe regelt de ct003 dit nom?
Stel je je zonnepanelen brengen 2000 Watt op , gaat er 1000 W naar batterij 1 en 1000 W naar batterij 2 ?
Indien het zo werkt als bovenstaande, dan emuleer ik 2 shellys met elk de helft van mijn realtime vebruik/opbrengst ... deze 2 shellys koppel ik dan aan de 2 batterijen
Wat ik wel merk en vooral belangrijk mee te nemen, lage verbruik en lage opbrengst is kostelijk in de RTE, zo sterk zelfs dat ik op bewolkte dagen zelfs 1 van de 2 gewoon op manueel zet en volg ik wat op hoe het is met batterij status. Op volle zonnige dagen kijk ik er niet naar want dan duwen ze al snel +1000W op elke MT.
Ik kan er dus eigenlijk al een boek over schrijven, maar kies vooral voor "het zal zijn ding wel doen"
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Please do not reply through this email.Thank you.
Raar antwoord weer van Marstek over de negatieve prijzen bij opladen. Het heeft maanden goed gewerkt....en ze antwoorden via mail ipv in de case, das ook klote, volledig track record is weg.
[ Voor 10% gewijzigd door d3x op 06-06-2025 11:36 ]
Ik ben daar juist over bezig met offgridpowerstation om een deel van mijn euries terug te krijgen omdat CT003 niet werkt. En ik dus HW P1 kon kopen. Maar die geven niet meer thuis. Ondanks dat MArstek toegegeven heeft dat CT003 niet werkt (zie hierboven).MultiPass schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:23:
Dat scheelt ook weer zo’n 75 euro in die “korting” . . .
Dus als iemand nog twee CT003 dingen zoekt, laat maar weten.
Of die CT003 dingen 75euro waard zijn is de vraag. Voor Marstek niet waarschijnlijk.
HW P1 werkt gewoon dus zolang ze die niet de nek omdraaien zou ik daar op inzetten (of een ander merk CT).
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ja, aftersales is bagger.rabero1985 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:41:
Zie mijn eerdere topic. Typische dozenschuiver.
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
de devices zijn niet defect he, ze hebben gewoon een compatibiliteits probleem. groot verschil, dit kan je verkoper niet kwalijk nemen. Dat je er meerdere hebt had je al mee moeten nemen in je contact bij order. Ik heb mijne pas maand later gekregen wegens tekorten.3DWim schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Ik ben daar juist over bezig met offgridpowerstation om een deel van mijn euries terug te krijgen omdat CT003 niet werkt. En ik dus HW P1 kon kopen. Maar die geven niet meer thuis. Ondanks dat MArstek toegegeven heeft dat CT003 niet werkt (zie hierboven).
Dus als iemand nog twee CT003 dingen zoekt, laat maar weten.
Of die CT003 dingen 75euro waard zijn is de vraag. Voor Marstek niet waarschijnlijk.
HW P1 werkt gewoon dus zolang ze die niet de nek omdraaien zou ik daar op inzetten (of een ander merk CT).
niks bagger dus, heb met deze firma gewerkt in bestelling en hebben nalevering perfect afgehandeld, je case is gewoon bogus.3DWim schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Ja, aftersales is bagger.
Zie mijn eerdere topic. Typische dozenschuiver.
Wel bagger, ik koop twee complete systemen. Dan verwacht ik dat alle twee de systemen, op twee verschillende locaties, helemaal werken. Dat de CT003 niet compatibel is en daardoor niet bruikbaar, is inderdaad niet de schuld van, de dozenschuiver, offgridpowerstation. Maar zij zijn wel de leverancier en zeker het eerste aanspreekpunt. Hoe zij het verder afhandelen met Marstek in dit geval is niet mijn probleem of die van elke andere koper.d3x schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:50:
[...]
De devices zijn niet defect he, ze hebben gewoon een compatibiliteits probleem. groot verschil, dit kan je verkoper niet kwalijk nemen. Dat je er meerdere hebt had je al mee moeten nemen in je contact bij order. Ik heb mijne pas maand later gekregen wegens tekorten.
Ik heb dat ook duidelijk gemeld aan hen. Maar nu na twee herinneringen negeren ze gewoon mijn verzoek.
Dat gedrag is echt gewoon beneden elk peil.
Ik maak extra kosten om het werkend te krijgen.
En ja als u geen problemen ervaart en dus geen beroep op hun coulance of garantie hoeft te doen dan is het een prima firma.
Zijn deze discussies "wetgeving BE" niet voor in het andere topic? Voegt geen waarde toe in dit forumvifra schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:49:
[...]
blahblah .. de minister gaf duidelijk aan dat de huidige regelgevingen niet aangepast zijn aan de beschikbare technologie vandaag (versta de stekkerbatterij en panelen).
Nog volgens fluvius:
Waar moet ik op letten bij de aankoop van plug-en-play toestellen?
Het belangrijkste aandachtspunt bij de aankoop van stekkerpanelen of -batterijen is dat het toestel gehomologeerd is via Synergrid.
De P1-poort van je digitale meter mag gebruikt worden als informatiebron voor slimme sturingen, maar kan volgens de Belgische wetgeving geen beveiligingsfunctie vervullen.
Let erop dat je toestel de CE-markering draagt, dat toont aan dat je toestel geëvalueerd werd en beantwoordt aan de Europese normen rond veiligheid, gezondheid en bescherming van het leefmilieu.
Raadpleeg bij twijfel een installateur om te bekijken of de stroomkring van de stekkerdoos waar je de installatie inplugt de belasting aan kan en of het veilig is om je toestel te gebruiken.
Raadpleeg je Vereniging van Mede-Eigenaren (VME, voor appartementsgebouwen), stad of gemeente om te bekijken of er extra regelgeving geldt. In sommige gevallen kan het zijn dat zij beperkingen opleggen voor het gebruik van plug-en-play toestellen.
En die synergrid is een traag log ding ...
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Als het de vrouw tevreden kan stellen, optie 2GAEvakYD schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:30:
Mijn Marstek's komen over een weekje binnen. Vanmiddag hoop ik de installatie voor te bereiden van de extra aan te leggen wandcontactdozen. Ik zit nog met een dilemma hoe ik ze ga plaatsen. Mogelijk hebben jullie nog extra inzichten wat kan helpen met het maken van de keuze.
Ik heb in de berging een oud dressoir van de muur gehaald. Daardoor kan ik drie Marsteks naast elkaar op vloer zetten. Dit is de meest eenvoudige plaatsing en installatie. Nadeel, mijn vrouw mist nu die kast al en je begrijpt, dat helpt niet.
[Afbeelding]
Optie 2
Als alternatief zou ik ook kunnen kiezen voor een optie van twee Marsteks op de vloer, maar dan veel verder naar de hoek toe. Eentje past prima onder een klein omvormertje. De andere ernaast. En dan moet ik er eentje ophangen. Deze optie heeft iets meer voeten in aarde omdat ik dan een TV beugel moet kopen. Maar voor de WAF is dit een hele goede, want dan kan die lage kast gewoon weer terug.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ps die vloer, muur en plint is dus zo vies omdat daar dus jaren een kast heeft gestaan die ik net aan de kant heb geschoven.
Maar optie 1 is natuurlijk wel mooier, alle 3 netjes ,naast elkaar op de wielen/ppotjes, als je thuis genoeg overtuigingskracht hebt ...
Los van al de ruis erom heen ben ik benieuwd waarom de CT003 niet werkt.3DWim schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Ik ben daar juist over bezig met offgridpowerstation om een deel van mijn euries terug te krijgen omdat CT003 niet werkt. En ik dus HW P1 kon kopen. Maar die geven niet meer thuis. Ondanks dat MArstek toegegeven heeft dat CT003 niet werkt (zie hierboven).
Staat je energiemeter er niet tussen?
Wil die geen connectie maken met Wifi en Batterij?
Kun je de CT003 niet 'vinden' als je connectie wil maken BT?
Waarom zegt MT dat het niet zal werken?
Voor het eerst dat ik lees dat een CT003 gewoon niet werkt zonder een verklaarbare reden.
Ben benieuwd naar je antwoord!
Btw: de actiecode werkt vandaag niet meer.
100% akkoord, kijk maar eens bij de buren van HW, daar lees je niets anders dan "omruilen", " E-fouten"SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:46:
[...]
Wat ben je toch negatief, met allerlei aannames en veronderstellingen.
Tot nu toe zijn de meeste problemen snel opgelost.
Als ik kijk hoeveel batterijen de laatste maanden zijn geleverd en een aantal gebruikers hiervan op @tweakers zit irt de problemen dan is het stabiel en kwalitatief goed product. De garantie wordt door Marstek afgehandeld. Dat is niet vreemd dit gebeurt bij de meeste producten. OI komt jou TV verkoper met een soldeerbout je TV repareren? Of je wasmachine... etc ?
Je hebt kunnen lezen dat zowel @Duramotion als @Stekkerbatterij de afspraken rondom de omruiling voor hun rekening nemen en zorgen dat er gelijk een andere batterij wordt geleverd (swap).
Je lijkt wel een hangende grammafoonplaat...
Hier zijn slechts een paar defecte batterijen gerapporteerd en die werden telkens op een correcte manier omgeruild. De eerste 2 levensjaren van een toestel zijn de belangrijkste, als daar geen problemen voorkomen dan heb ik er wel vertrouwen in dat ze voor een lange periode meegaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Ellroe32 op 06-06-2025 12:22 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Volgens mij heb je het hier van de week ook al over gehad en toen was dit het antwoord: Leon M in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"M_N_M schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:15:
Via tweakers actie bij duravolt op 3/6 's ochtends besteld, 5/6 's middags orderbevestiging maar nog geen leverdatum indicatie. Hoe lang duurde het bij anderen alvorens ze een leverdatum kregen?
Uiteraard, zou gewoon leuk zijn om iets op papier te hebben betreft de 10-jarige garantie, wat de voorwaarden zijn en de eventuele kosten. Heb Marstek gemaild en eens zien of ze met iets concreet hierover willen communiceren.DSSW schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:18:
[...]
100% akkoord, kijk maar eens bij de buren van HW, daar lees je niets anders dan "omruilen", " E-fouten"
Hier zijn slechts een paar defecte batterijen gerapporteerd en die werden telkens op een correcte manier omgeruild. De eerste 2 levensjaren van een toestel zijn de belangrijkste, als daar geen problemen voorkomen dan heb ik er wel vertrouwen in dat ze voor een lange periode meegaan.
Sinds wanneer? Laatste APP update? Of bedoel je firmware update?Ellroe32 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:21:
Waarschijnlijk heb ik het gemist, maar de Marstek reageert nu sneller op flucuaties in verbruik. Nu elke 3 seconden ongeveer.
Nee ze gaan niet zomaar delen door 2 ik zie soms verschillen van een paar honderd watt tussen de 3 batterijen, zowel bij,laden als ontladen maar maakt voor mij totaal niet uit.NoFate schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:10:
Zelf heb ik nog geen digitale meter, pas in september, maar ondertussen hangen de 2 x venus reeds op en getest met de shelly emulator... uiteraard gaan ze elkaar tegenwerken, daar je de CT003 nodig hebt...
De 3 batterijen worden netjes gestuurd door de CT003 en zullen elkaar nooit tegenwerken.
Onderstaande grafieken geven een beter beeld van de sturing naar de 3 MT's
:strip_exif()/f/image/kRuHojXGi4ntPJRtBNo8DPGj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door DSSW op 06-06-2025 12:37 ]
CT003 maakt verbinding met accu en accu accepteert de CT ook. Alleen de CT heeft geen fase informatie door. Dit gemeld aan zowel de leverancier offgridpowerbagger en Marstek via app.SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:14:
[...]
Los van al de ruis erom heen ben ik benieuwd waarom de CT003 niet werkt.
Staat je energiemeter er niet tussen?
Wil die geen connectie maken met Wifi en Batterij?
Kun je de CT003 niet 'vinden' als je connectie wil maken BT?
Waarom zegt MT dat het niet zal werken?
Voor het eerst dat ik lees dat een CT003 gewoon niet werkt zonder een verklaarbare reden.
Ben benieuwd naar je antwoord!
Via app van Marstek de onderstaande reactie gekregen:
Hello. We apologize for the inconvenience. The meter you are using is currently not compatible with the CT003. Best regards.
Overigens hier al gemeld dat combinatie met dit type slimme meter Landis Gyr E360 niet (altijd) werkt.
Dus er is geen verbindingsprobleem maar twee CT003 dingen werken gewoon niet.
En hoe lang moet je dan wachten op antwoord/oplossing van een verkoper dan wel een software oplossing van Marstek ?
Omdat 2e systeem voor kennis was en die in de buurt woont hebben we dezelfde meters en configuratie.
D.w.z. dezelfde slimme meter type en toon als P1 gebruiker.
Een goede oplossing zou kunnen zijn: sorry voor het ongemak, stuur de twee CT003 meters retour en u ontvangt een andere dan wel een HW P1 die wel werkt.
En dat is geen RUIS maar gewoon service en opkomen voor je zaak en klanten.
Dingen verkopen is geen probleem, je gaat het kaf van het koren scheiden als je een verkopende partij moet benaderen met een probleem.
Wat gebeurd er bij laag verbruik? Want dan is delen naar mijn idee niet echt gewenst. 1 load van 200 Watt is efficienter dan 2 loads van 100 Watt.DSSW schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:27:
[...]
Nee ze gaan niet zomaar delen door 2 ik zie soms verschillen van een paar honderd watt tussen de 3 batterijen, zowel bij,laden als ontladen maar maakt voor mij totaal niet uit.
De 3 batterijen worden netjes gestuurd door de CT003 en zullen elkaar nooit tegenwerken.
Onderstaande grafieken geven een beter beeld van de sturing naar de 3 MT's
[Afbeelding]
Edit: lijkt erop dat ze altijd delen ook met lage load, als je grafieken zie in de ochtend.
[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 06-06-2025 12:59 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
hm compleet over gelezen (gaat hier wel snel in dit topic...)pascallj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:22:
[...]
Volgens mij heb je het hier van de week ook al over gehad en toen was dit het antwoord: Leon M in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Bedankt alvast, ik heb dus toch al een leverdatum :-D 16/06, 10 days to go...
In die orderbevestiging staat een afleverdatum vermeld. Bij mij is dat 13/6. Ik ga er van uit dat dat dus de leverdatum is.M_N_M schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:15:
Via tweakers actie bij duravolt op 3/6 's ochtends besteld, 5/6 's middags orderbevestiging maar nog geen leverdatum indicatie. Hoe lang duurde het bij anderen alvorens ze een leverdatum kregen?
Het was me gewoon nog niet opgevallen. Wel onlangs de nieuwste update gedaan van de app.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:24:
[...]
Sinds wanneer? Laatste APP update? Of bedoel je firmware update?
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
https://www.marstek.nl/pr...-10-24-kwh-incl-p1-meter/
Prijs 2949,00
Belangrijkste kenmerken
Totaal 10.24 kWh opslagcapaciteit: twee modulaire batterijen van elk 5.12 kWh die samenwerken om uw energieopslag te verdubbelen. Geschikt voor grotere huishoudens of intensiever verbruik.
Dus je koopt een 10.24kWh accu die uit twee delen bestaat die dan toevallig net zo groot zijn als een 5,12kWh accu en rekent daarvoor 2x 1474,50 euro.
Wat is daar apart aan? Het is gewoon een 'pakket' van twee Marstek Venus. Zelfde als dat ik 5 tubes Prodent kan kopen in een pakket.3DWim schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:38:
Apart:
https://www.marstek.nl/pr...-10-24-kwh-incl-p1-meter/
Prijs 2949,00
Belangrijkste kenmerken
Totaal 10.24 kWh opslagcapaciteit: twee modulaire batterijen van elk 5.12 kWh die samenwerken om uw energieopslag te verdubbelen. Geschikt voor grotere huishoudens of intensiever verbruik.
Dus je koopt een 10.24kWh accu die uit twee delen bestaat die dan toevallig net zo groot zijn als een 5,12kWh accu en rekent daarvoor 2x 1474,50 euro.
Apart omdat de aanhef één accu is van 10,24 kWh. Er staat niet dat het een pakket is. Dat staat pas een stuk lager.pascallj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:40:
[...]
Wat is daar apart aan? Het is gewoon een 'pakket' van twee Marstek Venus. Zelfde als dat ik 5 tubes Prodent kan kopen in een pakket.
De aanbieding van prodent, heet dan ook 3 halen 2 betalen. Dan weet je meteen het aantal.
Een pakket aanbieding is het ook niet want het is de normale prijs x2.
Maar wellicht heb je gelijk en is het hun normale manier van adverteren.
My bad.
[ Voor 7% gewijzigd door 3DWim op 06-06-2025 13:45 ]
Uh ? Wat exht maar dat kan niet door de app update komenEllroe32 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:21:
Waarschijnlijk heb ik het gemist, maar de Marstek reageert nu sneller op flucuaties in verbruik. Nu elke 3 seconden ongeveer.
Welke accu firmware heb je draaien .
Bij mij zat er 2 weken tussen bestellen en leveringM_N_M schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:15:
Stel dat ik tijdelijk op deze kring waar de batterij op zit, toch overschakel van 800w naar 2500w ontladen, voor een kwartier, zou dit kwaad kunnen?
Er zitten geen andere grote verbruikers op deze kring...
Als je de Topic Start eens doorlees en kijk wat te doen als je energiemeter niet wordt ondersteund dan help je niet alleen jezelf maar ook andere die misschien in de toekomst tegen hetzelfde probleem aanlopen. Volgens mij heb zelf ook deze energiemeter en die werkt bij mij vanaf het eerste begin correct.3DWim schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:36:
[...]
CT003 maakt verbinding met accu en accu accepteert de CT ook. Alleen de CT heeft geen fase informatie door. Dit gemeld aan zowel de leverancier offgridpowerbagger en Marstek via app.
Via app van Marstek de onderstaande reactie gekregen:
Hello. We apologize for the inconvenience. The meter you are using is currently not compatible with the CT003. Best regards.
Overigens hier al gemeld dat combinatie met dit type slimme meter Landis Gyr E360 niet (altijd) werkt.
Dus er is geen verbindingsprobleem maar twee CT003 dingen werken gewoon niet.
En hoe lang moet je dan wachten op antwoord/oplossing van een verkoper dan wel een software oplossing van Marstek ?
Omdat 2e systeem voor kennis was en die in de buurt woont hebben we dezelfde meters en configuratie.
D.w.z. dezelfde slimme meter type en toon als P1 gebruiker.
Een goede oplossing zou kunnen zijn: sorry voor het ongemak, stuur de twee CT003 meters retour en u ontvangt een andere dan wel een HW P1 die wel werkt.
En dat is geen RUIS maar gewoon service en opkomen voor je zaak en klanten.
Dingen verkopen is geen probleem, je gaat het kaf van het koren scheiden als je een verkopende partij moet benaderen met een probleem.
Daarnaast kun je ook eens een andere energiemeter selecteren... wie weet.
Succes met het doorsturen van de informatie en foto's in de feedback van app.
Ik ben benieuwd hoe lang je moet wachten op een passende firmware voor je CT003.
Laat even weten als je die ontvangen hebt en of die werkt!
/f/image/OH4KaThP77OLGQxgqZIq70eV.png?f=fotoalbum_large)
Dat eerste ligt aan je OS. Bij Android kan het door naar de listing van de App te gaan in de Play Store -> Menu -> Automatisch updates uitschakelen (o.i.d.). Bij iOS zou ik het niet weten.Meonline schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:33:
App heeft geüpdatet terwijl ik dat niet heb toegestaan. Kan ik ergens automatische updates uitschakelen? Vind het niet in het menu. Verdorie.
Stel dat ik tijdelijk op deze kring waar de batterij op zit, toch overschakel van 800w naar 2500w ontladen, voor een kwartier, zou dit kwaad kunnen?
Punt 2, ja dat kan kwaad in theorie. Alle beperkingen en bezwaren die gelden voor de ontgrendeling zoals vermeld in de TS, gelden ook voor een kwartiertje.
Nee zolang je in de buurt blijft en niet vergeet terug te zetten!Meonline schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:33:
App heeft geüpdatet terwijl ik dat niet heb toegestaan. Kan ik ergens automatische updates uitschakelen? Vind het niet in het menu. Verdorie.
Voor zover ik weet zijn dit dezelfde meters.rabero1985 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:47:
Ik zie de Sagemcom/siconia S211 meter in de spreadsheet van TS staan, dus dan word deze ondersteunt. Want op de link erboven staat deze er niet tussen, enkel de T211.
Alleen is de S-versie 1-fasig en de T versie 3-fasig.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Beetje zielige reactie.SatScan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:36:
[...]
Als je de Topic Start eens doorlees en kijk wat te doen als je energiemeter niet wordt ondersteund dan help je niet alleen jezelf maar ook andere die misschien in de toekomst tegen hetzelfde probleem aanlopen. Volgens mij heb zelf ook deze energiemeter en die werkt bij mij vanaf het eerste begin correct.
A ) ik koop iets wat niet blijkt te werken. Daar gaat mijn reactie over richting verkoper.
B ) pas nadat het niet werkte en de verkoper niet thuis gaf EN Marstek toegaf dat mijn meter niet ondersteund wordt ben ik hier terecht gekomen.
C ) dat het bij u wel werkt, hoera, maar blijkbaar werkt het dus niet bij iedereen, uit de doos, binnen 10 minuten.
D ) het zielige slaat met name op het feit dat er gevraagd wordt naar de reactie van Marstek. Die geef ik en dan wordt ik afgebrand door te verwijzen naar het starttopic.
Waarom gaat u met al uw kennis niet in op de melding die Marstek aan mij gegeven heeft: dat het NIET werkt.
Waarom kan u en anderen niet accepteren dat het dus bij sommige gebruikers/kopers niet werkt ?
Deze eens in de Marstek gestoken en dat werkt best goed.
Je ziet dat de Marstek mooi het verschil opvult tussen 2500W en wat de auto vraagt (10A).
Hij is nu vrolijk de resterende 120W richting laden aan het sturen
Als de auto vol is gaat hij daarna dus verder de batterij opladen
[ Voor 10% gewijzigd door DinX op 06-06-2025 15:10 ]
klopt dat verkopers eigenlijk een link moeten geven naar de FAQ van de ct003 support, helaas zit er zoveel verschil in de digitale meters dat er nog steeds enkele niet compatibel zijn. Maar mijn is zogezegd ook niet compatibel en ook niet in d elijst, maar door een andere digitale meter te selecteren in de ct003 werkt het wel.3DWim schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:02:
[...]
Beetje zielige reactie.
A ) ik koop iets wat niet blijkt te werken. Daar gaat mijn reactie over richting verkoper.
B ) pas nadat het niet werkte en de verkoper niet thuis gaf EN Marstek toegaf dat mijn meter niet ondersteund wordt ben ik hier terecht gekomen.
C ) dat het bij u wel werkt, hoera, maar blijkbaar werkt het dus niet bij iedereen, uit de doos, binnen 10 minuten.
D ) het zielige slaat met name op het feit dat er gevraagd wordt naar de reactie van Marstek. Die geef ik en dan wordt ik afgebrand door te verwijzen naar het starttopic.
Waarom gaat u met al uw kennis niet in op de melding die Marstek aan mij gegeven heeft: dat het NIET werkt.
Waarom kan u en anderen niet accepteren dat het dus bij sommige gebruikers/kopers niet werkt ?
dus de vraag is eerder hoeveel heb je zelf al getest? op deze manier antwoorden en gewoon op verkoop sites steken is ook laag bij de grond. Als ik iets koop zoek ik het bij voorkeur graag op voorhand uit.
De kracht van dit forum is nu net omdat we met iedereen al maanden samenwerken om de plug en play ervaring te verbeteren.
werkt nog steedsCTCS schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:05:
[...]
Dan was ik net op tijd gisteravond om 23u... om nog een 2e mars te bestellen![]()
Informeer naar de V115 voor CT003, was voor verschillende een oplossing3DWim schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:03:
[...]
Wel bagger, ik koop twee complete systemen. Dan verwacht ik dat alle twee de systemen, op twee verschillende locaties, helemaal werken. Dat de CT003 niet compatibel is en daardoor niet bruikbaar, is inderdaad niet de schuld van, de dozenschuiver, offgridpowerstation. Maar zij zijn wel de leverancier en zeker het eerste aanspreekpunt. Hoe zij het verder afhandelen met Marstek in dit geval is niet mijn probleem of die van elke andere koper.
Ik heb dat ook duidelijk gemeld aan hen. Maar nu na twee herinneringen negeren ze gewoon mijn verzoek.
Dat gedrag is echt gewoon beneden elk peil.
Ik maak extra kosten om het werkend te krijgen.
En ja als u geen problemen ervaart en dus geen beroep op hun coulance of garantie hoeft te doen dan is het een prima firma.
Beetje zielige reactie.
Dit is teakers.net niet een consumentenservice panel van Marstek en Leveranciers.
Mijn reactie is louter bedoeld om je te helpen om een oplossing te vinden.
Dat begrijp ik en we hebben in de TS een oplossing voor je probleem beschreven, die uit ervaringen van mede tweakers hier tot stand is gekomen.
Als het bij een ieder in 10m zou werken dan was dit Topic niet zo actief als het is ;-) Daarnaast zou de TS niet zo uitgebreid zijn...
Ik accepteer heel goed dat het niet bij je werk zoals je mag verwachten, maar nogmaals dit is niet het consumenten platform van Marstek of de consumentenbond. En ik heb helemaal geen kennis van zaken, De kennis zijn de actieve tweakers hier die vanaf het eerste uur, met heel veel inzet en geduld, de batterij aan het werk hebben gekregen door actief in de feedback van de App te rapporteren en gevonden work-arounds etc hier te delen. Wat ik heb gedaan, met hulp van al die anderen, is het verzamelen van die kennis in de TS.
Als je zoek in het topic zul je zelfs een conceptbrief tegenkomen om je koopcontract te ontbinden.
Succes!
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Ze delen niet altijd, soms ook 1 tijdens de nacht op 200w en de andere 2 nul, ander moment met 3 elk een deel van de 200w.onlinaius schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:58:
[...]
Wat gebeurd er bij laag verbruik? Want dan is delen naar mijn idee niet echt gewenst. 1 load van 200 Watt is efficienter dan 2 loads van 100 Watt.
Edit: lijkt erop dat ze altijd delen ook met lage load, als je grafieken zie in de ochtend.
Maar het maakt voor mij totaal niets uit, het is allemaal gratis PV die opgeslagen is en terug verbruikt wordt, RTE die dan wat lager is tijdens de nacht is voor mij geen enkel probleem. Zolang ik zo goed als niets uit het GRID haal is het voor mij helemaal perfect
Beter de auto in het gewone stopcontact stoppen, bij voorkeur als er veel zon is..veel beter dan heen en weer te sturen ivm verliezen.DinX schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:09:
We hebben tijdelijk een plugin-hybride in huis met een normale stopcontact kabel erbij.
Je ziet dat de Marstek mooi het verschil opvult tussen 2500W en wat de auto vraagt (10A).
Maar het idee dat je bijna letterlijk gratis kan tanken is
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
[ Voor 8% gewijzigd door PaPi36 op 06-06-2025 15:33 ]
Ik heb maar 1 kring in mijn garage, dat wordt te krap met de zekering als de MArstek besluit 2500W binnen te trekken en de auto ook nog eens 2200W. Dan zit je wel heel erg dicht met de 20A te flirten.Bart Bever schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:30:
[...]
Beter de auto in het gewone stopcontact stoppen, bij voorkeur als er veel zon is..veel beter dan heen en weer te sturen ivm verliezen.
Ik had eerst gewoon de Marstek op 1500W manueel gezet, maar wou eens kijken hoe de stekker reageert
Laat ons allemaal rustig blijven en misschien nog één en ander proberen te testen volgens de info die gegeven wordt.3DWim schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:02:
[...]
Beetje zielige reactie.
Op mekaar beginnen jammeren helpt ook niet.
Nee, tegen die tijd zijn er andere, betere en goedkopere.PaPi36 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:32:
Ik word nu online getarget voor de Marstek venus E2.0 voor 1445 incl p1 meter en verzendkosten. Klinkt wel als aardige deal. Maar door saldering nog niet echt nodig. Heeft het zin er nu 1 te kopen om te testen. En dan bijvoorbeeld een jaar af te koppelen om het per januari 2027 weer aan te sluiten (om de batterij zo lang mogelijk houdbaar te houden)?
[ Voor 80% gewijzigd door jannus66 op 06-06-2025 15:35 ]
Ook mijn idee. Het lijkt me een beetje kapitaalvernietiging als je ziet hoe het de afgelopen jaren gaat met de prijzen van batterijen. Met al het EV-gebeuren, thuisbatterijen,... wordt het nu zo enorm opgeschaald overal dat dat gewoon nog gaat blijven zakken volgens mij.jannus66 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:34:
Nee, tegen die tijd zijn er andere, betere en goedkopere.
EV laden werkt idd zeer goed. Doe dit ook al enkele weken, lader EV staat op 4of 5KW. Bij zon gaat overschot in batterijen (bij zon haal ik 8.5 tot 9 kw) bij wolken leveren de batterijen bij.DinX schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:09:
We hebben tijdelijk een plugin-hybride in huis met een normale stopcontact kabel erbij.
Scheelt een pak kwh's die uit het net gehaald worden bij laden EV
Ik heb zojuist even gekeken voor de rte maand mei.DSSW schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:27:
[...]
Ze delen niet altijd, soms ook 1 tijdens de nacht op 200w en de andere 2 nul, ander moment met 3 elk een deel van de 200w.
Maar het maakt voor mij totaal niets uit, het is allemaal gratis PV die opgeslagen is en terug verbruikt wordt, RTE die dan wat lager is tijdens de nacht is voor mij geen enkel probleem. Zolang ik zo goed als niets uit het GRID haal is het voor mij helemaal perfect
MT 1 72%
MT 2 55%
MT 3 70%
Lifetime rte
MT 1 74%
MT 2 54%
MT 3 71%
Met één Marstek was de rte een stuk hoger MT 1 was de eerste en draait al vanaf 10 januari.
Marstek 2 heeft het heel rustig, die staat snachts vaak maar tussen de 30 en 60 watt te leveren dus dan is die rte nog niet eens zo heel beroerd.
Marstek 3 heeft het wat drukker die heeft naast de helft van de inductie plaat ook de warmtepompboiler en de airco op de fase
Marstek 2 en 3 draaien vanaf 28 april.
Voorlopig nog geen enkele hik of storing gehad.
Verbindingen zijn altijd aanwezig en stabiel.
Super tevreden met de batterijtjes.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Waar haal je die rte vandaan?Ronald.42 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:39:
[...]
Ik heb zojuist even gekeken voor de rte maand mei.
MT 1 72%
MT 2 55%
MT 3 70%
Lifetime rte
MT 1 74%
MT 2 54%
MT 3 71%
Met één Marstek was de rte een stuk hoger MT 1 was de eerste en draait al vanaf 10 januari.
Marstek 2 heeft het heel rustig, die staat snachts vaak maar tussen de 30 en 60 watt te leveren dus dan is die rte nog niet eens zo heel beroerd.
Marstek 3 heeft het wat drukker die heeft naast de helft van de inductie plaat ook de warmtepompboiler en de airco op de fase
Ik meet van elke accu met een eigen meter wat er aan stroom in gaat en uitkomt.
Daarmee reken ik dan de rte uit.
Je kunt ook in de accu app zien wat er in gaat en uit komt maar dat wijkt(e) nogal wat af van de werkelijkheid.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik tank al 3 maanden gratis met het zonnetje en de hulp van mijn 3 Marstekjes, alle pieken zon/wolken worden afgevlakt door de batterijenBart Bever schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:30:
[...]
Beter de auto in het gewone stopcontact stoppen, bij voorkeur als er veel zon is..veel beter dan heen en weer te sturen ivm verliezen.
Lijkt mij een dure manier van auto laden. Drie maal omzetting van elektriciteit:DSSW schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:39:
[...]
EV laden werkt idd zeer goed. Doe dit ook al enkele weken, lader EV staat op 4of 5KW. Bij zon gaat overschot in batterijen (bij zon haal ik 8.5 tot 9 kw) bij wolken leveren de batterijen bij.
Scheelt een pak kwh's die uit het net gehaald worden bij laden EVBatterijen kunnen tesamen 3x2.5kw leveren, dus ondertussen kan er ook nog perfect een vaatwas of een wasje draaien of de boiler (2kw) laden
Batterij in, van AC naar DC => omzettingsverlies
Batterij uit, van DC naar AC => omzettingsverlies
Auto in, van AC naar DC => omzettingsverlies.
Die laatste ontkom je niet aan maar de twee omzettingen in de Marstek kosten je zomaar 25% (RTE van 75% is normaal)
Edit: realiseer mij nu dat bij gewoon laden uit WCD, en tegelijkertijd compenseren vanuit accu het net op, hetzelfde opgaat.
[ Voor 6% gewijzigd door skeletje op 06-06-2025 15:54 ]
Helemaal mee eens.Ronald.42 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:39:
[...]
Ik heb zojuist even gekeken voor de rte maand mei.
MT 1 72%
MT 2 55%
MT 3 70%
Lifetime rte
MT 1 74%
MT 2 54%
MT 3 71%
Hier RTE over de maand mei :
MT 1 : 74%
MT 2 : 74%
MT 3 : 73%
Klopt niet, kost mij geen euro. Net afnames voorbije maanden :skeletje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:47:
[...]
Lijkt mij een dure manier van auto laden. Drie maal omzetting van elektriciteit:
Batterij in, van AC naar DC => omzettingsverlies
Batterij uit, van DC naar AC => omzettingsverlies
Auto in, van AC naar DC => omzettingsverlies.
Die laatste ontkom je niet aan maar de twee omzettingen in de Marstek kosten je zomaar 25% (RTE van 75% is normaal)
Edit: realiseer mij nu dat bij gewoon laden uit WCD, en daarbij compenseren vanuit accu het net op, hetzelfde opgaat.
-maart : 60kwh GRID afname voor verbruik van 1091 kwh
-april : 29 kwh GRID afname voor verbruik van 946 kwh
-mei : 42 kwh GRID afname voor een verbruik van 1113 kwh
Zelfredzaamheid van +96%, dus alle verbruik over 3 maanden gedekt inclusief laden van de auto voor een kost van nog geen 40€...denk niet dat dit duur is toch?
Als de batterijen niet zouden helpen de pieken afvlakken zou ik makkerlijk een paar 100 kwh meer uit het net trekken om de EV te laden en meer injecteren in het net.
Ik ga uiteraard niet de batterijen opladen en daarna tijdens de nacht de EV laden hè, het gaat puur om het afvlakken en dat gaat perfect.
Voor een kost aan elec van amper 10€ per maand rij ik met mijn EV en is het verbruik in mijn all electric huis ook afgedekt.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.