Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:21
WargamingPlayer schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:33:
[...]
...
Het probleem is dat de panelen leveren met zo een 11KW overschot per dag en soms tegen de 21KW (8 panelen). Maar op een regenachtige dag haal ik soms net 5KW per dag. En in de winter ligt de productie ook heel laag. De panelen liggen op zuid.

Ik ben dus nog steeds op zoek naar de beste methode. Bijvoorbeeld volgooien wanneer de prijs negatief of 0 is. Zelf verbruiken, of verkopen. Er op gokken dat de accu leeg is en niet vol komt de volgende dag. Het is gewoon geen eenvoudig iets.
...
Het probleem van 's zomers te veel opwek probeer ik op te lossen door een deel van de panelen 's avonds uit te schakelen op basis van de verwachte opwek de volgende dag.
Het doel is om opwek aan te passen aan verbruik+opladen.
Zie ook deze post in het modbus topic

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
dannyro schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Ik heb het zojuist eens geprobeerd, en dan gaat de batterij in manual mode en laad dan ook niet meer op. Dat werkt hier niet, anders doe ik wat verkeerd...Time period wel enable zetten.[Afbeelding]
Je stelt het verkeerd in, deze moet je hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSnl1cIF-pakG8BH2e5wXG2ELAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnRj1PDiUa9ObwlB2mE0Ezpy.jpg?f=fotoalbum_large

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
number.lilygo_rs485_marstek_max_charge_power
En
number.lilygo_rs485_marstek_max_discharge_power

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:46
Maarten69 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Je stelt het verkeerd in, deze moet je hebben:
[Afbeelding]
Ik vrees dat dit alleen werkt met modbus. In hm2mqtt gaat dit niet. Bedankt voor de verduidelijking.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:26
dannyro schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:17:
[...]

Ik vrees dat dit alleen werkt met modbus. In hm2mqtt gaat dit niet. Bedankt voor de verduidelijking.
Dan moeten we dit even melden op GitHub, de waardes die in modbus staan, zullen ook wel in MQTT kunnen, mSS een bugje? Zou wel heel handig zijn als het zou werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:43
Bart Bever schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:17:
Ik zou ook graag een tussenstap willen zien van ongeveer 1500W ontladen. Het is voor de app makers toch een eenvoudige stap....?

Bvb, in een simpele setup zou ik deze 1500W instelling kunnen gebruiken om het piekverbruik (BE) langere tijd te reduceren in plaats van op minder dan 2u tijd alle opgeslagen energie erdoor te jagen.
Wasmachine, droogkast, plug in auto met 2000W thuislader, keukenboiler onder de wasbak.....

In al deze gevallen zou dat interessanter zijn op 1500W dan op 800W of 2500W.

In sommige situaties zou je ook alles eerst in de accu duwen om het daarna er terug uit te halen met 2x omvormverlies terwijl op 1500W ik me er weinig hoef van aan te trekken.

Maar ik begrijp dat ieder zijn situatie anders is..

Cheers!
Een efficientere strategie om de piek te beperken zou zijn om boven 2.5kw terug te leveren en onder 2.5kw de accu op te laden (of een iets hogere grens als 2.5kw niet haalbaar zou zijn met capaciteit van batterij).

Volgens mij moet het niet te moeilijk zijn om het B2500 meter project aan te passen zodat 'het verbruik' 2.5kw verlaagd wordt. De batterij denk dat hij aan het regelen is rondom 0, maar in werkelijkheid is ie dan aan het regelen rondom 2.5kw.

Terugverdientijd van je accu is wel lang (batterij zal ook vaak vol zitten en niets doen). Volgens mij verdien je op jaarbasis 45 euro als je je gemiddelde piek 1kw omlaag brengt. Ook werkt deze strategie niet samen met zonnepanelen, maar zou een strategie in de winter kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
Zo heb ik in HA ook een sensor gemaakt , waar ik het laadvermogen van de auto laadpaal aftrek, dan weet de marstek idd niet dat ik aan het laden ben, en geeft hij gewoon het vermogen voor mijn normale verbruikers....
Het laden van de auto krijg ik toch terug betaald door de werkgever, dus wil dan dat de batterijen alleen maar leveren wat ze moeten leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:48
Hometek schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Het probleem van 's zomers te veel opwek probeer ik op te lossen door een deel van de panelen 's avonds uit te schakelen op basis van de verwachte opwek de volgende dag.
Ten eerste het sluipverbruik. Ik heb een NAS, ESX host en wat andere devices staan. Deze verbruiken constant tussen de 65 en 105W met een gemiddelde van afgerond 95W.

Op het moment dat mijn PV niks meer levert, afhankelijk van het seizoen, dan zit ik gemiddeld 12 tot 14 uur zonder PV opbrengst. Uitgaande van 12 uur x 100W is 1200W. Tel daarbij gebruik van TV en andere apparaten gedurende 17:30 tot 23:00 met een gemiddeld verbruik van 300W over een periode van 6,5 uur kom je uit 1950W aan opgenomen vermogen. Totaal dus 3150W. Van een uitgaande dat je 11% in de accu moet houden heb je dus 4500-3150=1.350 over voor het sluipverbruik van de rest van de dag als er geen zon is van je PV. Dus ben je na 1 dag leeg, of anders gezegd, je hebt 1 dag volledig 0 op de meter zonder hele grote verbruikers mee te nemen. Ik draai nu al twee weken zo en dat klopt ook. Alleen pomp ik overdag nu ook nog eens tegen €0,00 zo een 15KWh weg het net op (op een zonnige dag) en 5KWh

Wanneer ik nu kink naar de energieprijzen op het moment dat ik geen PV opbrengst heb (dus 20:00 tot 8:00) dan zijn die heel hoog, En dus 2500W mijn kookapparatuue in pompen kost minder dan het overige gebruik. Dat is dus het sluipverbruik weg shapen met de accu.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Hometek schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Ik kan mijn panelen niet uitschakelen zonder handmatig de vlisotrap naar beneden te doen, zolder op te klimmen, dozen aan de kant te schuiven en de DC schakelaar on te zetten op mijn omvormer. Mijn leverancier wil onder het mom van garantie Modbus niet aanzetten. En de werkschakelaar omzetten is geen goed idee omdat dit de boel kan beschadigen. De enige juiste wijze van PV uitschakelen wanneer de DC zijde actief is, is DC van panelen ontkoppelen (daarom zit er ook een DC schakelaar op met strak veer mechanisme zodat de ontkoppeling snel en vonkvrij kan gebeuren. Daarna zou de omvormer uit gezet kunnen worden. Even AC zijdig de omvormer spanningsloos maken is funest voor de omvormer. Dat gaat 1 keer goed, 2 keer en misschien wel 10 keer, maar er is één keer dat het vonk is en dan kan hij de container in.

Over twee jaar is het anders, dan heb ik de panelen installatie terug verdiend en haal ik het installatie account er af. Heb de instructies vanuit Huawei liggen. Maar tot die tijd…

[ Voor 22% gewijzigd door WargamingPlayer op 31-05-2025 18:50 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-10 09:05
Gely schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:03:
[...]

"als je genoeg PV opwek hebt" Daar zit'm de clou natuurlijk. Ik heb het hierboven al ergens geschreven, ik hou mij voorlopig aan de 1 ~ 1.5 x kWp aan zonne-energie, ik heb 4.6 kWp liggen en ik haal daar daadwerkelijk netjes 4.4 ~ 4.5 kWp uit met 2 kleinere SMA omvormers voor de efficiëntie. De batterij (-en) moet je ook nog eens vol krijgen (en leeg) :)

EDIT: Misschien nog een kleinere batterij van 2.5 kWh maar dat is misschien ook dom gezien het kleine prijsverschil met de 5.12. De zomer zal het antwoord geven ;)
De clou moeten we vooral zoeken in het verbruik, niet in de opwek volgens mij.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:11
Ellroe32 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:14:
[...]

De clou moeten we vooral zoeken in het verbruik, niet in de opwek volgens mij.
Als je het niet opwekt kan je het ook niet verbruiken, niet?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
WargamingPlayer schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:38:
[...]

Ten eerste het sluipverbruik. Ik heb een NAS, ESX host en wat andere devices staan. Deze verbruiken constant tussen de 65 en 105W met een gemiddelde van afgerond 95W.

Op het moment dat mijn PV niks meer levert, afhankelijk van het seizoen, dan zit ik gemiddeld 12 tot 14 uur zonder PV opbrengst. Uitgaande van 12 uur x 100W is 1200W. Tel daarbij gebruik van TV en andere apparaten gedurende 17:30 tot 23:00 met een gemiddeld verbruik van 300W over een periode van 6,5 uur kom je uit 1950W aan opgenomen vermogen. Totaal dus 3150W. Van een uitgaande dat je 11% in de accu moet houden heb je dus 4500-3150=1.350 over voor het sluipverbruik van de rest van de dag als er geen zon is van je PV. Dus ben je na 1 dag leeg, of anders gezegd, je hebt 1 dag volledig 0 op de meter zonder hele grote verbruikers mee te nemen. Ik draai nu al twee weken zo en dat klopt ook. Alleen pomp ik overdag nu ook nog eens tegen €0,00 zo een 15KWh weg het net op (op een zonnige dag) en 5KWh

Wanneer ik nu kink naar de energieprijzen op het moment dat ik geen PV opbrengst heb (dus 20:00 tot 8:00) dan zijn die heel hoog, En dus 2500W mijn kookapparatuue in pompen kost minder dan het overige gebruik. Dat is dus het sluipverbruik weg shapen met de accu.
Bedankt voor de toelichting.
Ik begrijp dat je het ontladen overdag beperkt zodat je met de batterij de nacht door komt.
En in de zomermaanden is dat denk ik een goede strategie als je batterij capaciteit kleiner is dan je verbruik.

Maar koken gebeurt meestal op een moment dat de stroom prijs hoog is, meestal hoger dan gedurende de rest van de nacht (tenzij jullie erg vroeg eten). Is het niet zinvoller om de 'gratis' zonnestroom voor het koken te gebruiken?.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAIUQQmJantt54qeAP1jzeSFfJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPhCMy8bbqCHORyj92KgaPQB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Hometek schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:47:
[...]

Bedankt voor de toelichting.
Ik begrijp dat je het ontladen overdag beperkt zodat je met de batterij de nacht door komt.
En in de zomermaanden is dat denk ik een goede strategie als je batterij capaciteit kleiner is dan je verbruik.

Maar koken gebeurt meestal op een moment dat de stroom prijs hoog is, meestal hoger dan gedurende de rest van de nacht (tenzij jullie erg vroeg eten). Is het niet zinvoller om de 'gratis' zonnestroom voor het koken te gebruiken?.

[Afbeelding]
Hier komen we altijd tussen 17:30 en 18:30. In de zomer is het wel zo heb ik gemerkt dat 800W van MT + PV het verbruik dekt en dan kom ik ook de nacht door. Daarom hoop ik met 2 MT’s wat meer speling te hebben.

Maar we gaan het zien als de tweede er is. Voor mij is het meer duur speelgoed op het moment. Maar had mij verkeken op de missende HA integratie. Niet het aansturen maar het uitlezen. Net zoals ik mijn Huawei via de Cloud uitlees in plaats van modbus.

Overigens wanneer ik een kant en klaar modbus adapter (IP65 want de MT hangt buiten onder afdak) voor 2 tientjes voor de MT kan kopen dan zou ik dat direct doen. Of dat ze Modbus via Wifi in de MT zelf zouden doen. Ik ben van het type: het moet uit de box werken en niet 300 add-on’s installeren om het werkend te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-10 09:05
Gely schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:17:
[...]

Als je het niet opwekt kan je het ook niet verbruiken, niet?
Haha. Ja natuurlijk. Ik was zelf laatst aan het bedenken dat ik op een zonnige dag nog makkelijk 2 extra batterijen kon vullen. Ik kwam echter met 1 batterij al de nacht door. Wat moet je dan met die twee extra batterijen vroeg ik mij af. Stelling is dus niet meer batterijen dan dat je verbruikt. Terugleveren gaat je onvoldoende meer opleveren.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:02:
[...]

Haha. Ja natuurlijk. Ik was zelf laatst aan het bedenken dat ik op een zonnige dag nog makkelijk 2 extra batterijen kon vullen. Ik kwam echter met 1 batterij al de nacht door. Wat moet je dan met die twee extra batterijen vroeg ik mij af. Stelling is dus niet meer batterijen dan dat je verbruikt. Terugleveren gaat je onvoldoende meer opleveren.
Voor de meesten die 5kW panelen hebben liggen en +/- 3500kWh nog van het net nemen is 1 MT van 5.12 kWh voldoende.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
PNARI schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Voor de meesten die 5kW panelen hebben liggen en +/- 3500kWh nog van het net nemen is 1 MT van 5.12 kWh voldoende.
Exact mijn “use case”! ;)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
Hmm, vanavond zag ik HA opeens dat de batterij niets aan het doen was terwijl de zonnepanelen niet meer voldoende opbrengen en de batterij op 94% stond. Hij beweerde dat de verbinding naar de P1-meter er uit lag. Er stonden een aantal updates klaar van zowel P1-meter als de batterij maar dat bracht geen soelaas (die stonden al lang klaar maar aangezien alles zonder problemen al maanden werkt, bleef ik er af). P1-meter wijzigen naar de HomeWizard meter doet ook niets.

Ik kan perfect pingen naar zowel de Marstek P1 als de batterij (antwoord in minder dan 10ms) maar ik zag dat de batterij wel zogezegd maar 1 streepje wifi had. Alles staat binnen 1m van mijn Deco AP waar hij al 5 maanden zonder problemen mee draait maar ik dacht "geen probleem, ik forceer hem voor de zekerheid dat hij naar die AP moet koppelen". Blijkt er een bug te zijn bij Deco dat hij de twee Marstek toestellen als wired ziet dus ik kan geen primair AP zetten |:( Ik vind online veel mensen (al jaren) met hetzelfde probleem maar geen oplossing...

Al een paar keer mijn andere AP's herstart maar de batterij blijft hardvochtig tegen werken :'(

Straks eens heel mijn wifi installatie en marsteks zonder stroom zetten (als ik dat nu doe ga ik problemen krijgen met mijn vrouw en kinderen) en hopen dat het op magische wijze in orde komt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Horla op 31-05-2025 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 06-10 14:31
Leon M schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:58:
[...]
Hmm, had nu een gewone 16A automaat gekocht voor aansluiting achter de 300mA aardlekautomaat.
Dat is volgens mij ook de normale manier om groepen te zekeren.
Niks mis mee.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-09 09:07
Graag hulp bij het sturen van de batterij met home assistant. (HA). via de Lilygo
Hier zie ik iets vreemds / onbegrijpelijks (voor mij).

Als ik in HA de "control mode" op "enable" zet, gaat de "working mode" selectie automatisch naar "anti-feed".
Bij de keuze control mode = enabled, kan ik nu wel de batterij manueel bedienen met de ".Marstek Forcible Charge/Discharge" selectie.
Als ik in HA de control mode op "disable" zet, gaat de working mode naar "manual".

Wie kan me de logica uitleggen?

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Totalen123 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:46:
Graag hulp bij het sturen van de batterij met home assistant. (HA). via de Lilygo
Hier zie ik iets vreemds / onbegrijpelijks (voor mij).

Als ik in HA de "control mode" op "enable" zet, gaat de "working mode" selectie automatisch naar "anti-feed".
Bij de keuze control mode = enabled, kan ik nu wel de batterij manueel bedienen met de ".Marstek Forcible Charge/Discharge" selectie.
Als ik in HA de control mode op "disable" zet, gaat de working mode naar "manual" gaat.

Wie kan me de logica uitleggen?
Voor vragen over Modbus kan je beter hier terecht: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

Mbt de control mode heb ik hier wat getikt: pascallj in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Over wat de verschillende manieren van sturen inhouden heb ik hier wat getikt: pascallj in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-09 09:07
pascallj schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:51:
[...]

Voor vragen over Modbus kan je beter hier terecht: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

Mbt de control mode heb ik hier wat getikt: pascallj in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Over wat de verschillende manieren van sturen inhouden heb ik hier wat getikt: pascallj in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Thanks. Had hier niet aan gedacht. Zal het bestuderen.

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 16:31
Horla schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:25:
Ik kan perfect pingen naar zowel de Marstek P1 als de batterij (antwoord in minder dan 10ms) maar ik zag dat de batterij wel zogezegd maar 1 streepje wifi had. Alles staat binnen 1m van mijn Deco AP waar hij al 5 maanden zonder problemen mee draait maar ik dacht "geen probleem, ik forceer hem voor de zekerheid dat hij naar die AP moet koppelen". Blijkt er een bug te zijn bij Deco dat hij de twee Marstek toestellen als wired ziet dus ik kan geen primair AP zetten |:( Ik vind online veel mensen (al jaren) met hetzelfde probleem maar geen oplossing...
Huh welke Deco heb jij dan? Nog niet eerder van gehoord..
Ik doe precies zoals jij, toewijzen dat de batterij bij het sterkste AP blijft, en dat werkt prima en ziet het gewoon als draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 22:24
WargamingPlayer schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:43:
[...]

Over twee jaar is het anders, dan heb ik de panelen installatie terug verdiend en haal ik het installatie account er af. Heb de instructies vanuit Huawei liggen. Maar tot die tijd…
Hier ook een huawei omvormer hangen. ben anders wel geinteresseerd in die instructies als je het ziet zitten om ze te delen (DM'etje misschien?)

1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:46
PNARI schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Kom ik niet mee toe - 2 is beter dan heb je een beetje reserve. Ben begonnen met 1 maar dan zat ik
's morgens rond 3 à 4 uur al zonder batterij. Ik doe wel alles elektrisch - dus geen chauffage op mazout of gas dus boiler ook elektrisch (warmtepompboiler)

[ Voor 12% gewijzigd door hermlek op 01-06-2025 07:19 ]

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.49 meter Landis&Gyr E360 selectie meter Iskra AM550-P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:46
hermlek schreef op zondag 1 juni 2025 @ 07:17:
[...]

Kom ik niet mee toe - 2 is beter dan heb je een beetje reserve. Ben begonnen met 1 maar dan zat ik
's morgens rond 3 à 4 uur al zonder batterij. Ik doe wel alles elektrisch - dus geen chauffage op mazout of gas dus boiler ook elektrisch (warmtepompboiler)
Hier zelf een warmtepomp met boiler en deze ingesteld om op de middag te verwarmen (als er hopelijk ook zon is). Op slechtere dagen met weinig zon zoals afgelopen week, is de batterij van 11% in de ochtend toch al terug tot 60-80% tegen de middag en kan deze helpen met het boilervat op temperatuur te zetten. Dan verder terug laden en tegen de avond heb ik wel 100% batterij.
Dus misschien niet slecht om wat dingen te herprogrammeren zodat ze niet in de nacht gebeuren maar door de dag als je zon te veel hebt kan ook helpen. Want de aankoop van een tweede batterij deed bij mij de algemene terugverdientijd sterk omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:08

d3x

Vandaag eens testen met terug 1MT. Ik merk bij bewolkte dagen dat beide op laag vermogen zitten te laden en ontladen en volgens mij een pak lager rendement geven. Het is voor mij in voormiddag maar 100-200w overschot. Ik zou het kunnen gaan meten natuurlijk om precies te zijn.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Hier komen we altijd tussen 17:30 en 18:30. In de zomer is het wel zo heb ik gemerkt dat 800W van MT + PV het verbruik dekt en dan kom ik ook de nacht door. Daarom hoop ik met 2 MT’s wat meer speling te hebben.

Maar we gaan het zien als de tweede er is. Voor mij is het meer duur speelgoed op het moment. Maar had mij verkeken op de missende HA integratie. Niet het aansturen maar het uitlezen. Net zoals ik mijn Huawei via de Cloud uitlees in plaats van modbus.

Overigens wanneer ik een kant en klaar modbus adapter (IP65 want de MT hangt buiten onder afdak) voor 2 tientjes voor de MT kan kopen dan zou ik dat direct doen. Of dat ze Modbus via Wifi in de MT zelf zouden doen. Ik ben van het type: het moet uit de box werken en niet 300 add-on’s installeren om het werkend te krijgen.
Uitlezen kan zonder modbus, je hebt 2 add-ons nodig in home assistant. Hm2mqtt en HameRelay

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 18:22
Hmm, vanavond zag ik HA opeens dat de batterij niets aan het doen was terwijl de zonnepanelen niet meer voldoende opbrengen en de batterij op 94% stond. Hij beweerde dat de verbinding naar de P1-meter er uit lag.
Heel opmerkelijk dit, gisteren merk ik identiek hetzelfde. Geen HA enkel de standaard software en de P1 meter van HW. Verbinding tussen batterij en P1 meter was verdwenen. Ik was niet thuis dus heb enkel remote en manueel de lading en ontlading wat geregeld om toch niet teveel in te boeten/verliezen.
P1 meter werkte perfect in de homewizard app, geen onderbreking te merken.
Bij thuiskomst even met de vingers in de (minder wordende) haren naar de batterij gekeken en gestart met een simpele restart van de batterij (5sec power know induwen) en direct terug actief en verbinding met P1 meter.
Wifi is bij batterij 100% en bij P1 meter 50%.
Vraag me echt af wanneer deze bug aangepakt gaat worden. Want nu volg ik de batterij nog zeer nauw op ( nieuw, zeer leuk speelgoed!!!) maar dit gaat waarschijnlijk niet zo blijven.

Bij de installatie had ik hetzelfde probleem als jij vermeld, dan nam de batterij altijd een wifi punt uit ons appartement ( redelijk ver weg, batterij staat in achterliggende garageboxen) met maar 1 streepje ontvangst en wou hij niet verbinden met P1 meter. En er stond een wifi access Point naast dat hij totaal negeerde. Maar ineens werkte het, volle wifi en P1 gevonden. Dus dit heeft zoals hierboven te lezen een week goed gewerkt.

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
ribbe82 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:14:
[...]

Huh welke Deco heb jij dan? Nog niet eerder van gehoord..
Ik doe precies zoals jij, toewijzen dat de batterij bij het sterkste AP blijft, en dat werkt prima en ziet het gewoon als draadloos.
3x x50 en 1x x50 outdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• almerec
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-09 08:48
Besteld!! veel dank voor het regelen van de actie & geven van die enorme korting!
Popel om ermee aan de slag te gaan :-)

NB In de App store geen hits op Duravolt (app) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
d3x schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:12:
Vandaag eens testen met terug 1MT. Ik merk bij bewolkte dagen dat beide op laag vermogen zitten te laden en ontladen en volgens mij een pak lager rendement geven. Het is voor mij in voormiddag maar 100-200w overschot. Ik zou het kunnen gaan meten natuurlijk om precies te zijn.
Goedemorgen,

Dat klopt helemaal.
Het zou bijvoorbeeld handig zijn als je de volgorde van batt laden zelf kunt bepalen of een drempelwaarde kunt instellen wanneer ook de 2 batt wordt geladen.

Voor verbeteringen kun je uiteraard de Feedback gebruiken en daarnaast DEZE lijst.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hmm, vanavond zag ik HA opeens dat de batterij niets aan het doen was terwijl de zonnepanelen niet meer voldoende opbrengen en de batterij op 94% stond. Hij beweerde dat de verbinding naar de P1-meter er uit lag. Er stonden een aantal updates klaar van zowel P1-meter als de batterij maar dat bracht geen soelaas (die stonden al lang klaar maar aangezien alles zonder problemen al maanden werkt, bleef ik er af). P1-meter wijzigen naar de HomeWizard meter doet ook niets.

Al een paar keer mijn andere AP's herstart maar de batterij blijft hardvochtig tegen werken :'(

Straks eens heel mijn wifi installatie en marsteks zonder stroom zetten (als ik dat nu doe ga ik problemen krijgen met mijn vrouw en kinderen) en hopen dat het op magische wijze in orde komt :+
Ik had identieke problemen, maar dan wel vanaf minuut 1 (Unifi mesh netwerk)....wel connectie per apparaat (1 wifi-streepje), maar connectie van MT naar CT was vreselijk instabiel. Ik heb niet de moeite genomen om een subtiele analyse te doen maar heb ze op een eenvoudig 2.4GHz netwerk gezet. Dat loste de problemen op. De wifi chips in dit soort apparaten zijn nou eenmaal erg gevoelig voor 5GHz, 802.11ac, mesh netwerken en/of kpn routers. Jammer dat je het niet kunt oplossen in je deco.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Goedemorgen,

Als het nog niet is opgelost, probeer eens je CT te verwijderen dmv swipen in app en even bij CT stroom eraf en er weer erop en opnw installeren... (losse voeding en p1 loskoppelen voor onderbreking voeding).

Dit hielp bij mij!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-10 16:15
Na 22 dagen (installatie op 9-5) hield mijn Marstek 2,5kw er opeens mee op. De 3 leds (CT, Wifi en BT) waren uit, alleen “Grid” brandde nog. App zei dat geen verbinding mogelijk was.
Vond op dit forum de oplossing: 1) Marstek met groene knop uitzetten 2) de volledige stroom eraf en dan tenminste 5 minuten wachten. Daarna startte alles weer keurig op.
Vroeg mij af of er meerdere forumleden dit weleens meemaken? Stel je bent niet aanwezig (voor langere tijd) dan kan je niet herstarten! Weet de fabrikant/leverancier van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-09 09:03
Avenger 2.0 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:13:
Ah geweldig, ik kreeg vorige week nog bericht van Innovoltus dat het morgen in orde zou zijn, maar nu ook dezelfde email als hierboven gekregen. Vraag mij trouwens af als die 250 batterijen nog maanden gaan blijven liggen (levering is van eind vorig jaar) in hoeverre de batterijen geen beschadiging gaan hebben door te lang stil te staan.

Anyway, als er nog een groepactie komt aan €1499 bestel ik deze daar en laat ik die pre-order vallen.
Of als dit nog vele maanden aansleept stel ik gewoon de aankoop uit tot begin volgend jaar.
Tegen dan zijn de prijzen gezakt, de Marstek hopelijk stabiel of EOL. We zien wel. :+

Misschien dan toch voor een apart topic gaan voordat we hier buiten gegooid worden. :D
Heb je de pre-order uiteindelijk laten vallen?
Was wel een mooie ingang om als klant met hen in contact te treden.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
royduf schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:15:
Na 22 dagen (installatie op 9-5) hield mijn Marstek 2,5kw er opeens mee op. De 3 leds (CT, Wifi en BT) waren uit, alleen “Grid” brandde nog. App zei dat geen verbinding mogelijk was.
Vond op dit forum de oplossing: 1) Marstek met groene knop uitzetten 2) de volledige stroom eraf en dan tenminste 5 minuten wachten. Daarna startte alles weer keurig op.
Vroeg mij af of er meerdere forumleden dit weleens meemaken? Stel je bent niet aanwezig (voor langere tijd) dan kan je niet herstarten! Weet de fabrikant/leverancier van dit probleem?
Goedemorgen,

Ik zou het melden in de feedback dan kunnen ze je batterij even uitlezen en kijken wat het probleem veroorzaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Dolf_Tweakers schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:17:
[...]
Heb je de pre-order uiteindelijk laten vallen?
Was wel een mooie ingang om als klant met hen in contact te treden.
Ja volgens de pre-order voorwaarden verlies ik dan gewoon de €50 en ben ik niet verplicht deze om te ruilen. Nog tijd tot eind dit jaar om te beslissen wat ik doe. Dus hou de optie nog even open (desnoods huidige aan familie geven en toch voor installatie gaan of toch houden en pre-order laten vervallen). Had niet voorzien dat de prijs al zo hard zou dalen, en die €1475 deal was te mooi om te laten liggen :+
Innovoltus was ook niet echt duidelijk op mijn vraag wat ze gaan doen met de EnFluRi sensor en of ze gaan wachten op de wetswijziging van de P1 meter, dus voor hetzelfde kan de installatie pas eind dit jaar gebeuren.

[ Voor 14% gewijzigd door Avenger 2.0 op 01-06-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 18:47

S2S

d3x schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:12:
Als er zon is, is dat niet zo’n probleem toch? Want je doet op dat moment niets waardoor je het wel gebruikt .. het is of opmaken, opslaan of terug leveren . Persoonlijk heb ik liever dat er zonnestroom opgeslagen wordt (ook met iets meer verlies ) voor een later moment.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-10 10:04
almerec schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:52:
Besteld!! veel dank voor het regelen van de actie & geven van die enorme korting!
Popel om ermee aan de slag te gaan :-)

NB In de App store geen hits op Duravolt (app) ?
Klopt. Zoek daarom op Marstek, de maker van de batterij en P1 meter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hapieters
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-10 22:46
Onze Marstek 5.12 kwh accu hebben we nu precies een maand aan het draaien en ik moet zeggen dat het (tot nu toe toch) echt goed en probleemloos werkt.

30 April is de accu ontvangen, mooi volgens afspraak van Duramotion. Het aansluiten ging probleemloos met de HW P1, bij ons echt plug and play. Na aansluiten heb ik enkel nog de v151 opgezet aangezien het warning lampje soms aanging maar verder er niets aan moeten doen. Vanaf 1 mei zijn we beginnen meten met een HW plug met NOM en het resultaat na een maand valt niet tegen. Het resultaat is 129 kwh geladen en 95 kwh ontladen wat resulteert in een RTE van 73.64%. Aangezien ons sluimerverbruik rond de 100 w schommelt vind ik dat helemaal niet slecht. In totaal hebben we in mei maar 12,6 kwh van het net afgenomen
De accu staat op een aparte groep en kan 2500 w ontladen.
De capaciteit van de accu is perfect voor ons. Afgelopen maand is de accu 2 maal in de loop van de nacht leeg geweest, voor de rest van de dagen had ik zo ongeveer tussen de 1 en 2 kwh over s'morgens voor deze weer begon te laden. Een tweede accu zou nog niet veel toegevoegde waarde hebben bij ons. In 2027 zal dat plaatje er waarschijnlijk weer anders uitzien. Dat maar eerst eens afwachten.

Samengevat ben ik tevreden dat ik voor deze accu ben gegaan. De accu van de concurrent die ik oorspronkelijk had gereserveerd heb ik gelukkig geannuleerd. Deze heeft voor hetzelfde geld dubbel zoveel capaciteit, kan met hoger vermogen laden/ontladen, een nood stopcontact en de RTE is niet echt minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:47
Zojuist eindelijk aangedurfd om te updaten van v147 (werkte 6mnd stabiel) naar laatste versies: v151 en bms 220.

Echter sinds de update van 147 naar 149 (eerste tussenstap) blijft de accu in een soort van boot loop. Wel verder kunnen updaten moet ik eggen, en nu lijkt het met langer interval maar heeft nog geen verbinding met ct001 (die gebruik ik) op v112. Herstart van beide geprobeerd en nu maar laten pruttelen maar erg gerust ben ik er niet op.
Ik heb de TS en de gepinde berichten doorgelezen, herstart, 10 min wachten, uurtje laten werken na update etc allemaal laten doen inmiddels.

Heb v1 van 5.12kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
hapieters schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:29:
Onze Marstek 5.12 kwh accu hebben we nu precies een maand aan het draaien en ik moet zeggen dat het (tot nu toe toch) echt goed en probleemloos werkt.

30 April is de accu ontvangen, mooi volgens afspraak van Duramotion. Het aansluiten ging probleemloos met de HW P1, bij ons echt plug and play. Na aansluiten heb ik enkel nog de v151 opgezet aangezien het warning lampje soms aanging maar verder er niets aan moeten doen. Vanaf 1 mei zijn we beginnen meten met een HW plug met NOM en het resultaat na een maand valt niet tegen. Het resultaat is 129 kwh geladen en 95 kwh ontladen wat resulteert in een RTE van 73.64%. Aangezien ons sluimerverbruik rond de 100 w schommelt vind ik dat helemaal niet slecht. In totaal hebben we in mei maar 12,6 kwh van het net afgenomen
De capaciteit van de accu is perfect voor ons. Afgelopen maand is de accu 2 maal in de loop van de nacht leeg geweest, voor de rest van de dagen had ik zo ongeveer tussen de 1 en 2 kwh over s'morgens voor deze weer begon te laden. Een tweede accu zou nog niet veel toegevoegde waarde hebben bij ons. In 2027 zal dat plaatje er waarschijnlijk weer anders uitzien. Dat maar eerst eens afwachten.

Samengevat ben ik tevreden dat ik voor deze accu ben gegaan. De accu van de concurrent die ik oorspronkelijk had gereserveerd heb ik gelukkig geannuleerd. Deze heeft voor hetzelfde geld dubbel zoveel capaciteit, kan met hoger vermogen laden/ontladen, een nood stopcontact en de RTE is niet echt minder.
Helemaal hetzelfde verhaal bij mij. Ook heel tevreden dat ik niet bij de concurrentie heb gekocht. €50 netjes teruggekregen.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
dannyro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Helemaal hetzelfde verhaal bij mij. Ook heel tevreden dat ik niet bij de concurrentie heb gekocht. €50 netjes teruggekregen.
Pre-order bij innovoltus bedoel je of heb je over iets anders bij die €50?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
Avenger 2.0 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Ik denk dat het eerder over HomeWizard gaat waar ik als Vlaming ook lang mijn oog op heb laten vallen...tevergeefs.

[ Voor 7% gewijzigd door Gely op 01-06-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gely schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Ik denk dat het eerder over HomeWizard gaat waar ik als Vlaming ook lang mijn oog op heb laten vallen...tevergeefs.
Ja dat zal het zijn. HomeWizard batterij zal inderdaad niet voor dit jaar meer zijn voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28
Ik heb sinds 28april 2 batterijen in bezit. Zo’n 10 dagen via ct003 en beiden op nom gedraaid maar toen viel 2x de ct003 uit, de batterijen allebei uitgezet omdat ik afwezig was. Sinds donderdag heb ik beide batterijen weer in bedrijf, gekoppeld aan mijn shelly en 1 batterij staat op fase 2 en 1 op fase 3, op fase 2 zit tevens mijn 4,5 kWomvormer en op fase 3 een 1,5kW omvormer. Op fase 1 zitmijn laadpaal een Alfen voor mijn plug-in auto. Voordeel nu is dat ik niet telkens de batterijen op manuel moet zetten als ik ga laden, nadeel is dat de fase2 batterij snachts leeg is en de fase 3 batterij voor de helft. Ik ga deze opstelling een maand testen. Ik heb helaas geen HA maar ga dit aanschaffen maar ik hoop dat de app uitgebreid wordt zodat ik beide accu’s op de ct003 kan aansluiten en mijn auto kan opladen en dat dit dan niet vanuit de batterijen plaats vindt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Gely schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:38:
[...]

Inderdaad, over de HW PIB. En die wachttijden, en zo als ik nu lees op FB zijn er toch ook wel wat problemen met deze PIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:23
Is het mogelijk om de batterij vanop afstand, via de app af te zetten? Zie dit niet staan in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meonline schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:51:
Is het mogelijk om de batterij vanop afstand, via de app af te zetten? Zie dit niet staan in de app.
Helemaal afschakelen niet wel in stand by

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hapieters
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-10 22:46
Avenger 2.0 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Ik bedoelde de HW batterij. € 50,- heb ik ook netjes terug gekregen na annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:39
Ik merk dat de interne temp sensor van de gen 2 accu een stuk lagere temp meet dan de gen 1.
44 tegen 51 met ~ zelfde start % soc met laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Maxwp schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:35:
Ik merk dat de interne temp sensor van de gen 2 accu een stuk lagere temp meet dan de gen 1.
Misschien toch redelijk wat wijzigingen gebeurd aan de inverter of afvoer van hitte ervan dan? Vraag mij ook af of dit bij v3 niet terug omhoog gaat gaan gezien kleiner formaat en beperkte heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
Wat is de hoogte van de Revisie 2 accu inclusief wielen? Ik zie wel maten op de internet, maar daar staat ook dat er een muurbeugel bij zit dus dat is dus waarschijnlijk Revisie 1.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Laatst online: 20:23
Waar dient deze kabel eigenlijk voor?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpnNcXhRezSStwR8mlQNJnSY7kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fUCjHgYfLgCi1MblSyDyrY4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:00
Meonline schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:55:
Waar dient deze kabel eigenlijk voor?[Afbeelding]
Voor de modbus.. kan je bv een lilygo aan hangen en esphome voor Home Assistant

(Zie andere topic over Marstek en modbus)

[ Voor 4% gewijzigd door badnews.nl op 01-06-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toine80
  • Laatst online: 16-08 08:31
Het spijt me dat ik de vraag hier moet stellen, maar ik vind nergens een duidelijke uitleg.

Sinds deze ochtend leest mijn CT003-meter de drie fasen niet meer. Alle waarden staan op 0, wat uiteraard invloed heeft op het laden in de 'nom'-optie.

Wat heb ik al geprobeerd:

De meter afgekoppeld gedurende 10 seconden. Nadien werkte het even, en werden de drie fasen correct weergegeven.
Na een tijdje vielen ze echter opnieuw terug naar 0.

Een factory reset uitgevoerd.

De verbindingen gecontroleerd. Alles lijkt goed aangesloten, en de wifi in de garage is sterk.

Huidige situatie:

De laadmodus staat nu op manueel, daarmee laad ik momenteel met 1694 Watt.

Meestal zie ik alleen waarden op fase 1 en 3 — dat is niet ideaal, maar zou toch geen invloed mogen hebben op de uitlezing?

De zonnepanelen leveren correct stroom, dus daar lijkt het probleem niet te zitten.

Vraag: Waar zou dit probleem aan kunnen liggen, zeker na 8 dagen zonder problemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awux16YOVKOd8urAb3Vvd8enezM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BbV1BSasMITKPGlzhMXpcPHl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door toine80 op 01-06-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
toine80 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:02:
Het spijt me dat ik de vraag hier moet stellen, maar ik vind nergens een duidelijke uitleg.

Sinds deze ochtend leest mijn CT003-meter de drie fasen niet meer. Alle waarden staan op 0, wat uiteraard invloed heeft op het laden in de 'nom'-optie.

Wat heb ik al geprobeerd:

De meter afgekoppeld gedurende 10 seconden. Nadien werkte het even, en werden de drie fasen correct weergegeven.
Na een tijdje vielen ze echter opnieuw terug naar 0.

Een factory reset uitgevoerd.

De verbindingen gecontroleerd. Alles lijkt goed aangesloten, en de wifi in de garage is sterk.

Huidige situatie:

De laadmodus staat nu op manueel, daarmee laad ik momenteel met 1694 Watt.

Meestal zie ik alleen waarden op fase 1 en 3 — dat is niet ideaal, maar zou toch geen invloed mogen hebben op de uitlezing?

De zonnepanelen leveren correct stroom, dus daar lijkt het probleem niet te zitten.

Vraag: Waar zou dit probleem aan kunnen liggen, zeker na 8 dagen zonder problemen?

[Afbeelding]
Welke firmware heeft de CT003?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eatme schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:54:
Wat is de hoogte van de Revisie 2 accu inclusief wielen? Ik zie wel maten op de internet, maar daar staat ook dat er een muurbeugel bij zit dus dat is dus waarschijnlijk Revisie 1.
Hoogte inclusief wielen is 71cm

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toine80
De laatste V1.6.35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toine80
DSSW schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Welke firmware heeft de CT003?
De laatste V1.6.35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessy007
  • Laatst online: 23:05
Beste meden tweekers

Ik heb een vraag ik ben nu al een tijdje dit topic aan het volgen maar ik kom niet aan een antwoord van mijn vraag,

Ik heb van verschillende bronnen gehoord dat de marstek 5.12kw slecht reageert als er meerderen zijn aangesloten dat de eene laad en de anderen ontlaad.
Is dit ook met een 3 fasen systeem? ik wil graag 3x 5.12kw aansluiten op elke fasen 1 marstek5.12kwh
Werkt dit goed? Heeft er iemand ervaring mee? Als het niet goed werkt zijn er dan oplossingen voor. Laat het me weten alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is de versie van de app, je moet de apparaat versie bekijken, V115 of V114 of lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Eastman schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Uitlezen kan zonder modbus, je hebt 2 add-ons nodig in home assistant. Hm2mqtt en HameRelay
Ik heb MQTT niet draaien in HA, is dat nodig of kan het ook zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jessy007 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:19:
Beste meden tweekers

Ik heb een vraag ik ben nu al een tijdje dit topic aan het volgen maar ik kom niet aan een antwoord van mijn vraag,

Ik heb van verschillende bronnen gehoord dat de marstek 5.12kw slecht reageert als er meerderen zijn aangesloten dat de eene laad en de anderen ontlaad.
Is dit ook met een 3 fasen systeem? ik wil graag 3x 5.12kw aansluiten op elke fasen 1 marstek5.12kwh
Werkt dit goed? Heeft er iemand ervaring mee? Als het niet goed werkt zijn er dan oplossingen voor. Laat het me weten alvast bedankt.
Hoi ik draai al meer dan een maand op wat jij van plan bent.
3 x MT5.12, op elke fase 1 met CT003 versie 115 en NOM som van de 3 fasen.

Geen problemen meer sinds versie V115 (vroegere versies gaven problemen met mij digitale meter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8YGZO8Ig4JM59zs_z3q2qoQO_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHsKEhb97nQE81bCtL4HcN7w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VJADduc6zUarY_NkpOxC9h7PP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nL5aOzDHsN5Hg7AWyq8m1cHS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
WargamingPlayer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Ik heb MQTT niet draaien in HA, is dat nodig of kan het ook zonder?
Alles hangt af wat de bedoeling is. Je kan gewoon draaien zonder HA maar als je meer monitoring wilt dan verschaft een MQTT vebinding via HA meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toine80
DSSW schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Dat is de versie van de app, je moet de apparaat versie bekijken, V115 of V114 of lager
De V114 dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CT003 eens 5 min zonder spanning zetten en terug aan.
Alles op apart AP?
Probleem melden via de feedback app
Eventueel V115 opvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Maxwp schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:35:
Ik heb een V2 en heb de temp nog niet boven de 35° weten gaan. Staat in mijn goed geïsoleerd tuinhuis. Nu is het daar 23° en de Marstek geeft 28°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toine80
DSSW schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:47:
[...]

CT003 eens 5 min zonder spanning zetten en terug aan.
Alles op apart AP?
Probleem melden via de feedback app
Eventueel V115 opvragen
Bedankt al voor de feedback, misschien moet ik dat aparte AP toch eens proberen, tips waar een how-to uitleg te vinden is?
Maar -denk even mee met mij- als de ct003 geen waardes leest dan maakt een AP toch geen verschil?

Het opnieuw opstarten geeft helaas geen beterschap 🤔

[ Voor 10% gewijzigd door toine80 op 01-06-2025 15:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
Had de vraag al eerder gesteld maar geen reactie. Daarom nog maar een keer:

Is er ook iemand die 2x de Venus E heeft (en CT003), en dan 1 accu op AI mode en 1 accu op AUTO draait?
Gaat dat goed of gaat de Accu die op AUTO staat dan bijspringen tijdens het laden van de AI accu?

Deze combinatie lijkt mij handig om in de winter zonder zon altijd 1 accu vol te krijgen (die op AI staat) icm dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessy007
  • Laatst online: 23:05
DSSW
HEB je de shelly pro ook via. Marstek op een manier gekoppeld? Of is dit niet nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jessy007 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:02:
DSSW
HEB je de shelly pro ook via. Marstek op een manier gekoppeld? Of is dit niet nodig
Ik heb de shelly pro geinstalleerd en gebruikt in februari toen er nog veel problemen waren met de CT003.
Nu meer dan een maand sinds de CT003 goed werkt met 3 batterijen in NOM (V115) gebruik ik de shelly niet meer en draai ik op de CT003.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 18:47

S2S

sjoerd74 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:56:
Had de vraag al eerder gesteld maar geen reactie. Daarom nog maar een keer:

Is er ook iemand die 2x de Venus E heeft (en CT003), en dan 1 accu op AI mode en 1 accu op AUTO draait?
Gaat dat goed of gaat de Accu die op AUTO staat dan bijspringen tijdens het laden van de AI accu?

Deze combinatie lijkt mij handig om in de winter zonder zon altijd 1 accu vol te krijgen (die op AI staat) icm dynamisch contract.
Op een bewolkte dag deze week wil ik het wel eens uitproberen.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
S2S schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:40:
[...]

Op een bewolkte dag deze week wil ik het wel eens uitproberen.
Zou ik zeer waarderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@toine80 heb je de meter voorzien van zijn eigen USB C voeding? Gebruik je een splitter?

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Gely schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:32:
[...]

Alles hangt af wat de bedoeling is. Je kan gewoon draaien zonder HA maar als je meer monitoring wilt dan verschaft een MQTT vebinding via HA meer opties.
En de App blijft gewoon werken? Want dat maakt het interessant 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
WargamingPlayer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:36:
[...]

En de App blijft gewoon werken? Want dat maakt het interessant 🤔
Jawel, de App blijft gewoon werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred-pal
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:29
Hallo, graag zou ik jullie advies willen vragen:
Ik heb geen zonnepanelen en momenteel 1 Marstek batterij 5 kWh en een dynamisch energiecontract.
Ik zou dit evt nog willen combineren met een stekkerzonnepaneel van 400 W en dan de batterij ook te laten ontladen op 400 W aangezien ik maar 800 W op het net mag zetten. In de winter zou ik het zonnepaneel evt kunnen uitzetten.
Ik vraag me dus of deze combinatie voordeliger is dan enkel de batterij te ontladen op 800W. (Laden op negatieve/goedkope prijzen - ontladen op de dure prijzen)
Ik ben benieuwd naar jullie mening waarvoor dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:39
Meonline schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:55:
Waar dient deze kabel eigenlijk voor?[Afbeelding]
Heb je niks aan mag je gratis naar mij sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Fred-pal schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:35:
Ik heb geen zonnepanelen en momenteel 1 Marstek batterij 5 kWh en een dynamisch energiecontract.
Ik zou dit evt nog willen combineren met een stekkerzonnepaneel van 400 W en dan de batterij ook te laten ontladen op 400 W aangezien ik maar 800 W op het net mag zetten. In de winter zou ik het zonnepaneel evt kunnen uitzetten.
Ik vraag me dus of deze combinatie voordeliger is dan enkel de batterij te ontladen op 800W. (Laden op negatieve/goedkope prijzen - ontladen op de dure prijzen)
Het toevoegen van een zonnepaneel lijkt mij zeker voordelig.
Als het zonnepaneel op een andere groep is aangesloten mag de batterij gewoon met 800W ontladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
hapieters schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:29:

Mijn gegevens voor mei (2 deels 3 accu's): 292kWh geladen en 248kWh ontladen met een RTE van ca 85%.

Het voordeel is dat mijn 'sluimerverbruik' rond 500W is.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hometek schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Het toevoegen van een zonnepaneel lijkt mij zeker voordelig.
Als het zonnepaneel op een andere groep is aangesloten mag de batterij gewoon met 800W ontladen.
@Fred-pal , sowieso kan je de teruglevering niet op 400W zetten, alleen 800W of 2500W. Dus een andere groep nemen is noodzakelijk (en mag dus gewoon).

Edit: in manual mode kan je wel je vermogen kiezen, maar dat werkt weer niet zo goed met dynamische prijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door KabouterSuper op 01-06-2025 21:55 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toine80
The_Belgian_GST schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:15:
@toine80 heb je de meter voorzien van zijn eigen USB C voeding? Gebruik je een splitter?
De meter heeft inderdaad zijn eigen voeding, deze werd meegeleverd.
Ik heb wel de indruk dat deze ook stroom krijgt via de P1 poort dus of het nou echt noodzakelijk is??

Ik gebruik geen splitter, rechtstreeks van de ct003 naar de P1 poort in de digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
toine80 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:48:
[...]
Ik heb wel de indruk dat deze ook stroom krijgt via de P1 poort dus of het nou echt noodzakelijk is??

Ik gebruik geen splitter, rechtstreeks van de ct003 naar de P1 poort in de digitale meter.
Heb die vraag paar dagen geleden ook gevraagd en sommige zeggen van niet en anderen van wel (omdat je anders problemen krijgt met stabiliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Avenger 2.0 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Heb die vraag paar dagen geleden ook gevraagd en sommige zeggen van niet en anderen van wel (omdat je anders problemen krijgt met stabiliteit).
Het is een kwestie van proberen. Ik heb mijn CT003 achter een Chargee P1 meter zitten. Dus in serie met de Chargee en hij werkt zonder problemen ZONDER de meegeleverde USB voeding. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo is. Kwestie van testen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 25-09 13:14

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Toch eens je deco goed nakijken op instellingen. Ik heb 2 accu’s en 1 ct003 en het draait al 1 maand 24/7 stabiel. Zelf na herstart van 1 accu vinden ze elkaar weer. En gewoon op een plat wifi netwerk met 2,4 en 5ghz actief. Mijn netwerk bestaat uit 3 deco be25 units die bedraad zijn. Wel in dhcp ipnummers vast gezet.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3anoG
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:59
Hi. Info die ik niet onmiddellijk terug vond. Werkt de standaard p1 meter snel genoeg? Of beter de p1 meter van vb hw? Het zou zonde zijn dat de marstek venus pas aanslaat als mijn waterpomp (toilet) al terug gestopt is met verbruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
A3anoG schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:45:
Hi. Info die ik niet onmiddellijk terug vond. Werkt de standaard p1 meter snel genoeg? Of beter de p1 meter van vb hw? Het zou zonde zijn dat de marstek venus pas aanslaat als mijn waterpomp (toilet) al terug gestopt is met verbruiken.
De Marstek P1 meter is snel genoeg als je digitale meter 1x per seconde data uitgeeft. Oudere types doen dat slechts elke 10 seconden.
De Marstek EMS in de batterij zelf lijkt de meest beperkende factor, reactietijd van het systeem als geheel is 5-6 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
A3anoG schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:45:
De snelheid van reageren hangt ook af van je type digitale DNB meter. Als deze maar om de 5seconden signaal geeft heb je een log systeem.
Ik heb geen weet dat de P1 meter hierin echt invloed heeft, de P1 van marstek en HW zijn voor zover ik lees beide hetzelfde qua snelheid.
En let een beetje op met je verwachtingen.
Je gaat nooit volledig 0 op de meter krijgen, smorgens gaat het koffie apparaat hier ook aan met als gevolg een bumpje van 150-200watt van enkele seconden dat de batterij niet opvangt.
Ook heb je soms een bumpje als de batterij aan het laden is met beperkt vermogen en er dan een verbruiker stroom vraagt ( omschakeling laden ontladen vraagt een goede seconde, niets alarmerend)
En wat verbruikt die waterpomp? Gaat toch ook niet het merendeel van je verbruik zijn mag ik verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Hier verbruikt dat een 800W de waterpomp. Maar uiteindelijk maakt dat weinig uit op totaalverbruik. Heb je uiteindelijk ook bij laden van zonnestroom, even een wolk en als hij reageert is de zon soms al terug :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eve182
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-08 15:18
Hoi
Net ook een 5kwh besteld met de kortingscode. Merci aan degenen die het geregeld hebben.
Zijn er al veel Belgen die deze thuis gebruiken?

Nog een vraagje: om het reële 'nut' van de batterij te meten, is het dan zinvol op een smartplug die energie verbruik meet er tussen te zetten?

Groeten,
Yves

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dannyro
Eve182 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:14:
Hoi
Net ook een 5kwh besteld met de kortingscode. Merci aan degenen die het geregeld hebben.

Nog een vraagje: om het reële 'nut' van de batterij te meten, is het dan zinvol op een smartplug die energie verbruik meet er tussen te zetten?

Groeten,
Yves
Ja hoor, ook Vlaming hier. Ik heb een nieuwe HW socket , wel schakelslot uitgeschakeld, waar de PIB inzit. Zo zie ik de batterij ook in de Howe Wizard grafieken. Ook in Home assistant kan ik alles mooi opvolgen. RTE ligt ong gelijk, gemeten met de socket en de Marstek waarden. Werk beter dan ik voor mogelijk had gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0

Werkt perfect 8) Smartplug is niet echt nodig, maar als je andere zaken van HomeWizard hebt is dat wel handig om stopcontact als 'batterij' mee te integreren in dit systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
toine80 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Goedemorgen,

Het vermogen van een DM op de P1 poort is per DM merk/type verschillend.

Mijn advies is heel simpel;

Bij het eerste gebruik sluit alles aan. Als dit 2 weken stabiel werkt dan kun je overwegen de losse voeding niet te gebruiken. Het kan dan wel zijn dat na een stroom onderbreking de CT003 niet meer opstart omdat daarvoor tijdelijk meer vermogen nodig is.

PS ik snap het bezwaar niet om een losse voeding te gebruiken? Ik gebruik zelf een usb-blok met 4 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eve182
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-08 15:18
Merci aan de reacties.

Ik heb Home Wizard P1 meter, en home assistant draait hier ook waar ik al enkele grotere verbruikers meet met zo een smart plug (niet van HW, ande merk over MQTT).

Kan de batterij makkelijk in HA toegevoegd worden, of is zo een Smart Plug dan makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Eve182 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:44:
Kan de batterij makkelijk in HA toegevoegd worden, of is zo een Smart Plug dan makkelijker?
Via modbus is er in ander draadje hier mogelijkheid om te bedienen met HA. Via MQTT is ook vanalles mogelijk. Geen smartplug nodig als je HA hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:47
Fred-pal schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:35:
een batterij om enkel op dynamisch tarief te werken - dan vermoed ik dat je dit doet om financieel voordeel te halen. Dat zal toch een moeilijke worden dan ...

Dus best ook zonnepanelen erbij - en dan is een 400W paneel wat mager ...

Het nut zit vooral in gebruik van zonneenergie die je opslaat en dan zelf gebruikt (wat je bespaart aan pak 30 cent per kWh) en niet verkoopt aan een paar cent (pak 5 cent of zelfs betalen aan paar cent als de tarieven negatief staan in dynamisch contract) per kWh ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:47
Heinemancp schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:57:
Zojuist eindelijk aangedurfd om te updaten van v147 (werkte 6mnd stabiel) naar laatste versies: v151 en bms 220.

Echter sinds de update van 147 naar 149 (eerste tussenstap) blijft de accu in een soort van boot loop. Wel verder kunnen updaten moet ik eggen, en nu lijkt het met langer interval maar heeft nog geen verbinding met ct001 (die gebruik ik) op v112. Herstart van beide geprobeerd en nu maar laten pruttelen maar erg gerust ben ik er niet op.
Ik heb de TS en de gepinde berichten doorgelezen, herstart, 10 min wachten, uurtje laten werken na update etc allemaal laten doen inmiddels.

Heb v1 van 5.12kwh
Net ct003 geïnstalleerd, werkte binnen 2 minuten met nieuwste de op batterij.
De verbinding / config tussen batterij en ct001 kwam niet tot stand. Alsof ze elkaar niet meer konden vinden. Gelukkig had ik alles al voorbereid voor de P1 aansluiting, dus ombouwen was fluitje van een cent. Config werkte direct, P1 waarden werden herkend en komen overeen met meter.

Batterij en ct003 nu op nieuwste Fw.
Hopelijk is hiermee het laden/ontladen (met bijbehorende klikkende relais) afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
DePrutser schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:30:
[...]

Toch eens je deco goed nakijken op instellingen. Ik heb 2 accu’s en 1 ct003 en het draait al 1 maand 24/7 stabiel. Zelf na herstart van 1 accu vinden ze elkaar weer. En gewoon op een plat wifi netwerk met 2,4 en 5ghz actief. Mijn netwerk bestaat uit 3 deco be25 units die bedraad zijn. Wel in dhcp ipnummers vast gezet.
Ik draai(de) zelf al vijf maand zonder problemen ;) (ik was één van de eerste mensen op dit forum met de batterij). Ik kan kijken naar mijn Deco zo veel ik wil, als dat spel denkt dat mijn batterij bekabeld aangesloten is, kan ik niet veel doen 8)7 .

De 1.6.7 update die sinds een paar dagen online is, kan ik niet installeren. Dit omdat er volgens de app geen update is (ook al staat op de website wel een nieuwere versie) en omdat ik verschillende hardware versies van de x50 in omloop heb. Je kan er niet voor kiezen de hoofdunit enkel up te daten, hij wil dan alle x50's in het netwerk doen en aangezien die een andere hardwareversie hebben (waarvoor de 1.6.7 firmware update niet bestaat), faalt hij.

Het is inderdaad quasi zeker een Deco probleem maar alleen als er een software engineer van tp-link naar kijkt en de twee bugs in hun systeem oplost, kan ik er iets aan doen. Het gezegde "goedkoop is duurkoop" is hier van toepassing :+

Het legt wel nog eens de vinger op de wonde hoe gevoelig de wifi is op zowel batterij als P1-meter. Ook al neemt hij een verdere antenne, met een ping onder de 10 ms zou ik in mijn professionele leven altijd blij zijn en geen problemen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Hoi

Groeten,
Yves
Hier ook een fiere Vlaming met MT batterij, en draait hier nu een week. Ik heb een KWH meter toegevoegd aan het stopcontact van de batterij. om het overzichtelijk te houden in homewizard.
Want het viel me op dat we veel meer verbruiken door de batterij en dit dan een vertekend beeld geeft in bvb de app van de energie leverancier ( meer eigen verbruik bedoel ik dan he, omdat we nu bvb ook de wagen laden met de batterij als buffer) en je met homewizard toch een totaalbeeld krijg van je verbruiken.

succes :P

Pagina: 1 ... 171 ... 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.