BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Tja de software is zeker niet de mooiste en handigste. En zoals we vandaag ook gezien hebben wordt zomaar de app gewijzigd en kan je weer wat handelingen opnieuw gaan leren.arjandijk162 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:03:
Ik ben me aan het orienteren op een accu en kwam dit topic maar ook deze site tegen: https://www.p1meter.nl/we...ht-marstek-thuisbatterij/
Wordt dit verhaal hier onderschreven of is het overdreven?
De hardware is zoals het er nu naar uitziet best oke. Hier en daar een slecht modelletje, maar het lijkt niet per se slechter dan bij de andere merken.
De omvormer verliezen vallen best mee. Als je op vakantie gaat en je huis gebruikt continu een Watt of 100 dan zal je efficiëntie dramatisch zijn. Weet niet precies waar het omslagpunt zit, maar alles daar redelijk wat boven lijkt prima.
Verder heeft het gewoon een aantal voordelen die andere merken niet hebben zoals goede lokale sturing via Modbus en het back-up stopcontact.
Het is op zich een mooi product voor een nog mooiere prijs en voor iedereen die een beetje handig is prima. Maar je merkt aan alles dat het wel Chinees software en ondersteuning is. Maar daar is de prijs ook naar. Ik zou het alleen dus niet zomaar bij m'n ouders installeren en er daarna nooit meer naar kijken.
Denk het ook. Misschien slecht gezind omdat hij geen gratis review toestel gekregen heeft.DSSW schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:14:
[...]
Heel dat verhaal is onzin, staat al 6 maanden on site zonder wijziging. Is misschien "gesponsord" door andere partijen.
Laat zich in dit artikel niet van zijn beste kant zien terwijl de andere merken zeker ook hun problemen hebben.
Die Bedenking heb ik ook al gemaakt. Het is zo een mooi product voor die prijs dat ik iedereen in mijn omgeving met zonnepanelen er eentje wil aanraden. Maar als je dan kijkt naar de ''probleempjes'' en de verschrikkelijke app, dan hou ik nog liever mijn mond of ik rijd binnenkort van batterij naar batterij om de wifi te checken of een hard reset te doenpascallj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:14:
[...]
...
Ik zou het alleen dus niet zomaar bij m'n ouders installeren en er daarna nooit meer naar kijken.
( Voor mensen die de batterij nog willen kopen, zeker doen he, de problemen zijn niet het einde van de wereld, maar verwacht af en toe een wifi/connectie hickup die alleen op te lossen is door fysiek naast de batterij de poster knop in te duwen.... )
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Mijn nachtverbruik is rond de 70watt, is het dan interessanter om extra verbruik te voorzien tot 150watt? Snap niet zo goed wat je bedoelt met efficiëntie.pascallj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:14:
[...]
De omvormer verliezen vallen best mee. Als je op vakantie gaat en je huis gebruikt continu een Watt of 100 dan zal je efficiëntie dramatisch zijn. Weet niet precies waar het omslagpunt zit, maar alles daar redelijk wat boven lijkt prima.
Ik vind het vooral erg gekleurd.DSSW schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:14:
[...]
Heel dat verhaal is onzin, staat al 6 maanden on site zonder wijziging. Is misschien "gesponsord" door andere partijen.
Als je zijn stukje over de HW accu leest vind je geen enkele negatieve klank.
Als ik het topic over de HW pib lees veranderd je blik op de HW accu toch wel behoorlijk.
Volgens mij had ik het al eerder opgemerkt dat de HW pib volgens mij tegenwoordig met een standaard retour label opgestuurd zou moeten worden.
Het lijkt in ieder geval alsof daar een stuk meer retouren zijn dan ik hier met de Marsteks zie.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik krijg er net ook een melding van maar het draait hier nu allemaal wel prima.
Kan ik bijv. Dan al de soc van alledrie accu's in één oogopslag zien of dat nog niet?
Want dat is eigenlijk het enige wat ik mis.
Voor de rest voldoet het al wel prima.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Die soc kan je meteen zien bij het openen van de app alsook hoeveel ze aab het laden en ontladen zijn.Ronald.42 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:44:
Die app update van 1.6.40 brengt dat nog wat nuttigs?
Ik krijg er net ook een melding van maar het draait hier nu allemaal wel prima.
Kan ik bijv. Dan al de soc van alledrie accu's in één oogopslag zien of dat nog niet?
Want dat is eigenlijk het enige wat ik mis.
Voor de rest voldoet het al wel prima.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik bedoel dat het bijvoorbeeld 140 W aan stroom kost om 70 W op 0 te houden. De verliezen rond lage vermogens zijn percentueel groter dan op hoge vermogens. Maar aangezien het ook om kleine hoeveelheden gaat, verlies je natuurlijk ook niet zo veel.Meonline schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:38:
[...]
Mijn nachtverbruik is rond de 70watt, is het dan interessanter om extra verbruik te voorzien tot 150watt? Snap niet zo goed wat je bedoelt met efficiëntie.
Maar extra verbruikers aan zetten alleen om je efficiëntie te verhogen zorgt natuurlijk voor alleen maar meer verbruik. Dus misschien als het nuttig is, maar anders zeker niet.
Dat zou dus vooral een mooie optie zijn in de batterij zelf. Iets als 'niet NOM draaien onder de X watt'.pascallj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:51:
[...]
Ik bedoel dat het bijvoorbeeld 140 W aan stroom kost om 70 W op 0 te houden. De verliezen rond lage vermogens zijn percentueel groter dan op hoge vermogens. Maar aangezien het ook om kleine hoeveelheden gaat, verlies je natuurlijk ook niet zo veel.
Maar extra verbruikers aan zetten alleen om je efficiëntie te verhogen zorgt natuurlijk voor alleen maar meer verbruik. Dus misschien als het nuttig is, maar anders zeker niet.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ha idd perfect nu.PNARI schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:48:
[...]
Die soc kan je meteen zien bij het openen van de app alsook hoeveel ze aab het laden en ontladen zijn.
Mooie update
Die van mij worden gevuld met waardeloos overschot dus elk stukje verbruik uit de accu's is winstpascallj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:51:
[...]
Ik bedoel dat het bijvoorbeeld 140 W aan stroom kost om 70 W op 0 te houden. De verliezen rond lage vermogens zijn percentueel groter dan op hoge vermogens. Maar aangezien het ook om kleine hoeveelheden gaat, verlies je natuurlijk ook niet zo veel.
Gewoon batterij in selfmode consumption, stand 2500 W als je ze op een eigen zekering kan zetten en ze gewoon haar gang laten gaan en bekijk het resultaat over een periode van 24u.Meonline schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:38:
[...]
Mijn nachtverbruik is rond de 70watt, is het dan interessanter om extra verbruik te voorzien tot 150watt? Snap niet zo goed wat je bedoelt met efficiëntie.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Inderdaad, niet alleen hiervoor, maar ook telkens dat overschieten van NOM waardoor je op een dag toch zowat 3% exporteert ipv verbruikt van de batterij en ook 3% van het net haalt ipv zonne-energie.onlinaius schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:53:
[...]
Dat zou dus vooral een mooie optie zijn in de batterij zelf. Iets als 'niet NOM draaien onder de X watt'.
ik concludeer dat er meerdere mensen zijn met een nieuwe app.
Volgens mij gaat dit dan om de app op android en is de nieuwe versie V1.6.40
Hierbij duurt het bij mij langer eer ik verbinding met de beide batterijen heb, maar die komt wel bij de eerste poging. Voor de CT003 heb ik niet altijd verbinding met de app.
Op mijn Ipad (IOS) heb ik nog versie 1.6.35.
Daarmee heb ik goede verbinding met beide batterijen en CT003
2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase
Net een update gedaan naar iOS versie 1.6.40, geen enkel verschil te bespeuren maar het duurde wel even vooraleer de CT verbinding tot stand kwam, althans in de app.Ronald_61 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:17:
Na twee weken afwezig geweest te zijn heb ik geprobeerd alle berichten door te worstelen.
Hierbij duurt het bij mij langer eer ik verbinding met de beide batterijen heb, maar die komt wel bij de eerste poging. Voor de CT003 heb ik niet altijd verbinding met de app.
Op mijn Ipad (IOS) heb ik nog versie 1.6.35.
Daarmee heb ik goede verbinding met beide batterijen en CT003
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Even linksboven terug op Marstek duwen. Dan terug op Marstek duwen en dan is het in orde. Bij mij althans. Bugje denk ik.Gely schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:54:
[...]
Net een update gedaan naar iOS versie 1.6.40, geen enkel verschil te bespeuren maar het duurde wel even vooraleer de CT verbinding tot stand kwam, althans in de app.
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Bij mij inderdaad ok Android 1.6.40. Mijn bluetooth staat altijd uit. Batterij is wel bereikbaar, CT003 niet. CT003 is gelukkig wel bereikbaar voor de batterij, dus het is echt een app probleem wat voorheen niet bestond.Ronald_61 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:17:
PS, in de release notes staat:
New device Venus E 3.0 supported
When life gives you lemons, start a battery factory
Werkt bij mij soms, maar lang niet altijd. Ik heb meer het gevoel dat het allemaal heel traag is.dannyro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:57:
[...]
Even linksboven terug op Marstek duwen. Dan terug op Marstek duwen en dan is het in orde. Bij mij althans. Bugje denk ik.
Is mooie verbetering, in één beeld overzicht van mijn 3 batterijen. TopPNARI schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:48:
[...]
Die soc kan je meteen zien bij het openen van de app alsook hoeveel ze aab het laden en ontladen zijn.
Ook de nieuwe view van de CT003 vind ik wel netjes gedaan.
Ze blijven toch wel verbeteringen uitvoeren, goed om zien, Ben nog altijd blij met mijn drie bakjes
[ Voor 12% gewijzigd door DSSW op 04-06-2025 19:21 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Dat is al snel, dacht dat ze deze pas Q4 gingen uitbrengenKabouterSuper schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:00:
[...]
PS, in de release notes staat:
New device Venus E 3.0 supported
Moet je hier eens zoeken, staat ergens in dit topic de PDF met specs. In kort:rabero1985 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:22:
Wat is er veranderd aan de 3.0? De moeite om daar op te wachten?
- Kleiner, smaller, lichter en in alu ipv staal.
- RJ45 poort, Open API (mogelijk v1/v2 ook via update)
- Geïntegreerde handvaten
/f/image/Brzf8GEzspa0ko6L8astvKu7.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer je v3 aan het uitpakken bent zal v4 hoogstwaarschijnlijk al van de band rollen
[ Voor 37% gewijzigd door Avenger 2.0 op 04-06-2025 19:32 ]
Groot vraagteken is nog de prijsAvenger 2.0 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:28:
[...]
Moet je hier eens zoeken, staat ergens in dit topic de PDF met specs. In kort:
- Kleiner, smaller, lichter en in alu ipv staal.
- RJ45 poort, Open API (mogelijk v1/v2 ook)
- Geïntegreerde handvaten
Wanneer je v3 aan het uitpakken bent zal v4 hoogstwaarschijnlijk al van de band rollen
Denk niet dat hij bij lancering goedkoper zal zijn dan de tweakers actieprijs voor de V2.
Die stock moet nog verkocht worden in BE en NL en vermits er in BE nog geen homologatie is vrees ik dat er hier en daar nog met een heel grote stock zitten, zeker zij die aanbieden aan 1899€
Vraag mij eigenlijk af of ze v3 niet opnieuw moeten homologeren of laten keuren, want van wat ik heb begrepen zijn ze in v3 naar 1 PCB gegaan waar alles op zit (Inverter, BMS, communicatie).DSSW schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:34:
[...]
Die stock moet nog verkocht worden in BE en NL en vermits er in BE nog geen homologatie is vrees ik dat er hier en daar nog met een heel grote stock zitten, zeker zij die aanbieden aan 1899€
Gekocht met de Tweakers kortingscode.
Helaas forse beschadigingen aan de koelribben. Ook zijn er een aantal ribben krom.
Aan de doos en het verpakkingsmateriaal is niets te zien.
Morgen maar eens bellen.
Is er iemand die dit ook heeft gehad?
:strip_exif()/f/image/MG9005wYk1S0HOquew1Vgbs0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door ronnie vd op 04-06-2025 19:51 ]
Bizar dat er geen schade aan de doos is of isolatiemateriaal. Bij mij was de doos beschadigd maar gelukkig niets aan de batterij. Zou inderdaad bellen om om te ruilen, want het kan altijd dat de batterij een grote schok gehad heeft aan de schade te zien (mogelijk zelfs voor deze verpakt werd). En dat kan altijd voor interne schade zorgen.ronnie vd schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:50:
Morgen maar eens bellen.
Is er iemand die dit ook heeft gehad?
Ach, support in de app betekent nog niet dat ze klaar zijn voor levering.Avenger 2.0 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:18:
[...]
Dat is al snel, dacht dat ze deze pas Q4 gingen uitbrengen
Die zou ik nooit aanvaarden, gewoon omruilen,ronnie vd schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:50:
Vandaag is mijn Marstek venus 5 kWh geleverd.
Helaas forse beschadigingen aan de koelribben. Ook zijn er een aantal ribben krom.
Morgen maar eens bellen.
Is er iemand die dit ook heeft gehad?[Afbeelding]
Dat wordt een retour denk ik. Bij mijn eerste was pallet in tweeën gebroken en was de doos omgeklapt. Had gelukkig geen schade. Maar de vervoerder heb ik zo mijn vraagtekens bij.ronnie vd schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:50:
Vandaag is mijn Marstek venus 5 kWh geleverd.
Morgen maar eens bellen.
Is er iemand die dit ook heeft gehad?[Afbeelding]
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Maar in de app kan ik niet meer connecteren via wifi met hem, als ik kort ga staan in het tuinhuis, dan kan ik er wel via BT op, wifi is icoon is ook groen, ga ik weg, dan valt BT weg, maar ook het wifi icoon is weg...
Intern alles OK, maar lijkt erop dat hij niet naar internet kan
Batterij 1 geen probleem, beide hangen op dezelfde AP , gebind aan de node
iemand al voorgehad?
Is dat niet ook gewoon dit? pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"NoFate schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:47:
hmm, mijn 2de batterij doet vreemd, alles werkt nog , zie hem laden/ontladen, dus hij kan via wifi de CT vinden
Maar in de app kan ik niet meer connecteren via wifi met hem, als ik kort ga staan in het tuinhuis, dan kan ik er wel via BT op, wifi is icoon is ook groen, ga ik weg, dan valt BT weg, maar ook het wifi icoon is weg...
Intern alles OK, maar lijkt erop dat hij niet naar internet kan
Batterij 1 geen probleem, beide hangen op dezelfde AP , gebind aan de node
iemand al voorgehad?
nee, ook op hamedata of via hm2mqtt zie ik hem niet meer connecteren naar de cloud...daar staat die offlinepascallj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:56:
[...]
Is dat niet ook gewoon dit? pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Deze kun je naast de Feedback in de app ook HIER INDIENEN.
Rond 15 juni zal ik de nieuwe verbetervoorstellen//features indienen bij Marstek en de lijst weer bijwerken!
Samen meer tractie creëren!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
https://eu.marstekenergy.com/nl-be/pages/our-story
De oprichter heet 'Peter'. Letterlijk het enige wat bekend is over de oprichter en of personeel.
Adres op de website leidt naar een random kantoorgebouw in Amerika.
Website zelf is cookie cutter in elkaar gestoken duidelijk door iemand zonder kennis van zaken.
Ik vind het allemaal een beetje vaag (alhoewel ik er zelf 1 heb).
Ben nog altijd aan het wachten op iemand die een teardown doet en eens kijkt naar de kwaliteit vanbinnen.
Je hebt ook gezocht op Hame ??? Marstek is een brandardana123 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:08:
Vind iemand anders het bedrijf Marstek zeer vaag?
https://eu.marstekenergy.com/nl-be/pages/our-story
De oprichter heet 'Peter'. Letterlijk het enige wat bekend is over de oprichter en of personeel.
Adres op de website leidt naar een random kantoorgebouw in Amerika.
Website zelf is cookie cutter in elkaar gestoken duidelijk door iemand zonder kennis van zaken.
Ik vind het allemaal een beetje vaag (alhoewel ik er zelf 1 heb).
Ben nog altijd aan het wachten op iemand die een teardown doet en eens kijkt naar de kwaliteit vanbinnen.
Bijvoorbeeld, 5sec zoektocht:
Hame Technology Co., Ltd. is een Chinese fabrikant van batterijen en energieoplossingen. Het bedrijf is opgericht in 1996 en heeft zijn hoofdkantoor in Shenzhen, Guangdong, China. Hame Technology is een beursgenoteerd bedrijf en de aandelen worden verhandeld op de Shenzhen Stock Exchange.
De eigenaarsstructuur van Hame Technology bestaat uit een combinatie van institutionele beleggers, retailbeleggers en mogelijk enkele grote aandeelhouders. Specifieke informatie over de grootste aandeelhouders en de exacte eigenaarsstructuur kan worden gevonden in de jaarverslagen en financiële rapporten van het bedrijf, die beschikbaar zijn op de website van de Shenzhen Stock Exchange of via financiële informatiediensten.
[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 04-06-2025 21:23 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
De batterij doet gewoon wat hij moet doen maar de waardes komen traag of slecht in de app door. En hij ziet de CT003 of shelly niet meer goed terwijl alles goed werkt.
pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Chris96 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:51:
Zijn er meer mensen die na de update 16.40 van de app slechte connectie krijgen met de batterij?
De batterij doet gewoon wat hij moet doen maar de waardes komen traag of slecht in de app door. En hij ziet de CT003 of shelly niet meer goed terwijl alles goed werkt.
We hebben het vandaag bijna nergens anders over gehad.
Alles in de app gaat via internet als je geen bt- verbinding hebt met de batterij . Met bt-verbinding aan en wifi en mobiele data uit op je smartphone heb je rechtstreekse verbinding met de batterij. Geeft het beste realtime weer van wat er gebeurt.Chris96 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:51:
Zijn er meer mensen die na de update 16.40 van de app slechte connectie krijgen met de batterij?
Waarom kan dat niet? Je verbruik is waarschijnlijk nu 213 W. Neem niet aan dat je zonnepanelen nog wat doen nu.toine80 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:12:
Dit kan toch niet??
Self consumption en hij gaat electriciteit terug op het net steken (om 22u)... 🤷🏼♂️
[Afbeelding]
Vooraf gaf hij , als je op het ''apparaat'' klikte in het menu en je was verbonden met wifi enkel '' apparaat niet gevonden'' of zoiets, dit werkte enkel via bluetooth, nu lijkt dit ook te werken op wifi.
It's something
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Nee, dat ben je aan het verbruiken momenteel :-)toine80 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:12:
Dit kan toch niet??
Self consumption en hij gaat electriciteit terug op het net steken (om 22u)... 🤷🏼♂️
[Afbeelding]
Had vandaag een BMS update voor mij klaar staan met de nieuwste app, maar dat werkte echt alleen via BTThe_Belgian_GST schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:14:
Het enige positieve aan de nieuwe app is denk ik dat we firmware upgrade van de batterij vanaf nu via wifi kunnen doen?
Vooraf gaf hij , als je op het ''apparaat'' klikte in het menu en je was verbonden met wifi enkel '' apparaat niet gevonden'' of zoiets, dit werkte enkel via bluetooth, nu lijkt dit ook te werken op wifi.
It's something
Op 2 plaatsten doet de B2500 emulatie niks meer (sinds de nieuwste versie van de app?) . Voorheen prima gewerkt.Chris96 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:51:
Ik heb gelukkig modbus er ook aan hangen. morgen plaatsen bij een vriend.
FF geen zin meer om het verder te onderzoeken.(al een paar uur mee bezig geweest)
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2025 22:18 ]
Werk jij met de b2500 emulator en meerdere batterijen? Of heb je er maar 1?AUijtdehaag schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:16:
[...]
Op 2 plaatsten doet de B2500 emulatie niks meer (sinds de nieuwste versie van de app?) . Voorheen prima gewerkt.
FF geen zin meer om het verder te onderzoeken.(al een paar uur mee bezig geweest)
Op 2 verschillende plaatsen 1 batterij.
Ik heb ineens problemen sinds vanavond met B2500 emulatie
Mijn nodered flow (van @Babavers )stuurt de batterij aan via modbus en dat werkt buiten de B2500 via de HW p1 wifi gegevens
Ik ga het morgen bij die ander ook maar zo aansluiten.
Misschien mis ik iets maar het is heel toevallig.
:strip_exif()/f/image/theGfQ1mOFgpwwixzRKvk6x6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2025 22:26 ]
Ah jammer , wil weten of je met de emulator ook meerdere batterijen nom kan laten werken, wil wel eens weten hoe de CT003 dit doet...AUijtdehaag schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:21:
@NoFate
Op 2 verschillende plaatsen 1 batterij.
Ik heb ineens problemen sinds vanavond met B2500 emulatie
Mijn nodered flow (van @Babavers )stuurt de batterij aan via modbus en dat werkt buiten de B2500 via de HW p1 wifi gegevens
Ik ga het morgen bij die ander aansluiten.
bommel in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"NoFate schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:24:
[...]
Ah jammer , wil weten of je met de emulator ook meerdere batterijen nom kan laten werken, wil wel eens weten hoe de CT003 dit doet...
Zoiets waarschijnlijk.
Voorheen gaf hij dat weer als discharging of consumption... Sell electricity is op het net teruggeven 🤷🏼♂️🤷🏼♂️NoFate schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:14:
[...]
Nee, dat ben je aan het verbruiken momenteel :-)
je hebt hetzelfde probleem als ik waarbij de earnings fout gaan in de app en dus prjs negatief gaat bij opladen. Ik heb hiervoor ticket aangemaakt maar krijg raar antwoord.toine80 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:12:
Dit kan toch niet??
[Afbeelding]
de sell electricity is normaal, maar het noemde misschien voorheen anders. op je CT kan je de effectieve waarde zien van de NOM
[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 04-06-2025 22:49 ]
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
De pagina's vliegen er door over dit topic. Alles mee krijgen is bijna onmogelijk maar dit had ik wellicht kunnen zoekenpascallj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:57:
[...]
pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Op vakantie een hoop gemist in dit topic, maar updaten doe ik voorlopig maar even niet zie ikpascallj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:57:
[...]
MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp
Heb je die aangevraagd dan? Staat dat ook onder firmware update?pascallj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:15:
[...]
Had vandaag een BMS update voor mij klaar staan met de nieuwste app, maar dat werkte echt alleen via BT. Lijkt mij ook niet per se een nadeel.
Vandaag op 5 juni bericht dat hij naar alle waarschijnlijkheid zaterdag 7 juni geleverd gaat worden. Exacter tijdstip zou deze namiddag nog gecommuniceerd gaan worden via de mail.
MT 1x 5.12 kWh V151
Je hebt helemaal gelijk, ik had mijzelf de eerste keer beter moeten formuleren excuses.d3x schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:36:
[...]
25 1/2 panelen 3680w met een gemiddelde teruglevering van 11 Kwh per dag (gerekend over 1 jaar)
dagelijks 10-15KW laden met een 3.8KWh PV dan kom je er amper met de PV zelf, laat staan dat je er dan nog +15KW over gaat hebben voor je batterij. Je brengt maar een 20-22KW op op een dag bij goeie dagen en niet te warm weer. Je verhaal 1 staat rechtlijnig tegenover je verhaal 2.
zucht... het is niet voor mezelf dat je nu een ander verhaal moet gaan opsteken... je zou beter je eigen verbruik en aansluit gewoonte in kaart brengen.
25 1/2 panelen 3680w met een gemiddelde teruglevering van 11 Kwh per dag (gerekend over 1 jaar) die ik niet direct verbruik. Met de huidige salderings regeling is dat dus geen punt en zijn de batterijen niet nodig. De investering die ik wil doen is dus vooruitlopend op de salderings regeling die er (mogelijk) af gaat in 2027.
Wat zijn jullie laad en ontlaad strategieën.
Ik heb een dynamisch tarief (NL) en doe nu ongeveer het volgende:
- Sensor in Home Assistant, die zoekt het goedkoopste moment op
- Op het goedkoopste moment stamp ik de accu in 2u vol. Goedkoopste moment moet altijd <15 ct zijn
- Dan als de prijs >27ct is, gaat hij ontladen. Hij zit nog niet op een eigen groep, dus 800watt
In praktijk, rond 2-3u laadt hij op. Vanaf 19u tot 23u ontlaadt hij. Dit doet hij niet op NOM, maar gewoon maximaal ontladen, anders staat hij zijn omvormer plat te stampen om het terug naar 200watt te brengen.
Ik heb een dot panelen liggen, maar al die stroom gooi ik gewoon het net op. Dat is nog altijd rendabeler. Uiteraard in de 2u dat ik mijn accu vol laat is het niet te voorkomen dat ik zonnestroom gebruik.
Ik ben van plan om dit zo te doen, totdat de salderingsregeling er af is. Dan verdien ik weinig meer op teruggeleverde stroom en wordt het nog veel leuker :-D
Ik ben erg wat voor strategieën jullie gebruiken!
Ja ik probeer echt mee te denken aan waar het kan aan liggen langs mijn kant, maar probleem ligt volgens mij toch echt bij de software. Die doet nu -na de update- toch echt rare dingen hoor....d3x schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:49:
[...]
je hebt hetzelfde probleem als ik waarbij de earnings fout gaan in de app en dus prjs negatief gaat bij opladen. Ik heb hiervoor ticket aangemaakt maar krijg raar antwoord.
de sell electricity is normaal, maar het noemde misschien voorheen anders. op je CT kan je de effectieve waarde zien van de NOM
Wat mij met de update opvalt is dat je nu begint met het overzicht van de verschillende accu's en er staat bij of ze online zijn en een weergave van het verbruik etc op dat moment maar dat komt helemaal niet overheen met de werkelijkheid.toine80 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:44:
[...]
Voorheen gaf hij dat weer als discharging of consumption... Sell electricity is op het net teruggeven 🤷🏼♂️🤷🏼♂️
Dus leuk idee maar heb je niks aan
Het is in jouw geval waarschijnlijk gewoon een andere vertaling. Niks meer of minder.toine80 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:59:
[...]
Ja ik probeer echt mee te denken aan waar het kan aan liggen langs mijn kant, maar probleem ligt volgens mij toch echt bij de software. Die doet nu -na de update- toch echt rare dingen hoor....
Ja klopt. Dat was vanwege dit: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Avenger 2.0 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 06:49:
[...]
Heb je die aangevraagd dan? Staat dat ook onder firmware update?
Volgens mij is de "sell electricity" toch niet correct.d3x schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:49:
[...]
je hebt hetzelfde probleem als ik waarbij de earnings fout gaan in de app en dus prjs negatief gaat bij opladen. Ik heb hiervoor ticket aangemaakt maar krijg raar antwoord.
Batterij staat op 61%, de zon schijnt en hij geeft aan: sell electricity. Soms springt hij even over naar laden maar voor de software update ging hij in dit geval alleen laden tot de batterij vol was, wat me ook logischer lijkt!
Heb je al gekeken of je wel de actuele informatie (is het wifi icoontje wel groen?) hebt. Bij deze update weten we dat de informatie wat trager is en je elke keer deze handeling moet doen:toine80 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:06:
[...]
Volgens mij is de "sell electricity" toch niet correct.
Batterij staat op 61%, de zon schijnt en hij geeft aan: sell electricity. Soms springt hij even over naar laden maar voor de software update ging hij in dit geval alleen laden tot de batterij vol was, wat me ook logischer lijkt!
gewoon CT aanduiden in elke batterij en de autodiagnose knop gebruiken en klaar. als je meerdere MT hebt krijg je vanuit support de aanrader om het ct003 zing "ding" te laten doen. Enkel bij 3 fase moet je eigenlijk kiezen.NoFate schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:50:
Als je meerdere batterijen hebt, hoe moet je de CT config doen? Moet je SUM phases instellen, of elke batterij op een fase apart definiëren?
[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 05-06-2025 09:31 ]
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
ah ok, eens bekijken dan , die autodiagnose gaat hem dan wellicht op SUM of op enkele fase zetten vermoed ikd3x schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:13:
[...]
gewoon CT aanduiden in elke batterij en de autodiagnose knop gebruiken en klaar. als je meerdere MT hebt krijg je vanuit support de aanrader om het ct003 zing "ding" te laten doen.
Als je een CT003 hebt kan het op SUM. Dan wordt er voor elke batterij naar het totaal van het huis gekeken ipv alleen naar de fase waar die batterij op zit aangesloten.NoFate schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:14:
[...]
ah ok, eens bekijken dan , die autodiagnose gaat hem dan wellicht op SUM of op enkele fase zetten vermoed ik
Ik zie een aantal dingen in het screenshot.toine80 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:12:
Dit kan toch niet??
[Afbeelding]
Je hebt de batterij ingesteld op "Self Consumption" wat in dit topic ook wel NOM wordt genoemd, nul op de meter.
Het is 22:10. In ieder geval mijn zonnepanelen wekken op dat uur niks meer op.
Waar je naar kijkt is dingen in je woning die gezamenlijk 213W verbruiken (uit het net trekken)
De batterij probeert dat verbruik te compenseren door 213W aan het net te leveren. De batterij noemt dat sell electricity (over die typering kan je een discussie opzetten, nu even niet)
De som van de twee, verbruik 213W en leveren 213W is 0 (nul op de meter). En dat was toch je bedoeling?
M.a.w., niks mis mee, werkt zo goed.
Aantal groepen op fase 1 + Zonnepanelen
Aantal groepen op fase 2 + Batterij 1
Aantal groepen op fase 3 + Batterij 2
Shelly Pro 3 EM meet alle fases
HW P1 - geeft per 10 sec signaal en werkt alleen goed voor 1 batterij (samenwerken lukt niet)
Martstek CT003 - niet compatible, geen enkele waarde uit P1 poort (feitelijk onbruikbaar in mijn situatie, oude energiemeter)
Voor de batterijen werkt de Shelly ook, ik kan kiezen tussen som van fase of alleen eigen fase. Iemand ervaring hoe je deze dan, op basis van bovenstaande, het beste kan instellen om totaal NOM te draaien zonder dat ze elkaar tegenwerken? Of zou de Martstek CT002 dit uiteindelijk beter kunnen?
Liander oid bellen en een nieuwe energie meter laten plaatsen. De rest is gepruts.Djensen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:32:
Huidige setup:
HW P1 - geeft per 10 sec signaal en werkt alleen goed voor 1 batterij (samenwerken lukt niet)
Martstek CT003 - niet compatible, geen enkele waarde uit P1 poort (feitelijk onbruikbaar in mijn situatie, oude energiemeter)
Voor de batterijen werkt de Shelly ook, ik kan kiezen tussen som van fase of alleen eigen fase. Iemand ervaring hoe je deze dan, op basis van bovenstaande, het beste kan instellen om totaal NOM te draaien zonder dat ze elkaar tegenwerken? Of zou de Martstek CT002 dit uiteindelijk beter kunnen?
Het is friet!
Goedemorgen,Djensen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:32:
Huidige setup:
Voor nu zou ik 1 batt op eigen fase zetten en de andere op de som-3fases.
De energiemeter aanmelden in de feedback van de app zodat die opgenomen kan worden.
Meestal krijg je na enkele dagen een nieuwe firmware voor je CT003 om te testen of het dan wel werkt met de energiemeter. Als dit succesvol is zal dit type energiemeter standaard worden ogenomen in de toekomstige firmware voor de CT003.
Tav de CT002 ja die werkt energiemeter type onafhankelijk omdat die via spoelen gaat om je stroomdraden heen. Bij een energiemeter die om de 10sec ververst is dat een beter oplossing die nauwkeuriger werkt. Voor energiemeters die om de 1 of 5 seconden verversen is de CT003 de beste oplossing.
Voor slimme samenwerking tussen meerdere MT batterijen is een CT002 of CT003 vereist!
PS vul je signatuur dan kunnen we gerichter antwoorden op vragen.
[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 05-06-2025 11:00 ]
Ik werk met Som 3 fasen en 3 batterijen, werkt best goed met CT003NoFate schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:50:
Als je meerdere batterijen hebt, hoe moet je de CT config doen? Moet je SUM phases instellen, of elke batterij op een fase apart definiëren?
CT002 en CT003 zijn geschikt om meerdere batterijen tesamen naar NOM te regelen.Djensen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:32:
Huidige setup:
Werkt CT002 ook op monofase of enkel driefase? De CT001 EOL?DSSW schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:57:
[...]
CT002 en CT003 zijn geschikt om meerdere batterijen tesamen naar NOM te regelen.
Dit is mijn inziens ongeveer wat je zou moeten willen kunnen instellen via de app voor de ai modus. maar helaas. De ai modus is nu nog niks.Marc Both schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:43:
Goedemorgen!
- Op het goedkoopste moment stamp ik de accu in 2u vol. Goedkoopste moment moet altijd <15 ct zijn
- Dan als de prijs >27ct is, gaat hij ontladen. Hij zit nog niet op een eigen groep, dus 800watt
In praktijk, rond 2-3u laadt hij op. Vanaf 19u tot 23u ontlaadt hij. Dit doet hij niet op NOM, maar gewoon maximaal ontladen, anders staat hij zijn omvormer plat te stampen om het terug naar 200watt te brengen.
Ik heb een dot panelen liggen, maar al die stroom gooi ik gewoon het net op. Dat is nog altijd rendabeler. Uiteraard in de 2u dat ik mijn accu vol laat is het niet te voorkomen dat ik zonnestroom gebruik.
Ik ben van plan om dit zo te doen, totdat de salderingsregeling er af is. Dan verdien ik weinig meer op teruggeleverde stroom en wordt het nog veel leuker :-D
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Echter, aangezien ik ook niet echt duidelijk heb waarom mijn Shelly Pro EM-50 wel 50-70W afwijking geeft, weet ik ook niet zeker of de CT002 het dan wel nauwkeuriger gaat doen ( misschien werkt meten met meerdere spoelen op 1 fasedraad, zoals nu in combinatie met mijn Enphase CT's, gewoon niet goed ).
Overigens, ik heb 1 spoel van m'n Shelly Pro EM-50 nu om de fasedraad van de groep van de batterij zitten, en inmiddels de batterij ook in een Homewizard Energy Socket zitten. En dat lijkt wel redelijk overeen te komen.
Weet iemand een goed adres om een CT002 te kopen? Als ik Google lijk ik voornamelijk Duitse webshops tegen te komen. En daar schijn je op te moeten passen dat je wel voor een prijs-optie met BTW kiest (ik ken niemand in Duitsland helaas )
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Geen idee of die in monofase werkt.Avenger 2.0 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:01:
[...]
Werkt CT002 ook op monofase of enkel driefase? De CT001 EOL?
Ook 3 fase nog niet getest, heb er 1 liggen maar moet nog geplaatst worden in de volgende dagen…als ik de vrij grote CT’s in mijn bord krijg …
Gewoon even bellen.. duravolt, stekkerbatterij bijvoorbeeld of iemand anders...eymey schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:06:
Ik zit er zelf ook nog steeds over te denken om een CT002 te plaatsen, in plaats van mijn huidige setup met CT003 met 10s updates.
Echter, aangezien ik ook niet echt duidelijk heb waarom mijn Shelly Pro EM-50 wel 50-70W afwijking geeft, weet ik ook niet zeker of de CT002 het dan wel nauwkeuriger gaat doen ( misschien werkt meten met meerdere spoelen op 1 fasedraad, zoals nu in combinatie met mijn Enphase CT's, gewoon niet goed ).
Overigens, ik heb 1 spoel van m'n Shelly Pro EM-50 nu om de fasedraad van de groep van de batterij zitten, en inmiddels de batterij ook in een Homewizard Energy Socket zitten. En dat lijkt wel redelijk overeen te komen.
Weet iemand een goed adres om een CT002 te kopen? Als ik Google lijk ik voornamelijk Duitse webshops tegen te komen. En daar schijn je op te moeten passen dat je wel voor een prijs-optie met BTW kiest (ik ken niemand in Duitsland helaas )
[ Voor 10% gewijzigd door SatScan op 05-06-2025 11:04 ]
helaas is het wel zo dat het vast staat dat per 1-1-2027 je vanuit de wet geen saldering kunt gaan claimen, afhankelijk van je huidig contract (op1-1-2027 en later) en de juridische cosequenties die mogelijk hieruit voorvloeien ( met je huidige voorwaarden goed goed geregeld en je daardoor (mogelijk) vanuit je contractuele verplichtingen een soort saldering nog steeds zou mogen kunnen toepassen (maar dat valt dus onder civielrecht), en zal ook door een rechter aan de verschillende energieboeren afgedwongen moeten worden, en die gaan zich natuurlijk hiertegen met hand en tand tegen verzetten.Basvanmelis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:31:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, ik had mijzelf de eerste keer beter moeten formuleren excuses.
25 1/2 panelen 3680w met een gemiddelde teruglevering van 11 Kwh per dag (gerekend over 1 jaar) die ik niet direct verbruik. Met de huidige salderings regeling is dat dus geen punt en zijn de batterijen niet nodig. De investering die ik wil doen is dus vooruitlopend op de salderings regeling die er (mogelijk) af gaat in 2027.
wat een eventuele nieuwe regering hier nog gaat doen is vrij lastig, vergeet ook niet dat zowel CDA en D66 ook voor afschaffing hebben mee gestemd. Alleen GL/PvdA waren hier tegen.
Dus ik denk dat een thuis-batterij nog steeds een goede oplossing hierin kan zijn, alleen zal de berekening voor iedereen anders uitvallen.
in de post hierboven wordt gesproken over een gemiddelde teruglevering van 11 kWh, juist hier zegt dat dus eigenlijk niets, want in januaridag hebt ik slechts enkele watts en in de zommer op een mooie julidag is het mogelijk dan wel 25 kWh ? op deze dag zal die batterij dus vrij weinig effect hebben mbt je teruglevering.
/f/image/L3Wzu82C42S5ZesoYTqnwrMI.png?f=fotoalbum_large)
hierboven zie je echter mits je omvormer voldoende capaciteit en je voldoende opslagcapaciteit hebt, je in de gele vakken dus je eerder opgeslagen (mn tijdens de negatieve stroomprijzen, waar teruglevering dus gewoon geld kost, dit natuurlijk bij een dynamisch tarief, bij een vast tarief krijg je slechts 0,25ct ipv bv 15ct terug, dat is een factor 60!) je dus wel nog geld kunt verdienen, alleen verwacht ik dat met deze batterij en in het algemeen met een PIB dus niet kunnen, deze zijn simpelweg hiervoor dus ook helemaal bedoeld.
Waar je ze wel prima kunt gebruiken is een deel van je zonnestroom op te slaan en dan tijdens half maart tot richting eind oktober deze tijdens de donkere uurtjes kunt gebruiken, waarbij je wel rekening met behoorlijke verliezen van circa 20-25% rekening mee moet houden, dus kijk in dit geval eerst naar wat je nodig hebt, tel daar 25% erboven op en dan heb je een gemiddeld benodigd vermogen. van 5 kWh batterijcapaciteit blijft dus slechts circa 3,75 kWh effectief over wat je dus ook er weer uit krijgt.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Bedankt voor het uitzoeken!S2S schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:02:
De combi 2 Marsteks 1 op AI en de andere op Zelf consumptie, die op AI gaat inderdaad laden op het goedkoopste moment. Voor de rest werkt het systeem zoals gewoonlijk. Kan inderdaad handig zijn voor in de winter.
het grootste probleem in NL is de PV over dimensionering op huizen dankzij de salderingswet, hadden wij in BE ook vroeger met analoge meter. Reken je rijk in een totaal onlogisch netwerk dat niet werkt als je kijkt op een heel jaar, want zoals je al aangeeft er zijn 4 tal maanden dat die omgevingen amper iets opbrengen en moet energie van ergens anders komen. Met Saldering werk je dat alleen maar in de hand en Saldering zorgt zelfs voor energie misbruik een "waste" maatschappij.MacD007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:09:
[...]
helaas is het wel zo dat het vast staat dat per 1-1-2027 je vanuit de wet geen saldering kunt gaan claimen, afhankelijk van je huidig contract (op1-1-2027 en later) en de juridische cosequenties die mogelijk hieruit voorvloeien ( met je huidige voorwaarden goed goed geregeld en je daardoor (mogelijk) vanuit je contractuele verplichtingen een soort saldering nog steeds zou mogen kunnen toepassen (maar dat valt dus onder civielrecht), en zal ook door een rechter aan de verschillende energieboeren afgedwongen moeten worden, en die gaan zich natuurlijk hiertegen met hand en tand tegen verzetten.
wat een eventuele nieuwe regering hier nog gaat doen is vrij lastig, vergeet ook niet dat zowel CDA en D66 ook voor afschaffing hebben mee gestemd. Alleen GL/PvdA waren hier tegen.
Dus ik denk dat een thuis-batterij nog steeds een goede oplossing hierin kan zijn, alleen zal de berekening voor iedereen anders uitvallen.
in de post hierboven wordt gesproken over een gemiddelde teruglevering van 11 kWh, juist hier zegt dat dus eigenlijk niets, want in januaridag hebt ik slechts enkele watts en in de zommer op een mooie julidag is het mogelijk dan wel 25 kWh ? op deze dag zal die batterij dus vrij weinig effect hebben mbt je teruglevering.
[Afbeelding]
hierboven zie je echter mits je omvormer voldoende capaciteit en je voldoende opslagcapaciteit hebt, je in de gele vakken dus je eerder opgeslagen (mn tijdens de negatieve stroomprijzen, waar teruglevering dus gewoon geld kost, dit natuurlijk bij een dynamisch tarief, bij een vast tarief krijg je slechts 0,25ct ipv bv 15ct terug, dat is een factor 60!) je dus wel nog geld kunt verdienen, alleen verwacht ik dat met deze batterij en in het algemeen met een PIB dus niet kunnen, deze zijn simpelweg hiervoor dus ook helemaal bedoeld.
Waar je ze wel prima kunt gebruiken is een deel van je zonnestroom op te slaan en dan tijdens half maart tot richting eind oktober deze tijdens de donkere uurtjes kunt gebruiken, waarbij je wel rekening met behoorlijke verliezen van circa 20-25% rekening mee moet houden, dus kijk in dit geval eerst naar wat je nodig hebt, tel daar 25% erboven op en dan heb je een gemiddeld benodigd vermogen. van 5 kWh batterijcapaciteit blijft dus slechts circa 3,75 kWh effectief over wat je dus ook er weer uit krijgt.
Batterij en EV kan een buffer zijn maar is niet wederom voor iedereen mogelijk of financieel draagbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 05-06-2025 11:50 ]
Bij mij werkt de B2500 emulator zonder problemen.AUijtdehaag schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:16:
[...]
Op 2 plaatsten doet de B2500 emulatie niks meer (sinds de nieuwste versie van de app?) . Voorheen prima gewerkt.
Mijn CT is een Shelly Pro EM-50.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
ik heb daar een iets andere mening over, bedenk eerst eens waarom we in Nederland een saldering hebben ?d3x schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:48:
[...]
het grootste probleem in NL is de PV over dimensionering op huizen dankzij de salderingswet, hadden wij in BE ook vroeger met analoge meter. Reken je rijk in een totaal onlogisch netwerk dat niet werkt als je kijkt op een heel jaar, want zoals je al aangeeft er zijn 4 tal maanden dat die omgevingen amper iets opbrengen en moet energie van ergens anders komen. Met Saldering werk je dat alleen maar in de hand en Saldering zorgt zelfs voor energie misbruik een "waste" maatschappij.
Die was namelijk bedoeld om het aandeel van groene energie duidelijk te promoten en duidelijk te verhogen, en we zijn er met dat plan eigenlijk nog helemaal niet klaar. De saldering is feitelijk dus te vroeg gestopt.
Politiek zijn echter de doelstellingen gewijzigd en dat heeft dus ook tot het einde van de saldering gevoerd, waarbij de eigenlijke reden niets met groene energie te maken had, het was een pure bezuiniging, die vermoedelijk ook nog op de langere duur zelfs duurder zal uitvallen dan wat ze denken te besparen. Maar dat heeft meer met de kortzichtheid van de poliek te maken, zijn niet in staat om vooruit te zien dan hun eigen korte neus lang is.
maar wat zie jij dan als een juiste dimensionering op huizen aan, 10% van je energiebehoefde, 50% of eerder 100%, zeg het maar. en doe je dat op jaarbasis of is het op 21-6 van elk jaar (want daar leveren de PV rekenkundig het maximale stroom) ?
ik mis ook enige relatie met je stelling dat dit zorgt voor energie misbruik een "waste" maatschappij. sorry
het probleem van dit type thuis-batterijen is, en laten we daar ook duidelijk over zijn, deze zijn hier ook helemaal niet voor bedoeld geweest, dat deze geen echte impact mbt de saldering kunnen geven, daarvoor zijn deze gewoon veel te klein.
Aan de andere kant kunnen deze PIB prima tijdens mid-maart t/m oktober je van zonneenergie voorzien tijdens de donkere tijdstippen mits je verbruik niet te hoog is (denk hierbij aan de 800W limit). dus in deze periode zou je vrijwel op NOM kunnen draaien. en dat is zeker een goede optie en vooral zijn de prijzen redelijk en je kunt je investering binnen de levensduur ook goed terugverdienen.
[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 05-06-2025 12:12 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik doe nu ongeveer het zelfde in manual modus.Marc Both schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:43:
Goedemorgen!
Hoe stuur jij de Marstek nu aan vanuit HA? Via hm2MQTT of modbus?
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
had ik gisteren dus ook, via BT kon ik wel alles zien, de batterijen waren ook wifi verbonden, want zo maakt hij connectie met de CT, maar totaal geen connectie naar cloud ... kon niks remote doen ... even een factory reset gedaan, dan even wifoi opnieuw ingesteld, en dan ging het weerWeytens schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:09:
Dag Tweakers,
Ik heb sinds gisteren mijn CT003 geïnstalleerd en mijn eerste batterij gekoppeld.Maar moet je normaal op afstand niet je waarden van je P1 meter en batterij kunnen zien?
Wanneer ik thuis ben zie alles meteen, echter op afstand kan ik niks zien. Mijn batterij staat nochtans ‘online’.[Afbeelding]
[Afbeelding]
zorg dat hij in auto mode staat, anders blijft die idd in standby, en check of je waarden ziet in je CTXzile_24 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:13:
Gisteren mijn eerste marstek geïnstalleerd met ct003. In het begin gesukkeld met de connectie tussen de batterij en de p1 maar nu is dat oké. Echter blijft de batterij in stand-by staan. Doe ik iets verkeerd? Heb hier al wat gelezen maar niet direct een oplossing gezien.
dat zijn de 2 voorwaarden
De laatste versie van de App 1.6.40 heeft wat problemen met de verbinding naar de Marstek. Als je de app opent kan het zijn dat er verouderde informatie op het overzichtsscherm staat. Als je vervolgens een batterij aanklikt, zie je aan het Wifi icoontje dat niet groen is dat je geen verbinding hebt met de batterij. Ook staat er linksboven klein geen datum en tijd wanneer de pagina voor het laatst is bijgewerkt. De status die je dan ziet, is dus niet up-to-date.
Om weer verbinding te maken, werkt de volgende work-around: na het aanklikken van 1 van je batterijen, klik je linksbovenin op de naam van je batterij. Dan kom je weer op het overzichtsscherm. Als je vervolgens opnieuw op de batterij klikt, zal je zien dat je wel weer verbinding hebt.
Als je in Bluetooth bereik van de batterij bent, dan lijkt het wel allemaal direct te werken.
Aan de werking van de batterij is niets veranderd: dit is slechts een update van de App die alleen de weergave verzorgt. Als je problemen hebt met de verbinding tussen de batterij en de CT, ligt het ergens anders aan. Maar zorg dan als je het gaat oplossen er wel voor dat je altijd verbonden bent beschreven zoals hierboven anders zie je ook geen wijzigingen
[ Voor 4% gewijzigd door pascallj op 05-06-2025 12:24 . Reden: Datum en tijd melding toegevoegd ]
Wel een vraagje over de app: ik betaal 0,36EUR per kWh dat ik van het net haal, ik krijg 0,02EUR per kWh dat ik op het net zet. Hoe vertaalt zich dat dan in de 'prices' in de Marstek app ? Discharging price = -0,02 of +0,02 ?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Linksboven in het scherm van de accu staat "bijwerken" als hij blijft hangen.pascallj schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:18:
Ik zie hier nu pagina na pagina deze vraag voorbij komen, dat ik er maar even een losse post aan waag.
De laatste versie van de App 1.6.40 heeft wat problemen met de verbinding naar de Marstek. Als je de app opent kan het zijn dat er verouderde informatie op het overzichtsscherm staat. Als je vervolgens een batterij aanklikt, zie je aan het rode Wifi icoontje dat je geen verbinding hebt met de batterij. De status die je dan ziet, is dus niet up-to-date.
Om weer verbinding te maken, werkt de volgende work-around: na het aanklikken van 1 van je batterijen, klik je linksbovenin op de naam van je batterij. Dan kom je weer op het overzichtsscherm. Als je vervolgens opnieuw op de batterij klikt, zal je zien dat je wel weer verbinding hebt.
Als je in Bluetooth bereik van de batterij bent, dan lijkt het wel allemaal direct te werken.
Aan de werking van de batterij is niets veranderd: dit is slechts een update van de App die alleen de weergave verzorgt. Als je problemen hebt met de verbinding tussen de batterij en de CT, ligt het ergens anders aan. Maar zorg dan als je het gaat oplossen er wel voor dat je altijd verbonden bent beschreven zoals hierboven anders zie je ook geen wijzigingen.
Als hij het wel gelijk doet staat er "bijgewerkt met datumen tijd"
Ik zou het aan je verzekering vragen. Een paar hier hebben het gevraagd en nog geen problemen vanuit hen. Zolang het een CE label heeft, was het prima.Erik1805 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:22:
Ben je ook verplicht aan je verzekering te melden dan je een thuis batterij hebt staan?
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.