Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:55
jellybrah schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:31:
[...]

historische gegevens en huidig sentiment
>3 jaar tot? Ik ben het wel met je eens dat zeker de komende 10j weinig gaat veranderen. Asielstroom gaat door, expats blijven komen, nieuwbouw gaat heel matig. Er kan natuurlijk enorm veel veranderen en uiteindelijk weet niemand het echt. De top economen bij de ING voorspelden dat de huizenprijzen in 2015 niet 'zoveel meer zouden stijgen' buiten de randstad. Ik denk wel dat huizen gemiddeld met de inflatie mee zullen stijgen behalve als we grote demografische veranderingen zien. Zo zullen de komende 30 jaar veel boomers/late Gen X komen te overlijden en als de bevolkingsgroei wat afvlakt geeft dat waarschijnlijk aanzienlijke ruimte op de woningmarkt: https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramide

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
jellybrah schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:31:
[...]

historische gegevens en huidig sentiment
Plus glazen bol!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-03 18:00
VidaR-9 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Zo verschrikkelijk ongunstig zijn de rentes ook toch nog niet tov afgelopen jaren. Ik denk meer dat de onzekerheid een rol speelt. Als je nu een huis koopt en daarna je eigen huis moet verkopen, is er best een risico dat er in de tussentijd wat gebeurd waardoor de te verkopen woning minder oplevert, bijvoorbeeld door oplopende rentes.
Nee, ik kocht mijn huis in eind 2024, in die dip waarbij huizen weer omlaag gingen heel even. Dat was een zegen, ik had geen competitie. Kon onderbieden. En ja, kon voor groot gedeelte gewoon mijn lage rente hypotheek meenemen. En een kleine hypotheek erbij gedaan van 4.7% wat dus relatief nog veel hoger is dan op dit moment de rentes zijn.

Toen gingen de rentes weer beetje omlaag, en stegen de huizenprijzen. En kon ik mijn vorige woning weer goed verkopen. Prima

[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 30-03-2026 17:53 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Santee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:26:
[...]
Zo zullen de komende 30 jaar veel boomers/late Gen X komen te overlijden en als de bevolkingsgroei wat afvlakt geeft dat waarschijnlijk aanzienlijke ruimte op de woningmarkt: https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramide
Ik ben vooral benieuwd hoe een statistiek als:
In 2040 is een kwart van de bevolking 65 jaar of ouder.
zie ook de prognose

de keuzes van jongere generaties gaat beïnvloeden. Je komt als land dus in een situatie waarin niet alleen veel onbetaalbaar begint te worden (zorgstelsel), maar ook nog eens het probleem ontstaat dat een groot deel van de bevolking waarschijnlijk niet zal willen snijden in de kosten/uitgaven van de vergrijzing. Combineer dat met het gegeven dat je vanaf je 18e tot aan je dood (enkele extremere uitzonderingen daargelaten) stemrecht behoudt, dan betekent dat ook dat een groeiend deel van het electoraat weinig zal willen veranderen. Als daar een soort exodus uit voortkomt, dan kan dat wel het een en ander veranderen.
Verder zal de regio ook veel schelen, verwacht ik. Zo hebben genoeg grote steden best een gezonde piramide, maar zijn er ook gemeenten waar de cijfers nu al zorgelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO39stx2ZXZkXYt5xAqvJi-oHsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epK4gavDAHElW00SOaSuygpW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-_DEblGr9Ddy2A8nPBVTDGZhQ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9ORaxCTCb5NLYere6THagCSM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gbkr5KTLR4tj8ubJ8Fyuz6zgyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymFnfP2tNA56T5lOx7IHrIJi.jpg?f=fotoalbum_large

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:37
Paprika schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:22:
[...]

[...]

zie ook de prognose

de keuzes van jongere generaties gaat beïnvloeden. Je komt als land dus in een situatie waarin niet alleen veel onbetaalbaar begint te worden (zorgstelsel), maar ook nog eens het probleem ontstaat dat een groot deel van de bevolking waarschijnlijk niet zal willen snijden in de kosten/uitgaven van de vergrijzing. Combineer dat met het gegeven dat je vanaf je 18e tot aan je dood (enkele extremere uitzonderingen daargelaten) stemrecht behoudt, dan betekent dat ook dat een groeiend deel van het electoraat weinig zal willen veranderen. Als daar een soort exodus uit voortkomt, dan kan dat wel het een en ander veranderen.
Verder zal de regio ook veel schelen, verwacht ik. Zo hebben genoeg grote steden best een gezonde piramide, maar zijn er ook gemeenten waar de cijfers nu al zorgelijk zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kosten van de een zijn de inkomsten van de ander, denk ik dan zo? Heel veel vermogen dat van de oudjes naar de jonkies gaat vloeien de komende jaren..

En gezien het vermogen bij de hulpbehoevende oudjes ligt zal een exodus van eigen jeugd leiden tot een toestroom van jonge mensen die hier wel brood zien in al die zorgpoen die wordt uitgegeven.

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Paprika schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:22:
[...]

[...]

zie ook de prognose

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog even verder rekenen:
Over 4 jaar is slechts 75% van de bevolking jonger dan 65 jaar. Maar een aanzienlijk deel daarvan heeft geen stemrecht:
- jonger dan 18
- expats
- Oost- en Zuid-Europese arbeidsmigranten hebben vaak niet de Nederlandse nationaliteit
- internationale studenten
- buitenlandse partners die ervoor kiezen hun eigen nationaliteit te behouden of niet automatisch kunnen krijgen, omdat ze niet getrouwd zijn
Dus dan gaat het aantal stemgerechtigden richting 50% 65+

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Dit is ook perceptiemanagment. Waarom wordt er nog steeds gesproken over 65+? Wat een onnozele grens, de aow leeftijd ligt al op 67 en gaat naar 70. Kijk naar het % van de bevolking boven de 70.op dat moment en de grafiekjes worden al anders. 60 is de nieuw 50, 50 de nieuw 40.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Scheurbuik schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:01:
Kijk naar het % van de bevolking boven de 70.op dat moment en de grafiekjes worden al anders. 60 is de nieuw 50, 50 de nieuw 40.
Vanaf 50 begin je af te tellen, is het carriereplafond meestal wel bereikt en daarmee een goede oude dag hoger op de electorale agenda.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Scheurbuik
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Vanaf 50 begin je af te tellen, is het carriereplafond meestal wel bereikt en daarmee een goede oude dag hoger op de electorale agenda.
En die perceptie zal dus ook moeten veranderen. De tijd dat je op je 55 riep, "nog even de.laatste jaren uitzingen" is gewoon voorbij. Veel "simpele" arbeiders ligt het (financiele) plafond al veel eerder trouwens.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Scheurbuik schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:01:
Dit is ook perceptiemanagment. Waarom wordt er nog steeds gesproken over 65+? Wat een onnozele grens, de aow leeftijd ligt al op 67 en gaat naar 70. Kijk naar het % van de bevolking boven de 70.op dat moment en de grafiekjes worden al anders. 60 is de nieuw 50, 50 de nieuw 40.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXWVoE5fXLa2eZrl_zir1Hx1Xxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FKDGeWQ32IbF8ppktkgtUS1C.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iq9uPb-Po7VfkU2hFEHrsDczM00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Qk77vW5TRjxdX6BP7Smoixv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fk-YV4twUh-bFfLkUTU5z3slcAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rnlxVuCQHLuC8vGDFHgBKo1U.png?f=fotoalbum_large

Er verandert voor alsnog vrij weinig aan de leeftijd waarop de zorgkosten beginnen op te lopen. Gelukkig hebben we nog 'Minder baby's geboren in regio's met verhitte woningmarkt' (2024) en ' Hoge huizenprijzen drukken geboortecijfer in Nederland ' (afgelopen vrijdag)

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 31-03-2026 11:24 ]

• Scheurbuik
  • Nu online
Dat is de volgende discussie. Sla deze.post op in je favorieten. De stelling "welke ziektes moeten we nog behandelen van collectief geld voor mensen boven de 70." Nu nog.onbespreekbaar, maar lees het over een jaar of 20 nog eens terug. Maar.dit gaat een beetje offtopic.

Demografisch krijgt heel europa nog wel een kluif te verwerken. Maar hoe dat echt gaat inwerken op de huizenmarkt is niet zo makkelijk te voorspellen

[ Voor 6% gewijzigd door Scheurbuik op 31-03-2026 11:29 ]

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg