[ Voor 93% gewijzigd door Xzile_24 op 05-06-2025 19:37 ]
Nee; discharging is de energie uit de batterij terug naar je huis sturen die op dat moment energie nodig heeft. Energie die je niet aan 0,36EUR kWh van het net moet halen. Dat is de discharging prijs.sibrandstaessen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:22:
Vanmorgen batterij geleverd gekregen: 1 uurtje later was die al up and running d.m.v. bestaande HW P1 meter, geen enkel probleem ervaren.
Wel een vraagje over de app: ik betaal 0,36EUR per kWh dat ik van het net haal, ik krijg 0,02EUR per kWh dat ik op het net zet. Hoe vertaalt zich dat dan in de 'prices' in de Marstek app ? Discharging price = -0,02 of +0,02 ?
EDIT:Je kan er uiteraard ook je injectietarief in verrekenen maar dat is in jouw geval verwaarloosbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Gely op 05-06-2025 13:19 ]
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Update - Kan blijkbaar niet:Hemmik schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:21:
[...]
Ja ik las het net. Heb het nogmaals gevraagd. Zou kunnen dat mijn account nu overgezet is op de nieuwe architectuur en dat he daardoor niet terug te draaien is? Maar even afwachten..
Yes, if it is version 151 or earlier, you can roll back the version. Version 153 reset the MQTT certificate, so rolling back the version will cause problems.
Nu toch maar een LILYGO besteld
ik zou je mac adres niet openbaar hier tonen, scherm deze aub af.Weytens schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:09:
Dag Tweakers,
Ik heb sinds gisteren mijn CT003 geïnstalleerd en mijn eerste batterij gekoppeld.Maar moet je normaal op afstand niet je waarden van je P1 meter en batterij kunnen zien?
Wanneer ik thuis ben zie alles meteen, echter op afstand kan ik niks zien. Mijn batterij staat nochtans ‘online’.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Verwarrend wel: charging price zou dan +0,0 zijn, want gratis zonne-energie, en discharging +0,34, want elke discharged kWh met NOM-strategie levert me netto 0,34EUR op ?Gely schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:17:
[...]
Nee; discharging is de energie uit de batterij terug naar je huis sturen die op dat moment energie nodig heeft. Energie die je niet aan 0,36EUR kWh van het net moet halen. Dat is de discharging prijs.
EDIT:Je kan er uiteraard ook je injectietarief in verrekenen maar dat is in jouw geval verwaarloosbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door sibrandstaessen op 05-06-2025 13:58 ]
Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,
lees je voorwaarden, dat kan per verzekering, zeker in deze tijd waar dat meer en meer gangbaar aan het worden is zou daar vanuit verzekeringsoogpunt wel wat meer aandacht van komen.Erik1805 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:22:
Ben je ook verplicht aan je verzekering te melden dan je een thuis batterij hebt staan?
laat even weten of dit bij jouw verzekering een rol speelt.
jeroen.nl heeft daar in 2023 ook al iets over geschreven, maar daar zitten natuurlijk nog geen PiB bij.
bij FBTO staat bv het volgende:
:strip_exif()/f/image/ipeVEBOUaZ0IRFzpR9G5uLHq.png?f=user_large)
Dus, gewoon mee verzekerd bij je opstalverzekering.
Er moet gekeken worden naar de weersverwachting lokaal, de day ahead prijzen en de waarde vanaf de p1 meter.
Je zou dan biivoorbeeld kunnen regelen dat gebaseerd op je capaciteit de meest gunstige laad en ontlaadstrategie gekozen wordt. De p1 meter is dan de tool om gedurende de dag deze strategieen op te toetsen en eventueel bij te stellen. t.a.v. de day ahead prijzen zou je de dagelijkse minimale marge verschil moeten kunnen ingeven.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Gaat na een (extreem) korte zoektocht denk ik om Peter Glasder, duitser, crossfitter én voormalig brandweerman. Of Peter Yang, de CEO van Marstek, maar een brandweerman die onze accu's in elkaar heeft gezet/bedacht schept toch wat meer vertrouwenardana123 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:08:
Vind iemand anders het bedrijf Marstek zeer vaag?
https://eu.marstekenergy.com/nl-be/pages/our-story
De oprichter heet 'Peter'. Letterlijk het enige wat bekend is over de oprichter en of personeel.
Adres op de website leidt naar een random kantoorgebouw in Amerika.
Website zelf is cookie cutter in elkaar gestoken duidelijk door iemand zonder kennis van zaken.
Ik vind het allemaal een beetje vaag (alhoewel ik er zelf 1 heb).
Ben nog altijd aan het wachten op iemand die een teardown doet en eens kijkt naar de kwaliteit vanbinnen.
[ Voor 8% gewijzigd door LKVBHD op 05-06-2025 14:31 ]
opgepast - "vastzit aan de woning" is een belangrijke ... dus monteren aan de muur ...MacD007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:04:
[...]
lees je voorwaarden, dat kan per verzekering, zeker in deze tijd waar dat meer en meer gangbaar aan het worden is zou daar vanuit verzekeringsoogpunt wel wat meer aandacht van komen.
laat even weten of dit bij jouw verzekering een rol speelt.
jeroen.nl heeft daar in 2023 ook al iets over geschreven, maar daar zitten natuurlijk nog geen PiB bij.
bij FBTO staat bv het volgende:
[Afbeelding]
Dus, gewoon mee verzekerd bij je opstalverzekering.
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
** Off Topic **vifra schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:33:
[...]
opgepast - "vastzit aan de woning" is een belangrijke ... dus monteren aan de muur ...
En je inboedelverzekering? Die vergoed toch ook bij brand?
PS retorische vraag, geen antwoord aub.
[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 05-06-2025 14:42 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
een verzekeraar verzekerd voor zover alles volgens de regels aanwezig is.SatScan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:41:
[...]
** Off Topic **
En je inboedelverzekering? Die vergoed toch ook bij brand?
PS retorische vraag, geen antwoord aub.
Dus thuisbatterij aan de muur geplaatst en gekeurd heeft een andere impact dan een plug in batterij die je zomaar in een stopcontact zet zonder enige bedenkingen van andere verbrui enzovoort ... en verzekeraars zijn geen vzw's ... als ze iets vinden dat niet volgens de regels is dan zouden ze je ook wel eens niets kunnen geven ...
Ik ben bij Ethias en daar heb ik het gewoon telefonisch gemeld. Daarna hebben ze mij een bevestiging gestuurd dat ALLE eco installaties verzekerd zijn. Alle "losse" installaties die niet vast zijn bevestigd (zoals plug-in) horen bij de inboedel en alle vaste installaties (zonnepanelen, vaste batterij etc) horen bij het huis..Erik1805 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:22:
Ben je ook verplicht aan je verzekering te melden dan je een thuis batterij hebt staan?
[ Voor 6% gewijzigd door macedpo op 05-06-2025 15:06 ]
BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215
Een PIB die voor de rest gewoon voldoet (dus bv over de juiste CE (geen China export) beschikt is volgens mij gewoon goed en valt dus binnen de verzekering, bedenk dat het stuk van jeroen.nl uit 2023 komt, toen bestonden volgens mij nog helemaal geen PIB.vifra schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:48:
[...]
een verzekeraar verzekerd voor zover alles volgens de regels aanwezig is.
Dus thuisbatterij aan de muur geplaatst en gekeurd heeft een andere impact dan een plug in batterij die je zomaar in een stopcontact zet zonder enige bedenkingen van andere verbrui enzovoort ... en verzekeraars zijn geen vzw's ... als ze iets vinden dat niet volgens de regels is dan zouden ze je ook wel eens niets kunnen geven ...
Zei ik toch, je kan er eventueel je zeer laag (bijna verwaarloosbaar) injectietarief in verrekenensibrandstaessen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:44:
[...]
Verwarrend wel: charging price zou dan +0,0 zijn, want gratis zonne-energie, en discharging +0,34, want elke discharged kWh met NOM-strategie levert me netto 0,34EUR op ?
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Bij mij was ie ook beschadigd, een hoekstuk afgebroken van de plexiglas plaat. Morgen komen ze een nieuwe brengen en de oude ophalen. Leverancier Duravolt. Vervoerder Raben Group.ronnie vd schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:50:
Vandaag is mijn Marstek venus 5 kWh geleverd.
Gekocht met de Tweakers kortingscode.
Helaas forse beschadigingen aan de koelribben. Ook zijn er een aantal ribben krom.
Aan de doos en het verpakkingsmateriaal is niets te zien.
Morgen maar eens bellen.
Is er iemand die dit ook heeft gehad?[Afbeelding]
Het zal me benieuwen.
BE dus - gezien de marstek dacht ik nog niet gehomologeerd is ... zou me verbazen dat de verzekering daar niet over zou vallen ...macedpo schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:51:
[...]
Ik ben bij Ethias en daar heb ik het gewoon telefonisch gemeld. Daarna hebben ze mij een bevestiging gestuurd dat ALLE eco installaties verzekerd zijn. Alle "losse" installaties die niet vast zijn bevestigd (zoals plug-in) horen bij de inboedel en alle vaste installaties (zonnepanelen, vaste batterij etc) horen bij het huis..
Maar dan dient het eerst al zwaar is te gaan ... brand is nu wel iets zeer uitzonderlijk ...
*knip* taalgebruiksnottt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:21:
[...]
Bij mij was ie ook beschadigd, een hoekstuk afgebroken van de plexiglas plaat. Morgen komen ze een nieuwe brengen en de oude ophalen. Leverancier Duravolt. Vervoerder Raben Group.
Het zal me benieuwen.
[ Voor 50% gewijzigd door twain4me op 05-06-2025 15:42 ]
[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 05-06-2025 15:43 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Dat is maar net welke chauffeur je treft denk ik.
Die ik had was hier al eens eerder geweest met het brengen van de 1000 liter buffervat een paar jaar terug.
Ik heb de schuur in een randje van 2 cm hoog daar heeft hij hem netjes in een paar stappen over heen gezet.
En dan in de schuur netjes op de voor mij handige plek.
Vervolgens nog een dik half uur met hem staan ouwehoeren over van alles en nog wat.
Maar bij alle transporteurs werken ook wel onverschillige ezels die alleen maar snel thuis willen zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2025 16:05 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hieronder een vergelijking van de maand augustus 2024 met mei 2025, in augustus had ik nog geen PIB's nu 3 stuks op elke fase 1, sturing NOM 3-fasen som.
Voor de rest was situatie gelijk, er was al een EV die moest geladen worden en boiler die opgewarmd moest worden. All electric, geen gas aanwezig.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i6Azvdi0is7cT4voAluWmjtn.jpg?f=user_large)
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Heeft volgens mij helemaal niks met die homologatie te maken. Daar kan de verzekering nooit een punt van maken. Als ik morgen een toestel koop dat 800W of 2500W verbruikt, zeg maar een microgolfoven of zo, hoort dit bij de inboedel en een eventuele causale brand is verzekerd zoals al de rest.vifra schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:33:
[...]
BE dus - gezien de marstek dacht ik nog niet gehomologeerd is ... zou me verbazen dat de verzekering daar niet over zou vallen ...
Maar dan dient het eerst al zwaar is te gaan ... brand is nu wel iets zeer uitzonderlijk ...
Hier toch ook geen negatieve ervaringen...Ronald.42 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:47:
[...]
Dat is maar net welke chauffeur je treft denk ik.
De eerste werd geleverd om 07u00 met een grote Raben vrachtwagen vol met batterijen en door een vriendelijke en behulpzame jonge man.
De tweede werd geleverd met een anonieme witte huurcamionette door een (ook) behulpzame iets oudere man van allochtone afkomst. Ook nog een tijdje staan babbelen omdat hij ook was geïnteresseerd in de materie.
BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215
Het feit dat je het koopt en dat het een CE keuring heeft wilt nog niet zeggen dat je het juist gebruikt.Gely schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:07:
[...]
Heeft volgens mij helemaal niks met die homologatie te maken. Daar kan de verzekering nooit een punt van maken. Als ik morgen een toestel koop dat 800W of 2500W verbruikt, zeg maar een microgolfoven of zo, hoort dit bij de inboedel en een eventuele causale brand is verzekerd zoals al de rest.
Je gebruikt een toestel dat je niet mag aansluiten volgens de strikte regelgeving ... dus oneigenlijk gebruik en dus niet verzekerd ... of anders gezegd je pakt zelf de verantwoordelijkheid op u ...
Vanaf volgende week zou het zover zijnvifra schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:33:
[...]
BE dus - gezien de marstek dacht ik nog niet gehomologeerd is ... zou me verbazen dat de verzekering daar niet over zou vallen ...

Anyway heb van Marstek wel een certificate of conformity C10/11 voor België gekregen (dat ze in Duitsland bekomen hebben) afgetekend 22-01-2025 wat ze gebruikt hebben om homologatie bij Synergrid te starten. Dus geeft je een idee hoe lang die homologatie al lopende is (waarschijnlijk vastgelopen op die EnFluRi zever).
Verbindingsprobleem als je batterij aanklikt is opgelost. CT en wifi direct groen aangevinkt.
Info op het beginscherm blijft helaas wel nog wat achter.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Was blijkbaar alleen probleem bij android, heb niks gemerkt met IOSDruppeltje_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:26:
Zonet de MT app nieuwe update laten uitvoeren.
Verbindingsprobleem als je batterij aanklikt is opgelost. CT en wifi direct groen aangevinkt.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Geen andere showstoppers aanwezig? Updaten of nog bij de oude van enkele weken terug blijven?Druppeltje_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:26:
Zonet de MT app nieuwe update laten uitvoeren.
In deze thread vond ik het antwoord nog niet helemaal duidelijk terug – kan natuurlijk ook aan mij liggen 😉
Ik heb zelf een 3-fasige netaansluiting, dus mijn idee is om een stopcontact op fase 1 te voorzien en een tweede op fase 2, zodat ik beide units op een aparte fase kan aansluiten.
Daarnaast denk ik eraan om een Shelly Pro EM te installeren. Zou ik dan best kiezen voor de 50A-variant, of toch de 120A-versie?
Of werkt de shelly niet goed voor de aansturing van 2 batterijen?
Enkel de Marstek CT003 P1 werkt momenteel voor meerdere batterijen had ik hier gelezen. Geen idee of de Marstek CT002 ook kan werken. Misschien iemand ervaring hiermee?TheAnT schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:33:
[ Voor 16% gewijzigd door Avenger 2.0 op 05-06-2025 16:40 ]
Hier gaan we! Welke strikte regelgeving? Toon ze ons! Ik ben benieuwd.vifra schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:14:
[...]
Het feit dat je het koopt en dat het een CE keuring heeft wilt nog niet zeggen dat je het juist gebruikt.
Je gebruikt een toestel dat je niet mag aansluiten volgens de strikte regelgeving ... dus oneigenlijk gebruik en dus niet verzekerd ... of anders gezegd je pakt zelf de verantwoordelijkheid op u ...
En de info op het beginscherm is die op IOS wel actueel of ook verouderd?DSSW schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:28:
[...]
Was blijkbaar alleen probleem bij android, heb niks gemerkt met IOS
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Het enige beschikbare stopcontact (dat op aparte groep zit) zit in een afgesloten kast. Ik kan deze wel net hierbuiten zetten maar dan kom ik 1-2m snoer te kort.
Is een verlengkabel (3×2,5 mm²) een veilige tussenoplossing? Of kan ik ergens een langer snoer vinden?
Misschien heeft hier iemand het nog anders ogpelost?
Ik zou er persoonlijk geen verlengkabel tussen zetten. Langer snoer is wel te vinden. Dacht dat deze hier al eens voorbij gekomen is enkele dagen geledenFlitsers schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:04:
Ik overweeg de Duravolt Plug-In Battery (5.12kWh) aan te schaffen, maar heb een praktische vraag:
Het enige beschikbare stopcontact (dat op aparte groep zit) zit in een afgesloten kast. Ik kan deze wel net hierbuiten zetten maar dan kom ik 1-2m snoer te kort.
Is een verlengkabel (3×2,5 mm²) een veilige tussenoplossing? Of kan ik ergens een langer snoer vinden?
Misschien heeft hier iemand het nog anders ogpelost?
Het antwoord op je laatste vraag staat duidelijk onder Ondersteuning meerdere batterijen in het TSTheAnT schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:33:
Ik ben van plan om 2x Marstek Venus E aan te schaffen.
In deze thread vond ik het antwoord nog niet helemaal duidelijk terug – kan natuurlijk ook aan mij liggen 😉
Ik heb zelf een 3-fasige netaansluiting, dus mijn idee is om een stopcontact op fase 1 te voorzien en een tweede op fase 2, zodat ik beide units op een aparte fase kan aansluiten.
Daarnaast denk ik eraan om een Shelly Pro EM te installeren. Zou ik dan best kiezen voor de 50A-variant, of toch de 120A-versie?
Vraag 1 Klopt het dat ik dan, als ik me genoeg heb ingelezen hier en elders ook een ct003 driefasen p1 meter nodig?
Vraag 2 Of kom ik ook weg met twee 1fasige p1 meters? (ik kan me voorstellen dat het spul dan minder goed samenwerkt.)
En ik kwam ergens de info tegen dat sommige slimme meters niet zo geweldig met de p1 meters overweg kunnen.
Vraag 3 Kan iemand daar meer over vertellen? Ik heb een iskra am 550 slimme meter (denk ik, die tekst staat er vrij prominent op vermeld)
Tenslotte, ik lees nu de slimme meter uit op de (denk ik? lang geleden aangesloten) p1 poort ervan met een progje (P1 monitor) op een rpi. Dit wil ik graag blijven doen, maar volgens mij moet ik dan ook daarvoor een splitter hebben.
Vraag 4 Klopt dat? En is er iets bekend over goede of slechte splitters?
Ik hoop dat jullie me een duwtje in de goede richting kunnen geven. IK wil die twee oaccus op twee stopcontacten aansluiten die per wcd een eigen groep krijgen.
Ik handel niet, gebruik de accu met NOM-strategie, puur om zelfverbruik te vergroten en terugleverkosten te verminderen. Dat werkt prima, ik gebruik de HW P1 meter en de batterij reageert vlot; meestal binnen een seconde of 2, soms doet hij er iets langer over om te reageren op bv een waterkoker of magnetron (tot 10 seconden gezien). Al met al houdt hij de meter behoorlijk netjes op nul, hij lijkt een lichte voorkeur voor afname te hebben over teruglevering. Het schommelt doorgaans tussen de 20W afname en 10W teruglevering (met 5 a 10W afname als gemiddelde).
Ik heb hem op 800W staan ivm nog geen aparte groep, dus apparaten als de waterkoker, oven, wasmachine zorgen 's avonds als er onvoldoende PV power is wel voor een piek in afname; dat wordt nog wel beter wanneer hij z'n eigen aansluiting krijgt.
Al werkt de ingebouwde NOM-strategie dus wel goed, ik denk dat ik hem toch via modbus aan HomeAssistant ga koppelen, om enkele redenen:
1. Als de EV staat te laden, gaat hij ontladen. Mijn PV piekvermogen dekt geen 4-11kW EV laden dus overdag ontlaadt hij ook, en 's nachts sowieso. Dat lijkt me zonde van de cycles/levensduur, dus vooralsnog zet ik hem (handmatig) uit wanneer de EV laadt.
2. De NOM is precies dat: de meter zoveel mogelijk op nul houden te allen tijde. Omdat 5.12kWh niet zoveel is, zat hij zelfs deze bewolkte dag al voor 11u vol. Dan staat hij de rest van de dag op 100% tot er na 17u wat pieken komen van koken en wassen, en/of tot het PV vermogen in de avond afneemt. Het zou beter zijn voor de levensduur als hij op een (half)zonnige dag pas in de middag laadt. Voor het geld maakt het niet uit of hij me die kWh teruglevering nu in de ochtend of in de middag bespaart, maar minder lang op 100% betekent langere levensduur. Uiteraard wil je ook geen halfvolle batterij aan het begin van de avond, dus ipv een vast tijdschema zou ik dat willen koppelen aan het weerbericht. En dan 's ochtends bv wel al laten laden tot, zeg, 50%, zodat hij wel alvast wat energie heeft (een halve dag op max. depth-of-discharge hangen is ook niet goed, plus dan is er wat marge mocht de middag PV opbrengst tegenvallen). De bovenste 50% worden dan "vrijgegeven" op een tijdstip dat afhangt van de PV/zon prognose.
Een NOM regeling vanuit HomeAssistant met automations zou beide punten moeten kunnen oplossen.
Heb je die ergens op voorraad gevonden? Bij tinytronics en amazon zie ik 2+ weken levertijd. Kennelijk zijn er meer tweakers aan het automatiseren geslagenHemmik schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:22:
[...]
Update - Kan blijkbaar niet:
Nu toch maar een LILYGO besteld
Zo heb ik hem ook ingesteld met NOM strategie. Bij handelen of handmatig schema is het weer anders natuurlijk.sibrandstaessen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:44:
[...]
Verwarrend wel: charging price zou dan +0,0 zijn, want gratis zonne-energie, en discharging +0,34, want elke discharged kWh met NOM-strategie levert me netto 0,34EUR op ?
Je kunt nog kiezen of je die 0,34 bij het laden (bij NOM is een geladen kWh altijd uit zon afkomstig, dus je kunt hem hier als "gratis opgewekte zonnekWh" rekenen) of bij het ontladen (op dat moment gebruik je die "gratis geladen zonnekWh"). De ander is dan nul. Ik reken hem ook bij het ontladen, zodat de laad+ontlaadverliezen niet worden meegerekend bij de besparing (want verliezen zijn geen besparing; tenzij je hem binnen hebt staan en hij 's winters je verwarming bespaart
[ Voor 7% gewijzigd door johnwoo op 05-06-2025 17:28 ]
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Als je een DSMR5 digitale meter hebt dan zou ik voor de CT003 van Marstek gaan bij aansturing van 2 batterijen. De CT002 kan ook als je een oude DM hebt.TheAnT schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:33:
Ik ben van plan om 2x Marstek Venus E aan te schaffen.
Met de Shelly moet je 1 batterij NOM op 1 fase laten werken en de andere kan je dan NOM 3-fasentotaal laten gaan. Maar is niet ideaal.
Wordt trager geupdatedDruppeltje_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:56:
[...]
En de info op het beginscherm is die op IOS wel actueel of ook verouderd?
Waarom zou je dat doen? Lijkt mij totaal zinloos.rabero1985 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:26:
Ivm marstek, mss een rare kronkel maar kan je een 2de marstek aansluiten op de Stekkeruitgang van de 1ste? Dus de 1ste aan het net, de 2de op de 1ste zijn 'noodstroom'?
is bij noodstroom (als deze actief is) de actieve netlijn dan niet dood? dus lijkt me dat je daarmee niets opschiet, daarnaast is deze noodstroom puur een uitgang waarbij deze zijn eigen AC net opbouwd.rabero1985 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:26:
Ivm marstek, mss een rare kronkel maar kan je een 2de marstek aansluiten op de Stekkeruitgang van de 1ste? Dus de 1ste aan het net, de 2de op de 1ste zijn 'noodstroom'?
wat wil je daarmee bereiken ?
Nu snap ik waarom 3 Marsteks bij jou rendabel zijnDSSW schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:55:
Voor de non-believers, de twijfelaars of zij die nog niet overtuigd zijn over de kwaliteiten van de Marstek.
Hieronder een vergelijking van de maand augustus 2024 met mei 2025, in augustus had ik nog geen PIB's nu 3 stuks op elke fase 1, sturing NOM 3-fasen som.
Voor de rest was situatie gelijk, er was al een EV die moest geladen worden en boiler die opgewarmd moest worden. All electric, geen gas aanwezig.
[Afbeelding]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
De aankoop van zo een splitter is het ding niet, hoop alleen dat de meter genoeg voeding heeft voor de splitter met dan de HW P1 en de ct003 want er is geen stroomaansluiting in de buurt van de meterkast. HA en toestanden gaan het ook niet worden vrees ik.
Vandaar even deze rare kronkel die even passeerde uit nieuwsgierigheid.
Ik heb sinds ongeveer 3 juni een probleem met de Marstek app op android.
De app meld iets in gele tekst dat er geen devices zijn gekoppeld. Als ik dan de accu selekteer dan zie ik dat daar de wifi verbinding gekozen wordt van het netwerk dat op dat moment door de telefoon gebruikt wordt.
Daar heb ik onderweg, buitenshuis, dus helemaal niets aan.
Zijn er meer mensen die dit ervaren ?
Thuis werkt de accu prima verder maar het slimme van de app is er nu wel van af.
Het kan ook zijn dat de app nu (?) perse wil dat er een CT000X van Marstek gebruikt wordt ipv een HWP1 zoals ik die nu heb draaien.
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Zal vooral van het metertype afhangen. Ik heb hier de HW splitter zitten. Daar zit de HWP1, de easee equalizer van de laadpaal en de ct003 op. Allemaal zonder externe voeding. Nog geen enkel probleem mee gehad. Maar hier eerder ook gelezen dat er toch waren waar verbinding wegviel, of dat de ct003 bij een heropstart toch meer stroom nodig had dan de P1 kon geven.rabero1985 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:49:
Mss om geen splitter te moeten steken en gwn de HW P1 als aansturing te kunnen gebruiken en dan toch meer als 1 MT in bezit te hebben.
De aankoop van zo een splitter is het ding niet, hoop alleen dat de meter genoeg voeding heeft voor de splitter met dan de HW P1 en de ct003 want er is geen stroomaansluiting in de buurt van de meterkast. HA en toestanden gaan het ook niet worden vrees ik.
Vandaar even deze rare kronkel die even passeerde uit nieuwsgierigheid.
Voor vraag 1 & 2, de CT003 werkt zowel bij mono- als driefase en je hebt er maar 1 nodig voor 2 batterijen.jepebe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:14:
Ik overweeg twee marstekken (is dat het juiste meervoud?) van 5 kw te kopen. Ik heb een driefasenaansluiting, (3*25a) en wil op de twee fasen waarop mijn zonnepanelen leveren elk een accu aansluiten.
Vraag 1 Klopt het dat ik dan, als ik me genoeg heb ingelezen hier en elders ook een ct003 driefasen p1 meter nodig?
Vraag 2 Of kom ik ook weg met twee 1fasige p1 meters? (ik kan me voorstellen dat het spul dan minder goed samenwerkt.)
En ik kwam ergens de info tegen dat sommige slimme meters niet zo geweldig met de p1 meters overweg kunnen.
Vraag 3 Kan iemand daar meer over vertellen? Ik heb een iskra am 550 slimme meter (denk ik, die tekst staat er vrij prominent op vermeld)
Tenslotte, ik lees nu de slimme meter uit op de (denk ik? lang geleden aangesloten) p1 poort ervan met een progje (P1 monitor) op een rpi. Dit wil ik graag blijven doen, maar volgens mij moet ik dan ook daarvoor een splitter hebben.
Ik hoop dat jullie me een duwtje in de goede richting kunnen geven. IK wil die twee oaccus op twee stopcontacten aansluiten die per wcd een eigen groep krijgen.
Vraag 4, voor sommige werkt goedkoop passief splitter kabeltje en anders een P1 hub zoals HW P1 hub.
P1 meter werkt met fw 114 ik zie de 3 fases met data
accu werkt met fw 151
Ik ze beide pingen.
In de app zie ik allen de meter als ik in BT range ben.
De accu doet niets met de CT003
Iemand ideen ?
[ Voor 3% gewijzigd door Dewim1 op 06-06-2025 18:37 ]
Is het CT icoon links onder groen als je de batterij selecteert?Dewim1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:00:
vandaag de bat ontvanegen.
P1 meter werkt met fw 114 ik zie de 3 fases met data
accu werkt met fw 151
Ik ze beide pingen.
In de app zie ik allen de meter als ik in BT range ben.
De accu doet niets met de CT003
Iemand ideen ?
Werkte even goed. Dan had ik problemen met statistieken en nu is de app leeg zonder devices. Gelukkig komt alles na enkele minuten terug.
Succes aan de volgende die app upgrade doet
[ Voor 71% gewijzigd door d3x op 05-06-2025 19:11 ]
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Nee die is grijs. als ik hier op klik wil hij weer een ct configureren maar hij staat er al bijDruppeltje_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:01:
[...]
Is het CT icoon links onder groen als je de batterij selecteert?
Lijkt me eerder een wifiprobleem aangezien hij wel zichtbaar is in het BT bereik.Dewim1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:05:
[...]
Nee die is grijs. als ik hier op klik wil hij weer een ct configureren maar hij staat er al bij
Dat dacht ik ook maar had eerst getest met mijn deco set. en nu een heel simpel wifi routertje er tussen zitten maar zelfde probleemDruppeltje_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:07:
[...]
Lijkt me eerder een wifiprobleem aangezien hij wel zichtbaar is in het BT bereik.
Dat zal toch wel niet?
NL of BE... ?TheAnT schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:14:
Zojuist vernomen via een installateur: "binnenkort zal de mogelijkheid om de vermogensinstelling aan te passen, via een software-update worden beperkt. Enkel erkende installateurs zullen dan nog in staat zijn om deze instellingen te wijzigen."
Dat zal toch wel niet?
Ik vermoed BE...
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Er worden/zijn momenteel zo'n +500 MT batterijen in korte tijd uitgeleverd! Voor vele onder ons de eerste batterij maar voor sommige van ons de 2de of meer. Om een ieder goed te helpen vergt dat wat discipline van ons als tweakers.
Voor de nieuwe gebruikers is het van belang om de TS goed door te nemen en de pinnend berichten te blijven volgen. Wij zullen bij nieuwe informatie of workarounds deze berichten gelijk van een pin voorzien.
Het is van belang dat je het signatuur invult met jou configuratie, firmware versie en welke energiemeter, dit helpt snel en effectief beantwoorden van een vraag.
Wat heb je tenminste nodig om 2 of meer baterijen 'slim' met elkaar te laten samenwerken?
Batt v151 - CT002 v118 - CT003 v114
Andere type P1 meter werken niet SLIM samen met je batterijen!
De firmware updaten:
BT locatie gegevens op je mobiel aanzetten
De mobiel voldoende is opgeladen
Zorg dat je mobiel niet in slaapstand gaat
Dat je binnen 5m afstand blijft
Dat het 5min kan duren voor het gehele proces is afgerond (incl reboot etc).
Voorwaarden om de MT installatie stabiel te laten werken
- dat je WiFi goed ingeregeld moet zijn en voldoende sterk signaal, gebruik geen vreemde tekens in je Wifi wachtwoord!
- een actieve P1 poort anders doorgeven (P1 poort nog nooit gebruikt, dan via Fluvius laten activeren dit kan even duren).
- dat je energiemeter moet worden ondersteund, anders wisselend succes
- staat je energiemeter niet in het lijstje dan via feedback doorgeven
- probeer in de tussentijd andere energiemeters in het lijstje
- vraag in feedback om nieuwste (beta) CT firmware
- dat de 1sec energiemeters het beste werken
- CT002 - CT003 even tijd nodig heeft om te leren wat je verbruik/opwek is
Als het niet lukt om de (2de) batterij te koppelen.
- ga naar het eerste scherm in de app, apparatenbeheer
- verwijder alle apparaten (naar links swipen en verwijderen)
- sluit de app af
- trek bij alle apparaten de stekker los en wacht >10 minuten
- sluit eerst je batterij(en) weer aan en dan pas je CT
- start de app op en voeg de Venus(en) toe in apparatenbeheer.
- vul een naam in en de gegevens van de wifi
- selecteer de CT002 of CT003 en bevestig zonder een nieuwe naam in te vullen
- als het goed is wordt de CT002 of CT003 automatisch geconfigureerd en gekoppeld
- via aparatenbeheer kun je de naam van de CT002 of CT003 aanpassen (naar links swipen, bewerken, geen spaties in de naam!)
Je hebt hulp nodig, deze informatie helpt om effectief te kunnen helpen.
- werk je met 1 of drie fases?
- is de één of drie fasensom goed gedetecteerd?
- heb je de batterijen allemaal op dezelfde fase aangesloten?
- heb je de batterijen allemaal op verschillende fases aangesloten?
- in welke werkstand(en) staan de batterijen?
- werkt de NOM (anti-feed) optie?
- werken de batterijen slim met elkaar?
- worden de batterijen evenredig geladen?
- worden de batterijen evenredig ontladen?
- op welke stand staan de batterijen 800w of 2500w?
- welke CT/P1 meter gebruik je (en eventueel firmware versie)?
Help mijn batterij doet helemaal niets na aansluiten!
Zet de batterij uit en laat de batterij een uur aan de grid aangesloten.
Probeer na een uur normaals de batterij aan te zetten.
Knop 3 sec ingedrukt houden.
Bij geen resultaat, uitzetten dmv groene knop, batterij van grid ontkoppelen dan >10min wachten en weer aansluiten op grid en aanzetten. Probeer dit eventueel nog een keer.
Mocht het onverhoopt dan nog steeds niet werken, neem contact op met de leverancier.
In principe kan dat waarschijnlijk, ik heb iets soortgelijks in een off-grid situatie getest (zie deze post)rabero1985 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:26:
On-grid zie ik echter geen reden om dit te doen, meer risico's dan voordelen.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Plug en Play standaard 800w en erboven via installateur.thepixel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:21:
Vermoed geen van beide... installateurs en plug en play?
In NL kennen we dit bijvoorbeeld voor aansluitingen van bepaalde keukenapparatuur. De stekker moet dan door een installateur aan kabel keukenapparatuur bevestigd worden.
[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 05-06-2025 19:31 ]
Geloof ik niet dat ze dat bij de Marsteks gaan invoeren. Moest het toch zo zijn, dan doe ik geen updates meer, ik heb die 2500W per Marstek nodig. Dat is nu net één van de grote voordelen van deze accuTheAnT schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:14:
Zojuist vernomen via een installateur: "binnenkort zal de mogelijkheid om de vermogensinstelling aan te passen, via een software-update worden beperkt. Enkel erkende installateurs zullen dan nog in staat zijn om deze instellingen te wijzigen."
Dat zal toch wel niet?
Vervelend is datsnottt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:21:
[...]
Bij mij was ie ook beschadigd, een hoekstuk afgebroken van de plexiglas plaat. Morgen komen ze een nieuwe brengen en de oude ophalen. Leverancier Duravolt. Vervoerder Raben Group.
Het zal me benieuwen.
Ik krijg volgende week een nieuwe.
Wordt gelukkig goed opgepakt door duravolt.
Het is duidelijk dat iedereen stilaan van zijn "oude" stock af wil tegen dat de Versie 3 en deze met 10 kwh opslag eraan komtRonald.42 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:35:
Owh fuck we zijn opgelicht met z'n allen.![]()
Hij is nu nog goedkoper..![]()
[Afbeelding]
Prijzen van 1499 incl BTW gratis verzending zijn courant tegenwoordig
[ Voor 8% gewijzigd door DSSW op 05-06-2025 19:44 ]
Owh fuck we zijn opgelicht met z'n allen.
Hij is nu nog goedkoper..

AI advertentie...

PS website misschien alleen voor facebook gebruikers beschikbaar...

[ Voor 15% gewijzigd door SatScan op 05-06-2025 19:46 ]
Was wel te denken dat ~€1500 de nieuwe prijs was. De actie is nu al weken en eindigt niet.Ronald.42 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:35:
Owh fuck we zijn opgelicht met z'n allen.![]()
Hij is nu nog goedkoper..
Wacht maar tot black friday komt, zou me niet verwonderen moest je deze batterij aan €1199 of minder aangeboden zien (zeker als de v3 om de hoek staat dan).
Idd die komt rond Q4 dit jaar... dezelfde hardware alleen de form-factor is anders wat ik tot nu toe uit de beschikbare informatie kan opmaken.DSSW schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:41:
[...]
Het is duidelijk dat iedereen stilaan van zijn "oude" stock af wil tegen dat de Versie 3 en deze met 10 kwh opslag eraan komt.
Probeer er eens eentje te bestellen...
Dan plaatsen we er nog een paar bijAvenger 2.0 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:42:
[...]
Was wel te denken dat ~€1500 de nieuwe prijs was. De actie is nu al weken en eindigt niet.
Wacht maar tot black friday komt, zou me niet verwonderen moest je deze batterij aan €1199 of minder aangeboden zien (zeker als de v3 om de hoek staat dan).
2 op elke fase

Ik heb nog nooit iets gekocht met een stekker waar een installateur aan te pas moest komen. Zowel in NL niet als in BE niet.SatScan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:25:
[...]
Plug en Play standaard 800w en erboven via installateur.
In NL kennen we dit bijvoorbeeld voor aansluitingen van bepaalde keukenapparatuur. De stekker moet dan door een installateur aan kabel keukenapparatuur bevestigd worden.
Als ik een kookplaat koop met 7.2 kW komt er ook geen installateur te pas.
Wil inderdaad niet zeggen dat er een regio limiet op komt, maar die zal net als bij acces points simpel te omzeilen zijn door een ander regio te kiezen.
Ik hoop niet dat je die kookplaat in een gewoon stopcontact hebt gedaan…..thepixel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Ik heb nog nooit iets gekocht met een stekker waar een installateur aan te pas moest komen. Zowel in NL niet als in BE niet.
Als ik een kookplaat koop met 7.2 kW komt er ook geen installateur te pas.
Wil inderdaad niet zeggen dat er een regio limiet op komt, maar die zal net als bij acces points simpel te omzeilen zijn door een ander regio te kiezen.
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Gaat een monster van een ding zijn met ~90kgDSSW schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:41:
[...]
Het is duidelijk dat iedereen stilaan van zijn "oude" stock af wil tegen dat de Versie 3 en deze met 10 kwh opslag eraan komt
Zit ook gewoon een stekker op, echter wel een speciale stekker (Perilex-stekker)Ellroe32 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:48:
[...]
Ik hoop niet dat je die kookplaat in een gewoon stopcontact hebt gedaan…..
Ik kom een heel eind maar ga mijn gegevens niet invullen..SatScan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:44:
[...]
Idd die komt rond Q4 dit jaar... dezelfde hardware alleen de form-factor is anders wat ik tot nu toe uit de beschikbare informatie kan opmaken.
Probeer er eens eentje te bestellen...
:strip_exif()/f/image/YyyyMHxKgrEzo4Tl1NasebIV.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Zitten we nu ineens op facebook en DE...Ronald.42 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:58:
[...]
Ik kom een heel eind maar ga mijn gegevens niet invullen..
[Afbeelding]
Ik zie hem gewoon duwen hoor…. 😀Avenger 2.0 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:55:
[...]
Zit ook gewoon een stekker op, echter wel een speciale stekker (Perilex-stekker)
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
TS kijken.... Gen3 openen en QR code scannen.. DL laatste overzicht producten...rabero1985 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:06:
Vind trouwens geen info over deze nieuwe modellen. Kom steeds op de huidige uit. Ook de pdf vind ik niet terug hier... Gebruik wrsh niet de juiste zoektermen.
Omdat er meerdere producten in staan en misschien nog aangepast wordt heb ik deze niet in TS opgenomen.
[ Voor 23% gewijzigd door SatScan op 05-06-2025 20:10 ]
Na jah als het werkt dan werkt het.
Batterijen zijn gratis in China lijkt het wel.
Ja heb het ook gevonden door .de te gebruiken en ze leveren in ook naar NL voor die prijs incl verzendkosten.Ronald.42 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:14:
[...]
Na jah als het werkt dan werkt het.
Of ze ook gratis omruilen bij problemen etc. kon niet vinden... de CT003 zal er wel bij zitten maar wordt niets over vermeld.
Wie anders produceert zelf batterijen en laat ze niet in China maken?
China loop zeker zo'n vijf jaar voor op de rest van de wereld tav energietransformatie.
Ze hebben de materialen, de (goedkopere) arbeidscapaciteit en ondertussen de kennis...
Veel moderne productielijnen met robotisering, automatisering en standaardisering en hierdoor is de kwaliteit van de producten in korte tijd sterk verbeterd.
[ Voor 38% gewijzigd door SatScan op 05-06-2025 20:25 ]
LFP is ook wel stuk goedkoper te produceren dan NMC.Ronald.42 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:14:
[...]
Zeker dat er 21% BTW bij zit en niet gewoon 0% BTW (voor Duitsland)?Ronald.42 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:58:
[...]
Ik kom een heel eind maar ga mijn gegevens niet invullen..
Ik ga een gok doen en zeg €800 duurderrabero1985 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:03:
Benieuwd wat die 10 kWh gaat kosten.
Kost tenminste 3000 euro!
Tot er iemand weer een inkoopactie op poten zet hier, dan is die aan €2275 te koop voor ons
Dat gaat de prijs nooit worden met 10j garantie en Firmware/Software/Feedback ondersteuning.Avenger 2.0 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:30:
[...]
Tot er iemand weer een inkoopactie op poten zet hier, dan is die aan €2275 te koop voor ons
m2c
Geen flauw idee.Avenger 2.0 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:24:
[...]
Zeker dat er 21% BTW bij zit en niet gewoon 0% BTW (voor Duitsland)?
Het boeit me ook niet echt ik heb met 3 wel genoeg.
Ik zag hem voorbij komen op vleesboek vond het wel geinig voor die prijs.
Ik denk dat met scherp zoeken je momenteel voor 1450 a 1500 prima een kan scoren en inkoop voor dezelfde bedrijven hoorde ik ook en dat is +/- 1100 ex / 1300 incl. (dan nog transport etc erbij..) denk dat er dan niet veel marge meer over blijft.
Ik ben tevreden met gemiddeld 1225 ex per stuk (op de zaak natuurlijk
Als aanvulling op het antwoord van Avenger 2.0:jepebe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:14:
Ik overweeg twee marstekken (is dat het juiste meervoud?) van 5 kw te kopen. Ik heb een driefasenaansluiting, (3*25a) en wil op de twee fasen waarop mijn zonnepanelen leveren elk een accu aansluiten.
2) Jouw meter is er in een 1 en 3-fase variant. Er bestaat niet zoals een 1-fasige P1 meter. De P1 meter leest gewoon precies uit wat er uit de slimme meter komt, of dat nu data voor 1- of voor 3-fase is. Je hebt dus inderdaad aan 1 meter genoeg.
3) Jouw meter lijkt te communiceren volgens het SMR 5 protocol, dus dat zou perfect zijn. Snelle updates van de waardes elke seconde. Maar bleek laatst dat er soms meerdere varianten onder dezelfde naam worden uitgebracht dus zou iets meer info nodig hebben. Kan niet zeggen of het samen werkt met de CT003, maar ga er wel vanuit en anders merk je dat snel genoeg en kan je feedback indienen.
Als je na het selecteren van je apparaat de optie krijgt om WiFi in te stellen, dan is dit apparaat niet gekoppeld aan je account. Ik zou even de data van de app verwijderen en even opnieuw beginnen want het zou gewoon moeten werken. Er is ook geen verplichting voor een CT o.i.d.3DWim schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:54:
Hallo Marstekkers,
Ik heb sinds ongeveer 3 juni een probleem met de Marstek app op android.
De app meld iets in gele tekst dat er geen devices zijn gekoppeld. Als ik dan de accu selekteer dan zie ik dat daar de wifi verbinding gekozen wordt van het netwerk dat op dat moment door de telefoon gebruikt wordt.
Daar heb ik onderweg, buitenshuis, dus helemaal niets aan.
Zijn er meer mensen die dit ervaren ?
Thuis werkt de accu prima verder maar het slimme van de app is er nu wel van af.
Het kan ook zijn dat de app nu (?) perse wil dat er een CT000X van Marstek gebruikt wordt ipv een HWP1 zoals ik die nu heb draaien.
Puur uit interesse - hoe verantwoord je dat op de zaak dan? Kantoor draaiende houden tijdens stroomuitval? Ik durfde het zelf niet aan...maar zou wel schelen idd.WouteruitTB schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:57:
Grappig, ik zag hem ook voorbij komen en dacht shit.. heb afgelopen maand 3 achter elkaar gekocht voor 1550,1450 en nog eens 1450 en baalde achteraf al een beetje van de 1e.. (en de ellende van bezorgen want eerste keer was nog niet leverbaar, 2e keer koerier teveel in 1 keer dus duurde ook 4 dagen langer dan op de site en de laatste keer bewust gezegd ik bestel nu maar graag leveren over 5 dagen want ik ben een midweek weg, stond er een koerier 2 dagen later aan mijn deur...)
Ik denk dat met scherp zoeken je momenteel voor 1450 a 1500 prima een kan scoren en inkoop voor dezelfde bedrijven hoorde ik ook en dat is +/- 1100 ex / 1300 incl. (dan nog transport etc erbij..) denk dat er dan niet veel marge meer over blijft.
Ik ben tevreden met gemiddeld 1225 ex per stuk (op de zaak natuurlijk) en denk met 3 de basis wel aardig goed voor elkaar te hebben nu ( 3 stuks elk op eigen fase, overdag met zon laden en vanaf 17.00 tot 09.00 uur lekker achter elkaar ontladen alles op 800w.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
:strip_exif()/f/image/hMDG18sgTT8CsMar4bvjbZX3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door DePrutser op 05-06-2025 21:53 ]
Het is friet!
Er zijn leveranciers die geen P1 meter meeleveren.
Dat scheelt ook weer zo’n 75 euro in die “korting” . . .
Marstek Venus E 5,12Kwh, HW P1, zonnepanelen
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.