Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-09 13:14

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

heraut schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:21:
[...]

Als je de advertentie 4 sec bekijkt dan zie je een foto van de wallmountkit. Het is dus niet gek dat iemand zou kunnen verwachten dat die er gewoon bij zit. Niet dus.
Deze discussie is al uitgebreid gevoerd hier. Teruglezen is best wel handig voor je +€1499 uit gaat geven, me dunkt.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muiske
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-08 15:16
muiske schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:42:
[...]

Antwoord van Marstek:
Hello. We apologize for the inconvenience, please try to follow the steps below: 1. disconnect the device from the grid; 2. press the device power on button for 6 seconds to put the device to sleep; 3. Wait for one minute, then turn on the device and observe whether the device can be turned on and connected smoothly. In addition, we have pushed a new version for you, please perform the update via Settings->Device. The new version will optimize the device usage. Update Tip: It is better to disconnect the device from the grid while Venus is upgrading and disconnect the BACKUP port at the same time. After the APP is upgraded to 100%, don\'t rush to manually turn on the device or other operations, wait for a few minutes for the device to reboot itself. Best regards.

Als ik straks terug thuis ben eens proberen of het dan werkt.
Ondertussen heb ik de nieuwe firmware versie (V153) geïnstalleerd zoals ze gevraagd hadden maar de accu wil nog steeds niet laden, ook niet na een paar herstarts en lang wachten. Het accuniveau is ondertussen tot 4% gezakt. Zal dan maar opnieuw een melding maken bij Marstek.

2x Marstek Venus 5,12kWh V151 / HWP1 - CT300 V114 / 5320Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:56
muiske schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Ondertussen heb ik de nieuwe firmware versie (V153) geïnstalleerd zoals ze gevraagd hadden maar de accu wil nog steeds niet laden, ook niet na een paar herstarts en lang wachten. Het accuniveau is ondertussen tot 4% gezakt. Zal dan maar opnieuw een melding maken bij Marstek.
Waar zie je die 4% staan, het laagste is toch 11%?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
DePrutser schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:49:
[...]

Deze discussie is al uitgebreid gevoerd hier. Teruglezen is best wel handig voor je +€1499 uit gaat geven, me dunkt.
Als een winkel dit aanbied mét wallmountkit dan mag je als consument ervan uitgaan dat dit erbij zit. Lijkt me niet onredelijk. Maar goed. Je wilt gelijk hebben. Dus bij deze.

Dat gezegd hebbende is de aangeboden oplossing tip van een welwillende mede tweaker heel goed gebleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• muiske
Gely schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Waar zie je die 4% staan, het laagste is toch 11%?
Als de accu niet wil laden kan deze onder 11% zakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zu0GkOIRl2LrysTuKJ85JGrdQPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syM01dJdfDPHsbhOAZP7IlHr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
muiske schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]
Kan je niet manueel laden op bijvoorbeeld 200W?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-10 15:27
[...]

[Afbeelding]
Neem contact op met de verkoper van de Marstek. Niet via Marstek zelf. Ik ben hiermee bezig en ga niet akkoord met de tijd. Batterij wordt binnen 3 weken opgehaald en als hij ontvangen is, sturen ze een nieuwe op. Duravolt gaat het overnemen voor mij en komt hem zelf omruilen.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-10 09:21
Ja lijkt mij ook logisch dat je support via de app probeert, indien deze geen oplossing kunnen bieden moet de verkoper het maar oplossen.
Dat zijn de regels van het spelletje dat garantie heet. ( Wel alweer een geruststellende gedachte dat ik gekocht heb bij de firma die dit ook netjes oplost O+ )

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
Ik ben benieuwd of het de moeite waard is een losse P1 meter zoals Homewizard erbij te kopen om zo beter (historisch) inzicht te krijgen van opwekking, verbruik en teruglevering. Gebruikt je HA of Homewizard? Of iets anders wat met de CT003 kan praten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
heraut schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:23:
Ik ben benieuwd of het de moeite waard is een losse P1 meter zoals Homewizard erbij te kopen om zo beter (historisch) inzicht te krijgen van opwekking, verbruik en teruglevering. Gebruikt je HA of Homewizard? Of iets anders wat met de CT003 kan praten?
Tja of je dat interessant vindt moet je zelf bepalen. Maar de CT003 communiceert officieel met niks anders. Het protocol is wel redelijk eenvoudig dus het zou uiteindelijk wel kunnen dat iemand er iets voor maakt. Het kan immers ook al eenvoudig geemuleerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:02:
Ja lijkt mij ook logisch dat je support via de app probeert, indien deze geen oplossing kunnen bieden moet de verkoper het maar oplossen.
Dat zijn de regels van het spelletje dat garantie heet. ( Wel alweer een geruststellende gedachte dat ik gekocht heb bij de firma die dit ook netjes oplost O+ )
Niet helemaal zo.
Zodra Marstek support aangeeft dat de batterij moet worden omgeruild zal Duramotion of Stekkerbatterij die onruiling verder afhandelen. In de praktijk betekent dit dat er gelijktijdig een swap van de batterijen zal plaatsvinden.

Dit is in afwijking van standaard omruiling door Marstek zelf, eerst ophalen batterij en later bezorging vervangende batterij.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
muiske schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Lees de TS eens misschien dat er een bruikbare oplossing tussen staat.

Bijvoorbeeld off / stekker er uit, minimaal 10m wachten, aanzetten - stekker erin etc.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
pascallj schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Tja of je dat interessant vindt moet je zelf bepalen. Maar de CT003 communiceert officieel met niks anders. Het protocol is wel redelijk eenvoudig dus het zou uiteindelijk wel kunnen dat iemand er iets voor maakt. Het kan immers ook al eenvoudig geemuleerd worden.
Thanks. Mag ik vragen wat jij hiervoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heraut schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:46:
[...]

Thanks. Mag ik vragen wat jij hiervoor gebruikt?
Ik heb zelf een splitter gemaakt voor een ESPHome P1 meter en een P1 meter voor een extern bedrijf die alles monitort. Heb geen P1 meter voor de Marstek, want ik draai geen NOM, maar handel op de day-ahead markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

[...]

[Afbeelding]
Nee. Bms geeft verkeerde waarden door. Staat ook in de release notes. Mijn accu’s gingen van 100% naar 69%

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:51
heraut schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:23:
Ik kan je vertellen dat bij een volledige lading en ontlading deze cijfers behaal:

Hij pakt 5,4 kWh van het net om er ~4,15 kWh te ontladen.

Laden gebeurd bij mij met 2500W en ontladen tussen de 1000 en 1500 watt.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
[...]

[Afbeelding]
Die info lijkt mij compleet fout te zijn.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:26
Ik wilde weer even switchen van de CT003 naar de HW-P1 maar ik kreeg mijn HW-P1 device niet gevonden.

Bleek dat ik mijn ZeroTierOne verbinding op mijn telefoon nog actief had, Foutje, Bedankt!
ZT1 uitzetten > Werkt als een speer!.
Dus ik bedacht me nog even te melden dat als je een VPN draait op je telefoon deze misschien de Setup van je MT kan beinvloeden.

Tijdens normaal gebruik ondervind ik trouwens geen problemen met MT+ZT1.

Wat is ZT1:
Met ZeroTierOne kun de buiten je eigen netwerk makkelijk en veilig contact krijgen met deze virtuele netwerkadapter, en dat GRATIS (Basic Versie) voor de de eerste 3 netwerken/10 devices.

Ik gebruik het op mijn telefoon om Home Assistant en BlueIris te kijken.
https://www.zerotier.com/
https://play.google.com/s...tails?id=com.zerotier.one
https://community.home-as...dd-on-zerotier-one/109091
https://youtu.be/X47est0lzdg?si=NYCWUJ52sKqRHz-5

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Na de problemen bij @muiske stel ik mezelf de vraag wat de batterij in de winter gaat doen? Als ik de snelheid zie waarmee de batterij zijn opgeslagen energie zelf verbruikt,( zoals ik zie binnen een dag van 11% naar 4%?)
Wat doet de batterij in de donkerste tijden?
Laad hij zich op vanuit het net?
Neemt hij stroom van het net om de BMS en alle andere sturingen actief te houden?
Hoeveel is het rust verbruik eigenlijk van dit type batterij?

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Misschien is het nog niet in je op gekomen dat de MT van @muiske defect is.
Om dit nou meteen aan te grijpen als manko van Marstek, gaat wat ver niet?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48
The_Belgian_GST schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:21:
Neemt hij stroom van het net om de BMS en alle andere sturingen actief te houden?
Valt wel mee denk ik. Als je ingestoken laat gaat hij wel laden van net bij tekort.
Moest je lange tijd uitgetrokken laten (zoals in weken/maand) zou ik wel tot 50% laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 21:24

S2S

Gely schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:14:
[...]

Waarom? In stand-by verbruikt de batterij ook, dus zakt onder de 11 %, als laden niet gebeurt, niet zo gek, toch?

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:13:
[...]

Waarom? In stand-by verbruikt de batterij ook, dus zakt onder de 11 %, als laden niet gebeurt, niet zo gek, toch?
Hij zou moeten bijladen als de spanning te laag wordt.

Daarom ook mijn conclusie dat ik niemand zou aanraden te upgraden naar BMS 213 die ik heb gekregen, want daar doet hij dat al na 1 nachtje leeg staan. Oftewel de batterij wordt veel te ver ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

pascallj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:22:
[...]

Hij zou moeten bijladen als de spanning te laag wordt.

Daarom ook mijn conclusie dat ik niemand zou aanraden te upgraden naar BMS 213 die ik heb gekregen, want daar doet hij dat al na 1 nachtje leeg staan. Oftewel de batterij wordt veel te ver ontladen.
Ja, maar als laden niet gebeurt ;) om wat voor reden dan ook (defect , software bug , noem maar op)

Ik heb deze Marstek al vanaf januari, ik heb het zelf nooit gezien, maar het kan door bijvoorbeeld bovenstaande.

Ah, dus een bug.

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 13-06-2025 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:39:
[...]

Ja, maar ik zeg toch duidelijk als laden niet gebeurt ;) om wat voor reden dan ook (defect , software bug , noem maar op)

Ik heb deze Marstek al vanaf januari, ik heb het zelf nooit gezien, maar het kan.
Ik dacht dat je ontkende dat hij ging laden als hij leeg was omdat dat niet gebeurde.

Dat is denk ook wat bedoelt wordt met dat de info fout is, dat er een defect is in de weergave of BMS, niet dat de informatie onjuist is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:22:
[...]
Maar wordt die BMS upgrade mee geïnstalleerd met de laatste firmware nu of doet Marstek die BMS update enkel bij aanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Maarten69 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:38:
Misschien is het nog niet in je op gekomen dat de MT van @muiske defect is.
Om dit nou meteen aan te grijpen als manko van Marstek, gaat wat ver niet?
dat die van @muiske defect is is me zeer duidelijk,ik heb namelijk leren lezen.
Ik heb net terug gelezen en heb enkel een vraag gesteld waarin ik niets zie waarin ik dit als een "manko" omschrijf.
Ikzelf heb hier niet verder over nagedacht voor de aankoop van de batterij, Maar ik blijf het een relevante vraag vinden, hoe werkt dit type batterij in donkere tijden? gaat hij enkel stroom van het net halen om alles gezond te houden ( zeer beperkt verbruik?) of gaat hij zich om de dag(om de X aantal dagen?) volledig vol laden vanuit het net?
dit kan wel in de winter maanden, zeker voor mensen met een dynamisch contract, een bepaalde kost met zich meebrengen. En daarbovenop hebben we momenteel nog geen mogelijkheid om het laden en ontladen volgens een bepaalde planning te doen ( waardoor je bvb kan beslissen om hem vol te laden in goedkopere uren)

misschien dat ik deze vraag beter stel aan de verkopers van mijn batterij. :P

*edit* @Avenger 2.0 zoals ik het hier lees is het een pakket met alles erin als je update. waar kan ik de BMS versie van mijn marstek terugvinden?

[ Voor 5% gewijzigd door The_Belgian_GST op 13-06-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
The_Belgian_GST schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:11:
[...]

Ik heb net terug gelezen en heb enkel een vraag gesteld waarin ik niets zie waarin ik dit als een "manko" omschrijf.
Ikzelf heb hier niet verder over nagedacht voor de aankoop van de batterij, Maar ik blijf het een relevante vraag vinden, hoe werkt dit type batterij in donkere tijden? gaat hij enkel stroom van het net halen om alles gezond te houden ( zeer beperkt verbruik?) of gaat hij zich om de dag(om de X aantal dagen?) volledig vol laden vanuit het net?
dit kan wel in de winter maanden, zeker voor mensen met een dynamisch contract, een bepaalde kost met zich meebrengen. En daarbovenop hebben we momenteel nog geen mogelijkheid om het laden en ontladen volgens een bepaalde planning te doen ( waardoor je bvb kan beslissen om hem vol te laden in goedkopere uren)

*edit* @Avenger 2.0 zoals ik het hier lees is het een pakket met alles erin als je update. waar kan ik de BMS versie van mijn marstek terugvinden?
Bij de ai modus icm dynamische tarief laad hij op de 2 goedkoopste uren vol en ontlaad hij zich daarna om nom te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44

d3x

superduper1969 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:41:
Ik wilde weer even switchen van de CT003 naar de HW-P1 maar ik kreeg mijn HW-P1 device niet gevonden.

Bleek dat ik mijn ZeroTierOne verbinding op mijn telefoon nog actief had, Foutje, Bedankt!
ZT1 uitzetten > Werkt als een speer!.
Dus ik bedacht me nog even te melden dat als je een VPN draait op je telefoon deze misschien de Setup van je MT kan beinvloeden.

Tijdens normaal gebruik ondervind ik trouwens geen problemen met MT+ZT1.

Wat is ZT1:
Met ZeroTierOne kun de buiten je eigen netwerk makkelijk en veilig contact krijgen met deze virtuele netwerkadapter, en dat GRATIS (Basic Versie) voor de de eerste 3 netwerken/10 devices.

Ik gebruik het op mijn telefoon om Home Assistant en BlueIris te kijken.
https://www.zerotier.com/
https://play.google.com/s...tails?id=com.zerotier.one
https://community.home-as...dd-on-zerotier-one/109091
https://youtu.be/X47est0lzdg?si=NYCWUJ52sKqRHz-5
lol, ik zou bijna denken dat je een verkoper bent of aandelen hebt.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

[...]

als je een dynamisch contract hebt ga je net de batterij gebruiken in de wintermaanden door op goedkope momenten toch in te laden. Zoniet heb je gewoon minder ROI.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:07:
[...]

Maar wordt die BMS upgrade mee geïnstalleerd met de laatste firmware nu of doet Marstek die BMS update enkel bij aanvraag?
Ik heb tot nu toe alleen The_Belgian_GST erover gehoord. Die kreeg hem tegelijkertijd met 151->153. Volgens mij zonder vraag van firmware o.i.d. Vandaar mijn aanname dat het nu uitgerold was naar iedereen. Misschien kunnen degene die 153 hebben klaarstaan (maar niet willen updaten), kijken of dat 153.212 of 153.213 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Als je het puur hebt over 'gezond' houden dan zal de batterij alleen hetgene bijladen om te voorkomen dat het voltage van de cellen teveel inzakt. Dit was in mijn geval een paar 100 Watt voor een kwartiertje o.i.d. Maar ik neem aan dat je de batterij in de winter verder ook wel eens wil gebruiken en dus gewoon ook af en toe of zonnestroom bij laadt of met een dynamisch contract via AI op de goedkoopste momenten oplaadt.

Overigens denk ik je hier meer kans maakt op correcte antwoorden dan bij de verkoper, maar misschien heb ik ons dan te hoog zitten...

Je kan het BMS alleen uitlezen via MQTT (wat bij jou niet meer werkt want v153) of als je update aangeboden krijgt. Jij hebt 153.213 aangeboden gekregen zei je laatst. Daarvan is 213 het versienummer van het BMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

pascallj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:39:
[...]

Ik heb tot nu toe alleen The_Belgian_GST erover gehoord. Die kreeg hem tegelijkertijd met 151->153. Volgens mij zonder vraag van firmware o.i.d. Vandaar mijn aanname dat het nu uitgerold was naar iedereen. Misschien kunnen degene die 153 hebben klaarstaan (maar niet willen updaten), kijken of dat 153.212 of 153.213 is.
ik krijg niks van update binnen, gisteren nagekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
d3x schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:05:
[...]

ik krijg niks van update binnen, gisteren nagekeken.
Hier ook niet.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:07:
[...]

Bms is gekoppeld aan firmware. Eerst installeert de firmware daarna de bms. Gisteren gedaan. Nog geen problemen met nom op auto.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DePrutser schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:29:
[...]

Bms is gekoppeld aan firmware. Eerst installeert de firmware daarna de bms. Gisteren gedaan. Nog geen problemen met nom op auto.
Niet altijd, BMS kan ook los aangeboden worden. Was ook te merken dat de update die ik kreeg van alleen het BMS aanzienlijk sneller geïnstalleerd was dan de update van de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

pascallj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Niet altijd, BMS kan ook los aangeboden worden. Was ook te merken dat de update die ik kreeg van alleen het BMS aanzienlijk sneller geïnstalleerd was dan de update van de firmware.
Normaal gesproken wel. Alleen in bijzondere geval is het anders.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
pascallj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:43:
[...]

Ik dacht dat je ontkende dat hij ging laden als hij leeg was omdat dat niet gebeurde.

Dat is denk ook wat bedoelt wordt met dat de info fout is, dat er een defect is in de weergave of BMS, niet dat de informatie onjuist is ;)
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, de getoonde informatie van het BMS lijkt mij verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Klopt, ik heb in het verleden ook enkel een BMS update gehad zonder FW update

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Ik heb geen vraag gesteld naar andere/nieuwere firmware, want alles werkte perfect. opmerkelijk was dat de app enkel in het menu een rood bolletje gaf, geen melding on screen.
Toen ik dit merkte had ik geen tijd dus heb niet direct geüpdate, waarna de melding ook terug verdween, en na enkele uren terug verscheen ( enkel in het menu!) en ik hem dan wel heb kunnen updaten.
Welke problemen worden er verwacht met dit nieuwe BMS?
ik merk enkel (vals?) positieve ervaringen? moeilijk te zeggen met de nog meer zon overgoten dagen de afgelopen week, maar ik heb de indruk dat nom nog mooier werkt, dat het batterij percentage beter klopt, daar ik voor de update smorgens een batterij percentage over had van +-60% zit ik nu +80%, wat meer in de lijn van de verwachting is ( sluimer verbruik voor de installatie batterij was +-70watt, dus een Kwh/nacht lijkt me aannemelijk.)
iets dat me wel stoort aan het toevoegen van de batterij aan home wizard via een KWH meter is dat je in home wizard je verbruik niet meer kan opvolgen he, meestal is dit 0 want het komt van de batterij. dus een echt idee van ons sluimer verbruik na de batterij heb ik niet meer. ondertussen ook raspberry toegevoegd enzo, maar geen idee van extra verbruik. of doe ik hierin iets verkeerd? en moet ik de homewizard anders instellen? ( i know, verkeerd topic maar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-10 18:47
MichaelReitsma schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Bij de ai modus icm dynamische tarief laad hij op de 2 goedkoopste uren vol en ontlaad hij zich daarna om nom te krijgen.
je hebt zeker geen zonnepanelen?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:48
Avenger 2.0 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Weet niet of je 2,5mm kabel gaat vinden. Er bestaat wel 5m kabel van 1,5mm. Anders de kabel zelf maken geen optie?
Kabel 2,5 mm is geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Peterhardenberg schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:03:
[...]
Kabel 2,5 mm is geen probleem
Kant en klare 2,5mm kabel met Marstek stekker (BC01) bedoelde ik uiteraard :+
Maar iemand heeft hier al zo een kabel gepost, dus is wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
stil schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:54:
[...]

je hebt zeker geen zonnepanelen?
Jawel, hij gebruikt bij ai icm dyn. eerst het surplus op de meter om op te laden via nom. Daarna laad hij de rest op de 2 goedkoopste uren mocht de accu nog niet vol zitten. Ik verwacht in de winter dus weinig surplus wat hij kan gebruiken en dus veel op de 2 goedkope uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Kant en klare 2,5mm kabel met Marstek stekker (BC01) bedoelde ik uiteraard :+
Maar iemand heeft hier al zo een kabel gepost, dus is wel te vinden.
Het gaat om max 2500 watt. Een 1.5 kan met gemak 3600 aan zelfs meer op korte stukken en dan hebben we het al over meters niet cms.
Zou me er niet zo druk over maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Maxwp schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:33:
[...]
Het gaat om max 2500 watt. Een 1.5 kan met gemak 3600 aan zelfs meer op korte stukken en dan hebben we het al over meters niet cms.
Zou me er niet zo druk over maken
Die persoon vroeg een 5m kabel van 2,5mm² en BC01 connector. Ze bestaan wel degelijk.
Voor mijn 2m kabel die erbij zit (1,5mm² dacht ik), maak ik mij inderdaad geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muiske
DSSW schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Kan je niet manueel laden op bijvoorbeeld 200W?
Neen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muiske
SatScan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:41:
[...]

Lees de TS eens misschien dat er een bruikbare oplossing tussen staat.

Bijvoorbeeld off / stekker er uit, minimaal 10m wachten, aanzetten - stekker erin etc.
Heb eigenlijk al het hele internet afgezocht en tientallen mogelijke oplossingen geprobeerd. Ben nog wachtende op een antwoord van Marstek maar ik vrees dat deze dood is en zal omgeruild moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-10 18:47
MichaelReitsma schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Jawel, hij gebruikt bij ai icm dyn. eerst het surplus op de meter om op te laden via nom. Daarna laad hij de rest op de 2 goedkoopste uren mocht de accu nog niet vol zitten. Ik verwacht in de winter dus weinig surplus wat hij kan gebruiken en dus veel op de 2 goedkope uren.
ah ok, bij mij is de overcapaciteit zo dat ik ze in ai mode nog nooit heb zien laden op de goedkoopste uren.
Wat dus sub optimaal is zolang je nog geld terug krijgt voor levering.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@muiske heb gisteren ook even gegoogled, en hetgeen ik vond is dat dit type batterij perfect onder dat niveau kan ontladen worden,(met kleine kans op beschadiging cellen!) echter is er dan een speciale lader nodig om het voltage terug op te krikken. En die nodige eigenschappen zal onze Marstek helaas niet beschikken vrees ik. zonde he....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
The_Belgian_GST schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:11:
@muiske heb gisteren ook even gegoogled, en hetgeen ik vond is dat dit type batterij perfect onder dat niveau kan ontladen worden,(met kleine kans op beschadiging cellen!) echter is er dan een speciale lader nodig om het voltage terug op te krikken. En die nodige eigenschappen zal onze Marstek helaas niet beschikken vrees ik. zonde he....
Misschien kunnen ze dat wel met een speciale BMS update vanop afstand. Maar antwoord op support duurt de laatste tijd wel wat langer dan vroeger spijtig genoeg. Neem ook aan dat je geen weken wil wachten bij defect en dan liever gewoon wil omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Laatst online: 17:51
The_Belgian_GST schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:21:
Na de problemen bij @muiske stel ik mezelf de vraag wat de batterij in de winter gaat doen? Als ik de snelheid zie waarmee de batterij zijn opgeslagen energie zelf verbruikt,( zoals ik zie binnen een dag van 11% naar 4%?)
In rust pakt de Marstek bij mij 6 a 7 watt.

Tussen ontladen en laden zit bij mij vaak 12 uur+ en dan is ie al die tijd gewoon op 100% blijven staan.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

The_Belgian_GST schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:11:
Ik denk dat als je voor een van de goedkoopste gaat , je al blij mag zijn wat je nu krijgt … maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
S2S schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Ik denk dat als je voor een van de goedkoopste gaat , je al blij mag zijn wat je nu krijgt … maar dat ben ik.
Ja uiteindelijk weinig problemen met de Marstek als ik zo lees. Software mag wat beter, maar hardwarematig werkt die prima. De duurdere lijken toch meer problemen te hebben (zoals HomeWizard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-10 13:35
is het normaal dat hij bij 96% niet meer laad op 2500w maar op ongeveer 1140
Er is hier +5000w maar hij gaat dus niet sneller laden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Dewim1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:18:
Ja dat is perfect normaal. Laadt de laatste 5% aan halve kracht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Dewim1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:18:
Ja, laatste 5 of 10 % gaat op rond de 1100 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:55
Als je familie hebt in Duitsland kun je de marstek 5,2 bestellen voor 1250 euro inclusief verzenden.

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:12
Spannende dag, vandaag komt mijn tweede Marstek, net klaar om de groep aan te leggen met de wandcontactdoos.

Hoop dat hij nu beetje vroeg in de middag komt. Want afgezien van een Factuur gisteren, maar verder nog niks gehoord over hoe laat ze komen 😫

Ben benieuwd, vorige keer kwam ie via Bol.com vanaf DuraMotion, nu via Duravolt vanaf Duramotion.

[ Voor 16% gewijzigd door WargamingPlayer op 13-06-2025 13:41 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 15:06

R-B

Blokkert

WargamingPlayer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:39:
Spannende dag, vandaag komt mijn tweede Marstek, net klaar om de groep aan te leggen met de wandcontactdoos.

Hoop dat hij nu beetje vroeg in de middag komt. Want afgezien van een Factuur gisteren, maar verder nog niks gehoord over hoe laat ze komen 😫

Ben benieuwd, vorige keer kwam ie via Bol.com vanaf DuraMotion, nu via Duravolt vanaf Duramotion.
Ik kreeg aankondiging van transport via Raben Group (check spam, enkele dagen eerder) en via T&T kon ik in ochtend de leverings window zien.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
R-B schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Ik kreeg aankondiging van transport via Raben Group (check spam, enkele dagen eerder) en via T&T kon ik in ochtend de leverings window zien.
Ik heb helemaal niks gekregen. Op de initiële factuur stond 13 juni vermeld. Dus ik ga er van uit dat hij vandaag komt. Heb er een vrije dag voor genomen.

Heb het nog even gecontroleerd en in de orderbevestiging staat inderdaad afleverdatum 13-6-2025 en dat is vandaag.

Even een mail naar Dura’otion gezonden hoe laat ze komen. 🥳

[ Voor 18% gewijzigd door WargamingPlayer op 13-06-2025 14:02 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:28
Hier op 9 juni 2 besteld via stapnaarduurzaam.nl en deze zijn netjes gister (12 juni) bezorgd. Inclusief check van de vervoerder om moment te kiezen dat we thuis waren.

Vandaag hebben ze ook nog gebeld of alles goed was gegaan en of ze het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Laatst online: 10-09 16:04
BeeEnergy schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:15:
Wie weet een verduidelijking t.a.v. NOM:

Nul Op Meter, betekent niet dat er aan het einde van de dag precies 0.0 kWh max gehaald is van het elektriciteitsnet. Het is dat de batterij of batterijen aan de hand van het gebruik voorkomen dat er elektriciteit van het elektriciteitsnet gehaald moet worden.
Afhankelijk van je apparatuur is dat prima te doen tot uitdagend.

De magnetron wordt al vaak genoemd. Ik heb nog wat andere apparatuur die erg wisselend elektriciteit gebruikt. Als de variatie per seconden uiteindelijk op de slimme meter tussen b.v. 100 Watt opnemen / 100 Watt terugleveren varieert, dan is dit niet direct door de batterij mogelijk om te compenseren. We zien vaak de 6 seconden vertraging van de batterij.
Afhankelijk van het type slimme meter (update per 1, 5 of 10 seconden) is er alweer wat tijd verstreken alvorens de batterij opnieuw informatie krijgt betreffende het actuele gebruik. DSMR 4 meters met een waarde om de 10 seconden, zorgen voor latere aanpassing van de batterij.
Dus de batterij is per definitie te laat en elke cyclus opnieuw probeert de batterij te compenseren.

De HW P1 geeft gewoon het huidige gebruik per fase door (en het totaal over 3 fasen).
De CT003 (geen ervaring met CT002, maar doet hetzelfde (echter zonder slimme meter, direct van de leidingen)) tezamen met de batterijen rekenen het huidige gebruik om naar de waarden per batterij om te compenseren. 1 batterij zal dus eenvoudiger NOM kunnen draaien dan 2 of 3 of meer. Omdat daar telkens (elke cyclus) een berekening gemaakt moet worden welke batterij hoeveel moet leveren/opnemen. En bij elke berekening zullen er afwijkingen optreden.

Als er een stabiel gebruik is (waarde langere tijd geldig), dan is het eenvoudig voor de batterij/batterijen om ook richting de 0 kWh van het elektriciteitsnet te komen (ik schrijf bewust: 0 kWh en niet 0.0 kWh, want dit laatste kan bijna niet met de 6 seconden vertraging. Dan moet het gebruik erg stabiel zijn).
Overigens kan het aanbod van energie van de zonnepanelen bij b.v. wolken in de lucht ook enorm varieren en dat moet allemaal gecompenseerd worden.

Mijn dagelijks gebruik van het elektriciteitsnet over 3 maanden ligt tussen 0.1 kWh en 1.0 kWh (de laatste maand met 2 batterijen en ik zie dan ook iets hogere waarden, maar nog steeds 1.0 kWh max).
Wat ik zelf heel erg goed vind.
Om te zorgen dat er nog minder terug geleverd wordt zou het gunstig zijn om een laad offset in de app te kunnen instellen.

Op een dag dat er er voldoende zon energie is, is het niet nodig om de hele tijd te proberen NOM te hebben.
Beter is dan over de hele dag verspreidt wat terug te leveren in plaats van de batterijen zo snel mogelijk vol te krijgen en dan maximaal terug te leveren.

Met een laadoffset wordt verbruik variaties opgevangen in het gedeelte dat je terug levert (in de reactietijd van de batterij) in plaats van die energie uit het net te kopen.

Ik weet het gaat om kleine hoeveelheden maar het is ook een sport om zo min mogelijk uit het net te halen.

Dit idee heb ik dan ook zojuist in de sheet met ideeën gezet.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 23:12
WargamingPlayer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:39:

Ik hoop dat je meer geluk hebt dan Ik. Ik heb 'm gisteren gekregen, maar helaas een DOA. Lading was 0% en rode warnig LED bleef aan, en de power on/off knop bleef maar snel knipperen (zelfs zonder 230v aansluiting). Met geen mogelijkheid ging ie oplanden. Als het goed is wordt de batterij volgende week ergens omgewisseld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
muiske schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:17:
[...]

zaterdag heb ik 2 MT Venus 5,12kWh accu's geleverd gekregen. Wegens wifi problemen heb ik deze vandaag pas volledig kunnen installeren en koppelen met de CT003. 1 accu is vol maar de andere staat op 10% en wil nu niet meer laden, ook niet in de manuele stand op 500W (zoals hier ergens aangegeven werd). Het rode WARN lampje brandt voor ongeveer 1 minuut en gaat dan een paar seconden uit en herhaalt zich zo. De batterijindicator knippert langzaam van links naar rechts maar gaat niet verder dan ongeveer 3cm.
Heeft nog iemand dit meegemaakt?
[Afbeelding]
Ik heb precies het zelfde, echter bij mij staat ie zelfs op 0%. Ik denk dat ik de achterse/laatste batterij van de container uit China heb gehad. Gemeld bij Duravolt, en hopelijk wodt hij snel omgeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies de laatste dagen meer batterijen met problemen DOA .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio1953
  • Laatst online: 31-07 12:26
Beste panelleden,

Zijn er panelleden die het is gelukt om de Marstek Venus E aan te melden bij energieleveren.nl?
De Merknaam komt n.l. niet voor in de keuzelijst van energieleveren.nl
Belangrijk om te weten om er zeker van te zijn dat de thuisbatterij voldoet aan EU eisen.

Bedankt.

Gr., Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:12:
Precies de laatste dagen meer batterijen met problemen DOA .
Nieuwe batterijen dan, bestaande niet echt problemen. Misschien een bepaalde batch batterijen met problemen, vergeten te laden ofzo in fabriek :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gmj2
Scorpio1953 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:13:
Beste panelleden,

Zijn er panelleden die het is gelukt om de Marstek Venus E aan te melden bij energieleveren.nl?
Belangrijk om te weten om er zeker van te zijn dat de thuisbatterij voldoet aan EU eisen.

Bedankt.

Gr., Dick
Zal je dat nou wel doen? Van mij krijgen ze NIET te horen dat ik een thuisbatterij heb. Voordat je het weet gaan ze die ook nog belasten.... De thuisbatterij boete, als ze het weten en kunnen zullen ze het niet nalaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 20:04
Gely schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:14:
[...]
Wat lijkt er fout aan?
De batterij kan inderdaad verder ontladen na afschakelen bij 11%.
Ik heb al eens 9% gezien bij mijn batterij.
Maar normaal gaat de batterij dan zelf opladen tot 11%, zonder op NOM te letten, meestal gebeurt dat met ca. 600W. Ik heb dat al enkele malen 's nachts gezien.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vraagje, ik heb in home assistant een script draaien die op basis van mijn verbruik de inverter limiteert tot mijn verbruik. Dit werkt goed en zorgt ervoor dat ik niet teruglever. Nu heb ik het vermoeden dat deze accu met de p1 koppeling gaat opladen als ik teruglever, klopt dit vermoeden of werkt het opladen van deze accu anders? 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zenith schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:34:
Vraagje, ik heb in home assistant een script draaien die op basis van mijn verbruik de inverter limiteert tot mijn verbruik. Dit werkt goed en zorgt ervoor dat ik niet teruglever. Nu heb ik het vermoeden dat deze accu met de p1 koppeling gaat opladen als ik teruglever, klopt dit vermoeden of werkt het opladen van deze accu anders? 😀
Dat klopt, als er overschot is aan energie dan zal de batterij laden als die in modi NOM staat (2500w max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SatScan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Dat klopt, als er overschot is aan energie dan zal de batterij laden als die in modi NOM staat (2500w max).
Ok dank je voor de bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Even een vraagje over AI mode.

Ik heb panelen op oost dus in de ochtend al aardig wat vermogen.
Gaat de marstek deze gebruiken om op te laden in AI mode of wacht hij tot bijvoorbeeld 13 uur dat de stroom het goedkoopst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
De tweede hangt, alleen was het toevoegen een dingetje. Hij zag ook de oude waardoor toevoegen dus helemaal fout ging.

Uiteindelijk alle twee opnieuw toegevoegd.

Wat ik jammer vindt is dat de naam waarmee hij op Blutooth zichtbaar is, niet te herleiden is naar het fysieke apparaat. Ik kon dus gewoon twee devices toevoegen met zelfde serie nummer.

Het probleem was dat BT led pas ging branden nadat je de stap met serienummer al voorbij was.

Ook een optie voor de App. Mogelijkheid om naam te veranderen na het toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:51:

Ook een optie voor de App. Mogelijkheid om naam te veranderen na het toevoegen.
in de app gewoon naar links swipen...

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Dewim1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:45:

Gaat de marstek deze gebruiken om op te laden in AI mode of wacht hij tot bijvoorbeeld 13 uur dat de stroom het goedkoopst is?
Ook op AI pakken ze eerst zonnestroom van de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
gmj2 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:10:
[...]

Ik heb precies het zelfde, echter bij mij staat ie zelfs op 0%. Ik denk dat ik de achterse/laatste batterij van de container uit China heb gehad. Gemeld bij Duravolt, en hopelijk wodt hij snel omgeruild.
Hij was goed; alleen moest wat stoeien met toevoegen van de tweede accu. Maar hij hangt en is geconfigureerd. Hij was al iets van 80+ % geladen.

Hij hangt (de linker) onder afdakje. Dinsdag gaan de CEE pluggen aan de muur in plaats van deze oplossing en de ombouw er om heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcVdUM9me0kRWtuY7lLR-vJVFRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnhDRdtdbaO2jYgqZ9Ym0wNG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tl0Y
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:14
Vandaag een klein probleempje meegemaakt. De CT ging deze nacht offline op de batterij en ik kon deze niet meer toevoegen. Heb de halve dag zitten proberen. Ook andere CT's weigerde de batterij te configureren. Tot nu, juist 5 minuten geleden, hij vanzelf een CT uit het niets begon toe te voegen. Geen idee wat of hoe. Het werkt nu terug allemaal, maar is toch een beetje WTF.

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
WargamingPlayer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:58:
[...]
Hij hangt (de linker) onder afdakje. Dinsdag gaan de CEE pluggen aan de muur in plaats van deze oplossing en de ombouw er om heen.
Wat ga je er juist omheen bouwen? En hoe ga je warmte weg krijgen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-10 14:24
WargamingPlayer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Hij was goed; alleen moest wat stoeien met toevoegen van de tweede accu. Maar hij hangt en is geconfigureerd. Hij was al iets van 80+ % geladen.

[Afbeelding]
Is dat de v2 versie geleverd zonder muurbeugels? Hoe heb je dat aan de muur gehangen? (ben benieuwd)

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
vifra schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:03:
[...]
Is dat de v2 versie geleverd zonder muurbeugels? Hoe heb je dat aan de muur gehangen? (ben benieuwd)
TV muurbeugel van bol.com neem ik aan, is hier al gepasseerd, dus zoek er maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Hometek schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:07:
[...]

Wat lijkt er fout aan?
De batterij kan inderdaad verder ontladen na afschakelen bij 11%.
Ik heb al eens 9% gezien bij mijn batterij.
Maar normaal gaat de batterij dan zelf opladen tot 11%, zonder op NOM te letten, meestal gebeurt dat met ca. 600W. Ik heb dat al enkele malen 's nachts gezien.
OK, fair enough. Ik heb de mijne straks een maand, die is nog nooit lager geweest dan 11% en geeft een laadvermogen van om en bij de 7W als grid eraan hangt om die 11% op peil te houden, dus als die leeg is. Meer data en een dus een langere statistiek zal allicht opklaring brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tl0Y schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:00:
Vandaag een klein probleempje meegemaakt. De CT ging deze nacht offline op de batterij en ik kon deze niet meer toevoegen. Heb de halve dag zitten proberen. Ook andere CT's weigerde de batterij te configureren. Tot nu, juist 5 minuten geleden, hij vanzelf een CT uit het niets begon toe te voegen. Geen idee wat of hoe. Het werkt nu terug allemaal, maar is toch een beetje WTF.
Even de stroom van de CT eraf - 1m wachten - en weer stroom op CT
In app opnw even CT koppelen door op (niet) groene bolletje te klikken en de voorkeur van fase instelling te kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Scorpio1953 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:20:
Beste panelleden,

Zijn er panelleden die hun Marstek Venus E thuisbatterij al hebben aangemeld bij Energieleveren.nl?
Ik vraag het, omdat de batterij officieel nog niet RfG gecertificeerd is.
Het aanmelden is een verplichting volgens mij en het wel belangrijk om
te weten dat hij niet afgekeurd wordt.

Gr., Dick
Scorpio1953 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:13:
Beste panelleden,

Bedankt.

Gr., Dick
Wat lukt er niet dan dat je je vraag twee keer stelt? Ik heb met schoon geweten en beste intenties wat ingevuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpbfy4Fw15RNX9LkKQByXHiJeiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eU6j8Ft4Ow4Z01ZJ7cs9K3lX.jpg?f=fotoalbum_large

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-10 15:27
muiske schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:58:
[...]

Heb eigenlijk al het hele internet afgezocht en tientallen mogelijke oplossingen geprobeerd. Ben nog wachtende op een antwoord van Marstek maar ik vrees dat deze dood is en zal omgeruild moeten worden.
Ik ben in conclaaf gegaan met Duravolt. Wisselen van de batterij wordt meestal binnen 3 weken gedaan. Dit is voor mij onacceptabel omdat ik exact hetzelfde probleem heb zoals jij beschrijft. Nieuw uit de verpakking en rode lamp. SOC erg laag tussen de 8-11 procent en na de update zelfs 0%.
Batterij staat hier al een week niks te doen en ben nog niet echt een stap verder.

Ik wacht tot dinsdag en dan lost Duravolt het zelf op voor mij.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 20:04
Gely schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:06:
[...]
OK, fair enough. Ik heb de mijne straks een maand, die is nog nooit lager geweest dan 11% en geeft een laadvermogen van om en bij de 7W als grid eraan hangt om die 11% op peil te houden, dus als die leeg is. Meer data en een dus een langere statistiek zal allicht opklaring brengen.
Die 7W is het vermogen dat de elektronica van de Venus in stand by mode verbruikt, is niet gerelateerd aan de SOC, zie ook deze post

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:39
Ehhh. Mijn Marstek staat in de schuur: Marstek Internal Temperature = 64.3 °C.

Beetje hoog lijkt me. Ik had me er nog niet in verdiept eigenlijk.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Hometek schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:38:
[...]

Die 7W is het vermogen dat de elektronica van de Venus in stand by mode verbruikt, is niet gerelateerd aan de SOC, zie ook deze post
Dat klopt uiteraard, met mijn post bedoel ik dat die 7W dan niet van de batterij moet komen (en de SOC bewaard blijft op 11% indien leeg) maar gewoon van de grid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:03:
[...]

Wat ga je er juist omheen bouwen? En hoe ga je warmte weg krijgen dan?
Komt een 15 graden afdakje boven. Wat doorloopt in verlengde van vensterbank. Loopt 40 cm door.
Aan de zijkanten komen wanden. Dikte van materiaal is 8mm watervast mdf, wit gelakt in drie lagen. Dan komt er aan de linker kant twee metalen luchtroosters.
Aan de voorkant komt aan de bovenkant een plaat van 15 cm hoog, aan de onderkant 1 van 10 cm. Verder nog links voor een plaat van ongeveer 45 cm, midden en rechts voor een plaat van 10 cm. In de twee gaten komen deurtjes, met metalen roosters.
De kast hangt dan met open onderkant aan de muur met 10 cm tussen kast en vloer. Voldoende om frisse lucht van onderen aan te laten zuigen.

Tussen de twee Marsteks zit voldoende ruimte. En aan de bovenkant zit ook voldoende ruimte. Tussen voorkant van de Marstek en de deuren zit ook zo een 17cm. Meer dan zat volume.

Eventueel kunnen we nog wat noctua’s in met temperatuur regeling. Omdat de kast 1m95 breed wordt heb ik links binnen in nog 3 planken waar eventueel nog wat spul kan staan zoals een AP voor de tuin welke op de backup wordt aangesloten.

Ik wilde hem eerst op de vliering van de bijkeuken. Maar in de zomer wordt het daar, ondanks isolatie, best warm en er is geen ventilatie. Mijn omvormer hangt daar en de ruimte was vandaag al 34 graden in de zon met een luchtvochtigheid van 67%. De schuur is al helemaal geen plaats. 12mm dikke houten wandjes, temperatuur was daar vandaag 46 graden binnen vol in de zon. Je loopt droog naar binnen en nat naar buiten.

[ Voor 14% gewijzigd door WargamingPlayer op 13-06-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ellroe32 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:19:

Denk dat die sowieso gaat terugschroeven van vermogen wanneer die te warm wordt. Berging is hier ongeveer ~30° met PV omvormer en Marstek. Zag dat mijn tuinhuis vandaag 50° geworden is, dus blij dat ik hem daar niet gezet heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 19:08
Dewim1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:45:

Hier heb ik dus ook last van. Nu laadt ie relatief dure zonnestroom. Heb nu een terugverdientijd van 20 jaar 8)7 Iemand een scriptje voor HA om te laden in de goedkoopste uren en te ontladen in de duurste? Heb de lilygo al up en running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:02
WargamingPlayer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Komt een 15 graden afdakje boven. Wat doorloopt in verlengde van vensterbank. Loopt 40 cm door.
Aan de zijkanten komen wanden. Dikte van materiaal is 8mm watervast mdf, wit gelakt in drie lagen. Dan komt er aan de linker kant twee metalen luchtroosters.
Aan de voorkant komt aan de bovenkant een plaat van 15 cm hoog, aan de onderkant 1 van 10 cm. Verder nog links voor een plaat van ongeveer 45 cm, midden en rechts voor een plaat van 10 cm. In de twee gaten komen deurtjes, met metalen roosters.
De kast hangt dan met open onderkant aan de muur met 10 cm tussen kast en vloer. Voldoende om frisse lucht van onderen aan te laten zuigen.
MDF? Dit is buiten, toch? Hoe lang denk je dat dat kan staan? Allez, iedereen vrij om te maken wat hij wil maar zou toch zonde van het werk zijn..
Watervaste MDF oftewel MDF exterior is gemaakt voor vochtige omstandigheden.. vochtig is niet hetzelfde als nat.

[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 13-06-2025 22:29 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Opmerkelijk dat de temperatuur belangrijk zou zijn maar een normale gebruiker ,zoals mezelf ,deze niet kan zien? Heb een USB fannetje op de offgrid poort aangesloten ( voor de duidelijkheid met adapter) om hem toch van actieve externe wind te voorzien. Interne temp vandaag: don't know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
bij mij is software versie van de CT003 V115 gedowngrade naar 114.
Volgens de support van marstek was de v115 niet voor de CT003 maar voor de CT002.

Vind het een vreemd verhaal.
zijn er meer hier met de V115?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:02
Dewim1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:38:
Volgens de support van marstek was de v115 niet voor de CT003 maar voor de CT002.

Zowat iedereen hier waarbij de ct003 initieel geen fases kon uitlezen denk ik eigenlijk. Ik alvast wel. Met v114 was ct003 niet bruikbaar. Met de v115 loopt die gesmeerd.
Had jij problemen met de v115 of wat is de reden dat ze teruggezet hebben naar v114?

[ Voor 8% gewijzigd door Druppeltje_ op 13-06-2025 22:50 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:19:

Ik win! Mijn Marstek staat op een goed geïsoleerde zolder en ik tik 66,1 graden aan! Een delta T van ongeveer 41 graden. Vol vermogen ontladen dag in dag uit. De interne temperatuur is vandaag ook niet onder de 36,7 graden geweest.

Vraag mij ook af hoe nauwkeurig al die waarden zijn. Ik snap dat de cellen vrij compact zijn en dus minder snel veranderen van temperatuur, maar hoe kunnen die wel op 26 graden terugvallen en de algemene interne temperatuur niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:16:
Opmerkelijk dat de temperatuur belangrijk zou zijn maar een normale gebruiker ,zoals mezelf ,deze niet kan zien? Heb een USB fannetje op de offgrid poort aangesloten ( voor de duidelijkheid met adapter) om hem toch van actieve externe wind te voorzien. Interne temp vandaag: don't know!
Op zich zou de eindgebruiker in een goed product zich geen zorgen hoeven te maken over de temperaturen, dus ik vind dat eigenlijk zo gek nog niet. En als je als Tweaker dat wil weten, zijn daar bij Marstek opties voor. Lijkt mij een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dewim1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:38:

Zie signatuur van gebruikers...

Misschien een tip om het zelf ook in te vullen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Druppeltje_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:15:
[...]

MDF? Dit is buiten, toch? Hoe lang denk je dat dat kan staan? Allez, iedereen vrij om te maken wat hij wil maar zou toch zonde van het werk zijn..
Watervaste MDF oftewel MDF exterior is gemaakt voor vochtige omstandigheden.. vochtig is niet hetzelfde als nat.
Het hangt onder een afdak, de beschutting heeft de volgende doelen:
- extra bescherming tegen inwaaiende bladeren, druppels, sneeuw, etc. Het hangt al droog, maar het is een extra ding.
- tegen het stelen, een extra barrière is een extra barrière.
- De laad/ontlaad signalering is wat storend.

Nu haal je ze niet zo maar van de muur want ze zitten vast op de muurbeugel welke van onderen is vastgezet, maar toch. En ik wil gewoon dat de boel veilig staat.

Overigens zijn de beugels inderdaad van Bol.

Pagina: 1 ... 182 ... 276 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.