Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste
Acties:

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:20
Fr33z schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:32:
[...]

Nee dat is gewoon niet waar. Je wilt heel graag naar je eigen idee toeschrijven maar je gaat gewoon voorbij aan elk valide punt dat is gemaakt. Dat kan maar maakt de discussie nutteloos. Hopelijk hebben de anderen wat aan de beschreven punten, ze gaan jou duidelijk voorbij.
Jammer dat je het op de man moet spelen ipv een discussie aan wilt gaan. Op de man spelen is een teken van zwakte...

Dat de bouw van grotere woningen goedkoper is dat kan, echter de voorbeelden die hier voorbij komen zijn niet de oorzaak, en als het de oorzaak is dan komt het omdat er niet slim gewerkt word.

[ Voor 16% gewijzigd door spijkerhoofd op 10-03-2026 14:54 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:23
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:52:
Oftewel, bouwen wat financieel het meest oplevert in plaats van bouwen wat de bredere maatschappelijke wens is.
Zijn al die jonge singles een brede maatschappelijke wens?

Heel bot gezegd het levert geen kinderen op, ze hebben meer m2 per persoon per huishouden nodig, meer parkeerruimte want een auto wordt niet gedeeld met de partner, zorgtaken voor de maatschappij ipv van eerst onderling regelen, etc.

Als een deel van de singles morgen zou gaan samenwonen is het probleem grotendeels opgelost, als arbeidsmigratie beperkt wordt is dat effect nog groter. Alleen maar kleine huisjes bouwen heeft ook een grens.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:51:
[...]

Jammer dat je het op de man moet spelen ipv een discussie aan wilt gaan. Op de man spelen is een teken van zwakte...

Dat de bouw van grotere woningen goedkoper is dat kan, echter de voorbeelden die hier voorbij komen zijn niet de oorzaak, en als het de oorzaak is dan komt het omdat er niet slim gewerkt word.
:O is goed. veel plezier

[ Voor 46% gewijzigd door Fr33z op 10-03-2026 15:03 ]

• spijkerhoofd
Fr33z schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:00:
[...]

:O is goed. Ik neem aan dat je toevallig heel veel inzicht hebt in hoe ontwikkelaars/installateurs/gemeentes hier naar kijken en die beslissingen nemen? Hier genoeg interactie met al die partijen gehad en alle genoemde zaken spelen mee en maken het ook echt duurder om iets kleiners te maken dan iets groters.

maar blijkbaar kan het ineens als er slim gewerkt wordt wel. Dat is mooi zeg, waren en maar slimme mensen in NL :+ dat is zo'n zwaktebod, nee het bestaat wel maar is niet de reden en als we gewoon X zouden doen dan is het ineens beter ;)
Ik heb inzichten in Lean werken en hoe Japan en Korea slim en goedkoper kunnen produceren. Een van de belangrijkste zaken van Lean is get rid of waste, bij een grote nieuwbouwprojecten kunnen we denk ik best slimmer werken, meer prefab, minder maatwerk en betere besteding van arbeidsuren. Reizen en moeten schakelen van werk en projecten is een onderdeel van waste.

En ja ik heb inzicht van bepaalde succesvolle projecten. Mijn ouders wonen in een nieuw appartementencomplex die met aardwarmte verwarmt word, een grote verwarmingsinstallatie zoals ze dat vroeger met blokverwarming deden. Ik weet dat er ook een straat gebouwd werd met een grote water water warmtepomp installatie die de gehele straat verwarmde. Een andere nieuwbouwstraat werkte per huis met losse lucht-water warmtepompinstallaties en daar kan ik mij voorstellen dat die losse installaties veel meer manuren vereist.

Een dedicates makelaar die grote nieuwbouwprojecten heeft kan best een dag in de week geheel werkzaam zijn voor dat project waardoor hij weinig adhoc werk hoeft te doen er naast en weinig hoeft te reizen die dagen.

Een bevriende notaris heeft ooit uitgelegd hoe zij werkte voor een groot nieuwbouwappartementen complex, door inderdaad slim te werken en weinig maatwerk kon zij meer werk verrichten in minder tijd.
en de discussie ga jij dus uit de weg door allemaal punten te weerleggen / ontkennen zonder kennis van zaken.
Dat is dus niet waar, ik vind het prima om discussies te voeren en ik heb zoals hierboven genoeg voorbeelden gegeven waarin er slim gewerkt word vs hoe er niet slim gewerkt word. Ik heb zelf ervaring met het optimaliseren van werkprocessen waardoor ik toch een goede inschatting kan maken waar en hoe er slimmer gewerkt word.

Maar goed, blijkbaar delete je hele stukken uit je posts, dan vraag ik mij af, wie is het probleem hier...

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:17
spijkerhoofd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:14:
ik vind het prima om discussies te voeren en ik heb zoals hierboven genoeg voorbeelden gegeven waarin er slim gewerkt word vs hoe er niet slim gewerkt word. Ik heb zelf ervaring met het optimaliseren van werkprocessen waardoor ik toch een goede inschatting kan maken waar en hoe er slimmer gewerkt word.
Maar dat was het punt helemaal niet. Het ging er om dat de kosten van een woning die bv. de helft zo klein is niet maar de helft van de kosten hebt, omdat dat dus niet 1 op 1 schaalt. En dat kleine woningen dus verhoudingsgewijs duur zijn per m². Dat heeft niets te maken met optimaliseren of slimmer of efficiënter werken versus minder efficiënt werken.

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:43:
[...]

Maar dat was het punt helemaal niet. Het ging er om dat de kosten van een woning die bv. de helft zo klein is niet maar de helft van de kosten hebt, omdat dat dus niet 1 op 1 schaalt. En dat kleine woningen dus verhoudingsgewijs duur zijn per m². Dat heeft niets te maken met optimaliseren of slimmer of efficiënter werken versus minder efficiënt werken.
Maar dan zouden projectontwikkelaars toch juist appartementen willen bouwen? Immers per m2 grond kun je meer woningen realiseren en daardoor dus meer winst genereren dan als je eengezinswoningen of twee onder een kapper bouwt, zeker als je 8 verdiepingen maakt? Ipv dat je de grondprijs met 4 woningen moet delen kun je dat al met misschien wel 20 woningen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:23
spijkerhoofd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:51:
Maar dan zouden projectontwikkelaars toch juist appartementen willen bouwen? Immers per m2 grond kun je meer woningen realiseren en daardoor dus meer winst genereren dan als je eengezinswoningen of twee onder een kapper bouwt, zeker als je 8 verdiepingen maakt?
Nee, ze zijn daadwerkelijk duurder om te bouwen.

Een grondgebonden rijtjeshuis heeft geen lift, gezamelijke ruimtes, vluchtroutes noch een VVE die vanuit de bouwer opgericht moet worden. Er kan bij een appartementencomplex meer mis gaan tijdens de bouw, om over de verkoopbaarheid nog maar te zwijgen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:17
spijkerhoofd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:51:
[...]

Maar dan zouden projectontwikkelaars toch juist appartementen willen bouwen? Immers per m2 grond kun je meer woningen realiseren en daardoor dus meer winst genereren dan als je eengezinswoningen of twee onder een kapper bouwt, zeker als je 8 verdiepingen maakt? Ipv dat je de grondprijs met 4 woningen moet delen kun je dat al met misschien wel 20 woningen.
Niet noodzakelijk. Want de bouwkosten per m2 liggen een stuk hoger, terwijl dit verhoudingsgewijs misschien niet terugkomt in de verkoopprijs.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-03 17:22
hoevenpe schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:58:
[...]

Nee, ze zijn daadwerkelijk duurder om te bouwen.

Een grondgebonden rijtjeshuis heeft geen lift, gezamelijke ruimtes, vluchtroutes noch een VVE die vanuit de bouwer opgericht moet worden. Er kan bij een appartementencomplex meer mis gaan tijdens de bouw, om over de verkoopbaarheid nog maar te zwijgen.
Ze hadden in Ugchelen (Apeldoorn) een aantal jaren geleden een mooi project. Kleine woningen met 2 verdiepingen van ca 65m2 voor rond de €190K. Helaas op stadsverwarming en helaas zijn ze nu al insane duur geworden in 6 jaar tijd:
https://www.funda.nl/deta...-steenstraat-17/43081363/
https://www.funda.nl/deta...rwisgastraat-13/43121027/

Richting de 4ton voor 66-68m2... Voor een starter (of een koppel) is dit gewoon ideaal. Kleine woning, maar wel leuke eigen tuin en geen gezeik met een VVE. Overigens vind ik je wel gek als je hier die 4ton voor neerlegt.

• spijkerhoofd
Santee schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Ze hadden in Ugchelen (Apeldoorn) een aantal jaren geleden een mooi project. Kleine woningen met 2 verdiepingen van ca 65m2 voor rond de €190K. Helaas op stadsverwarming en helaas zijn ze nu al insane duur geworden in 6 jaar tijd:
https://www.funda.nl/deta...-steenstraat-17/43081363/
https://www.funda.nl/deta...rwisgastraat-13/43121027/

Richting de 4ton voor 66-68m2... Voor een starter (of een koppel) is dit gewoon ideaal. Kleine woning, maar wel leuke eigen tuin en geen gezeik met een VVE. Overigens vind ik je wel gek als je hier die 4ton voor neerlegt.
190.000 euro vind ik een schappelijke prijs om als nieuwbouw te verkopen, dus het kan dus wel, kleiner en goedkoper bouwen want 190k is nog minder dan de helft wat een 140m2 nieuwbouwwoning kost. Hoe heeft de gemeente dat voor elkaar gekregen? Jammer dat ook deze woningen zo over de kop zijn gegaan.
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg