Zolang modbus protocol ook niet aangepast wordt in toekomstige firmware uiteraardGhust schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:36:
Als je die lilygo koppelt via RS heb je alle lokale sturing die je wil, toch?
Even een adviesvraag: ik krijg vrijdag mijn Marstek 5,12 kWh met de CT003 meter. Ik heb een vast contract en wil vooral NOM houden en gebruik eigen zonne-opwek maximaliseren.
Ik wil in eerste instantie wat ervaring opdoen met een thuisbatterij en in tweede instantie misschien wat meer gaan sturen. Maar ik ben voorstander van Keep It Simpel en zie een thuisaccu vooral als uitgestelde zonne-energie. Dus ik wil zo weinig mogelijk componenten en afhankelijkheden en neem de RTE voor lief als bv een deel bv op gaat aan mijn WPB of EV. Ik heb een P1 meter en gebruik Home Assistant vooral voor monitoring WP, WPB, EV, zonnepanelen, enz.
Vanuit de KIS gedachte, wat is jullie advies om in eerste instantie de Marstek mee te koppelen: met de P1 meter (omdat ik deze al heb lijkt mij dit het makkelijkst maar werkt dit 100%?), B2500 simulatie op HA (vergroot de afhankelijkheid van HA dus lijkt mij niet) of met de CT003 (P1 splitter en CT003 is toch weer een extra ding maar misschien staat er een belangrijk voordeel tegenover)?
Ik wil in eerste instantie wat ervaring opdoen met een thuisbatterij en in tweede instantie misschien wat meer gaan sturen. Maar ik ben voorstander van Keep It Simpel en zie een thuisaccu vooral als uitgestelde zonne-energie. Dus ik wil zo weinig mogelijk componenten en afhankelijkheden en neem de RTE voor lief als bv een deel bv op gaat aan mijn WPB of EV. Ik heb een P1 meter en gebruik Home Assistant vooral voor monitoring WP, WPB, EV, zonnepanelen, enz.
Vanuit de KIS gedachte, wat is jullie advies om in eerste instantie de Marstek mee te koppelen: met de P1 meter (omdat ik deze al heb lijkt mij dit het makkelijkst maar werkt dit 100%?), B2500 simulatie op HA (vergroot de afhankelijkheid van HA dus lijkt mij niet) of met de CT003 (P1 splitter en CT003 is toch weer een extra ding maar misschien staat er een belangrijk voordeel tegenover)?
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Met jouw situatie zie ik absoluut geen voordeel in B2500 simulatie, dus die zou ik al afstrepen voor nu.Flesym schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:52:
Even een adviesvraag: ik krijg vrijdag mijn Marstek 5,12 kWh met de CT003 meter. Ik heb een vast contract en wil vooral NOM houden en gebruik eigen zonne-opwek maximaliseren.
Welke P1 meter heb je? Is die compatibel met het Marstek ecosysteem? HW P1 bijvoorbeeld? Dan zou ik die proberen te gebruiken. Bij gebruik van 1 batterij heeft dat geen nadelen.
Is je meter niet compatibel (zie TS) dan gewoon een splitter nemen en de CT003 proberen.
Inderdaad HW P1pascallj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:55:
[...]
Met jouw situatie zie ik absoluut geen voordeel in B2500 simulatie, dus die zou ik al afstrepen voor nu.
Welke P1 meter heb je? Is die compatibel met het Marstek ecosysteem? HW P1 bijvoorbeeld? Dan zou ik die proberen te gebruiken. Bij gebruik van 1 batterij heeft dat geen nadelen.
Is je meter niet compatibel (zie TS) dan gewoon een splitter nemen en de CT003 proberen.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Beste panelleden,
Weten jullie of de Marstek Venus E 2.0 aan de Demand Control Code?
Hier moet hij aan voldoen om aan te kunnen melden bij Energieleveren.nl.
Heeft iemand dit onderzocht?
Gr., Dick
Gr., Dick
Buiten het feit dat ze en de naam (Demand Connection Code) en de afkorting (DCC) fout hebben, lijkt dit vooral bedoeld voor grote installaties. Buiten dat vind je er vrij weinig over. Ik zou mij er niet druk om maken.Scorpio1953 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:31:
Beste panelleden,
Gr., Dick
Ik merk net dat de app aangeeft dat er een nieuwe firmware beschikbaar is ( niet thuis, dus niet te installeren zonder bluetooth connectie!)
Momenteel draai ik de V151.
Iemand al geupdate?
Iemand al een changelog gezien?
Hmmmmm.... Na de shitshow ( die zeer snel gefixt werd!) met de app update de vorige keer toch een beetje twijfelachtig of ik direct overga tot installatie
Iemand al geupdate?
Hmmmmm.... Na de shitshow ( die zeer snel gefixt werd!) met de app update de vorige keer toch een beetje twijfelachtig of ik direct overga tot installatie
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Als het v153 is, en je gebruikt MQTT, niet installeren. Het maakt MQTT integratie van derde partijen onbruikbaar.The_Belgian_GST schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:48:
Ik merk net dat de app aangeeft dat er een nieuwe firmware beschikbaar is ( niet thuis, dus niet te installeren zonder bluetooth connectie!)
Iemand al geupdate?
Hier nog niets nieuws in elk geval (app, firmware, comm update)
Iemand die een goede BC01 to Schuco kabel van 5m kan aanraden? Ik heb steeds de vrees dat als ik iets op amazon bestel, ik dan gewoon met een minderwaardig AliExpress-kabeltje te maken heb. 3G2.5, al volstaat 3G1.5 theoretisch ook.
[ Voor 3% gewijzigd door sibrandstaessen op 11-06-2025 13:08 ]
Even over huis gegaan om te checken.
Nieuwe firmware is idd 153.213.0.0
Met de volgende verbetering: (zie foto )
*Edit* toch maar de update uitgevoerd, wat beschreven staat is ook daadwerkelijk, batterij was vol, 100%, na de update staat ze nu op 94%.
Dus ik heb de afgelopen weken geen gebruik kunnen maken van 6%? Als we dit bij elke update krijgen mogen ze er van mij wekelijks mee afkomen
*Edit* toch maar de update uitgevoerd, wat beschreven staat is ook daadwerkelijk, batterij was vol, 100%, na de update staat ze nu op 94%.
Dus ik heb de afgelopen weken geen gebruik kunnen maken van 6%? Als we dit bij elke update krijgen mogen ze er van mij wekelijks mee afkomen
/f/image/4LVu16K2AIGd4X1E8K7GbENg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door The_Belgian_GST op 11-06-2025 13:17 ]
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
zaterdag heb ik 2 MT Venus 5,12kWh accu's geleverd gekregen. Wegens wifi problemen heb ik deze vandaag pas volledig kunnen installeren en koppelen met de CT003. 1 accu is vol maar de andere staat op 10% en wil nu niet meer laden, ook niet in de manuele stand op 500W (zoals hier ergens aangegeven werd). Het rode WARN lampje brandt voor ongeveer 1 minuut en gaat dan een paar seconden uit en herhaalt zich zo. De batterijindicator knippert langzaam van links naar rechts maar gaat niet verder dan ongeveer 3cm.sdh1981 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:28:
Vandaag is de Marstek (duravolt) bezorgd. Bij het aansluiten merkte ik snel dat de rode warn ging branden. App geïnstalleerd de originele P1 meter eraan maar warn blijft actief. Alles gereset en nogmaals geprobeerd na een half uurtje.
Ondertussen heb ik duravolt al gebeld en deze moesten mijn serienummer hebben voor remote diagnose.
Vanavond heb ik het nogmaals geprobeerd maar hij probeerd te laden (SOC 9%) en dan zie je 30-50W en hoor je een klik en met de rode warn meld zich weer.
Het is balen dat je na 2 weken wachten de Marstek niet werkt ..
Iemand een idee wat het kan zijn?
Heeft nog iemand dit meegemaakt?
:strip_exif()/f/image/2ukVI2sRT8Fo1PSY2SIuhtBq.jpg?f=fotoalbum_large)
2x Marstek Venus 5,12kWh V151 / HWP1 - CT300 V114 / 5320Wp zonnepanelen
kijk even in de TS omtrent SOC drift en volledig offline reset procedure.muiske schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:17:
[...]
zaterdag heb ik 2 MT Venus 5,12kWh accu's geleverd gekregen. Wegens wifi problemen heb ik deze vandaag pas volledig kunnen installeren en koppelen met de CT003. 1 accu is vol maar de andere staat op 10% en wil nu niet meer laden, ook niet in de manuele stand op 500W (zoals hier ergens aangegeven werd). Het rode WARN lampje brandt voor ongeveer 1 minuut en gaat dan een paar seconden uit en herhaalt zich zo. De batterijindicator knippert langzaam van links naar rechts maar gaat niet verder dan ongeveer 3cm.
[Afbeelding]
als dat niet helpt, online probleem melden.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Oh hebben ze deze BMS nu naar iedereen uitgerold?! Deze had ik al in bèta maar is echt dramatisch! Je krijgt er wat capaciteit bij, maar de batterijen worden naar mijn idee nu veel te ver ontladen!The_Belgian_GST schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:11:
Even over huis gegaan om te checken.
Dus ik heb de afgelopen weken geen gebruik kunnen maken van 6%? Als we dit bij elke update krijgen mogen ze er van mij wekelijks mee afkomen![]()
[Afbeelding]
Als de batterijen leeg zijn, krijg ik na een paar uur al errors en na een tijdje wordt er zelfs geforceerd bijgeladen omdat het voltage zo laag is. Ook klopt er niets meer van de SOC en de ze hebben de decimalen van de Modbus temperaturen 1 plek opgeschoven!
Ik zou niemand aanraden te upgraden naar dit BMS!
Ik heb hem gisteren pas icm 153 gekregen, dus nog even kijken hoe hij daarop reageert, maar met 151 was dit niet best.
Even wat plaatjes toegevoegd ter context. Let goed op de SOC die voor een half uur op 15 procent blijft hangen. Dit is al dagen zo na meerdere volledige cycli, dus er wordt ook niets gekalibreerd. En de gekke dalen die voorkomen in de voltage en SoC grafiek. Om 8 uur is er vanzelf wat bijgeladen en toen is het voltage wat gestegen. Sommige dalen worden ook kort vergezeld van een error op de Modbus.
/f/image/QtUxDpVflLtwH5vapM2GgE3O.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door pascallj op 11-06-2025 13:36 ]
Okay bedankt voor de waarschuwing, ga ik eerst wat durvers laten voor gaan, want batterij werkt hier nu perfect
Bedankt voor je antwoord maar als ik lees over de SOC Drift moet je de accu helemaal opladen tot 100% en terug ontladen tot 11% en dit een paar keren herhalen maar mijn accu wil gewoon niet meer laden. Kan je me op weg helpen ivm de offline reset procedure, deze kan ik via de zoekfunctie nergens terugvinden. Bedankt alvast.d3x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:19:
[...]
kijk even in de TS omtrent SOC drift en volledig offline reset procedure.
als dat niet helpt, online probleem melden.
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccumuiske schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Bedankt voor je antwoord maar als ik lees over de SOC Drift moet je de accu helemaal opladen tot 100% en terug ontladen tot 11% en dit een paar keren herhalen maar mijn accu wil gewoon niet meer laden. Kan je me op weg helpen ivm de offline reset procedure, deze kan ik via de zoekfunctie nergens terugvinden. Bedankt alvast.
zoekfunctie 5sec
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Bedankt. Had dit al een 3-tal keren gedaan, zonder resultaat.d3x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:46:
[...]
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
zoekfunctie 5sec
Ik heb een melding gemaakt.
Met de ai modus wordt dus niet automatisch ontladen. Dat is al jammer.
Maar wat is echt het grootste manco vind is dat het niet kijkt naar het beste moment op de dag om te gaan laden. Het gaat laden zodra er zonne opwek is. Dit terwijl tussen de middag de prijzen soms zelfs negatief zijn. Ik zou het dan logisch vinden dat de aansturing zo is dat het bijladen plaatsvindt op dat moment en dus niet bij het eerste zonlicht van de dag.
In mijn ogen is de ai niet slim maar dom. Of snap ik het niet?
Maar wat is echt het grootste manco vind is dat het niet kijkt naar het beste moment op de dag om te gaan laden. Het gaat laden zodra er zonne opwek is. Dit terwijl tussen de middag de prijzen soms zelfs negatief zijn. Ik zou het dan logisch vinden dat de aansturing zo is dat het bijladen plaatsvindt op dat moment en dus niet bij het eerste zonlicht van de dag.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Volgens mij heb je dit toch al een paar keer aangegeven hier? Je hebt gelijk dat het zo werkt. En voor jou is dat misschien niet handig omdat je nog kan salderen, een dynamisch tarief hebt en geen capaciteitstarief hebt bijvoorbeeld, maar voor België en wie weet voor andere landen of contractsvormen is weer een andere strategie handiger.stil schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:06:
Dus ja het zou handig zijn als je meer kon instellen etc. en dat is ook al meerdere malen doorgegeven en daar 'wordt aan gewerkt'. Voor nu is dit het.
En ja ook dit bedrijf doet mee aan dingen AI noemen die helemaal niet AI zijn. Net als AI moederborden en AI lampen.
Kracht van herhaling zeg maar (dit hele topic:-). Ook maar weer eens aan Marstek doorgegeven.pascallj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:11:
[...]
Volgens mij heb je dit toch al een paar keer aangegeven hier? Je hebt gelijk dat het zo werkt. En voor jou is dat misschien niet handig omdat je nog kan salderen, een dynamisch tarief hebt en geen capaciteitstarief hebt bijvoorbeeld, maar voor België en wie weet voor andere landen of contractsvormen is weer een andere strategie handiger.
Dus ja het zou handig zijn als je meer kon instellen etc. en dat is ook al meerdere malen doorgegeven en daar 'wordt aan gewerkt'. Voor nu is dit het.
En ja ook dit bedrijf doet mee aan dingen AI noemen die helemaal niet AI zijn. Net als AI moederborden en AI lampen.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Laad/ontlaad jij ze alle 3 met 2500/2500 of 3x800=2500 (ontladen)DSSW schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:27:
[...]
2500w laden en 2500w ontladen is voor mij een groot voordeel, je vangt alle pieken op tijdens de dag ennbij grote PV installatie is hij snel vol
Is het energy technisch gunstiger om met 1 2500w te halen of 3x 800w (3 units op basis ) vs 1 zendure op 2500 of maakt dat niet zoveel uit
Beste panelleden,
Zijn er panelleden die hun Marstek Venus E thuisbatterij al hebben aangemeld bij Energieleveren.nl?
Ik vraag het, omdat de batterij officieel nog niet RfG gecertificeerd is.
Het aanmelden is een verplichting volgens mij en het wel belangrijk om
te weten dat hij niet afgekeurd wordt.
Gr., Dick
Zijn er panelleden die hun Marstek Venus E thuisbatterij al hebben aangemeld bij Energieleveren.nl?
Gr., Dick
Pin mij er niet op vast, maar volgens mij bestaat de RfG uit EN50549-1 en 2. De Marstek zou volgens de specificaties voldoen aan EN50549-1, welke van toepassing is op laagspanningsnetten.Scorpio1953 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:20:
Beste panelleden,
Gr., Dick
Als je niet gaat terugleveren in de nacht, hoef je hem niet aan te melden. Zie laatste posts in topic van de HomeWizard Plugin Battery.
Denk dat dit allemaal afangt van of je ze allen op eigen bekabeling (groep) hebt staan ...Jisnb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Laad/ontlaad jij ze alle 3 met 2500/2500 of 3x800=2500 (ontladen)
Is het energy technisch gunstiger om met 1 2500w te halen of 3x 800w (3 units op basis ) vs 1 zendure op 2500 of maakt dat niet zoveel uit
Ik heb in ieder geval mijn aansluitingen voorzien om 3x 2500 aan te kunnen ... want dat is sowieso de laadcapaciteit (die schroef je niet erug - wel de teruglevering).
En dan ook nog eens of je het gebruikt voor NOM of voor ook d-ynamisch handelen ... dat laatste dan dien je alles aan te geven gezien de toch hoge hoeveelheid dat je gaat teurgleveren ...
En dan ook of je zo veel mogelijk eigen verbruik wil coveren en wat w typisch max verbruik is ...
Dus veel vragen die je dient te overwegen en daaraan uw eigen noden afdekken ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Ik heb een aparte meterkast in de garage met 3 fase(ev laadpaal), dus heb de opties, verbruik snachts is warmtepomp of airco, denk rond de 1-1.5kw max. Maar inderdaad in de zomer is het rendabeler om hem vol te laden en deels duur te ontladen, dus is snelheid gewenst idd. Nom heb je aan 3x800 in de meeste gevallen ook voldoendevifra schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:35:
[...]
Denk dat dit allemaal afangt van of je ze allen op eigen bekabeling (groep) hebt staan ...
Ik heb in ieder geval mijn aansluitingen voorzien om 3x 2500 aan te kunnen ... want dat is sowieso de laadcapaciteit (die schroef je niet erug - wel de teruglevering).
En dan ook nog eens of je het gebruikt voor NOM of voor ook d-ynamisch handelen ... dat laatste dan dien je alles aan te geven gezien de toch hoge hoeveelheid dat je gaat teurgleveren ...
En dan ook of je zo veel mogelijk eigen verbruik wil coveren en wat w typisch max verbruik is ...
Dus veel vragen die je dient te overwegen en daaraan uw eigen noden afdekken ...
Als je een dynamisch contract hebt en je wilt iets van financieel rendement uit je Marstek proberen te halen ontkom je er niet aan om hem dagelijks manueel te laden op de 2(en een beetje) goedkoopste uren en hem te ontladen op de 2 duurste uren(wel ff op eigen groep inpluggen).stil schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:06:
Als je niet naar financieel rendement op zoek bent zou ik hem gewoon op de nom modus zetten(maar eigenlijk is een Marstek dan weggegooid geld).
MT 1x 5.12 kWh V151
zoals bij mij dus - een 400v aansluiting naar tweede meterkast 5G6 draad (kan gerust 32A aan 3x230v - is afgezekerd aan 25A - 3x230v) ...Jisnb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:10:
[...]
Ik heb een aparte meterkast in de garage met 3 fase(ev laadpaal), dus heb de opties, verbruik snachts is warmtepomp of airco, denk rond de 1-1.5kw max. Maar inderdaad in de zomer is het rendabeler om hem vol te laden en deels duur te ontladen, dus is snelheid gewenst idd. Nom heb je aan 3x800 in de meeste gevallen ook voldoende
Maar als je dan even rekent voor mijn situatie:
- zonnepanelen op die kast aan 5.5kW - of 8,5 A (3 fase)
- EV lader aan 11 kW - of dus 16A (3-fase)
Dat geeft dus per fase al een totaal van 25 A ...
Als je daar 2500 Watt (een marstek dus) op extra zet op 1 fase (11A) - dan kom je aan een potentieel totaal van 36A ... (ter info - kabeldikte aan te passen aan de som van alle gebruikers en opwekkers samen - dus de marstek wordt altijd gerekkend aan 2500 watt voor afzekering - onafhankelijk van op- of ontladen).
(zelfde verhaal als je 3 marsteks spreid over iedere fase - totaal op één fase is dan max 36A).
Nu in de zekerkast is de bedrading voldoende (is voor 75A voorzien ... )
Nu dit heb ik wel zo laten opzetten door een elektricien en die gaf aan dat de kans dat de kabel tussen de twee meterkasten effectief 36A belast wordt zeer klein is ... dus op zich geen gevaar ... en darenboven is de kabel zowel langs hoofdzekeringskast en de tweede kast beide kanten afgezekerd aan 25A en met differentieel van 300mA ... (waar dan voor de zonnepanelen en voor EV nog specifiek type B ).
Loopt nu al een paar maanden en nog geen problemen mee gehad ... ook tijdje temperatuur opgemeten van de zekeringskast en daar is geen noemenswaardige temp. stijging te noteren - dus dat zit goed ...
Dus het verhaal om 800watt afgifte of 2500 watt afgifte heeft minder te maken met afzekering in de kast maar eerder rond veiligheid dat er stroom op een groep kan zitten zelfs als de zekering in de kast gesprongen is ... vandaar de raad van grote ontladers (zonnepanelen, batterijen, ... ) steeds op een eigen gesloten groep te zetten die niet nog andere contactpunten heeft (veiliger dus).
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Ik heb hem aangemeld, al ver voordat ik een thuisbatterij kocht. Geen idee meer wat ik heb ingevuld.Scorpio1953 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:20:
Beste panelleden,
Gr., Dick
When life gives you lemons, start a battery factory
Dikke schedel? Wie zegt dat het design-technisch mogelijk is om de grid om te leiden naar de backup outlet en dus de omvormer te bypassen? Misschien is dit helemaal niet voorzien?Maxwp schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:16:
[...]
Dat is wel heel slecht advies.
Ze moeten gewoon inprogrammerem dat die poort bij grid spanning aan blijft .
Bedoel als er grid is en je activeert hem is de poort ook direct connected to grid
Die word pas als backup actief bij stroomuitval van het grid met <20ms omschakeling.
Snap niet waarom dit na zoveel opmerkingen van mensen nog steeds niet door die dikke schedel komt daar....pfffff
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Werkt thans perfect vanaf 12%Gely schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:25:
[...]
Dikke schedel? Wie zegt dat het design-technisch mogelijk is om de grid om te leiden naar de backup outlet en dus de omvormer te bypassen? Misschien is dit helemaal niet voorzien?
Heb je voor elke batterij een lilygo nodig of is 1 voldoende om ze in een groep aan te sturen?
Eentje is voldoende, maar alle batterijen moeten wel een uniek ingesteld modbus adres hebben. Zie voor meer info het andere topic: Hometek in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"RuudBurger schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:53:
Heb je voor elke batterij een lilygo nodig of is 1 voldoende om ze in een groep aan te sturen?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik ook netjes aangemeld. Het type stond nog niet in de standaard lijst, maar gewoon handmatig ingetypt dacht ik.KabouterSuper schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:51:
[...]
Ik heb hem aangemeld, al ver voordat ik een thuisbatterij kocht. Geen idee meer wat ik heb ingevuld.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Hallo allemaal,
Ik heb de vreemde situatie dat ik na installatie van de batterij en de meegeleverde p1 meter wel een werkende meter lijk te hebben, maar hem niet kan benaderen in de app
Screenshot van de app die toont dat de p1 meter niet beschikbaar is:
:strip_exif()/f/image/atmJ8Zn1JFbkISCAMh5Ekwxs.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot van de p1 meter die wel door de batterij gebruikt lijkt te worden:
:strip_exif()/f/image/BsgeSv7z4swaMUFS4bC05mi4.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee wat hoer aan de hand is?
Ik dacht zelf eerst dat de p1 meter wellicht direct via bluetooth verbonden was, maar de batterij staat er nu best ver vandaan. Dat voelt onlogisch icm het wifi icoon in screenshot 2.
Alvast bedankt.
Ik heb de vreemde situatie dat ik na installatie van de batterij en de meegeleverde p1 meter wel een werkende meter lijk te hebben, maar hem niet kan benaderen in de app
Screenshot van de app die toont dat de p1 meter niet beschikbaar is:
:strip_exif()/f/image/atmJ8Zn1JFbkISCAMh5Ekwxs.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot van de p1 meter die wel door de batterij gebruikt lijkt te worden:
:strip_exif()/f/image/BsgeSv7z4swaMUFS4bC05mi4.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee wat hoer aan de hand is?
Ik dacht zelf eerst dat de p1 meter wellicht direct via bluetooth verbonden was, maar de batterij staat er nu best ver vandaan. Dat voelt onlogisch icm het wifi icoon in screenshot 2.
Alvast bedankt.
Mijn batterij staat weer ingepakt en staat te wachten tot hij omgeruild wordt door Marstek. Conclusie van Duravolt en Marstek zelf, hij is stuk geleverd.muiske schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:06:
[...]
Bedankt. Had dit al een 3-tal keren gedaan, zonder resultaat.
Ik heb een melding gemaakt.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
Was inderdaad ook raar dat hij op 10% geleverd was, mijn zat bij levering 80% vol.sdh1981 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:41:
[...]
Mijn batterij staat weer ingepakt en staat te wachten tot hij omgeruild wordt door Marstek. Conclusie van Duravolt en Marstek zelf, hij is stuk geleverd.
Certificaten zitten nog steeds in app en waarschijnlijk in firmware. Echter zijn nu met aes versleuteld. Het (openbaar) delen van de certificaten is daardoor juridisch riskante(r)…pascallj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Als het v153 is, en je gebruikt MQTT, niet installeren. Het maakt MQTT integratie van derde partijen onbruikbaar.
@bommel ik gebruik de lokale mqtt zonder certificaten, maar ga zeker niet updaten naar > 151.x
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Dacht dat in jouw config voorbeeld ook de certificaten stonden?Maarten69 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:09:
@bommel ik gebruik de lokale mqtt zonder certificaten, maar ga zeker niet updaten naar > 151.x
Je kan daar beter vanaf stappen , ooit ga je toch eens moeten updaten voor 1 of andere fix, als je iets officieel wilt doen, doe het dan via modbus of wacht op de API (als die komt) , iets onofficiëel doen, is om problemen vragenMaarten69 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:09:
Als ik probeer via de app mijn device te delen met een ander account (ik wil de app op een ander device gebruiken) dan krijg ik steeds de melding: Sharing Failed!.
Het opgeven e-mail account is een nieuw Marstek account dat ik net heb aangemaakt en 1x mee heb ingelogd.
Werkt dit voor anderen wel?
Het opgeven e-mail account is een nieuw Marstek account dat ik net heb aangemaakt en 1x mee heb ingelogd.
Bij mij staan ze alle 3 op 2500w laden (standaard) en 2500w ontladen.Jisnb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Laad/ontlaad jij ze alle 3 met 2500/2500 of 3x800=2500 (ontladen)
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Daar heb je gelijk in, maar dit bleek achteraf niet eens nodig.bommel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:21:
[...]
Dacht dat in jouw config voorbeeld ook de certificaten stonden?
@NoFate Waarom zou ik updaten als het goed werkt? Ik gebruik de app eigenlijk niet en maak reeds gebruik van modbus via lilygo's. Ik wilde graag de cel-voltages van alle 16 cellen inzien, dat kan voor nu alleen via mqtt.
Edit. "iets onofficiëel doen, is om problemen vragen" Ik denk open laten staan naar een slecht beveiligde clouddienst meer risico geeft.
Edit2. @ hieronder; Als een update later nodig blijft dan zien we wel weer verder.
[ Voor 18% gewijzigd door Maarten69 op 11-06-2025 20:31 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
ik zeg niet dat je moet updaten, maar ooit gaan wel toch wel eens een update moeten doen voor 1 of ander issue dat we misschien nog moeten ontdekken :-)Maarten69 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:29:
[...]
Daar heb je gelijk in, maar dit bleek achteraf niet eens nodig.
@NoFate Waarom zou ik updaten als het goed werkt? Ik gebruik de app eigenlijk niet en maak reeds gebruik van modbus via lilygo's. Ik wilde graag de cel-voltages van alle 16 cellen inzien, dat kan voor nu alleen via mqtt.
OK, maar dat is de vraagstelling niet dacht ik. Vanaf >11% is het de batterij die jouw van backupstroom voorziet, niet de grid. Als ik alles goed doorlees willen sommigen dat de backup poort automatisch GRID doorgeeft als de capaciteit van de batterij =< 11%. Of mis ik iets?Avenger 2.0 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:31:
[...]
Werkt thans perfect vanaf 12%Zelfs in standby op 100% blijft de grid aanwezig op backup poort (ook al staat backup bij mij uitgeschakeld in opties).
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Nee hoor is gewoon grid stroom wanneer >11% en grid aanwezig is. Enkel wanneer de grid uit valt (en de backup optie aan staat in instellingen) zal de batterij binnen de 20ms overnemen. In mijn geval valt de backup poort gewoon mee uit wanneer ik de grid trek.Gely schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:42:
[...]
OK, maar dat is de vraagstelling niet dacht ik. Vanaf >11% is het de batterij die jouw van backupstroom voorziet, niet de grid. Als ik alles goed doorlees willen sommigen dat de backup poort automatisch GRID doorgeeft als de capaciteit van de batterij =< 11%.
Zo een beetje als een goedkope UPS die in bypass is bij grid en bij uitval grid aan batterij wordt gekoppeld.
[ Voor 8% gewijzigd door Avenger 2.0 op 11-06-2025 20:54 ]
Werkt bij mij prima. Ook alleen een account aangemaakt om te kunnen kijken.bommel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:23:
Als ik probeer via de app mijn device te delen met een ander account (ik wil de app op een ander device gebruiken) dan krijg ik steeds de melding: Sharing Failed!.
Kan het zijn dat je 2e account op andere (non EU of zo) server staat?
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Ik probeer de marstek toe te voegen in de Homewizard app, maar slaag niet in m'n opzet. Lijkt niets te vinden op het netwerk, terwijl ie wel goed verbonden is met de P1-meter van Homewizard. Iemand een oplossing of wat doe ik fout? 😁
Nee hoor je doet niks fout. Dit is niet mogelijk namelijk. Je zal er dan eerst een HW kWh meter tussen moeten stoppen o.i.d.NemesisBE schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:23:
Ik probeer de marstek toe te voegen in de Homewizard app, maar slaag niet in m'n opzet. Lijkt niets te vinden op het netwerk, terwijl ie wel goed verbonden is met de P1-meter van Homewizard. Iemand een oplossing of wat doe ik fout? 😁
Als er inderdaad grid op de backup poort staat én enkel bij >11% lijkt mij dit een hoogst bizarre Chinese hersenkronkelAvenger 2.0 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:46:
[...]
Nee hoor is gewoon grid stroom wanneer >11% en grid aanwezig is. Enkel wanneer de grid uit valt (en de backup optie aan staat in instellingen) zal de batterij binnen de 20ms overnemen. In mijn geval valt de backup poort gewoon mee uit wanneer ik de grid trek.
Zo een beetje als een goedkope UPS die in bypass is bij grid en bij uitval grid aan batterij wordt gekoppeld.

Je kan er een HW Energy Plug tussen zetten om laden/ontladen in HomeWizard App te zien. Maar meer zien (zoals %) is niet mogelijk.NemesisBE schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:23:
Ja het is mij ook niet geheel duidelijk. Net zoals die zonnepanelen die je op de backup poort kan plaatsen om de batterij te laden, maar door de slechte implementatie werkt dat ook niet plug&play en heb je eigen sturing hiervoor nodigGely schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:30:
[...]
Als er inderdaad grid op de backup poort staat én enkel bij >11% lijkt mij dit een hoogst bizarre Chinese hersenkronkel

Aaaah ok, spijtig! Bedankt voor de info.pascallj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:29:
[...]
Nee hoor je doet niks fout. Dit is niet mogelijk namelijk. Je zal er dan eerst een HW kWh meter tussen moeten stoppen o.i.d.
Heb de Duravolt nog 2 dagen staan. Overdag iedere keer netjes online verbonden met de P1 meter. 's avonds / 's nachts is hij de verbinding kwijt. Nog geen enkele keer de batterij in actie gezien om 0 op de meter gerealiseerd te zien worden
Het feit dat hij überhaupt de verbinding verliest, is al iets om op te lossen. Er moet natuurlijk best veel en regelmatig data verzonden worden voor een goede werking en beide apparaten zijn erg kieskeurig in hun WiFi netwerk. Zorgen dat ze allebei goed signaal hebben is belangrijk. Sommigen kopen speciaal een apart AP voor deze apparaten.trainz2009 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:05:
Heb de Duravolt nog 2 dagen staan. Overdag iedere keer netjes online verbonden met de P1 meter. 's avonds / 's nachts is hij de verbinding kwijt. Nog geen enkele keer de batterij in actie gezien om 0 op de meter gerealiseerd te zien worden
Maar als hij overdag wel verbonden is, maar niet werkt (je batterij staat wel op NOM ingesteld?), dan zou ik ook even controleren of je überhaupt wel waardes doorkrijgt van de meter.
Is er al meerdaagse ervaring met nom en versie 153?
Ik wil best updaten maar schrok een beetje van de bms post eerder.
Iemand?
Ik heb overigens 2 accu’s en draai al een maand super stabiel met 151.
Ik wil best updaten maar schrok een beetje van de bms post eerder.
Iemand?
Ik heb overigens 2 accu’s en draai al een maand super stabiel met 151.
Het is friet!
Jep, staat wel NOM. Heb een P1 Splitter besteld om hem nu alleen aan te sluiten op die van Marstek zelf in plaats van HomeWizard.pascallj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:08:
[...]
Het feit dat hij überhaupt de verbinding verliest, is al iets om op te lossen. Er moet natuurlijk best veel en regelmatig data verzonden worden voor een goede werking en beide apparaten zijn erg kieskeurig in hun WiFi netwerk. Zorgen dat ze allebei goed signaal hebben is belangrijk. Sommigen kopen speciaal een apart AP voor deze apparaten.
Maar als hij overdag wel verbonden is, maar niet werkt (je batterij staat wel op NOM ingesteld?), dan zou ik ook even controleren of je überhaupt wel waardes doorkrijgt van de meter.
Oh maar met de HW P1 zou het ook prima moeten werken. Krijg je daar wel data van binnen als je de CT aanklikt?trainz2009 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:11:
[...]
Jep, staat wel NOM. Heb een P1 Splitter besteld om hem nu alleen aan te sluiten op die van Marstek zelf in plaats van HomeWizard.
Nope, staat offline. Maar kan de P1 wel gewoon benaderen via HomeWizard zelf. In liveview gaat alles daar wel gewoon goed.pascallj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Oh maar met de HW P1 zou het ook prima moeten werken. Krijg je daar wel data van binnen als je de CT aanklikt?
Even gecontroleerd nog maar staan beide op EU, misschien synchronisatie tussen systemen oid 🤷♂️pms1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:47:
[...]
Werkt bij mij prima. Ook alleen een account aangemaakt om te kunnen kijken.
Kan het zijn dat je 2e account op andere (non EU of zo) server staat?
Werkte dat bij jou meteen?
En dit is hier al tig keer gevraagd door mensenen via de app feedback gevraagd toch steeds zelfde antwoordenGely schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:30:
[...]
Als er inderdaad grid op de backup poort staat én enkel bij >11% lijkt mij dit een hoogst bizarre Chinese hersenkronkel
Die dikke schedel dus
Gekend probleem, niet echt een kant en klare oplossing voor. Hier opgelost door de batterij te voorzien van zeer sterke wifi ( telenet powerline adapters geplaatst aan router bekabeld en de andere in hetzelfde stopcontact als de marstek ) en dan werkt het gewoon wel. Maar dit was ook niet direct, want de Marstek bleef proberen te verbinden met het AP in de woning ( 20m verderop, met zeer slecht bereik uiteraard )trainz2009 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:18:
[...]
Nope, staat offline. Maar kan de P1 wel gewoon benaderen via HomeWizard zelf. In liveview gaat alles daar wel gewoon goed.
Het is zoeken, testen, zuchten, blazen, testen, vloeken, zuchten, zoeken, haren krabben, en ineens werkt het perfect!

Indien je een AP toevoegd in de buurt van de Marstek raad ik wel even aan de batterij te laten verbinden met bvb een hotspot op je gsm,(of echt een ander wifi netwerk in de buurt, als het maar niet verbonden is met je eigen wifi!) indien dit verbonden is dan pas terug gaan naar je eigen wifi AP punt, dan "wist" hij de info die hij had over je verbinding ofzo?
nou ja zoeken, testen, zuchten, blazen... als je al met een telenet omgeving met wat extra pods etc begint is het in mijn ogen al starten met bricolage en weg gesmeten geld. In al die tijd (ik was zefls pandora klant maar al lang weg bij woeker-tele) was die router niet meer dan de verplichte connectie, alles daarachter nooit ook maar van enig belang in mijn netwerken. Zelfs goedkope tplink die mensen hier voor de MT speciaal plaatsen doen het beter. Ik heb er ook speciaal nog een Fritz repeater voor gaan halen en zie zelfs op 2m dat hij af en toe toch nog dat een MT naar een ander device gaat, maar op zich heeft het voor mij geen gevolgen. (helaas kan ik op de Fritz geen device pinning doen, het enige dat ik mis bij dat merk)The_Belgian_GST schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:42:
[...]
Gekend probleem, niet echt een kant en klare oplossing voor. Hier opgelost door de batterij te voorzien van zeer sterke wifi ( telenet powerline adapters geplaatst aan router bekabeld en de andere in hetzelfde stopcontact als de marstek ) en dan werkt het gewoon wel. Maar dit was ook niet direct, want de Marstek bleef proberen te verbinden met het AP in de woning ( 20m verderop, met zeer slecht bereik uiteraard )
Het is zoeken, testen, zuchten, blazen, testen, vloeken, zuchten, zoeken, haren krabben, en ineens werkt het perfect!![]()
Indien je een AP toevoegd in de buurt van de Marstek raad ik wel even aan de batterij te laten verbinden met bvb een hotspot op je gsm,(of echt een ander wifi netwerk in de buurt, als het maar niet verbonden is met je eigen wifi!) indien dit verbonden is dan pas terug gaan naar je eigen wifi AP punt, dan "wist" hij de info die hij had over je verbinding ofzo?
Ik begrijp dat het natuurlijk wel lastig is in wederom het zogenoemde "plug en play " verhaal. We hadden allemaal graag een rj45 gehad op dit toestel en hun brakke wiffi helpt hier zeker niet mee. Maar de TS is hier wel al duidelijk over, connectie problemen = 99% je wifi opstelling.
[ Voor 15% gewijzigd door d3x op 12-06-2025 08:31 ]
offtopic: door "omstandigheden" zitten we vast aan telenet ( we betalen er bijna geen geld voor
) en door energie efficiëntie in de tijd zonder batterij heb ik altijd weg gebleven van extra netwerk apparatuur ( die standaard doos van telenet trekt al continu 20watt ongeacht of hij moet werken of niet...wat ik meer dan voldoende vond voor "wifi" te hebben)
Maar ik begrijp wat je bedoeld. nu met de batterij kan het wel zijn dat de wifi ook iets meer mag gaan verbruiken. Alhoewel het wel goed werkt hier ( zeer beperkte oppervlakte en volledig centrale opstelling router)
om het nu "bricolage" te noemen vind ik wel met de haren getrokken, hoe ga jij anders een losstaande garage 20 meter van het gebouw voorzien van een wifi verbinding? ( bekabeling trekken niet mogelijk, want appartementsgebouw, en we moeten dan over/onder de parking door )
Maar ik begrijp wat je bedoeld. nu met de batterij kan het wel zijn dat de wifi ook iets meer mag gaan verbruiken. Alhoewel het wel goed werkt hier ( zeer beperkte oppervlakte en volledig centrale opstelling router)
om het nu "bricolage" te noemen vind ik wel met de haren getrokken, hoe ga jij anders een losstaande garage 20 meter van het gebouw voorzien van een wifi verbinding? ( bekabeling trekken niet mogelijk, want appartementsgebouw, en we moeten dan over/onder de parking door )
ontopic: het valt me vanmorgen op dat door de update gisteren de batterij iets anders laad, gisteren probeerde hij echt elke watt op te slorpen, vandaag merk ik in de homewizard meting dat er altijd nog net iets geïnjecteerd word.
Vandaag : 0-10watt export
gisteren: +5 -5 watt import en export.
merken er nog mensen dit gedrag?
Dit wou wel betekenen dat er nog net iets netter NOM gedraaid kan worden en we net iets meer energie "verliezen" naar het net? of zie ik dit verkeerd?
Dit wou wel betekenen dat er nog net iets netter NOM gedraaid kan worden en we net iets meer energie "verliezen" naar het net? of zie ik dit verkeerd?
Ben benieuwd of dat inderdaad klopt. Liever iets meer export dan teveel import.The_Belgian_GST schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:09:
ontopic: het valt me vanmorgen op dat door de update gisteren de batterij iets anders laad, gisteren probeerde hij echt elke watt op te slorpen, vandaag merk ik in de homewizard meting dat er altijd nog net iets geïnjecteerd word.
Een beetje aparte vraag, maar ik ben op zoek naar een wallmountkit voor de Marstek Venus. De mijne werd geleverd zonder terwijl volgens de review deze erbij geleverd zou worden. Heeft iemand die toevallig nog liggen? Ik neem hem graag van je over.
de nieuwste versie(V2) word geleverd zonder muur mount, maar met handvaten. Ik heb al gehoord dat het mogelijk moet zijn met een VESA TV mount om hem ook omhoog te hangen, zelf geen ervaring mee, hier staat hij mooi op zijn wieltjes/pootjes.
Dit heb ik idd gekregen van de mensen van Duravolt, een tv mount die perfect werkte.
Ik heb getwijfeld om het aan de muur te hangen, maar eerlijk: spul weegt genoeg, laat het maar gewoon staan
https://i.imgur.com/xzkUL8z.png
Ik heb getwijfeld om het aan de muur te hangen, maar eerlijk: spul weegt genoeg, laat het maar gewoon staan
Bedankt hiervoor. Ik moet ze helaas ophangen ivm de ruimte en liefst met een originele wallmount. Dus mocht iemand er 1 of 2 hebben dan neem ik deze graag over
De originele past standaard niet en moet je sowieso aanpassen met slijpschijf. Dan is die bol TV hanger misschien een betere keuze.heraut schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:20:
Bedankt hiervoor. Ik moet ze helaas ophangen ivm de ruimte en liefst met een originele wallmount. Dus mocht iemand er 1 of 2 hebben dan neem ik deze graag over
[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 12-06-2025 10:24 ]
Nog eens naar boven halen wegens geen antwoord. Anders toch maar gewoon mijn geluk wagen 🫣sibrandstaessen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:04:
Iemand die een goede BC01 to Schuco kabel van 5m kan aanraden? Ik heb steeds de vrees dat als ik iets op amazon of bol bestel, ik dan gewoon met een minderwaardig AliExpress-kabeltje te maken heb. 3G2.5, al volstaat 3G1.5 theoretisch ook.
Je kunt het ook makkelijk zelf ophangen met een french cleat systeem.heraut schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:26:
Ow jee, bedankt dat wist ik niet.
https://support.signature...71-What-is-a-French-Cleat
Voordeel is dazt je zoveel pluggen kunt gebruiken als je wil (je boort ze nl zelf door het hout) en dat het makkelijk eraf te halen is moest het nodig zijn
Weet niet of je 2,5mm kabel gaat vinden. Er bestaat wel 5m kabel van 1,5mm. Anders de kabel zelf maken geen optie?sibrandstaessen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:34:
[...]
Nog eens naar boven halen wegens geen antwoord. Anders toch maar gewoon mijn geluk wagen 🫣
@sibrandstaessen heb je de verkoper van de batterij al even gemaild? Misschien hebben zij ook iets in het assortiment dat je bevalt? of zoals ik het zou zien, als zij het verkopen zullen ze er wel achter staan?
( je gevoel met de cheap ali spullen die je hier kan kopen aan een meervoud heb ik dus ook veel he.... en dit type stekker/kabel bvb vind je niet direct van gerenommeerde merken.... eventueel losse shuco en bc01 stekkertje en deftige kabel is een optie, met nog steeds 2 stekkers waar je de kwaliteit van moet "gokken")
( je gevoel met de cheap ali spullen die je hier kan kopen aan een meervoud heb ik dus ook veel he.... en dit type stekker/kabel bvb vind je niet direct van gerenommeerde merken.... eventueel losse shuco en bc01 stekkertje en deftige kabel is een optie, met nog steeds 2 stekkers waar je de kwaliteit van moet "gokken")
Hallo medetweakers,
Ik heb een aantal vragen voor jullie, voordat ik hem aanschaf.
Eerst even wat info over het huis:
- 1 fase MTK met ISKRA AM550 SRM 5.0
- HW P1 meter
- Enphase PV systeem met CT ringen in de MTK
- Mijn idee is om hem op een eigen groep aan te sluiten.
- Meerjarig vast energiecontract met enkel tarief.
- Ik hoef hem niet terug te verdienen, de prijzen worden nu aantrekkelijk om er mee te spelen. Het doel is om minder afhankelijk te worden van het overvolle net op den duur.
Ik heb in mijn omgeving al wat mensen gepolst met een batterij. De een heeft hem tussen de PV installatie en het huis in gezet, De ander heeft hem op zolder in het stopcontact gestopt en niet meer naar om gekeken. Wat lijkt jullie een beter plan?
Zou je zo een off-grid kunnen maken? Dus het net ligt plat, de zon laad je accu op en je koelkast kan blijven draaien?
En wie gebruikt de backup poort op zijn batterij actief?
Ik heb thuis mijn netwerk + server achter een APC UPS hangen, als ik de thuis batterij tussen het net en de UPS in zet? Of slijten de batterijen dan te snel?
Kan hij verbinding maken met een hidden SSID? (Zelfde SSID als de HW P1 uiteraard)
Ik weet dat er geen nederlandse tak van marstek aanwezig is, maar de .nl website bestaat wel. Deze hebben nu een mooie aanbieding, 100 euro meer dan de HW en dan krijg je dus dubbele capaciteit. Iemand die hem geleverd heeft gekregen van de .nl website?
Mijn excuses voor de vele vragen. Goede voorbereiding is het halve werk!
Ik heb een aantal vragen voor jullie, voordat ik hem aanschaf.
Eerst even wat info over het huis:
- 1 fase MTK met ISKRA AM550 SRM 5.0
- HW P1 meter
- Enphase PV systeem met CT ringen in de MTK
- Mijn idee is om hem op een eigen groep aan te sluiten.
- Meerjarig vast energiecontract met enkel tarief.
- Ik hoef hem niet terug te verdienen, de prijzen worden nu aantrekkelijk om er mee te spelen. Het doel is om minder afhankelijk te worden van het overvolle net op den duur.
Ik heb in mijn omgeving al wat mensen gepolst met een batterij. De een heeft hem tussen de PV installatie en het huis in gezet, De ander heeft hem op zolder in het stopcontact gestopt en niet meer naar om gekeken. Wat lijkt jullie een beter plan?
Zou je zo een off-grid kunnen maken? Dus het net ligt plat, de zon laad je accu op en je koelkast kan blijven draaien?
Ik heb thuis mijn netwerk + server achter een APC UPS hangen, als ik de thuis batterij tussen het net en de UPS in zet? Of slijten de batterijen dan te snel?
Kan hij verbinding maken met een hidden SSID? (Zelfde SSID als de HW P1 uiteraard)
Ik weet dat er geen nederlandse tak van marstek aanwezig is, maar de .nl website bestaat wel. Deze hebben nu een mooie aanbieding, 100 euro meer dan de HW en dan krijg je dus dubbele capaciteit. Iemand die hem geleverd heeft gekregen van de .nl website?
Mijn excuses voor de vele vragen. Goede voorbereiding is het halve werk!
https://online-accu.nl/be...fVCliKjCjMGxoCXZ4QAvD_BwEsibrandstaessen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:34:
[...]
Nog eens naar boven halen wegens geen antwoord. Anders toch maar gewoon mijn geluk wagen 🫣
3G2,5 zal moeilijk worden...
BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215
Beste panelleden,
Ik wil een aparte groep maken voor de Marstek Venus E.
Aan deze groep koppel ik een stopcontact (enkelvoudig), daar wil ik de stekker insteken van de batterij.
Is dat op die manier toegestaan of moet de aansluitkabel een vaste verbinding zijn. M.a.w. moet de stekker verwijderd worden?
Gr., Dick
Aan deze groep koppel ik een stopcontact (enkelvoudig), daar wil ik de stekker insteken van de batterij.
Is dat op die manier toegestaan of moet de aansluitkabel een vaste verbinding zijn. M.a.w. moet de stekker verwijderd worden?
Gr., Dick
Is al heel veel over geschreven. Even terug lezen.Scorpio1953 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:53:
Beste panelleden,
Gr., Dick
Het is friet!
Ik hoop niet dat tussen PV en huis in zetten, betekent dat de batterij en PV op 1 groep zitten, want dat is vragen om problemen. Veel te veel ontlaadvermogen op 1 groep.ExoRRSmits schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:52:
Als je hem optimaal wil gebruiken zal je hem op een stopcontact op een eigen groep moeten zetten. Dan kan je 2500 W ontladen ontgrendelen. Maakt je dat niet uit, dan kan je hem gewoon in elk stopcontact inpluggen.
Nee een echte off-grid kan je niet maken. Dat vereist veel meer hardware. Zie ook Opladen batterijen met zonnepanelen via back-upstopcontact in TS.Zou je zo een off-grid kunnen maken? Dus het net ligt plat, de zon laad je accu op en je koelkast kan blijven draaien?
De cellen zullen waarschijnlijk niet sneller slijten als de Backup aanstaat terwijl er wel gewoon een voeding vanuit het net is. Alleen valt het backup stopcontact wel uit als de batterij leeg is. Het is dus op zichzelf geen echte UPS. Zie ook Back-upstopcontact in TS.En wie gebruikt de backup poort op zijn batterij actief?
De backup uitgang op de Marstek Venus is geen echte UPS, zodra de batterij leeg is staat er geen spanning meer op de backup, ook als de batterij aangesloten is op het net.ExoRRSmits schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:52:
...
...
...
Ik heb mijn batterijen gekocht bij marstek.nl (dat is een webshop van SolarDeals), snelle levering, goede reacties op mails, ik heb geen ervaring met hun service bij klachten.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Denk dat deze kabel voldoet en 2.5mm is?macedpo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:53:
[...]
https://online-accu.nl/be...fVCliKjCjMGxoCXZ4QAvD_BwE
3G2,5 zal moeilijk worden...
https://www.hb-digital.de...-to-earthing-contact-plug
Antwoord van Marstek:muiske schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:17:
[...]
zaterdag heb ik 2 MT Venus 5,12kWh accu's geleverd gekregen. Wegens wifi problemen heb ik deze vandaag pas volledig kunnen installeren en koppelen met de CT003. 1 accu is vol maar de andere staat op 10% en wil nu niet meer laden, ook niet in de manuele stand op 500W (zoals hier ergens aangegeven werd). Het rode WARN lampje brandt voor ongeveer 1 minuut en gaat dan een paar seconden uit en herhaalt zich zo. De batterijindicator knippert langzaam van links naar rechts maar gaat niet verder dan ongeveer 3cm.
[Afbeelding]
Hello. We apologize for the inconvenience, please try to follow the steps below: 1. disconnect the device from the grid; 2. press the device power on button for 6 seconds to put the device to sleep; 3. Wait for one minute, then turn on the device and observe whether the device can be turned on and connected smoothly. In addition, we have pushed a new version for you, please perform the update via Settings->Device. The new version will optimize the device usage. Update Tip: It is better to disconnect the device from the grid while Venus is upgrading and disconnect the BACKUP port at the same time. After the APP is upgraded to 100%, don\'t rush to manually turn on the device or other operations, wait for a few minutes for the device to reboot itself. Best regards.
Als ik straks terug thuis ben eens proberen of het dan werkt.
[ Voor 35% gewijzigd door muiske op 12-06-2025 12:46 ]
Ik heb dit ook gehad. Dit was de oplossing met de kanttekening dat je na nadat de App aangeeft dat de firmware is geupdate dat je dan nog 6 minuten moet wachten. Op de achtergrond is de installatie dan nog bezig. Daara werkte het bij mij goed.muiske schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:42:
[...]
Antwoord van Marstek:
Hello. We apologize for the inconvenience, please try to follow the steps below: 1. disconnect the device from the grid; 2. press the device power on button for 6 seconds to put the device to sleep; 3. Wait for one minute, then turn on the device and observe whether the device can be turned on and connected smoothly. In addition, we have pushed a new version for you, please perform the update via Settings->Device. The new version will optimize the device usage. Update Tip: It is better to disconnect the device from the grid while Venus is upgrading and disconnect the BACKUP port at the same time. After the APP is upgraded to 100%, don\'t rush to manually turn on the device or other operations, wait for a few minutes for the device to reboot itself. Best regards.
Als ik straks terug thuis ben eens proberen of het dan werkt.
Ja, binnnen 1 minuut kon ik op gastaccount de accu zienbommel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:49:
[...]
Even gecontroleerd nog maar staan beide op EU, misschien synchronisatie tussen systemen oid 🤷♂️
Werkte dat bij jou meteen?
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
@muiske Gisteren ook de laatste update geïnstalleerd(niet diegene die jij gepusht hebt gekregen), en na het updaten inderdaad gewoon wachten. Het leek mij ook zeer opmerkelijk dat de batterij ""af" bleef staan, heb mezelf moeten inhouden om ze niet tot leven te wekken, maar na X aantal minuten start ze zelf terug op ( ik denk dat ik op het punt stond ze aan te zetten toen ik de ventilator hoorde aanspringen, wat bij mij een teken was dat er achterliggend toch nog iets gebeurde)
succes (fingers crossed!!!!!!!)
succes (fingers crossed!!!!!!!)
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccuheraut schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:26:
Ow jee, bedankt dat wist ik niet.
5sec lezen en zoeken
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccusibrandstaessen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:34:
[...]
aub, als het nog niet verder langsgekomen is dan is de kans klein met de vele posts dat deze kleine vraag nog veel bijval zal hebben. uiteindelijk weet je nergens welke kwaliteit je koopt tenzij je een speciaalzaak binnenspringt.
[ Voor 24% gewijzigd door d3x op 12-06-2025 14:01 ]
Export betekend meer boete . Ik zou liever ietsjes meer verbruik hebben dan exportAvenger 2.0 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:46:
[...]
Ben benieuwd of dat inderdaad klopt. Liever iets meer export dan teveel import.
Maar eerlijk gezegd gewoon zo min mogelijk van alles
Hier krijgen we nog geld voor onze export in BEMaxwp schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:47:
[...]
Export betekend meer boete . Ik zou liever ietsjes meer verbruik hebben dan export
Maar eerlijk gezegd gewoon zo min mogelijk van alles

[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 12-06-2025 14:54 ]
Vanmorgen is mijn MT bezorgt, besteld bij Duravolt. Gister een email van Raben Group mbt levering.
Besteld; 29-05
Bevestiging: 03-06
Geleverd: 12-06
Zeer goed verpakt, vraag me echt af hoe hij beschadigd geleverd kan worden bij sommige?
Zelf al e.e.a voorbereidt:
MT, inpluggen, connecten bluetooth, instellen, updaten (V151) en klaar.
Werkt als zonnetje.
Besteld; 29-05
Zeer goed verpakt, vraag me echt af hoe hij beschadigd geleverd kan worden bij sommige?
Zelf al e.e.a voorbereidt:
- Aparte groep
- Speciaal SSID voor MT (unify netwerk met 3 APs). Geen speciale tekens in naam en ww.
- Actieve splitter was reeds in bezit.
- HW Powerplug (vanwege import/export waarden
Werkt als zonnetje.
[ Voor 8% gewijzigd door R-B op 12-06-2025 15:02 ]
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Top. Goed voorbereid is half werk zeggen ze hierR-B schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:01:
Vanmorgen is mijn MT bezorgt, besteld bij Duravolt. Gister een email van Raben Group mbt levering.
Besteld; 29-05
Zelf al e.e.a voorbereidt:CT003, inpluggen, connecten bluetooth, instellen, updaten (v114) en klaar.
- Aparte groep
- Speciaal SSID voor MT (unify netwerk met 3 APs). Geen speciale tekens in naam en ww.
- Actieve splitter was reeds in bezit.
- HW Powerplug (vanwege import/export waarden
Werkt als zonnetje.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Als je de advertentie 4 sec bekijkt dan zie je een foto van de wallmountkit. Het is dus niet gek dat iemand zou kunnen verwachten dat die er gewoon bij zit. Niet dus.d3x schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:56:
[...]
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
5sec lezen en zoeken
Voor de mensen die nog problemen hebben met meerdere batterijen.
Ik draai al een maand NOM met 1 batterij op de HW P1 meter zonder problemen.
Gisteren werd de 2de batterij geleverd en nu moet ik wel de CT003 gebruiken.
Zowel de eerste CT003 als de 2de die bijgeleverd werd krijgen niks door van de meter.
Ik heb een Sagecom T211.
Batterijen staan op v1.51 en CT003 op V1.14
Gisteren avond laat een bericht nagelaten via de feedback app en deze morgen kreeg ik V1.15 gepushed voor de meter.
Nogmaals gebrobeerd en beide batterijen werken nu perfect NOM samen.
Dus indien problemen vraag naar V1.15 via de feedback.
Ik draai al een maand NOM met 1 batterij op de HW P1 meter zonder problemen.
Gisteren werd de 2de batterij geleverd en nu moet ik wel de CT003 gebruiken.
Zowel de eerste CT003 als de 2de die bijgeleverd werd krijgen niks door van de meter.
Ik heb een Sagecom T211.
Batterijen staan op v1.51 en CT003 op V1.14
Gisteren avond laat een bericht nagelaten via de feedback app en deze morgen kreeg ik V1.15 gepushed voor de meter.
Nogmaals gebrobeerd en beide batterijen werken nu perfect NOM samen.
Dus indien problemen vraag naar V1.15 via de feedback.
Ik had dat door mijn splitter. Ik heb uiteindelijk een actieve splitter HA gekocht en toen werkte het wel.
Heb dit gekocht en het werkt inderdaad goed en past perfect. Ziet er tevens professioneel uit en dat had ik in eerste instantie niet gedacht. Bedankt voor de tip.Ghust schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:19:
Dit heb ik idd gekregen van de mensen van Duravolt, een tv mount die perfect werkte.
Ik heb getwijfeld om het aan de muur te hangen, maar eerlijk: spul weegt genoeg, laat het maar gewoon staan![]()
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.