Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Door de brandweer bedoel ik dan uiteraard als het echt in brand zou staan :+ Als dat op je zolder in brand staat lijkt me dat een ramp om geblust te krijgen (en al helemaal de waterschade).
Ik weet niet of een LiFePo4 accu op dezeflde manier moeilijk te blussen is als een NMC batterij. Maar ik snap op zich de gedachtegang dit niet op een moeilijk-verwijderbare positie te willen :)
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Inderdaad, hier ook gedaan. Schuimblusser, rookmelder en een paar lange brandwerende handschoenen erbij gelegd ook. En ineens ook handig voor potentiële brand elders in huis.
Wellicht dat ik nog wel een hittemelder in de schuur ga hangen. Een rookmelder lijkt me een recept voor valse alarmen, gezien stof en spinnenwebben en zo in de schuur ( which reminds me, dat ik nu ook af en toe wel wat vaker met de stofzuiger naar de schuur mag om iig de hoek bij de batterij een beetje te onderhouden )

Overigens heb ik van deze website een paar 1,6L en een 5,6L gekocht (toen ze nog niet uitverkocht waren): https://fireknockout.com/

Er hangt een 1,6L in de meterkast en bij de wasdroger. En eentje in de trapkast (waar wat electronica zit voor o.a. vloerverwarming). De 5,6L staat nu in de schuur.

Hopelijk zijn ze nooit nodig, maar toch...... Weet eigenlijk niet eens hoe krachtig de explosies zijn (op de filmpjes zien de 1,6L er niet zo heftig uit ).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:48

Antonio di

a mi me dijeron que si

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Voorlopig in de berging (waar ook elektriciteitskast, pv omvormer, wasmachine, droogkast, etc staat). Niet ideaal gezien het daar ook een ~30°C wordt, maar mijn tuinhuis was er dit weekend ~44°C zonder batterij, dus dat is al helemaal niet beter :X
Op zolder lijkt me ook niet ideaal omdat het daar sowieso ook warm is en in geval van nood je deze niet eventjes vlug naar buiten rolt (wat in berging wel kan). En in de inkomhal gaat geen goede WAF zijn :+
Hangt er wel een rook/brand/hitte melder in die genoemde. Zo niet, dan zou ik dit zeker wel doen !

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:01
eymey schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:18:
[...]
...
Overigens heb ik van deze website een paar 1,6L en een 5,6L gekocht (toen ze nog niet uitverkocht waren): https://fireknockout.com/

Er hangt een 1,6L in de meterkast en bij de wasdroger. En eentje in de trapkast (waar wat electronica zit voor o.a. vloerverwarming). De 5,6L staat nu in de schuur.
...
Deze systemen zorgen alleen voor het doven van de vlammen door het verwijderen van de zuurstof.
In het geval van een batterij brand zal het vuur daarna echter onmiddelijk weer opvlammen omdat de chemische reactie in de batterij door blijft gaan.
Een brandende batterij is niet echt te blussen, je kunt alleen de open vlammen doven met een schuimblusser of een branddeken of iets dergelijks en zo veel mogelijk koelen om te vookomen dat andere zaken in de nabijheid ontvlammen. Dit moet je blijven doen tot alle energie in de batterij omgezet is in warmte.

Video van brandende batterij
Zie ook deze info

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:47
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Inderdaad, hier ook gedaan. Schuimblusser, rookmelder en een paar lange brandwerende handschoenen erbij gelegd ook. En ineens ook handig voor potentiële brand elders in huis.
Niet elke schuimblusser werkt voor lithium ion batterijen ... persoonlijk heb ik die besteld niet voor de marstek:
- die heeft intern al wat veiligheidsmechanismes
- moest die branden - da ga je met een huis en thuis blusser er niet geraken - eventueel wel wat vetragen - maar altijd brandweer bellen dan

maar voor de elektriche fietsen - zitten in dezelfde schuur ... daar is een dergelijke handblusser wel voldoende voor en die kan je dan wel buiten trekken zonder te veel risico ...

Goeie tip om er nog branwerende handschoenen bij te leggen ... en nog een masker want die brandende batterijen geven nogal giftige dampen af ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ga deze nog aan mijn M5stack atom modbus rs485 hangen.
https://www.tinytronics.n...unit-ir-temperatuursensor

Binnen een paar dagen is die binnen en zal de resultaten melden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon M
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:32
Iemand een idee hoe lang het snoer is aan de batterij?
Om te bepalen waar ik m'n stopcontact ga plaatsen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 14:45
vifra schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:02:
[...]

Er zijn landen waar accu's sterk afgeraden worden om op zolder te plaatsen - en zelfs sterk aangeraden in aangepaste niet brandbare omgeving die bij voorkeur "buiten" en los van de woning is ...

Nu gezond verstand - een accu dat eventeel vlam zou maken in een zolder is vragen voor problemen ... als deze nog maar begint te smeulen ga je het niet gezien hebben en dus altijd te laat om het probleem snel op te lossen ... zou ik sowieso vermijden ...
Een ruimte dat snel warm wordt (bvb. een zolder, een tuinhuis, ... ) zou ik ook vermijden - of op zijn minst bekijken dat deze beter verlucht kan worden ...
En plaats een branddetector dicht bij de accu en een correcte brandblusser nabij - die spullen kost niets en zorgen er voor dat je snel kan reageren ...

Die batterijen tegenwoordig hebben intern al wat voorzieningen om de kans op brand te reduceren ... maar kijk wat extra voorzichtigheid kan geen kwaad ...

Situatie bij mij - apparte schuur (stenen) die niet bepaald warm wordt - heeft dikke 3-fase naar dat gebouw en eigen groepenkast om vandaar zonnepanelen - autolader - batterij aan te sturen.
Lekker een branddetector (zo'n ding dat hard biept en er voor zorgt dat alle andere alarmpjes in huis mee biepen en op GSM zegt welke dat het alarm heeft) en heb me een F-500 lithium-ion-accu brandblusser besteld (moet nog geleverd worden) ...
Bij mij hangt hij buiten onder een afdak uit de regen. De aansluiting ga ik nog aanpassen naar een 3 pin 16A CEE IP67. Wanneer de tweede komt gaat er nog een ruime kast om heen welke eventueel onder het afdak waaiende regen tegen houd.

Mijn vrouw wil het niet binnen hebben, dus dan gaat hij ook niet binnen.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:14
Leon M schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:57:
Gok iets van 2m. Misschien dat iemand kan nameten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
vifra schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:52:
[...]
Niet elke schuimblusser werkt voor lithium ion batterijen ...
Inderdaad, maar zelfs met lithium blusser lijkt me onbegonnen werk gezien je niet goed aan de cellen gaat kunnen. Is meer voor de omgeving als er iets brand of om af te koelen.

Geen slecht idee ivm masker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Antonio di schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:43:
[...]

Hangt er wel een rook/brand/hitte melder in die genoemde. Zo niet, dan zou ik dit zeker wel doen !
Twee zelfs (eentje via alarmsysteem wat via telefoon/sms werkt en andere via internet/domotica systeem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:12
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:19:
[...]

Gok iets van 2m. Misschien dat iemand kan nameten :+
Ik dacht dat het hier al eens voorbijkwam: 1.8m

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
R-B schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:00:
[...]

Hier zit ik ook over te dubben.. 2e accu erbij, dan voltrappen op goedkoopste momenten (dus ook winter) en zo rest van dag gebruiken in overige uren (ook in combinatie met me verwarming met luchtlucht-warmptepomp..

Door inzet verwarming met luchtlucht-warmptepomp maak je het gewoon op..
Let wel op dat je ook nog rekening moet houden met omzetingsverliezen en afschrijving van de thuisbatterij over 6000 cycles.

In mijn geval is de minimaal benodigde delta voor mijn situatie = 0,05 (afschrijving) + (laadprijs * 0,3). Afhankelijk van de laadprijs is dit ongeveer 10 - 15 cent per kWh.

In de wintermaanden, uitgaande van de periode na salderingsregeling en dat je moet bijladen uit het net. Is het economischer om pas te ontladen/ NOM te draaien wanneer de prijs hoger is dan de laadprijs+delta.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
Eastman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:16:
[...]

Let wel op dat je ook nog rekening moet houden met omzetingsverliezen en afschrijving van de thuisbatterij over 6000 cycles.

In mijn geval is de minimaal benodigde delta voor mijn situatie = 0,05 (afschrijving) + (laadprijs * 0,3). Afhankelijk van de laadprijs is dit ongeveer 10 - 15 cent per kWh.

In de wintermaanden, uitgaande van de periode na salderingsregeling en dat je moet bijladen uit het net. Is het economischer om pas te ontladen/ NOM te draaien wanneer de prijs hoger is dan de laadprijs+delta.
Sorry, maar afschrijven over 6000 cycles? Dat is regelrechte bollocks en is iets dat al meegaat sinds het bestaan van thuisbatterijen, vast of plug-in. Na 6000 cycles heeft de batterij (LiFePO4) nog gegarandeerd minstens 80% van zijn capaciteit.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gely schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Sorry, maar afschrijven over 6000 cycles? Dat is regelrechte bollocks en is iets dat al meegaat sinds het bestaan van thuisbatterijen, vast of plug-in. Na 6000 cycles heeft de batterij nog gegarandeerd minstens 80% van zijn capaciteit.
De omvormer gaat ook niet eeuwig mee.

Als je 1 cycle per dag draait, zijn 6000 cycles 16 jaar. Ik vind dit geen gekke waarde om de batterij over af te schrijven.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Sorry, maar afschrijven over 6000 cycles? Dat is regelrechte bollocks en is iets dat al meegaat sinds het bestaan van thuisbatterijen, vast of plug-in. Na 6000 cycles heeft de batterij nog gegarandeerd minstens 80% van zijn capaciteit.
Dat is zeker geen bollocks. Dat is gewoon een standaard waarmee vaak gerekend wordt. Het idee is inderdaad dat je daarna nog capaciteit over hebt. Maar je kan ten eerste geen aannames doen over de kwaliteit van de cellen en daarbij gaat het niet alleen om de cellen, maar ook om de omvormer etc. De kans dat ergens iets om en nabij de 6000 cycles kapot gaat lijkt mij best reëel. Plus de capaciteit die je verliest daarna zal je ook weer mee moeten in de berekeningen vanaf dan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:39
[...]

Sorry, maar afschrijven over 6000 cycles? Dat is regelrechte bollocks en is iets dat al meegaat sinds het bestaan van thuisbatterijen, vast of plug-in. Na 6000 cycles heeft de batterij (LiFePO4) nog gegarandeerd minstens 80% van zijn capaciteit.
Ik doe op moment een halve cycle per dag dus met 6000 zou dan 32 jaar zijn.
Dat de cellen dan nog goed zijn vraag ik mij af of de Inverter ed dat nog wel zijn etc.
Plus over 30 jaar hebben we wel wat anders denk ik.
Cellen zijn dan inmiddels ook zo oud dat ik me afvraag dat niey cycles een probleem gaan zijn maar gewoon ouderdom.
Trouwens over 30 jaar..... hoe oud zijn we danals hier iemand nu 50 is die dat koopt is dan al in de 80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
Zojuist heeft Marstek v153 naar m’n batterij gepushed toen ik eerder aangaf dat AI-modus niet werkte. Deze werkte inmiddels wel maar kon het niet laten en heb hem toch geïnstalleerd. Nog niet helemaal duidelijk wat er nieuw is maar ze gaven aan dat er ook een nieuwe versie van de app aankomt binnenkort. Enige dat opvalt is dat hm2mqtt niet meer lijkt te werken en een time-out geeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:22
Maxwp schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:36:
[...]

Plus over 30 jaar hebben we wel wat anders denk ik.
....
Over 30 jaar? Zelfs binnen 2-3 jaar.
Ik ben nu zelf actief sinds een jaar of 2 op zoek naar batterijen zoals dit( toen enkel die fishy mygrid toestand!) en kijk nu al eens?
We hebben merken om uit te kiezen, capaciteit om uit te kiezen, systemen om uit te kiezen ( modulair? Check! Met directe PV ingang? Check, enkel AC gekoppeld? Check? Laden met 800watt? Check, meer? Check.....)

Waanzinnig hoe snel dit allemaal gaat.
Het blijft me wel verbazen hoe traag de andere innovaties gaan op dit vlak ( opbrengst zonnepanelen is erop vooruit gegaan, maar de meeste winst daar boeken ze met grotere panelen/meer oppervlakte. Omvormers zijn eigenlijk nog steeds hetzelfde, op kleine optimalisaties links en rechts na. )

Leuke tijden om in te leven ( ook al worden we gedwongen het leuk te vinden door overheden en geld hongerige energie leveranciers maar toch.... 8)7 )

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
The_Belgian_GST schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:18:
[...]
Over 30 jaar? Zelfs binnen 2-3 jaar.
Inderdaad, veel mensen kunnen hun zonnepanelen nog geen 10 jaar houden en dat is een grote en dure onderneming om te veranderen. Binnen 10 jaar praat zowat niemand meer over deze Venus als hij al zo lang mee gaat :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:47
Als je " snoer " in het zoekveld invoert, kun je lezen dat het snoer 2 meter is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:34
Hemmik schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:09:
..... maar ze gaven aan dat er ook een nieuwe versie van de app aankomt binnenkort. Enige dat opvalt is dat hm2mqtt niet meer lijkt te werken en een time-out geeft..
Klopt. Zojuist geïnstalleerd via de play store. Nieuw homescreen met direct het actuele vermogen en SoC van de batterijen in beeld 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
macedpo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:17:
[...]

Spijtig dat er geen overzicht beeld mogelijk is in de app met de SoC (%) van alle batterijen.
Nu moet er steeds geswitched worden tussen verschillende batterijen.
Opgelost met nieuwste app update !

[ Voor 8% gewijzigd door macedpo op 03-06-2025 20:43 ]

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemmik
RF1000 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Klopt. Zojuist geïnstalleerd via de play store. Nieuw homescreen met direct het actuele vermogen en SoC van de batterijen in beeld 👍🏻
Nog niet op iOS maar zal wel komen t.z.t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
app ook net geupdate, nu krijg ik eerst de selectie van de batterij te zien als ik de app open :(
Ook geeft hij daar aan dat de batterij online is, als ik ze aantik heb ik een kruisje bij het wifi symbool....

hmmmm niet 100% tevreden :X

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
The_Belgian_GST schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:51:
app ook net geupdate, nu krijg ik eerst de selectie van de batterij te zien als ik de app open :(
Ook geeft hij daar aan dat de batterij online is, als ik ze aantik heb ik een kruisje bij het wifi symbool....

hmmmm niet 100% tevreden :X
Ja hier ook soms... Terug gaan en opnieuw batterij selecteren en dan lukt het wel. Althans bij mij...

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred-pal
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:29
Wel een nadeel nu. Voor de app update kon ik als ik verbonden was met een andere wifi de modus van de batterij wijzigen. Zo heb ik vandaag met de wifi van het werk de modus veranderd. Als ik nu thuis met een andere wifi verbind, kan ik de modus niet meer veranderen. Geen connectie met toestel. De verbinding met het apparaat is verbroken.

[ Voor 7% gewijzigd door Fred-pal op 03-06-2025 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
toine80 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:01:
Even een update over de CT003-meter – kan misschien nuttig zijn voor anderen.

De meter heeft ongeveer 8 dagen goed gewerkt, maar vanaf middernacht op 1 juni lukte het niet meer om de fases te meten. Alle fases gaven plots 0 aan. Het vermogen van de batterij kon ik nog wel zien. Na een harde reset of een wijziging in mijn wifi-instellingen (ik had een apart netwerk voorzien enkel voor de batterij en de meter), lukte het af en toe wel om de fases opnieuw uit te lezen. Maar telkens ik de mode wijzigde (van manueel naar NOM), viel alles weer terug naar 0.

Vanmorgen kreeg ik via Marstek een update binnen voor de CT003: versie V115 (ik had voordien V114). Na installatie van deze update werkt de CT003 opnieuw zoals het hoort, ook bij het wisselen van modus.

Persoonlijk denk ik niet dat het probleem bij de connectiviteit lag, maar eerder dat de signalen uit de P1-poort niet correct opgepikt werden. Ik woon in Vlaanderen en heb een T221-P1 digitale meter. Ik heb eerder ook geprobeerd via infrarood te meten, maar dat lukte ook niet – ook daar kreeg ik 0 op alle fases.

Ondanks dat de meter werkt zonder aparte voeding (de stroom komt via de P1-poort), laat ik toch de meegeleverde voeding aangesloten – puur om de bedrijfszekerheid te optimaliseren.

Een volgende stap was mogelijk een actieve splitter geweest – die versterkt namelijk het ontvangen signaal.

Hopelijk brengt dit wat duidelijkheid voor anderen die gelijkaardige problemen ervaren. Er zijn namelijk best wat issues met de CT003, zo te lezen.

Kortom: zorg ervoor dat alle software up-to-date is, en vraag via de app ook naar de laatste firmwareversie voor de CT003.

Mocht iemand de exacte changelog of verbeteringen van V115 kennen, deel die gerust. Dat helpt om het probleem beter te begrijpen en gericht op te lossen.
Release Note CT003 v115
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRPIDPwQQJO9ngJ_7asb1sdCNKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEx7NzboTzI0GDV2ccQGqflb.jpg?f=fotoalbum_large

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:13
Je kunt nu op de nieuwe app makkelijker zien welke battery op welke fase hangt.
Ik heb maar 1 fase en 1 battery maar ik denk dat het wel voor zich spreekt.
Alle apps updaten uit de play store werkte niet, ik moest echt naar de Marstek app zoeken en toen stond er update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDjYrfMskRaALHV-3Jm2l9H-_5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLSre6tiRicyspvCz3GSbkQJ.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Fred-pal schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:07:
Wel een nadeel nu. Voor de app update kon ik als ik verbonden was met een andere wifi de modus van de batterij wijzigen. Zo heb ik vandaag met de wifi van het werk de modus veranderd. Als ik nu thuis met een andere wifi verbind, kan ik de modus niet meer veranderen. Geen connectie met toestel. De verbinding met het apparaat is verbroken.
Hier net geprobeerd over te schakelen naar 5G op gsm, en dit gedrag merk ik niet? ( nu niet direct 2de wifi in de buurt!) ben je zeker van dit gedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred-pal
The_Belgian_GST schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:16:
[...]

Hier net geprobeerd over te schakelen naar 5G op gsm, en dit gedrag merk ik niet? ( nu niet direct 2de wifi in de buurt!) ben je zeker van dit gedrag?
Net geprobeerd met 4G maar dan kan ik de modus ook niet veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fred-pal schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:23:
[...]

Net geprobeerd met 4G maar dan kan ik de modus ook niet veranderen
Zet je mobiel een keer uit en weer aan.. het zou nog steeds moeten werken!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
macedpo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:01:
[...]

Ja hier ook soms... Terug gaan en opnieuw batterij selecteren en dan lukt het wel. Althans bij mij...
Ik kan het bevestigen. Deze versie is bij lange na niet zo stabiel als de vorige. De informatie op het eerste scherm is verouderd en als je de batterij aanklikt ben ik ook niet verbonden.

Ik moet eerdere keer terug linksboven op de naam van de batterij klikken en dan opnieuw de batterij aanklikken. Dan blijft het wel verbonden totdat je de app afsluit en het zelfde riedeltje moet herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-09 09:03
eymey schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:18:
[...]

Ik weet niet of een LiFePo4 accu op dezeflde manier moeilijk te blussen is als een NMC batterij. Maar ik snap op zich de gedachtegang dit niet op een moeilijk-verwijderbare positie te willen :)
Gewoon naast mijn WAF in het waterbed.
Dus eerst geroosterd, dan gekookt })
Crematie overbodig *O*
Maar ik zie ze toch zo graag *;

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:32:
[...]

Ik kan het bevestigen. Deze versie is bij lange na niet zo stabiel als de vorige. De informatie op het eerste scherm is verouderd en als je de batterij aanklikt ben ik ook niet verbonden.

Ik moet eerdere keer terug linksboven op de naam van de batterij klikken en dan opnieuw de batterij aanklikken. Dan blijft het wel verbonden totdat je de app afsluit en het zelfde riedeltje moet herhalen.
Ben benieuwd of ze zaken uit de verbeter/feature lijst hebben opgepikt...
Lijkt wel of ze al een week bezig zijn met de servers... hoe en wat weet ik niet maar ik heb wel last van drop-outs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred-pal
SatScan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Zet je mobiel een keer uit en weer aan.. het zou nog steeds moeten werken!
Tja, het is niet gelukt. Niet met 4G en andere wifi. Ik zal morgen nog eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fred-pal schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:42:
[...]

Tja, het is niet gelukt. Niet met 4G en andere wifi. Ik zal morgen nog eens proberen.
Zelfde geldt denk ik ook voor jou. Batterij aanklikken en dan weer links bovenaan op de naam van de batterij en dan weer opnieuw de batterij aanklikken. Dan zou het wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Ja let even op het WIFI symbooltje rechts boven? staat deze groen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
Eastman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:22:
[...]

De omvormer gaat ook niet eeuwig mee.

Als je 1 cycle per dag draait, zijn 6000 cycles 16 jaar. Ik vind dit geen gekke waarde om de batterij over af te schrijven.
Eeuwig niet uiteraard, dat zou er nog aan mankeren. Met mijn reactie wilde ik gewoon zeggen dat er heel veel onzin wordt verkocht omtrent de levensduur van zonne-energie devices en gerelateerde zaken. Mijn 2 SMA omvormers zouden ook maar 10 à 12 jaar meegaan, die zijn ondertussen zonder problemen hun 17 jaar ingegaan net zoals de panelen met 0 % verlies tot op heden, dat laatste is ook nog eens iets waar veel onzin over bestaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Gely op 03-06-2025 21:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fred-pal
pascallj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Zelfde geldt denk ik ook voor jou. Batterij aanklikken en dan weer links bovenaan op de naam van de batterij en dan weer opnieuw de batterij aanklikken. Dan zou het wel moeten werken.
Super!! Dankjewel! Op deze manier is het idd gelukt. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:53
Nieuwe app laat idd zien dat ze online zijn, terwijl mijn batterijen offline zijn , de kabel steekt zelfs niet in :+)

Klopt idd iets niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Kabel eruit zegt niets, mijn MT is en blijft online, ook modbus.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:36

d3x

Fred-pal schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:07:
Werkt perfect bij mij op android en 5g, met een andere wigi heb ik hetzelfde probleem. Moet ik ook 2 * in en uit batterij selectie gaan om dit op te lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door d3x op 04-06-2025 08:20 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Maarten69 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:00:
Kabel eruit zegt niets, mijn MT is en blijft online, ook modbus.
Hoe dat zegt niks? Kabel eruit , niet pingbaar, dan neem ik aan dat ze offline zijn ipv online? :+)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gely schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:48:
[...]
Eeuwig niet uiteraard, dat zou er nog aan mankeren. Met mijn reactie wilde ik gewoon zeggen dat er heel veel onzin wordt verkocht omtrent de levensduur van zonne-energie devices en gerelateerde zaken. Mijn 2 SMA omvormers zouden ook maar 10 à 12 jaar meegaan, die zijn ondertussen zonder problemen hun 17 jaar ingegaan net zoals de panelen met 0 % verlies tot op heden, dat laatste is ook nog eens iets waar veel onzin over bestaat.
Gaan we meer over weten als we eens foto's van de binnenzijde zien. Vraag mij vooral af welke kwaliteit van componenten gebruikt zijn in de omvormers en met name de condensatoren. Heb hier al menig UPS moeten weggooien omdat er maar matig merk condensatoren gebruikt was. Indien deftig ontwerp en componenten kan het wel degelijk 15 jaar of meer mee gaan. Indien slechte kwaliteit zal het de 10 jaar mogelijk niet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gely schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Heb ook Sanyo panelen met sma omvormer, ook 17 jaar in dienst en nog steeds geen verlies van opwek 😎

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:24
Tot voor kort had ik een Landis Gyr E360 meter en CT003. Eigen groep. Updates 10 seconden.
Na de laatste update waren er weer meer hups and downstand daarvoor. Ik ben toen overgestapt op de HW P1. Dat gaf iets verbetering, maar er was een nieuwe meter onderweg, dus ik heb even afgewacht.

Nu heb ik een KAIFA MA304 met de HW P1. Dit is een nieuwe meter en heeft geloof ik een update elke seconde of zo. In ieder geval heel snel. Mijn opzet was op alles goed te laten werken met of de originele CT003. Of HW. Op een eigen groep maar zonder allerlei extra systemen en zo. Nu met deze meter lijkt dat geslaagd want ik heb nu volgens mij echt nul op de meter en ik zit constant werkelijk tegen een nul aan te kijken op de display van HW.

Als ik nu iets grotere verbruiker inschakel was een waterkoker corrigeert de accu heel snel. In een paar stapjes terug naar nul of zo dicht mogelijk daarbij. Ook is het verbruik in die tijd teruggelopen naar bijvoorbeeld één of twee cent op dit moment over de hele dag. Dus het regelen gebeurt veel nauwkeuriger. Ik heb de volgende ochtend veel meer capaciteit over dan hiervoor.

Ik weet natuurlijk niet wat er nog komt aan verbeteringen of ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld de app en andere software maar voorlopig ben ik hier tevreden mee

Ik plaats hier het plaatje van vandaag. Ik was tot iets voor 12 uur thuis en heb je die tijd dingen ingeschakeld, zoals waterkoker af en toe en zo.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CFCl51qJHdKkzbNE9bf8sAJScQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dnutWC3w4XVGduhc5iRRtNWT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hometek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Deze systemen zorgen alleen voor het doven van de vlammen door het verwijderen van de zuurstof.
In het geval van een batterij brand zal het vuur daarna echter onmiddelijk weer opvlammen omdat de chemische reactie in de batterij door blijft gaan.
Een brandende batterij is niet echt te blussen, je kunt alleen de open vlammen doven met een schuimblusser of een branddeken of iets dergelijks en zo veel mogelijk koelen om te vookomen dat andere zaken in de nabijheid ontvlammen. Dit moet je blijven doen tot alle energie in de batterij omgezet is in warmte.

Video van brandende batterij
Zie ook deze info
Ik heb ook niet de illusie dat dit een eventuele brand in de cellen helemaal dooft. Maar geeft misschien wel wat tijd voor de omgeving waar hij staat.

Overigens, die brand op de video ziet er inderdaad heftig uit. Maar het is mij nog steeds best wel onduidelijk wat voor chemie die lithium-ion batterij uit de video had. Want de ene lithium-ion batterij is de andere niet.

Ook met LifePo4 is er bij gas venting explosiegevaar en als je je best doet wil die ook best branden (wat ik van andere video's heb gezien), maar een totale runaway zoals in jouw filmpje..... dat zie ik sowieso niet zo snel gebeuren.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 20:32
macedpo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:01:
[...]

Hier ook. Zelfde soort van vals verbindingsprobleem. Dat hij bij gebruik van maar 1 batterij nu op het overzichtscherm start is ook niet echt nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hemmik
Hemmik schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:09:
Zojuist heeft Marstek v153 naar m’n batterij gepushed toen ik eerder aangaf dat AI-modus niet werkte. Deze werkte inmiddels wel maar kon het niet laten en heb hem toch geïnstalleerd. Nog niet helemaal duidelijk wat er nieuw is maar ze gaven aan dat er ook een nieuwe versie van de app aankomt binnenkort. Enige dat opvalt is dat hm2mqtt niet meer lijkt te werken en een time-out geeft..
Waarschijnlijk maakt v153 gebruik van nieuwe MQTT broker dus Hame Relay werkt hier niet mee. Zie GitHub. Heb gevraagd of ik weer gedowngrade kan worden. Weet iemand of ze dat überhaupt doen?

Edit: firmware downgraden kan niet blijkbaar zie hier de (Duitse??) reactie van Marstek;

Hallo, diese Version kann nicht mehr zurückgesetzt werden. Wir unterstützen derzeit keine offene MQTT-Verbindung. Die API-Funktionalität wird derzeit entwickelt und ist noch nicht offiziell freigegeben. Sie können geduldig warten.

[ Voor 18% gewijzigd door Hemmik op 04-06-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RF1000 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:26:
[...]

De nieuwe app heeft bij mij wel problemen met de connectie naar mijn ct003 (mijn bluetooth staat uit). De marstek heeft wel connectie met de ct003 (want nom doet het prima), dus het zal wel aan de app liggen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:34
Toch wel humoristisch bedrijf dat HAME/ Marstek.
nieuwe versies van batterij worden niet ondersteund met CT001, zonder berichtgeving werkende systemen niet meer ondersteunen - vind ik bijzonder (en dat zonder release notes en of waarschuwing voor updaten)

Dus maar goed dat ik de CT003 heb ontvangen / aangesloten.
Hello. Thank you for your love and support of Marstek. We have no new version to push for the CT001. Subsequent releases are best used with the CT003 device. If you want to continue to use the CT001, you may need to roll back Venus to an older version, which may result in unstable operation of the device. We therefore recommend that you continue to use the CT003 device. Best regards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik was laatst binnen een paar dagen opeens 160 Wh aan capaciteit kwijt geraakt. Ik doe volledige 11-100 cycli dus dat is vrij snel en duidelijk zichtbaar. Via MQTT monitoring zag ik dat het lijkt alsof de cellen niet correct balanceren. Even nagevraagd en kreeg nu deze reactie (ook gek genoeg om het Duits):
Wir haben Ihnen die Version 213 von BMS bereitgestellt. Bei einem Upgrade von Venus sollten Sie das Gerät vom Stromnetz trennen und gleichzeitig den Backup-Anschluss trennen. Nachdem das Upgrade der App zu 100 % abgeschlossen ist, sollten Sie das Gerät nicht sofort manuell einschalten oder andere Vorgänge ausführen, sondern einige Minuten warten, bis sich das Gerät selbstständig neu startet.
Zou dus van versie 151 met BMS 212 naar 151 BMS 213 gaan. We gaan het eens meemaken. Gelukkig geen versie 153 want die lijk ik toch niet graag te willen als ik bovenstaande zo lees.

Zijn er anderen die toevallig weten welke versie van het BMS je zit? Volgens mij kan je dat alleen zien aan het volledige versie nummer bij upgrade, maar daarna niet meer. Misschien via MQTT ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
Hemmik schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:25:
[...]

Waarschijnlijk maakt v153 gebruik van nieuwe MQTT broker dus Hame Relay werkt hier niet mee. Zie GitHub. Heb gevraagd of ik weer gedowngrade kan worden. Weet iemand of ze dat überhaupt doen?

Edit: firmware downgraden kan niet blijkbaar zie hier de (Duitse??) reactie van Marstek;

Hallo, diese Version kann nicht mehr zurückgesetzt werden. Wir unterstützen derzeit keine offene MQTT-Verbindung. Die API-Funktionalität wird derzeit entwickelt und ist noch nicht offiziell freigegeben. Sie können geduldig warten.
Als je het bericht van Heinecamcp om 09.02 leest waar Marstek een reactie geeft kan dat misschien wel: " If you want to continue to use the CT001, you may need to roll back Venus to an older version,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemmik
sjoerd74 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:17:
[...]

Als je het bericht van Heinecamcp om 09.02 leest waar Marstek een reactie geeft kan dat misschien wel: " If you want to continue to use the CT001, you may need to roll back Venus to an older version,"
Ja ik las het net. Heb het nogmaals gevraagd. Zou kunnen dat mijn account nu overgezet is op de nieuwe architectuur en dat he daardoor niet terug te draaien is? Maar even afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedemorgen,

IOS update is vrijgegeven!

Ik zie nu dat je S/N nummer moet opgeven om een apparaat toe te voegen in app.
Lijkt erop dat elk willekeurig S/N nummer als voldoende is om toe te voegen (getest CT003)

Kan iemand dit bevestigen?

[ Voor 82% gewijzigd door SatScan op 04-06-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Als ik dit zo lees best nog niet updaten en wachten tot een stabielere versie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eve182
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-08 15:18
@Proim en @M_N_M
Intussen bevestiging gekregen voor levering op 13/6. Had op 1/6 besteld. Beetje langer dan ik had gehoopt maar ok, beetje geduld oefenen. Als je dan na lang twijfelen eindelijk de trekker ver haalt is elke dag extra wachten 1 teveel natuurlijk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
KabouterSuper schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:46:
[...]

De nieuwe app heeft bij mij wel problemen met de connectie naar mijn ct003 (mijn bluetooth staat uit). De marstek heeft wel connectie met de ct003 (want nom doet het prima), dus het zal wel aan de app liggen.
Bij mij is de nieuwe versie van de app ook geen onverdeeld succes. Die kleine regel met de huidige waarden op het 'homescreen' (apparaat keuzescherm) klopt nooit met de werkelijke staat van de batterij, of pas na lange tijd (als ik de pagina van de batterij heb geopend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_N_M
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-10 12:41
Eve182 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:33:
@Proim en @M_N_M
Intussen bevestiging gekregen voor levering op 13/6. Had op 1/6 besteld. Beetje langer dan ik had gehoopt maar ok, beetje geduld oefenen. Als je dan na lang twijfelen eindelijk de trekker ver haalt is elke dag extra wachten 1 teveel natuurlijk:)
thanks voor de info!
Inderdaad nog wel even wachten, beetje jammer..

Ik overweeg om zelf op te halen, al is het wel 150km rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M_N_M schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:44:
[...]

thanks voor de info!

Scheelt zo'n 75 euro transportkosten.. misschien extra korting... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
SatScan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:25:
Goedemorgen,

Lijkt erop dat elk willekeurig S/N nummer als voldoende is om toe te voegen (getest CT003)

Ah, dus je kan een CT toevoegen zonder bluetooth connectie te maken? Dat zou idd de oplossing zijn voor de emulator te gebruiken waar ze mee aan het werken zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:16

R-B

Blokkert

M_N_M schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:44:
[...]

thanks voor de info!

Hier 240 km!.. Enkele reis.. mwaaa, toch maar niet :9

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:01
eymey schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 00:07:
[...]
Ik heb ook niet de illusie dat dit een eventuele brand in de cellen helemaal dooft. Maar geeft misschien wel wat tijd voor de omgeving waar hij staat.

Overigens, die brand op de video ziet er inderdaad heftig uit. Maar het is mij nog steeds best wel onduidelijk wat voor chemie die lithium-ion batterij uit de video had. Want de ene lithium-ion batterij is de andere niet.

Ook met LifePo4 is er bij gas venting explosiegevaar en als je je best doet wil die ook best branden (wat ik van andere video's heb gezien), maar een totale runaway zoals in jouw filmpje..... dat zie ik sowieso niet zo snel gebeuren.
De video is idd een extreem voorbeeld, en zeer waarschijnlijk geen lifepo4 batterij.
Zelf maak ik mij ook geen zorgen over het brandgevaar van de Marstek Venus, mijn smartphone, tablet, koptelefoon, etc. zijn ongetwijfeld een veel groter brandrisico....

Maar ook lifepo4 kan ontbranden, er moet echter meer misgaan voordat het zover komt.
Zie dit artikel (artikel is van een batterij producent, inhoud is mogelijk positiever dan de werkelijkheid)

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-09 11:55
Eve182 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:33:
@Proim en @M_N_M
Yes, gisteren dezelfde informatie gekregen. Beetje jammer wel als ze zelf aangeven dat het max 3 werkdagen levertijd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Je kan op amazon ook gewoon een langere kabel bestellen. Ik heb voor 23 euro eentje van 5m gekocht. BC01 kabel moet je zoeken.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:05
DSSW schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:06:
[...]

En als je ‘s avonds bij lege batterij de frietketel aanzet dan springt de zekering…
Dan moet je ook iets van een automatisering maken dat de accu altijd gaat laden als er minder dan 10 ampère door meter gaat. Langere tijd continu meer dan 10 ampère trekken komt niet heel vaak voor. EV laden is natuurlijk een uitzondering, elektrisch koken kan ook meer trekken, maar meestal komt dat wel goed met 5 kWh buffer van de accu.

Dus als je op een avond continu 5 ampère trekt kan de marstek gewoon laden met de overige 5. Gaat je frietketel aan, dan heeft je marstek altijd wel wat prik om dat te doen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basvanmelis
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-06 17:40
Goedemorgen,

Ik ben mijzelf momenteel al een tijdje aan het orienteren op een thuisbatterij van 15-20 kwh. De tweakers aanbieding op de Marstek Batterijen is natuurlijk super. En ik overweeg dan ook 3 batterijen aan te schaffen als start.

Na mezelf verdiept te hebben heb ik toch nog wat practische vragen, situatie is als volgt:

- 3 fase aansluiting met Kaifa MA304 slimme meter;
- 25 1/2 panelen 3680w met een gemiddelde teruglevering van 11 Kwh per dag (gerekend over 1 jaar)
- Voornemens om 3 groepen te maken (1 per fase en op iedere fase 1 batterij te plaatsen)

Nu heb ik al even kort met Duravolt gebeld en die gaf aan dat hij niet zeker wist of het werkt met de CT003 meter en gaf aan dat het wellicht wijsheid is om de CT-002 bij te bestellen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of tips voor wat betreft installatie? Ik heb momenteel een homewizard P1 meter geinstalleerd dus deze zou evt ook werken?

Alvast bedankt voor de Hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Basvanmelis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:51:
Goedemorgen,

Ik ben mijzelf momenteel al een tijdje aan het orienteren op een thuisbatterij van 15-20 kwh. De tweakers aanbieding op de Marstek Batterijen is natuurlijk super. En ik overweeg dan ook 3 batterijen aan te schaffen als start.

Na mezelf verdiept te hebben heb ik toch nog wat practische vragen, situatie is als volgt:

- 25 1/2 panelen 3680w met een gemiddelde teruglevering van 11 Kwh per dag (gerekend over 1 jaar)
- Voornemens om 3 groepen te maken (1 per fase en op iedere fase 1 batterij te plaatsen)

Nu heb ik al even kort met Duravolt gebeld en die gaf aan dat hij niet zeker wist of het werkt met de CT003 meter en gaf aan dat het wellicht wijsheid is om de CT-002 bij te bestellen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of tips voor wat betreft installatie? Ik heb momenteel een homewizard P1 meter geinstalleerd dus deze zou evt ook werken?

Meerdere batterijen zou prima moeten werken met de CT003 mits de CT003 goed werkt met de slimme meter. Zie Ondersteuning meerdere batterijen in TS.

Nadeel is volgens mij alleen dat jouw slimme meter DSMR versie 4 heeft en daarom eens per 10 seconde data uitstuurt over de P1 poort als ik het goed gezocht heb. Zie ook Ondersteunde slimme meters in TS. Als je NOM regeling via een P1 apparaat zou willen, ben je dus beperkt op sturing elke 10 seconde. Zou mij ook niet verbazen als jouw meter op den duur vervangen wordt, want volgens mij alleen GPRS ondersteuning en dat wordt in Nederland in elk geval uitgefaseerd.

Met een CT002 kan je door middel van CT metingen wellicht sneller sturen. Echter met die laatste is minder ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip - was onzin!*

[ Voor 97% gewijzigd door SatScan op 04-06-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
pascallj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Meerdere batterijen zou prima moeten werken met de CT003 mits de CT003 goed werkt met de slimme meter. Zie Ondersteuning meerdere batterijen in TS.

Nadeel is volgens mij alleen dat jouw slimme meter DSMR versie 4 heeft en daarom eens per 10 seconde data uitstuurt over de P1 poort als ik het goed gezocht heb. Zie ook Ondersteunde slimme meters in TS. Als je NOM regeling via een P1 apparaat zou willen, ben je dus beperkt op sturing elke 10 seconde. Zou mij ook niet verbazen als jouw meter op den duur vervangen wordt, want volgens mij alleen GPRS ondersteuning en dat wordt in Nederland in elk geval uitgefaseerd.

Met een CT002 kan je door middel van CT metingen wellicht sneller sturen. Echter met die laatste is minder ervaring.
@Basvanmelis
Onze Kaifa MA304 heeft wel SMR 5.5 en geeft elke seconde een update.
(Kijk onder de P1 poort van jouw meter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKA7uXyvUh3rQvf-MMdGWC95y98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkkeKuKf7vN9b4zAvn9A8BAd.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Basvanmelis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:51:
Goedemorgen,

50% van de tijd ga je met die PV installatie je 3 * MT niet vol krijgen. Ik heb ongeveer identiek evenveel liggen en enkel op 100% zon dagen heb ik nog een 5-6KW over. Ik heb een gemiddeld verbruik van 10-12KW per dag (excl PV opbrengst). Je moet ook nog rekenen dat enkel overschot geladen wordt in de batterij je gewoon verbruik overdag is al opgevangen via je PV. Er is ook nog je 15-20% RTE verlies. ALs je 3 MT gebruikt met lage IN of OUT gaat het rendement ook nog eens naar beneden, dat merk ik al met 2.
Mijn 2e MT had ik eigenlijk al een ROI die 1-2j hoger was, het is met de extreem korting dat ik de overweging gemaakt heb met in het achterhoofd dat ik dynamisch contract wil in 2026.

Verbruik je ook zelf voldoende om die 3 MT te ledigen?
volgens mij doe je een serieuze overshooting wat zeker je ROI niet ten goede komt. je hebt geen verplichting van een MT op elke fase.

[ Voor 5% gewijzigd door d3x op 04-06-2025 13:20 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-10 10:04
pms1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:58:
[...]

@Basvanmelis

[Afbeelding]
Hmm, ik heb exact dezelfde meter en als ik op de meter zelf m.b.v. het daartoe bestemde knopje door de metingen heen scroll kom ik toch echt SMR Versie 5.0 tegen.
Vraag in het algemeen, bestaat SMR 5.5 eigenlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

@Basvanmelis

[Afbeelding]
Goed om te weten! Altijd fijn als fabrikanten meerdere versies met verschillende specificaties onder hetzelfde typenummer uitbrengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basvanmelis
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-06 17:40
[...]

@Basvanmelis

[Afbeelding]
Helaas staat dat niet bij die van ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_WEN-PB4lYFYkCoHzvPEn-Gbaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjkTrbcFRYkNJazy3JKXUTVr.jpg?f=fotoalbum_large
d3x schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:10:
[...]

50% van de tijd ga je met die PV installatie je 3 * MT niet vol krijgen. Ik heb ongeveer identiek evenveel liggen en enkel op 100% zon dagen heb ik nog een 5-6KW over. Ik heb een gemiddeld verbruik van 10-12KW per dag (excl PV opbrengst). Je moet ook nog rekenen dat enkel overschot geladen wordt in de batterij je gewoon verbruik overdag is al opgevangen via je PV. Er is ook nog je 15-20% RTE verlies. ALs je 3 MT gebruikt met lage IN of OUT gaat het rendement ook nog eens naar beneden, dat merk ik al met 2.
Mijn 2e MT had ik eigenlijk al een ROI die 1-2j hoger was, het is met de extreem korting dat ik de overweging gemaakt heb met in het achterhoofd dat ik dynamisch contract wil in 2026.

Verbruik je ook zelf voldoende om die 3 MT te ledigen?
volgens mij doe je een serieuze overshooting wat zeker je ROI niet ten goede komt. je hebt geen verplichting van een MT op elke fase.
Met behulp van de Ai functie wil ik ook gebruik maken van stroom inkoop icm dynamisch contract. We hebben een CX-60 plugin die dagelijks 10-15 kwh laad. Dus leeg krijgen gaat geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
SatScan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:25:
Goedemorgen,

Dus moet je niet meer via bluetooth verplicht de meter adden? Dat zou handig zijn, helaas android hier, de optie zie ik niet om SN in te geven:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Basvanmelis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Met behulp van de Ai functie wil ik ook gebruik maken van stroom inkoop icm dynamisch contract. We hebben een CX-60 plugin die dagelijks 10-15 kwh laad. Dus leeg krijgen gaat geen probleem zijn.
25 1/2 panelen 3680w met een gemiddelde teruglevering van 11 Kwh per dag (gerekend over 1 jaar)

dagelijks 10-15KW laden met een 3.8KWh PV dan kom je er amper met de PV zelf, laat staan dat je er dan nog +15KW over gaat hebben voor je batterij. Je brengt maar een 20-22KW op op een dag bij goeie dagen en niet te warm weer. Je verhaal 1 staat rechtlijnig tegenover je verhaal 2.

zucht... het is niet voor mezelf dat je nu een ander verhaal moet gaan opsteken... je zou beter je eigen verbruik en aansluit gewoonte in kaart brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Dus moet je niet meer via bluetooth verplicht de meter adden? Dat zou handig zijn, helaas android hier, de optie zie ik niet om SN in te geven:-)
Nee nog steeds met BT, heb de CT003 even verwijderd en bij weer opnw installeren moest ik ook een s/n opgeven. Dat bleek in dit geval een eigen verzonnen nummer te zijn.

Misschien dat het bij de batterijen wel verplicht met het echte s/n mummer van de batterij moet.

Wie kan dit even uitproberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanPindakaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 11:39
Beste mede tweakers,

Zojuist ook de Marstek batterij besteld, komt inc p1 meter, ik gok de CT003? (Duravolt)

Echter heb ik al een dongle van Zonneplan erin, kan iemand mij een p1 splitter aanrade om alvast vooruit te bestellen.

Bij voorbaat bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
SultanPindakaas schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:45:
Echter heb ik al een dongle van Zonneplan erin, kan iemand mij een p1 splitter aanrade om alvast vooruit te bestellen.
Wel tevreden van de HomeWizard P1 splitter hier (P1 IN en 3 P1 OUT). Je kan ook een goedkoop passief splitter kabeltje kopen, maar het is niet altijd een garantie dat dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door SatScan op 04-06-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HunterRdam
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-08 09:44
Basvanmelis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik heb dezelfde meter en zelfs nog 2 jaar ouder. Ik heb op de P1 poort een homewizard splitter met daarop een homewizard, een Toon en CT003 die communiceert met 2 accu's. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HunterRdam schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Ik heb dezelfde meter en zelfs nog 2 jaar ouder. Ik heb op de P1 poort een homewizard splitter met daarop een homewizard, een Toon en CT003 die communiceert met 2 accu's. Werkt prima.
Het werkt ook wel, alleen de updates zullen wel traag zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HunterRdam
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-08 09:44
pascallj schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Het werkt ook wel, alleen de updates zullen wel traag zijn.
Als ik deze dagen 's ochtends rond 6 uur beneden kom heb ik 0,2 tot 0,3 kWh van het net binnengehaald (vanaf 0.00 uur) met behoorlijk wat verbruik 's nachts (Airco op de slaapkamer, WTW, 3 koelkasten, 2 vriezers, een hele bak buitenverlichting etc). Voor de accu's was dat ongeveer 5 kWh a 6 kWh. Gaat voor mij dus helemaal prima met trage updates.

Dit zijn toch wel de leuke dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyXFiJ6gIFyKQ-fxNRKJTNK-CAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDMwEJKFAiRhFczakAENkQfl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKbqf6NVfxWoqRGL0btUs5xWbZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i80brUCJaOHZUYNkdikTFQv0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door HunterRdam op 04-06-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanPindakaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 11:39
Avenger 2.0 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:47:
[...]

Wel tevreden van de HomeWizard P1 splitter hier (P1 IN en 3 P1 OUT). Je kan ook een goedkoop passief splitter kabeltje kopen, maar het is niet altijd een garantie dat dit werkt.
Duidelijk, dank je wel. Word besteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

SultanPindakaas schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Duidelijk, dank je wel. Word besteld!
vergeet niet van 5v in de CT003 te steken voor perfecte werking bij gebruik splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste mede tweakers,

Zojuist ook de Marstek batterij besteld, komt inc p1 meter, ik gok de CT003? (Duravolt)

Bij voorbaat bedankt.
Gewoon een goedkope Y-splitter ( kost een paar euro) en de CT003 eigen voeding geven en waarschijnlijk dongle van zonneplan ook.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toine80
  • Laatst online: 16-08 08:31
Wat een geklooi is me dit! Na de software update van de app is er opnieuw storing/ruis op de communicatie tussen batterij en CT003. Terwijl deze na de hardware update foutloos werkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08 20:39
Daarnet de Marstek Venus E ontvangen.

Uitgepakt, aangesloten en aangezet. Krijg de groene aan/uit knop te zien, vooraan gaan er geen lichtjes branden.

Wil ik toevoegen via de marstek app via bluetooth dan vindt hij het toestel, maar als ik dan op verbinden klik dan krijg ik na lange tijd melding: Kan het apparaatID niet verkrijgen waardoor het apparaat niet kan worden toegevoegd.

Geen goede ervaring en we zijn nog maar uurtje verder

** edit **
Ondertussen opgelost, waarschijnlijk bij eerste initialisatie iets fout gelopen. Toestel 20min uit en stekker uit stopcontact en daarna starte deze wel met lichtjes vooraan ... installatie was kinderspel hierna.

[ Voor 20% gewijzigd door Gizmoke op 04-06-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
toine80 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:58:
Wat een geklooi is me dit! Na de software update van de app is er opnieuw storing/ruis op de communicatie tussen batterij en CT003. Terwijl deze na de hardware update foutloos werkte.
zou normaal niet mogen, de app staat los van de werking tussen batterij en ct ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:10
Gizmoke schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:03:
Daarnet de Marstek Venus E ontvangen.

Uitgepakt, aangesloten en aangezet. Krijg de groene aan/uit knop te zien, vooraan gaan er geen lichtjes branden.

Wil ik toevoegen via de marstek app via bluetooth dan vindt hij het toestel, maar als ik dan op verbinden klik dan krijg ik na lange tijd melding: Kan het apparaatID niet verkrijgen waardoor het apparaat niet kan worden toegevoegd.

Geen goede ervaring en we zijn nog maar uurtje verder
geen idee voor IOS, maar ik meen dat op android de app ook locatie toestemming moet hebben om apparaten toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Volgens mij moet er vooraan sowieso ook wat ledjes branden (waaronder grid) zelfs al is niet gekoppeld. Geprobeerd met lang inhouden aan/uit knop? Hoor je iets draaien binnenin?

[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 04-06-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
Beste mede tweakers,

Bij voorbaat bedankt.
Die van Homewizard doet het perfect, als je ooit verwacht om nog meer poorten nodig te hebben dan kun je voor ook voor Powerbaas 4 poorts kiezen, is ook iets goedkoper: https://www.powerbaas.nl/...rbaas-actieve-p1-splitter
Passief vind ik niet zo toekomstgericht.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08 20:39
Avenger 2.0 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:25:
Volgens mij moet er vooraan sowieso ook wat ledjes branden (waaronder grid) zelfs al is niet gekoppeld. Geprobeerd met lang inhouden aan/uit knop? Hoor je iets draaien binnenin?
Heb even gebeld met de winkel, die vroegen al foto van foutmelding e.d. door te sturen. Helemaal in begin hoorde ik iets draaien, maar was snel gedaan.

Ze zeiden 20min uit te zetten losgekoppeld, daarna opnieuw te starten. Dit getest en alles werkte wel, er waren idd ook witte lichtjes die ik de eerste keer niet kreeg.

Ze denken dat er bij de eerste initialisatie iets was foutgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gizmoke schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:29:
[...]

Heb even gebeld met de winkel, die vroegen al foto van foutmelding e.d. door te sturen. Helemaal in begin hoorde ik iets draaien, maar was snel gedaan.

Ze zeiden 20min uit te zetten losgekoppeld, daarna opnieuw te starten. Dit getest en alles werkte wel, er waren idd ook witte lichtjes die ik de eerste keer niet kreeg.

Ze denken dat er bij de eerste initialisatie iets was foutgelopen.
Ja dat is goed mogelijk. En als je firmware update doet kan hij ook vastlopen (bootloop) waardoor je moet herstarten door stekker te trekken als hij na lang niet meer opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
Vandaag de batterij ontvangen conform aangegeven levertijd. Aansluiten en instellen verliep gelukkig soepel. Firmware batterij was 148, update gedaan naar 151.

Omdat ik geen zin had in nog een apparaat met stekker in de meterkast, gelijk de b2500 emulator ingezet. Ik had al de DSMR reader in home assistant, dus was wel nodig om de waarden van kw naar w te vertalen middels tussenstapje (helper). Ook gelijk maar de hame relay en hm2mqtt addons in home assistant gezet. Na volgen van de korte configuratie instructies werkte dat ook gelijk. Batterij is inmiddels opgeladen (auto modus) en vannacht eens kijken hoe deze de afname uit het net op gaat vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1 van mijn twee batterijen verliest regelmatig voor langere tijd CT003 connectie ( lampje op batterij uit ) terwijl wifi lampje wel brandt en op de tweede batterij gewoon constant CT003 connectie is. Nog iemand dit al vastgesteld ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 18:47

S2S

De combi 2 Marsteks 1 op AI en de andere op Zelf consumptie, die op AI gaat inderdaad laden op het goedkoopste moment. Voor de rest werkt het systeem zoals gewoonlijk. Kan inderdaad handig zijn voor in de winter.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:44
Ik ben me aan het orienteren op een accu en kwam dit topic maar ook deze site tegen: https://www.p1meter.nl/we...ht-marstek-thuisbatterij/

Wordt dit verhaal hier onderschreven of is het overdreven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
arjandijk162 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:03:
Ik ben me aan het orienteren op een accu en kwam dit topic maar ook deze site tegen: https://www.p1meter.nl/we...ht-marstek-thuisbatterij/

Wordt dit verhaal hier onderschreven of is het overdreven?
Achterhaald.

Prima accu.
Staan er hier drie te doen wat ze moeten doen met een rte van rond de 75%

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 ... 173 ... 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.