Fr33z schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:00:
[...]

is goed. Ik neem aan dat je toevallig heel veel inzicht hebt in hoe ontwikkelaars/installateurs/gemeentes hier naar kijken en die beslissingen nemen? Hier genoeg interactie met al die partijen gehad en alle genoemde zaken spelen mee en maken het ook echt duurder om iets kleiners te maken dan iets groters.
maar blijkbaar kan het ineens als er slim gewerkt wordt wel. Dat is mooi zeg, waren en maar slimme mensen in NL

dat is zo'n zwaktebod, nee het bestaat wel maar is niet de reden en als we gewoon X zouden doen dan is het ineens beter

Ik heb inzichten in Lean werken en hoe Japan en Korea slim en goedkoper kunnen produceren. Een van de belangrijkste zaken van Lean is get rid of waste, bij een grote nieuwbouwprojecten kunnen we denk ik best slimmer werken, meer prefab, minder maatwerk en betere besteding van arbeidsuren. Reizen en moeten schakelen van werk en projecten is een onderdeel van waste.
En ja ik heb inzicht van bepaalde succesvolle projecten. Mijn ouders wonen in een nieuw appartementencomplex die met aardwarmte verwarmt word, een grote verwarmingsinstallatie zoals ze dat vroeger met blokverwarming deden. Ik weet dat er ook een straat gebouwd werd met een grote water water warmtepomp installatie die de gehele straat verwarmde. Een andere nieuwbouwstraat werkte per huis met losse lucht-water warmtepompinstallaties en daar kan ik mij voorstellen dat die losse installaties veel meer manuren vereist.
Een dedicates makelaar die grote nieuwbouwprojecten heeft kan best een dag in de week geheel werkzaam zijn voor dat project waardoor hij weinig adhoc werk hoeft te doen er naast en weinig hoeft te reizen die dagen.
Een bevriende notaris heeft ooit uitgelegd hoe zij werkte voor een groot nieuwbouwappartementen complex, door inderdaad slim te werken en weinig maatwerk kon zij meer werk verrichten in minder tijd.
en de discussie ga jij dus uit de weg door allemaal punten te weerleggen / ontkennen zonder kennis van zaken.
Dat is dus niet waar, ik vind het prima om discussies te voeren en ik heb zoals hierboven genoeg voorbeelden gegeven waarin er slim gewerkt word vs hoe er niet slim gewerkt word. Ik heb zelf ervaring met het optimaliseren van werkprocessen waardoor ik toch een goede inschatting kan maken waar en hoe er slimmer gewerkt word.
Maar goed, blijkbaar delete je hele stukken uit je posts, dan vraag ik mij af, wie is het probleem hier...