2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
De download link vereist inloggen bij google.Revisie 3
Dit model is in mei 2025 aangekondigd en zal naar verwachting in Q4 van 2025 leverbaar worden.
Zie: Specificaties Venus-E revisie 3
De Marstek is met zijn hoge vermogen mogelijk ook interessant om de netaansluiting te kunnen downgraden naar 1*10A indien je 1 fase hebt, bespaar +-310 euro per jaar goed voor de terug verdientijd
En als je ‘s avonds bij lege batterij de frietketel aanzet dan springt de zekering…Tazzios schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:16:
[...]
De download link vereist inloggen bij google.
De Marstek is met zijn hoge vermogen mogelijk ook interessant om de netaansluiting te kunnen downgraden naar 1*10A indien je 1 fase hebt, bespaar +-310 euro per jaar goed voor de terug verdientijd
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net
Bedankt alvast voor het kijken!S2S schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:03:
[...]
Ontladen loopt in ieder geval synchroon. Ook via de zon opladen.
Nu nog een dag dat 1 accu moet laden via het net Maar het lijkt er wel op dat dit gaat werken . Ik kijk het nog even aan.
Goedmiddag,S2S schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:03:
[...]
Ontladen loopt in ieder geval synchroon. Ook via de zon opladen.
Nu nog een dag dat 1 accu moet laden via het net Maar het lijkt er wel op dat dit gaat werken . Ik kijk het nog even aan.
Dit had ik wel verwacht. De AI modi is op dit moment niets meer dan een combinatie van de anti-feed en van manueel grid laden op de 2 goedkoopste uren als er geen zonnestroom is.
Ben benieuwd naar het verdere verloop van je test!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Hoi,Horla schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:46:
[...]
Ik draai(de) zelf al vijf maand zonder problemen(ik was één van de eerste mensen op dit forum met de batterij). Ik kan kijken naar mijn Deco zo veel ik wil, als dat spel denkt dat mijn batterij bekabeld aangesloten is, kan ik niet veel doen
.
De 1.6.7 update die sinds een paar dagen online is, kan ik niet installeren. Dit omdat er volgens de app geen update is (ook al staat op de website wel een nieuwere versie) en omdat ik verschillende hardware versies van de x50 in omloop heb. Je kan er niet voor kiezen de hoofdunit enkel up te daten, hij wil dan alle x50's in het netwerk doen en aangezien die een andere hardwareversie hebben (waarvoor de 1.6.7 firmware update niet bestaat), faalt hij.
Het is inderdaad quasi zeker een Deco probleem maar alleen als er een software engineer van tp-link naar kijkt en de twee bugs in hun systeem oplost, kan ik er iets aan doen. Het gezegde "goedkoop is duurkoop" is hier van toepassing
Het legt wel nog eens de vinger op de wonde hoe gevoelig de wifi is op zowel batterij als P1-meter. Ook al neemt hij een verdere antenne, met een ping onder de 10 ms zou ik in mijn professionele leven altijd blij zijn en geen problemen verwachten.
Ik ondervang dit probleem door handmatig te updaten, zelf de FW even downloaden.
Even inloggen op bewust deco en dan handmatig updaten werkt voor mij.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Dank voor melden!Tazzios schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:16:
[...]
De download link vereist inloggen bij google.
Probeer nog eens... opnieuw bestand als geshared gemarkeerd voor een ieder met link...
fcc
Is nog niet verkrijgbaar maar 350 euro per kwh per 10kwh
https://marstek-power.eu/...ex.php?Show=WebShopBasket
/f/image/SVAgniH8peNIq9iYLENqBcBV.png?f=fotoalbum_large)
De Jupiter C Plus kan niet AC laden dacht ik. Maar wel benieuwd als de Venus serie hiervan uit komt.Jessy007 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:13:
Wat vinden jullie van het nieuwe marstek product.
De oudere 2,56kWh Jupiter C (de niet plus serie) kan je trouwens voor rond de ~€800 incl BTW al vinden.
Volgens mij kan de Shelly PM mini Gen 3 enkel verbruik meten, geen injectie.R-B schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:40:
[...]
[...]
[...]
[...]
Bedankt voor de reacties![]()
Ik ga hetzelfde doen als Hometek inderdaad, aparte 16A aardlekautomaat voor de Marstek.
Als meter plak ik er een Shelly PM Mini Gen 3 tussen.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ja klopt er staat op de site niet specifiek ac input dit staat wel bij de jupitarAvenger 2.0 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:23:
[...]
De Jupiter C Plus kan niet AC laden dacht ik. Maar wel benieuwd als de Venus serie hiervan uit komt.
De oudere 2,56kWh Jupiter C (de niet plus serie) kan je trouwens voor rond de ~€800 incl BTW al vinden.
Klopt! Toevallig gister één elders geïnstalleerd. Dus even opzoek naar alternatiefPNARI schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:28:
[...]
Volgens mij kan de Shelly PM mini Gen 3 enkel verbruik meten, geen injectie.
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |
- 2 jaar geleden geen zonnepanelen - betaalde ik 206 € voor de maand
- vorig jaar zonnepanelen en dat was +- gehalveerd naar een 109 € - nuja optimaal gebruiken wat moeilijk met overdag niet altijd aanwezig, ...
- Nu dit jaar met zonnepanelen, batterij en wat beter omgaan met wanneer verbruikers aan te zetten de volle 88 cent nog te betalen ...
De CT003 of CT002 als je een oudere DM hebt met refresh van 5 of 10sec.toine80 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:21:
Ok volgende stap is een andere P1 meter, welke heeft de beste reviews? Gewoon een betrouwbare meter die best met de Marstek app werkt?
[Afbeelding]
Ben je in ieder geval toekomst vast.
De andere zijn van derden en werken niet slim samen bij een installatie met meerdere MT batterijen.
De CT003 heb ik, die krijg ik niet goed werkend... Ik lees her en der dat mensen met andere P1 meters werken en ook in de app staan de andere opties dus die moeten toch kunnen communiceren met de app??SatScan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:11:
[...]
De CT003 of CT002 als je een oudere DM hebt met refresh van 5 of 10sec.
Ben je in ieder geval toekomst vast.
De andere zijn van derden en werken niet slim samen bij een installatie met meerdere MT batterijen.
Belangrijk detail ik heb maar 1 batterij en niet direct van plan een 2e aan te schaffen wegens kleine installatie zonnepanelen.
Plaats een shelly, ga even door de TStoine80 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:25:
[...]
De CT003 heb ik, die krijg ik niet goed werkend... Ik lees her en der dat mensen met andere P1 meters werken en ook in de app staan de andere opties dus die moeten toch kunnen communiceren met de app??
Belangrijk detail ik heb maar 1 batterij en niet direct van plan een 2e aan te schaffen wegens kleine installatie zonnepanelen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net
Energysocket van HWR-B schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:43:
[...]
Klopt! Toevallig gister één elders geïnstalleerd. Dus even opzoek naar alternatief
4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik denk niet dat het toegelaten is in België met mijn stekkertoestellen over de 800W te gaan, ook al is het tweede toestel aangesloten op een andere groep.Hometek schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:42:
[...]
Het toevoegen van een zonnepaneel lijkt mij zeker voordelig.
Als het zonnepaneel op een andere groep is aangesloten mag de batterij gewoon met 800W ontladen.
Ik heb al verschillende officiële sites gelezen dat je niet boven de 800W mag gaan.
Zijn er nog Vlamingen die dit kunnen bevestigen misschien?
Nu met de salderingsregeling en dynamisch contract laad je op de twee goedkoopste uren en ontladen op de twee duurste uren. Maar alleen dan wanneer het prijsverschil zeg minimaal €0,10 verschilt.
Vraag: wanneer ga je zonder salderingsregeling toch laden van het net? Stel de terugleververgoeding is €0,06
(Natuurlijk als de prijs negatief is)
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Wat is niet goed werkend? Geen connectie ofzo... vraag om FW115 voor je CT003toine80 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:25:
[...]
De CT003 heb ik, die krijg ik niet goed werkend... Ik lees her en der dat mensen met andere P1 meters werken en ook in de app staan de andere opties dus die moeten toch kunnen communiceren met de app??
Als je een trage DM heb kun je de CT002 overwegen. Ik zou eerst even met de CT003 draaien en kijken wat je resultaten zijn op modi NOM (anti-feed).
m2c
PS vul je signatuur dan weten we hoe en wat...
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 02-06-2025 18:33 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Ellroe32 op 02-06-2025 18:35 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
compleet off-topic:SatScan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:04:
[...]
Hoi,
Ik ondervang dit probleem door handmatig te updaten, zelf de FW even downloaden.
Even inloggen op bewust deco en dan handmatig updaten werkt voor mij.
Dat is het punt dat ik maak. Dat gaat enkel op je secundaire AP's. Op je hoofd AP dat als router is ingesteld, is dat niet mogelijk. Daar kan je enkel kiezen tussen de twee soorten in je netwerk en dat gaat (uiteraard) verkeerd als je twee verschillende hardware revisies hebt van hetzelfde type
secundaire AP:
:strip_exif()/f/image/ZgQhgPnM0tBXejTXxPfsQiai.png?f=user_large)
routerAP:
:strip_exif()/f/image/zMeizQPF8jwugDETl8WBNZwC.png?f=user_large)
Nadat ik de CT003 langere tijd van de voeding had (+5 min) en voor een zoveelste keer een hardware reset had uitgevoerd begon hij opnieuw de fases door te geven. Bij het omschakelen van manueel naar NOM vielen de fases wel opnieuw weg (+5 min) waarna ik nogmaals een hardware reset diende uit te voeren.
Vraag me wel af hoe lang het deze keer zal blijven werken
Tja, dat is lekker makkelijk score. Vertel je dat ook tegen bedrijven die vanwege het niet kunnen krijgen van een grotere aansluiting een accu aanschaffen?DSSW schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:06:
[...]
En als je ‘s avonds bij lege batterij de frietketel aanzet dan springt de zekering…
Even uit nieuwsgierigheid, wat zie jij als kleine installatie. Ik heb hier zelf een 15 jaar oude installatie van 2200 WP, dus ben nu vooral aan het monitoren in HA welke capaciteit zinvol is. Ben dus benieuwd hoeveel WP jij op je dak hebt liggen. Uitbreiden is hier niet mogelijk, en met de wispelteurigheid in Den Haag ga ik ook niet vernieuwen. Helaas door andere afmetingen niet simpel de panelen om te wisselen.toine80 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:25:
[...]
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ja dat is inderdaad stom. Lijkt me thans gat in de markt om panelen makkelijk te kunnen vervangen met gelijke afmetingen. Zelfs al kosten ze stuk duurder, is beter dan heel je legplan en montagesysteem te moeten herzien. Maar dan zullen de installateurs er natuurlijk niets of minder aan verdienenclubeddie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:28:
[...]
Helaas door andere afmetingen niet simpel de panelen om te wisselen.
[ Voor 8% gewijzigd door Avenger 2.0 op 02-06-2025 19:50 ]
Los van de meter, doen of niet doen? Heb een PV installatie van 4000Wp. Tijdens de afgelopen week met zonnige/bewolkte dagen neem ik max 1kwh van het net iedere dag. Maar dat is wel met erg goed opletten dat er geen zware toestellen tegelijk draaien etc. Met twee Marsteks moet daar misschien toch minder rekening mee gehouden worden (als ze niet leeg zijn natuurlijk).
Beiden zouden op een aparte groep komen om het max eruit te halen.
Twijfel twijfel....
Vandaag nagevraagd bij Duravolt. Tweakers actie zal wss enkel nog deze week geldig zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Yargo op 02-06-2025 19:51 ]
Ik heb grote interesse, zeker met de kortingscodes.
Zijn er ook negatieve ervaringen want ik lees hier niets dan positief? :-)
Nee, de homologatie is nog lopende (zie ander topic) maar werkt uiteraard onofficieel welM_N_M schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:50:
is deze batterij al toegelaten in België?
Hier een installatie met 2x Venus E en CT003, draait als een zonnetje sinds uitrol van Firmware v151/v114Yargo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:49:
Hier serieus aan het twijfelen om een tweede Marstek 5,12 te bestellen. De eerste draait als een zonnetje in combinatie met een HW P1 meter. Ben een beetje bang dat het die CT003 meter van Marstek plots niet meer goed gaat werken als ik sommige verhalen hier lees.
Los van de meter, doen of niet doen? Heb een PV installatie van 4000Wp. Tijdens de afgelopen week met zonnige/bewolkte dagen neem ik max 1kwh van het net iedere dag. Maar dat is wel met erg goed opletten dat er geen zware toestellen tegelijk draaien etc. Met twee Marsteks moet daar misschien toch minder rekening mee gehouden worden (als ze niet leeg zijn natuurlijk).
Twijfel twijfel....
Vandaag nagevraagd bij Duravolt. Tweakers actie zal wss enkel nog deze week geldig zijn.
Aankoop accu's was puur om nul op de meter te gaan draaien.
Verbruik in mei 2024 was 230kwh en in mei 2025 een verbuik van 18kwh, had nog lager gekund als ik niet een aantal dagen wat klus apparatuur nodig had gehad.
Geslaagde aanschaf lijkt me zo!
[ Voor 10% gewijzigd door Pascal81 op 02-06-2025 20:55 ]
Ik zag de reclame's voorbij komen van de Marstek Venus X en de Marstek Mars I en Mars II.Jessy007 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:13:
Wat vinden jullie van het nieuwe marstek product.
Is nog niet verkrijgbaar maar 350 euro per kwh per 10kwh
https://marstek-power.eu/...ex.php?Show=WebShopBasket
[Afbeelding]
Heel erg benieuwd naar de uiteindelijke specs en prijzen.
Voor de Venus X spreken ze over 6kW inverter en de Mars II lijkt mijn hele huis offgrid te kunnen krijgen
Sinds bijna een maand draait het probleemloos voor 95% van de gebruikers.M_N_M schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:50:
is deze batterij al toegelaten in België?
Ik heb grote interesse, zeker met de kortingscodes.
Zijn er ook negatieve ervaringen want ik lees hier niets dan positief? :-)
Zowel met één of meerdere batterijen.
De meeste problemen komen door een brakke wifi installatie/configuratie (dekking).
m2c
Met WP4000 installatie zou ik voor 2 stuks gaan... dan kun je zo'n 8 a 9 mnd p/j zonder noemenswaardig grid afname werken.Yargo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:49:
Hier serieus aan het twijfelen om een tweede Marstek 5,12 te bestellen. De eerste draait als een zonnetje in combinatie met een HW P1 meter. Ben een beetje bang dat het die CT003 meter van Marstek plots niet meer goed gaat werken als ik sommige verhalen hier lees.
Twijfel twijfel....
Maand | kWh laden | kWh ontladen | Laadkosten | Ontlaadkosten | Laadprijs/kWh | Ontlaadprijs/kWh |
apr | 41,83 | 29,39 | € 1,29 | € 3,21 | € 0,031 | € 0,109 |
mei | 136,46 | 99,27 | € 1,31 | € 9,87 | € 0,010 | € 0,099 |
jun | 7,78 | 3,92 | € 0,02 | € 0,33 | € 0,003 | € 0,084 |
Totaal | 186,06 | 132,58 | € 2,61 | € 13,41 | € 0,014 | € 0,101 |
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Hoeveel nam je van het net zonder de batterij ? Ik nam 3500kWh van het net. 1 batterij heeft een payback van 4.5 jaar. Twee batterijen samen een payback van 7 jaar.Yargo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:49:
Twijfel twijfel....
Kan ik moeilijk zeggen. Heb maar sinds februari een digitale teller. De batterij heb ik nu een weekje. Maar de HW P1 meter geeft wel wat inzicht over de voorbije maanden.PNARI schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:49:
[...]
Hoeveel nam je van het net zonder de batterij ? Ik nam 3500kWh van het net. 1 batterij heeft een payback van 4.5 jaar. Twee batterijen samen een payback van 7 jaar.
:strip_exif()/f/image/hXJ5N8fk9BXsMU27kCji0VJQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als we de avond kunnen starten met een volledig gevulde batterij (wat de laatste dagen wel lukt) hebben we tegen smorgends nog ongeveer 40 - 45 procent over.
[ Voor 8% gewijzigd door Yargo op 02-06-2025 21:00 ]
Een vlaming hier met nog maar 1 week 1 MT, kan bevestigen dat alles zonder problemen werkt met laatste firmware. CT003 verbonden met Telenet HGW, MT verbonden via bekabelde Telenet AP. Geen vaste ip adressen (niet mogelijk bij Telenet) en gewoon op 2.4 ghz. Zeer tevreden met NOM.SatScan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:08:
[...]
Sinds bijna een maand draait het probleemloos voor 95% van de gebruikers.
De meeste problemen komen door een brakke wifi installatie/configuratie (dekking).
m2c
BE/3000Wp 155°/ 1 MT 5.12Kw (v151), CT003 (v115), DM XS212
productie per jaar, afgelopen 8 jaar gemiddeld: 3850 kw
Inkoop electra: 2850 kw per jaar
Verkoop electra: 2800 kw per jaar.
Als ik 1 PIB zou kopen zou mijn berekende inkoop- teruglevering worden: 1650 - 1200
Bij 2 PIB : 1100 - 475
Uitgaande van RTE 75%
Uitgaande van vast contract, gegevens nu, maar GEEN soldering (kosten Electra, teruglever vergoeding, teruglever boete en bonus voor nieuwe klanten), zou de terugverdien tijd zijn:
1 marstek: 4,5 jaar
2 marstek’s 5,5 jaar
Ben nog aan het kijken welke PIB het gaat worden bij mij (hebben nog 1,5 jaar saldering, dus geen haast), maar voor mij een no brainer: als het marstek wordt, 2 stuks.
3850 Wp Zonnepanelen, Druk aan het kijken naar een PIB
Met deze verbruiken en het feit dat je batterij ‘s morgens nog behoorlijk gevuld is lijkt me een tweede batterij niet meteen echt rendabel tenzij je verbruik op niet al te lange termijn gaat veranderen door gebruik van EV of warmtepomp bv . De tweede batterij kan wel helpen met het verlagen van je capaciteitstarief als je in Vlaanderen woont en de tweede batterij maakt het leven ook wel wat makkelijker omdat je dan bv niet hoeft te kijken op 1 of 2 wasbeurten of droogkast samen aan met vaatwasser of wasmachine.Yargo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:55:
[...]
Kan ik moeilijk zeggen. Heb maar sinds februari een digitale teller. De batterij heb ik nu een weekje. Maar de HW P1 meter geeft wel wat inzicht over de voorbije maanden. [Afbeelding]
Als we de avond kunnen starten met een volledig gevulde batterij (wat de laatste dagen wel lukt) hebben we tegen smorgends nog ongeveer 40 - 45 procent over.
Exact. En ook om wat minder autistisch over te komen bij mijn vrouw als ze weer eens de vaatwas en wasmachine tegelijk durft aan te zetten 🫣😵 haha. Ben er misschien wat teveel mee bezig. Tis nog allemaal nieuw ook hé. Maar om de pieken af te toppen, en er toch iets minder mee bezig te moeten zijn lijkt een tweede me misschien wel praktisch. Voorlopig nog geen warmtepomp aan de orde. Een EV zal ook niet voor direct zijn. Wel een stijgend energieverbruik met tieners in huis.PNARI schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:22:
[...]
Met deze verbruiken en het feit dat je batterij ‘s morgens nog behoorlijk gevuld is lijkt me een tweede batterij niet meteen echt rendabel tenzij je verbruik op niet al te lange termijn gaat veranderen door gebruik van EV of warmtepomp bv . De tweede batterij kan wel helpen met het verlagen van je capaciteitstarief als je in Vlaanderen woont en de tweede batterij maakt het leven ook wel wat makkelijker omdat je dan bv niet hoeft te kijken op 1 of 2 wasbeurten of droogkast samen aan met vaatwasser of wasmachine.
Klopt maar je moet echt kijken naar vooral je eigen verbruik voor ROI. Als je eigen verbruik niet veel hoger ligt dan 1. Batterij kan je beter overschot terugduwen op het net. Want de RTE bij lage in en uit is echt wel merkbaar bij 2 devices. Dat merk ik toch duidelijk. Het maakt niet veel uit in heel zonnige dagen. Maar de bewolkte merk je wel extreem verschil. Marstek moet echt meer intelligentie steken om dit te voorkomen.PNARI schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:22:
[...]
Met deze verbruiken en het feit dat je batterij ‘s morgens nog behoorlijk gevuld is lijkt me een tweede batterij niet meteen echt rendabel tenzij je verbruik op niet al te lange termijn gaat veranderen door gebruik van EV of warmtepomp bv . De tweede batterij kan wel helpen met het verlagen van je capaciteitstarief als je in Vlaanderen woont en de tweede batterij maakt het leven ook wel wat makkelijker omdat je dan bv niet hoeft te kijken op 1 of 2 wasbeurten of droogkast samen aan met vaatwasser of wasmachine.
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Mits je die Atto 3 in de winter laat staan, OF die Mitsubishi's niet voor verwarmen gebruikt.SatScan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:12:
[...]
Met WP4000 installatie zou ik voor 2 stuks gaan... dan kun je zo'n 8 a 9 mnd p/j zonder noemenswaardig grid afname werken.
Ik heb hier zelf 4800 Wp liggen, op het zuiden, zonder schaduwval. Ik wekte vorig jaar van maart tot oktober meer op dan ik verbruikte (met warmtepomp).
Dat is 8 maanden. Met 4000 WP schieten maart en oktober ook in de min. Met elektrisch rijden gaan er met 4000 WP nog wel een aantal maanden in de min gok ik zo.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Onzin. Die gaan niet verlagen naar 10A voor 300€ besparing per jaar, dat was uw statement 😉Tazzios schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:16:
[...]
Tja, dat is lekker makkelijk score. Vertel je dat ook tegen bedrijven die vanwege het niet kunnen krijgen van een grotere aansluiting een accu aanschaffen?
Had een beetje zelfde probleem met 1, moest eigenlijk continu in de gaten houden. Heb er nu 3 ( wel 10kwpiek PV) en heb er nog geen seconde spijt van . Moet er niet meer naar kijken, zelfs laden EV gaat zeer goed, pieken opvangen bij bewolkt weer lukt zeer makkelijkYargo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:49:
Twijfel twijfel....
Bij bewolkte dag als vandaag gaat dat zo in NOM
:strip_exif()/f/image/kRuHojXGi4ntPJRtBNo8DPGj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door DSSW op 02-06-2025 22:43 ]
Niet twijfelen, gemoedsrust kost maar 1450€ meer en happy wife =happy lifeYargo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:27:
[...]
Exact. En ook om wat minder autistisch over te komen bij mijn vrouw als ze weer eens de vaatwas en wasmachine tegelijk durft aan te zetten 🫣😵 haha. Ben er misschien wat teveel mee bezig. Tis nog allemaal nieuw ook hé. Maar om de pieken af te toppen, en er toch iets minder mee bezig te moeten zijn lijkt een tweede me misschien wel praktisch. Voorlopig nog geen warmtepomp aan de orde. Een EV zal ook niet voor direct zijn. Wel een stijgend energieverbruik met tieners in huis.
van Stedin 3 × 25 A betekent dat dan dat ze daarmee bedoelen dat ik drie fasen in mijn huis moet hebben?
Ik stel die vraag omdat bij het plaatsen van mijn nieuwe meter de monteur zag dat er drie aansluitingen de meter ingingen en na de meter in de meterkast nog maar één fase leek te zijn aangesloten op de (ene) hoofdschakelaar.
Voordat de meter vervangen werd door deze nieuwe kon ik ook maar een fase zien in de app. En dat terwijl op de oude meter stond dat de drie fasen meter zou zijn.
Volgens hem zijn de kosten voor netbeheer verschillend voor een fase of drie fasen, dus stel dat dat klopt dan heb ik jarenlang te veel betaald.
[ Voor 12% gewijzigd door Koniade op 02-06-2025 23:17 ]
Ik draai op manual, voor de afgelopen maand zijn mijn gewogen gemiddelde prijs voor import is 2,17 cent per kWh. Gewogen gemiddelde prijs export is 13,93 cent per kWh. Beide exclusief belastingen en opslagen.antonboonstra schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:13:
Over de 47 dagen dat ik de Venus-E heb gehad, heb ik de metingen van mijn kWh meter even gezet naast de Day Ahead elektriciteitsprijzen (dus groothandelsprijs, zonder belastingen). Dan ligt de kWh-prijs voor ontladen meer dan 7(!) keer zo hoog als de kWh-prijs voor ontladen. Ik moet toch maar eens kijken naar een dynamisch contract, lijkt mij...
Maand kWh laden kWh ontladen Laadkosten Ontlaadkosten Laadprijs/kWh Ontlaadprijs/kWh apr 41,83 29,39 € 1,29 € 3,21 € 0,031 € 0,109 mei 136,46 99,27 € 1,31 € 9,87 € 0,010 € 0,099 jun 7,78 3,92 € 0,02 € 0,33 € 0,003 € 0,084 Totaal 186,06 132,58 € 2,61 € 13,41 € 0,014 € 0,101
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114
Beetje off topic, maar ik heb dezelfde x50 setup als jij en ook verschillende hw versies. Idd was via de app niet te updaten, maar wel via de webinterface. Sinds ze weer gelijk lopen, werkt updaten ook weer via de app.Horla schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:46:
[...]
De 1.6.7 update die sinds een paar dagen online is, kan ik niet installeren. Dit omdat er volgens de app geen update is (ook al staat op de website wel een nieuwere versie) en omdat ik verschillende hardware versies van de x50 in omloop heb. Je kan er niet voor kiezen de hoofdunit enkel up te daten, hij wil dan alle x50's in het netwerk doen en aangezien die een andere hardwareversie hebben (waarvoor de 1.6.7 firmware update niet bestaat), faalt hij.
Misschien lukt het zo.
Ja met eentje werkt nu al top. Heb mij HW Display gehaald voor de WAF.DSSW schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:36:
[...]
Niet twijfelen, gemoedsrust kost maar 1450€ meer en happy wife =happy life
Kan je opbrengst zon zien, batterijstatus (sort of) en verbruik.
Dus ideaal om te zien wanneer je iets kan opzetten.
Met een tweede (zeker aan 2500W) moet je op zonnige dagen helemaal nergens meer op letten,
en kan je gerust meerdere grootverbruikers samen opzetten
Tweede ga ik nog even mee wachten, is nu niet dat de prijs significant terug gaan stijgen denk ik.
Bwa, het is vooral de digitale meter in combinatie met de ct003.SatScan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:08:
[...]
Sinds bijna een maand draait het probleemloos voor 95% van de gebruikers.
m2c
Weken liggen sukkelen om het deftig werkend te krijgen, ik bestel een hw p1 meter, en 5 min later was mijn batterij al slim gemaakt en kon ik alles uitlezen.
Homewizard P1 meter; Werkte meteen.toine80 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:25:
[...]
Ik heb ook liggen sukkelen met de ct003
Wel benieuwd naar de prijzen hiervan en de installatiekosten (en of de boel ook goedgekeurd geraakt uiteraard). De uiteindelijke specs kan je hier in topic al ergens vinden, de PDFs zijn gepubliceerd geweest op intersolar.Pascal81 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:00:
[...]
Ik zag de reclame's voorbij komen van de Marstek Venus X en de Marstek Mars I en Mars II.
Heel erg benieuwd naar de uiteindelijke specs en prijzen.
Voor de Venus X spreken ze over 6kW inverter en de Mars II lijkt mijn hele huis offgrid te kunnen krijgen
[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 03-06-2025 07:33 ]
Ik heb ze net ook besteld, hopelijk voor het (verlengde) weekend in huis zodat ik wat kan 'spelen' ermee :-)Avenger 2.0 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:51:
[...]
Nee, de homologatie is nog lopende (zie ander topic) maar werkt uiteraard onofficieel wel
Het lijkt te goed om waar te zijn deze deal via de tweakers code (hoewel ze op andere sites ook te vinden waren voor 1499 maar het is hier toch nog net iets minder)
Héél benieuwd!
Ten eerste, NL of BE?Koniade schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:15:
Misschien een domme vraag. Maar als op mijn afrekening staat bij de netbeheerkosten
van Stedin 3 × 25 A betekent dat dan dat ze daarmee bedoelen dat ik drie fasen in mijn huis moet hebben?
Ik stel die vraag omdat bij het plaatsen van mijn nieuwe meter de monteur zag dat er drie aansluitingen de meter ingingen en na de meter in de meterkast nog maar één fase leek te zijn aangesloten op de (ene) hoofdschakelaar.
Voordat de meter vervangen werd door deze nieuwe kon ik ook maar een fase zien in de app. En dat terwijl op de oude meter stond dat de drie fasen meter zou zijn.
Volgens hem zijn de kosten voor netbeheer verschillend voor een fase of drie fasen, dus stel dat dat klopt dan heb ik jarenlang te veel betaald.
Je kunt een 1 of 3-fase aanvoer kabel hebben, een 1 of 3-fase meter en een 1 of 3-fase installatie. 3->1->1 is niet ongewoon, 3->3->1 iets ongewoner, maar kan ook prima. Met die tweede kan je zelf over naar 3 fasen zonder de netbeheerder nodig te hebben. Bij de eerste moet de netbeheerder eerst de meter vervangen voordat je over kan naar drie fasen.
Je kunt op je meter zien of deze een 3 fase meter is, dan staat er een icon op wat lijkt op het Mercedes logo zonder de cirkel.
In NL is 1*35 even duur als 3*25, dus dan zou je niet teveel betaald hebben.
When life gives you lemons, start a battery factory
Veel plezier ermee, inderdaad scherpe prijs. Marstek heeft momenteel wel de scherpste prijs van alle plugin batterijen, maar je ziet toch ook al alternatieven onder de €2000 verschijnen. Vind het vooral sneu voor mijn collega's die €6000+ aan een vaste thuisbatterij gegeven hebben waarvan de kans dat ze ooit rendabel wordt erg klein is.M_N_M schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:38:
[...]
Ik heb ze net ook besteld, hopelijk voor het (verlengde) weekend in huis zodat ik wat kan 'spelen' ermee :-)
Het lijkt te goed om waar te zijn deze deal via de tweakers code (hoewel ze op andere sites ook te vinden waren voor 1499 maar het is hier toch nog net iets minder)
Dit punt, exact.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:02:
[...]
Vind het vooral sneu voor mijn collega's die €6000+ aan een vaste thuisbatterij gegeven hebben waarvan de kans dat ze ooit rendabel wordt erg klein is.
Ik had, omdat het kon, ook een "verkoper" laten komen van batterijen. Gelukkig had ik een goede en eerlijke te pakken en was het gewoon leuk gesprek. Toen stelde ik de vraag; Voordeel vaste batterij VS plug-in batterij?
Antwoord dood eenvoudig; Geen.
En dan met name als de plug-in batterij op een aparte groep staat aangesloten en je dus hoger vermogen kan gebruiken. Dan is het verschil er niet meer, behalve enorm veel goedkoper.
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |
Hier heb ik een overzicht een maand (op een paar dagen na) zonder de accu, en de eerste maand met de accu. In het groen de prijs per kWh in aankoop, in het oranje de prijs voor de teruglevering/verkoop. Duidelijke winst met de accu.antonboonstra schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:13:
Over de 47 dagen dat ik de Venus-E heb gehad, heb ik de metingen van mijn kWh meter even gezet naast de Day Ahead elektriciteitsprijzen (dus groothandelsprijs, zonder belastingen). Dan ligt de kWh-prijs voor ontladen meer dan 7(!) keer zo hoog als de kWh-prijs voor ontladen. Ik moet toch maar eens kijken naar een dynamisch contract, lijkt mij...
Maand kWh laden kWh ontladen Laadkosten Ontlaadkosten Laadprijs/kWh Ontlaadprijs/kWh apr 41,83 29,39 € 1,29 € 3,21 € 0,031 € 0,109 mei 136,46 99,27 € 1,31 € 9,87 € 0,010 € 0,099 jun 7,78 3,92 € 0,02 € 0,33 € 0,003 € 0,084 Totaal 186,06 132,58 € 2,61 € 13,41 € 0,014 € 0,101
/f/image/7RwbBxOmiOVWnQrao02RDrba.png?f=fotoalbum_large)
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Voor BE? Voorlopig wel (en officieel enkel als de EnFluRi aanwezig is en max injectie beperkt ivm capaciteit PV) Wat de toekomst gaat geven echter met nieuwe regelgeving en hoe dit invoed heeft op huidige installatie (die gaat beperken tot éénmalig 800W per huishouden) weet niemand.Yargo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:13:
Misschien nog een belangrijke vraag. Mogen 2 batterijen beiden op max (2500W) ontladen op een monofase aansluiting? Wel beiden op een aparte groep uiteraard.
Voor BE? Voorlopig wel - dit invoed heeft op huidige installatie weet niemand.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:22:
[...]
Voor BE? Voorlopig wel (en officieel enkel als de EnFluRi aanwezig is en max injectie beperkt ivm capaciteit PV) Wat de toekomst gaat geven echter met nieuwe regelgeving en hoe dit invoed heeft op huidige installatie (die gaat beperken tot éénmalig 800W per huishouden) weet niemand.
Dus volmondig JA

Is er voor de 1.0 wel een nieuwe FW beschikbaar? Ik heb er ook verschillende (nieuwste) versie's erin zitten.Horla schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:45:
[...]
compleet off-topic:
Dat is het punt dat ik maak. Dat gaat enkel op je secundaire AP's. Op je hoofd AP dat als router is ingesteld, is dat niet mogelijk. Daar kan je enkel kiezen tussen de twee soorten in je netwerk en dat gaat (uiteraard) verkeerd als je twee verschillende hardware revisies hebt van hetzelfde type
secundaire AP:
Hier zit ik ook over te dubben.. 2e accu erbij, dan voltrappen op goedkoopste momenten (dus ook winter) en zo rest van dag gebruiken in overige uren (ook in combinatie met me verwarming met luchtlucht-warmptepomp..antonboonstra schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:13:
Door inzet verwarming met luchtlucht-warmptepomp maak je het gewoon op..
De meter heeft ongeveer 8 dagen goed gewerkt, maar vanaf middernacht op 1 juni lukte het niet meer om de fases te meten. Alle fases gaven plots 0 aan. Het vermogen van de batterij kon ik nog wel zien. Na een harde reset of een wijziging in mijn wifi-instellingen (ik had een apart netwerk voorzien enkel voor de batterij en de meter), lukte het af en toe wel om de fases opnieuw uit te lezen. Maar telkens ik de mode wijzigde (van manueel naar NOM), viel alles weer terug naar 0.
Vanmorgen kreeg ik via Marstek een update binnen voor de CT003: versie V115 (ik had voordien V114). Na installatie van deze update werkt de CT003 opnieuw zoals het hoort, ook bij het wisselen van modus.
Persoonlijk denk ik niet dat het probleem bij de connectiviteit lag, maar eerder dat de signalen uit de P1-poort niet correct opgepikt werden. Ik woon in Vlaanderen en heb een T221-P1 digitale meter. Ik heb eerder ook geprobeerd via infrarood te meten, maar dat lukte ook niet – ook daar kreeg ik 0 op alle fases.
Ondanks dat de meter werkt zonder aparte voeding (de stroom komt via de P1-poort), laat ik toch de meegeleverde voeding aangesloten – puur om de bedrijfszekerheid te optimaliseren.
Een volgende stap was mogelijk een actieve splitter geweest – die versterkt namelijk het ontvangen signaal.
Hopelijk brengt dit wat duidelijkheid voor anderen die gelijkaardige problemen ervaren. Er zijn namelijk best wat issues met de CT003, zo te lezen.
Kortom: zorg ervoor dat alle software up-to-date is, en vraag via de app ook naar de laatste firmwareversie voor de CT003.
Mocht iemand de exacte changelog of verbeteringen van V115 kennen, deel die gerust. Dat helpt om het probleem beter te begrijpen en gericht op te lossen.
Heb jij al iets van mail gehad over verwerking van de bestelling? Ik heb hem hier ook vanuit BE besteld op duravolt.nl op 30 mei. Tot nu toe enkel een mail dat de bestelling is ontvangen, maar verder nog geen verwerking ervan.M_N_M schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:38:
[...]
Ik heb ze net ook besteld, hopelijk voor het (verlengde) weekend in huis zodat ik wat kan 'spelen' ermee :-)
Héél benieuwd!
Besteld 29-05, vanmorgen (03-06) email gehad met verwerking voltooid.(NL)Proim schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:15:
[...]
Heb jij al iets van mail gehad over verwerking van de bestelling? Ik heb hem hier ook vanuit BE besteld op duravolt.nl op 30 mei. Tot nu toe enkel een mail dat de bestelling is ontvangen, maar verder nog geen verwerking ervan.
Identiek hetzelfde probleem gehad een maand geleden met de CT003 en V114 : alle metingen op nul. Ze hebben mij toen ook de V115 gepusht. Geïnstalleerd en sinds toen geen probleem meer gehad met de CT003. Heb ook geen uitleg ontvangen over de wijzigingen tov de v114. Mijn DM is een XT211 van Sagemcom. Waarschijnlijk gaf dit type problemen met de v114toine80 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:01:
Even een update over de CT003-meter – kan misschien nuttig zijn voor anderen.
De meter heeft ongeveer 8 dagen goed gewerkt, maar vanaf middernacht op 1 juni lukte het niet meer om de fases te meten. Alle fases gaven plots 0 aan. Het vermogen van de batterij kon ik nog wel zien. Na een harde reset of een wijziging in mijn wifi-instellingen (ik had een apart netwerk voorzien enkel voor de batterij en de meter), lukte het af en toe wel om de fases opnieuw uit te lezen. Maar telkens ik de mode wijzigde (van manueel naar NOM), viel alles weer terug naar 0.
Vanmorgen kreeg ik via Marstek een update binnen voor de CT003: versie V115 (ik had voordien V114). Na installatie van deze update werkt de CT003 opnieuw zoals het hoort, ook bij het wisselen van modus.
Persoonlijk denk ik niet dat het probleem bij de connectiviteit lag, maar eerder dat de signalen uit de P1-poort niet correct opgepikt werden. Ik woon in Vlaanderen en heb een T221-P1 digitale meter. Ik heb eerder ook geprobeerd via infrarood te meten, maar dat lukte ook niet – ook daar kreeg ik 0 op alle fases.
Ondanks dat de meter werkt zonder aparte voeding (de stroom komt via de P1-poort), laat ik toch de meegeleverde voeding aangesloten – puur om de bedrijfszekerheid te optimaliseren.
Een volgende stap was mogelijk een actieve splitter geweest – die versterkt namelijk het ontvangen signaal.
Hopelijk brengt dit wat duidelijkheid voor anderen die gelijkaardige problemen ervaren. Er zijn namelijk best wat issues met de CT003, zo te lezen.
Kortom: zorg ervoor dat alle software up-to-date is, en vraag via de app ook naar de laatste firmwareversie voor de CT003.
Mocht iemand de exacte changelog of verbeteringen van V115 kennen, deel die gerust. Dat helpt om het probleem beter te begrijpen en gericht op te lossen.
Ik heb me 2 batterijen aangeschaft, waarvan reeds 1 geleverd, de andere eind deze week.
Ook ben ik reeds bezig met de voorzieningen voor deze aan te sluiten (apart stopcontact op een aparte zekering per batterij rechstreeks in de zekeringkast en op een verschillende fase)
Momenteel heb ik een P1 meter van HW. Het is allemaal nieuw voor mij, maar kan ik deze beide batterijen aansturen via de P1 meter van HW?
Op de introductiepagina van dit topic, lees ik namelijk dat wanneer je meerdere batterijen staan hebt, je dit via de bijgeleverde Marstek P1 meter moet doen?
Alle tips zijn welkom om deze op te starten.
Dacht inderdaad gelezen te hebben dat 2 batterijen of meer enkel via de Marstek P1 meter lukt. Blijkbaar zit de logica om te verdelen over meerdere batterijen in de Marstek P1 meter en niet de Marstek Batterij zelf (als in de Marstek P1 manipuleert de P1 data die het naar iedere batterij doorstuurt zodat ze correct laden/ontladen).Weytens schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:09:
Momenteel heb ik een P1 meter van HW. Het is allemaal nieuw voor mij, maar kan ik deze beide batterijen aansturen via de P1 meter van HW?
Op de introductiepagina van dit topic, lees ik namelijk dat wanneer je meerdere batterijen staan hebt, je dit via de bijgeleverde Marstek P1 meter moet doen?
[ Voor 8% gewijzigd door Avenger 2.0 op 03-06-2025 11:26 ]
Ik heb het precies andersom gehad. CT003 wertkte meteen. HW p1 nooit aan de praat gekregen. Inmiddels gebruik ik geen van beide meer maar emuleer ik via home assistant zodat ik gaande weg de waardes kan beïnvloeden.zipperddd schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:15:
[...]
Homewizard P1 meter; Werkte meteen.
Ik heb ook liggen sukkelen met de ct003
Hartelijk dank. Dat beantwoordt mijn vragen. En geen prijsverschil dus ik hoef ook nergens moeilijk te doen.KabouterSuper schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:51:
[...]
Ten eerste, NL
Je kunt op je meter zien of deze een 3 fase meter is, dan staat er een icon op wat lijkt op het Mercedes logo zonder de cirkel.
In NL is 1*35 even duur als 3*25, dus dan zou je niet teveel betaald hebben.
Ik vind het eigenlijk niet zo fraai om vast opgestelde apparaten afhankelijk te hebben van wifi, daarom zijn mijn zonnepaneel omvormers ook met rj45 aangesloten.
Weet iemand of er nog kans is dat deze toch eerder dan q4 leverbaar wordt?(misschien dat er iemand "inside"information hierover heeft?)
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Ik heb 1/6 savonds besteld, en behalve de mails die dan meteen komen, nog geen andere reactie gehad. (ook BE).Proim schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:15:
[...]
Heb jij al iets van mail gehad over verwerking van de bestelling? Ik heb hem hier ook vanuit BE besteld op duravolt.nl op 30 mei. Tot nu toe enkel een mail dat de bestelling is ontvangen, maar verder nog geen verwerking ervan.
Ik heb het even nagevraagd bij duramotion. Zijn er mensen die meerdere batterijen aansturen via de HW P1?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:24:
[...]
Dacht inderdaad gelezen te hebben dat 2 batterijen of meer enkel via de Marstek P1 meter lukt. Blijkbaar zit de logica om te verdelen over meerdere batterijen in de Marstek P1 meter en niet de Marstek Batterij zelf (als in de Marstek P1 manipuleert de P1 data die het naar iedere batterij doorstuurt zodat ze correct laden/ontladen).
Zoals Avenger 2.0 ook al aangeeft is de logica er daar niet voor. De logica zit in de meter en niet in de batterijen dus echt samenwerken kan niet.Weytens schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:42:
[...]
Ik heb het even nagevraagd bij duramotion. Zijn er mensen die meerdere batterijen aansturen via de HW P1?
Met omwegen zoals zelf programmeren of bijvoorbeeld 1 batterij alleen naar 1 fase laten kijken en 1 naar het totaal, kan je wel ergens komen, maar standaard kan dat niet.
Ik zie ook dat iemand schijft op 28/5 besteld te hebben, en vanmorgen bericht kreeg.
Dus ik heb zeker nog geduld hoor.
Ok dus best de CT003 aan de praat krijgen om men installatie op te startenpascallj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Zoals Avenger 2.0 ook al aangeeft is de logica er daar niet voor. De logica zit in de meter en niet in de batterijen dus echt samenwerken kan niet.
Met omwegen zoals zelf programmeren of bijvoorbeeld 1 batterij alleen naar 1 fase laten kijken en 1 naar het totaal, kan je wel ergens komen, maar standaard kan dat niet.
Duramotion heeft hier Q4 laten vallen. De CT003 P1 meter blijft wifi, dus als ze daar geen bedrade versie van uitbrengen moet je een andere compatibele bedrade P1 meter vinden, anders is het nog maar half bedraadJorn schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:39:
Ik twijfel nog een beetje tussen nu aanschaffen of wachten tot de v3 uitkomt die een bedrade netwerkverbinding heeft.
Ik vind het eigenlijk niet zo fraai om vast opgestelde apparaten afhankelijk te hebben van wifi, daarom zijn mijn zonnepaneel omvormers ook met rj45 aangesloten.
Weet iemand of er nog kans is dat deze toch eerder dan q4 leverbaar wordt?(misschien dat er iemand "inside"information hierover heeft?)
Of je gebruikt de modbus interface om zelf bedraad aan te sturen, dat is altijd een mogelijkheid.
En voordat v3 bij jou thuis uitgepakt is zal Marstek v4 al van de band rollen
[ Voor 10% gewijzigd door Avenger 2.0 op 03-06-2025 12:01 ]
Ik heb een vraag over de Marstek venus E 2.0.
Begreep dat er een nieuwere versie van de venus E op de markt is, die wat kleiner is en aan de bovenkant 2 handgrepen heeft.
Weet iemand iets over deze nieuwere versie, is de opslagcapacitiet hetzelfde als de oudere versie etc.?
Bedankt.
Gr., Dick
Zie Hardware revisies in TS. Het is niet echt een nieuwe versie, maar meer een revisie. Technisch is het hetzelfde product.Scorpio1953 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:21:
Beste panelleden,
Ik heb een vraag over de Marstek venus E 2.0.
Begreep dat er een nieuwere versie van de venus E op de markt is, die wat kleiner is en aan de bovenkant 2 handgrepen heeft.
Weet iemand iets over deze nieuwere versie, is de opslagcapacitiet hetzelfde als de oudere versie etc.?
Bedankt.
Gr., Dick
Buiten de automatische mail "Je bestelling bij Duravolt is ontvangen!" nog niet nee..Proim schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:15:
[...]
Ik hoop wel stiekem de batterij tegen het einde van de week te hebben maar is het niet zo, is het natuurlijk ook geen ramp
Ik had ze gisteren wel al gemaild met vraag of deze in BE toegelaten zijn en daar heb ik wel al antwoord op ontvangen:
-----
Vanaf 2e week Juni is deze batterij toegestaan in België door Synergrid.
-----
Zou mooi zijn moest dit correct zijn..
Ik heb op 27/5 besteld, direct automatische mail van Duravolt. Op 28/5 dan 2 mails van Duramotion (zelfde bedrijf) ontvangen, 1 met orderbevestiging en 1 met de factuur. Had gisteren een mailtje gestuurd wanneer ik de batterij kon verwachten, kreeg een vriendelijk mailtje terug dat dat in de orderbevestiging (in de pdf) staatM_N_M schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Buiten de automatische mail "Je bestelling bij Duravolt is ontvangen!" nog niet nee..
Ik hoop wel stiekem de batterij tegen het einde van de week te hebben maar is het niet zo, is het natuurlijk ook geen ramp![]()
Ik had ze gisteren wel al gemaild met vraag of deze in BE toegelaten zijn en daar heb ik wel al antwoord op ontvangen:
-----
-----

Bij mij staat er verwachte levering 11 juni (woon ook in België)
Die synergrid lijst word nauwelijks geupdate. Laatste lijst is van midden mei. Typisch Belgisch dusM_N_M schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:
[...]
-----
-----
oei da's wel een tegenvaller, op hun site stond 2-3 werkdagenLeon M schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:30:
[...]
Ik heb op 27/5 besteld, direct automatische mail van Duravolt. Op 28/5 dan 2 mails van Duramotion (zelfde bedrijf) ontvangen, 1 met orderbevestiging en 1 met de factuur. Had gisteren een mailtje gestuurd wanneer ik de batterij kon verwachten, kreeg een vriendelijk mailtje terug dat dat in de orderbevestiging (in de pdf) staat![]()
Bij mij staat er verwachte levering 11 juni (woon ook in België)
Je moet de XLSX lijst met alle omvormers downloaden en niet enkel de plug&play PDF lijst. Die eerste wordt normaal wel op de paar dagen geupdate. De PDF enkel als ze zin hebben denk ikWeytens schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:43:
[...]
Die synergrid lijst word nauwelijks geupdate. Laatste lijst is van midden mei. Typisch Belgisch dus
Trouwens wel straf dat ze al zouden weten dat de 2de week van juni wordt. Ervoor was het nog eind april, dan midden mei, dan eind mei, dan begin juni
Niet helemaal waar. Wanneer je 3 x 25 hebt maar je meterkast is 1 fase ingericht, mis je gewoon 10 Ampere. Dat is 2300 tot 2500W wat je van het net kan halen of er in kan stoppen. Je kan dan beter vragen om naar 1 x 35A te gaan.Koniade schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:25:
[...]
Hartelijk dank. Dat beantwoordt mijn vragen. En geen prijsverschil dus ik hoef ook nergens moeilijk te doen.
Een andere mogelijkheid is om je meterkast om te laten bouwen naar 3 fase. Met een beetje recente kast en nog 2 posities vrij in de kast kan dat zonder veel moeite.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, Marstek Venus-E, Home Assistant
Ja idd, maar had het hier ergens al gelezen dat het langer kon duren door het grote succes van de tweakers actieM_N_M schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:46:
[...]
oei da's wel een tegenvaller, op hun site stond 2-3 werkdagen
Aan de andere kant vind ik het wel meevallen, zat al 7 maanden te wachten op de HW batterij, heb die uiteindelijk geannuleerd. Vind dit ook een betere deal, voor 80 euro meer, 2x zoveel capaciteit
Ga hem zelf afhalen als je hem snel in huis wil hebben. Goei nieuws ivm synergrid, af te wachten, is al een paar keer aangekondigd 😉M_N_M schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Buiten de automatische mail "Je bestelling bij Duravolt is ontvangen!" nog niet nee..
Ik hoop wel stiekem de batterij tegen het einde van de week te hebben maar is het niet zo, is het natuurlijk ook geen ramp![]()
-----
-----
Ik 30-5 besteld, maar vanmorgen nog geen mail. Maar zit ook nog niet te wachten op levering voor vrijdag:-)M_N_M schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:46:
[...]
oei da's wel een tegenvaller, op hun site stond 2-3 werkdagen
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, Marstek Venus-E, Home Assistant
Ik ben zelf geen fan van om de accu ergens op zolder te plaatsen, dus zit er sterk aan te denken om deze in mijn houten schuur neer te zetten. Wordt wel even een kabel graven, maar dan trek ik meteen twee netwerkkabels die kant op.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Voorlopig in de berging (waar ook elektriciteitskast, pv omvormer, wasmachine, droogkast, etc staat). Niet ideaal gezien het daar ook een ~30°C wordt, maar mijn tuinhuis was er dit weekend ~44°C zonder batterij, dus dat is al helemaal niet beterAMDFreak schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:08:
Ik zit ook sterk te denken om een accu aan te schaffen, echter ben ik heel benieuwd waar jullie de accu hebben geplaatst in een rijtjes woning.
Ik ben zelf geen fan van om de accu ergens op zolder te plaatsen, dus zit er sterk aan te denken om deze in mijn houten schuur neer te zetten. Wordt wel even een kabel graven, maar dan trek ik meteen twee netwerkkabels die kant op.

Op zolder lijkt me ook niet ideaal omdat het daar sowieso ook warm is en in geval van nood je deze niet eventjes vlug naar buiten rolt (wat in berging wel kan). En in de inkomhal gaat geen goede WAF zijn
Bij mij in het tuinhuis. 5 aderige kabel getrokken voor 3 fases.AMDFreak schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:08:
Ik zit ook sterk te denken om een accu aan te schaffen, echter ben ik heel benieuwd waar jullie de accu hebben geplaatst in een rijtjes woning.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Hier staat ie in de houten schuur achteirn de tuin. Daar lag van de vorige eigenaar al een aparte kabel naartoe, waardoor hij in de schuur ook op een eigen groep kan.AMDFreak schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:08:
Het kan daar wel 40 graden worden richting het einde van de middag (als de zon door het glas in de schuurdeur naar binnen begint te schijnen), maar de batterij heeft daar tot nu toe voor zo ver ik kan zien nog geen issues mee gehad. In de winter zou het er wel onder 0 kunnen komen, maar dat komt tegenwoordig nog zo weinig voor, dat ik me daar ook niet direct druk om maak,
Op zolder zou ik an sich geen heel grote problemen mee hebben. Er slaapt hier niemand, alleen de wasmachine, droger en mijn werkkamer/hobbykamer zijn er. Maar er is niet zo gek veel ruimte en hij zou op een bestaande groep komen.
Ik ben, een aantal jaren terug, bij het voorbereiden op de komst van 2 dakdelen aan zonnepanelen met IQ7+ inverters, wel zo snugger geweest om 2 YMVK kabels naar zolder te trekken, 3-aderig, 4mm2. Maar dus niet iets dikker waardoor ik eventueel een onderverdeler zou kunnen plaatsen. Inmiddels is het tracé waarlangs de kabels lopen ook niet meer zo goed bereikbaar en 'vol'

Wat betreft "makkelijk naar buiten rollen als er iets mis gaat", vraag ik me overigens af hoe groot de kans is dat je een eventueel probleem ook daadwerkelijk op tijd zou opmerken om er nog, zonder gevaar voor eigen leven, aan te kunnen sjorren
[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 03-06-2025 13:48 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
En dan gaan we zwijgen over de eigenlijk verplichte AREI keuring bij "substantiele" wijziging van een groep of na zoveel jaar (herkeuren) ... dat doet (bijna) niemand.The_Belgian_GST schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:46:
@Fred-pal zou me verbazen dat je dit al gelezen hebt op officiële website daar er nog geen wetteksten over zijn. Dat is momenteel het probleem. Er zijn ''regels'' opgesteld, tot en met 800watt met digitale meter en aangemelde vaste PV installatie niets van plug in aangeven. Indien er 1 punt niet aangevinkt wel aangeven. Maar die regels zijn niet vastgelegd in de nodige wetteksten en hierover is niet gestemd. Dus.... Momenteel.... Doen we wat we willen eigenlijk ( het probleem is regering, fluvius, synergrid, energieleveranciers, het AREI-FODfinancien, en iedereen heeft er iets over te zeggen maar kan geen beslissingen nemen.
Er wordt aangegeven dat als je boven de 800watt wordt gegaan je niet zomaar een plugin mag gebruiken, maar dat dit door een professionele persoon dient opgezet te worden en dan sowieso verplichte melding ... (whahahaaaa ... )
En men dent sterk aan de wetgeveing aan te passen zodat deze meer naar de huidige realiteit gebracht wordt ...
persoonlijk - als je boven de 800 watt gaat en/of meerdere batterijen gebruikt - best toch even een persoon met verstand raadplegen dat je geen onnodige risicopunten maakt op een groep / de kast / ...
[ Voor 11% gewijzigd door vifra op 03-06-2025 13:58 ]
Er zijn landen waar accu's sterk afgeraden worden om op zolder te plaatsen - en zelfs sterk aangeraden in aangepaste niet brandbare omgeving die bij voorkeur "buiten" en los van de woning is ...AMDFreak schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:08:
Nu gezond verstand - een accu dat eventeel vlam zou maken in een zolder is vragen voor problemen ... als deze nog maar begint te smeulen ga je het niet gezien hebben en dus altijd te laat om het probleem snel op te lossen ... zou ik sowieso vermijden ...
Een ruimte dat snel warm wordt (bvb. een zolder, een tuinhuis, ... ) zou ik ook vermijden - of op zijn minst bekijken dat deze beter verlucht kan worden ...
En plaats een branddetector dicht bij de accu en een correcte brandblusser nabij - die spullen kost niets en zorgen er voor dat je snel kan reageren ...
Die batterijen tegenwoordig hebben intern al wat voorzieningen om de kans op brand te reduceren ... maar kijk wat extra voorzichtigheid kan geen kwaad ...
Situatie bij mij - apparte schuur (stenen) die niet bepaald warm wordt - heeft dikke 3-fase naar dat gebouw en eigen groepenkast om vandaar zonnepanelen - autolader - batterij aan te sturen.
Lekker een branddetector (zo'n ding dat hard biept en er voor zorgt dat alle andere alarmpjes in huis mee biepen en op GSM zegt welke dat het alarm heeft) en heb me een F-500 lithium-ion-accu brandblusser besteld (moet nog geleverd worden) ...
[ Voor 30% gewijzigd door vifra op 03-06-2025 14:11 ]
Door de brandweer bedoel ik dan uiteraard als het echt in brand zou staaneymey schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:45:
[...]
Wat betreft "makkelijk naar buiten rollen als er iets mis gaat", vraag ik me overigens af hoe groot de kans is dat je een eventueel probleem ook daadwerkelijk op tijd zou opmerken om er nog, zonder gevaar voor eigen leven, aan te kunnen sjorren
[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 03-06-2025 14:22 ]
Inderdaad, hier ook gedaan. Schuimblusser, rookmelder en een paar lange brandwerende handschoenen erbij gelegd ook. En ineens ook handig voor potentiële brand elders in huis.vifra schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:02:
[...]
En plaats een branddetector dicht bij de accu en een correcte brandblusser nabij - die spullen kost niets en zorgen er voor dat je snel kan reageren ...
[ Voor 10% gewijzigd door Avenger 2.0 op 03-06-2025 14:23 ]
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.